Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Maar zodra ik aan gang moet met een elektrische luchtontvochtiger, dan kan het niet uit. Die apparaten verbruiken zo'n 250 watt, dat verbruik maak ik nooit goed met dubbelglas.
Bottomline is, je moet nog steeds ventileren, niet alleen voor de luchtvochtigheid.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 17-10-2014 10:02 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar ik heb er vertouwen in dat het wel goed zit. Helemaal dicht krijg ik het huis überhaupt nooit. Het is een houten huis, dus dat blijft kieren.
Wat zijn goede waardes voor vocht en CO2?
Vocht tussen de 40% en 60%. CO2 zeggen ze soms onder de 800ppm (of zelfs 400ppm) maar ik betwijfel of je dat gaat halen in een oud huis. Tot 1200ppm of zelfs 1400ppm is ook nog soort van acceptabel. Niet als je een ventilatie systeem wil afregelen in een modern huis, want de bedrijfs/nieuwbouwnormen zijn natuurlijk strenger. Maar geen ramp in een oud huis.
Ik heb een simpele CO2 meter met ledjes in groen/oranje/rood. Groen is goed, bij oranje (tot 1400 of 1600ppm) is ventileren noodzakelijk volgens de handleiding. Bij rood moet er direct actie ondernomen worden. Ik vind oranje dus ook wel acceptabel
Persoonlijk zou ik niet boven de 1000 gaan, voorbeeld: het je zelf wel eens met veel mensen in een vergadering gezeten en kreeg je na 2 uur hoofdpijn en slaperig (afgezien van het onderwerp!null schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:14:
Oh gefeliciteerdMaar typisch heb je eerder problemen met 2 volwassen die in 1 kamer slapen, genereren veel meer co2.
Vocht tussen de 40% en 60%. CO2 zeggen ze soms onder de 800ppm (of zelfs 400ppm) maar ik betwijfel of je dat gaat halen in een oud huis. Tot 1200ppm of zelfs 1400ppm is ook nog soort van acceptabel. Niet als je een ventilatie systeem wil afregelen in een modern huis, want de bedrijfs/nieuwbouwnormen zijn natuurlijk strenger. Maar geen ramp in een oud huis.
Ik heb een simpele CO2 meter met ledjes in groen/oranje/rood. Groen is goed, bij oranje (tot 1400 of 1600ppm) is ventileren noodzakelijk volgens de handleiding. Bij rood moet er direct actie ondernomen worden. Ik vind oranje dus ook wel acceptabel
Dat kan al voorkomen vanaf waarden van 1200ppm (bouwbesluitgrens als ik het goed heb, bij gevoelige mensen lager).
Thuis ga ik voor onder de 800ppm, maar in NL (afhankelijk waar je woont) kom je niet onder de 450ppm
Dit , hierom en hierom
Heb je een merk/type van deze meter? De meters die de waardes aangeven zijn best prijzig (>€100)[b][message=43072880,nolineIk heb een simpele CO2 meter met ledjes in groen/oranje/rood. Groen is goed, bij oranje (tot 1400 of 1600ppm) is ventileren noodzakelijk volgens de handleiding. Bij rood moet er direct actie ondernomen worden. Ik vind oranje dus ook wel acceptabel
Ik neem aan dat je hier niet veel mee kan doen:
http://www.aliexpress.com...l-Box-Good/709345357.html
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ja ik ken het, vooral na de lunch is gevaarlijkollie1965 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:01:
[...]
Persoonlijk zou ik niet boven de 1000 gaan, voorbeeld: het je zelf wel eens met veel mensen in een vergadering gezeten en kreeg je na 2 uur hoofdpijn en slaperig (afgezien van het onderwerp)?
Nu in ons oude appartement (80 jaar oud?) is het sowieso niet echt geweldig qua CO2. Straks in ons nieuwbouwhuis hebben we MV en wil ik het sturen met o.a. CO2 en luchtvochtigheid.Dat kan al voorkomen vanaf waarden van 1200ppm (bouwbesluitgrens als ik het goed heb, bij gevoelige mensen lager).
Thuis ga ik voor onder de 800ppm, maar in NL (afhankelijk waar je woont) kom je niet onder de 450ppm
Nou moet ik zeggen dat ik onze meter wel eens onder de 400ppm heb gezien met alle ramen en deuren open, en dat in Amsterdam. (wel een rustige straat en even geen auto's gezien).
Ik dacht ook dat het niet zou lukken.
Daar kan je inderdaad niet veel mee doen want dat is een koolstofMONOxide in plaats van DIOxide (co2)DuikKees schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:08:
[...]
Heb je een merk/type van deze meter? De meters die de waardes aangeven zijn best prijzig (>€100)
Ik neem aan dat je hier niet veel mee kan doen:
http://www.aliexpress.com...l-Box-Good/709345357.html
Een CO2 sensor is gewoon duur, dus zal het apparaat erom heen altijd wel duur zijn.
Zelf heb ik er twee op de kop getikt die ook een relais hebben, waarmee je ventilatie kan aansturen. Maar die hebben alleen LEDjes, en geen absolute waardes in een display.
Ik denk dat dit wel een goede deal is, ook bij jou in de buurt (ik zou 75 bieden)
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Heb je meteen alles in 1.
Goedkoopste nieuwe meters die alleen weergeven zijn van 145 euro, zie ook marktplaats.
Die van mij is ook van Atal, en de tweede is van een ander merk maar exact hetzelfde kastje.
Edit: Oh er zijn ook nieuwe (met luchtvochtigheid) voor 100 euro: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
[ Voor 37% gewijzigd door !null op 17-10-2014 12:01 ]
Ik heb dit type, met log functie:
http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item2c7ce1b557
Meten is op zich leuk, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik meteen de ventilatie gaan regelen aan de hand van de meetwaarden. Dus CO2 gestuurde ventilatie. (automatisch regelen, dus zonder tussenkomst van mens)
https://milieudefensie.nl...as&utm_content=tekstlink1
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
Heb je er een plaatje van? kan er niks over vinden op internet. Is het een thermometer of echt een warmtebeeldcamera, wat ik me niet kan voorstellen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:07:
warmtebeeldcameraatje gekocht bij de lidl, 2 tientjes, best een leuk dingetje zeg voor die 2 tientjes
Staat gewoon in de folder op lidl.nlFairy schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:10:
[...]
Heb je er een plaatje van? kan er niks over vinden op internet. Is het een thermometer of echt een warmtebeeldcamera, wat ik me niet kan voorstellen.

Wel heb je veel reflecterende oppervlaktes waarbij de meting niet altijd goed gaat.
@Dre, ook wel een aardige, de log functie is wel erg handig. Maar DuikKees heeft geen mechanische ventilatie, dus er valt weinig te regelen.
Vanaf 240 euro heb je dus kastjes van Atal met de volgende opties om je mechanische ventilatie te regelen:
- 1 relais (230v schakelen)
- meerdere relais
- 0-10V output (configureerbaar met jumpers voor gedrag)
- rs485
Dit alles is nutteloos met mijn buva systeem, want ik heb alleen maar draadloze units
Die zijn een paar euro's duurder, kuch.
Deze ligt al een paar jaar in huize Schinnen-groen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Is er wel van te makenSchinnen-groen schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:00:
Het is gewoon een infrarood thermometer. Geen warmtebeeld camera dus
Nou, met een paar heel leuke kickstarterprojecten e.d. begint dat ook mee te vallen. Het product warmtebeeldcamera lijkt op een kantelpunt te zitten. FijnDie zijn een paar euro's duurder, kuch.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hahaha, en van een auto is ook een fiets te maken, als je een beetje je best doet.JeroenH schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:01:
[...]
Is er wel van te maken
[video]
[...]
Nou, met een paar heel leuke kickstarterprojecten e.d. begint dat ook mee te vallen. Het product warmtebeeldcamera lijkt op een kantelpunt te zitten. Fijn
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat klopt:Schinnen-groen schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:30:
Hahaha, en van een auto is ook een fiets te maken, als je een beetje je best doet.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lbIWv8d1DCQ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nou oké een beetje overdreven ik zit al op 480M3, maar we hebben nog minder dan 2 maanden te gaan tot de eindafrekening. En de strengste herfst die ik zo snel kan vinden voor mijn meetstation geeft maar 781 graaddagen en dat x 0,27 M3/graaddagen is ook maar 210M3.
Oh ja de verwarming is nog steeds

We hebben wel 2x de speksteenkachel aangehad, maar toen was gelijk weer 22 graden met 1 lading hout, en was het pas na 1,5 dag weer afgekoeld. Het is ook nooit goed
Dit , hierom en hierom
Geweldig!
Voorlopig zeer tevreden over de ELGA zelf.
De prognose voor deze maand is 10m3 gasverbruik. Jaarverwachting volgens mindergas is nu 780m3 en hard dalende.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Andersom kan trouwens ook:

Fietsactivisten in Letland die laten zien hoe absurd hoeveel ruimte een auto eigenlijk inneemt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
(meer videos)
Vorig weekend op de European Solar Challenge (verslag).
Next stop: Abu Dhabi
http://www.aliexpress.com...ergy-Saver/594025448.html
Even de reacties van dat product gelezen. Volgens 1 reactie heeft die persoon er meteen 3 gekocht.DuikKees schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 09:09:
Wow Mike, dit is amazing. Stekker er in en 35% op je energierekening besparen. ;-)
http://www.aliexpress.com...ergy-Saver/594025448.html
En de rest van de reacties natuurlijk Excellent en geen negatieve reacties.
Ik kan zo'n ding trouwens ook wel maken en dat is helemaal niet zo moeilijk. Gewoon een kortsluiting in zetten en dan gaat de groep uit waar dat apparaat op zit. En hiermee bespaar je echt stroom.
Speel ook Balls Connect en Repeat
(ben heel benieuwd wat er in zit als je hem open maakt, misschien gewoon een blokje om hem gewicht te geven)
Haha, fietsbanden zijn het nog net niet, maar inderdaad, keihard opgepompte smalle bandjes. En het regende een paar keer licht, de natte baan verraste de coureurs.
Ik gebruik hiervoor een netatmo weerstation. ben zelf geschrokken hoe snel de CO2 waarden oplopen met twee personen in de woonkamer met dichte ramen en open ventilatieroosters. Heb aan de hand van deze waarden het raam in de voorkamer voorzien van scharnieren. CO2 > 1600 was geen uitzondering. Nu kom ik niet meer boven de 1200 uit. Zal van de winter wel pijn doen met gasverbruik maar gezondheid gaat voor.DuikKees schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:07:
Eerst maar eens meten inderdaad. Ik ga ook op zoek naar een CO2-logger (tips?). Ik heb een paar heel jonge kinderen (jongste is net 1 week oud #trots) dus ik wil wel weten of het luchtklimaat goed is.
Maar ik heb er vertouwen in dat het wel goed zit. Helemaal dicht krijg ik het huis überhaupt nooit. Het is een houten huis, dus dat blijft kieren.
Wat zijn goede waardes voor vocht en CO2?
En kun je met die Netatmo ook draadloos schakelen?WouterG schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:05:
[...]
Ik gebruik hiervoor een netatmo weerstation. ben zelf geschrokken hoe snel de CO2 waarden oplopen met twee personen in de woonkamer met dichte ramen en open ventilatieroosters. Heb aan de hand van deze waarden het raam in de voorkamer voorzien van scharnieren. CO2 > 1600 was geen uitzondering. Nu kom ik niet meer boven de 1200 uit. Zal van de winter wel pijn doen met gasverbruik maar gezondheid gaat voor.
Ventilatie met draadloze bediening heb ik al.
Ik weet dat de leverancier (Orcon) een CO2 schakelaar heeft, maar dit is natuurlijk nog mooier.
Er zit geen hard contact op maar je kunt hem wel koppelen met ifttt, mogelijk dat daarin een oplossing zit voor je?Geurt-kun schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:08:
[...]
En kun je met die Netatmo ook draadloos schakelen?
Ventilatie met draadloze bediening heb ik al.
Ik weet dat de leverancier (Orcon) een CO2 schakelaar heeft, maar dit is natuurlijk nog mooier.
https://ifttt.com/netatmo
Grijze container gaat eruit, in plaats daarvan komen er ondergrondse containers voor restafval en een kliko voor plastic. Bijzondere aan de kliko is dat drinkverpakkingen en blik er ook in kunnen aangezien dat er bij de verwerker uitgefilterd wordt.
Leuk nieuws van Trina die een zonnepaneel module heeft geproduceerd met een piekvermogen van 335W! Alleen jammer dat ik deze nog nergens op de markt tegenkom. Alleen LG verkoopt tegen redelijke prijzen nog 300Wp modules.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De vrouw heeft een iets andere temperatuursinstelling dan ik, haha.
Wel al een aantal keer mijn (zelfgemaakte) 500 watt ventilator kachel aangezet, ook om m'n kleine overschot van ca 100 kwh teniet te doen.
Ook vanmorgen heb ik hem aangezet om ervoor te zorgen dat het niet kouder wordt dan 19 graden (schommelt nu de hele dag tussen de 19,4 en 19,8 graden), maar nu komt het zonnetje achter de wolken vandaan en schijnt dan recht de kamer in (groot raam op ZW) met als gevolg dat de temperatuur omhoog schiet.
Gasverbruik wordt dit jaar ook een all-time low hier.
Sta nu , met nog 2 weken te gaan, op 725 m3 sinds vorige meteropname.
Volgens mindergas.nl is dat omgerekend 0,19 m3/graaddag.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
IR-verwarming verwarmt alleen objecten en mensen die zich direct voor de plaat bevinden. Nog geen ervaring mee, maar ik heb er eentje in bestelling. Moet m alleen ophalen in Oss of wachten tot leverancier in de buurt is. Beide gelegenheden hebben zich nog niet voorgedaan. Ga er niet speciaal voor heen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Maar in veel moderne woningen is 2 kW vaak meer dan genoeg. Mijn ketel kan tot 4,4 kW moduleren en toch pendelt die nog regelmatig.JeroenH schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:33:
Vermogen van elektrisch kacheltje is niet veel, in mijn geval maar 2kW. Blijft niet veel van over na verspreiding door meerdere kamers - in ieder geval niet in een matig geïsoleerde jaren '30 woning.
Ik zie nog wel een markt voor een hybride ketel: gas en elektra. Heb je veel warmtevraag dan springt de gasbrander aan, bij weinig warmtevraag doe je het elektrisch. Want als ik naar moderne combiketels kijk dan is het een uitzondering als ze onder de 5 kW kunnen moduleren.
Signatures zijn voor boomers.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn intergas 28/24 kan maximaal 20% branden. Genoeg om bij -20 mijn woning van koud naar warm te stoken. In de tussenseizoenen staat hij enkel te pendelen.Maasluip schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:20:
[...]
Maar in veel moderne woningen is 2 kW vaak meer dan genoeg. Mijn ketel kan tot 4,4 kW moduleren en toch pendelt die nog regelmatig.
Ik zie nog wel een markt voor een hybride ketel: gas en elektra. Heb je veel warmtevraag dan springt de gasbrander aan, bij weinig warmtevraag doe je het elektrisch. Want als ik naar moderne combiketels kijk dan is het een uitzondering als ze onder de 5 kW kunnen moduleren.
Een doorn in mijn oog dit fossiele apparaat
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 22-10-2014 13:03 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Bestaan ze al zolang dat jij er een fossiel van hebt ?revolution-nl schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:45:
[...]
Mijn intergas 28/24 kan maximaal 20% branden. Genoeg om bij -20 mijn woning van koud naar warm te stoken. In de tussenseizoenen staat hij enkel te pendelen.
Een doorn in mijn oog dit fossiele apparaat
Maar maximaal 20% of bedoel je minimaal 20% ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:09:
[...]
Bestaan ze al zolang dat jij er een fossiel van hebt ?
Maar maximaal 20% of bedoel je minimaal 20% ?
Ik heb het fossiele apparaat beperkt op max 20% van zijn vermogen. De brander staat dus vast op zijn minimale ondergrens.
Ik heb hier nog geen verwarming aangehad (CV of electrisch) het is nog steeds comfortabel 20c in huis
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 22-10-2014 14:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Investering in Raspberry Pi, RFXCom en KaKu is misschien wat te veel.
http://www.duurzamehuizenroute.nl/
Zal er even naar kijken maar volgens mij is dat een hele set of niet? Bedankt voor de tip in ieder geval.
Heb hier al een Raspberry, zal me eens inlezen in de andere 2 onderdelen. Mocht je ergens een tutorial hebben dan hoor ik het graag. Bedankt voor de tipniki_lauda schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:43:
Ik heb hier Domoticz draaien, met een Kaku kan ik max 2300Watt schakelen. Maar ja
Investering in Raspberry Pi, RFXCom en KaKu is misschien wat te veel.
[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 22-10-2014 21:13 ]
Edit Edimax heeft er wel al één
[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2014 21:19 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
http://www.domoticz.com/wiki/Main_PageNiek_ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:50:
[...]
Zal er even naar kijken maar volgens mij is dat een hele set of niet? Bedankt voor de tip in ieder geval.
[...]
Heb hier al een Raspberry, zal me eens inlezen in de andere 2 onderdelen. Mocht je ergens een tutorial hebben dan hoor ik het graag. Bedankt voor de tip
Interessant, twee huizen binnen fietsafstand, wellicht maar eens langs gaan voor wat inspiratie.!null schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:47:
Zaterdag is het trouwens duurzame huizenroute zoals eerder gepost![]()
http://www.duurzamehuizenroute.nl/
Die Edimax ziet er ook erg interessant uit. Incl verbruik historie, schakelschema en mogelijkheid om budget (€/kWh) in te stellen. Ideaal om het overschot aan kWh's op te fikken 👍😄Proton_ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:02:
Of een smart plug, zoals deze maar dan wel verkrijgbaar.
Edit Edimax heeft er wel al één
Ook een knappe BT-C3100 v2.1 lader gevonden die een knappe review heeft en in staat is om de accu capaciteit per stuk weer te geven. http://lygte-info.dk/revi...BT-C3100%20V2.1%20UK.html
Met een stuk of 60 cellen moet ik toch wel een knappe accu kunnen maken. De werkende cellen zullen gemiddeld nog een 2Ah zijn gok ik zo.
In ieder geval een end goedkoper dan de cellen nieuw kopen, voor het doel dat ik voor ogen heb zijn ze nog goed genoeg
Na het ontmantelen van de diverse accu's waren er een stuk of 10 echt stuk, en 15 oid die nog maar 2 volt hadden. Met de Imax b6ac alvast maar een paar een duwtje gegeven met wat lading. Nu nog een strategie vormen voor het formaat accu pakket. Een 4 cel pakket is 14,8 volt, altijd genoeg om daar weer 12 volt van te maken, en te laden met een kleiner zonnepaneel (Vmpp 17 Volt).
Een 10 cel 37 Volt accu is dan weer handig om te gebruiken in combinatie met energie opslag en teruglevering voor een micro omvormer, maar met 2 4S pakketten in serie heb ik natuurlijk ook 30 Volt, dat is eigenlijk ook genoeg. Geen idee of er knappe 30 Vdc => 230Vac omvormers voor beschikbaar zijn, misschien dat een knap 24Vdc model ook werkt.

Duurzaam? Zeg het maar...
De stoep is eenvoudig niet voor auto's.
Zo'n phev laadt op 10A en dat kan elk fatsoenlijk verlengsnoer ook wel.
Een volledig elektrische auto heeft een beter maar nog steeds slecht excuus: niet geladen = niet thuis komen, zelfs dat gaat hier niet op.
Een briefje (al dan niet van een ambtenaar) onder de ruitenwisser is wel gerechtvaardigd.
Redelijk asociaal inderdaad. Aan de andere kant wordt er wel netjes geladen waardoor deze lobbes toch (relatief) zuinig en schoon van A naar B kan rijden. De eigenaar gebruikt de auto tenminste waarvoor deze bedoeld is.JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:41:
Metsubsidie Outlander pontificaal op de stoep, want tja, moet toch laden. Voertganger (rollator/rolstoel. kinderwagen) kan de weg maar op.
[afbeelding]
Wat me de laatste tijd op valt is dat ik steeds vaker smerige plof auto's op een parkeerplek zie staan met laadpunt. Het zal wel een soort afgunst zijn.
Beetje weinig informatie om een beeld mee te vormen, maar laten we voor het gemak aannemen dat ie daar staat te laden. Best wel een damn if you do, damn if you don't situatie.JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:41:
Metsubsidie Outlander pontificaal op de stoep, want tja, moet toch laden. Voertganger (rollator/rolstoel. kinderwagen) kan de weg maar op.
[afbeelding]
Ga je de auto gebruiken zoals ie bedoeld is of hou je de stoep vrij tijdens de uren dat je laadt en ga je met de plofmotor op weg?
Nu moet ik mijn dierbaarste bezit de weg op duwen omdat dit hok midden op de stoep staat.
(Dat gezegd hebbende, met een tweelingkinderwagen kom je er snel achter dat álle voertuigbezitters, ongeacht type voertuig, in wezen asociaal zijn. Pleur maar neer, boeit het wie er last van heeft.)
Volgens mij heb je zelf een Prius die ook geparkeerd moet worden? Liever een Outlander PHEV die altijd elektrisch gereden wordt dan een Prius die 5l/100km verbruikt.JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:29:
Er zat inderdaad een laadsnoer ingeplugd. Andere opties: koop niet zo'n ding, neem de fiets, neem de trein, zet m aan de oplaadpaal in het centrum (<5 min fietsen).
Nu moet ik mijn dierbaarste bezit de weg op duwen omdat dit hok midden op de stoep staat.
(Dat gezegd hebbende, met een tweelingkinderwagen kom je er snel achter dat álle voertuigbezitters, ongeacht type voertuig, in wezen asociaal zijn. Pleur maar neer, boeit het wie er last van heeft.)
Als de beste man daar even 2 uur staat om te laden en daarna weer normaal parkeert vind ik het nog best verdedigbaar, anders is het inderdaad asociaal.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 23-10-2014 22:10 ]
Een tweeling kinderwagen is wel best groot. Bij mij in de buurt zijn stoepen waar je sowieso niet met tweeling kinderwagen doorheen komt, ook al zouden er geen fietsen en auto's zijn
En ik moet zeggen, als ik met de kinderwagen op de stoep loop heb ik alleen maar last van fietsen! Moet er dan regelmatig eentje opzij gooien.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 23-10-2014 22:13 ]
Mocht dit niet de woning zijn van de eigenaar dan heb ik niets gezegd uiteraard.
Helemaal waar, maar die staat in een parkeerhaven, bedoeld voor auto's, en staat daar voetgangers niet in de weg.revolution-nl schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:09:
Volgens mij heb je zelf een Prius die ook geparkeerd moet worden? Liever een Outlander PHEV die altijd elektrisch gereden wordt dan een Prius die 5l/100km verbruikt.
Ik kom daar regelmatig lopend langs, en het ding staat daar regelmatig. Ik ga niet de wacht houden om te kijken hoe lang hij daar staat, maar wel langer dan twee uur volgens mij.Als de beste man daar even 2 uur staat om te laden en daarna weer normaal parkeert vind ik het nog best verdedigbaar, anders is het inderdaad asociaal.
Klopt, dat is hier in sommige straten ook zo.... omdat de autoweg smaller maken vanzelfsprekend geen optie is, en aan beiden zijden auto's met twee wielen op de stoep staan.!null schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:12:
Een tweeling kinderwagen is wel best groot. Bij mij in de buurt zijn stoepen waar je sowieso niet met tweeling kinderwagen doorheen komt, ook al zouden er geen fietsen en auto's zijn
Yep, dat was ook precies wat ik bedoelde met mijn vorige post. Zo'n beetje álle bezitters van voertuigen lijkt het worst te zijn hoe erg hun vehikel anderen in de weg staat - als hij maar staat. Een beetje meer rekening houden met elkaar lijkt me niet verkeerd. Laatst iemand bedankt die in een overvolle (met auto's...) straat zijn fiets tussen de auto's neerzette ipv op de stoep. Die man was dankbaar voor het compliment, bleek zich een tijd in een rolstoel verplaatst te hebben en snapte dus het probleem. Hulde!En ik moet zeggen, als ik met de kinderwagen op de stoep loop heb ik alleen maar last van fietsen! Moet er dan regelmatig eentje opzij gooien.
-edit-
Waarom het me trouwens ook zo'n doorn in het oog is, dit is dus een buurt waar zonnepanelen nog steeds op de nominatie staan om verboden te worden. En dit is wel OK? Absurd!
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 23-10-2014 22:41 ]
De auto is bedoeld om op te laden als dat kan.Erasmo schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:18:
[...]
Ga je de auto gebruiken zoals ie bedoeld is of...
Als je daarvoor op de stoep zou moeten parkeren kan het dus niet.
Misschien ben ik wat rechtlijnig, de openbare ruimte moet wel eerlijk verdeeld worden.
7 jaar geleden heb ik het schuine dak geïsoleerd van de zolder: spijkerflensdeken tussen de gordingen met de dampkerende laag aan de binnenzijde.
Het deel van de eerste verdieping moest ik altijd nog een keer doen (het schuine dak loopt hier door) dus daar ben ik me nu op aan het oriënteren. Bij het nalezen kom ik er nu alleen achter dat ik hoogstwaarschijnlijk destijds de zolder verkeerd heb aangepakt. Op het dakbeschot, aan de buitenzijde, ligt namenlijk bitumenpapier dat ook dampkerend is. Ik heb dus netjes het dakbeschot opgesloten tussen twee dampkerende lagen, met alle mogelijke gevolgen van houtrot (toch?).
Hier moet ik dus wat mee. Het beste lijkt me om het bitumenpapier aan de buitenzijde te verwijderen, dat komt in feite neer op het lichten van alle pannen en tussen de panlatten het papier wegsnijden, oftewel een flinke klus. Of zou ik her en der (hoeveel?) gaatjes kunnen boren in het dakbeschot, zodat de boel kan ventileren met buitenlucht?
Hebben jullie andere tips?
edit:
Hmmmm, site van Rockwool zegt juist: Aan de buitenzijde van de isolatie wordt normaliter zoveel mogelijk met dampopen materialen gewerkt, teneinde mogelijke condensvorming in de zone tussen de isolatie en deze materialen te vermijden.
Wordt het dampdichte dakbeschot om practische of economische redenen niet vervangen, dan kan enkel worden geïsoleerd onder de volgende strikte voorwaarden:
de isolatie strak tegen het dakbeschot aandrukken en vermijden van ventilerende buitenlucht in deze zone
een hermetisch uitgevoerd dampscherm aan de warme zijde van de isolatie
Oftewel, dan zou het toch goed zijn. Ik durf alleen niet te garanderen of "hermetisch" ook echt wel hermetisch is in mijn geval. (kan het ook niet meer controleren, is helemaal afgetimmerd)
[ Voor 26% gewijzigd door DuikKees op 24-10-2014 10:04 . Reden: info van Rockwool ]
[ Voor 10% gewijzigd door styno op 24-10-2014 12:14 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
rustig aan.
je zegt het eigenlijk al goed.
mogelijkheden tot hout rot.
er is allen een verhoogde kans en zeker geen zekerheid tot hout rot.
een kleine mogelijkheid aanbrengen onder de panelen om een beetje lucht in je isolatie te laten komen en een klein kiertje boven de panelen is al meer als genoeg om het vocht te laten ontsnappen.
je hoeft echt geen grote gaten te hebben in het bitumenpapier.
(er is zelfs een grote kans dat die kiertjes er al zitten per ongeluk.)
eigenlijk hoef je helemaal niks te doen.
het is allen niet aan te raden om het zo aan te leggen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Gelukkig heb je nog niet alles gedaan, dus je hebt ook nog een deel wat heel slecht is. Waarschijnlijk gaat het grootste deel van het vocht nu door het heel slechte deel en relatief weinig door het middelmatige deel van het dak. De reden waarom de meeste daken niet wegrotten is omdat ze helemaal slecht zijn (dampopen) en daardoor overal een klein deel van het vocht terecht komt. Juist als je het 95% goed doet heb je het grootste probleem, omdat het vocht zich dan juist concentreert.
Koude daken zijn gewoon altijd een risico. Dat geld voor schuine en platte daken. Een goed dampscherm is de oplossing, maar bijna niemand in Nederland is (in de praktijk) in staat om dat te realiseren. Ik ben behoorlijk cynisch over het luchtdicht bouwen in Nederland. Dat is niet omdat het niet kan, maar bijna niemand doet het.
leuke speling 'metsubsidie'JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:41:
[afbeelding]
ben dubbel gezegend met eigen oprit en mogelijkheid tot laden.
Jammer dat de leaserijder weinig leest van een laad-etiquette.
Op het werk ca. 16 laadpunten, met diversiteit van auto's er aan. Gelukkig wel een onderlinge verstandhouding: alleen parkeren om op te laden, daarna verplaatsen naar regulier parkeervak.
en de fossiele auto's wordt verzocht deze plaatsen vrij te houden, doch is niet verboden te parkeren.
Op zo'n 500 collega's, velen met OV reizend, nog nergens problemen gehad. Zelf netjes een briefje achter laten als je onverhoopt de stekker er uit moet halen omdat de andere e-car klaar is met laden.
#wiegoeddoetgoedontmoet
overigens de Outlander PHEV heeft toch wel ruim 6 uur nodig om met een normale stekker te laden....
FYI, The New Motion heeft enveloppen met een 'laad-parkeerschijf', en kaartjes beschikbaar via onze facilitaire dienst, met daarin de laadetiquette vermeld en wat tips.
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 24-10-2014 19:35 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wat is aan te raden voor het vervolg? Isolatie een paar cm van het dakbeschot houden dmv raggels en geen dampscherm toepassen?

Projecten zonne energie (postcoderoos-regeling) staan onder druk
Tal van projecten waarin buurtbewoners samen zonne-energie opwekken staan onder druk. Een btw-voordeel dat dit soort initiatieven aantrekkelijk moet maken blijkt door de Belastingdienst niet te worden afgegeven.
Dat meldt het televisieprogramma EenVandaag zaterdag.
Doordat het btw-voordeel niet wordt afgegeven, dreigen de projecten niet meer rendabel te worden en te stranden.
In het vorig jaar afgesloten Energieakkoord is afgesproken dat in 2020 een miljoen mensen gebruik moeten maken van duurzaam opgewekte energie.
Om dat doel te halen, voerde het kabinet onder meer de 'postcoderoosregeling' in. Buurtbewoners uit hetzelfde postcodegebied die zelf geen geschikt dak hebben, kunnen samen in zonnepanelen investeren.
Ja ik moest er ook om grinniken. Niet zelf verzonnen, zeg ik er gelijk bij.
Het verhaal is nog niet afgelopen. Slechts 190m verwijderd van waar het bakbeest regelmatig op de stoep staat te laden is een oplaadpunt. Toevallig zag ik de blikken olifant daar vandaag staan laden:
https://www.dropbox.com/s...9/IMG_20141025_172437.jpg
(linken als plaatje naar dropbox gaat ineens niet meer, geen idee waarom en te moe er wat aan te doen)
Maar goed, dat maakt het laden midden op de stoep in mijn ogen zo mogelijk nog aso-er
[sarcasme aan]En tja, de ruimte op de stoep is natuurlijk "gratis"[/sarcasme uit]!null schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:51:
Ja, maar laden aan een laadpaal is wel echt een stuk duurder dan via je eigen stopcontact tegenwoordig, heb ik het idee. Maarja, het zijn vaak lease auto's, en dan is het wel makkelijker aan een laadpaal.
Dezelfde vraagstukken gaan ook nog spelen voor verlengsnoeren die over de stoep liggen. Meestal oogt het onschuldig, maar als het aantal toeneemt dan is het wachten op ongelukken.
Het komt er feitelijk op neer dat dit infrastructuur nodig heeft en het is twijfelachtig of die er gaat komen op de plek waar de gebruiker die wil hebben (voor het huis) en tegen de gewenste voorwaarden (goedkoop, bv belastingontwijkende gesaldeerde eigen zonnestroom). Zonder eigen parkeerplaats met eigen oplaadpunt schaalt het domweg niet tenzij een zeer significant deel van parkeerplaatsen is voorzien.
[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2014 21:49 ]
Yep. Deze man kan natuurlijk ook altijd nog verhuizen naar een woning met een oprit. Of het ding inruilen voor een fiets. Overigens heeft hij/zij wel zonnepanelen op zijn dak. Recent neergelegd voordat het besluit valt over zonnepanelenverbod. In dat opzicht een held dusRukapul schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:39:
De enige optie is handhaving. Alleen dan zullen potentiele eigenaren ook vooraf bedenken wat wel of niet voor hen een geschikte oplossing is.
Ah ja, daar zeg je wat. Bij mij om de hoek staat vaak een Ampera te laden, met een verlengsnoer over de stoep. De eigenaar heeft van schuine houten latten een soort drempeltje gefabriceerd, hartstikke leuk, maar er gaat een keer een rollator+gebruiker om en dan zijn de poppen aan het dansen. Overigens bevindt deze plek zich ook hooguit 300m bij datzelfde laadpunt vandaan.Dezelfde vraagstukken gaan ook nog spelen voor verlengsnoeren die over de stoep liggen. Meestal oogt het onschuldig, maar als het aantal toeneemt dan is het wachten op ongelukken.
Precies. En ziedaar een nooit genoemd nadeel van elektrische auto's: het kost enorm veel publieke ruimte, nog meer dan de auto nu al kost. En dat subsidiëren we met zijn allen. Raar toch?Het komt er feitelijk op neer dat dit infrastructuur nodig heeft en het is twijfelachtig of die er gaat komen op de plek waar de gebruiker die wil hebben (voor het huis) en tegen de gewenste voorwaarden (goedkoop, bv belastingontwijkende gesaldeerde eigen zonnestroom). Zonder eigen parkeerplaats met eigen oplaadpunt schaalt het domweg niet tenzij een zeer significant deel van parkeerplaatsen is voorzien.
Zo ken ik er nog een paar. Wat denk je dat de huidige olie-infrastructuur aan ruimte kost? Alleen al de Shell-pernis raffinaderij in Rotterdam is 3,5km bij 2km. Dan hebben we nog alle ruimte die concurrenten innemen, en de ruimte die het kost om te laden en lossen.JeroenH schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:55:
[...]
Precies. En ziedaar een nooit genoemd nadeel van elektrische auto's: het kost enorm veel publieke ruimte, nog meer dan de auto nu al kost. En dat subsidiëren we met zijn allen. Raar toch?
Daarnaast snap ik niet echt wat een paaltje hier en daar aan ruimte inneemt, maar goed...
Volgens mij is het vooral een informatietechnisch probleem. Als er nou gewoon veel paaltjes in een buurt staan, en je swiped erlangs met je kaart die gekoppeld is aan je elektriciteitsabbonement die je toch al hebt voor je huis? Dan staat dat gewoon apart genoteerd op de rekening, maar voor dezelfde kWh kosten. Misschien komt er een apart vastrecht-tarief erbij voor die paaltjes, tsjah, het zij zo.
Hier in de garage van het appartementencomplex staan al legio auto's aan de lader, bij hun parkeerplek, met apart telwerk, waaronder een Tesla roadster en een Metsubsidie PHEV.
Blijf het een leuke serie vinden, maar sinds ik dit forum zeer regelmatig bezoek vind ik het allemaal wel iets overdreven. Vooral de installatie prijzen die genoemd worden.
Kan best allemaal goedkoper als je een beetje kennis hebt en handigheid bezit.
Maar, leuk dat er weer aandacht voor is.
Verder kan je met laadpaal zonder morsen je auto aftanken... Als ik zie hoe sommige mensen benzine of diesel tanken verdwijnt er elke dag alleen bij het tankstation al liters brandstof in de bodem. Dan nog de mensen die aftanken tot het randje van de vuldop en bij de eerste rotonde vliegt er een halve liter over de weg via de ontluchting.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Dan nog worden er liters fossiele brandstoffen verspild waar wel veel energie in is gestoken om het tot benzine of diesel te maken aan de pomp. Verder kan die vloeistofdichte verharding ook kapot en is ie dan alles behalve vloeistofdicht.hansvk schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:39:
Alle tankstations hebben een vloeistofdichte verharding met olie-/benzineafscheiders op de hemelwaterafvoer.
Verder is het wegdek niet vloeistofdicht, dus het probleem met mensen die te vol aftanken bestaat nog steeds.
Zwaar gesubsidieerd, langs de gehele keten. Maar is dat een reden om die fout nogmaals te maken? Lijkt me niet.NielsTn schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 16:57:
Zijn tankstations door het land niet gesubsidieerd? En wat kost dat aan openbare ruimte? #dtv
Maar goed, dat was niet het punt van mijn oorspronkelijke post. Mijn punt is dat ik meebetaal aan een fenomeen wat me direct hindert. En dat steekt me.
Probleem is dat mensen vaak geen eigen oprit/garage hebben. Zeker de meneer op het plaatje heeft een probleem omdat het parkeervak aan de verkeerde kant van de weg staat. Dan moet de verlengkabel ook over de rijbaan richting zijn deur.
Zomaar een snoer over de stoep leggen is overigens net zo verboden als een auto erop parkeren. Bij de gemeente kan je onder bepaalde voorwaarden (mat over de kabel ter preventie van struikelen) een ontheffing krijgen zodat je wel een snoer over het trottoir mag leggen.
Een full EV is energetisch en qua vervuiling een minder slecht alternatief voor de ICE auto's. Het probleem met laden zal blijven. Tenzij er iets van een publieke, draadloze optie komt die net zo duur is als laden thuis. Maar of dat realistisch is.
Een parkeer/laadplek voor EV in de buurt van je rijtjeshuis geeft een extra aanslag op de ruimte. Een EV thuis opladen is echter geen recht waardoor je de boel maar op de stoep zou mogen zetten. Ook zou het mogelijk moeten zijn, naast een invalideplek te claimen, een plek "voor de deur" de claimen waar mogelijk voor een EV. Zodat je alleen een snoer over de stoep hoeft te leggen. Voor een dergelijke vergunning kan dan best betaald worden door de aanvrager.
reserveringshouder Tesla Model 3
meneer/mevrouw kiest een elektrische auto, heeft hij/zij ruimte op eigen terrein voor een laadoptie (stopcontact/laadpaal)?
Zo ja, verder gaan met de aanvraag. Zo nee, medewerker informeren, en auto vd zaak aanvraag cancellen.
Lijkt me niet eerlijk gezegd. Een persoon is toch verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes. Zekers aangaande auto's. Een PHEV is natuurlijk leuk voor de bijtelling (wanneer zakelijk gereden), maar als je niet kan laden, dan gaat het voordeel weer weg natuurlijk. Als je een auto met stekker koopt zonder dat je zelf nadenkt over de gevolgen....tsja. Een oplossing mogelijk. Dagelijks boete onder de ruitenwisser! Een voor het snoer (wanneer geen ontheffing) en een voor parkeren op de stoep. Is het gezeur snel over.NielsTn schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:16:
Zou HR van het bedrijf niet een intake moeten uitvoeren:
meneer/mevrouw kiest een elektrische auto, heeft hij/zij ruimte op eigen terrein voor een laadoptie (stopcontact/laadpaal)?
Zo ja, verder gaan met de aanvraag. Zo nee, medewerker informeren, en auto vd zaak aanvraag cancellen.
Een auto is geen recht, maar een keuze. Wanneer ik drie hoog in een appartement woon, wil ik ook een tuin, maar heb ik pech. Wanneer geen parkeerplaats en ontheffing voor snoer? Pech! Wanneer het heel belangrijk is moet je maar opzoek naar een andere woning. Het is nu eenmaal niet anders.
Zat huizen op de markt met een eigen oprit. Dan betaal je voor de ruimte die de auto inneemt bij het laden, en dat is wel zo eerlijk, nietwaar? (zou eigenlijk ook best kunnen gelden voor alle auto's....)
Tuurlijk, maar ik ben toch minder tegen "openbaar" laden op gewone parkeerplaatsen dan jij denk ikJeroenH schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:28:
Juist ^^^
Zat huizen op de markt met een eigen oprit. Dan betaal je voor de ruimte die de auto inneemt bij het laden, en dat is wel zo eerlijk, nietwaar? (zou eigenlijk ook best kunnen gelden voor alle auto's....)
Wanneer ik in uiterste nood (dus geen mogelijkheid openbare paal te gebruiken en geen beschikbare plek voor het huis) de auto op de stoep zou laden, dan neem ik het risico op een bekeuring....maar ik zou wel een papier in de auto leggen waarop men kan zien dat ik de auto over een x aantal uur weer op een plek zet. Maar dat zou in de praktijk niet nodig moeten zijn...gezien ze zelfs in mijn dorp gewoon betaalpalen hebben.
Dit topic is gesloten.