Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Nu het project wat concreter wordt om de zonneboiler ook te gebruiken als ruimteverwarming lijkt het mij interessant om hier een apart topic voor te gaan openen naast de bestaande zonneboiler topics.

Ik heb helaas geen standaard zonneboiler combi zoals de ATAG Q-Solar en mijn huidige ketel is dusdanig dom dat die hier niet mee overweg kan. Zo gaat bijvoorbeeld mijn CV ketel in storing wanneer de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur. Direct de retour van de CV door de zonneboiler laten lopen gaat dus niet werken. Wanneer de zonneboiler goed warm is treedt deze situatie op en gaat mijn CV in storing!

Met andere woorden dat wordt zelf een systeem op zetten. In dit topic wil ik gaan beschrijven hoe ik mijn zonneboiler ga aansluiten op de CV.

Last update: 26-04-2012 12:00

Changelog

21-04-2012: Eerste versie
22-04-2012: Voorbeeld toegevoegd, 2 thermostaten uitgelegd, plaatjes toegevoegd, taalvouten verbeterd.
22-04-2012: Theoretische opbrengst bepaald aan de hand van gedetaileerde cijfers.
26-04-2012: Update, mbt verwarming thuis.
29-04-2012: Wat plaatjes bijgewerkt.

Off the shelf systemen

ATAG heeft de Q-Solar. GoT leden Eric-PVT en NielsTN hebben er beide een en die zijn er beide lyrisch over.

Mocht ik nog meer systemen tegenkomen dan meld ik ze hier :)

Waarom?

Ik heb best een forse zonneboiler die vrij snel op leuke temperaturen komt. Het is eigenlijk zonde dat we die warmte eigenlijk alleen maar gebruiken om te douchen. Vandaar mijn idee om de tweede warmtewisselaar te gaan gebruiken om het huis mee te verwarmen.

Huidige verwarming

Ketel
We hebben een Remeha Avanta CW4 CV ketel uit 2006. Deze is in een apart washok geinstalleerd en werkt prima. Daarnaast is de hele installatie ingeregeld door http://www.cvtuning.nl

De standaard aanvoertemperatuur van de CV is ingesteld op 55 graden, de retourtemperatuur hangt dan rond de 45 a 50 graden. Jammer genoeg zit er geen modulerende pomp in de CV ketel om zo het water langzamer rond te pompen en een grotere DeltaT te krijgen.

Mocht het echt HEEL koud worden dan wil ik de aanvoertemperatuur nog wel eens verhogen naar 65 graden.

Ik heb ook een experiment uitgevoerd met 45 graden aanvoertemperatuur en zelfs daarmee krijgen we het huis warm.
Radiatoren
Praktisch alle radiatoren in huis zijn inmiddels vervangen voor nieuwere en grotere varianten.

Ik zal hier zo snel als mogelijk foto's plaatsen van de diverse radiatoren, het type, en het standaard vermogen, per verdieping ;)

Mijn idee

Het systeem bestaat uit twee pompen, P1 is de bestaande pomp in de CV ketel. P2 is de nieuwe, toe te voegen, pomp vlakbij de zonneboiler. Deze gaat het CV water rondpompen wanneer de zonneboiler straks warm genoeg is. Een thermostatisch mengventiel zorgt ervoor dat het aanvoerwater NOOIT warmer kan worden dan de ingestelde aanvoertemperatuur van de CV. Die synchroon laten lopen is handwerk. Op dit moment is onze maximale aanvoertemperatuur van de CV 55 graden. Hier wordt dus het mengventiel ook op ingesteld.

In de woonkamer komt een tweede thermostaat ( simpele sensor ) te hangen. Wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan, onder andere de CV draait NIET, dan gaat de 2e pomp water rondpompen door de zonneboiler heen en door het huis heen.

De voorwaarden:

- CV ketel MOET uit zijn
- De zonneboiler moet warm genoeg zijn
- Klokthermostaat ( binnen bepaalde uren mag de 2e pomp draaien )
- De retour van de CV is kouder dan de zonneboiler.

Wanneer de CV draait:

Wanneer de zonneboiler CV mag draaien:

Dit klinkt nog vrij abstract vermoed ik. De volgende twee plaatjes moeten verduidelijken waarom het systeem goed werkt.
Huidig klokprogramma
Onze huidige klokthermostaat staat als volgt ingesteld:

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/zb_cv/celcia20.jpg

Kort samengevat. Om 08:00 moet het huis 19.2 graden warm zijn en daarna loopt de temperatuur op naar 19,8 in de avond wanneer we stil zitten op de bank. In de praktijk betekent dit dat de ketel om 6:30 aan springt om het huis te gaan verwarmen.
Huidig klokprogramma + Arduino thermostaat
http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/zb_cv/arduinocv.jpg

De klokthermostaat van de CV blijft ongewijzigd. De tweede klokthermostaat gaat zich nu alleen ook bemoeien met de temperatuur in de woonkamer.

Vanaf 5 uur 's ochtends mag de Arduino de pomp aan laten slaan om water rond te pompen in huis in de installatie. De Arduino heeft de simpele opdracht om het huis 20 graden te krijgen en te houden. Om 21:00 is het uit met de pret tot de volgende ochtend 5 uur.

De truc is hier om de Arduino thermostaat ALTIJD op een hogere temperatuur in te stellen dan de normale klokthermostaat. Met andere woorden als de zonneboilerCV warm genoeg is en het huis op die temperatuur krijgt zal de CV niet aan gaan.
Voorbeeld
De zonneboiler is 30 graden en het is 5 uur. De CV is dan uit en de woonkamer is 17.5 graad. Op dat moment gaat de 2e pomp draaien en begint water van maximaal 30 graden rond te pompen in het systeem.

Om 6:30 staat het systeem dus al 1 1/2 uur warmte uit de zonneboiler het huis in te pompen en heeft het van 17,5 naar 18,2 gekregen. Om 6:30 geeft de Celcia20 klokthermostaat het commando aan de CV om het huis te verwarmen. De 2e pomp gaat nu meteen uit, de zonneboiler is afgekoeld naar 24 graden.

De CV hoeft het huis nu nog maar 1 graad te verwarmen in plaats van 1,7 graden. WINST!

In de middag begint de zon te schijnen en de boiler warmt op naar 40 graden. Het huis is 19,4 graden en de CV ketel is uit. Op dat moment gaat de zonneboilerCV weer lopen en wil het huis op 20 graden krijgen. De boiler blijft rond de 40 graden hangen omdat de zon ook steeds blijft schijnen op de collector.

De zonneboilerCV krijgt het voor elkaar om het huis op 20 graden te krijgen en te houden. In dit geval zal de CV dus niet aan slaan. WINST!
Samengevat
De truc is dus om in de ochtend heel vroeg, al voordat de ketel aan slaat, warmte in huis te pompen en het huis voor te verwarmen. Is het boilervat warm genoeg dan slaat de ketel helemaal niet aan.

Is het huis niet warm genoeg slaat de ketel aan en warmt het huis gewoon op. De minimale temperatuur in huis is dus altijd de temperatuur van de Celcia20 en maximaal de ingestelde temperatuur van de zonneboilerCV /Arduino.

Zelfs als de boiler maar 8 graden is dan de woonkamer, bijvoorbeeld 's nachts, dan is het al interessant om te gaan pompen. Elke 0,1 graad die de zonneboiler de woonkamer weet te verwarmen hoeft de CV ketel niet meer te doen.
Retour van CV door zonneboiler
Een veelgestelde vraag is waarom ik niet, al dan niet met een driewegklep, de retour van de CV door de zonneboiler laat gaan. Punt 1 is dat de documentatie van Remeha zegt dat de ketel dan in storing kan gaan wanneer de retour warmer wordt dan de aanvoer. Dit wordt ook bevestigd door de techneuten van Remeha.

Een tweede punt is dat mijn aanvoertemperatuur nog relatief hoog staat ingesteld, 55 graden op dit moment. De retour is dan ongeveer 45 tot 50 graden. Dus pas bij hoge temperaturen in de boiler gaat mijn zonneboiler mee helpen.

Nu moduleert mijn ketel wel terug waardoor de aanvoertemperatuur naar beneden gaat, en dus ook de retour, het rendement is lang niet zo hoog als mijn setup.. *DENK IK*

Besparing

De grote vraag blijft uiteraard hoeveel ik met dit systeem ga besparen. Ik heb werkelijk waar geen ENKEL idee. Misschien maar 25m3 per jaar maar het zou ook zomaar 250m3 of meer kunnen zijn.

Belangrijkste is om zoveel als mogelijk warmte uit de zonneboiler nuttig te gebruiken.

En zeker nu, de boiler staat nu op 46 graden, gebruik ik liever de warmte om mijn huis te verwarmen dan om 's avonds een korte douche te nemen.

Ik houd sinds het begin dat we de boiler hebben de opbrengst nauwkeurig in de gaten van de zonneboiler. Ik heb een Excelsheet met daarin per dag de begintemperatuur, eindtemperatuur en de KNMI cijfers van die dag.

Ik heb deze excelsheet gebruikt om een inschatting te maken hoeveel warmte we in de ochtend uit de boiler kunnen halen en aan het einde van de middag. Er zitten aardig wat mitsen en maren aan mijn inschatting maar het is in elk geval een eerste aanzet.

Ik heb het berekend voor de maanden januari t/m april en september t/m december.

De cijfers:
  • 2009: 142m3
  • 2010: 179m3
  • 2011: 233m3
  • 2012: 84m3 ( tot nu toe ).
De sprong van 2009 t/m 2011 is te verklaren door de WTW unit die we hebben laten plaatsen voor de douche in de zomer van 2010. De warmte hiervan wordt weer terug geleid naar het boilervat. Die warmte wordt dus indirect nog een keer gebruikt om de woonkamer te verwarmen.

Controller

Ik wil zelf een controller gaan maken met een Arduino als basis. Ik heb al enige ervaring met het werken met een Arduino dus die ervaring gaat goed van pas komen. Nog een voordeel is dat een Arduino spotgoedkoop is.

Er zijn wel geÔntegreerde controllers van bijvoorbeeld Steca maar die zijn schreeuwend duur en, in mijn ogen, lastig te combineren. En in mijn geval geldt zelfs: Schieten met een kanon op een mug.
Sensoren
Het systeem werkt met slechts 4 sensoren

S1 = Zonneboiler circuit voor CV ( 2e spiraal )
S2 = Retourtemperatuur CV.
S3 = Temperatuur woonkamer.
P1 = Status van de CVpomp.

En het systeem hoeft maar 1 ding aan te sturen namelijk:

een tweede pomp!
Shields
Ik wil zelf een eigen shield gaan maken waar alle aansluitingen op zitten voor dit systeem en waar de Arduino dus eenvoudig op geklikt kan worden.

De enige shield die ik nodig ga hebben is een gecombineerde SDkaart shield met Real time clock.

Hydraulica

De zonneboiler moet uiteraard hydraulisch worden aangesloten op het bestaande CV systeem. Dit is het punt waar ik nog de grootste vraagtekens bij heb.

Mijn CV ketel:

Mijn zonneboiler:

De logica

Ik ben al redelijk ver met het specificeren van de logica waarmee ik het systeem wil werken. Inmiddels heb ik al een simulatieprogramma geschreven om te kijken of de logica valide is en werkt

Per 21-04-2012 is dit de logica die ik heb beschreven ( pseudocode ).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CONSTANTEN

temperatuurKamerZBThermostaat <-- 20

DeltaTStartTemperatuurZBSolo  <-- 8
   DeltaTEindTemperatuurZBSolo   <-- 2

INITIALISATIE
   StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE

ZOLANG 1 = 1 

// ------------------------------------------------------------------------------------------------------   
   // Lees stand van sensoren.
   // ------------------------------------------------------------------------------------------------------
   S1 <-- LeesTemperatuurSensor(S1)
   S2 <-- LeesTemperatuurSensor(S2)
   S3 <-- LeesTemperatuurSensor(S3)
   P1 <-- LeesStatusPomp(P1)
   P2 <-- LeesStatusPomp(P2)
   StatusReden <--- leeg

// zonneboiler deltaT regeling voor solo bedrijf. ( dus afhankelijk van kamerthermostaat zonneboiler ).
   DeltaTZBKamer = S1 - S3;
   ALS DeltaTZBKamer >= DeltaTStartTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
   DAN
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- TRUE
   EINDE ALS

ALS DeltaTZBKamer < DeltaTEindTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE
   DAN 
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE
   EINDE ALS
   // -------------------------------------------------------------------------------------------------------

// De logica zelf voor het controleren van de stand van pomp2.
   ALS P1 == AAN
   DAN
      // CV is aan, zet 2e pomp uit!
      ALS P2 == AAN
      DAN 
         // pomp2 moet uit het moment dat pomp1 aan gaat.
         P2 <-- UIT
         StatusReden <-- 'ZonneboilerCV moet uit, CV draait.';
      ANDERS
         StatusReden <-- 'ZonneboilerCV blijft uit, CV draait.';
      EINDE ALS

ANDERS
      // Er is geen warmtevraag van de CV-kamerthermostaat maar er is wel warmtebehoefte in de woonkamer.
      ALS ( StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE ) EN 
          ( S3 < temperatuurKamerZBThermostaat ) EN 
          ( S2 <= S1 ) EN
          ( ScheduleMagAan == TRUE )
      DAN
        // mengventiel staat vast op 1 temperatuurstand. maximaal 40 graden is instelbaar.
        ALS P2 == UIT DAN
           P2 <-- AAN
           StatusReden <-- 'ZONNEBOILER CV IS AAN!';
        EINDE ALS

ANDERS
         // geen warmtevraag of niet aan voorwaarden voldaan
         // Extra informatie om reden te vullen, voor algoritme niet nodig.
         ALS StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
         DAN
            StatusReden <-- 'DeltaT met woonkamer nog niet hoog genoeg. '
         EINDE ALS;

ALS S3 >= temperatuurKamerZBThermostaat
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Ingestelde kamertemperatuur bereikt. '
         EINDE ALS;

ALS S2 > S1
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Retour is warmer dan zonneboiler. '
         EINDE ALS;

ALS ScheduleMagAan == FALSE
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Start mag niet van klokthermostaat. '
         EINDE ALS;

ALS P2 == AAN
         DAN
            // zet de pomp uit, er is geen warmtevraag (meer).
            P2 <-- UIT
         EINDE ALS
      EINDE ALS
   EINDE ALS

BewaarStatus( S1, S2, S3, P1, P2, DeltaTZBKamer, StatusReden  );

Slapen(2000); // 2 seconden slapen.

EINDE WHILE

Kosten

De electronica, Arduino en consorten, gaat me denk ik zo'n 75 tot 100 euro kosten. De hydraulica gaat wat meer kosten. Vooral de tweede pomp is prijzig ( 200 euro ).

Ik hoop onder de 350 euro te blijven.

De komende weken ga ik verder met het uitbreiden van de openingspost

TODO

Afzonderlijke systemen testen, dus:

- Temperatuursensoren testen op Arduino
- 230V schakelen testen met Arduino
- 230V detectie vanaf CV met Arduino

Is dat afgerond dan komen de uitdagingen.

Uitdagingen

De uitdagingen
Hydraulica
Die moet worden aangepast, wie gaat dat doen? En klopt het schema?
Voeding
Ik heb 230V nodig op de shield en 5V om de Arduino aan te sturen. Hoe ga ik van 230V naar 5V? Ik ben software ontwikkelaar geen electronica bikkel. UItzoekwerk dus.
Print maken
Een print tekenen op papier is tot daar aan toe, maar een print maken met een goed CAD achtig programma alla Eagle? Dat gaat mij de pet te boven. Laat staan de print etsen!
Behuizing
Hoe ga ik dit in een nette behuizing maken die ik netjes kan ophangen bij de bestaande boiler?

Meer animo?

Is er meer animo bij mensen voor een vergelijkbaar systeem?

mkleinman wijzigde deze reactie 29-04-2012 10:29 (167%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Gereserveerd

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hydraulisch probleem?

Zijn er hier mensen met CV kennis/hydraulica kennis? Ik zit met een uitdaging om het juiste hydraulische schema te beschrijven.

De "kenners" geven aan dat er twee keerkleppen/terugslagkleppen in het systeem moeten. Een in de retour van de CV ( gele vierkant ) en een in de retour van de zonneboilerCV.

Gele vierkant zou een terugslagklep/keerklep moeten?

Dit hier? In de retour van de zonneboiler zou er een moeten?

Mijn eerste vraag is? WAAROM?

In het geval dat de zonneboilerCVpomp draait snap ik dat er met een keerklep in de CV retour er geen kortsluitingstroming kan ontstaan vanaf de aanvoerCV ( rood ) door de ketel heen naar de retour.

Maar er is nog wel steeds stroming mogelijk in de "juiste" richting toch door de keerklep wanneer de zonneboilerCVpomp draait? Of zorgt deze keerklep er voor dat er in de tak van de CV dan helemaal geen stroming is?

In het geval dat de zonneboilerCVpomp draait kan het mij niet zo heel veel interesseren wanneer er een kleine stroming is door de CV. Maar wanneer de pomp van de CV ketel draait wil ik absoluut GEEN stroming door de zonneboiler heen in verband met eerder genoemde storingen met de CV.

Is iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09 19:02

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Omdat je dan in CV-bedrijf de zonneboiler net als een radiator gaat opwarmen.

Wat ik wel jammer vind is dat je alleen kan kiezen tussen 2 bedrijven en niet de CV met zonneboilerondersteuning gebruiken.
Nou heb ik geen ervaring met zonneboilers en weet niet hoe vaak hij in deze stand te gebruiken is maar het lijkt me een aardig gemis in de installatie.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
De keerklep die daar zit voorkomt die stroming toch van de cv aanvoer richting de zb?

Het gaat mij om de stroming de andere kant op. De cvpomp draait en vanaf de cv retour komt er ook stroming door de zonneboiler op gang. De zb kan je dan vergelijken met een verkeerd aangesloten radiator.

Of fungeert de tweede pomp dan als sper waardoor en helemaal geen stroming mogelijk is wanneer die niet draait?

Hybride bedrijf wordt heel lastig omdat mijn avanta ketel zo dom is.

Door slim met beide kamerthermostaten te spelen hoop ik zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te kunnen benutten.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:02:
De keerklep die daar zit voorkomt die stroming toch van de cv aanvoer richting de zb?
Ik las verkeerd, dacht dat je vroeg waarom die terugslagklep daar zat.
quote:
Het gaat mij om de stroming de andere kant op. De cvpomp draait en vanaf de cv retour komt er ook stroming door de zonneboiler op gang. De zb kan je dan vergelijken met een verkeerd aangesloten radiator.

Of fungeert de tweede pomp dan als sper waardoor en helemaal geen stroming mogelijk is wanneer die niet draait?

Hybride bedrijf wordt heel lastig omdat mijn avanta ketel zo dom is.

Door slim met beide kamerthermostaten te spelen hoop ik zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te kunnen benutten.
Dat hangt van de weerstand van de pomp af en of de pomp van de ketel die rond krijgt.
Ik vermoed dat dit wel mee gaat vallen wanneer je dezelfde pompen gebruikt, het systeem kiest dan de minste weerstand en dat is natuurlijk om de pomp heen.

Animo:
Zelf ben ik aan het bedenken hoe ik mijn zonneboiler met water en cv ondersteuning ga bouwen.
Op mijn bijkeukendak wil ik de collector maken, in de bijkeuken een boiler met een pomp voor de collector.
Vervolgens moet het water(de warmte) naar zolder gebracht worden waar mijn CV staat.
Ik heb 2 RVS warmtewisselaars liggen en de onderdelen voor een collector, de rest moet ik nog bij elkaar sprokkelen/bouwen.

Even een plaatje:

Het idee is dat beide Circulatiepompen en 3-wegkleppen tegelijk bediend worden.
De Arduino hoeft dit alleen maar te onderbreken wanneer de boiler te koud is.
De solonoid is een optie, deze gaat open wanneer de zonneboiler goed warm is en het is dan een stand alone systeem (CV moet dan wel verplicht uit).
Het probleem wat jij heb met een te warme retour heb ik volgens mij niet, CV gaat dan gewoon in de circulatiestand zonder te verwarmen (temperatuur bereikt).

flippo765 wijzigde deze reactie 21-04-2012 20:01 (16%)
Reden: Plaatje

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@mkleinman:
- weet je zeker dat je ketel in storing gaat als de retourtemp. hoger is dan de aanvoertemperatuur? (mijn calanta heeft geen problemen gegeven)
- zou je je bestaande cvpomp kunnen verplaatsen naar buiten de ketel, met aansturing vanuit de CV en je arduino? (dus maar 1 pomp)
- zou je als alternatief met een mengventiel het retourwater via de ZB met het retourwater kunnen afmengen tot een bepaalde max. temperatuur? zodat de ketel niet in storing gaat.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
BarryH schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:29:
@mkleinman:
- weet je zeker dat je ketel in storing gaat als de retourtemp. hoger is dan de aanvoertemperatuur? (mijn calanta heeft geen problemen gegeven)
- zou je je bestaande cvpomp kunnen verplaatsen naar buiten de ketel, met aansturing vanuit de CV en je arduino? (dus maar 1 pomp)
- zou je als alternatief met een mengventiel het retourwater via de ZB met het retourwater kunnen afmengen tot een bepaalde max. temperatuur? zodat de ketel niet in storing gaat.
1. Zo goed als zeker, het staat in mijn handleiding van de Remeha Avanta en het is bevestigd door techneuten van Remeha. De Avanta is een instapketel met nogal simpele logica. De enige manier om het zeker te weten is het uit te proberen, en tja.. Dat is me teveel werk.

Overigens is mijn systeem denk ik efficienter. Zie ook de topicstart die ik heb uitgebreid. Mijn systeem werkt nu al met hele lage temperaturen in de boiler.

2. Klinkt interessant als optie. Ga ik over nadenken.

3. Heb ik ook overwogen, dit systeem heeft een groot nadeel. De ketel moduleert terug en daardoor zakt ook de aanvoertemperatuur. Dan moet ik dus de temperatuur gaan meten en ad hoc ook een mengventiel gaan aansturen. Dat is nogal wat complexer.

Dit idee had ik wel in mijn allereerste draft :)
quote:
flippo765 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:54:

Dat hangt van de weerstand van de pomp af en of de pomp van de ketel die rond krijgt.
Ik vermoed dat dit wel mee gaat vallen wanneer je dezelfde pompen gebruikt, het systeem kiest dan de minste weerstand en dat is natuurlijk om de pomp heen.

Animo:
Zelf ben ik aan het bedenken hoe ik mijn zonneboiler met water en cv ondersteuning ga bouwen.
Op mijn bijkeukendak wil ik de collector maken, in de bijkeuken een boiler met een pomp voor de collector.
Vervolgens moet het water(de warmte) naar zolder gebracht worden waar mijn CV staat.
Ik heb 2 RVS warmtewisselaars liggen en de onderdelen voor een collector, de rest moet ik nog bij elkaar sprokkelen/bouwen.
Goeie vraag. Wat is de weerstand van een CV pomp die een verhoogde druk krijgt te verwerken van een normale pomp? Hij moet niet alleen die weerstand overwinnen maar ook die van de keerklep. Zal dat voldoende zijn?

Edit: Mega update van openingspost.

mkleinman wijzigde deze reactie 22-04-2012 01:31 (49%)

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 10:22
Leuk project!
Benieuwd naar je afgifte systeem en huis. Gebruik je overal (hoge temperatuur) radiatoren of kan je systeem toe met (zeer)lagetemperatuurverwarming? Hoe oud is je huis? Hoe zit het met de isolatie en wat is je huidige gasverbruik? Wordt je ketel nu aangestuurd met een aan/uit thermostaat?

Ondersteuning door de zonneboiler werkt veruit het best als je je verwarmingssysteem als ZLTV systeem kan laten draaien. In dat scenario kan de boiler veel makkelijker rechtstreeks de CV ketel ondersteunen door scenario 3 te gebruiken (dus mengventiel gebruiken om retourtemperatuur op te krikken, net voor de ketel).

Dat scenario lijkt ook mij veruit het interessantst. Is inderdaad iets complexer aan de Arduino kant maar een leuke uitdaging :) En heel super complex is dit niet. Je zou dit al op kunnen lossen met een simpele proportionele regeling, maar er zijn voor de Arduino ook kant en klare PID functies beschikbaar. Extra voordeel van deze route is dat het hydraulische schema iets eenvoudiger wordt. Ook heb je op deze manier geen thermometer nodig in de woonkamer.

Verder is het denk ik handig om (in versie 2.0) iets in te bouwen dat zorgt dat er altijd voldoende warmte beschikbaar blijft in de boiler voor het douchen. Tapwater opwarmen doet de Avanta een stuk minder efficient dan water opwarmen voor de CV.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:42
ha die mkleinman.

van mij mag je de huiskamer best naar de 21 graden brengen overdag.
dan kan het best een helle avond duren voor dat de temperatuur weer naar de 19 graden zakt.
dus hoeft die avond de c.v. helemaal niet meer aan te gaan.

laten we hopen dat je het systeem af hebt voor de herfst.

(ik denk dat ik over een paar weken ga vragen aan je om je gegevens van je zonnecollector.
gewoon voor de lol om eens te kijken hoeveel je in deze tijd al naar je huiskamer gepompt had kunnen hebben)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Over het maken van een print: eagle is lastig te leren. Freepcb is eenvoudig en gratis. Er is binnen freepcb ook een autoroute plugin. Je maakt dus het electrische schema, plaatst de componenten en de autorouter zorgt voor het plaatsen van de connecties.

Printplaat etsen ga je niet zelf doen als je weet dat je voor 30 euro je files kan opsturen naar seed studios (google). Ik heb daar goede ervaring mee, je ontvangt na een week of 3 10 prints met de post..

230v op je shield is het best te doen via een relais. Je zet dus een relais op je printplaat, op de printplaat loopt de 5v, door je relais de 230. Zie een relais als een schakelaar waarbij je niet zelf de schakelaar omzet, maar een stuurspanning van 5v..

Succes!

PVoutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
bartvb schreef op zondag 22 april 2012 @ 10:44:
Leuk project!
Benieuwd naar je afgifte systeem en huis. Gebruik je overal (hoge temperatuur) radiatoren of kan je systeem toe met (zeer)lagetemperatuurverwarming? Hoe oud is je huis? Hoe zit het met de isolatie en wat is je huidige gasverbruik? Wordt je ketel nu aangestuurd met een aan/uit thermostaat?
Ons huis is van 1978.

Ik heb de afgelopen jaren geÔnvesteerd in grotere radiatoren en isolatie in huis en dat is wel te merken. Voor die operatie moest de CV aanvoer op 80 graden staan anders was het huis niet warm te houden.

In alle vertrekken is de mogelijke warmteafgifte zo'n beetje verdubbeld en we kunnen nu af met 45 graden aanvoer in maart/april, 50 tot 55 in de winter, en als het ECHT koud wordt moet hij naar 60 graden. En de gehele CV installatie is nagelopen door een expert ( cv-tuning ).

De CV ketel wordt modulerend aangestuurd ( Opentherm ) via een Remeha Celcia20 thermostaat.

Verder heel veel aan isolatie gedaan:
  • HR++ glas overal in huis
  • 10cm extra isolatie onder de vloer
  • Heel veel kieren gedicht
  • etc.
quote:
Ondersteuning door de zonneboiler werkt veruit het best als je je verwarmingssysteem als ZLTV systeem kan laten draaien. In dat scenario kan de boiler veel makkelijker rechtstreeks de CV ketel ondersteunen door scenario 3 te gebruiken (dus mengventiel gebruiken om retourtemperatuur op te krikken, net voor de ketel).

Dat scenario lijkt ook mij veruit het interessantst. Is inderdaad iets complexer aan de Arduino kant maar een leuke uitdaging :) En heel super complex is dit niet. Je zou dit al op kunnen lossen met een simpele proportionele regeling, maar er zijn voor de Arduino ook kant en klare PID functies beschikbaar. Extra voordeel van deze route is dat het hydraulische schema iets eenvoudiger wordt. Ook heb je op deze manier geen thermometer nodig in de woonkamer.

Verder is het denk ik handig om (in versie 2.0) iets in te bouwen dat zorgt dat er altijd voldoende warmte beschikbaar blijft in de boiler voor het douchen. Tapwater opwarmen doet de Avanta een stuk minder efficiŽnt dan water opwarmen voor de CV.
Die regeling is stukken complexer omdat constant de aanvoer als de retour ( na afmengen door de zb ). Verder zit er een limiet op de ketel hoe laag die modulerend terug kan. Volgens mij ligt die limiet bij mijn Avanta op 40 graden aanvoertemp.

Daarnaast is het, denk ik, nogal lastig om een thermostatische mengkraan + servo aan te moeten sturen met een Arduino.

Tapwater komt helemaal goed. De tweede warmtewisselaar zit op 3/4 van het vat. Met andere woorden de top ( hot top ) blijft lekker heet voor douchewater.
quote:
migjes schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:03:

van mij mag je de huiskamer best naar de 21 graden brengen overdag.
dan kan het best een helle avond duren voor dat de temperatuur weer naar de 19 graden zakt.
dus hoeft die avond de c.v. helemaal niet meer aan te gaan.

laten we hopen dat je het systeem af hebt voor de herfst.

(ik denk dat ik over een paar weken ga vragen aan je om je gegevens van je zonnecollector.
gewoon voor de lol om eens te kijken hoeveel je in deze tijd al naar je huiskamer gepompt had kunnen hebben)
21 graden is inderdaad ook nog een optie. Des te groter het verschil tussen CV gewenst en ZB gewenst des te kleiner is de kans dat de CV aan gaat. Dat wordt ook proefondervindelijk uitpuzzelen wat de beste waarden zijn.

En het is inderdaad de bedoeling om dit systeem voor de herfst af te heb
quote:
prein2 schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:20:
Over het maken van een print: eagle is lastig te leren. Freepcb is eenvoudig en gratis. Er is binnen freepcb ook een autoroute plugin. Je maakt dus het electrische schema, plaatst de componenten en de autorouter zorgt voor het plaatsen van de connecties.

Printplaat etsen ga je niet zelf doen als je weet dat je voor 30 euro je files kan opsturen naar seed studios (google). Ik heb daar goede ervaring mee, je ontvangt na een week of 3 10 prints met de post..

230v op je shield is het best te doen via een relais. Je zet dus een relais op je printplaat, op de printplaat loopt de 5v, door je relais de 230. Zie een relais als een schakelaar waarbij je niet zelf de schakelaar omzet, maar een stuurspanning van 5v..

Succes!
Thanks! FreePCB maar eens gaan proberen :)

Voor de 230V detectie had ik al een mooie 230V optocoupler gevonden. 230V in 5v uit en meteen galvanisch gescheiden.

Dit http://openenergymonitor....cks/mains-ac-relay-module printje had ik in gedachten op 230V te schakelen. Enige onderdeel waar geen typenummer bij staat is het 5V/230V relais zelf 8)7

Bedankt voor de tips!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ben je op zoek naar een 230V detectie of een 230V schakelaar??
het schematje waar je naar verwijst is een 230V schakelaar. die je dus kan gebruiken om de tweede pomp aan te zetten (5v stuursignaal van de arduino, 230V naar de pomp)

in dit geval zijn er veel relais te vinden. bv deze:
http://nl.farnell.com/mul...-pcb-dpco-5vdc/dp/9479937

zoek maar op de site waar je gaat bestellen op 5v relais.

wil je 230V detecteren. bijv. om te meten of pomp1 aan staat dan zul je dat anders moeten doen. maar wellicht is dat makkelijker te meten door het stuursignaal van je pomp te meten. dit is vaak 24 volt...

PVoutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
prein2 schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:19:
ben je op zoek naar een 230V detectie of een 230V schakelaar??
het schematje waar je naar verwijst is een 230V schakelaar. die je dus kan gebruiken om de tweede pomp aan te zetten (5v stuursignaal van de arduino, 230V naar de pomp)

in dit geval zijn er veel relais te vinden. bv deze:
http://nl.farnell.com/mul...-pcb-dpco-5vdc/dp/9479937

zoek maar op de site waar je gaat bestellen op 5v relais.

wil je 230V detecteren. bijv. om te meten of pomp1 aan staat dan zul je dat anders moeten doen. maar wellicht is dat makkelijker te meten door het stuursignaal van je pomp te meten. dit is vaak 24 volt...
Alle twee ;)

230V detectie om de status van de CVpomp uit te lezen. Er komt vanaf de besturingsprint rechtstreeks 230V voor de pomp, die ga ik aftakken richting de Arduino. Dan de optocoupler om de status met de Arduino uit te lezen.

En dan dus inderdaad via een Arduino 230V schakelen voor de tweede pomp. :)

Edit: openingspost aangepast, verwachtte opbrengst toegevoegd.

mkleinman wijzigde deze reactie 22-04-2012 19:34 (3%)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
mkleinman schreef op zondag 22 april 2012 @ 01:10:

Goeie vraag. Wat is de weerstand van een CV pomp die een verhoogde druk krijgt te verwerken van een normale pomp? Hij moet niet alleen die weerstand overwinnen maar ook die van de keerklep. Zal dat voldoende zijn?

Edit: Mega update van openingspost.
Ik denk dat de weerstand van een niet veerbelaste terugslagklep (keerklep) nagenoeg nul is waneer ie maar groot genoeg is zodat ie niet als een smoring(vernauwing) gaat werken.
Al het water neemt de weg van de minste weerstand dus wanneer er geen vernauwingen in de leding zitten zal de pomp niet gaan draat.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update: Kan ik dit relais gebruiken op 230V te schakelen met m'n Arduino ( 5v? ). Ik denk van wel

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503810

Update: link gefixed.

mkleinman wijzigde deze reactie 23-04-2012 18:00 (39%)

• migjes
quote:
mkleinman schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:16:
Update: Kan ik dit relais gebruiken op 230V te schakelen met m'n Arduino ( 5v? ). Ik denk van wel

http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#
bij conrad moet je de directe product link gebruiken.
die link werkt zo niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mafketel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10-08 12:42
Gebruik een uln2803 chip om gewoon een standaard 12V -->230V relais te kunnen schakelen. Had ik al eens eerder vermeld. Solid state relais, reed relais en optocouplers worden snel erg duur als je pompen gaat schakelen.

Als je een goedkope pomp wil gebruiken stuur hem dan met pwm aan, voor een dc pomp regel je het voltage en voor een ac pomp(bijv. de goedkope grundfoss in standje 1 2 of 3) regel je de stuurfrequentie. Dat laatste is normaal 50hz maar als je deze verlaagt, verlaag je de draaisnelheid van de pomp en dus zal deze minder verpompen en verbruiken.
Dit is wel "wat" ingewikkelder dan een ttl naar lijnspanning brengen dus misschien iets te hoog gegrepen.

Wat betreft het in storing gaan van de ketel.
Het testen is makkelijk kost alleen even wat gas. Stel de cv ketel weer even in op 90 graden celcius "cv water temp."
Overbrug de aan/uit sturing(ketel gaat verwarmen) wacht even totdat alles goed heet is, oftewel je retourtemperatuur erg hoog.
Stel de cv ketel weer in op een lage "cv water temp." Naar mijn ervaring niets storing maar de ketel wacht gewoon netjes totdat de retourtemp weer gedaald is tot zoveel graden onder de ingestelde "cv water temp."

Onder een voorbehoud, ik heb dit alleen van 60 naar 45 graden geprobeerd, niet van 90 naar 30. Ik heb een avanta uit de eerste serie. Ik heb een aan/uit thermostaat en weet niet hoe jouw thermostaat/ketel combi hier op reageert.

Stuk gaat het er in ieder geval niet van en je weet meteen wat je wil weten.

Je relais gaat niet werken ;) net zoals je link er naar toe nog niet werkt ;) Het relais schakelt wel netjes bij 5v maar vraagt dan wel Ī 400 mW en dat kan de arduino niet leveren. Dit is trouwens waar je vaak tegen aan loopt en de reden dat er een extra transistor na een ttl uitgang wordt geplaatst.

Mafketel wijzigde deze reactie 24-04-2012 10:58 (9%)
Reden: ralais info toegevoegd

• migjes
ha mkleinman.
je cijfers waren weer om van te smullen.
(ik heb nu mijn gasketel maar weer aangezet om mijn huis te verwarmen, hopenlijk hoef jij dat volgend jaar dat niet meer te doen. je gaat me nog wel inhalen met laag gasverbruik. :) )

wat mij opviel in de cijfers was dat er in maart nog niet heel veel te halen was, maar november zag er beter uit.
(dat kan snel veranderen als je er ook echt meer uit de boiler gaat halen.)

ook vond ik de berekening nog wel wat optimistisch voor gas besparing.
ik zelf zou eerder voor de delta als waarde zijn gegaan.
nu neem je iedere dag dat de boiler al warm was van de dag der voor mee.
maar ja het gaat allen nog maar om het idee.

(volgend jaar wil ik de cijfers weer zien, als ik me zo lang kan inhouden. >:) )

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Mafketel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:54:
Gebruik een uln2803 chip om gewoon een standaard 12V -->230V relais te kunnen schakelen. Had ik al eens eerder vermeld. Solid state relais, reed relais en optocouplers worden snel erg duur als je pompen gaat schakelen.
Dus eigenlijk een soort tweetraps raket? Eerst via de arduino met 5V een 12V relais schakelen en dan met een 12V relais 230 schakelen? Het systeem wordt dan wel wat complexer. Dat betekent dat ik naast 230V en 5V ook nog 12V op mijn print moet hebben.

En anders dit relais?: http://uk.farnell.com/cry..._3&matchedProduct=1426691
quote:
Als je een goedkope pomp wil gebruiken stuur hem dan met pwm aan, voor een dc pomp regel je het voltage en voor een ac pomp(bijv. de goedkope grundfoss in standje 1 2 of 3) regel je de stuurfrequentie. Dat laatste is normaal 50hz maar als je deze verlaagt, verlaag je de draaisnelheid van de pomp en dus zal deze minder verpompen en verbruiken.
Ik wil deze pomp gaan gebruiken: http://nl.grundfos.com/products/find-product/alpha2.html . Al een zeer energiezuinige pomp. Begrijp ik het goed dat deze pomp zichzelf gaat terugregelen en ik daar dus geen regeling voor hoef te maken?
quote:
Dit is wel "wat" ingewikkelder dan een ttl naar lijnspanning brengen dus misschien iets te hoog gegrepen.
Volgens mij gaat een systeem met een extra relais en 12V nog wel lukken. Een systeem om zelf de pomp terug te moduleren wordt denk ik inderdaad complex.
quote:
Wat betreft het in storing gaan van de ketel.
Het testen is makkelijk kost alleen even wat gas. Stel de cv ketel weer even in op 90 graden celcius "cv water temp."
Overbrug de aan/uit sturing(ketel gaat verwarmen) wacht even totdat alles goed heet is, oftewel je retourtemperatuur erg hoog.
Stel de cv ketel weer in op een lage "cv water temp." Naar mijn ervaring niets storing maar de ketel wacht gewoon netjes totdat de retourtemp weer gedaald is tot zoveel graden onder de ingestelde "cv water temp."
Volgens het boekje:

Storing E-2 treed op: "Retourtemperatuur hoger dan aanvoertemperatuur". Of een regelstop E-8 "is een regelstop en verschijnt als de ingestelde aanvoertemperatuur T1 hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De ketel komt na enige tijd zelf weer in bedrijf"

Zelf denk ik dat code E-2 eerder optreed omdat de retourtemperatuur hoger wordt dan de aanvoer, zeker bij LTV settings op de ketel. Vandaar mijn idee om de hele ketel en pomp maar te bypassen. En uiteraard stel ik mijn mengventiel voor de ZBCV in op dezelfde aanvoertemperatuur als waar de ketel op staat (T1). Op die manier kan bij een wissel van Zonneboiler --> CV ook geen storing optreden.
quote:
Onder een voorbehoud, ik heb dit alleen van 60 naar 45 graden geprobeerd, niet van 90 naar 30. Ik heb een avanta uit de eerste serie. Ik heb een aan/uit thermostaat en weet niet hoe jouw thermostaat/ketel combi hier op reageert.
Stuk gaat het er in ieder geval niet van en je weet meteen wat je wil weten.
Kreeg je een E-2 foutmelding of een E-8?
quote:
Je relais gaat niet werken ;) net zoals je link er naar toe nog niet werkt ;) Het relais schakelt wel netjes bij 5v maar vraagt dan wel Ī 400 mW en dat kan de arduino niet leveren. Dit is trouwens waar je vaak tegen aan loopt en de reden dat er een extra transistor na een ttl uitgang wordt geplaatst.
Heb je daar misschien een voorbeeldschema van?

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
het kan simpeler
stook met 1 of 2 radiatoren open op 85c
reset de ketel, cv kring is >75c
zet de cv aanvoer op de ketel op max 55c (er komt 75c door de ketel)
alsof er een 2e ketel actief is in de cv.

stroring is geen pech, je kan iets met de klokthermostaat doen of een mengkraan.
je kan ook in voor en naseizoen de ketel op vloerverwarming zetten (pomp aan brander laag veel flow)

• Mafketel
@eric Ik dacht dat dat precies was wat ik heb gezegd maar ik kan mij vergissen

Geen foutmelding ;) dat wist ik wel.
En omdat ik vanochtend een E6 had heb ik de ketel schoongemaakt en elektrode afgesteld en even op 70 graden C gezet als test.
Gevolg geen foutmelding maar gewoon status 8 wat wachten op dat de watertemp. weer wat lager is. zie pagina 6 handleiding. De cv pomp blijft gewoon draaien.

transistor voorbeeldjes http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm

Als je mazzel hebt schakelt en 12V relais ook wel met 9V wat je als voedingsspanning voor de arduino kan gebruiken.

Die solid state lijkt te werken voor je kost alleen wel een lieve duit.

Die grundfoss pomp is mooi maar duuuuuuuuur(tenminste de laatste keer dat ik naar de prijs heb gekeken). Als het goed is kun je hem instellen op debiet(wat je niet wil) of druk wat je wel wil. Meer kranen open betekent drukverlaging dus pomp moet sneller draaien tot je weer het correct debiet hebt met ongeveer hetzelfde drukverschil over de pomp. Dat zou dus het analyseren van je systeem moeten zijn ;)
Ik heb niet de handleiding uitgepluist dus dit is gebaseerd op het marketing verhaal.

p.s. als je ketel ouder is dan 1,5 jaar dan is waarschijnlijk de rubberen pomp steun verhard en ingezakt. Nieuw is de pomp op ruime afstand van de omkastingsrand, na een tijdje dus niet meer... met herrie tot gevolg. Omdat ik nu even alles duidelijk had een extra reepje rubber doet wonderen tussen de kast, bout, houder en pomp. Ik had eerder alleen rubber tussen de kastrand en de pomp wat niet echt veel hielp.

Mafketel wijzigde deze reactie 25-04-2012 21:30 (16%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb Remeha even gemailed. Of inderdaad bij E8 de pomp blijft draaien is redelijk cruciaal :)

Ik zit me te bedenken wat nu meer rendement geeft.

1. de zonneboiler als "radiator" gebruiken en passief de retour van de CV altijd door de zonneboiler heen. Bij warm water CV in E8 storing en de pomp blijft draaien ( en dus verwarmen )

2. Aparte pomp en warmte uit de boiler het systeem in pompen wanneer de CV uit staat. ( het idee wat ik nu heb ).

Mijn gevoel zegt toch optie 2.

Morgen weer uitgebreid verder.

mkleinman wijzigde deze reactie 25-04-2012 22:29 (61%)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Punt 1 zou je kunnen gebruiken als de zonneboiler niet warm genoeg is maar wel kan ondersteunen(herfst, winter en lente).
Punt 2 kan je tussen lente en herfst gebruiken wanneer de boiler op temperatuur is en er geen ketel nodig is.

Op deze manier kan de CV ketel een hele tijd (zomer) uit staan en scheelt dat ook weer elektriciteit.
Tijdens de donkere dagen kan je dan evengoed de zonneboiler als ondersteuning gebruiken.

Mijn gevoel zegt beide toestanden.
De prijs en het verbouwen van het systeem zijn de nadelen, de extra bedrijfstoestanden de voordelen.

Pff ik krijg steeds meer zin om zelf iets in elkaar te zetten, alleen heb ik tegenwoordig het drukker in m'n vrije tijd dan als ik aal het werk ben.

flippo765 wijzigde deze reactie 25-04-2012 23:44 (25%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
flippo765 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:54:
Punt 1 zou je kunnen gebruiken als de zonneboiler niet warm genoeg is maar wel kan ondersteunen(herfst, winter en lente).
Punt 2 kan je tussen lente en herfst gebruiken wanneer de boiler op temperatuur is en er geen ketel nodig is.

Op deze manier kan de CV ketel een hele tijd (zomer) uit staan en scheelt dat ook weer elektriciteit.
Tijdens de donkere dagen kan je dan evengoed de zonneboiler als ondersteuning gebruiken.

Mijn gevoel zegt beide toestanden.
De prijs en het verbouwen van het systeem zijn de nadelen, de extra bedrijfstoestanden de voordelen.

Pff ik krijg steeds meer zin om zelf iets in elkaar te zetten, alleen heb ik tegenwoordig het drukker in m'n vrije tijd dan als ik aal het werk ben.
Qua hardware is deze dubbele oplossing niet zo'n probleem. Dat is een kwestie van 1 driewegklep die schakelt tussen OF alleen CV OF water door zonneboiler. Waarbij de aanvoer van de zonneboiler na de driewegklep er weer bij komt.

Ik vraag me dat oprecht af of punt 1 extra voordelen biedt.
Het enige moment wanneer ik baat heb bij optie 1 is wanneer de temperatuur in de boiler hoger is dan de retourtemperatuur van de CV, ongeacht de aanvoertemperatuur. Met hierbij dus de aanname dat de pomp blijft draaien bij een E-8 storing.

Daarnaast heeft deze optie als nadeel dat het aansluiten lastiger wordt. Ik moet dan namelijk met een driewegklep gaan switchen met een OF/OF systeem en de aanvoer van de zonneboiler moet dan op de buis richting de CV komen. Dat houdt dus ook in dat de warmte van m'n zonneboiler ALTIJD door de CV moet worden gepompt.

De tweede pomp komt dan in de problemen wanneer de CV ketel tapwater moet gaan leveren ( driewegklep in de ketel gaat dan om ). Dat valt op twee manieren op te lossen.

1. tweede Arduino thermostaat + de tweede pomp moet komen te vervallen
2. status van de driewegklep in de cv ketel is ook nodig om de tweede pomp te schakelen.

De tweede pomp wil ik nu juist houden om relatief koud zonneboilerwarmte ( < retourtemp van de CV ) toch nuttig te kunnen gebruiken. En dat kan juist door met een tweede thermostaat buiten de CV ketel om deze warmte in het systeem rond te pompen.

Kort samengevat: Een hybride oplossing zoals je beschrijft klinkt heel aantrekkelijk maar het wordt technisch lastiger en logisch gezien complex om het goed werkend te krijgen. En voor dit systeem gaat het KISS systeem toch echt wel gelden denk ik :)
quote:
Mafketel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:25:
@eric Ik dacht dat dat precies was wat ik heb gezegd maar ik kan mij vergissen

Geen foutmelding ;) dat wist ik wel.
En omdat ik vanochtend een E6 had heb ik de ketel schoongemaakt en elektrode afgesteld en even op 70 graden C gezet als test.
Gevolg geen foutmelding maar gewoon status 8 wat wachten op dat de watertemp. weer wat lager is. zie pagina 6 handleiding. De cv pomp blijft gewoon draaien.
Krijg je status 8 in het display of status E-8? Volgens de handleiding betekent code 8 inderdaad dat de ketel gaat wachten. Ik zal het ook thuis testen met m'n keteltje! :)
quote:
transistor voorbeeldjes http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm

Als je mazzel hebt schakelt en 12V relais ook wel met 9V wat je als voedingsspanning voor de arduino kan gebruiken.

Die solid state lijkt te werken voor je kost alleen wel een lieve duit.
Relatief gezien toch? Het is niet dat zo'n solid state relais ineens 200 euro kost. Volgens mij kost hij iets van 12 euro. Die kosten vind ik nog wel te overzien, zeker omdat ik, met m'n beperkte technische kennis, dan ook het overzicht houd van wat het electrische schema doet.
quote:
Die grundfoss pomp is mooi maar duuuuuuuuur(tenminste de laatste keer dat ik naar de prijs heb gekeken). Als het goed is kun je hem instellen op debiet(wat je niet wil) of druk wat je wel wil. Meer kranen open betekent drukverlaging dus pomp moet sneller draaien tot je weer het correct debiet hebt met ongeveer hetzelfde drukverschil over de pomp. Dat zou dus het analyseren van je systeem moeten zijn ;)
Ik heb niet de handleiding uitgepluist dus dit is gebaseerd op het marketing verhaal.
Hij is inderdaad duurder dan een normale pomp. Ik had bij warmteservice gekeken, een normale CV pomp van Grundfoss zit zo rond de 130-140 euro. De Alpha2 kost 100 euro meer. Uiteindelijk is de pomp simpelweg het duurste onderdeel van de installatie.
quote:
p.s. als je ketel ouder is dan 1,5 jaar dan is waarschijnlijk de rubberen pomp steun verhard en ingezakt. Nieuw is de pomp op ruime afstand van de omkastingsrand, na een tijdje dus niet meer... met herrie tot gevolg. Omdat ik nu even alles duidelijk had een extra reepje rubber doet wonderen tussen de kast, bout, houder en pomp. Ik had eerder alleen rubber tussen de kastrand en de pomp wat niet echt veel hielp.
Wat voor soort herrie? Ik merk met mijn ketel dat de buitenkast wat meer gaat resoneren, zodra ik mijn hand op de kast houd is die herrie weg. Bedoel je hetzelfde?

mkleinman wijzigde deze reactie 26-04-2012 08:20 (34%)

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-10 16:05
Ik weet niet wat voor radiatoren je nu hebt? Vloerverwarming, LTV convectoren of radiatoren?
Persoonlijk zou ik eerst zorgen voor een LTV systeem, als je dat nog niet hebt. Een beetje overgedimensioneerde Jaga strada's moeten dat wel klaar kunnen spelen... en zij zijn moooi! :)

Dat is wat duurder, maar het voordeel is dat je dan je aanvoertemperatuur op 50 graden kan zetten en bij goed inregelen wordt je retour dan zo'n 30-35 graden.

Dat zorgt er weer voor dat je de retour gewoon altijd door je zonneboiler kan laten lopen... of wordt deze wel eens kouder dan 35 graden?
Zo hoef je niet werken met kleppen, een extra pomp en aansturing. Probleem is wel dat de aanschaf van de radiatoren je uiteindelijk wel meer geld zal kosten.

EDIT: ik ken verder je situatie niet zo goed, maar bovenstaande is eigenlijk het idee waar ik mee in mijn hoofd loop.... heb alleen nog geen zonneboiler :S

NovapaX wijzigde deze reactie 26-04-2012 11:35 (9%)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Mafketel
quote:
mkleinman schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:13:
Krijg je status 8 in het display of status E-8? Volgens de handleiding betekent code 8 inderdaad dat de ketel gaat wachten. Ik zal het ook thuis testen met m'n keteltje! :)
geen fout en status 8.
quote:
Relatief gezien toch? Het is niet dat zo'n solid state relais ineens 200 euro kost. Volgens mij kost hij iets van 12 euro. Die kosten vind ik nog wel te overzien, zeker omdat ik, met m'n beperkte technische kennis, dan ook het overzicht houd van wat het electrische schema doet.
ik vond 13 pond op de rs site wat prijzig daar kan je met een darlington en relais meerdere uitgangen mee sturen. Maar ieder ze meug ;) ps je weet dat er ook 6V relais zijn, die dan nog steeds met een een extra schakeling geschakeld moet worden vanwege de 1 tot 2W belasting op de spoel zit je wat makkelijker met je stuurspaning though
quote:
[...]
Wat voor soort herrie? Ik merk met mijn ketel dat de buitenkast wat meer gaat resoneren, zodra ik mijn hand op de kast houd is die herrie weg. Bedoel je hetzelfde?
die ja dat was er niet toen de ketel nieuw was ;) en nu dus ook niet meer bij mij.
de voorste bout is waar de pomp op een rubber steeltje zit gemonteerd. Dat rubber verhard en zakt in. achterste bouten zijn waar de wtw aan vast zit.
Ik raad je aan als de bout los draait, je de pomp er daadwerkelijk uithaalt en de o-ring checkt en alles daar schoonmaakt. Daar je bij het loshalen de verbinding beweegt wat er voor kan zorgen dat er rotzooi in de afdichting kan komen.

• pier-nl
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-08-2012
Ik gebruik zelf een kant en klare module om de 230volt van m'n vloerpomp vanaf arduino aan te sturen. Handig is dat er ook al een klein ledje op zit zodat je weet dat je de uitgang aan stuurt.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471062

Leuk project trouwens.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Whoah! Mijn dank is heel groot!

• ecowoman
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

ecowoman

2280Wp, 13,2 GJ heatpipe, HR++

quote:
mkleinman schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:23:
Ik heb Remeha even gemailed. Of inderdaad bij E8 de pomp blijft draaien is redelijk cruciaal :)

Ik zit me te bedenken wat nu meer rendement geeft.

1. de zonneboiler als "radiator" gebruiken en passief de retour van de CV altijd door de zonneboiler heen. Bij warm water CV in E8 storing en de pomp blijft draaien ( en dus verwarmen )

2. Aparte pomp en warmte uit de boiler het systeem in pompen wanneer de CV uit staat. ( het idee wat ik nu heb ).

Mijn gevoel zegt toch optie 2.
Ik zou in dit geval zeker voor optie 1 gaan. Optie 2 vind ik een leuk experiment, maar ik heb twijfels over de haalbaarheid. Ik zal onder je voorbeeld even uitleggen waarom.
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 17:07:
De zonneboiler is 30 graden en het is 5 uur. De CV is dan uit en de woonkamer is 17.5 graad. Op dat moment gaat de 2e pomp draaien en begint water van maximaal 30 graden rond te pompen in het systeem.

Om 6:30 staat het systeem dus al 1 1/2 uur warmte uit de zonneboiler het huis in te pompen en heeft het van 17,5 naar 18,2 gekregen. Om 6:30 geeft de Celcia20 klokthermostaat het commando aan de CV om het huis te verwarmen. De 2e pomp gaat nu meteen uit, de zonneboiler is afgekoeld naar 24 graden.

De CV hoeft het huis nu nog maar 1 graad te verwarmen in plaats van 1,7 graden. WINST!
Heb je deze winter nog getest wat er gebeurt als je de cv-aanvoertemperatuur naar 30 graden zet? In je voorbeeld ga je er vanuit dat je het huis van 17,5 naar 18,2 kunt krijgen in 1,5 uur tijd met een aanvoertemperatuur van 30 graden met normale radiatoren, dus geen LTV. Als ik met mijn vloerverwarming in de winter 24 uur lang een aanvoertemperatuur van 30 graden gebruik, dan is het na die 24 uur gewoon nog 17,5 graden (of lager) en zeker niet hoger! En jij hebt dan ook nog gewone radiatoren...

Met 30 graden aanvoertemperatuur verwacht ik dus dat je huis gewoon 17,5 graden blijft. Bovendien voer je niet 1,5 uur lang 30 graden aan, want de temperatuur in je vat wordt in die tijd verlaagd door de lagere retourtemperatuur, waarmee je dus in 1,5 uur tijd een steeds lagere aanvoertemperatuur krijgt (en die zal in 1,5 uur tijd zeker een stuk verder dalen dan de door jou geschatte 6 graden, is mijn ervaring met een 500 liter vat, terwijl jij een kleiner vat hebt die dus nog sneller afkoelt dan de mijne).

Deze winter heb ik geprobeerd de cv-aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zetten, om de retourtemperatuur zo laag mogelijk te krijgen om optimaal gebruik te kunnen maken van de zonneboiler, aangezien de retour door het boilervat loopt (en daarna dus nog zonodig door de cv-ketel bijgewarmd wordt tot de gewenste aanvoertemperatuur). Meestal hadden we 40 graden aanvoertemperatuur nodig, een paar weken 45 graden en in de hele koude week 48 graden. Sinds eind februari lukt het met 35 graden, maar in die tijd heeft de verwarming niet vaak aan gestaan.

Kortom: ik vrees dat je dus geen winst behaalt in de ochtend en alleen je gebufferde warmte verliest. En die buffer heb je juist hard nodig bij cv-ondersteuning door de zonneboiler...

ecowoman wijzigde deze reactie 27-04-2012 15:55 (3%)
Reden: slechts 6 graden daling aanvoertemp in 1,5 uur tijd te optimistisch naar mijn mening

• 238103
in de winter de cv ketel toegang geven tot het vat voor warmwater is een goed idee,
(al dan niet via de cv wisselaar)
juist laag moduleren en flink condenseren geeft het hoogste rendement.
dit kan dus gewoon met een gezin van 3+ personen veel rendement opleveren.
als daarna de combinatie van wtw was en elke andere aanwending word gemeten, na 6 maanden,
zul je een forse besparing hebben.
dit is namelijk wat een qsolar stiekum altijd doet.
douchen direkt op de gasketel maakt er een geiser van ipv hr107+
een half kuubje besparen per dag is al een enorm resultaat gedurende de hele winter.
meten is onmogelijk, het is een samenwerking van ketel-werking-wtw-boiler en aanwending.
ik kan alleen maar vertellen dat ik nu op 0,21m3 per graaddag ben uitgekomen, maar heb nog wel 4000kWh teveel stroom.
daarom staat er nu een keukenboiler voor de zonneboiler, om nog meer gas (aanslaan van de ketel) te voorkomen. hierdoor saldeer ik nu naar warmte, geen idee wat dat nu weer gaat doen, het telt ook weer op.
handjes wassen en badje trekt nu steeds heet water de boiler in, ipv koud leiding water.

de keukenboiler is niet efficient, maar het word ook weer 65% teruggewonnen bij een douche,
de keuken boiler is de eerste ontvanger na de wtw, en dan volgt de boiler+ketel.
de eerste metingen laten zien dat het water 44c de boiler ingaat tijdens de douche,(ipv 8c)
dit is het effect van wtw+keukenboiler.

als het in de boiler zit en ik douche niet meer,
kan de cv aanslaan
kan de was aan
kan de afwas aan
handen wassen
...
..
de keukenboiler staat alleen aan als de zon niet schijnt, en in hoog(zon) saldeer tarief.
ik probeer erachter te komen wat salderen onder 0 naar warmte (gas vermijden) nu precies oplevert.
in de maand april lijkt het erop dat dit rond de 12 tot 18 cent is per kWh, vergeleken met vorig jaar maart,
dit is dus alweer slimmer dan terugleveren voor 8 a 9 cent.

238103 wijzigde deze reactie 28-04-2012 09:00 (7%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ecowoman schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:23:
[...]
Ik zou in dit geval zeker voor optie 1 gaan. Optie 2 vind ik een leuk experiment, maar ik heb twijfels over de haalbaarheid. Ik zal onder je voorbeeld even uitleggen waarom.

[...]
Heb je deze winter nog getest wat er gebeurt als je de cv-aanvoertemperatuur naar 30 graden zet? In je voorbeeld ga je er vanuit dat je het huis van 17,5 naar 18,2 kunt krijgen in 1,5 uur tijd met een aanvoertemperatuur van 30 graden met normale radiatoren, dus geen LTV. Als ik met mijn vloerverwarming in de winter 24 uur lang een aanvoertemperatuur van 30 graden gebruik, dan is het na die 24 uur gewoon nog 17,5 graden (of lager) en zeker niet hoger! En jij hebt dan ook nog gewone radiatoren...

Met 30 graden aanvoertemperatuur verwacht ik dus dat je huis gewoon 17,5 graden blijft. Bovendien voer je niet 1,5 uur lang 30 graden aan, want de temperatuur in je vat wordt in die tijd verlaagd door de lagere retourtemperatuur, waarmee je dus in 1,5 uur tijd een steeds lagere aanvoertemperatuur krijgt (en die zal in 1,5 uur tijd zeker een stuk verder dalen dan de door jou geschatte 6 graden, is mijn ervaring met een 500 liter vat, terwijl jij een kleiner vat hebt die dus nog sneller afkoelt dan de mijne).

Deze winter heb ik geprobeerd de cv-aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zetten, om de retourtemperatuur zo laag mogelijk te krijgen om optimaal gebruik te kunnen maken van de zonneboiler, aangezien de retour door het boilervat loopt (en daarna dus nog zonodig door de cv-ketel bijgewarmd wordt tot de gewenste aanvoertemperatuur). Meestal hadden we 40 graden aanvoertemperatuur nodig, een paar weken 45 graden en in de hele koude week 48 graden. Sinds eind februari lukt het met 35 graden, maar in die tijd heeft de verwarming niet vaak aan gestaan.

Kortom: ik vrees dat je dus geen winst behaalt in de ochtend en alleen je gebufferde warmte verliest. En die buffer heb je juist hard nodig bij cv-ondersteuning door de zonneboiler...
Bedankt voor het meedenken!

Ik vrees juist dat ik bij optie 1 nauwelijks rendement ga krijgen en misschien zelfs wel verlies van rendement.

Optie 1 werkt alleen wanneer de retour kouder is dan de zonneboiler. Op dat moment gaat de zonneboiler helpen bij de CV. Als de zonneboiler bijvoorbeeld 60 graden is en de CV retour is 44 dan kan ik dus maximaal 16 graden rendement halen uit de boiler. 16 graden deltaT is ruwweg 0,57m3 wat ik dan kan besparen.

Wanneer de boiler kouder is dan de retour verlies ik zelfs rendement omdat de CV harder gaat stoken om ook mijn zonneboiler te verwarmen. En het rendement van mijn collector daalt als de zonneboiler warmer wordt. Een deel van de warmte in de boiler komt natuurlijk wel weer ten goede als ik ga douchen.

Wanneer ik optie twee zou gebruiken met een boiler van 60 graden dan is het maximale wat ik uit m'n boiler kan trekken een deltaT van pak m beet 40 graden. Dan kan ik maximaal 1,43m3 gas besparen.

En je hebt gelijk misschien is mijn voorbeeld wat overdreven. Daar zal ik nog eens goed over nadenken en kijken wat een meer realistisch scenario is.

Maar ook al zou ik van 4 tot 6 uur in de ochtend het huis maar 0,2 graden kunnen verwarmen of er zelfs maar voor zorgen dat het huis niet verder afkoelt dan heeft het systeem al nut.

En het rendement van het systeem wordt uiteraard ook ( veel ) hoger als het huis beter is geisoleerd :)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Ik heb afgelopen december geexperimenteerd met de CVretour altijd door de zonneboiler. Dat leidde bij mij tot een hoger gasverbruik dan alleen de CVretour door de boiler als boiler meer dan 4 graden warmer is dan CV retour.
Dit komt bij mij denk ik door:
- geen WtW op douche (daardoor soms 8 graden water in de boiler)
- weinig warmwater gebruik (niet allemaal elke dag onder de douche en de wasmachine er niet op aangesloten)
Als je veel warmwater gebruikt of WtW hebt kan de balans anders zijn denk ik.
overigens is volgens de documentatie van mijn CV ketel (Een calenta) het rendement bij warmwater ca. 91-94%, dus een beperkt verschil.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:56:
Bedankt voor het meedenken!

Ik vrees juist dat ik bij optie 1 nauwelijks rendement ga krijgen en misschien zelfs wel verlies van rendement.

Optie 1 werkt alleen wanneer de retour kouder is dan de zonneboiler. Op dat moment gaat de zonneboiler helpen bij de CV. Als de zonneboiler bijvoorbeeld 60 graden is en de CV retour is 44 dan kan ik dus maximaal 16 graden rendement halen uit de boiler. 16 graden deltaT is ruwweg 0,57m3 wat ik dan kan besparen.
Als ik jou goed begreep wordt in het voor- en najaar je boiler vrijwel altijd warmer dan je retour, dus daar kun je veel rendement halen. Alleen in de winter zal je het cv-gedeelte vrijwel niet kunnen gebruiken, maar wel gewoon voor warm water en hotfill. Ik weet niet hoe je berekening precies in elkaar steekt, maar met een verschil van 16 graden tussen boilervat en retour bespaar ik meer gas.
quote:
Wanneer de boiler kouder is dan de retour verlies ik zelfs rendement omdat de CV harder gaat stoken om ook mijn zonneboiler te verwarmen. En het rendement van mijn collector daalt als de zonneboiler warmer wordt. Een deel van de warmte in de boiler komt natuurlijk wel weer ten goede als ik ga douchen.
Je kunt met een 3wegklep regelen dat je retour niet door de boiler gaat als de retourtemperatuur hoger is dan de temperatuur in het vat, dus dan gaat je cv niet harder stoken om je boiler te verwarmen. Je behoudt dan de warmte in het vat voor het douchen.
quote:
Wanneer ik optie twee zou gebruiken met een boiler van 60 graden dan is het maximale wat ik uit m'n boiler kan trekken een deltaT van pak m beet 40 graden. Dan kan ik maximaal 1,43m3 gas besparen.
Je verliest dan rendement omdat je minder warmte over hebt voor het douchen doordat het inzetten van die warmte in de verwarming is gaan zitten, terwijl je er naar mijn mening je huis niet warmer mee zult hebben gekregen omdat je je huis probeert te verwarmen met een te lage aanvoertemperatuur als je doorgaat onder je gebruikelijke retourtemperatuur. Je cv-ketel moet dan meer bijstoken voor het warm water omdat de temperatuur in je vat meer is gedaald. Bovendien hou je geen warmte over om slechte dagen te overbruggen, dus op een slechte dag moet je dan nog meer stoken.

Ook ga je je warmte inzetten op een koud moment van de dag. Je hebt niet voor niets nachtverlaging ingesteld...
quote:
En je hebt gelijk misschien is mijn voorbeeld wat overdreven. Daar zal ik nog eens goed over nadenken en kijken wat een meer realistisch scenario is.

Maar ook al zou ik van 4 tot 6 uur in de ochtend het huis maar 0,2 graden kunnen verwarmen of er zelfs maar voor zorgen dat het huis niet verder afkoelt dan heeft het systeem al nut.
Als het je lukt om met 30 graden in die tijd 0,2 graden te verwarmen, dan staat je huidige aanvoertemperatuur veel te hoog, want dat zou betekenen dat je het huis altijd met LTV-temperaturen kunt verwarmen. Hoeveel koelt je huis nu trouwens af tussen 4 en 6?
quote:
En het rendement van het systeem wordt uiteraard ook ( veel ) hoger als het huis beter is geisoleerd :)
Je zult dan inderdaad meer rendement kunnen halen uit je boiler want dan kun je misschien de aanvoertemperatuur verlagen waardoor je retour vaker kouder zal zijn dan het vat.
quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 08:57:
in de winter de cv ketel toegang geven tot het vat voor warmwater is een goed idee,
(al dan niet via de cv wisselaar)
juist laag moduleren en flink condenseren geeft het hoogste rendement.
dit kan dus gewoon met een gezin van 3+ personen veel rendement opleveren.
Ook met 2 personen kun je al een hoge besparing krijgen door de zonneboiler in te zetten voor cv-ondersteuning en warm water. Met LTV kun je daar de hele winter profijt van hebben. De temperatuur in mijn boilervat is de hele winter hoger geweest dan de retour van de vloerverwarming. En dan heb ik niet eens een douche-WTW... Ook de hotfill van de wasmachine is volop benut. Morgen heb ik mijn cijfers compleet hoeveel ik bespaard heb en zal ik ze op het forum plaatsen.

Maar ook zonder LTV, zoals bij mkleinman, kun je veel profijt hebben van de cv-ondersteuning, maar dan zal de winst vooral in het voor- en najaar liggen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ecowoman schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:29:
[...]
Als ik jou goed begreep wordt in het voor- en najaar je boiler vrijwel altijd warmer dan je retour, dus daar kun je veel rendement halen. Alleen in de winter zal je het cv-gedeelte vrijwel niet kunnen gebruiken, maar wel gewoon voor warm water en hotfill. Ik weet niet hoe je berekening precies in elkaar steekt, maar met een verschil van 16 graden tussen boilervat en retour bespaar ik meer gas.
Ik heb uitgerekend hoeveel dagen ik boven de 40 graden kom in de zonneboiler. Ik kom dan op zo'n 75 dagen in voor en na-seizoen. Best veel. Ik heb daarvan ook een berekening gemaakt hoeveel winst ik zou kunnen behalen ( eindtemperatuur - 40 ). Ik kom dan ongeveer op 50m3 gas uit.

Dit komt dus vooral omdat de retour relatief hoog blijft met 40 graden. Dit systeem is dus alleen rendabel als de zonneboiler warmer is dan 40 graden. Vandaar mijn eigen idee :)
quote:
Je kunt met een 3wegklep regelen dat je retour niet door de boiler gaat als de retourtemperatuur hoger is dan de temperatuur in het vat, dus dan gaat je cv niet harder stoken om je boiler te verwarmen. Je behoudt dan de warmte in het vat voor het douchen.
Dit systeem dus:

De driewegklep kan in dit geval ook een mengventiel zijn die terug mengt tot 40 graden. Scheelt het aansturen van de klep.
quote:
Je verliest dan rendement omdat je minder warmte over hebt voor het douchen doordat het inzetten van die warmte in de verwarming is gaan zitten, terwijl je er naar mijn mening je huis niet warmer mee zult hebben gekregen omdat je je huis probeert te verwarmen met een te lage aanvoertemperatuur als je doorgaat onder je gebruikelijke retourtemperatuur.
Klopt, eerste deel is waar, als ik warmte in mijn huis ga pompen dan blijft er minder warmte over voor het douchen.
Het tweede deel twijfel ik nog steeds over.

Die warmte gaat niet 100% verloren. Ook al zou het huis niet opgewarmd worden op die manier, in elk geval pomp ik hoe dan ook die warmte in mijn woonkamer waardoor mijn CV ketel dat later op de ochtend niet hoeft te doen.

Des te beter ik mijn huis isoleer des te beter blijft die warmte hangen.
quote:
Ook ga je je warmte inzetten op een koud moment van de dag. Je hebt niet voor niets nachtverlaging ingesteld...
Dat is waar, dat is misschien iets wat ik proefondervindelijk moet gaan uitzoeken of heel vroeg verwarmen zin heeft. Op dit moment wil ik een uur of 2 uur eerder beginnen dan de CV.
quote:
Als het je lukt om met 30 graden in die tijd 0,2 graden te verwarmen, dan staat je huidige aanvoertemperatuur veel te hoog, want dat zou betekenen dat je het huis altijd met LTV-temperaturen kunt verwarmen. Hoeveel koelt je huis nu trouwens af tussen 4 en 6?
Ik weet niet of het 0,2 graden is met 30 graden, da's een gok.

Je heb mail trouwens :)

Ik heb de plaatjes iets aangepast om duidelijker te maken dat de CV en zonneboilerCV niets met elkaar te maken hebben. Eerst de CV daarna de zonneboilerCV.

mkleinman wijzigde deze reactie 29-04-2012 10:56 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Weer wat onderdelen besteld.

Ik heb een display shield gevonden die je met 2 draden kan aansluiten op de arduino. Nu hoef ik nog maar 5 draden naar beneden te brengen vanaf de hoofdcontroller. 2 voor het display, 3 voor de temperatuur sensor.

Ik heb ook een SD kaart shield besteld met realtime clock, daarmee kan ik dus EN loggen en heb ik meteen de juiste datum/tijd bij de hand om de klokthermostaat mee in te regelen.

Ik vond ook nog een 5V --> 230V print voor slechts 2,20. Ideaal!

En met de besparingscijfers van Ecowoman kan ik echt niet wachten om mijn eigen systeem in de lucht te krijgen.
quote:
@Ecowoman
De truc om zoveel mogelijk te besparen met de zonneboiler is om de retourtemperatuur zo laag mogelijk te krijgen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van de temperatuur in het vat. Tot half december en vanaf eind februari kon de cv-aanvoertemperatuur bij mij naar 35 graden, wat 22 graden retour oplevert voordat het het boilervat ingaat. De meeste andere weken 40 a 45 graden aanvoertemperatuur en alleen in de enige hele koude week 48 graden. Gewoon uitproberen hoe laag je de aanvoertemperatuur kunt zetten en wellicht vroeger in de middag al beginnen op te warmen voor de avond.
Misschien dat hier de verwarring wegkomt waardoor we blijven discussieren over systeem 1 en 2.

Bij systeem 1 is het inderdaad zorg om de retour zo laag als mogelijk te krijgen om zo de CV ketel zo min als mogelijk werk te laten doen.

Bij systeem 2 maakt het niet uit hoe laag de retour is maar is de aanvoertemperatuur van belang. Wanneer die hoog genoeg is en de 2e thermostaat wil het nog warmer hebben in huis dan gaat de 2e pomp simpelweg warmte uit de boiler verplaatsen het huis in :)

Dus bij systeem twee maakt de retourtemperatuur niet uit zolang de aanvoertemperatuur maar een bepaalde waarde heeft. Bij systeem 2 komt de warmte niet eens bij de CV ketel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:40:
[...]

Misschien dat hier de verwarring wegkomt waardoor we blijven discussieren over systeem 1 en 2.

Bij systeem 1 is het inderdaad zorg om de retour zo laag als mogelijk te krijgen om zo de CV ketel zo min als mogelijk werk te laten doen.

Bij systeem 2 maakt het niet uit hoe laag de retour is maar is de aanvoertemperatuur van belang. Wanneer die hoog genoeg is en de 2e thermostaat wil het nog warmer hebben in huis dan gaat de 2e pomp simpelweg warmte uit de boiler verplaatsen het huis in :)

Dus bij systeem twee maakt de retourtemperatuur niet uit zolang de aanvoertemperatuur maar een bepaalde waarde heeft. Bij systeem 2 komt de warmte niet eens bij de CV ketel.
Hmmm, even kijken hoe ik duidelijker uit kan leggen wat ik bedoel zonder in herhaling te vallen. Bij beide systemen is de aanvoertemperatuur van belang. Bij systeem 1 omdat dat de retourtemperatuur beinvloedt, bij systeem 2 omdat het voor het laten werken van dit systeem essentieel is met welke aanvoertemperatuur je het huis kunt verwarmen.

Voorbeeld 1:
Boilervattemperatuur is 40 graden
Cv-aanvoertemperatuur is 55 graden, dus retour is 50 graden.

Systeem 1:
A. aanvoer = cv-aanvoer 55 graden
B. retour gaat niet door vat, dus retour warmt niet op en cv-ketel moet retour verwarmen van 50 naar 55 graden
C. boilervattemp daalt niet
D. cv-ketel moet bij douchen verwarmen van 40 naar 60 graden
E. huiskamertemperatuur komt op gewenste temperatuur

Totaal verbruik gas systeem 1: evenveel voor cv, minder voor douche

Systeem 2:
A. cv-aanvoer is temperatuur uit het vat, dus bij start 40 graden
B. retour gaat door vat, dus retour is 35 graden, cv-ketel verwarmt niet want wordt omzeild
C. boilervattemp en aanvoer dalen van 40 graden naar 20 graden door steeds koudere aanvoer en steeds koudere retour
D. cv-ketel moet bij douchen verwarmen van 20 naar 60 graden
E. huiskamertemperatuur komt niet op gewenste temperatuur, maar daalt of blijft gelijk vanwege te lage aanvoertemperatuur, waarna cv-ketel even hard moet werken en evenveel gas moet verbruiken als dat er geen warmte door de zonneboiler was verplaatst (de huiskamertemperatuur is namelijk even hoog als dat er geen warmte het huis in was verplaatst omdat de warmte niet genoeg was)

Totaal verbruik gas systeem 2: evenveel voor cv, meer voor douche

Maar dan zeg jij dat het voorbeeld hierboven niet klopt en dat systeem 2 toch gewerkt omdat je denkt dat je met een lagere aanvoertemperatuur het huis toch warmer kunt krijgen of op dezelfde temperatuur. Maar dat betekent dan ook dat je je cv-aanvoertemperatuur op 40 graden kunt zetten en dan krijg je de situatie in voorbeeld 2.

Voorbeeld 2:
Boilervattemperatuur is 40 graden
Cv-aanvoertemperatuur is 40 graden, dus retour is 35 graden.
Systeem 1:
A. aanvoer = cv-aanvoer 40 graden
B. retour gaat door vat, dus retour warmt op van 35 naar 40 graden en cv-ketel hoeft retour niet te verwarmen
C. boilervattemp daalt langzaam en maximaal tot 35 graden, doordat de aanvoer- en de retourtemperatuur gelijk blijft
D. cv-ketel moet bij douchen verwarmen van 35 naar 60 graden
E. huiskamertemperatuur stijgt naar gewenste temperatuur
F. cv-ketel verwarmt niet meer totdat de huiskamertemperatuur daalt
G. cv-ketel slaat weer aan als huiskamertemperatuur is gedaald
H. retour kan nog steeds door het boilervat lopen omdat temperatuur boilervat niet is gedaald
I. cv-ketel hoeft nog steeds niet of minder te verwarmen

Totaal verbruik gas systeem 1: minder voor cv, minder voor douche

Systeem 2:
A. cv-aanvoer is temperatuur uit het vat, dus bij start 40 graden
B. retour gaat door vat, dus retour warmt op van 35 naar 40 graden en cv-ketel hoeft retour niet te verwarmen
C. boilervattemp daalt eerst langzaam naar 35 graden en daarna snel naar 15 graden graden door steeds koudere aanvoer en steeds koudere retour
D. cv-ketel moet bij douchen verwarmen van 15 naar 60 graden
E. huiskamertemperatuur daalt even snel onder de gewenste temperatuur, vanwege blijven vragen van warmte nadat huis al op temperatuur is met aanvoer van steeds lagere en daarmee te lage aanvoertemperatuur, waarna cv-ketel op zelfde moment weer moet gaan werken
F. de retour kan nu niet meer door het vat lopen omdat de temperatuur in het vat te laag is geworden
G. de cv-ketel moet nu zelf de retour van 35 naar 40 graden verwarmen en verbruikt dus meer gas.

Totaal verbruik gas systeem 2: meer voor cv, meer voor douche

Kern van dit verhaal: de hoogte van de aanvoertemperatuur is essentieel en na verwarmen met een te lage aanvoertemperatuur moet de cv-ketel even hard stoken om hetzelfde temperatuursverschil te overbruggen en moet zelfs harder stoken voor de douche omdat daar minder warmte in het boilervat voor over is!

Jij denkt hier anders over, omdat jij denkt dat je cv-ketel minder hard hoeft te werken als er door de zonneboiler met een te lage aanvoertemperatuur warmte in het huis is gegaan. Maar wat gebeurt er als jij je cv-aanvoertemperatuur lager zet? Ik krijg mijn huis dan niet meer warm, dus de door jou gehoopte besparing daarna voor de cv-ketel is er dan niet. Het huis moet namelijk nog steeds hetzelfde verschil tussen huiskamertemperatuur en gewenste temperatuur overbruggen.

Krijg jij met een lagere aanvoertemperatuur het huis wel nog steeds warm? Dan betekent dat nog steeds niet dat de cv-ketel bespaart nadat je de lagere aanvoertemperatuur door de boiler het huis in hebt gestuurd, want de lagere aanvoertemperatuur had dan gewoon dankzij de lagere retourtemperatuur door het boilervat en de cv-ketel kunnen lopen, waarmee het boilervat minder hard was gedaald dan dat je de cv-ketel helemaal omzeilt.

Alles staat of valt dus met de hoogte van de aanvoertemperatuur die nodig is voor jouw huis. Vandaar dat ik je had aangeraden om deze winter/voorjaar/najaar eens te testen welke aanvoertemperatuur voldoende is en wat er gebeurt als je een te lage aanvoertemperatuur aanvoert.

Toen je de extra pomp etc. nog nodig had voor het uberhaupt kunnen inzetten van cv-ondersteuning, moest je die kosten toch al maken en was het experiment met in de ochtend al gaan verwarmen een kosteloos experiment (afgezien van meer gas tijdens het uitproberen als mijn verhaal klopt). Nu je cv-ondersteuning kunt inzetten zonder storing van de cv-ketel en dus zonder die extra pomp etc., zijn die extra aanschaffen alleen nodig voor het verplaatsen van de warmte met een te lage aanvoertemperatuur. Leuk experiment, maar wel kostbaar in dit geval... Ik zou gewoon voor systeem 1 gaan en daarmee een naar mijn mening hogere besparing realiseren die je ook nog sneller terug verdiend hebt. Maar ja, experimenteren en tweaken is leuk, he? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Thanks! Experimenteren en tweaken is idd leuk. Alleen in het geval van cv ondersteuning wil ik het wel in 1x goed doen. Het is zonde om er nu extra geld in te gaan stoppen als blijkt dat systeem 2 niet werkt en systeem 1 wel. Aan de andere kant is het ook eeuwig zonde als systeem 2 WEL blijkt te werken maar ik voor systeem 1 ga.En dat is precies het dillema.

En om het nog ingewikkelder maken. Systeem 1 werkt zeker. Als systeem 2 werkt dan werkt systeem 1 ook. Maar als systeem 2 ook werkt, is systeem 1 dan rendabeler of systeem 2?

Volgens mijn berekeningen is systeem 2 rendabeler ( op papier tot nu toe ).

Blijft inderdaad de vraag: Werkt systeem 2 in mijn situatie?

Het probleem waarmee ik zit in je voorbeelden is dat je in beide voorbeelden ervan uit gaat dat de warmte die van de boiler naar het huis wordt gepompt niet nuttig ingezet is en dat de CV ketel daarna even hard, of zelfs harder, moet werken om het huis te verwarmen.

Het deel wat je zegt over tapwater klopt uiteraard. Boiler kouder betekent minder rendement voor tapwater. We verbruiken ongeveer 18m3 gas per maand voor warm tapwater. De besparing moet dus minimaal 18m3 zijn in een maand om rendabel te zijn. Dat is dus wanneer alle warmte uit de boiler wordt gebruikt voor ruimteverwarming.

Wanneer er warmte van de zonneboiler naar het huis wordt getransporteert dan zijn er 3 mogelijkheden:

1. Invoer van warmte < uitstraling van warmte ==> afkoeling maar dan langzamer
2. Invoer van warmte = uitstraling van warmte ==> temperatuur blijft gelijk
3. Invoer van warmte > uitstraling van warmte ==> huis warmt op.

Het huis zal hoe dan ook altijd langzamer afkoelen als ik warmte vanuit mijn zonneboiler naar mijn huis transporteer, en in dat geval zal altijd de CV ketel later aangaan en uiteindelijk op een dag minder lang hoeven branden om het huis op temperatuur te houden. Toch?

Mijn ervaring is dat bij lagere temperaturen in de zonneboiler de collectorpomp ook langer blijft draaien. 20-40 graden is zo gebeurd.. 40-60 wat lastiger, daar boven duurt een eeuwigheid.
Als ik dus warmte van de zonneboiler het huis in pomp koelt m'n huis minder snel af in het ergste geval en gaat het rendement van m'n collector ook omhoog.

Even hardop denken hieronder :)

MindfartHet eerste wat me zo te binnen schiet is dat wanneer de radiatoren warm zijn ( als in hand warm 35 graden? ) dan is de stralingswarmte al lekker en voelt het al niet meer koud aan in de woonkamer. )

Uitstraling van warmte uit het huis is te verbeteren door isolatie :) waardoor punt 2 of 3 sneller zich voordoen :)

Punt 1 zal zich met name in hartje winter voordoen, december en januari, mijn zonneboiler doet op dat moment toch ook geen ene drol. Het interessante wordt pas maart/april en september/oktober en in mindere mate februari/november.

Invoer van warmte is te beinvloeden door grotere DeltaT te krijgen tussen aanvoer en retour van elke radiator. Of water nu van 60 naar 55 afkoelt of van 25 naar 20. In beide gevallen is de afgestane warmte even groot.

* mkleinman mompelt iets dat ik dus ook met DeltaT, pompsnelheid kan spelen en/of met ventilatoren onder de radiatoren kan prutsen *makes mental note*

Afgelopen winter ben ik vergeten om te testen met de aanvoertemperatuur van de CV. Ik heb al eens een experiment gedaan met 45 graden aanvoertemperatuur. De woonkamer werd zonder problemen warm destijds ( 2009 ) alleen de kamers op de 1e verdieping waren niet warm te krijgen. Daar hangen dus nu, daarom, grotere radiatoren.

Eigenlijk stom dat ik nu niet ben wezen testen met 45 graden of nog lager.

excuses voor het eventuele warrige verhaal :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18-10 10:04
quote:
De grote vraag blijft uiteraard hoeveel ik met dit systeem ga besparen. Ik heb werkelijk waar geen ENKEL idee. Misschien maar 25m3 per jaar maar het zou ook zomaar 250m3 of meer kunnen zijn.

Belangrijkste is om zoveel als mogelijk warmte uit de zonneboiler nuttig te gebruiken.

En zeker nu, de boiler staat nu op 46 graden, gebruik ik liever de warmte om mijn huis te verwarmen dan om 's avonds een korte douche te nemen.
De logica hiervan ontgaat me... Qua gasverbruik maakt het toch (vrijwel) niets uit of je er je huis mee opwarmt of je douchewater? M.a.w. zolang je moet kiezen kan je het toch net zo goed niet gebruiken voor ruimteverwarming?
Hier heb ik m'n (75l) zonne-boiler nog nooit niet leeggemaakt met douchen op dagen dat ik de CV gebruik. Bij felle zon wordt zit-ie wel snel aan z'n maximumtemperatuur, maar op die dagen gebruik ik geen verwarming. M.a.w. voor mij zou het zeker geen winst opleveren.

Ik heb vaker gedacht (maar nooit getest) over een simpel systeem waarbij je zonlicht met een spiegel naar binnen haalt. Erg goedkoop om een paar vierkante meter neer te zetten, en je hebt direct instraling op de plek waar je het wil hebben. Nog beter zou zijn instraling door een koepel middenin het huis, op een zwaar blok steen o.i.d. zodat het langzaam opwarmt/afkoelt.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
Door je huis vroeger op te gaan warmen ben je door de gemiddelde hogere deltaT binnen-buiten netto sowieso meer energie kwijt.... Ook iets om mee te nemen?
Energetisch is het dus beter om je huis snel op de gewenste temperatuur te brengen?
Als je warmteverlies bijna gelijk is aan de warmte die je in je woning pompt dan is die energie verloren als je dat van 4 tot 7 uur 's ochtends doet.
Als je het van 7-10 's ochtends doet met CV ondersteuning heb je in ieder geval iets gevoeld van die energie voordat hij naar buiten is geventileerd....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
Het beste zou in dit geval een systeem zijn waarbij je 100 liter water tot SWW temperatuur (60 graden) opwarmde met de zon en daarna een grotere boiler met een PCM met een smelttemperatuur van zo'n 45 graden opwarmt.... dan heb je tenminste een flinke warmtecapaciteit. Zo'n PCM heeft een warmtecapaciteit van zo'n 200 KJ/kg bij een deltaT van 10 graden. Met water is dat 10K * 4,186 KJ/K*kg = 42 KJ/kg.
Dan heb je tussen 40 en 50 graden een capaciteit die vergelijkbaar is met een 3-5 keer zo grote boiler met alleen maar water... daar kun je tenminste wat mee.
Jammer dat die PCM capsules zo duur zijn....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
NovapaX schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:53:
Door je huis vroeger op te gaan warmen ben je door de gemiddelde hogere deltaT binnen-buiten netto sowieso meer energie kwijt.... Ook iets om mee te nemen?
Energetisch is het dus beter om je huis snel op de gewenste temperatuur te brengen?
Als je warmteverlies bijna gelijk is aan de warmte die je in je woning pompt dan is die energie verloren als je dat van 4 tot 7 uur 's ochtends doet.
Als je het van 7-10 's ochtends doet met CV ondersteuning heb je in ieder geval iets gevoeld van die energie voordat hij naar buiten is geventileerd....
Klopt helemaal, verwarming in de ochtend is op dit moment ook mijn grootste overdenkpunten.

Dan komt alles weer bij elkaar kijken.

1. Wat is bij een bepaalde buitentemperatuur en binnentemperatuur de totale uitstraling aan warmte uit mijn huis?
2. Wat is de totale warmtecapaciteit van mijn warmtewisselaar in mijn boiler?
3. Bij welke dT tussen boilervat en huiskamer is de capaciteit van de radiatoren voldoende om het huis te verwarmen of om ten minste op temperatuur te houden?

En op alle 3 heb ik geen antwoord :/

In mijn rekenvoorbeelden ga ik nu uit van aan bij dT van 8 graden. Dus bij 17 graden in de woonkamer 25 in de boiler. En uit bij 2 graden verschil. Ik weet bijna zeker dat ik beide moet ophogen naar bijvoorbeeld minimaal 30 aanvoer.. uit bij 25 aanvoer. En misschien nog wel hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:46:
Het probleem waarmee ik zit in je voorbeelden is dat je in beide voorbeelden ervan uit gaat dat de warmte die van de boiler naar het huis wordt gepompt niet nuttig ingezet is en dat de CV ketel daarna even hard, of zelfs harder, moet werken om het huis te verwarmen.
...
Het huis zal hoe dan ook altijd langzamer afkoelen als ik warmte vanuit mijn zonneboiler naar mijn huis transporteer, en in dat geval zal altijd de CV ketel later aangaan en uiteindelijk op een dag minder lang hoeven branden om het huis op temperatuur te houden. Toch?
Dat is dus precies mijn punt. Bij mij wordt het met een te lage aanvoertemperatuur in de 1,5 a 2 uur waar jij het over hebt NIET warmer dan als ik de cv-ketel uit laat. Het wordt dus pas nuttig als de warmte die je in je huis pompt een bepaalde hoogte heeft, is mijn ervaring. De cv-ketel gaat bij mij in het geval van een te lage aanvoertemperatuur gewoon op hetzelfde tijdstip aan en de warmte uit de zonneboiler die je dan dus het huis in hebt gepompt is dan dus in mijn ogen verloren, tenzij jouw situatie radicaal afwijkt van de mijne, maar dat verwacht ik niet.
quote:
Afgelopen winter ben ik vergeten om te testen met de aanvoertemperatuur van de CV. Ik heb al eens een experiment gedaan met 45 graden aanvoertemperatuur. De woonkamer werd zonder problemen warm destijds ( 2009 ) alleen de kamers op de 1e verdieping waren niet warm te krijgen. Daar hangen dus nu, daarom, grotere radiatoren.

Eigenlijk stom dat ik nu niet ben wezen testen met 45 graden of nog lager.

excuses voor het eventuele warrige verhaal :)
De enige manier om zeker te weten of de warmte nuttig ingezet kan worden is door te testen met een lagere aanvoertemperatuur. Want dan weet je dus pas of de huiskamertemperatuur met een lagere aanvoertemperatuur evenveel afkoelt als dat je cv-ketel uitstaat (bij mij dus wel). Welk systeem je ook kiest: sowieso met 45 graden i.p.v. 55 gaan stoken als dat voldoende is, want met beide systemen heb je daar baat bij!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ik vat hem :)

Eind oktober is de ketel bij ons kapot geweest ( 3 dagen ) en toen kon ik met een 800W kacheltje de woonkamer met gemak op temperatuur krijgen.

Het wordt denk ik toch systeem 2. Die kan ik namelijk "tweaken" dat hij ook pas aanslaat bij hogere temperaturen en zo kan ik nog in de buurt komen van systeem 1. Mocht systeem 2 dan wel bij veel lagere temperaturen het huis warm kunnen houden dan is dat mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
RemcoDelft schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:52:

KNIP

Ik heb vaker gedacht (maar nooit getest) over een simpel systeem waarbij je zonlicht met een spiegel naar binnen haalt. Erg goedkoop om een paar vierkante meter neer te zetten, en je hebt direct instraling op de plek waar je het wil hebben. Nog beter zou zijn instraling door een koepel middenin het huis, op een zwaar blok steen o.i.d. zodat het langzaam opwarmt/afkoelt.
Zoiets?
http://www.treehugger.com/interior-design/solar-tracking-skylights.html
Of zoiets?
http://gizmodo.com/588933...ed-self+controlled-mirror

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:07
Hallo mkleinman, ben je nog verder gekomen met je project? Zit met smart op resultaten te wachten. Wil zelf een vergelijkbare opstelling maken namelijk en heb dezelfde ketel :)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Yes,

Ik heb een display binnen met I2C connector. Dus maar 2 draden nodig om die aan te sluiten op de Arduino. Verder is de sd kaart shield binnen + RTC. Binnenkort in elkaar solderen :)

Hopelijk komt aankomende week ook het relaisbordje binnen om 230V te schakelen.

mkleinman wijzigde deze reactie 13-05-2012 22:16 (6%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mocht inderdaad de ketel niet in storing gaan wanneer de retour heter is dan de aanvoer dan zou ddit schema toch goed zijn?

Een driewegklep die kiest OF zonneboiler of rechtdoor. Een mengventiel die het water van de zonneboiler terug mengt naar een lagere temperatuur ( gelijk aan de aanvoer (P1 ) van de CV ).

De Arduino hoeft alleen twee sensoren uit te lezen (T1 / T2 ) en een driewegklep te sturen met een relais (230V).

Na de driewegklep zit een simpel T-Stuk waar de leiding van de driewegklep en het mengventiel bij elkaar komen. Door de driewegklep kan het water maar 1 kant op zonder storing te veroorzaken in het systeem.

mkleinman wijzigde deze reactie 19-05-2012 21:44 (16%)

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:43:
Mocht inderdaad de ketel niet in storing gaan wanneer de retour heter is dan de aanvoer dan zou ddit schema toch goed zijn?

[afbeelding]

Een driewegklep die kiest OF zonneboiler of rechtdoor. Een mengventiel die het water van de zonneboiler terug mengt naar een lagere temperatuur ( gelijk aan de aanvoer (P1 ) van de CV ).

De Arduino hoeft alleen twee sensoren uit te lezen (T1 / T2 ) en een driewegklep te sturen met een relais (230V).

Na de driewegklep zit een simpel T-Stuk waar de leiding van de driewegklep en het mengventiel bij elkaar komen. Door de driewegklep kan het water maar 1 kant op zonder storing te veroorzaken in het systeem.
Waarom zou je met een mengventiel het water terug mengen naar een lagere temperatuur als de ketel niet in storing gaat? Die vraag had ik je overigens ook al gesteld n.a.v. je concept artikel voor Olino. Overheen gelezen net als over de post van Mafketel ;) ?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mengventiel zit er alleen tussen om het water terug te mengen naar een acceptabele temperatuur. Die stel ik nu ff gelijk aan P1 van de ketel.

Gesteld mijn boiler haalt de 70 graden of meer dan wil ik liever geen 70 graden door m'n CV installatie maar bijvoorbeeld wel 50 graden. Vandaar het mengventiel

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:37:
Mengventiel zit er alleen tussen om het water terug te mengen naar een acceptabele temperatuur. Die stel ik nu ff gelijk aan P1 van de ketel.

Gesteld mijn boiler haalt de 70 graden of meer dan wil ik liever geen 70 graden door m'n CV installatie maar bijvoorbeeld wel 50 graden. Vandaar het mengventiel
Waarom niet 70 graden door je cv-installatie als dat zonder gasverbruik van de ketel kan? Je laat meer warmte je huis in gaan en bovendien is je retour ook hoger, dus koelt je vat minder snel af. Ik zie alleen maar nadelen aan terug mengen, eerlijk gezegd.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ook als er 90 graden in de boiler zit 90 graden door het CV systeem laten gaan? Da's eigenlijk de enige reden voor het ventiel. Een stukje veiligheid. Daar zie je ook geen reden toe?

Overigens haalt mijn boiler die temperatuur zelden in het seizoen waarvoor het nodig is.

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:17:
Ook als er 90 graden in de boiler zit 90 graden door het CV systeem laten gaan? Da's eigenlijk de enige reden voor het ventiel. Een stukje veiligheid. Daar zie je ook geen reden toe?

Overigens haalt mijn boiler die temperatuur zelden in het seizoen waarvoor het nodig is.
Je cv-ketel kan ook ingesteld worden op een aanvoertemperatuur van 90 graden, zelfs nog wel hoger (tenminste, die van mij kan tot 95 graden ingesteld worden en dat heb ik in het verleden ook wel eens door mijn radiatoren gehad), dus nee, daar zie ik geen probleem in. En inderdaad, als je boiler 90 graden bereikt, heb je ook geen verwarming in huis nodig. :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Zo dus :)

Dit wordt wel heel erg simpel :)

mkleinman wijzigde deze reactie 19-05-2012 23:38 (13%)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Deze ene driewegklep kan je toch ook om de boiler heen sturen als het water te warm word? Dus als de retourtemperatuur boven de 70 graden komt; het niet door de boiler laten gaan.
Dan heb je maar 1 klep nodig en toch een niet te hoge temperatuur, alleen is het systeem wat trager.

Plus dat je een iets 'modulerend' systeem krijgt, je retourtemperatuur is namelijk lager bij een koud huis en zal dan dus langer door de boiler gaan en een hogere aanvoertemperatuur hanteren (max. boilertemperatuur).
Bij een warm huis word de retourtemperatuur hoger en zal hij dus eerder om de boiler heen gaan en circuleren.

Het enige 'grote' nadeel is dat de leidingen ernaartoe een groter verlies hebben doordat ze warmer zijn maar dit zal miniem zijn.

flippo765 wijzigde deze reactie 19-05-2012 23:51 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 238103
@mkleinmann
je hebt gezien hier wat die klep deed, die was aan het afmixen naar de ideale temperatuur, en niet te hoog retour.
de reden is de faktor tijd, ketel en boiler moeten samen zo lang mogelijk warmte leveren op het meest efficiente punt, de retour moet bijverwarmd worden, waarbij de ketel uitblijft, maar niet te hoog, ofwel samen zo lang mogelijk op een laag vermogen produceren.
de ketel mag best bijspringen, als het even bewolkt is, maar moet ook afslaan in nadraaifase als de zon doorkomt.(brander uit bij vragende kamerthermostaat)
het is niet alleen de boiler die je warmte geeft, daarom zijn mijn vensterbanken ook zwart achter hr++ glas.
het effect van de zon moet je maximaal versterken.

voorbeeld : http://2.bp.blogspot.com/...a65Zj8B0/s1600/TV+003.JPG
daar heb ik mijn vensterbanken van gemaakt, er lag eerder dom wit marmer in.

ik heb nooit gezegd dat mijn zon-cv dekkend was, hoewel dit vorig jaar wel het geval was.
dit jaar is het bijverwarming, met effect, maar minder dekkend dan vorig jaar.
toch is de impact van langdurig bijverwarmen met zon dit jaar groter door het lange koude voorjaar.
de meerwaarde is zo veel meer.
het ideale kantelpunt in je woning, daar kan niemand je bij helpen, die vind je zelf uit, en is een leuke besteding van je tijd.

238103 wijzigde deze reactie 20-05-2012 08:23 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
eric-pvt schreef op zondag 20 mei 2012 @ 08:17:
@mkleinmann
je hebt gezien hier wat die klep deed, die was aan het afmixen naar de ideale temperatuur, en niet te hoog retour.
de reden is de faktor tijd, ketel en boiler moeten samen zo lang mogelijk warmte leveren op het meest efficiente punt, de retour moet bijverwarmd worden, waarbij de ketel uitblijft, maar niet te hoog, ofwel samen zo lang mogelijk op een laag vermogen produceren.
de ketel mag best bijspringen, als het even bewolkt is, maar moet ook afslaan in nadraaifase als de zon doorkomt.(brander uit bij vragende kamerthermostaat)
het is niet alleen de boiler die je warmte geeft, daarom zijn mijn vensterbanken ook zwart achter hr++ glas.
het effect van de zon moet je maximaal versterken.

voorbeeld : http://2.bp.blogspot.com/...a65Zj8B0/s1600/TV+003.JPG
daar heb ik mijn vensterbanken van gemaakt, er lag eerder dom wit marmer in.

ik heb nooit gezegd dat mijn zon-cv dekkend was, hoewel dit vorig jaar wel het geval was.
dit jaar is het bijverwarming, met effect, maar minder dekkend dan vorig jaar.
toch is de impact van langdurig bijverwarmen met zon dit jaar groter door het lange koude voorjaar.
de meerwaarde is zo veel meer.
het ideale kantelpunt in je woning, daar kan niemand je bij helpen, die vind je zelf uit, en is een leuke besteding van je tijd.
Welk systeem zou je dan adviseren? Het systeem met alleen een driewegklep door de boiler? Het systeem met een driewegklep door de boiler samen met een mengventiel?

Of nog uitgebreider en mijn eigen schema met tweede pomp en de zonneboiler ook als CV systeem aansluiten?

Straks de test doen met de ketel wat er gebeurd met de pomp en of ik ook status 8 krijg met een draaiende pomp.

Ik heb ook al aan Johan van Sunsystems gevraagd of ik de driewegklep eventueel met mijn bestaande controller zou kunnen aansturen. Dan hoef ik in principe helemaal niets te doen aan mijn systeem.

Zodra er trouwens vloerverwarming komt dan komen er antraciet vloertegels in de woonkamer. Laat ze maar zoveel als mogelijk warmte opnemen in het voor/najaar :)

mkleinman wijzigde deze reactie 20-05-2012 10:41 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
eric-pvt schreef op zondag 20 mei 2012 @ 08:17:
@mkleinmann
Ik weet niet hoe de QSolar precies werkt, maar in het systeem van mkleinman en mij (boilervat met 2 spiralen met zonodig naverwarming door een 'standaard' cv-ketel, dus geen hybridesysteem zoals de QSolar) is de factor tijd juist de reden dat je niet moet bijmixen. De retour loopt met een spiraal door het vat en dat is daarna dus je aanvoertemperatuur. Als het vat 70 graden is en mkleinman heeft een deltaT van 5, dan heeft hij 70 graden aanvoer en gaat er dus 65 graden retour door het boilervat van 70 graden. Als je de aanvoertemperatuur van 70 graden bij gaat mixen zodat je een aanvoertemperatuur van 60 graden krijgt, gaat er 55 graden als retour door zijn boilervat. Het boilervat koelt sneller af met een retour van 55 graden dan met een retour van 65 graden. Als zijn vat afkoelt, wordt zijn aanvoertemperatuur steeds lager en zal de cv-ketel eerder moeten bijspringen omdat eerder het punt bereikt wordt dat de boilervattemperatuur onder de minimaal benodigde aanvoertemperatuur komt. Je rekt in deze situatie dus juist tijd door niet bij te mengen. Bovendien heb je in de tussentijd ook meer warmte afgegeven aan je huis.

De enige reden in dit geval waarom een aanvoertemperatuur te hoog zou kunnen zijn, is als je vloerverwarming hebt omdat die niet boven de 50 graden mag komen. Maar dan mixt de verdeelunit van de vloerverwarming dit zelf af op de juiste temperatuur, dus is een mengventiel elders in je systeem ook overbodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ecowoman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:02:
[...]
Ik weet niet hoe de QSolar precies werkt, maar in het systeem van mkleinman en mij (boilervat met 2 spiralen met zonodig naverwarming door een 'standaard' cv-ketel, dus geen hybridesysteem zoals de QSolar) is de factor tijd juist de reden dat je niet moet bijmixen. De retour loopt met een spiraal door het vat en dat is daarna dus je aanvoertemperatuur. Als het vat 70 graden is en mkleinman heeft een deltaT van 5, dan heeft hij 70 graden aanvoer en gaat er dus 65 graden retour door het boilervat van 70 graden. Als je de aanvoertemperatuur van 70 graden bij gaat mixen zodat je een aanvoertemperatuur van 60 graden krijgt, gaat er 55 graden als retour door zijn boilervat. Het boilervat koelt sneller af met een retour van 55 graden dan met een retour van 65 graden. Als zijn vat afkoelt, wordt zijn aanvoertemperatuur steeds lager en zal de cv-ketel eerder moeten bijspringen omdat eerder het punt bereikt wordt dat de boilervattemperatuur onder de minimaal benodigde aanvoertemperatuur komt. Je rekt in deze situatie dus juist tijd door niet bij te mengen. Bovendien heb je in de tussentijd ook meer warmte afgegeven aan je huis.
Aan de andere kant vind ik persoonlijk een lagere aanvoertemperatuur van de CV weer prettiger, de radiatoren blijven dan langer warmte afgeven waardoor het eerder, en langer, aangenaam aanvoelt in de kamer.

Bij een hogere temperatuur is het bij ons zo dat de kamer zo op temperatuur is maar zodra de CV afslaat is het vrij snel wat minder behaaglijk. Bij een lagere temperatuur blijven de radiatoren langer warmte afgeven waardoor het langer behaaglijk is en blijft.

Nog een reden meer om vloerverwarming te willen :P

Is het trouwens niet zo dat met een mengventiel de warmte veel gedoseerder uit de boiler komt? Zonder het mengventiel is het in 1x lozen, met mengventiel is het gedoseert warmte lozen?

Update:

Keteltest aan het uitvoeren! Aanvoertemp 80, thermostaat op 24.2 en loeien maar! en uiteraard veel pics

Update2:

Aanvoertemp nu op 35 graden, CV retour is nu 56 graden. Gevolg: code 8 op display en pomp blijft draaien. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

* mkleinman mompelt iets in zichzelf waarom hij af en toe zo stront eigenwijs moet zijn.

Update3:

Remeha geeft in haar mails aan dat er een code E-2 volgt. En ik snap nu ook wel waarom.
In de test die ik nu heb gedaan heb ik eerst het systeem opgestookt naar een idioot hoge temperatuur om hem daarna te verlagen.

Bij het afslaan van de CV blijft de pomp nog een paar tellen nadraaien waardoor de temperatuur in de aanvoer gelijk is aan de retour. Ergo er is geen warmte toegevoegd.

Wat nu als het systeem in de ochtend aan gaat en de aanvoertemperatuur slechts 30 graden is terwijl de boiler 60 graden water heeft. Op dat moment krijgt de retour 60 graden voor z'n kiezen terwijl de aanvoer 30 is. Op dat moment is er wel warmte toegevoegd aan het systeem.

En die test is niet te doen nu.

mkleinman wijzigde deze reactie 20-05-2012 12:46 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 22:15
@mkleinman: heb jij toevallig al een systeem gemaakt om te 230V te detecteren? (zie ook ander topic )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-02 19:48

Ik ben zelf bezig geweest met het maken van een digitale dimmer, hiervoor wat het belangrijk om te weten wanneer de sinus van de AC spanning door zijn nul punt ging. Als je over de uitgang van deze schakeling een klein condensatortje zou zetten, zou er op het moment dat er een AC spanning op de ingang staat een 5volt spanning aan de uitgang moeten te staan.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
quote:
[b][message=38254892,noline]
Update3:

Remeha geeft in haar mails aan dat er een code E-2 volgt. En ik snap nu ook wel waarom.
In de test die ik nu heb gedaan heb ik eerst het systeem opgestookt naar een idioot hoge temperatuur om hem daarna te verlagen.

Bij het afslaan van de CV blijft de pomp nog een paar tellen nadraaien waardoor de temperatuur in de aanvoer gelijk is aan de retour. Ergo er is geen warmte toegevoegd.

Wat nu als het systeem in de ochtend aan gaat en de aanvoertemperatuur slechts 30 graden is terwijl de boiler 60 graden water heeft. Op dat moment krijgt de retour 60 graden voor z'n kiezen terwijl de aanvoer 30 is. Op dat moment is er wel warmte toegevoegd aan het systeem.

En die test is niet te doen nu.
Dit heb ik al onbewust gesimuleerd tijdens de eerste test.
1. CV aanvoer op 80gr
2. Stoken dmv thermostaat op 24
3. Temp was een dikke 50gr
4. Stekker eruit. Stekker erin.
5. Aanvoer temp cv op 30gr
6 = code 8 pomp blijft draaien.

2e test
1. CV aanvoer op 80gr
4. Temp terug op 30gr
5. Stekker eruit. Stekker erin.

Verschil was dus temperatuur terugzetten voor of na de harde reboot.

Wat ik mij nog af vraag is wat efficiŽnter werkt. Een hygieneboiler(tapspiraal) met onderin de solar spiraal. Wat is dan efficiŽnter? Het CV water opwarmen dmv een extra spiraal bovenin het vat? Of zou het beter zijn om de 500 liter van het vat zelf daarvoor te gebruiken? Kortom grote ton water VS spiraal

Ohja en jongens ga lekker even mkleinman z'n topic kapen :w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
quote:
Appie Heijn schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:11:
[...]
Wat ik mij nog af vraag is wat efficiŽnter werkt. Een hygieneboiler(tapspiraal) met onderin de solar spiraal. Wat is dan efficiŽnter? Het CV water opwarmen dmv een extra spiraal bovenin het vat? Of zou het beter zijn om de 500 liter van het vat zelf daarvoor te gebruiken? Kortom grote ton water VS spiraal

Ohja en jongens ga lekker even mkleinman z'n topic kapen :w
ja best wel kapen.

met 1 grote ton hoe groot moet dan het expansie vat zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Appie Heijn schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:11:
[...]

Dit heb ik al onbewust gesimuleerd tijdens de eerste test.
1. CV aanvoer op 80gr
4. Stekker eruit. Stekker erin.
5. Aanvoer temp cv op 30gr

2e test
1. CV aanvoer op 80gr
4. Temp terug op 30gr
5. Stekker eruit. Stekker erin.

Verschil was dus temperatuur terugzetten voor of na de harde reboot.
Uit de test blijkt dus inderdaad overduidelijk dat de ketel niet in storing gaat wanneer de retour (T2) warmer is als de ingestelde aanvoertemperatuur ( P1 ). Winstpuntje 1 :P

Maar wat gebeurd er nu wanneer T2 ( retour ) warmer is dan T1( de aanvoer )?

Dat is alleen te testen door daadwerkelijk de retour door de zonneboiler te loodsen en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
mkleinman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:14:
[...]

Uit de test blijkt dus inderdaad overduidelijk dat de ketel niet in storing gaat wanneer de retour (T2) warmer is als de ingestelde aanvoertemperatuur ( P1 ). Winstpuntje 1 :P

Maar wat gebeurd er nu wanneer T2 ( retour ) warmer is dan T1( de aanvoer )?

Dat is alleen te testen door daadwerkelijk de retour door de zonneboiler te loodsen en kijken wat er gebeurd.
Hoe kan dat nou?

De aanvoertemperatuur is toch altijd hoger of gelijk aan de retour.
Gebruik je dan je CV als koeler?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
De ketel gaat niet meteen stoken op 80 graden maar verwarmd langzaam het systeem.

Het kan dus voorkomen dat de aanvoer nog maar 30 graden is terwijl er al 50 graden uit de zonneboiler richting de retour komt. Gaat de ketel dan in storing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
Kun je dat niet testen door slim met je verwarmingen te spelen.

Zet alle verwarmingen dich als ze koud zijn, en zet er dan 1 of twee open.... Stook deze flink heet 80 graden ofzo.
Zet je ketel uit en zet die verwarmingen dicht zodra ze heet zijn = stilstaand heet water.

Zet de andere koude verwarmingen open en zet je ketel aan, verlaag snel de temperatuur en laat je ketel lekker stoken op 30 graden ofzo zodat hij afkoelt.

Nu de truuk van luuk: zet snel de koude dicht en de warme open..... Deze zullen nu water van 60-70 graden richting je ketel sturen terwijl deze zelf maar een graad of 30 stookt en aanvoert.

Als je een beetje snel bent zou het moeten kunnen werken, :9

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zolang de pomp door blijft pompen zal binnen enkele seconden het water van de retourmeting bij de aanvoermeting zijn en dus hetzelfde.
Tenzij de CV het water verwarmd, dan zal de aanvoer warmer zijn (normale bedrijfstoestand).

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat de CV niet zo snel meet dat hij dit verschil ziet, laat staan dat hij ervoor in storing gaan komen.

Maarja ook ik ben geen CV-technicus, probeer alleen logisch te beredeneren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ben zelf inmiddels op een punt aanbeland dat ik het gewoon ga testen .

Ik heb nu de vraag bij Sunsystems.nl uit staan of ik de driewegklep kan aansturen met mijn simpele aansturing.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Doorslag antwoord van remeha. De ketel gaat in een 2 storing wanneer de ketel merkt dan de retour 30 seconden lang minimaal 10 graden warmer is dan de aanvoer. Dat gaat in mijn geval dus nooit voorkomen. Dus een klep en aansturing is voldoende!!

Blij!

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:44:
Doorslag antwoord van remeha. De ketel gaat in een 2 storing wanneer de ketel merkt dan de retour 30 seconden lang minimaal 10 graden warmer is dan de aanvoer. Dat gaat in mijn geval dus nooit voorkomen. Dus een klep en aansturing is voldoende!!

Blij!
Super, dat is echt goed nieuws!!!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
En nu, voor de zekerheid, wel of geen mengventiel om het warme water eventueel terug te mengen wanneer het boilervat goed heet is?

Voordeel
Ik kan langer gebruik maken van de warmte in het vat en ik kan de aanvoertemperatuur van de CV installatie zelf regelen. Dus geen 70+ graden door m'n radiatoren heen.

Nadeel
Als ik P1 aanpas op de ketel moet ik ook het mengventiel aanpassen omdat ik anders niet optimaal van de boiler gebruik maak. En het systeem met een mengventiel is complexer.

Ik neig er zelf nu naar om hem NIET te plaatsen. Dan maar bij uitzondering een keer 70 graden door de CV intstallatie heen.

• Appie Heijn
quote:
mkleinman schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:44:

Blij!
Ok nu raak ik je kwijt :P Met "2 storing" bedoel je "E2"? Wanneer zou de retour eventueel langer dan 30 seconden 10 graden warmer moeten zijn?
quote:
mkleinman schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:06:
En nu, voor de zekerheid, wel of geen mengventiel om het warme water eventueel terug te mengen wanneer het boilervat goed heet is?

Voordeel
Ik kan langer gebruik maken van de warmte in het vat en ik kan de aanvoertemperatuur van de CV installatie zelf regelen. Dus geen 70+ graden door m'n radiatoren heen.

Nadeel
Als ik P1 aanpas op de ketel moet ik ook het mengventiel aanpassen omdat ik anders niet optimaal van de boiler gebruik maak. En het systeem met een mengventiel is complexer.

Ik neig er zelf nu naar om hem NIET te plaatsen. Dan maar bij uitzondering een keer 70 graden door de CV intstallatie heen.
Ik denk inderdaad dat het efficiŽnter is om de boiler lekker z'n eigen temp te laten leveren. Als je gaat terugmengen naar 40 graden zal je retour ook altijd 40 graden zijn. Eigenlijk meng je je boilervat ook naar die temperatuur en heb je dus door de toevoeging van koud water(@mengventiel) en warmteafgifte via de radiatoren dubbel warmteverlies in je boilervat. Liever alleen warmte"verlies" via de radiatoren en vv in mijn huis.

Ik heb verder niet praktijk ervaring met zonneboilers maar ik verwacht niet dat je de 70 graden erg vaak gaat halen in de maanden november t/m januari. In het voor en na-jaar zal het denk ik een kwestie van op elkaar afstemmen worden. Als je je warmte goed kan vasthouden hoef je 's-avonds weinig te stoken, volgende dag kan die overdag hopelijk weer lekker boven de 50 graden uitkomen.

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ben het offerte stadium ingegaan van de atag q-solar. 25kw/380 liter. Mijn ketel is van 2004 en heeft een jaar lang flink gelekt(vorige bewoners) dit heeft de nodige corrosie sporen achtergelaten. Ook heeft de ketel meer dan eens en voor langere tijd op 0,5 bar +/- gedraaid ivm de lekkage. De ketel heeft het afgelopen jaar perfect gedraaid. Maar ergens zegt mijn onderbuikgevoel dat ik hier in den toekomst toch wel de nodige problemen kan verwachten. Daar de resultaten dermate positief zijn met de q-solar lijkt me dit toch wel aantrekkelijk.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 24-05-2012 09:30 (68%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:15:
[...]

Ok nu raak ik je kwijt :P Met "2 storing" bedoel je "E2"? Wanneer zou de retour eventueel langer dan 30 seconden 10 graden warmer moeten zijn?

[...]

Ik denk inderdaad dat het efficiŽnter is om de boiler lekker z'n eigen temp te laten leveren. Als je gaat terugmengen naar 40 graden zal je retour ook altijd 40 graden zijn. Eigenlijk meng je je boilervat ook naar die temperatuur en heb je dus door de toevoeging van koud water(@mengventiel) en warmteafgifte via de radiatoren dubbel warmteverlies in je boilervat. Liever alleen warmte"verlies" via de radiatoren en vv in mijn huis.

Ik heb verder niet praktijk ervaring met zonneboilers maar ik verwacht niet dat je de 70 graden erg vaak gaat halen in de maanden november t/m januari. In het voor en na-jaar zal het denk ik een kwestie van op elkaar afstemmen worden. Als je je warmte goed kan vasthouden hoef je 's-avonds weinig te stoken, volgende dag kan die overdag hopelijk weer lekker boven de 50 graden uitkomen.

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ben het offerte stadium ingegaan van de atag q-solar. 25kw/380 liter. Mijn ketel is van 2004 en heeft een jaar lang flink gelekt(vorige bewoners) dit heeft de nodige corrosie sporen achtergelaten. Ook heeft de ketel meer dan eens en voor langere tijd op 0,5 bar +/- gedraaid ivm de lekkage. De ketel heeft het afgelopen jaar perfect gedraaid. Maar ergens zegt mijn onderbuikgevoel dat ik hier in den toekomst toch wel de nodige problemen kan verwachten. Daar de resultaten dermate positief zijn met de q-solar lijkt me dit toch wel aantrekkelijk.
Fout 2 is inderdaad foutcode E-2. Die fout zou, volgens Remeha, voor kunnen komen wanneer de pomp verkeerd-om is aangesloten of wanneer de sensoren kapot zijn.

Inderdaad ik ga terugmengen en dan haal ik het rendement van m'n boilervat weer onderuit, without mengventiel it is.

En _/-\o_ voor het feit dat je naar een Q-Solar aan het kijken.

• NovapaX
Hoe gaat je rendement precies omlaag als je terugmengt...
Het is niet zo dat je warmte verliest ofzo, het wordt gewoon wat minder snel vrijgegeven (een deel van je retour wordt opgewarmd, en een deel gaat direct door)

Volgens mij ben je zou juist efficiŽnter bezig.... wanneer je thermostaat afslaat zal het 'doorwarm' effect bij een hogere temperatuur heviger zijn, en dus onnodig warmte in je huis en niet meer in je boiler... daarmee ook meer warmteverlies door uitstraling en ventilatie e.d.

Op lagere temperatuur stoken is en blijft volgens mij het beste....

Maar je hebt wel gelijk, hoe vaak komt dat nou voor (dat je zonneboiler zoveel warmer is) en is het de extra complexiteit dan waard?

Sparql TV wiki

• Appie Heijn
quote:
mkleinman schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:41:
[...]

Fout 2 is inderdaad foutcode E-2. Die fout zou, volgens Remeha, voor kunnen komen wanneer de pomp verkeerd-om is aangesloten of wanneer de sensoren kapot zijn.

Inderdaad ik ga terugmengen en dan haal ik het rendement van m'n boilervat weer onderuit, without mengventiel it is.

En _/-\o_ voor het feit dat je naar een Q-Solar aan het kijken.
Toch snap ik het nog niet helemaal, wanneer krijg je nou de "8" en wanneer krijg je de "E2"? Of gaat ie na 30 sec over van 8 naar E2?

Wij hebben in onze gemeente de duurzaamheidslening met een rentepercentage van 2%, die mag je ook nog weer aftrekken bij je belastingaangifte dus uiteindelijk wordt dat percentage nog lager. Ik betaal liever de gemeente de lening terug met hetgeen wat ik op mijn gas/elektra rekening bespaar dan dat ik dat bij onze energieleveranciers over de schutting gooi.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
NovapaX schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:02:
Hoe gaat je rendement precies omlaag als je terugmengt...
Het is niet zo dat je warmte verliest ofzo, het wordt gewoon wat minder snel vrijgegeven (een deel van je retour wordt opgewarmd, en een deel gaat direct door)

Volgens mij ben je zou juist efficiŽnter bezig.... wanneer je thermostaat afslaat zal het 'doorwarm' effect bij een hogere temperatuur heviger zijn, en dus onnodig warmte in je huis en niet meer in je boiler... daarmee ook meer warmteverlies door uitstraling en ventilatie e.d.

Op lagere temperatuur stoken is en blijft volgens mij het beste....

Maar je hebt wel gelijk, hoe vaak komt dat nou voor (dat je zonneboiler zoveel warmer is) en is het de extra complexiteit dan waard?
Als ik water van 70 graden terugmeng naar 40 graden aanvoer dan komt er in dat geval een veel lagere temperatuur mijn vat weer in ( 35? ), dit betekent meer turbulentie in het vat en het vat zal sneller afkoelen naar een nieuwe homogene temperatuur.

Als ik die 70 graden niet terugmeng naar 40 graden dan komt het water met 60 terug mijn boiletvat in.Minder turbulentie en vat blijft langer op een relatief hoge temperatuur.

Ik kom er niet uit. Ik zou zelf gevoelsmatig ook zeggen dat het terugmengen beter is. Eigenlijk is de vraag bij welke setup ik het langste de retour door de zonneboiler kan laten stromen.

De extra complexiteit valt wel mee, er komt dan een mengventiel vlakbij de boiler tussen aanvoer/retour in .
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:03:
[...]

Toch snap ik het nog niet helemaal, wanneer krijg je nou de "8" en wanneer krijg je de "E2"? Of gaat ie na 30 sec over van 8 naar E2?

Wij hebben in onze gemeente de duurzaamheidslening met een rentepercentage van 2%, die mag je ook nog weer aftrekken bij je belastingaangifte dus uiteindelijk wordt dat percentage nog lager. Ik betaal liever de gemeente de lening terug met hetgeen wat ik op mijn gas/elektra rekening bespaar dan dat ik dat bij onze energieleveranciers over de schutting gooi.
Code 8 komt in het display wanneer de vraagtemperatuur van de thermostaat ( Setpoint ) lager is dan de retourtemperatuur. Code 8 betekent dus eigenlijk: Er is warmtevraag maar daar wordt al aan voldaan, zet dus de pomp maar aan en wacht totdat de conditie zich voordoet om de ketel te ontsteken.

En ik denk inderdaad dat in het geval retour + 10 > aanvoer dat de eerste 30 seconden er een 8 op het display staat en dat daarna een E-2 blokkering volgt.

Waar woon trouwens? Lelystad, waar ik woon, heeft ook zo'n duurzaamheidslening ingesteld.

• Appie Heijn
quote:
mkleinman schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:03:
[...]

Als ik water van 70 graden terugmeng naar 40 graden aanvoer dan komt er in dat geval een veel lagere temperatuur mijn vat weer in ( 35? ), dit betekent meer turbulentie in het vat en het vat zal sneller afkoelen naar een nieuwe homogene temperatuur.

Als ik die 70 graden niet terugmeng naar 40 graden dan komt het water met 60 terug mijn boiletvat in.Minder turbulentie en vat blijft langer op een relatief hoge temperatuur.

Ik kom er niet uit. Ik zou zelf gevoelsmatig ook zeggen dat het terugmengen beter is. Eigenlijk is de vraag bij welke setup ik het langste de retour door de zonneboiler kan laten stromen.

De extra complexiteit valt wel mee, er komt dan een mengventiel vlakbij de boiler tussen aanvoer/retour in .

[...]

Code 8 komt in het display wanneer de vraagtemperatuur van de thermostaat ( Setpoint ) lager is dan de retourtemperatuur. Code 8 betekent dus eigenlijk: Er is warmtevraag maar daar wordt al aan voldaan, zet dus de pomp maar aan en wacht totdat de conditie zich voordoet om de ketel te ontsteken.

En ik denk inderdaad dat in het geval retour + 10 > aanvoer dat de eerste 30 seconden er een 8 op het display staat en dat daarna een E-2 blokkering volgt.

Waar woon trouwens? Lelystad, waar ik woon, heeft ook zo'n duurzaamheidslening ingesteld.
Ik vermoed dat je bij niet terugmengen het vat minder snel zal afkoelen. Dit moet bijna wel eficiŽnter zijn dan wanneer je gaat terugmengen. Volgens mij valt-staat het met de isolatie van je huis en manier van verwarmen. Als je een cv temperatuur van 40-50 graden kan hanteren dan moet je denk ik het gros van je dagen wel gebruik kunnen maken van het water in het boilervat. Ik heb hem afgelopen winter maar 1-2 weken op 65 moeten zetten. We hebben nu nog geen spouwisolatie dus ik verwacht dat ik de temperaturen nog wel lager kan instellen dan afgelopen winter.
Mijn gevoel is wel dat de ketel regelmatig een beetje moest bijstoken, kort maar wel vrij frequent. Oftewel de warmte ontsnapt via meerdere koudebruggen(spouw?) en niet via tochtgaten.
Volgens mij heb jij bovenstaande problemen niet aangezien je al best veel aan je isolatie hebt gedaan en zou je best wel veel gebruik kunnen maken van je zonneboilervatwater.

Kon jij tijdens je test wel je cv water op de ingestelde temperatuur krijgen? Ik kreeg hem met 80gr instelling niet boven de 55 namelijk. Ik heb op de begane grond de helft vloerverwarming andere helft radiatoren. Bovenverdieping is alleen maar radiatoren. Deze zijn aardig groot, ik gok dat ze dit gedaan hebben omdat het huis in den beginne niet goede geÔssoleerd was. Leuk voordeel voor mij want ik kan ze nu al voor semi-ltv inzetten. Ik denk dat ik 80% van het stookseizoen wel op 40 graden cv kan stoken. Nu alleen nog die warmte zien vast te houden. Vloeriso is goed, ramen zijn ook ok behalve boven. Zolder iso wordt najaar gedaan door mijzelf. Ik pak dan meteen de ruimte tussen de zolder vloer en het verdieping plafond mee zodat de studeerkamer en badkamer ook beter geÔssoleerd zijn. En uiteraard zal de spouw iso flink bijdragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:49:
[...]

Kon jij tijdens je test wel je cv water op de ingestelde temperatuur krijgen? Ik kreeg hem met 80gr instelling niet boven de 55 namelijk. Ik heb op de begane grond de helft vloerverwarming andere helft radiatoren. Bovenverdieping is alleen maar radiatoren. Deze zijn aardig groot, ik gok dat ze dit gedaan hebben omdat het huis in den beginne niet goede geÔssoleerd was. Leuk voordeel voor mij want ik kan ze nu al voor semi-ltv inzetten. Ik denk dat ik 80% van het stookseizoen wel op 40 graden cv kan stoken. Nu alleen nog die warmte zien vast te houden. Vloeriso is goed, ramen zijn ook ok behalve boven. Zolder iso wordt najaar gedaan door mijzelf. Ik pak dan meteen de ruimte tussen de zolder vloer en het verdieping plafond mee zodat de studeerkamer en badkamer ook beter geÔssoleerd zijn. En uiteraard zal de spouw iso flink bijdragen.
Ik ben gestopt bij 66 graden aanvoertemperatuur met de test, de temperatuur bleef nog verder oplopen.

Met dank aan Ecowoman heb ik een driewegklep uitgekozen. Deze: http://www.econo.nl/Produ...eg-zoneventiel-solar.aspx

Vragen:
  • Welke aansluitmaat heb ik nodig? Aanvoer en retour van m'n CV installatie zijn volgens mij 22mm
  • Hoeveel aansluitdraden heeft een driewegklep? 2 of 3?
  • Kan ik een driewegklep aansturen met http://www.familie-kleinm.../zb_cv/SR868C6English.pdf deze controller? Er is nog een aansluiting voor een 2e pomp ( 2 draden ) Ik kan wel eea instellen om die aansluiting aan te sturen maar ik weet niet zeker of deze voldoende is voor het aansturen van een driewegklep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-08 14:12
De kleppen die ik heb liggen hebben 2 draden nodig om het motortje aan te sturen. Er zitten verder draden bij om de stand van 2 microswitches uit te lezen (aan de einden)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Thanks!

Nog enig idee of die controller van mij voldoende aansturing heeft voor de driewegklep? Enige wat ik kan vinden is dat ik dan aux pomp2 moet gaan misbruiken met DeltaT on en DeltaT off voor het schakelen van de driewegklep. Nadeel daarvan is dat hij niet naar de retourtemp kijkt dan.

En hoe kan ik IN het CV circuit de temperatuur het beste meten? Ik wil liever niet een sensor met tape rondom een CV leiding moeten wikkelen, ik wil liever wat robuster werken. Bestaat er zoiets als een koppeling waar een dompelbuisje in kan?

• yzf1kr
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11-09 08:22
quote:
mkleinman schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:03:
[...]

[...]
Bij terug mengen is het volume dat het vat in gaat natuurlijk stukken lager, dan bij niet terug mengen.

Uiteindelijk is het warmteverlies onder de streep gelijk, groot volume met klein verschil, of klein volume met groot verschil. Theoretisch zal de daling van de temperatuur in het vat dus gelijk zijn.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Mafketel
als je super budget dompel buisje wil ;)

t stuk in de buis bijv een 22-15-22 soldeer het uiteinde van een 15mm buis dicht stop daar je sensor in en sluit deze aan de ander kant ook netjes af + trekontlasting, drop het 15mm buisje met senser in je t-stuk ... klaar is keesmkleinman

Mafketel wijzigde deze reactie 02-06-2012 13:57 (3%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Vraagje trouwens.

Zijn verwarmingselementen voor in het boilervat universeel qua grootte? Als mijn boilervat voor de verbouwing toch leeg moet kan ik net zo goed meteen een verwarmingselement plaatsen om mijn overschot aan stroom duurzaam in te gebruiken.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Is het dan niet beter een doorstroomverwarmer te plaatsen in de leiding?
Zo kan je collector evengoed z'n warmte nog kwijt in de boileren er worden geen grote hoeveelheden water warm gehouden.
Wanneer de boiler op temperatuur is zal de verwarmer niet aangaan.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Dat is ook nog een interessante inderdaad!

Heb je trouwens enig idee welke maat materialen ik moet hebben? 1/2" ? 3/4" 1" aansluitingen. Ik heb echt geen enkel idee.

Doorstroomverwarmers zijn wel *IETS* duurder dan verwarmingselementen.

Ik wil het verwarmingselement eigenlijk alleen gebruiken in november/december/januari, dan doet m'n zonneboiler toch niet zoveel. In december 2011 tankte ik slechts 67MJ met m'n collector. Dat is omgerekend 18kWh.

Met een overschot van zo'n 400kWh kan ik dat dan lekker in m'n boiler stoppen. Daarmee heb ik warmer tapwater maar ook ruimteverwarming!

mkleinman wijzigde deze reactie 13-06-2012 18:33 (56%)

• 238103
nee, gewoon een zakelijke keukenboiler voor het vat,
iedere keer de tapjes warm water maken 1 groot warm vat.

uw ervaringsdeskundige, eric-pvt met awb hotfill boiler voor het vat sinds februari 2012.

indien ik douche, komt water van 33+ graden in e boiler, deze maakt er 44c van, en daar douche ik van,
gas zwijgt.

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:37
Gedachtenkronkel:
Hier komt een nieuwe 200 l zonneboiler met dik electrisch element. Op welke temp moet je nou het element instellen?

Als je voor medium LTV (ongeveer 50gr) gaat, kan je natuurlijk de boiler op 50gr instellen. 50gr is prima om douchewater mee te bereiden en wanneer de zon een beetje zijn best doet, hoeft het element niet zo hard te werken.

Hoe ga je in zo'n geval het beste om met het L-woord? Eens in de week even opstoken? Of gewoon veel dochen opdat het water nooit langer dan twee dagen staat?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:24

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
hansdegit schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 08:36:
Gedachtenkronkel:
Hier komt een nieuwe 200 l zonneboiler met dik electrisch element. Op welke temp moet je nou het element instellen?

Als je voor medium LTV (ongeveer 50gr) gaat, kan je natuurlijk de boiler op 50gr instellen. 50gr is prima om douchewater mee te bereiden en wanneer de zon een beetje zijn best doet, hoeft het element niet zo hard te werken.

Hoe ga je in zo'n geval het beste om met het L-woord? Eens in de week even opstoken? Of gewoon veel dochen opdat het water nooit langer dan twee dagen staat?
Ik zou in ieder geval een tijdklok inzetten, zodat elektrisch opgestookt wordt nadat de zon z'n werk gedaan heeft. En zorg verder dat het leidingverloop zo strak mogelijk is. Kans op L hangt in hoge mate samen met het leidingverloop. En dan voldoende douchen of anders toch 62į instellen

ericplan wijzigde deze reactie 12-07-2012 09:21 (3%)
Reden: temp advies

ZonPHP site PVOutput site

• hansdegit
Ja, had ik al iets op bedacht. Inderdaad eerst kijken of de zon zijn werk doet en dan pas om een uur of vijf/zes in de middag het electrisch element aan. 'k Heb alleen nergens 3-fase schakelklokken gezien, dus daar moet even een schakelingetje met een relais etc voor. Weer leuk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan

ericplan

quote:
hansdegit schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:18:
Ja, had ik al iets op bedacht. Inderdaad eerst kijken of de zon zijn werk doet en dan pas om een uur of vijf/zes in de middag het electrisch element aan. 'k Heb alleen nergens 3-fase schakelklokken gezien, dus daar moet even een schakelingetje met een relais etc voor. Weer leuk.
Hager heeft diverse dinrail magneet- en hulprelais. Theben heeft
mooie tijdklokken met een overwerkschakeling. Let wel op. Die magneetrelais kunnen hinderlijk brommen en ze produceren wat warmte, waardoor je wat ruimte moet vrijhouden links en rechts. (9 mm)

• hansdegit
Hť, dank! Ik had reeds gekeken bij Conrad, maar ws heeft die ze niet of kan ik niet goed zoeken (dat laatste is heel goed mogelijk, volgens vrouwlief)

• ericplan

ericplan

quote:
hansdegit schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:52:
Hť, dank! Ik had reeds gekeken bij Conrad, maar ws heeft die ze niet of kan ik niet goed zoeken (dat laatste is heel goed mogelijk, volgens vrouwlief)
Klusspullen is een redelijk betaalbare webwinkel. En Conrad is een ramp om te zoeken.

• 238103
ik heb voor het L woord een L programma, dat iedere vrijdag start,
(om 07:00u voordat ik ga douchen)
maar alleen als het vat kouder is dan 52c.(-> 72c)
verder is doorstroming belangrijker dan verwarmen tegen L
mijn elektrische bijverwarming draait nu bij van 07:00 tot 11:00u
en van 20:00u tot 22:00u, +thermostatisch, maar slaat nog niet vaak aan de zon is nog de baas.

238103 wijzigde deze reactie 12-07-2012 20:00 (35%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Damn, ik kan voorlopig voorlopig geen installateur vinden die de installatie wil aanpassen.. Niemand reageert.....

• hansdegit
Ik zit nu voor de 4e keer dit topic te lezen; het totaalplaatje ontvouwt zich voor mijn ogen. Waar ik nog niet helemaal uit ben: ga je nou de retour terugmengen naar de aanvoertemp van je ketel of stuur je de retour ALTIJD door de boiler, ongeacht de boilertemp?

Voordeel van mengventiel danwel driewegklep: je kunt er zelf meer invloed uitoefenen op het aanwarmgedrag en de temp die door je leidingen gaat. In mijn geval: ik voel me prettiger als de boiler op 60-65gr staat.Zťlf durf ik dat risico wel aan (er wordt hier veel gedouched, doorstroming zat) maar ik kan dat niet voor de kindertjes en mijn vrouw beslissen.

Als je nu de retour zonder voorwaarden altijd door de boiler stuurt kan het dus voorkomen dat je aanvoertemp ook richting de 60gr gaat. Van mij hoeft dat eigenlijk niet zo; die temp was alleen in de afgelopen winter een paar dagen nodig.

Conclusie moet dan zijn: als je de aanvoer enigszins onafhankelijk van de temp in de boiler wilt maken kan je niet om een mengventiel/driewegklep heen.

eensch?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ga werken met een driewegklep. Is de retour kouder dan de boiler dan de cvretour lekker voorverwarmen. Is die warmer dan de boiler dan ga ik om de boiler heen.

In het vat komt een verwarmingselement waar ik mijn elektra overschot in kwijt kan.

Voor de douche heb ik natuurlijk altijd de cv de daarvoor ook naverwarmd.

Het mengventiel laat ik varen. De meesterlijk veergestuurd en totaal onbetrouwbaar voor wat ik wil en luxe mengventielen die wel nauwkeurig rond de ingesteldectemp blijven zijn duur.

Nu nog een installateur vinden die het wil doen.....

• hansdegit
De installateur die je boiler heeft neergezet heeft er geen trek in?

edit:
En die driewegklep stuur je aan met de Arduino?
Tjsa, wat is er mis met een mengventiel? Inderdaad onnauwkeurig, maar dat wordt uitgemiddeld door de boiler, denk ik dan...

hansdegit wijzigde deze reactie 12-07-2012 23:02 (57%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:58:
De installateur die je boiler heeft neergezet heeft er geen trek in?

edit:
En die driewegklep stuur je aan met de Arduino?
Tjsa, wat is er mis met een mengventiel? Inderdaad onnauwkeurig, maar dat wordt uitgemiddeld door de boiler, denk ik dan...
Ik heb in het begin wel contact gehad met de installateur, toen leek hij er nog interesse in te hebben. Nu inmiddels worden mails e.d. niet meer beantwoord.

Ik wil de driewegklep gaan aansturen met een nieuwe controller. In dezelfde serie van controllers die ik heb zit een uitgebreidere die, deltaT gestuurd, een driewegklep kunnen aansturen. Ecowoman heeft zo'n controller.

Ik laat het mengventiel lekker voor wat het is. De enige reden waarom ik die wilde was om te voorkomen dat ik 70 graden water in m'n CV circuit krijg. Maar volgens mij gaat dat wel meevallen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True