Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Woudsehoeve en een heel mooi project.

Als je toch gaat voor een 200L en 1000L boiler kun je (zoals je zelf aangeeft) de 200L als voorlader gebruiken en de 1000L als buffer moet het kunnen met een CW3 zoals aangegeven.
Als je genoeg Heatpipes hebt liggen om voor/najaar ook je CV (rekensommetje van aantal MJ en jaargetijde van aantal uren instraling van de zon) een handje te helpen moet je 200L in de winter ook wel kunnen verhogen tot een redelijk niveau. En je kunt je zonneboiler systeem zo inrichten dan de 200L altijd voorrang om te verwarmen tot een bepaald minimum niveau. CW3 moet dat makkelijk trekken.
Eventueel kun je ook een electrisch element in de 200L boiler plaatsen of een doorstroom verwarmer (electrisch)
De 1000L zou ik van het type "Schicht ladesysteem" nemen zie http://www.viessmann.de/d...on_schichtladesystem.html
Geeft minder verstoring tijdens het opwarmen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:44:
@Woudsehoeve en een heel mooi project.
Als je toch gaat voor een 200L en 1000L boiler kun je (zoals je zelf aangeeft) de 200L als voorlader gebruiken en de 1000L als buffer moet het kunnen met een CW3 zoals aangegeven.
Als je genoeg Heatpipes hebt liggen om voor/najaar ook je CV (rekensommetje van aantal MJ en jaargetijde van aantal uren instraling van de zon) een handje te helpen moet je 200L in de winter ook wel kunnen verhogen tot een redelijk niveau. En je kunt je zonneboiler systeem zo inrichten dan de 200L altijd voorrang om te verwarmen tot een bepaald minimum niveau. CW3 moet dat makkelijk trekken.
Eventueel kun je ook een electrisch element in de 200L boiler plaatsen of een doorstroom verwarmer (electrisch)
De 1000L zou ik van het type "Schicht ladesysteem" nemen zie http://www.viessmann.de/d...on_schichtladesystem.html
Geeft minder verstoring tijdens het opwarmen.
De buffer is er ook al ..... moet alleen nog naar zolder ..... dat wordt nog een klus!
Ik heb bewust gekozen voor een buffer zonder spiralen.
Het voorlader principe vind volgens mij automatisch plaats. De 200L wordt verwarmd met een spiraal, wat daar uit komt gaat bovenin de buffer met een modulerende pomp zou dat een mooi resultaat moeten geven. Een kleinere ww boiler had daar mogelijk beter geweest (in de winter eerder op temp) maar dan is de voorraad weer te klein. De WW voorziening kan niet gebruik maken van de warmte in de grote buffer (Tenzij ik de secondaire solar pomp aan zet, dan pomp ik warmte uit de buffer naar de boiler, alleen als de temp buffer hoger is als de temp boiler .... mmm over na denken...)
De Houtkachel warmte is per definitie al 60 graden of hoger.
Elektrisch na verwarmen lijkt me (nog) geen goed plan, moet ik meer PV panelen hebben....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gemaild met de Warmteservice ivm een Remeha avanta 35C ketel, dit is hun antwoord:
Beste Richard,

Zojuist hebben wij gesproken met Remeha. En de volgende antwoorden gehad.

1) Wat de ketel doet als de retour warmer /dezelfde temperatuur heeft als de aanvoer:

Als dit zich voordoet zal de ketel zich volledig uitschakelen. Zolang er wel warmtevraag op de thermostaat blijft zal de pomp wel blijven draaien.

2) Blijft de ventilator draaien indien de CV niet brand door dat de retour warmer is als de aanvoer? ( Dus verlies ik warmte? ):

Nee als de aanvoer hoger is dan de gevraagde temperatuur zal de ventilator ook uitschakelen.

Mocht u verder nog vragen hebben dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,
Warmteservice Alphen ad Rijn

Duidelijk!

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 21:59
Aan een WTW gedacht die je vóór je boiler schakelt? Dan heb je aan een CW3 ruim voldoende...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

pendelen gebeurt alleen bij een domme of verkeerd gedimensioneerde ketel, en is dus geen topic.
de ketel moet een vermogensregeling hebben op aan en retour, en een bereik van 5% tot 100%
eventueel instelbaar met limieten en per %
als er toch een gasketel bij komt kijken, hou dan op met nuon/essent/ouderwets denken, stook de boiler indirekt via de spiraal en geef dat een Kw-limiet, zo bereik je op warmwater ook hoge rendementen (gas)
(een beetje ketel die dat kan herken je aan geschiktheid voor cascade opstelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@woudsehoeve:
- verwarmen van je 200l boiler en je 1000 l boiler kan door het schakelen van het "glycol" circuit
- waar/hoeveel ZB collector ga je plaatsen? mn. deze collector ruim bemeten en vertikaal of met een grote hoek plaatsen ri. het zuiden leidt tot een meer vergelijkbare opbrengst door het jaar heen (en dus veel plezier in voor/najaar)
- hoeveel m3 gas gebruik je nu op een koude dag? wellicht is dat wel te overbruggen met de 1000l water verhitten en kan je de gasketel uitsparen.
- mijn zb is bijna het hele jaar minimaal ca. 18-19 graden in de warmste boiler, dus de gasketel hoeft altijd minder te doen dan bij een klant zonder boiler.(van 19->60 is toch 20% minder dan van 10-> 60), dus hogere doorstroom mogelijk.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:55:
Aan een WTW gedacht die je vóór je boiler schakelt? Dan heb je aan een CW3 ruim voldoende...
Die WTW kan nog komen maar die moet dan in een inbouw kast van de woonkamer komen ..... Waterleiding af takken en doortrekken naar zolder ....
Dat is het nadeel van een oud huis (boerderij uit 1900) niet alles zit op handige plaatsen ondanks de rigoureuze verbouwing die ik in 2001 heb gedaan. Maar toen wist ik alleen van isoleren, de andere maatregelen waren toen nog weinig algemeen bekend of beschikbaar. (ook geen HR++++++ glas, maar voor dat ik die 114 ruitjes (6 per kozijn) ga vervangen....) maar ook de isolatie zou ik nu dikker doen (nu 6cm) En mens wordt wijzer met de jaren!

@eric-pvt:
De WW-boiler stook ik liever niet op voordat ik het warm water nodig heb, Ik leid het door de CV-Combi ketel, dan warm ik het net op tijd.
Die modulatie diepte van 5-100% zal ik op letten bij de keuze van de ketel. Ik denk dat het een nog kleinere wordt als ik eerst dacht(35kW), dan kan hij nog beter een beetje bij verwarmen. Maar ook omdat door het voor verwarmen geen CW5 nodig heb, CW4 bij iets van 24kW moet voldoende zijn, zeker als ik er later nog een WTW voorzet.

@BarryH
Ik heb 9 meter ~ boven mij dakkapellen, daar past net de 2 meter hoge ZB-collector boven. Dus ik kan voor 60 tot 96 heatpipes (3x30 of 4x24) gaan. Daar moet ik toch ook in het voor en najaar behoorlijk mee kunnen bij verwarmen. Het idee is inderdaad dat ik met de 1000L buffer 24h kan draaien voordat er weer een nieuwe energie input plaats vind (hout of zon).
Ik weet niet wat ik nu op een koude dag verbruik maar zit op ~2000m3 per jaar, Daarnaast stook ik nu ook nu een hout kachel welke de keuken en woonkamer verwarmd als ik thuis ben. De WAF is erg laag voor het weg laten van de gas ketel ....
quote: "Je denk toch niet dat ik koud douche omdat de houtkachel niet heeft gebrand en het slecht weer is ?". Die gas ketel komt er .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:59:
[...]

quote: "Je denk toch niet dat ik koud douche omdat de houtkachel niet heeft gebrand en het slecht weer is ?". Die gas ketel komt er .....
WAF factor, ja daar kun je last van hebben, maar toch........
Think out of the box, bij veel mensen kan in hun referentiekader alleen warmwater worden geleverd als er een gasinstallatie aan zit, maar het kan dus anders.

Ik weet niet of je een neggie bent of wordt, maar zoals gezegd bijverwarmen met een electrisch element of een doorstroomverwarmer?

http://www.google.nl/sear...4QvwUoAA&biw=1600&bih=809
Als je de gehele boiler wilt verwarmen

En bijvoorbeeld http://www.stiebel-eltron...h-geregelde-doorstromers/ als je alleen het gebruikte water op temperatuur wilt hebben.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Ik ben op zoek naar een zonnecollector (bij voorkeur vlakke plaat) met dezelfde maten als een pv paneel.
Dit omdat ik het zuiddak van mijn te bouwen woning geheel vol wil leggen met pv en een zonneboiler.
Om ea er netjes uit te laten zien wil ik gaan voor een in dak systeem.

Aangezien de meeste pv-panelen afmetingen hebben va ca 1,65m bij 1 ben ik op zoek naar een zonnecollector met in ieder geval dezelfde hoogte. Iemand die weet of er zoiets bestaat en zo ja waar ik dat kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:45:
[...]
WAF factor, ja daar kun je last van hebben, maar toch........
Think out of the box, bij veel mensen kan in hun referentiekader alleen warmwater worden geleverd als er een gasinstallatie aan zit, maar het kan dus anders.

Ik weet niet of je een neggie bent of wordt, maar zoals gezegd bijverwarmen met een electrisch element of een doorstroomverwarmer?

http://www.google.nl/sear...4QvwUoAA&biw=1600&bih=809
Als je de gehele boiler wilt verwarmen

En bijvoorbeeld http://www.stiebel-eltron...h-geregelde-doorstromers/ als je alleen het gebruikte water op temperatuur wilt hebben.
Mijn referentie kader licht buiten die van 99% van de Nederlandse bevolking .... :)
En mijn vrouw gaat daar heel ver in mee maar lauw douchen is er niet een van...

Ik ben geen Neggie, ik heb zelfs nog 5000kWh per jaar af te rekenen (3 gezinnen+boerderij), maar heb voor volgend jaar nog 6kWp in de planning (dak waar het op moet eerst af.. )
Dus dat hele boiler bij verwarmen met een elektrisch element doen we nog niet, mogelijk later een lucht/water warmtepomp toevoegen, maar daar heb ik nog geen goede plek voor kunnen vinden.

Die doorstroom verwarmer is leuk maar ik heb geen 3 fase 27kW in mijn badkamer .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

lithoijen schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:43:
Ik ben op zoek naar een zonnecollector (bij voorkeur vlakke plaat) met dezelfde maten als een pv paneel.
Dit omdat ik het zuiddak van mijn te bouwen woning geheel vol wil leggen met pv en een zonneboiler.
Om ea er netjes uit te laten zien wil ik gaan voor een in dak systeem.

Aangezien de meeste pv-panelen afmetingen hebben va ca 1,65m bij 1 ben ik op zoek naar een zonnecollector met in ieder geval dezelfde hoogte. Iemand die weet of er zoiets bestaat en zo ja waar ik dat kan vinden
Er zijn hybride vormen zonnepanelen dus EN PV EN Collector, weet even niet waar ik ze gezien heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Leuk idee, maar die systemen ga ik niet toepassen.
Iedere keer blijkt weer dat die dingen tegen vallen (zie ook de discussies hierover in de voorgangers van dit topic).
PV wil lage temperaturen, collector juist hoge.
Ik wil dus twee afzonderlijke systemen, maar dan wel een combinatie die er goed uitziet, te onderhouden is en betaalbaar blijft

[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 20-03-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:59:
[...]

@eric-pvt:
De WW-boiler stook ik liever niet op voordat ik het warm water nodig heb, Ik leid het door de CV-Combi ketel, dan warm ik het net op tijd.
Die modulatie diepte van 5-100% zal ik op letten bij de keuze van de ketel. Ik denk dat het een nog kleinere wordt als ik eerst dacht(35kW), dan kan hij nog beter een beetje bij verwarmen. Maar ook omdat door het voor verwarmen geen CW5 nodig heb, CW4 bij iets van 24kW moet voldoende zijn, zeker als ik er later nog een WTW voorzet.
ik zeg soms wat vooruit, maar mijn qsolar heeft 25Kw, echter heeft hij in 7 jaar nog nooit de 8Kw overschreden sinds de boiler alles afvlakt; houd daar rekening mee, want anders zit je met een v8 in een eend. - door de douche wtw is dit gedaald in 2 jaar naar een piek van 5Kw cv vermogen (!)
vergeet de just in time aan uit gedachte, 90km/h in 5 dat werkt.
ik had ooit een vaillant met 38Kw omdat de installateur dat had berekend. bleeeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:02:
[...]
ik zeg soms wat vooruit, maar mijn qsolar heeft 25Kw, echter heeft hij in 7 jaar nog nooit de 8Kw overschreden sinds de boiler alles afvlakt; houd daar rekening mee, want anders zit je met een v8 in een eend. - door de douche wtw is dit gedaald in 2 jaar naar een piek van 5Kw cv vermogen (!)
vergeet de just in time aan uit gedachte, 90km/h in 5 dat werkt.
ik had ooit een vaillant met 38Kw omdat de installateur dat had berekend. bleeeh
Ik begrijp je, dat is interessant om te weten, ik hoop iig de piek voor de verwarming flink af te vlakken, mogelijk dat ik daardoor (de ww-boiler daalt ook in temperatuur bij ruimte verwarming bedrijf) wat meer moet bij verwarmen voor het tapwater.

Met de just in time bedoel ik het BIJ verwarmen van het tapwater. Niet die 210L op 60 graden houden en brengen die ik de volgende morgen pas nodig heb, de stilstand verliezen zijn aanzienlijk en mogelijk gaat de hout kachel savonds nog aan.
Daarnaast blijft het rendement van de CV-ketel gelijk, ik moet in beide gevallen 60 graden water leveren.

Maar inderdaad daarom heb ik nu ook een Atag blauwe engel 51kW combiketel hangen ...... (die van 50 euro), dat vermogen was ook eens door een installateur uitgerekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@woudsehoeve:
-piek verbruik: ik zit op 1400m3/jr en mijn dag max was 23m3 deze winter (verder niet boven de 16m3). en daarbij gebruik ik in de zomer 0 gas, terwijl mijn vorige blauwe engel al 100m3/jr verbruikte om het kleine voorraadvat warm te houden.
- gewoon zoveel mogelijk collectoren. en dan lekker stijl, zie ook: http://www.bespaarenergie...Water/Zonlicht_warmte.pdf
ik heb 56 buizen op pal oost, hellingshoek 35 graden met vanaf 1300 uur schaduw op 200+200 liter boiler. In de zomer 400 liter >> 60 graden, maar in de winter is de warmte zo de radiatoren in. dus beter steiler geplaatst, met in de zomer minder opbrengst en in de winter meer. mocht je met een lage HH werken en niet redelijk op zuid, dan vraag ik me af of je ZB in de winter veel gaat doen. wellicht nog een plekje op een zuidmuur vrij?
- wellicht huidige ketel handhaven?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wat barryh zegt,
ja die huidige blauwe engel kan inderdaad een hoop, zeker als je de installer code bemachtigd en het boekje nog eens goed leest, de II versie kan nog meer, en zat jarenlang op de qsolar,
alle aansluitpunten voor boiler en sensors zijn er dus al, en moduleren doet hij ook hoog en erg laag,
dus dat is een overweging waard, de shrII combi qsolar heeft gewoon de blauwe engel II aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:29:
@wat barryh zegt,
ja die huidige blauwe engel kan inderdaad een hoop, zeker als je de installer code bemachtigd en het boekje nog eens goed leest, de II versie kan nog meer, en zat jarenlang op de qsolar,
alle aansluitpunten voor boiler en sensors zijn er dus al, en moduleren doet hij ook hoog en erg laag,
dus dat is een overweging waard, de shrII combi qsolar heeft gewoon de blauwe engel II aan boord.
De zonnecollectors komen bijna pal op zuid, 45 dak hoek, alleen heel vroeg en laat wat schaduw, maar dan doet het toch al weinig.
Ik moet dus een behoorlijk aantal heatpipes leggen om de 1000L buffer in de zomer op de hogere temperaturen te krijgen. Of ik moet manueel een bypass om kunnen zetten dat dan alleen de 200 L warmte krijgt... weer wat om over na te denken... Mogelijk kan mijn controller een 3 weg klep aansturen .... en de hout kachel dan .. mmm

Mij was verteld (weet niet meer door wie) dat hij (De Atag blauwe engel II) op storing gaat zodra de retour temp hoger of gelijk is als de aanvoer. Dat je hem daarna manueel moet resetten. Dat leek me niet handig... Maar als ik dat uit kan zetten?

Het is wel een groot bakbeest, zal niet mee vallen om hem in een hoekje te krijgen .... Ik heb de combi versie, met een 10 liter? voorraad vat, wat ook nog eens slecht geïsoleerd is en veel ruimte kost. Pijp moet nog door het dak kunnen ( moet ik toch verplaatsen)
Ik moet alles op 1 muur krijgen waar het Buffer vat net in het midden voor past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat combivat is de boiler van een qsolar, en met de delta-T print voor solar, heb je al een qsolar zonder boiler. de software snapt alles al.
wat je was verteld klopt niet, google maar eens op de shrII combi solar
(geproduceerd tot 2006, daarna zat de atag sc ketel er op en ging de shr uit produktie)
de qsolar is gewoon een rack met boiler waarop een atag ketel hangt, het is geen rocket science, en elk onderdeel is los te koop.(zelfs uit de pre qsolar luigjes 1999)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Pv panelen en een hybrid van Vailliant eraan knopen.....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is zeker een goed advies ... zoals deze :
http://www.ecocomfort.nl/...p-cool-cube-en-basic-cube
extra comfort : koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oke...
Merk doet me niet zoveel..
Maar de ander manier van denken wel....
Neem een paar winddelen erbij...
Paneeltjes op dak, electrisch verwarmen via micro wkk of warmtepomp oid...
Gas eruit....

En je zou het kunnen redden.....
Zonder al te veel aanpassingen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je het gas eruit doet waarop wou je die wkk dan op stoken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dat is een lucht-lucht warmtepomp.....
mmm moet ik door het hele huis lucht ventilatie kanalen gaan aanleggen .....

PV-paneeltjes heb ik al. mogelijk volgend jaar meer.

Het enige dat ik in de toekomst zou kunnen doen is het toevoegen van een lucht-water warmtepomp, maar die beginnen met 4 k euro.... en ik heb er niet echt een plek voor. Die WP is te duur als backup, die CV-ketel is alleen maar backup igv "geen zin in stoken of afwezig" en geen "zonne warmte genoeg". Die CV zal echt weinig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:47:
[...]
die CV-ketel is alleen maar backup igv "geen zin in stoken of afwezig" en geen "zonne warmte genoeg". Die CV zal echt weinig werken.
Klinkt als een fantastische use-case voor een indirect gestookte boiler op 50oC :)
Legionella heeft geen kans omdat het nooit een week duurt voordat je weer hout stookt, je vrouw kan urenlang douchen voordat de 1m3 boiler onder de 40oC komt.
Geen nood aan een dikke CW5 combiketel dan; een HR keukengeiser ingesteld op 50 graden in serie met de houtkachel volstaat :) Scheelt weer een warmtewisselaar en serie kleppen.
De pompregeling stel je in op 'pompen als de kachel heet is of de boiler koud'.

Lijkt een beetje op de installatie van mijn vader trouwens, die heeft een bejaarde Nefit Turbo als backup naast de houtvergasser , 6m2 vlakke plaat boiler en 2m3 buffer staan.
Warm water loopt via een wisselaar in de grote buffer door een kleinere 200l zonneboilerbuffer, de collectoren doen het precies andersom.
Stilstandverliezen vallen weg als de boiler in een ruimte staat die toch verwarmd moet worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@proton: kan je wat meer vertellen over de opstelling bij je vader en de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Situatie van mijn vader: Vrij ruim oud vrijstaand huis (enkelsteens, grotendeels oud dubbelglas) met grote garage/werkplaats.
4 jaar geleden heeft hij wat offertes laten maken voor naisolatie en al snel bleek dat in zijn geval het huis met hout verwarmen financieel veel interessanter was (hij is hovenier -> onbeperkt gratis hout). Bij een houtvergasser 'hoort' een grote buffer en als je die infrastructuur eenmaal hebt is een zonneboiler erbij heel logisch.
We hebben er gelijk een leuke gezinsactiviteit bij; driemaal per jaar hout kloven brengt het gezin weer bij elkaar :)
Ik heb helaas geen besparingsgetallen paraat, maar omdat het huis praktisch niet geïsoleerd is moet de vergasser elke dag volgegooid worden; volgens mij gaat er in een vriesperiode 2m3 stevig hout per week doorheen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de zon-cv gaat hier vreselijk van bil, zelden heb ik het zo zien scoren als vandaag,
de cv pomp ploegt door de 58c boiler temperatuur heen, en de boiler stijgt gewoon door.
ik heb nog geen 0,3m3 gas verbruikt vandaag, en het huis is comfortabel.

(-1,6 bij oost 7 in vollezon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 18:07:
de zon-cv gaat hier vreselijk van bil, zelden heb ik het zo zien scoren als vandaag,
de cv pomp ploegt door de 58c boiler temperatuur heen, en de boiler stijgt gewoon door.
ik heb nog geen 0,3m3 gas verbruikt vandaag, en het huis is comfortabel.

(-1,6 bij oost 7 in vollezon)
Ik kan niet wachten !!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 23-03-2013 19:15 . Reden: Capslock uit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de ketel heeft het overgenomen, (de boiler is naar 22c) en is gemoduleert naar 24%, dat is dus 2,5Kw, en dat was de collector dus aan het leveren vanmiddag, niet gek voor 7,5m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wow, 58 graden! Netjes hoor. Ik heb zojuist bij Johan een extra collector besteld. Ik hoop dat ik met 48 pijpen het huis ook flink op de boiler kan "stoken".

BTW: Voor het 3e jaar op rij minder gas verbruikt. 1350-1050-950. En het contractjaar 2012-2013 gaat toch als het koudste jaar de boeken in (sinds 2010 dan....)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier een stuk minder warm in de boiler. Wel lekker verwarmingsondersteuning het merendeel van de dag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en gewoon weer, heerlijk low tech verwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:26:
en gewoon weer, heerlijk low tech verwamen.
Nu jammer dat de like knop ontbreekt om je post te liken:P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

d:)b Dubbel !
mkleinman schreef op maandag 25 maart 2013 @ 07:52:
[...]

Nu jammer dat de like knop ontbreekt om je post te liken:P

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik doe niet aan liken, ik lik mijn boiler wel even.(misschien brand ik mijn tong wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 19:13:
ik doe niet aan liken, ik lik mijn boiler wel even.(misschien brand ik mijn tong wel)
Niet verstandig, eten wanneer je smaakpapillen zijn verbrand is niets aan :P

* mkleinman spreekt uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onder het geweld van alle pv en logging, is mijn huis weer efficienter warm dan op stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Het is inderdaad veel te stil in deze hoek. Ik snap niet dat mensen zo druk bezig zijn met PV terwijl "men" de zonneboiler links laat liggen. In de meeste gezinnen is gas toch een grotere component in de energierekening?

Blij dat ik het licht gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

ericplan

5180 Wp PV

Zelfs mijn zonneboiler draagt bij aan de ruimteverwarming! De zonneboiler verwarmt de cv-boiler via de extra pomp en door de constructie van de Combifort wordt deze warmte weer afgegeven aan de CV. Helaas is met 160 liter de capaciteit beperkt, maar toch. ..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

hansdegit schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:36:
Het is inderdaad veel te stil in deze hoek. Ik snap niet dat mensen zo druk bezig zijn met PV terwijl "men" de zonneboiler links laat liggen. In de meeste gezinnen is gas toch een grotere component in de energierekening?

Ik denk dat de impact van een zonneboiler veel hoger is dan van PV. De kosten zijn gewoon vele malen hoger en daardoor de drempel veel hoger. Bij PV heb je panelen op het dak, aansluiten op de meterkast en gaan met die banaan. Bij zonneboiler heb je de collectoren en daarnaast het voorraadvat en de hele aansluiting op het warmwater of CV. Heeft veel meer impact en om het goed te doen moet je LTV hebben. Anders is alleen de warmwater voorziening in scope en is de businesscase nog veel moeilijker.

Ik vind de techniek echt heel mooi, maar als ik zie wat er moet gebeuren om het mogelijk te maken in mijn huis, dan is de drempel gewoon superhoog. PV was gewoon veel makkelijker en dat ligt inmiddels op mijn dak.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.energieenwater...itie-van-energiebedrijven

kan niet anders dan dat het met gas(warmte) anders gaat lopen dan met de stroom(prijs)
een warmtepomp op een zonneboiler is dan ook mijn natte droom, maar technisch een enorm werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:47:
[...]

Dat is een lucht-lucht warmtepomp.....
mmm moet ik door het hele huis lucht ventilatie kanalen gaan aanleggen .....

PV-paneeltjes heb ik al. mogelijk volgend jaar meer.

Het enige dat ik in de toekomst zou kunnen doen is het toevoegen van een lucht-water warmtepomp, maar die beginnen met 4 k euro.... en ik heb er niet echt een plek voor. Die WP is te duur als backup, die CV-ketel is alleen maar backup igv "geen zin in stoken of afwezig" en geen "zonne warmte genoeg". Die CV zal echt weinig werken.
4k voor een WP, wat voor capaciteit?
Al eens over de grens gekeken, die liggen een stukje voor op NL.

Ik werk toe ook naar een zelfde principe combinatie hout/zb/wp/gas alleen dan met kleine vlakke platen of 1200mm heatpipe's om mooi aan te sluiten op het stramien van de PV panelen zo gauw het groot onderhoud van dak gebeurd is (woning 1932, huidige panne zijn op)?
Ik heb nog voor 6-8kWp lege dakruimte of ZB, maar wordt meer neggie met alleen PV of moeten vertrouwen op weg salderen met WP zonder ZB.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-04 18:22

Voor mezelf kan ik gemakkelijk uitleggen waarom ik voor PV gekozen heb in plaats van zonthermisch (noot: ik woon in Vlaanderen):
  • het huis is recent en met vloerverwarming, dus ik kan best met lage watertemperatuur de woning verwarmen, maar net doordat het goed geïsoleerd en veel glas en bezonning heeft, stoken wij enkel tijdens de wintermaanden. Een ZT installatie heeft dan een zeer laag rendement.
  • uit het gasverbruik in de zomer (indicatief voor warmwaterproductie) kan ik afleiden dat 15% van het totaal jaarverbruik aan gas gebruikt wordt voor warmwaterproductie; een ZT installatie zal in het beste geval gemiddeld gedurende 80% van het jaar volstaan (naverwarming met gas). Aan de gasprijs toen ik mijn berekeningen heb gemaakt, kon ik afleiden dat ik maximaal € 1500 x 15% x 80% = € 180 op jaarbasis kan besparen met een installatie van ongeveer € 6000 + BTW. Premie van de energiemaatschappij is ongeveer € 2000. Terugverdientijd is dus 25 jaar, zonder onderhoud/reparatie/...
  • mits een voldoend grote collectorinstallatie met een zeer groot voorraadvat zou ik max 50% van mijn totaal jaarlijks gasverbruik (verwarming en tapwater) kunnen opwekken en opslaan, maar dat is bouwtechnisch niet mogelijk (geen voldoende ruimte uitgezonderd de zolder, en daar heeft de vloer niet voldoende draagkracht).
  • PV was bouwtechnisch veel eenvoudiger en financieel interessanter (terugverdientijd 7 jaar zonder onderhoud/reparatie/nieuwe belastingen/...).
  • ik kan grotere besparingen op het gasverbruik realiseren met na-isolatie van de spouw, zodra aerogel nog wat zakt in prijs
  • als de spouw voorzien is van na-isolatie en de verwarmingsketel de geest laat (nu 6 jaar oud evenals de woning) kan ik met een warmtepomp de behoeften dekken van verwarming en tapwater.
Mijn PV installatie is een voor-investering in die warmtepomp. Wanneer de verwarmingsketel de geest zal laten, zullen alle huidige energieslurpende toestellen in het huishouden (droogkast, plasma TV, wasmachine, koelkast, diepvries, verlichting) al vervangen zijn door A+++ uitvoeringen, LED, ... en zijn de kinderen al groter, waardoor het huidige vermogen van de PV installatie waarschijnlijk wel een groot deel van het elektriciteitsverbruik zal afdekken. Ik kan de oppervlakte van de PV installatie indien nodig nog met ong. 30 % uitbreiden, en/of als dat de PV installatie aan vernieuwing toe is, de panelen vervangen door meer performante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je verhaal gaat in op de prijs die je zelf noemt, ik heb echter nog geen 25% daarvan betaald.
de terugverdientijd was hier met de nl-prijs 2 jaar en 3 maanden, pv heb ik ook.
zonder boilervat ga je het met een warmtepomp maar moeilijk redden, als die er toch komt,
is eentje met een collector reuze handig.
de zonneboiler is dus ook een voor investering

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-03-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43

bij mijn lezing op het werk over duurzaamheid ook aangekaart. Leuk dat tapwater met zon verwarmen, maar dat zet 'amper zoden aan de dijk'. Pak 't gasaandeel voor woning-verwarming aan, dan maak je meters :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ben het wel eens dat zonneboiler-systeem een stuk lastiger is dan zonne-stroompanelen. Dat laatste heb ik vorig jaar gedaan en nu toch aan het kijken naar een zonneboiler-systeem.

Ideaal zou deze inderdaad ook de ruimte-verwarming op zich moeten nemen, maar alle bedrijven waar ik offertes heb opgevraagd, geven aan dat dat in mijn situatie niet kan. Ik heb nog ruimte voor twee collectoren op mijn dakkapel (de rest van mijn dak ligt vol met PV). Daarmee zou ik een vat van 300L kunnen verwarmen, te weinig om tapwater en LTV (Jaga Tempo's en vloerverwarming) mee af te kunnen dekken. Dus dan maar alleen tapwater, wasmachine en vaatwasser en een extra spiraal in het vat om overschot van de PV opwek mee 'weg te stoken' in de winter....

Over TVT: Als je het geld toch hebt staan op je spaarrekening, waar je nog geen 2% op krijgt, terwijl de belastingdienst verwacht dat je 4% maakt, hoef je natuurlijk 'alleen' maar meer rendement op je spaargeld te maken dan je nu doet. Scheelt in belastingbetaling, maandelijkse kosten voor gas EN je verbruikt minder fossiele brandstof....

@eric-PVT: Hoe kom je aan een volledige zonneboiler installatie voor nog geen EUR 1.500?

[ Voor 4% gewijzigd door MasterMaceMichu op 28-03-2013 22:29 ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Met een boiler van 200L red ik het ook lang niet. Maar ik heb wel de spullen om:
a) elektriciteit in te zetten voor ruimteverwarming
b) de boiler in de winter te verwarmen op HR 107

Vorige bewoner zat op > 2000m3 gas. Nu zitten we op < 1000m3. Ik houd de boiler daarvoor grotendeels verantwoordelijk.

Ook al kan je je ruimteverwarming niet volledig met de ZB doen, een kleinere set gaat je wel degelijk flink helpen. Ik hoop dus dat je je niet laat ontmoedigen door de bedrijven die je hebt geraadpleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik laat me zeker niet ontmoedigen. Plan is om nu voor de 300L te gaan en zo het tapwater zo goed als volledig met zonnewarmte op te warmen. Gezien de vele wijzigingen afgelopen jaar in besparing op verbruik, andere (zuinigere kachel), isolatie en zonnepanelen, heb ik nog geen flauw idee wat ik op jaarbasis verbruik of opwek (wel indicaties, maar nog geen harde cijfers).

Als blijkt dat ik veel meer opwek dan verbruik, kan ik altijd nog een rijtje zonnepanelen weghalen en verkopen en extra zonneboiler-panelen leggen met een extra voorraad-vat en hiermee de verwarming gaan doen/ondersteunen....

Maar eerst maar eens dit, jaartje draaien en kijken hoe het loopt....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MasterMaceMichu schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:28:
@eric-PVT: Hoe kom je aan een volledige zonneboiler installatie voor nog geen EUR 1.500?
anti cyclus denken, een zonneboiler was zwaar uit de gratie in 2006 (pre crisis alles was goed)
zonneboilers waren voor een appel en ei te koop uit oude voorraad, en ik heb zelf mee geinstalleerd.
de collector werd zelfs gratis erbij gegeven.(dus ik nam meteen maar de grootste die er was)
ik stond op een vervangingsmoment, en was toch al mijn geld kwijt om te gaan investeren.
all in met 2 hotfills was ik geloof ik 2100 euro kwijt
de koopkracht van 1 euro was toen duidelijk veel beter dan nu, alleen mijn keuze werd door velen als volstrekt gestoord beschouwd.
er word nog steeds zo geredeneerd, maar toen betaalde ik 42cent per m3, inmiddels is dat alweer 67+ cent met een sde opslag geworden.
gedurende deze 6 jaar vermijd ik dus bijna 25cent per m3, en is mijn gasverbruik van 2400 naar 600 gedaald.

en nog steeds blijft men de keizerin van de duurzame energie laag rendement en hoge tvt toeschrijven, zelf weten, maar kloppen doet dat verhaal voor geen meter, 75% van de jaarrekening is meestal warmte(gas).
vermeden kosten+prijsstijging maken hier de tvt

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-03-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ook hier werkt de ZB weer sinds begin deze week mee aan de ruimteverwarming.
Wat meer collector oppervlak zou in maart/april/oktober wel fijn zijn, dan zou er nog meer gas bespaard kunnen worden.

ik heb nog een zuidmuur vrij. dus doorstroomheatpipes zijn waarschijnlijk het beste (vertikaal gemonteerd)
Of zou een plaatcollector even effectief zijn? wie heeft daar onderzoeken over gezien?
ik heb ze wel gezien van normale heatpipes versus vlakke plaat maar niet van doorstroomheatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Waarom zou je voor doorstroomheatpipes gaan ipv "conventione" heatpipes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
heatpipes moeten altijd onder een hoek van 15-75 graden staan voor de convectie vh gas.
ik wil de collector op de muur plaatsen en dan wordt het wel heel geknutseld als die aan de onderzijde weer van de muur afstaan met een ijzerwerk erachter. Lijkt me niet mooi en ik ben benieuwd wat de gemeente daar ook van vindt, want voor collectoren op een muur minder van x meter van de openbare weg heb je een vergunning nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
op www.sunsystems.nl zie ik foto's van collectoren die ook aan een muur hangen. Ik weet vrij zeker sunsystems alleen maar heatpipes met gas erin verkoopt.

Maar waarom zouden die dan niet volledig verticaal kunnen hangen? Het spul verdampt, stijgt op. Als het onder een hoek van 15graden kan stijgen, stijgt het toch ook ls ze vertikaal hangen?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ook sunsystems verkoopt platliggende (horizontale) collectoren (10 buizen p frame, eur 374,-), juist voor horizontale toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, sorry, weet ik. 't Was een ongelukkige manier om te vertellen dat ik vrij zeker weet dat Johan geen doorstroompijpen verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@hansdegit: die horizontale heatpipes zijn ook doorstroom collectoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deze maand voor het eerst de zuinige cv pomp 18 uur per dag in vloerverwarmingsmodus laten draaien,
hier komt elk zonnestraaltje automatisch in de cv.
bizar resulaat....
http://van.wijk.net/pvt/m3g.jpg
maart was vrijwel even koud als januari, echter geeft maart al forse zonnestraling.
voor maart staat de teller op 3,2m3 per dag.
amazing, weer wat geleerd.
een besparing van 3% tov 2012, maart toen zat ik in de tuin, en was het heerlijk

niet voor mij:
http://www.nu.nl/geldzake...elt-hoge-gasrekening.html

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-04-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag met atag de qsolar gedemonteerd om te kijken en te leren.
met het huidige (ltv) regime is na 6 jaar er niets op te merken, pakkingen perfect
branderhuis kraakhelder schoon
dit produkt heeft dus zo een onderhoudsinterval boven de 1x in de 6 jaar
dit produkt zou zomaar 30+ jaar mee kunnen gaan
lage temperaturen zijn dus van belang voor levensduur en onderhoud.
atag komt over 4 jaar nog eens, het systeem is dan 10 jaar oud.
het systeem heeft nog nooit een storing gehad, en heeft ook nog nooit onderhoud gehad.
de control unit is verder teruggezet naar 2Kw WW en 8Kw CV
het hotfillen van de zonneboiler geeft na 1 jaar geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
dit pas ik ook in de winter toe (maar dan 24 uur ipv 18 uur, omdat ik die regelmogelijkheid niet heb) en als het warmer wordt ga ik nog door op pomp 1 uur na laten draaien. ivm vorig jaar heb ik nu een beter resultaat.
Anoniem: 238103 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:04:
deze maand voor het eerst de zuinige cv pomp 18 uur per dag in vloerverwarmingsmodus laten draaien,
hier komt elk zonnestraaltje automatisch in de cv.
bizar resulaat....
http://van.wijk.net/pvt/m3g.jpg
maart was vrijwel even koud als januari, echter geeft maart al forse zonnestraling.
voor maart staat de teller op 3,2m3 per dag.
amazing, weer wat geleerd.
een besparing van 3% tov 2012, maart toen zat ik in de tuin, en was het heerlijk

niet voor mij:
http://www.nu.nl/geldzake...elt-hoge-gasrekening.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kan daar zo blij van worden! Boiler op 65 graden, maar badkamer was niet op temperatuur. Thermostaat vraagt en voilà: de badkamer wordt verwarmd met CV-water wat indirect door de zon is verwarmd.

Als onze huisinstallateur redelijk herstelt, gaan we zaterdag de uitbreiding naar 48 heatpipes realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik word "gek" van mijn zonneboiler/CV setup. Ik heb in april meer gas verbruikt dan vorig jaar ondanks de ondersteuning.

Ik heb intussen zoveel knopjes om aan te draaien met de CV de DBE's, de zonneboiler met logging en noem het maar op. En ik weet gewoon NIET waar ik moet beginnen om het systeem zuiniger in te regelen.
HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Koude wind? Ik ga er blind vanuit dat je m3/per graaddag bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hansdegit schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:06:
Of juist de langdurige (koude) noord-oosten wind, dat zie je niet vaak in april volgens mij :)
Als die wind op een glazen pui staat dan zal je wel meer warmtverlies hebben dan anders.
Bij mij valt het wel mee met het gasverbruik, ik schat 5% meer dan vorig jaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:06:
Ik bedoel inderdaad in verhouding met m3/graaddag :)

Koude/harde wind zou kunnen misschien?

Ik heb nogal wat ventilatie in mijn luchtspouw. In hoeverre zou het kwaad kunnen als ik die dicht maak? Er kan dan een stuk minder wind in mijn spouw komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:59
Kans dat je op termijn een vochtproblemen krijgt als je de spouw dicht maakt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij mij juist niet, het loste het vochtprobleem juist op, want het regent hier ook wel eens horizontaal,
ik heb er compritape ingezet 1cm, en het zit er al dik 5 jaar, als ook bij de kozijnen,
het ademt zo wel maar waait en regent niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Niet gedacht dat ik in juni nog iets kon toevoegen aan dit topic.... :( qua temperatuur.

Aan de andere kant: ik word wel heel vrolijk van een boiler die na 2 douchebeurten alwéér tegen stagnatie aanhikt en dus in staat is de woonkamer te verwarmen. Boiler bovenin 92 graden, het mengventiel mixt 'em keurig af naar 50-60 graden, in combinatie met de DBE's hebben we echt geen last van de koude lente avonden.

Is toch lachen als je wat zonnewarmte kan bufferen? Nu nadenken over de tip van ollie1965 voor die kant en klare kelders, want een dik buffervat is natuurlijk ook vel cool. Of nee, hot.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:04:
Is toch lachen als je wat zonnewarmte kan bufferen? Nu nadenken over de tip van ollie1965 voor die kant en klare kelders, want een dik buffervat is natuurlijk ook vel cool. Of nee, hot.

Sowieso laat warmte zich een stuk eenvoudiger duurzaam opslaan. Kon dat bij PV maar zo eenvoudig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hans als je een beetje weet wat je stagnatie moment is, kies dan je hot&cold met de uitgestelde start precies zo dat hij erop zit.
zo spaar je weer veel 70% EB kWhtjes, en oogst je meer zonnewarmte,
het kan zelfs zo worden dat je hierdoor over de specs van je collector gaat (Gj/jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm, even denken.... Als de boiler 's ochtends ook nog warm is, maakt het natuurlijk niet zoveel uit. Zo'n boiler werkt toch juist efficienter wanneer het verschil tussen de glycol en de boiler lekker groot is?

Stagnatie = volgetankt. De was die ik tegen 7 uur 's avonds draai, hoef ik dan 's ochtends niet te draaien. Per saldo maakt het weinig uit, dunkt me.

Hét wapen tegen stagnatie: grotere buffer.

Johàn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:04:
Niet gedacht dat ik in juni nog iets kon toevoegen aan dit topic.... :( qua temperatuur.
Aan de andere kant: ik word wel heel vrolijk van een boiler die na 2 douchebeurten alwéér tegen stagnatie aanhikt en dus in staat is de woonkamer te verwarmen. Boiler bovenin 92 graden, het mengventiel mixt 'em keurig af naar 50-60 graden, in combinatie met de DBE's hebben we echt geen last van de koude lente avonden.
Ik begrijp dat jij de temperatuur van het CV water naar de retour eerst terug mix naar een lagere temperatuur ?
Hoe heb je dat aangesloten ? heb je daar een schema van ?
Wat voor mengventiel heb jij gebruikt? (merk, leverancier)
Gebruik je die ook voor het warm water terug te mixen?

Ik wil dat ook doen maar ook een 3-weg klep die alleen inschakelt als de temp bovenin de buffer hoger is als de retour temperatuur.

Ik heb trouwens mijn schema weer omgegooid, ik ga de drinkwater boiler en het buffer vat afzonderlijk opwarmen ( ieders een eigen pomp) met de prio op het drink water.
Ook de drieweg toegevoegd in de CV ondersteuning, maar wil geen 90C water in de radiatoren.
Dit weekend de CV-ketel vervangen ( en verplaatsen) maar ik heb nog geen besluit genomen welke ik neem..... (de goedkoopste (CW3)? en de doorstroom beperking van het WW er uit halen? of toch een CW5 maar duurder ....)

Ik heb bet mijn SR1168 binnen vanuit China ..... inclusief digitale flow meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Voor de geinteresseerden, nog even een fotootje van ons dak zoals dat er vanaf 4 mei uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/westdak.jpg

De buizencollectoren iets uitvergroot:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/buizen1.jpg

@Woudsehoeve:

Het mengventiel is een huismerk van de groothandel (Solar Nederland), Proflex genaamd. Gewoon een standaard ding, instelbaar van 30-70 graden. Niet erg nauwkeurig, maar voldoende voor het doel wat jij voor ogen hebt: geen water van 90 graden door je radiatoren.

Het plaatje onder "nieuwe situatie" is zoals het nu draait; met een driewegklep dus.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/boiler.png

Geen rocket science, maar persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van de opzet zoals door mkleinman bedacht. Aangezien jij dezelfde controller hebt....

[ Voor 51% gewijzigd door hansdegit op 06-06-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wil weten hoeveel Gj ik in een 300Liter boiler van 60c op kan slaan tov kamer temp. van 18c.
Was vanavond even aan het rekenen geslagen en kwam op het volgende uit;
DeltaT in graden celsius: 42
Soortelijk gewicht 1 liter water in kg: 0,998
Joules voor 1c temp verhoging voor 1 gram water: 4,12

300 liter water weegt 299400 gram

299400 x 42 x 4,12 = 15.542.452.800 joules = 15,5 Gj

Ben nu benieuwd of dat klopt, want vind het nogal veel....
Zeker als ik lees dat 1 Gj gelijk zou staan aan 33m3 gas.
De energie opslag van de boiler zou dan gelijk staan aan >450m3 gas.....

Ben zeer benieuwd en ga er eigenlijk vanuit dat ik een stomme fout gemaakt heb :S

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

299.400 x 42 x 4,1=51.556.680 volgens mijn rekenmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Proton_ schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:33:
299.400 x 42 x 4,1=51.556.680 volgens mijn rekenmachine?
pfff ik zie nu dat ik in mijn excel een fout heb gemaakt....
De 300 van 300 liter hing er nog tussen van voordat ik met soortelijk gewicht ging rekenen...

Dus dat betekend dat dat 300 liter water van 60c (deltaT 42) gelijk staat aan 51Mj oftewel 1,56m3 gas ?
Er vanuit gaande dat wij in de winter op sommige dagen met gemak >8m3 gas verstoken.... Vind ik dat een matig buffer...

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt iets niet aan hierboven, de buffer is niet matig maar 8m3 is bovenmatig,
en maakt de oplossing dus kansloos
eerst iets van 0,2m3 graaddag halen en dan wil die boiler wel.

@hans, wat ik bedoelde is dat stagnatie niet erg is, maar je collectorpomp laten draaien is beter en veiliger, en levert dus wat meer op, die kleun 20 liter koud water is ie wel weer even mee bezig

@hans foto dat is savonds he, op west met de zon van links ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:15:
klopt iets niet aan hierboven, de buffer is niet matig maar 8m3 is bovenmatig,
en maakt de oplossing dus kansloos
eerst iets van 0,2m3 graaddag halen en dan wil die boiler wel.
Altijd jammer....

Freemann in "De Duurzame Kroeg"

En dat voor een huis uit 1982 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:15:
[...]

@hans, wat ik bedoelde is dat stagnatie niet erg is, maar je collectorpomp laten draaien is beter en veiliger, en levert dus wat meer op, die kleun 20 liter koud water is ie wel weer even mee bezig

@hans foto dat is savonds he, op west met de zon van links ! ;)
yep! Foto is van half acht vanavond, dan staat de collector nog heel lekker water te koken; glycol nog op ruim 80 graden.
Even de voetjes van de kinderen spoelen, was ons plan. Maar nee, de kinderen wilden douchen. Ja, hoor, dat mocht, de warmte in het water was toch gratis. En morgenochtend sta ik ook gewoon onder een zonverwarmde douche. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:28:
Voor de geinteresseerden, nog even een fotootje van ons dak zoals dat er vanaf 4 mei uitziet:

[afbeelding]

De buizencollectoren iets uitvergroot:
[afbeelding]

@Woudsehoeve:

Het mengventiel is een huismerk van de groothandel (Solar Nederland), Proflex genaamd. Gewoon een standaard ding, instelbaar van 30-70 graden. Niet erg nauwkeurig, maar voldoende voor het doel wat jij voor ogen hebt: geen water van 90 graden door je radiatoren.

Het plaatje onder "nieuwe situatie" is zoals het nu draait; met een driewegklep dus.
[afbeelding]

Geen rocket science, maar persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van de opzet zoals door mkleinman bedacht. Aangezien jij dezelfde controller hebt....
Top thanks, heb kleinman inmiddels gemaild....
Volgens mij konden er makkelijk 24 rechts naast ipv 12 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, echt niet, anders had ik dat natuurlijk gedaan.... 20 buizen lukte ook al net niet zonder de panelen naar rechts te schuiven.

Jammer, anders had ik weer een bufferprojectje kunnen starten. Misschien voor later, maar vrouwlief wordt al aardig moe van mij en mijn projectjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rekensom is redelijk eenvoudig te maken.

Gesteld je water komt met 11 graden binnen en je hebt een buffer van 300 liter. Einde van de dag is vat 95 graden. Dan heb je: (95-11)*4,186*300=105487,2KJ getankt = 105,5MJ = 29,3kWh = 3m3 aardgas equivalent.

De truc is niet opslaan en 's avonds pas gebruiken maar ten tijde dat je collector loopt meteen afromen en in je huis stoppen. Daarmee verlaag je de temperatuur in je boiler waardoor je collector langer efficiënt blijft draaien.

Dat is het effect wat Eric-PVT, NielsTN, ondergetekende en Ecowoman zien en elke dag van profiteren. Ik zit sinds het begin van deze controller ( SR1168 ) op 1245kWh geoogst van de collector. Dat is omgerekend 128m3 gas. Dat is in een periode van 7 maanden, inclusief dus de winterperiode al bijna meer wat ik voorheen deed met mijn oude controller.

Heb ik meer bespaard op warm water? Nee, al die extra kwhtjes zijn ten goede gekomen aan verwarmingsondersteuning. Ik moet alleen het systeem nog beter leren kennen en tweaken om er nog meer gebruik van te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Yep. Verwarmingsondersteuning door een zonneboiler is de beste uitvinding sinds gesneden brood. Meteen bij thuiskomst om half zes van genieten. Helaas is onze boiler wat klein, en doet de buffer niet zo lang mee als bij de 300L + adepten, maar het effect moet op jaarbasis behoorlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:12:

Jammer, anders had ik weer een bufferprojectje kunnen starten. Misschien voor later, maar vrouwlief wordt al aardig moe van mij en mijn projectjes...
Die "projecten" zijn herkenbaar. Ik zit serieus te overwegen om mijn collectoren te vervangen voor hoog rendement collectoren waar ZiZon het eerder over had. Dan zijn ze maar duurder. Als de opbrengst zoveel groter is is mijn CV ondersteuning ook zoveel groter!

Overigens is die SR1168 controller eng. Ondanks de collector op het westen tikte die vandaag bovenin de boiler de 85 graden aan. Dat was voorheen een zeldzaamheid. Die modulerende controller oogst gewoonweg VEEL meer van de collector dan die vorige aan/uit controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's interessant...Wat is dan het trucje van die controller? De delta T klein houden of groot houden? Wat is jouw visie op het gedrag van die controller? Moet ik ook hebbuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@hansdegit: de deltaT truc is volgens mij de deltaT continu laag houden (dus harder pompen als deltaT toeneemt) en daarnaast het al aanwezige water in de boiler zo koud mogelijk houden (dus cv overdag continu aan in een LTV regime), dan haal je veel laagwaardige warmte op die je benut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mooi geworden Hans. Maar hou nu op aub. Ik wil ook, maar heb beslist geen ruimte in huis voor een grotere boiler :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 07:33:
Mooi geworden Hans. Maar hou nu op aub. Ik wil ook, maar heb beslist geen ruimte in huis voor een grotere boiler :(
Wat dacht je van zon ding met de boiler erboven ? dus op het dak ???? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:28:
Da's interessant...Wat is dan het trucje van die controller? De delta T klein houden of groot houden? Wat is jouw visie op het gedrag van die controller? Moet ik ook hebbuh.
Het is een combinatie van de DeltaT zo hoog mogelijk houden bij een zo hoog mogelijke modulatie van de pomp. In de praktijk betekent dat bij mij dat de pomp veel langer draait maar ook veel langzamer.

Mijn oude setup was aan bij 8 graden deltaT, uit bij 2. Dat betekende dat op sommige dagen dat de pomp ontzettend vaak aan en uit ging. Met de nieuwe controller blijft de pomp draaien maar moduleert terug. Het resultaat is dat ik nog steeds opbrengst heb.

Vooral aan het einde van de dag heb ik hier voordeel van. Het voorste deel van de collector ligt dan nog in de zon terwijl het achterste deel, met sensor, in de schaduw ligt. Zolang de pomp blijft draaien blijft die sensor dus warm en het systeem draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 07:33:
Ja, in Amsterdam wonen heeft ook zeker zijn nadelen. Ik zal je niet verder plagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:12:

Gesteld je water komt met 11 graden binnen en je hebt een buffer van 300 liter. Einde van de dag is vat 95 graden. Dan heb je: (95-11)*4,186*300=105487,2KJ getankt = 105,5MJ = 29,3kWh = 3m3 aardgas equivalent.

De truc is niet opslaan en 's avonds pas gebruiken maar ten tijde dat je collector loopt meteen afromen en in je huis stoppen. Daarmee verlaag je de temperatuur in je boiler waardoor je collector langer efficiënt blijft draaien.

Dat is het effect wat Eric-PVT, NielsTN, ondergetekende en Ecowoman zien en elke dag van profiteren. Ik zit sinds het begin van deze controller ( SR1168 ) op 1245kWh geoogst van de collector. Dat is omgerekend 128m3 gas. Dat is in een periode van 7 maanden, inclusief dus de winterperiode al bijna meer wat ik voorheen deed met mijn oude controller.

Heb ik meer bespaard op warm water? Nee, al die extra kwhtjes zijn ten goede gekomen aan verwarmingsondersteuning. Ik moet alleen het systeem nog beter leren kennen en tweaken om er nog meer gebruik van te kunnen maken :)
Het is een beetje off-topic, maar ik waag het er toch op :)

Wij zitten nog steeds aan een PelletKetel te denken, maar het grote nadeel vind ik het feit dat het een erg traag systeem is. Het kan zomaar 15-25 min. duren alvorens de ketel op vol vermogen draait. Daarnaast is hij tijdens het opstarten alles behalve efficient. Nu zat ik te denken;
Als ik de pelletketel een boiler laat voeden en de CV installatie uit de boiler laat putten, dan maak ik van een traag systeem een snel reagerend systeem. Tenslotte kan ik direct warmte uit de boiler putten en kan de pelletKetel op zijn gemak de boiler op temp. brengen/houden. Maar nu zit ik te zoeken naar een goede inhoud voor de boiler.
Waar wordt bij een ZonneBoiler mee gerekend als buffer voor CV ondersteuning en/of wat zouden jullie in deze aanraden qua boiler inhoud (rekening houdens met LTV verwarming (vloer EN jaga's +DBE)?

Afgelopen jaar is ons max. dag verbruik zo'n 9m3 geweest, echter is dit maar enkele dagen geweest. De rest schommelt rond de 6-7m3 per dag.

Ook zit ik eraan te denken om een kleine boiler(100liter) op zolder op te hangen met 10-15 tubes waarmee we in de zomer het douche-gas kunnen elimineren. We hebben al een DWTW en momenteel staat de CV voor tapwater op 40c en daar zijn we ook de winter mee doorgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:32:
[...]

Wij zitten nog steeds aan een PelletKetel te denken, maar het grote nadeel vind ik het feit dat het een erg traag systeem is. Het kan zomaar 15-25 min. duren alvorens de ketel op vol vermogen draait. Daarnaast is hij tijdens het opstarten alles behalve efficient. Nu zat ik te denken;
Als ik de pelletketel een boiler laat voeden en de CV installatie uit de boiler laat putten, dan maak ik van een traag systeem een snel reagerend systeem. Tenslotte kan ik direct warmte uit de boiler putten en kan de pelletKetel op zijn gemak de boiler op temp. brengen/houden. Maar nu zit ik te zoeken naar een goede inhoud voor de boiler.
Waar wordt bij een ZonneBoiler mee gerekend als buffer voor CV ondersteuning en/of wat zouden jullie in deze aanraden qua boiler inhoud (rekening houdens met LTV verwarming (vloer EN jaga's +DBE)?

Afgelopen jaar is ons max. dag verbruik zo'n 9m3 geweest, echter is dit maar enkele dagen geweest. De rest schommelt rond de 6-7m3 per dag.

Ook zit ik eraan te denken om een kleine boiler(100liter) op zolder op te hangen met 10-15 tubes waarmee we in de zomer het douche-gas kunnen elimineren. We hebben al een DWTW en momenteel staat de CV voor tapwater op 40c en daar zijn we ook de winter mee doorgekomen :)
Volgens mij is je totaalverbruik in een dag niet eens relevant. Het belangrijkste is de opstarttijd van je pelletkachel en de buffertijd die je wilt hebben in je boiler zodat je niet voor elke poep en een scheet je pelletkachel moet opstoken.

Het gaat dus denk ik niet om de totaal "inhoud" in m3 van de te kiezen boiler maar meer over kan je X minuten overbruggen voordat je pelletkachel op temperatuur komt. En ook belangrijk: De capaciteit van de warmtewisselaars in de boiler moet ook voldoende zijn.

De warmtewisselaar om je huis te verwarmen moet dus minimaal de capaciteit hebben als je warmteverlies van je woning bij -20 + wat extra om hem op te warmen. En de warmtewisselaar waar je pelletkachel op zit moet minimaal ook die capaciteit hebben en liefst nog wat groter om de boiler op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 14:00
Ik ben aan het kijken of ik een aantal radiatoren ga vervangen door LTV radiatoren. Mijn vraag is dan, kan ik die combineren met 'oude' bestaande radiatoren. Dus woonkamer LTV, maar keuken de bestaande behouden ?
Voor de LTV zal ik de temp moeten verlagen van de CV, maar wat is dan het effect op de 'oude' radiatoren ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
MarFan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:02:
Ik ben aan het kijken of ik een aantal radiatoren ga vervangen door LTV radiatoren. Mijn vraag is dan, kan ik die combineren met 'oude' bestaande radiatoren. Dus woonkamer LTV, maar keuken de bestaande behouden ?
Voor de LTV zal ik de temp moeten verlagen van de CV, maar wat is dan het effect op de 'oude' radiatoren ?
Het effect is dat de radiatoren stukken minder warmte gaan afgeven. Wordt proberen of je met je lagere temperatuur nog steeds je woning warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
mkleinman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:07:
[...]

Het effect is dat de radiatoren stukken minder warmte gaan afgeven. Wordt proberen of je met je lagere temperatuur nog steeds je woning warm krijgt.
Misschien dus eerst überhaupt proberen hoe mijn radiatoren reageren, al vervang ik het liever allemaal in de zomer :) (heb namelijk de tip van aanvoer temp verlagen einde van de winter gelezen, dus weet het effect nog niet).

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

MarFan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:13:
[...]
Misschien dus eerst überhaupt proberen hoe mijn radiatoren reageren, al vervang ik het liever allemaal in de zomer :) (heb namelijk de tip van aanvoer temp verlagen einde van de winter gelezen, dus weet het effect nog niet).
In aanloop van de ombouw van mijn verwarmings-systeem naar een CV/Houtkachel/Zonneboiler systeem met lagere watertemperaturen heb ik de 2de helft van de winter de maximaal temp van de ketel op 50 graden gezet.
Het verschil was dat de temperatuur in huis veel constanter werd. Maar ik had geen probleem met de capaciteit.
Mogelijk ontstaan er problemen als het echt koud word, maar dan moet de openhaard maar aan :)
en je kan altijd een locaal beetje elektrisch bij verwarmen ....
Trouwens de keuken waar je bezig bent, heeft een lagere temperatuur behoefte als de woonkamer waar je stil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@mkleinman
http://shop.ultisolar.com...uct=30&controller=product

Ik zie daar dat de SR1168 internet access zou hebben. Klopt dat? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:42:
@mkleinman
http://shop.ultisolar.com...uct=30&controller=product

Ik zie daar dat de SR1168 internet access zou hebben. Klopt dat? Hoe dan?
Dat is internet access met een twist. Je moet hem dan via RS485 op een server aansluiten en die server configureren zodat de data wordt verstuurd naar de website van ultisolar. Je kan dan via hun website inloggen om te kijken naar je opbrengst.

Dat heb ik niet ingesteld. Ik heb de software + RS485 interface wel draaien en ik log via remote admin in op de pc om de status te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
mkleinman schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:12:

Ben gek op dit soort rekensommetjes...
Is er ook één voor hoeveel je je houtkachel moet stoken om je boiler ('s avonds) van 50graden naar 90graden te krijgen. Hoe hoeveel KG hout. Of zitten daar te veel variabele in ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Google : Gemiddelde benutbare energie-inhoud van droog hout is 11.4 MJ/kg of 3.2 kWh/kg

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste