Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14:01
Hele stomme hersenkronkel:
In het CV tuning topic lees ik dat je de retourtemp zo laag mogelijk moet laten zijn om maximaal de warmte uit je rookgassen te halen.
Maar hoe valt dat te rijmen met het verhogen van je retour via de zonneboiler?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:59:
Hele stomme hersenkronkel:
In het CV tuning topic lees ik dat je de retourtemp zo laag mogelijk moet laten zijn om maximaal de warmte uit je rookgassen te halen.
Maar hoe valt dat te rijmen met het verhogen van je retour via de zonneboiler?
Door de zon verwarmen is altijd beter dan (zelfs efficiënt) met gas verwarmen.

• hansdegit
Daarom vond ik het al een rare hersenkronkel. Conclusie moet dus zijn: ja, het rendement van je ketel daalt, maar dat verlies weegt niet op tegen de winst die je behaalt door de zon. Per saldo zal je gas besparen.

Ben overigens wel benieuwd hoe dat in de winter uitpakt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:53

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Update: dezelfde man die onze cv ketel heeft opgehangen en de www unit heeft geplaatst gaat binnenkort de zonneboiler cv installatie aanpassen. Gaat hoop kosten schelen en deze man werkt heel erg netjes. Gaat me wel een taart kosten :)

Ik twijfel nu nog over de controller. Er zijn twee hele mooie controllers. Een met datalogging op een sd kaart en 1 zonder. Die met datalogging is alleen een stuk duurder. Plus dat daar nog een sd kaart in moet.

Die nieuwe controllers hebben nog een nadeel. Het zijn enkele blokken. Dus geen apart display meer die ik beneden kan ophangen.

De controller met datalogging zit rond de 300 euro, de klep zit rond de 75 euro.

Als extra zal ik ook een andere radiator moeten aanschaffen om ruimte te maken en er zal een hoop koper/staal leiding moeten komen. Omgerekend denk ik dat ik onder de 500 euro blijf.

More info Will follow

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
dat snap ik niet, die radiator naast je boiler, is dat de eerste of de laatste in je cv kring ?
das toch ideaal die plek ?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik moet een radiator verhangen in de ruimte waar de zonneboiler hangt. Er moeten twee extra leidingen van de cv naar de boiler en daar is geen plek voor omdat daar de huidige radiator hangt. Die haal ik weg en ik hang een nieuwe op een andere plek in die kamer op.

Nog een voordeel is dat ik dan een stalen radiator kan vervangen voor een nieuwe met veel minder water inhoud.

mkleinman wijzigde deze reactie 11-08-2012 11:25 (16%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Welke maat 3-weg klep heb ik nodig? 1/2", 3/4" of 1" ??

Mijn boiler heeft voor de tweede warmtewisselaar aansluitingen van 1", dus daarom ook een 1" klep bestellen?

Wat ik zo vreemd vind is dat leidingen in het metrische systeem ( mm ) worden verkocht, en alle aansluitingen in inch!? Of zie ik ergens de logica nog niet?

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:59

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:28:
Welke maat 3-weg klep heb ik nodig? 1/2", 3/4" of 1" ??

Mijn boiler heeft voor de tweede warmtewisselaar aansluitingen van 1", dus daarom ook een 1" klep bestellen?

Wat ik zo vreemd vind is dat leidingen in het metrische systeem ( mm ) worden verkocht, en alle aansluitingen in inch!? Of zie ik ergens de logica nog niet?
Je wil in het systeem zo min mogelijk stromingsweerstand hebben want dat kost extra (pomp)energie. De doorlaat van je klep heeft dus bij voorkeur dezelfde diameter als de binnendiameter van je tweede warmtewisselaar.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update:

De controller en de klep zijn binnen. Ik heb de SR1168 controller ( http://www.ultisolar.com/...ar-Smart-Controllers.html ) besteld met datalogging en RS485 aansluiting voor live logging en monitoring.

Ik heb een 3/4" driewegklep erbij, merk moet ik opzoeken. 3/4" is voldoende mijn CV leiding in huis is 20mm, alleen allerlaatste stuk naar m'n CV is 28 volgens mij.

Vooral de live logging lijkt me erg interessant :) wordt weer een kabeltje trekken van de zolder naar m'n miniservertje.

mkleinman wijzigde deze reactie 15-08-2012 21:04 (10%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Vraag:

Mag een driewegklep verticaal gemonteerd worden, dus met het motorhuis naar voren? Of moet het motorhuis altijd bovenop zitten, dus de klep horizontaal?

Iemand enig idee? Ik wil hem graag verticaal aansluiten omdat mijn retourleiding van mijn CV ook verticaal zit. Dit zou heel veel werk schelen.

• Mafketel
  • Laatst online: 25-07 14:30
Er zullen vast driewegkleppen zijn die dat mogen, maar of de jouwe er zo een is?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Aargh, het verschilt dus ook nog eens per driewegklep/merk?

Waarom zou het uitmaken eigenlijk? Het is een motor, elektrisch aangedreven, die een klep heen en weer beweegt.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

En waarschijnlijk met een veer retour komt, meestal is die veer sterk genoeg om zelfs ondersteboven geplaatst te worden maar dat zal wel ergens te vinden zijn.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Dat is het hem juist, ik kan die informatie niet vinden over de klep die ik binnen heb. Wel alle aansluitschema's e.d. ( elektrisch ) maar niet hydraulisch.

• JW te R
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-08 13:23
Als het een kogelkraan is maakt het waarschijnlijk niks uit. Ik heb mijn driewegkleppen (Belimo) inderdaad met het motorhuis naar voren zitten, en dat werkt prima.
Bij twijfel zou ik de leverancier even bellen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Volgens mij is het idd een kogelkraan. Leverancier is gemailed. ik zal morgen de handleiding van de klep erbij pakken.

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:48:
Volgens mij is het idd een kogelkraan. Leverancier is gemailed. ik zal morgen de handleiding van de klep erbij pakken.
Ben benieuwd naar het antwoord van de leverancier.
Kan me niet voorstellen dat het uitmaakt Hoe hij hangt, staat en/of ligt. Enige wat ik me kan bedenken is dat als het elektrische deel naar beneden hangt, er bij lekkage (sneller) gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Net bericht van de leverancier. Hij mag alleen niet op de kop hangen. Thats all. Dus dat is mooi.

Ik heb ook al een goede oplossing voor de sensor voor de retourleiding van de CV.

Ik zaag een stukje CV leiding van 2mm af van een cm of 8. Die zaag ik dan in de lengte open. Dan een kwestie van die om de CV leiding ( retour te vouwen met de sensor er tussen geklemd ( met geleidende pasta ). Die tape ik zo vast als mogelijk. En dat geheel wordt weer helemaal geisoleerd. Eventueel de ruimte die nog overblijft tussen de sensor en de 22mm buis kan ik nog opvullen met stukjes koperdraad van 2,5mm2 om zoveel als mogelijk contactoppervlak tussen sensor en buis te hebben.

Goed idee?

• JW te R
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-08 13:23
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou je een CV leiding willen openzagen? Je kunt de sensor toch ook op de leiding klemmen met een slangenklem? Eventueel wat warmtegeleidende pasta er tussen, en als je het helemaal wilt afmaken wat isolatie er omheen.
Werkt prima.

JW te R wijzigde deze reactie 22-08-2012 22:11 (3%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
JW te R schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:10:
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou je een CV leiding willen openzagen? Je kunt de sensor toch ook op de leiding klemmen met een slangenklem? Eventueel wat warmtegeleidende pasta er tussen, en als je het helemaal wilt afmaken wat isolatie er omheen.
Werkt prima.
slangenklem.. Never thought about that :)

Ik wil(de) dus met die extra 22mm pijp een custom fitted slangenklem maken om maar zoveel als mogelijk warmteoverdracht tussen CV leiding en sensor te hebben. Met zo'n 22mm leiding opengezaagd eroverheen te schuiven en koperdraad in de loze ruimtes wilde ik dat voor elkaar krijgen.

mkleinman wijzigde deze reactie 23-08-2012 09:02 (24%)

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10-02 18:03
als de sensor in een afgesloten en geisoleerde ruimte zit zou die snel genoeg moeten reageren om er iets mee te kunnen volgens mij.
Een vloerverwarmingsverdeler werkt tenslotte ook met thermostaten die tegen de verdeler, of in een busje in de verdeler worden geschoven.

Ook de maximaal temperatuursensor werkt doordat die tegen de verdeler wordt gedrukt. Ook de sensor van de eventuele pompschakelaar werkt op die manier.

Heeft er iemand ervaring met het testen van een natlopende pomp?
Ik wil er een testen, maar heb geen opstelling om hem dus nat te laten lopen.
Op zich hief ik alleen te weten of ie gaat draaien, hoeft niet langer dan paar seconden te zijn. Bijvoorbeeld 30, zodat ik met plugwise kzn kijken of het verbruik overeenkomt met wat erop staat, voor de drie standen.

Kan het kwaad hem dfoog te laten draaien?

• Wouter.S
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09-09 07:10

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

quote:
engelbertus schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:50:
Op zich hief ik alleen te weten of ie gaat draaien, hoeft niet langer dan paar seconden te zijn. Bijvoorbeeld 30, zodat ik met plugwise kzn kijken of het verbruik overeenkomt met wat erop staat, voor de drie standen.
Kan het kwaad hem dfoog te laten draaien?
Vaak zijn die pompen gesmeerd met de vloeistof die ze verpompen, droog draaien is echt nefast, zelfs al is het maar voor even.

Verder is het idee om het verbruik te meten ook volledig fout. Een pomp onbelast laten draaien en dan het verbruik meten is helemaal niet representatief voor het werkelijke verbruik tijdens normaal verbruik. Zonder weerstand van de rotor moet de elektromotor geen koppel leveren en zal die dus ook nauwelijks stroom verbruiken ;)
De waarden die opgegeven zijn kloppen meestal wel aardig, al is het natuurlijk ook afhankelijk van de opvoerhoogte die de leidingen vragen. Ook heb je soms pompen met eigen logica die de pompsnelheid kunnen regelen naar een optimum voor het belastingspunt.

Wouter.S wijzigde deze reactie 25-08-2012 11:52 (13%)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• engelbertus
Dankje, dat was even mijn overweging ook. Nu kan ik de pomp pas testen als ik hem geinstalleerd. Ik heb de verdeler van marktplaats dus vandaar dat ik t zou willen testen.
Het verbruik meten was bedoeld om te kijken of er uberhaupt een verschillend verbruik zou zijn in een van de drie standen. Onbelast zullen ze toch wel een representatief verbuik laten zien?

De pomp die ik op een andere verdeler heb, verbruikt precies war er op de stikker staat, enik kan me niet voorstellen dat die per ongeluk exact de juiste belasting ondervindt bij het pompen?

Het is dus een gewone pomp met 3 standen, en geen wilo eco pico, of grundfos alpha, oeg, laing ecocirc oid.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
engelbertus schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:08:
Dankje, dat was even mijn overweging ook. Nu kan ik de pomp pas testen als ik hem geinstalleerd. Ik heb de verdeler van marktplaats dus vandaar dat ik t zou willen testen.
Het verbruik meten was bedoeld om te kijken of er uberhaupt een verschillend verbruik zou zijn in een van de drie standen. Onbelast zullen ze toch wel een representatief verbuik laten zien?

De pomp die ik op een andere verdeler heb, verbruikt precies war er op de stikker staat, enik kan me niet voorstellen dat die per ongeluk exact de juiste belasting ondervindt bij het pompen?

Het is dus een gewone pomp met 3 standen, en geen wilo eco pico, of grundfos alpha, oeg, laing ecocirc oid.
Droog testen is niet verstandig, zou zomaar einde pomp kunnen betekenen. Je kan natuurlijk wel een klein circuitje maken door aanvoer met retour te verbinden en alle andere aansluitingen dicht te maken.

ZonPHP PVOutput

• Wouter.S
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09-09 07:10

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

quote:
engelbertus schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:08:

Die drie standen zijn meestal gewoon drie toerentallen en die maken zullen zeker een invloed hebben op het verbruik. Met onbelast bedoel ik dus 'droog' voor alle duidelijkheid. En onbelast zullen ze absoluut geen representatief verbruik laten zien. Hangt af van het type motor natuurlijk maar denk bijvoorbeeld 10-20% ofzo van het nominaal verbruik bij die stand met water in een leidingnet. Bovendien 'droog draaien' is zoals eerder gezegd echt een no-go...

Verder worden pompen en de motor in die pomp natuurlijk wel op elkaar afgestemd zodat in een breed bereik van opvoerhoogte het gevraagde elektrisch vermogen redelijk constant is. Maar het kan wel wat afwijken van wat er op de stikker staat als je naar de extremen gaat (weinig weerstand hoog debiet of juist omgekeerd).

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Yes! 22 september aanstaande word de koppeling tussen cv en zonneboiler gemaakt! Precies voor de start van het stookseizoen. Wat vervelend hehehehehehehehehehehehehehe.

* mkleinman blij

• Mafketel
.... Het stookseizoen, thermostaat knopje van de alleen als het minder dan 7˚ Celsius is gaan we wat verwarmen stand naar we willen het behaaglijk 20˚ Celsius stand, begon bij mij vorig jaar pas ergens in november O-)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Dat hoop ik nu ook. Zeker nu de schuur en bijkeuken goed zijn geisoleerd en we nu helemaal overal beneden HR++ glas hebben. Ik hoop nu weer een grote slag te slaan ;)

• Mafketel
8)

• engelbertus
ik ook, ik hoop op een zachte herfst en winter.. dan maak ik ook een flinke slag :p

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Afspraak is 2 weken verzet. Wordt nu 6 oktober.... #duurtlang!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Aanstaande zaterdag is het eindelijk zo ver. Dan wordt de zonneboiler ook aangesloten op het CV systeem.

Ik ben nu bezig met een boodschappenlijstje zodat ik zeker weet dat ik alles heb. Iemand hier op/aanmerkingen over?

Aansluitingen op de boiler
Aansluitingen op de boiler zijn 1" met binnendraad. Benodigd: 2x 1inch binnen --> 22mm knel verloop.

CV circuit
  • Driewegklep 3/4"
  • 22mm T-stuk knel
  • Ontluchter ( vermoedelijk 22mm t stuk knel waar een afsluiter in komt? )
  • Vracht 22mm leiding
  • Slangenklemmen voor vastzetten sensor
  • Telescoopbuis voor sensor in de boiler
Aftapkraan
  • 15mm knel afsluiter ( wel makkelijk om hem ook af te kunnen sluiten! )
  • Aftapkraan 15mm knel
Dan nog wat elektra werk

Elektra/sensoren
Naast een hoop 5/8" leiding heb ik twee kleine verdeeldozen/opbouw nodig om de kabels te verlengen en te kunnen koppelen met een kroonsteen. Ik moet twee leidingen vanaf de controller naar de CV ruimte brengen. Een voor de 230V lijn voor de driewegklep en een leiding waar de sensordraad in komt te zitten.

Vragen
De sensordraad kan ik eenvoudig verlengen met 2 aderig 1mm2 kabel. Maar waar ga ik de kabel voor de driewegklep mee verlengen? Dit is een 230V klep met 3 aders. Hier standaard kabel voor gebruiken is verwarrend, dan moet ik de randaarde draad gebruiken voor een schakeldraad.

Iemand suggesties?

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
3x 0,75 mm2 (soepel) draad maken, en evt. met krimpkous afschermen?

NielsTn wijzigde deze reactie 04-10-2012 21:57 (12%)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Idd gehaald en die ga ik merken met tape voor de goede kleur.

Vandaag bij de warmte service alle onderdelen gehaald. Ik heb er zin in!

Ik zal zo wat foto's posten van de onderdelen

mkleinman wijzigde deze reactie 05-10-2012 17:10 (15%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Huge update!

Grote meevaller. De boiler hoefde niet leeg. Doordat er geen lucht van bovenaf bij kon bleef al het water in de boiler en konden we zonder problemen een aftapkraan, afsluiter en de dompelbuis plaatsen voor de extra sensor.

Fotos!

Dit is de aansluiting van de retour richting de CV. Foto is bijzonder goed gelukt!

Foto van de onderste ( aanvoer richting de zonneboiler dus )

Radiator is verdwenen, nu hebben we ineens weer ruimte voor buizen

Goodies!

De nieuwe controller

De driewegklep

Eerste buizen aangesloten vanaf de boiler, inclusief ontluchter

Ontluchter

Buizen richting de CV ketel

De driewegklep inclusief de aansluitingen!

Moeilijk te zien, de sensor, ingeklemd met twee slangenklemmen.

Waanzinnig mooie foto van het vakwerk wat we vandaag hebben geleverd

Filter om het CV water te reinigen

Weinig ruimte over om EN de leiding voor de driewegklep en de sensor kwijt te kunnen. Dan maar zo. Moet nog netter.

Is die leeg?

• hansdegit
Respect, heer Kleinman!

Mooie plaatjes ook. Is het nou zo dat je heel ontspannen de koudwateraanvoer van je boiler af kan schroeven zonder dat de complete zooi naar buiten gutst? In dat geval is het voor mij ook redelijk makkelijk te doen om een aftapkraan op de boiler te zetten. Toch handig met al die wegwerkzaamheden in de buurt; voor je het weet raken ze een waterleiding.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Klopt. Er kan van boven geen lucht bij, mits je alle warm water kranen dicht laat uiteraard. Het druppelde slechts in ons geval.

Ook de dompelbuis was een eitje. Misschien twee liter water geknoeid? Overigens hadden we wel een paar bakken klaar staan en een waterzuiger.

We hebben nu een keerklep/afsluiter en een wasmachinekraan in de aanvoerleiding zitten. In geval van een calamiteit hebben we nu 300 liter tapwater op voorraad thuis.

Doomsday preppers ;)

mkleinman wijzigde deze reactie 06-10-2012 23:16 (18%)

• hansdegit
Sjeeses...Die details ook:
- ontluchter van je cv circuit op ws. hoogste punt in je installatie
- filter voor je cv water.

Het lijkt me wel raadzaam om -voordat ik de truc van de koudwaterinlaat uitvoer- even de druk van de boiler te halen. In mijn geval: koudwaterafsluiter dicht, heetwaterkraan open. Pas dan kan -ie los.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:24:
Sjeeses...Die details ook:
- ontluchter van je cv circuit op ws. hoogste punt in je installatie
- filter voor je cv water.

Het lijkt me wel raadzaam om -voordat ik de truc van de koudwaterinlaat uitvoer- even de druk van de boiler te halen. In mijn geval: koudwaterafsluiter dicht, heetwaterkraan open. Pas dan kan -ie los.
Is inderdaad het hoogste punt. Toen ik vrijdag de laatste tekening maakte kwam dat ineens in mij op. Toen ik bij de Warmteservice stond om de spullen te halen stond toevallig zo'n filter op de toonbank. Die filters zijn met name interessant voor oude dikwandige stalen leidingen. En laat ik nu net nog zeker 3/4e van m'n huis met oude stalen leidingen hebben liggen.

Vooral driewegkleppen en pompen hebben er veel baat bij. En mijn systeem is niet heel schoon, bij het leeg laten lopen van het systeem kwam er een hoop zwarte drab mee naar buiten. Dus zo'n filter is best aan te raden.

Btw. Als je het ook doet. Doe dan ajb WEL je warme kraan weer DICHT voordat je gaat klussen. Anders heb je geen vacuum in je boiler en krijg je wel een waterval als je de onderste koppeling open schroeft.

• engelbertus
een cv systeem heeft vooral bij eerste aansluiting waarschijnlijk veel zooi er in. daarom hoor je het ook eerst goed te spoelen, voordat je het definitief aansluit en in werking zet.

volgens mij wordt dat zelden gedaan. maar dat kun je alsnog zelf wel eens doen. het kan alleen een grote klus worden als je er een grote boiler in hebt zitten.

ik zat een tijd nog te twijfelen of ik een anti kalk apparaat zou aanschaffen. en dan het cv systeem ook eens te hervullen met water zonder kalk. maar dat gaat iig eerst niet door.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
mooi gedaan !
ik heb ook op de boiler (hoogste punt) cv ontluchting,
en onder het huis een aftapkraan om de bagger uit de leidingen te lozen,
maar dat was na 5 jaar niet nodig bij unipipe, dat was allemaal nog kraakhelder, maar wel een beetje duf.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Bezig met het configureren van de controller.. Pomp modulatie staat standaard aan!

UItdaging nu is dat hij sensor t0 niet lijkt te vinden. ( T0 wordt gebruikt voor opbrengstbepaling )

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Is mooi geworden, complimenten. Eén opmerking, een wasmachinekraan is niet zo'n gelukkige keuze, die krengen gaan na verloop van tijd vaak lekken bij de beluchter. Een kogelkraan is een betere oplossing.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hmm, dat wordt afwachten.

De controller hangt en is EINDELIJK geconfigureerd. PFFF.. Wat een opties.

Alles werkt en volgens mij wordt de driewegklep ook goed aangestuurd. Hij staat althans nu denk ik richting de boiler. CV retour is nu 22 graden, boiler dik 50.

Ik heb misschien nu wel de best gelogde zonneboiler met CV ondersteuning. Ik heb nu 7 sensoren in het systeem zitten die allemaal worden gelogd op de SD kaart.

Nog wel een fout gevonden in mijn setup. We hebben gisteren de aanvoer en de retour op de warmtewisselaar verkeerd om aangesloten. Hij loopt dus niet van beneden naar boven maar van boven naar beneden.. Bweuh.

De foto's:

Isoleren, isoleren en nog eens isoleren

Extra sensor op de leiding richting de collector en op de retour vanaf de collector

Voltooid en nog deels open

Kabels, heel veel kabels

Binnenkant van de controller

Mijn variant, op een rood/zwart gele kabel.

Alles aangesloten in de controller.. Kabel spagetti!

WE HAVE LIFTOFF!

Eindplaatje

Sensor bij de retour, HEEL goed ingepakt

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
update:

Ook nog een kort filmpje van de controller in aktie:

YouTube: SR1168 solar controller

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Groot probleem

De ketel schiet wel in een E2 storing. Woonkamer was vanochtend steenkoud.

De manometer fluctueert ook nog gigantisch, het zou nog een waterdruk probleem kunnen zijn. Vanavond maar weer bijvullen en systeem goed ontluchten, hopelijk gaat het dan alsnog goed. Anders heb ik een groot probleem.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zal wel lucht zijn in het systeem, het vullen is natuurlijk ook iets gecompliceerder. Misschien moet je ook nog ergens een extra automatische ontluchter inbouwen. Of met vullen de driewegklep in een bepaalde stand zetten, zodat je spiraal in de boiler luchtvrij gemaakt wordt, want dat is natuurlijk relatief ook een hoogste punt.

ZonPHP PVOutput

• hansdegit
quote:
mkleinman schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:27:
update:

Ook nog een kort filmpje van de controller in aktie:

YouTube: SR1168 solar controller
Don't worry, is ongetwijfeld lucht.

Ik kan op het display in het filmpje niet zien waar de sensoren zich bevinden. Is dat juist en hoort het bij jouw parate kennis of keek ik weer eens met mijn neus?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
HELP!

Zodra ik de driewegklep via de zonneboiler laat lopen slaat het systeem in een E10 fout. Ik zie dan tijdens het opstarten ook dat de manometer 0.2 tot 0.4bar zakt wanneer de pomp een poging doet om rond te pompen.

De pomp trekt dus een vacuum en daarom krijg ik die fout E10.

zet ik de klep in de oude rechtdoor stand buiten de boiler om dan werkt het systeem perfect.

Ik kan in mijn systeem niet vinden wat er verkeerd aangesloten zit.

Volgens mij zit er ook geen lucht in mijn boiler. Heeft iemand enig idee?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wordt de klep goed aangestuurd, of heeft die misschien drie standen? Open circuit 1, dicht, open circuit 2. Kan de motor van het huis?

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb hem getest voordat hij het systeem in ging. Toen stond hij netjes op open ( rechtdoor ). Of "rechtsaf"

Dus dat zit wel goed.

Als ik hem eerst op rechtdoor zet, ik vraag warmte en ik laat daarna de klep omschakelen dan blijft de pomp wel in bedrijf. Je ziet dan wel dat de pomp het zwaar heeft.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Net ff getest met hoge pompstand. Hij blijft dan wel lopen maar er is 0,0 flow in het systeem. Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben dat hij in een sperstand draait

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:35:
Ik heb hem getest voordat hij het systeem in ging. Toen stond hij netjes op open ( rechtdoor ). Of "rechtsaf"

Dus dat zit wel goed.

Als ik hem eerst op rechtdoor zet, ik vraag warmte en ik laat daarna de klep omschakelen dan blijft de pomp wel in bedrijf. Je ziet dan wel dat de pomp het zwaar heeft.
Klopt dat? Die kleppen hebben toch een keuze voor rechtsaf of linksaf, als je kijkt vanaf de aansluiting tegenover het motorhuis?

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2012 19:28 (7%)
Reden: Plaatje toegevoegd

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Even dom gezegd. De klep zit verkeerd om gemonteerd nu. Vanaf de onderkant geredeneerd vanaf de CV hoofdleiding. ( die noemen we ff 1 ).

De bocht om is 2. En de bovenkant is 3. De blinde kant noem ik ff 4.

HIj schakelt nu: 1 - 3 en 2 - 3

Vanaf 1 staat hij dus in de sperstand.

Alleen: Ik heb geen idee hoe ik dit eenvoudig ga oplossen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Niet eenvoudig, dat wordt uitbouwen en even goed nadenken hoe het wel moet zitten. Waar je wel op moet letten:
-driewegklep zo monteren dat hij zonder al te grote problemen kan worden uitgebouwd, dus niet helemaal klem.

Het was een opmerking die ik voor me gehouden had, toen ik je foto's bekeek. Zeker weer zo'n oude mopperkont aan het woord.

ZonPHP PVOutput

• engelbertus
als er vacuum is zal er och ook ergens lucht moeten zitten?

als de druk 0,4 bar daalt aan de kant waar de pomp zuigt moet het water ergens heen gepompt worden waar het wel heen kan, maar waar het niet rond gepompt kan worden, en het moet in verhouding best wel een aardige hoeveelheid zijn, om aan de andere kant zoveel obderdruk moet ontstaan.

of anders gezegd. de pomp verplaatst wel water, anders kan de druk niet zakken.

engelbertus wijzigde deze reactie 08-10-2012 19:51 (21%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kan je misschien op deze foto laten zien hoe de leidingen lopen met een kleur en en pijltje voor de stroomrichting?

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:47:
Niet eenvoudig, dat wordt uitbouwen en even goed nadenken hoe het wel moet zitten. Waar je wel op moet letten:
-driewegklep zo monteren dat hij zonder al te grote problemen kan worden uitgebouwd, dus niet helemaal klem.

Het was een opmerking die ik voor me gehouden had, toen ik je foto's bekeek. Zeker weer zo'n oude mopperkont aan het woord.
Ik was er al bang voor. Ik kan me twee opties bedenken. Een makkelijke maar veel werk, en een lastige maar veel minder werk.

De makkelijke:

Systeem leeg. En de driewegklep omdraaien. zodat de bovenkant de onderkant wordt en vice versa. Ik kan dan in de klep kijken zodat ik 100% zeker weet of hij goed draait.

De moeilijke:

Motorhuis van de klep halen, op de 1 of andere manier de klep exact 180 graden draaien en daarna het motorhuis terugplaatsen.

Probleem bij deze is dat het verrekte lastig is om EXACT 180 graden te draaien. :X

Ik heb er nooit rekening mee gehouden dat dit ook kon. Ik heb de klep wel getest op mijn werkbank en gezien dat hij goed schakelde. Ik heb er geen rekening mee gehouden dat er ook vanaf de andere kant een sperstand is. Dat had ik me eerder moeten bedenken :X

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zullen we maar zeggen 8)
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:49:
als er vacuum is zal er och ook ergens lucht moeten zitten?

als de druk 0,4 bar daalt aan de kant waar de pomp zuigt moet het water ergens heen gepompt worden waar het wel heen kan, maar waar het niet rond gepompt kan worden, en het moet in verhouding best wel een aardige hoeveelheid zijn, om aan de andere kant zoveel obderdruk moet ontstaan.

of anders gezegd. de pomp verplaatst wel water, anders kan de druk niet zakken.
Ik heb gevoeld, na 10 minuten is de aanvoerleiding precies over 1 meter warm geworden. Vanaf de boiler blijft alles koud. De pomp caviteert als de ziekte, zeker in de hoge pompstand. Waarom hij in de hoge pompstand niet afslaat vanwege te weinig flow is mij een raadsel.

Misschien dat de elektrische weerstand die de regelprint ziet niet hoog genoeg wordt om in storing te gaan?

Andere vraag:

Gesteld ik zou het systeem leeg laten lopen en de driewegklep er tussenuit halen ( knelkoppelingen zitten erop ) krijg ik daarna het weer waterdicht met dezelfde koppelingen of moet ik nieuwe knelkoppelingen halen?

Update:

De flowrichting:

Hij moet dus 1 - 2 ( de afslag ) of 1 - 3 ( rechtdoor ) schakelen. Hij doet nu 1 - 3 en 2 - 3, en die laatste betekent effectief 1 in sper.. Hij moet dus 180 graden worden gedraaid.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 20:15 (5%)

• engelbertus
mij is verteld dat je de ringetjes moet vervangen, die bijten zeg maar in de buis om daar waterdicht te worden.
de koppeling zelf kun je weer gebruiken.
hoe het zit met de stukjes buis.. het lijkt me dat wanneer de ringetjes hun werk doen, de buis hergebruikt kan worden.

misschien dat je de leverancier van de klep kunt bellen. misschien zit er een indicatie op de schroefdraad/ pen die uit de klep steekt, die een bepaalde stand aanduid, of misschien zelfs wel een vierkant einde. of een afgeplat stukje, waardoor de motor niet gedraaid kan worden?

bij de foto.. de rode lijn komt uit de ketel en gaat richting je cv cirquit?
de blauwe lijn is de retour richting de cv ketel? staan de pijlen goed aangegeven?

de gele lijn is het warme water uit je buffervat, en de aanvoer voor cv cirquit?

en hoe zit je pomp? de pomp bedoel je de pomp van de cv ketel mee? die wordt enkel gestuurd door de ketel?

engelbertus wijzigde deze reactie 08-10-2012 20:25 (24%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Met nieuwe spullen en goed gereedschap kun je de oude knelringen blijven gebruiken. Dat is meestal geen probleem. Zet de nummertjes er ook even bij op de foto?.

Wat voor boring heeft die klep precies, zoals op "mijn" plaatje, of ook nog een stand rechtdoor? Als het laatste het geval is moet je het motorhuis eraf kunnen halen en zou je de klep met de hand goed kunnen zetten, dus een halve slag draaien en dan er weer op. Motorhuis kan waarschijnlijk ook wel gedraaid worden.

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2012 20:42 (67%)

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:17:
mij is verteld dat je de ringetjes moet vervangen, die bijten zeg maar in de buis om daar waterdicht te worden.
de koppeling zelf kun je weer gebruiken.
hoe het zit met de stukjes buis.. het lijkt me dat wanneer de ringetjes hun werk doen, de buis hergebruikt kan worden.

misschien dat je de leverancier van de klep kunt bellen. misschien zit er een indicatie op de schroefdraad/ pen die uit de klep steekt, die een bepaalde stand aanduid, of misschien zelfs wel een vierkant einde. of een afgeplat stukje, waardoor de motor niet gedraaid kan worden?

bij de foto.. de rode lijn komt uit de ketel en gaat richting je cv cirquit?
de blauwe lijn is de retour richting de cv ketel? staan de pijlen goed aangegeven?

de gele lijn is het warme water uit je buffervat, en de aanvoer voor cv cirquit?

en hoe zit je pomp? de pomp bedoel je de pomp van de cv ketel mee? die wordt enkel gestuurd door de ketel?
Ik heb hem vanavond gebeld, hij was niet meer op kantoor en had geen driewegklep bij de hand. Hij had het erover dat ik het motorhuis eraf moet halen en een kwartslag moet draaien. Volgens mij red ik het dan nog niet want hoe ik de motor ook draai, het probleem blijft. Het enige hoe ik het kan oplossen is de kogelkraan binnenin 180 graden draaien.

Een uitsparing heb ik niet gezien of een aanduiding hoe ik kan zien dat ik hem exact 180 graden kan draaien.

De lijnen kloppen. Hij komt blauw binnen vanaf de CV retour. De driewegklep bepaald of hij wordt voorverwarmd door de zonneboiler voordat hij de ketel in gaat of dat hij meteen rechtdoor de ketel in gaat.
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:25:
Met nieuwe spullen en goed gereedschap kun je de oude knelringen blijven gebruiken. Dat is meestal geen probleem. Zet de nummertjes er ook even bij op de foto?.

Wat voor boring heeft die klep precies, zoals op "mijn" plaatje, of ook nog een stand rechtdoor? Als het laatste het geval is moet je het motorhuis eraf kunnen halen en zou je de klep met de hand goed kunnen zetten, dus een halve slag draaien en dan er weer op. Motorhuis kan waarschijnlijk ook wel gedraaid worden.
Ik weet niet exact wat je met boring bedoeld.

De klep schakelt 1-3 en 2-3 ( of 3-2, hoe je het wil zien ).. Dus bij 2-3 ( zonneboiler CV bedrijf ) staat 1 in sper en dat is nu precies wat bij mij gebeurd.

1 zit bij mij onderaan ( met het schroefje van het motorhuis )

Ik wil dus 1-3 ( CV bedrijf ) en 1-2 ( Hybride bedrijf ) kunnen schakelen.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 21:43 (32%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Krijg je het motorhuis er niet vanaf? Dat zou eenvoudig moeten kunnen. En op de kogel zit meestal een vierkante spindel, dus dat is een kwestie van draaien met een bahco. Ik heb hier een handbediende driewegklep in de aanvoer bij m'n quooker. Daar kan ik de greep in elke willekeurige stand op zetten, weliswaar 3 van de 4 fout, maar toch.
En de kogel kan eindeloos om z'n as draaien, er is geen mechanische aanslag binnenin.

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2012 21:49 (11%)

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:47:
Krijg je het motorhuis er niet vanaf? Dat zou eenvoudig moeten kunnen. En op de kogel zit meestal een vierkante spindel, dus dat is een kwestie van draaien met een bahco. Ik heb hier een handbediende driewegklep in de aanvoer bij m'n quooker. Daar kan ik de greep in elke willekeurige stand op zetten, weliswaar 3 van de 4 fout, maar toch.
Klopt er zit een spindel, ik weet niet zeker of die vierkant is. Zeskantig kan dat ook? Vandaar mijn grote angst om de klep niet exact 90 of 180 graden door te draaien. Het motorhuis zit vast met een borgpin die ik er uit kan halen. Wordt wel priegeldepriegel want ik kan daar HEEL slecht bij. }:O

De belangrijkste vraag is: Ga ik het redden met de inwendige klep 90, 180 of 270 graden te draaien? Ik kan me nog steeds heel moelijk een voorstelling maken van hoe die klep er nu van de binnenkant EXACT uit ziet. Dus wat er gebeurd als ik met de hand hem 90/180 of 270 ga draaien.

Of is de enige optie om de klep fysiek om te draaien? Dus 1 wordt 3 en 3 wordt 1?

Ik ben over het algemeen heel erg goed in het visualiseren van dit soort problemen ( beelddenker ) maar ik krijg dit niet voor elkaar.

• engelbertus
als er druk op het systeem zit moet er bij ontluchten water uit de nieuwe ontluchter komen toch?
is dat het geval?

misschien is de klep langzaam, en met de pomp op lage stand, te lang maar half open, zodat de pomp teveel weerstand voelt.
op hoge stand nog niet teveel weerstand, waardoor hij door blijft draaien.
als er lucht in zit is het geen echt "gesloten systeem" en moet het water in de boiler omhoog gepompt worden. er kan dan ook lucht in de leiding van boiler naar cv komen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:52:
als er druk op het systeem zit moet er bij ontluchten water uit de nieuwe ontluchter komen toch?
is dat het geval?

misschien is de klep langzaam, en met de pomp op lage stand, te lang maar half open, zodat de pomp teveel weerstand voelt.
op hoge stand nog niet teveel weerstand, waardoor hij door blijft draaien.
als er lucht in zit is het geen echt "gesloten systeem" en moet het water in de boiler omhoog gepompt worden. er kan dan ook lucht in de leiding van boiler naar cv komen.
De klep is vrij snel, Binnen 10 seconden wisselt hij van positie. En ik ben er echt vrij zeker van dat het probleem zit in het feit dat hij dicht staat. Er is echt praktisch geen flow.

De nieuwe ontluchter bij de boiler werkt prima, daar komt alleen water uit en geen lucht. Ook de ontluchter bij de CV en de ontluchter bij de nieuwe radiator zijn goed ontlucht.

• engelbertus
je zegt dat er op de werkbank een stand was waarbij de klep rechtdoor ging, dat betekent dat er een gat dwars door de kogel geboord is, er moet dan ook een gat in zitten van links of rechts, om de bocht om te kunnen schakelen.
dit is een beetje raar voor een klep die maar twee standen kent?

boring betekent dus hoe de gaten in de kogel zitten, zie ook de schematische tekening van eric-plan.

je zegt dat de klep nu 1-3 schakelt en 2-3. kan de klep dan niet ook nog anders worden aangestuurd zodat 1-3 wordt geschakeld, dus van de 1-3 de andere kant uit schakelen? dan krijg je 1-2

als de stand zonder boiler, dus rechtdoor goed werkt, dan moet er dus van een zijkant ook een gat zitten. dat zit dicht dus aan de achterkant, want 2 is dan ook dicht. de klep kan dan alleen de kogel zo draaien dat de gat van de achterkant omhoog draait. kan de klep niet zo draaien dat deze het gat aan de achterkan naar onder draait?

engelbertus wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:01 (22%)

• engelbertus
hoe gaat het water door de boiler? is het cv water "proceswater" dsus 300 liter? of gaat het door een tweede spiraal?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:58:
je zegt dat er op de werkbank een stand was waarbij de klep rechtdoor ging, dat betekent dat er een gat dwars door de kogel geboord is, er moet dan ook een gat in zitten van links of rechts, om de bocht om te kunnen schakelen.
dit is een beetje raar voor een klep die maar twee standen kent?

boring betekent dus hoe de gaten in de kogel zitten, zie ook de schematische tekening van eric-plan.

je zegt dat de klep nu 1-3 schakelt en 2-3. kan de klep dan niet ook nog anders worden aangestuurd zodat 1-3 wordt geschakeld, dus van de 1-3 de andere kant uit schakelen? dan krijg je 1-2
Hmm. Dan zou ik de nul en de schakeldraad moeten omdraaien? Als ik dat eenmalig doe dan zou ik inderdaad de juiste stand voor elkaar moeten krijgen.

Ik ben er nu vrij zeker van dat hij 1-3 doet. Als hij alleen 1-2 en 2-3 zou kunnen schakelen dan zou hij op dit moment NIET werken of altijd door de boiler heen. Dat is makkelijk te testen. .. Ik ga de CV ff schakelen en kijken of de buizen van de zonneboiler warm worden :)

Mocht dat het geval zijn dan is het probleem nog groter en moet de driewegklep sowieso anders worden geplaatst. 8)7

Hij gaat trouwens inderdaad door de 2e warmtewisselaar heen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:52:
[...]

Klopt er zit een spindel, ik weet niet zeker of die vierkant is. Zeskantig kan dat ook? Vandaar mijn grote angst om de klep niet exact 90 of 180 graden door te draaien. Het motorhuis zit vast met een borgpin die ik er uit kan halen. Wordt wel priegeldepriegel want ik kan daar HEEL slecht bij. }:O

De belangrijkste vraag is: Ga ik het redden met de inwendige klep 90, 180 of 270 graden te draaien? Ik kan me nog steeds heel moelijk een voorstelling maken van hoe die klep er nu van de binnenkant EXACT uit ziet. Dus wat er gebeurd als ik met de hand hem 90/180 of 270 ga draaien.

Of is de enige optie om de klep fysiek om te draaien? Dus 1 wordt 3 en 3 wordt 1?

Ik ben over het algemeen heel erg goed in het visualiseren van dit soort problemen ( beelddenker ) maar ik krijg dit niet voor elkaar.
Het is een kogelkraan, die dingen hebben binnenin geen vergrendeling of blokkering.
Je hebt bij dit soort kleppen twee manieren waarop het gat in de kogel kan zitten. Een L-boring, daarbij zit het gat om een hoek of een T-boring. Bij een L-boring zijn er altijd maar twee van de drie openingen open. Bij een T-boring kunnen ook alle drie de openingen doorlaten. Een klep met een T-boring kan niet als afsluiter gebruikt worden, want er is altijd een doorlaat. Bij een L-boring is dat niet zo.

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:06 (3%)

ZonPHP PVOutput

• engelbertus
ik weet niet hoe de klep werkt, normaal staat deze blijkbaar op 1-3, en bij spanning draait deze of rechts of links. de fase en nul omdraaien zou dan juist ke probleem al helemaal oplossen. ej moet de draden dan permanen omdraaien, en niet slechts 1 keer

• engelbertus
Bij een T boring zou ik evrwachten dat je de klep zonder wissellen van draden in alle drie de standen kunt zetten?

of is dat iets wat je in je ontwerp moet opnemen, welke kant de klep op draait bij spanning?

en die klep heeft 2 of 3 draden? dan zou ik zeker verwachten dat je dmv de aansturing ervan veel meer combinaties kunt maken dan alleen wel of geen spanning, en een draairichting die een kwartslag draait.
is er een handleiding of beschrijvng van de klep of motor? en hoe wordt ie genoemd? NO of NC ?

en welke druk wordt hoger of lager? die op de manometer van de gv ketel? of die op de spiraal oid?

engelbertus wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:12 (50%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Net even de proef op de som genomen. Ik zei dat de klep in 1-3 stond. Ik heb de CV op 24 graden gezet. ( boiler staat op 47 ) en gevoeld bij de zonneboiler of de leidingen warm werden richting de CV. Dat was NIET het geval.

Met andere woorden hij staat inderdaad in standje 1-3 en bij het bekrachtigen van de schakelaar gaat hij naar 2-3.

Ik pak ff de documentatie van de klep erbij.

Dus inderdaad A-B in rust. En bekrachtigt sluit A af.. En ik wil eigenlijk C afsluiten.
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:07:
Bij een T boring zou ik evrwachten dat je de klep zonder wissellen van draden in alle drie de standen kunt zetten?

of is dat iets wat je in je ontwerp moet opnemen, welke kant de klep op draait bij spanning?

en die klep heeft 2 of 3 draden? dan zou ik zeker verwachten dat je dmv de aansturing ervan veel meer combinaties kunt maken dan alleen wel of geen spanning, en een draairichting die een kwartslag draait.
is er een handleiding of beschrijvng van de klep of motor? en hoe wordt ie genoemd? NO of NC ?

en welke druk wordt hoger of lager? die op de manometer van de gv ketel? of die op de spiraal oid?
Klep heeft 3 draden. zwart, rood en geel. Bij 1-3 zakt de druk niet. Bij stand 2-3 geschakeld zakt de druk dus op de manometer vlak onder de CV ketel ( die zit in de retour ).

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:15 (62%)

• engelbertus
fase en nul omdraaien zou dan 1-3 moeten schakelen, ( als dat mag/kan qua wat de motor kan hebben)
of de t boring die je zegt te hebben staat normaal op alle drie poorten open.

engelbertus wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:15 (15%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:14:
fase en nul omdraaien zou dan 1-3 moeten schakelen, of de t boring die je zegt te hebben staat normaal op alle drie poorten open.
Alleen heb ik twee fasen, rood en geel. Als ik zwart en geel of rood omdraai dan werkt er nog maar 1 stand ipv beide? Of heb ik dat mis?

COM = Zwart
NO = Geel
NC = Rood

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:18 (4%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:16:
[...]

Alleen heb ik twee fasen, rood en geel. Als ik zwart en geel of rood omdraai dan werkt er nog maar 1 stand ipv beide? Of heb ik dat mis?
geel en rood omdraaien zou de openen en sluiten moeten omdraaien

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:18:
[...]

geel en rood omdraaien zou de openen en sluiten moeten omdraaien
Dat werkt niet. Hij schakelt dan van 1-3 naar 2-3.. En niet van 2-3 en dan nog 90 graden verder.

Ik begin me af te vragen of het puur elektrisch op te lossen is of dat ik toch de klep zelf onder handen moet nemen. Alleen komt dan dat visualisatieverhaal weer om de hoek kijken. :/ . Ik kan er NIET tegen dat ik me geen beeld kan vormen over het binnenwerk van de klep en wat ik moet doen.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:21 (34%)

• engelbertus
ik begriojp hete ven niet
spanningloos is 1-3

met spanning. ( op welke L?) draait hij of 90 graden links of 90 graden rechts
de nederlandse verklaring is er ook maar door iemand bij geplaatst, en waarschijnlijk niet helemaal correct, in iedergeval niet volledig.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:19:
[...]

Dat werkt niet. Hij schakelt dan van 1-3 naar 2-3.. En niet van 2-3 en dan nog 90 graden verder.
Zoals gezegd, die kogel kan je gewoon ronddraaien, draai die eens 180 graden, dan ben je er toch? En dat kan toch met een zeskant?

ZonPHP PVOutput

• engelbertus
de motor is nog niet van de klep toch?

standaard zonder spanning is dus NO, dan staat er dat spanning op de ene L sluit, en spanning op de andere L opent. ?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Volgens mij wordt het een gevalletje EMP..

En Maar Proberen :). Wat denk je. Zal ik hem 90 graden of 180 moeten draaien? Volgens mij draait hij links-om uit m'n hoofd.

Ik ga proberen te slapen. Dat zal wel niet lukken omdat ik nu al weet dat dit blijft pruttelen in m'n hoofd.

* mkleinman knows himself.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:23 (46%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:21:
ik begriojp hete ven niet
spanningloos is 1-3

met spanning. ( op welke L?) draait hij of 90 graden links of 90 graden rechts
de nederlandse verklaring is er ook maar door iemand bij geplaatst, en waarschijnlijk niet helemaal correct, in iedergeval niet volledig.
Het is een motorklep, geen veerklep. Een motorklep heeft geen spanning nodig om in een bepaalde stand te staan, een veerklep wel. In de meeste CV-ketels zit een veerklep, die teruggaat naar de rustpositie als de ketel stopt met pompen oid

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:23:
[...]

Het is een motorklep, geen veerklep. Een motorklep heeft geen spanning nodig om in een bepaalde stand te staan, een veerklep wel. In de meeste CV-ketels zit een veerklep, die teruggaat naar de rustpositie als de ketel stopt met pompen oid
Klopt, het is een motorklep.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:22:
Volgens mij wordt het een gevalletje EMP..

En Maar Proberen :). Wat denk je. Zal ik hem 90 graden of 180 moeten draaien? Volgens mij draait hij links-om uit m'n hoofd.

Ik ga proberen te slapen. Dat zal wel niet lukken omdat ik nu al weet dat dit blijft pruttelen in m'n hoofd.

* mkleinman knows himself.
EMP, mijn initialen :) Maar zoals gezegd, er zitten geen blokkeringen in, dus of het nu linksom of rechtsom gaat, dat maakt niet uit.

ZonPHP PVOutput

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 02:12

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:14:
fase en nul omdraaien zou dan 1-3 moeten schakelen, ( als dat mag/kan qua wat de motor kan hebben)
of de t boring die je zegt te hebben staat normaal op alle drie poorten open.
Beetje late reactie, maar als de klep werkt op wisselstroom (wat je dus aangeeft met fase/nul) dan werkt omdraaien van deze twee draden niet. Het resultaat zal hetzelfde zijn.
Bij gelijkstroom of een twee fasen systeem zou het wel op gaan.

2k op west bij Pv Output

• engelbertus
ok, dus bij spanning draait ie tot dat hij middels aan schakelaar in de motor spanningloos wordt, en draait dan de andere kant op, op het moment dat de andere L spanning krijgt, totdat deze ook weer spanningsloos wordt door een schakelaar in de motor?
dan heeft de klep een slag van 90 graden, en kun je de werking allen veranderen door de kogel anders te draaien, of de klep een ker uit te bouwen en om te draaien.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
Geurt-kun schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:27:
[...]

Beetje late reactie, maar als de klep werkt op wisselstroom (wat je dus aangeeft met fase/nul) dan werkt omdraaien van deze twee draden niet. Het resultaat zal hetzelfde zijn.
Bij gelijkstroom of een twee fasen systeem zou het wel op gaan.
Het is een driedraads versie. De zwarte draad is de nul, en met de rode of gele draad kies je de draairichting.

ZonPHP PVOutput

• engelbertus
nee, met die draden stuur je hem een kant op. er zijn slects 2 standen.
nul is dan altijd nul.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hij draait afhankelijk van de fase op geel of rood 90 graden heen en terug. Het motorhuis draaieen zal dus geen effect hebben.

Volgens mij kan ik de klep 90 graden draaien maar dan moet ik geel en rood ook omdraaien of ik moet hem 180 graden draaien en dan zou ik de draden moeten kunnen laten zitten. Right?

En je hoort idd een relais in de motor zelf klikken wanneer die zijn eindstand bereikt.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:36 (12%)

• FireWood
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 21:16
Zo moeilijk zit deze klep niet in elkaar zover ik jullie begrijp.

Als a-c doorlopend zijn moet er een T-boring gebruikt zijn, aangezien een L-boring dit niet kan.
Als daarna a-b kort wordt gesloten is er maar 1 methode hoe de boring kan zitten:

vs

De 2 draden is voor linksom of rechtsom, maar de slag is door eindschakelaars waarschijnlijk beperkt tot 90 graden, dit is namelijk heel gebruikelijk.

Oplossing op het probleem:
1. Eindschakelaars verplaatsen. (meestal moeilijk)
2. Motor loshalen van klep en 90 graden draaien (van motor zijde kijkend linksom) (goed te doen)
3. Motorbehuizing 90 graden draaien (meestal lastig of onmogelijk afhankelijk van bevestiging en aandrijving)

FireWood wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:43 (35%)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
WIlde ik net zeggen :) dan is dus de enige optie om hem 90 graden te draaien en dan de rode en gele draad te wisselen .als ik hem 180 graden draai dan staan alle 3 poorten open.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:35:
Hij draait afhankelijk van de fase op geel of rood 90 graden heen en terug. Het motorhuis draaieen zal dus geen effect hebben.

Volgens mij kan ik de klep 90 graden draaien maar dan moet ik geel en rood ook omdraaien of ik moet hem 180 graden draaien en dan zou ik de draden moeten kunnen laten zitten. Right?

En je hoort idd een relais in de motor zelf klikken wanneer die zijn eindstand bereikt.
Lijkt me wel, maar gewoon testen met losse motor. En de klep in de stand die daarbij hoort. Maar je zou naar bed.

ZonPHP PVOutput

• slb
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:46
Stond er geen A, B, AB op de driewegklep? Dat had de installateur toch op moeten vallen.

Ik kom nu voor het eerst op dit onderwerp terecht en mij sprong meteen een andere oplossing te binnen.
Een open verdeler met een extra (vraaggestuurde) pomp. Wordt vaak gebruikt bij cascadeopstellingen (=meerdere kleinere cv-ketels ipv een grote) en verwarming met verschillende warmtebronnen (houtkachel, zonnecollector, aardwarmte, etc.).

Wat je dan iig moet ondervangen is de kamerthermostaat. Deze lees je met de Arduino die aan de hand van de retourtemperatuur de ketel aanstuurt. Stuurt de kamerthermostaat ook de pomp? In het laatste geval kun je met de Arduino thermostaat simuleren. Nog mooier is als je de buitentemperatuur meet en een weersafhankelijke regeling maakt.

Hoe dan ook, keep it simple, dus de aansturing/schakelingen niet te ingewikkeld maken.
quote:
engelbertus schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:24:
een cv systeem heeft vooral bij eerste aansluiting waarschijnlijk veel zooi er in. daarom hoor je het ook eerst goed te spoelen, voordat je het definitief aansluit en in werking zet.

volgens mij wordt dat zelden gedaan. maar dat kun je alsnog zelf wel eens doen. het kan alleen een grote klus worden als je er een grote boiler in hebt zitten.

ik zat een tijd nog te twijfelen of ik een anti kalk apparaat zou aanschaffen. en dan het cv systeem ook eens te hervullen met water zonder kalk. maar dat gaat iig eerst niet door.
Dat is geen slim idee, dan wordt het water te zuur en krijg je andere problemen. Kalk vormt in een gesloten systeem vrijwel geen probleem, zeker niet wanneer je onder de 65 graden Celsius blijft.

Die spirovent vuilafscheiders en microbellenontluchters werken goed, maar de modellen met vertikale aansluiting hebben wel wat meer doorstroomweerstand.

prompt $p $g

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
slb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:55:
Stond er geen A, B, AB op de driewegklep? Dat had de installateur toch op moeten vallen.

Ik kom nu voor het eerst op dit onderwerp terecht en mij sprong meteen een andere oplossing te binnen.
Een open verdeler met een extra (vraaggestuurde) pomp. Wordt vaak gebruikt bij cascadeopstellingen (=meerdere kleinere cv-ketels ipv een grote) en verwarming met verschillende warmtebronnen (houtkachel, zonnecollector, aardwarmte, etc.).

Wat je dan iig moet ondervangen is de kamerthermostaat. Deze lees je met de Arduino die aan de hand van de retourtemperatuur de ketel aanstuurt. Stuurt de kamerthermostaat ook de pomp? In het laatste geval kun je met de Arduino thermostaat simuleren. Nog mooier is als je de buitentemperatuur meet en een weersafhankelijke regeling maakt.

Hoe dan ook, keep it simple, dus de aansturing/schakelingen niet te ingewikkeld maken.
Arduino is komen te vervallen. De driewegklep wordt aangestuurd door mijn nieuwe Solar controller (SR1168) en ik heb nog gewoon mijn klokthermostaat in de woonkamer hangen ( Celcia 20 ).

Ik heb vanochtend nog wat op papier gezet om het voor mezelf duidelijker te maken.

A = onderkant ( CV retour )
B = bovenkant ( richting CV ketel )
C = aftakking richting zonneboiler.

Ik wil eigenlijk A - B en A - C kunnen schakelen A > B = CV bedrijf, A > C is hybride bedrijf.

De klep draait 90 graden rechtsom naar de Closed stand en 90 graden linksom naar Open.

Huidige situatie

Open = A-B ( gele schakeldraad )
Closed = B-C ( rode schakeldraad )

Op de controller is dit aangesloten als zwart/geel/rood.

Wanneer de zonneboiler warmer is dan de retour dan draait de klep naar stand B-C dmv de rode schakeldraad.

Dit levert de ongewenste situatie op dat de ketel in storing gaat omdat er geen flow mogelijk is.

Oplossing

Motorhuis verwijderen en de klep 90 graden linksom draaien en daarna de motor terug plaatsen.

Open = A-C ( nieuwe ruststand ) gele schakeldraad
Closed = A-B ( rode schakeldraad ).

Op de controller moet ik dit nu aansluiten als zwart/rood/geel

Met deze setup moet de driewegklep draaien wanneer de retour warmer is dan de zonneboiler. Vandaar dat ik rood/geel moet omdraaien.

Klopt mijn redenatie?

180 graden draaien
180 graden draaien gaat niet werken, dan krijg ik de ongewenste situatie dat A-B EN A-C EN B-C open staan. De T boring staat dan open voor alle openingen.

mkleinman wijzigde deze reactie 09-10-2012 08:11 (3%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:10:
[...]
Oplossing

Motorhuis verwijderen en de klep 90 graden linksom draaien en daarna de motor terug plaatsen.

Open = A-C ( nieuwe ruststand ) gele schakeldraad
Closed = A-B ( rode schakeldraad ).

Op de controller moet ik dit nu aansluiten als zwart/rood/geel

Met deze setup moet de driewegklep draaien wanneer de retour warmer is dan de zonneboiler. Vandaar dat ik rood/geel moet omdraaien.

Klopt mijn redenatie?
Volgens mij klopt het. Overigens zou in deze setting een klep met een L-boring logischer geweest zijn. Het is immers of het een, of het ander en nooit allebei. Misschien nog wel investeren in drie kogelafsluiters, zodat je de klep kan uitbouwen in geval van storing, zonder dat je hele installatie leeg hoeft.
Want zowel de klep als de motor kunnen stuk en het is de maar de vraag of je voor deze chinaware klep snel een nieuwe motor kan kopen. Als je de kogelafsluiters slim plaatst kan je zorgen dat je eenvoudig een bypass kan maken voor als het mis gaat met de driewegklep.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Klep is gedraaid. Systteem is gestart. Geen foutmeldingen en..... Hij werkt!

We warmen nu het huis op met de zonneboiler!!!!

Jaaaaaaaaaaaaa :) !

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:13:

Mooi. Dan is je harde werken toch beloond. Benieuwd hoe het bevalt en ook hoe je uitkomt met je warme (douche)water.

Hier staat de kachel overigens nog steeds uit, kijken hoe lang we dat volhouden. Scheelt wel als je benedenburen de kachel aanhebben.

ZonPHP PVOutput

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:13:

what's next? extra vacuumbuizen om meer warmte te spijkeren in de winter/herfst? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• engelbertus
Ventilatie wtw of warmtepompboiler?

Maar je had ook al climarad of zo, dus daar valt niet snel meer iets te halen, of ben ik in de war?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:56

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Mooi! De aanhouder wint. :)

Wise enough to play the fool

• hansdegit
Goed bezit mkleinman! Neem van mij aan: je lacht je dood als je de rookgassen van al je buren uit hun schoorstenen ziet walmen.

Had je er nu een element ingeschroefd of was dat een gedachtespinsel? Hier ben ik een overschotje aan het wegsalderen, maar dat schiet niet op met dat mooie weer.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True