Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:
  • 612.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jerh
Sorry, maar hoe lang gaat een zonnecollector mee?
En had jij ook al niet een vervanging/lekkage onlangs?

Mijn panasonic kuro, daar geven ze 25 jaar produkt garantie op (vanuit fabrikant)
Ik ga er dan ook vanuit dat die 25 jaar mee moeten kunnen (al is het na 10 jaar al sterk achterhaalde techniek)

Dus milieu technisch (vervanging door mankement en een hoop grondstoffen die gerecycled moeten worden of gedelfd) zet ik ook mijn twijfels bij, met die vergelijking.

Ik heb mijn franse Senersun vervangen voor de panasonics onlangs. Niet omdat het moet, maar omdat het "financieel" kon. Daar ben ik eerlijk in. (dus milieutechnisch niet noodzakelijk geweest, maar qua levensduur waarschijnlijk wel)
Maar die Senersun panelen verhuizen weer naar een ander dak.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2019 09:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
AUijtdehaag schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:46:
@jerh
Sorry, maar hoe lang gaat een zonnecollector mee?
En had jij ook al niet een vervanging/lekkage onlangs?

Mijn panasonic kuro, daar geven ze 25 jaar produkt garantie op (vanuit fabrikant)
Ik ga er dan ook vanuit dat die 25 jaar mee moeten kunnen (al is het na 10 jaar al sterk achterhaalde techniek)

Dus milieu technisch (vervanging door mankement en een hoop grondstoffen die gerecycled moeten worden of gedelfd) zet ik ook mijn twijfels bij, met die vergelijking.

Ik heb mijn franse Senersun vervangen voor de panasonics onlangs. Niet omdat het moet, maar omdat het "financieel" kon. Daar ben ik eerlijk in. (dus milieutechnisch niet noodzakelijk geweest, maar qua levensduur waarschijnlijk wel)
Maar die Senersun panelen verhuizen weer naar een ander dak.
Ik had idd lekkage door een constructie fout, inmiddels nieuwe HR solar panelen liggen, daar is natuurlijk weinig tegen te doen. Ook bij pv gaat er wel eens iets fout (waren het niet schouten panelen). Ik heb ook een connector van pv gehad die doorgebrand was. Dus in dat opzicht lijken me er niet echt verschillen, er kan iets stuk.

Luigjes collectoren zijn uit de vorige eeuw geloof ik en die doen het nog steeds. En garantie voor 25 jaar is zoals wij weten niet heel veel zeggend, het bedrijf moet nog bestaan en als je alleen een paneel/collector vergoed krijg heb je nog kosten om het te vervangen.

Ik denk dat eeen zonnecollector redelijk te recyclen is, glas met een kopercircuit, maar ik heb er geen verstand van.

In mijn opinie en dat is idd mijn beeld kan een zonnecollector een goede bijdrage vormen. Hoe meer warm water je gebruikt hoe beter, dus voor een zwembad oid zal het nog rendeabler zijn. Maar hier thuis levert het het nodige op en verlaagt het van maart tot oktober het verbruik voor sww tot een minimaal iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Je kunt wel stellen dat zonneboiler meer onafhankelijk is van salderen. Zo dacht ik er ook over en daarom is de zonneboiler er als eerst gekomen.

Echter, de situatie van @ollie1965 is zo dat hij al energie over heeft. En hij wil zijn zonneboiler inzetten voor verwarming ondersteuning. Dat werkt dus echt goed in voor en na seizoen. Laat dat nou ook de periode zijn waarbij hij prima gebruik kan maken van zijn PV overschot met de warmtepomp.
En hem dan overdag laten draaien met nachtverlaging (dat zal in de winter niet voldoende zijn)

Dus tja, als salderen vervalt, dan lijkt me juist dat je het huidige overschot wil gebruiken.

Ik merk dat met ons efficiënte huis de warmtepomp best vaak op 200w draait langdurig (tuurlijk, opstarten is meer). Als het dan bewolkt is doet mijn zonneboiler vrijwel niks, terwijl mijn PV, hoewel naar verhouding ook totaal ingekakt is, nog steeds wel een paar honderd watt levert.

In een toekomst waarbij ik veel elektrisch zou rijden (maar misschien pak ik wel juist het verbeterde OV) zou ik er over nadenken om zonnecollectoren er af te halen en er PV op te plaatsen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@jerh
Met PV+WP kan je gewoon direct de warmtepomp aansturen. Dus: veel zon = veel warmtepomp. Die warmtepomp heb je toch nodig in de winter. Je hebt dus nog steeds de mogelijk om een vat warm te maken terwijl je op vakantie bent. Daarin geen verschil met de zonneboiler. PV+WP heeft als voordeel dat je de optie hebt tot salderen.

Voor de rest is het meest al gezegd. Het meeste echter niet onderbouwd met cijfers. The truth is in the eye of the beholder?

ollie1965 wilt een gewoon een zonneboiler, punt. Er al voldoende gezegd over de argumenten voor- en tegen een zonneboiler.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 06-01-2019 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:31:
@jerh
Met PV+WP kan je gewoon direct de warmtepomp aansturen. Dus: veel zon = veel warmtepomp. Die warmtepomp heb je toch nodig in de winter. Je hebt dus nog steeds de mogelijk om een vat warm te maken terwijl je op vakantie bent. Daarin geen verschil met de zonneboiler. PV+WP heeft als voordeel dat je de optie hebt tot salderen.

Voor de rest is het meest al gezegd. Het meeste echter niet onderbouwd met cijfers. The truth is in the eye of the beholder?

ollie1965 wilt een gewoon een zonneboiler, punt. Er al voldoende gezegd over de argumenten voor- en tegen een zonneboiler.
Wat ik nog mis in het verhaal is dat een ZB de WP uit kan zetten tussen februari en oktober.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is best lastig aan te tonen, maar het levert wel een goede vraag op. Hoe ga je het in toekomst op elkaar aansluiten?

Ik heb een 300 liter zonneboiler waarbij ik de onderste spiraal de zonneboiler op heb en de bovenste warmtepomp. Dus in de winter minder capaciteit, maar laat wel toe dat de zonneboiler nog zijn eigen energie kan toevoegen op lagere temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@!null Dan is het toch al future proof aangesloten? ZB spiraal onder en daarboven WP spiraal in 1 boiler.
Heb met dezelfde gedachte hier in 1 boiler ZB onder, WP in het midden en boven CV spiraal. Het vat zelf is 380 liter SWW welke doorgaat naar de koud in van een 150 liter (prio) vat om naar 60 graden verwarmt te worden. Hier zit trouwens ook een ZB spiraal in. :)

Edit: toeval of niet, breekt het zonnetje hier in het noorden nog even door, net ervoor collectors 19 graden en het vat onderin 15 graden, nu collectors 35 graden en vat onderin 20 graden, WP uit. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30ts5rb.jpg

Helaas maar voor 20 minuten maar de zonneboiler kan inderdaad zijn eigen energie toevoegen op lagere temperaturen

[ Voor 56% gewijzigd door BenEco op 06-01-2019 15:25 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:47
Helhond schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:58:
@michaeltb De sensor zit meestal in een dompelbuis, hierdoor zou je dus veilig de sensor kunnen wisselen/testen.
Hij zat inderdaad in een dompelbuis, kon hem er heel makkelijk uithalen. Tijdens inspecte van de kabel vond ik een stuk waar de bedrading los van elkaar gekomen was... Draadbreuk... Dus dat weer aan elkaar gesoldeerd, en ik meet nu stabiele weerstand. Volgend weekend weer inbouwen :)!

Kan iemand mij trouwens vertellen wat voor sensor ik moet bestellen mocht ik hem toch willen vervangen?

19 graden = 1.856 k ohm
37 graden = 2.105 k ohm ( oksel :p)

Systeem is uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:31:

Het liefst wel als eerste, maar ik ben aan het rekenen voor eerst een WP, alleen de extra kosten boven op de WP.........
Bij ons moet de regenwatertank dan onder de grond, Buitenunit/monoblock moet op de plaats van de 1(1/2) IBC tank. En aangezien de 2000L van nu te weinig bleek bij langdurige droogte. Dan maar gelijk een hele grote zodat ons 2de leidingwerk in huis (WC's wasmachine) ook gelijk mee genomen kan worden, niet voor niets aangelegd en een geschikte wasmachine daarvoor gekocht.
Dan neem je gelijk ook inductiekoken mee natuurlijk.
Prioriteit/vermogens schakeling in de meterkast....
Enfin ik zit al aan minimaal 6500,-- extra kosten.
De WAF factor die ++ is momenteel voor de zonneboiler ging bijna naar - toen ik de prijzen liet zien van de ondergrondse tanks. En geen 2000L regenwater voor de moestuin van mijn vrouw is vragen om.......

Je kunt het maar 1x goed doen, alle aanpassingen daarna zijn mis investeringen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
Bijgaand wat metrieken van mijn Atag Qsolar opstelling (380 liter buffervat, vlakkeplaat collectoren (7,5m2):
Ik wil er nog wel wat verdere analyse op los laten , but for the idea:
verbruik totaal in GJverbruik CV in GJverbruik WW in GJaantal branduren totaalaantal branduren CVaantal branduren WWTotaal draaiuren zonlichtcollector pomp (tellerstand)Totaal draaiuren CV voor zon (tellerstand)
DatumINFO21INFO22INFO23INFO24INFO25INFO26INFO204INFO205event/note
30-12-20113433112991236632773969
31-12-2012524931922180911342651389CO2 gestuurde ventilatie actief per 13 jan 2012
31-12-20131871Jaga LowH2O DBE geinstalleerd jan. 2013
31-12-2014908463263304022267932115
31-12-201511110384031374828386673014
31-12-20161361251151124766346103613399
31-12-20171611491262795894386122084099
31-12-2018186173137445701942614052484324/7 verwarmen op 20 gr. C (gehele jaar)

en nu per eind december 2018 ook de voordeur voorzien van verse tochtstrippen... hoop het gasverbruik snel naar beneden te krijgen....

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 07-01-2019 14:57 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:10
ollie1965 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:23:

Overigens ga ik om de vaten nog een extra isolatieschil bouwen (5-10cm), de ruimte is er dus waarom niet.
Hoe ga je dat extra isoleren van je buffervat doen ? Ik wil dat voor mijn 800 ltr hygieneboiler ook nog gaan doen. Deze staat nl. in de garage, buiten de verwarmde schil dus

Armaflex, of gewoon steenwol ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

hannibal2206 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 03:13:
[...]

Hoe ga je dat extra isoleren van je buffervat doen ? Ik wil dat voor mijn 800 ltr hygieneboiler ook nog gaan doen. Deze staat nl. in de garage, buiten de verwarmde schil dus

Armaflex, of gewoon steenwol ?
Dat hangt een beetje af van de verhouding ruimte/isolatienorm/prijsverschil.
Aangezien het bij ons ook in de garage komt te staan (1 op zolder, 1 achterin als de zonneboiler het eerste komt).
Zal het niet aan de ruimte gaan liggen. Dus de kans op glas/steenwol (harde persing?) lijkt het meest ideaal kostentechnisch.
Maar ik wil proberen van Label B naar label A+ te gaan.
Als ik dan bijvoorbeeld hier kijk op blz 18 dan is dat denk ik wel mogelijk.

Armaflex > het zwarte goud :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Heb veel zitten zoeken in het topic, maar alsnog niet genoeg concrete voorbeelden gevonden van drain-back systemen.

De vraag is simpel: Hoe corrosie te voorkomen in een drain-back (terugloop) systeem?
Aangezien er in deze opstelling daadwerkelijk lucht bij het water zit verwacht ik namelijk corrosie.

Voor zover ik weet is de collector niet van staal, kan ik koper of RVS leidingen gebruiken en heb ik wel een RVS leegloopvat kunnen vinden.

Maar dan:
Circulatiepompen zijn normaal van gietijzer. Drinkwater circulatiepompen in messing/kunststof zijn nog wel te vinden, maar niet altijd geschikt voor de hoge temperaturen en PWM ondersteuning heb ik uberhaupt al niet gevonden. Iemand die dit soort pompen kent of worden gewone circulatiepompen gebruikt?

Verswaterboilers (mijn voorkeur) hebben wel een RVS spiraal voor het tapwater, maar de (onderste) spiraal voor een zonneboiler is gewoon van staal. Ook daar verwacht ik corrosie. Een extra platenwisselaar zou kunnen, maar ook dat is niet ideaal. Zijn er alternatieven?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slamintje
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 12:33
Ik ben een beetje nieuw in deze wereld maar aangezien het toch gaat gebeuren probeer ik mij te verdiepen in het vervangen van mijn Intergas Ketel voor een zonneboiler systeem. (bijvoorbeeld deze: https://www.hellmann-beha...odukte/solarboiler/whi-2/ ) maar een combi met bijvoorbeeld: https://www.hellmann-beha...kombi-und-pufferspeicher/ is ook mogelijk. (2500L misschien een beetje overdreven voor 2 persoons huishouden)

Doel is zowel heet water verbruik als de vloerverwarming op 2 etages te voorzien van deze opgewekte warme water.

Mijn idee is als volgt: Zonneboiler met ruim vat (500L). In de Boiler zitten dan ook de doorloop verwarmer voor de douche. In de zomer is er voldoende heet water om te douchen. In de winter zal via Stroom de Boiler het water moeten doorverwarmen. Het extra stroom verbruik compenseer ik met voldoende zonnepanelen die ik ook nog moet aanleggen.

Wat ik nergens echt helder kan vinden is: Kan dit zonder CV Ketel of Warmtepomp of moet ik altijd nog bijverwarmen? Zijn er al tweakers die dit gedaan hebben en wat is jullie ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door slamintje op 12-01-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@slamintje Als het niet een te oude ketel is kun je best een zonneboiler systeem draaien, als tapwater dan niet voldoende warm is, warmt de ketel het nog op.
Een niet al te groot vat voor alleen warm tapwater zou je ook nog elektrisch kunnen bij verwarmen (gewoon met elektrisch element als een elektrische boiler) als de zon dat niet doet. Of een elektrische doorstroomverwarmer (met veel vermogen, waarschijnlijk 3 fase). Dat zijn wat ideeen als je het niet met gas wil doen. Het kan allemaal.

Maar als je helemaal van het gas af wil, en alleen je verwarming hierop wil draaien, zul je toch lange periodes hebben dat je het niet van de zon moet hebben. Om het dan met een elektrisch element op te warmen gaat heel veel stroom kosten, en dus heeel veel zonnepanelen.

Dan moet je kiezen of je de investeringen gaat doen om helemaal van het gas af te gaan. Het is dus makkelijker of (op korte termijn!) goedkoper om de cv ketel te laten hangen en de zonneboiler als ondersteuning erbij te draaien.
Is je doel helemaal van het gas af, dan ontkom je niet aan de warmtepomp voor dagen zoals deze in Januari (maar eigenlijk op z'n minst de hele winter en langer).

Dan kun je denk ik beter even het huis als geheel bekijken, of ons daar iets meer over vertellen. Huidig verbruik en leeftijd / isolatie huis.

Zelf heb ik zonneboiler + warmtepomp (en zonnepanelen) en dus gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
slamintje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:16:
Ik ben een beetje nieuw in deze wereld maar aangezien het toch gaat gebeuren probeer ik mij te verdiepen in het vervangen van mijn Intergas Ketel voor een zonneboiler systeem. (bijvoorbeeld deze: https://www.hellmann-beha...odukte/solarboiler/whi-2/ ) maar een combi met bijvoorbeeld: https://www.hellmann-beha...kombi-und-pufferspeicher/ is ook mogelijk. (2500L misschien een beetje overdreven voor 2 persoons huishouden)

Doel is zowel heet water verbruik als de vloerverwarming op 2 etages te voorzien van deze opgewekte warme water.

Mijn idee is als volgt: Zonneboiler met ruim vat (500L). In de Boiler zitten dan ook de doorloop verwarmer voor de douche. In de zomer is er voldoende heet water om te douchen. In de winter zal via Stroom de Boiler het water moeten doorverwarmen. Het extra stroom verbruik compenseer ik met voldoende zonnepanelen die ik ook nog moet aanleggen.

Wat ik nergens echt helder kan vinden is: Kan dit zonder CV Ketel of Warmtepomp of moet ik altijd nog bijverwarmen? Zijn er al tweakers die dit gedaan hebben en wat is jullie ervaring?
Hier een twee persoons huishouden met een Hellman hygiene boiler (https://www.hellmann-beha...peicher/wh-fsk2-multi-wp/ met een fw90), 800 liter.

Ik heb 10m2 vlakke plaat van hrsolar, w/w wp en een 11.5 kW doorstromer van Wijas. Eea werkt prima. Ik heb zowel gedraaid met en zonder wp voor het sww. Er zit niet heel veel verschil in verbruik. Het stilstandsverlies valt ongeveer weg tegen de hogere efficiency van de wp. Wel hangt de doorstromer gewoon nog en hebben we dus oneindig warm water. In de winter is namelijk het vat onderin wel duidelijker kouder en verwarmt de wp het bovenste deel voor sww. Het staat nu op de wp om de pieken naar beneden te brengen, de doorstromer trekt die 11 kW ook echt, vooral met vullen van bad, want dan heb je niks aan een DWTW.

Qua vloerverwarming verwarmen heb ik wel gemerkt dat de gelaangdheid vrij snel weggaat, ik heb ruim 300 liter in de vv zitten en dat gaat dan met 25 tot 30 liter per minuut door het vat, dan krijg je wel veel werveling en dus minder gelaagdheid. Ik heb iets eerder terug in het topic al geschreven dat ik in oktober in 45 minuten het vat geheel terugbracht van ruim 50 graden naar 25 graden (Ta aanvoer van de wp). Dus met een hygieneboiler kan het best wat helpen, maar alleen in voor- en naseizoen. Op dit moment is de temperatuur van de collectoren 14 graden, daar valt dan niet heel veel mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slamintje
Heren @!null @jerh Dank voor jullie reactie. Het huis is van 2017, daar kan ik niet veel meer op isoleren.
De ketel is dus ook uit 2017. Jullie geven eigenlijk aan, laat hangen, reduceer verbruik en wacht op betere tijden?

Als ik kijk naar mijn verbruik qua douchen en verwarmen dan merk ik dat dat korte periodes zijn. Dus 11KW voor half uur douchen in denk ik nog wel te doen. Vloerverwarming gaat eens per dag 4 a 5 uur aan, meestal in de avond. (5:00 tot 22:00) en heeft door de goede isolatie een behoorlijke afterburn. Als het buiten echt koud wordt dan merk je dat wel sneller en koelt het sneller af. Maar zoals vandaag, heel langzaam.

Ik zal me gaan verdiepen in dat spul van hellman en post vervolg hier.

Qua zonnepanelen zat ik te denken om iets van 5000KW erop te leggen, mijn verbruik is rond de 3700. Ik kan natuurlijk hier meer erop leggen om alvast rekening te houden met compensatie. Wat hebben jullie erop liggen? (dat is los van de panelen voor de zonneboiler)

[ Voor 16% gewijzigd door slamintje op 13-01-2019 12:36 . Reden: meer text ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@slamintje Wat is je jaarverbruik aan gas?
En wat voor ventilatie? Normale mechanische ventilatie of balansventilatie?
Heb je eventueel nog een douche wtw?

Verder ben je met vloerverwarming al helemaal klaar om zo een warmtepomp aan te sluiten.
Zit je ruim qua dakruimte, wat voor soort huis is het?

En je moet even W, KW en KWh uit elkaar houden. Wat bedoel je met 11KW bij het douchen? Elektrische doorstroomverwarmer?

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 13-01-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slamintje
@!null jaarverbuik gas is 1475m3
Mechanische ventilatie (2 units boven en beneden ivm leidingen)
In de douche gewoon warm en koud water geen aanpassingen. WTW levert veel op? Ik heb wel gekeken naar recycle douche met veel druk maar vond het toch even te kostbaar. Tips?

Vrijstaand met plat dak. vloerverwarming boven en beneden wel een vide dus veel warmte stijgt op.

Jerh gaf aan dat zijn doorstromer 11,5KW verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2023
ok,ik heb me iets verder verdiept weer in het zonneboiler vehaal

wat ik graag wil gaan realiseren hier is dat ik de cv ketel volledig probeer te skippen.
dus zb systeem icm cv houtkachel en electrische element op tijdschakelaar snachts om de boiler op temp te houden.

mijn houtcv heb ik normaliter de hele dag aan dus ik laat bij genoeg warmte in het vat, overtollig warmte via Ltv vloerverwarming afkoelen om zo toch door te stoken met de houtcv.

nu heeft de houtcv kachel de alltech eclips de mogelijkheid om met een electrische klep en de extra klep in de kachel om als de boiler op temp is je op deze manier je warmte wisselaar in de kachel kan omzeilen das een mooie optie in mijn ogen..

de exacte omvang van het syteem daar komt er 1 voor langs deze week.
wat ik al wel weet is 4 pers huishouden en de vlvw zal om en nabij de 80m2 zijn
ik zal op dak ruimte hebben voor ongv 48 pipes..boilers zullen horizontale boilers worden ivm de ruimte

in de eerste instantie koppel ik mijn cv ketel niet bij op het cicuit...iemand nog tips of suggesties?

nu heb ik swinters mijn houtkachel en het electrische element,maar zomers als het zonnetje het doet en mijn vat is op temperatuur wat doen jullie dan met evt jullie heatpipes? de pomp stopt namelijk met pompen. laten jullie de boel gewoon stagneren of?

ik heb nog even terug gekeken in dit topic naar vorig jaar toen het zo lang zo warm was, maar ik heb niet echt iets kunnen ontdekken dat er overdreven gestagneerd werd.

mvg fb

[ Voor 11% gewijzigd door borgo op 13-01-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
slamintje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:06:
@!null jaarverbuik gas is 1475m3
Mechanische ventilatie (2 units boven en beneden ivm leidingen)
In de douche gewoon warm en koud water geen aanpassingen. WTW levert veel op? Ik heb wel gekeken naar recycle douche met veel druk maar vond het toch even te kostbaar. Tips?

Vrijstaand met plat dak. vloerverwarming boven en beneden wel een vide dus veel warmte stijgt op.

Jerh gaf aan dat zijn doorstromer 11,5KW verbruikt...
Het punt is een beetje dat als je veel systemen naast elkaar gaat draaien, dat het dan meer kost. Daarmee bedoel ik, als je uiteindelijk toch naar gasloos wil gaan, kun je wellicht beter andere keuzes maken.
Je kunt wel een zonneboiler doen, maar als deze verwarmingsondersteuning moet bieden dan moet je die in jouw geval redelijk groot maken, en dan bedoel vooral de collectoren op je dak.
Ik denk dan toch dat je gauw op hoge bedragen uitkomt, en je nog steeds gasverbruik hebt en de vaste lasten van de gas aansluiting.

Wellicht is het dan handiger om verder te sparen en dan in 1 keer van het gas af te stappen middels warmtepomp. Je huis is er verder ideaal voor met al de vloerverwarming en uiteraard goede isolatie.
Dan kun je kiezen of je een warmtepomp meteen met boilervat.
En als je nu dan zonnepanelen gaat leggen, extra veel neerleggen.

Als je alles middels warmtepomp zou doen, dan dien je nog een extra 3000kWh op te wekken middels zonnepanelen (en je gas aansluiting kosten vervallen ook he, dat is al "gratis" 800kwh per jaar omdat je de kosten mist). Dit is heel grof je gasverbruik omgerekend naar stroomverbruik middels warmtepomp. Zou je een zonneboiler hebben wordt dat uiteraard minder.

Omdat je al vloerverwarming hebt overal heb je met een warmtepomp in principe geen buffervat nodig, of een kleintje van 50 liter ofzo.

Maar het hangt allemaal af van wat je budget is of wat je (eind)doel is.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-01-2019 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

Crazy-

Best life ever

Beetje een dood topic in de winter ;-)

Anyway ik maak mijn eerste winter mee met mijn zonneboiler! Had er niet veel van verwacht maar afgelopen 2 koude, doch zonnige dagen geven best leuk resultaat.

Gisteren is de 400 liter van 30 (CV) naar 40 gegaan, echter vandaag de 50 aangetikt! Toch weer gratis douchen :)

Al met al tevreden 👌 lastig om nog iets te zeggen van gas besparing in de winterperiode; (de vrouw stookt graag de hele dag naar 22....) in april naar de jaarrekening maken naar graaddagen.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Netjes. Hier ging de onderste helft van 300 liter 20 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb ervoor gekozen om de zonneboiler nu puur als CV-ondersteuning te doen. Deze heeft vandaag 7,3kWh warmte opgeleverd. Mijn 27 zonnepanelen hebben vandaag 7,2kWh aan electriciteit geleverd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 21:14
Bij mij is de bovenkant altijd ronde de 40 graden i.v.m. de retour vande cv die er doorheen gaat. Maar vandaag ging de onderkant ook naar 40 graden in plaats van de normale 14(?). Wel mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:56
!null schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:28:
Netjes. Hier ging de onderste helft van 300 liter 20 graden omhoog.
Hier ook een paar dagen al 300 liter op 40 graden!😎

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 09:35
Er wordt steeds zon voorspeld, maar hier in het Noorden toch niet heel veel zon gehad.
Zaterdag is #1 nog wel naar 40 graden gegaan, maar dat was dan ook alles.

@fabstar81 Dit was afgelopen zaterdag, paar uurtjes de volle zon er op. (kleine 7 kWh aan opbrengst)
Helaas is het hier eigenlijk elke keer grauw geweest als er zon was beloofd.

(Rond 19:00 even gedouched, en de ondersteuning is er gelijk weer :+ )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fnr9SWh/chart.png

[ Voor 55% gewijzigd door Helhond op 22-01-2019 11:19 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
40 graden is echt goed. ik heb hier 47 HP op 350 liter en hij ging van 20 naar 30 graden afgelopen weekend....meer niet.
wordt hier ook wel erg veel gedoucht en gebadderd. heb de CV ondersteuning niet door de ZB lopen, dan heb ik er helemaal niks aan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jammer, een koudere boiler betekent dat je collector een hoger rendement heeft en je dus meer energie oogst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
ja, maar denk ook dat het aan de afname van het water ligt. alles gaat hier uit de ZB. er wordt veel gewassen, vaatwasser, gedoucht en in de avond 2 kids in bad.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Helhond Wat gebeurt er na de piek?
Ik weet niet hoe buffer 2 in het verhaal zit, volgens mij schakel je daarop over na de piek?

Maar waarom loopt de gele lijn weg bij de oranje? Als je gaat douchen okee, snap ik.
Maar hij lijkt relatief snel af te koelen? Toch niet helemaal geisoleerd van werking zonneboiler op buffervat 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
!null schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:54:
@Helhond Wat gebeurt er na de piek?
Ik weet niet hoe buffer 2 in het verhaal zit, volgens mij schakel je daarop over na de piek?

Maar waarom loopt de gele lijn weg bij de oranje? Als je gaat douchen okee, snap ik.
Maar hij lijkt relatief snel af te koelen? Toch niet helemaal geisoleerd van werking zonneboiler op buffervat 2?
Wat gebeurt er na de piek?
Tegen eind van de middag kwam er bewolking. :'(
Maar ik denk dat je bedoeld dat de collector temperatuur in zakt, dat komt omdat de 3-wegklep gaat verwarmen van #1 naar #2. Hij wilt een dT van ±5 hanteren. Dus gaat de pomp van een stuk harder lopen.

Pompsnelheid:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z2N3SF0/chart-1.png

Heb twee buffers (2x250L) in serie staan, target #1 is 40 graden, daarna doorschakelen #2 te verwarmen.
Als die ook op 40 graden is gaat ie weer door met #1.
20 -> 40 graden gaat vaak makkelijker dan 40 -> 50 met weinig zon (voor en najaar, en winter).

Gelaagdheid:
Onder en bovenin zitten dus beide sensoren, er vind altijd wat herverdeling van de warmte plaats. (zoals naar onderin het vat.)

Daarnaast staan de buffers in serie, dus lekt er ook altijd wat warmte weg van #1 onderin naar #bovenin.

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/d2Effy/Zonnecollector.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 22-01-2019 12:14 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Na bijna alles aandacht doorgelezen te hebben toch graag jullie advies :)

Situatie als volgt :

Dak op het Oosten (100°)dak hoek 40°. Andere dak ligt PV...
Dak is circa 4,4 meter hoog, breedte ruim 11 meter..

Bedoeling is om zonnecollectoren te plaatsen voor ondersteuning van een Warmtepomp.

Deze warmtepomp moet CV en WW doen en bijvoorkeur de collectoren dan ook beide onder steunen.

Na alles door gelezen te hebben, en ander bronnen denk ik dat we toch een buffervat van 500 liter nodig zijn. (Gezin, 2 kinderen en regelmatig vrienden over de vloer).

Naast bovenstaande, vind ik het leuk om alles in de gaten te houden / loggen met Domoticz.

Hebben jullie tips/advies waar ik voor zou moeten gaan ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@HFman Als je bijna alles hebt door gelezen, en nog niet weet wat je wilt, zou ik alles even lezen.
Eigenlijk wordt alles al behandeld in dit topic, ook gerelateerd aan PV en WP.

Je dak is in ieder geval groot genoeg om daar een mooi collector veld op neer te leggen.

Hoe is je WP aangesloten heb je daar al een buffervat voor?
500L is vrij veel voor een "buffervat", maar wat voor buffervat bedoel je hiermee?
Als je bedoeld gevuld met SWW op ±45 graden, dan weet je ook dat je dit (twee)wekelijks met een legionella preventie run moet doen met een verwarmingselement en dat kost ook een boel kWh.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je voorstel nog niet echt concreet is dat we hier op kunnen reageren.
Dit terwijl er toch wel heel veel concrete systemen worden besproken met zo de voordelen en de nadelen van elke setup.

Probeer het iets concreter te maken dan krijg je waarschijnlijk wel meer reacties. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 02-02-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:33

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mocht er nog iemand uitbreidingplannen hebben, m'n zonneboiler is te koop:
https://www.marktplaats.n...=1158009569&suggestedCpc=

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Zonnig dagje vandaag, zonneboiler nam het voor een kleine 3 uur al weer 100% over van de 5kW WP.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/aajhat.jpg
En SWW boven de 60 graden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 03-02-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:17
BenEco schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:18:
Zonnig dagje vandaag, zonneboiler nam het voor een kleine 3 uur al weer 100% over van de 5kW WP.
[Afbeelding]
En SWW boven de 60 graden. :)
Dat merkte ik ook vandaag. Helaas nog niet alle collecteren in de zon gehad vandaag. Die wel in de zon kwamen leverden ongeveer 6 uur lang warmte, genoeg om de WP op minimum vermogen te laten draaien. Halverwege maart met zon begint het zonneboiler feest weer :)

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
heeft iemand hier ervaring met het ontkalken van een zonneboiler?
ik heb hier een 9 jaar oude Nefit zonneboiler staan, elke 3 jaar maak ik hem open en haal hem dan leeg,
de kalk haal ik eruit met een waterstofzuiger, en daarna spoel ik hem nog schoon en hal hem weer leeg met een waterstofzuiger.
de anode check ik om de 2 jaar, nu 2x vervangen.
het gaat om 2 boilers in serie van elk 110liter.
het systeem werkt goed maar het onderhoud is nogal tijdrovend, ze staan krap bemeten plek.
deze boilers staan met de aansluitingen aan de bovenkant, dus het aftappen voor onderhoud gaat via het hevel principe met een slang.
mooi zou zijn als je het geheel kan doorspoelen met citroenzuur iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:33

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SjaakBF schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:30:
ik heb hier een 9 jaar oude Nefit zonneboiler staan, elke 3 jaar maak ik hem open en haal hem dan leeg,
de kalk haal ik eruit met een waterstofzuiger, en daarna spoel ik hem nog schoon en hal hem weer leeg met een waterstofzuiger.
het systeem werkt goed maar het onderhoud is nogal tijdrovend, ze staan krap bemeten plek.
deze boilers staan met de aansluitingen aan de bovenkant, dus het aftappen voor onderhoud gaat via het hevel principe met een slang.
mooi zou zijn als je het geheel kan doorspoelen met citroenzuur iets dergelijks.
De boiler heeft een blindstop aan de onderzijde, die zou je kunnen vervangen door een afsluiter. Want bovenlangs leegmaken is nogal een gedoe, heb ik ook mogen ervaren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
O.k. Je hebt dezelfde ervaring met deze boilers🤕.
De ruimte is er niet meer om aan de onderkant een aftapkraan te maken, dan nog maar een keer vanaf boven🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56
Hoi,

ik heb een 1000L vat met hygienespiraal erin, met daarop 72 Heatpipes (CPC) aangesloten op de onderste warmtewisselaar op het vat. de bovenste helft van het vat zit ook een warmtepomp.
de collectoren zijn om het stookseizoen zo kort mogelijk te houden, en eveneens wat warmte aan het vat toe te voegen als er ergens wat zon te vinden is.

ik ben op zoek om de controller van de collectoren wat verder te tweaken. zijn er ervaringen hiermee?
huidige situatie, collectoren gaan rondpompen als er 4 graden verschil is tussen de collector temp en de temp onderin het vat. bij 2.5 graad verschil gaat t weer uit. Als er meer dan 10 graden verschil is, dan gaat de pomp 10% harder pompen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Baapje327 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:36:
Hoi,

ik heb een 1000L vat met hygienespiraal erin, met daarop 72 Heatpipes (CPC) aangesloten op de onderste warmtewisselaar op het vat. de bovenste helft van het vat zit ook een warmtepomp.
de collectoren zijn om het stookseizoen zo kort mogelijk te houden, en eveneens wat warmte aan het vat toe te voegen als er ergens wat zon te vinden is.

ik ben op zoek om de controller van de collectoren wat verder te tweaken. zijn er ervaringen hiermee?
huidige situatie, collectoren gaan rondpompen als er 4 graden verschil is tussen de collector temp en de temp onderin het vat. bij 2.5 graad verschil gaat t weer uit. Als er meer dan 10 graden verschil is, dan gaat de pomp 10% harder pompen.
Wat voor type controller gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56
Een resol deltasol cs plus.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
SjaakBF schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:30:
Hier een elektronische anode oplossing toegepast. Tot op heden blinkende binnenzijde

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Modbreak:En verder in deel 2 :)
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste

Dit topic is gesloten.