Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:09
Mede-auteur:
  • Yilar
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-02-2017

Yilar

De warmte van de zon kan op vele manieren gebruikt worden. Het makkelijkst en goedkoopst is passieve zonthermische energie. Een voorbeeld hiervan is een huis met grote ramen op het zuiden waardoor op een heldere winterdag de zonnewarmte het huis direct verwarmt. Hiervoor is geen apparatuur nodig, daarom 'passief'.

Een zonneboiler is een andere manier om zonnewarmte te gebruiken. Hiermee kan tapwater verwarmd worden, en in sommige gevallen ook de woning (bij)verwarmd worden. Dit is een efficiënte en meestal ook kosteneffectieve manier van het inzetten van zonnewarmte. Omdat op deze manier ingezette zonnewarmte meestal het gebruik van aardgas vermindert neemt de afhankelijkheid van deze fossiele brandstof af.
Ik wil een zonneboiler, waar moet ik beginnen?

Belangrijke vragen die bij een zonneboiler moeten beantwoord zijn:
1. Wil ik alleen tapwater met de zonneboiler of ook mijn huis ermee verwarmen in voor en naseizoen?
2. Hoeveel dagen wil ik kunnen bufferen?
3. Hoeveel warm water gebruik ik per dag?
4. Gaat het warm water verbruik in de toekomst toenemen? (opgroeiende kinderen etc.).
5. Kan mijn huis bouwtechnisch het gewicht van het boilervat aan?
6. Heb ik daar een vergunning voor nodig?
7. Wil ik de collector zelf installeren of laat ik het doen door een installateur?
Over het algemeen is een vergunning niet nodig voor het plaatsen van een zonneboiler, echter bij monumenten en/of beschermde stadsgezichten ( Amsterdam-Centrum ) heb je wel een vergunning nodig.

Momenteel is een scala aan zonneboilers verkrijgbaar. De meeste CV fabrikanten hebben inmiddels ook een zonneboiler in hun productgamma zitten ( Remeha, Nefit, Atag, etc ). Wat opvallend is bij deze zonneboilers is dat het boilervat relatief klein is, ergens tussen de 90 en 150 liter.

Zeker als ondersteuning voor de CV gewenst is dan is een boilervat van 90 tot 150 liter niet geschikt. Voor verwarmingsondersteuning moet eerder worden gedacht aan een boiler van 300 liter of groter.

Gemiddeld genomen kunnen zonneboilers opgesplitst worden in drie verschillende varianten:
• Vlakkeplaat collectoren
• Vacuümbuiscollectoren
• Zogenaamd Zuid Europees systeem (vat en collector op het dak)

In vergelijking met PV-panelen is een installatie met een zonneboiler ingewikkelder en daardoor iets duurder. Bovendien moet je binnenshuis plaats hebben voor een boiler en moet die plaats met leidingen vanaf het dak bereikbaar zijn.

Afhankelijk van het gekozen systeem is er ook enig onderhoud nodig, hoewel dat zeer beperkt is en meestal gelijktijdig met de CV-ketel kan gebeuren.

Combinatiepanelen PVTwin

Het lijkt leuk om PV-panelen met een zonnecollector te combineren. Zo kan je beschikbare dakoppervlak dubbel benut worden. Een Nederlandse fabrikant, ZEN Duurzaam, maakte ze, maar ze zijn nu niet meer leverbaar. Tweaker Freemann vroeg om meer informatie.

Hieronder staat de reactie van de fabrikant:

De PVTwin collectoren worden momenteel herontworpen, de vereiste 5”cellen zijn niet meer verkrijgbaar.
Ontwerp en productie moet drastisch worden aangepast om met 6” te kunnen werken.

Wellicht kunnen we eind 2012 de PVTwin weer produceren en leveren.

Eerlijk gezegd heeft dit weinig prioriteit bij ons. Hoewel het een interessant concept is, en de opbrengst per m2 groter is dan met ZT en PV apart, zitten er in de praktijk veel nadelen aan dePVTwin collector. Bijna in alle gevallen is het veel gunstiger om apart een thermische collector toe te passen, en daarnaast onze dak-geÏntegreerde PowerVolts.

Nadelen PVTwin:
- Veel lagere water temperatuur uit de collector.
Door de PV-cellen op de absorber, is het eigenlijk een behoorlijk slechte thermische collector geworden, de spectraal-selectieve absorber werkt niet meer. Water in de zonneboiler wordt maximaal 50-60C in de zomer, opbrengst fors lager dan “gewone” thermische collector.

- Extra opbrengst van PV is bescheiden: 1,5% minder opbrengst bij 10⁰C hogere temperatuur. Door het koelen van de cellen is de temperatuur 10-20C lager dan met een “gewoon” PV-systeem dak-geÏntegreerd. Dus slechts 3% meer opbrengst per Wp.

- Prijs is relatief hoog, minimaal een optelsom van los PV-systeem + thermisch systeem. PVTwin is namelijk niet gemakkelijk te maken (speciale laminaat afmeting, adhesive verbinding laminaat aan absorber, hoog-temperatuur junction box, etc…).

- Thermische collector heeft optimum, afhankelijk van warm water verbruik. Heeft geen zin om 25 m2 PVTwin collector te plaatsen als enkel voorverwarming tapwater voor een gezin van 4 personen gewenst is… Optimale oppervlakte is dus meestal klein, en dan weinig geschikte omvormers daarvoor beschikbaar.

- Grote oppervlaktes zijn bruikbaar voor ondersteuning laag-temperatuur verwarming, of zwembadverwarming. Echter, dan is juist de lagere thermische opbrengst een groot nadeel: de warmtevraag is dan veel groter in de winter, beetje in voorjaar/najaar. En PVTwin opbrengst dan heel laag. Met “gewone” collector is juist in die periodes de opbrengst veel hoger.

- Praktijkervaringen met de PVTwin
www.energygo.nl/download/2013VV02+082-87.pdf

De meeste installaties in Nederland zijn zeer bescheiden van opzet. In het buitenland worden veel grotere installaties geplaatst, waarbij het hele ontwerp van het huis rondom de boiler is gesitueerd. Een voorbeeld is te vinden op de site van boilerbouwer Jenni uit Zwitserland.
http://www.jenni.ch/heizen-mit-der-sonne.html

ericplan wijzigde deze reactie 11-03-2016 15:33 (128%)
Reden: Link gefixt en dode links van plaatjes verwijderd

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:36:
Ik heb er een (sinds de bouw van de woning 14 jaar geleden zit-ie er in), waarbij ik helaas geen specs/typenummer/handleiding heb. Ook vandaag heeft-ie even staan borrelen, maar in mijn ervaring is het praktisch nut erg laag: alleen 's zomers haalt-ie 80 graden, maar met 2 personen douchen we hem al heel snel leeg. Plus dat het aantal dagen dat-ie echt warm is vrij beperkt is, en dan ook nog grotendeels ten tijde dat je op zomervakantie bent.
Zonder het te hebben doorgerekend denk ik dat de energiebesparing hierdoor zeer laag is.
Meten is weten. Vanochtend was het voorraadvat (110 liter) onderin 9 °C en bovenin 11 °C. Nu staat er 26 °C en 28 °C en dat gaat vandaag nog wel even door. Dat betekent simpelweg dat er veel minder energie nodig is voor de naverwarming tot een lekkere douchetemperatuur of afwaswater. Afgelopen jaren heeft de zonneboiler van 1 november tot 1 maart steeds zo'n 150 kWh per winter opgeleverd, gemeten met een warmtemeter en rechtstreeks gekoppeld aan warmwater gebruik. Dat is energie die anders door de CV-ketel geleverd zou moeten worden.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
ecowoman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:25:
Gisteren hebben we glycol ververst , maar er blijft een luchtbel in het systeem zitten. Dit komt waarschijnlijk doordat we niet op het hoogste punt van de heatpipes een ontluchter hebben zitten. Aangezien het daar meer dan 170 graden wordt in stagnatie, hebben we een afsluiter en daar bovenop een ontluchter nodig die tegen die temperaturen bestendig is. Welke ontluchter en afsluiter kunnen daar tegen?
Je zou hier kunnen kijken:
https://shop.landefeld.de...single&param_0=KH+12+B+ES

Ze leveren ook in NL. Is in ieder geval een shop waar alle specs goed vermeld zijn. Voor de ontluchter zou ik me niet zo druk maken, die zal nooit zo heet worden (Want bij stagnatie ga je niet ontluchten).

ZonPHP PVOutput

• ericplan

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Ik denk dat Warmteservice die wel
kan bestellen. Heb ik goede ervaringen mee.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
ecowoman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:14:
Bestellen zal neem ik aan dus 21 dagen duren. Het zou mooi zijn als ik een webshop kan vinden die hem op voorraad heeft, maar dat zal wel wishful thinking zijn..
Ws heeft meestal binnen twee dagen z'n spullen binnen als je in de "straat"winkel bestelt. Ze doen veel met Flamco.

ericplan wijzigde deze reactie 01-02-2012 07:56 (4%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:22:
We hebben nu een zonneboiler van 110ltr. De kinderen worden groter, dus die kan straks niet voldoende leveren voor de douchepartijtjes.

Wat zijn nou goede ideeën om de warmwatercapaciteit uit te breiden? Extra zonneboiler?
Zijn er dusdanig goed geisoleerde buffervaten verkrijgbaar die je op je dak kunt zetten?

edit: denk dat ik al wat weet. Op zolder hebben we ruimte voor een liggende boiler, een paar extra collectoren op het dak en voor de winter: bijstoken met elektriciteit.

liggende warmtepomp-zonneboiler met mogelijkheid tot bijverwarmen van de CV....Lastige combi.
We hebben hier ook een Nefit/Bosch 110 liter met twee collectoren. Zelf uitgebreid met 50 liter door ook de interne boiler van de Combifort te vullen. Voor dezelfde overweging gestaan, maar besloten het zo te laten. Voor een Q-solar is m'n stookkast te klein en het gaat me te ver om er een kleine slaapkamer voor op te offeren. Daarmee blijft de rol van de zonneboiler dus beperkt tot warmwater. Inmiddels is de situatie gewijzigd en is de oudste zoon op kamers gaan wonen. Met drie personen komen we een heel eind met de 110 + 50 liter.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:53:
de qsolar stookt in de boiler, een drinkwater boiler stookt op de waterleiding na.
conceptueel nogal een verschil, maar alleen toepasbaar in grotere huizen en gezinnen.

@ericplan
hoe krijg je nu swinters die kleinere boiler met een warmtepomp warm,
hij kan gewoon onder zo`n geile 300Wp kneiter staan.
(voorschakelen van keukenboiler?)
Combifort is gewoon een HR-ketel met ingebouwde boiler, geen warmtepomp. En qua concept stook je daar ook in de boiler. En ik kwam er zelfs achter dat de CV warmte aan de drinkwaterboiler onttrekt. Strikt genomen doet de zonneboiler in de wintermaanden dus ook aan CV-ondersteuning.

En op m'n dak durf ik niet teveel, ik heb nogal gevoelige buren. M'n dak ligt nogal in het zicht en het blijft beschermd stadsgezicht, dus alles, zelfs een dakdoorvoer, is vergunningplichtig (en wordt dus ook EUR 196,- duurder, minimum leges)

ericplan wijzigde deze reactie 06-03-2012 20:08 (2%)
Reden: leges

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Uitzonderlijk. Voor de tweede keer deze maand zijn zonneboiler en CV-boiler zonder bijstoken boven de 60 graden gekomen.
160 liter water van 65 graden, wat zullen we daar eens mee gaan doen :9~

ericplan wijzigde deze reactie 19-03-2012 16:55 (6%)
Reden: foto edit

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
NovapaX schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 07:51:
@ericplan
Wat doet die draaischakelaar rechtsonder?
Hellingshoek panelen? Watertemperatuur?
Die draaischakelaar zit in het warmwatercircuit van de CV-ketel. Afhankelijk van het stoplicht kan je de ketel een half uur laten stoken om extra warm water te krijgen. De panelen staan onder een hoek van 30 graden, pal zuid gericht. Welke watertemperatuur bedoel je?

ZonPHP PVOutput

• Yilar
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-02-2017

Yilar

3.055 Wp+Solior 3,1GJ

Topicstarter
Misschien goed om mijn type zonneboiler in de startpost op te nemen Eric? Het is een soort zuid-europees systeem, maar dan een type wat hier ook goed werkt, het zuid europese systeem in de startpost is niet zo goed in vrieskou :)

Het betreft een Solior FL150, kan 150 liter water verwarmen tot max 90 graden, heeft een vries beveiliging en staat in zijn geheel op je dak (handig bij weinig ruimte in huis) Apparaat is ontwikkeld in Nederland en wordt daar ook nog gefabriceerd. Daarbij is het grotendeels uit gerecycled materiaal gemaakt! Inmiddels al twee jaar actief in mijn huis en het werkt prima. Nadeel: beperkte monitoring mogelijkheid

http://www.ithodaalderop.nl/producten/zonneboilers/solior

Yilar wijzigde deze reactie 20-03-2012 11:05 (27%)

Sonnenertrag Profiel

• ericplan
Bovendien moesten we ook nog afwassen en staat de wasmachine (hotfill en sun powered) te draaien.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
stefimke schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:17:
[...]

Hey wat een gaaf ding! Relatief compact, platdak-plaatsbaar, geen ballast-gedoe en geen vat bij m'n ketel, daar heb ik namelijk nogal weinig plek.

Je zegt beperkte monitoring mogelijkheid, maar heb je een idee welke impact de installatie heeft gehad op je gasverbruik?

Past dit zomaar op elke ketel (heb een Nefit Ecomline Excellent HR van ca. 2001) ? Na wat zoeken kwam een post van je tegen waarbi je je ketel in een "zonneboiler" stand hebt gezet?

Enige vervelende wat ik zo snel zie is
* zo'n 300kg verdeelt over 4 kleine pootjes op je dak... da's 75kg continu op een klein pootje. Gaat dat geen enorme deuk in de isolatielaag opleveren?
* je zit vast aan de dakdoorvoer 50cm uit de lage kant van het ding, dat moet maar net goed uitkomen.
Die belasting kan je natuurlijk simpel over een groter oppervlak spreiden door een grote stoeptegel onder het pootje te leggen.
Er zit nog een klein nadeel aan, er is een elektrische anti-vries voorziening en ook je waterleiding moet naar het dak, waardoor er ook daar maatregelen tegen bevriezing genomen moeten worden.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:44:
Da's een goeie.
Maar de initiele berekening geeft je dan wel een conservatieve schating. Overigens kwam mijn berekening gruwelijk dicht bij de gasmeting die ik vorig jaar gedaan had.

Zijn er voor de items die jij noemt kengetallen beschikbaar?
Ik heb wel langdurige gegevens over het aantal liters warmwater dat gebruikt wordt in ons gezin. Vorig jaar gebruikte ons gezin 86 m3 koud water en 55 m3 warm water. Warm water wordt gebruikt voor afwas (geen vaatwasser), wasmachine (hotfill), schoonmaak en douchen. Gezinsgrootte is 4 personen.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
NielsTn schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:09:
Zojuist kwam mijn leverancier van de Qsolar langs op de koffie :)

En hij kaartte zelf aan om een elektrisch element in de ketel te (laten) plaatsen.
Dussss... met mijn verzoek om eens eea nader te bekijken + prijzen,
weten jullie wellicht wat mijn volgende project kan zijn ;)
Dat lijkt me een prima oplossing, kan je gasaansluiting ook de deur uit :)

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:49:
Met dit weer zit m'n 75l AGPA zonneboiler vrij snel op z'n maximumtemperatuur (80o), en stopt dan met verwarmen. Als ik er daarna heel veel litertjes uithaal (ik schat grofweg de helft) staat de thermometer nog steeds strak op 80. Ik zou dan uiteraard graag zien dat-ie verder gaat met verwarmen, er is tenslotte een sloot koud water ingegaan. Dat doet-ie echter niet... is dat normaal? Moet ik hem dan daadwerkelijk eerst verder leegtrekken voor-ie weer gaat opwarmen? Of wacht-ie tot de collector op het dak onder het kookpunt is o.i.d.?
Als het goed is komt het koude water onderin het vat binnen. De temperatuursensor zit waarschijnlijk in een dompelbuis aan de bovenzijde. Daar blijft de temperatuur langer hoog. Overigens zou ik de temperatuur hoger zetten dan 80 graden, dan heb je toch weer iets meer speling en slaat de zonneboilerpomp ook weer eerder aan.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:15:
[...]

Oftewel halverwege de dag warm water gebruiken zorgt niet voor een betere benutting van zonnewarmte. Jammer.

[...]

Ik zou wel willen maar ik heb geen knopjes, helemaal niets...
Misschien een keer op zoek naar een installateurshandleiding? Of heb je de stuurprint al bekeken. Daar zitten vast wel instelpotjes op.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:34:
[...]

mkleinman, ik heb momenteel ook een 300l boiler met 48 pijpen in gedachten. Hij blijkt dus lekker warm te kunnen worden, zelfs in Lelystad ;)

Hier is de boiler om 5 uur 's middags al op 95 gr. Al 3 dagen op rij...Daar had dus ook een groter vat aan kunnen hangen (nu 110 l).

edit:
@kockie: hoe warm is het buffervat in sep/okt wanneer je het weer nodig gaat hebben?
Gaan die twee vlakke plaatcollectoren toch weg? Er kan veel veranderen in een paar maanden ;) Overigens zou je kunnen overwegen om een tweede boiler in serie met de andere te zetten. Met een beetje slimme regeling heb je dan aan je huidige collectoren genoeg. Ze worden nog wel eens aangeboden op marktplaats.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
BarryH schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:45:
mijn zonneboiler staat geschakeld met een calenta van remeha.
deze ketel heeft een zonneboiler sensor die op de aanvoerleiding van ZB naar ketel zit en de watertemperatuur meet.

op de boiler van de ZB zit ook een temp. sensor. deze geeft een hogere temp aan (logisch, want de aanvoerleiding koelt af als er een tijdje geen water stroomt).

kan ik de sensor op de boiler naast de huidige aansluiting de zb controller ook (parallel) op de remeha aansluiten, als beide sensoren vergelijkbare karakteristieken hebben? of krijg ik dan een soort kortsluiting?
Een sensor is gewoon een temperatuurgevoelige weerstand. Als je twee weerstanden parallel zet wordt de totale weerstand lager (Wet van Ohm) Je kan de sensor dus niet ongestraft parallel zetten.
quote:
wiljan_M schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:22:
ontdekt dat de pomp van de zonneboiler niet meer draait. temp van vat 30 graden en collector boven de 100 graden. Pomp is heet terwijl de leidingen koud zijn.
Ik heb wat zitten googlelen. Hij kan gewoon stuk zijn , er kan lucht in zitten of hij zit vast.
Omdat laatste te controleren moet je de pomp as draaien. Om daar bij te komen moet je kapje weghalen.

Nu is mijn vraag: kan ik met druk op het systeem het kapje van de pomp verwijderen om bij de pompas te komen ?? Ik wil niet dat de vloeistof me om de oren spuit ;-)
Het kan zijn dat de ZB-controller de collectortemperatuur te hoog vindt en daarom uitschakelt.

ericplan wijzigde deze reactie 27-05-2012 12:13 (29%)

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
BarryH schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:13:
@ericplan: wat ik bedoel is dat 1 sensor aan 2 controllers aangesloten wordt( dus zowel aan de ZB controller als aan de calenta)
kan dat?
Nee, kan helaas ook niet.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
Mooi dat het opgelost is. Heb je geen (automatische) ontluchter met kraan op het hoogste punt van je installatie? Of kan je daar niet bij?

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
wiljan_M schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:40:
[...]

Geen ontluchter. Ik had altijd begrepen dat een automatische ontluchter niet mogelijk is omdat de vloeistof zo warm kan worden dat het over kan gaat in stoom. Of zit ik nu helemaal fout?

Maar hoe er nou weer lucht in kan komen ? Heeft er misschien altijd al ingezeten. Met een systeem druk van 2 bar kan het toch niet van buiten komen ?
Er zit bij mij een afsluiter met daarop een automatische ontluchter. In principe staat de kraan altijd dicht. Water bevat altijd een beetje lucht en al die kleine belletjes verzamelen zich op het hoogste punt.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
Civil schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:23:
[...]

Ja dat weet ik heel zeker :)

Zelfs als we zouden willen, we kunnen nog nergens warm water aftappen in het huis. Er is momenteel één mengkraan in het huis en die geeft nog geen warm water.

Overigens misschien nog goed te vermelden dat de capaciteit van het vat 165 liter is.
Is het vat wel gevuld? Waar wordt gemeten? Mbt verbruik in de winter. Je hebt natuurlijk geen pomp nodig bij deze systemen, dus dat bespaar je.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
KifArU schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:43:
Voor een toekomstig huis ben ik me aan het oriënteren op zonneboilers.
Daarbij probeer ik in te schatten of te berekenen wat de optimale grootte is voor het opslagvat.
Vaak zie ik in discussies opmerkingen en tips die neerkomen op "hoe groter, hoe beter".

Nu vond ik dit onderzoek: http://www.ideg.info/media/docs/zonneboilersimulaties.pdf en dat geeft toch een ander beeld.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Is dit onderzoek correct of is het achterhaald of bevat het vreemde uitgangspunten, waardoor de uitkomsten minder goed bruikbaar zijn?
Het onderzoek gaat alleen over gebruik van zonneboilers voor warm drinkwater. In een nieuwbouwhuis zou je een zonneboiler prima kunnen inzetten in combinatie met LTV (lage temperatuur verwarming) bij radiatoren of vloerverwarming. In combinatie met slimme plaatsing van ramen op het zuiden kan dan een fikse gasbesparing gerealiseerd worden.
Kijk dus eerst wat je wil en wat er kan bij je toekomstige huis.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:57:
en hans, hoe is het nu met je sunsunsystems heat bomb ? ;)
hier is tie nu 92,2c onderin, toch is er geen stagnatie geweest door een kinder-badjesfeest in de tuin.
De Quooker staat hier ook bijna niets te doen. Er komt water van 92 °C in, even een beetje bijverwarmen met solarstroom en vervolgens een lekker kopje thee zetten.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
mkleinman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:46:
Vraagje.

Ik kan met mijn nieuwe controller kan ik de pomp aansturen op toerental. De controller probeert dan de deltat constant te houden.

Kan elke standaard cv pomp dit aan?
Elke standaard, niet zuinige pomp, kan dit. En meestal is de software van de controller zodanig ingesteld dat het toerental niet al te laag komt, zodat je pomp blijft draaien en niet stil gaat staan.
Alle zuinige pompen kunnen dit niet, je sloopt je pomp en je controller.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
pielle007 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:54:
[...]

Dat ben ik met je eens, vandaar mijn interesse in de zonneboiler.
Gezin is compleet met 1 kind :)
Het gaat mij meer om het praktische, dus kan het wel wat ik wil? En is er dus iemand die een soort gelijke opstelling heeft, of gaat er dusdanig veel warmte verloren (vanaf het dak naar kelder) dat ik wellicht beter in iets anders kan investeren?

Heb een installateur dezelfde vraag gesteld en krijg het volgende antwoord:

"De zonneboiler zou evt. ook in de kelder kunnen, dan hoeven wij alleen maar leidingen aan te leggen van de collectoren naar de boiler. Tevens het advies voor de Nefit boiler te gaan, deze geeft meer rendement.
Bij de Nefit boiler wordt het water in de boiler (voorraad) verwarmd door de zonnecollectoren door middel van een spiraal die door de boiler (drinkwater) loopt.
Bij de Remeha Boiler is dit net andersom, deze heeft een vat met Glyserol verwarmd door de collectoren waar een spiraal door loopt voor warm water. Deze heeft dus geen warmwater op voorraad maar warme Glycerol."
Wanneer gebruik gemaakt wordt van goede isolatiematerialen (lees Armaflex oid) zullen de leidingverliezen beperkt blijven. Overigens wordt het circuit gevuld met water waaraan glycerol is toegevoegd. Dit spul heeft precies dezelfde werking en functie als de antivries in de autoradiator.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:51:
Bovenop de collector zit een automatische ontluchter en de manometer schokt niet, dus lucht sluit ik uit. Ik heb er vroeger wel lucht in gehad, dat hoor je meteen aan de pomp.
Maar die staat als het goed is bij normaal bedrijf dicht. Of zet je die open tijdens het ontluchten? Het drukverloop doet denken aan lucht. Bij mijn vlakke plaat collector zie ik geen enkele schommeling in de druk. Let wel dat het leidingverloop bij een heatpipe anders is dan bij een vlakke plaat. Een vlakke plaatcollector heeft in feite één lange spiraalvormige leiding. Een collector met heatpipes heeft een aantal parallel geschakelde buizen die samenkomen in een verdeler. Dat je geen lucht hoort in de pomp wil dus niet zoveel zeggen.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
WoudseHoeve schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:48:
[...]
De heatpipes werken heel anders als de vlakke plaat collectors, ze hebben alleen aan de bovenkant contact met de glycol/water mengsel.
:? :?
Leg uit.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Kleverig vooral ;)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:26:
Hmm, vanochtend weer fiks lagere druk. Er zijn dus 2 symptomen: lucht in het circuit en dalende druk.

Plan Z):
alle heet water uit de boiler getapt (zonde). Dus de hele boiler op 18-19 graden gebracht. Druk opgevoerd tot 1,5 bar.

Als ik wat fitter ben klim ik op het dak om de automatische ontluchter te checken. Ik begin te vermoeden dat -ie dicht staat c.q. geblokkeerd is.

edit: denk dat ik de boosdoener gevonden heb:
[afbeelding]

Als de ontluchter standaard open staat en er verdampt glycol, verdwijnt het door een geopende ontluchter. Duh. :-(

Die heb ik dus maar even dichtgedraaid.
[afbeelding]

Voor de totaalbeleving nog even de volgende plaatjes:
36 heatpipes op 250 graden WZW.
[afbeelding]

En nog even een blik op de zuidelijke dakkapel. Wat denken jullie: hier past links toch nóg een Yingli Panda?
[afbeelding]

Je moet een beetje in beweging blijven, nietwaar? De hele dag liggen is ook dodelijk saai.
En dan zit 't nog niet goed! Kan jij niets aan doen, maar die ontluchter hoort zuiver verticaal te zitten. Anders sluit de vlotter dat ding niet goed af, mogelijk ook een oorzaak, want zo heet zal je collector de afgelopen weken toch niet geweest zijn? Mooie plaatjes overigens, maar wel een beetje onverantwoord als ik je berichten via de DM goed interpreteer.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 22:10:
[...]

@ericplan:
Ik heb de handleiding nu helemaal in mijn kop zitten....Uiteindelijk gebruik je die ontluchter alleen wanneer je het systeem vult. Dus, met een beetje mazzel, hoeft -ie niet meer in actie te komen.
Klopt, maar hij zit fout. Zeker als ik m'n installatie net gevuld heb staat die kraan gerust een week open, behalve uiteraard in hoog zomer. Zoals die ontluchter nu geplaatst is heb je er eigenlijk niets aan en zou je aan de kraan genoeg hebben. Het is gewoon een installatiefout en de jongens die geïnstalleerd hebben horen dat te weten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij de afgelopen weken temperaturen in je collector boven de 100 graden gehad hebt. Er is gewoon vloeistof gelekt, geen damp.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:13:
Net weer even omhoog geklommen....De ontluchter is de volgende:
http://www.purgomat.de/english/purgo-o-mat-150-heat-en.html
Ik had 'em even opengemaakt en die zat vol met glycol. Ik kan me voorstellen dat, wanneer de druk maar hoog genoeg is, de vlotter goed tegen het ventiel wordt aangedrukt en dus "dicht" is.

Ik ga maar eens op zoek naar een stukje pijp met een bochtje van 90-38=52 graden dat ik erop kan schroeven. Daar kan de ontluchter dan weer op zodat -ie perfect verticaal staat. Het moet natuurlijk wel een stukje pijp van een centimeter of 10-15 zijn, anders creeer ik een schaduwprobleem op paneel A4.

Lastig allemaal.
Klopt, maar voordat de vlotter goed sluit lekt er eerst glycol. Doordat hij scheef staat komt de vlotter pas later omhoog en sluit dus ook later af. Ik heb overigens dezelfde ontluchter op het dak, komt die ontluchter nog van je oude installatie?

Ik zou de gehele kraan en ontluchter demonteren, stukje pijp, ca 15 cm, knietje naar rechts, stukje pijp ca 15 cm, knietje naar boven en daar kraan met ontluchter op. Dan zit de kraan met ontluchter boven de manifold van de heatpipe, (dus ver van je zonnepaneel) heb je geen rare bochten nodig en heb je ook nog een dood stukje leiding dat de lucht verzamelt. Alleen de ontluchter zou ik niet doen, want dan vervalt het laatste voordeel. (maar hoef je niet je systeem af te tappen)

ericplan wijzigde deze reactie 23-09-2012 11:58 (19%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Afsluiter <-> Knelfitting recht 15 mm x 3/8 buitendraad<-> stukje pijp<-> knelfitting haaks 15 mm<-> stukje pijp <->knelfitting knie 15 mm x 3/8 binnendraad <-> ontluchter
Bij voorkeur teflondraad, geen tape, gebruiken, sluit beter af en kan beter tegen hitte.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:31:
Kijk aan! Meteen een boodschappenlijst. Thanks!

edit: is het raadzaam om dat meteen te isoleren?
Boven de kraan is geen flow, warmteverliezen zijn daardoor beperkt en het is een beletsel om het later goed op te lossen. Waarschijnlijk heeft de afsluiter 1/2" buitendraad(check, bij mij wel) dus als je toch gaat aftappen moet je het boodschappenlijstje aanpassen of allebei kopen:-) Waarschijnlijk is de knelfitting 15 x 3/8 wat lastiger te krijgen.

Knelfitting recht 15 mm x 3/8" buitendraad wordt dan knelfitting recht 15 mm x 1/2" buitendraad en
knelfitting knie 15 mm x 3/8" binnendraad wordt dan knelfitting knie 15 mm x 1/2" binnendraad

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:31:
Kijk aan! Meteen een boodschappenlijst. Thanks!

edit: is het raadzaam om dat meteen te isoleren?
edit 2:
ik zou het al redden met een 3/8 verlengstuk van 50mm omhoog, dan knietje naar rechts, 10 cm pijp, knietje verticaal en daarop de ontluchter.
Ik ga even uit van artikelen die niet al te exotisch zijn en die je, ter plekke op het dak, kan aanpassen aan de situatie. Als zo'n 3/8"verlengstuk net tekort is, mag je weer van het dak af om iets nieuws te halen. Een paar stukjes pijp van verschillende lengte steek je zo in je zak mee het dak op.
En je systeem hoeft trouwens niet helemaal leeg als je de kraan verplaatst, alleen zorgen dat de druk eraf is is voldoende, je zit tenslotte op het hoogste punt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 15:08:
Ik kan er ook een extra kraan tussen zetten, nog makkelijker. Oké, kost een paar euro, maar dan heb ik de voordelen die je hierboven beschijrft, en niet de nadelen.
Is op zich een slim idee, maar een kogelkraan 3/8 is zeker niet standaard. Moet je weer met verloopnippels gaan werken en elke extra verbinding is een kans op lekkage. Kraan en ontluchter zitten overigens aan elkaar met een pakkingring, haal je die uit elkaar krijg je weer een verbinding die je moet tapen. Ik gebruik loctite 55, maar in mijn circuit zitten geen tapeverbindingen ik weet dus niet hoe problematisch dat is, maar ik geloof Ecowoman direct.
Alle reden dus om even rustig je plan te trekken en kijken of je de goede materialen kan krijgen. Voorlopig zit het. (geen garantie?)
quote:
ecowoman schreef op zondag 23 september 2012 @ 15:50:
[...]
GEEN teflon gebruiken, kan absoluut niet tegen de hitte die bij een zonneboiler komt kijken (been there, done that :( ). Solar schroefdraadtape is wel geschikt.
Is ook teflon, maar speciale. Geen Gamma-meuk.

ericplan wijzigde deze reactie 23-09-2012 16:53 (18%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:53:
Heb ik ook, maar da's niet het hoogste punt in mijn leidingsysteem :(
Je kan 't dak op....

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:27:
Afgunst is een nare emotie.....Ik ben zeer jaloers op mensen met een Qsolar. Echt mooi spul.
Ik ben zeer jaloers op mensen met überhaupt ruimte voor een zonneboiler van 380 liter. Dat past niet binnen de 1 m2 die ik als CV-kast heb (nee, appartementen hebben geen zolder).

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
mkleinman schreef op maandag 10 december 2012 @ 06:21:
[...]

Ik vermoed dat Aceton en alle rubbers in het systeem ( pomp oa ) dat na verloop van tijd niet leuk gaan vinden en dat het systeem gaat lekken. Aceton heeft ook de nare eigenschap ( voor dit geval ) om bij relatief lage temperaturen te willen verdampen. En dat wil je niet voor warmtetransport naar je boiler.

Je zou dan nog kunnen proberen om met relatief goedkope antivries het systeem te vullen ( is ook een soort glycol, de giftige variant ). Risico dan is alleen dat door de mogelijk hoge temperaturen je glycol kapot gaat en je allerlei brokstukken in je systeem gaat terug vinden.
En het mag niet. KIWA eist of een dubbele scheiding of goedgekeurd koelmiddel bij een enkele scheiding. Dit omdat bij een lek bijvoorbeeld in je warmtewisselaar er koelmiddel in het drinkwater zou kunnen komen.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
dollyking schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:55:
Aceton lijkt mij prima, maar te gevaarlijk. ik ken wel grotere systemen, en die zijn gevuld met buthaan, maar dat lijkt mij voor huis tuin keuken gebruik ook niet veilig.
Olie zou moeten kunnen, je hebt natuurlijk van die olie radiatoren maar wat daar voor een type inzit, kan ik zo niet vinden.
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en het systeem gevuld met een glycol/water mengsel. ik heb gemend tot - 12.5 graden Celsius. de vorst-beveiliging springt aan vanaf -10. Daarmee ben ik denk ik voor de meeste dagen wel gedekt.

Ook heb ik er een blikje anti-corrosie vloeistof (koelsysteem automotive) bij in gedaan, omdat ik uitsluitend stalen cv leidingen heb gebruikt
Je mag natuurlijk hopen dat bij eventuele bevriezing de lekkage buiten ontstaat. Want dat giftige plakkerige spul wil je natuurlijk niet in je huis hebben.
En regels over drinkwaterveiligheid zijn blijkbaar niet aan je besteed?

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
BenH schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:06:

Overigens ben ik ook benieuwd wat de ervaringen zijn tijdens de (koude)winterdagen van afgelopen dagen / weken; levert een vlakkeplaat / heatpipe nog warm water? Zo ja, hoeveel graden is dit water maximaal?
Ik heb twee vlakkeplaatcollectoren, ca 4 m2, en die doen het best wel goed in de winter. Zonneboiler (110 liter) warmt op zonnige winterse dagen wel op tot een graad of 40. Daar hoeft dus niet veel meer aan gedaan te worden om lekker te kunnen douchen.
Eigenlijk verbaas ik me er altijd over hoe goed zo'n ding in de winter nog presteert.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
BenH schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:39:
[...]
Dat is goed om te horen!

Nu is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil dat jij 4m2 collector op 110 liter hebt.. Ik wil 8m2 collector op 2000 liter maar of het dan nog uberhaupt verschil gaat maken ..
Je kan natuurlijk een kleinere boiler erbij nemen en daarmee de grotere opwarmen, of direct warm water uit de kleinere gebruiken als je dat nodig hebt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Overigens deed de zonneboiler het ook best goed vandaag. De 110 liter water is opgewarmd tot 32-36 graden.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:01:
Met een WTW vergroot je eigenlijk je boiler zonder het bijbehorende ruimtebeslag. Volgens mij heeft eric-pvt een 700l boiler en mkleinman eentje van dik 500l. En dat in een vat van resp. 380 en 300 liter.

Het is gewoon gzip/pkzip/rar. LZ compressie van warmte.
Moet je wel een zolder hebben :|

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
drielp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:53:
Komende week een offerte aanvragen bij mij lokale CV-boer voor een zonneboiler systeem. Het wordt waarschijnlijk een Nefit Solarline 1-110. Samen met een douchewtw van technea moet dit genoeg zijn voor voldoende warm water voor een twee-persoonshuishouden. Mijn oude ketel uit 1999, ook een Nefit , is geschikt voor een zonneboiler dus die hoeft nog niet direct vervangen te worden.
CV ondersteuning is niet echt nodig, de houtkachel doet het perfect, dus een eenvoudige opstelling is voorlopig voldoende. Maar dat dacht ik ook met de eerste PV opstelling ;) Het gasverbruik voor verwarming is momenteel lager dat het verbruik voor warm water....

Zijn hier nog mensen die ervaging hebben met de Nefit SolarLine 1-110? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?
Ik heb een Nefit Solarline 2-110, staat op zuid 30 graden plat dak. Dus één met twee collectoren. Lijkt me dat je daar langer plezier van hebt, dwz dat je CV-ketel in de zomer nog langer uit kan blijven. 110 liter is trouwens niet veel. Met een bewolkte dag zit je al snel zonder warm water. Als ruimte geen issue is zou ik voor een grotere set gaan, zodat je meer warm water kan bufferen en sneller je boilervat kan opwarmen.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
drielp schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:29:
[...]

Twee collectoren is wel mogelijk, maar een tweede kan altijd nog geplaatst worden. Ik wil het eerst uitproberen wat de opbrengst is icm een douchewtw van technea.

Wat is ongeveer de douchetijd met een 110 liter boiler op 80 gr C en een douchewtw?

Zelf denk ik dat een 15 minuten haalbaar moet zijn. Omdat ik onregelmatig werk, douche ik ook onregelmatig. Vaak laat in de avond. Mijn vriendin houdt van uitslapen en doucht meestal laat in de ochtend. Het zou dus moeten lukken met 110 liter.
Voordeel van twee collectoren op een relatief kleine boiler is de winst in opwarmtijd met name in voor- en naseizoen én de winter. Ik heb de boiler deze winter al weer een paar keer op 38 graden gezien, dat ga je met een enkele collector niet redden. Douchetijd is wat lastiger te zeggen. Die 110 liter warm water heb je nl niet volledig ter beschikking omdat er tijdens het douchen koud water de boiler instroomt. (afhankelijk van je setup met je WTW overigens).

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Heerlijk als je op een zomeravond onder een warme douche staat zonder dat daar, op dat moment, gas of elektriciteit voor nodig is. Dat is toch wel het gaafst.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Duitse sites gaan uit van 50 liter per persoon voor het boilervat. Verder is het erg afhankelijk van je warmwatergebruik, zoals wel een bad of niet, heet water in de keuken komt uit de boiler of niet enz. Een lastige is de 80-liter boiler in je CV. Daalderop Combifort oid? Zonder lastige ingrepen zal deze meestal in serie zitten met de zonneboiler en in de zomer dus opgestookt moeten worden terwijl je warmwater genoeg hebt in je zonneboiler.
Vlakke plaat doet het hier ook in de winter redelijk, dwz op een heldere winterdag regelmatig een delta T van 30 graden.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:53:
[...]
Waarom is de 80L boiler een lastige? Ik wil deze voeden met het water van de zonneboiler. Dit is een losse Nefit Boiler die gestookt word door de Nefit HR Ecomline. Boven de keuken een 10L Daalderop Close Up vanwege de lange leiding van zolder woonhuis naar keuken achter het huis. Ook deze 10 wil ik voeden met de zonneboiler. Zo kan de 80L en 10L als naverwarmer functioneren. Deze leiding had ik al gemaakt voor als de 10L Boiler stuk is. Of als ik eens zeer veel warm water nodig zou hebben.
Heetwater in de keuken is dus geregeld. Afwassen met water van 40 graden heeft een lage WAF (of MAF).
Maar die 80 liter boiler moet altijd conventioneel warm gestookt worden, ook als je zonneboiler vol warm douchewater zit. Of wil je 80 liter water wegspoelen? Je bent dan beter af met de constructie zoals die ook bij de Qsolar zit. Daar wordt de boiler of door gas, of door solar verwarmd en bij eric-pvt zelfs elektrisch.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:30:
[...]
Ik begrijp het probleem niet. Als ik Douche of een bad neem word deze 80L boiler met water uit de zonneboiler gevuld. Al naar gelang de temperatuur van de zonneboiler zal de HR CV ketel het water uit de zonneboiler na verwarmen of niet. Of maak ik een denkfout?
Dat klopt, maar de eerste 80 liter zijn koud als je CV-ketel uit staat, terwijl je zonneboiler misschien wel 200 liter water van 60 graden of meer heeft staan. Het leuke van een zonneboiler in de zomer is dat je zonder naverwarming kan.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:38:
vreemde waarde, mijne staat standaard op 85c en die heb ik verhoogd naar 92,5 voor de top sensor bovenin
Idem, misschien nog wel iets hoger. Enige opmerking zou kunnen zijn dat wanneer de installateur standaardisolatie gebruikt heeft, deze niet tegen deze temperaturen kan en gewoon smelt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
MasterMaceMichu schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:15:
[...]

Even mezelf quoten....Aanvullende vraag: Hebben jullie ervaring met logging? Ik ben gek op grafiekjes, schema's ed, hoe meer data, hoe beter.... ;)

Heb nu o.a. een Resol DL2 aangeboden gekregen, kan er niet veel over vinden.
Bedenk eerst wat je wil meten, want zonder aanvullende (dure)hardware kom je er niet. Wil je aan de opbrengstkant meten of aan de verbruikskant? Hoe ga je het debiet meten?
Ik heb inmiddels 4 jaar aan data op een SD-kaartje staan, maar doe er zelden iets mee.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
MasterMaceMichu schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:03:
Maar weer eens een subtiel kiickje, want waar het PV topic gierend uit de bocht vliegt qua posts, zo stil is het hier.

Blijft een lastige zoektocht, waarbij verbazend weinig info te vinden is op internet. Heb nu een aantal offertes, waarbij een deel komt met 'heatpipes' (o.a. Viessmann Vitosil 200-T) en een aantal met HR-Solar vlakke plaat.

Voordeel van de Viessmann is dat je die plat kunt leggen en de heatpipes per stuk in de ideale positie kunt draaien bij de installatie, volgens de fabrikant zou dit systeem 'significant' meer opleveren dan vlakke plaat, terwijl HR-Solar weer beweert dat er te weinig vergelijkings-data is, dat door platte ligging van de buizen er meer vuil blijft liggen en dat vlakke plaat eerder opwarmt en sneeuw dus smelt, wat bij buizen niet zo zou zijn....

En logging lijkt helemaal nog in de kinderschoenen te staan. Lekkere puzzel weer!
Tja, ik ben meer van de vlakke plaat, vanwege de grote eenvoud van het systeem.
En omdat de logging van zonneboilers wat complexer is, zie je hier niet zoveel uitslagen.
Het plaatje dat je postte laat bijvoorbeeld alleen temperaturen zien, niet bijster interessant. Het gaat pas wat zeggen op het moment dat je kan zien hoeveel energie je gebruikt hebt. Sommigen meten alleen wat ze opgewekt/opgeslagen hebben, maar als dat weer vrolijk afkoelt heb je er ook weinig aan. Dat wordt nog complexer als je de zonneboiler voor CV en voor WW gebruikt. Om dan te gaan meten heb je minstens 3 debietmeters(=volumestroommeters) en flink wat temperatuursensoren nodig. Waarbij die debietmeters ook nog tegen hitte moeten kunnen. Qua prijsstelling wordt het dan al snel niet leuk meer voor een hobby.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
!null schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 10:01:
Tja je kunt wel loggen, maar dan heb je aardig dure sensoren nodig. Wil je echt de energie kunnen meten die het opbrengt, dan moet je volgens mij op een aantal punten gaan meten:

- Temperatuur en hoeveelheid water van toevoer naar boiler
- Hoeveelheid water uitgang boiler
- Sensoren in de boiler (boven en onderin om gemiddelde temperatuur te weten)

Want als je weet met wat voor temperatuur het binnenkomt, hoeveel water er gebruikt wordt uit de boiler, en hoeveel de temperatuur stijgt over de dag dan pas kun je wat zinnigs zeggen. Maar als je dat dan weet dan is het rekensommetje ook wel weer redelijk simpel. Het is gewoon water met bepaalde temperaturen, wat staat voor een bepaalde hoeveelheid energie.

Zoals een tweaker hier laatst poste dat hij zijn 100L boiler van 10 graden naar 60 graden zag stijgen over de dag (of zelfs in 4 uur?) kun je al een rekensommetje maken, er vanuit gaande dat niemand warm water heeft gebruikt, zodat je weet dat de opwarming volledig door zonnewarmte is geweest.

Op zich zou men wel boiler temperaturen kunnen posten (samen met omvang van boiler), maar echt automatisch loggen zoals met PV systemen gebeurt niet echt geloof ik. Niemand heeft de temp sensoren op een log systeem staan, en die regelsystemen zijn vaak simpel, die loggen ook niks.
Ik log wel, helaas is het niet simpel om deze data online te krijgen. Zonneboiler en temperaturen, draaiuren van de pomp e.d. worden door de controller van de zonneboiler opgeslagen op een SD-card. Lees ik eens in de zoveel tijd in in m'n computer.
Aan de verbruikskant zit een warmtemeter, dwz een soort watermeter (l/h) en twee temperatuursensoren. Daarmee weet ik precies hoeveel ik aan de verbruikskant aan de zonneboiler onttrek. Dat noteer ik ook wekelijks, en door de EMU-logger zou ik zelfs een grafiekje daarvan kunnen laten zien. Maar sinds enige tijd ben ik erachter gekomen dat ook m'n CV stiekem uit de zonneboiler snoept. Helaas is dat niet te meten.

ericplan wijzigde deze reactie 02-04-2013 19:51 (0%)
Reden: typo

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Voordeel van een zonneboiler is de heerlijk simpele techniek en het vermogen om de warmte enige tijd op te slaan. Afgelopen week al weer een paar keer gedoucht zonder gasverbruik.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
pjedr schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:07:
Voor mij ook geen zonneboiler, met electriciteit ben je veel flexibeler in gebruik dan warmte.
Installatie en onderhoud is eenvoudiger. Met netgekoppelde systeem kan je via saldering de winter compenseren.
Je geeft wel precies aan waar de toekomstige bottleneck zit. Het is wel zeker dat de huidige vorm van salderen gaat verdwijnen. En dus ook maar de vraag of je winter met zomer kan compenseren.
quote:
drielp schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:06:
[...]

Dat maakt me een beetje jaloers :). Ik heb een paar offertes opgevraagd, maar >2000 euro zonder montage vind ik te :( . Eerst maar een douchewtw plaatsen. Ik gebruik nu ongeveer 200 m3 gas voor warm water op een totaal verbruik van 500 m3. Dat zou met een douchtwtw nog minder worden, een zonneboiler wordt dan echt lastig te justificeren. Voor verwarming zorgt de houtkachel, het restverbruik is van de echt koude dagen.
Er staan regelmatig sets op Marktplaats, voor niet al teveel geld. Misschien kom je daar iets tegen?

ericplan wijzigde deze reactie 22-04-2013 08:56 (38%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:00:
[...]

Yep. Zelfs bij een miniboiler van 200L werkt dat goed, heb ik afgelopen week mogen ondervinden.
Uitbreiding van 36 naar 48 buizen ligt klaar om op het dak gemonteerd te worden.

Hoe staan jullie tegenover het idee om de boilercapaciteit per seizoen te laten varieren? In de zomer bijvoorbeeld een vat bijschakelen om stagnatie uit te stellen.
Of heatpipes afschakelen bij een volle boiler.
quote:
WoudseHoeve schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:39:
[...]
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat de huidige saldering zal gaan verdwijnen. Ik kan er nergens wat over vinden. Het verruimen van de huidige salderings-regels wijst er juist op dat de politiek het een comfortabele regeling ziet.
Vooralsnog is mijn enige bron een uitspraak in dit interview (onder punt 9.):
http://www.energiebusines...fing-leidt-tot-stagnatie/

ericplan wijzigde deze reactie 22-04-2013 11:44 (34%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
JW te R schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 23:26:
[...]

In april is dat nog lekkerder ;)
Klopt :)
Vandaag alweer een dag zonder gasverbruik. Er was nog genoeg warmwater over van gisteren.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
SjaakBF schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:33:
[...]

afgelopen februari na 3 jaaronderhoud aan de boiler gedaan,( Nefit 2-110 ), de anode
was aan de bovenkant flink versleten, dit bevind zich boven in het vat waar de temperatuur het hoogst wordt.
ik laat hem nog een jaar zitten en dan is hij wel aan vervanging toe.
Gelijk heb ik de boiler gereinigd door hem goed door te spoelen en met een waterstofzuiger de kalkresten
eruit te zuigen, er kwam aardig wat kalk uit.
Voor magnesium anodes kan je het beste even op Ebay duitsland zoeken daar zijn ze een stuk voordeliger.
Heb je een link op Ebay voor het type van de Nefit 2-110? Misschien ook maar vast bestellen. Mijn boiler is komende augustus 4 jaar in bedrijf. Mooi klusje voor de winter.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:25:
For the record: vanochtend begonnen met een druk van 0 bar :( , top 54 graden, beneden 35 graden. Even kijken wat -ie doet vandaag.
Dat is niet goed, ergens een lek? Die installateur was ook zo snel weg...

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:40:
[...]

Zo, net thuis en even boven gespiekt: 83 in de top, 80 onderin. En we zijn nog niet klaar: de collectoren geven ongeveer 90 graden aan. Wat me alleen een beetje zorgen baart: de analoge thermometer op de boiler zelf geeft al dik 90 graden aan.

Het expansievat is een 18L variant van Reflex. Ik durfde nu het autoventiel niet in te prikken, omdat het glycol zo heet is. Morgen even een kleine check en dan oppompen met de racefietspomp; die heeft een manometer. Of ik pomp net zo lang totdat de manometer op het pompstation op 1.5 staat, dat kan toch ook?
Expansievaten zijn wel gevuld met stikstof, dan gaat het rubber langer mee. Denk overigens dat je lucht in de leidingen hebt (gehad). Hoe heeft de installateur gevuld?

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:54:
Waarom denk je dat, als ik vragen mag (en volgens mij mag ik dat ;) )
Vullen hebben we samen gedaan met een boormachinepomp. Eerst even spoelen, toen langzaam gevuld. De ontluchter op het dak deed het prima, aldus een getuige.

Tóch klinkt dat verhaal van WoudseHoeve best wel plausibel en komt het ook overeen met de verhalen op het internet. Koel systeem => lage druk, warm systeem => flink hoge(re) druk. Morgenochtend, als het systeem is afgekoeld, ga ik even testen.

BTW: in lucht zit toch ook veel stikstof? Het vat hangt al bijna drie jaar, geen idee wat de levensduur van zo'n ding is....
Een systeem dat niet helemaal leeg is vult lastiger dan een fabrieksnieuw systeem en met het vullen duw je de lucht gewoon voor de vloeistof uit.

Manier van vullen vroeg ik, omdat mijn systeem destijds gevuld is met een echte solarpomp. Maar dat ging met zo'n noodvaart dat ik bang was dat het toen nog nieuwe expansievat direct de geest zou geven.

Expansievat verliest niet zomaar druk. Als het membraan lek is, krijg je direct water/glycol als je het ventiel even indrukt.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:16:
<leekmodus>
Dit fenomeen speelt sinds de overgang naar de buizencollector. Als de hoeveelheid glycol in de buizencollector toeneemt, zal toch de druk op het expansievat ook toenemen? Misschien moet -ie een klein beetje meer tegendruk geven.
</leekmodus>
Is dat zo? Heeft je nieuwe heatpipecollector een grotere inhoud? Denk dat het wel meevalt. Zal meer te maken hebben met de grotere ruimte in de manifolds. Die zijn ø 28 mm of meer. Daar kan zich dus ook meer lucht ophopen.In een vlakkeplaatcollector zit alleen maar een koperbuis met overal dezelfde diameter. Daar blaas je de lucht veel eenvoudiger weg richting ontluchter.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
Systeem goed op druk houden en geduld. Het is de vorige keer toch ook goed gekomen? Je kan eventueel de flow en de pomp maximaal zetten, dan worden de luchtbellen eenvoudiger meegesleurd.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:29:
Update;
- expansievat zegt "PFT" als je op het ventiel drukt en geen "drup"=> expansievat iig niet kaduuk.
- manometer op het pompstation is keurig op 0,5 bar gestart vanochtend, om 10 uur opgelopen tot 2.2 bar.

Ik overweeg om wat lucht in het expansievat te pompen.
Heb je de pompunit van de bosch? Is dat een circulatiepomp in een zwarte isolatie omhulling en zit je pomp met een steker in de controller? Maak eens een foto met en zonder kap. Die druk loopt veel te snel op, dat kan niet van vloeistof zijn, die zet niet zoveel uit volgens mij.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:10:
[...]

MMMmmm denk je dat de pomp druk de druk verhoging veroorzaakt ? Zouden de HeatPipe manifolds zoveel weerstand geven ? Of draait de pomp te snel?

Testen door het uit zetten van de pomp als de druk weer hoog is....
Nee, ik denk lucht in de manifolds. Zaak is om die lucht in circulatie te krijgen. Dus pomp maximaal draaien (drie standenschakelaar op de pomp?) en flow (debiet)regelaar helemaal open, zodat de lucht uiteindelijk weer bij de ontluchter komt.
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:18:
[...]

Alleen is de WAF errug laag denk ik.
Kom van dat dak af, waarschuw je niet meer
nee,nee,nee,nee van dat dak af

ericplan wijzigde deze reactie 07-05-2013 14:21 (44%)

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:48:
Geinig...Vanochtend: druk op 1.7, top 68, beneden 20. Even douchen: temp beneden 17, boven 45. En voilà: druk zakt naar 0,5. Ik ga niet bijvullen, maar kijken hoe het zich vandaag weer ontwikkelt.
Ook dat klinkt naar lucht. Ik meen me een foto te herinneren waarin je kon zien dat de één manifold een beetje scheef zat? Kamelenrug op het dak? Zit je ontluchter echt op het hoogste punt?
Ik ken de situatie van mijn CV, die was ook bijzonder moeilijk te vullen en te ontluchten. Daar gaan in zo'n situatie alle radiatoren dicht op de laatste in de keten na, pomp op drie en dan aanzetten. De stroming wordt dan zo sterk dat alle lucht meegesleurd wordt. Sinds enige tijd heb ik een automatische ontluchter bijgeplaatst op het probleempunt.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:53:
Net terug uit Harderwijk (ja, zeeleeuwen enzo) en de druk is weer keurig 2.5. Ik maak me er niet druk om; vind het alleen maar bar interessant.
Expansievat zit op 1 meter van het pomp/vulstation; ietsje lager. Ik zou morgen nog kunnen proberen om met de boormachinevulpomp een flinke flow te creeren; kijken wat er gebeurt.

4 VWO natuurkunde is wel een heel tijd terug...Hoe zat het ook alweer met druk?
Als er lucht in een evt kamelenrug zit, en de temp van de vloeistof loopt op, hoe kan de druk van het systeem als totaal dan oplopen? :?
De lucht bovenin neemt de temperatuur aan van de vloeistof. Maar lucht zet veel sterker uit onder invloed van temperatuur dan vloeistof. En krimpt ook veel sterker. Dat zag je aan het douchen vanochtend.
Dat met die boormachinepomp zou ik achterwege laten. Hoop werk met weinig resultaat.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
Die luchtbel ligt stabiel op het hoogste punt van je installatie. En die hogere flow met de boormachinepomp haal je natuurlijk alleen maar als je de doorstroombegrenzer omzeilt. Je zou kunnen kijken of je de flowrichting kan veranderen? Dan is die lucht eerder bij de automatische ontluchter. Je hebt trouwens DM.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
En een fotootje hoe het was voor de uitbreiding. Hoogste punt moet wel tussen de twee manifolds liggen. In ieder geval niet bij de ontluchter.

ericplan wijzigde deze reactie 08-05-2013 21:10 (18%)
Reden: foto geëdit

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
Trek voor de grap met photoshop oid een dunne lijn over de bovenrand van de manifolds. Dan zal je zien dat het bij de groene pijl hoger ligt. Op deze foto is het op mijn beeldscherm goed te zien.

Ik ben ook volhardend

En als het nu anders is zal je me met een nieuwe foto moeten overtuigen :)

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:47:
[...]
@ericplan: je lijkt gelijk te krijgen (duh..). Er is inmiddels wat lucht uit; de variatie in druk is meteen minder.
De lucht die je wist dat zou komen...

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Fietste net langs ING en vroeg me al af hoe het ging.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 10:07:
Wat is eigenlijk een mooi moment om de ontluchter op het dak dicht te zetten?
Als je denkt dat alle lucht eruit is ;)
Nee, serieus als die drukschommelingen nu weg zijn kan hij dicht. Dan over een maandje of zo nog eens even open en dicht zetten.

ericplan wijzigde deze reactie 19-05-2013 10:38 (24%)

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:13:
Duh...De reden van de vraag: stel je nou voor dat de lucht nog niet uit het systeem is, maar het al wel zeer heet wordt...Loop ik dan een pittig risico dat er glycol uit het systeem verdampt?
Als je systeem nu functioneert en de druk niet oploopt gewoon dichtzetten. Als er nog lucht inzit hoop je dat het zich verzamelt bij de ontluchter. Die lucht gaat eruit door zo nu en dan die kraan even open te zetten. Als je pech hebt hoopt de lucht zich op een andere plek op en krijg je weer drukschommelingen.

Ik heb in mijn systeem een vulkraan voor de pomp, een vulkraan na de pomp en een kogelafsluiter hiertussen. Daarmee kan ik, los van de circulatiepomp met z'n begrenzer, de zaak doorspoelen of geforceerd de flow omkeren. Het vullen is daarmee veel eenvoudiger.

ericplan wijzigde deze reactie 19-05-2013 12:30 (21%)
Reden: foto eigen systeem

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:37:
[...]

Jij hebt die kogelafsluiter echt nodig? Bij ons kan je een temperatuurmeter een kwartslag draaien, achter iedere meter zit ook een afsluiter. Ik kan alleen nooit de begrenzer passeren, daarvoor zou ik wat extra's tussen de leidingen moeten zetten.

edit: is vulkraan 2 ook meteen het laagste punt in je installatie?
Bij mij zit in de pomp verder geen afsluiter, dus ik heb die kogelkraan nodig. Vulkraan twee zit niet op het laagste punt, want de 110 liter zonneboiler zit daaronder. Maar wat je met behulp van die twee vulkranen wel kan doen is:
-systeem doorspoelen na onderhoud of glycolwissel
-systeem geforceerd laten circuleren/ontluchten terwijl je de pomp/begrenzer omzeilt
-systeem zodanig vullen dat er zo min mogelijk lucht verplaatst wordt
Dat laatste kan je nu ook al, door tijdens het vullen een afsluiter op de pomp te sluiten

Zo'n tweede vulkraan is waarschijnlijk eenvoudig te plaatsen en geeft wel veel gemak. In jouw situatie zou je het boormachinepompje met beide slangen aansluiten op beide vulkranen om die lucht uit de manifolds te werken.

-edit-
Heb je de gebruiksaanwijzing van je solarpomp? Je schijnt dezelfde truc ook met jouw systeem te kunnen doen.
http://www.kritsch-hauste...ds/ags-5_solarstation.pdf (blz 17 § 6.2.6)

ericplan wijzigde deze reactie 21-05-2013 21:44 (7%)
Reden: Gebruiksaanwijzing

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:37:
Circuleren lukt hier ook vrij aardig. In beide richtingen; alleen doet de flowmeter het alleen in de "bedoelde" richting. Is verder niet interessant; want hij meet niet meer dan 7l/min terwijl ik de vloeistof met een veel hoger volume/tijdseenheid doorspoel.

Dat doorspoelen op hoog volume lijkt wel effect te hebben gehad. Vorige week dacht ik dat het klaar was...Zal je altijd zien: de volgende dag kon ik de boormachine alweer uit de schuur halen. Ach, ik laat de spulleboel nu gewoon even staan; kan ik af en toe een slokje bijvullen.

Wanneer is het raadzaam om de glycol te vervangen? Ik zie een soort van vlokjes ontstaan. Het kleeft overigens nog goed :(
Tja, in principe als het niet voldoende meer beschermt. Heb je een aerometer voor nodig, kan je lenen. Verder horen er geen vlokken in te zitten, maar een beetje geeft denk ik niet.

Zie overigens de edit bij mijn eerdere post

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:58:
Ik ken de handleiding inmiddels bijna uit mijn hoofd....
zie ook hier: http://www.boschsupportli...ersteuning/downloads.html

Nederlands gaat me toch een stuk beter af dan Duits. Schaam ik me een beetje voor; ik heb het vak laten vallen in 5VWO. Ik kan me in mijn carriere en vakanties inmiddels genoeg momenten voor de geest halen waarin ik daar veel profijt van had kunnen hebben....
Eine Schwerkraftbremse klinkt toch veel mooier dan terugslagklep :)

En ook met de blauwe knop 45 graden gedraaid, zodat het bypasscircuit geopend is?
DM maar even voor de aerometer.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
quote:
Inderdaad, dat lijkt me de manier om de zaak snel te ontluchten.
quote:
Dus ws ga ik je meter nog wel een keertje lenen.
Lunchwandeling met koffie?

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:35:
[...]

De SR1188 kan geen flow meter inlezen, heeft wel veel meer schema's.
Ik heb hem hier gekocht voor $180 inc shipping.
Goed contact met de verkoper woolf, Ik heb daar ook de flowmeter en de USB-RS485 converter.
Je moet wel de btw betalen bij ontvangst, niet vergeten.
edit:
Ik ga deze kopen......
Ik heb destijds ook overwogen om een TA UVR 1611 te kopen. Het is een enorm universeel apparaat. Helaas staat de ontwikkeling een beetje stil. Dit type is al weer meer dan 5? jaar op de markt en heeft bijvoorbeeld geen ingebouwd netwerk of een webinterface.
Voornaamste reden om niet aan te schaffen is het risico op storingen. In mijn opzet zou ook een gedeelte van de verwarming door de UVR geregeld worden. Dan wil je geen uitval door een uitgefikt relais. Serieus een WAGO PLC overwogen, die iets duurder is, maar een geheel modulaire opbouw heeft. Dat maakt het bij storingen eenvoudig uitwisselbaar.
Door een lage WAF,het vele werk en de kosten toch alles maar bij de Steca TR0603 gelaten en de CV-sturing niet aangepakt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:49:
[...]

uuuhh nee, ik wil er een ontwikkel set voor de UVR 1611 kopen. Daar zit de controller bij.

@ericplan: Volgens mij is de web interface geregeld door de bootloader, die moet ik toch kopen om er programma's in te krijgen.
Die ontwikkeling weet ik niet, als het werkt werkt het .... maar de visuele ontwerp software moet ik wel in een oracle Virtual Machine draaien, onder windows 7 werkt die oudere (met borland delphi? gemaakt)niet.
Het voordeel is dat de software gratis is, dus ik kan eerst wat uitproberen of het goed gaat werken.

Betrouwbaarheid? In je CV zitten ook relais .... er is veel te koop om aan die controller te hangen.
Dat is het minste van je problemen, ik denk dat de sensors eerder stuk gaan.
maar aangezien je gewoon een htmp pagina kan maken met alle info en leuke plaatjes kan je alles goed in de gaten houden ..... :9~
Klopt, de bootloader is de verbinding met het netwerk. Maar in een actueel ontwerp zou gewoon een ingebouwde netwerkinterface aanwezig moeten zijn.
Wat betreft relais. Met name zuinige gelijkstroompompen hebben hoge aanloopstromen. Voldoende om een relais te laten uitfikken. Dit is een aantal keren beschreven op het duitse forum http://www.haustechnikdia...ikforum?showOverview=true Dat valt niet onder de garantie en je bent je controller even kwijt voor reparatie. Dat is acceptabel voor een zonneboiler, maar niet voor je verwarming.
Tweaker Sunhacker heeft een UVR én een eigen forum: http://www.zonpower.nl/phpbb/

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Ook van belang en niet genoemd. Vlakke plaat of heatpipe.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
izdp schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:50:
Mijn eerste puzzel begint al bij de keuze tussen een leegloop- of druksysteem.
Zo ik het heb begrepen zijn beide systemen mogelijk voor mij.
Ik zie beide systemen toegepast worden voor vlakke plaat en vacuumbuizen.
Wat is het grote voordeel van een druksysteem, wat immers ingewikkelder, duurder en milieubelastender is?
Bij een druksysteem hoeft de pomp alleen de circulatie op gang te houden. Bij een leegloopsysteem moet ook het hoogteverschil overwonnen worden.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Vaak dezelfde pomp, maar die heeft meer werk, dus meer stroomverbruik. Alleen de duurdere sets maken gebruik van regelbare gelijkstroompompen, kijk b.v. bij Resol.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Over flowmeters:
Hier hebben ze eindelijk weer iets. Goede ervaringen met de shop, geen ervaring met deze meter.
http://www.ebay.co.uk/itm...g_Air&hash=item23262f0018

Verder onderstaande boiler/CV-sturing iets aangepast, was er niet helemaal tevreden over en de WAF was te laag. Kastje zorgt voor bijstoken van de CV, wanneer de zonneboiler niet warm genoeg is.

Een nieuw kastje gemaakt met twee multi-purposerelais en wat andere spullen. Kastje wordt aangestuurd met een inbouwpulsdrukker met lampje, die in plaats van de countdowntimer komt, maar die nog niet geleverd is. De ICIDU-timer gaat ook weg, die wordt overbodig.

Het kastje heeft twee functies:
-gedurende x minuten de boilerthermistor in de CV-ketel met de branderautomaat verbinden.
-gedurende x+5 minuten netspanning op de CV-ketel zetten.

Beide functies zijn te overbruggen met een schakelaar. De thermistor met het kleine schakelaartje, bijvoorbeeld tijdens CV-onderhoud.
De netspanning voor de CV-ketel met de witte schakelaar, om te kunnen schakelen van zomer- naar winterbedrijf. In de WCD komt de stekker van de CV.

Het geheel gebruikt in ruststand geen stroom.

Er zitten een paar veiligheden ingebouwd. Hoewel de ketel niet in storing gaat bij een defecte of onderbroken boilerthermistor, geeft hij wel een waarschuwing. Daarom wordt de boilerthermistor niet onderbroken, maar omgeschakeld naar een vaste weerstand van 1,43 kΩ Daarmee denkt de branderautomaat dat het water 75 graden is en gaat de brander uit.
De timerrelais zijn zo geschakeld dat de netspanning altijd 5 minuten langer aan is dan de boileronderbreking. Zo gaat altijd eerst de brander uit en wordt voorkomen dat er nog gas in de verbrandingsruimte aanwezig is door plotseling afschakelen.

Kastje zit uit het zicht in de CV-kast.

Met deze ingreep staat de CV-ketel buiten het stookseizoen nog maar minimaal aan. Dat geeft geen problemen, een klokthermostaat heb ik niet en de oude circulatiepomp had ik al vervangen door een zuinig exemplaar dat tegen stilstand kan.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:01:
[...]

Zo, lekker aan het hobbyen, ericplan? Ziet er allemaal wel netjes uit.

De extra 12 pijpen lijken nu toch goed te renderen; ik had niet verwacht dat ik begin oktober nog een boiler van 70 graden zou hebben. Erg fijn. Kindertjes zijn nu klaar met douchen, dus als er straks wat verwarmd moet worden, kan dat ook uit de boiler geschieden.
Klopt, meeste plezier heb ik overigens van een verschrikkelijk dure uitgave, een adereindhulskrimptangset.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/816625/

Ook in dit werkstukje zit nogal wat draad verwerkt en zo'n ding werkt snel en netjes. Bovendien maak je gewoon betere verbindingen.
En die automatische striptang is ook geweldig.

ericplan wijzigde deze reactie 07-10-2013 19:32 (3%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Niet, maar Conrad is erg duur.
Hetzelfde product maar dan bij Ebay:http://www.ebay.de/itm/KN...chutz&hash=item20cd3f7869

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Ik kom dit meetjaar (nov-nov) op een bemeterde opbrengst van ca 1200 kWh (=4,32 GJ). De zonneboiler heeft ongetwijfeld meer gegenereerd, maar daar hebben we, bijvoorbeeld door vakanties, geen gebruik van gemaakt. De 1200 kWh is zuiver van de warmwatervoorziening, waar ongeveer 55 m3 water door de meter is gegaan.
Wil je echt weten wat opbrengst is, dan ontkom je m.i. niet aan flowmeting. Resol komt binnenkort met een controller die rechtstreeks aan het netwerk kan, hoef je ook niet met SD-kaartjes te rotzooien.

ericplan wijzigde deze reactie 12-10-2013 21:47 (24%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Kernwoord is rechtstreeks, dus zonder vbus. Gaat om de Resol Deltasol SLT.

ericplan wijzigde deze reactie 12-10-2013 23:09 (5%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:57:
Ik krijg wel zin om ook zo'n controller te scoren....Eigenlijk zoek ik er eentje met ethernetaansluiting.
Zie mijn post hierboven, de Resol Deltasol SLT. Binnenkort leverbaar (en ook op mijn wenslijst).

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 19:28:
Ziet er cool uit. Moet ik wel een paar sensoren vervangen voor PT1000, maar dat is niet zo spannend. De prijs daarentegen is wel heel spannend. EUR 345,-. En geen tvt. :+
Hier staat de SLT voor EUR 222,- incl MWSt.
En ze zeggen leverbaar binnen 2-4 dagen! Ik ben overigens nog geen gebruiksaanwijzing tegengekomen, alleen een Datenblatt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Dr. Rockzo schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:15:
[...]
Met zo'n zonneboiler laat zich maar ongeveer 120 m3 gas per jaar besparen? Dat is zo'n 80 euro per jaar. Wat zal een zonneboiler kosten, zo'n 5000 euro? De terugverdientijd bij de huidige gasprijs zou dan 62.5 jaar zijn of reken ik nu verkeerd? Lijkt me niet echt interessant op die manier.
Ten eerste heb ik geen 5000 euro maar 3000 euro uitgegeven. Ten tweede reken je wel erg naar je toe met het gasverbruik.
Geeft niet, zoals vaker gemeld, ik heb helemaal niets met TVT, wel wat met onze planeet.

ericplan wijzigde deze reactie 14-10-2013 17:39 (7%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Wel kleine dingen besteld in Duitsland(pomp, solarlog, controller), maar niets groots. Gaat altijd goed.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Carbon schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:31:
[...]
Volgens mij is DeltaSol SLT (m.u.v. de LAN en USB poort) kwa mogelijkheden gelijk aan de DeltaSol SL.

btw Gebruikers die een Nefit Ketel voor naverwarming van tapwater gebruiken kunnen beter de DeltaSol BX-plus nemen.
Dankzij de vrij programmeerbare uitgangen heb je namelijk geen Solar Thermostaat (voorkomt kortstonding aanspringen van de ketel bij warmwatervraag) meer nodig en dat scheelt al snel 90 euro.
De SLT heeft volgens mij ook wat vrij-programmeerbare zaken. Ik hoop op een fatsoenlijke webinterface.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Vervelend te horen dat je zo slecht geadviseerd bent. Terechte vraag wat er moet gebeuren. Met Martin eens dat je boilervat véél groter moet en dat de pompsnelheid omhoog moet.

Maar ik snap niet goed waarom je perse een leegloopsysteem wil houden. Mijn druksysteem met vlakke plaat draait sinds 2009 vrijwel onderhoudsvrij. Glycol is geen Sprite, je moet het niet drinken, maar het plakt net zo erg. Maar verder is het nu, na vier jaar, nog net zo schoon als toen. Het is mijn indruk dat een druksysteem een beter rendement heeft, omdat het sneller kan profiteren van kleine warmtehoeveelheden.

Verder moet er een goede regeling zijn/komen. Een goede pompregeling zorgt voor een beter rendement en beschermt je installatie.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Freemann schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:40:
Ik zou leegloop willen om afromen te voorkomen.
Als ik in de zomer 2 weken op vakantie ben, wil ik niet thuiskomen met een gebarsten/"ontploft" systeem doordat de druk/temperatuur te hoog opgelopen is.
Heb geen zin om allerlei fratsen uit te halen om warmte af te romen.

of zie ik dat verkeerd ?
Goede pompregeling heeft een vakantiestand, waarin je de nacht gebruiken om je boiler te koelen.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
Een vlakkeplaatcollector is meestal een koperen buis uit één stuk. Kan hooguit lek bij de aansluiting of door bevriezing.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
quote:
Site is in eerdere deeltjes ook al eens langs geweest. Is een iets andere dimensie dan mijn zonneboiler. Ik zal de link toevoegen aan de startpost.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
@kanaaldijk
Wat jij bedoelt is de thermosiphon. Heet water is lichter dan koud water en zal bij een gunstig leidingverloop gaan stromen. Door aanpassing van de leidingen kan je dit voorkomen.

ZonPHP PVOutput

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True