Volgens mij is die gelimiteerd op 30A en 30*24 is nog steeds geen 1000w op 220v

vandaar!. plus wil ik de omvormer via de beveiliging direct op de accu zetten...
!null schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:58:
Iedere solar regulator heeft een accubewaker, door middel van de load aansluiting (vaak aangegeven met het lampje erbij). Echter is het de vraag wat deze aansluiting kan schakelen, met hoeveel ampere deze belast mag worden. Wel zou je middels de load aansluiting een relais aan kunnen sturen die de boel afsluit, mits het relais dus genoeg kan ampere kan verdragen. Een accubewaker is dan wel simpelere oplossing.
@EricBruggema, wat voor koelkast?
Geen idee nog

gewoon een tafel model A+++ (zo'n 300 euro)
Roamor schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:03:
@EricBruggema,
ik sluit mij bij bovenstaande aan. Denk ook even aan inline zekeringen voor de veiligheid. Wat je met die accubewaker kan besparen (die Steca doet dat immers al), kun je genoeg
fuses kopen.
Dan zit je dus toch nog fout qua besparing, gaat mij niet om 'specifiek' besparen maar voorkomen dat de accu stuk gaat om een te lage spanning... en een inline fuse is heel wat anders

(heb ik er al meerdere van in ons opzetje die we reeds hebben)
Klopt, maar TV etc zou er ook gemakkelijk op moeten kunnen draaien

MeTooPV schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:23:
Eneco?
Kwaliteit is zeker beter en de prijs ook. Bottom line leg je nu 500 Wp neer, laat dat 200 kWh opleveren (met accu's kan je de overschotten niet terugleveren). Dan spaar je door je investering van 1300 euro dus zo'n 40 euro per jaar uit. Het kan alleen uit als er geen vaste aansluiting voorhanden is, of als hobby project.
Helaas, eneco is ON-GRID en de gemiddelde medewerker heeft nog minder hersencellen en kennis van zonnepanelen dan een gerookte inktvis...
!null schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:28:
Waar zie jij de koelkast? In principe kun je een gelijk stroom koelkast wel voor minder kopen, incl vriesvak. Het is echter de vraag hoe groot de koelkast moet zijn. En of een bepaalde grootte wel haalbaar is bij een bepaalde hoeveelheid accu en zonnepanelen.
In principe is de sinusomvormer ook een dure setup, en misschien niet echt nodig?
Idd de sinusomvormer is praktisch net zo duur als de zonnepanelen, echter ga ik liever voor kwaliteit. Ik zou eventueel een kleine omvormer kunnen gebruiken (500-800w) maar daarop bespaar je amper, voordeel van deze omvormer is dat echt ALLES er op werkt

tevens willen we gewoon 220v koelkast, we hebben nu gas, zouden kunnen overgaan naar compressor, maar willen gewoon 'standaard' dat wanneer het stuk is we zo een nieuwe kunnen halen zonder gezeur.. en een beste prijskaart.. liever een eenmalige investering in zonnepanelen!.
Eventueel een idee, maar dat komt later, bezuinigen op een zonnesysteem

shure-fan schreef op maandag 09 juni 2014 @ 01:04:
@erik bruggema:
Je boodschappenlijst ziet er goed uit, echter .... Als je het toch goed wil doen zou ik er nog 2 accu's bij doen.... Tenslotte schijnt niet iedere dag de zon op volle sterkte
Verder ben ik wel benieuwd naar je setup als het eenmaal draait
Wij zijn ook erg benieuwd... maar denk dat ik eerst de accu's even zo laat, gaat voornamelijk om de 'zomer' periode waarin de accu's gemakkelijk vol geladen moeten kunnen worden. 's winters gebruik ik het niet voor de koelkast maar voornamelijk voor klussen

(denk ik..)
Als er nog een kosten besparing mogelijk zou zijn, zou dat inderdaad alleen de omvormer zijn, de panelen zijn zo'n 1 euro per wp, dus vrij redelijk. De accu's zijn iets meer dan 1 euro per ah maar probeer daar maar eens een goedkopere voor te krijgen... al met al ben ik bang dat het niet veel goedkoper/beter kan
[
Voor 5% gewijzigd door
EricBruggema op 09-06-2014 05:52
]