Al die adapters om 220V terug te brengen naar iets wat kleine apparaten slikken kost enorm veel energie, waarom dan niet met 12V beginnen? Mobiele apparaten, huishoudelijke apparatuur (neem de truckersvarianten), verlichting etc draaien allemaal op 12V of iets daaronder.
Voor mijn ene trackerpaneel (Shell) was het lastig om een degelijke grid-tie inverter te vinden, dus ben ik begonnen met het 12V experiment. Het is niet de bedoeling om compleet van 220V af te stappen, maar al het kleine grut en verlichting overzetten is al meegenomen.
MPPT (maximum power point tracker) gebruikt de extra voltage om de Amperes van het zonnepaneel te boosten (met een DC-DC converter), waardoor je dus hogere wattages als opbrengst krijgt.
Mijn MPPT charge controller:

29% efficienter dan PWM:

Accu's in parallel, onder een ander zonnepaneel:

Schakelpaneel uit een boot:

Laden maar, tablets, telefoons, batterijen:

Voor mijn ene trackerpaneel (Shell) was het lastig om een degelijke grid-tie inverter te vinden, dus ben ik begonnen met het 12V experiment. Het is niet de bedoeling om compleet van 220V af te stappen, maar al het kleine grut en verlichting overzetten is al meegenomen.
Accu's
Grootste zorgenkind; zijn de accu's niet enorm slecht voor het milieu? Dat schrok mij ook altijd af; tot je je realiseert dat afgeschreven auto-accu's nog prima geschikt zijn voor PV. Ze kunnen de hoge opstartspanning van een startmotor niet meer aan, maar voor 12V toepassingen voldoen ze nog prima.PWM vs MPPT
PWM zal het voltage van het zonnepaneel altijd naar hetzelfde niveau brengen als het voltage van de accu. Alle extra voltage die het paneel levert gaat verloren als warmte. Dit voltage hoeft niet het ideale vermogen van het paneel te zijn.MPPT (maximum power point tracker) gebruikt de extra voltage om de Amperes van het zonnepaneel te boosten (met een DC-DC converter), waardoor je dus hogere wattages als opbrengst krijgt.
Mijn MPPT charge controller:

29% efficienter dan PWM:

Accu's in parallel, onder een ander zonnepaneel:

Schakelpaneel uit een boot:

Laden maar, tablets, telefoons, batterijen:

Inspiratie
Vragen?? Shoot!
[ Voor 6% gewijzigd door Roamor op 03-05-2014 19:39 ]