databeestje schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:36:
[...]
Ik gebruik nog steeds een Tracer 1210 MPPT charge controller met remote display naar tevredenheid met 200Wp op de camper die in Spanje staat.
Deze kan tot 100 Volt aansluiten, dus 2 panelen serie mag ook. Met de 150 Volt variant kan Solar Frontier dan ook.
Alle MPPT Charge controllers kunnen gewoon 12 Volt accus laden. Wat ze hiermee bedoelen is dat als de charge controller meer dan 18 volt ziet het automatisch een 24 Volt accu zou moeten zijn.
Dat laatste snap ik, maar er zijn zeker wel controllers die een ander bereik hebben voor 12V dan voor 24V. Ze schakelen automatisch om ok, maar er staat duidelijk in de specs dat ze op 12V maar t/m 28 of 35V ofzo kunnen regelen, en dat ze op 24V tot 70V kunnen regelen. Dit zijn dan de goedkoepre MPPT regelaars.
Maar goed, zelfs bovenstaande bereik is goed genoeg om sommige panelen parrellel te schakelen. Zo zag ik nu een mogelijkheid om aan Sharp panelen te komen, max open circuit voltage 28V. Meeste MPPT regelaars kunnen dat, en dan heb je voor 60 euro 150Wp, tweedehands natuurlijk.
Wat je bespaart aan panelen komen weer terug in de vorm van kosten voor de complexere MPPT laadregelaar. Met gewone "12v panelen" kun je veel betaalbare laadregelaars kopen.
Daarbij komt dat ik mijn camper niet te zwaar wil belasten. De goedkopere panelen die je anders op je dak zou leggen (zoals die Sharp) zijn fors zwaarder dan de gebruikelijke 12v panelen, en ook wat dikker/hoger. Vind ik niet echt ideaal als ik het geheel op het dak ga plakken van m'n camper, dus hoogste punt qua gewicht. En dan ook nog op een kunststof dak.
Heb daarom een beetje het gevoel dat het lood om oud ijzer is, en dat ik net zo goed een Steca regelaar kan nemen en bijvoorbeeld 2 x 100W nieuw kopen (prijspunt denk ik 90 euro voor 100W mono), die zijn dan 7kg per stuk ipv 16kg voor de 150Wp Sharp panelen.
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel extra het MPPT regelen mij nou brengt. Op vakantie had ik eerder al goeie ervaring met 110Wp en compressor koelkast. Later nog 80Wp erbij, kon je laptop gebruiken, koelkast lekker koud en zat hij nog te knipperen dat hij vol zat

En dat op een simpele Steca regelaar van paar tientjes.
Maar dat is natuurlijk ook het punt, je gaat vaak met wat mooier weer op vakantie.
Wel interessant vind ik in de toekomst als we camper voor de deur hebben met bijv 200Wp erop, kijken hoelang hij op de oprit in Nederland de koelkast aan de gang kan houden.
Ik ga in eerste instantie 90Ah semi-tractie accu gebruiken. Beetje aan de magere kant, maar was goedkoop (tweedehands goeie staat) en ik wil liever iets meer steken in panelen dan in accu's. Dat levert natuurlijk meer energie op ipv alleen capaciteit te vergroten. En ik zag ook wel een leuke 180Ah of 260Ah accu voorbij komen maar die zijn wel erg lomp. Ga je meteen richting 50kg of meer, terwijl ik de boel licht wil houden.
[
Voor 20% gewijzigd door
!null op 20-03-2015 13:36
]