Een beetje gelijkaardig aan een topic in het duurzame energie forum, wil ik graag bijhouden welke pompen er draaien van m'n verwarming.(maar daar kunnen ze rechtstreeks de ketel uitlezen)
Concreet wil ik van 9 elementen bijhouden of er 230V actief is:
- 3x een thermosthaat die via 3draden 230V doorschakelt (dus bij verwarmen zit er 230V tussen draad 1 en 2 / bij koeling zit er 230V tussen draad 1 en 3)
- 3X een circulatiepomp
Op die manier kan ik bijhouden of er verwarming/koeling gevraagd wordt en of de pomp draait (er is een hoofdschakelaar die instelt of we in verwarmings of koelingsperiode zitten en enkel de overeenkomstige aanvraag doorlaat)
Het eindproduct moet in een mysql database terechtkomen.
zelf dacht ik gebruik te maken van een AVR-NET-IO (heb ik nu reeds draaien voor enkele andere dingen), maar daar zitten er onvoldoende ingangen op denk ik.
Ik heb eveneens al eens rondgekeken hoe de detectie van 230V juist kan. Ik heb enkele dingen gevonden die geschikt zijn voor arduino, maar het leek me allemaal wat vreemd...(via octocouplers).
Zelf dacht ik eventueel aan een 230V relais die zo een signaalingang kortsluit.
Heeft er iemand al iets gelijkaardigs gemaakt?
Concreet wil ik van 9 elementen bijhouden of er 230V actief is:
- 3x een thermosthaat die via 3draden 230V doorschakelt (dus bij verwarmen zit er 230V tussen draad 1 en 2 / bij koeling zit er 230V tussen draad 1 en 3)
- 3X een circulatiepomp
Op die manier kan ik bijhouden of er verwarming/koeling gevraagd wordt en of de pomp draait (er is een hoofdschakelaar die instelt of we in verwarmings of koelingsperiode zitten en enkel de overeenkomstige aanvraag doorlaat)
Het eindproduct moet in een mysql database terechtkomen.
zelf dacht ik gebruik te maken van een AVR-NET-IO (heb ik nu reeds draaien voor enkele andere dingen), maar daar zitten er onvoldoende ingangen op denk ik.
Ik heb eveneens al eens rondgekeken hoe de detectie van 230V juist kan. Ik heb enkele dingen gevonden die geschikt zijn voor arduino, maar het leek me allemaal wat vreemd...(via octocouplers).
Zelf dacht ik eventueel aan een 230V relais die zo een signaalingang kortsluit.
Heeft er iemand al iets gelijkaardigs gemaakt?