Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Hallo,

Ik wil een beetje spelen met zonnecellen, maar het moet niet te duur zijn.
Een aanbieding op deze site komt geregeld voorbij, zo ook nu weer.

Ik heb de vorige keer zitten twijfelen maar nu wil ik de knoop wel een beetje doorhakken.

En dan is mijn vraag? Kan ik beter niks kopen of zijn deze cellen toch nog een beetje degelijk?

En het wattage wat betreft zonnepanelen zegt me eigenlijk niks (zit niet zo in de zonne-energie), kan je met 6/9 watt een 12v accu in een dag goed vol krijgen?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Dat je niets van watt en spanning door hebt is al duidelijk uit je vraag :p
Een 12v accu heb je in verschillende soorten. Van voor het gemak gezegd 1Ah tot ongeveer 200Ah
Als je die Ah waarde keer je spanning doet (12v) heb je de totaal aantal watts die er maximaal in kunnen.
De standaard 7Ah accu heeft dus maximaal 84watt opslag.
Reken daarbij het verlies van je omvormer bij en je weet of het genoeg is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Voor zover mijn kennis gaat heb ik geleerd dat een levering van 12v een accu van 12v moet kunnen opladen.
De Amperage die het kan leveren bepaald enigzins hoelang het duurt voordat de accu vol is.

De 6 watt zonnecel zou 0,5 Ah leveren. Maar hoever de rekensom gaat hoe je kunt bepalen wanneer een, in jouw geval 7Ah, accu vol is is mij niet bekend.

En be gentle als ik helemaal verkeerd zit

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het plaatje bij de advertentie is misleidend, of teminste, je kunt mij niet vertellen dat je met een 45W zonnepaneel, een inverter + accu wel even een TV of Laptop draaien kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Op de specificaties afgaand zijn het best redelijke panelen. 6W / 12 = 0,5A.

Als je een 45Ah accu hebt duurt het met het 6W paneel dus 90 uur.
Met het 45W paneel gaat het in 12 uur (45/12 = 3,75. 45/3,75 = 12).

Helaas heb je geen 12u zon op een dag, en ook zal dat alleen in super optimale omstandigheden zijn. Beetje bewolkt en het kan maar zo zijn dat er nog maar 1A uit komt.

Maar om een accu op peil te houden (druppelladen) kan het wel nuttig zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Over het laden van een 12v lood-gel accu is een laadspanning van 13.7v het beste, ook met druppel laden is die spanning geadviseerd. Overigens heb je ook nog zoiets als een maximale stroom waarmee je de accu mag opladen, zover mij bekend is dat 10% van de capaciteit, maar dan heb ik het nog steeds over lood-gel accu's. Het gedeelte maximale stroom is iets wat misschien door iemand anders hier verbeterd kan worden omdat ik zelf niet zeker weet :p

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
The-Source schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 02:06:
Dat je niets van watt en spanning door hebt is al duidelijk uit je vraag :p
Een 12v accu heb je in verschillende soorten. Van voor het gemak gezegd 1Ah tot ongeveer 200Ah
Als je die Ah waarde keer je spanning doet (12v) heb je de totaal aantal watts die er maximaal in kunnen.
De standaard 7Ah accu heeft dus maximaal 84watt opslag.
Reken daarbij het verlies van je omvormer bij en je weet of het genoeg is.
Jouw theorie klopt anders ook niet helemaal. Dat je niets van eenheden en verbanden door hebt is al duidelijk uit je antwoord :p

Er kan geen aantal Watt in een accu zitten. Watt is de eenheid die aangeeft hoeveel energie er per seconde wordt omgezet, oftewel hoeveel power een accu of machine heeft. Door te vermenigvuldigen met de tijd in uren krijg je een nieuwe eenheid: Wattuur (Wh). 1 Wh is gelijk aan één uur lang 1 Watt leveren. Een bekendere afgeleide eenheid is de kWh en die staat dus voor één uur lang 1000 Watt leveren.

In je voorbeeld heb je een accu van 12 V en 7 Ah.
7 Ah betekent dat I x t = 7Ah (stroomsterkte x tijd = 7Ah ; 7A x 1h = 7Ah ; 14A x 0,5h = 7Ah ; enz.)
Je wilt bereken hoeveel energie er in de accu zit opgeslagen:

Neem 7 ampère en 1 uur.
P = U x I (vermogen = spanning x stroomsterkte) , dus: P = 12V x 7A = 84W
E = P x t (energie = vermogen x tijd) , dus: E = 84W x 1h = 84Wh (84 Wh = 0,084 kWh)

Het lijkt nu misschien alsof er twee keer hetzelfde uitkomt, P en E zijn beide 84. Dit komt omdat je 1 uur gebruikt. Nu dezelfde accu, waar je twee keer zoveel ampère uit laat komen (door een zwaardere belasting aan te sluiten):

Neem 14 ampère en 0,5 uur (is ook 7 Ah)
P = U x I = 12V x 14A = 168W
E = P x t = 168W x 0,5h = 84 Wh

Nu zie je het verband met vermogen, energie en tijd beter terug. Het is een misconcept dat P = E, omdat er bij accu's vaak alleen over 1 uur wordt gepraat. Het getal blijft dan wel gelijk, maar de eenheid niet!

TL:DR Je kan geen aantal Watt opslaan, maar een aantal Wattuur. Toevallig een link gevonden met een korte uitleg: http://elektrischefietsen...etsen-ebikes-pedelecs.php

[ Voor 18% gewijzigd door Playa del C. op 17-08-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wie wat wel of niet door heeft: geen idee. Maar ik leer in ieder geval een hoop bij, want op dit terrein word ik niet gehinderd door enige kennis van zaken ;)

nu nog onthouden, want in de dagelijkse praktijk kom ik dit zeer weinig tegen...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 12:43
...en daarbij mag je een lood accu nooit helemaal ontladen. Hooguit tot 40%. Ontlaad je hem helemaal, dan daalt het aantal laadcycli drastisch en kun je hem na een paar keer helemaal ontladen weggooien.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 19:20
iets wat jullie hier nog vergeten is het rendement.
bij een hele goede accu is dit geloof ik 80%. Dus wanneer je hem geheel oplaad krijg je maar 80% terug.
Dit geldt ook voor een zonnepaneel. Ik weet niet wat BLACKfm er mee wilt. Een beetje mee spelen is leuk. Maar 6w is niet heel erg veel en dan moet je ook niet vergeten dat dit waarschijnlijk met de meest ideale omstandigheden zal zijn. Kans is groot dat je er gemiddeld tussen de 0.2A en 0.4A uit gaat halen.
Ga je groter dan moet er een regelaar tussen die ook weer een stukje van je rendement weg snoept. Al met al van die 6w zal je niet heel erg veel overhouden (mits je direct aansluit op je user).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Aegle schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:12:
...en daarbij mag je een lood accu nooit helemaal ontladen. Hooguit tot 40%. Ontlaad je hem helemaal, dan daalt het aantal laadcycli drastisch en kun je hem na een paar keer helemaal ontladen weggooien.
Op zich is het goed om een accu niet te ver te ontladen (waarbij ik niet weet waar je die 40% vandaan haalt), maar hoe weet je na een paar laadcycli dat je op x % bent?

Het is handiger om niet verder te ontladen dan 10,5V. Simpel meetbaar. Daarmee werken ook de gerenommeerde merken, zoals Victron.

Hou er overigens rekening mee dat een geladen accu geen speelgoed is. Die dingen kunnen een behoorlijke energie in korte tijd leveren, als dat op een onvoorzien moment gebeurt, kun je bv. brand krijgen of schadelijke gassen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
BLACKfm schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:32:
kan je met 6/9 watt een 12v accu in een dag goed vol krijgen?
weet verder niet veel van accu's, maar:

ik heb 3850Wp op mijn dak liggen (is iets meer als de panelen waar jij het over hebt, lol), en in december afgelopen jaar heb ik daar 5 dagen gehad dat ik nog niet de 0,7kWh mee heb gehaald, en op een mooie lente/zomer dag doe ik 22 kWh.

met een mooie zomer dag krijg je een accu vrij makkelijk vol.
maar in december/januari is dat een stuk lastiger.

misschien handig om vast te weten voor de planning.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Ik ben bezig met het ontwerpen van een 12V net/systeem in mijn huis voor de modem/router enz.

De benodigdheden heden zijn:

Zonne paneel (of meerdere)
omvormer/laadregelaar
accu (of meerdere)
kabels.
montage materiaal
plan van aanpak.

er zijn al draadjes in dit forum. maar ik wil een systeem ontwerpen dat 50W continu 24/7/367 kan draaien standalone.

Zal mijn bevindingen en kosten delen op dit forum.
kosten tussen de 500 en 1000 euro.

besparing 50W 50*24*365=438KWh

438*0.21=91

Kosten zullen toch rond de 500 moeten liggen om het rendabel te maken.

De kosten van accu's zijn het grootst en dat kan je compenseren door meer zonnepanelen te kiezen
Maar dat kan maar weer beperkt. zoals eerder al iemand poste hier in dit draadje dat je accu maar een bepaalde stroom aan kan voor laden en ontladen.
Pagina: 1