Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Doel:

Afbeeldingslocatie: http://www.greenenergyhybrid.com/solar/images/Solar_tracking.png

Lowbudget zonnevolger maken en mijn ervaringen met anderen delen. Hopelijk zullen meerdere mensen hier interesse in hebben. ;)

Ingredienten:

Platvorm:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XRJwVO94wrz4Yb9kBwibCnpR/full.jpg
Stevige en zware basis is essentieel; we willen niet dat hij bij een windvlaag omver valt. Zwaar tafelblad dus, en daarop een standaard, wieltjes komen onderop. Een oude bureaustoel zal hier ook erg geschikt voor zijn vermoed ik.

Random mechanische onderdelen, voornamelijk van oude printers:

Ruime keuze in motoren:

Belangrijkste keuze; welke motor ga ik gebruiken? Een zware 24V DC motor met ketting of een 5V die maar een paar ampere trekt en dus direct op de arduino motorshield kan? Dit motor shield kan maximaal 1,2A aan.

Electronica:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bOCVRRaSVOq5c3Whf7jFBpEQ/full.jpg
Wat je allemaal ziet: Arduino Uno, Motor Shield, 2 LDR's (lichtgevoelige weerstanden) en het boxje waar ik het allemaal in wil bouwen. Verder 2 zwartgeverfde moeren die ik over de LDR heenplaats, zodat alleen licht recht van boven erop valt.

Code:

Doelstellingen:

Volgen van de zon adhv de gegevens uit de LDR's. Daarnaast moet hij 's avonds naar het oosten terugdraaien, zonder 'door' te draaien ivm de draden.

Dit is de code die ik al had gemaakt voor een servo, maar er zitten een paar minpunten in.

Servo
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
//SOLAR TRACKER BETA
#include <Servo.h>

Servo myservo;          //declare servo

int pos1 = 0;          // Horizontale positie

int westLDR = 0;         // Westelijke Light Dependent Resistor
int eastLDR = 1;          // Oostelijke Light Dependent Resistor

int threshold = 40;   //Resolutie van de LDR's is van 0-1000, bij minder dan 40 verschil wil ik niets laten doen.

void setup()
{
  myservo.attach(10);      // De signaalkabel van de servo is aangesloten op digitale pin 10 van de arduino
  myservo.write(90);       // we beginnen in het midden van de reikweidte van de servo, 90

pinMode(westLDR, INPUT);      // De LDR's willen we als input gebruiken
  pinMode(eastLDR, INPUT);
}

void loop()
{

pos1 = myservo.read();            // pos1 leest de beginpositie in
  int west = analogRead(westLDR);    // leest de waarde van de LDR's
  int east = analogRead(eastLDR);

if(west > east && (west-east) > threshold)          // Als west een hogere waarde heeft dan oost, EN het verschil hoger is dan de threshold....
  {
    myservo.write(pos1 +1);                    //.....draai naar rechts
    delay(10);                                // Geeft het systeem even tijd om nieuwe waardes in te lezen.
  }

else if(east > west && (east-west) > threshold)      // Andersom als bovenstaande.
  {
    myservo.write(pos1 -1);                   
    delay(10);
  }

else
  {
    myservo.write(pos1);                    // Alles staat op de zon gericht, niets meer aan doen.
  }

}

- Minpunten: heb geen servo die het gewicht aankan.
- Draait niet linksom terug naar het beginpunt.
- Maakt nog niet gebruik van functies, dus vrij slordig om later nog bij te werken.

Steppermotor

Stappenmotor zal het dus worden; omdat die gewoon veel meer kracht kan genereren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
//SOLAR TRACKER BETA V5 - Stepper

#include <AFMotor.h>
#include <AccelStepper.h>

AF_Stepper motor(48, 2);          // 360 graden / 7,5 graad per stap = 48. De 2 omdat we M3 en M4 gebruiken.
int Hpos = 0;          // Horizontale positie
int threshold = 40;   //Resolutie van de LDR's is van 0-1000, bij minder dan 40 verschil wil ik niets laten doen.

// Functies

void MovingWest() {
  motor.step(1, FORWARD, DOUBLE);
  Serial.println("We draaien naar het westen...");
  delay(5);
}

void MovingEast() {
  motor.step(1, BACKWARD, DOUBLE);
  Serial.println("We draaien naar het oosten...");
  delay(5);
}

void EveningReset() {
  motor.step(1, BACKWARD, SINGLE);     
  Serial.println("Einde van de dag, terug naar het oosten...");
}

void setup(){
  Serial.begin(9600);
  motor.setSpeed(10);  // 10 rpm

pinMode(eastLDR, INPUT);
}

void loop(){
  int west = analogRead(westLDR);   // leest de waarde van de LDR's

Serial.println(analogRead(eastLDR));
  Serial.println(analogRead(westLDR));

if (west > east && (west-east) > threshold)          // Zolang west een hogere waarde heeft dan oost, EN het verschil hoger is dan de threshold....
  {
    MovingWest();                                        // Voer de functie MovingWest uit...
  }

else if(east > west && (east-west) > threshold)      // Andersom als bovenstaande.
  {
    MovingEast();                                     // Voer de functie MovingEast uit...
  }

else if (east < threshold && west < threshold)
  {
    EveningReset();                                  // Voer de functie EveningReset uit...
  }

else
  {
    Serial.println("Daar is de zon..."); // Alles staat op de zon gericht, niets meer aan doen.
  }

//toekomstig verticale bewegingen

}

Deze code is nog vrij grof, belangrijkste is dat ik nog moet uitzoeken hoe de stepper weet wat de beginstand is, en hoe hij daar aan het einde van de dag terug kan komen.

To do:

* Omvormer kopen
* Zonnepaneel kopen (rekening houden met het gewicht)
* Testen welk gewicht de constructie aankan.
* Code afmaken.

Vragen, opmerkingen? Shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 22:52
Mooi project!
Persoonlijk denk ik dat een van de grootste problemen zal zijn om het geheel voldoende stevig te maken, vooral als je er een (of meerdere) panelen gaat aanhangen.
Niet alleen het eigengewicht van het paneel is een probleem (niet zo veel), maar vooral de wind die het zal vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

Tens

let me drink about it

Waarom laat je hem niet gewoon op tijd draaien, de baan en draaisnelheid zijn bekend, en dan de verticale hoek een keer per week aanpassen.

als je zoekt op solar tracker zijn er veel voorbeelden van het mechanische deel voor je ontwerp te vinden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Uit nieuwsgierigheid, waar ga je het eindresultaat neerzetten? Op de grond of op een plat dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Tens schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:01:
Waarom laat je hem niet gewoon op tijd draaien, de baan en draaisnelheid zijn bekend, en dan de verticale hoek een keer per week aanpassen.
Als de zon achter een wolk zit, kan het 'lichtste' punt best aan de randen ervan zitten. Daarom laat ik hem volgen op actuele waardes en niet op waar de zon theoretisch zou moeten zijn.
Erasmo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:36:
Uit nieuwsgierigheid, waar ga je het eindresultaat neerzetten? Op de grond of op een plat dak?
In de tuin, ik wil hem eventueel bij harde wind makkelijk naar een beschut plekje kunnen rijden. Misschien dat ik later er nog een windmeter op aansluit; om de instalaltie dan in een 'stormpositie' te kunnen zetten.
Promy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:35:
Mooi project!
Persoonlijk denk ik dat een van de grootste problemen zal zijn om het geheel voldoende stevig te maken, vooral als je er een (of meerdere) panelen gaat aanhangen.
Niet alleen het eigengewicht van het paneel is een probleem (niet zo veel), maar vooral de wind die het zal vangen.
Ik wil voorlopig 1 paneel erop zetten. 90Wp panelen zijn ongeveer 10 kilo, tot 20 kilo voor een 245Wp exemplaar. Zeker met wind neemt de belasting natuurlijk exponentieel toe (het is in feite een zeil natuurlijk :P ), dus dat zal ik moeten testen. Het onderstel weegt tot nu toe zo'n 35 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Als je de aandrijving maakt via een spindel (Schroefdraad) dat is het veel beter bestand tegen windkracht.
Immers een wormaandrijving verplaatst alleen maar als je de spindel draait.
Je kunt dan een accuboormachine gebruiken voor de aandrijving, dat zit gelijk mooi ingepakt.

Bij een stappenmotor moet je ook bewaken of de stap wel gemaakt is.
Als je die namelijk blokkeerd, gebeurd er gewoon niets.
Maar de gewenste stappen worden niet gemaakt en de aansturing blijft te lang bezig.
(oververhitting)
Mijn advies zou ook zijn om met tijd te werken.
Volgens mij is de opbrengst door kontinue verdraaien niet zo veel groter.
Maar de kans op fouten is wel veel groter.

Heb je al eens gedacht aan de stelmotor van een sateliet schotel?
Die kan de krachten vast wel aan.

Succes met je project !

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
guus.assmann schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:40:
Als je de aandrijving maakt via een spindel (Schroefdraad) dat is het veel beter bestand tegen windkracht.
Die was ik van plan voor de verticale bewegingen te gebruiken, horizontaal zie ik dat mechanisch moeilijk te realiseren.
Bij een stappenmotor moet je ook bewaken of de stap wel gemaakt is.
Als je die namelijk blokkeerd, gebeurd er gewoon niets.
Maar de gewenste stappen worden niet gemaakt en de aansturing blijft te lang bezig.
(oververhitting)
Ik laat de motor draaien tot de waardes van beide LDR's weer binnen de threshold zit. Het is dus niet de bedoeling om hem continue aan te spreken, terwijl je dit op tijd wel zou moeten doen (denk ik?).
Mijn advies zou ook zijn om met tijd te werken.
Volgens mij is de opbrengst door kontinue verdraaien niet zo veel groter.
Maar de kans op fouten is wel veel groter.
Leek mij nogal complex, want elke dag is dan weer anders qua zonnestand. Ik weet niet of al die info in de 32MB van de arduino past.
Heb je al eens gedacht aan de stelmotor van een sateliet schotel?
Die kan de krachten vast wel aan.
Ik werk met wat ik 2e hands kan vinden, maar bedankt voor de tip.
Succes met je project !
Dank je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
En ik heb hem werkend met de rugged motor shield: _/-\o_
.

Zelf nog een heatsink toegevoegd; en het geheel op een breadboard opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GwzACBZQiGVZt6pPG0xsQHkd/medium.jpg

Fritzing:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b22ypYF8UzsIDTpU7ruwu3qx/medium.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
// Rugged Stepper V6

#include <Stepper.h>

// Define how many steps there are in 1 revolution of your motor
#define STEPS_PER_REVOLUTION 200

// Inschakelen van de PWM outputs. We gebruiken timer 2 van de Arduino.
#define EN1_PIN 3
#define EN2_PIN 11

// Inschakelen van de richtingspinnen.
#define DIR1_PIN 12
#define DIR2_PIN 13

// Definieren van de sensoren
int threshold = 40;   //Resolutie van de LDR's is van 0-1023, bij minder dan 40 verschil wil ik niets laten doen.

Stepper stepper(STEPS_PER_REVOLUTION, DIR1_PIN, DIR2_PIN);

// Definieren van de standaardwaarden.
unsigned RPM = 10;
unsigned PWM = 25;
unsigned DIR = 1;

void setup()
{
  // Bij de start van het script zetten we alles uit.
  pinMode(EN1_PIN, OUTPUT); digitalWrite(EN1_PIN, LOW);
  pinMode(EN2_PIN, OUTPUT); digitalWrite(EN2_PIN, LOW);
  pinMode(DIR1_PIN, OUTPUT); digitalWrite(DIR1_PIN, LOW);
  pinMode(DIR2_PIN, OUTPUT); digitalWrite(DIR2_PIN, LOW);

Serial.begin(9600);

// Change from divide-by-64 prescale on Timer 2 to divide by 8 to get
  // 8-times faster PWM frequency (976 Hz --> 7.8 kHz). This should prevent
  // overcurrent conditions for steppers with high voltages and low inductance.
  TCCR2B = _BV(CS21);

// Inschakelen PWM en start.
  analogWrite(EN1_PIN, PWM);
  analogWrite(EN2_PIN, PWM);
  stepper.setSpeed(RPM);

pinMode(eastLDR, INPUT);
}

// Functies
void MovingWest(){
  DIR = 1;
  delay(100);
}

void MovingEast(){
  DIR = -1;
  delay(100);
}

void EveningReset(){
  DIR = -100;
  delay(100);
}

void loop(){
  int west = analogRead(westLDR);   // leest de waarde van de LDR's 

Serial.println(analogRead(eastLDR));   //Schrijft de waardes ook naar de seriele console, zodat we de waardes op het scherm uit kunnen lezen.
  Serial.println(analogRead(westLDR));

if (west > east && (west-east) > threshold)          // Zolang west een hogere waarde heeft dan oost, EN het verschil hoger is dan de threshold....
  {
    MovingWest();                                        // Voer de functie MovingWest uit...
  }

{
    MovingEast();                                     // Voer de functie MovingEast uit...
  }

else if (east > 1020 && west > 1020)                //Als de sensoren beiden te weinig licht meer vangen; gaan we ervan uit dat het avond is.
  {
    EveningReset();                                  // Voer de functie EveningReset uit...
  }

else
  {
    DIR = 0;
    Serial.println("Daar is de zon..."); // Alles staat op de zon gericht, niets meer aan doen.
  }

stepper.step(DIR);
}

Nu op zoek naar een zonnepaneel en omvormer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heel cool project! Ik ben in Nederland voor professionele toepassingen niet overtuigd van het nut van trackers om meerdere redenen (harde wind en een groot deel opbrengst uit diffuus licht) maar dit is toch :9~

Als je het echt goed wil doen neem je twee identieke paneeltjes om het verschil in opbrengst te vergelijken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:59:
Heel cool project! Ik ben in Nederland voor professionele toepassingen niet overtuigd van het nut van trackers om meerdere redenen (harde wind en een groot deel opbrengst uit diffuus licht) maar dit is toch :9~
Dank je. Op grote schaal zie ik het in Nederland ook geen grote vormen aannemen. Vergeleken met een simpele dakinstallatie is het natuurlijk enorm veel bewerkelijker.
Als je het echt goed wil doen neem je twee identieke paneeltjes om het verschil in opbrengst te vergelijken.
1 stellage in de tuin was al een aanslag op de WAF, dus ik hou het voorlopig bij kWh/kWp vergelijkingen met medegotters. :P

Bovendien zijn we al neggies, dus het is echt een hobbyproject. Hopelijk doen andere gotters inspiratie op, en zien we dat hier terug. Ik ben ook van plan om hem bij andere mensen in de tuin te zetten, om hun meter terug te zien draaien, dat is vaak een heel overtuigend argument. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

ivm met veel wind op mijn site is het geen optie, maar wel een super leuk project. En misschien dat ik er toch iets van opsteek om ze ooit te gaan kantelen vwb instralingshoek, die ik ivm wind liever laag heb, maar met een windsensor ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Opbouw vrijwel af:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MwLvPFZE4Ll6gLdhsEP8aYIq/medium.jpg

En in actie:

Let niet op de provisorisch vastgezette electronica, maar hij werkt. Ik probeerde het eerst met een lichtstraal die er vol op viel, zodat de sensoren goed zochten, maar dat vond de camera niet fijn. Dan maar met een dopje. :)

De schokkerige beweging komt doordat hij maar 1 stap per keer neemt, in de praktijk zal dat prima werken, als demo lijkt het wat raar.

Up Next: ballasttest; hoeveel kan die motor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Als hij een beetje goed gelagerd is denk ik dat hij aardig wat kan hebben. Wel opletten dat je hem goed symmetrisch belast!

Supergaaf ding trouwens, ook slimme oplossing met die twee lichtsensors!

[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 25-03-2012 14:05 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 17:39

Harrie

NederVlaming

Enig idee hoeveel meer kWh / Wp je met een dergelijke opstelling kan verwachten tov een opstelling met een vaste positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
NovapaX schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:03:
Als hij een beetje goed gelagerd is denk ik dat hij aardig wat kan hebben. Wel opletten dat je hem goed symmetrisch belast!

Supergaaf ding trouwens, ook slimme oplossing met die twee lichtsensors!
Dat zal idd nog wel een hoop gepruts worden om de balans te vinden; ook omdat ik een custom stellage moet maken achter het zonnepaneel.
Harrie schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:10:
Enig idee hoeveel meer kWh / Wp je met een dergelijke opstelling kan verwachten tov een opstelling met een vaste positie?
Geen idee, ik heb geen goede data van reeds bestaande trackers. Maar ik hoop dat ik ongeveer 1500 kWh/kWp op jaarbasis moet kunnen halen. Het systeem zelf verbruikt onbelast 3 Watt, dus dat valt mij alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:20
Harrie schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:10:
als je een top dag pakt bij antonboonstra.
http://antonboonstra.nl/e...dag=2011-06-27&gescheiden
dan zie je dat zijn systeem wel een klein beetje opbrengst heeft van 19:00 tot 21:00.
dan is het eigenlijk nog licht maar weinig opbrengst. (de zon valt niet meer op de panelen.)
en dat zal met een trekker een stuk hoger zijn.
ook krijg je niet een mooie parabool maar meer een tafel vorm aan grafiek.
hoeveel meer het opbrengt geen idee.
ben bang dat het tegen valt. (blijft dit een te gaaf project natuurlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ballasttest, moest een beetje improviseren met wat erop pastte:

Guust _/-\o_ (welke tweaker kent die niet) + subwoofer + tabakpot = +- 19 kilo:

Geen probleem dus. :) Ik richt mijn pijlen op een paneel van rond de 15/16 kilo, dat moet prima te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-10-2022
je eerste motorshield die heb ik ook... en hij trekt trouwens 2amp geen 1,2 amp.. daarbij kun je hem gewoon veilig 'opvoeren' door 2 extra hbrug ic's boven op de ic's te solderen piggyback heet dat geloof ik.. hier door heb je dus een motor shield die opeens 12v en 4 amp per spoel kan leveren :) ...zet je nu de stepper op DOUBLE step dan stuur je dus 8 amp naar je stepper om de boel te bewegen.. dat moet ruim voldoende zijn

8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Meta3D schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:01:
hier door heb je dus een motor shield die opeens 12v en 4 amp per spoel kan leveren :) ...zet je nu de stepper op DOUBLE step dan stuur je dus 8 amp naar je stepper om de boel te bewegen.. dat moet ruim voldoende zijn
Maar dan heb je wel een hoop extra hitte die afgevoerd moet worden. Omdat mijn motor al 2,8A trekt, zou ook het piggybacken helaas nog niet voldoende zijn. Ook is het vinden van een geschikte stroomadapter dan een stuk moeilijker is mijn ervaring. Maar bedankt voor je opmerkingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
voeding??? dacht dat je daar al helemaal geen zorgen om hoeft te maken?? die stroom trek je toch uit je opgeladen accus?? (desnoods zet je een accu onder je collector he?.) 8) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Meta3D schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:51:
voeding??? dacht dat je daar al helemaal geen zorgen om hoeft te maken?? die stroom trek je toch uit je opgeladen accus?? (desnoods zet je een accu onder je collector he?.) 8) :+ .
Was dat maar waar. Een Suntech 190 kan op zijn max 5.20A leveren; maar ook in minder lichte omstandigheden moet ik ervan uit kunnen gaan dat de motor het blijft doen, dus dat is helaas geen optie.

Het is wel de bedoeling dat hij daadwerkelijk iets opbrengt, en niet alleen zichzelf in stand houdt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb uit mijn suntechjes 190Wp.
al 5,7A zien komen. ;)
gebeurd niet vaak, maar komt wel voor.

bij bewolkt weer kun je uit gaan van 0,7A.
zeldzaam dat i lager zakt, behalve in de nacht

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 25-04-2012 16:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
Jongens?? ik bedoelde niet rechtstreeks aan het paneel hangen natuurlijk...
ik had aangenomen.. dat je met je zonnepaneel een accu bank(je) laad... uit dat zelfde accubankje trek je nattuurlijk ook de stroom voor je project.. ten minste dat leek me heel logies....

het rendemend zal dan toch zeker beter zijn dan..
zonnepaneel>>lader>>omvormer naar 220>>netNET>>transformator 220v naar jou voltage>> project-zonnepaneel..

of ben ik nou gek????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:39:

bij bewolkt weer kun je uit gaan van 0,7A.
zeldzaam dat i lager zakt, behalve in de nacht
Bedankt voor de info, dat is dus helaas te laag om op te kunnen vetrouwen zonder buffer.
Meta3D schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:16:
het rendemend zal dan toch zeker beter zijn dan..
zonnepaneel>>lader>>omvormer naar 220>>netNET>>transformator 220v naar jou voltage>> project-zonnepaneel..

of ben ik nou gek????
Een accubank opladen is vast efficiënter, maar daar heb ik helaas geen doel voor. Voor bijv. het gebruik op een schip zie ik het nut er wel van in, maar ik wil gewoon rechtstreeks aan het net voeden.

Ik heb het net trouwens even nagemeten; onder volle belasting verbruikt de hele installatie zelf (ook) 3 Watt continue, valt mij alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik ben helaas een beetje tegen een dilemma aangelopen; een 190Wp (160cm * 80cm) paneel die ik al had, is helaas te groot voor dit project. Dat is zo vrijstaand een te flabberend/windvangend geheel.

Een paneel van ongeveer 100cm*100cm is reeëler, alleen zit ik dan met een veel lagere spanning die hij kan leveren en of ik daar dan nog wel een geschikte netinvoeder bij kan vinden, die bij voorkeur ook nog eens buiten kan hangen.

Iemand tips voor een klein maar krachtig paneel en een omvormer die dat aankan? Alle suggesties worden gewaardeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bij Solarking kun je paneeltjes op maat laten maken, wellicht dat dat wat voor je is?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Erasmo schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:18:
Bij Solarking kun je paneeltjes op maat laten maken, wellicht dat dat wat voor je is?
ik denk zelfs dat die misschien wel een geschikt paneeltje heeft liggen.
een omvormer heeft hij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Roamor schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:07:
Iemand tips voor een klein maar krachtig paneel en een omvormer die dat aankan? Alle suggesties worden gewaardeerd. :)
Ik heb nog wel een Shell 100Wp paneeltje incl. OK4 omvormer liggen die je voor een tijd in bruikleen mag hebben. Het enige probleem is dat iemand ooit de junction box er afgehaald heeft 8)7 en er dus vier minuscule stukjes metaal uit de achterkant van het paneel steken. Als je het voor elkaar krijgt daar iets aan te solderen werkt het paneel prima (heb er al eens een volt/amperemeter aangehangen en daar kwam uit wat ik verwachtte).

Als je interesse hebt wil ik wel eens een foto maken van hoe het er uit ziet en als je er brood in ziet mag je hem voor langere tijd lenen. Ik woon in Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties, top. :)

Aangezien mijn hele stellage uit 2e hands recyclespul bestaat, ben ik zeer geïnteresseerd om te proberen die OK4 nieuw leven in te blazen. Heb je die set wel ooit werkende gehad? Want het vergelijk van statische montage en op mijn volger lijkt mij ook heel interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Roamor schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:52:
Bedankt voor de suggesties, top. :)

Aangezien mijn hele stellage uit 2e hands recyclespul bestaat, ben ik zeer geïnteresseerd om te proberen die OK4 nieuw leven in te blazen. Heb je die set wel ooit werkende gehad? Want het vergelijk van statische montage en op mijn volger lijkt mij ook heel interessant. :)
Ik heb ze als set niet werkend gehad maar ik weet dat het paneel het doet (V/I DC waren in orde en de sealings zijn goed) en de OK4's die ik heb hebben maar heel weinig uren gemaakt. De twee die ik tot nu toe gepakt heb werkten goed, dus ik weet zeker dat er nog wel een werkende tussen moet zitten. Ik kan dat vooraf ook testen zodat we het zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Met alle dank aan JeroenH heeft dit projectje een kickstart gekregen. _/-\o_

Na een leerzaam bezoekje aan Hilversum:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OEfINSsykc554e2EMwzlrtB5/medium.jpg
Een OK4.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/upF2gLkIatHwHUMBZXxfJu6s/medium.jpg

En een Shell zonnepaneel.

Achterkant was helaas beschadigd, daar hoorde flatkabels en een afschermdoos te zitten;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fXjsHvRSrXoHwvNY67NdvRMb/medium.jpg
Door de site van Zonnigtype kun je zien hoe dat had moeten zitten: http://www.polderpv.nl/PV-systeem4.htm

Voorzichtig met een stanleymes een soldeeroppervlakte gemaakt, goed ontvet en gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gzClYCsbd3CbFPnL4P4A5iyo/medium.jpg

En hij doet het:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y4t2LrZL1ry7AbUZgbNIUG5h/medium.jpg
Maximale dat ik heb gezien is 28,5V. :)

Dan het frame, dat ik zelf zal maken. Er waren op het paneel zelf geen aansluitingen meer, maar de vierkante schroeven uit 19" inch racks passen er precies in:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mLD3NQGdzSpRgKVEkPDlhSxG/medium.jpg

Plankje erop:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lwjB84tVPJR062TaKOD8SKvd/medium.jpg

Up next; de sensorbox solderen en verder met het frame. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Roamor schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:18:
Voorzichtig met een stanleymes een soldeeroppervlakte gemaakt, goed ontvet en gesoldeerd:
[afbeelding]
Prachtig! Ik raad aan een streep siliconenkit o.i.d. over de opening heen te leggen zodat het waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:24:
[...]

Prachtig! Ik raad aan een streep siliconenkit o.i.d. over de opening heen te leggen zodat het waterdicht is.
Dank je. :) Ik was van plan er een IP66 doosje eromheen te doen, en die langs de randen te kitten, maar dat wilde helaas nog niet zo fijn. Voornamelijk door de bobbelige structuur van het paneel is het lastig plakken, dus daar moeten we nog even over nadenken. Misschien een lichter doosje opsnorren, want in de vrije buitenlucht is idd geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Check it out, wat een vrij dagje kan opleveren:

Ik ben er heel blij dat hij zo soepel draait. :) Veel te warm om te klussen, maar toch blij dat ik het gedaan heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
De sensorbox is af:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rVe4zZ3NqVtp8mVi80hu4WQb/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t8IfduSbBwgBoGZZ09TwBsM2/medium.jpg

Overtollige draadjes worden nog weggeknipt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0jCvySSL25wNA8zuB3fczquB/medium.jpg

Zodra de deksel erop zit, worden de oogjes in het midden gedrukt.

En nog een vraagje van mijn kant. Ik heb ook een kWh meter gekocht; een Swissnox. Weet iemand of dit de juiste manier is om de opbrengst te meten? Hier ben ik namelijk niet al te goed in thuis:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/njO9O9REm19LlT1ouQcK0eRo/medium.jpg

Bruin is fasedraad (L), Blauw is de nuldraad (N).

Bedankt in ieder geval. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 01-06-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Kort van stof, altijd goed ;)

@Roamor: Cool om de voortgang te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dank je voor de bevestiging. :)
JeroenH schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:12:
[...]
Kort van stof, altijd goed ;)
@Roamor: Cool om de voortgang te zien!
Langzaam maar zeker raakt hij af; denk dat het nog een week of 2 duurt voor hij operationeel kan zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Draadjes in chaos...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JoiNe6zOjY2Wjs1QH80V37hC/medium.jpg

En netjes...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YQr58QbSdBNaJQBkw49gkzND/medium.jpg

2e verdieping, waar de omvormer en stekkerblok op komen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kkqsUn6SN9bJcQji8itm8rqD/medium.jpg

En toen deed hij het niet. :( De kWh-meter is nog niet van zijn plaats gekomen, maar erg lang heeft hij nog niet buiten gestaan.

Erger is dat mijn rugged shield niets (meer) lijkt te doen. :'( De arduino leest alles netjes, maar mijn motor krijgt geen input meer. Alles dus maar weer los en kijken wat hij doet. Ik ben bang dat hij een statische shock heeft gehad, optisch is er niets beschadigd. En garde. :)

Edit: hij doet het weer. Phieuw. Weliswaar op mijn bureau, maar dat scheelt in ieder geval een nieuw bordje. Wellicht dat hij ergens kortsluiting maakte?

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 16-06-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Leuk project! Als hij straks klaar is wil je aan anderen laten zien hoe hun meter terug loopt lees ik. Kan dat eigenlijk zo maar zonder technische aanpassingen? Is het echt alleen een kwestie van de stekker in het stopcontact steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mr-Leo schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:34:
Leuk project! Als hij straks klaar is wil je aan anderen laten zien hoe hun meter terug loopt lees ik. Kan dat eigenlijk zo maar zonder technische aanpassingen? Is het echt alleen een kwestie van de stekker in het stopcontact steken?
Dank je. :) En dat kan zeker; zolang je niet meer dan 600 Watt opwekt (deze doet max 100 Watt als het goed is), mag dat gewoon op een willekeurige groep/contactdoos. Daarboven moet je een aparte groep aanleggen.

Voor meer informatie hierover zou ik zeker even de TS hiervan lezen: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 21-06-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Als je zonnevolger echt werkt (als in: de zon volgen) staat-ie nu in Zuid-Europa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Roamor schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:15:
[...]

Dank je. :) En dat kan zeker; zolang je niet meer dan 600 Watt opwekt (deze doet max 100 Watt als het goed is), mag dat gewoon op een willekeurige groep/contactdoos. Daarboven moet je een aparte groep aanleggen.

[...]
Ah ik dacht dat je je eerst moest aanmelden voordat je kan mag terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik hoop dat de zomer ons land nog weet te vinden.... Maar als iemand hem graag in Zuid Frankrijk getest ziet worden, ik hou mij aanbevolen. :)

Zaterdag in ieder geval een nieuwe poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mr-Leo schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:50:
[...]

Ah ik dacht dat je je eerst moest aanmelden voordat je kan mag terugleveren.
Je moet wel een geschikte analoge meter hebben idd. Als je een digitale variant hebt, zul je er 1 moeten hebben/krijgen die ook de teruglevering kan registreren. Maar de meeste mensen in mijn omgeving hebben nog de vertrouwde Ferraris hangen, waardoor het geen punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Pfft, geen zon vandaag, maar toch:

Ik had wat condensproblemen in de sensorbox, maar wat extra siliconen lijkt dat verholpen te hebben. Straks hopelijk de omvormer inbouwen, ben benieuwd of die het ook gewoon doet.

En te doen: coil whine. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 06-07-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Met nogmaals zeer veel dank aan JeroenH; de eerste opbrengst:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V6wqngYJcOhlcTyL0Mg1cgjM/medium.jpg
_/-\o_

De eerste OK4 deed helaas niets, maar deze lijkt het prima te doen. Geheel is nu volledig operationeel. Heb nog niet zoveel aan de coil whine kunnen doen, iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Na een hoop geëxperimenteer ben ik erachter dat de hoge variant toch niet erg stabiel blijkt. De paal is dus nu weg:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vkUIQ4uVyO2d0Gwl0pJjcVA6/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X9WFDBefK6bzLI4iMaFElDu7/medium.jpg

Het draaipunt is een omgekeerd zwenkwiel, welke aan het platform vast zit. Het tandwiel in het midden blijft stationair en wordt nog verbonden met de motor. Het geheel trekt zich dan rond.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EVCxlF4JoWffQGc0FGyYoZ40/medium.jpg

Voordeel van het zwenkwiel is ook dat ik hem hiermee kan vergrendelen bij harde wind.

Meer info volgt nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

Hee leuke update!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het overigens niet logischer om drie sensoren te gebruiken? Recht vooruit, enkele graden naar links en hetzelfde naar rechts? Dan kun je vergelijken of het gras groener de zon geler is bij de buurman en die kant op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Joolee schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:51:
Is het overigens niet logischer om drie sensoren te gebruiken? Recht vooruit, enkele graden naar links en hetzelfde naar rechts? Dan kun je vergelijken of het gras groener de zon geler is bij de buurman en die kant op draaien.
Hoe meer sensoren, hoe nauwkeuriger je dat kunt bepalen inderdaad. Maar 2 sensoren werkt ook prima, zolang je maar een verschil kunt meten in beide richtingen en daarnaar kunt handelen.

Lastigst bij V2 is trouwens het balanceren van het geheel, daar moet ik nog een bracket voor 3D-printen. (is eigenlijk de belangrijkste reden geweest voor het maken van een 3D Printer) . :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Sneak preview van een grote update:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S7QY3Kd2tUrdUlWxAxr9SSqS/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Hij is eindelijk operationeel: Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."

Nu komt het technische deel voor hier; ik wil hem ombouwen naar 12V, zodat hij zichzelf voorziet en niet meer afhankelijk is van 220V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
Leuk idee, zou je wellicht zo'n ding kunnen ombouwen voor je panelen? Zat zelf te denken aan een stangenconstructie waarmee je in 1x alle panelen kunt draaien.

http://www.tumoco.nl/product_info.php?products_id=59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 13:53:
Leuk idee, zou je wellicht zo'n ding kunnen ombouwen voor je panelen? Zat zelf te denken aan een stangenconstructie waarmee je in 1x alle panelen kunt draaien.

http://www.tumoco.nl/product_info.php?products_id=59
Je linkt naar een windmeter? Stangenmotoren heb ik aan gedacht overigens, maar naar mijn idee zijn ze erg sterk in 1 richting, maar relatief kwetsbaar in anderen. Ivm wind durf ik dat met een tracker niet aan. ;)

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Leuk topic, wil hier ook wat mee gaan doen maar dan met een RPI al denk ik dat de RPI daarvoor een beetje overkill is... Hoe is het met je project? werkt het al?

• Roamor
  • Niet online
EricBruggema schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:11:
Leuk topic, wil hier ook wat mee gaan doen maar dan met een RPI al denk ik dat de RPI daarvoor een beetje overkill is... Hoe is het met je project? werkt het al?
Veel IO heb je inderdaad niet nodig. Enige wat het script doet is de 2 (of meer) waardes vergelijken en de motor daarop aansturen.

Het werkt zeker al; alleen ben ik nu bezig met alles ombouwen naar 12V, zodat hij zichzelf voorziet en ik niet meer afhankelijk ben van 220V. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een Pi kan je wel andere dingen en heb je geen sensoren nodig
NTP = goede klok
Processing power = astronomische berekening 'waar is de zon'
Buienradar.nl zonneradar = weten of tracken zin heeft of dat je horizontaal moet staan om zoveel mogelijk diffuus licht op te vangen
Buienradar = sneeuw van de panelen afhalen door verticaal te zetten
Foutmeldingen emailen
Smartphone handbediening, gewoon omdat het kan

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:58:
Met een Pi kan je wel andere dingen en heb je geen sensoren nodig
NTP = goede klok
Processing power = astronomische berekening 'waar is de zon'
Buienradar.nl zonneradar = weten of tracken zin heeft of dat je horizontaal moet staan om zoveel mogelijk diffuus licht op te vangen
Buienradar = sneeuw van de panelen afhalen door verticaal te zetten
Foutmeldingen emailen
Smartphone handbediening, gewoon omdat het kan
Interessante suggesties; maar ik wil in ieder geval actuele sensoren altijd de doorslag laten geven. Informatie van weervoorspellers is leuk en een uitdaging, maar imho niet nauwkeurig genoeg voor die vierkante meter in mijn tuin. ;)
Pagina: 1