Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11
Je koelkast vullen met waterflessen helpt inderdaad een hoop bij tijdelijke stroomuitval en snel afkoelen van dingen die je er in stopt.

Maar dan moet je de rest van de tijd wel meer dan genoeg energie hebben.
Het is bijvoorbeeld nuttig als je aan het rondtrekken bent met de auto/caravan of camper. Je hebt savonds op de camping of parkeerplaats "onbeperkt" stroom. Maar je wil wel dat je eten en drinken overdag ook koud blijft.

Maar voor een langetermijn oplossing zoals leven van je eigen zonnepanelen gaat het toch zwaar wegen dat je er een hoop energie mee verspilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Rondtrekken in mijn geval = bijladen van de motor. Maar 100Wp was al genoeg om de koelkast 24/7 te draaien bij uitstekend weer, wat je ook deed. In mindere omstandigheden, vooral warm vochtig weer maar wel bewolkt (iets met aankomende monsoon enzo) moest de koelkast hard werken en kwam er weinig energie binnen. Dan merk je heel snel de verschillen. Als je er dan mee gaat spelen kun je winst boeken, door flessen water of frisdrank of bier (ik ging niet zomaar nutteloos m'n koelkast vullen natuurlijk :+ ) erin te hebben in periodes waarin energie over is (wanneer je rijdt bijvoorbeeld). Tevens ook koelkast kouder zetten dan nodig. Ik zette ook vrolijk de volle koelkast erg koud als de zonne regulator groen aan het knipperen was dat m'n accu vol was (terwijl de koelkast draaide).

In Nederland hebben we natuurlijk genoeg bewolking, het scheelt echter een hoop dat de temperatuur doorgaans ook iets lager is. Bij kleine koelkastjes kun je het denk ik allemaal prima redden in Nederland. Als het niet goed blijkt te werken gooi je er een zonnepaneeltje extra op en zit je alweer goed. Maar een grote buffer is wel belangrijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 17:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Daarnaast behoeft een volle koelkast (die al is afgekoeld!) ook veel minder energie dan een lege. Dat klinkt dom maar is eigenlijk wel logisch. De koelkast heeft wat minimale isolatie, en als je koelkast voornamelijk uit lucht bestaat zal die lucht zeer makkelijk opwarmen tegen datgene wat hem scheidt van de buitenlucht (kunstof+beetje isolatie). Vervolgens meet de koelkast dat het weer opwarmt en gaat hij de lucht weer afkoelen.
Sorry, maar dit gaat tegen basis natuurkunde wetten in. Dus of je gaat een Nobelprijs winnen of je hebt het mis... Occam razor zegt het laatste. ;)

Een volle koelkast (mits dezelfde temperatuur als een lege) verliest evenveel energie door de wanden dan een lege en energie verdwijnt niet zomaar. De pomp zal dus ook evenveel energie toe moeten voegen.

Je wordt in de war gebracht door het volgende:
Je hoort hem dan ook echt heel vaak aan slaan, als het warm is en je koelkast (bijna) leeg is. [..] Je hoort dat ding gewoon veel minder vaak draaien.
Het duurt langer om een gevulde koelkast af te koelen en het duurt langer voordat die weer is opgewarmd, dat komt door de buffering. Daarom loopt de motor minder vaak (maar langer).

De hoeveelheid energie die nodig is om een volle of lege koelkast op temperatuur te houden blijft gelijk (eventuele opstart-inefficienties daargelaten).
Ik denk dat je zeker gelijk hebt met je argumenten. Maar ik weet niet of het uit kan qua levensduur.
Je hebt ook mensen die voor een fortuin gel accu's kopen (Optima bijvoorbeeld) en die dan na een jaar alweer dood zijn. Vanwege dat soort dingen koop ik liever de goedkoopst mogelijke accu's die dan meestal erg lang mee blijken te gaan.
Ik pleit dan ook niet voor Gel-accu's, die hebben nauwelijks voordeel boven AGM in mijn toepassing en zijn bovendien een stuk duurder.

De AGM die er nu in zit doet het een stuk beter dan de oude semi-tractie accus die er eerst in zaten (en die periodiek met gedemineraliseerd water bijgevuld moesten worden). De accu is nu al bijna 10 jaar oud en werkt nog steeds naar behoren, ik kan nog geen merkbaar capaciteitsverlies bespeuren. Maar let op: ik heb daar niet aan zitten meten en bovendien maakt een zonnepaneel mijn gevoel onbetrouwbaar. Blijft dat ik gewoonweg zeer tevreden ben met dat ding: ik kijk er niet naar om en "het werkt".

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
voor recreatie rekende ze bij mijn vorige werk liters is watt piek
dus 80L was 80Wp
op een accu van minimaal 90Ah ivm bewolkte dagen.
en dan niet voor de winter in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

!null schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:32:
Ik stel iedereen voor om net als ik met een terreinwagen naar verweggistan te rijden, en dan zelf maar te expirementeren.
Zou ik inderdaad graag doen :)
Als het 40 graden buiten is, en je koelkast is leeg, dan duurt het eeuwen voordat dat artikel koud is.
Dat bestrijdt niemand.
Daarnaast behoeft een volle koelkast (die al is afgekoeld!) ook veel minder energie dan een lege. [...] Je hoort hem dan ook echt heel vaak aan slaan, als het warm is en je koelkast (bijna) leeg is.
Dat heb ik ook eens gemerkt. Hij slaat dan inderdaad vaker kort aan. Een volle koelkast laat de compressor minder vaak aanslaan, maar wel langer. Energetisch maakt het niet veel uit.

Met een flinke buffer is de temperatuur constanter (dat bestrijdt ook niemand) en dat is zeker wenselijk, vooral met bederfelijke waar wil je niet dat de boel bederft omdat de temperatuur oploopt als je nieuw spul in de koelkast zet.

Ook denk ik dat iedereen het wel een goed idee vindt om op momenten van energieoverschot dit in te zetten om de koelkast alvast meer warmte weg te laten pompen - hetzij extra water afkoelen, hetzij de temperatuur verlagen.
Als je het extra water weer uit de koelkast haalt omdat je de plek nodig hebt, ben je dat voordeel wel weer helemaal kwijt.

Het heeft dus best wat voordelen te zorgen dat je koelkast zo veel mogelijk is gevuld met koude spullen, maar hij wordt er niet zuiniger van.

Nog wat tips:
* Hittegolf? Natte handdoek om je koelkast.
* Lange hittegolf? Handdoek nat houden door een literfles ondersteboven op de handdoek te zetten (zonder dop ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 04-06-2014 16:19 . Reden: gratis tips ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ATS79, ik zou bij die stelregel alles keer 2 doen :+
styno schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:11:
[...]
Sorry, maar dit gaat tegen basis natuurkunde wetten in. Dus of je gaat een Nobelprijs winnen of je hebt het mis... Occam razor zegt het laatste. ;)

Een volle koelkast (mits dezelfde temperatuur als een lege) verliest evenveel energie door de wanden dan een lege en energie verdwijnt niet zomaar. De pomp zal dus ook evenveel energie toe moeten voegen.
Op zich zou ik je gelijk willen geven, maar ik denk dat het verschil zit in de temperatuur overdracht. Van binnenuit gezien heb je dus kunstof naar de buitenkant toe (met beetje isolatie). Hierdoor vind warmte overdracht plaats (het verlies). Lucht warmt natuurlijk erg makkelijk op. Maar om de flessen op te warmen, moet dus eerst de lucht opgewarmd worden, waarna de lucht de flessen gaat opwarmen. Dat vertraagd de boel behoorlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 04-06-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
Kan het nu weer gaan over 12v in een offgrid situatie??

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Even een schaamteloze self-quote
Proton_ schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 10:38:
Flinke overcapaciteit zodat je minder accu nodig hebt kon wel eens een goed (en rendabel) idee zijn als je de ruimte hebt.
Maasluip in "De Duurzame Kroeg deel 2" heeft hier aan gerekend en in zijn geval is een overcapaciteit van 600% het goedkoopst.

-edit- Oeps, met zo'n bericht erboven komt het inderdaad wel schaamteloos over.
Ik weet niet zo goed of dit nou offtopic is... wel blijkt dat je serieuze kWhs opslag nodig hebt om met een huishouden helemaal offgrid te gaan en dat is met maar 12V niet zo handig.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 06-06-2014 11:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
We hebben een setje bedacht na grondig speurwerk ;) ook veel bedrijven aangeschreven maar zijn in het algemeen een stuk duurder..

Accubewaker 24V/60A ( liever alles uit dan accu stuk ;) )
€ 55, 15
http://www.kampeerperfect...bewaker-24v-60a-4171.html

ZNShine Poly 250Wp
€ 209,- p/s (2x)
http://www.zonnepanelen-t...ne-poly-blauw-250-wp.html

Samlex zuivere sinus omvormer 24V, 1000W
€ 349,-
http://www.greenybros.com...sinus-omvormer-24v-1000w/

Steca PR3030 met display is een 30A laadregelaar.
€ 118,-
http://www.ikwilzonneener...egelaar-voor-zonnepanelen

Panther Silver Deep Cycle accu 12 Volt 150 Ah
€ 169,- (x2) samen 24v.
http://accuweb.nl/caravan...ycle-accu-12-volt-150-ah/

Kabels & accu klemmen
25,00

Totaal:
€ 1304 euros.

Lijkt mij dat dit genoeg is om een koelkast 100% aan het werk te houden. :D
Plus als we zin hebben, tv, radio, eventueel eens wat gereedschap! :)
Kost wat maar dan heb je ook wat, iemand eventueel suggesties ;) altijd in voor wat beters qua prijs/kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volgens mij zit er een accubewaker ingebouwd in de Steca PR3030.

Lees ook eens deze post door:
Maasluip in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iedere solar regulator heeft een accubewaker, door middel van de load aansluiting (vaak aangegeven met het lampje erbij). Echter is het de vraag wat deze aansluiting kan schakelen, met hoeveel ampere deze belast mag worden. Wel zou je middels de load aansluiting een relais aan kunnen sturen die de boel afsluit, mits het relais dus genoeg kan ampere kan verdragen. Een accubewaker is dan wel simpelere oplossing.

@EricBruggema, wat voor koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@EricBruggema,

ik sluit mij bij bovenstaande aan. Denk ook even aan inline zekeringen voor de veiligheid. Wat je met die accubewaker kan besparen (die Steca doet dat immers al), kun je genoeg fuses kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Roamor op 08-06-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Best prijzig koelkastje trouwens :+ ( € 1604 ( €1304 + 300 ))

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 08-06-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 10:14
EricBruggema schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:35:
Kost wat maar dan heb je ook wat, iemand eventueel suggesties ;) altijd in voor wat beters qua prijs/kwaliteit :)
Eneco?

Kwaliteit is zeker beter en de prijs ook. Bottom line leg je nu 500 Wp neer, laat dat 200 kWh opleveren (met accu's kan je de overschotten niet terugleveren). Dan spaar je door je investering van 1300 euro dus zo'n 40 euro per jaar uit. Het kan alleen uit als er geen vaste aansluiting voorhanden is, of als hobby project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dre schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:16:
Best prijzig koelkastje trouwens :+ ( € 1604,- )
Waar zie jij de koelkast? In principe kun je een gelijk stroom koelkast wel voor minder kopen, incl vriesvak. Het is echter de vraag hoe groot de koelkast moet zijn. En of een bepaalde grootte wel haalbaar is bij een bepaalde hoeveelheid accu en zonnepanelen.

In principe is de sinusomvormer ook een dure setup, en misschien niet echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zie edit. Geen type, maar wel een prijs indicatie:
EricBruggema in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Gezien de dure kWh prijs bij off-grid lijkt een zuinige koelkast essentieel. Naisoleren?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 08-06-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 11:07
mux schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:40:
Zelf doe ik dat ook, maar dan met li-ion accu's die o.a. op de TU Delft met kWh's tegelijk in bruikbare staat worden weggemikt. Die zijn wat complexer om te laden maar oh zo veel efficienter en energiedichter :)
Kan je die gewoon gratis ophalen? Wat voor cellen hebben we het dan over?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@erik bruggema:

Je boodschappenlijst ziet er goed uit, echter .... Als je het toch goed wil doen zou ik er nog 2 accu's bij doen.... Tenslotte schijnt niet iedere dag de zon op volle sterkte

Verder ben ik wel benieuwd naar je setup als het eenmaal draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Dre schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:50:
Volgens mij zit er een accubewaker ingebouwd in de Steca PR3030.
Lees ook eens deze post door:
Maasluip in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Volgens mij is die gelimiteerd op 30A en 30*24 is nog steeds geen 1000w op 220v ;) vandaar!. plus wil ik de omvormer via de beveiliging direct op de accu zetten...
!null schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:58:
Iedere solar regulator heeft een accubewaker, door middel van de load aansluiting (vaak aangegeven met het lampje erbij). Echter is het de vraag wat deze aansluiting kan schakelen, met hoeveel ampere deze belast mag worden. Wel zou je middels de load aansluiting een relais aan kunnen sturen die de boel afsluit, mits het relais dus genoeg kan ampere kan verdragen. Een accubewaker is dan wel simpelere oplossing.

@EricBruggema, wat voor koelkast?
Geen idee nog :D gewoon een tafel model A+++ (zo'n 300 euro)
Roamor schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:03:
@EricBruggema,

ik sluit mij bij bovenstaande aan. Denk ook even aan inline zekeringen voor de veiligheid. Wat je met die accubewaker kan besparen (die Steca doet dat immers al), kun je genoeg fuses kopen.
Dan zit je dus toch nog fout qua besparing, gaat mij niet om 'specifiek' besparen maar voorkomen dat de accu stuk gaat om een te lage spanning... en een inline fuse is heel wat anders :D (heb ik er al meerdere van in ons opzetje die we reeds hebben)
Dre schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:16:
Best prijzig koelkastje trouwens :+ ( € 1604 ( €1304 + 300 ))
Klopt, maar TV etc zou er ook gemakkelijk op moeten kunnen draaien :@
MeTooPV schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:23:
Eneco?

Kwaliteit is zeker beter en de prijs ook. Bottom line leg je nu 500 Wp neer, laat dat 200 kWh opleveren (met accu's kan je de overschotten niet terugleveren). Dan spaar je door je investering van 1300 euro dus zo'n 40 euro per jaar uit. Het kan alleen uit als er geen vaste aansluiting voorhanden is, of als hobby project.
Helaas, eneco is ON-GRID en de gemiddelde medewerker heeft nog minder hersencellen en kennis van zonnepanelen dan een gerookte inktvis...
!null schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:28:
Waar zie jij de koelkast? In principe kun je een gelijk stroom koelkast wel voor minder kopen, incl vriesvak. Het is echter de vraag hoe groot de koelkast moet zijn. En of een bepaalde grootte wel haalbaar is bij een bepaalde hoeveelheid accu en zonnepanelen.

In principe is de sinusomvormer ook een dure setup, en misschien niet echt nodig?
Idd de sinusomvormer is praktisch net zo duur als de zonnepanelen, echter ga ik liever voor kwaliteit. Ik zou eventueel een kleine omvormer kunnen gebruiken (500-800w) maar daarop bespaar je amper, voordeel van deze omvormer is dat echt ALLES er op werkt ;) tevens willen we gewoon 220v koelkast, we hebben nu gas, zouden kunnen overgaan naar compressor, maar willen gewoon 'standaard' dat wanneer het stuk is we zo een nieuwe kunnen halen zonder gezeur.. en een beste prijskaart.. liever een eenmalige investering in zonnepanelen!.
Dre schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:33:
Zie edit. Geen type, maar wel een prijs indicatie:
EricBruggema in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Gezien de dure kWh prijs bij off-grid lijkt een zuinige koelkast essentieel. Naisoleren?
Eventueel een idee, maar dat komt later, bezuinigen op een zonnesysteem :D
shure-fan schreef op maandag 09 juni 2014 @ 01:04:
@erik bruggema:
Je boodschappenlijst ziet er goed uit, echter .... Als je het toch goed wil doen zou ik er nog 2 accu's bij doen.... Tenslotte schijnt niet iedere dag de zon op volle sterkte

Verder ben ik wel benieuwd naar je setup als het eenmaal draait
Wij zijn ook erg benieuwd... maar denk dat ik eerst de accu's even zo laat, gaat voornamelijk om de 'zomer' periode waarin de accu's gemakkelijk vol geladen moeten kunnen worden. 's winters gebruik ik het niet voor de koelkast maar voornamelijk voor klussen ;) (denk ik..)

Als er nog een kosten besparing mogelijk zou zijn, zou dat inderdaad alleen de omvormer zijn, de panelen zijn zo'n 1 euro per wp, dus vrij redelijk. De accu's zijn iets meer dan 1 euro per ah maar probeer daar maar eens een goedkopere voor te krijgen... al met al ben ik bang dat het niet veel goedkoper/beter kan :D

[ Voor 5% gewijzigd door EricBruggema op 09-06-2014 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

We hebben een setje bedacht na grondig speurwerk ;) ook veel bedrijven aangeschreven maar zijn in het algemeen een stuk duurder..

€ 55, 15

ZNShine Poly 250Wp
€ 209,- p/s (2x)

€ 349,-

€ 118,-

€ 169,- (x2) samen 24v.

Kabels & accu klemmen
25,00

Totaal:
€ 1304 euros.

http://www.ebay.de/itm/Si...el_PM&hash=item2317fc788e

Zoiets, lees de onderstaande beschrijving ook even.

Zelf kijk ik al een tijdje naar deze
http://www.ebay.de/itm/13..._trksid=p3984.m1423.l2649

Ik zie ze nu ook op ebay duitsland verschijnen alleen met een 1 er voor. :) blijkbaar goede handel als het "hot" is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 09-06-2014 08:23 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 10:14
EricBruggema schreef op maandag 09 juni 2014 @ 05:47:
Idd de sinusomvormer is praktisch net zo duur als de zonnepanelen, echter ga ik liever voor kwaliteit. Ik zou eventueel een kleine omvormer kunnen gebruiken (500-800w) maar daarop bespaar je amper, voordeel van deze omvormer is dat echt ALLES er op werkt ;) tevens willen we gewoon 220v koelkast.
Die omvormer is juist wel goed. Bij een koelkast heb je een omvormer nodig van zo'n 8x het vermogen van de koelkast om de koelkast te kunnen starten. Ik zou zeker niet lager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

€ 55, 15

ZNShine Poly 250Wp
€ 209,- p/s (2x)

€ 349,-

€ 118,-

€ 169,- (x2) samen 24v.

Kabels & accu klemmen
25,00

Totaal:
€ 1304 euros.

Waarom geen DC koelkast?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:50
Duurder in aankoop?
En ikzelf zou het wel prettig als je apparatuur uitwisselbaar is in noodgevallen.

die tweede ebay (http://www.ebay.de/itm/13..._trksid=p3984.m1423.l2649) link, is 600W laden niet was weinig, in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lord Anubis schreef op maandag 09 juni 2014 @ 18:09:
Duurder in aankoop?
En ikzelf zou het wel prettig als je apparatuur uitwisselbaar is in noodgevallen.

die tweede ebay (http://www.ebay.de/itm/13..._trksid=p3984.m1423.l2649) link, is 600W laden niet was weinig, in het algemeen?
Solar charger inderdaad, totaal kan hij met 50A laden, meer dan genoeg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Duurder in aankoop?
Precies, en stel ik wil het gebruiken voor heel iets anders, waterpomp van een vijver of weet ik veel, alles is mogelijk zonder eerst te kijken naar een 12v/24v oplossing, het kan allemaal maar de vraag is wil je daar steeds geld en energie in steken..
Even ter verduidelijking zie ik hier nou een 'omvormer' en een laad regelaar in 1? mijn engels is op't moment ff ver te zoeken...

En gelijk nog een vraag, hoe kun je snel uitvinden of een paneel een dag/zonlicht paneel is? :D .... werd ik vandaag op geattendeerd ;)

[ Voor 33% gewijzigd door EricBruggema op 09-06-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
EricBruggema schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:06:

[...]
Even ter verduidelijking zie ik hier nou een 'omvormer' en een laad regelaar in 1? mijn engels is op't moment ff ver te zoeken...

En gelijk nog een vraag, hoe kun je snel uitvinden of een paneel een dag/zonlicht paneel is? :D .... werd ik vandaag op geattendeerd ;)
Klopt is een combinatie.

Sommige panelen zijn idd wat gevoeliger voor difuus licht dan anderen, en anden zijn weer gevoeliger voor vel zonlicht. Maar zou me daar weinig van aantrekken, die paar %. Marketing geeft erg gelijk een "wow, wat een verschil" factor aan. Sommigen laten zich gek maken en geloven er heilig in. 😃. Jij toch niet hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ik geloof pas dingen als ik het zie! :) maar dan is dat wel een vette omvormer + laad regelaar in 1 :D dat scheelt me dan al gauw 200 euro in totaal, maar als de een stuk is, is de ander dat ook :P plus ik vraag me af of deze wel geschikt is voor een offgrid setje? ik zal straks mijn best doen om alles eens goed door te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Rol-Co schreef op maandag 09 juni 2014 @ 19:58:
[...]

Solar charger inderdaad, totaal kan hij met 50A laden, meer dan genoeg dus.
Kan die accu zoveel stroom aan dan? Ik vermoed dat hij meer in de buurt van 10 A zit dan bij 50 A, maar op de site kan ik deze info niet vinden.
Ik denk dat je daar ook het aantal panelen op moet afstemmen. 600 Watt laden in 1 accu is best spannend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 12-06 17:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

blissard schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:51:
[...]

Kan die accu zoveel stroom aan dan? Ik vermoed dat hij meer in de buurt van 10 A zit dan bij 50 A, maar op de site kan ik deze info niet vinden.
Ik denk dat je daar ook het aantal panelen op moet afstemmen. 600 Watt laden in 1 accu is best spannend :-)
Dat hangt van een aantal zaken af:
- type accu:
Het materiaal van de anode en cathode bepaalt in belangrijke mate de toegestane laadstroom. Hoe gemakkelijk electronen in- en uit de electrode stromen bepaalt namelijk voor een groot deel de interne weerstand van de accu. Als de weerstand 'groot' is en je probeert er hard stroom in te duwen dan beschadig je de electroden.

- capaciteit van de accu (Ah):
Hoe groter de capaciteit hoe hoger de laadstroom mag zijn, aangezien die meestal gedefinieerd is als [n]C, waarbij [n] een aantal is (als gevolg van bovenstaande punt) en C de capaciteit van de accu. Een 1C accu mag met eenmaal de accucapaciteit geladen worden, een 10C met tienmaal de capaciteit. Hoge laadsnelheden zie je vooral bij li-ion. Lood batterijen zijn over het algemeen < 1C. De maximale laadstroom van de batterij staat altijd in de specs.

- aantal accu's parallel geschakeld:
Simpel gezegd: twee dezelfde accu's parallel mogen dubbel zo hard opgeladen worden, drie parallel geschakelde accu's driemaal. Maar dit geldt alleen als de interne weerstand van de accu's nog gelijk is, anders krijg je door de wetten van Kirchoff verschil in laadstromen over de verschillende accu's en dus mogelijk ergens een te hoge stroom.

Een moderne 200Ah AGM loodaccu kan zonder problemen met 60A geladen worden. Met 10mm2 kabels merk je er nauwelijks wat van.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 10-06-2014 12:38 . Reden: typo's, opmaak ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De lader regelt vaak zelf wel het laadvermogen denk ik. Dat zal veelal lager liggen dan 50A maar dat kan hij maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Weet iemand waar je op moet letten met MPPT laders/omvormers, gezien mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de accuspanning en -type klopt, de maximale stroom OK is voor de accu's en de paneelspanning onder alle omstandigheden (tussen -10 en 50 graden) netjes in het MPPT bereik ligt kan er weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
-10? :D het spul moet half buiten staan, welliswaar in een 'kast' maar toch wel gevoelig voor temperaturen! kan zeker -10 vriezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Kastje een beetje isoleren, kan het spul zichzelf warmhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Omdat ik een set offgrid wil maken, weet ik nu al dat ik een restantje kwa KWh zal hebben. Dus wil er warm water mee maken. Boiler heb ik ook aan zitten te denken, maar ik heb het hete water niet altijd nodig. Ook weer zonde om daar stroom voor te gebruiken.

Als ik een doorstroom apparaat van 3500W/230V wil voeden met een 24v>230V omvormer, denk ik dat ik twee 12V - 110Ah in serie moet zetten. Zal zo'n 180A als 'laststroom' nodig hebben uit de accu's.
Zo iets als AGM accu's 100Ah á 1,66€/Ah. Of is mijn Ah prijs te hoog?

Nu zag ik hier http://www.cameranu.nl/nl...er-omvormer-4000w-12-230v een omvormer.
Niet echt goedkoop, maar het gaat even om het apparaat zelf, is dit iets om mee te werken?
en zo ja enig idee voor goeie accu's?

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 13-06-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Voor omvormers (inverters). Kun je beters gaan voor een mastervolt of een victon of een samlex

Deze hebben allen een pure sinewave, ergo de stroom die daaruit komt is gelijk of beter aan de stroom die bij je thuis uit het contact komt.

Gemodificeerde sinus is een blok sinus, en kan je spullen slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mogelijk een stomme vraag maar ik zoek de mogelijkheid om mijn accus bij te laden met DC voltage.
Ik neem aan dat je DC input een aparte connector moet zijn of kan je deze met behulp van iets veilig aansluiten op je solar input?

Ik zoek feitelijk iets met volgende specs:
12V solar input
24/48V DC input
12V BAT input/output
24/48V DC output
max 60 tot 300W output vermogen, 24h redundantie moet zowel via zon of dc input binnen een dag kunnen worden opgeladen.

[ Voor 43% gewijzigd door analog_ op 14-06-2014 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@ analog,

leg even je situatie uit waar je een oplossing voor zoekt, met meer input kunnen wij ook meer voor je bedenken.

Ik ga in jou situatie ervan uit dat je een apparaat hebt dat max 300 watt continu aan 12v nodig heeft,

Ik zou dan kijken voor 2 x 250 watt paneel, en 2x een 100 AH agm accu, dit aan elkaar knopen met een mppt controller
(dit is zonder het rekenwerk te doen, dus volledig ongegrond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Load is tussen 60 en 200W en kan zowel op 24V als 48V aangesloten worden. De input komt van een AC->DC voeding blok, max 200W vermogen dus. De panelen zouden de batterijen binnen een zonnedag moeten kunnen opladen zodanig dat de dag erop 200W/continue kan verbruikt worden.

Je moet je een situatie voorstellen waarbij grid power optioneel soms aanwezig is, bijvoorbeeld x-uur/dag, maar de meerderheid v/d tijd niet en er dus feitelijk volledig op zon/wind gewerkt moet worden. Het is voor een infrastructuur project in 3de wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door analog_ op 14-06-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vanwaar de 12V solar input eis? (bestaande situatie?) Anders is de meest eenvoudige optie je DC bron via een diode parallel aan de solar aan te sluiten. Dit werkt als de DC bron een hoger maximaal vermogen heeft dan de MPPT.

200W continu is wel veel, dat is 4.8 kWh voor een dag ofwel 4x 100Ah 12V accu, die het niet leuk vinden om helemaal ontladen te worden.

De hippere off-grid spullen hebben dit trouwens allemaal al ingebouwd (tijdelijke en onbetrouwbare AC bronnen, zonnepanelen en accu's combineren tot stabiele AC en DC output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@analog:

Voor een 3de wereldproject... Dan zou ik nieteens vertrouwen op grid power,

Dus een installatie bouwen met 4x een 250 watt paneel, dit aangesloten op een mppt controller, en een shitload aan agm accus, die volledig los staat van het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afhankelijk van de lokale prijs van accu's kan je ook de PV flink overdimensioneren. De meeste 3e wereldlanden hebben minder seizoensverschillen voor PV opbrengst dan Nederland. De enige dag dat mijn panelen helemaal niets opgebracht hebben lag er 10 cm sneeuw op, dus een dag volledig op de accu kunnen draaien is met voldoende PV niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Dat klopt, échter mag ik graag een extra stukje overkill toepassen, zo weet je gewoon zeker dat er ALTIJD stroom is, bovendien is de installatie er dan ook klaar voor als er uitgebreid word (energie vragende apparaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
De 12V solar input was dacht ik defacto standaard maar daar kan ik fout in zijn, PV is niet mijn veld. Er zijn feitelijk een ~3tal setups wat betreft energie eisen. Er is een minimale opstelling waarbij je moet denken aan max 20W op 24V, een opstelling met max 60W op 24V of 48V en de grootste met max 200W liefst op 48V. Het liefst maak ik voor alle drie de generieke oplossing welke 24h zonder stroom kan functioneren (verschil zit hem dan in dimensionering accus) en optioneel kan genieten van AC/DC grid input. Je moet inderdaad bedenken dat het +-20 graden latitude en de opbrengst vermoedelijk hoger ligt dan hier (assumptie).

Ik zoek een beetje een goedkope DIY methode welke technisch gezien wel degelijk in elkaar zit.

ps. over grid power, ik neem aan dat het veelal luxe gaat zijn, maar voor uniformiteit. Is het een dure extra?

[ Voor 8% gewijzigd door analog_ op 15-06-2014 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het eerste wat je zou kunnen doen is de gegevens van het maximale vermogen uitbreiden met gegevens van het energieverbruik gedurende een dag.
Dat geeft misschien een ander beeld van de benodigde spullen dan de absolute maxima.
Vaak is een omvormer bijvoorbeeld 150% belastbaar voor niet langer dan vijf minuten. Als de max 200W dus maar sporadisch voorkomt kan je een andere omvormer kiezen dan als dat meer regel dan uitzondering is.
Ook dimensioneer je de accucapaciteit niet op vermogen (200W is uit een laptopaccu te halen) maar op energiebehoefte (in kWh dus).

Voor een budgetoplossing kan je het beste ebay afstruinen op mppt charge controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:01:
Het eerste wat je zou kunnen doen is de gegevens van het maximale vermogen uitbreiden met gegevens van het energieverbruik gedurende een dag.
Dat geeft misschien een ander beeld van de benodigde spullen dan de absolute maxima.
Vaak is een omvormer bijvoorbeeld 150% belastbaar voor niet langer dan vijf minuten. Als de max 200W dus maar sporadisch voorkomt kan je een andere omvormer kiezen dan als dat meer regel dan uitzondering is.
Ook dimensioneer je de accucapaciteit niet op vermogen (200W is uit een laptopaccu te halen) maar op energiebehoefte (in kWh dus).

Voor een budgetoplossing kan je het beste ebay afstruinen op mppt charge controllers.
OK, ik zal in mijn testopstelling een huis-tuin-en-keuken stroommeter tussen gooien, het type zal ik later nog wel opsnorren maar ik zal hem tussenuit mijn UPS moeten halen, niet zo blij maar loopt (hopelijk) wel los.

edit: succes, type is Cresta RCE-1106; IN: 220-240V 50Hz, max 16A. Display: 190-276V, 0.02A-16A, 5W-4416W, power factor 0,2 - 1,0 niks over precision.

edit: hoogste gemeten load: 20W met pf van 0.45 :/ Ik heb een betere meter nodig denk ik.
edit2: na een paar dagen zitten we op max 22W pf 0.52. Voor de kleinste node is denk ik 30W goed genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door analog_ op 25-06-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ok, en energie?
(kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Van het weekend nog even een besparing toegepast, m'n router, modem, switch die voorheen ieder een aparte voeding hebben nu op een 12V lijn van m'n server (welke 24/7 draait) gezet.
ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Op die manier zou je het ook door een accu + zonnepaneel kunnen laten voeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik meet momenteel 16,4V DC op de accu. Dit is wat de regelaar van het paneel levert aan de accu.

De accu is bijna vol.

Dit kan toch niet?

De DC-AC omvormer die aan de accu hangt slaat zelfs op storing 8)7

Zou de regelaar kapot zijn?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Accu staat lekker te koken dan waarschijnlijk.... Wat voor accu gaat het om? Loodaccu of sealed gel accu?

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:38:
Accu staat lekker te koken dan waarschijnlijk.... Wat voor accu gaat het om? Loodaccu of sealed gel accu?
De laatste, maar de accu is nog niet handwarm.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is niet echt de bedoeling nee. Eventueel wel controleren of je niet de batterij van je goedkope multimeter moet vervangen :P
Die regelaar regelt in ieder geval weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

16.4V is inderdaad wat te veel voor een 12V accu. Maar die gesealde gelaccu's mag je prima laden met 15V, ik heb er 2 in serie staan (24V) in mijn elektrische fiets met een bijbehorende lader die met 29.5V laadt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:52:
Dat is niet echt de bedoeling nee. Eventueel wel controleren of je niet de batterij van je goedkope multimeter moet vervangen :P
Die regelaar regelt in ieder geval weinig.
Dat is het voordeel als je een viertal universeel meters in huis hebt: de meters werken prima :)

Ik durf het niet meer aan met de oude en ga waarschijnlijk de Steca SR1010 bestellen. Die is prijzig, maar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:32:
Van het weekend nog even een besparing toegepast, m'n router, modem, switch die voorheen ieder een aparte voeding hebben nu op een 12V lijn van m'n server (welke 24/7 draait) gezet.
ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Op die manier zou je het ook door een accu + zonnepaneel kunnen laten voeden :)
Zit ik ook sterk aan te denken, interessante post. Mijn apparatuur heeft ook veel 15V en 9V, dus ik moet even nog nadenken of ik daar converters tussen ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Eerst openmaken en kijken :) Had een switch waar een 9V adapter aan zat, maar blijkt dat er een schakelende voeding in zit die alles tot 16V wel lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:08:
Eerst openmaken en kijken :) Had een switch waar een 9V adapter aan zat, maar blijkt dat er een schakelende voeding in zit die alles tot 16V wel lust.
Waar let je dan op? Want op de AC-stekker staat dat het een switching power supply is, dat zou inhouden dat in het apparaat zelf geen schakelende voeding meer zit? Of zou het daar ook nog kunnen gebeuren? Alvast bedankt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je moet wel enige electronicakennis hebben. Maar als je een paar foto's maakt wil ik best even voor je kijken hoor.

De grap is juist dat het in het apparaat nog een keer gebeurt. De processor in mijn switch werkt namelijk op 3,3V, terwijl de adapter 9V maakt van 230V. Die 9V moet dus in het apparaat nog worden omgezet naar 3,3V. En het component wat dat doet (switching power regulator) heeft vaak een brede inputrange.

Maar zoals gezegd, je zult dat echt moeten bekijken. Zomaar blind een hogere spanning erop gooien is vragen om problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:09:
Je moet wel enige electronicakennis hebben. Maar als je een paar foto's maakt wil ik best even voor je kijken hoor.
Ik had mij vergist, mijn switch en AP doen 12V (hiephoi), alleen mijn Ziggo modem, de Cisco EPC3212 wil 15V. Dat kan ik iig gewoon eens proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.csmn.de/~ak/cisco_epc3212/cisco_epc_3212-04.jpg

Geen plaatje van mij, zal van het weekend mijn eigen eens openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier iig iemand die zegt dat het op 12V ook gewoon werkt: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=48734.0

Die gekke spanning van 15V is eerder voor het telefoniegedeelte denk ik (telefoon laten rinkelen). Maar zo'n DECT set vreet ook maar weinig (en heeft vaak zelf nog een adapter). Gewoon 12V erop zetten en kijken of je problemen krijgt :) Wel goed naar de polariteit kijken, liever 3x meten dan 1x vergeten te meten en rook uit je modem zien komen.

Edit: Haha ik heb het zelf al eens gedaan als noodoplossing blijkbaar, was het alweer vergeten dat dat modem bij m'n ouders hangt. ThinkPadd in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8"

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
In mijn verdere uitbanning van stroom adapters, heb ik vanavond een dect setje omgebouwd naar 5volt usb voeding.

Betreft een philips cd170 setje, waar (met adapter) er 6volt naar buiten komt, heb ik em dus omgebouwd naar usb.... Ideaal...

Binnenkort maar eens op zoek gaan naar soldeer usb stekkers..

Eerder had ik al een cisco spa942 voip telefoon omgezet naar 5volt usb (2A)

[ Voor 11% gewijzigd door shure-fan op 03-07-2014 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:41:
Edit: Haha ik heb het zelf al eens gedaan als noodoplossing blijkbaar, was het alweer vergeten dat dat modem bij m'n ouders hangt. ThinkPadd in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8"
Geweldig, top! :D Eerst maar even zien hoe we die 12V kabels naar de meterkast krijgen, hopelijk zonder teveel verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Ik zal zo nog eens gaan kijken maar van die cresta wordt je gewoon niet blij. Ik koop wel zon voltcraft 4000 en dan heb ik wat zinvollere gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik draai hier met 210 watt aan panelen op een 30 amp pwm controller die zijn stroom stuurt naar 3x een 60AH Panther accu (dacht eerst dat ik 4 had, bleek dus 3 accus te zijn).

Vanuit de accu's lopen diverse kabels naar punten in het huis,

meterkast: Modem, router, los AP, woonkamer verlichting (ikea boekenkast verlichting, halogeen 2x)

via sigarettenomvormers naar 5 volt: 1x usb insteeklampje, cisco spa941 telefoon(staat in woonkamer) (draait op 5volt)

Kantoor: 2x ikea boekenkast lampje, cisco 942 voip telefoon, losse ata, cisco 941 voip telefoon, los AP, monitor voor cctv, gp batterij lader

keuken: volledige verlichting (4x inbouw plafondspot) + los ikea spotje boven kookstel, los AP, autoradio voor muziek, dect telefoon (philips cd170 omgebrouwd naar usb)
cigaretten omvormers naar 5 volt voor het dect setje, en laadkabels voor de telefoon/tablets

Ik ben nog niet klaar met het bespaar verhaal, en wil de verlichting in de woonkamer gaan uitbreiden naar 6 spotjes, op de slaapkamer komen ook deze spotjes, en wil ik in het tv meubel 12volt hebben voor laderijen en voor de raspberry pi (xmbc)

verder wil ik in de gang motiontriggerd led hebben (ikea) en ook op de overloop en andere ruimtes waar je kunt lopen, echter moet alles los bekabeld worden en dat kost tijd en geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen last van spanningsverlies over de kabels? Klinkt alsof je behoorlijk wat lengte hebt liggen.

LM2596 is trouwens ook leuk om van 12V naar 5V of elke willekeurige spanning te gaan. Kosten op eBay geen drol. Zijn ook nog eens behoorlijk efficiënt (>85%)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik heb geen last van spanningsverlies aangezien ik naar de verdeelpunten van elke locatie 2,5 of 4mm kabel gebruik.

Lengtes vallen ook reuze mee, langste stuk zal hooguit 7 meter zijn (4mm) vanaf de zolder naar de keuken,

vanaf de verdeelpunten zijn de lengtes misschien 1,5 meter (behalve spots in plafond in de keuken)

als verdeelpunten gebruik ik aardblokken voor in de badkamer, deze zijn op een plankje geschroeft, en uiteraard is alles bij de accu afgezekerd op 10 AMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Interessante setup shure-fan; heb je ook de mogelijkheid om er wat foto's van te plaatsen ter inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
was wel de bedoeling, moet even kijken hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Of even Tweakblog aanmaken: https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore (mits je genoeg karma hebt).
Dan kun je vaker dingen showen/uitleggen :) http://tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier wordt gesproken over goedkope zonnepanelen + laadregelaar: Goedkope zonnecellen van deze site

Plaatje: http://media.wilpe.com/im...olarpoweraanbieding-2.jpg
Gratis Elektriciteit op iedere locatie
- Optie Laadregelaar en Aansluitkabel
- Geschikt voor 12V en 230V systemen
- Onderhoudsvrij!
- Weerbestendig geschikt -40 - +85C
- Werkt ook op bewolkte dagen.
- Professionele cellen grote en efficiënte W output.
- 6, 9, 15, 30, 45 watt
- Power Device acculader of 230 V generator
- Zolang de voorraad strekt Op=Op
http://www.power2day.com/dagaanbieding.html
6W voor €9,95
9W voor €14,94
15W voor €19,95
30W voor €39,95
45W is al uitverkocht

Verder kun je er nog een Kemo M174 laadregelaar bijkopen voor €22,49. En een aansluitkabelset (voor montage accu) voor €29,95.

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2014 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

6W voor een tientje is niet zo duur, kun je mooi een zolderventilator o.i.d. mee aandrijven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 08:39:
Hier wordt gesproken over goedkope zonnepanelen + laadregelaar: Goedkope zonnecellen van deze site

Verder kun je er nog een Kemo M174 laadregelaar bijkopen voor €22,49. En een aansluitkabelset (voor montage accu) voor €29,95.
Op zich redelijk vergelijkbaar met Ebay prijzen, alleen wel opvallend dat er op die laadregelaar 2 accu's kunnen worden aangesloten, maar geen load?

Dat is wel jammer, want daarmee heb je dus nog geen controle over de ontlading richting je gebruikers.

Vandaag overigens door de 5 kWh grens gegaan die mijn setup heeft geleverd. ;) 75W paneel heeft het overigens vandaag moeilijk om de accu op peil te houden om 1A te leveren. Dus voor de winter moeten we daar even over nadenken.

Voltagedrop over 10 meter 1mm2 draad is bij mij 1,5V, dus daar houden we ook rekening mee met het instellen van de SCC.

[ Voor 13% gewijzigd door Roamor op 17-08-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Er is 9kWh geleverd door mijn 70Ah Accu inmiddels.

Charge Controller heb ik nog geen moment warm voelen worden; zelfs niet bij een waterkoker van 120 Watt.

Merk wel dat mijn 100Wp Shell paneel de accu niet genoeg op spanning kan houden gedurende grijze dagen. Daarom hem nu aangesloten op een 190Wp Suntech paneel, hopelijk kan deze wel genoeg sap leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
Dat blijft toch het nadeel van die losse setjes. Ik heb een elektrisch hek op een paneeltje, en in de zomer is de accu helemaal vol en in de winter moet ik hem soms met een verlengsnoer even een dagje aan de lader zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Voor de tuinverlichting gebruik ik een oude auto accu van mijn Pug diesel die niet goed genoeg meer was voor het starten in de kou. De laad regelaar was de goedkoopste PWM regelaar van eBay maar schakelt ook meteen weer de verlichting. http://www.ebay.nl/itm/Wa...Solar&hash=item35dde04360

Het paneel op het schuur dakje is een onbekend merk 100Wp poly paneel van eBay, 17 Volt MPP, 5A.

De hoop was dat het kerstverlichting snoer op 12 Volt zou werken, helaas bleek dit niet het geval, zodoende zit er eerst een 12Vdc => 230Vac omvormer tussen (Halfords, 100Watt, 35 euro) die de trafo van spanning voorziet. Ergens op eBay ook nog een display gevonden voor een habbekrats die spanning, laad, ontlaadstroom, temperatuur en vermogen laat zien.

In de camper gebruik ik dan weer een MPPT laadregelaar van Tracer EPsolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je een linkje voor zo'n display? Of meer, wat voor zoektermen te gebruiken?
Meestal zie ik vrij beperkte displays (alleen voltage en ampere), en dat het meteen heel duur wordt als je wat hogere stromen wil meten (dus ampere niet meer door de meter, maar meten over zo'n stukje metaal)
Dat je al vrij snel terug zou grijpen naar een analoge meter die vaak tot 50A gaan.

Waar laat hij trouwens de temperatuur van zien? gemeten op de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

http://www.ebay.co.uk/sch...temperature+volt&_sacat=0

Zo ziet het er ongeveer uit, de temperatuur kan je ook op de accu meten als je dat zou willen, ik gebruik hem gewoon voor de temperatuur in de schuur. Het metertje zit met dubbelzijdig tape bovenop de accu die los op de plank staat. Alles staat toch droog, het doet wat het doen moet.

Eigenlijk raar, heb ik een 3D printer, maar nog geen kastje ervoor gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh ok, dus tot 30A ampere meten zonder op een shunt te hoeven meten. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
  • Laatst online: 04-08-2022
Waar moet ik aan de denken als ik een systeem wil maken voor mijn routes en of wat klein spul wat rond de 50w trekt ?
zat zelf te denken aan 2*80wp of 2*100 dat ligt er nog aan de grote van de panelen, plek die ik vrij heb is 2.50m bij 50cm. Maar welke accu sterkte ik nodig heb is me niet duidelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Trunks81 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 09:52:
Waar moet ik aan de denken als ik een systeem wil maken voor mijn routes en of wat klein spul wat rond de 50w trekt ?
zat zelf te denken aan 2*80wp of 2*100 dat ligt er nog aan de grote van de panelen, plek die ik vrij heb is 2.50m bij 50cm. Maar welke accu sterkte ik nodig heb is me niet duidelijk ?
Bij 12V? Als je spullen continue 50 Watt verbruiken; dan is dat ongeveer 4 Ampere. Accu's worden in Ah aangegeven, dus bijv uit mijn 70Ah accu, kun je in theorie 70 uur lang 1 Ampere trekken, zonder bijvoeding van een zonnepaneel. Bij jouw verbruik zou hij het 17,5 uur volhouden. Ik zou toch minstens een accu nemen die een dag in je behoefte kan voorzien, zonder bijgeladen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 11:07
Wat voor type accu gaat het hier om? De meeste loodaccu's hebben slechts 50-80% bruikbare capaciteit.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Ik schreef eerder over mijn plannen en heb nogal de indruk dat ik een halve golf gelijkrichter heb, power factor is sub 0.5. Ik bestel binnenkort een aantal nieuwe die een stuk efficienter zouden moeten zijn. Meting opnieuw uitvoeren dan zodat jullie een accurater beeld hebben van de load.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lJ1CWd8.png?1

Hetzelfde zie ik met mijn UPS overigens, valt hier wat bij te tweaken of moet ik dan gigantische spoelen gaan aansluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door analog_ op 25-10-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat is hier gemeten (en waarmee)? Volgens je plannen was alles DC, daar is geen sprake van cos phi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Energy logger 4000f met een out-of-the-box 230V-AC-DC-24V adapter en een DC load bestaande uit routers en poe apparatuur. Ik heb geen DC logger (wel multimeter maar dat logt niet echt iirc). Ik vergis me inderdaad dat dit niet uitmaakt voor dit gedeelte van het project, sorry. Het gaat dus puur om de DC load.

[ Voor 50% gewijzigd door analog_ op 25-10-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je wil DC energie en vermogen meten met een AC meter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Destijds vroeg men om de kwh van de installatie, die is volgens dat programma dan 1,58 kWh. Ik neem aan dat die slechte convertor erbij zit dan. Laten we het conversie-verlies dan interpreteren als load-groei-in-de-toekomst-marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah OK, ik dacht even dat de energy logger tussen de DC kabels zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Niet goed dus, kan je verder rekenen met die conversie loss als groei marge of kan je een toestel voorstellen dat wel meet wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee hoor, dit is een heel bruikbare manier om je energiebehoefte te schatten.
Afhankelijk van de adapter verlies je daar 10-50% dus je zit zo in ieder geval veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
  • Laatst online: 04-08-2022
Hoi

Welke laad regelaar kan ik gebruiken voor een 327wp paneel met een voc van 64 en een vmpp van 54v.
De steca's gaan allemaal tot max 40v, Eigenlijk beetje alle regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Waar heb je gezocht? De meeste speciaalzaken hebben nog keus ook :)
Deze Steca gaat tot 100V
http://www.zonne-energie....2010_specification_EN.pdf
Ander voorbeeld:
https://www.kleinezonnepa...d=264&lang=nl#.VJ_aHICYIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
of een hele mooie Outback Flexmax (ook overigens heel duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, praktisch elke moderne MPPT charge controller voldoet, daarom zijn de PWM regelaars zo goedkoop :)
@Trunks81 Hoe wil je 'm gebruiken, wat is het budget?

Overigens is in de junction box het paneel waarschijnlijk ook te bedraden tot 21V en 3x de stroom.
Het klinkt als een duur BenQ paneel, daar wil je wel een nette regelaar op.

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2014 16:29 ]

• shure-fan
even een kickje van mij,

Aangezien ik van mijn energie leverancier best wel wat geld terugkrijg, heb ik dat geinvesteerd
in nieuwe (extra) zonnepanelen, Setje bestaat uit het volgende

2x 100 watt poly paneel
2x 105ah semitractie accu
1x epsolar 40amp (max 150volt) mppt charger
nog wat losse kabel troep enzo

mijn nieuwe set word dan:

5x 100 watt poly paneel
5x semitractie panther accu
en de 40 amp mppt laadcontroller

*O* *O* *O* *O* *O* *O* oOo oOo oOo oOo oOo

Edit: zijn er hier nog mensen bezig met het 'off grid' principe? Ik zie dit topic doodbloeden en dat is zonde

[ Voor 10% gewijzigd door shure-fan op 21-02-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troost42
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-11-2021
beste shure-fan

Ik ben bezig sinds kort met off-grid op kleine schaal.
puur om USB apparaten op te laden

2x 20w paneel
12v 7ah accu
charge controller (ebay, zal wel slecht zijn)
sigarettenaansteker aangesloten en daarop usb lader

Hiermee kan ik vrijwel altijd beschikken over energie om usb op te laden en alle oplaadbare batterijen (via icidu oplader) en ben daar zeer tevreden over

de wens is om een grotere accu aan te sluiten want de huidige zit zelfs met dit weer erg snel vol en dat is zonde. ;-)

ben benieuwd wat je er zelf mee doet met opgeteld 500 ah tot je beschikking ben ik wel jaloers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoi @troost42

mijn "oude set" is momenteel aangesloten, en gebruik ik voor een aantal dingen

ik laad er mijn telefoons / tablets mee op, heb er 12volt lampen op draaien (in de keuken)
tevens daar een auto radio voor muziek tijdens het koken of whatever, verder heb ik mijn gigaset (dect telefoon) basis omgebouwd naar usb zodat deze via een 12volt naar 5volt sigaretten aanstekerding werkt,

Ik ben zelf begonnen met een 70watt poly paneeltje wat ik januari 2014 heb aangeschaft, samen met een 10Amp pwm controller en een 80 AH accu, Ik merkte hier zelf bij dat ik er net niks mee kon, accu laden duurde me te lang, was te snel leeg.. dat soort dingen.

Dus heb ik afgelopen mei een 2de set aangeschaft (de voorgaande "oude set" ) en die draait nog steeds lekker.

tsja,

mijn main goal is om mijn energie rekening zo laag mogelijk te krijgen en zoveel mogelijk (in die zin) van het land te gaan leven...

alles in het leven word alleen maar duurder en dat wil ik op deze manier wat in de hand proberen te houden.

(ps. als iemand mij via een DM uit kan leggen hoe ik snel en makkelijk foto's kan plaatsen, dan kan ik wel wat foto's maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troost42
met mijn kleine opstelling kan ik niet veel doen maar elke dag telefoon opladen lukt (nacht) en als de zon schijnt alle apparaten op usb overdag.

Mijn opstelling is prima op het zuiden, dat merk je wel.

Er komt een paneeltje van 20 w bij en de accu vervang ik voor 80 ah, dan kom ik beter uit.
en vandaar uit verder kijken, mijn budget moet e.e.a. toelaten en op dit moment verdien ik het niet terug.

binnenkort moet er bij mij buiten een lamp aangaan bij beweging aangesloten op de accu

off-grid energie spreekt me erg aan maar ben er pas net mee bezig.

je opstelling met 12v lampen, radio en dect telefoon is erg leuk en kom je daarmee het hele jaar uit op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoi @troost42,

Ik kan met mijn set redelijk uitkomen, het feit dat het een zachte winter is speelt ook een rol,

Ik heb het afgelopen jaar misschien 2 avonden met lege accu's gezeten,
Ik moet er wel bijzeggen: Mijn zonnepanelen hangen aan mijn schutting kijkend naar het zuiden, dus zijn niet op het dak geplaatst.

Ik ga binnenkort verhuizen en daar wil ik wel de 5 panelen op het dak(zuiden) hebben, met daarbij voorbereidingen om er nog meer panelen te plaatsen

Ik verdien er wel op terug, ik heb het afgelopen jaar met de investeringen op 12volt gebied zeker 20 euro per maand bespaard op mijn electra rekening.

en met de verhuizing binnenkort wil ik alleen maar meer gaan investeren, tenslotte kun je alleen maar terugverdienen als je eerst investeerd en dat heb ik gedaan.

oja, en het is een leuke hobby voor erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troost42
Hi @shure-fan,

met name de hobby is voor mij erg leuk.
blijft een sport op e.e.a. op te laden wat niet via het 220v net gaat.

20 euro besparing per maand zal ik niet halen mijn energie rekening is al laag, maar met een dergelijk bedrag haal je het er zeker uit.

meten kan ik nog niet en hoeft van mij op dit moment ook niet.

Ik merk wel dat mijn accu met een ''action sigaretten oplader usb ''de accu snel onder het niveau van load laat schieten, hij geeft dan 2.1 a. Heb nu een oplossing die 1000 mah output geeft, duurt wel langer allemaal maar het werkt.

soms laad ik 10.400 mah accupacks op die weer usb apparaten opladen, geen ideale situatie maar zo blijf ik bezig.

Je begrijpt ik moet nog veel leren en veel lezen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Die van action gebruik ik ook, ideale dingen en (zoals gezegd) 2,1A aan 5 volt

Pagina: 1 2 3 Laatste