Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:41
Mede-auteur:
  • Yilar
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-02-2017

Yilar

De warmte van de zon kan op vele manieren gebruikt worden. Het makkelijkst en goedkoopst is passieve zonthermische energie. Een voorbeeld hiervan is een huis met grote ramen op het zuiden waardoor op een heldere winterdag de zonnewarmte het huis direct verwarmt. Hiervoor is geen apparatuur nodig, daarom 'passief'.

Een zonneboiler is een andere manier om zonnewarmte te gebruiken. Hiermee kan tapwater verwarmd worden, en in sommige gevallen ook de woning (bij)verwarmd worden. Dit is een efficiënte en meestal ook kosteneffectieve manier van het inzetten van zonnewarmte. Omdat op deze manier ingezette zonnewarmte meestal het gebruik van aardgas vermindert neemt de afhankelijkheid van deze fossiele brandstof af.
Ik wil een zonneboiler, waar moet ik beginnen?

Belangrijke vragen die bij een zonneboiler moeten beantwoord zijn:
1. Wil ik alleen tapwater met de zonneboiler of ook mijn huis ermee verwarmen in voor en naseizoen?
2. Hoeveel dagen wil ik kunnen bufferen?
3. Hoeveel warm water gebruik ik per dag?
4. Gaat het warm water verbruik in de toekomst toenemen? (opgroeiende kinderen etc.).
5. Kan mijn huis bouwtechnisch het gewicht van het boilervat aan?
6. Heb ik daar een vergunning voor nodig?
7. Wil ik de collector zelf installeren of laat ik het doen door een installateur?
Over het algemeen is een vergunning niet nodig voor het plaatsen van een zonneboiler, echter bij monumenten en/of beschermde stadsgezichten ( Amsterdam-Centrum ) heb je wel een vergunning nodig.

Momenteel is een scala aan zonneboilers verkrijgbaar. De meeste CV fabrikanten hebben inmiddels ook een zonneboiler in hun productgamma zitten ( Remeha, Nefit, Atag, etc ). Wat opvallend is bij deze zonneboilers is dat het boilervat relatief klein is, ergens tussen de 90 en 150 liter.

Zeker als ondersteuning voor de CV gewenst is dan is een boilervat van 90 tot 150 liter niet geschikt. Voor verwarmingsondersteuning moet eerder worden gedacht aan een boiler van 300 liter of groter.

Gemiddeld genomen kunnen zonneboilers opgesplitst worden in drie verschillende varianten:
• Vlakkeplaat collectoren
• Vacuümbuiscollectoren
• Zogenaamd Zuid Europees systeem (vat en collector op het dak)

In vergelijking met PV-panelen is een installatie met een zonneboiler ingewikkelder en daardoor iets duurder. Bovendien moet je binnenshuis plaats hebben voor een boiler en moet die plaats met leidingen vanaf het dak bereikbaar zijn.

Afhankelijk van het gekozen systeem is er ook enig onderhoud nodig, hoewel dat zeer beperkt is en meestal gelijktijdig met de CV-ketel kan gebeuren.

Combinatiepanelen PVTwin

Het lijkt leuk om PV-panelen met een zonnecollector te combineren. Zo kan je beschikbare dakoppervlak dubbel benut worden. Een Nederlandse fabrikant, ZEN Duurzaam, maakte ze, maar ze zijn nu niet meer leverbaar. Tweaker Freemann vroeg om meer informatie.

Hieronder staat de reactie van de fabrikant:

De PVTwin collectoren worden momenteel herontworpen, de vereiste 5”cellen zijn niet meer verkrijgbaar.
Ontwerp en productie moet drastisch worden aangepast om met 6” te kunnen werken.

Wellicht kunnen we eind 2012 de PVTwin weer produceren en leveren.

Eerlijk gezegd heeft dit weinig prioriteit bij ons. Hoewel het een interessant concept is, en de opbrengst per m2 groter is dan met ZT en PV apart, zitten er in de praktijk veel nadelen aan dePVTwin collector. Bijna in alle gevallen is het veel gunstiger om apart een thermische collector toe te passen, en daarnaast onze dak-geÏntegreerde PowerVolts.

Nadelen PVTwin:
- Veel lagere water temperatuur uit de collector.
Door de PV-cellen op de absorber, is het eigenlijk een behoorlijk slechte thermische collector geworden, de spectraal-selectieve absorber werkt niet meer. Water in de zonneboiler wordt maximaal 50-60C in de zomer, opbrengst fors lager dan “gewone” thermische collector.

- Extra opbrengst van PV is bescheiden: 1,5% minder opbrengst bij 10⁰C hogere temperatuur. Door het koelen van de cellen is de temperatuur 10-20C lager dan met een “gewoon” PV-systeem dak-geÏntegreerd. Dus slechts 3% meer opbrengst per Wp.

- Prijs is relatief hoog, minimaal een optelsom van los PV-systeem + thermisch systeem. PVTwin is namelijk niet gemakkelijk te maken (speciale laminaat afmeting, adhesive verbinding laminaat aan absorber, hoog-temperatuur junction box, etc…).

- Thermische collector heeft optimum, afhankelijk van warm water verbruik. Heeft geen zin om 25 m2 PVTwin collector te plaatsen als enkel voorverwarming tapwater voor een gezin van 4 personen gewenst is… Optimale oppervlakte is dus meestal klein, en dan weinig geschikte omvormers daarvoor beschikbaar.

- Grote oppervlaktes zijn bruikbaar voor ondersteuning laag-temperatuur verwarming, of zwembadverwarming. Echter, dan is juist de lagere thermische opbrengst een groot nadeel: de warmtevraag is dan veel groter in de winter, beetje in voorjaar/najaar. En PVTwin opbrengst dan heel laag. Met “gewone” collector is juist in die periodes de opbrengst veel hoger.

- Praktijkervaringen met de PVTwin
www.energygo.nl/download/2013VV02+082-87.pdf

De meeste installaties in Nederland zijn zeer bescheiden van opzet. In het buitenland worden veel grotere installaties geplaatst, waarbij het hele ontwerp van het huis rondom de boiler is gesitueerd. Een voorbeeld is te vinden op de site van boilerbouwer Jenni uit Zwitserland.
http://www.jenni.ch/heizen-mit-der-sonne.html

ericplan wijzigde deze reactie 11-03-2016 15:33 (128%)
Reden: Link gefixt en dode links van plaatjes verwijderd

ZonPHP PVOutput

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:51
quote:
ecowoman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:58:
[...]
Energiezuinige maatregelen vanaf de bouw: sowieso WTW op je douche en vloerverwarming (zeker aan te raden voor koukleumen) in je plannen meenemen. Bij de bouw makkelijk te realiseren, na afloop vaak wat lastiger en/of prijziger. Zonneboiler met verwarmingsondersteuning ben ik zeer tevreden over in combinatie met vloerverwarming, dus LTV. Ook heb je met LTV de mogelijkheid om eventueel in de toekomst over te stappen op een warmtepomp. Kun jij de zonneboiler zelf aanleggen? Dat scheelt een heleboel in de aanschafkosten.
Ik weet niet of het een "standaard" nieuwbouwhuis is, of dat je zelf heel veel kunt bepalen, maar alle energie die er niet uit gaat, hoef je er ook niet in te stoppen.
Dus denk naast WTW systemen aan.......ISOLATIE! d:)b Zowel voor muur, vloer, dak alsook goede kozijnen, deuren en ramen (denk aan passiefhuis standaard).

Dit was trouwens geen antwoord op de vraag mbt de zonneboiler en ik weet dus niet of het nu nog in dit topic hoort :-( Daar blijf ik voorlopig nog wel even moeite mee houden.....

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

KLopt! Al aangepast :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-07 16:14
quote:
MarFan schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 08:54:
Zo afgelopen week 2 gesprekken gehad met installateurs, kon veel kennis delen met ze ;)
Gaat een dubbele spiraal worden, modulerende pomp, SR1186, 3w pomp voor retour...
Hoop binnen 2 weken te gaan kiezen en het voor de winter op mijn dak te hebben. Binnenkort houtkachel uitzoeken bij Versluys.

Ik wil ook een warmwater aansluiting voor de wasmachine (mijn vat komt in de garage, dus dicht bij). Nu had de installateur het er over dat je dan echt een hotfill systeem moet nemen á +250 euro... Ik zeg, kan ik beter een mengkraan kopen bij de gamma. Maar dat is geen gezicht, welke andere oplossingen zijn er, water mixen hoeft toch geen 250 euro te kosten.

Ik zou het interessant vinden om te weten met welke flow het warm water uit de houtkachel komt (temp weet ik al), het lijkt met geen probleem om zo'n flowmeter er tussen te zetten, maar kan de SR1186 er 2 uitlezen ? Of zijn er andere manieren om dit te doen ?
De SR1168 kan maar 1 flow meter aan en die wordt dan alleen gebruikt voor de opbrengst meting van je zonnecollector.
Je kan er een mechanische flow meter tussen setting (doorzichtig) dan kan je het gewoon zien maar niet loggen. Als je meer wilt kom je als snel bij de UVR1611 uit.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-07 15:44
Sinds kort ben ik ook geïnteresseerd in het plaatsen van zonnecollectoren op onze (nog te kopen) woning. Nu heb ik al heel wat informatie ingewonnen. Zo wil ik waarschijnlijk 2x24 heatpipes aansluiten op een +- 350L boilervat met hierin 2 warmtewisselaars. De 2e wisselaar wil ik dan gebruiken voor CV ondersteuning, wat mijns inziens wel gaat werken in het voor en najaar omdat de gevraagde CV temperatuur dan vaak laag (ergens tussen 30 en 50) is.

Nu ben ik bezig met offertes aanvragen voor een DHZ pakket bij de verschillende leveranciers.
Zelf lijken mij de prijzen en aanbiedingen van SunSystems een goede kandidaat, echter krijg ik hier geen reactie op de e-mail(s) die ik gestuurd heb. Iemand ervaring/tips mbt deze leverancier ???

Verder heb ik offertes aangevraagd (en ontvangen) van:
- Econo
- 2-improve
- solar2all

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
ik heb de atag 8m2 vlakke plaat op 380 liter met dwtw.
deze geeft 10 maanden dekking(4 personen +cv) , salderen is eindig maar de invloed hiervan zal maginaal zijn door een wp in de cv spiraal.(dwtw water verder opwarmen)
8kWp pv levert >50% swinters van de baseload voor de wp, maar wat is nu een winter ?
de laatste keer schaatsen is wel erg lang geleden.
als salderen stopt ga ik weer nachtverlaging toepassen, nu kan je dat salderen,
overdag moet ie dan maar wat hoger en warmer.

• 238103
ik heb collector op onderste spiraal
cv/wp op middelste
gasketel (tap)op de bovenste
de boiler word gevoed door een dwtw+eboiler in de winter.

in december en januari doet de collector weinig, de rest van het jaar deste meer.
zon cv werkt erg goed bij 18/35 cv temperatuur, precies het bereik waar ook de wp heerst
een prima huwelijk dus.

238103 wijzigde deze reactie 12-08-2015 21:14 (40%)

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-06 21:09
Een delta-T regeling is niet zo spannend, maar drukgevuld en alle toeters en bellen die erbij komen maken het wel wat minder low tech vind ik persoonlijk. Een leegloopsysteem met afmosferisch buffervat komt dan meer in de buurt van low-tech.

Zijn er eigenlijk mensen hier die daarmee ervaring hebben? Of het iedereen een drukgevuld systeem?

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 06:07
quote:
Oibaf schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:49:
[...]
.....
Maar dit gaat in de beschreven situatie (200L vat @70C. Tin- 10C, T-out 40C) nooit 400L water @ 40C opleveren.
Met een douche wtw kom je een aardig eind :) .

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• 238103
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:25:
Ik heb al weer 2 dagen op de namiddag de magische 9 op mijn Q-Solar. Ik wacht tot een uurtje of 17.00 dan schroef ik de thermostaat naar 22gr op, meestal is het 21,5gr oid door zonopwarming door de ramen. Het vat zit bovenin dan al op zo'n 65-70gr(daar douchen we van).

De BrainQ heeft berekend dat ik 40gr CV water nodig ben om het nog warmer te maken in huis. Aangezien de vloerverwarming traag reageert, wordt het pas rond 19.00 echt warm, dan begint het ook af te koelen.

Omdat ik maar een 200L vat heb kan ik op deze manier toch maximaal solar voor verwarming inzetten omdat het huis erg langzaam afkoeld. Zelfs in de ochtend hoeven we niet te stoken. Eigenlijk is het huis ook een grote warmtebuffer :)
ik hoop dat iedereen het even heel goed leest, en hoe mega low tech dit is.
nederland en tweakers ook lijkt zonneboilers te haten, maar dat is niet gegrond.
verder is de qsolar nederlands en een a merk, topper zeg ik.
tijd om het te ontdekken, je kan een qsolar ook nabouwen zoals mkleinman
en als de zon dan toch echt stopt, smijt je een l/w warmtepomp in de cv.

238103 wijzigde deze reactie 01-10-2015 20:19 (9%)

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:21

Jack

MHz Matters

quote:
Christian M. schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:01:
Als je kijkt naar wanneer je warmtebehoefte het grootste is kan je maar 1 keuze maken en dat is zwaar over dimensioneren (veel zonneboiler en relatief weinig buffer) voor maximaal rendement en opbrengst in de winter en zorgen dat je de warmte in de zomer kan lozen.
Ik heb hier al wel eens een mooie variant van gezien in de praktijk: Oude grote monumentale woning, slecht geïsoleerd en absurd hoog gasverbruik.
Installatie: 200 heatpipes op het dak en op zolder 2x 1000L buffervaten.
1 centrale glycol aanvoerleiding en een 3-weg klep net voor de solar spiralen van de buffervaten. Eerst wordt buffervat 1 opgewarmd en vervolgens wordt buffervat 2 opgewarmd. De CV was ook aangesloten met een 3-weg klep en trok eerst buffer 2 leeg en daarna buffer 1. In de zomer zijn ze beiden warm en in de winter alleen buffervat 1 ivm de beperkte zoninstraling.
Tapwater ging eerst door een spiraal boven in buffervat 1 en werd naverwarmd door de CV ketel. Dus altijd volledig gratis douchen in de zomer en in de winter niet meer (CV sloopt de gelaagdheid in het vat).
(Daarnaast was er in de woonkamer nog een houtkachel aanwezig met CV ondersteuning om ten eerste te zorgen voor 'snelle' warmte in de woonkamer, maar ook om bij langdurig slecht weer de buffer op te warmen.)
quote:
!null schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:15:
Het is uiteindelijk denk ik het meest interessant wat nou het meest opbrengt per m2 dak oppervlakte, als je niet alle ruimte hebt.
In mijn zoektocht naar goed presterende heatpipes is de Ritter CPC 12 XL één van de beste die ik tot dusverre ben tegen gekomen. Deze heeft niet het absolute hoogste rendement, maar de temperatuur afhankelijke rendementsfactor ("Heat Loss Co-efficient") is wel zeer laag, waardoor deze ook bij midden- en lage zoninstraling nog zeer goed presteert. Deze (hoge) co-efficient is ook het grote manco van vlakke plaat.

Datasheets Ritter:
Renderment per bruto m2: https://secure.solar-rati...?device=299&units=METRICS
Rendement per netto m2: http://www.dincertco.de/logos/011-7S380%20R.pdf

Hier nog een mooie website met wat uitleg over de rendementsberekeningen:
http://www.solarbair.com/...torefficiencyarticle.html

Jack wijzigde deze reactie 07-01-2016 01:11 (3%)

[Specs]

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:01
Ik twijfel of het heel nadelig is. Kan het niet staven, maar mijn theorie:

CV water wordt met hoger rendement opgewarmd dan SWW. Als het SWW in het boilervat wordt voorverwarmd door de CV, dan is dit met hoger rendement gegaan dan wanneer voor het douchen koud leidingwater was aangevoerd naar de ketel. Dit rendementsverschil wordt groter omdat in de boiler, het CV retourwater verder wordt afgekoeld, en het CV rendement dus nog een beetje stijgt (de rookgassen worden sterker teruggekoeld).
Het boilervat verliest wel wat warmte, maar dit is binnen de schil die je sowieso zou verwarmen met CV water.

joepie de p wijzigde deze reactie 18-01-2016 14:53 (3%)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 12-07 15:30
Ja, of eventueel op bewegingsmelder in badkamer schakelen (voor hogere WAF factor).

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• !null
quote:
fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:48:
door die (tijdelijk) te vervangen met die van jou? om te zien of het aan de controller ligt?
Ja. Is maar een suggestie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-07 14:37
- Als je een heatpipe hebt op een vat van 10000liter, krijg je nooit het vat warm.
- Als je 1000000 heatpipes hebt op een vat van 1 liter, heb je nauwelijks opslag en constant stagnatie.
- In de winter wil je een klein vat, zodat het vlot op een bruikbare temperatuur geraakt.
- In de zomer wil je een groot vat, zodat je geen stagnatie hebt en enkele bewolkte dagen kan overbruggen.

Ik denk dat je het meest tevreden zal zijn met een combinatie: een kleine "winterboiler" en een grote "zomerboiler" die je mee inschakelt als de kleine boiler warm is; zo heb je vlot een bruikbare temperatuur en toch een grote opslag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:24
Nog even over de opbrengst vlakke plaat vs hp. Op http://www.hrsolar.nl/live-systeem is de voorsprong van de vlakke plaat, sinds ik dit vanaf begin januari volg, terug gelopen van 75kWh naar 68kWh. De conclusie mag dus wel zijn de de hp het in de winter beter doet dan de vlakke plaat, en dat het bij een minder gunstige richting nog meer zal zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-07 11:55
quote:
Jack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:17:
Een 200L vat trek je zo leeg (koud). Om een indicatie te geven 200L op 90*C (nuttige DeltaT=40*C. Je CV stook je dus op 50* C) is evenveel energie als 1m3 gas.
Buiten de hoog zomertijd zal je boiler normaliter niet vaak op 90* C staan. Verder bij elke dag dat je dus minimaal 1m3 gas gebruikt is je boiler weer koud.
Ik heb zelf een 200L vat met daarop 36 buizen. Ik bespaar van mei t/m september ongeveer 25-30m3 gas aan warm water, dat is dus ongeveer 1m3 per dag. In deze maanden dus 150m3 gas besparing puur op 100% solar SWW.(gaskraan kan dicht) Hoeveel het in de andere maanden scheelt weet ik niet zonder warmtemeter. Verder in een aantal maanden nog een leuke CV ondersteuning.

Als je alles laat installeren en klakkeloos bij de cv boer op de hoek koopt is een zonneboiler tvt technisch gezien verre van optimaal. Maar het gevoel en het knutselen is onbetaalbaar. Om even met PV te vergelijken, dat ligt maar wat op het dak. Als ik in mei het knopje gas-sww op uit zet en in september weer aan zet dat is pas echt kicken >:) bijna elke keer weer als je lekker onder de douche staat.

Overigens wellicht handig om te weten, met 200L redden wij het met 2 om de dag douchende ouders en een dagelijks douchende peuter meer dan prima. En wij zijn zeker geen douche sprinters, 10-15 minuten is eerder uitzondering dan regel. Alleen het bad volledig vullen, dat wil je wel laten indien je dat eerder genoemde knopje uit wil laten ;) tenzij je weet dat je een de volgende dag een volledig zonnige dag krijgt.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 08-03-2016 23:54 (8%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Nou, even inhaken heren. Het is 17,2Gj op 380L. (het waren de nieuwe "Atag" panelen).
Vanaf die tijd is het advies bij 4 panelen een groter 35 L expansievat te plaatsen voor opvang glycol bij stagnatie systeem.

Op dit moment de 2e 100 liter (prio WW) boiler er bij tussen en het rendement lijkt doordat de bestaande zonnepomp op de nieuwe regelaar (SR618C) nu modulerend werkt nog weer hoger te zijn geworden. beide boilers op 75 graden vroeg in de middag.

De Atag Q-Solar regeling kan ik niet meer gebruiken want de gasketel waar de regeling in zit ligt op de grond. Gasaansluiting is nu binnen 10 dagen definitief afgesloten en hiermee ook het vastrecht. O-)
Op de plek (voor op het 380L vat) hangt nu de Panasonic binnenunit van de L/W WP.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 20-07 14:37
quote:
Appie Heijn schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:13:
[...]Ik ben heel benieuwd. Bij mij is de bovenste spiraal flink groter dan de middelste. In theorie zou de afname via de bovenste spiraal groter kunnen zijn dan wat de WP via het midden kan leveren....
Een warmtepomp werkt dacht ik (net als een CV) het best als ie rustig door kan blijven pruttelen, dus rustig het vat kan blijven volpompen met warmte. Als je dan plots de CV omhoog draait, wil je meer energie dan de WP kan leveren, dankzij je boilervat lukt dat perfect. Zie niet direct een probleem :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
quote:
CodeIT schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:53:
Ik ben recent verhuisd en bij dit huis is vanaf de bouw een zonneboiler geïnstalleerd. Echter is bij het vervangen van de cv ketel door een huurketel door de vorige bewoner het boilervat en de aansluiting naar de cv ketel weggehaald. Er lopen nog wel leiding naar het dak (afgedopt) en op het dak ligt het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Zou ik deze panelen kunnen hergebruiken met een nieuw boilervat en deze aansluiten op mijn ketel (Atag e325c)?
Check even of de ketel kan naverwarmen, hij zal vermoedelijk wel geschikt zijn zoals iedere nieuwe ketel.
Je ketel is geschikt, zie pagina 16 van dit installatie document:
http://www.atagverwarming...ie%203wv%20erp%200815.pdf

De vraag is meer, is de boel afgedopt omdat het niet meer werkte?
Misschien moet je even de boel doorspoelen met twee tuinslangen, en vervolgens een kant afdoppen en boel dus onder druk zetten (gewoon tapwaterdruk uit de kraan (kraan vol open) is goed genoeg).
Kijken of je lekken vind.

Zo niet, dan kun je het gewoon gebruiken. Ik zou niet een heel groot vat erop aansluiten, ik denk max 100 liter.
Nou wil het feit dat er net een 100 liter vat op marktplaats staat met pomp en elektrisch element. Lijkt me heel geschikt voor jou:
http://link.marktplaats.nl/m1033175228

Lijkt me perfect voor jou, en dan heb je alleen nog een controller nodig en glycol voor in de leidingen.
Prijs lijkt me ook heel netjes.

Edit: en dus een mengventiel

!null wijzigde deze reactie 21-03-2016 12:00 (5%)

• Rhaelak
De kogel is hier door de kerk en gaat er een ZB geïnstalleerd worden bestaande uit een 400 liter vat met hygienespiraal en 48 HP.
ZB met verwarmingsondersteuning en een Resol BX controller.

We twijfelden tussen deze installatie en het grotere broertje -> 60 HP met 500 liter vat, maar dan zouden we in plaats van 10 PV panelen slechts 8 PV panelen erbij kunnen installeren.

Nog een paar weekjes wachten en dan begint de installatie :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Appie Heijn
^^^
Ik laat mij in ieder geval niet meer lijden/leiden door heren installateurs. Eerst waren ze al negatief over zonneboilers, nu weer over warmtepompen.

Ik laat mij liever leiden door fora en een beetje durf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:29
quote:
Benedict Tokkie schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:00:
[...]

Hm, alleen gaat ons stroomverbruik dus al richting de 0 kWh, we gaan binnenkort de mechanische ventilatiebox vervagen door een superzuinige Itho of Zehnder. Dan blijft er weinig over. Als salderen vanaf 2020 wordt afgebouwd, wordt het wel interessant om verder te besparen op stroom.

[...]

Dat Tweakers er meer uit halen, geloof ik meteen. Maar sommige dingen kunnen niet. Als de zon geen warmte afgeeft in de winter, doet je zonneboiler niet veel, hoe je hem ook tweakt.

Douche-WTW? Daar noem je iets heel duurs en moeilijks dat je realistisch gezien alleen kunt doen bij nieuwbouw, of als je een nieuwe badkamer laat bouwen. Ik zou dat in een nieuwbouwhuis ALTIJD willen, maar ik ga nu geen 20k uitgeven voor een nieuwe badkamer + WTW.

[...]

Hm, alleen is het me niet duidelijk hoe je het water in je boilervat nu warm krijgt. Elektrische boiler? Die verwarmt alleen met een zeer laag rendement, zou ik alleen doen met een fors overschot aan zonnepanelen.

[...]

Nou, die aanschafprijs vergeet ik niet zo snel, en anders heb ik wel een vrouw die me er aan herinnert ;)

Dat het een feelgood-factor heeft, zou voor mij ook zo zijn.

[...]

De vraag is of die gasprijs lineair blijft stijgen over een lange periode. Over 20 jaar verwarmt een aardig deel van NL met een warmtepomp. De vraag bepaalt de prijs, als die vraag gaat afnemen (dat lijkt me ook een duidelijke verwachting) zal dat de prijs drukken.

Kinderen worden groot, maar mensen verhuizen ook. Een zonneboiler kun je meenemen naar een nieuw huis, maar het kost een euro of 1000 om de installatie te laten verplaatsen (aldus een installateur).

[...]

TVT is de aller, aller, ALLERbelangrijkste variabele voor de gemiddelde NLer, als het gaat om zonneboilers, warmtepompen, znnepanelen etc. Voor de milieufanaten en de mensen met geld als water maakt dat misschien minder uit. Installateurs maken je wijs dat TVT een vies woord is. Pardon?! Dat moet je dus vertalen als volgt: "de TVT van het voor ons aangeboden produkt is gruwelijk lang".

De zonnepanelen-installateur hield daarentegen niet op over de TVT, omdat die voor zonnepanelen wel gunstig is.

Het is simpel, ik heb ook een hypotheek waar ik op af kan lossen. Je kunt het maar 1x uitgeven, de vraag is welk doel het meest verstandig is.

[...]

Je enthousiasme, en dat van vele andere Tweakers in dit topic, is aanstekelijk ;)
een douche WTW duur? en alleen in nieuwbouw te realiseren? pffrt, misschien in jouw specifieke geval dan, want ik heb dat ding voor 400 nog wat gerealiseerd in bestaande bouw, net strak afgestuct huis uit 1976. koofje opengebroken waarin afvoer zat en voila, klaar is bassie.

"in de winter doet de ZB niets zeg je en kan je tweaken wat je wilt". ook dat is een misvatting. ik zei al dat je anders moet gaan stoken. met een ZB kan je daarnaast ook moeilijk gasloos worden maar het doel moet zijn maximale besparing met de warmte die je in je vat hebt. je hebt het over "niets", wat is niets in jouw redenatie? zelfs in de winter wordt de ZB nooit lager dan 30-35 graden o.a. door de zoninstraling maar ook door de doucheWTW die altijd 25+ graden de ZB in pompt. met grondwater van 7-12 graden in de winter, toch 300% rendement. noem het maar niets :+

Een ketel die een afgekoeld systeem op moet warmen doet dat met water in het circuit van 18-20 graden? leidt het door de ZB en het wordt al direct gekieteld naar 30 graden --> minder werk voor de ketel. Er zijn zelfs tweakers die de ZB direct op de vloerverwarming hebben aangesloten en hun huis warmhouden met jawel, 30-35 graden en laat de ZB dat nou net in de winter nog net op kunnen brengen.

over de stroombesparing...ach, wij hadden ook 300 kWh over per jaar en ik ga zometeen nog 1000 wp ophalen, maar dat is geen reden om NIET op stroom te besparen, want weet je wat...elke kWh die je extra overhoudt, kan je n.l. inzetten om gas te besparen ! _/-\o_ om bijvoorbeeld je ZB electrisch op te warmen zodat je retour van de CV ëlectrisch wordt opgewarmd. BAM! ketel hoeft weer minder te doen.

think outside the box. een ZB is niet alleen maar een luxe doucheWTW met wat extra opslag. het is een buffer en/of medium waar je veel meer mee kan.

retour CV opwarmen door zon of electrisch
hotfill Quooker
hotfill vaatwasser
hotfill wasmachine (droger schijnt dan ook zelfs minder te verbruiken als de was er warmer uitkomt)
gratis douchen
etc. etc. etc.

maar inderdaad, het is een klap geld die je niet snel terugverdient |:( maar misschien wel sneller dan wat de installateur zegt.

als trouwens een verhuizing van installatie ZB 1000 euro kost, zou ik mooi jaren later een nieuw systeem kopen. vast weer HP met meer rendement.

ik behoor trouwens ook niet tot de geld-als-water-mensen, sterker nog...de ZB is ook betaald uit de besparing PV. 1 x 3750 voor uitgegeven, nu 2,5 jaar geleden. en daarna moet je dit soort dingen maar zo bekostigen als dat lukt.

wij willen daarnaast de komende 15 jaar nog in dit huis blijven wonen 8)

fabstar81 wijzigde deze reactie 11-04-2016 13:25 (0%)
Reden: piepklein rendementje toegevoegd van 300%

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Benedict Tokkie,

Mijn ervaring is dat (alleen) de zonneboiler (4x vlakke plaat 10m2) ook in de wintermaanden door daglicht hier temperaturen van rond +/- 30 graden kan halen.
In mijn geval is dit ook de temperatuur welke mijn vloerverwarming in gaat, de koud in van de SWW boiler is ook deze +/- 30 graden, wat normaal zonder ZB in de winterperiode +/- 10 graden of lager is.
Huis is 365 dagen per jaar een comfortabele +/- 21 graden dus een winterjas.... doe je aan als je naar buiten gaat. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• fabstar81
quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:33:
Binnenkort wil ik de oude ventilatiebox op wisselstroom laten vervangen door een zuinig apparaat van Itho of Stork-Zehnder op gelijkstroom (liefst vraaggestuurd met een vochtsensor op de badkamer en een CO2-sensor in de woonkamer), de installateur die we op het oog hebben doet ook veel andere zaken op het gebied van duurzame energie. Ik laat hem de situatie wel eens bekijken qua douche-WTW. Waar de afvoer van de douche in de grond verdwijnt, zit een loze ruimte achter de toilet, aan de zijkant bevindt zich de meterkast.

Volgens de site van Bries kost het tussen de 600 en 1200 euro om douche-WTW te installeren. Douche-WTW bespaart grofweg de helft van je verbruik aan gas voor douche-water. Dat is in een normale gezinssituatie ongeveer 100 m3 per persoon, je bespaart dus 50 m3 p.p. per jaar, in ons geval dus een 100 m3 gas max. Wegens een waterbesparende douchekop zal dat in de praktijk minder zijn, zo'n 75%. Dat brengt de besparing op een kleine 50 euro p/j. TVT kan dan oplopen tot 24 jaar. Als de kinderen opgroeien en je met 4 personen gaat douchen, gaat het wel weer vlotter.

Wel jammer dat vervolgens een zonneboiler zal zorgen voor een (veel!) langere TVT van je douche-WTW, omdat je in de zomer gratis kan douchen via je ZB en niets hebt aan je douche-WTW. Dan doet de douche-WTW vooral iets in de wintermaanden, zeg een maand of 3 per jaar. Als je in de winter CV gaat ondersteunen met je ZB, draagt je douche-WTW daar wel weer aan bij.
meneer Tokkie, de doucheWTW heeft intern een rendement van zo een 60% voglens specificaties. ingaand water van zeg 12 graden, wordt door douchen tegelijkertijd verwarmd tot 22-26 graden. ALLES, maar dan ook ALLES wat daarna gebruik maakt van dat normaal gesproken koude grondwater en als doel heeft dat liefst zo warm mogelijk te gebruiken heeft ALTIJD baat bij de doucheWTW. dus NIET alleen tijdens de winter omdat je in de zomer gratis doucht van de ZB, maar het gehele jaar door, dag in, dag uit voor de gehele levensduur van dat apparaat.

kosten, koop zo een pijp a 375 euro, wat ander spul erbij zoals kogelkranen en t-stukken en je bent voor 400 euro klaar. koop dan nog een ijzerzaagje om de huidige pvc pijp door te zagen en je bent klaar. Dit hoeft geen 1200 euro te kosten, of Bries vervangt de huidige pvc afvoer door een gouden doucheWTW. ga ook niet zo af op alle site, maar vraag gewoon eens naar de kosten van medeforummers. dat is praktijk n.l. en geen theorie.

Je moet even goed nadenken over wat je nou wilt. het lijkt er n.l. op dat je alleen maar argumenten aan het verzamelen bent om vooral dingen NIET te doen. dit kost geld, dat kost geld, dit is moeite, dat is vervelend, zus verdien ik niet terug, zo is mijn tvt ruk, blaat, blaat, blaat. als je zelfs al een doucheWTW van paar 100 euro niet aandurft (mits het kan natuurlijk) dan vraag ik me af wat je in de andere topics doet zoals van een ZB.

ik ga je nog 1 keer proberen te overtuigen maar niet met alleen maar positieve verhalen. alleen de eerste groene investering is tvt-berekenbaar en "goedkoop". Alles wat daarna komt is of niet meer terug te rekenen naar uniek rendement en al helemaal niet goedkoop. Alles staat n.l. in verbinding met elkaar en als je je goed inleest weet je dat elke volgende investering alleen maar meer geld kost voor minder rendement. dat heb je n.l. met elke vorige investering al verkleind. "de laatste kuubjes kosten het meest".

bij ons thuis ben ik begonnen met een doucheWTW. 500 euro en voor de rest van ons leven 30+% besparing op douchen. waarom zou ik dat niet doen?
dat water wat door de doucheWTW wordt opgewarmd wordt vervolgens gebruikt door de ZB, daar nog door de zon opgewarmd zover mogelijk, gebruikt door de wasmachine of vaatwasser, daarna nog door onze door overschot-PV verwarmde electrische boiler en als zelfs dat niet hoog genoeg is, pas verwarmd door onze gasketel. Welke allemaal in toenemende mate minder hoeven te werken omdat het startpunt al hoger is door de doucheWTW.

ik heb de doucheWTW gemeten, die heeft gemiddeld 37% en een TVT van 9,38 jaar. alles wat daarna is geinvesteerd heb ik geen idee van. ik weet dat ik voor zeker 8 maanden per jaar 0 gas verbruik voor SWW door de ZB, wat zonder doucheWTW misschien wel 6 maanden had geweest. er zit momenteel vanaf half januari een e-boiler in van 60 euro die de rest van de maanden voor zijn rekening neemt. wasmachine doet ook nog mee in de besparing evenals de vaatwasser. maar hoeveel voor welk percentage en wat daar dan de tvt van is? idunno, en eigenlijk, i don't care. en had ik al gezegd dat onze kruipruimte is geisoleerd voor bijna 2k, nieuwe ketel van 1.800 euro...

enige meetbare is dat ik begon met 125 euro energielasten per maand en ik nu op de 35 zit. 10k geinvesteerd totaal misschien, en nog maar 1/3 gasverbruik als toen we net in huis kwamen wonen. 10k tegen 90 euro per maand besparing = 9,25 jaar tvt op alles. geen idee per investering...

en nu houd ik er mee op :+ 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Rhaelak
quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:25:

als daar zonnecollectoren worden neergelegd, zijn extra PV panelen geen optie meer en is in de toekomst een warmtepomp geen aantrekkelijke optie meer... de vraag is dus ook, wat is nu de beste manier om gebruik te maken van het beschikbare dakoppervlak.
In het Zonneboilers forum vragen wat je met je vrije dak moet doen.... :+

Volgens mij weet je zelf ook niet goed wat je nou precies wilt. Ja de beste investering met de kortste TVT.
Ik begrijp je redenering ook niet dat als je er nu voor zou kiezen om collectoren te plaatsen dat daardoor een WP in de toekomst geen aantrekkelijke optie meer zou zijn.

Gas gaat alleen maar duurder worden en electriciteit goedkoper. Onthou dat en doe er je voordeel mee.
En water opwarmen kost veel meer energie dan je denkt, met een WP gaat dat wel, maar het haalt wel de sCOP omlaag. Met een ZB compenseer je dat weer :)

• PeterZ(on)
Mensen die een nieuwe auto kopen of een nieuwe luxe keuken laten installeren, hun geld uitgeven in de kroeg of met vakantie gaan hoor ik nooit over een TVT. Ze vinden het mooi leuk prettig of hebben er behoefte aan. Waarom komt bij pv een zb of soortgelijke andere zaken dit heel vaak ter sprake. Nota bene zaken die geld besparen in tegenstelling tot de genoemde zaken in de eerste zin, die alleen maar (veel) geld kosten. Ik begrijp het niet.

Ik vind de tvt totaal onbelangrijk, het enige wat voor mij telt is dat het bijdraagt tot besparing en dat het zinvol is en dat het systeem werkt. Dus minder vervuiling minder verspilling meer comfort meer geluk enz enz.

Ik zou willen voorstellen dat men discussies over tvt hier achterwege laat want het is toch niet te berekenen en voor iedereen ook weer verschillend.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:19
quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:15:
[...]

[...]

Doel... energie besparen, maar ik wil zoveel mogelijk "bang for my buck". Doel is niet om geld te verdienen maar om zo gunstig mogelijk zo veel mogelijk energie te besparen.
Dus dan doet de TVT er dus niet toe, maar moet je kijken naar: met zonnepanelen bespaar ik X kWh en met een zonneboiler Y kWh (of GJ).
quote:
[...]

Daar heb je het niet over omdat je aan een auto doorgaans niet verdient.

Ik ga tegenwoordig per ebike naar mijn werk, en ik heb wel degelijk de TVT van die ebike uitgerekend, in vergelijking met wat ik kwijt zou zijn als ik met het openbaar vervoer zou reizen.
En wat was de conclusie? TVT van een e-bike is oneindig als je het vergelijkt met lopen naar je werk.
quote:
Het klopt dus niet dat mensen dat voor andere produkten niet uitrekenen.
"Iedereen" doet wel een poging maar in het meest gunstige geval kom je in de buurt van een TVT, want je kunt niet in de toekomst kijken.
quote:
[...]

Je trui kan dan wel TVT hebben. Een zuinigere, maar dure gasaansluiting kan dat ook hebben. En die zou ik dan zeker willen uitrekenen.

[...]

Het heeft wel even geduurd voor ik die conclusie kon trekken. Maar als die conclusie hard is, weet ik wat dat betreft voldoende.

[...]

Oneens, zonnepanelen zijn een prima investering met een hoog rendement en dus een goede belegging.
In vergelijking waarmee? Aandelen? Obligaties? Zodra die panelen op het dak liggen ben je al een kwart van je investering kwijt (of misschien wel meer). Heb je morgen je geld nodig? Dan kun je niet zomaar uitstappen. Gaat over 8 jaar je omvormer kaduuk, heb je niks meer aan panelen, tenzij je een nieuwe omvormer koopt. Weg, mooi berekende TVT......

Waar het om gaat is dat je de investering in iets (als dat het al is) op twee manieren kunt benaderen, namelijk zuiver economisch en dus praat in opbrengst maximalisatie je moet dan vergelijken met 'iets' anders dat je een gelijke genoegdoening geeft. Voor de een is dat de keuze tussen 100 euro op de bank of een mooie broek van 100 euro. Beiden geven je een goed gevoel en dan ga je kijken wat heb ik over 1 jaar bij beide opties en wat geeft mij dan op dat moment een goed/beter gevoel. Geeft 102 euro mij dan een beter gevoel dan een jaar lang complimentjes en een versleten broek? En op basis daarvan maakt de homo economicus een keuze. En in mijn beleving vergelijk jij nu nergens mee. Je hebt op dit moment een X bedrag beschikbaar. Daar kun je zonnepanelen van kopen, zonneboiler, hypotheek aflossen of op vakantie gaan (of what ever you want) En op basis van aannames moet je dan voor jezelf bepalen wat geeft mij het meeste voldoening. Als jij op basis van je aannames tot de conclusie komt ik haal geen voldoening uit een zonneboiler niet nu en zeker niet op de langere termijn. Helemaal goed, moet je het niet doen. Als je dan hier vraagt, he maar kloppen mijn aannames wel of zie ik wat over het hoofd en je krijgt dan reacties/aanvullingen op je aannames, weet je die zo te draaien uit te leggen dat je wederom tot de conclusie komt dat dit niet voor jou bestemd is.
Kortom als je het over TVT hebt:
1. Je offertes zijn te hoog; dat kan lager (wellicht veel lager)
2. Je besparing op gas kan veel hoger uitpakken door aanvullende dingen aan te schaffen (wellicht van het bedrag dat je bespaart op je investering) Bijvoorbeeld mengventiel voor het aansluiten van de ZB op de wasmachine, investering 60 euro, koop je het tweedehands ben je nog goedkoper uit. Wil je nog goedkoper uit zijn 20 euro voor een douchemengkraan werkt ook goed voor een hotfill.
3. of eigenlijk hetzelfde als 2: Je kan ook een groter systeem nemen, meer liters, wellicht ook nog iets meer 'panelen' of ander systeem, (heatpipes?) voor hetzelfde bedrag.
4. Je berekent je TVT verkeerd. Je wil zwarte panelen want dat verhoogt de waarde van je huis. Dan moet je die waardeverhoging wel van de TVT afhalen.

Ik schat in als je zorgt dat je offertes lager worden zeg rond de 3000 euro en je de waardevermeerdering van je huis meeneemt subsidie daar nog vanaf en wellicht ook nog iets gaat doen met de wasmachine, dat je dan uitkomt op een TVT van 5-6 jaar.
(hoe kom ik daar op? Besparing gas per jaar 175 euro (=300 m3) moet makkelijk haalbaar zijn. Waardevermeerdering huis 1500 euro (zeker als je binnen 10 jaar je huis gaat verkopen)) Dus per saldo moet je 1000 euro (3000 -/- 500 subsidie -/- waardevermeerdering huis) goed maken met die 175 euro.
quote:
[...]

Ik dacht dat dit het goede topic is voor iedereen die geïnteresseerd is in zonneboilers? Dat suggereert de titel namelijk wel een beetje ;)
Dat is het inderdaad en ik heb volgens mij niet gezegd dat dat niet zo is, maar ik stelde dat als je het over financieel rendement wilt hebben dat je dan in een ander topic moet zijn. Maar misschien ben ik een beetje kortaf geweest, maar ik word/werd een beetje erg moe van het continu argumenten zoeken om iets niet te doen. Even goede vrienden als je iets niet wilt doen, maar zeg het dan gewoon. "Jongens (en meisjes) bedankt voor jullie hulp maar dit gaat hem niet worden, ik krijg de directie niet mee dus het is een no-go" Ik hoop dat dit hele epistel je enigszins laat zien wat ik bedoel. (en als dat zo is dan heb ik daar een superrendement mee behaald maar wel een met een oneindige TVT, want de energie die ik hier in heb gestoken verdien ik niet meer terug)

• Jack

Jack

MHz Matters

quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 18:09:
Naast een dakkapel, pal op het Zuiden. De dakkapel is redelijk hoog.
Huis van 135 m2 en 500 m3 uit 2005. Woonkamer en keuken 2 radiatoren, 1 convectorput. Vermogen geen flauw idee. In de gang nog een radiator. Op de 1e 4 radiatoren, maar daar verwarmen we alleen de badkamer. 2e verdieping 3 radiatoren, daar verwarmen we in principe niet.

[...]

Zo, goede prijs/kwaliteit. 1500 euro, en dan voor een euro of 100 per jaar besparen.
Koken op gas is ook maar 20-25m3 per jaar meen ik? Valt reuze mee in ieder geval, dus dat is ook geen makkelijke besparing.

De TVT van zonnepanelen is moeilijk te evenaren. Een TVT van 6-7 jaar is goed te doen tegenwoordig voor zonnepanelen. Dat ga je met een zonneboiler nooit redden.

Het alternatief: wp + zonnepanelen. Bijv. een Elga à 3340,- plus montage à 700 minus 1000 ISDE subsidie plus setje 7x260Wp à 1950 euro plus montage à 750 = 5740 euro.
Besparing gokje: 500m3 gas? 325 euro. TVT 17.7 jaar. En dat is nog optimistisch.

In de praktijk is het zo dat zodra je onder de 1000m3 gasverbruik per jaar komt, alle investeringen een vrij lange TVT zullen krijgen. Een WP is duur. Een (flinke) zonneboiler is duur. En de mogelijke besparing is beperkt. Dus per definitie wordt de TVT lang.

Dus wil je het 'leuk' en betaalbaar houden dat wordt het een kleine zonneboiler, zoals die van Zizon die ik al eerder aangaf. Ik weet niet zeker of die 1524,50 incl montage is trouwens. Ze bieden nog een goedkopere versie aan hier ex montage voor €1.323 (na subsidie teruggave. 1995,00 bruto) namelijk.

Hier een andere zonneboiler set: € 1.895,00 bruto. 1225,- na subsidie. Montage kosten komen daar nog wel bij (600,-?). Deze heeft zelfs 2 warmte wisselaar, zodat je er ook nog je CV aan kan koppelen.
Mocht je ooit nog eens vloerverwarming nemen (infrezen is circa 1400,- meen ik voor een gemiddelde woonkamer), dan kan je wel het maximale uit je zonneboiler halen. Dan moet je wel dik 200m3 gas per jaar kunnen besparen i.c.m. 2 zonnecollectoren.

Iets beters kan ik helaas ook niet verzinnen :)

[Specs]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
ik wilde ophouden, maar moet toch nog een dingen vragen/zeggen:
voor iemand die continue schermt met dat zijn energieverbruik al 0 is en het niet per se nuttig vindt/acht om de wasmachine hotfill aan te sluiten, vraag ik mij af waarom je wel de kosten van de pomp van een ZB meeneemt in je TVT. je zit toch al op 0? nogmaals, ook als de keuze valt op een WP, zul je overal die kWh's naar beneden willen brengen.

overigens is dit geen roze bril waardoor ik kijk omdat ik nou toevallig wel een ZB heb. de discussie over TVT kan je met elke investering voeren en had net zo goed in het WP-topic gevoerd kunnen worden.

waar ik "bang" voor ben is dat je zo gericht bent op de TVT, dat je voorbij gaat aan het feit wat ik als eerste al had genoemd, maar wat de afgelopen 2 pagina's ook weer is genoemd; dat de laatste kuubjes, of de laatste besparingen het meeste kosten. tegen de tvt van zonnepanelen kan niks op. sterker nog, de doucheWTW van die paar 100 heeft al een dubbel zo lange tvt als de panelen. maar alles nu met 900 m3 over, gaat duur en lange tvt worden. bedenk je zelf dat wel en laat je daardoor niet uit het veld slaan.

in het WP-topic zal je ook te horen krijgen dat 900 m3 nou weer niet zo veel is. 900 m3 * 65 cent = 585 euro. als je echt compleet gasloos wilt moet je daar ook een flinke WP tegenover zetten en dus niet een Elga van 1k na subsidie die geen SWW kan maken. én flink wat PV, want op al die sites die jij vast ook hebt gelezen zal je lezen dat een WP ook eigenlijk alleen maar als volwaardig vervanger van gas kan zijn als de stroom zelf wordt opgewekt. omdat in NL veel groene stroom eigenlijk zo grijs is als wat en je moet de kosten van fabricage er ook nog uit halen.

ow ja, en voor een doucheWTW hoef je doorgaans niet eens in de douche te zijn (ik meterkast, auijtdehaag in koof trapgat), dus zet uit je hoofd dat je heel je badkamer moet slopen :+ ga eens op onderzoek uit waar de standleiding + wateraanvoer zit en of je er makkelijk bij kan. dan praten we verder ;)

fabstar81 wijzigde deze reactie 15-04-2016 10:27 (9%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rhaelak
quote:
Benedict Tokkie schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:45:
Crappus maximus, alleen dan weer ff vergeten dat je 30 euro p/j aan onderhoudskosten kwijt bent voor een zonneboiler + 10 euro aan stroom voor de pomp. Besparing bedraagt dan geen 100 euro p/j, maar 60 euro p/j.

Bovengenoemde TVT + 40% = realistische TVT. 13-18 jr. dus. Dat ziet er wat minder zonnig uit.

Mits drukgevuld, een niet-drukgevuld leegloopsysteem zoals b.v. Vaillant dat levert, kost minder aan onderhoud en aan elektriciteit.

En wat een design! :9~ :9~ :9~ :9~

[afbeelding]

Ongetwijfeld stevig aan de prijs.
Die prijs van Vaillant valt reuze mee. Ik begrijp ook niet echt wat de meerwaarde is om zo'n opmerking te plaatsen. Het lijkt wel of je continue een discussie wilt aanzwengelen waar dan weer op gereageerd wordt.

Vraag eens een prijs aan voor deze ZB bij een Vailliant dealer en laat die installateur gelijk eens kijken naar de mogelijkheden voor het plaatsen van een D-WTW.

Laatste puntje wat ik nog wil aanhalen over je opmerking over Hotfill wasmachine waarvan het electriciteitsgebruik al 0 is door je PV panelen; je verlengt ook nog eens aanmerkelijk de levensduur van je wasmachine doordat het electrisch verwarmingselement minder gebruikt wordt en daardoor minder kalkafzetting plaatsvindt. Heb je dat ook meegenomen in je TVT model?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
De installatie van onze zonneboiler is vandaag ook weer een paar stappen verder gekomen.
Leidingtechnisch is het binnen eigenlijk helemaal klaar.

Vrijdag gaan de collectoren het dak op en wordt het systeem verder geinstalleerd.

http://tweakers.net/ext/f/LsTpHIIenBlKpCsDgCFzi5gI/thumb.jpg

• Rhaelak
Klopt helemaal. Heel dat TVT verhaal kan me gestolen worden. We hebben het geld voor de ZB installatie dus die komt er gewoon.

Ik heb wel eens bij TVT fanaten geopperd om dat puur te berekenen op materialen en de arbeid erbuiten te laten. Maar ach, zo'n discussie win je nooit.

Wat ik wel weet is dat we straks een forse gasbesparing realiseren, Electriciteitverbuik wasmachine ook nog eens halveren en de levensduur van de wasmachine verlengen. Met deze besparing is het milieu ook direct meer mee geholpen en laten we de nodige kuubjes gas in de grond zitten.

En ik moet zeggen zo'n zonneboiler is wel een gaaf systeem.

• Rhaelak
Nou de zonneboiler is operationeel 8) Wat een gaaf systeem! Vanmorgen rond 10 uur was het vat 18 graden en vanmiddag tegen vijven al 52-53 graden.

PV panelen zijn leuk, maar dit is toch een heel ander kalibur! Ook nog even de CV ondersteuning getest, werkt als een malle. Ik ben er erg blij mee.

http://tweakers.net/ext/f/sFt2lF6rvYnvd5ZPYAqHIjux/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/I0NWzE3w2frGTLlpaFvRwe9k/thumb.jpg

Nu alleen nog de CV leidingen isoleren en de hotfill ophangen zodra de wasmachine er staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
quote:
Rhaelak schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:11:
Nou de zonneboiler is operationeel 8) Wat een gaaf systeem! Vanmorgen rond 10 uur was het vat 18 graden en vanmiddag tegen vijven al 52-53 graden.

PV panelen zijn leuk, maar dit is toch een heel ander kalibur! Ook nog even de CV ondersteuning getest, werkt als een malle. Ik ben er erg blij mee.

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu alleen nog de CV leidingen isoleren en de hotfill ophangen zodra de wasmachine er staat.
ziet er zeer clean uit zeg met al die leidingen!! relaxed ook dat de leidingen direct zijn geisoleerd hier en daar. die eerste dag dat de ZB online was kan ik me ook goed herinneren. die eerste opwarming gaat retesnel en dan kan je echt de kracht zien van die collectoren! voer voor mr. Tokkie :+ O-)
quote:
Nock372 schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:18:
[afbeelding]

De warmtepomp-zonneboiler is hier vorige week geinstalleerd, samen met 2 collectoren op het dak naar het westen.

Is wel niet de beste combinatie denk ik zo..

De boiler wordt altijd naar 55 graden gebracht via de warmtepomp, gisteren was een mooie dag en dan heeft de zonneboiler deze doorverwarmt naar 67 graden.

Maar het meerendeel van de tijd doet de zonneboiler dus niets, ik denk er dus aan om nog een van van 300 liter te plaatsen en hier de zonnecollectoren op aan te sluiten, en het warme water hiervan naar de warmtepompboiler te laten gaan, wat is jullie idee?
klinkt als (zelf) een slimmere regeling bouwen. ik heb hetzelfde probleem met het e-boilertje na de ZB. wanneer schakel ik die in en op welke tijden? je wilt eigenlijk een soort regeling bouwen op basis van de weersverwachting zelfs. wordt het mooi vandaag? waarom dan e-boiler warmhouden?

of met de CV....verwachten we mooi weer vanmiddag (pui op zuid) dan wil je liever niet dat de CV in de ochtend het huis warm stookt, maar onttrek ik liever alle beschikbare warmte uit de ZB. pas als die "op" is moet de ketel gaan stoken.

maar dat maakt het allemaal erg ingewikkeld en lastig te programmeren.... :+
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
Hoe gaat een zonneboiler (zonnecollector) eigenlijk om met dit "piekenweer" ?
Is dat ook pomp aan/uit/aan of gaat dat niet zo vlot en heeft dat wat tijd nodig...?
ik houd niet echt bij wat de pompen etc. doen, maar wat ik wel zie is dat de collectoren erg goed om gaan met diffuus licht. piekenweer...tijdens de wolken worden ook gewoon de collectoren opgewarmd en ZB warmt vrolijk door. opwarmen van de collectoren gaat wel langzamer uiteraard.

fabstar81 wijzigde deze reactie 25-04-2016 12:49 (10%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:33
De knoop is door; WAF ook!

Start schot gemaakt voor de aanschaf van 3x plaatcollector & 300l met 2xWW van OEG.

eerste instantie 2x plaat met 200l, maar de ISDE subsidie geeft een minder netto prijs voor de 300l versie.

Dit geplaatst op een vlak dak
Enige waar ik even mee zit is de leiding vanaf platen naar het vat. Deze kan ik over het dak (buiten) leggen iets van 20 meter.

Alternatief is door het dak, onder het plafond: resultaat in 3 kamers plafond open breken. Eerlijk geen zin in....

Boiler vat en CV (intergas kombi, ingeregeld, ww: 60 graden, vw: 64 graden) komen boven elkaar (vat op verdieping, cv beganegrond).

We hebben nog een rest verbruik van 0.22m3/graaddag; ongeveer 550m3 per jaar.

Overschot electra a 500-1000kWh.

Ofwel elektrisch wil ik boilervat bijwarmen in de winter.

Enige twijfel die ik heb (maar wil ik testen komende jaar) is wel.of niet CV doorheen te laten lopen tbv verwarming.

Iemand tips/ideeën? Eventueel een mogelijk aansluit schema is welkom :)

Wil uiteraard verwarming ondersteuning voorbereidingen treffen mbv kleppen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:39
quote:
zonpaneel schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:35:
Houden jullie ook bij hoeveel stroom je voor een zonneboiler per jaar gebruikt?
ik gebruik ca. 93kwh p jr, waarbij de pomp al draait bij 2 graden temp verschil tussen boiler en heatpipes
2watt continu voor de controller
25watt of meer zodra de pomp draait.

Daarom heeft het ding ook zo'n enorme COP :)
ZB: 2x200 liter boiler + 56 heatpipes

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoudseHoeve
quote:
Crazy- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:23:
[...]
CV staat nu op 60gr (legionella) - conform staat tevens uit, ofwel er is geen veiligheid aanwezig
ben ansich niet bang voor legionella, maar die 10 graden zal op jaarbasis niet het verschil gaan maken (Zeker niet met de ZB straks...)
De ZB moet een legionella bescherming hebben. 1x per week of zo naar de 60 graden. De tijd dat het water in de CV doorbrengt op 60 graden is niet genoeg om de legionella te doden. dus kan je hem net zo goed op 50 zetten, kan je tot een lagere temperatuur (meer buffer) van de ZB warmte genieten voordat de Cv gaat branden..
quote:
op het moment dat ik in de CV maximaal 60 inlaat geef d.m.v. een mengventiel & de CV afregel op 50 of 55 graden, lijkt het mij dat de CV dit wel kan behappen.
[...]
mengen NA de CV? maar dan komt er 95gr (max) de CV in.. dit lijkt mij juist NIET de bedoeling
Ja mengen na de CV, gewoon koud water de cv in zoals nu en dan mengen met het ZB water. Dan heb je ook minder verliezen in de ketel (ZB water door de ketel verliest warmte)

Het Zb water dus op de koud water ingang van het mengventiel. Als dat te koud blijft zal er warm CV water worden bijgemengd en de cv gaan branden.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Appie Heijn
quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:18:
[...]

Nou, drinkwater moet eerst gemaakt worden he. Wij zitten bij Vitens, die maken voornamelijk drinkwater uit grondwater, dat wordt eerst omhoog gepompt en daarna gezuiverd. Ondertussen alle kanten op gepompt. Daarna getransporteerd naar je tuin. Dat gaat niet vanzelf.

In NL is er ook geen tekort aan elektriciteit, dat vind ik geen argument.

Anyway, gezien de eco-fanaten in dit topic vind ik het bijzonder dat lekker lang en vaak douchen bij mooi weer (want gratis warmte en dus goedkoop) wordt gepromoot. Je bent tegen verspilling of je bent er niet tegen, zou ik zeggen.
Verspilling is als je er niets of weinig (nuttigs) voor terug krijgt.

Wat @woudsehoeve zegt onderschrijf ik dan ook zeker.
Door langer te douchen krijg ik (+familieleden) voel ik mij schoner en comfortabeler. Heerlijk die CW6 brandweerstraal :9~

Wanneer ik geen zonneboiler zou hebben zou ik waarschijnlijk wat minder vaak lang douchen puur vanwege de centjes. Echter aangezien ik 34 buizen op 200L heb kunnen we met dit weer met 3 man/vrouw de boiler met geen mogelijkheid leeg douchen, of we nou lang of kort douchen. 2 dagen is zelfs makkelijk te overbruggen en 3 ook als we korter douchen.

Bij sommigen(ook bij mij) is met name een financiële prikkel wel doorslaggevend om iets juist wel of juist niet te doen. Aangezien warm water mij nagenoeg niets kost geniet ik volop van lekker lang douchen.

Ik ken hier trouwens maar enkele eco fanaten waarvan de meeste ook nog niet eens puur handelen uit eco oogpunt maar uit eco+€€€.

Ik heb zelf laatst eens even gekeken naar regenwater gebruiken voor eigen gebruik, o.a. tuin beregening toilet doorspoelen en auto wassen. De honderden euro's welke nodig waren voor die investering ga ik never nooit niet terugverdienen en kan ik op dit moment wel beter besteden.

Dus ja ik ben tegen (geld)verspilling maar geniet ook vooral van de luxe voortkomende uit mijn maatregelen.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 08-05-2016 23:15 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
er is een topic op GoT over regenwater/grijswater gebruik in de woning. water is zo goedkoop in NL dat elke investering in grijswater gebruik een "linkse hobby" moet zijn. het is natuurlijk wel een leuk projectje voor als je niks te doen hebt, maar het betaalt zich echt never nooit terug.

anywayz...wij douchen al weer een week volledig gratis (wat warmte betreft) op de ZB en het blijft priceless. En ja, inderdaad het is een feit dat ik in de wintermaanden dat de ZB niet op temperatuur is, ik korter douche. want dit kost electriciteit. Ook al is die momenteel gratis (overschot PV).

Eigenlijk nog nooit gedacht "jeetje wat zonde van al dat water, dat lange douchen". Wat moet je anders met al die warmte?! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:33
* Crazy- danst een rondje....

- vandaag de ZB installatie ontvangen!
400l hygiëneboiler + 3x 2.5m2 vlakkeplaat.

Toch wel 'schrikken' hoe groot zo'n vat is >:)

Donderdag starten we met het verplaatsen van de zonnepanelen & plaatsing van de platen.

Zit nog even te denken wat ik ga doen:

flexibele slang (multi-fit) of gewoon koperbuizen. Iemand tips?

Crazy- wijzigde deze reactie 09-05-2016 20:55 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16:39
quote:
Crazy- schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:58:
[...]

Op het dak (vanaf platen tot boiler) reeds dubbele flex leiding incl isolatie

Betreft meer de binnenkant:

CV begane grond, boiler verdieping er boven

- boiler naar CV (Verticaal ongeveer 2,5m)
(2x, 1x SWW en 1x verwarming)
- boiler naar wasmachine (maximaal 1 meter)
Ben benieuwd naar de/je installatie.
Schijnt dat je tijdens het installeren best wel mooie foto's kan maken heb ik van horen zeggen O-) :P

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
Lekker dagje geweest. Vanmorgen boiler onderkant 41 graden. Beging van de avond 80 graden :)

Wat is het toch een gaaf systeem!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
quote:
fabstar81 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:07:
[...]

Eens!

Maar wat doe jij met je boiler dat je hem op dit soort dagen tot 41 graden leeg kan maken?
Lang douchen :D

Nee geintje, ik was bezig met de installateur de CV ondersteuning te testen. We hebben toen het vat behoorlijk leeg getrokken, ook omdat we de pomp wilde testen qua aansturing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:22

Carbon

4800Wp + 5400Wp

quote:
nimie schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:18:
Daarnaast is de vraag wat nu echt het voordeel is van een hygiene boiler tov een normale boiler.
Voordelen hygiene boiler:
Vergeleken met een 'normale' boiler lager Legionella risico, met naverwarming door b.v. de CV is het risico praktisch 0
Technische eenvoud.
Tapwater komt niet in aanraking met sediment en biofilm welke zich in de loop van tijd vormt in de boiler.

Nadelen:
Iets duurder dan een 'normale' boiler.
Bij hard water een hoge boiler temperaturen (niet uitzonderlij bij een zonneboiler) gevoelig voor kalkaanslag. Ontkalken is vaak niet mogelijk, wat blijft is het vervangen van de hygiene spiraa en dat is bij sommige boilers niet mogelijk.
Niet optimaal voor de gelaagdheid van de boiler

BTW Er is ook nog een derde mogeljkheid

Een 'normale' boiler i.c.m. met een FRIWA

Voordelen:
Legionella risico praktisch 0.
Beter voor de boiler gelaagdheid
Kalkaanslag is geen probleem want de warmtewisselaar komt niet in aanraking met hoge temperaturen

Nadelen:
Prijs, een FRIWA kost al snel 750-1500 euro, als je handig bent dan kun je hem ook zelf maken voor +/- 250 euro.
Technisch complexer (extra pomp, electronica)

Carbon wijzigde deze reactie 15-05-2016 18:07 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

quote:
fabstar81 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:54:
https://www.milieucentraa...neboiler-aantrekkelijker/

"leuke" video van ervaringsdeskundige (wat een huis!). echter niet echt positief over de TVT. tenminste, hij vertelt het vrolijk dat het in 25 jaar terugverdiend is. maar als potentiele koper zou ik daar direct klaar mee zijn.
Groot huis inderdaad, een omgebouwde boerderij.
Flinke buffer en boiler tanks hebben ze daar staan. Aanzienlijk groter als 'normaal' (voor een standaard gezinswoning). Deze worden mede verwarmd door de finnoven. Vandaar ook de hogere prijs en tvt waarschijnlijk.

Ik ben er anderhalf jaar geleden al eens geweest ten tijde van een duurzame huizenroute.
Meer info over hen hier klik

Jack wijzigde deze reactie 09-06-2016 19:50 (4%)

[Specs]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-07 09:25
Alle gasboilers en elektrische boilers zijn zo ontworpen dat de temperatuur nooit en te nimmer boven de 97 graden Celsius zal komen en dan is een T&P niet verplicht en niet nodig omdat de P(ressure) door de inlaatcombinatie beveiligd wordt en de T(emperature) door de regeling/thermostaat.

Als je zelf een regeling in elkaar klust en die temperatuurveiligheid ontbreekt, dan zou je je vat op 130 graden Celsius bij 8 bar kunnen krijgen en als je dan je douchekraan open draait, mag je blij zijn als je het na kan vertellen.

Doordat de T&P in het warme deel zit en eigenlijk nooit open gaat, zal er ook kalk en vuil op de zitting verzamelen waardoor ze vaak gaan lekken nadat ze een keer gebruikt zijn.

T&P en inlaatcombinatie in ieder geval altijd open aansluiten, zodat je visueel kan zien dat ie overstort bij opwarmen en er geen lek is.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BB-One
Het was even lastig om agenda's en planning om elkaar aan te sluiten, maar aanstaande donderdag wordt bij mij een OEG solarboiler 200 ltr + 2 maal een OEG collector Solar 2plus geplaatst (en nog wat regelaars). Ben benieuwd, volgens de 'geleerden' (lees: volgens diverse offertes) was 200 liter al overkill voor een 2 persoons huishouden en kwamen veel offertes uit op HRsolar 120 liter+1.6. Nu voor dezelfde prijs (zelfs iets minder) deze setup.

Met dank aan de diverse tips opmerkingen hier wordt er ook een mengventiel voor de wasmachine geplaatst, hebben we 'altijd' water van 30 graden om te wassen, die 30 euro verdienen we wel weer terug ;-) en anders is het jammer. Heb nog wel even gekeken naar een sunwash maar dat zou overkill zijn, we wassen nu al veel op (heel) lage temperaturen. Die paar keer per jaar dat we op hoge temperaturen wassen doen we dan wel als de zon hoog staat en de zonnepanelen stroom leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:29
quote:
Skipper-93 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:57:
[...]

Werkt hij bij jou wel?
Als ik moet gokken denk ik excl. BTW.
hij werkt wel in Internet explorer... Gelukkig heb ik die nog op mn werk pc ;)
iemand die inlog gegevens heeft voor http://www.weinmann-schanz.de/ ?

edit:

Het is dus Incl btw

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 27-06-2016 15:49 (16%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BB-One
quote:
BB-One schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:24:
Het was even lastig om agenda's en planning om elkaar aan te sluiten, maar aanstaande donderdag wordt bij mij een OEG solarboiler 200 ltr + 2 maal een OEG collector Solar 2plus geplaatst (en nog wat regelaars). Ben benieuwd, volgens de 'geleerden' (lees: volgens diverse offertes) was 200 liter al overkill voor een 2 persoons huishouden en kwamen veel offertes uit op HRsolar 120 liter+1.6. Nu voor dezelfde prijs (zelfs iets minder) deze setup.

Met dank aan de diverse tips opmerkingen hier wordt er ook een mengventiel voor de wasmachine geplaatst, hebben we 'altijd' water van 30 graden om te wassen, die 30 euro verdienen we wel weer terug ;-) en anders is het jammer. Heb nog wel even gekeken naar een sunwash maar dat zou overkill zijn, we wassen nu al veel op (heel) lage temperaturen. Die paar keer per jaar dat we op hoge temperaturen wassen doen we dan wel als de zon hoog staat en de zonnepanelen stroom leveren.
Even mij zelf quoten.... Sinds vanmiddag draait de boel bij mij. Heeft 'iets' langer geduurd dan gepland. Door drukke agenda's van installateur en ondergetekende en slecht weer voorspellingen plus een onderdeel dat niet werkte, niet meer op voorraad was kon de installateur eindelijk pas vandaag de installatie in werking stellen.
Binnen no-time stond de boiler op 30 graden terwijl het vandaag een redelijke grijze dag is :P Beloofd wat voor de komende weken _/-\o_
Alleen jammer dat het klaar is nu heb ik geen smoesje meer om de bouw van de kast om de boiler heen uit te stellen :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BB-One
Weet niet of het hier thuis hoort of in het Domoticz gedeelte ;-)

Zojuist de volgende zaken besteld:
1-wire temp. probe
3V3-Stepdown-voeding
9V-batterijclip
Acculader met USB
ESP8266 Wifi-module
Weerstand 4k7

Met de bedoeling dat ik de temperatuur van mijn boiler kan gaan meten en via WiFi in mijn Domoticz kan registreren. Probleem is ik heb geen elektriciteit dichtbij de boiler, dus het moet werken op een batterij (ik twijfel nog even of ik de boel op een 9v batterij ga laten werken of met een accupack via USB (ik heb nog een oud accupack liggen, deze zou het moeten doen...), vandaar de extra 9v batterij clip.)

Het lijkt mij handig dat de sensor eens in de zoveel minuten een temperatuur doorgeeft via wifi. Voorkeur voor wifi, aangezien mijn Raspberry Pi met RFLink redelijk ver van de boiler staat dus ik betwijfel of er een goede verbinding te maken is via 433mHz.

Alles bij elkaar 18 euro en de komende dagen nog wat solderen en hannessen/mopperen en zoeken om alles werkende te krijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoudseHoeve
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:08:
[...]
Groter expansievat kan meer (vloeistof) opnemen, dus inderdaad kleinere drukstijging bij stagnatie.
Blijft wel de voorwaarde dat de pomp stopt en er geen ontluchters zitten, dan zal de stoom bij de collectoren zitten en de vloeistof wegdrukken ==> geen warmtetoevoer meer aan het circuit (vandaar niet meer pompen, anders blijf je extra oververhitting creëren).
Zo had ik het nog niet bekeken. Mijn pomp bleef inderdaad doorlopen. Ga ik regelen heb onderdelen besteld.
quote:
Volgens omschrijving bij https://www.solargarant.n...tbel-ontluchter-112-.html kan je deze solar microbelontluchter op een lager punt (dus lager dan de stoom zou komen) in je circuit plaatsen, waardoor je 100% zeker nooit stoom afblaast; bescherming bij stagnatie door stoom in collectoren blijft dan behouden (en ik zou het meer vertrouwen dan die solar ontluchters met autoclose die clamen verschil te voelen tussen stoom en lucht 8)7 )
Die is niet goedkoop.....
Heb inmiddels het circuit weer gevuld, lucht was er vlot uit.

De oorzaak van de oververhitting gevonden. De temperatuur schakelaar welke de affakkel unit inschakelt is defect. Stonden alleen maar 8ten op de display. Ik heb er nog een paar liggen.

Het boiler vat staat inmiddels weer op 71 86 graden :) en ook nog gedoucht,

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 22-07-2016 21:19 (1%)
Reden: hoger

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
quote:
BB-One schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:11:
[...]

De instelling van 70 graden was dus niet de max temperatuur, maar de gewenste temperatuur.

Natuurlijk niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd maar de afgelopen week is het gemiddelde verbruik van gas met ruim 80% afgenomen! (Voorheen zaten we in de zomerperiode op ongeveer 1.1 m3 per dag aan gas (voor koken en warm water), de afgelopen week op ongeveer 0,2 m3 per dag! :)
Volgens mij is die gewenste temperatuur instelling voor gebruik met een elektrisch verwarmingselement en/of tweede boiler met prioriteitschakeling.

Leuk he om het effect van een ZB te zien? Gisteren volop warm water verbruikt (douchen, hotfill wasmachine, kinderbadje in de tuin vullen) en nog stond de boiler aan het einde van de dag op 80°C onderin het vat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
blijft gaaf inderdaad. hier zelfs kleine week 3 mensen in huis gehad die dagelijks twee keer douchten met dat warme weer. naast ons ons zelf (3). geen druppeltje gas verbruikt :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
quote:
Nhz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:23:
Dan zit de WP dus niet direct aan je CV. ;)

De geschetste situatie zal overigens wel een uitzondering zijn, want als de zon schijnt en zo je huis opwarmt, zullen je collectoren doorgaans ook warm water leveren en dus hoeft de WP geen warmte te produceren.

Mijn gevoel zegt me echter dat ik het prettiger vind dat ik de WP warm water kan laten maken, zonder dat dat direct mijn CV in moet.
Nee WP zit niet direct aan de CV, daarom kan die continue draaien op 15 tot 20 Hertz zonder extra start/stop. Dit is een voordeel van een buffer.
Dat de WP niks doet als de zon het alleen af kan is nou precies de bedoeling.
Kan hier ook prima SWW maken met de WP zonder dat het gelijk de CV in moet.
Heeft niks met gevoel te maken maar meer met de praktijk. :)

BenEco wijzigde deze reactie 27-07-2016 00:06 (4%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:14
quote:
migila schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Zonnecollector voedt de CV buffer en als deze te kort komt (in de winter) dan kan deze buffer warmte onttrekken uit de 2de buffer welke op minmaal 45 graden door de WP gehouden wordt.
hygiene boilers, je bedoelt hiermee met een spiraal? Zo hoef ik de buffer nooit te verwarmen naar 60+ graden en heb ik genoeg warm water. Het water gaat eerst door het eerste vat en dan door het 2de vat. Dan komt het dus altijd al warm het 2de vat in en gebruik ik de zonneboiler optimaal.
lees eens het verhaal bij de grotere steca controllers.
(goed gaan zoeken in de technische docu >:) )
http://www.steca.com/inde...ture_differential_control
is niet het enige merk die aan prio laden van een boiler doet, maar vertellen het verhaal wel duidelijk.

simpel gezegd:
stel je prio1 boiler is 45 graden en de prio2 is 20 graden.
en de collector krijgt het (glycol?) brine water niet warmer als b.v. 45 graden.
dan gaat de controller toch over op de prio2 boiler ondanks dat de prio1 boiler nog niet warm genoeg is.
als hij dat niet zou doen dan zou hij stil moeten staan. :-(
(dit soort systemen zijn vooral leuk op momenten van de dag dat de zon niet meer recht op de collector staat. de collector is dan niet meer warm genoeg voor de prio1 boiler, maar je kunt nog wel een uurtje de prio2 boiler vast doen. ook een handig systeem als je een 2de warmte bron gebruikt ;) )

verder plan je wel een duur systeempje, maar klinkt wel gaaf. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18-07 18:32
quote:
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Warmtepomp werkt ook zonder vvw hoor, maar isolatie is bijv 1 van de dingen, minder stoken is minder gas, vrij simpel. Ook een pelletkachel kan en is een leuk vuurtje, leuk voor de WAF en helpt ook aan de gasrekening, verder het platte dak vol met panelen en een goede en grote e-boiler, dan ben je een heel eind.
Een warmtepomp icm normale radiatoren is in veel gevallen en ellende. Maar daarin zullen de meningen ook verschillen.

Zit hier met een 2-1 kap huis uit 1975. Vloer isolatie en dakisolatie worden binnenkort al aangepakt (dat zijn maatregelen 1 en 2 voor de friese energiepremie). We hebben hier een leuke hoek voor een houtkachel (vinden we leuker vuur) maar aangezien die dingen niet echt gezond zijn, willen we op den duur toch misschien een pelletkachel (als die gezonder zijn iig). Op dit moment hebben we niet de financien om het garagedak ook vol te gooien met zonnepanelen, dus eerst het schuinedak en dan over een paar jaar kijken hoe het met het salderen komt en wie weet komt dan het garagedak nog vol zonnepanelen met een E-boiler. Tot die tijd gaan we het doen met een zonnecollector en zonnepanelen. Dan hebben wij ook beter in kaart wat het verbruik is in deze woning (wij wonen hier sinds 15 juni 2016)

Pakhaas wijzigde deze reactie 31-07-2016 17:07 (4%)

3400 Wp SF op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• SunnyHarry
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 26-08-2016
Dankjewel, Rhaelak en Skipper-93. Dat zijn antwoorden waarmee ik vooruitkan.

Rhaelak:
De optie www.luigjesdokter.nl biedt inderdaad alle ondersteuning, op het oog voor redelijke prijzen. Een passende sensor kost daar ca. € 20,- . (Dat soort komponenten [een PTC van 150 Ohm bij 25 °C] kost bij de elektronicaboer hooguit € 3, maar toch...)

Skipper-93:
Mocht ik het lef hebben om me zelf door de isolatie heen te wurmen op zoek naar de sensor, dan neem ik weer contact op, om misverstanden over de exacte positie uit te sluiten ;)

Beiden: nogmaals dank !

• !null
quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:20:
ik snap de reden waarom je het zou willen.

maar waarmee meng je dan de retour die door de boiler is gegaan terug?
Je mengt de retour met de retour :+

Dus retour komt naar je zolder toe (meestal), en dan splits je hem af. Een gaat door de zonneboiler heen en naar mengventiel. De ander rechtstreeks naar mengventiel, dus niet bijverwarmd.

Duco heeft mengventielen met grotere aansluitingen.
quote:
ikzelf heb de afhankelijkheid van de retour door de ZB zo modulerend mogelijk ingesteld met een eigen regeling. ik kijk of de ZB minimaal 5 graden hoger is dan de retour, zo ja, dan erdoorheen.
Wat je hier omschrijft kun je nog steeds doen, maar is eigenlijk aan de onderkant qua temperatuur van het vat. Mengventiel is meer een "bescherming" aan bovenkant, dat je niet te veel onttrekt.

• fabstar81
quote:
Jack schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
Nice, klinkt als een mooie en simpele oplossing.
Het enige nadeel wat ik hierbij kan bedenken is in de lente/herfst als de tank temperatuur zich rond de schakel-temperatuur bevindt, waarbij dan de zon de tank iets opwarmt, de 3-wegklep daarna omschakelt, de CV de tank direct weer leeg trekt en de 3-weg klep weer terugschakelt. Je krijgt dan veel omschakelingen van de 3-wegklep. Geen idee of dit in de praktijk een probleem is :)

Aanhakend op de discussie hierboven (Zonneboiler onafhankelijk van ketel draaien), Limojo heeft een eigen thermostaat gemaakt op basis van vloerverwarming retour-temp en ruimte-temp. Zodra er warmte vraag is in je referentieruimte en de retour-temp van de vloerverwarming zakt onder de ingestelde grens, dan gaat de pomp aan en wordt er warmte uit zijn buffertank getrokken, totdat de retour-temp weer op gewenste temperatuur is. Idee is om de vloer altijd constant op temperatuur te houden, wat zorgt voor een comfortabele ruimte. Zijn resultaten waren erg goed en leverde zelfs een gas besparing op.
Bijkomend voordeel is dat je relatief vaak, maar bij lage aanvoer-temperatuur, gaat verwarmen. Je laat immers de vloer temperatuur minder ver zakken. Bij gebruik van een zonneboiler kan je hierdoor langer per jaar gebruik maken van je (lauwe) water.
Limojo heeft dit zelf gebouwd met een simpele PID controller. Geen idee of zoiets ook kant-en-klaar te koop is.
Tweaker Domosapiens heeft een vergelijkbare aansturing in Domoticz gebouwd:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=5025
Erg interessant leesvoer.
vandaar ook dat ie pas weer omschakelt bij minder dan 3graden verschil. de regeling is een zeer versimpelde versie van hoe de Qsolar er blijkbaar mee omgaat. Die heeft n.l. echt een modulerende klep die dus ook deels open gaat afhankelijk van de temperatuur. Dat kan mijn driewegklep niet.

Ik heb nog niet meegemaakt dat hij vaak open en dicht gaat eigenlijk. Ik zal er komend seizoen eens op letten.
quote:
!null schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:34:
Ja, dat wil ik ook een keer bouwen. Echter hang ik het eerst ook gewoon in de standaard opstelling via de CV.

Daarna zou ik zo'n soort 2e thermostaat willen toepassen die zonder gas de boel gaat verwarmen.
Dit zou dan met een tweede CV pomp kunnen parellel aan de CV ketel. Of door een truucje de CV ketel laten pompen zonder verwarming in te schakelen. Dat zou eigenlijk mooier zijn, hoef je ook geen tweede pomp te hebben.

[...]

Waarom schakelt je CV uit als de retour temp hoog is?

Hij wordt toch aangestuurd door je kamerthermostaat om te blijven pompen en eventueel verwarmen.

Bij mij is de CV ketel meestal gewoon aan het rondpompen en slaat hij zo af en toe even aan. (pendelgedrag)

Ik zou verwachten, dat als ik de retour warm blijf houden met een zonneboiler, dat hij gewoon vrolijk doorblijft pompen (zolang kamerthermostaat het vraagt). En dus niet meer aanslaat.
ik heb een remeha Calenta 40C en pas dit truukje toe. Daar werkt het door gewoon een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 6 graden te vragen. De CV denkt "er is warmtevraag", maar ziet dat er maar 6 graden gevraagd wordt. De ZB doet de rest en warmt de retour op en verwarmt je huis. Ik doe dit met de OTGW en de vera.

Ik heb het nog niet helemaal goed ingeregeld, want wanneer moet hij precies die 6 graden gaan vragen enzo. Is nog best lastig te verzinnen allemaal.

Doe je die lage aanvoertemperatuur niet vragen overigens, dan start de ketel altijd op met een beetje gas. Hij wilt n.l. de hoge aanvoertemperatuur halen en gaat dus flink gassen totdat de retourtemperatuur eindelijk verhoogd is door de ZB en stopt dan pas gasverbruiken. Dit doet hij elke run en dus kost het nog steeds gas terwijl je ZB best wel eens op goede temperatuur kan zijn.

En inderdaad blijft de ketel gewoon rondpompen, totdat de thermostaat weer zegt dat het klaar is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:59
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:11:
[...]

dat is een aardige sloot water! met die grijze weken van afgelopen weken, hoe lang buffer je daar je warmte in? en is het CV water of SWW?
hygiene boiler, cv water dus.

boiler laatste 30 dagen

De spikes naar 20 graden zijn meetfouten, aan mijn pi hangen te veel sensoren.....

• jerh
quote:
Klopt als een bus. en uiteraard niet op de zolder, maar gewoon op de bgg grond. Is ook praktischer qua gewicht. Ipv cementdekvloer is er na constructieberekening een betonvloer ingestort. Voorkomt geemmer met piekbelastingen. Het nadeel is dat miin leidingwerk wat langer is.

• fabstar81
quote:
hahaha, nee...ik probeer al beetje ruimte te maken voor een extra e-boilertje met zonnespiraal van 120 liter of zo. maar da's ook al lastig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Rhaelak
quote:
jvdstoel schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:04:
Volgens mijn berekening (stuur me even een DM) zijn zonneboilers voor de meeste situaties achterhaald. Dit komt doordat ze in de zomer teveel energie leveren waar je niets mee kunt, behalve als je een zwembad hebt. Prijstechnisch zijn PV-panelen in combinatie met een warmtepomp veel goedkoper. Bovendien technisch eenvoudiger, omdat je nu alleen maar PV-panelen op je dak hebt. Waarom zie ik ze dan toch steeds vaker op huizen verschijnen? Ik ben benieuwd of iemand dit uit kan leggen!

[mbr]*knip*, spam. En post je berekening gewoon op het forum ipv via DM, dan heeft iedereen er wat aan[/mbr]
In aanvulling op de eerder genoemde argumenten en de directe milieu winst die je realiseerd met een ZB heb ik een berekening gemaakt over de opbrengsten van een ZB en PV panelen;

Indien ik de ruimte had gebruikt voor PV panelen in plaats van de ZB had ik 4 PV panelen extra kunnen plaatsen.

De opbrengst gisteren van 10*275 wp PV panelen was 17 kW. Met 14 panelen zou dat dan (17/10*14) 23.8 kW zijn geweest. Verschil 6.8 kW.

De ZB heeft echter gisteren een temperatuursverhoging gerealiseerd van 42°C op 400 liter. 42*400*4,2/3600 = 19.6 kW aan energie opslag in het water.

Dit had nog (heel) wat hoger kunnen zijn als ik de maximale temperatuur op 95°C had gezet in plaats van 92°C (verschil 1.4 kW) én een groter vat had gehad.

De theoretische maximale opbrengst van de ZB had nog veel hoger kunnen zijn als er overdag (of 's morgens) meer warmwater was verbruikt. Maximaal haalbare zou grofweg 4 keer de meeropbrengst van de extra PV panelen zijn geweest = 4*6.8 = 27.2 kW.

• fabstar81
ik denk dat het een lastige discussie is. Hij is meerdere malen voorbij gekomen iig, in zowel L/W topic als hier. beter, beter...iets zegt me dat als je er stroom moet instoppen om een vat te verwarmen, het altijd "slechter" is dan graties zonnewarmte :+

natuurlijk kan je een paar extra panelen neerleggen, maar dat is alleen interessant met een overschot en als er saldeerd kan worden. Als je zonder salderen altijd met all-electric tijdens de zonneuren warmte gaat bufferen in een vat, dan zal er weinig verschil zijn.

alle andere situaties denk ik toch dat de ZB wint. afgezien van de investering, want die is nogal hoog vergeleken met pv.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• SunnyHarry
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 26-08-2016
Voor Rhaelak en Skipper-93, over mijn defecte temperatuursensor in de LZE-collectorplaat ( item ... van 12/13 augustus 2016 ):

Vanochtend bezoek gehad van de www.luigjesdokter.nl , slechts drie dagen na het eerste contact. De dak-isolatie hoefde niet verwijderd, en de collector al helemaal niet van het dak af om bij de defecte sensor te komen; de oplossing was veel simpeler: er werd een gaatje in de zijkant van het collectorframe gefreesd, daardoorheen een nieuwe sensor geplaatst en het geheel weer netjes afgedicht. Het meetkabeltje van de sensor ging binnendoor een nieuw gaatje in de dakisolatie naar de regeleenheid op zolder.

Na pakweg twee uur professioneel klussen (en goede koffie;-) loopt de zonneboiler weer als een 8) zonnetje. Voor de zekerheid ook maar de boilersensor vervangen, na 20 jaar...

Samengevat voor alle LZE/ATAG-zonneboiler adepten: een absolute aanrader !

• WoudseHoeve
quote:
Nhz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:21:
[...]
Of zie ik iets enorm over het hoofd?
Salderen .......

• !null
Een tussenwoning van 240m2?
Hoor je niet vaak.

Verder klinken de plannen goed. Mooi dat je niet aan de stadsverwarming hoeft.

• !null
Maar je bouwt wel los van elkaar?

• Pakhaas
Vandaag is onze zonneboiler van ATAG (EconormII) met 120L vat en 2.5m2 collector geïnstalleerd. Mooi om te zien dat vlak na installatie in een paar uren het water al opliep van 20 naar 50 graden, terwijl het al 17:00 uur was. Benieuwd hoe lang het vat de warmte in de nacht kan vasthouden.

• Pakhaas
quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:52:
gefeliciteerd! morgen mag je dus genieten van je eerste graties douche! *O*
Sterker nog, dat ga ik nu doen :) Thnx!

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:10

Nhz

Deventer

Klopt, maar met 840cm kan ik er niet veel meer kwijt. Ik zou tot 95 kunnen komen, maar dan wordt de installatie een stuk duurder, dan zou ik voor 4x20 en 1x15 kunnen gaan. In plaats van nu 3x30.

Groetjes Bas

• BenEco
  • Niet online
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:24:
OK, dus vanuit collector gaat de glycol eerst bij de kleine boiler erin, gaat vervolgens eruit, naar de grote boiler erin, bij grote boiler eruit, weer terug naar collector.

wat je hiermee probeert te bereiken is dat je de glycol door hem door de grote boiler nog te sturen verder afkoelt?
Inderdaad, met 4 collectors 10m2 was dit geen probleem. Vergeet echter de 3 wegklep met controller niet anders krijg je teveel temperatuur in de kleine boiler. Deze klep zit direct na de uit glycol kleine boiler, is deze op temperatuur dan dicht en gaat glycol via bypass langs de kleine boiler. (door de boiler wil niet meer want de uit is afgesloten.) :)

BenEco wijzigde deze reactie 01-09-2016 10:36 (14%)

• !null
Hier iemand die z'n zelfbouw zonneboiler set verkoopt. Foto's zijn misschien inspiratie voor anderen.

http://link.marktplaats.nl/m1087323895

Hang er nog een e-boiler tussen. Je hebt stroom zat.
http://www.marktplaats.nl...pet=horizontalRichSnippet

Dan kan die knop voorgoed uit blijven. :)
Wel even die e-boiler extra isoleren...

Of nog mooier een warmtepompboiler vat uit polen en een mitsubsidie.
Primair blijft de zonneboiler je voorverwarmer.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 25-09-2016 13:52 (20%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-07 18:04

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:48:

Ik zie het wel zitten om over 6 jaar het dak vol te leggen met collectoren en zo warmte voor heel de winter te bufferen :)
Ik zag het een paar jaar geleden al zitten, maar wacht toch nog even op die hele speciale RVS tanks om de zoutverbinding in op te slaan.
Beetje Googelen op de ECN site geeft meer documentatie.
Voorzet thermochemische warmteopslag site:ecn.nl
Als je zoekt op mijn posts en de reacties erop kom je ook meer te weten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• jerh
quote:
Christian M. schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:12:

Ik vind het dan ook moeilijk om voor elke toepassing een zinnige inhoud te vinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Simpele voorstelling van mijn opzet:
[afbeelding]
upgraden naar 3x 25a, en dan 1 vat met een elektrische doorstromer als naverwarmer. Lijkt me een stuks simpeler.

• Appie Heijn
Hoewel ik het niet kan berekenen, denk ik dat dit nogal tegenvalt, een mini e-boiler is niet bepaald een goede doorstroomverwarmer. Voor handjes wassen e.d. prima.

Ik krijg lang niet op alle dagen 40 graden in het vat, ik heb 36 buizen op 200L dat is niet bepaald weinig. Hoewel een zonneboiler in 8-9 maanden per jaar behoorlijk voorziet in warm water van voldoende temperatuur ben IK in ieder geval toch wel een gasketel nog nodig voor naverwarmen(Hottop) voor de resterende koudere maanden. Beter is het dan om die wat lagere temperatuur in je CV systeem te gebruiken, en on-demand met een krachtige doorstromer of gasketel warm water te leveren op voldoende temperatuur.

Just my 2 cents

• Rhaelak
quote:
Christian M. schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:12:
Ik zou graag jullie mening of ideeën willen horen over het opzetten van een warm water/cv installatie.

Situatie is als volgt:
Geen gas aanwezig en geen doorstroomverwarmer vanwege 1 fase. 3 personen waarvan 1 baby. We houden van lekker lang douchen en op zijn tijd een groot ligbad. Het hele huis is voorzien van vloerverwarming en in de badkamer aanvullende wandverwarming. Omdat we nog aan het renoveren en verbouwen zijn heb ik geen idee van de hoeveelheid benodigde hoeveelheid energie voor verwarming en warm water.
De kelder waar de vaten komen te staan is 190 cm hoog. Eventueel is nog wel wat te smokkelen onder de trap maar dan mag het vat niet breder zijn dan 90 cm.

Opwekking:
60 heatpipes bijna horizontale montage richting zuiden met schaduw.
80 heatpipes nog niet geïnstalleerd waarschijnlijk bijna verticale montage richting westen met schaduw.
6 kW modulerende lucht-water warmtepomp.
nog aan te schaffen douche wtw.

Mijn idee is om 2 afzonderlijke vaten te gebruiken omdat de temperaturen zover uit elkaar liggen. Het vat voor cv water mag niet warmer zijn dan maximaal 50 graden terwijl het boilervat toch wel minimaal 60 graden dient te hebben.

Het buffervat wil je enerzijds zo groot mogelijk hebben zodat de warmtepomp overdag tijdens de warmste uren met het hoogste rendement het buffervat kan vullen. Anderzijds is een groot vat weinig zinvol omdat water van max 50 graden (hoger gaat de warmtepomp niet) maar weinig energie bevat als het afgekoeld word naar een voor de vloerverwarming nog bruikbare temperatuur. Een klein vat heeft ook maar kleine warmtewisselaars wat zeer nadelig is. Voorkeur voor een (warmtepomp) spiraal met een zo groot mogelijk oppervlak omdat de monoblok met glycol gevuld zal worden tegen bevriezing.

Het boilervat wil je groot genoeg hebben zodat je een paar dagen kunt overbruggen. Ook zijn er genoeg heatpipes aanwezig om een groot vat op te warmen. Maar van de andere kant is het ook zonde om een grote plas water elektrisch warm te stoken in de donkere koude winterdagen. Voorkeur voor RVS of hygiëne spiraal.

Ik vind het dan ook moeilijk om voor elke toepassing een zinnige inhoud te vinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Simpele voorstelling van mijn opzet:
[afbeelding]
Als ik het goed begrijp wil je een WP gebruiken om een buffervat voor te verwarmen overdag als de temperaturen hoog zijn voor een gunstige COP en het huis verwarmen met de opgeslagen warmte in het vat en eventueel aangevuld door de WP.

Wat bepalend voor de grootte van het vat zou zijn is de verwachte warmteverlies over een bepaalde periode en de gewenste temperatuur voor de vloerverwarming.

Stel je gaat de vloer in met 35°C en komt retour met 30.0°C. En je hebt een vat van 800 liter op 50°C. Je zou dan heel zwart wit gezien enkel de opgeslagen warmte boven de 35 kunnen benutten. Op 800 liter is dat dan 14 kW aan opgeslagen warmte voordat de WP bij moet.

Of dat toereikend is om bijvoorbeeld vanaf 17.00 tot de volgende ochtend je woning op temperatuur te houden is maar de vraag.

Hoe ga je de WP in laten schakelen? Pas boven een buitentemperatuur van 7.0°C om zo een gunstige COP te krijgen?

Stel je sluit je heatpipes aan op dit vat dan krijg je ook te maken met 2 elkaar tegenwerkende technieken. Enerzijds pomp je op een zonnige dag met de WP 6 kW per uur erin (met een gunstige COP), anderzijds staan je heatpipes lekker warm te worden en die pompen de zonne oogst erin. Maar als het vat al een bepaalde temperatuur heeft bereikt door je WP dan doe je eigenlijk je heatpipes te kort. Die staan (tijdelijk) uit hun neus te eten.

Ik zou het denk ik iets anders doen;

- SWW boiler van pak hem beet 300-400 liter.
- Separaat vat van 600 liter voor opslag overtollige zonnewarmte
- Optie om bij stagnatie in voorjaar/zomer/najaar de overtollige warmte af te fikken.
- Eventueel nog een apart buffervat voor je WP om overdag warmte op te slaan.

De 140 heatipes met een prioriteit schakeling eerst het SWW op laten warmen naar 50-60°C.
Daarna mogen de heatpipes warmte opslaan in het aanvullende vat. Op dit vat een mengventiel ingesteld op bijv. 35°C en aparte pomp die inschakelt via een aparte ruimtethermostaat die je woning op temperatuur houdt.

Warmtepomp sluit je aan op de SWW boiler om bij te laten springen indien het vat niet op temperatuur is via een tijdprogramma en aanvullend je woning verwarmd indien niet op temperatuur. Hetzij via opslag warmte overdag (met een derde buffervat) hetzij direct het systeem in.

Voordeel van een aparte SWW boiler is ook dat je WP van 6 kW dit in de donkerste periode van het jaar redelijk vlot op temperatuur heeft.

Ik denk dat je op deze manier het beste gebruik maakt van de verschillende technieken.

Qua regeling redelijk eenvoudig en solar zijdig goed aan te sturen via een solar controller.

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:10

Nhz

Deventer

quote:
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:20:
[...]

Warm is e boiler en koud zb.
Als hij te warm is blijft hij koud (zb) open sturen (dus niks uit e boiler )en zodra te koud word stuurt hij de warme kant open (e boiler ) ,en zo krijg je mooie mix temperatuur
Dat werkt inderdaad, maar dan kan je nooit je e-boiler uit zetten, er zal in de basis immers altijd eerst uit de e-boiler getapt worden. Tot het mengventiel warm genoeg is en overschakelt naar de koude kant.

Stel dat je het mengventiel op 45graden hebt ingesteld en je e-boiler staat al weken uit omdat het hoog zomer is. De temperatuur in de e-boiler is dan dus niet hoog genoeg om het mengventiel te laten switchen naar de 'koud' ingang waar de zonneboiler aan zit. Het gevolg is dus dat hij koud water uit de e-boiler blijft tappen.

Ik vind het overigens wel een mooie oplossing. :)

Groetjes Bas

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:27

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

maar een vat op salmonella vrije temperatuur houden
:+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 08-07 18:19
quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:34:

Mijn PWM solarpomp verbruik 5-7 Watt per uur. Mijn 2750 Wp installatie wekt net iets meer op :)
Ik bedoel dat met pv op dak de pomp draait op moment dat er pv stroom opgewekt word en dat er bijna nooit stroom van het net gebruikt hoeft te worden. Immers, als pv niets doet zal ook de zonnecollector maar weinig warm worden.
quote:
Nhz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:58:
[...]

Als je met je collectoren, in plaats van een boiler, een buffervat met hygiënespiraal verwarmt claimt men doorgaans van niet.

Echter staat in de door jou geschetste situatie in een hygiënespiraal ook gewoon water van circa 40 graden stil. Ook in die paar liter kan dan legionella groeien. In dat geval zou je zeggen dat het beter is om ook water uit een hygiënespiraal altijd na te verwarmen tot minimaal 60gr.
Dat is hartje zomer bij afwezigheid op wel meer plekken in je instalatie zo. Ook je koud water aansluiting kan dan lekker warm worden en deze ga je spoelen, niet verwarmen. Dat zou voor een hygiene spiraal ook voldoende moeten zijn lijkt me.
Voor een boilers overigens ook maar om nu "even" 550 liter weg te spoelen is ook wel weer zo wat

• Rhaelak
quote:
fabstar81 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:46:
die live plaatjes vind ik altijd wel kicken. die linker pomp draait trouwens wel lang, of is dat niet live?
Wat je ziet is ook echt live.
quote:
Mark1972V schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:40:
[...]

Klopt, heb eea gevonden over die hygiene spiraal, ik kan dat verhaal nu goed plaatsen. Het lijkt er idd op dat ik het tapwater via die hygiene spiraal moet laten lopen. Bij HR Solar schijnt die een capaciteit van 48 liter te hebben. Er staat dan wel opmerking bij dat je op moet letten met de gewenste maximale afname. Maar nergens staat wat dan die maximale afname is. Is douchen en afwassen nog gelijktijdig mogelijk? Iemand die ervaring heeft met een hygiene spiraal?
jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?"

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Mark1972V
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 04-12-2018
Even een korte update met dank aan de meedenkers hier: zoals het er nu uitziet ga ik werken met 10 m2 zonnecollectoren van HR Solar. Dat worden die 2.5 m2 panelen. Die zijn idd een stuk voordeliger dan die 1.7 m2 panelen. Aangezien het toch een apart deel op het dak wordt maakt het qua vormgeving niet zoveel uit, het wordt nu een blok van 2.2 meter hoog bij 4.4 meter breed.

Verwarming dmv een 500 liter boiler met electrische spiraal van 4kW. Daarmee breng ik 'm eens per week op 70 graden. Verder verwarmt de HP Cool cube het tapwater nog na, mits nodig qua temperatuur. Dit lijkt een betere oplossing als een hygiene spiraal omdat je hiermee 'onbeperkt' gelijktijdig water kan afnemen.

Via een klep maakt het systeem een keuze of de vloer ook verwarmd kan worden met de warmte uit de boiler ipv de HP Cool Cube. Totaal vermogen van de zonneboiler is dan circa 16 Kw wat ongeveer overeenkomt met de berekende energie behoefte qua verwarming en tapwater.

Om qua elektrisch ook zo goed als neutraal te zijn komen er 24 panelen van LG. Levert totaal rond de 7kW op, genoeg om ons verbruik volledig af te dekken. We gaan de micro inverters van Enphase gebruiken op 3 fasen aangesloten.

Om het rendement van dit hele circus te meten ga ik gebruik maken van IUngo om de electra te meten, en een datalog systeem van HR Solar om de warmte opbrengst in kaart te brengen. Ik zal jullie tegen die tijd wat output geven hoe een en ander presteert. Dan kan ik ook wat terug doen als hopelijk actief forum lid.

Bedankt tot zover! :-)

• Rhaelak
quote:
Mark1972V schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:51:
Even een korte update met dank aan de meedenkers hier: zoals het er nu uitziet ga ik werken met 10 m2 zonnecollectoren van HR Solar. Dat worden die 2.5 m2 panelen. Die zijn idd een stuk voordeliger dan die 1.7 m2 panelen. Aangezien het toch een apart deel op het dak wordt maakt het qua vormgeving niet zoveel uit, het wordt nu een blok van 2.2 meter hoog bij 4.4 meter breed.

Verwarming dmv een 500 liter boiler met electrische spiraal van 4kW. Daarmee breng ik 'm eens per week op 70 graden. Verder verwarmt de HP Cool cube het tapwater nog na, mits nodig qua temperatuur. Dit lijkt een betere oplossing als een hygiene spiraal omdat je hiermee 'onbeperkt' gelijktijdig water kan afnemen.

Via een klep maakt het systeem een keuze of de vloer ook verwarmd kan worden met de warmte uit de boiler ipv de HP Cool Cube. Totaal vermogen van de zonneboiler is dan circa 16 Kw wat ongeveer overeenkomt met de berekende energie behoefte qua verwarming en tapwater.

Om qua elektrisch ook zo goed als neutraal te zijn komen er 24 panelen van LG. Levert totaal rond de 7kW op, genoeg om ons verbruik volledig af te dekken. We gaan de micro inverters van Enphase gebruiken op 3 fasen aangesloten.

Om het rendement van dit hele circus te meten ga ik gebruik maken van IUngo om de electra te meten, en een datalog systeem van HR Solar om de warmte opbrengst in kaart te brengen. Ik zal jullie tegen die tijd wat output geven hoe een en ander presteert. Dan kan ik ook wat terug doen als hopelijk actief forum lid.

Bedankt tot zover! :-)
Dit wordt een leuke installatie. Maar waarom een elektrisch element? 1 x per week naar 70 graden gaat je een berg energie kosten. Als je het vat in de winter van bijvoorbeeld 30 graden naar 70 graden verhit kost je dat 24 kW aan energie en ben je met een 4 kW element 6 uur bezig.

Ik zou kiezen voor een vat met hygienespiraal, wat ik persoonlijk beter vindt bij zulke grote vaten. Mocht het water niet op temperatuur zijn wat eruit komt dan verwarmt de HP Cube het na.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:52
quote:
Ferdie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:05:
[...]

Is er iemand met ervaring hiermee? Scheelt nogal wat inderdaad, volgens https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/thermische-energie/ haal je 1,9 GJ per jaar per m2 meer uit de heat pipes als je maar hoeft te verwarmen tot 25C ipv tot 50C.

Wij hebben 60 heat pipes met 2*250 L boilervaten, en vraag mij af of het plaatsen van een booster daartussen zou helpen om de winter zuiniger door te komen. Wat zou de COP zijn bij verwarmen van 25C tot 45C van een booster warmtepomp?
Het was een wild idee, zoals ik dat wel vaker heb ;)
Ik ken zo'n product niet.
Lucht/water warmtepompen halen een COP van ~5 met A25/W45.
De 1,9 GJ = 527 kWh dus het boosten mag je 105 kWh elektrisch kosten.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• PeterZ(on)
Voor een hoger rendement is een wp niet noodzakelijk mits je het water maar niet gaat opslaan in een vat. Een (z)ltv systeem is wel noodzakelijk. Bij mij gaat het water van de collector via een wisselaar direct de vloer in en komt dan pas in het 120lr vat. Het vat gaat dan na verloop van tijd (een uur of zo) dezelfde temperatuur krijgen als het water in de vloerverwarming, een graad of 25. Het vat koelt dan af als het warmer was, je gebruikt het dan als een soort booster. Met een heel zonnige dag zie je dan, nadat het vat is afgekoeld tot de temperatuur in de vv, dat de temperatuur in het vat weer gaat stijgen met enkele graden.

Met mijn 60 korte heatpipes op zuidoost krijg ik er de vloer (dus niet de water temperatuur) maximaal een graad of twee hoger mee. En dan niet hartje winter maar zeg in september. Voor te hoge temperaturen ben ik niet bang want zoveel power zit er gewoon niet in. De meeste zb systemen hebben een temperatuursverschil van maximaal 15gr en meestal nog lager. En als je tijdig de pomp voor de vv aanzet heb je zeker geen probleem.

Het probleem in de winter is nog niet zo zeer de lagere temperatuur die je krijgt maar vooral het beperkt aantal uren per dag. Voor die periode zou ik er wel een wp aan willen hangen. Voor mij zou de Warmtewinner van Eneco misschien ideaal zijn. Helaas is daar nog weinig van bekend.

• Jack

Jack

MHz Matters

quote:
HHF schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:07:
Ik ga het de komende tijd nog eens doorrekenen
10 m3 aan volume is genoeg om bij 10 graden delta T 420.000 kj op te slaan. Klinkt veel maar komt overeen met de energie van circa 12.5 m3 gas, wat ongeveer een dagverbruik (winter, alleen verwarming) is van een gemiddeld huishouden.
Investeringskosten zullen voornamelijk in de warmtepomp gaan zitten, de andere componenten (waterzakken, cv pomp, warmtewisselaar) zijn niet zo moeilijk te vinden.

Ik zal alleen nog eens goed moeten rekenen wat mijn collector aan warmte kan leveren in de winter, zoals Jack ook al opmerkte, de kj's moeten tenslotte ergens vandaan kompen. (ik heb het collector systeem nu nog maar een paar maanden aan het draaien) , en wat de kosten/baten van het systeem gaan worden.
Er is heel wat energie nodig op een winterdag inderdaad om het huis warm te houden. Isoleren is vaak een makkelijkere oplossing dan warmte opwekken tijdens de vorstdagen. Ter vergelijking: een nieuwbouwhuis verbruikt nog maar circa 5m3 gas op een vorstdag. Dan kan je al een stuk langer doen met je 10m3 buffer.

Martin Kleinman heeft zijn zonneboiler opbrengst online staan hier.
Gemiddeld 200MJ in de hele maand januari d.m.v. 48 heatpipes (8,4Gj). Gemiddeld 6,45MJ per dag dus (1/5 kuub gas :+ ) Je hebt dus een veelvoud aan heatpipes nodig wil je echt een verschil maken...

Ik zie dan eerder heil in een L/W warmtepomp icm een grote buffertank. Je kan dan de WP op de warme uren overdag laten draaien voor betere COP, plus mocht het salderen komen te vervallen dan is het overdag draaien van de WP ook gunstiger.

[Specs]

quote:
vincenttor schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:34:
Ik vraag me af of dat zo is Renee,
Als we alleen naar de aanschaf prijs zouden kijken,
de aanschaf prijs van deze set is 1840 euro.
De subsidie is 1190 euro.

Dus dan zou de set +/- 650 euro kosten en we zijn van plan 2 sets aan te schaffen (ik en mijn vader)
wie weet krijgen we wat meer korting.
Overigens staat er al 4m2 op het dak van de bestaande boiler.

Ik heb zomaar een set gezocht van 4 panelen met een omvormer en dat komt op 1214 euro.
Afmeting 992 * 1622 dus kom ik rond de zelfde 6m2.
936 kWh opbrengst met ideale hellingshoek en richting naar de zon ( nu is dit wel het geval , plat dak naar t zuid / zuid/oost)

Hier zit geen subsidie op.
Dus zit je al met een prijs verschil van 564 €.

Er liggen 35 zonnepanelen ook op het dak dus het verbruik is aardig gedekt.
Vandaar dat ik op het idee kwam om er een 2e zonneboiler bij te hangen.

Edit: kan het ook verkeerd beredeneren natuurlijk, vandaar dat ik ook hier om informatie vraag.
Als ik het op mezelf projecteer.....
Zonneboiler kost dus 650 netto.
Ik stop hier per jaar voor 65 euro in sww met de wp, dus komt voor mij op tien jaar tvt. Maar aangezien in de winter je weinig resultaat haalt word dat veel langer, hoe lang geen idee.....
Die zonnepanelen die jij noemt leveren aan overschot prijs 100 euro per jaar op, dus tvt max van 12 jaar.
Maar die panelen die jij nu zou leggen heb ik toevallig vorige week op dak gelegd, vier keer 250 watt met micro omvormer, komt van markt plaats voor 500 . Dat maakt tvt van vijf jaar.
Ik probeer zelfs al ruim jaar een gebruikte zonneboiler te vinden want ik heb warmte wisselaar in mijn boiler ter beschikking.
Maar mijn rekenmachine blijft naar pv wijzen hoe leuk ik het ook zou vinden om met zonneboiler te spelen. Ik heb nog ruimte zat op dak....

• !null
Hmm, ik kom er proefondervindelijk achter dat mijn controller een vorstbeveiliging heeft voor de collectoren. Dat wil ik helemaal niet, en ik snap niet echt hoe ik het uit moet zetten. De controller is vrij beperkt, en er is totaal geen manual van te vinden.

Oh well, weer een extra argument om een keer zelf een controller te maken.

• Trusten
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-03 17:05
Hier wordt in de komende dagen de cv ketel vervangen (Nefit Trendline) en een zonneboilersysteem (HR Solar) geplaatst.

Het wordt de Hrs200D/4,8AR met drie collectoren type HPC-1,6 en een staand RVS voorraadvat
van 200 liter + zonnegascombi module, type V2.

2,5 Panelen waren bij ons helaas niet mogelijk i.v.m. montageregels (aan onderzijde en zijkanten een bepaalde maat vrij blijven i.v.m. windbelasting.

Ben heel benieuwd :)

• HHF
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 10:11
Ziet er mooi uit Rhealak.
!null: ik heb een Resol Deltasol SLT . Ik kan deze via mijn LAN uitlezen (heeft geintegreerd LAN interface) en met een Raspberry log ik hem ook naar het net:

https://docs.google.com/s...id=1190342759&single=true

(sorry voor de vreemde link).

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 08-07 18:19
Je hebt het over een forse zonneboiler, kun je een idee geven van het vloeroppervlak van de kekder?

Verder zal je, voor je info vraagt en als je het nog niet gedaan hebt veel info zelf in moeten winnen. Er zijn soms best moeilijke oplossingen beschikbaar welke wel beter werken maar ook meer uitzoek werk zijn voor de installateur. Niet ieder bedrijf zal je ook dat soort oplossingen aandragen

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:29
quote:
!null schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:00:
[...]

Dat zal je vast wel kunnen maken, maar de vraag is waar ga je de retour laten uitkomen? Op de ingang van de hygiene spiraal? En doe je dat dan na de inlaatcombinatie?
Onderkant hygiene spiraal, zou de bedoeling zijn, na koudwater met een terugslagklep.

De boiler staat namelijk 10-12meter van de huidige elektrische boiler (kan niet daar vervangen worden), daarmee dat een ringleiding me wel zo handig leek...

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 29-11-2016 18:06 (22%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

quote:
Jack schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:36:
[...]

Het minimum vermogen van de Calenta 40C is 7kW.
Bij een douchebeurt à 9L/min, dus 4,5L/min heet water, moet de ketel dus minimaal 22 graden bij verwarmen om pendelen te voorkomen. Het is nu eenmaal een flinke ketel met een hoog minimaal brander vermogen.

Als compromis kan je het water uit de hygiëne spiraal terug mengen naar 38 graden.
Dan hoef je het water niet van 15 -> 60 graden te verwarmen, maar van 38 -> 60 graden. Besparing: 51%
Altijd nog beter dan niets... en je kan zo ook langer met je hete buffer tank doen ;)
Dus water van 50(wat eigenlijk niet verwarmt hoeft te worden) doe je eerst terug brengen naar 38 en dan verwarmen naar 60, ja ja ja ..... je zou zo bij remeha kunnen werken haha

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 16:03
https://duurzaambouwloket...onneboilers-fors-964.html

Dus met subsidie kost een zonneboiler 1800 euro en het scheelt 110 euro per jaar in je gasrekening. Even snel kom ik dan op een 'terugverdientijd' van 17 jaar? Waarom kopen mensen dit?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• HHF
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 10:11
quote:
No Hands schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:55:
https://duurzaambouwloket...onneboilers-fors-964.html

Dus met subsidie kost een zonneboiler 1800 euro en het scheelt 110 euro per jaar in je gasrekening. Even snel kom ik dan op een 'terugverdientijd' van 17 jaar? Waarom kopen mensen dit?
Met een grotere installatie loopt de subsidie snel omhoog, en ook de besparing.
Daarnaast staat de installatie bij mij ook op de keukenboiler, wasmachine met hotfill en de vaatwasser. Dan loopt de besparing al snel op omdat je dan electra bespaard ipv gas. (Electra is per kwh 3.5 x duurder dan gas). Ik kom toch al op een besparing van 100 euro per jaar op de wasmachine en 60-70 euro per jaar op de elektrisch keukenboiler. (maar dat is natuurlijk per geval verschillend)
Het is altijd raadzaam om voor je een dergelijke installatie gaat kopen goed te kijken naar de mogelijke besparingen. Inderdaad alleen op douchewater wordt het moeilijk om het geld terug te verdienen. (Maar je doet het ook nog voor een beter milieu).
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:15:
als er 40 ingaat, maakt de ketel daar gewoon 50 van. of meer, geen idee. ik heb geen temp sensor na de ketel maar wel een mengkraan die daar blijkbaar goed mee omgaat. schommelingen heb ik totaal niet.

enige waar mijn menkraan last van heeft, is als er onverhit water van onder de 50 graden komt. dat kan hij op de e.o.a. manier niet terugmengen naar 36/38 graden en dus hebben we koude douche. oplossing: ketel op 50 ingesteld. lager veroorzaakt bovenstaand gedrag.

de SWW uit uit de ZB gaat ook langs mengventiel, en die staat op een graad of 60.
Die koude douche zal wel het aan uit gaan van de ketel zijn, zie je pas als je er voor zit.
Maar vanaf 15 graden verschil schommelt ie niet meer, dat zal nu bij jou ook het geval zijn.
Jammere is dat er dan nog steeds tien kuub gas door heen gaat per maand wat onnodig is, ach ja

• fabstar81
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:23:
[...]
Kan aan mij liggen, maar je wil op temperatuur van ZB tapwater uitschakelen, waarom doe je dat dan niet?
Temperatuur te hoog in ZB = brander uitschakelen. Dat geeft toch geen enkel probleem met detectie van warmwater tappen? Tap je teveel warm water (ZB leeg douchen), dan daalt de temperatuur in de ZB en gaat de brander weer aan.

Probleem lijkt me dan eerder in de CV te zitten, als de ZB geen verwarmingsondersteuning geeft wordt het koud in huis als de ZB warm is (bij bovenstaand systeem). Als je een OTGW hebt kan je die gebruiken om verwarmingsvraag te detecteren.

Of je gebruikt een losse flowsensor in je warmwater, Temperatuur te hoog in ZB & flow in warmwaterleiding = brander uitschakelen
het probleem treedt ook niet op met de ZB op warmte. misschien verkeerde info gegeven. maar de Calenta regelt die temperatuur zelf. temperatuur in ZB hoger dan ingesteld SWW in ketel, dan gast de ketel niet.

het gaat met name om de 3 seconden handjes wassen waardoor de brander aangaat maar de kraan alweer dicht.
quote:
Skipper-93 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:29:
[...]

Dat tapwater aan/uit zetten doe ik handmatig. Dat is hier goed te doen, doordat ik minstens tien keer per dag langs de ketel loop :+ (Calenta 28c)

Om dat onnodige gasverbruik bij handjes wassen te voorkomen gebruik ik Parameter 39 Gasklep Schakeltijd. Bijvoorbeeld op 45 seconden. Dan gaat wel de ventilator draaien, maar de gasklep blijft nog voor 45 seconden dicht.
Een nadeel is dat die parameter ook voor verwarming geldt, daarom zet ik hem in de winter weer op 0 seconden.
gasklep schakeltijd, eens zien of dat op de Calenta 40C precies hetzelfde is. het is denk ik precies waar ik naar op zoek ben.

maar wat boeit het je dat de verwarming pas na 45 seconden aanslaat? ik denk dat ik hem op een seconden of 10-20 zal zetten. mooie gulden middenweg.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True