Ben ik weer, lekker weer buiten (geen computer weer) en vrijdag de hele dag op het dak gezeten ......
En zaterdag de dakrand gesopt....
Fase 3: Het frame voor de heatpipes ligt er op ... ze zijn gemonteerd op een clickfit rail, dat is het beste voor een dak met 8cm isolatie, beugels schroeven is niet handig. Toegang was makkelijk via de dakkapel.
Zie fotos :
Fase 4: volgende week maandag,dinsdag, alles aansluiten door Zonneboiler-monteur, alleen is het wat veel werk.... en bij mij blijven er altijd wel een paar koppelingen lekken.... Op aandringen van de zonnebloiler monteur komt er waarschijnlijk ook een systeem in voor het affakkelen van overschot aan warmte in de zomer.
Fase 5 : dan als de glycol er in zit en water in de buffer de heatpipes er in.
FireWood schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:04:
[...]
Heb er even snel overheen gekeken en er vielen mij een paar dingen vrij snel op.
1. Vullen en overstorten op volledig CV-systeem.
Dit heeft als nadeel dat je vrij snel veel roest en ellende in je CV-systeem krijgt. Dit doordat er lucht in je water blijft zitten en niet "dood" gaat. Ik heb dit systeem al eens vaker gezien, maar daar hadden ze er een warmtewisselaar tussen gezet om dit probleem te voorkomen. Persoonlijk zou ik kijken naar een leegkook systeem.
2. Voor het opwarmen van tapwater via je collector maak je een tussenstap: collectorwater>CV-water>Tapwater. Je zult zien dat door de extra stap je aardig wat temperatuurverschil moet hebben tussen de temperatuur van het collectorwater en tapwater. Bij weinig afname zal dit geen groot probleem zijn, bij een vrij grote afname echter wel.
3. Ik weet niet als je het ergens hebt staan, maar zorg ervoor dat je de snelheid van de CV-pompen goed kan regelen, zodat je maximale temperatuur kan halen in de bovenkant van de boilers.
4. Ik zie het voordeel niet van de CV-mixer. Schrap die en leg het CV-buffervat parallel aan de ketel Je hebt dan weliswaar een extra CV-pomp nodig, maar je bent veel flexibeler.
5. Hou er trouwens rekening mee dat een keer eens geen koudwater leidingdruk hebt, terwijl je staat te stoken. Oftewel overstort zeer groot dimensioneren(volg richtlijnen!) en dat de uitgang ervan veilig kan afblazen, Hou rekening met stoom! (Kans is klein, maar als het fout gaat is de kans groot dat je kamer vol met oververhitte stoom komt te staan.)
1) het vullen on overstorten is een nood functie, komt nor maal nooi tin actie. Ik houd de retour temperatuur goed in de gaten ..... Desalnietttemin zou een warmte wisselaar met een gescheiden houtkachel en Cv circuit beter zijn....
2) In de collector zit geen water maar glycol, omdat het niet kan bevriezen. De warmte wisselaar is dus noodzaak om vermenging met water te voorkomen alsook de warmtewisselaar in de boiler. De Dellta-T PWM pomp regeling zorgt voor een efficiente overdracht van de warmte.
3) Zie 2)
4) Die mixer voorkomt dat ik veel te warm ( max 95 graden) door mijn radiatoren stuur. De regeling met de klep tussen de retour en sensoren op de retour en bovenzijde buffer vat zorgen voor een goed geregeld systeem. Ik hoef niet fexibel te zijn, het moet gewoon altijd goed werken zonder dat ik er naar moet kijken of controles moet uitvoeren.
5) 1L water geeft 1600 L stoom. De afblaas veiligheid gaat direct naar buiten, heb er voor gekozen niet het riool in. De riool pijp heeft denk ik moeite met 100 graden water en zeker met stoom (in de wc weer omhoog ???? auw, oeps).
(tweaker mode:) Ik zo natuurlijk een pijpje naar de verbrandings kamer kunnen laten lopen waar de 100 graden water dan door gaat, stoom gaat de schoorsteen uit en het vuur gaat vrij vlot uit .... dont try this at home ....(tweaker mode uit)
@MeTooPV : Vaak zit het al in de combi ketel waardoor het water uit de zonne boiler loopt. Ik zou hem zelf nooit weg laten! Je hebt nu eenmaal de mogelijkheid van 95 graden water in je boiler en dus uit de kraan. Dat is zeer gevaarlijk.
@blissard & MeTooPV Bedankt voor de zorgen, heb ze zelf eerst ook gehad, de kettingen zijn idd backup (if all else fails). De muur wordt beide richtingen in gesteund (stal kant en huis kant). Ik let trouwens altijd op scheuren en vervorming.
@dre:
Omdat het KAN en LEUK is 
Maar ook de combinatie met de hout kachel ( daar was het mee begonnen en toen kwam er : maar als ik dat in het voorjaar en najaar met een zonneboiler kan aanvullen ... )
Met deze combinatie moet ik instaat zijn gas gebruik voor warmwater en verwarming) volledig te vermijden behalve in uitzonderings situaties (en kook gas)
Ik denk trouwens niet dat PV in combinatie met een 50 liter boiler goedkoper is. Als ik klaar ben zal ik daar eens aan rekenen ..... in de winter .... Maar ik moet toegeven : wel een stuk simpeler ......
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin