Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 90 Laatste
Acties:
  • 611.528 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 14:55

Yilar

De warmte van de zon kan op vele manieren gebruikt worden. Het makkelijkst en goedkoopst is passieve zonthermische energie. Een voorbeeld hiervan is een huis met grote ramen op het zuiden waardoor op een heldere winterdag de zonnewarmte het huis direct verwarmt. Hiervoor is geen apparatuur nodig, daarom 'passief'.

Een zonneboiler is een andere manier om zonnewarmte te gebruiken. Hiermee kan tapwater verwarmd worden, en in sommige gevallen ook de woning (bij)verwarmd worden. Dit is een efficiënte en meestal ook kosteneffectieve manier van het inzetten van zonnewarmte. Omdat op deze manier ingezette zonnewarmte meestal het gebruik van aardgas vermindert neemt de afhankelijkheid van deze fossiele brandstof af.
Ik wil een zonneboiler, waar moet ik beginnen?

Belangrijke vragen die bij een zonneboiler moeten beantwoord zijn:
1. Wil ik alleen tapwater met de zonneboiler of ook mijn huis ermee verwarmen in voor en naseizoen?
2. Hoeveel dagen wil ik kunnen bufferen?
3. Hoeveel warm water gebruik ik per dag?
4. Gaat het warm water verbruik in de toekomst toenemen? (opgroeiende kinderen etc.).
5. Kan mijn huis bouwtechnisch het gewicht van het boilervat aan?
6. Heb ik daar een vergunning voor nodig?
7. Wil ik de collector zelf installeren of laat ik het doen door een installateur?
Over het algemeen is een vergunning niet nodig voor het plaatsen van een zonneboiler, echter bij monumenten en/of beschermde stadsgezichten ( Amsterdam-Centrum ) heb je wel een vergunning nodig.

Momenteel is een scala aan zonneboilers verkrijgbaar. De meeste CV fabrikanten hebben inmiddels ook een zonneboiler in hun productgamma zitten ( Remeha, Nefit, Atag, etc ). Wat opvallend is bij deze zonneboilers is dat het boilervat relatief klein is, ergens tussen de 90 en 150 liter.

Zeker als ondersteuning voor de CV gewenst is dan is een boilervat van 90 tot 150 liter niet geschikt. Voor verwarmingsondersteuning moet eerder worden gedacht aan een boiler van 300 liter of groter.

Gemiddeld genomen kunnen zonneboilers opgesplitst worden in drie verschillende varianten:
• Vlakkeplaat collectoren
• Vacuümbuiscollectoren
• Zogenaamd Zuid Europees systeem (vat en collector op het dak)

In vergelijking met PV-panelen is een installatie met een zonneboiler ingewikkelder en daardoor iets duurder. Bovendien moet je binnenshuis plaats hebben voor een boiler en moet die plaats met leidingen vanaf het dak bereikbaar zijn.

Afhankelijk van het gekozen systeem is er ook enig onderhoud nodig, hoewel dat zeer beperkt is en meestal gelijktijdig met de CV-ketel kan gebeuren.

Combinatiepanelen PVTwin

Het lijkt leuk om PV-panelen met een zonnecollector te combineren. Zo kan je beschikbare dakoppervlak dubbel benut worden. Een Nederlandse fabrikant, ZEN Duurzaam, maakte ze, maar ze zijn nu niet meer leverbaar. Tweaker Freemann vroeg om meer informatie.

Hieronder staat de reactie van de fabrikant:

De PVTwin collectoren worden momenteel herontworpen, de vereiste 5”cellen zijn niet meer verkrijgbaar.
Ontwerp en productie moet drastisch worden aangepast om met 6” te kunnen werken.

Wellicht kunnen we eind 2012 de PVTwin weer produceren en leveren.

Eerlijk gezegd heeft dit weinig prioriteit bij ons. Hoewel het een interessant concept is, en de opbrengst per m2 groter is dan met ZT en PV apart, zitten er in de praktijk veel nadelen aan dePVTwin collector. Bijna in alle gevallen is het veel gunstiger om apart een thermische collector toe te passen, en daarnaast onze dak-geÏntegreerde PowerVolts.

Nadelen PVTwin:
- Veel lagere water temperatuur uit de collector.
Door de PV-cellen op de absorber, is het eigenlijk een behoorlijk slechte thermische collector geworden, de spectraal-selectieve absorber werkt niet meer. Water in de zonneboiler wordt maximaal 50-60C in de zomer, opbrengst fors lager dan “gewone” thermische collector.

- Extra opbrengst van PV is bescheiden: 1,5% minder opbrengst bij 10⁰C hogere temperatuur. Door het koelen van de cellen is de temperatuur 10-20C lager dan met een “gewoon” PV-systeem dak-geÏntegreerd. Dus slechts 3% meer opbrengst per Wp.

- Prijs is relatief hoog, minimaal een optelsom van los PV-systeem + thermisch systeem. PVTwin is namelijk niet gemakkelijk te maken (speciale laminaat afmeting, adhesive verbinding laminaat aan absorber, hoog-temperatuur junction box, etc…).

- Thermische collector heeft optimum, afhankelijk van warm water verbruik. Heeft geen zin om 25 m2 PVTwin collector te plaatsen als enkel voorverwarming tapwater voor een gezin van 4 personen gewenst is… Optimale oppervlakte is dus meestal klein, en dan weinig geschikte omvormers daarvoor beschikbaar.

- Grote oppervlaktes zijn bruikbaar voor ondersteuning laag-temperatuur verwarming, of zwembadverwarming. Echter, dan is juist de lagere thermische opbrengst een groot nadeel: de warmtevraag is dan veel groter in de winter, beetje in voorjaar/najaar. En PVTwin opbrengst dan heel laag. Met “gewone” collector is juist in die periodes de opbrengst veel hoger.

- Praktijkervaringen met de PVTwin
www.energygo.nl/download/2013VV02+082-87.pdf

De meeste installaties in Nederland zijn zeer bescheiden van opzet. In het buitenland worden veel grotere installaties geplaatst, waarbij het hele ontwerp van het huis rondom de boiler is gesitueerd. Een voorbeeld is te vinden op de site van boilerbouwer Jenni uit Zwitserland.
http://www.jenni.ch/heizen-mit-der-sonne.html

[ Voor 128% gewijzigd door ericplan op 11-03-2016 15:33 . Reden: Link gefixt en dode links van plaatjes verwijderd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

Ik gebruik een Agpo Econpact 225c HR107 CV met boiler en volgens mij een vlakke plaat.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Ik heb er een (sinds de bouw van de woning 14 jaar geleden zit-ie er in), waarbij ik helaas geen specs/typenummer/handleiding heb. Ook vandaag heeft-ie even staan borrelen, maar in mijn ervaring is het praktisch nut erg laag: alleen 's zomers haalt-ie 80 graden, maar met 2 personen douchen we hem al heel snel leeg. Plus dat het aantal dagen dat-ie echt warm is vrij beperkt is, en dan ook nog grotendeels ten tijde dat je op zomervakantie bent.
Zonder het te hebben doorgerekend denk ik dat de energiebesparing hierdoor zeer laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:36:
Ik heb er een (sinds de bouw van de woning 14 jaar geleden zit-ie er in), waarbij ik helaas geen specs/typenummer/handleiding heb. Ook vandaag heeft-ie even staan borrelen, maar in mijn ervaring is het praktisch nut erg laag: alleen 's zomers haalt-ie 80 graden, maar met 2 personen douchen we hem al heel snel leeg. Plus dat het aantal dagen dat-ie echt warm is vrij beperkt is, en dan ook nog grotendeels ten tijde dat je op zomervakantie bent.
Zonder het te hebben doorgerekend denk ik dat de energiebesparing hierdoor zeer laag is.
Daarom heb ik een relatief grote genomen. 300l boilervat met 48 vacuumbuizen. Vanaf half maart is de productie/opbrengst dusdanig hoog dat ik zonder problemen de stekker uit het stopkontakt kan halen van de CV.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik de tweede spiraal in het boilervat kan gaan inzetten voor het verwarmen van het huis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:39:
[...]

Daarom heb ik een relatief grote genomen. 300l boilervat met 48 vacuumbuizen. Vanaf half maart is de productie/opbrengst dusdanig hoog dat ik zonder problemen de stekker uit het stopkontakt kan halen van de CV.
Heb je hier een kostenplaatje/terugverdientijd van?
Wat de CV betreft: ik heb ooit (HTS) geleerd dat CV-pompen watergesmeerd zijn, en om die reden ook 's zomers af en toe even moeten aanslaan.
Ik ben nu aan het kijken hoe ik de tweede spiraal in het boilervat kan gaan inzetten voor het verwarmen van het huis.
Ideaal lijkt me om via een dakkoepel en een spiegel direct zonnestraling naar binnen te schijnen, en dan bij voorkeur op een flinke massa steen. Alleen heb je dan suntracking nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 31-01-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:44:
[...]

Heb je hier een kostenplaatje/terugverdientijd van?
Wat de CV betreft: ik heb ooit (HTS) geleerd dat CV-pompen watergesmeerd zijn, en om die reden ook 's zomers af en toe even moeten aanslaan.

[...]

Ideaal lijkt me om via een dakkoepel en een spiegel direct zonnestraling naar binnen te schijnen, en dan bij voorkeur op een flinke massa steen. Alleen heb je dan suntracking nodig.
Kosten zonneboiler inclusief installatie ( inclusief subsidie ) 3300 euro.

Besparing vanaf november 2008 t/m nu exact 440,73 cent. ( 435m3 gas bespaard en 760kWh stroom ). Verwachte tvt dus: 22 jaar.

Ik zet overigens 1x per maand ongeveer de CV kort aan, in het opstartprogramma gaat de pomp ook draaien. Tot nu toe geen enkel probleem met de pomp gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Algemene besparing zou 30% zijn op de rekening. Ik haal 40% (1065m3 t.o.v. 1800m3 volgens Nibud gezin 2 kids).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:55:
[...]
Besparing vanaf november 2008 t/m nu exact 440,73 cent. ( 435m3 gas bespaard en 760kWh stroom ). Verwachte tvt dus: 22 jaar.
440 euro neem ik aan :)
Hoe kom je aan die 760 kWh besparing? Is dat wat de CV-ketel normaalgesproken zou verbruiken? Hier staat de CV wel altijd aan (ook om te zorgen dat het water ook 's zomers minimaal 60 graden wordt ter voorkoming van schadelijke bacteriegroei) en heeft de zonneboiler dus netto een elektriciteitsverbruik en een gasbesparing.
Voor de terugverdientijd hoef je het dus niet te doen, incl. renteverlies verdien je het van je leven niet terug.
PcDealer schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:00:
[...]

Algemene besparing zou 30% zijn op de rekening. Ik haal 40% (1065m3 t.o.v. 1800m3 volgens Nibud gezin 2 kids).
Hier hebben we sinds 1 juli jl. 359 kuub gas verbruikt. Het verbruik zonder zonneboiler is me logischerwijs onbekend.

[ Voor 29% gewijzigd door RemcoDelft op 31-01-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:16:
[...]

440 euro neem ik aan :)
Hoe kom je aan die 760 kWh besparing? Is dat wat de CV-ketel normaalgesproken zou verbruiken? Hier staat de CV wel altijd aan (ook om te zorgen dat het water ook 's zomers minimaal 60 graden wordt ter voorkoming van schadelijke bacteriegroei) en heeft de zonneboiler dus netto een elektriciteitsverbruik en een gasbesparing.
Voor de terugverdientijd hoef je het dus niet te doen, incl. renteverlies verdien je het van je leven niet terug.

[...]

Hier hebben we sinds 1 juli jl. 359 kuub gas verbruikt. Het verbruik zonder zonneboiler is me logischerwijs onbekend.
Idd 440 euro :)

Stroombesparing komt doordat we ook warm water gebruiken voor het wassen ( hotfill ) en de vaatwasser.
Overigens is de besparing bij benadering. Normaal gebruiken we 18-20m3 per maand voor alles in de zomer. Nu met de zonneboiler is dit 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:27:
[...]
Stroombesparing komt doordat we ook warm water gebruiken voor het wassen ( hotfill ) en de vaatwasser.
Overigens is de besparing bij benadering. Normaal gebruiken we 18-20m3 per maand voor alles in de zomer. Nu met de zonneboiler is dit 0.
Maar doe je dan geen dubbeltellingen? Ik neem aan dat je hotfill anders uit de CV-combiketel zou komen en niet uit het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Meten is weten. Vanochtend was het voorraadvat (110 liter) onderin 9 °C en bovenin 11 °C. Nu staat er 26 °C en 28 °C en dat gaat vandaag nog wel even door. Dat betekent simpelweg dat er veel minder energie nodig is voor de naverwarming tot een lekkere douchetemperatuur of afwaswater. Afgelopen jaren heeft de zonneboiler van 1 november tot 1 maart steeds zo'n 150 kWh per winter opgeleverd, gemeten met een warmtemeter en rechtstreeks gekoppeld aan warmwater gebruik. Dat is energie die anders door de CV-ketel geleverd zou moeten worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:29:
[...]

Maar doe je dan geen dubbeltellingen? Ik neem aan dat je hotfill anders uit de CV-combiketel zou komen en niet uit het stopcontact?
Er zit inderdaad deels een dubbeltelling in. Ik heb inmiddels ook een WTW unit voor het terugwinnen van warmte uit douchewater, dat wordt ook weer in mijn zonneboilervat gedumpt. Uiteindelijk is de enige betrouwbare meting een meter die ook bij stadsverwarmingsinstallaties ( 3x woordwaarde ) wordt gebruikt.

En zo'n meter kost een paar 100 euro, en dat heb ik er net weer niet voor over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:44:
Wij hebben de cv-ketel al zeker 7 jaar elk jaar een maand uit staan zonder problemen. Vorig jaar heeft de cv-ketel na plaatsing van de zonneboiler van eind april tot half oktober volledig uitgestaan en het vat is niet onder de 60C gekomen. In dat half jaar heb ik de cv-ketel 1 of 2 keer een paar minuten laten lopen om vastzitten te voorkomen. Besparing in die maanden is 11m3 per maand en dus behoorlijk wat kWh. Besparing in voor- en najaar en winter gaat ook uitstekend dankzij de verwarmingsondersteuning. Het vat is nauwelijks onder de 30 graden gekomen en aangezien ik vloerverwarming heb dus LTV, heeft de retour altijd kunnen profiteren van het warmere vat, dus is de besparing goed merkbaar.

Hoeveel m3 ik precies heb bespaard kan ik pas eind maart ofzo beter aangeven als de zonneboiler een jaar draait. Het blijft dan wel een schatting, omdat ook de kruipruimte is geisoleerd deze winter, maar ik kan duidelijk het verschil zien in het gasverbruik bij een zonnige dag.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 31-01-2012 18:57 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren hebben we glycol ververst , maar er blijft een luchtbel in het systeem zitten. Dit komt waarschijnlijk doordat we niet op het hoogste punt van de heatpipes een ontluchter hebben zitten. Aangezien het daar meer dan 170 graden wordt in stagnatie, hebben we een afsluiter en daar bovenop een ontluchter nodig die tegen die temperaturen bestendig is. Welke ontluchter en afsluiter kunnen daar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:25:
Gisteren hebben we glycol ververst , maar er blijft een luchtbel in het systeem zitten. Dit komt waarschijnlijk doordat we niet op het hoogste punt van de heatpipes een ontluchter hebben zitten. Aangezien het daar meer dan 170 graden wordt in stagnatie, hebben we een afsluiter en daar bovenop een ontluchter nodig die tegen die temperaturen bestendig is. Welke ontluchter en afsluiter kunnen daar tegen?
Je zou hier kunnen kijken:
https://shop.landefeld.de...single&param_0=KH+12+B+ES

Ze leveren ook in NL. Is in ieder geval een shop waar alle specs goed vermeld zijn. Voor de ontluchter zou ik me niet zo druk maken, die zal nooit zo heet worden (Want bij stagnatie ga je niet ontluchten).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks!
Uiteraard gaan we niet ontluchten bij stagnatie 8)7 maar de ontluchter staat wel in verbinding met delen die boven de 170C worden, dus die warmte wordt gewoon geleid, dus elk onderdeel daar moet tegen die hoge temperaturen kunnen (been done there, done that). Die kogelkraan daaronder is juist bedoeld om te voorkomen dat bij stagnatie de stoom ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een hele mooie! Nu nog een plek vinden waar ze hem snel kunnen leveren, want de 1e hits die ik in Google vind hebben allemaal een levertijd van 21 dagen en ik baal nu al zo dat ik de productie van de komende mooie dagen mis ;( . Desnoods eerst vrijdag tijdelijk een andere ontluchter die we in huis hebben (die niet tegen de hoge temperaturen kan) monteren. Ik verwacht dat het systeem binnen 21 dagen nog niet in stagnatie zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik denk dat Warmteservice die wel
kan bestellen. Heb ik goede ervaringen mee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bestellen zal neem ik aan dus 21 dagen duren. Het zou mooi zijn als ik een webshop kan vinden die hem op voorraad heeft, maar dat zal wel wishful thinking zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 21:59
Ik heb sinds juli/augustus een zonneboiler; 54 buizen op 200L. Is wel lichtelijk overkill, maar ja: ik wilde graag subsidie. DIe heb ik inmiddels ook gekregen (als 1 van de laatsten). Helaas kan ik geen grotere boiler kwijt. Om deze reden wil ik het systeem nog uitbreiden met een extra liggende boiler van 200L (die kan ik wel kwijt). Een maand geleden heb ik de bovenste spiraal van de zonneboiler op m'n hout-cv systeem aangesloten. (55kW houtvergasser op 2000L buffervat op ca 40 meter afstand van huis). Het afnemende systeem draait nog zonder regeling, moet dus nu handmatig pomp (door frequentieregelaar gestuurd) en 3-wegklep aan/omzetten om m'n verwarming te regelen. Beetje primitief, maar werkt goed. Alle temperaturen worden in de gaten gehouden door een arduino meetsysteem. Het is de bedoeling dat straks alles met dezelfde arduino's ook bestuurd gaat worden. Wordt aan gewerkt.

Vandaag 48 graden gehaald onderin boiler. 68 bovenin, door de houtcv }:O

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kockie schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:27:
Ik heb sinds juli/augustus een zonneboiler; 54 buizen op 200L. Is wel lichtelijk overkill, maar ja: ik wilde graag subsidie. DIe heb ik inmiddels ook gekregen (als 1 van de laatsten). Helaas kan ik geen grotere boiler kwijt. Om deze reden wil ik het systeem nog uitbreiden met een extra liggende boiler van 200L (die kan ik wel kwijt). Een maand geleden heb ik de bovenste spiraal van de zonneboiler op m'n hout-cv systeem aangesloten. (55kW houtvergasser op 2000L buffervat op ca 40 meter afstand van huis). Het afnemende systeem draait nog zonder regeling, moet dus nu handmatig pomp (door frequentieregelaar gestuurd) en 3-wegklep aan/omzetten om m'n verwarming te regelen. Beetje primitief, maar werkt goed. Alle temperaturen worden in de gaten gehouden door een arduino meetsysteem. Het is de bedoeling dat straks alles met dezelfde arduino's ook bestuurd gaat worden. Wordt aan gewerkt.

Vandaag 48 graden gehaald onderin boiler. 68 bovenin, door de houtcv }:O
Hoe heb jij het Arduino deel geregeld? Meet je ook temperaturen met je Arduino? Dat is namelijk ook 1 van mijn wensen/eisen.

Ik ben op dit moment bezig om een "elegant" systeem te bedenken hoe ik mijn 2e spiraal kan inzetten om mijn huis te verwarmen. Daar ga ik een aparte aansturing voor nodig hebben en ik zat dus aan een Arduino te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:14:
Bestellen zal neem ik aan dus 21 dagen duren. Het zou mooi zijn als ik een webshop kan vinden die hem op voorraad heeft, maar dat zal wel wishful thinking zijn..
Ws heeft meestal binnen twee dagen z'n spullen binnen als je in de "straat"winkel bestelt. Ze doen veel met Flamco.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 01-02-2012 07:56 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-04 20:50
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort een nieuwbouwhuis kopen en zijn van plan er om langere tijd (minimaal 20 jaar) te blijven wonen. Ik ben nu alvast aan het kijken om energiezuinige maatregelen die alvast vanaf de bouw gerealiseerd kunnen worden. Is een zonneboiler dan een verstandige aanschaf? Ook ten opzichte van onderhoud en aanschafkosten?

Mijn vriendin is namelijk nogal een koukleum :P

De tuin ligt op het zuidoosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jesselyn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:52:
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort een nieuwbouwhuis kopen en zijn van plan er om langere tijd (minimaal 20 jaar) te blijven wonen. Ik ben nu alvast aan het kijken om energiezuinige maatregelen die alvast vanaf de bouw gerealiseerd kunnen worden. Is een zonneboiler dan een verstandige aanschaf? Ook ten opzichte van onderhoud en aanschafkosten?

Energiezuinige maatregelen vanaf de bouw: sowieso WTW op je douche en vloerverwarming (zeker aan te raden voor koukleumen) in je plannen meenemen. Bij de bouw makkelijk te realiseren, na afloop vaak wat lastiger en/of prijziger. Zonneboiler met verwarmingsondersteuning ben ik zeer tevreden over in combinatie met vloerverwarming, dus LTV. Ook heb je met LTV de mogelijkheid om eventueel in de toekomst over te stappen op een warmtepomp. Kun jij de zonneboiler zelf aanleggen? Dat scheelt een heleboel in de aanschafkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:57
Anoniem: 351376 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:58:
[...]
Energiezuinige maatregelen vanaf de bouw: sowieso WTW op je douche en vloerverwarming (zeker aan te raden voor koukleumen) in je plannen meenemen. Bij de bouw makkelijk te realiseren, na afloop vaak wat lastiger en/of prijziger. Zonneboiler met verwarmingsondersteuning ben ik zeer tevreden over in combinatie met vloerverwarming, dus LTV. Ook heb je met LTV de mogelijkheid om eventueel in de toekomst over te stappen op een warmtepomp. Kun jij de zonneboiler zelf aanleggen? Dat scheelt een heleboel in de aanschafkosten.
Ik weet niet of het een "standaard" nieuwbouwhuis is, of dat je zelf heel veel kunt bepalen, maar alle energie die er niet uit gaat, hoef je er ook niet in te stoppen.
Dus denk naast WTW systemen aan.......ISOLATIE! d:)b Zowel voor muur, vloer, dak alsook goede kozijnen, deuren en ramen (denk aan passiefhuis standaard).

Dit was trouwens geen antwoord op de vraag mbt de zonneboiler en ik weet dus niet of het nu nog in dit topic hoort :-( Daar blijf ik voorlopig nog wel even moeite mee houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-04 20:50
Anoniem: 351376 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:58:
[...]
Dank voor je reactie. We waren sowieso van plan op LTV in de vloer te nemen. Wanneer pas je WTW o p je vloervwarming toe? Bij het aanleggen van de vloer? Ol bij het plaatsen van de CV? Een WTW op de douche kan alleen bij het installeren van de badkamer toch? Of moet dit al worden doorgegeven aan de bouwer?

Is het moeilijk om een zonneboiler aan te leggen? M'n broer is wel handig, dus met een beetje hulp kan dat misschien wel lukken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
jesselyn schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 08:53:
[...]
Wanneer pas je WTW o p je vloervwarming toe?
Ik denk dat je het verkeerd leest: "sowieso WTW op je douche, en vloerverwarming"; dit zijn twee losse dingen. Warmteterugwinning van vloerverwarming lijkt me niet zinnig.
Is het moeilijk om een zonneboiler aan te leggen? M'n broer is wel handig, dus met een beetje hulp kan dat misschien wel lukken :) .
Het meeste lijkt me vrij eenvoudig, het enige wat lastig kan zijn is zorgen dat je waterdicht naar buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
mkleinman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 07:19:
[...]
Hoe heb jij het Arduino deel geregeld? Meet je ook temperaturen met je Arduino? Dat is namelijk ook 1 van mijn wensen/eisen.
Hier staat het een en ander over m'n arduino/ds18b20 probeerselen
Heb inmiddels wat efficiëntere software die nu ook zou moeten kunnen sturen (wacht nu op solid-state relais om het te testen; met ledjes werkt het inmiddels). Indien interesse, dan wil ik de huidige software wel even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Lekker hoor :) de woonkamer is 18 graden door de zon en de boiler 60, nog een uurtje en dan de zonnewarmte gebruiken om het huis op temperatuur te houden.

wel grappig, de buren doen iedere dag het zonnescherm uit om een uur of 12....ben benieuwd wat hun verstoken op een dag als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kockie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:13:
[...]

Heb inmiddels wat efficiëntere software die nu ook zou moeten kunnen sturen (wacht nu op solid-state relais om het te testen; met ledjes werkt het inmiddels). Indien interesse, dan wil ik de huidige software wel even mailen.
Nice! Daar kom ik later nog even op terug, ik ben nu bezig met het schrijven van een artikel over hoe ik mijn zonneboiler als CV ondersteuning wil inzetten. :) Zodra ik dat klaar heb post ik dat hier inclusief de logica die ik voor m'n Arduino wil gaan gebruiken.

Update: Het artikel is af!

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1655#more-1655

Graag jullie op en aanmerkingen!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2012/02/schema.png

Dat is de bedoeling met wat logica en een driewegklep.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 03-02-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update:

Hele interessante tip om de driewegklep te vervangen voor twee keerkleppen. Dat scheelt weer het aansturen van een driewegklep. ( thanks Kockie! )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2012/02/schema2.png

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 04-02-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
moet de p2 niet aan de andere kant van de m1 zitten?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KLopt! Al aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:16:
[...]

Hier 447,50m3 over dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Kun je nog even de stromingsrichtingen aangeven in het schema? Snap het nu nog niet helemaal (heb wat moeite met ASCI art ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128614

kockie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:13:
[...]

Ik ben wel geinteresseerd in de software inclusief sketch eventueel. Ik heb al een 2 tal jeenode's liggen waar dat ook op zou moeten lukken volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Stuur me effe een dm met je mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128614

kockie schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:51:
Stuur me effe een dm met je mailadres.
'k heb een mail verstuurd via je website....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zal mijn l33t ascii skills nog even uitbreiden met de stroomschema's voor zovel normaal CV bedrijf als zonneboiler bedrijf.

CV bedrijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2012/02/cv_bedrijf.png

Zonneboiler bedrijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2012/02/zonneboiler_bedrijf.png

[ Voor 50% gewijzigd door mkleinman op 05-02-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Tip: neem de keerkleppen op in de retour, dan gaan ze langer mee. Worden daar een stuk minder heet. Als je goede tips wilt hebben over schema's dan nodig ik je uit om het forum in m'n sig te bezoeken. Daar zitten mensen met meer verstand van zaken dan ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

jesselyn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:52:

Als je een Douche WTW installeert (altijd doen) wordt de nog te behalen winst kleiner.
Omdat je het over de kosten hebt zou ik zeggen, reken het eens uit.

Normaal (zuinig) is 100 kuub gas p.p. voor de douche per jaar.
Douche wtw, resteert bij 2 personen een totaal van 100 kuub.
Doe ik ruim, hiervan kun je 70% realiseren met een zonneboiler
70 kuub ad 65 cent is 45,50 euro per jaar.
Maak je dit over de komende 20 jaren contant bij 5% rente mag de investering 567 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kockie schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:25:
Tip: neem de keerkleppen op in de retour, dan gaan ze langer mee. Worden daar een stuk minder heet. Als je goede tips wilt hebben over schema's dan nodig ik je uit om het forum in m'n sig te bezoeken. Daar zitten mensen met meer verstand van zaken dan ik :+
Dan zit de klep voor de CV nu wel goed op de retour maar moet ik de keerklep die nu na de pomp komt in de aanvoerlijn zetten?

Maakt dat voor keerkleppen zoveel uit als ze zo heet worden? Je praat in dit geval over temperaturen tot 50-55 graden maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Welk thermostatisch mengventiel heb ik eigenlijk nodig? De types die ik tot nu toe heb gevonden zijn bedoeld voor tapwater. Gaan die dingen ook werken met CV water?

En wat voor pomp? In mijn Remeha zit een Grundfos UPR 15-60, op de laagste stand doet die het prima in het CV systeem. Hier een 2e van kopen? Of een Grundfos Alpha bestellen?

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 06-02-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ze zijn er speciaal voor verwarming, maar kan nog geen link vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Doe ik ruim, hiervan kun je 70% realiseren met een zonneboiler
70 kuub ad 65 cent is 45,50 euro per jaar.
Maak je dit over de komende 20 jaren contant bij 5% rente mag de investering 567 euro kosten
assumption is the mother of all fuckups.
de realiteit is veel leuker en spannender.
de redenatie zoals sunhacker heeft uitgelegd is de enige waarheid.
breng je afval warmte in kaart, win het terug, en sla het centraal op in de zonneboiler.
regel het rondom de boiler.

voor de nederlandse drinkwater zonneboiler boiler gaat je verhaal wel op,
maar die is dan ook puur hollands en niet spannend, beetje armoedig zelfs.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-02-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:09:
assumption is the mother of all fuckups.
de realiteit is veel leuker en spannender.
de redenatie zoals sunhacker heeft uitgelegd is de enige waarheid.
breng je afval warmte in kaart, win het terug, en sla het centraal op in de zonneboiler.
regel het rondom de boiler.

voor de nederlandse drinkwater zonneboiler boiler gaat je verhaal wel op,
maar die is dan ook puur hollands en niet spannend, beetje armoedig zelfs.
De vraag is wat meer oplevert, een zonneboiler of een PV installatie.
Ik heb aangegeven dat dit afhankelijk is van veel factoren.
Uitgaande van wat aannames komt daaruit dat PV een hoger rendement heeft.

Reken me eens voor dat het niet zo is, wel graag op basis van huidige aankoop prijzen.

Regel het rondom de boiler? Waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de zonneboiler wint omdat ik kan luisteren naar professioneel advies,
en het in mijn eigen woning kan toepassen op een manier die slim is,
toegesneden op vraag en gezin.
het was ook 12 delen te zien in de echte euros van mijn kant.
je mag er ook blind voor blijven, dat maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:27:
de zonneboiler wint omdat ik kan luisteren naar professioneel advies,
en het in mijn eigen woning kan toepassen op een manier die slim is,
toegesneden op vraag en gezin.
het was ook 12 delen te zien in de echte euros van mijn kant.
je mag er ook blind voor blijven, dat maakt mij niet uit.
Je vergist je, rendement is opbrengst / gemiddeld geïnvesteerd vermogen.
Een verhaal over euro's.

En het gaat niet om mijn situatie of die van jou, vergeet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je hebt werkelijk geen flauw benul
wat armoedig ook de hele tijd die euro
rendement is aandeel zelf opgewekt van behoefte en niets anders.
rendement in euro is zooo 2008
ik vergis me helemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het rendement is nogal lastig te bepalen. Puur energetisch gezien zou Eric-PVT max 100-150m3 extra moeten besparen met CV ondersteuning, het maffe is dat dat meer dan het 3 voudige is.

Puur energetisch zou ik denk ik ook 150m3 extra kunnen besparen. Maar als ik hetzelfde als Eric voor elkaar krijg ben ik blij :)

Mijn extra installatie kost denk ik 300 euro ( pomp / keerkleppen / mengventiel / sensoren en electronica ). Da's ongeveer 500m3 gas. Dus ik zou het binnen 3 jaar en misschien zelfs nog sneller, terug weten te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoncv+ltv+isolatie is het complete systeem verantwoordelijk voor -2000m3 al 5 jaar lang.
ik heb het getoond, feitelijk.
ik heb het geleerd in de ecn referentiewoning in petten, en in de praktijk hiervan in de stad van de zon.
ik erger me mateloos aan mensen die tegen de feiten in blijven spreken, waardoor anderen op het verkeerde been worden gezet.

stagnatie door een te grote collector is veilig in een terugloop
stagnatie is niet erg, het is een melding dat het aanbod groot is en de afname laag
het treed hooguit 5x per jaar op, en kan genegeerd worden, of vermeden door timer was en timer afwas.
hierdoor realiseer je een nog groter aandeel eigen opwek, en minder aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Dit is min of meer een crosspost....

Ik gebruik mijn verwarming om de zonneboiler op temperatuur te brengen; eigenlijk het tegenovergestelde van mkleinman.
Afbeeldingslocatie: http://fotoboek.kockie.nl/d/4424-2/zonneboiler20120902.gif

De verwarming in kwestie is een 60KW pyroburn houtvergasser. Deze verwarmt een buffer van 2000 liter. Van daaruit kan ik de zonneboiler verwarmen. Het retourwater van de boiler wordt weer gebruikt om het huis te verwarmen. Dat water gaat eerst door de radiatoren, daarna door de vloerverwarming en vervolgens (via een warmtewisselaar) weer terug naar de schuur waar de buffer en ketel staan.

Hier staat beschreven hoe het meten ongeveer werkt. Ik werk met een ethernet-pro bordje + ds18b20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:09:
zoncv+ltv+isolatie is het complete systeem verantwoordelijk voor -2000m3 al 5 jaar lang.
ik heb het getoond, feitelijk.
Toon het eens aan in de situatie van de vragensteller.

Ik woon in een goed geisoleerd huis, de vragensteller krijgt een nog beter geisoleerd huis.
Ik verbruik 830 kuub (zonder Douche WTW).

Wat kan hij/zij besparen als ze ook een douche WTW direct installeren op basis van een 4p huishouden?
Verbruik is dan maar 500 kuub max. ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 334569 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:02:
[...]

Toon het eens aan in de situatie van de vragensteller.

Ik woon in een goed geisoleerd huis, de vragensteller krijgt een nog beter geisoleerd huis.
Ik verbruik 830 kuub (zonder Douche WTW).

Wat kan hij/zij besparen als ze ook een douche WTW direct installeren op basis van een 4p huishouden?
Verbruik is dan maar 500 kuub max. ofzo.
De precieze cijfers weet ik niet, wat ik wel weet is dat een zonneboiler alleen je water opwarmt overdag en wanneer de zon schijnt.
Een douche-WTW werkt altijd, of het nou zomer, winter, overdag of 's nachts is.
Zo kan je de warmteinhoud van de boiler weer voor andere dingen gebruiken.

Ik zie het een beetje als isolatie, simpel in uitvoering maar je bespaard er een hoop energie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de vraag is niet wat kan hij/zij besparen, de vraag is wat kan hij/zij opwekken,
kan het gas er helemaal uit ?
de vraag of het antwoord is, ook niet of een zonneboiler moet,
maar wat een slimmere keuze is,
een warmtepomp boiler met pv of een zonneboiler aangevuld met wp.
een nieuw huis kan het effect veranderen, zo is zon-cv handig bij een dunne spouw voor 1990,
en is bij een goede isolatie de betere keuze een warmtepomp.
een warmtepomp met pv is eigenlijk een inefficiente zonneboiler, want pv haalt maar 19% rendement
en dan de hamvraag : hoe bereik is zo snel mogelijk immuniteit tegen de fratsen van energiebedrijven,
en dat is dan pas geld, in de context van gezinsbescherming op lange termijn.
het levert zowieso niets op want daar zorgt het ancien regime wel voor met hoge vastrechten en accijns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@neandertaler71:
meet maar eens de gasmeterstand voor en na het douchen. dat x douchefrequentie x 40-50% is de WTW besparing ongeveer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heeft iemand hier praktijkervaring met zonneboilers op geisers? Mijn oude geiser in de bijkeuken is heeft afgelopen vorstperiode niet overleeft en er moet dus een nieuwe komen, momenteel heb ik deze op het oog: Klik. Nu heeft deze een temperatuursensor voor het inkomende water en stemt hij daar ook het vermogen op af. Zou het mogelijk zijn om hier ook een kleine (zelfbouw) zonneboiler op aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/cj0om.jpg

Bovenstaand schema is een versimpelde weergave maar het idee is om alvast 2 bypasskleppen te installeren mocht ik ooit wat leuks tegen komen. Gaat dit werken?

NB: Helaas is het combineren van CV en tapwater niet mogelijk in mijn huis zonder ingrijpende verbouwing en is mijn gasverbruik al zodanig laag dat het niet de moeite en kosten waard is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
ik zie het probleem niet .... het enige wat er gebeurd is dat je van een cw2 naar een cw3-6 gaat al naar gelang de hoeveelheid warmte in je zonneboiler.
Enige wat ik even zou checken is wat de geiser doet bij watertempreaturen hoger dan 80C .... je wil niet dat de geiser dan nog gaat bijverwarmen met zijn minimale 6kW

[ Voor 35% gewijzigd door Mafketel op 12-02-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mafketel schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:02:
ik zie het probleem niet .... het enige wat er gebeurd is dat je van een cw2 naar een cw3-6 gaat al naar gelang de hoeveelheid warmte in je zonneboiler.
Enige wat ik even zou checken is wat de geiser doet bij watertempreaturen hoger dan 80C .... je wil niet dat de geiser dan nog gaat bijverwarmen met zijn minimale 6kW
Daarom neem ik ook een geiser die de aanvoertemperatuur meet. Maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen bij Warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-03 17:20
Ik zit hier ook eens naar een zonneboiler systeem te kijken.

Nu zit ik met 2 problemen, mijn huis ligt met de tuin op het noord oosten, en ik heb een vrij hoog schuin dak.
Dus panelen op het dak zijn niet echt efficient.
Daarnaast heb ik houten vloeren, en ik weet niet of die oude dingen wel een vat van 300 liter kunnen dragen.

Ik heb wel ca 20 meter achter mijn huis een garage liggen met een plat dak, dat de hele dag in de zon ligt.

Nu heb ik zitten denken, zou het lonen om op de garage een aantal collectoren te zetten, en een flinke buffertankt. En van daaruit leidingen te leggen naar mijn zolder, naar een kleinere tank?

Ik heb vrienden in Oostenrijk met een pension, en daar doen ze eigenlijk bijna niet anders. Daar staan de collectoren meestal enige meters van het huis, met een ondergrondse leiding naar binnen toe.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik zou de buffer zo dicht mogelijk bij de gebruikers plaatsen en een leegloop zonnecollector plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zolang je de leidingen goed isoleert moet het wel kunnen. Ideaal is anders maar gezien je situatie zul je zo waarschijnlijk het meeste opbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@ jesselyn (Geplaatst op woensdag 01 februari 2012 13:52)

Als nieuwbouwhuisbewoner sinds 1 augustus vorig jaar met vloerverwarming kan ik toevoegen dat je je niet "te" rijk moet rekenen ten aanzien van je verbruik als je met vloerverwarming in een nieuwbouwhuis komt. Je bespaart nog steeds het meeste door gedrag! Let extra op koudeval (bij raampartijen) en op tocht...dat is moordend voor het comfort!

Over WTW....dat is natuurlijk een interessant systeem om toe te passen in een nieuwbouwhuis...echter is dit niet altijd "zomaar" mogelijk. Let op dat je voor een WTW (in een standleiding) een compleet aparte afvoer moet hebben voor je douche! Je wastafel, toilet, wasmachine mogen niet door dezelfde afvoer lopen (vooral de wastafels niet).

Tweede zeer belangrijk punt..."horizontale verplaatsing". Of wel de horizontale afstand tussen de standleiding van de afvoer van de douche ten opzichte van je afvoerputje! Per 1 meter horizontale verplaatsing zou een reductie in het rendement van 10% opleveren. Daarnaast zal je zowel de WTW aan moeten sluiten op de koudwater kant van je ketel EN de warmwater-aansluiting van je douchemengkraan. Alleen aansluiten op je mengkraan kan technisch ook, maar "kost" ook weer rendement.

De problemen van hierboven (horizontale verplaatsing EN eigen afvoerleiding) kan je oplossen door een zogenaamde douchegoot-WTW te gebruiken. Echter hebben deze WTW oplossingen een behoorlijke inbouwhoogte (ongeveer 200 mm). Dat moet maar passen in je badkamer-ontwerp. Ook bij dit WTW concept geldt dat het optimale rendement wordt gehaald wanneer de WTW op de beide eerder genoemde leidingen wordt aangesloten.

Happy shopping/puzzle-ing :).

Oeps....de reactie was wat laat op het WTW zijstapje binnen dit boiler topic....mijn excuses als het te veel off topic is...

[ Voor 5% gewijzigd door Cheese_man op 13-02-2012 15:12 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 18-04 15:27
hansdegit schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:27:
Wat vinden we hiervan? Vandaag gezien op de VSK beurs.

www.ecoflo.nl
Ik ben benieuwd hoe die warmtewisselaar zich houdt als er geen warm water wordt gevraagd...
Maar als ik 'em dan toch zou aanschaffen zou ik warmwater uitgang op de zonneboiler ingang aansluiten.
Eric-pvt en anderen.
Deze zou als een soort winter zonneboilercollector gebruikt kunnen worden, als je eigenlijke zonneboilercollector (nagenoeg) geen opbrengst heeft. Vult elkaar mooi aan.

Edit: ik zie nu dat ik het woord boiler gebruikte, dit moest natuurlijk collector zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door NoUser op 16-02-2012 01:13 . Reden: typo ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

idd!

Ik heb al informatie opgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn rookgas is al maximaal 22 graden, de douche wtw voert veelal warmer in,
het rendement van mijn systeem leent zich niet voor een ecoflo.
(dit omdat het een atag sc ketel betreft de de condensatie al in de boiler doorvoert (qsolar))

wellicht dat nielstn dit kan bevestigen : tijdens verwarming en warmwater stook, is de rookgas afvoer handwarm.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-02-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Ziet er leuk uit die Ecoflo (hoewel hij bij mij niet past omdat de ketel direct onder het schuine dak hangt).
Maar ik vraag mij af of het rendement niet te rooskleurig wordt voorgesteld.
Een moderne HR ketel levert immers al zo laag mogelijke temperatuur rookgas af (zelfs bij tapwaterbereiding, dat volgens het boekje ook HR gebeurt in mijn Nefit Proline). M.a.w. dit concept zou al (min of meer) in een goede HR ketel aanwezig moeten zijn.

Dus je zou eerst eens je rookgastemperatuur moeten meten in verschillende omstandigheden, voordat je je rijk gaat rekenen met 33% besparing. Ik zal ook eens aan mijn rookgasafvoer voelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zal de temperatuur ook eens gaan meten de komende tijd.

Ik zou hem qua ruimte kwijt moeten kunnen, ik heb 40cm ruimte boven de ketel. Alleen die ecoflo heeft volgens mij maar 1 gecombineerde rookgasafvoer. Als ik toch eerst dat passtuk moet gebruiken met rookgasafvoer en condensretour en dus de ecoflo daar nog een keer boven moet dan gaat het bij mij ook niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mailtje van nielstn gehad, bij cv temperatuur van 47 graden is zijn rookgas 32 graden celcius,
duidelijk gelijk of lager dan een douche wtw, dus de ecoflo en wtw zijn een beetje in conflict dan,
in het geval van een boiler, omdat deze dezelfde temperatuur al heeft

• NoUser
  • Laatst online: 18-04 15:27
Misschien dat we langs elkaar praten.
Mijn idee was: om de ecoflo (ef) NIET te voorzien van drinkwater, maar in een gesloten circuit met een losse pomp, ala een zonnecollector op dak, te voorzien van 'CV water'. Op deze manier kan je van beide profiteren: zowel de retour van de Douche WTW, als van de rookgassen, ook al zijn deze maar bij bv in NielsTN z'n situatie, 32 graden Celsius.

Kort gezegd vergelijkbaar als een oost west situatie:
oost de ef, west de zonnecollector
Afbeeldingslocatie: http://www.stecasolar.com/data/media/16/1684_101x200_1SP_2KF_int_W_PL.jpg

Martin, als je wat meer weet, ben ik zeker geïnteresseerd in de prijs van de unit.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

het is waarschijnlijk gewoon wel een goed ding, maar erg afhankelijk van een heet stokende ketel,
een beetje moderne ketel is al erg laag in rookgas.
zo heeft nielstn geen ltv, en ik wel, het verschil van de gebruikte atag sc ketel niet heel groot in rookgas.

ik zit nu wel te puzzelen, of je die ecoflo niet kan misbruiken met een warmtepomp erbij,
als warme feed voor de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
voor als er iemand is met veel dak ruimte en een 10.000 liter boiler.
is er een koopje op daan veilingen.

http://www.daanauctions.c...temId=971269&CategoryId=5

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de mensen die nog een buffervat zoeken dit is volgens mij wel een leuke deal:
http://link.marktplaats.nl/529141046

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Hmm, ziet er leuk uit, zoek er alleen eentje die 10 keer zo groot is. Als iemand die nog een keer tegenkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb info terug over de ecoflo. Het word afgeraden om de flo en een wtw in serie te zetten door de fabrikant. Aankoopprijs was uit mijn hoofd meen ik 550 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman,
de flo icm met een circulatieleiding op de boiler aangestuurd door je zb controller/cv lijkt me meer effect hebben: als de boiler < 40 graden zit en de cv brandt water circuleren.

zou alleen niet handig zijn als de cv ketel bij draaien voor verwarming een te lage rookgas temp heeft.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
We hebben nu een zonneboiler van 110ltr. De kinderen worden groter, dus die kan straks niet voldoende leveren voor de douchepartijtjes.

Wat zijn nou goede ideeën om de warmwatercapaciteit uit te breiden? Extra zonneboiler?
Zijn er dusdanig goed geisoleerde buffervaten verkrijgbaar die je op je dak kunt zetten?

edit: denk dat ik al wat weet. Op zolder hebben we ruimte voor een liggende boiler, een paar extra collectoren op het dak en voor de winter: bijstoken met elektriciteit.

liggende warmtepomp-zonneboiler met mogelijkheid tot bijverwarmen van de CV....Lastige combi.

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2012 14:22 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je wilt harde cijfers maar we zijn nog aan het leren.
zie hier het effect van cv over de grote boiler, in de koudste maand sinds 1956
de boiler is een grote peak shaver, die maximaal rendement geeft, door als een auto consequent 90km/h in 5 te blijven rijden, ook al trap je op het gaspedaal.
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg.
icm de douche wtw heb ik deze februari 22,3% minder gas verbruikt dan vorig jaar februari.
en dat is geen kattepis, gezien de buiten temperatuur.

ik ben het zonnetje zeer erkentelijk door zo mooi te schijnen bij de harde vorst,
aangevuld met de douche wtw bleef deze ongeveer 37c gemiddeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-03-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:22:
We hebben nu een zonneboiler van 110ltr. De kinderen worden groter, dus die kan straks niet voldoende leveren voor de douchepartijtjes.

Wat zijn nou goede ideeën om de warmwatercapaciteit uit te breiden? Extra zonneboiler?
Zijn er dusdanig goed geisoleerde buffervaten verkrijgbaar die je op je dak kunt zetten?

edit: denk dat ik al wat weet. Op zolder hebben we ruimte voor een liggende boiler, een paar extra collectoren op het dak en voor de winter: bijstoken met elektriciteit.

liggende warmtepomp-zonneboiler met mogelijkheid tot bijverwarmen van de CV....Lastige combi.
We hebben hier ook een Nefit/Bosch 110 liter met twee collectoren. Zelf uitgebreid met 50 liter door ook de interne boiler van de Combifort te vullen. Voor dezelfde overweging gestaan, maar besloten het zo te laten. Voor een Q-solar is m'n stookkast te klein en het gaat me te ver om er een kleine slaapkamer voor op te offeren. Daarmee blijft de rol van de zonneboiler dus beperkt tot warmwater. Inmiddels is de situatie gewijzigd en is de oudste zoon op kamers gaan wonen. Met drie personen komen we een heel eind met de 110 + 50 liter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de qsolar stookt in de boiler, een drinkwater boiler stookt op de waterleiding na.
conceptueel nogal een verschil, maar alleen toepasbaar in grotere huizen en gezinnen.

@ericplan
hoe krijg je nu swinters die kleinere boiler met een warmtepomp warm,
hij kan gewoon onder zo`n geile 300Wp kneiter staan.
(voorschakelen van keukenboiler?)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-03-2012 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/doublepost

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-03-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:53:
de qsolar stookt in de boiler, een drinkwater boiler stookt op de waterleiding na.
conceptueel nogal een verschil, maar alleen toepasbaar in grotere huizen en gezinnen.

@ericplan
hoe krijg je nu swinters die kleinere boiler met een warmtepomp warm,
hij kan gewoon onder zo`n geile 300Wp kneiter staan.
(voorschakelen van keukenboiler?)
Combifort is gewoon een HR-ketel met ingebouwde boiler, geen warmtepomp. En qua concept stook je daar ook in de boiler. En ik kwam er zelfs achter dat de CV warmte aan de drinkwaterboiler onttrekt. Strikt genomen doet de zonneboiler in de wintermaanden dus ook aan CV-ondersteuning.

En op m'n dak durf ik niet teveel, ik heb nogal gevoelige buren. M'n dak ligt nogal in het zicht en het blijft beschermd stadsgezicht, dus alles, zelfs een dakdoorvoer, is vergunningplichtig (en wordt dus ook EUR 196,- duurder, minimum leges)

[ Voor 2% gewijzigd door ericplan op 06-03-2012 20:08 . Reden: leges ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben weer een stuk verder om de zonneboiler ook aan te sluiten op het CV circuit.

Ik ben nu op het punt aangekomen om de onderdelen ( Arduino ) te bestellen en te gaan experimenteren met diverse zaken. Onder andere het uitlezen van de CV ketel met een RJ11 kabel, het uitlezen van een aantal DS18S20 sensoren en, de lastigste, het aansturen van een 230V relais op een veilige manier.

Qua kosten valt het ook nog wel mee, enige uitdaging wordt om een CV pomp te vinden die me niet een rib uit m'n lijf kost. Een CV pomp is by far het duurste component in de set. Gehele Arduino gaat me nog geen 100 euro kosten, mengventiel is ook niet de hoofdprijs. Twee keerkleppen kosten ook niet zo heel veel. Maar een simpele CV pomp is al dik 200 euro :(

Iemand nog opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:20:
Ik ben weer een stuk verder om de zonneboiler ook aan te sluiten op het CV circuit.

Ik ben nu op het punt aangekomen om de onderdelen ( Arduino ) te bestellen en te gaan experimenteren met diverse zaken. Onder andere het uitlezen van de CV ketel met een RJ11 kabel, het uitlezen van een aantal DS18S20 sensoren en, de lastigste, het aansturen van een 230V relais op een veilige manier.

Qua kosten valt het ook nog wel mee, enige uitdaging wordt om een CV pomp te vinden die me niet een rib uit m'n lijf kost. Een CV pomp is by far het duurste component in de set. Gehele Arduino gaat me nog geen 100 euro kosten, mengventiel is ook niet de hoofdprijs. Twee keerkleppen kosten ook niet zo heel veel. Maar een simpele CV pomp is al dik 200 euro :(

Iemand nog opties?
Pff ik heb net mijn Nodo-arduino binnen en ga daar net aan beginnen.
Op marktplaats zijn meestal wel 2e hands pompen te vinden voor ongeveer 30 euro, dit zijn echter wel standaard Grundfoss pompen met een best verbruik.
Om te beginnen en de investeringskosten te drukken kan het, maar op lange termijn zou ik toch voor een alpha 2 o.i.d. gaan.

Ik hoop dat je uitgebreid verslag gaat doen, je wekt interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
Maar een simpele CV pomp is al dik 200 euro :(

Iemand nog opties?
Over de grens kijken. Deze pomp zou mijn cv pomp moeten kunnen vervangen en zou in nederland 250 euro moeten kosten.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

charops schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:55:
[...]

Over de grens kijken. Deze pomp zou mijn cv pomp moeten kunnen vervangen en zou in nederland 250 euro moeten kosten.
Die pomp heb ik ook op het oog. Maar ik vind 250 euro ruim voor een cv pomp best aan de prijs. :(
flippo765 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 00:08:
[...]

Pff ik heb net mijn Nodo-arduino binnen en ga daar net aan beginnen.
Op marktplaats zijn meestal wel 2e hands pompen te vinden voor ongeveer 30 euro, dit zijn echter wel standaard Grundfoss pompen met een best verbruik.
Om te beginnen en de investeringskosten te drukken kan het, maar op lange termijn zou ik toch voor een alpha 2 o.i.d. gaan.

Ik hoop dat je uitgebreid verslag gaat doen, je wekt interesse.
Uitgebreide verslag gaat helemaal goed komen. Ik ben nu nog druk bezig met de voorbereidingen met zaken uitzoeken en uitpluizen. Zodra ik zelf volledig duidelijk heb wat ik wil en hoe ik het wil ga ik verder met aankopen en testen.

Eerste taak wordt het uitlezen van de CV pomp met een Arduino :)

[ Voor 45% gewijzigd door mkleinman op 07-03-2012 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
... de lastigste, het aansturen van een 230V relais op een veilige manier.
...
Uw oplossing een uln2803
je kan ook gewoon een transitor schakeling maken maar als je meerdere relais wil schakelen is dit makkelijker.
Ook mogelijk bij niet al te hoge stromen en vermogens, max 15W en 150mA ofzo, is een reedrelais.
Voor de pomp kun je denken aan een 3 phase pomp correct aangestuurd, aka met verschillende frequenties. een kortsluitanker, wat de meeste grundfoss pompen ook zijn, kun je natuurlijk ook op 20Hz aansturen ipv 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
mkleinman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:19:
[...]

Die pomp heb ik ook op het oog. Maar ik vind 250 euro ruim voor een cv pomp best aan de prijs. :(

[...]
Heb je al op pumpendiscounter.de gekeken?

Neem ipv een "normaal relais" een solid-state relais. Dan is een weerstandje genoeg om hem aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
de lastigste, het aansturen van een 230V relais op een veilige manier.

[...]

Iemand nog opties?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het relais hoeft toch niet met 230 gevoed te worden om zelf een 230V pomp aan te schakelen? Waar zie je veiligheidsrisico's?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman: kan je niet de bestaande cvpomp gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:59:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het relais hoeft toch niet met 230 gevoed te worden om zelf een 230V pomp aan te schakelen? Waar zie je veiligheidsrisico's?
Nope. Ik wil met de Arduino met een digitale output pin ( 5V ) een relais schakelen om 230V naar m'n pomp te krijgen.

Uitdaging is om een print te maken zodat 5V en 230V ver genoeg bij elkaar weg liggen om niet per ongeluk 230V op m'n arme Arduinootje te zetten :)

Solid State relais, ga ik naar kijken :)

Edit:

Update over het aansluiten van de zonneboiler op de CV

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1715

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 07-03-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:19:
[...]

Eerste taak wordt het uitlezen van de CV pomp met een Arduino :)
230V opto coupler?
Bij die duurdere pomp heb je ook lang niet zoveel stroom door het relais lopen waar je rekening mee moet houden. Hierdoor kan je een goedkoper relais gebruiken.

Op je blog lees ik RTC en een SD-kaart maar zitten die niet standaard op de Arduino mega?
Deze heeft ook meer in/uitgangen en geheugen.

[ Voor 28% gewijzigd door flippo765 op 08-03-2012 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij heeft de Mega geen SD kaart aansluiting en realtime clock. Zie http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=482

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Uitzonderlijk. Voor de tweede keer deze maand zijn zonneboiler en CV-boiler zonder bijstoken boven de 60 graden gekomen.
160 liter water van 65 graden, wat zullen we daar eens mee gaan doen :9~
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6033/6997008725_3dee06c74a_z.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 19-03-2012 16:55 . Reden: foto edit ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb zelfs code hot bij thuiskomst,
vast een effect van de wtw vamorgen, de start was al hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier van 28 naar 50 graden. 300 liter nu heerlijk warm. De CV ketel sloeg net niet aan toen m'n zoontje onder de douche stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik wil niet achterblijven met mijn zonneboiler (gecombineerd met een houtcv). Zie eerst het plaatje:Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/plaatjes/grafiek%20zonneboiler.gif

Let niet op Fahrenheit op de y-as, ik weet niet hoe ik dat aan moet passen. Temperaturen zijn dus gewoon in graden Celsius. Net voor 24.00 is er gedoucht. Daarna is er een goed half uur naverwarmd met de houtcv. In de loop van de nacht (te) veel afkoeling en vanaf 8 uur begint de zon het weer te doen. Tot 70 graden aan toe! Om een uur of 7 zijn de kids in bad geweest.

Monitoren is verslavend >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
@ericplan
Wat doet die draaischakelaar rechtsonder?
Hellingshoek panelen? Watertemperatuur?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NovapaX schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 07:51:
@ericplan
Wat doet die draaischakelaar rechtsonder?
Hellingshoek panelen? Watertemperatuur?
Die draaischakelaar zit in het warmwatercircuit van de CV-ketel. Afhankelijk van het stoplicht kan je de ketel een half uur laten stoken om extra warm water te krijgen. De panelen staan onder een hoek van 30 graden, pal zuid gericht. Welke watertemperatuur bedoel je?

A'dam PVOutput

Pagina: 1 2 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.