Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 20:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
kockie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:13:
[...]

Hier staat het een en ander over m'n arduino/ds18b20 probeerselen
Heb inmiddels wat efficiëntere software die nu ook zou moeten kunnen sturen (wacht nu op solid-state relais om het te testen; met ledjes werkt het inmiddels). Indien interesse, dan wil ik de huidige software wel even mailen.
Nice! Daar kom ik later nog even op terug, ik ben nu bezig met het schrijven van een artikel over hoe ik mijn zonneboiler als CV ondersteuning wil inzetten. :) Zodra ik dat klaar heb post ik dat hier inclusief de logica die ik voor m'n Arduino wil gaan gebruiken.

Update: Het artikel is af!

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1655#more-1655

Graag jullie op en aanmerkingen!

Dat is de bedoeling met wat logica en een driewegklep.

mkleinman wijzigde deze reactie 03-02-2012 12:12 (14%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Update:

Hele interessante tip om de driewegklep te vervangen voor twee keerkleppen. Dat scheelt weer het aansturen van een driewegklep. ( thanks Kockie! )

mkleinman wijzigde deze reactie 04-02-2012 16:04 (3%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Ik zal mijn l33t ascii skills nog even uitbreiden met de stroomschema's voor zovel normaal CV bedrijf als zonneboiler bedrijf.

CV bedrijf:

Zonneboiler bedrijf:

mkleinman wijzigde deze reactie 05-02-2012 11:56 (50%)

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-08-2018
Dit is min of meer een crosspost....

Ik gebruik mijn verwarming om de zonneboiler op temperatuur te brengen; eigenlijk het tegenovergestelde van mkleinman.

De verwarming in kwestie is een 60KW pyroburn houtvergasser. Deze verwarmt een buffer van 2000 liter. Van daaruit kan ik de zonneboiler verwarmen. Het retourwater van de boiler wordt weer gebruikt om het huis te verwarmen. Dat water gaat eerst door de radiatoren, daarna door de vloerverwarming en vervolgens (via een warmtewisselaar) weer terug naar de schuur waar de buffer en ketel staan.

Hier staat beschreven hoe het meten ongeveer werkt. Ik werk met een ethernet-pro bordje + ds18b20

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:02

Erasmo

Laadpaaljager

Heeft iemand hier praktijkervaring met zonneboilers op geisers? Mijn oude geiser in de bijkeuken is heeft afgelopen vorstperiode niet overleeft en er moet dus een nieuwe komen, momenteel heb ik deze op het oog: Klik. Nu heeft deze een temperatuursensor voor het inkomende water en stemt hij daar ook het vermogen op af. Zou het mogelijk zijn om hier ook een kleine (zelfbouw) zonneboiler op aan te sluiten?

http://i39.tinypic.com/cj0om.jpg

Bovenstaand schema is een versimpelde weergave maar het idee is om alvast 2 bypasskleppen te installeren mocht ik ooit wat leuks tegen komen. Gaat dit werken?

NB: Helaas is het combineren van CV en tapwater niet mogelijk in mijn huis zonder ingrijpende verbouwing en is mijn gasverbruik al zodanig laag dat het niet de moeite en kosten waard is.

Doet iets met stroom en motors

• NoUser
  • Laatst online: 19:33
Misschien dat we langs elkaar praten.
Mijn idee was: om de ecoflo (ef) NIET te voorzien van drinkwater, maar in een gesloten circuit met een losse pomp, ala een zonnecollector op dak, te voorzien van 'CV water'. Op deze manier kan je van beide profiteren: zowel de retour van de Douche WTW, als van de rookgassen, ook al zijn deze maar bij bv in NielsTN z'n situatie, 32 graden Celsius.

Kort gezegd vergelijkbaar als een oost west situatie:
oost de ef, west de zonnecollector

Martin, als je wat meer weet, ben ik zeker geïnteresseerd in de prijs van de unit.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:09
Uitzonderlijk. Voor de tweede keer deze maand zijn zonneboiler en CV-boiler zonder bijstoken boven de 60 graden gekomen.
160 liter water van 65 graden, wat zullen we daar eens mee gaan doen :9~

ericplan wijzigde deze reactie 19-03-2012 16:55 (6%)
Reden: foto edit

ZonPHP PVOutput

• kockie
Ik wil niet achterblijven met mijn zonneboiler (gecombineerd met een houtcv). Zie eerst het plaatje:

Let niet op Fahrenheit op de y-as, ik weet niet hoe ik dat aan moet passen. Temperaturen zijn dus gewoon in graden Celsius. Net voor 24.00 is er gedoucht. Daarna is er een goed half uur naverwarmd met de houtcv. In de loop van de nacht (te) veel afkoeling en vanaf 8 uur begint de zon het weer te doen. Tot 70 graden aan toe! Om een uur of 7 zijn de kids in bad geweest.

Monitoren is verslavend >:)

• Yilar
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-02-2017

Yilar

3.055 Wp+Solior 3,1GJ

Topicstarter
Misschien goed om mijn type zonneboiler in de startpost op te nemen Eric? Het is een soort zuid-europees systeem, maar dan een type wat hier ook goed werkt, het zuid europese systeem in de startpost is niet zo goed in vrieskou :)

Het betreft een Solior FL150, kan 150 liter water verwarmen tot max 90 graden, heeft een vries beveiliging en staat in zijn geheel op je dak (handig bij weinig ruimte in huis) Apparaat is ontwikkeld in Nederland en wordt daar ook nog gefabriceerd. Daarbij is het grotendeels uit gerecycled materiaal gemaakt! Inmiddels al twee jaar actief in mijn huis en het werkt prima. Nadeel: beperkte monitoring mogelijkheid

http://www.ithodaalderop.nl/producten/zonneboilers/solior

Yilar wijzigde deze reactie 20-03-2012 11:05 (27%)

Sonnenertrag Profiel

• ricdijk
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-07 14:26
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:13:
Mijn AGPO zonneboiler heb ik nog nooit boven de 80 graden gezien. Ook nu (na een dagje weg zijn) staat-ie weer op strak 80 graden. Omdat ik er geen documentatie van heb en het exacte model nooit online heb kunnen vinden, hier even de vraag: weet iemand of 80 graden een ingebouwde limiet is o.i.d.? Want ik zou hem graag gewoon tot 95-100 graden zien gaan, simpelweg omdat-ie dan wat minder snel leeg is.
Ik ben ook maar weer eens het zoldertje opgeklommen, en toevallig ook precies 80 graden:
Hij is hierwel eens hoger geweest, de maximum temperatuur kan je eenvoudig instellen bij Nefit.

Zijn er ook nadelen aan de maximum temperatuur hoger (bijvoorbeeld 95 graden) zetten?

Live PV Data

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:12:
mooi he, het meerverbruik aan gas in de koudeperiode is door de zon (cv) ook hier allang weggepoetst
Hier doet sinds begin dit jaar de zonnedak cv (~12m2 lichtstraat van triple glas op de benedenverdieping) zo ongeveer hetzelfde (besparing tov 2011 in m3/graaddag):

Natuurlijk doet dit niets voor het gasverbruik tbv tapwater, maar het gasverbruik voor verwarming is dus flink afgenomen, veel meer dan verwacht!

http://www.team-mediaportal.com/

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
kockie schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:55:
[...]

Geen idee, nooit naar gezocht.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe ik mijn besparing in gas kan meten (tuurlijk met de gasmeter), maar sinds ik mijn zonneboiler en houtcv (vergasser) heb is het ook wat warmer in huis. Ben voor dat laatste nog op zoek naar een buffervat van 2 tot 4 kuub.... Iemand? :+
Als je de plek er voor hebt kun je altijd een paar van deze neerzetten:

Hier verkrijgbaar voor 50 euro.

• kockie
Zoiets zoek ik, maar dan van metaal en liefst nog wat groter. Ruimte is er wel

Om het toch even on-topic te houden: de restwarmte van mijn zonneboiler gaat om stagnatie te voorkomen naar deze buffer. Deze is inmiddels wel geisoleerd.

• mkleinman

mkleinman

Eigenlijk is stagnatie een luxeprobleem. Vergelijkbaar met een omvormer die aan zijn mpp-max zit :)

Edit:

Joekel van een update.

Ik heb vanavond een simulatieprogramma geschreven om het gedrag van mijn algoritme te testen die ik straks in de Arduino wil laden.

Ik kan nu op een simpele HTML pagina de temperaturen ingeven + de status van de CVPOMP.

En mijn programma zegt dan netjes of de 2e pomp aan mag of niet.

:P

mkleinman wijzigde deze reactie 19-04-2012 22:35 (72%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-05 17:43

boekel

Dusss...

Weet iemand of in de praktijk de opbrengst van een vlakke plaat collector op het westen even goed is als in de bekende oriëntatie-plaatjes?

Ik heb PV-panelen op de zuidkant van m'n dak, en heb een tweedehands 300l zonneboiler met 2x 2m2 collectoren (terugloopsysteem) die wil ik op het westen monteren, alleen voor tapwater (bestaande cv-installatie niet makkelijk aan te passen)

De hellingshoek kan ik nog wel een beetje aanpassen met de juiste ophanging, dakhoek is nl. zo'n 70 graden, kan de 40 graden wel halen denk ik.

http://www.boekel.nu

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:29

Snowmiss

1500Wp

Atag levert nog steeds een liggende boiler: http://atagverwarming.nl/producten/zonnesysteem
Althans, hij staat hier nog op de overzichtspagina.

Ik ben me verder aan het oriënteren, eerst eind deze maand een foto maken van het dak met zonnepanelen, zodat ik ook weet hoeveel plaats er is voor een zonnecollector voor de boiler. Die er trouwens ook in landscape is ;)

Snowmiss wijzigde deze reactie 10-05-2012 10:02 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:29

Snowmiss

1500Wp

Dit is de enige die ik zelf tot nu toe gevonden heb:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ricdijk
Ik kijk net even naar de temperatuur van mijn nefit zonneboiler systeem (2-110), geeft deze een temperatuur aan van 104 graden. Nou ben ik een weekendje weg geweest en schijnt de zon heel fel, ik zou denken dat de temperatuur nooit hoger kan zijn dan 100 graden. Kan die 104 graden kloppen (het is echt de temp die aangegeven wordt voor de boiler, niet voor de panelen) , hoe kan dat dan en kan het kwaad?

De installatie staat ingesteld dat de max temperatuur van de boiler 85 graden is en van de panelen 130.

ricdijk wijzigde deze reactie 28-05-2012 17:14 (21%)
Reden: Foto gemaakt, staat nu op 104 voor boiler. twijfel nu of ik het net wel goed gezien heb, 104 weet ik zeker

Live PV Data

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 19:59
Ik heb een vraagje over het warmteverlies van een zonneboiler. Bij mijn nieuwbouwwoning (net opgeleverd) is een zonneboiler (zuideuropees systeem) geïnstalleerd op het garagedak. Dit was een standaard "gratis" duurzame optie die meegeleverd is bij de garage. Deze was gisteren tegen de avond iets van 70 graden en toen ik vanmiddag om ca. 14:00u in de woning kwam was deze afgekoeld tot 20graden (het was wel heel koud buiten, ca 9 graden). Dus in de nacht zonder dat er verbruik is, omdat we er nog niet wonen is de temperatuur 50 graden gezakt. Ik vind dit wel heel veel. Dat betekend dat elke avond de opgewekte warmte volledig verloren gaat en gedurende de dag weer geheel moet worden opgewekt.

De boiler is degene rechts op de foto op deze pagina.
http://mijn-zonneboiler.nl/img-zonneboiler-voor-buiten.html

Een ander nadeel is dat de aan en afvoerleiding naar het vat open en bloot in de buitenlucht hangt en ca. 5m over het garagedak heen loopt. Dit is heel vorstgevoelig natuurlijk. De oplossing die daarvoor aangegeven wordt is een aangebracht termolint langs de aan- en afvoerleiding en een verwarmingselement in de boiler. Kortom zoals het ernaar uitziet kost dit systeem in de winter alleen maar energie...

Mijn vragen:
  1. Is het normaal dat een dergelijk systeem zijn warmtecapaciteit vrijwel geheel verliest.
  2. Hoeveel verliest een boilervat dat binnen staat gemiddeld gedurende de nacht. Een boiler die dus met een spiraal wordt opgewarmd en waarbij de vacuumbuizen in een gesloten systeem functioneren.
Ik snap dat deze laatste vraag afhankelijk is van het boilervat en de temperatuur in het vat. Ik ben meer op zoek naar jullie ervaringen.

Ik heb overigens ook 3 zonnepanelen op het dak liggen (ook een standaard duurzame optie), aangesloten op een soladin 600. Op dit moment nog even geen idee van de wp waarde van de panelen.

10x Scheuten P6-60IL 240Wp Zuid @ SB2100TL | 3x Scheuten P6-60GL Zuid @ Soladin 600

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14-07 21:47
Oké, oké....(ben geen fotograaf, dat hadden jullie reeds geraden):

Donderdagochtend zijn de "oude" (2jaar) vlakkeplaatcollectoren van het dak gehesen. Toch wel handig, zo'n telekraan, want die kon meteen de oude boiler (die we niet volledig konden leegpompen) uit het dakraam tillen en de nieuwe boiler -ook door het raam- naar binnen tillen. Scheelt zeker een half uur ploeteren met drie man, want ook die nieuwe boiler is pittig zwaar.

convergerende collectoren ;) Frames liggen niet zo strak. Had te maken met dakpanperikelen.

Moet nog wat leidingen isoleren. Boiler staat op een dikke houten plaat om de krachten enigszins te verdelen.

Volledig in de schaduw, toch reeds 31gr op het dak. Het Bosch vulstation en de controller konden we gewoon hergebruiken. Zit er een Grundfoss pomp die door de controller met variabele snelheid wordt bestuurd. Ik ontdekte dat er nog een 3e sensor op kon...Aangezien we de daksensor hadden stukgetrokken en daar een nieuwe voor moesten kopen, had ik er meteen een extra boilersensor bijgedaan.

hansdegit wijzigde deze reactie 28-07-2012 10:25 (38%)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:30

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:35:
[...]

Hoi,

Ik kan niet vinden hoe ik je een persoonlijk bericht kan sturen. Als jij je 110L systeem met 2 panelen weg doet, wil ik daar wel eens over nadenken...
Zo: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif

LinkedIn WoT Cash Converter

• hansdegit
quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:57:
en hans, hoe is het nu met je sunsunsystems heat bomb ? ;)
hier is tie nu 92,2c onderin, toch is er geen stagnatie geweest door een kinder-badjesfeest in de tuin.
Vrouwlief is gaan douchen met 85gr onderin. Voor de zonneboilers was het een TOPdag vandaag. Ik had gisteren de druk nog even boven 1 bar gebracht met de boormachine. Ben heel blij met het nieuwe systeem.

Ander voordeel is dat ik nu weer plek heb voor een extra paneeltje (zie plaatjes):

Alleen: met een extra paneel ben ik niet meer overgedimensioneerd. Keuzes, keuzes.
Morgen (of ergens in de loop van de week) de elektrische installatie in orde maken (3 fase leiding trekken, schakelklok in onderverdeler aansluiten, magneetschakelaar aansluiten). Spullen zijn binnen, alleen: met dit weer heb ik natuurlijk weinig zin om de omvormer even af te schakelen. Bovendien is het bloedjeheet op zolder...

Kom eens kijken...De koffie is OK hier.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-07 21:53

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Maar even wat marktontwikkeling in de groep gooien... :+

Dit zijn de laatste gegevens van CBS, stand 29 juni 2012 (Statline), voor de afgedekte systemen (standaard glazen plaat collectoren, dus excl. de zwembad systemen zonder afdekking).

Meer grafiekjes op mijn site (moet nog meer bij).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ricdijk

Sinds kort heb ik een arduino met wifi verbinding om de temperatuur van mijn zonneboiler te meten. In de grafiek is de donker blauwe lijn de temperatuur van de zonneboiler (bovenin gemeten), de lichtblauwe de temperatuur van de aanvoerleiding vanaf de collectoren (beide schaal links). De paarse lijn is de verandering in temperatuur van de boiler over de afgelopen 5 minuten (gemeten in graden per uur).

Te zien is dat de boiler vanmorgen ongeveer 67 graden was (donker blauwe lijn) en dat de temperatuur toen met zo'n 1 graad per uur daalde (paarse lijn). Om een uur of 10 was de zon sterk genoeg en zie je de temperatuur die van de collectoren afkomt stijgen tot 8 graden boven de boiler temperatuur (lichtblauwe lijn). De pomp gaat dan draaien en de boiler warmt op. In het begin is de zon nog niet zo sterk en schakelt de pomp af en toe af om het verschil weer >8 graden te krijgen. De aanvoer temperatuur blijft daarna keurig een graad of 8 hoger dan de boiler.
Om 12.30 is de boiler 85 graden en stopt de pomp (is zo ingesteld). Je ziet dan ook dat de temperatuur van de boiler even niet of nauwelijks stijgt (vooral in de paarse lijn goed te zien).

Dan gebeurt er wat 'vreemds', de aanvoertemperatuur stijgt naar boven de 120 graden (zelfs tot 128 graden) en de temperatuur boven in de boiler gaat verder stijgen, veel sneller zelfs dan eerder. De maximale temperatuur vandaag was 115,12 graden!

Rond half vier en vier uur heb ik wat warm water getapt, waardoor de temperatuur is gaan dalen.

Blijkbaar gaat het systeem door het warmte verschil 'vanzelf' het water rondpompen. Is dit gebruikelijk en hebben meer mensen hier 'last' van?
Ik weet niet precies hoe hoog de waterdruk hier is, maar het water zal toch een keer gaan koken.

Live PV Data

• twixx
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Volgens mij heb ik bijna 't hele topic incl. links gelezen en volgens mij moet ik mijn intieele plan
• Remeha Zentasol met 2 collectoren in 1 boiler 110L
aanpassen omdat ik voor dat geld 'meer energie' kan krijgen.

Op basis van een tip hier kom ik bij een van de kleinere online winkels (met chineese spullen?) op:

- Klopt het dat ik hier meer waar voor m'n geld krijg?

Ik twijfel zelf nog over het toepassen van een druksysteem met glycol (hoewel -17C bescherming misschien niet genoeg is) alhoewel het niet erg moeilijk lijkt.

- Wat als ik op vakantie ga en de boiler is op temperatuur (zeg 90C oid) worden de buizen op het dak dan warmer-en-warmer tot ze stuk zijn of is dat niet het geval en zal bij te veel druk het overdrukventiel te hoge druk 'lozen'?

6x Yingli 265 Wp + SMA 1300TL en 3x Yingli 270 Wp + Enecsys samen ZZW
Dashboard op je mobiel van je PVoutput data? Nieuw! 300% sneller :) PVdashboard

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

quote:
mkleinman schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:14:
[...]
Wat wordt je orientatie van je collector? 27 buizen op 200l is nogal ruim. Zeker als je je collector op pal zuid hebt. Normaliter is 1 buis op 10 liter boilerinhoud voldoende. Heb je ruimte voor een grotere collector en een grotere boiler? DOEN! Neem dan meteen een boiler met een extra warmtewisselaar. Je kan dan later je huis er ook mogelijk mee verwarmen.
Hmm.. alles kan groter maar er is ook een budget :) De 'kleinste' set bij deze leverancier is 18 of 27 of een combinatie daarvan. De orientatie is pal zuid.
Je zegt dus eigenlijk of naar de set van 18 buizen maar als het kan naar de boiler van 300l (= plus 150,-).
quote:
Systeem ziet er verder prima uit. Ik vind alleen de controller ERG goedkoop. Wat is het merk/type?
Geen idee, herkennen jullie hem? http://river.nl/solar/components/com_virtuemart/shop_image/product/resized/Regeling_enkelvo_49d2b71d7e443_90x90.jpg

• peerke_1984
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-01-2017
Hallo,

Ik heb de volgende installatie in mijn huis.

De zonneboiler is van het merk ATON.
Op zicht werkt deze denk ik goed maar ik verbruik ontzettend veel gas +/- 3500m3 per jaar.
Mijn huishouden bestaat op 2 personen.
Wasmachine en vaatwasser worden meestal in de avond gebruikt en hebben zoals in het schema een hotfill.

Hebben jullie nog suggesties om de installatie verder te optiomaliseren??

Had zeg al gedacht om het water voor de wasmachine meteen van de zonneboiler af te pakken ipv eerst door de Combiketel te sturen, maar weet niet of dit kan ivm legionella??

• hansdegit
Hmm, vanochtend weer fiks lagere druk. Er zijn dus 2 symptomen: lucht in het circuit en dalende druk.

Plan Z):
alle heet water uit de boiler getapt (zonde). Dus de hele boiler op 18-19 graden gebracht. Druk opgevoerd tot 1,5 bar.

Als ik wat fitter ben klim ik op het dak om de automatische ontluchter te checken. Ik begin te vermoeden dat -ie dicht staat c.q. geblokkeerd is.

edit: denk dat ik de boosdoener gevonden heb:

Als de ontluchter standaard open staat en er verdampt glycol, verdwijnt het door een geopende ontluchter. Duh. :-(

Die heb ik dus maar even dichtgedraaid.

Voor de totaalbeleving nog even de volgende plaatjes:
36 heatpipes op 250 graden WZW.

En nog even een blik op de zuidelijke dakkapel. Wat denken jullie: hier past links toch nóg een Yingli Panda?

Je moet een beetje in beweging blijven, nietwaar? De hele dag liggen is ook dodelijk saai.

hansdegit wijzigde deze reactie 22-09-2012 20:52 (82%)

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Mede naar aanleiding van het lezen in dit topic laten we ons nieuwbouwhuis voorbereiden. De leidingen van de collectoren naar het CV hok (waar plek is voor een boiler) zijn al aangelegd! :D

Met de rode mantel, 2x.

Collector zijde; hier gaan ze straks door het dak wat op zuid ligt.

CV zijde; links is plek voor een 200-300L boiler.

• hansdegit
Met hartelijk dank aan de onvolprezen ericplan: een goed gemonteerde ontluchter:

Nu had ik het plan om de ontluchter van september tot maart open te laten staan. Is dat een goed plan?

• mkleinman

mkleinman

Temperaturen van 00:00 t/m 19:45 vandaag.

Opvallend is dat ik in de data wel de temperaturen zie veranderen van de warmtewisselaar van de CV. Mischien moet ik dat stukje nog verder inzoomen.

PWM

Edit:

Ik zie dat ik"wisselaar CV en wisselaar collector"heb verwisseld. \Je ziet vlak voordat de CV temperatuur oploopt ( retour ) dat de zonneboiler stukken kouder wordt.

mkleinman wijzigde deze reactie 12-10-2012 09:55 (20%)

• mkleinman

mkleinman

quote:
izdp schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 00:05:
Al snel even gekeken Hans. Erg summiere info en sorry, erg duur. 690 euro voor 24 heatpipes!
Dat moet veel goedkoper kunnen, tenzij ze voor dit bedrag nog veel bijkomende componenten leveren.

Hun info komt me erg gedateerd over. Subsidie???
Je bent trouwens welkom om hier thuis een keer te komen kijken. Mijn zonneboiler komt ook bij Sunsystems weg en ik ben er heel erg tevreden over! Hij draait hier nu sinds november 2008 perfect.

Ik heb vandaag de zonneboiler weer eens aangepast. Ik heb de leidingen van en naar de collector op het dak beter geïsoleerd. JeroenH heeft hier oktober vorig jaar een aantal warmtebeeldfoto's gemaakt waarbij hij er ook een paar van de zonneboiler heeft gemaakt.

en

Er lekt dus nog aardig wat warmte weg ondanks de isolatie. Mijn oplossing is om een tweede laag buisisolatie er nog een keer overheen te plaatsen. Dit ziet er bijzonder strak en solide uit. Ik had alleen niet genoeg

Huidig vs extra op de vliering.

Lekker dik ingepakt.

Eindresultaat beneden.

• boekel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-05 17:43

boekel

Dusss...

Kent iemand deze boilers?

Ik had deze samen met twee panelen (van elk 1x2 meter) tweedehands gekocht, maar daar heb ik nu een kleinere boiler bij gevonden welke voor mij beter werkt qua plaatsing / verbruik.

Weet iemand of deze boiler nog waarde heeft tweedehands 'los'? volgens de documentatie is dit met een mantel om een tank heen, waar de warmteoverdracht plaats vind. bovenin zijn pomp en aansturing weggewerkt.

http://www.boekel.nu

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:08
Agpo inderdaad haha. Maar heeft iemand dan een verklaring?

Lijkt precies zoals op deze foto. Type weet ik niet.

Edit: handleiding hier http://people.zeelandnet.nl/maxan/Pdf/sol.pdf

Deef_K wijzigde deze reactie 11-02-2013 22:44 (16%)

• SpikeHome
  • Laatst online: 14-07 18:10

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Boiler bij mij gisteren geplaatst.
vacuum buis collector met een 100L boiler. (zie solesta)
ook zijn er pv panelen er gelijk gelegd.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• 247pro
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-03-2017

247pro

Wat ? CAD !

quote:
hansdegit schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:45:
Heeft iemand wel eens gerekend aan het plaatsen van RVS platen onder je heatpipes? Er staat me iets van bij dat mkleinman dat hier al eens geopperd heeft. Ik keek vanmiddag naar boven en toen dacht ik: "dat moet toch mogelijk zijn." Maar het moet wél wat opleveren, natuurlijk.
Ik lees af en toe wat mee over dit onderwerp, en nu ik dit lees begint mijn boerenverstand in te treden; zou het niet effectiever zijn om een soort reflector toe te voegen zoals je bij bijvoorbeeld TL balken ziet ?

Zo komt er natuurlijk meer energie op de buizen, aldus mijn boerenverstand :*)

Moet je alleen oppassen dat je geen licht direct naar de overburen stuurt.

247pro wijzigde deze reactie 10-03-2013 15:02 (4%)

Warum später machen wenn es auch jetzt kann ? | Steam: 247pro

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:48
Met de Resol kun je via vBus.net o.a. onderstaande volgen:

Lijkt me leuk!

• MasterMaceMichu
Here it goes:
Ik heb op mijn platte dak van mn dakkapel nog de volgende ruimte over:

Hierop wil ik dus één of meerdere zonne-collectoren voor de zonneboiler zetten, zelf denk ik twee vlakke plaat of 18-24 buizen kwijt te kunnen (hangt van maten af).
Ik wil hier iig het warmtapwater verbruik zoveel mogelijk mee afdekken. We gebruiken per dag (4 personen) tussen de 300 en 350 liter tapwater (warm en koud). Daarnaast zou ik dmv mengkranen de vaatwasser (gewoon 60 graden) en de wasmachine (30 graden) willen 'hot-fillen'

Ik denk over het plaatsen van een 300 liter boiler, met de mogelijkheid om electrisch (overschot pv) en via CV na te verwarmen indien nodig.

Ik denk zelf niet dat in mijn situatie het mogelijk is om ook verwarmingsondersteuning te doen, heb wel overal jaga tempo's (geschikt voor ltv) en in de keuken/hal/wc vloer(bij)verwarming voor de tegels.

Zo een helder genoeg plaatje? Anders:Shoot! ;)

MasterMaceMichu wijzigde deze reactie 03-04-2013 21:06 (2%)
Reden: Link via PC van dropbox werkt wel...raar, dat Android!

• MasterMaceMichu
Update: Ik ben er bijna uit...Even jullie hulp nodig:
Onderstaand mijn platte dak stuk (dakkapel), waarop de collectoren moeten komen te staan.

Het gaat om twee stuks, die ik portrait wil laten plaatsen. Maten zijn 2,12m bij 1,18m. Als ik ze zo'n 40 cm van de dakrand zet (huis staat zzo) onder een hoek van 20 graden, zou ik volgens onderstaande geen last moeten hebben van schaduwwerking op mijn zonnepanelen (randje nog net zichtbaar):

Klopt mijn berekening, of zie ik iets helemaal over het hoofd?

(Ter vergelijking: De Airco-unit is 73cm hoog en staat op 1,58m van de panelen af. Ik heb sinds september geen rare dips in de opbrengst gezien door schaduwwerking hiervan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Vandaag was het dan zover: De installatie van mijn zonneboiler!

Om 8:30 stonden de mannen van Zon&zo op de stoep en kon het uitladen en naar boven sjouwen beginnen....

De dag vastgelegd in foto's:

De plaats waar het vat moet komen:

Het vat (300L, Rivusol)):

De frames (ingekort van standaard lengte om uit te komen op 20 graden, ivm schaduwwerking op de panelen erachter):

Het eerste (HRSolar) paneel ligt:

Detail van de ballast (6 tegels per frame):

De leidingen die naar binnen moeten (met links de panelen van de buurman...):

Alles geïnstalleerd:

Detail van de pompunit (Deltasol BS Plus regelunit):

De Deltasol DR2 datalogger:

Panelen ontdaan van hun jasjes:

En hun achterkantje:

Helaas was het al redelijk einde van de middag voordat ze klaar waren, dus het vat is nog niet verder gekomen dan 23 graden (bovenin). Morgen hopelijk doorstoken.... ;)

Ook de logging is leuk, heb nu live zicht op de temperaturen:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:09
Ik ben ook nog steeds aan het plannen en denken over de configuratie ...
Nu bedacht ik het volgende :

Bij de hout kachel zit een mengklep (Anti-condensklep) en een pomp die het water in de kachel laat circuleren tot dat het minimaal 70-80 graden is. Dan gaat hij open, het water naar het buffervat / boiler is dus altijd minimaal 70 graden. Dit gaat met 1 pomp.
Voorbeeld schema

Kan ik dat ook niet doen voor de zonnecollector (planning van 96 heatpipes) zodat er een opwaardering van de temperatuur plaatsvind voordat het de boiler/buffer bereikt? Dan laden we de vaten alleen maar met temperaturen boven de 70 graden.

Nadelen:
1) De warmte afgifte van de zonne-collectoren zal iets minder hoog rendement hebben door dat het circulerend glycol een hogere temperatuur heeft. Maar met vacuüm buizen lijkt me dat geen bezwaar.
2) Meer (duurder) onderdelen.

Voordelen:
1) De afgifte in de buffer / boiler lijkt me wel veel beter door de hoge temperatuur.
2) Rustiger laden (pomp snelheid minder belangrijk)
3) Hogere temperatuur bovenin de boiler / buffer => minder bij verwarmen.

Ik heb in het buffervat geen spiraal, maar gaat het direct de buffer in via een platen warmtewisselaar. Dit staat weer in serie met de spiraal in de warm water boiler.

Conclusie:
Heeft dit zin ? of zie ik wat over het hoofd?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:16:
<leekmodus>
Dit fenomeen speelt sinds de overgang naar de buizencollector. Als de hoeveelheid glycol in de buizencollector toeneemt, zal toch de druk op het expansievat ook toenemen? Misschien moet -ie een klein beetje meer tegendruk geven.
</leekmodus>
Is dat zo? Heeft je nieuwe heatpipecollector een grotere inhoud? Denk dat het wel meevalt. Zal meer te maken hebben met de grotere ruimte in de manifolds. Die zijn ø 28 mm of meer. Daar kan zich dus ook meer lucht ophopen.In een vlakkeplaatcollector zit alleen maar een koperbuis met overal dezelfde diameter. Daar blaas je de lucht veel eenvoudiger weg richting ontluchter.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansdegit
quote:
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:05:
[...]

Heb je de pompunit van de bosch? Is dat een circulatiepomp in een zwarte isolatie omhulling en zit je pomp met een steker in de controller? Maak eens een foto met en zonder kap. Die druk loopt veel te snel op, dat kan niet van vloeistof zijn, die zet niet zoveel uit volgens mij.

Kastje:
http://members.quicknet.n...tes/tweakers/pompkast.jpg

De pomp zit met draadklemmen aan de controller vast, btw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
En een fotootje hoe het was voor de uitbreiding. Hoogste punt moet wel tussen de twee manifolds liggen. In ieder geval niet bij de ontluchter.

ericplan wijzigde deze reactie 08-05-2013 21:10 (18%)
Reden: foto geëdit

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansdegit
Nee-hee!

maar het maakt niet (meer) uit. Die lucht moet daar weg.

hansdegit wijzigde deze reactie 08-05-2013 21:44 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-07 22:36
quote:
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:43:
Nee-hee!

maar het maakt niet (meer) uit. Die lucht moet daar weg.
Ik zie op de foto in de linker bovenhoek iets dat op een ontluchter lijkt.
Moet die niet vertikaal zijn gemonteerd, zodat het vlotter mechaniek vrij op en neer kan bewegen?
In de huidige standzal de vlotter tegen de binnenwand gaan schuren en is vrij bewegen onmogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:13:
Duh...De reden van de vraag: stel je nou voor dat de lucht nog niet uit het systeem is, maar het al wel zeer heet wordt...Loop ik dan een pittig risico dat er glycol uit het systeem verdampt?
Als je systeem nu functioneert en de druk niet oploopt gewoon dichtzetten. Als er nog lucht inzit hoop je dat het zich verzamelt bij de ontluchter. Die lucht gaat eruit door zo nu en dan die kraan even open te zetten. Als je pech hebt hoopt de lucht zich op een andere plek op en krijg je weer drukschommelingen.

Ik heb in mijn systeem een vulkraan voor de pomp, een vulkraan na de pomp en een kogelafsluiter hiertussen. Daarmee kan ik, los van de circulatiepomp met z'n begrenzer, de zaak doorspoelen of geforceerd de flow omkeren. Het vullen is daarmee veel eenvoudiger.

ericplan wijzigde deze reactie 19-05-2013 12:30 (21%)
Reden: foto eigen systeem

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12-07 15:56
Wie heeft zijn RVS ribbelbuis zelf afgekort en gemonteerd? Ik zie van die mooie apparaatjes (Edelstahlwellrohr Schlagwerkzeug) maar heb ze "gewoon" heel netjes gesneden met een pijpsnijder met scherp wieltje en daarna stevig aangedraaid (moer, afdichting en inzet). Als ik de moer losdraai, ziet het er netjes en lekvrij uit. Afdruk in de afdichting is ook gelijkmatig.

eruit: CV-ketel, ventilatiewarmtepomp. erin: balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill, pelletkachel-CV, WAR regeling, domotica, alles LED-verlichting en alleen nog A+++ witgoed. to do: van het gas af...

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 12-07 15:30
Wat ik ook veel zag in de Balkan en Turkije bijvoorbeeld, is van de hele simpele water heaters.

Hoe verder Azië in hoe simepeler ze werden. Soms leek het wel alleen maar metaal te zijn en met zo'n tank boven op.
Daar doen ze dan het douchewater rechtstreeks doorheen, als het winter wordt trekken ze die dingen leeg en kunnen ze ze simpelweg niet gebruiken.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• hansdegit
Even een schaamteloze crosspost (hansdegit in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming") van de situatie sinds 4 mei. 12, 24 en 12 buizen in serie op WZW:
boilervat van 200L, 48 buizen.

hansdegit wijzigde deze reactie 06-06-2013 22:48 (18%)

• WoudseHoeve
Start van de opbouw van de Zonne Boiler:

Vrijdag :
De oude Cv ketel in het midden, de nieuwe hangt klaar links.
Oude weg halen nieuwe nog even aansluiten ......
Zaterdag:
Daarna het 1000L buffer vat "even naar boven hijsen, eerst langs de trap naar de eerste verdieping.

Dan de laaste etappe naar zolder door het luik .... wel een balk en wat hout weg moeten halen.....

En dan staat hij op zijn plaats ( head first onder de balk door ...) Afgesteund door het spant er voor en de muur er achter, moet ook wel voor 1200kg....
CV ketel aangesloten en werkend
Rechts staat ook de oude 210L drinkwater boiler, welke hergebruikt gaat worden.

Nu nog aansluiten en de heatpipes op het dak, beetje pijpen isoleren ....
En nog een heleboel opruimen .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• WoudseHoeve
quote:
MarFan schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:50:
[...]
Welke (CV) houtkachel heb je dan ? Zie er geen Lotos bij staan (of kijk ik niet goed 8)7 )
Nee staat er niet meer tussen, hij lijkt op de MAXB (is ook een Lotos.)

Dit is hem :

Wordt gemaakt in Bulgarije geloof ik, lekker dik plaatstaal, simpele kachel.
Zijn broer staat er wel hier.
Maar dan met een extra warmtewisselaar en dichte deur ipv de oven.

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 18-06-2013 14:27 (14%)

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@WoudseHoeve

Ben benieuwd wat je uiteindelijke schakeling wordt.

Dan kan ik deze langs mij gedachte leggen voor een toekomstige aanleg van buffervaten.
Ik zit nog steeds aan meerdere kringen te denken om de verschillen buffervaten op temp te krijgen.
Duurt nog wel even voordat ik er aan toe ben maar mijn voorpret is er niet minder om :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• WoudseHoeve
quote:
ollie1965 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:48:
@WoudseHoeve

Ben benieuwd wat je uiteindelijke schakeling wordt.

[afbeelding]

Dan kan ik deze langs mij gedachte leggen voor een toekomstige aanleg van buffervaten.
Ik zit nog steeds aan meerdere kringen te denken om de verschillen buffervaten op temp te krijgen.
Duurt nog wel even voordat ik er aan toe ben maar mijn voorpret is er niet minder om :)
Volgens mij moet dit het worden :

In het aansluit schema zijn duidelijk de 3 verschillende waterlopen te onderscheiden, Hout-kachel, Zonnecollector en Cv-ketel met daarnaast de warm water voorziening die ook de door de CV-combiketel loopt. De verschillende waterlopen worden uit elkaar gehouden door een drietal terugslag kleppen.

Ik heb eerst de drie waterlopen getekend en daarna de gezamenlijke.

Duidelijk zijn nu de 2 pompen op de heatpipes via de warmte wisselaar, waarbij eerst met pomp 1 de boiler geladen wordt en daarna met pomp 2 de buffer. Het glycol circuit door de heatpipes en de warmtewisselaar en de pomp moet gecontroleerd gaan worden met een Delta T controller, dat kan niet mer de SR1168.

De drieweg klep voor de CV bepaald of de retour wordt opgewarmd via het buffer vat. De mixer zorgt ervoor dat de temp in de radiatoren nooit te hoog word.

De drieweg onderin bij de hout kachel bepaald welke geladen word boiler of buffervat.

Ik heb mezelf ook rechts boven toegevoegd.....

Heb ik wat gemist ?

• WoudseHoeve
Zoals beloofd de verschillende circuits uitgelicht:

Ik heb de begrenzing gelegd bij de terugslag kleppen ....

Solar:

CV:

Hout Kachel:

• WoudseHoeve
quote:
hansdegit schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:50:
[...]

Nee hoor. Een collega van me in de Beemster gebruikt -volledig legaal- brongas voor zijn CV. Al zijn buren doen het ook.

Er zullen dus nog uitzonderingen zijn ....

• mcgaag
  • Laatst online: 27-11-2017
Hallo mensen,

Nou, het zonneboiler virus heeft ook bij mij toegeslagen. Ik ga er een zelf bouwen, nou ja, zelf samenstellen uit bestaande componenten. De collectoren zijn inmiddels aangeschaft, morgen komt de boiler. Beide van marktplaats. Collectoren (2x 1,52 m2) zijn nieuw, de 200 liter boiler 2e hands.

Ik heb een vraagje. Herkent iemand deze collector? Ik kan namelijk geen merk ontdekken. En is deze bedoeld voor montage in een pannendak? Het lijkt er wel op namelijk. Dat zou mooi zijn, scheeld een bevestigingsconstuctie op het dak.

De groeten,
Rob

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ben ik weer, lekker weer buiten (geen computer weer) en vrijdag de hele dag op het dak gezeten ......
En zaterdag de dakrand gesopt....

Fase 3: Het frame voor de heatpipes ligt er op ... ze zijn gemonteerd op een clickfit rail, dat is het beste voor een dak met 8cm isolatie, beugels schroeven is niet handig. Toegang was makkelijk via de dakkapel.
Zie fotos :

Fase 4: volgende week maandag,dinsdag, alles aansluiten door Zonneboiler-monteur, alleen is het wat veel werk.... en bij mij blijven er altijd wel een paar koppelingen lekken.... Op aandringen van de zonnebloiler monteur komt er waarschijnlijk ook een systeem in voor het affakkelen van overschot aan warmte in de zomer.
Fase 5 : dan als de glycol er in zit en water in de buffer de heatpipes er in.
quote:
FireWood schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:04:
[...]
Heb er even snel overheen gekeken en er vielen mij een paar dingen vrij snel op.
1. Vullen en overstorten op volledig CV-systeem.
Dit heeft als nadeel dat je vrij snel veel roest en ellende in je CV-systeem krijgt. Dit doordat er lucht in je water blijft zitten en niet "dood" gaat. Ik heb dit systeem al eens vaker gezien, maar daar hadden ze er een warmtewisselaar tussen gezet om dit probleem te voorkomen. Persoonlijk zou ik kijken naar een leegkook systeem.
2. Voor het opwarmen van tapwater via je collector maak je een tussenstap: collectorwater>CV-water>Tapwater. Je zult zien dat door de extra stap je aardig wat temperatuurverschil moet hebben tussen de temperatuur van het collectorwater en tapwater. Bij weinig afname zal dit geen groot probleem zijn, bij een vrij grote afname echter wel.
3. Ik weet niet als je het ergens hebt staan, maar zorg ervoor dat je de snelheid van de CV-pompen goed kan regelen, zodat je maximale temperatuur kan halen in de bovenkant van de boilers.
4. Ik zie het voordeel niet van de CV-mixer. Schrap die en leg het CV-buffervat parallel aan de ketel Je hebt dan weliswaar een extra CV-pomp nodig, maar je bent veel flexibeler.
5. Hou er trouwens rekening mee dat een keer eens geen koudwater leidingdruk hebt, terwijl je staat te stoken. Oftewel overstort zeer groot dimensioneren(volg richtlijnen!) en dat de uitgang ervan veilig kan afblazen, Hou rekening met stoom! (Kans is klein, maar als het fout gaat is de kans groot dat je kamer vol met oververhitte stoom komt te staan.)
1) het vullen on overstorten is een nood functie, komt nor maal nooi tin actie. Ik houd de retour temperatuur goed in de gaten ..... Desalnietttemin zou een warmte wisselaar met een gescheiden houtkachel en Cv circuit beter zijn....

2) In de collector zit geen water maar glycol, omdat het niet kan bevriezen. De warmte wisselaar is dus noodzaak om vermenging met water te voorkomen alsook de warmtewisselaar in de boiler. De Dellta-T PWM pomp regeling zorgt voor een efficiente overdracht van de warmte.

3) Zie 2)

4) Die mixer voorkomt dat ik veel te warm ( max 95 graden) door mijn radiatoren stuur. De regeling met de klep tussen de retour en sensoren op de retour en bovenzijde buffer vat zorgen voor een goed geregeld systeem. Ik hoef niet fexibel te zijn, het moet gewoon altijd goed werken zonder dat ik er naar moet kijken of controles moet uitvoeren.

5) 1L water geeft 1600 L stoom. De afblaas veiligheid gaat direct naar buiten, heb er voor gekozen niet het riool in. De riool pijp heeft denk ik moeite met 100 graden water en zeker met stoom (in de wc weer omhoog ???? auw, oeps). (tweaker mode:) Ik zo natuurlijk een pijpje naar de verbrandings kamer kunnen laten lopen waar de 100 graden water dan door gaat, stoom gaat de schoorsteen uit en het vuur gaat vrij vlot uit .... dont try this at home ....(tweaker mode uit)

@MeTooPV : Vaak zit het al in de combi ketel waardoor het water uit de zonne boiler loopt. Ik zou hem zelf nooit weg laten! Je hebt nu eenmaal de mogelijkheid van 95 graden water in je boiler en dus uit de kraan. Dat is zeer gevaarlijk.

@blissard & MeTooPV Bedankt voor de zorgen, heb ze zelf eerst ook gehad, de kettingen zijn idd backup (if all else fails). De muur wordt beide richtingen in gesteund (stal kant en huis kant). Ik let trouwens altijd op scheuren en vervorming.

@dre: Omdat het KAN en LEUK is :) Maar ook de combinatie met de hout kachel ( daar was het mee begonnen en toen kwam er : maar als ik dat in het voorjaar en najaar met een zonneboiler kan aanvullen ... )
Met deze combinatie moet ik instaat zijn gas gebruik voor warmwater en verwarming) volledig te vermijden behalve in uitzonderings situaties (en kook gas)
Ik denk trouwens niet dat PV in combinatie met een 50 liter boiler goedkoper is. Als ik klaar ben zal ik daar eens aan rekenen ..... in de winter .... Maar ik moet toegeven : wel een stuk simpeler ......

• WoudseHoeve
Weer een stapje verder.
Woensdag avond de isolatie om het vat geworsteld. Het is een lap schuim van 314 cm lang en 10 cm dik ( 2x een tweepersoons matras...)

Ruimte tussen spant en muur is 90cm, omtrek vat met isolatie is 100cm.
Vooral boven in was het lastig, maar het zit netjes, boven kant wat strak.....
De isolatie van de boven kant past er wel in maar de hardplastic deksel niet ...... niet belangrijk.
Dit weekend de kettingen er aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
Pfffft ... de vaccuum buizen met Heatpipes liggen er op, alle 120 .....
Wat was het warm vandaag op het dak .... ook op zolder, zeker toen de glycol over de 140 graden ging, druk kwam niet boven de 2.5 bar.
Aansluiten van de buffer nog niet klaar, is meer werk als gedacht..., tot het zover is laat ik de glycol pomp continu draaien op de laagste stand.

Nee de affakkel unit is nog niet klaar.

Oude hout kachel is gisteravond opgehaald door de nieuwe eigenaar, de nieuwe staat op zijn plek wachtend op de aansluiting dit weekend ( als ik er zin in heb, geen haast )

Nu voeten op tafel ..... wordt vervolgd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
ik heb 7,5m2 op 380 liter en dat is voor 4 personen+cv vrij ideaal te noemen,
de boiler is hot top, dus de cv blijft van de bovenste 25 liter af

brr wat was dat eng om die op het dak te krijgen,
dit is een indak vlakkeplaatcollector met isolatie, dus vervangt de pannen

238103 wijzigde deze reactie 09-07-2013 22:27 (23%)

• Carbon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-07 17:05

Carbon

4800Wp + 5400Wp

quote:
WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 19:38:
[...]

Invoeden op de retour. Dus net voordat het terug gaat naar de ketel ?
Hier een plaatje om het e.e.a. te verduidelijken:

De werking:

A heating circuit return preheating will be operated by relay 2, if the temperature difference between sensors S3 and S4 is larger than or identical to the adjusted switch-on temperature difference (DT3O). For this purpose, relay 2 will operate the 3-way-valve. S3 can optionally be used as reference sensor for the store emergency shutdown option (OSEM).

Deze methode wordt door de wat uitgebreidere controllers ondersteund.

Let op! Bovenstaande oplossing voorziet niet in warm water!
Daarvoor heb je combi (vat in vat) of hygieneboiler nodig welke wordt naverwarmt door de CV ketel.

Carbon wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:08 (50%)

• WoudseHoeve
Hier een voorbeeld van een combi uit de handleiding van mijn SR1168 controller.
Hier laat je de warmwater boiler ongemoeid, door de cv. ( de SR1188 heeft nog meer verschillene schema's) T6 bestuurd de 3W klep R1.
Hij lijkt op mijn schema, ik heb er alleen nog een circuit voor de houtkachel bij welke net als de zonnecolletor, buffer 1 (200L drinkwater) of 2 (1000L cv -water) opwarmd middels een 3W klep.
O ja en nog een affakkelunit met een extra 3W klep, morgen ga ik alles (hopelijk) af maken.

Dit kan ook met 2 warmtewisselaars voorde zonnecollectoren in 1 boiler en 1 voor het warmwater, buffer gevuld met CV water. Er zijn ook buffers met boven in een kleinere 80L boiler gevuld met drinkwater, de rest met cv water.

Maar je hoeft niet direct bij de CV ketel te zitten. Alleen een retour leiding naar de cv-ketel. De pomp van je CV ketel zorgt ervoor dat het warme water eerst door de ketel gaat en dan door de radiatoren. Niet alle CV-ketels vinden het leuk om warm water op de retour te krijgen, die slaan op storing.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:22:
[...]

Gekopieerd uit de handleiding van de SR1168 :)
Maar verder werk ik met Edraw of Visio maar dat is leuk voor UML (mijn werk) minder voor dit soort tekeningen.
Ik zat de manual van de UVR1611 te lezen ( ga ik waarschijnlijk aanschaffen) en daar werd de "http://inkscape.org/download/" vermeld als software voor leuke plaatjes, zelf nog niet geprobeerd.....
Ik ga er naar kijken, ondertussen dit in elkaar geklust in Paint:

Het is meer een poc. In de bijkeuken hangt ook een radiator waardoor het mogelijk is om in te tappen op het CV-systeem. In principe zou het toch mogelijk moeten zijn om als je de CV pomp laat draaien en de kleppen schakelt dat je dan de warmte dumpt in het CV systeem? Let niet op ontbrekende kleppen en regelwerk, het gaat om het idee :P

• 238103
quote:
[Wat is hier het voordeel / doel / nut van (temp is altijd boven 0 ofzo ?)

een warmtepomp die moet werken met 0c of lager werkt niet lekker.
afkoelen geeft namelijk wamte vrij (zoals een koelkoast) maar 0c is de vorstgrens, condens gaat aanvriezen.
de kruipruimte (dekvloer is enorm geisoleerd 90cm pur en eps) geeft een vertraging van het vorsteffect ,
en dus een hoger rendement
mijn opzet is kruipruimte afzuigen, deze warmte gebruiken, en hierdoor als extra dus ook vocht afzuigen,
want ik woon in een polder.

238103 wijzigde deze reactie 24-07-2013 14:02 (10%)

• WoudseHoeve
quote:
!null schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:31:

Daarnaast moet je een 1000 liter vat wel kunnen plaatsen. Dan voornamelijk qua structuur van de woning (kan hij het gewicht op de gewenste plek dragen), maar ook de grootte. Als ik straks het huis heb wat ik nu op het oog heb, doorsnee rijtjeshuis, dan moet je dat boilervat wel naar boven kunnen krijgen. Dat is alleen al qua gewicht een uitdaging, maar ook het trapgat. Waarschijnlijk is dit kansloos en moet je door het gat van het dakraam met een kraan, zoiets :P
Zo gaat het probleemloos: De laatste etappe ....:)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-07 22:24
quote:
icecreamfarmer schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:08:
[...]

Ik heb nog geen huis maar vroeg me af of er ook systemen zijn waarbij je hetzelfde kan via de openhaard.

Nu blijft de warmte van een openhaard namenlijk erg hangen in een straal van een meter of 2 rondom.
Speksteenkachels en aanverwanten. De warmte blijft dagen lang in het steen zitten. En er zijn ook versies waar die warmte wordt gebruikt om een buffervat met water te vullen, vergelijkbaar met zonneboilers.

Als je in de duurzame kroeg een gil geeft zitten daar een aantal tweakers met zo'n installatie.

TheS4ndm4n#1919

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-04 09:14
quote:
WoudseHoeve schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:14:
[...]
De SR1168 kan wel de 3W klep welke bepaald of de retour door het ZB vat gaat besturen. Er wordt dan een sensor (T6) op het retour water uit de radiatoren gezet, als die temp lager is als de inhoud van de ZB zal hij die inschakelen.
Zie Schema 7, R1
Ik heb er ook een mixer ( thermostaat kraan) tussen gezet om te voorkomen dat er 90 graden water door de cv gaat, au !
Ok, ik denk dat ik het bijna snap, zit nog met een paar vragen:

Ik snap dat als het retour water lager is dan de boiler, hij naar de boiler loopt en de warmte uit de boiler komt. Zijn beide te laag, zal de CV aanslaan.
Zoals ik het nu zie:
1)
Ochtend: Systeem in rust is, de thermostaat gaat aan, retour temp is laag (T6) en stel mijn vat (T3) is 55 graden, de CV pomp slaat dan aan en gaat rond pompen. CV gaat niet bij verwarmen, want water is warm genoeg. Retour water komt in boiler (A loopt naar beneden) , totdat het vat zo is afgekoeld dat deze te laag is.

2) Ochtend: Systeem in rust is, de thermostaat gaat aan, retour temp (T6) is laag (15gr) en stel mijn vat is 25 graden, (T3) de CV pomp slaat dan aan en gaat rond pompen. CV gaat bij verwarmen, want water is niet warm genoeg. retour water komt in eerst boiler(A loopt naar beneden), als de retour temp (T6) naar +25 gaat zal deze direct de CV in gaan (A loopt naar links) en is de boiler ´uitgeschakeld´ van het systeem.
maar nu komt het
3) Ochtend: Systeem in rust is, de thermostaat gaat aan, retour temp (T6) is laag (15gr) en stel mijn vat (T3) is :80 graden, de CV pomp slaat dan aan en gaat rond pompen. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn temp naar 55 graden krijg.. maw waar plaats ik die mengventiel en met wat meng ik dat. Als ik de waterleiding neem, komt er meer water in het systeem en meer druk dus. Ik denk dat het mengventiel op plaats B moet komen, toch?

Voor de antwoorden met, je boiler is bij nooit 80+ graden, ik krijg net als WoudseHoeve een houtkachel in het systeem, dus stel de zon schijnt, maar buiten is het 5 graden en ik steek lekker mijn kachel aan omdat het zo gezellig is, kan het vat toch behoorlijk oplopen, vooral in het najaar als er nog warmte in het vat zit van de zomer.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• WoudseHoeve
Correct plaats B zie mijn schema:

Alleen CV deel :

Denk om de zwarte van de 3W klep naar de hete leiding van de buffer.... deze zorgt ervoor dat de mengklep kan werken zonder warmer water.

Ik heb alleen achter Pomp1 en Pomp2 een terugslag klep geplaatst, het water liep nl niet door de warmtewisselaar maar door de andere pomp in een cirkeltje ......
Alles aangesloten en dan zo van huh hij doet niks .......

• MarFan
Bedankt voor je antwoorden, om het duidelijk te hebben

Punt B, staat de pijl hier goed ? Hoe komt het warme water uit je boiler bij je mixer ?

Leiding A is dus de retourleiding van de CV (deze is altijd < 55, omdat dit de maximale temp is waarmee het water de CV verlaat).
De mixer zal het warme water uit de boiler dus mengen ,met het 'koude' water van de retour leiding.
(als het water uit het boiler lager is dan deze leiding, komt er niets bij toch ?)

Leiding C zorgt er voor, dat het water uit de retour direct naar de CV gaat als T5 < T6 en dan dus niet via het vat loopt (de mixer neemt dan A en C welke de zelfde temp hebben)
Hoe zijn C en D aan elkaar aangesloten ? en hoe werkt het als het water door C loopt, wat is dan de invloed van D ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• mkleinman

mkleinman

Mooie foto's van mijn installatie terwijl er iemand onder de douche stond, de CV ketel staat hier uit op dit moment.

Er komt nog behoorlijk wat warmte door de isolatie heen. Dit ga ik dubbel isoleren.

Hier is het verschil tussen dubbel en enkel duidelijk te zien.

• MarFan
quote:
WoudseHoeve schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:38:
[...]

Punt B staat niet goed, die moet bij de hete uitgang van de mixer staan. Het warme water uit de buffer komt dus via de keerklep waar de D bij staat.
Bijna alle antwoorden zijn duidelijk _/-\o_

Alleen het stuk waar komt het warme water vandaan nog niet.

Zoals ik je tekening lees, komen er alleen maar 2 waterstromen in.
Je schrijft dat het warme water via de keerklep loopt, maar als ik die 'leiding' volg komt ik uit bij je drinkwater boiler (en/of je houtkachel).
Dus waar komt het water uit je CV water buffer naar je mixer in de tekening?
Misschien begrijp ik het niet goed, maar dat wil ik juist wel 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Proton_
  • Nu online
Dat klopt, in de grafiek wordt de deltaT met de buitenlucht genoemd.
Als het debiet laag is, is de collector niet overal even warm. En bijvoorbeeld bij 5 collectoren in serie is de laatste in de rij aanmerkelijk warmer.
Een lager debiet zorgt er zo voor dat de collectoren gemiddeld warmer zijn en er dus minder energie geoogst wordt.

Gezien de lineariteit van de rendementscurve gaat het niet hoofdzakelijk om uitstraling (dat zou met de vierde macht gaan) maar inderdaad om geleiding/convectie? Dan maakt de windsnelheid inderdaad ook behoorlijk uit.
Bij vacuumbuizen, die veel beter geïsoleerd zijn, is het een groot deel uitstraling. Die curve loopt dus krommer:

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Heeft er al iemand ervaringen met de zonnecollector op pv formaat (1630 x 990) van HRSolar?
Ik was benieuwd of dit werkelijk zwarte collectoren zijn.
Volgens onderstaande plaatjes is dit in werkelijkheid niet zo lijkt me.
Misschien eens kontakt opnemen met de fabrikant voor wat meer real life pictures...
Ik vind dat wel een mooie ontwikkeling uit estetisch oogpunt.

Photoshop pics:

Reallife pics:

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-08-2013 21:44 (4%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mkleinman

mkleinman

Ik ben weer eens besmet door Eric-PVT.

Dat is mijn conceptaansluiting voor een ELGA. Net na de driewegklep worden de CV en de ELGA aangestuurd en voorverwarmd door de zonneboiler.

• stef110
  • Laatst online: 14-02-2018
Hier begint het systeem ook wat te worden :) alle grote onderdelen zijn onderhand binnen wacht nog op de ombouw zet van de ketel. Dan kunnen we alles gaan installeren, het gaat om een 300 liter boiler op de kop getikt op marktplaats, met daarop een pompunit en regelunit. Ik ga om te beginnen 24 heatpipes er aan hangen deze heb ik van de week bij Johan van sunsystems op gehaald. Voor het leiding werk heb ik gekozen voor rvs DN20 flexibele slang.
alvast wat plaatjes:

boiler opgehaald met busje.

boiler vat op zijn plaats gezet.

rvs leiding met isolatie en ophang beugels.

de collector met alvast 1 buis er in om te kijken hoe groot ie nou eigenlijk is.

hou jullie op de hoogte!

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• mkleinman

mkleinman

quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 09:33:
@mkleinman
Kun je enige uitleg geven over je schema?
Is dit dan enkel voor de centrale verwarming of ook voor het tapwater?
Stroomt het water van de elga op deze manier niet ook altijd door de cv ketel?
De Elga kan met dit schema ook niet koelen toch? Of gaat het dan buiten de boiler om?
En de boiler is een gewone boiler of een zonneboiler?
Termostaat schrijf je als Thermostaat. Sorry, kon het niet laten... ;)
Ik heb alleen het CV deel beschreven, het warm water deel blijft ongemoeid en daar bemoeid de ELGA zich ook niet mee. Thermostaat weet ik :) het plaatje is letterlijk overgenomen uit de ELGA handleiding. Dus daar komt die tikvaut weg.

Het water stroomt op deze manier niet altijd door de CV ketel. Er zitten twee terugslagkleppen in het systeem. 1 in de aanvoer van de cv, de andere in de aanvoer van de ELGA. Als de ELGA draait gaat het water vlak na de klep linksaf richting de ELGA.

edit:

En je hebt gelijk, dit schema kan ik niet gebruiken als ik mijn huis ook wil koelen. Dan zou het te koelen water eerst door mijn snothete zonneboiler heen moeten om die dus ook af te koelen 8)7

Andere optie is deze:

Dit schema kan de ELGA wel apart koelen alhoewel nog steeds de flow door de zonneboiler zou kunnen wanneer de pomp van de ELGA sterk genoeg is. Dan zou die in theorie het water ook door de kring van de ketel heen kunnen trekken.

Dus eigenlijk op dit moment twee mogelijkheden:

1. Met beide verwarmen, beide door de zonneboiler maar geen koelmogelijkheid.
2. Met beide verwarmen, de CV door de zonneboiler maar de elga niet en WEL een koelmogelijkheid.

Persoonlijk ga ik op dit moment voor optie 1. Ook met 30+ graden buiten is het beneden in de woonkamer prima te vertoeven. En mocht het wel een keer idioot heet worden kan ik voor 100 euro ook een airco aanschaffen en gebruiken. En die kan dan ook weer in onze slaapkamers gebruikt worden als dat nodig is.
quote:
BarryH schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:44:
@mkleinman:
mijn setup lijkt sterk op de jouwe (zb met cv ondersteuning icm remeha calenta/isense).

jouw schema lijkt me de goede setup als je de elga kan instellen opcontinu pompen overdag zodat je continu de warmte uit de ZB eruit haalt en de kamer inbrengt.

Ik vraag me wel af of, gegeven de (reguliere) prijs, meer heatpipes, niet effectiever is (bij mij 50 directdoorstroompipes vertikaal op zuidmuur met schaduw van bomen. kost iets minder (Ca. 2500 eur) en levert denk ik 200m3 gas besparing op bij nauwelijks extra E verbruik.
Op zich hoeft de ELGA alleen rond te pompen als er warmtevraag is, aan de andere kant is extra verwarmen en de woonkamer als buffer gebruiken ook geen slecht idee. Wederom een vraag voor de techneuten van de ELGA.

Heatpipes zijn leuk, maar ik heb er geen plek voor. Ik ben nu aan het kijken of ik mijn heatpipes kan vervangen voor HP65 buizen. Die hebben aanmerkelijk meer rendement maar zijn daarnaast ook schreeuwend duur.

mkleinman wijzigde deze reactie 31-08-2013 15:36 (55%)

• stef110
Zo lekker het hele weekend bezig geweest met boiler en collector.
Zaterdag ochtend moest er eerst plek op het dak vrijgemaakt worden voor de collector. 4 zelfbouw paneeltjes zijn weg en 2 grote panelen zijn wat verschoven zo dat de collector er naast kon staan zonder schaduw te creëren op me panelen.

De ouwe situatie.

Aangezien ons dak te flauw was heb ik aan de achterkant van de collector hogere poten geplaatst om de hoek wat gunstiger te maken de collector staat nu ongeveer onder 30 graden.

Voor de leidingen hebben we een nieuwe dakdoorvoer gemaakt onder de collector een buis 110 van 45 graden en een van 90 graden met aan het eind een varkenssnuit waar de leidingen precies door heen pasten.

De collector met aangesloten leidingen en 1 buis om te zorgen dat de regel unit de pomp aan zet om te kunnen testen.

Het boiler vat met de aangesloten leidingen op het primaire circuit. Er zaten 2 kleine lekjes in maar deze waren snel verholpen. Het systeem is nu gevuld met enkel kraan water om te testen of alles lek dicht is alleen zit er nog een mega lucht bel in en licht het systeem nu al weer plat. Ik kan aan een vulpompstation komen om te vullen ga deze denk ook wel nodig hebben. We hebben hem nu gevuld door aan de ene kant de tuinslang te hangen en andere kant gewoon de tuin in laten lopen net zo lang tot er geen bellen meer te zien waren echter heeft dit dus niet gewerkt :/

Volgend weekend kijken of we het vat kunnen aansluiten op de ketel en de lucht bel er uit zien te krijgen en gelijk afvullen met glycol.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• stef110
Van het weekend het systeem afgemaakt. De boiler is vandaag gestrand op 44 graden boven in, leuk om te zien wat beetje zon dan doen :)
Het enigste wat nog moet gebeuren is overige leidingen isoleren en het systeem vullen met glycol voor dat het gaat vriezen. Met welke winkels hebben jullie goede ervaringen? en met welk type glycol?

alvast bedankt,

stef

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:56
Eindelijk de 75 pagina's gelezen en ben al heel wat wijzer maar er zijn nog vragen onbeantwoord.

Het uitgangspunt is een zo eenvoudig mogelijk systeem voor verwarming (en later ook warm water). Ik wil een systeem met vlakke plaat en terugloopvat, evt met een antivries toevoeging. Het warme water gaat direct via een warmtewisselaar het systeem in. De warm water boiler wil ik pas later toevoegen.

De ligging van het dak is zuidoost en 45gr. Afmeting van het paneel is 120 x 200cm en komt uit een ontwikkelingsproject voor Afrika. Ik moet zelf nog een bak maken. De temperatuur voor de vloerverwarming staat op 40 gr en was afgelopen winter voldoende om het huis warm te houden. Ook al zou ik maar 30 gr binnen krijgen dan verwacht ik dat het warm genoeg blijft. Zeker met een houtkachel als aanvulling.

De later toe te voegen boiler kan er gewoon tussen worden gezet. Een 80lr vat is voor mij voldoende om het bad vol te laten lopen. Groter is niet nodig want duurder en gaat dan te koste van de bijdrage in de verwarming.

Door de eenvoud blijft het goedkoop en geeft ook minder storing. De keuze voor teugloopvat, leidingen, pomp en elektronische regeling moet ik nog maken. Belangrijkste probleem is op dit moment hoe ik de cv-pomp laat draaien zonder dat de ketel (Intergas HRE24/18) aan gaat. Want dat zou wel het gemakkelijkst zijn.

Ik zou erg blij zijn met jullie tips, opmerkingen en misschien waarschuwingen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• ericplan
Over flowmeters:
Hier hebben ze eindelijk weer iets. Goede ervaringen met de shop, geen ervaring met deze meter.
http://www.ebay.co.uk/itm...g_Air&hash=item23262f0018

Verder onderstaande boiler/CV-sturing iets aangepast, was er niet helemaal tevreden over en de WAF was te laag. Kastje zorgt voor bijstoken van de CV, wanneer de zonneboiler niet warm genoeg is.

Een nieuw kastje gemaakt met twee multi-purposerelais en wat andere spullen. Kastje wordt aangestuurd met een inbouwpulsdrukker met lampje, die in plaats van de countdowntimer komt, maar die nog niet geleverd is. De ICIDU-timer gaat ook weg, die wordt overbodig.

Het kastje heeft twee functies:
-gedurende x minuten de boilerthermistor in de CV-ketel met de branderautomaat verbinden.
-gedurende x+5 minuten netspanning op de CV-ketel zetten.

Beide functies zijn te overbruggen met een schakelaar. De thermistor met het kleine schakelaartje, bijvoorbeeld tijdens CV-onderhoud.
De netspanning voor de CV-ketel met de witte schakelaar, om te kunnen schakelen van zomer- naar winterbedrijf. In de WCD komt de stekker van de CV.

Het geheel gebruikt in ruststand geen stroom.

Er zitten een paar veiligheden ingebouwd. Hoewel de ketel niet in storing gaat bij een defecte of onderbroken boilerthermistor, geeft hij wel een waarschuwing. Daarom wordt de boilerthermistor niet onderbroken, maar omgeschakeld naar een vaste weerstand van 1,43 kΩ Daarmee denkt de branderautomaat dat het water 75 graden is en gaat de brander uit.
De timerrelais zijn zo geschakeld dat de netspanning altijd 5 minuten langer aan is dan de boileronderbreking. Zo gaat altijd eerst de brander uit en wordt voorkomen dat er nog gas in de verbrandingsruimte aanwezig is door plotseling afschakelen.

Kastje zit uit het zicht in de CV-kast.

Met deze ingreep staat de CV-ketel buiten het stookseizoen nog maar minimaal aan. Dat geeft geen problemen, een klokthermostaat heb ik niet en de oude circulatiepomp had ik al vervangen door een zuinig exemplaar dat tegen stilstand kan.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Ik heb geen idee hoe de SR1168 het exact berekend. In de setup heb ik moeten aangeven wat het medium is wat ik gebruik ( Tyfocor L(S) ) en ik heb de maximale flow bij 100% modulatie moeten aangeven. En dat is in mijn geval 5 liter per minuut volgens de flowmeter.

De controller gebruikt volgens mij temperatuursensoren T0 ( aanvoer ) T1, ( collector ) en T5 ( retour collector ) + de flow, PWM van de pomp en het medium in het circuit.

In de CSV files kan ik aan de hand van twee records de tijdinterval in seconden bepalen en ook het opwekte vermogen in wh, kwh en mwh. Die meubel ik dan om naar een actueel vermogen in W gedurende die periode.

Ik vermoed inderdaad dat die 9.9kW een virtueel vermogen is. Ik zie die hoge vermogens vooral vlak na het starten van het systeem. Vermoedelijk dat er dan een situatie voordoet waardoor het afgifte vermogen boven het maximale vermogen van de collector ligt.

Het laagste vermogen wat ik zie is 1593W ( 7 en 8 november 2012 ).

Die 9.9kW is gebaseerd op een periode van 31 seconden waarin er 85Wh geoogst. Dat omgerekend is dus bijna 9.9kW gedurende die 30 seconden. Daarna zakt het vermogen in de volgende 62 seconden naar 2744W, daarna 1024W gedurende de volgende 63 seconden, daarna is het gebeurd.

4 Minuten later slaat de pomp weer aan en komt er achtereenvolgens 2,2kW, 2,6kW, 1.2kW uit.

Om twee uur iets vergelijkbaars. De pomp is een poosje uit geweest en daarna komt er ineens 4.35kW uit de collector volgens de controller.

Edit:
Van 7 juli 2013 ( onbewolkt ) twee grafieken:

Temperaturen van de collector, onderin de boiler en in het midden:

En de bijbehorende vermogensgrafiek die de controller berekend heeft:

mkleinman wijzigde deze reactie 12-10-2013 19:45 (12%)

• mkleinman

mkleinman

Ik kan intussen met hulp van Highcharts mooie grafieken per dag uit mijn database halen.

Leuk werk zo op een regenachtige zondag.

• mkleinman

mkleinman

Met Eric eens.

Hier installatie van 3300 euro en heb van 10 oktober 2012 t/m 10 oktober 2013, 216m3 gas en ongeveer 300kWh stroom ( hotfill ) bespaard. Ongeveer 210 euro in die periode. 210 euro die ik nu kan besteden aan leukere dingen ipv af te geven aan de energiemaatschappijen.

En dit is zooooo leuk om te bekijken

mkleinman wijzigde deze reactie 14-10-2013 19:33 (21%)

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-07 10:15
Rara wat is dit? ;)

*O* <3

Appie Heijn wijzigde deze reactie 18-11-2013 22:20 (4%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Appie Heijn
Ik ga de hele boel nog nalopen op pakkingen en even een kijkje in het branderhuis, gewoon de installateur manual volgen.

@NielsTn
http://www.renewable-energy-now.org/
Is jouw website toch? We hebben in ieder geval dezelfde combi.
Met een baby op komst zit er budgettair gezien er niet zoveel in voor de komende maanden. Eerst maar een paar collectoren op het dak, daar hoop ik nog eens goedkoop tegenaan te lopen de komende maanden. Met de QSolar heb ik al mijn vetorecht gebruikt :+

Wat doet jou QSolar als ie echt aan max temp zit, gaat de pomp van het collectoren circuit dan uit?

Ik heb nog wel een leuk stukje plat dak beschikbaar,

Foto is van 07-07-2013 11:21

OZO is al bezet met 13x PV en de andere kant van het dak ligt qua ligging niet al te best(te veel richting Noord) en is ook aan de voorzijde van de woning, WAF staat nu al onder druk dus doen we maar niet.

@Mafketel
Thanks ben er ook erg blij mee! Helemaal als ie straks naar behoren functioneert! Collectoren hebben ze laten liggen, anders kregen ze verschillende kleuren dakpannen. Lag verder ook niet in de weg.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 20-11-2013 10:07 (9%)

• MarFan
Best wel een beetje trots... Maar ik heb ook een groen dak (en een hoop techniek erbij).
En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :

1000L

25Kw houtkachel

Regel spul voor houtkachel naar Boiler

Pomp voor ZC

Klaar om te plaatsen 5xZC

Frame om de ZC op 30 graden te krijgen

Dag 1, ZC liggen

Dag 2, 5xZC + 21 PV (5250)

Nu nog wachten op de SR1168 die vertraging heeft door stormen aan de andere kant van de wereld.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• MarFan
Weet iemand of deze pomp (voor de ZC) modulerend is ?
Het is een Wilo st 15/7 eco-3 c.
Hij zal op de SR1168 aangesloten worden.
Ik twijfel omdat er 3 standen opzitten,

MarFan wijzigde deze reactie 09-12-2013 15:28 (6%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Appie Heijn
Hmz kan je mij dan uitleggen hoe ik dit terug reken?

Als ik even lekker simpel doe(en dat ben ik ;) )

Ik neem even 2 collectoren a 2,34m2 p/s is een 4,68m2 afgerond 5m2 om het even makkelijk te houden met rekenen.

Hannover heeft ongeveer dezelfde hoogteligging als mijn woonplaats.
5mtr *366kwh = 1830kwh
Dit zou dan 1830kwh / 277,77 = 6,06 GJ voor 2 panelen in totaal? Wel erg weinig... Wat ik mij meteen afvraag is welke waarde ze bij de NL'se leveranier nemen, die van Würzburg? Of gaat het toch even anders?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ondanks dat ik het gasverbruik met een pv-overschot en een elektrische kachel onder de 500m3 per jaar hou kriebelt het hier al jaren om een zonneboiler te nemen. Helaas is het hier erg lastig omdat warm water en verwarming volledig gescheiden zijn, maar dankzij Mkleinmans uitstekende stuk op olino heb ik toch een idee gekregen om het voor allebei werkend te krijgen:

http://www.olino.org/arti...oiler-en-cv-ondersteuning

Even een schets van de huidige situatie thuis:

De enige plek waar beide leidingen in één ruimte zitten is in op de bijna lege zolder van de bijkeuken, die ook nog eens op het zuiden ligt.
Nu is het idee om daar een boiler met twee spiralen te leggen en een sloot heatpipes op het dak. Voor verwarming is het niet optimaal om van daaruit de warmte het net op te pompen omdat de leidingdiameter maar 15mm is maar met gratis warmte mag je niet klagen :P

En nu begint het hele circus van zoeken en en een regeling bedenken zodat het in het huidige systeem gebouwd kan worden zonder dat de gas- en zoncv elkaar in de weg zitten.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:16
Ik hoop dat hier nog enkele creatieve personen aanwezig zijn.
Zou graag een zonneboiler neer willen zetten, maar moet dan natuurlijk de collector wel ergens kwijt kunnen.
Daar wringt een beetje de schoen.
Zie op foto 1 de achterzijde (zuid) van onze woning en op foto 2 ons dak.
U raad het al, iemand nog een idee waar ik een collector kwijt zou kunnen?

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• 238103
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:19:
- hoe kom ik er achter of mijn geiser (heb hetelucht verwarming, met geiser voor warmwater) geschikt is om warm(er) water in te voeden?
dan zit deze sticker op het apparaat :
http://www.milieucentraal.nl/media/933619/gaskeur-nz-2012.jpg

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:16
Iemand meer informatie over onderstaande collector? Voor zover ik na kan gaan is het een zonnecollector, meer info ontbreekt echter. (Afbeelding klikbaar voor website)

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@Appie Heijn,

Midden in de zomer heb je (af en toe) een warmte overschot (luxe) maar stagnatie hoeft geen probleem te zijn, je glycol verouderd iets sneller.
Heb 4 vlakke Atag platen landscape, zie foto.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• WoudseHoeve
quote:
YBJ schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:42:
[...]

Als je dit principe toepast is de primaire boiler op temperatuur maar de dag al voorbij. Dan blijf je nog met een tweede koude boiler zitten.. Seriematig schakelen scheelt in mijn ervaring heel weinig en heb je toch 2 boilers op temperatuur.

[...]

Een goede elektrisch bedienbare 3-weg kogelklepkraan (Bijv. de AE-Q15-3MS) kun je via internet ook al rond de 50 Euro krijgen.
Mijn eerste 3-weg klep was ook goedkoop. Alleen werd het glycol nog al heet .... en smolt de mechanische aansturing weg.....
Let dus op de max temperatuur van de klep

1) Die van Multistrobe zijn goedkoop (~50 euro) maar kunnen niet tegen hoge temperaturen. 220v spoel, spanning er op is stand 2 spanning er af is stand 1. Deze zijn wel goed voor normale CV toepassingen.

2) Ik heb er nu van 2-improve in zitten (76 Euro) die hebben een RVS aansturing en de is een 3 draads, Spanning op draad 1 is stand 1 en spanning op draad 2 is stand 2. Ik heb deze voor de cv-Buffer bypass, voor de Houtkachel boiler/buffer selectie en de heatpipe affakkel unit zitten.

Altijd even van te voren uitzoeken .... erg lastig als hij er al in zit....

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Zo zou het kunnen. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• MarFan
quote:
WoudseHoeve schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:35:
Gisteren (en vandaag ook wel denk ik) was aan het eind van de dag de ww-boiler op 85 graden en ook de 1000L buffer op een mooie 80 graden. .....
Dit bericht bracht me ertoe om eens wat analyse te doen (eerlijk, ik schrok ervan, mijn boiler was nog niet boven de 55 graden geweest :( )

Vorige week (mooie week als ik het goed begreep) was ik op vakantie, dus verwachte bij terugkomst een boilervat op een mooie temp. Bleek 45 graden te zijn :?

Omdat ik nog geen tijd had, verder nog niet naar gekeken, maar na het bericht van WoudseHoeve moest ik wel.
Systeem : 1000L boiler met 5x HR solar HPC 1,6 de ZC staan onder een hoek van 30 graden en ik zit op Z-W (240graden)

Als ik de data van de 1186 uitlees van die week krijg ik dit :

Ik zie de T1 richting de 70 graden gaan, maar T3 (boven in vat) komt niet verder dan 47 graden.

Als ik 8 maart neem, kom ik met een grove berekening op 32Mj

Die van vandaag (heb met de instellingen zitten spelen van PUMP):

Mag ik met 5 ZC niet meer verwachten ? Voordat ik in overleg ga met de installateur hoor ik graag wat experts hier ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• MarFan
quote:
Proton_ schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:31:
@MarFan T1 is collectortemperatuur en T5 is de temperatuur van het water dat uit de collector komt toch? Hoeveel graden zit daar bij anderen tussen?
Dat klopt inderdaad. Ik dacht dat T5 de temp na de boiler was, maar het is de temp voor de boiler (T0 is na de boiler)

Maar dat maakt het alleen maar vreemder 8)7

Ik ben begonnen met het nakijken van de T0 aansluiting. Die doet het dus gewoon niet. Zit wel aangesloten, maar geeft geen input op de SR1186. Als ik de temp aansluit op T4 werkt die wel. (heb ik nu even als check).
Tijdens het alles nakijken, kwam ik tot de conclusie dat T5 inderdaad voor de boiler zit. Dit alles in de grafiek gezet zie ik het volgende :

Wat dus opvalt is dat de temp boven in de ZC (T1) zo'n 15-20 graden hoger is dan vlak voor het boilervat (T5) . De delta tussen voor en na is ongeveer 6-7 graden (T5-T0 = warmte opname).

Zoals ik al meldde, tijdens aansluiten kregen ze geen flow in het systeem. Na contact met de fabrikant hebben ze de aansluiting anders gemaakt : (eerst zaten ze dus allemaal in serie, nu 2 en 3 parallel)
Misschien heeft dit er mee te maken :?

Welke conclusie kan ik trekken uit het verschil tussen T1 en T5 (ZC tov boilervat In) ???

Pana WC12H9E8 / 1000L

• MarFan
quote:
Proton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:26:
Je bedoelt vooraan in de zin van: aan de kant van T0? Hangt hij wel in een collectorleiding in het water dan?
Dan zou er helemaal weinig debiet zijn door de groep van 3.

Even een fictief voorbeeld.
Uitgangspunten:
De pomp levert 12 liter/minuut water. (glycol warmt makkelijker op)
Een collector levert 2 kW thermisch vermogen (eigenlijk neemt het vermogen af bij stijgende temperatuur)

6 kW warmt 4.8 liter/min en 4kW aan collectoren 7.2 liter/min.
6 kW maakt zijn water 17.9 graden warmer en 4kW maar 7.9 graden.
Dit wordt weer gemengd en dan komt er 11.9 graden verhoging uit het geheel.

De winst van het 'waterzijdig inregelen' zit er in dat de besturing beter kan moduleren en dat de collectoren gemiddeld kouder blijven en dus een hoger rendement hebben. UIt de eerder gelinkte pdf blijkt dat 10 graden koelere collectoren 5% hoger rendement hebben.
En Proton_ had helemaal gelijk, _/-\o_

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Appie Heijn
Nou mijn 2e hansje draait ook :) De Atag Q25SC200, gekocht via marktplaats. Bleef een grote gok(qua €) maar valt mij reuze mee, ook afgaande op de beoordeling van de installateur. Hij is/was geen Atag fan(qua support) maar vond dit toch wel een technisch hoogstandje. Toen ik vertelde dat de rookgassen niet boven de 40 graden celcius uitkwamen met CV verwarming was hij helemaal verbaast.

Wat ik ben tegengekomen:
  • Kapotte drie-weg klep(CV - VC6940-10) elektronica, dit was voor 20 euro te vervangen.
  • Atag buitentemperatuur voeler aanschaffen.
  • Atag BrainQ thermostaat van marktplaats geplukt, best een uitgebreide thermostaat, helaas gaat de Honeywell Evohome er wel uit. Moet nog even kijken of ik wat met z-wave ga doen voor ruimte afhankelijk stoken.
  • Nieuw expansievat
  • Nieuw rookgaskanaal
  • 1,5 dag aan uren van de installateur
  • Hoop koppelingen en buis
TODO:
  • Zo snel mogelijk collector(en) op het dak
  • A-exact ventielen in de collectoren(meeste)
  • Inregelen, finetunen(o.a. pompsnelheid verlagen)
  • CO metingen laten verrichten om verbranding optimaal af te stellen.
  • Leidingen zoveel mogelijk isoleren, platen armaflex tegen binnekant kast aan.
Heb afgelopen week in backup stelling gedraaid, met de Remeha Avanta, gaf wel wat extra werk qua afsluiters maar was mij de zekerheid wel waard met een 1 maand oude baby. Het enige wat nu nog kapot kan zijn is eventueel de solarpomp, tja dat zou zuur zijn maar wel te overleven.

Huis heeft vloerverwarming met een aantal radiatoren in de woonkamer waar geen vloerverwarming is, houten vloer was nog erg goed/mooi, zonde om er uit te slopen. Wel 2 extra lussen aangelegd voor de toekomst, plug en play.

Pic's or it didn't happen 8)
Wat een plaatje >:) paar krasjes door transport, geen invloed op functionaliteit.

Alleen de solar leidingen ontbreken nog.

Oude opstelplaats, Remeha blijf nog wel even hangen tot volgend voorjaar ter backup. Wat niet zichtbaar is op de foto, is een Amframatic v-5 pompschakelaar voor de vloerverwarming.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 26-03-2014 14:59 (12%)

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True