Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
MarFan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:06:
[...]

Ben gek op dit soort rekensommetjes...
Is er ook één voor hoeveel je je houtkachel moet stoken om je boiler ('s avonds) van 50graden naar 90graden te krijgen. Hoe hoeveel KG hout. Of zitten daar te veel variabele in ?
Van 50 naar 90 is deltaT van 40. Dus je hebt 40*4,186*300=50.2MJ nodig. Dat is 1 kant van het verhaal.

Van de houtkachel moet je weten:
  • Rendement van de kachel;
  • Energiedichtheid van je hout
  • Brandtemperatuur
En dan kan je wel een aanname doen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

zon-cv(wp/hout) en pv hebben een overeenkomst, je moet voor je huis steeds het ideale punt vinden, zoals bij een omvormer de beste V+A
dat is enorm individueel, maar wel leuk te doen als je de smaak te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

De energie inhoud van droog hout per Kg is vrijwel niet afhankelijk van de hout soort.
Voor die 50.2MJ heb je 4.4 kg hout nodig ..... ( mmmm klinkt wel erg weinig )
Ergens een 0 kwijt geraakt ?
Zie ook agentschap.nl

Volgens mij kost het straks 92 Kg droog hout om mijn volledige buffer van 1210L van 10 naar 90 graden te krijgen .... ben ik even blij dat ik ook heatpipes leg ......

[ Voor 18% gewijzigd door WoudseHoeve op 07-06-2013 13:53 . Reden: 92 Kg ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:27:
zon-cv(wp/hout) en pv hebben een overeenkomst, je moet voor je huis steeds het ideale punt vinden, zoals bij een omvormer de beste V+A
dat is enorm individueel, maar wel leuk te doen als je de smaak te pakken hebt.
Die smaak heb ik langer te pakken. Maar sinds de komst van de CV ondersteuning ben ik nog steeds op zoek naar waar het ideale punt uberhaupt ligt. :/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
WoudseHoeve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:42:
De energie inhoud van droog hout per Kg is vrijwel niet afhankelijk van de hout soort.
Zie ook agentschap.nl

Volgens mij kost het straks 92 Kg droog hout om mijn volledige buffer van 1210L van 10 naar 90 graden te krijgen .... ben ik even blij dat ik ook heatpipes leg ......
Op het agentschap staat zelfs een energie inhoud van 14MJ, maar als ik op deze website kijk, haalt niet 1 houtsoort die waarde : http://www.verdoodt.be/pervolume.htm
Briketten zouden zelfs 18MJ halen,maar op site's lees ik 4.7kWh/Kg (+/- 16MJ)

Als ik alles heb draaien, toch eens kijken of ik een tooltje kan schrijven die zegt hoeveel KG hout ik moet bijstoken 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
MarFan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:24:
[...]

Op het agentschap staat zelfs een energie inhoud van 14MJ, maar als ik op deze website kijk, haalt niet 1 houtsoort die waarde : http://www.verdoodt.be/pervolume.htm
ohh, site heeft het over m3...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:50
WoudseHoeve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:42:
Zie ook agentschap.nl

92 kilo, en wat weegt een kuub gekapt en gekloofd hout? maw, hoeveel kuub hout heb je nodig per seizoen?

maar goed, dan heb je het wel over een hee; groot buffervat, in verhouding, en van helemaal koud, naar gloeiend heet.

9 kilo komt op mij dus over als niet eens heel veel ( zolang je het niet elke dag naar binnen hoeft te slepen)

je kunt het wel opvedkundig inzetten
iemand voor straf het hout laten halen, of als er iemand klaagt over koude voeten, kun je hem laten zien wat het kost om meer te verwarmen.. en het tochtje naar buiten zorgt ook al voor wat extra warmte, en is zelfs goed voor je beweging:P

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 08-06-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

engelbertus schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:50:
[...]

92 kilo, en wat weegt een kuub gekapt en gekloofd hout? maw, hoeveel kuub hout heb je nodig per seizoen?

maar goed, dan heb je het wel over een hee; groot buffervat, in verhouding, en van helemaal koud, naar gloeiend heet.

9 kilo komt op mij dus over als niet eens heel veel ( zolang je het niet elke dag naar binnen hoeft te slepen)

je kunt het wel opvedkundig inzetten
iemand voor straf het hout laten halen, of als er iemand klaagt over koude voeten, kun je hem laten zien wat het kost om meer te verwarmen.. en het tochtje naar buiten zorgt ook al voor wat extra warmte, en is zelfs goed voor je beweging:P
mmmm Opvoedkundig inzetten..... Mijn vrouw voor straf hout laten halen als de aardappels verbrand zijn hahahahaha ( kinderen zijn het huis uit .... ), dat doe ik dus zelf. Ik zet altijd hout klaar in de schuur aan het huis in bananen dozen, scheelt een hoop werk met slepen van los hout !

Als "Hobby Boer" krijg ik voldoende beweging, is maar goed ook, voor mijn werk zit ik 40 uur per week achter 2 beeld schermen ....

Maar ik vind het heerlijk hoor, kettingzaag, Kloof bijl lekker bezig. Heb alleen niet zoveel tijd nu door het installeren van alle nieuw "toys" (zo als mijn vrouw het noemt). Alleen al het opruimen van de zolder om ruimte te maken voor het 1000L Buffer vat, boiler en nieuwe CV.....

Ik denk dat een kuub droog hout 500 kg weegt? dus ~100 dagen stoken > 9000kg > 20 kuub? zal wel ongeveer kloppen .... mogelijk per dag wat minder hout : 10 tot 90 graden is erg veel.

Trouwens een Nefit HRC30 CW5 gekocht. Deze is volledig instaat het huis te verwarmen en voldoende warm water te leveren indien ik even geen zin heb (of niet kan). Heeft ook een aansluiting speciale Zonneboiler sensor, indien hij als naverwarmer moet werken. Alleen nog even uitvinden wat voor type sensor dat is ( NTC ? ). Ook van Nefit een water schema gekregen voor het aansluiten in een zonneboiler systeem.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
Nu het najaar aanbreekt, heb ik van mijn Atag Qsolar weer parameters uitgelezen.
Augustus heb ik nog geen warmtevraag voor CV, maar zojuist gezien dat er reeds 47 uur CV-ondersteuning door zonlicht gegeven is.

Hebben anderen ook reeds iets van 'statistieken' hierover?
Ik verwacht komende maanden meer stijging in INFO 205 parameter te zien :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Zon of niet. Hier is de verwarming nog niet aan geweest dit seizoen.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 28-09-2013 18:30 ]

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hier ook nog niet, alleen het elektrische kacheltje nu een paar keer om net even de kou eruit te krijgen.
Vanavond gaat die niet aan denk ik. 21.0 graden nu in de woonkamer puur door de zon opgewarmd.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik gebruik tegenwoordig ook een electrisch kacheltje(1 minuut @ 1250W+ingebouwde fan) en mijn werkkamer van 3x3 is ontdaan van de kou. De 27" iMac en de redelijk goede isolatie doet de rest ;)

Toch zonde van mijn Evohome per kamer geregeld systeem maar gok dat dit een stuk goedkoper stookt.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 28-09-2013 21:58 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
let wel bij Atag is CV-ondersteuning door zonlicht dus gas-loos verwarmen op gebufferde energie :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Dat was mijn punt ook. Hier is nog geen enkele kachel aan geweest. Wel een keer een vest aangetrokken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik haal avonds de kou eraf met de warmte uit de 1000L buffer van de 120 heatpipes ( staat op ) 85 graden. De WW boiler op 80. Alles vol. *O*

De retour CV bij mengen met een mixer (50graden) uit de buffer werkt perfect! Van de CV draait alleen de pomp, geen brander.

Gisteren het laatste isolatie werk op het dak afgemaakt, is maar goed, er was nog een lekkende koppeling. Kon ik nog even natrekken. Nu binnen de isolatie nog even afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat een mooie dagen nog, zonneboiler in zomer modus 380liter op 82c
als ik de cv even aanraak gaan de ledingen allemaal tikken van de hitte

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-09-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb intussen nu exact een jaar mijn hybride setup draaien. Ondanks mijn collector op het westen met slagschaduw heeft het geheel op een haar na 8.4GJ gehaald! Dankzij de nieuwe controller, modulerende aansturing van de pomp en CV ondersteuning. Bijna 216m3 gas bespaard met mijn zonneboiler.

Edit: Hier zit het bespaarde aandeel van de WTW niet meer in, dat zat er nog wel in bij de vorige berekeningen met de oude controller. Het daadwerkelijke rendement van ons boilervat is dus nog hoger.

Aankomend jaar gaat het aandeel hopelijk nog verder omhoog.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 09-10-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
Zo hee, 216 kuub!? Da's geen kattedrek. Helaas kan ik het voor hier niet uitrekenen, maar aangezien we dezelfde orientatie hebben en ik relatief meer heatpipes heb, verwacht ik soortgelijke, misschien wel betere cijfers.

Aan de andere kant: de boiler wordt hier vaker leeggedouched.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 09-10-2013 20:08 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 06:40
Vanavond de gaskraan maar weer opengedraaid. Die zat dicht sinds medio april.
De woning verwarmen gaat nog prima met alleen zonne-energie, maar het douchen ging net-niet-lekker meer...
Voorlopig gebruik ik alleen gas om tapwater bij te verwarmen. Benieuwd hoelang de CV nog uit kan blijven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
update:

Ik ga het systeem thuis aanpassen. Op dit moment kan onze warmtepomp (ELGA) geen gebruik maken van de warmte in de zonneboiler. En aangezien de ELGA erg makkelijk het huis verwarmd draait de ketel dus niet en dus wordt er geen warmte onttrokken uit het vat.

Ik dacht eerst om een extra bypass te maken tussen de zonneboiler en de aanvoer van de CV met een tweewegklep en terugslagklep maar dat gaat niet werken. Wanneer de ELGA pompt heerst er een hoge druk in de aanvoerleiding en een lage in de retour. Ik kan dus nooit een flow op gang krijgen van laag --> hoog.

De oplossing die ik nu heb bedacht is elegant en simpel tegelijkertijd. De zonneboiler wordt aangesloten als radiator. Richting de zonneboiler komt dan op de aanvoerzijde een tweewegklep, inregelventiel en een kogelkraan die ik met de hand kan bedienen. Standaard krijgt de zonneboiler"radiator" ongeveer 20-30% van de totale flow.

De tweewegklep wordt bediend door de zonneboilercontroller. De temperatuursensor voor de retour komt te zitten twee meter bij de ketel weg op de CV retour. Pas dus als de retourtemperatuur van het huis oploopt wordt gekeken of de klep dicht moet ja of nee.

De handmatige kogelkraan is ervoor zodat ik zelf de zonneboiler kan afsluiten van het circuit, bijvoorbeeld wanneer we met de ELGA willen gaan koelen in de zomer. Beetje lullig om dan met de ELGA de zonneboiler af te koelen :)

Vanaf de CV ketel is de zonneboiler de eerste radiator, vanaf de ELGA de laatste.

CV
Wanneer de CV loopt werkt de zonneboiler als condensator. De zonneboiler krijgt ongeveer maximaal 30% van het water en de retourtemperatuur bij de ketel zal rap oplopen waardoor de ketel terug moduleert. Zolang de retour van het huis kouder is dan de zonneboiler blijft de klep op en wordt er warmte vanuit de zonneboiler toegevoegd aan het CV circuit.

ELGA
Vanaf de ELGA gezien zit de boiler het verste weg. Ook in dit geval werkt de zonneboiler als een condensator maar het zal langer duren voordat de warmte bij de ELGA is en de ELGA daadwerkelijk aktie moet ondernemen.

Enige wat ik moet regelen is dat de ELGApomp moet blijven draaien zolang er warmtevraag is. Vermoedelijk door gebruik te maken van het externe pompcontact.

Kosten
Aanpassing kost geen drol, heb wat 22mm buis nodig een T-Stuk, afsluiter, kogelkraan en een tweewegklep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
mkleinman schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:36:
update:

Enige wat ik moet regelen is dat de ELGApomp moet blijven draaien zolang er warmtevraag is. Vermoedelijk door gebruik te maken van het externe pompcontact.

Kosten
Aanpassing kost geen drol, heb wat 22mm buis nodig een T-Stuk, afsluiter, kogelkraan en een tweewegklep :)
Waarom zou de elga-pomp stoppen bij warmtevraag?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
Elgapomp nokt ermee wanneer de retour boven de 43 klimt. Dat doet -ie niet als je de pomp op het 2e pomprelais schakelt; die blijft actief zolang er warmtevraag van je thermostaat is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Hans, wat moest er ook alweer gebeuren om de pomp op het 2e pomprelais te laten schakelen? Daar was een kabeltje voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Megaschop.

Dit weekend een foutje gemaakt. De warmtepomp stond "uit" op de thermostaat terwijl er wel warmtevraag was. Met andere woorden; De ketel met daarop de zonneboiler aangesloten gingen aan de bak.

Dit weekend heeft de zonneboiler het in zijn eentje voor elkaar gekregen om alleen het hele huis op temperatuur te houden. Het verbruik van de ELGA was 0. Het gebruik van de ketel was ook 0,000m3 gas.

Ik kan niet wachten totdat over twee weken de ELGA ook weer kan beschikken over de warmte in de zonneboiler. Dat gaat me volgens mij nog heel veel elektriciteit besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

#asskicking zoals het heurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 09:02
mkleinman schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:33:
Megaschop.

Dit weekend een foutje gemaakt. De warmtepomp stond "uit" op de thermostaat terwijl er wel warmtevraag was. Met andere woorden; De ketel met daarop de zonneboiler aangesloten gingen aan de bak.

Dit weekend heeft de zonneboiler het in zijn eentje voor elkaar gekregen om alleen het hele huis op temperatuur te houden. Het verbruik van de ELGA was 0. Het gebruik van de ketel was ook 0,000m3 gas.

Ik kan niet wachten totdat over twee weken de ELGA ook weer kan beschikken over de warmte in de zonneboiler. Dat gaat me volgens mij nog heel veel elektriciteit besparen!
Wat voor huis heb jij? Bij ons staat de verwarming vanaf 6 april uit, de warmtevraag is op dit moment toch niet zo groot meer?

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mightym schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:07:
[...]

Wat voor huis heb jij? Bij ons staat de verwarming vanaf 6 april uit, de warmtevraag is op dit moment toch niet zo groot meer?
Bouwjaar 1978, beneden overal HR++ glas, voorzetwanden rondom in de woonkamer, vloerverwarming etc. Inhoud ongeveer 350m3. ELGA staat nu elke ochtend ongeveer een uurtje te pruttelen om het van 19.5 naar 20.0 te krijgen.

Blijkbaar koelde het elke nacht afgelopen weekend af tot net onder de 19.2 graden waardoor de CV ketel bij sprong. ( nouja de zonneboiler ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

iemand enig idee of je computerwarmte-computingheat(server die 24/7 aanstaat) kan afvoeren naar een boilervat? G1/4” aansluitingen theoretisch gezien is het natuurlijk easypeasy lijkt mij adapter er tussen et voila. ik zie dat verschillende boilervats 3/4 inch zijn. Krijg je last met drukverschil in de verschillende pijpen etc? iemand?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 12-05-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Anoniem: 637061 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 00:13:
iemand enig idee of je computerwarmte-computingheat(server die 24/7 aanstaat) kan afvoeren naar een boilervat? G1/4” aansluitingen theoretisch gezien is het natuurlijk easypeasy lijkt mij adapter er tussen et voila. ik zie dat verschillende boilervats 3/4 inch zijn. Krijg je last met drukverschil in de verschillende pijpen etc? iemand?
Als het 1/4" is dan zal het wel persgas in/uit zijn.
Afhankelijk van het gebruikte koudemiddel (r410a??) kan de druk wel oplopen tot boven de 40 Bar...
Dat gaat e'm niet worden dus door een spiraal van een boiler welke tegen waarschijnlijk maximaal 10 Bar bestand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zou je dan een boiler kunnen warmen met warmte van een pc? Is er iets van warmtewisselaar te krijgen om warmte op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

Tuurlijk, Google eens op persgas warmtewisselaar.
In vrieshuizen wordt dit ook steeds vaker toegepast, dan voorziet men de vloerverwarming met restwarmte uit persgas.
Maar dan hebben we het over serieus grote systemen, ik weet niet waar we het hier over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:20
Met dat r410a ben je dan eigenlijk een STEK monteur nodig(officieus gezien)?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

F gassen monteur heet dat tegenwoordig!
Maar ja dat klopt officieus gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mb1 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:02:
Tuurlijk, Google eens op persgas warmtewisselaar.
In vrieshuizen wordt dit ook steeds vaker toegepast, dan voorziet men de vloerverwarming met restwarmte uit persgas.
Maar dan hebben we het over serieus grote systemen, ik weet niet waar we het hier over hebben?
dit komt aardig in de buurt ik zoek een systeem voor computer/server met waterkoeling wat 24/7 aanstaat a 1kw wat ik graag zou willen gebruiken om mijn huis mee te verwarmen(boilervat verwarmen). nou zijn er al rookgassen warmtewisselaars wat ook erg mijn aandacht heeft maar niet geschikt voor dit doel. ik lees al iets van zogehete platenwisselaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 15-05-2015 01:39 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste