Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
troost42 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:45:
[..]
Ik merk wel dat mijn accu met een ''action sigaretten oplader usb ''de accu snel onder het niveau van load laat schieten, hij geeft dan 2.1 a. Heb nu een oplossing die 1000 mah output geeft, duurt wel langer allemaal maar het werkt.
[..]
Hier kan ik geen touw aan vastknopen, wat je hiermee bedoelt. Leg eens uit.
En iets wat 1000mAh levert kan niet. Het is 500mA voor 2 uur lang = 1000mAh verbruikt, of 1000mA (1A) voor 1 uur lang = 1000mAh verbruikt.

De 'h' staat voor uur, dus miliampere x uur.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troost42
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-11-2021
Oké bedankt voor je uitleg.

Mijn USB lader van de action trekt 2,1 ampère . die van icidu 1 ampère

Ik moet me er nog verder in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Wat zijn de ervaringen met normale zonnepanelen (bijvoorbeeld van 160 tot wel 300W) met hogere voltages (bijv 28 of 36V max voltage) aan te sluiten op MPPT regelaars?

Ik weet dat sommige MPPT regelaars het kunnen, maar ik vraag me af of het waard is. Je kunt wel voordelig grote zonnepanelen kopen, zeker enkele stuks, waarbij je heel veel Wattp voor je euro krijgt. Maar of het goedkoper is dan wat duurdere "12V" panelen kopen betwijfel ik, want de MPPT regelaars zijn veel duurder dan een simpele regelaar.
Heeft er iemand pointers naar betaalbare MPPT regelaars die dat kunnen? Waarschijnlijk zou ik een 30A unit nodig hebben, gezien dat ik misschien naar 300W of 320W op 12V wil.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
@ !null,

welke mppt charge controller heb je zelf al gevonden waarvan jij denkt dat ie aan je eisen voldoet?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik op Ebay kijk zie ik er meerdere die hoge input voltage kunnen hebben. Echter zijn die allemaal een paar honderd euro. Een gemiddelde Steca regulator die ook 20A of 30A kan doen is een stuk goedkoper (laat staan de Chinese regelaars).
Dus dat wat je zou besparen door aankoop van hoog voltage goedkope PV (wat je normaal met net inverter zou gebruiken) ga je nu meer betalen aan de regulator/charge controller.

Het gevaar is ook dat je 12V/24V mppt regulatoren hebt, en dan staat er wel een voltage input tot max 48v bijvoorbeeld, maar dat is dan in 24V modus.
(En ik denk nu na over een systeempje op een camper, die al 12V is waarbij ik het gelijk wil houden)

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 09-03-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gebruiken hier mensen van die Battery Gaurds? Ik betwijfel een beetje het nut ervan.
Ten eerste zou ik sowieso de boel zekeren met een grote hoofdzekering. Maar ik geloof dat het hoofddoel is dat je de accu niet kunt leegtrekken tot zover dat hij beschadigd of overmatig slijt.
Dat werkt neem ik aan op voltage? Maar hoe weet hij het verschil tussen semi-tractie accu en start-accu?

Daarnaast heeft de gemiddelde solar controller ook een uitgang die de load afschakelt bij halflege accu, die kan ook wel wat ampere schakelen. En 230v omvormers zijn vaak ook al uitgerust met een lage spanning beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik gebruik gewoon zekeringen tussen de panelen en de controller, tussen de accu's en de controller, en bij de Load. De Controller beveiligd idd ook tegen onderspanning van de accu's die de load uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:22:
Wat zijn de ervaringen met normale zonnepanelen (bijvoorbeeld van 160 tot wel 300W) met hogere voltages (bijv 28 of 36V max voltage) aan te sluiten op MPPT regelaars?

Ik weet dat sommige MPPT regelaars het kunnen, maar ik vraag me af of het waard is. Je kunt wel voordelig grote zonnepanelen kopen, zeker enkele stuks, waarbij je heel veel Wattp voor je euro krijgt. Maar of het goedkoper is dan wat duurdere "12V" panelen kopen betwijfel ik, want de MPPT regelaars zijn veel duurder dan een simpele regelaar.
Heeft er iemand pointers naar betaalbare MPPT regelaars die dat kunnen? Waarschijnlijk zou ik een 30A unit nodig hebben, gezien dat ik misschien naar 300W of 320W op 12V wil.
Ik gebruik nog steeds een Tracer 1210 MPPT charge controller met remote display naar tevredenheid met 200Wp op de camper die in Spanje staat.

Deze kan tot 100 Volt aansluiten, dus 2 panelen serie mag ook. Met de 150 Volt variant kan Solar Frontier dan ook. Alle MPPT Charge controllers kunnen gewoon 12 Volt accus laden. Wat ze hiermee bedoelen is dat als de charge controller meer dan 18 volt ziet het automatisch een 24 Volt accu zou moeten zijn.

Overigens ken ik geen MPPT Charge controllers die DC/DC boost doen om met een lagere MPP spanning een hogere accu spanning te laden (met 17Vmpp een 24 Volt accu b.v.). Vrijwel alleen doen alleen DC/DC buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
databeestje schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Ik gebruik nog steeds een Tracer 1210 MPPT charge controller met remote display naar tevredenheid met 200Wp op de camper die in Spanje staat.

Deze kan tot 100 Volt aansluiten, dus 2 panelen serie mag ook. Met de 150 Volt variant kan Solar Frontier dan ook.
Alle MPPT Charge controllers kunnen gewoon 12 Volt accus laden. Wat ze hiermee bedoelen is dat als de charge controller meer dan 18 volt ziet het automatisch een 24 Volt accu zou moeten zijn.
Dat laatste snap ik, maar er zijn zeker wel controllers die een ander bereik hebben voor 12V dan voor 24V. Ze schakelen automatisch om ok, maar er staat duidelijk in de specs dat ze op 12V maar t/m 28 of 35V ofzo kunnen regelen, en dat ze op 24V tot 70V kunnen regelen. Dit zijn dan de goedkoepre MPPT regelaars.

Maar goed, zelfs bovenstaande bereik is goed genoeg om sommige panelen parrellel te schakelen. Zo zag ik nu een mogelijkheid om aan Sharp panelen te komen, max open circuit voltage 28V. Meeste MPPT regelaars kunnen dat, en dan heb je voor 60 euro 150Wp, tweedehands natuurlijk.

Wat je bespaart aan panelen komen weer terug in de vorm van kosten voor de complexere MPPT laadregelaar. Met gewone "12v panelen" kun je veel betaalbare laadregelaars kopen.
Daarbij komt dat ik mijn camper niet te zwaar wil belasten. De goedkopere panelen die je anders op je dak zou leggen (zoals die Sharp) zijn fors zwaarder dan de gebruikelijke 12v panelen, en ook wat dikker/hoger. Vind ik niet echt ideaal als ik het geheel op het dak ga plakken van m'n camper, dus hoogste punt qua gewicht. En dan ook nog op een kunststof dak.

Heb daarom een beetje het gevoel dat het lood om oud ijzer is, en dat ik net zo goed een Steca regelaar kan nemen en bijvoorbeeld 2 x 100W nieuw kopen (prijspunt denk ik 90 euro voor 100W mono), die zijn dan 7kg per stuk ipv 16kg voor de 150Wp Sharp panelen.

Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel extra het MPPT regelen mij nou brengt. Op vakantie had ik eerder al goeie ervaring met 110Wp en compressor koelkast. Later nog 80Wp erbij, kon je laptop gebruiken, koelkast lekker koud en zat hij nog te knipperen dat hij vol zat :+ En dat op een simpele Steca regelaar van paar tientjes.
Maar dat is natuurlijk ook het punt, je gaat vaak met wat mooier weer op vakantie.

Wel interessant vind ik in de toekomst als we camper voor de deur hebben met bijv 200Wp erop, kijken hoelang hij op de oprit in Nederland de koelkast aan de gang kan houden.
Ik ga in eerste instantie 90Ah semi-tractie accu gebruiken. Beetje aan de magere kant, maar was goedkoop (tweedehands goeie staat) en ik wil liever iets meer steken in panelen dan in accu's. Dat levert natuurlijk meer energie op ipv alleen capaciteit te vergroten. En ik zag ook wel een leuke 180Ah of 260Ah accu voorbij komen maar die zijn wel erg lomp. Ga je meteen richting 50kg of meer, terwijl ik de boel licht wil houden.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 20-03-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:28:
[...]

[...]

Dat laatste snap ik, maar er zijn zeker wel controllers die een ander bereik hebben voor 12V dan voor 24V. Ze schakelen automatisch om ok, maar er staat duidelijk in de specs dat ze op 12V maar t/m 28 of 35V ofzo kunnen regelen, en dat ze op 24V tot 70V kunnen regelen. Dit zijn dan de goedkoepre MPPT regelaars.
Ehm, ik vertel hierboven letterlijk dat de meeste regelaars alleen DC/DC Buck doen, en ja, dan moet de PV spanning hoger dan de accu spanning zijn ;)
Wat je bespaart aan panelen komen weer terug in de vorm van kosten voor de complexere MPPT laadregelaar. Met gewone "12v panelen" kun je veel betaalbare laadregelaars kopen.
Daarbij komt dat ik mijn camper niet te zwaar wil belasten. De goedkopere panelen die je anders op je dak zou leggen (zoals die Sharp) zijn fors zwaarder dan de gebruikelijke 12v panelen, en ook wat dikker/hoger. Vind ik niet echt ideaal als ik het geheel op het dak ga plakken van m'n camper, dus hoogste punt qua gewicht. En dan ook nog op een kunststof dak.
Geen idee wat je punt is hier, ik heb gewoon 2 mono 100Wp panelen met 30mm alu rand van 70 euro p/s van eBay boven op de camper geplaatst met plastic hoekstukken en verbindingstukken (70 euro) vastgezet met Sikaflex 262(dacht ik) Wit. (30 euro)

De laadregelaar was 120 euro vanuit China met verzending inklaring, etc.
Heb daarom een beetje het gevoel dat het lood om oud ijzer is, en dat ik net zo goed een Steca regelaar kan nemen en bijvoorbeeld 2 x 100W nieuw kopen (prijspunt denk ik 90 euro voor 100W mono), die zijn dan 7kg per stuk ipv 16kg voor de 150Wp Sharp panelen.
Gewicht gaat helemaal nergens over, het is lichter dan de schotel antenne. Zelfs een 200Wp is maar een kg of 15 met een oppervlakte van 1,2 m2. Spreiding is meer dan genoeg.
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel extra het MPPT regelen mij nou brengt. Op vakantie had ik eerder al goeie ervaring met 110Wp en compressor koelkast. Later nog 80Wp erbij, kon je laptop gebruiken, koelkast lekker koud en zat hij nog te knipperen dat hij vol zat :+ En dat op een simpele Steca regelaar van paar tientjes.
Maar dat is natuurlijk ook het punt, je gaat vaak met wat mooier weer op vakantie.
Even simpel gezegd, hoe groter het verschil tussen de MPP spanning van de panelen en de Accu, des te groter de winst. 12 / 17 = 0,7. Zeg maar een procent of 30.
Wel interessant vind ik in de toekomst als we camper voor de deur hebben met bijv 200Wp erop, kijken hoelang hij op de oprit in Nederland de koelkast aan de gang kan houden.
Ik ga in eerste instantie 90Ah semi-tractie accu gebruiken. Beetje aan de magere kant, maar was goedkoop (tweedehands goeie staat) en ik wil liever iets meer steken in panelen dan in accu's. Dat levert natuurlijk meer energie op ipv alleen capaciteit te vergroten. En ik zag ook wel een leuke 180Ah of 260Ah accu voorbij komen maar die zijn wel erg lomp. Ga je meteen richting 50kg of meer, terwijl ik de boel licht wil houden.
Ik kijk naar de toekomst voor bijvoorbeeld naar Lithium Fosfaat accu's, weinig zelf ontlading, veel lichter en veel groter capaciteit. Probleem was alleen dat de ingebouwde lader van de huishoud centrale in de camper hier geen verstand van heeft als de 220 erin gaat. Sommige accu management oplossingen gaan hier gelukkig wel beter mee om.

De http://electrodacus.com/ is dan een passende regelaar voor PV -> Accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
databeestje schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:58:
[...]

Ehm, ik vertel hierboven letterlijk dat de meeste regelaars alleen DC/DC Buck doen, en ja, dan moet de PV spanning hoger dan de accu spanning zijn ;)
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat goedkope MPPT regelaars in 12v modus vaak maar max 36V doen ipv de eerder genoemde70V of 100V e.d. Dat kunnen ze niet allemaal, daarvoor moet je iets meer geld neerleggen.
[...]

Geen idee wat je punt is hier, ik heb gewoon 2 mono 100Wp panelen met 30mm alu rand van 70 euro p/s van eBay boven op de camper geplaatst met plastic hoekstukken en verbindingstukken (70 euro) vastgezet met Sikaflex 262(dacht ik) Wit. (30 euro)
Goedkoopste wat ik nu zie is 80 euro voor 100Wp mono, en dan 20 eu verzendkosten. Even goed een redelijke prijs lijkt me.
Ja ik wil liefst ook twee lichte mono panelen voor 200Wp, later wellicht 300Wp.
En ik wil ze inderdaad met iets als sikaflex vastlijmen met alu hoekprofielen. Dit heb ik eerder met succes op m'n kunstof daktent gedaan, en dat is blijven zitten ondanks al het gerag :+
De laadregelaar was 120 euro vanuit China met verzending inklaring, etc.
Ja en dit terwjil je voor enkele tientjes ook wel een standaard simpele regelaar hebt (uitgaande van 20A).
Maar als je 30% kan winnen is het om het even met een extra paneel erop te leggen.

Dat is precies het punt wat ik bedoelde, kosten versus baten.
[...]

Gewicht gaat helemaal nergens over, het is lichter dan de schotel antenne. Zelfs een 200Wp is maar een kg of 15 met een oppervlakte van 1,2 m2. Spreiding is meer dan genoeg.
Ik vind 15kg voor 200Wp ook wel acceptabel en veel lichter komt het ook niet. Echter als je goedkope tweedehands PV van marktplaats gaat pakken zoals die eerder genoemde Sharp dan zit je op richting de 17 kilo voor 150Wp met 46mm rand. Hier wordt het hoger en zwaarder van. 2 van die panelen is alweer 34 kilo etc.

Ik heb geen schotel antenna, ik wil een kleine 4x4 camper bouwen. Iedere kilo is er 1, en zeker die op het hoogste punt wil je minimaliseren. Als het op een kunstofdak zit moet het ook niet te zwaar zijn (al heb ik geen idee waar de grens ligt)
[...]

Even simpel gezegd, hoe groter het verschil tussen de MPP spanning van de panelen en de Accu, des te groter de winst. 12 / 17 = 0,7. Zeg maar een procent of 30.
Dat is wel een simpele berekening met een aardige winst.
[...]

Ik kijk naar de toekomst voor bijvoorbeeld naar Lithium Fosfaat accu's, weinig zelf ontlading, veel lichter en veel groter capaciteit. Probleem was alleen dat de ingebouwde lader van de huishoud centrale in de camper hier geen verstand van heeft als de 220 erin gaat. Sommige accu management oplossingen gaan hier gelukkig wel beter mee om.

De http://electrodacus.com/ is dan een passende regelaar voor PV -> Accu
Dit ziet er inderdaad goed uit, en dat is ook de toekomst. Zeker zo'n regelaar die iedere cell monitort net zoals een EV of een Prius dat doet.
Voor nu sprokkel ik echter van alles bij elkaar voor weinig en is het budget laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even voor je info, ik denk dat deze video uitlegt wat je bedoelt.
https://www.youtube.com/watch?v=cKrh9tdXDX8

Een Huidig 250Wp paneel heeft een MPP spanning die heel dicht bij een 24 Volt accu ligt. Waarom zou je dan nog een MPPT regelaar willen. Alleen met de DC/DC verlies je al meer dan in het koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Wat is het voordeel van bovenstaande 'laadregelaar'? Het enige voordeel wat ik zie is dat deze veel efficiënter is, echter is de prijs van deze accu's vele malen hoger... (tenminste volgens google)

[ Voor 86% gewijzigd door EricBruggema op 27-03-2015 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je bedoelt het verschil tussen een LiFePo4 en een Lood accu? Hangt er een beetje vanaf wat de criteria en applicatie is.

Als je de accu geregeld leegt trek is een Lithium accu voordeliger. De grote verschillen tussen deze 2 accu types zijn meerdere malen uit de doeken gedaan en staan ook op verschillende websites uitgelegd.

Je kan ze niet (alleen) op Ah vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ik doelde meer op de laadregelaar, en of deze ook te gebruiken is met andere type accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Deze is redelijk vrij programmeerbaar voor andere typen Lithium accus met verschillende spanningen (Lifepo4 3,2 Volt, Li-Ion en LiPo 3,7 Volt). Echter niet voor lood accus naar mijn weten, die hebben heel andere karakteristieken.

Deze lader is Constant Current, Constant Voltage. CC-CV afgekort. Specifiek voor Lithium accu's dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Bedankt voor je uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik wil accu relais toe gaan passen, die zijn vaak tot 100A gespecced. Gaat dit wel goed, wanneer er 1 accu helemaal vol is en de 2e hehelemaal leeg? De vereffening stromen zouden wellicht hoger kunnen zijn toch?
Een automatische diode brug kan ik helaas niet plaatsen wegens te slimme dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Interessant topic, ik ga hem zo goed doorlezen. Ik kwam hier omdat ik op het punt stond een eigen topic aan te maken: We hebben aardig wat 12V DC apparatuur in huis, waarom zou ik die eerst naar 230V AC transformeren? Zeker als het salderen straks verdwijnt is een 12V buffer veel handiger.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar vergeet niet dat je op 12v niet met oneindige draadlengte kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand suggesties betreffende flexibele zonnepanelen? Wanneer je deze op het dak bevestigt dan is er geen ruimte meer voor koeling, maar sommige types kunnen daar beter tegen.
Ik vind het voor mijn camper toepassing wel interessant omdat de dakhoogte ongeveer gelijk blijft, en het is lekker licht. Alleen is het natuurlijk duurder dan gewone zonnepanelen.

Maar zoiets is wel "betaalbaar" om er dan 150W op te leggen, 2x deze:
http://www.ebay.nl/itm/So...ain_0&hash=item2347197462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
^^ Heb ik helaas geen zinnig antwoord op....

Wel even getest wat een goedkope Ebay solar controller nu als "vol" beschouwd:

Bij 10V nog 1 stipje... :X
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CpXLg79egk7D5R9HyFmtYY6I/medium.jpg

11.8V beschouw ik niet als halfvol...
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HCfQ5fMVyn43Xfcb7yiu8SaI/medium.jpg

En vol:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/enDoeJE9te6lx7Ue7IDyMwWK/medium.jpg

Meter heb ik er zelf in gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
10.1V moet je een paar keer doen en dan is je loodaccu naar de mallemoeren. Die vinden zover ontladen (voor meerdere keren) echt niet fijn. Ik stopte met een gelaccu vaak bij 11,8V (onder belasting) al.

Kun je niet weerstanden in het ding aanpassen zodat de indicatie verandert?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mijn reguliere charge controller stopt bij 11,5V. Dit is echt niet veel waard, daarom ga ik er ook niet teveel moeite in steken.

Ook wel opvallend dat alle positieve terminals verbonden zijn, en dat de negatieve gescheiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En wanneer schakelen deze goedkope regulatoren de load af? (het lampje, rechter paar draden)
Ik heb hier ook eentje van liggen, voor simpeler geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Nog niet getest, zal ik nog doen. Alleen nog even gebruikt om mijn solar tracker te testen en een accu op te laden. Het is iig niet erg efficiënt voorlopig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik wil zelf nog wat electronica (printjes) vinden die van de kleine 12V (dus 18V piek) usb output maken. Eventueel zonder accu. (accu kan dan al in de vorm van zo'n usb storage ding)

Ik vraag me af of ik daar straffeloos zoiets voor kan gebruiken of dat dat niet goed gaat.
http://www.ebay.nl/itm/DI...ain_3&hash=item3f429dc252

[ Voor 41% gewijzigd door !null op 19-05-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Kan goedkoper: http://www.ebay.co.uk/sch...sb+buck+converter&_sop=15

Maar als je het ergens wilt bevestigen kun je denk ik beter een 12v socket met verdeeldoos nemen; http://www.ebay.co.uk/sch...&_nkw=12v+socket&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik wil het rechtstreeks op het zonnepaneel aansluiten zonder accu. Dus daarom geen 12v sigarette plug verdeel dozen, want die kun je toch niet gebruiken. Gereguleerde USB poorten wil ik dus hebben. Het zal vast goedkoper kunnen, maar het gaat me erom of het werkt. (al denk ik van wel)

Ik bedenk me net dat ik ergens micro-usb kabeltjes heb liggen met daarin een regulator verwerkt die 12V-24V aan kan. Dat zal meer van hetzelfde zijn (vergelijkbare electronica), die kan ik ook al proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dat is wel heel tricky, veel zonnepanelen hebben makkelijk pieken boven de 35V en duikelen ook net zo makkelijk onder de 5V als de zon weg is. Voor de levensduur van je apparatuur zou ik er toch zeker een buffer tussen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Pieken boven de 35V lijkt me vreemd, waarom zou er dan een maximum open circuit voltage gespecificeerd zijn? (die is vaak 21V bij "12V" panelen)

Wat betreft het tweede punt heb je wel gelijk. Echter hebben boardjes zoals de LiPo Rider maar een beperkte input, die kunnen op de daarvoor bestemde kleine zonnepaneeltjes worden aangesloten (die tussen 5V en 6,5V werken).

Wel zou ik een LiPo Rider er tussen kunnen zetten. Dus zonnepaneel naar een usb buck converter naar een LiPo Rider en dan naar een usb output. Lijkt me dat het ongeveer hetzelfde gaat werken als dat ik er zo'n goedkoop usb accu-tje er tussen zet.
Maar ik weet niet hoe een LiPo rider of zo'n goedkope usb accu omgaan met laag voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mijn panelen zijn geen 12V, maar van de grootte die normaal op het dak gaan. Maar dan is dat minder een probleem idd. Met buck/boost converters heb ik alleen in stabiele situaties ervaring.

Heb het nog even gemeten, de load wordt bij 10,7V afgeschakeld (te laat imho), komt terug bij 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is wel vrij laat ja. Maar hoe meet jij het voltage? Ik zie ook nog een wat betrouwbaarder apparaat op de achtergrond die aan netstroom hangt?

De goedkope Chinese vormen van voltage meten (o.a. mijn $5 multimeter) zijn erg afhankelijk van hun eigen spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik meet de load met een Fluke multimeter, die ik zeer betrouwbaar acht. De voeding op de achtergrond is geen topmodel, maar die waardes komen redelijk overeen.

De load is overigens precies gelijk aan de accuspanning, er zit dus verder geen buck/boost converter in die de spanning op een vaste waarde kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even over de Victron Bluesolar MPPT laadregelaars. Je hebt 100/15 en 75/15 modellen. Nu begrijp ik dat de 15 voor 15 Ampere staat, duidelijk zat.
Nu kwam ik erachter dat (volgens de datasheet) de 75 en 100 staan voor de Maximale PV-nullastspanning. Dus 75V en 100V. Dat betekent dus dat je ieder paneel kunt aansluiten wat met (open circuit / max) voltage heeft tot 75V of lager? Veel panelen voor op het dak gaan tot 36V of bijvoorbeeld 44V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 09:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

!null schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:13:
Even over de Victron Bluesolar MPPT laadregelaars. Je hebt 100/15 en 75/15 modellen. Nu begrijp ik dat de 15 voor 15 Ampere staat, duidelijk zat.
Nu kwam ik erachter dat (volgens de datasheet) de 75 en 100 staan voor de Maximale PV-nullastspanning. Dus 75V en 100V. Dat betekent dus dat je ieder paneel kunt aansluiten wat met (open circuit / max) voltage heeft tot 75V of lager? Veel panelen voor op het dak gaan tot 36V of bijvoorbeeld 44V.
De 75/15 is waarschijnlijk bedoeld voor 2 panelen in serie met 6'' cellen. Deze blijven net onder de 75V. De 100/15 is dan voor twee panelen in serie met 5'' cellen, aangezien deze panelen een hogere spanning hebben. Heb je slechts 1 paneel, dan zou een 75/15 moeten voldoen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, het wordt waarschijnlijk een MPPT 75/15 van Victron BlueSolar. En dan 1 groot 195W paneel.
Dit zou goed moeten werken, ik heb inmiddels een Waeco 65 liter koelkast met deur en zelfs vriesvakje. En als je de deur open doet komt de koude lucht er uit gevallen, slechter dan een koelbox. Echter, verwacht ik niet dat het problemen zal leiden met 195W op het dak en een goede MPPT charger.

Wat voor de tweaker nog leuker is, is dat je de Bluesolar MPPT laadregelaars kunt uitlezen met een seriele poort! Dus je kunt er een Raspberry Pi aanhangen (of iets anders natuurlijk) en lekker alles loggen. Op de MPPT regelaars heb je het volgende wat je uit kunt lezen:
- Accu voltage
- Zonnepaneel voltage
- Zonnepaneel Watt opbrengst
- Battery current
- Load current (dus ook verbruik loggen van alles wat je dus op load hebt aangesloten)
- Load aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Recent de nieuwere EPsolar getest met display. Met de uiteindelijke inklaring en douane erbij komt deze op circa 150 euro. YouTube: EPSolar Tracer 1215BN with MT-50 tested

Met een ingangsspanning tot 150 volt is deze ook geschikt voor dunne film panelen.

Voor rechtstreeks aansluiten op de panelen moet je gewoon een DC/DC buck converter hebben van een euro of 3. Dit kan met of zonder LCD
http://www.ebay.com/itm/L...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

De fancy variant met lcd is wel 12 euro.
http://www.ebay.nl/itm/LE...ain_3&hash=item4ae84e8ce2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:10:
Recent de nieuwere EPsolar getest met display. Met de uiteindelijke inklaring en douane erbij komt deze op circa 150 euro. YouTube: EPSolar Tracer 1215BN with MT-50 tested

Met een ingangsspanning tot 150 volt is deze ook geschikt voor dunne film panelen.
Interessante video; liked. :) Zeker een leuk model om eens te bestuderen. Hoe bevalt het uitlezen van de nieuwe variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het display laat nu niet alleen de spanning van het PV paneel zien, maar ook de stroom, dat deed de vorige variant niet. Het display is in ieder geval een stuk beter te lezen dan het vorige, al zal een test met zonlicht erbij uit moeten wijzen of dat nog steeds zo is. De kijkhoek van het vorige display viel wat tegen.

Deze gaat binnenkort weer een camper op, dus hij blijft niet lang hangen.

Een display wat je gewoon uit kan lezen is wel een uitkomst, als mijn moeder straks de camper weer oppikt kan ze even op het display kijken wat de status is. Een smiley is dan wel makkelijk te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Heb zelf een 350V DC netwerk, zal binnenkort wat fotos en technische gegevens plaatsen. Leuk topic!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 07:07
Heb zelf ook net de nieuwe tracer bn 20A. Met meter erbij voor 130 inc versturen uit Italië. Ik merk betere opbrengst, zeker bij bewolkt en smorges savonds. In combinatie met 110 ah Agm 150w mono panel en 350W inverter. IK wil wel een echte stofzuiger op de tuin ipv de electrolux ergo en zit te denken er nog een 110 w paneel bij te doen en een invertor van 1000w aan te schaffen voor de 850W stofzuiger in zicht. En dan de Agm van 230Ah in de plaats. Of toch beter gelijk naar een 24V setup dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
berns schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:37:
Heb zelf ook net de nieuwe tracer bn 20A. Met meter erbij voor 130 inc versturen uit Italië. Ik merk betere opbrengst, zeker bij bewolkt en smorges savonds. In combinatie met 110 ah Agm 150w mono panel en 350W inverter. IK wil wel een echte stofzuiger op de tuin ipv de electrolux ergo en zit te denken er nog een 110 w paneel bij te doen en een invertor van 1000w aan te schaffen voor de 850W stofzuiger in zicht. En dan de Agm van 230Ah in de plaats. Of toch beter gelijk naar een 24V setup dan?
Bij 850W is 24V realistischer denk ik, want dan moet je bedrading al 35A kunnen verwerken. Bij 12V verdubbeld dat nog eens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kan wel gewoon op 12V, maar dan wel de omvormer direct op accu aansluiten met fatsoenlijke bekabeling. Direct kan natuurlijk alleen als er een zekering in die omvormer zit, dus even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor een 24V omvormer zou je ook een UPS van Marktplaats kunnen plukken. Die dingen staan er soms voor bijna niks op, omdat de accu's versleten zijn.

En als je eentje van de 'APC Smart-UPS' serie pakt heb je nog een zuivere sinus ook. Wellicht moet je wel een ventilator toevoegen omdat ze niet bedoeld zijn om langere tijd volledig belast te worden (meestal maar een halfuurtje ofzo aangezien de accu dan wel leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:10:
Voor een 24V omvormer zou je ook een UPS van Marktplaats kunnen plukken. Die dingen staan er soms voor bijna niks op, omdat de accu's versleten zijn.

En als je eentje van de 'APC Smart-UPS' serie pakt heb je nog een zuivere sinus ook. Wellicht moet je wel een ventilator toevoegen omdat ze niet bedoeld zijn om langere tijd volledig belast te worden (meestal maar een halfuurtje ofzo aangezien de accu dan wel leeg is).
Die staan er toch om bekend een hoog idle-verbruik te hebben?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar als je vanaf accu draait maakt dat toch geen moer uit :) ?

Zoals ik begrijp laadt men hier een zootje accu's op via zonnepanelen en worden verbruikers rechtstreeks uit de accu gevoed, of als er 230V nodig is, via een omvormer.

Zou je dus een UPS gebruiken dan zal deze nooit 230V ontvangen omdat je hem simpelweg niet voor dat doel (accu opladen) gebruikt, dat laat je door de zonnepanelen doen.

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Raven schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Die staan er toch om bekend een hoog idle-verbruik te hebben?
Dit komt door het druppel laden van de lood-gel accu, die hebben een vrij hoge zelfontlading. Daardoor pompt de UPS er vrijwel continue 5-10 Watt in afhankelijk van de grote van de accu bank.

Gebruik je Lithium accus dan neemt het eigenverbruik flink af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ThinkPadd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:50:
Maar als je vanaf accu draait maakt dat toch geen moer uit :) ?

Zoals ik begrijp laadt men hier een zootje accu's op via zonnepanelen en worden verbruikers rechtstreeks uit de accu gevoed, of als er 230V nodig is, via een omvormer.

Zou je dus een UPS gebruiken dan zal deze nooit 230V ontvangen omdat je hem simpelweg niet voor dat doel (accu opladen) gebruikt, dat laat je door de zonnepanelen doen.
Ik heb een Steca 500 laten terugleveren op een off-grid smart ups 1500, werkte prima.
Belasting was laptop+router+modem (100W).
De verwachte runtime liep lekker op 8) .
eric-pvt kan ook bevestigen dat dit werkt.

We hebben allebei alleen niet getest wat er gebeurt als de accu vol is.
Affakkelen is natuurlijk een optie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
Goeie input, dank. Als ik voor 12V ga leek me deze wel interessant https://www.stroomwinkel....s-omvormer-12v1000va.aspx en die 850W is maar voor 5-10 minuten. Zo een UPS is me teveel gedoe, en minder efficient hoewel ik dit soort geldbesparende trucjes altijd apprecieer. Hoe dik moet die bedrading dan zijn voor 75A en welke zekering moet er tussen? Ik draai nu al anderhalf jaar zonder zekering aan de AGM batterij. Ik heb ze liggen, op ebay besteld, maar het is er nog niet van gekomen. Ook omdat ik twijfel welke zekering erin te prikken (Invert 350W, 110Agm). Mijn 2de systeem wat ik gebruik voor alle 12V ledlampen en de smartphones op te laden, heeft ook geen zekering. Dat is mijn oude autoaccu van 45ah, met 2 flexibele bootpanelen van elke 40W, waarvan 1 maar iets van 30W meer levert, door 2 corrosieplekken. Nog nooit zonder stroom gezeten. Daar wil ik eerstdaags toch een zekering tussen zetten

[ Voor 3% gewijzigd door berns op 08-08-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou nooit iets aansluiten zonder zekering. Zekering moet natuurlijk op ampere van verbruiker, het liefst een zekering op maat per verbruiker. Draaddikte heb je tabellen voor op internet, wel 12V tabel nemen uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En de zekering dicht bij de accu natuurlijk, anders werken je draden als zekering en roken ze alsnog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Eigenlijk heb je overal een zekering nodig waar je naar een kleinere draaddikte gaat, tenzij je ergens al kleiner afzekert dan noodzakelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
bij mij zijn alle "lijnen" (kabels die door het huis lopen) bij de mppt controller afgezekerd op 10A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Idd sowieso op de kabels afgaan; meestal hou ik ook rekening met de verbruiker die eraan hangt. Pakt een apparaat normaal 1A, dan zeker ik af met bijv 2A. Kabels kunnen allemaal meer aan dan dat.

Nieuw projectje; een oude UPS met zuivere sinus, omgebouwd voor externe voeding via 12V:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AhWH8uY96QQAbT6AuWEyaYfs/medium.jpg

Wel even de buzzer eruit gesloopt, omdat die bleef klagen dat hij geen netstroom meer had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grappig, die staat hier ook in de meterkast, MGE Ellipse 600 :+

Zou nog wel een fan toevoegen en wat gaatjes boren voor koeling, meeste UPSen zijn er qua warmte niet op berekend om langere tijd te draaien, ze zijn er op berekend om na een halfuurtje uit te gaan omdat de batterij dan leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dit is de 750 idd. :) Maar bedankt voor de tip; de warmte hou ik zeker even in de gaten. Ik heb hem vooral bedoeld voor een Bosch fietsoplader, dus hij zal niet continue belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die van mij doet geen zuivere sinus dacht ik. Weet je zeker dat de jouwe dat wel doet? De handleiding heeft het over een 'pseudosinusoidal wave', ofwel een gemodificeerde blokgolf :)

Zuivere sinus kan ook niet met zulke compacte elektronica, volgens mij zit er dan altijd een knoepert van een trafo in. En het zijn meestal de modellen die op 24VDC en hoger werken die een zuivere sinus uitspugen.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
victron, mastervolt, samlex en andere merken doen het ook op 12volt,

je betaalt er gewoon iets meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:40:
Die van mij doet geen zuivere sinus dacht ik. Weet je zeker dat de jouwe dat wel doet? De handleiding heeft het over een 'pseudosinusoidal wave', ofwel een gemodificeerde blokgolf :)
Je hebt helemaal gelijk, ik moet ook geen stickers vertrouwen bij de dump..... Ach ja, een gegeven paard enzo. ;)

Mijn Dremel vindt die sinus in ieder geval niets; lampen en pompen doen het voorlopig zonder problemen.

• !null
Zeg, hoe straffeloos kun je een grote accu hangen aan zo'n UPS?
Stel je neemt een standaard UPS zonder accu (of kapotte accu). Dat is dan zo'n 12V 7Ah of 12Ah accu-tje, en als je daar gewoon een 100Ah accu aan hangt bijvoorbeeld, Zou weinig uit moeten maken toch? Wel wil je dan een semi-tractie accu. En een gel accu?

• ThinkPad
Het ding gaat warmteproblemen krijgen als je 230V gaat maken uit 12V voor langere tijd, normaal zijn ze erop berekend om na een halfuurtje ermee te kappen, dan is de batterij leeg immers. Als je van plan bent om de UPS voor langere tijd achtereen op deze manier te gebruiken dan moet je de koelblokken al vervangen door grotere modellen en een fan toevoegen.

Andersom (accu opladen uit lichtnet) gaat erg lang duren omdat ze berekend zijn op een klein accuutje die in 24h ofzo wordt volgeladen op druppellaadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
Ik heb toch deze aangeschaft https://www.stroomwinkel....s-omvormer-12v1000va.aspx
zitten 25mm aansluitkabels bij. En heb een 650Watt Philips FC8726/09 gekocht. Volgend jaar vervang ik dan de 100Ah AGM naar de 250Ah AGM. Ik wil volgend jaar dan ook een extra zonnepaneel erbij zetten.

Mijn MPPT van 20A kan maximum 260W panelen aan. Ik heb er nu 1 van 150W. Zou ik daar 1 van 100W bijzetten parallel, of beter 2 nieuwe van 130W in serie?

Max. vermogen (Pmax): 130 W
Max. spanning: 18,00 V
Max. stroom (Imax): 7,22 A
Open spanning: 21,50 V
Kortsluitstroom: 7,75 A
Rendement: ± 18 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
De dagen worden weer langer, tijd voor een upgrade;

2x:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/o8Di9iZk2quydk9t12g6O63Q/medium.jpg

en ook het bord weer een likje verf gegeven. De china-omvormer is even weg (voor ander project), vervangen door een simpeler Steca:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RbYW8jURTCCyrRoQQcBZaahE/medium.jpg

Linksbovenin een PIR sensor die het licht in de garage verzorgt. Tijd voor het voorjaar. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Nog even een update; nieuw huis; nieuwe 24V opstelling :) ;

Steca omvormer is vervangen door een EPsolar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iC9zn5Y2Buw8ZHjxIbE0jIMy/medium.jpg

Welke nu nog gevoed wordt door deze klassieker van Shell, met dank aan @JeroenH :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hz2yYESWoA472oFfWe7PQvmv/medium.jpg

Ik heb echter een groter paneel nodig; deze komt maar net boven de benodigde 24V.

Via een pijp onder de grond komt het bij mij binnen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EhqoDnhc7L7M4Fc07gtIXGPE/medium.jpg

De buckconverter die je ziet kan dus helaas niet "boosten", waardoor ik van 12V overgestapt ben naar 24V vanaf de schuur. Vanaf dit punt is alles weer 12V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eBrb0UT0pEglM0iGeXl5dpmC/medium.jpg
Mijn laadstation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VvxT6A4wlY43I6QP0PnfFp8Q/medium.jpg

en voor mijn stofzuiger op zonneenergie (met boostconverter gemod naar 19V):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/djYQnmtVXHDms4HRHC5Un6qW/medium.jpg

Vervolgens via loze leidingen naar vrijwel alle kamers;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ys6L7qBwAirRWLOB0MMIWGQ4/medium.jpg

Dit project heeft mij weer enorme positieve energie gegeven; duurzaamheid geeft gewoon een kick. :) Als je vragen of opmerkingen hebt; shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Ik vind het super mooi al die techniek voor zo'n mini off-grid installatie. En ik heb er ook vaak aan zitten denken om zoiets te doen maar 3 dingen houden mij tegen dat zijn zowel duurzaamheid, efficiëntie als economie.

Als je al deze spullen moet kopen, lijkt me dat een aanslag op je factuur, de batterijen moeten elke 4-5 jaar vervangen worden? En al de rest van de spullen heb je volgens mij nog niet terugverdient op 20 jaar.

Hoe zit het met energetische efficiëntie? Als je die zonnepanelen gewoon aansluit op een omvormer (sunny boy) deze op het net hangt verlies je 5%. Een power supply verliest nog eens gemakkelijk 20(?)%. Totaal 24% dus. Maar als je een charge controller hebt, vervolgens een batterij gaat laden en ontladen en dan nog eens naar een gewenst voltage converteert, hoeveel verlies je dan?

Qua duurzaamheid, je hebt een hele hoop spul nodig, je moet deze spullen dus laten maken, dat heeft een enorme impact op het milieu, betalen je energetische besparing en opgewekte energie dat ooit terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
larsg schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:53: Totaal 24% dus. Maar als je een charge controller hebt, vervolgens een batterij gaat laden en ontladen en dan nog eens naar een gewenst voltage converteert, hoeveel verlies je dan?
Dat was ook de initiële insteek; hoeveel apparatuur heb je niet in huis die van 220V terug geconverteerd wordt naar 12v? Als je die adapters eens qua warmte voelt, besef je hoe inefficient de meeste daarvan zijn.

Mijn doel is al die adapters te elimineren; tablets, laptop, telefoons, router, modem, oplader voor robotstofzuiger, verlichting etc. Spotjes zijn meestal 12v bijvoorbeeld.
Qua duurzaamheid, je hebt een hele hoop spul nodig, je moet deze spullen dus laten maken, dat heeft een enorme impact op het milieu, betalen je energetische besparing en opgewekte energie dat ooit terug?
Goed punt; maar geldt dat niet voor elke duurzame maatregel? Om te starten heb je altijd grondstoffen, energie etc nodig; of je nu windmolens of zonnepanelen maakt. Op de lange termijn zou de balans goed moeten uitslaan.

Om de accu's als voorbeeld te nemen; dit zijn afgeschreven exemplaren voor hun originele doel (motor starten), maar nog prima geschikt voor dit 2e leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:27:
Dat was ook de initiële insteek; hoeveel apparatuur heb je niet in huis die van 220V terug geconverteerd wordt naar 12v? Als je die adapters eens qua warmte voelt, besef je hoe inefficient de meeste daarvan zijn.

Mijn doel is al die adapters te elimineren; tablets, laptop, telefoons, router, modem, oplader voor robotstofzuiger, verlichting etc. Spotjes zijn meestal 12v bijvoorbeeld.
Dat klopt maar die apparatuur moet tegenwoordig voldoen aan vrij hoge efficiëntie standaarden. Dus je verliest nog ongeveer 20%. Die 20% is het hele verhaal van AC->DC. Als ik kijk naar DC->DC trafo's van een goed merk zie ik dat je al blij mag zijn met 10% verlies. Hoe vaak transformeer je je dc niet om?
paneel -> batterij -> 12v -> 5v, lijkt mij 3 omzettingen dus 27% verliest (hypothetisch). De vraag is natuurlijk wat zo'n auto-usb-plug haalt van efficiëntie. Waar je wel mee kan winnen is het nulverbruik van een hele hoop apparatuur te consolideren.
Goed punt; maar geldt dat niet voor elke duurzame maatregel? Om te starten heb je altijd grondstoffen, energie etc nodig; of je nu windmolens of zonnepanelen maakt. Op de lange termijn zou de balans goed moeten uitslaan.

Om de accu's als voorbeeld te nemen; dit zijn afgeschreven exemplaren voor hun originele doel (motor starten), maar nog prima geschikt voor dit 2e leven. ;)
Dat geld voor elke duurzame maatregel, maar een maatregel is enkel duurzaam als deze wordt terugverdient op milieutechnisch vlak. Als een zonnepaneel 25 jaar meegaat en daarmee een mix van kolen en gas vervangt heb je een bepaalde hoeveelheid CO2 die je bespaart (incl de supply chain van deze fossiele brandstoffen). Maar als je voor alle spullen die je nodig hebt voor PV bij de productie evenveel uitstoot of meer ben je gewoon slecht bezig. Je verplaatst dan mooi de vervuiling naar china maar dat zet geen zoden aan de dijk, letterlijk in het geval van nederland :F

Het recycleren van die accu's is mooi, maar om toch even te zeiken, je zit met een opportuniteitskost van deze grondstoffen. De stukjes lood van die batterij hadden naar een nieuwe kunnen gaan maar deze nieuwe batterij moet nu voorzien worden van nieuw lood, uit 1 of andere mijn. Daarbij is een oude batterij minder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Knap gedaan @Roamor! En zoals je zegt, dit geeft jezelf inderdaad weer energie om nog duurzamer proberen te zijn.
Ik ben zelf begin dit jaar begonnen met een 24V systeem om een paar lampen off-grid te kunnen aansturen. Momenteel is dit al wat uitgebreid: het domoticasysteem, zo goed als alle verlichting in huis en mijn switch en router draaien nu volledig off-grid.

Wat was je reden om voor een nieuwe omvormer te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
larsg schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:59:
[...]

Dat klopt maar die apparatuur moet tegenwoordig voldoen aan vrij hoge efficiëntie standaarden. Dus je verliest nog ongeveer 20%. Die 20% is het hele verhaal van AC->DC. Als ik kijk naar DC->DC trafo's van een goed merk zie ik dat je al blij mag zijn met 10% verlies. Hoe vaak transformeer je je dc niet om?
paneel -> batterij -> 12v -> 5v, lijkt mij 3 omzettingen dus 27% verliest (hypothetisch). De vraag is natuurlijk wat zo'n auto-usb-plug haalt van efficiëntie. Waar je wel mee kan winnen is het nulverbruik van een hele hoop apparatuur te consolideren.
Alleen zie ik nu de complete cyclus en weet ik waar mijn energie vandaan komt en heb ik invloed op onvermijdelijke verliezen. Als ik mijn apparaten gewoon via het net laadt; hoeveel verliezen pak je dan? Komt het van de windmolen van een plaatsgenoot (in mijn geval op papier "ja", want Vandebron als leverancier), of wordt het vanuit een ranzige kolencentrale in Groningen honderden kilometers naar mij vervoerd? Ik heb hier gewoon een beter gevoel bij. :)
Dat geld voor elke duurzame maatregel, maar een maatregel is enkel duurzaam als deze wordt terugverdient op milieutechnisch vlak.
De kosten gaan idd voor de baten uit, maar als je concreet kunt aangeven hoe ik het beter kan aanpakken, graag.
luukske schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:44:
Knap gedaan @Roamor! En zoals je zegt, dit geeft jezelf inderdaad weer energie om nog duurzamer proberen te zijn.
Ik ben zelf begin dit jaar begonnen met een 24V systeem om een paar lampen off-grid te kunnen aansturen. Momenteel is dit al wat uitgebreid: het domoticasysteem, zo goed als alle verlichting in huis en mijn switch en router draaien nu volledig off-grid.

Wat was je reden om voor een nieuwe omvormer te gaan?
Bedankt. :) De andere omvormer hangt nu bij een vriend; ik had de behoefte aan 1 die ook uitleesbaar was. Deze EPSolar is uitgerust met een RS485 poort. Doel is om deze in Domoticz bij te gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

[...]
Maar vergeet niet dat apparatuur op 12V maar liefst 367 keer zoveel kabelverliezen heeft.
Tenzij je een klein huis hebt, ben je daar alle winst al kwijt.
Overigens is bij mij intussen het meeste op 5v.

Als je al DC in huis neemt, neem dan 325V.

Verder wel goed uitgevoerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:30:
[...]

Maar vergeet niet dat apparatuur op 12V maar liefst 367 keer zoveel kabelverliezen heeft.
Enlighten me please? Kabelverliezen ken ik voornamelijk als te dunne kabel over te lange afstanden. Om hetzelfde Wattage te kunnen leveren zal je idd het voltage op moeten schroeven. Waar komt die 367 vandaan?
Waarom zo gevaarlijk hoog?
Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:19:

Alleen zie ik nu de complete cyclus en weet ik waar mijn energie vandaan komt en heb ik invloed op onvermijdelijke verliezen. Als ik mijn apparaten gewoon via het net laadt; hoeveel verliezen pak je dan? Komt het van de windmolen van een plaatsgenoot (in mijn geval op papier "ja", want Vandebron als leverancier), of wordt het vanuit een ranzige kolencentrale in Groningen honderden kilometers naar mij vervoerd? Ik heb hier gewoon een beter gevoel bij. :)
Ik neem je zeker niks kwalijk :) Ik zou het ook graag eens doen en ik heb gedacht om het met een deel van mijn netwerk te doen, dat loopt toch allemaal op DC. Maar financieel krijg ik dat al niet rond :(

Het net is de meest efficiënte batterij :) Je zet er stroom op met 5% verlies en je haalt er stroom af met 100% efficiëntie. Eigenlijk haal je hier je eigen zonne energie terug af. Ja dit zijn niet "dezelfde" joules maar wel die groene energie die van jezelf komt. Net zoals certificaten werken.

Tevens verlies je energie als je batterij al vol zit
Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:19:
De kosten gaan idd voor de baten uit, maar als je concreet kunt aangeven hoe ik het beter kan aanpakken, graag.
Dat is dus enorm lastig. Maar je schrikt ervan...
Onlangs heb ik een warmtepomp geplaatst om mijn jacuzzi op te warmen in plaats van de oude elektrische weerstand. Daarvoor was onder andere 40 meter buis nodig, dat is ongeveer 40 kg pvc, de productie daarvan heeft ongeveer 240 kg CO2 als nevenproduct gehad. Aangezien mijn energiemix bestaat uit (50% eigen energie van PV en 50% van het net, volledig groen) komt dit neer op 50 g/KWh, inclusief een beetje verlies bij transmissie & distributie. Dat komt neer op 4.800 KWh dat bespaard moet worden enkel voor de buis :P Daarnaast komen nog kabels, de pomp zelf etc. Het zal me verbazen als ik het er na 10 jaar op ecologisch vlak uit heb. Gelukkig is het financieel veel interessanter ;)

ps: dan heb ik het nog niet over de vervuiling van het transport van die buis :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 20:55:
[...]

Enlighten me please? Kabelverliezen ken ik voornamelijk als te dunne kabel over te lange afstanden. Om hetzelfde Wattage te kunnen leveren zal je idd het voltage op moeten schroeven. Waar komt die 367 vandaan?
(230V/12V)2.
Bij gelijk vermogen betekent een twee keer zo lage spanning een twee keer zo grote stroom en dus vier keer zoveel kabelverliezen.
Bij een hypothetische set van drie 12W halogeenspotjes en een kabelweerstand van 0,1 ohm betekent dat op 12V een stroom van 3A en een kabelverlies van 0,9 W.
Op 230V is dat 0.0024 W.

Welke stroom loopt er nominaal door het DC net?
[...]
Waarom zo gevaarlijk hoog?
Dat is de piekspanning van 230V AC (wortel 2 * 230V RMS). Daarom zijn alle SMPSen daarop gebouwd en de isolatie van standaard kabels is daarop berekend.
En hierdoor heb je in je DC netwerk de helft van de verliezen tov AC.
De mensen van http://www.directcurrent.eu/nl/producten gaan zelfs nog 10% hoger (netspanning heeft ook een tolerantie van +10%).

De accuspanning van elektrische auto's (en de interne DC bus van éénfase PV omvormers) zitten ook niet toevallig rond deze spanning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45
Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:30:
[...]

Tenzij je een klein huis hebt, ben je daar alle winst al kwijt.
Overigens is bij mij intussen het meeste op 5v.

Je maakt me wel nieuwsgierig. Hoe schakel je deze spanning veilig in je woning. Heb je geen last van vlambogen vanwege het feit dat het DC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@jeronimo Ja, maar hoge stromen zijn daar gevaarlijker dan hoge spanningen. Schakelen doen we tegenwoordig met halfgeleiders, dan heb je meer controle (en geen lucht die geïoniseerd kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

.

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 20-05-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45
Dat snap ik, maar dat maakt een volledige scheiding wel wat lastiger. Dus schakelen met halfgeleiders en scheiden met een mechanische schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Na schakelen is de stroom 0 dus kan er met elke mechanische schakelaar betrouwbaar gescheiden worden.
Als de halfgeleiders falen, dan is het niet erg als de scheiding destructief is (als in: het aantal schakelcycli hoeft dan niet gehaald te worden, de boel moet toch vervangen worden. Er moet natuurlijk wel een veilige scheiding gemaakt worden).
Zie bijvoorbeeld ook http://www.directcurrent.eu/nl/producten/170-current-router

Dat allemaal gezegd hebbende lijkt het me voor thuis dikke overkill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:33:
[...]

(230V/12V)2.
Bij gelijk vermogen betekent een twee keer zo lage spanning een twee keer zo grote stroom en dus vier keer zoveel kabelverliezen.
Bij een hypothetische set van drie 12W halogeenspotjes en een kabelweerstand van 0,1 ohm betekent dat op 12V een stroom van 3A en een kabelverlies van 0,9 W.
Op 230V is dat 0.0024 W.
Ben toevallig met 3W LED spotjes bezig in de schuur. Met de transformator ervoor op 230V werden die mij veel te warm (LED behuizing zelf); nu ik ze op 12V direct aanstuur worden ze niet heter dan "lauw".
Welke stroom loopt er nominaal door het DC net?
Ben nog een het testen, langzaam opbouwen, dus daar kan ik nog geen antwoord op geven. Alle kabels zijn 6mm2, met tussen charge controller en accu/zonnepaneel 10A zekeringen. Alle verbruikers (2,5mm2 kabel) zijn zo laag mogelijk afgezekerd, meestal 1, 3 of 5A.
[...]

Dat is de piekspanning van 230V AC (wortel 2 * 230V RMS). Daarom zijn alle SMPSen daarop gebouwd en de isolatie van standaard kabels is daarop berekend.
En hierdoor heb je in je DC netwerk de helft van de verliezen tov AC.
De mensen van http://www.directcurrent.eu/nl/producten gaan zelfs nog 10% hoger (netspanning heeft ook een tolerantie van +10%).

De accuspanning van elektrische auto's (en de interne DC bus van éénfase PV omvormers) zitten ook niet toevallig rond deze spanning :)
Bedankt voor de uitleg, interessant bedrijf ook zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Redelijk off-topic, maar voor m'n camper (ook off-grid 12V solar, nooit aan de stekker) ben ik over gegaan op een enkele accu.
Eigenlijk een off-topic discussie gezien je voor thuis gebruik alleen maar (semi) tractie accu's gebruikt, maar ik heb wel ruimte (en uiteindelijk ook geld) kunnen besparen in de camper door naar een enkele accu te gaan.
Hiervoor gebruik ik een Optima Yellow-Top, die semi-tractie kan doen en kan starten. Waar je normaal gesproken een start accu hier nooit voor kan gebruiken (vanwege de zwaar verkorte levensduur)

Pagina: 1 2 3 Laatste