Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Nu het project wat concreter wordt om de zonneboiler ook te gebruiken als ruimteverwarming lijkt het mij interessant om hier een apart topic voor te gaan openen naast de bestaande zonneboiler topics.

Ik heb helaas geen standaard zonneboiler combi zoals de ATAG Q-Solar en mijn huidige ketel is dusdanig dom dat die hier niet mee overweg kan. Zo gaat bijvoorbeeld mijn CV ketel in storing wanneer de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur. Direct de retour van de CV door de zonneboiler laten lopen gaat dus niet werken. Wanneer de zonneboiler goed warm is treedt deze situatie op en gaat mijn CV in storing!

Met andere woorden dat wordt zelf een systeem op zetten. In dit topic wil ik gaan beschrijven hoe ik mijn zonneboiler ga aansluiten op de CV.

Last update: 26-04-2012 12:00

Changelog

21-04-2012: Eerste versie
22-04-2012: Voorbeeld toegevoegd, 2 thermostaten uitgelegd, plaatjes toegevoegd, taalvouten verbeterd.
22-04-2012: Theoretische opbrengst bepaald aan de hand van gedetaileerde cijfers.
26-04-2012: Update, mbt verwarming thuis.
29-04-2012: Wat plaatjes bijgewerkt.

Off the shelf systemen

ATAG heeft de Q-Solar. GoT leden Eric-PVT en NielsTN hebben er beide een en die zijn er beide lyrisch over.

Mocht ik nog meer systemen tegenkomen dan meld ik ze hier :)

Waarom?

Ik heb best een forse zonneboiler die vrij snel op leuke temperaturen komt. Het is eigenlijk zonde dat we die warmte eigenlijk alleen maar gebruiken om te douchen. Vandaar mijn idee om de tweede warmtewisselaar te gaan gebruiken om het huis mee te verwarmen.

Huidige verwarming

Ketel
We hebben een Remeha Avanta CW4 CV ketel uit 2006. Deze is in een apart washok geinstalleerd en werkt prima. Daarnaast is de hele installatie ingeregeld door http://www.cvtuning.nl

De standaard aanvoertemperatuur van de CV is ingesteld op 55 graden, de retourtemperatuur hangt dan rond de 45 a 50 graden. Jammer genoeg zit er geen modulerende pomp in de CV ketel om zo het water langzamer rond te pompen en een grotere DeltaT te krijgen.

Mocht het echt HEEL koud worden dan wil ik de aanvoertemperatuur nog wel eens verhogen naar 65 graden.

Ik heb ook een experiment uitgevoerd met 45 graden aanvoertemperatuur en zelfs daarmee krijgen we het huis warm.
Radiatoren
Praktisch alle radiatoren in huis zijn inmiddels vervangen voor nieuwere en grotere varianten.

Ik zal hier zo snel als mogelijk foto's plaatsen van de diverse radiatoren, het type, en het standaard vermogen, per verdieping ;)

Mijn idee

Het systeem bestaat uit twee pompen, P1 is de bestaande pomp in de CV ketel. P2 is de nieuwe, toe te voegen, pomp vlakbij de zonneboiler. Deze gaat het CV water rondpompen wanneer de zonneboiler straks warm genoeg is. Een thermostatisch mengventiel zorgt ervoor dat het aanvoerwater NOOIT warmer kan worden dan de ingestelde aanvoertemperatuur van de CV. Die synchroon laten lopen is handwerk. Op dit moment is onze maximale aanvoertemperatuur van de CV 55 graden. Hier wordt dus het mengventiel ook op ingesteld.

In de woonkamer komt een tweede thermostaat ( simpele sensor ) te hangen. Wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan, onder andere de CV draait NIET, dan gaat de 2e pomp water rondpompen door de zonneboiler heen en door het huis heen.

De voorwaarden:

- CV ketel MOET uit zijn
- De zonneboiler moet warm genoeg zijn
- Klokthermostaat ( binnen bepaalde uren mag de 2e pomp draaien )
- De retour van de CV is kouder dan de zonneboiler.

Wanneer de CV draait:

Wanneer de zonneboiler CV mag draaien:

Dit klinkt nog vrij abstract vermoed ik. De volgende twee plaatjes moeten verduidelijken waarom het systeem goed werkt.
Huidig klokprogramma
Onze huidige klokthermostaat staat als volgt ingesteld:

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/zb_cv/celcia20.jpg

Kort samengevat. Om 08:00 moet het huis 19.2 graden warm zijn en daarna loopt de temperatuur op naar 19,8 in de avond wanneer we stil zitten op de bank. In de praktijk betekent dit dat de ketel om 6:30 aan springt om het huis te gaan verwarmen.
Huidig klokprogramma + Arduino thermostaat
http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/zb_cv/arduinocv.jpg

De klokthermostaat van de CV blijft ongewijzigd. De tweede klokthermostaat gaat zich nu alleen ook bemoeien met de temperatuur in de woonkamer.

Vanaf 5 uur 's ochtends mag de Arduino de pomp aan laten slaan om water rond te pompen in huis in de installatie. De Arduino heeft de simpele opdracht om het huis 20 graden te krijgen en te houden. Om 21:00 is het uit met de pret tot de volgende ochtend 5 uur.

De truc is hier om de Arduino thermostaat ALTIJD op een hogere temperatuur in te stellen dan de normale klokthermostaat. Met andere woorden als de zonneboilerCV warm genoeg is en het huis op die temperatuur krijgt zal de CV niet aan gaan.
Voorbeeld
De zonneboiler is 30 graden en het is 5 uur. De CV is dan uit en de woonkamer is 17.5 graad. Op dat moment gaat de 2e pomp draaien en begint water van maximaal 30 graden rond te pompen in het systeem.

Om 6:30 staat het systeem dus al 1 1/2 uur warmte uit de zonneboiler het huis in te pompen en heeft het van 17,5 naar 18,2 gekregen. Om 6:30 geeft de Celcia20 klokthermostaat het commando aan de CV om het huis te verwarmen. De 2e pomp gaat nu meteen uit, de zonneboiler is afgekoeld naar 24 graden.

De CV hoeft het huis nu nog maar 1 graad te verwarmen in plaats van 1,7 graden. WINST!

In de middag begint de zon te schijnen en de boiler warmt op naar 40 graden. Het huis is 19,4 graden en de CV ketel is uit. Op dat moment gaat de zonneboilerCV weer lopen en wil het huis op 20 graden krijgen. De boiler blijft rond de 40 graden hangen omdat de zon ook steeds blijft schijnen op de collector.

De zonneboilerCV krijgt het voor elkaar om het huis op 20 graden te krijgen en te houden. In dit geval zal de CV dus niet aan slaan. WINST!
Samengevat
De truc is dus om in de ochtend heel vroeg, al voordat de ketel aan slaat, warmte in huis te pompen en het huis voor te verwarmen. Is het boilervat warm genoeg dan slaat de ketel helemaal niet aan.

Is het huis niet warm genoeg slaat de ketel aan en warmt het huis gewoon op. De minimale temperatuur in huis is dus altijd de temperatuur van de Celcia20 en maximaal de ingestelde temperatuur van de zonneboilerCV /Arduino.

Zelfs als de boiler maar 8 graden is dan de woonkamer, bijvoorbeeld 's nachts, dan is het al interessant om te gaan pompen. Elke 0,1 graad die de zonneboiler de woonkamer weet te verwarmen hoeft de CV ketel niet meer te doen.
Retour van CV door zonneboiler
Een veelgestelde vraag is waarom ik niet, al dan niet met een driewegklep, de retour van de CV door de zonneboiler laat gaan. Punt 1 is dat de documentatie van Remeha zegt dat de ketel dan in storing kan gaan wanneer de retour warmer wordt dan de aanvoer. Dit wordt ook bevestigd door de techneuten van Remeha.

Een tweede punt is dat mijn aanvoertemperatuur nog relatief hoog staat ingesteld, 55 graden op dit moment. De retour is dan ongeveer 45 tot 50 graden. Dus pas bij hoge temperaturen in de boiler gaat mijn zonneboiler mee helpen.

Nu moduleert mijn ketel wel terug waardoor de aanvoertemperatuur naar beneden gaat, en dus ook de retour, het rendement is lang niet zo hoog als mijn setup.. *DENK IK*

Besparing

De grote vraag blijft uiteraard hoeveel ik met dit systeem ga besparen. Ik heb werkelijk waar geen ENKEL idee. Misschien maar 25m3 per jaar maar het zou ook zomaar 250m3 of meer kunnen zijn.

Belangrijkste is om zoveel als mogelijk warmte uit de zonneboiler nuttig te gebruiken.

En zeker nu, de boiler staat nu op 46 graden, gebruik ik liever de warmte om mijn huis te verwarmen dan om 's avonds een korte douche te nemen.

Ik houd sinds het begin dat we de boiler hebben de opbrengst nauwkeurig in de gaten van de zonneboiler. Ik heb een Excelsheet met daarin per dag de begintemperatuur, eindtemperatuur en de KNMI cijfers van die dag.

Ik heb deze excelsheet gebruikt om een inschatting te maken hoeveel warmte we in de ochtend uit de boiler kunnen halen en aan het einde van de middag. Er zitten aardig wat mitsen en maren aan mijn inschatting maar het is in elk geval een eerste aanzet.

Ik heb het berekend voor de maanden januari t/m april en september t/m december.

De cijfers:
  • 2009: 142m3
  • 2010: 179m3
  • 2011: 233m3
  • 2012: 84m3 ( tot nu toe ).
De sprong van 2009 t/m 2011 is te verklaren door de WTW unit die we hebben laten plaatsen voor de douche in de zomer van 2010. De warmte hiervan wordt weer terug geleid naar het boilervat. Die warmte wordt dus indirect nog een keer gebruikt om de woonkamer te verwarmen.

Controller

Ik wil zelf een controller gaan maken met een Arduino als basis. Ik heb al enige ervaring met het werken met een Arduino dus die ervaring gaat goed van pas komen. Nog een voordeel is dat een Arduino spotgoedkoop is.

Er zijn wel geïntegreerde controllers van bijvoorbeeld Steca maar die zijn schreeuwend duur en, in mijn ogen, lastig te combineren. En in mijn geval geldt zelfs: Schieten met een kanon op een mug.
Sensoren
Het systeem werkt met slechts 4 sensoren

S1 = Zonneboiler circuit voor CV ( 2e spiraal )
S2 = Retourtemperatuur CV.
S3 = Temperatuur woonkamer.
P1 = Status van de CVpomp.

En het systeem hoeft maar 1 ding aan te sturen namelijk:

een tweede pomp!
Shields
Ik wil zelf een eigen shield gaan maken waar alle aansluitingen op zitten voor dit systeem en waar de Arduino dus eenvoudig op geklikt kan worden.

De enige shield die ik nodig ga hebben is een gecombineerde SDkaart shield met Real time clock.

Hydraulica

De zonneboiler moet uiteraard hydraulisch worden aangesloten op het bestaande CV systeem. Dit is het punt waar ik nog de grootste vraagtekens bij heb.

Mijn CV ketel:

Mijn zonneboiler:

De logica

Ik ben al redelijk ver met het specificeren van de logica waarmee ik het systeem wil werken. Inmiddels heb ik al een simulatieprogramma geschreven om te kijken of de logica valide is en werkt

Per 21-04-2012 is dit de logica die ik heb beschreven ( pseudocode ).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CONSTANTEN

temperatuurKamerZBThermostaat <-- 20

DeltaTStartTemperatuurZBSolo  <-- 8
   DeltaTEindTemperatuurZBSolo   <-- 2

INITIALISATIE
   StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE

ZOLANG 1 = 1 

// ------------------------------------------------------------------------------------------------------   
   // Lees stand van sensoren.
   // ------------------------------------------------------------------------------------------------------
   S1 <-- LeesTemperatuurSensor(S1)
   S2 <-- LeesTemperatuurSensor(S2)
   S3 <-- LeesTemperatuurSensor(S3)
   P1 <-- LeesStatusPomp(P1)
   P2 <-- LeesStatusPomp(P2)
   StatusReden <--- leeg

// zonneboiler deltaT regeling voor solo bedrijf. ( dus afhankelijk van kamerthermostaat zonneboiler ).
   DeltaTZBKamer = S1 - S3;
   ALS DeltaTZBKamer >= DeltaTStartTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
   DAN
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- TRUE
   EINDE ALS

ALS DeltaTZBKamer < DeltaTEindTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE
   DAN 
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE
   EINDE ALS
   // -------------------------------------------------------------------------------------------------------

// De logica zelf voor het controleren van de stand van pomp2.
   ALS P1 == AAN
   DAN
      // CV is aan, zet 2e pomp uit!
      ALS P2 == AAN
      DAN 
         // pomp2 moet uit het moment dat pomp1 aan gaat.
         P2 <-- UIT
         StatusReden <-- 'ZonneboilerCV moet uit, CV draait.';
      ANDERS
         StatusReden <-- 'ZonneboilerCV blijft uit, CV draait.';
      EINDE ALS

ANDERS
      // Er is geen warmtevraag van de CV-kamerthermostaat maar er is wel warmtebehoefte in de woonkamer.
      ALS ( StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE ) EN 
          ( S3 < temperatuurKamerZBThermostaat ) EN 
          ( S2 <= S1 ) EN
          ( ScheduleMagAan == TRUE )
      DAN
        // mengventiel staat vast op 1 temperatuurstand. maximaal 40 graden is instelbaar.
        ALS P2 == UIT DAN
           P2 <-- AAN
           StatusReden <-- 'ZONNEBOILER CV IS AAN!';
        EINDE ALS

ANDERS
         // geen warmtevraag of niet aan voorwaarden voldaan
         // Extra informatie om reden te vullen, voor algoritme niet nodig.
         ALS StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
         DAN
            StatusReden <-- 'DeltaT met woonkamer nog niet hoog genoeg. '
         EINDE ALS;

ALS S3 >= temperatuurKamerZBThermostaat
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Ingestelde kamertemperatuur bereikt. '
         EINDE ALS;

ALS S2 > S1
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Retour is warmer dan zonneboiler. '
         EINDE ALS;

ALS ScheduleMagAan == FALSE
         DAN
            StatusReden <-- StatusReden + 'Start mag niet van klokthermostaat. '
         EINDE ALS;

ALS P2 == AAN
         DAN
            // zet de pomp uit, er is geen warmtevraag (meer).
            P2 <-- UIT
         EINDE ALS
      EINDE ALS
   EINDE ALS

BewaarStatus( S1, S2, S3, P1, P2, DeltaTZBKamer, StatusReden  );

Slapen(2000); // 2 seconden slapen.

EINDE WHILE

Kosten

De electronica, Arduino en consorten, gaat me denk ik zo'n 75 tot 100 euro kosten. De hydraulica gaat wat meer kosten. Vooral de tweede pomp is prijzig ( 200 euro ).

Ik hoop onder de 350 euro te blijven.

De komende weken ga ik verder met het uitbreiden van de openingspost

TODO

Afzonderlijke systemen testen, dus:

- Temperatuursensoren testen op Arduino
- 230V schakelen testen met Arduino
- 230V detectie vanaf CV met Arduino

Is dat afgerond dan komen de uitdagingen.

Uitdagingen

De uitdagingen
Hydraulica
Die moet worden aangepast, wie gaat dat doen? En klopt het schema?
Voeding
Ik heb 230V nodig op de shield en 5V om de Arduino aan te sturen. Hoe ga ik van 230V naar 5V? Ik ben software ontwikkelaar geen electronica bikkel. UItzoekwerk dus.
Print maken
Een print tekenen op papier is tot daar aan toe, maar een print maken met een goed CAD achtig programma alla Eagle? Dat gaat mij de pet te boven. Laat staan de print etsen!
Behuizing
Hoe ga ik dit in een nette behuizing maken die ik netjes kan ophangen bij de bestaande boiler?

Meer animo?

Is er meer animo bij mensen voor een vergelijkbaar systeem?

mkleinman wijzigde deze reactie 29-04-2012 10:29 (167%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hydraulisch probleem?

Zijn er hier mensen met CV kennis/hydraulica kennis? Ik zit met een uitdaging om het juiste hydraulische schema te beschrijven.

De "kenners" geven aan dat er twee keerkleppen/terugslagkleppen in het systeem moeten. Een in de retour van de CV ( gele vierkant ) en een in de retour van de zonneboilerCV.

Gele vierkant zou een terugslagklep/keerklep moeten?

Dit hier? In de retour van de zonneboiler zou er een moeten?

Mijn eerste vraag is? WAAROM?

In het geval dat de zonneboilerCVpomp draait snap ik dat er met een keerklep in de CV retour er geen kortsluitingstroming kan ontstaan vanaf de aanvoerCV ( rood ) door de ketel heen naar de retour.

Maar er is nog wel steeds stroming mogelijk in de "juiste" richting toch door de keerklep wanneer de zonneboilerCVpomp draait? Of zorgt deze keerklep er voor dat er in de tak van de CV dan helemaal geen stroming is?

In het geval dat de zonneboilerCVpomp draait kan het mij niet zo heel veel interesseren wanneer er een kleine stroming is door de CV. Maar wanneer de pomp van de CV ketel draait wil ik absoluut GEEN stroming door de zonneboiler heen in verband met eerder genoemde storingen met de CV.

Is iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Omdat je dan in CV-bedrijf de zonneboiler net als een radiator gaat opwarmen.

Wat ik wel jammer vind is dat je alleen kan kiezen tussen 2 bedrijven en niet de CV met zonneboilerondersteuning gebruiken.
Nou heb ik geen ervaring met zonneboilers en weet niet hoe vaak hij in deze stand te gebruiken is maar het lijkt me een aardig gemis in de installatie.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
mkleinman schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:02:
De keerklep die daar zit voorkomt die stroming toch van de cv aanvoer richting de zb?
Ik las verkeerd, dacht dat je vroeg waarom die terugslagklep daar zat.
quote:
Het gaat mij om de stroming de andere kant op. De cvpomp draait en vanaf de cv retour komt er ook stroming door de zonneboiler op gang. De zb kan je dan vergelijken met een verkeerd aangesloten radiator.

Of fungeert de tweede pomp dan als sper waardoor en helemaal geen stroming mogelijk is wanneer die niet draait?

Hybride bedrijf wordt heel lastig omdat mijn avanta ketel zo dom is.

Door slim met beide kamerthermostaten te spelen hoop ik zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te kunnen benutten.
Dat hangt van de weerstand van de pomp af en of de pomp van de ketel die rond krijgt.
Ik vermoed dat dit wel mee gaat vallen wanneer je dezelfde pompen gebruikt, het systeem kiest dan de minste weerstand en dat is natuurlijk om de pomp heen.

Animo:
Zelf ben ik aan het bedenken hoe ik mijn zonneboiler met water en cv ondersteuning ga bouwen.
Op mijn bijkeukendak wil ik de collector maken, in de bijkeuken een boiler met een pomp voor de collector.
Vervolgens moet het water(de warmte) naar zolder gebracht worden waar mijn CV staat.
Ik heb 2 RVS warmtewisselaars liggen en de onderdelen voor een collector, de rest moet ik nog bij elkaar sprokkelen/bouwen.

Even een plaatje:

Het idee is dat beide Circulatiepompen en 3-wegkleppen tegelijk bediend worden.
De Arduino hoeft dit alleen maar te onderbreken wanneer de boiler te koud is.
De solonoid is een optie, deze gaat open wanneer de zonneboiler goed warm is en het is dan een stand alone systeem (CV moet dan wel verplicht uit).
Het probleem wat jij heb met een te warme retour heb ik volgens mij niet, CV gaat dan gewoon in de circulatiestand zonder te verwarmen (temperatuur bereikt).

flippo765 wijzigde deze reactie 21-04-2012 20:01 (16%)
Reden: Plaatje

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ecowoman schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:29:
[...]
Als ik jou goed begreep wordt in het voor- en najaar je boiler vrijwel altijd warmer dan je retour, dus daar kun je veel rendement halen. Alleen in de winter zal je het cv-gedeelte vrijwel niet kunnen gebruiken, maar wel gewoon voor warm water en hotfill. Ik weet niet hoe je berekening precies in elkaar steekt, maar met een verschil van 16 graden tussen boilervat en retour bespaar ik meer gas.
Ik heb uitgerekend hoeveel dagen ik boven de 40 graden kom in de zonneboiler. Ik kom dan op zo'n 75 dagen in voor en na-seizoen. Best veel. Ik heb daarvan ook een berekening gemaakt hoeveel winst ik zou kunnen behalen ( eindtemperatuur - 40 ). Ik kom dan ongeveer op 50m3 gas uit.

Dit komt dus vooral omdat de retour relatief hoog blijft met 40 graden. Dit systeem is dus alleen rendabel als de zonneboiler warmer is dan 40 graden. Vandaar mijn eigen idee :)
quote:
Je kunt met een 3wegklep regelen dat je retour niet door de boiler gaat als de retourtemperatuur hoger is dan de temperatuur in het vat, dus dan gaat je cv niet harder stoken om je boiler te verwarmen. Je behoudt dan de warmte in het vat voor het douchen.
Dit systeem dus:

De driewegklep kan in dit geval ook een mengventiel zijn die terug mengt tot 40 graden. Scheelt het aansturen van de klep.
quote:
Je verliest dan rendement omdat je minder warmte over hebt voor het douchen doordat het inzetten van die warmte in de verwarming is gaan zitten, terwijl je er naar mijn mening je huis niet warmer mee zult hebben gekregen omdat je je huis probeert te verwarmen met een te lage aanvoertemperatuur als je doorgaat onder je gebruikelijke retourtemperatuur.
Klopt, eerste deel is waar, als ik warmte in mijn huis ga pompen dan blijft er minder warmte over voor het douchen.
Het tweede deel twijfel ik nog steeds over.

Die warmte gaat niet 100% verloren. Ook al zou het huis niet opgewarmd worden op die manier, in elk geval pomp ik hoe dan ook die warmte in mijn woonkamer waardoor mijn CV ketel dat later op de ochtend niet hoeft te doen.

Des te beter ik mijn huis isoleer des te beter blijft die warmte hangen.
quote:
Ook ga je je warmte inzetten op een koud moment van de dag. Je hebt niet voor niets nachtverlaging ingesteld...
Dat is waar, dat is misschien iets wat ik proefondervindelijk moet gaan uitzoeken of heel vroeg verwarmen zin heeft. Op dit moment wil ik een uur of 2 uur eerder beginnen dan de CV.
quote:
Als het je lukt om met 30 graden in die tijd 0,2 graden te verwarmen, dan staat je huidige aanvoertemperatuur veel te hoog, want dat zou betekenen dat je het huis altijd met LTV-temperaturen kunt verwarmen. Hoeveel koelt je huis nu trouwens af tussen 4 en 6?
Ik weet niet of het 0,2 graden is met 30 graden, da's een gok.

Je heb mail trouwens :)

Ik heb de plaatjes iets aangepast om duidelijker te maken dat de CV en zonneboilerCV niets met elkaar te maken hebben. Eerst de CV daarna de zonneboilerCV.

mkleinman wijzigde deze reactie 29-04-2012 10:56 (6%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mocht inderdaad de ketel niet in storing gaan wanneer de retour heter is dan de aanvoer dan zou ddit schema toch goed zijn?

Een driewegklep die kiest OF zonneboiler of rechtdoor. Een mengventiel die het water van de zonneboiler terug mengt naar een lagere temperatuur ( gelijk aan de aanvoer (P1 ) van de CV ).

De Arduino hoeft alleen twee sensoren uit te lezen (T1 / T2 ) en een driewegklep te sturen met een relais (230V).

Na de driewegklep zit een simpel T-Stuk waar de leiding van de driewegklep en het mengventiel bij elkaar komen. Door de driewegklep kan het water maar 1 kant op zonder storing te veroorzaken in het systeem.

mkleinman wijzigde deze reactie 19-05-2012 21:44 (16%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Zo dus :)

Dit wordt wel heel erg simpel :)

mkleinman wijzigde deze reactie 19-05-2012 23:38 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-02-2018

Ik ben zelf bezig geweest met het maken van een digitale dimmer, hiervoor wat het belangrijk om te weten wanneer de sinus van de AC spanning door zijn nul punt ging. Als je over de uitgang van deze schakeling een klein condensatortje zou zetten, zou er op het moment dat er een AC spanning op de ingang staat een 5volt spanning aan de uitgang moeten te staan.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Huge update!

Grote meevaller. De boiler hoefde niet leeg. Doordat er geen lucht van bovenaf bij kon bleef al het water in de boiler en konden we zonder problemen een aftapkraan, afsluiter en de dompelbuis plaatsen voor de extra sensor.

Fotos!

Dit is de aansluiting van de retour richting de CV. Foto is bijzonder goed gelukt!

Foto van de onderste ( aanvoer richting de zonneboiler dus )

Radiator is verdwenen, nu hebben we ineens weer ruimte voor buizen

Goodies!

De nieuwe controller

De driewegklep

Eerste buizen aangesloten vanaf de boiler, inclusief ontluchter

Ontluchter

Buizen richting de CV ketel

De driewegklep inclusief de aansluitingen!

Moeilijk te zien, de sensor, ingeklemd met twee slangenklemmen.

Waanzinnig mooie foto van het vakwerk wat we vandaag hebben geleverd

Filter om het CV water te reinigen

Weinig ruimte over om EN de leiding voor de driewegklep en de sensor kwijt te kunnen. Dan maar zo. Moet nog netter.

Is die leeg?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hmm, dat wordt afwachten.

De controller hangt en is EINDELIJK geconfigureerd. PFFF.. Wat een opties.

Alles werkt en volgens mij wordt de driewegklep ook goed aangestuurd. Hij staat althans nu denk ik richting de boiler. CV retour is nu 22 graden, boiler dik 50.

Ik heb misschien nu wel de best gelogde zonneboiler met CV ondersteuning. Ik heb nu 7 sensoren in het systeem zitten die allemaal worden gelogd op de SD kaart.

Nog wel een fout gevonden in mijn setup. We hebben gisteren de aanvoer en de retour op de warmtewisselaar verkeerd om aangesloten. Hij loopt dus niet van beneden naar boven maar van boven naar beneden.. Bweuh.

De foto's:

Isoleren, isoleren en nog eens isoleren

Extra sensor op de leiding richting de collector en op de retour vanaf de collector

Voltooid en nog deels open

Kabels, heel veel kabels

Binnenkant van de controller

Mijn variant, op een rood/zwart gele kabel.

Alles aangesloten in de controller.. Kabel spagetti!

WE HAVE LIFTOFF!

Eindplaatje

Sensor bij de retour, HEEL goed ingepakt

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:47

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:35:
Ik heb hem getest voordat hij het systeem in ging. Toen stond hij netjes op open ( rechtdoor ). Of "rechtsaf"

Dus dat zit wel goed.

Als ik hem eerst op rechtdoor zet, ik vraag warmte en ik laat daarna de klep omschakelen dan blijft de pomp wel in bedrijf. Je ziet dan wel dat de pomp het zwaar heeft.
Klopt dat? Die kleppen hebben toch een keuze voor rechtsaf of linksaf, als je kijkt vanaf de aansluiting tegenover het motorhuis?

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2012 19:28 (7%)
Reden: Plaatje toegevoegd

ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kan je misschien op deze foto laten zien hoe de leidingen lopen met een kleur en en pijltje voor de stroomrichting?

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:47:
Niet eenvoudig, dat wordt uitbouwen en even goed nadenken hoe het wel moet zitten. Waar je wel op moet letten:
-driewegklep zo monteren dat hij zonder al te grote problemen kan worden uitgebouwd, dus niet helemaal klem.

Het was een opmerking die ik voor me gehouden had, toen ik je foto's bekeek. Zeker weer zo'n oude mopperkont aan het woord.
Ik was er al bang voor. Ik kan me twee opties bedenken. Een makkelijke maar veel werk, en een lastige maar veel minder werk.

De makkelijke:

Systeem leeg. En de driewegklep omdraaien. zodat de bovenkant de onderkant wordt en vice versa. Ik kan dan in de klep kijken zodat ik 100% zeker weet of hij goed draait.

De moeilijke:

Motorhuis van de klep halen, op de 1 of andere manier de klep exact 180 graden draaien en daarna het motorhuis terugplaatsen.

Probleem bij deze is dat het verrekte lastig is om EXACT 180 graden te draaien. :X

Ik heb er nooit rekening mee gehouden dat dit ook kon. Ik heb de klep wel getest op mijn werkbank en gezien dat hij goed schakelde. Ik heb er geen rekening mee gehouden dat er ook vanaf de andere kant een sperstand is. Dat had ik me eerder moeten bedenken :X

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zullen we maar zeggen 8)
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:49:
als er vacuum is zal er och ook ergens lucht moeten zitten?

als de druk 0,4 bar daalt aan de kant waar de pomp zuigt moet het water ergens heen gepompt worden waar het wel heen kan, maar waar het niet rond gepompt kan worden, en het moet in verhouding best wel een aardige hoeveelheid zijn, om aan de andere kant zoveel obderdruk moet ontstaan.

of anders gezegd. de pomp verplaatst wel water, anders kan de druk niet zakken.
Ik heb gevoeld, na 10 minuten is de aanvoerleiding precies over 1 meter warm geworden. Vanaf de boiler blijft alles koud. De pomp caviteert als de ziekte, zeker in de hoge pompstand. Waarom hij in de hoge pompstand niet afslaat vanwege te weinig flow is mij een raadsel.

Misschien dat de elektrische weerstand die de regelprint ziet niet hoog genoeg wordt om in storing te gaan?

Andere vraag:

Gesteld ik zou het systeem leeg laten lopen en de driewegklep er tussenuit halen ( knelkoppelingen zitten erop ) krijg ik daarna het weer waterdicht met dezelfde koppelingen of moet ik nieuwe knelkoppelingen halen?

Update:

De flowrichting:

Hij moet dus 1 - 2 ( de afslag ) of 1 - 3 ( rechtdoor ) schakelen. Hij doet nu 1 - 3 en 2 - 3, en die laatste betekent effectief 1 in sper.. Hij moet dus 180 graden worden gedraaid.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 20:15 (5%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:17:
mij is verteld dat je de ringetjes moet vervangen, die bijten zeg maar in de buis om daar waterdicht te worden.
de koppeling zelf kun je weer gebruiken.
hoe het zit met de stukjes buis.. het lijkt me dat wanneer de ringetjes hun werk doen, de buis hergebruikt kan worden.

misschien dat je de leverancier van de klep kunt bellen. misschien zit er een indicatie op de schroefdraad/ pen die uit de klep steekt, die een bepaalde stand aanduid, of misschien zelfs wel een vierkant einde. of een afgeplat stukje, waardoor de motor niet gedraaid kan worden?

bij de foto.. de rode lijn komt uit de ketel en gaat richting je cv cirquit?
de blauwe lijn is de retour richting de cv ketel? staan de pijlen goed aangegeven?

de gele lijn is het warme water uit je buffervat, en de aanvoer voor cv cirquit?

en hoe zit je pomp? de pomp bedoel je de pomp van de cv ketel mee? die wordt enkel gestuurd door de ketel?
Ik heb hem vanavond gebeld, hij was niet meer op kantoor en had geen driewegklep bij de hand. Hij had het erover dat ik het motorhuis eraf moet halen en een kwartslag moet draaien. Volgens mij red ik het dan nog niet want hoe ik de motor ook draai, het probleem blijft. Het enige hoe ik het kan oplossen is de kogelkraan binnenin 180 graden draaien.

Een uitsparing heb ik niet gezien of een aanduiding hoe ik kan zien dat ik hem exact 180 graden kan draaien.

De lijnen kloppen. Hij komt blauw binnen vanaf de CV retour. De driewegklep bepaald of hij wordt voorverwarmd door de zonneboiler voordat hij de ketel in gaat of dat hij meteen rechtdoor de ketel in gaat.
quote:
ericplan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:25:
Met nieuwe spullen en goed gereedschap kun je de oude knelringen blijven gebruiken. Dat is meestal geen probleem. Zet de nummertjes er ook even bij op de foto?.

Wat voor boring heeft die klep precies, zoals op "mijn" plaatje, of ook nog een stand rechtdoor? Als het laatste het geval is moet je het motorhuis eraf kunnen halen en zou je de klep met de hand goed kunnen zetten, dus een halve slag draaien en dan er weer op. Motorhuis kan waarschijnlijk ook wel gedraaid worden.
Ik weet niet exact wat je met boring bedoeld.

De klep schakelt 1-3 en 2-3 ( of 3-2, hoe je het wil zien ).. Dus bij 2-3 ( zonneboiler CV bedrijf ) staat 1 in sper en dat is nu precies wat bij mij gebeurd.

1 zit bij mij onderaan ( met het schroefje van het motorhuis )

Ik wil dus 1-3 ( CV bedrijf ) en 1-2 ( Hybride bedrijf ) kunnen schakelen.

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 21:43 (32%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Net even de proef op de som genomen. Ik zei dat de klep in 1-3 stond. Ik heb de CV op 24 graden gezet. ( boiler staat op 47 ) en gevoeld bij de zonneboiler of de leidingen warm werden richting de CV. Dat was NIET het geval.

Met andere woorden hij staat inderdaad in standje 1-3 en bij het bekrachtigen van de schakelaar gaat hij naar 2-3.

Ik pak ff de documentatie van de klep erbij.

Dus inderdaad A-B in rust. En bekrachtigt sluit A af.. En ik wil eigenlijk C afsluiten.
quote:
engelbertus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:07:
Bij een T boring zou ik evrwachten dat je de klep zonder wissellen van draden in alle drie de standen kunt zetten?

of is dat iets wat je in je ontwerp moet opnemen, welke kant de klep op draait bij spanning?

en die klep heeft 2 of 3 draden? dan zou ik zeker verwachten dat je dmv de aansturing ervan veel meer combinaties kunt maken dan alleen wel of geen spanning, en een draairichting die een kwartslag draait.
is er een handleiding of beschrijvng van de klep of motor? en hoe wordt ie genoemd? NO of NC ?

en welke druk wordt hoger of lager? die op de manometer van de gv ketel? of die op de spiraal oid?
Klep heeft 3 draden. zwart, rood en geel. Bij 1-3 zakt de druk niet. Bij stand 2-3 geschakeld zakt de druk dus op de manometer vlak onder de CV ketel ( die zit in de retour ).

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:15 (62%)

• FireWood
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:29
Zo moeilijk zit deze klep niet in elkaar zover ik jullie begrijp.

Als a-c doorlopend zijn moet er een T-boring gebruikt zijn, aangezien een L-boring dit niet kan.
Als daarna a-b kort wordt gesloten is er maar 1 methode hoe de boring kan zitten:

vs

De 2 draden is voor linksom of rechtsom, maar de slag is door eindschakelaars waarschijnlijk beperkt tot 90 graden, dit is namelijk heel gebruikelijk.

Oplossing op het probleem:
1. Eindschakelaars verplaatsen. (meestal moeilijk)
2. Motor loshalen van klep en 90 graden draaien (van motor zijde kijkend linksom) (goed te doen)
3. Motorbehuizing 90 graden draaien (meestal lastig of onmogelijk afhankelijk van bevestiging en aandrijving)

FireWood wijzigde deze reactie 08-10-2012 22:43 (35%)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:25

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Ik heb deze topic ff doorgelezen.
En vind het een mooi idee waar ik ook al langer mee loop.
Alleen nu net pas (sinds afgelopen weekend) zonnepanlen gelegd.
Fase 2 is dus een boiler met de overige ruimte met panelen vol te leggen.

Mijn idee van de boiler gebruiken voor de cv is nog wat eenvoudiger (corrigeer me als ik het mis heb).

De 3weg klep word gestuurd door de temperatuur van de boiler als deze hoog genoeg is gaat deze het retour water via de boiler laten lopen.
De pomp van de ketel pompt zelf alles aan dus geen 2e pomp nodig.
Het feit dat de retour hoger is dan de aanvoer maakt niks want de ketel gaat dan gewoon rond pompen zolang er warmte vraag is (bij mijn nefit iig).

Ik ben benieuwd naar de gedachtes hierover.

SpikeHome wijzigde deze reactie 23-10-2012 10:41 (3%)

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13:47
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:00:
Huge update!

Grote meevaller. De boiler hoefde niet leeg. Doordat er geen lucht van bovenaf bij kon bleef al het water in de boiler en konden we zonder problemen een aftapkraan, afsluiter en de dompelbuis plaatsen voor de extra sensor.

[...]
Woehahahaha.....

Hier boven is een lekker waterballet ontstaan. Ik had 'em wél moeten laten leeglopen. Fuckerdefuck. Nou ja, aftapkraan zit er nu tussen en de schade viel best mee. Een paar liter water en een zere duim van het dichtdrukken van de leiding. :(

Goed voorbeeld doet goed volgen: ik heb nu ook een driewegklep tussen ketel en boiler laten monteren. Weliswaar eentje die ik zélf moet bedienen, maar dat mag de pret niet drukken. Ook even een ontluchtertje in het hoogste punt van het systeem laten zetten. Nu dus compleet: driewegklep, mengventiel, aftapkraan en ontluchter.

De foto's, mengventiel is hier goed te zien. Instelbaar van 30-70 graden.

Mengventiel is ook goed te zien.

Zwaar ding, en groot ook! Met T-boring, uiteraard. Leuke puzzels om goed te monteren ("Hoe moet die kogel nou??? Zit -ie zo goed??")

Morgen even met mijn oudste zoon het leidingwerk isoleren. Blij dat ik nu meer controle heb over ons stroomoverschot; het elektrisch element hoeft nu tenminste geen overuren meer te draaien om het CV water te verwarmen. Deze feature is toch voor in het voor- en naseizoen.

* HdG kan nu ook eindelijk een wateronderbreking overleven met een buffer van 200 L. :)F

hansdegit wijzigde deze reactie 17-11-2012 21:01 (16%)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
hansdegit schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:52:
Ja, zo'n motor erop en een mooie controller wordt een volgens projectje. Ga ik maar eens rustig laten bezinken.
Is daar ruimte voor? Lijkt me krap met je boiler.
quote:
Dat van dat mengventiel was me al eerder opgevallen. Niet supernauwkeurig. En helemaal vervelend dat -ie "dicht" gaat op het moment dat de ingang voor heet geen volumestroom heeft. Dat wordt dan dus niet gecompenseerd door koud, waardoor mix ook geen volumestroom heeft. Daardoor ontkwam ik dus niet aan een driewegklep.
Ik heb bij m'n Quooker gekozen voor een Taconova mengventiel met een doorlaat van 35l/min

Geen idee of die verder hetzelfde probleem heeft, maar hij is wel een stuk zwaarder dan het standaard mengventiel. Met ingebouwde terugslagkleppen.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Isolatiefotootjes

Zal 1 van deze twee de anode bevatten van mijn zonneboiler?

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

Heren (Dames ?), ik lees hier al een tijd mee ( en probeer af en toe commentaar te geven..) Na de installatie van mijn zonnepanelen ben ik nu gestart met mijn project Warmte. Graag heb ik hier feedback op het aansluit schema.

Onze Cv-ketel is van 1996 dus inmiddels 17 jaar oud. De Cv-ketel die er nu hangt heb ik op marktplaats gekocht voor 50 euro voor onderdelen om de vorige te repareren. De gekochte Cv-ketel bleek beter als de oude en volledig werkend! Dat is nu 4 jaar geleden en ook deze begint kuren te vertonen. Dus moet er aan aan nieuwe CV ketel worden gedacht.

Dan maak ik al snel een stap naar een meer "duurzame" oplossing. Na wat diepgaand onderzoek hier en het ecologie forum kwam al snel de combinatie Houtkachel, Zonneboiler en Cv-ketel om de hoek kijken. Het blijkt goed mogelijk te zijn deze drie te combineren. De onderdelen worden:
1) Cv-ketel
2) Cv-Houtkachel (Reeds aangeschaft)
3) Zonnecollector
4) Buffervat + WW-boiler (Reeds aangeschaft)
5) Controller
6) Schema hoe alles aan elkaar te knopen.

Cv-ketel
De keuze van een Cv-ketel wordt bepaald door de eisen wat we er mee willen doen.
- Standalone huis verwarmen,
- Warm Water voorziening.
Het vermogen van een kachel (in kW) wordt bepaald door hoe groot is de ruimte die verwarmd moet worden en hoeveel warm water we nodig hebben.
Het vermogen voor de ruimte verwarming hoeft niet uitgerekend te worden voor piekbelasting (erg koud buiten) dat kunnen we opvangen met de hout kachel. De huidige CV is 51kW de keuze nu is 35kW. Dat moet kunnen.
Omdat we warm water willen maken moet het een Cv-combiketel zijn. De hoeveelheid water benodigd is WC5 (1x (stort)douche + 1x wastafel) Een CW5 ketel moet 35kW zijn.

CV-Houtkachel
Wij stoken alleen de kachel als we thuis zijn. Dit betekend dat we 4 tot 6 uur hebben om voldoende warmte op te slaan voor de rest van de dag tot we weer gaan stoken. Om een buffer van 1200L in die tijd warm te krijgen moeten we zeker 25kW aan hout kachel hebben. Het vuur moet zichtbaar zijn, en de verhouding van de warmte afgifte aan de ruimte en Cv moet zeker 1:4 zijn, 7.5kW aan de ruimte en 25kW aan de Buffer. En de kachel moet MOOI zijn. De keus is gevallen op de LOTOS MAX 25B gemaakt in Bulgarije waar ze nog in het dagelijks leven gebruikt worden.

CV-Houtkachel LOTOS MAX 25B

De hout kachel wordt voorzien van een maximaal temperatuur beveiliging met koud water koeling. Ook een anti-condens klep zit in de aansluiting.

Zonnecollector
Een zonnecollector geeft "gratis" warmte. Aangezien we nog voldoende dak oppervlak overhebben is dat een goed plan. Veel onderdelen die een zonnecollector (te)duur maken moeten we al hebben voor de houtkachel CV combinatie. In het voor en na jaar branden we vaak geen hout kachel, dat is te warm. Maar je wilt wel de "kilte" uit het huis halen. De zonnecollectoren moeten dus in het voor en na jaar blijven werken en wat groter zijn als alleen voor war water voorziening. Ook in de winter zou leuk zijn als ondersteuning voor het warm water.
De keus valt dan al snel op Heatpipes. Deze geven ook in de winter goede opbrengsten door een goede isolatie (glazen vaccuum buis) De warmte overdracht vind plaats met glycol (antivries) omdat het in de winter ook moet werken.
Door het gebruik van Glycol moet het CV water circuit en het zonnecollector circuit gescheiden worden door een warmte wisselaar en een extra pomp.

Buffervat
Om voldoende warmte te kunnen bufferen moet de buffer zeker 1000L water zijn. Aangezien we nog een 210L warm water boiler op zolder hebben staan, hebben we besloten deze ook weer te gebruiken.
Deze twee vaten komen in serie te staan. Eerst wordt de boiler verwarmd (+60 graden) en daarna de buffer waarbij beide tot 95 graden kunnen oplopen.

Controller
Om de zonnecollector goed te laten werken en om de boel in de gaten te houden is gekozen voor een SR1188 controller, deze kan alles regelen en de meetgegevens opslaan en naar een computer sturen.

Aansluit schema
In onderstaand aansluit schema zijn duidelijk de 3 verschillende waterlopen te onderscheiden, Hout-kachel, Zonnecollector en Cv-ketel met daarnaast de warm water voorziening die ook de door de CV-combiketel loopt. De verschillende waterlopen worden uit elkaar gehouden door een drietal terugslag kleppen

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13:47
Voor de geinteresseerden, nog even een fotootje van ons dak zoals dat er vanaf 4 mei uitziet:

De buizencollectoren iets uitvergroot:

@Woudsehoeve:

Het mengventiel is een huismerk van de groothandel (Solar Nederland), Proflex genaamd. Gewoon een standaard ding, instelbaar van 30-70 graden. Niet erg nauwkeurig, maar voldoende voor het doel wat jij voor ogen hebt: geen water van 90 graden door je radiatoren.

Het plaatje onder "nieuwe situatie" is zoals het nu draait; met een driewegklep dus.

Geen rocket science, maar persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van de opzet zoals door mkleinman bedacht. Aangezien jij dezelfde controller hebt....

hansdegit wijzigde deze reactie 06-06-2013 20:38 (51%)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True