Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:24
mis jij in je glycol naar de 2 buffervaten niet een 3-wegklep?

en de wp die je voorzien hebt, die staat gewoon in de retour van de CV zo te zien?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:36
fabstar81 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:10:
[...]

mis jij in je glycol naar de 2 buffervaten niet een 3-wegklep?

en de wp die je voorzien hebt, die staat gewoon in de retour van de CV zo te zien?
Ik heb er één in de retour zitten vanaf de buffers. (in het midden van de afbeelding)
Waar zou jij nog een tweede 3-wegklep willen zien? (En waarom? :+ )

(De WP moet nog gerealiseerd worden helaas.)
Maar de WP kan je zien als de aanvoer of retour.
De aanvoer gaat langs de vloerverwarming (bgg) verdeler lopen, en takt daar af naar de buffers.
Vanaf de buffers worden de radiatoren op de boven verdiepingen geregeld, echter staan die meestal dicht, alleen als het echt koud wordt of we boven bezig zijn staan die aan.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• fabstar81
Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:26:
[...]

Ik heb er één in de retour zitten vanaf de buffers. (in het midden van de afbeelding)
Waar zou jij nog een tweede 3-wegklep willen zien? (En waarom? :+ )

(De WP moet nog gerealiseerd worden helaas.)
Maar de WP kan je zien als de aanvoer of retour.
De aanvoer gaat langs de vloerverwarming (bgg) verdeler lopen, en takt daar af naar de buffers.
Vanaf de buffers worden de radiatoren op de boven verdiepingen geregeld, echter staan die meestal dicht, alleen als het echt koud wordt of we boven bezig zijn staan die aan.
Ik zou een driewegklep eerder verwachten tussen de heatpipes en de buffers omdat de controller adhv de temperatuur in beide boilers toch bepaalt waar de opgewarmde glycol naar toe moet? Niet de retour naar de heatpipes toe.

Of maak ik een denkfout?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
Het maakt in principe niet uit waar de 3-weg klep zit, net als de pomp.

De sensor op de zonnecollector laat de controller weten hoe warm de glycol is, daar stuurt hij op afhankelijk van de temperaturen van de buffers.

Je zet zowel de 3-weg klep als de pomp in de retour zodat zijn minder hogere temperaturen voor hun kiezen krijgen, wat de levensduur ten goede komt. Dat is volgens mij altijd een beetje de standaard zover ik weet.

Helhond wijzigde deze reactie 13-09-2018 09:36 (4%)

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:13
Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:32:
Het maakt in principe niet uit waar de 3-weg klep zit, net als de pomp.
Helemaal juist, pomp en kleppen altijd in de retour waar je minste warmte belasting hebt.
De sensor op de zonnecollector laat de controller weten hoe warm de glycol is, daar stuurt hij op afhankelijk van de temperaturen van de buffers.
Je zet zowel de 3-weg klep als de pomp in de retour zodat zijn minder hogere temperaturen voor hun kiezen krijgen, wat de levensduur ten goede komt. Dat is volgens mij altijd een beetje de standaard zover ik weet.
Ik zie het nog niet helemaal maar bij mij gingen het water of glycol onverwachte panen kiezen, Ik moest nog een paar terugslag kleppen aanbrengen.... De WP zal ook een pomp bevatten, deze is in stilstand een doorgaande verbinding en opeens de kortste route .... Ook de vloer verwarming heeft een eigen pomp .....

Ook zou ik ruim gebruik maken van afsluit kranen om vaten of circuits te kunnen isoleren ingeval van reparaties of als iets niet meer werkt. Ik kan de hele zonneboiler installatie en zo volledig afsluiten (bypass en 2 afsluiters) van de CV, die dan alles vanzelf overneemt, ook het warm water. Heb ik inmiddels al veel lol van gehad. Hoeft niet alles leeg en weer vol. (ook voor de WAF, douche blijft werken...)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Helhond
Hier weer bijna 13 kWh geoogst vandaag. Onderin zaten de buffers na paar grijze dagen op 31 graden. Inmiddels alweer bijna 60 graden. Komende dagen ook weer hopelijk meer zon.

• fabstar81
ik heb laatst een HP kapot getrapt, waar kopen jullie een losse HP?

https://photos.app.goo.gl/gLQ9otvFoTjYwczCA

fabstar81 wijzigde deze reactie 14-09-2018 12:46 (65%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
fabstar81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:46:
ik heb laatst een HP kapot getrapt, waar kopen jullie een losse HP?

https://photos.app.goo.gl/gLQ9otvFoTjYwczCA
Ligt er eigenlijk aan waar je zonnecollector vandaan komt, daar kan je het beste informeren of ze ook de losse buizen verkopen.

Onder andere hier kan je ook buizen los kopen, maar dat moet maar net de juiste zijn.

Ik kreeg 3 reserve buizen (alleen het glas) erbij van mijn leverancier. :)

Helhond wijzigde deze reactie 14-09-2018 13:08 (4%)

• fabstar81
@Helhond
mijn leverancier bestond ineens niet meer....dus nu zit ik beetje vast.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:15:
[...]

Temperatuur schakelaar tussen de voeding van de CV ?

[...]

Beter.
de Remeha Calenta heeft een maak/breek contact welke de gasbrander aanstuurt. Brandbeveiliging geloof ik heet ie officieel. ik heb daar een relais tussen gezet die de gasbrander dus uitzet wanneer ik wil (programmeren). Misschien heeft die ketel dat ook?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-10 03:45
fabstar81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:11:
@Helhond
mijn leverancier bestond ineens niet meer....dus nu zit ik beetje vast.
Wat voor collectoren? Ik denk dat je wel een buis van dezelfde maten kunt vinden

Douche WTW

• fabstar81
@!null ik kom net een site tegen van Tecsolar, uit de foto kan ik volgens mij net die naam opmaken.
Helhond schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:28:
Hier helaas toch gister ochtend de CV ketel aan moeten slingeren.
Aan het eind van de douche beurt van de WAF, stond de mengkraan al op maximaal warm maar werd niet meer voldoende warm volgens de dame in kwestie. Voor een paar minuten dus de ketel aangehad.

Gisteravond nog twee douchebeurten weer kunnen douchen op de zonneboiler.

Komende dagen ook veel bewolking, ik denk dat we wel kunnen stellen dat de (gasloze) zomer nu wel voorbij is.
doe een e-boilertje erachter hangen. paar tientjes op marktplaats op te halen en je kan de gasloze periode net even langer uitzingen

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
@fabstar81
Op de plek van de plofketel komt een doorstroomverwarmer te hangen zodra ook de WP aangesloten is.
Het gas kan dan helemaal de deur uit.

Vroegah hing er nog een E-boiler naast de oude niet-combi ketel, er loopt nog een 19 mm leiding waar ik de krachtstroom kabels doorheen ga trekken. Helaas is tijdens renovatie van de badkamer die 19mm leiding geraakt en hebben we toen de oude elektra kabels verwijderd. Hopelijk lukt het ons nog om daar 5x2.5mm² nieuw installatiedraad door heen te trekken. O-)

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13-10 21:44
Helhond schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:14:
[...]
Met zo'n vulpomp mag ik er vanuit gaan dat je wel af kunt zonder die ontluchter. Die blaas met groot volume alle lucht voor zich uit waardoor er vrijwel niks zou achter moeten blijven. Na een paar keer rond pompen moet de vloeistof luchtbel vrij zijn. Of je moet toevallig loze plekken hebben in je leiding waar lucht vast kan komen te zitten. Maar dat los je dan ook niet op met een ontluchter.
Mocht je er één willen plaatsen dan altijd i.c.m. een afsluiter.
Wij zijn eindelijk klaar om te vullen. Welke vulpomp heb je gebruikt? Moet ik nog iets instellen bij het expansievat of ergens anders? Of is het gewoon alles vullen met glycol, tijdje laten rond pompen met ontluchter open en dan de heat pipes erin en resol starten?

Wij hebben trouwens deze week op 3 fase gedoucht met Cage op 11kw (cv ketel is er uit). Was eigenlijk best prima, had ik niet verwacht. Douche wtw helpt uiteraard ook wel mee. Helaas is er een verkeerde binnenunit geleverd van de ecodan dus moeten we nog even zonder (hoop dat het in 2 weekjes word omgeruild)

adnanoner wijzigde deze reactie 15-09-2018 12:14 (15%)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:41

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Topicstarter
Zonneboiler gaat er (helaas) uit. Daarom over:
Glycomat.
Aangepaste hogedrukplantenspuit voor bijvullen.
Gratis afhalen in Amsterdam C. Verzenden voor een tientje.

Stuur maar een DM als je interesse hebt. Vandaag om 24:00 sluit ik het af. Morgen kies ik de gelukkige uit. Die krijgt een DM en ik zal dit topic dan aanpassen.

@BenEco is de gelukkige.

ZonPHP site PVOutput site

• adnanoner
@ericplan vanwaar dat de zonneboiler eruit gaat?

• Helhond
adnanoner schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:10:
[...]

Wij zijn eindelijk klaar om te vullen. Welke vulpomp heb je gebruikt? Moet ik nog iets instellen bij het expansievat of ergens anders? Of is het gewoon alles vullen met glycol, tijdje laten rond pompen met ontluchter open en dan de heat pipes erin en resol starten?

Wij hebben trouwens deze week op 3 fase gedoucht met Cage op 11kw (cv ketel is er uit). Was eigenlijk best prima, had ik niet verwacht. Douche wtw helpt uiteraard ook wel mee. Helaas is er een verkeerde binnenunit geleverd van de ecodan dus moeten we nog even zonder (hoop dat het in 2 weekjes word omgeruild)
Ik heb gebruik gemaakt van een boormachine aangedreven vulpomp. :+

Ik heb de expansievaten gewoon aangesloten, de druk zou fabrieks af goed moeten zijn. Tenzij het hoogte verschil enorm zou moeten zijn (meerdere verdiepingen). Dat was hier niet het geval.

Vullen bij mij:
- Snel ontluchter open draaien.
- Afsluiter ontluchter open zetten.

Bij het vulstation: (transparante slang werkt het beste i.v.m. zichtbaarheid van luchtbellen)
Slang 1: Vat met glycol -> pomp -> aanvoer vulstation (Aanzuigslang goed op de bodem houden/drukken, i.v.m. aanzuigen lucht.)
Slang 2: Retourvulstation -> vat met glycol

- Kranen openen op het vulstation en de pomp (boormachine) aan zetten. (In mijn geval boorhamer met klopstand uit 8)7 )

Het vat wordt nu langzaam leeg gezogen, op een gegeven moment zal het systeem vol lopen.
Dan komt op een gegeven moment weer de vloeistof uit de retour terug lopen in je vat. (deels met luchtbellen).
Dit laat je een tijdje door lopen zodat alle lucht uit de retour slang is.
Ik smoor zodra alle lucht er uit is af en toe de retour, en gooi hem dan weer vol open.
(Je zal dan zien dat er druk wordt opgebouwd en weer wegvalt als je hem weer opent.)
Door deze pulse door het systeem wil er wat lucht vrij komen/schieten en afgevoerd worden.
Dit open dicht herhaal ik een tijdje totdat het vrij weinig effect meer heeft.

Tussentijds zet ik de circulatiepomp via de controller ook nog even aan om deze ook te ontluchten mocht daar nog wat lucht rondom verstopt zitten.

Zodra de (meeste) lucht er uit is, gooi ik de retour dicht, en laat ik de druk oplopen tot 1,5 tot 2 bar. (meestal kom ik uit rond de 1.6 bar)
Dan langzaam de aanvoer dichtdraaien en pomp uit.

Daarna nog kan je nog even de circulatiepomp aan zetten (eerst min. daarna max.) om het systeem even lekker door te pompen en lucht via de snelontluchter op het dak, of via de microbel ontluchter (handmatig af en toe openen) in het pompstation te ontluchten.

Als de druk constant blijft dan zat er vrijwel geen lucht meer in je systeem, als deze te ver is gezakt (< 1,5 bar) dan zat er nog te veel lucht in. Dan opnieuw weer de druk op bouwen en de boel afsluiten en doorpompen met de circulatiepomp.

Daarna zou je het systeem in bedrijf kunnen stellen.
(Vullen met volle zon is niet aan te raden als de collector heet is.)

Ik liet de vulslangen nog een weekje hangen tijdens eerste bedrijf. Er kwam toen toch nog wel wat lucht uit het systeem zetten tijdens de eerste week bedrijf. En heb toen na een paar dagen nog een keer de druk opnieuw opgebouwd.

Pas goed op met de snelontluchter, ook deze had ik de eerste week open staan. Maar ik had mijn systeem gevuld eind oktober. Mocht je systeem in stagnatie kunnen gaan dan moet je de klep naar de snelontluchter afsluiten! :+

• ericplan

ericplan

Topicstarter
adnanoner schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:01:
@ericplan vanwaar dat de zonneboiler eruit gaat?
Binnenkort gaan we aardgasvrij. Binnen de beperkingen van de VvE (geen warmtepomp toegestaan), de zeer beperkte ruimte en vooral de wens om alleen eenvoudige techniek in huis te hebben is dit de beste optie. De twee zonnecollectoren gaan van het dak, er komen drie zonnepanelen bij.

De huidige installatie is uit 2009, de installateur is failliet en ik ben de enige die weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Mocht ik er onverhoopt niet meer zijn (wat zomaar kan als je 60+ bent) zit mijn vrouw met een probleem. Die situatie willen we voorkomen. Met een conventionele elektrische boiler en elektrische radiatoren gaat dat allemaal lukken. Ons huis is goed geïsoleerd en bovendien nooit koud vanwege benedenburen. We stoken vrij spartaans. En wanneer deze installaties over 15 jaar EOL zijn is er vast meer keus in zuinige alternatieven met een bescheiden maat.

• Helhond
Hier gister ondanks de wolkenvelden toch kleine 10 kWh opgewekt, #1 stond op 69 graden en #2 op 55 graden aan het eind van de dag.

Vandaag en morgen nog even een bufferen, daarna lijkt het weer een paar dagen grauw te worden.

@adnanoner Systeem al draaiend? Nu nog even gauw wat zon mee pakken!

Helhond wijzigde deze reactie 18-09-2018 08:43 (14%)

• WoudseHoeve
ericplan schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:32:
[...]

Binnenkort gaan we aardgasvrij. Binnen de beperkingen van de VvE (geen warmtepomp toegestaan), de zeer beperkte ruimte en vooral de wens om alleen eenvoudige techniek in huis te hebben is dit de beste optie. De twee zonnecollectoren gaan van het dak, er komen drie zonnepanelen bij.

De huidige installatie is uit 2009, de installateur is failliet en ik ben de enige die weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Mocht ik er onverhoopt niet meer zijn (wat zomaar kan als je 60+ bent) zit mijn vrouw met een probleem. Die situatie willen we voorkomen. Met een conventionele elektrische boiler en elektrische radiatoren gaat dat allemaal lukken. Ons huis is goed geïsoleerd en bovendien nooit koud vanwege benedenburen. We stoken vrij spartaans. En wanneer deze installaties over 15 jaar EOL zijn is er vast meer keus in zuinige alternatieven met een bescheiden maat.
Ik zag laatst een WP die via een slang lucht aan zuigt en weer afblaast, die kan je dus gewoon op de plek van je HR CV ketel hangen, die heeft ook een aanzuig en afblaas pijp.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• adnanoner
Helhond schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:42:
Bijna! Buffervat is helemaal lekvrij, en glycol hebben we er vanmiddag in gedaan. Alleen wil de pomp niet luisteren via de Resol SLT controller. Heb hem op manual mode gezet en op min maar er draait niks. Heb de pomp aangesloten op PWM A met blauw op aarde en bruin op 6 (had helaas een zekering laten ploffen, had hem eerst op R1 aangesloten omdat ik dacht dat dat PWM was, maar dat was niet het geval. Gelukkig zat er een reserve zekering bij de resol).
De Wilo Yonos Para lijkt er ok onder (hij knippert groen, alsof die in standby zit) maar wil dus niet luisteren naar manual mode (ook niet op 100%).

Heb je tips :) ? We gaan de heat pipes er pas indraaien als we zeker weten dat de pomp goed draait en het gros van het lucht eruit zit.

• adnanoner
ericplan schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:32:
[...]

Wellicht kun je wel een warmtepompboiler gebruiken? Kun je inderdaad op de plek van de huidige cv zetten. Mocht je in amsterdam wonen, amsterdam geeft een goede subsidie (tot ¤5000 voor gasloos, ¤8000 voor nul op de meter)

• ericplan

ericplan

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:42:
[...]
Ik zag laatst een WP die via een slang lucht aan zuigt en weer afblaast, die kan je dus gewoon op de plek van je HR CV ketel hangen, die heeft ook een aanzuig en afblaas pijp.....
We hebben heel veel opties bekeken, maar voorlopig is dit de meest aantrekkelijke optie, ook vanwege de WAF. Bovendien is het, in aanschaf, heel betaalbaar. Als er betere oplossingen komen voor kleine huizen/appartementen, dan kan dat altijd nog.
adnanoner schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:51:
[...]
Wellicht kun je wel een warmtepompboiler gebruiken? Kun je inderdaad op de plek van de huidige cv zetten. Mocht je in amsterdam wonen, amsterdam geeft een goede subsidie (tot ¤5000 voor gasloos, ¤8000 voor nul op de meter)
We maken inderdaad gebruik van deze subsidie. Dat is de reden waarom we het nu aanpakken, overigens gecombineerd met groot onderhoud aan de rest van de woning. Een warmtepompboiler past slecht in de beschikbare ruimte, de technische ruimte is formaat bezemkast en om er een slaapkamer voor op te offeren gaat iets te ver. Dus voorlopig verwarmen met COP 1, overigens wel bijna NOM door de PV-panelen die alweer 9 jaar op het dak liggen.

• Helhond
adnanoner schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:48:
[...]

Bijna! Buffervat is helemaal lekvrij, en glycol hebben we er vanmiddag in gedaan. Alleen wil de pomp niet luisteren via de Resol SLT controller. Heb hem op manual mode gezet en op min maar er draait niks. Heb de pomp aangesloten op PWM A met blauw op aarde en bruin op 6 (had helaas een zekering laten ploffen, had hem eerst op R1 aangesloten omdat ik dacht dat dat PWM was, maar dat was niet het geval. Gelukkig zat er een reserve zekering bij de resol).
De Wilo Yonos Para lijkt er ok onder (hij knippert groen, alsof die in standby zit) maar wil dus niet luisteren naar manual mode (ook niet op 100%).

Heb je tips :) ? We gaan de heat pipes er pas indraaien als we zeker weten dat de pomp goed draait en het gros van het lucht eruit zit.
Zo te horen ben je de voeding van de pomp vergeten?
En heb je in eerste instantie de signaalkabel op de voeding geplaatst, dan wil die zekering wel ploffen. :+
Handleiding van pomp en controller vond ik vrij volledig. Dus gevalletje RTFM? :9

Zo heb ik hem aangesloten, heb nog even gedubbelchecked bij Jan, en die zei dat inderdaad het goed zat.

Voeding(controller) komt rechts binnen op L (bruin) en N(blauw) en massa (geel/groen).
De pomp krijgt zijn voeding via de controller over R1 (bruin) en de R1 nul (blauw) en massa(geel/groen).
De pomp wordt aangestuurd (signaalkabelpomp) over PWM A ( bruin) en zijn nul (blauw).

(Mijn driewegklep voor het glycol circuit zit op R2 (bruin) en de R2 nul (blauw) en massa.)

• adnanoner
Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:45:
[...]
Zo te horen ben je de voeding van de pomp vergeten?
En heb je in eerste instantie de signaalkabel op de voeding geplaatst, dan wil die zekering wel ploffen. :+
Handleiding van pomp en controller vond ik vrij volledig. Dus gevalletje RTFM? :9

Zo heb ik hem aangesloten, heb nog even gedubbelchecked bij Jan, en die zei dat inderdaad het goed zat.

Voeding(controller) komt rechts binnen op L (bruin) en N(blauw) en massa (geel/groen).
De pomp krijgt zijn voeding via de controller over R1 (bruin) en de R1 nul (blauw) en massa(geel/groen).
De pomp wordt aangestuurd (signaalkabelpomp) over PWM A ( bruin) en zijn nul (blauw).

(Mijn driewegklep voor het glycol circuit zit op R2 (bruin) en de R2 nul (blauw) en massa.)

[Afbeelding]
Yes heb hem idd daarna zo aangesloten (zag pas te laat het schemaatje in de manual O-) ). Krijg hem alleen niet in manual mode (krijg de pomp wel aan in standby mode groen knipperent, maar niet draaiend), maar hij lijkt verder wel ok (ook wat jan betreft). Dus ik ga de heat pipes er vanavond in draaien en dan met de heatpipes erbij ontluchten en evt wat glycol bij doen wanneer nodig.

• Helhond
Manual mode is gewoon het klepje naar beneden naar beneden schuiven op het knopje met het "Handje" drukken.

Daarmee kom je in manual mode:
Dan kan je kiezen per kanaal (R1, R2... etc.):
- Min.
- Max.
- Auto.
- Aan
- Uit
- etc.

Met R1 op max. moet je pomp gewoon draaien.
Terug op "auto" zetten gaat ie gewoon weer volgens programma/instellingen.

Zie pagina 60 in de handleiding.

Helhond wijzigde deze reactie 19-09-2018 11:43 (40%)

• fabstar81
Helhond schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:42:
Hier gister ondanks de wolkenvelden toch kleine 10 kWh opgewekt, #1 stond op 69 graden en #2 op 55 graden aan het eind van de dag.

Vandaag en morgen nog even een bufferen, daarna lijkt het weer een paar dagen grauw te worden.

ik vind wel dat iedereen altijd zoveel opbrengt. weet de starttemperatuur niet echt, maar schommelde volgens mij beetje rond de 50 graden. gisteren net tegen 60 aan op boiler van 350 liter met 47 HP. denk zelf iets van 8-9, tot max 10 graden opgewekt.

klinkt altijd zo weinig. hoewel je een aardig tijdje kan douchen op 350 liter van ~60 graden :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
@fabstar81

Water neemt nou eenmaal veel energie op,(hoge energiedichtheid) en dat "kost" dan ook bakken aan vermogen.
Er zit natuurlijk altijd een verschil tussen opwek en verbruik.
We wekken dan bv 10 kWh op, en verbruiken maar 5 kWh, en verliezen ook nog 2 kWh aan standby stilstand.

Mijn buffers zijn 250L per stuk, opwarming per graad kost al 0,29 kWh. ( 4186(J) * 250(L) / 1kWh(J) = 0.29kWh)

Gister mijn opbrengst:
#1 boven 59 naar 77 graden (dT=18graden)
#1 onder 45 naar 75 graden (dT=30graden)

#2 onder 44 naar 60 graden (dT=16graden)

Dag opbrengst bereken ik dan:
((18+30) / 2) + 16 = 40

40 x 0,29 kWh = 11.6 kWh opbrengst (Beetje te volgen? :P )

Gister was dan ook weer een goede opbrengst.
Normaal middel ik #1onder met #2onder maar die is nu nagenoeg gelijk dus niet nodig.

#2 boven heb ik geen sensor zitten (controller heeft ook geen ruimte meer :'( ) maar heb al paar keer gemeten en die komt vaak over één met #1 onder, omdat er een SWW leiding loopt van #2boven (Losse spiraal) naar #1onder (Hygiene spiraal). En er loopt ook een 22mm leiding die de boilers intern met elkaar verbind. Er wordt dus veel warmte bovenin in #2 onttrokken.
Het afkoelen d.m.v. douchen en opwarmen van #1 onder naar #2 zie ik ook wel terug in de grafieken dat #1onder een stuk harder afkoelt dan #2 door de hydraulische koppeling.

Edit:
Jouw opbrengst lijkt btw wel achter te blijven.
10 graden op 350L is slechts ±4 kWh

Je hebt slechts 25% minder HPs, maar je opbrengst is bijna 66% minder.
Staat je controller goed in gesteld?
Of je moet erg veel last van bewolking hebben gehad, maar juist hier in het Noorden blijft de bewolking juist achter met de rest van het last. Dus veel slechter qua weer condities zou niet kunnen. ;)

Helhond wijzigde deze reactie 19-09-2018 11:42 (18%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Gisteren heb ik volgens de metingen 9kWh opgewekt.

Even rekenen n.a.v. @Helhond berekeningen of dit klopt.

( 4186(J) * 300(L) / 1kWh(J) = 0.34kWh)
De bottom is daarbij van 38,9 naar 67,5 gegaan. dt=28.6
boven 60.4 naar 67.5. dt=7.1

(28.6+7)/2=17.5

17.5 * 0.34= 6kWh

Hmm... ergens klopt iets niet..
Of er is een enorm temperatuurdrop vanaf S1 (sensor bij zonnecollector) vs S6 (temp van de grundfoss)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• adnanoner
Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:46:
Manual mode is gewoon het klepje naar beneden naar beneden schuiven op het knopje met het "Handje" drukken.

Daarmee kom je in manual mode:
Dan kan je kiezen per kanaal (R1, R2... etc.):
- Min.
- Max.
- Auto.
- Aan
- Uit
- etc.

Met R1 op max. moet je pomp gewoon draaien.
Terug op "auto" zetten gaat ie gewoon weer volgens programma/instellingen.

Zie pagina 60 in de handleiding.
Ja dat heb ik idd gedaan maar dat werkt niet. Heb nu ong 1/3 heat pipes in gedaan en kijken of het op auto werkt.

• Helhond
adnanoner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:14:
[...]

Ja dat heb ik idd gedaan maar dat werkt niet. Heb nu ong 1/3 heat pipes in gedaan en kijken of het op auto werkt.
Als je niet geforceerd de pomp aan krijgt, dan gaat hij vast ook niet uit zichzelf.
Want je overruled dan alles.

@kmf
Ik kijk puur naar wat er energetisch qua energie in het water is gestopt, om dat water op te warmen.
De overdrachtverliezen etc van glycol leidingen etc daar gelaten. (De sensor kijkt alleen naar de glycol leiding dacht ik)
Maar ik heb al vaker gelezen dat die automatische opwekking vaak te rooskleurig beeld schetst.
Het belangrijkste vind ik dat me boiler 50+ graden is.

#1boven is nu nog steeds 67 graden (en 50 graden onderin), na twee douche beurten en wat stand-by verliezen.

Wat ook nog zou kunnen is dat buiten bereik van de sensoren (onder de onderste sensor), de temperatuur nog lager was. Maar dat je daar 3 kWh extra opbrengst aan zou kunnen toewijden lijkt me sterk.

Verder zal het in mijn systeem ook wel enorm bijdragen dat ik een prio regeling heb over de twee buffers.
Sochtends "laad" vaak #2 bij, op de piekmoment "laad" #1 en dan de restjes in de namiddag als #1 niet meer hoger wilt pakt #2 wel weer mee. Zo laad ik #2 dus eigenlijk op als #1 niks met zijn warmte kan.

Tenzij er natuurlijk in hoogzomer genoeg zon is om beide buffers naar 85+ te brengen.
Maar dit is natuurlijk de reden dat ik voor twee buffers met prio-regeling ging i.p.v. één grote buffer.

Helhond wijzigde deze reactie 19-09-2018 12:27 (29%)

• kmf
  • Niet online
Hier heeft het systeem de afgelopen paar grauwe dagen moeite om de temperatuur op 40graden te krijgen. Alleen de afgelopen twee-drie dagen met halfzon heeft het systeem de temperatuur op 50+ gekregen. (verbruiken 20-25 graden per dag is gebleken)

Dus ik verbaas me wel over dat je die hogere temp kan bereiken over twee buffers.

• Helhond
U vraagt wij draaien, afgelopen 3 dagen de buffer temperaturen:

Met 60 buizen op 250L heb ik ook wel een hele mooie verhouding van 1 op 4,2L waar je dus in het najaar (dat is inmiddels wel begonnen zou ik zeggen) goed van kan profiteren.

Maar het kan nog beter @WoudseHoeve die heeft volgens mij 120 buizen op 150L dan zit je op 1 op 1,25L, hij heeft volgens mij die 150L bijna altijd wel 60+ graden en zelfs regelmatig in de winter (als de zon schijnt) toch?

Deze is misschien ook wel leuk, max. en min. temperatuur van #1boven.
Vorige week was het belabberde grauwe week, daar kon mijn systeem ook weinig mee.
Pas vrijdag trok het weer een beetje aan, en dit weekend was het aardig zonnig.

Helhond wijzigde deze reactie 19-09-2018 13:38 (29%)

• WoudseHoeve
Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:25:
U vraagt wij draaien, afgelopen 3 dagen de buffer temperaturen:
[Afbeelding]
Met 60 buizen op 250L heb ik ook wel een hele mooie verhouding van 1 op 4,2L waar je dus in het najaar (dat is inmiddels wel begonnen zou ik zeggen) goed van kan profiteren.

Maar het kan nog beter @WoudseHoeve die heeft volgens mij 120 buizen op 150L dan zit je op 1 op 1,25L, hij heeft volgens mij die 150L bijna altijd wel 60+ graden en zelfs regelmatig in de winter (als de zon schijnt) toch?
120 buizen op 210L en daarna nog 1000L. Die 210L staat inderdaad bijna altijd op 60+ maar met 2 personen is het verbruik ook niet zo veel. Nu staat alles weer op 85+ en ik moet de nieuwe Spirotop solar autoclose nog monteren op het hoogste punt. Wel blijft het systeem nu netjes op druk, geen lekkages meer. Zit nu nog water in, straks vervangen met 40% glyol als alles goed werkt.
De 1000L verwarm ik s'avonds na met de CV-houtkachel. Daar gaat nog een nieuwe zwaardere pomp in waardoor ik minder snel overtemperatuur situaties heb met een vol brandende kachel (25kW).....
Met grauw weer werden de HP toch nog warm genoeg om er niet aan te kunnen werken.....
Deze is misschien ook wel leuk, max. en min. temperatuur van #1boven.
Vorige week was het belabberde grauwe week, daar kon mijn systeem ook weinig mee.
Pas vrijdag trok het weer een beetje aan, en dit weekend was het aardig zonnig.
[Afbeelding]

• !null
@ericplan Je hebt ook warmtepomp boilers van 80 liter aan de muur van Panasonic.

Douche WTW

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:56
Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:27:
@fabstar81

Water neemt nou eenmaal veel energie op,(hoge energiedichtheid) en dat "kost" dan ook bakken aan vermogen.
Er zit natuurlijk altijd een verschil tussen opwek en verbruik.
We wekken dan bv 10 kWh op, en verbruiken maar 5 kWh, en verliezen ook nog 2 kWh aan standby stilstand.

Mijn buffers zijn 250L per stuk, opwarming per graad kost al 0,29 kWh. ( 4186(J) * 250(L) / 1kWh(J) = 0.29kWh)

Gister mijn opbrengst:
#1 boven 59 naar 77 graden (dT=18graden)
#1 onder 45 naar 75 graden (dT=30graden)

#2 onder 44 naar 60 graden (dT=16graden)

Dag opbrengst bereken ik dan:
((18+30) / 2) + 16 = 40

40 x 0,29 kWh = 11.6 kWh opbrengst (Beetje te volgen? :P )

Gister was dan ook weer een goede opbrengst.
Normaal middel ik #1onder met #2onder maar die is nu nagenoeg gelijk dus niet nodig.

#2 boven heb ik geen sensor zitten (controller heeft ook geen ruimte meer :'( ) maar heb al paar keer gemeten en die komt vaak over één met #1 onder, omdat er een SWW leiding loopt van #2boven (Losse spiraal) naar #1onder (Hygiene spiraal). En er loopt ook een 22mm leiding die de boilers intern met elkaar verbind. Er wordt dus veel warmte bovenin in #2 onttrokken.
Het afkoelen d.m.v. douchen en opwarmen van #1 onder naar #2 zie ik ook wel terug in de grafieken dat #1onder een stuk harder afkoelt dan #2 door de hydraulische koppeling.

Edit:

Of je moet erg veel last van bewolking hebben gehad, maar juist hier in het Noorden blijft de bewolking juist achter met de rest van het last. Dus veel slechter qua weer condities zou niet kunnen. ;)
Ik "jat" even je berekening :P

Neem 18 september als referentiedag, met PV die dag 5.134kWh/kW gehaald, een nette dag met een paar dips (https://pvoutput.org/intr...209&sid=51453&dt=20180918). Er staan bij ons 48 Heatpipes op het platte dak (ZW, 45 graden), aangesloten op een 300 liter SWW-vat.

Start en eind temperaturen:

Onder: 50.9 --- 85.1
Boven: 56.4 --- 77.4

Volgens jou berekening kost een graad opwarming op basis van 300 liter ongeveer ~0.34 kWh. Op basis van de temperaturen bereken ik het volgende:

(34.2 + 21) / 2 = 27.6 * 0.34 kWh = 9.38 kWh opbrengst. Is dit een beetje te verwachten met deze systeemgrootte?

PVoutput

• Helhond
@WeirCo
Ik zou zeggen dat dat een hele mooie opbrengst is voor halverwege september. Elk systeem is natuurlijk anders maar qua buizen en boiler een goede opbrengst, ligt natuurlijk ook wat voor weer je doe dag had.

• fabstar81
Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:27:
@fabstar81

Edit:

ik weet uit mijn hoofd niet of de controller goed is ingesteld. heb er wel een keer wat aanpassingen in gedaan, m.n. m.b.t. de delta voordat ie moet beginnen met rondpompen. Ik denk dat die nu op 7 graden staat.

meer weet ik niet wat ik zou moeten aanpassen.....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
@fabstar81, je hebt wel gewoon een modulerende pomp?
Je zou eens kunnen kijken of systeem goed luchtvrij is en of de druk juist is.
Een dT van 7 is prima, je zou nog naar 5-6 kunnen gaan, maar dat zal niet zo heel veel meer uit mogen maken.

Wat doet de temperatuur op je collectoren met een beetje zon?

Hier is inmiddels vanmiddag ook de CV aangegaan, het huis stond al een tijdje rond de 20 graden.
Maar met het grauwe weer, zonder een zonnetje voelt het toch snel fris.
Half uurtje heeft de zonneboiler nog alles gegeven wat die had, daarna kwam de retour temperatuur boven die van de aanvoer van de buffer uit en ging de CV ondersteuning uit. (CV Taanvoer = 40 graden)

Toch nog 17 graden in totaal over de twee buffers verspreid af kunnen geven aan het CV circuit.
Dat is omgerekend toch weer een kleine 4,5 kWh wat gelijk staat aan een half kuub gas.

Het blijft mooi om te zien, lampje van warmtevraag gaat branden, CV pomp gaat lopen en blijft in "Temperatuur bereikt" hangen, helaas na een half uur dan toch over met de pret. Maar inmiddels is het huis alweer op temperatuur.

Vooruitzichten voor maandag en dinsdag zien er goed uit qua zon, even afwachten wat de boilers doen.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:16

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

In het kader van durf te vragen: ik heb op mijn platte dak nog een stukje van plm 120cm bij 380cm over. Het plan is om dat te vullen met collectorpanelen. Dat zal alleen plat / bijna plat komen te liggen.

Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuumbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.

Op en aanmerkingen zijn welkom :Y

Wise enough to play the fool

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 17:44

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

teacher schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:49:
In het kader van durf te vragen: ik heb op mijn platte dak nog een stukje van plm 120cm bij 380cm over. Het plan is om dat te vullen met collectorpanelen. Dat zal alleen plat / bijna plat komen te liggen.

Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuumbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.

Serieuze vraag : Waarom niet (extra) pv daar neerleggen om de wpb te voeden?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomic2005 schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:09:
[...]

Serieuze vraag : Waarom niet (extra) pv daar neerleggen om de wpb te voeden?
Prima vraag! Ik heb op mn platte dak oost/west opstelling. In de breedte die ik heb kan ik niet meer fatsoenlijk een paneel kwijt (met wat mitsen en maren zou ik twee keer west kunnen, maar zit ik met een open achterkant, schaduwwerking en mn omvormer zit vol). Dat zou dus een optie kunnen worden als het zonnecollectorenplan niet haalbaar is.

• WoudseHoeve

Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuümbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.

Op het moment dat je CV ketel stuk gaat heb je geen tijd meer om de installatie van een WP te regelen .... de partner wil nog steeds onder de douche en waarschijnlijk vriest het (murphy) .... Voor dat jij voor elkaar hebt om de juiste WP (zonder overhaaste beslissingen te nemen) te kiezen en geïnstalleerd te krijgen ben je dus te laat en hangt er weer een CV ketel.
Ik zou dus gewoon zodra je de middelen hebt en weet wat je wil de CV eruit gooien en de WP erin, gepland, ook beter voor het klimaat.

Mogelijk dat je nog iemand een plezier kan doe met je oude CV ketel die minder handig bezig was en nog even een andere ketel moet hebben....

Daarnaast Vacuümbuizen zijn leuk maar doe plat bijna niks in de winter. En in de zomer heb je er niet veel aan omdat je de (meeste) warmte niet nodig hebt. Gewoon PV erbij, daarmee je WPB voeden.

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 24-09-2018 08:39 (7%)

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:37:
[...]

Daarnaast Vacuümbuizen zijn leuk maar doe plat bijna niks in de winter. En in de zomer heb je er niet veel aan omdat je de (meeste) warmte niet nodig hebt. Gewoon PV erbij, daarmee je WPB voeden.
opmerkelijk antwoord in een ZB-topic, van iemand die 120 HP heeft :? _O-

ik heb overigens hetzelfde idee. ketel is nog goed, heb al ZB en wil de atlantic in gaan zetten met de al liggende HP, om later een WP te kopen en die erbij te zetten op het ZB vat wat ik nu heb.

e-boilertje er dan uit die ik nu heb...

fabstar81 wijzigde deze reactie 24-09-2018 08:55 (51%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• kmf
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:52:
[...]

Een eerlijk antwoord. Voordeel van vacuumbuizen is dat ze rondom licht kunnen vangen. Maar als ze plat op het dak worden gelegd, je gelijk 30% van de lichtopbrengst wegneemt. In de winter hebben ze dan weinig voordeel t.o.v. vlakke platen.

• WoudseHoeve
[...]
[...]
HAHA maar die van mij staan onder 45 graden en het zijn er erg veel om een 210L boiler warm te houden. Dat aantal is alleen zinvol in de winter, in de zomer heb ik veel te veel warmte die ik (nog) niet kan gebruiken. Ik moet eigenlijk een zwembad hebben of Stads Verwarming waar ik op kan terug leveren .....
ik heb overigens hetzelfde idee. ketel is nog goed, heb al ZB en wil de atlantic in gaan zetten met de al liggende HP, om later een WP te kopen en die erbij te zetten op het ZB vat wat ik nu heb.
Een doorstroom verwarmer als backup en om de WP te ontlasten van te hoge temperaturen is en blijft handig. Ook zijn de stilstand verliezen minder bij lagere temperaturen.

Mijn ZB120HP blijft interessant omdat hij de 1210L aan buffers/boilers deelt met de CV-Houtkachel, en in het voor en na jaar een beetje verwarming ondersteuning kan doen.
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:55:
[...]
Een eerlijk antwoord. Voordeel van vacuumbuizen is dat ze rondom licht kunnen vangen. Maar als ze plat op het dak worden gelegd, je gelijk 30% van de lichtopbrengst wegneemt. In de winter hebben ze dan weinig voordeel t.o.v. vlakke platen.
De vacuüm buizen blijven als voordeel houden, de goede isolatie. Helemaal plat werken ze trouwens niet, dan is er geen flow van gecondenseerde gassen naar de onderkant om weer op te warmen. Ik dacht dat 15 graden het minimum is, wat mogelijk ook merk afhankelijk is.

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 24-09-2018 12:05 (21%)

• fabstar81
@WoudseHoeve als die 210 L vol is, dan gaan je HP toch wel over naar de 1000 L ?

doorstroomverwarmer kan ook nog. inderdaad handig als je WPB "leeg" is omdat je hem verkeerd hebt gescheduled om op te warmen. maar goed, eerst die atlantic voor die paar honderd euro laten overkomen en dan sparen voor de WP.

Jammer dat die atlantic weer alleen 270 liter is met solar ondersteuning. 1700 is dan weer de prijs ipv 1400.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:07:
@WoudseHoeve als die 210 L vol is, dan gaan je HP toch wel over naar de 1000 L ?
Ja zeker, vol automatisch.
doorstroomverwarmer kan ook nog. inderdaad handig als je WPB "leeg" is omdat je hem verkeerd hebt gescheduled om op te warmen. maar goed, eerst die atlantic voor die paar honderd euro laten overkomen en dan sparen voor de WP.
Jammer dat die atlantic weer alleen 270 liter is met solar ondersteuning. 1700 is dan weer de prijs ipv 1400.
Heb ik even gemist, wat is een atlantic? en wat is jammer?

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:12:
[...]

Ja zeker, vol automatisch.

[...]

Heb ik even gemist, wat is een atlantic? en wat is jammer?
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

jammer dat die WPB met solar ondersteuning dan gelijk zo groot zijn (270 liter dus voor die atlantic). Die atlantic is momenteel erg goedkoop omdat je er 1250 euro subsidie op krijgt of zo. dus heb je een 270 liter boiler voor 500 euro zeg maar.

die 200 liter is 1400, dus jammer dat je voor die extra liters 300 euro betaalt (OK, en een solar spiraal)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

[...]

Niets mis met eerlijke antwoorden. En ik weet dat @WoudseHoeve zijn zb systeem zeer goed heeft uitgedacht.

Nu was ik in de veronderstelling dat heatpipes in het voordeel waren bij lastigere opstellingen, maar ik kan in mijn geval dus net zo goed een vlakkeplaat neerleggen?

Let wel, hij komt plat te liggen, zelfs een klein beetje hoek zou mijn 1e oost panelen beschaduwen...

Die atlantic ga ik ruimte voor maken op zolder, dat moet wel lukken :Y

@fabstar81 jij hebt dus liggende hp? Wat zijn jouw bevindingen?

teacher wijzigde deze reactie 24-09-2018 19:15 (3%)

• fabstar81
teacher schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:04:
[...]

Niets mis met eerlijke antwoorden. En ik weet dat @WoudseHoeve zijn zb systeem zeer goed heeft uitgedacht.

Nu was ik in de veronderstelling dat heatpipes in het voordeel waren bij lastigere opstellingen, maar ik kan in mijn geval dus net zo goed een vlakkeplaat neerleggen?

Let wel, hij komt plat te liggen, zelfs een klein beetje hoek zou mijn 1e oost panelen beschaduwen...

uuhm, neen. ik zie nu wel dat in het licht van jouw vraag mijn woordkeuze beetje ongelukkig is. Ik heb dus geen liggende HP. Doelde meer op de nu al "staande" HP. 47 stuks maar liefst, omdat ik er eentje vorige maand kapot heb getrapt.

Het bedrijf Tecsolar benaderd voor nieuwe HP, maar die reageert gewoon niet. lekker handig...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Johanjelle
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-10 21:42
Groeten Johan

Johanjelle wijzigde deze reactie 06-10-2018 22:16 (95%)

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Crazy- schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Mijn intergas heeft hiervoor een mogelijkheid. Echter deze alleen op 62,5oC.
Daarom heb ik deze gekocht (https://m.nl.aliexpress.c...=a2g0s.9042311.0.0.UeAaYV) waarmee ik al bij 50 graden bijvoorbeeld de ketel voor de gek kan houden 8)7 en dus de brander uit laat
Duurt een paar maanden, maar gisteren dan eindelijk de sensor aangesloten 8)7

Vandaag echter geconstateerd dat hij boven de 50oC de temperatuur niet meer snapt, 3 streepjes weergeeft en de schakeling uitzet :-(

Gelukkig heb ik er nog eentje liggen. Maar weet niet zeker of het daar aan ligt. Kwam er achter doordat ik 5oC verschil had met de werkelijkheid.. een correctie toepaste en hij uitschakelde. Vreemd.. correctie terug, vat ondertussen loop van de dag opgelopen naar 60.. sensor los, afkoelen, weer op koperenbuis, loopt op en bij de 50 weer streepjes

Gevonden.. heb blijkbaar een nieuwer model dan de handleiding die ik had.
Optie P7 high temp alarm. Default 50

En dat blokkeerde de boel. Nu geeft ie tenminste netjes 55,8gr aan en relay ingeschakeld

@Harmvdw n.a.v. Je vraag begin september tag ik je even

Sinds 13 mei (in bedrijfstelling) is ons gas verbruik 7m3 O-) enkel voor het koken dus! Super tof en de WAF stijgt er zelf mee haha

Crazy- wijzigde deze reactie 24-09-2018 23:54 (13%)

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:40
@Crazy- bedankt voor je reactie, momenteel heb ik hem niet aangesloten. Het lijkt er namelijk op dat hij het eerst een tijd wel doet, maar dat hij daarna in eens er mee stopt. Ik heb echter ook het idee dat de cv er automatisch al mee stopt als de temperatuur op niveau is. Ik zag hem namelijk ook zonder sensor al een keer aangeven dat het water op temperatuur is. Maar ik heb dit nog niet verder kunnen onderzoeken door vakantie's en te lage temperatuur in het vat. Mocht ik weer wat ontdekken zal ik het melden hier.

• Crazy-
  • Nu online
Harmvdw schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:06:
@Crazy- bedankt voor je reactie, momenteel heb ik hem niet aangesloten. Het lijkt er namelijk op dat hij het eerst een tijd wel doet, maar dat hij daarna in eens er mee stopt. Ik heb echter ook het idee dat de cv er automatisch al mee stopt als de temperatuur op niveau is. Ik zag hem namelijk ook zonder sensor al een keer aangeven dat het water op temperatuur is. Maar ik heb dit nog niet verder kunnen onderzoeken door vakantie's en te lage temperatuur in het vat. Mocht ik weer wat ontdekken zal ik het melden hier.
Zover ik weet, tenminste met intergas, gaat deze altijd aan bij warmtevraag en gaat dus een boost geven op te warmen. Na luttele seconden meet de ketel voldoende warmwater en stopt met verwarmen. Mijn metingen in het begin, mei, bleek dit elke keer 0,1m3 gas te zijn.

De standaard sensorset van intergas is hard afgesteld op 62,5. Beetje zonde 😇

• WoudseHoeve
teacher schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:04:
[...]
Voor een platte opstelling moet je doorstroom vacuüm pijpen hebben niet met heatpipes.
De vacuüm buizen zijn de buitenkant, de heatpipe of doorstroombuis de binnenkant.
De doorstroom vacuümbuis varianten zijn anders als de heatpipe versie omdat er een pijp in en weer uit moet. Je ziet ze niet zo vaak. Een vacuüm buis is beter, zeker in de winter, als een vlakke plaat door de isolatie van het vacuüm. Vacuüm buizen zijn wel duurder dacht ik.

P.S. hoe vaak heb ik nu vacuüm gezegd? :)

• Helhond
@WoudseHoeve oOo Vacuüm! oOo

@teacher Je zou ook nog aan de gevel de heat pipes kunnen monteren zoals ik dat heb gedaan.
Er zijn genoeg mensen die heat pipes integreren met muren, schuttingen gevels etc.

Gister toch weer ruim 9 kWh opwek, hadden voor het eerst de houtkachel aan.
De warmte werd nu dus benut voor het douchen.
Vooruitzichten qua zon zien er weer goed uit, hopelijk weer de buffers richting 50+ graden.

• fabstar81
@Helhond m heb je daar foto's van? ik heb eens een plaatje gezien van mensen die inderdaad HP als schutting hebben. ziet er wel vet uit, maar is wel klein beetje vandalismegevoelig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
@fabstar81
Qua vandalisme kan je dat wel met alles doen, ook je auto aan straat parkeren is gevoelig voor vandalisme.
Maar het hoeft net per se een schutting te zijn als erfscheiding met de openbare ruimte.
Kan natuurlijk ook aan de binnenzijde van de schutting aan je eigen tuin.
Heeft @adnanoner volgens mij ook zo gedaan.

Je kan heat pipes eigenlijk overal kwijt als je de ruimte hebt.

Foto's al eens eerder door mij gepost in dit topic:

Bij mij zelf:

Wat plaatjes van google:

http://www.apricus.com/upload/userfiles/images/Apricus-frame-mounting-2.jpg

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18:15
WoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:03:
[...]

HAHA maar die van mij staan onder 45 graden en het zijn er erg veel om een 210L boiler warm te houden. Dat aantal is alleen zinvol in de winter, in de zomer heb ik veel te veel warmte die ik (nog) niet kan gebruiken. Ik moet eigenlijk een zwembad hebben of Stads Verwarming waar ik op kan terug leveren .....

[...]

Een doorstroom verwarmer als backup en om de WP te ontlasten van te hoge temperaturen is en blijft handig. Ook zijn de stilstand verliezen minder bij lagere temperaturen.

Mijn ZB120HP blijft interessant omdat hij de 1210L aan buffers/boilers deelt met de CV-Houtkachel, en in het voor en na jaar een beetje verwarming ondersteuning kan doen.

[...]

De vacuüm buizen blijven als voordeel houden, de goede isolatie. Helemaal plat werken ze trouwens niet, dan is er geen flow van gecondenseerde gassen naar de onderkant om weer op te warmen. Ik dacht dat 15 graden het minimum is, wat mogelijk ook merk afhankelijk is.
Voor Heatpipes wordt een minimale hoek van 15 graden geadviseerd. u-buis collectoren kan je plat leggen. ik heb 60 buizen plat liggen. Het zijn dezelfde vacuümbuizen als de heatpipes. Het is wel zo dat de opbrengst van plat liggende u-buis collectoren in de winter beperkt is, ik zou mij daar zo wie zo niet de druk om maken. In de wintermaanden kan het weken lang zeer bewolkt zijn en als de zon schiijnt is het vaak van korte duur. Ook bij een heldere vorstdag is de dag vaak te kort of er ligt nog een lading sneeuw oo de buizen van de nacht daarvoor.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• fabstar81
Ik zie jouw sig ff @pleio65, maar 2x1000 liter en 156 HP? Wat ben je van plan met al die heatpipes en in wat voor huis kan je 2x1000 liter kwijt? :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• !null
156 HP is niet zo veel op 2000 liter.
Ik heb 84 HP op 300 liter.

Douche WTW

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Hij heeft ook 22kW aan CV-houtkachel staan he ;)

• WoudseHoeve
pleio65 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:17:
[...]
Voor Heatpipes wordt een minimale hoek van 15 graden geadviseerd. u-buis collectoren kan je plat leggen. ik heb 60 buizen plat liggen. Het zijn dezelfde vacuümbuizen als de heatpipes. Het is wel zo dat de opbrengst van plat liggende u-buis collectoren in de winter beperkt is, ik zou mij daar zo wie zo niet de druk om maken. In de wintermaanden kan het weken lang zeer bewolkt zijn en als de zon schiijnt is het vaak van korte duur. Ook bij een heldere vorstdag is de dag vaak te kort of er ligt nog een lading sneeuw oo de buizen van de nacht daarvoor.
Op 45 graden doen ze het nog best wel goed. Zeker met 1 pijp op 1,75 liter water. (210L / 120HP).
Ook bij bewolking heb je snel wat temperatuur verhoging. Iedere graad is er 1.
De sneeuw is er heel snel af, het glas is erg glad, zeker op 45 graden.....
Mijn vaten staan gewoon op zolder .... gewicht goed verdelen.

• pleio65
fabstar81 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:04:
Ik zie jouw sig ff @pleio65, maar 2x1000 liter en 156 HP? Wat ben je van plan met al die heatpipes en in wat voor huis kan je 2x1000 liter kwijt? :|
@fabstar81

De 2x 1000 liter staan in serie. 1 van de 2 heeft een geïntegreerd sww gedeelte. Deze wordt in de zomer gebruikt. Als de verwarming in het najaar aangaat wordt het 2e vat bijgeschakeld. De zonnecollectoren komen dan op het 2e vat. Omdat de retour van de cv onderin het 2e vat uitkomt is daar de laagste temperatuur. Ideaal voor bij een minimale zon werkende collectoren.
In het voorjaar ga ik weer naar 1 buffervat over. Vanaf begin april worden 156 buizen voor 1000 liter te veel. Overtallige warmte gaat het zwembad in. In een goede zomerse week zijn 156 buizen voor 22.000 liter water zelfs te veel. Zucht. Nogal een luxe probleem. Maar geeft wel aan dat de opbrengst fors kan zijn. Helaas niet in de winter. Woning is een gewone 2 onder 1 kap. De 2 buffervaten staan in een kelder opgesteld. Als ik die ruimte niet zou hebben dan zou ik naast de woning een zwaar geïsoleerd stookruimte hebben gebouwd. Een cv-houtkachel vult de buffervaten flink met warmte. Een uur of 4 of 5 flink stoken en je kunt een dag vooruit. Alle warmte er in stoppen en die er vandaar geleidelijk weer uit onttrekken. Lang leve de buffers. Sinds kort ook een warmtepomp aangesloten. Geen pendel gedoe. 2000 liter op 30/35 graden brengen en ook daar kan je een tijd mee vooruit. Zondag ging die voor het eerst serieus aan. Zonnedagen zoals nu zijn top dagen. Douchen, wassen, verwarming, nu al weer zes volle maanden volledig door de zon. Goedkoper verwarmen kan haast niet.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• pleio65
WoudseHoeve schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:15:
[...]

Op 45 graden doen ze het nog best wel goed. Zeker met 1 pijp op 1,75 liter water. (210L / 120HP).
Ook bij bewolking heb je snel wat temperatuur verhoging. Iedere graad is er 1.
De sneeuw is er heel snel af, het glas is erg glad, zeker op 45 graden.....
Mijn vaten staan gewoon op zolder .... gewicht goed verdelen.
Sneeuw bij platliggende is geen opbrengst. Het is niet anders. 210 liter is op zolder nog te doen. 1000 liter is 180kg+1000kg :( . Ik heb ze naast elkaar op een betonnen plaat staan. Ik durfde het niet aan om de vloerverwarming (anhydrietvloer) onder de ongeveer 2350 kg wegende buffervaten te laten doorlopen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

pleio65 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:17:
[...]

U buis collectoren... ik ga me eens inlezen :Y

• pleio65
teacher schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:01:
[...]

U buis collectoren... ik ga me eens inlezen :Y
Googelen op u-pipe.

Een voorbeeld
http://www.sunsystems.nl/producten/platliggende-collectoren

• ericplan

ericplan

Topicstarter

• adnanoner
Rhaelak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:21:
[...]

Nou dat zal wel goed gaan hoor. Overdrukventiel is toch 6 bar? Eer je daar aan zit.

Mijn systeem draait op net iets meer dan 2 bar. Bij stagnatie vanaf 130°C tikt deze de 3 Bar aan. Ik heb wel eens tegen de 4 Bar gezien maar ook toen was er niets aan de hand bij de overstort. Er begon wel een koppeling glycol te lekken buiten, maar dat terzijde.
Die heb ik ook nog niet aangesloten. Was benieuwd hoe mensen dat inderdaad oplossen.
Bij ons is in ieder geval alles draaiend (warmtepomp en heat pipes). Binnenkort dus even een fotoreportage 8) . Moet alleen nog even alles op internet aansluiten, maar heb nog geen handige ethernetaansluiting in de buurt dus grafiekjes kan ik nog niet maken.

• Helhond
Nou @adnanoner , kom er maar in met die fotoreportage.

De SLT draai ik via Domoticz op een Raspberry met Wifi.

De CV ondersteuning doet het hier nog wel aardig moet ik zeggen.
We waren een lang weekend afwezig, en het was vrij zonnig donderdag t/m zondag met afwisselend bewolkt en een stevige bui.
Toen we thuis kwamen zondagavond stonden de buffers toch nog op 65 en 55 graden.
Zondagavond bij aankomst even het huis kort bij moeten warmen naar 20 graden, dat ging nog bijna volledig op de buffers.
Gister ook weer een deel ondersteuning gehad, als ik zo even de pieken bekijk dat hij daadwerkelijk aan warmte heeft onttrokken is dat ongeveer 22,5 kWh wat toch weer kleine 2,5m³ gas heeft bespaard. (incl. SWW) Wat ik dan nog extra aan gas heb gebruikt afgelopen twee dagen weet ik helaas dan weer niet.

Het is bij ons s'ochtends alweer fris in huis, een kleine 18 graden. De WAF staat weer te springen om warmte.

Tijd voor vloerisolatie(en verwarming) en een nieuwe kunststof voordeur (oude heeft nog enkel glas 8)7 ), helaas loopt de planning nog even achter.

Helhond wijzigde deze reactie 02-10-2018 09:54 (86%)

• Crazy-
  • Nu online
Vandaag voor het eerst verwarming aangehad na plaatsing ZB. Meting gaf aan 2,5m3 gas verbruik. Huh. Vat bleek nog ruim 60 graden.

Handmatig warmtevraag CV gestart en ja hoor. Brander blijft aan. Wat metingen op de leidingen; aanvoer was koud. Shit!

Mengventiel iets verder op, stond dicht dus gelijk aan 30/35 graden (...) en vraag is 40. Oeps..... beetje spelen, temp. Meter op de leiding gezet welke de SWW bypass verzorgd, ventiel stap voor stap open en rond de 40+ Klaar. Ketel netjes op standje 1! Morgen maar weer afwachten indien nodig

Een deze dagen ga ik het water vervangen (oeps, uitstelgedrag) voor antivries aan de zonneboiler kant

Nu moet ik ook nog 2 mini lekjes oplossen; beide aan de hygienespiraal zijde. (Beide aan de kant van het vat; in en de uitgang lekken iets)

Ik lees in de handleiding: BELANGRIJK: het legen van verswaterboilers en gecombineerde opslagvaten gebeurt in omgekeerde volgorde van inbedrijfstelling. Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt.

Daar het puur om onderhoud gaat & ik het vat (cv water) niet wil legen; moet het volgens mij afdoende zijn om de druk naar nul te brengen in het Cv gedeelte (vat) waarna ik de hygienespirraal kan laten leeglopen voor onderhoud

Klopt dit? Of moet ik echt het vat legen?

Crazy- wijzigde deze reactie 03-10-2018 00:11 (25%)

• Helhond
@Crazy- Het verbaasd me dat er nog geen reactie is.
Kan me voorstellen dat er teveel druk op de aansluitingen kan komen van de hygiënespiraal.
Echter heb ik nu ook gewoon een ongebruikte spiraal (bovenin) in mijn vat zitten.
Maar dat is natuurlijk wel weer anders dan de druk op de onderste koppeling van de hygiënespiraal, die heeft al gauw 1.5 meter waterkolom er op staan. Helemaal zeker durf ik het niet dus te zeggen, maar het staat misschien niet voor niks in de handleiding.

Het was verder weer een mooi zonnig weekend, vrijdag begonnen de buffers vrijwel leeg en heeft de zon weer goed zijn best gedaan. Zaterdagochtend was het wat fris in en werden beide buffers koud getrokken tot 30 graden. Uiteindelijk viel de zon s'middags tegen en bleven de buffers rond de 40 graden steken, met verder weinig afname behalve 1x douchen.

Zondag scheen de zon goed door buffer #1 ging door naar 55 graden en #2 stopte op 50 graden.
S'avonds koelde het toch wat te veel af voor de WAF en moest de CV weer aan hierdoor werd #2 vrijwel koud getrokken. Na twee keer te hebben gedoucht en vanmorgen toch ook weer kort de woning te hebben verwarmd naar een voor de WAF aangename temperatuur is #1 nu ook bijna leeg.

Ben toch weer over verbaasd dat we zo vrijwel gasloos het weekend door zijn gekomen. Alleen wat op start verbruik, maar ketel slaat al vrijwel direct weer af i.v.m. "temperatuur bereikt"

Hier de opbrengst van het weekend: Van vrijdag t/m zondag

• adnanoner
Hier ook afgelopen weekend 55 graden aangetikt in de boiler dus wel erg leuk om te zien hoe dat werkt. Zit nog steeds wel wat luchtbellen in onze installatie en moet ook nog wat glycol worden bijgevuld.

Denk dat ik deze week eindelijk tijd heb voor de fotoreportage dus die houden jullie nog steeds tegoed :)

• kmf
  • Niet online
Helaas haal ik niet al te hoge temperaturen vs gebruik. 50C was het max.

Ik heb afgelopen week wel flink zitten stoeien met extra sensoren en logging.
Het is nu best wel grappig om de wisselwerking te zien van (warm) watergebruik en de zonneboiler:

Zelfs de wasmachinekraan heeft een kleine invloed op de tBottom van de boiler. Leuk om zo in kaart te zien.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Onze badgeiser is einde oefening. Dus, dan hang je uiteraard gewoon een nieuwe op, want op gas en niet efficiënt :-) Ow nee, toch niet - we overwegen een zonneboiler!

Wel met meervoudige complexiteit: we hebben namelijk geen water CV, maar een hetelucht CV. De geiser is er alleen voor douch/bad en keukenwater. En om het nog uitdagender te maken ligt ons dak al redelijk vol met zonnepanelen, al heb ik nóg meer dak:

http://i67.tinypic.com/1zbxj6t.jpg

Onze huidige installateur is tamelijk conservatief en niet zo creatief, dus ik ga zoals gewoonlijk eerst zelf maar lezen en onderzoeken. De huidige geiser staat zoals je verwacht onder het schoorsteentje op de zolder, dus een zonnecollector op het garagedak heeft als nadeel dat je leidingen langs het stukje muur richting de zolder moet krijgen (het kleine raampje is overigens de badkamer). De zonnepanelen verplaatsen kan in theorie, maar ze liggen er eigenlijk wel prima zo. Wat zouden jullie doen? Of is een zonneboiler voor ons ook helemaal neit handig en moet ik denken aan.. warmtepomp oplossing icm de warmte terugwin unit (paar topics verderop dus)? Dank voor jullie ongezouten mening en het meedenken alvast.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:04

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

NiGeLaToR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:28:
Onze badgeiser is einde oefening. Dus, dan hang je uiteraard gewoon een nieuwe op, want op gas en niet efficiënt :-) Ow nee, toch niet - we overwegen een zonneboiler!

Wel met meervoudige complexiteit: we hebben namelijk geen water CV, maar een hetelucht CV. De geiser is er alleen voor douch/bad en keukenwater. En om het nog uitdagender te maken ligt ons dak al redelijk vol met zonnepanelen, al heb ik nóg meer dak:

[Afbeelding]

Onze huidige installateur is tamelijk conservatief en niet zo creatief, dus ik ga zoals gewoonlijk eerst zelf maar lezen en onderzoeken. De huidige geiser staat zoals je verwacht onder het schoorsteentje op de zolder, dus een zonnecollector op het garagedak heeft als nadeel dat je leidingen langs het stukje muur richting de zolder moet krijgen (het kleine raampje is overigens de badkamer). De zonnepanelen verplaatsen kan in theorie, maar ze liggen er eigenlijk wel prima zo. Wat zouden jullie doen? Of is een zonneboiler voor ons ook helemaal neit handig en moet ik denken aan.. warmtepomp oplossing icm de warmte terugwin unit (paar topics verderop dus)? Dank voor jullie ongezouten mening en het meedenken alvast.
warmtepomp en evt een elektrische doorstromer (hitte-element) om het tapwater (bad??) afdoende te kunnen leveren?
ventilatie evt vervangen door een met WTW is een optie, ook.
Wat wil je precies? van gas af? kookplaat ook al naar inductie of nog op gas?

• NiGeLaToR
NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

warmtepomp en evt een elektrische doorstromer (hitte-element) om het tapwater (bad??) afdoende te kunnen leveren?
ventilatie evt vervangen door een met WTW is een optie, ook.
Wat wil je precies? van gas af? kookplaat ook al naar inductie of nog op gas?
Uiteindelijk van gas af, maar er is voorlopig voor ons geen oplossing om van de hetelucht verwarming af te gaan. Alle niet-gas alternatieven zijn zo'n beetje lage temperatuur en dat gaat niet werken. Enige wat enigszins logisch zou kunnen zijn is warmtepomp verwarming ('airco') in elke ruimte.

Maargoed, als we nu toch die geiser weg doen laat ik dan in ieder geval naar de mogelijkheden kijken. Heb eigenlijk nog niet gekeken of ik warmtepomp kan combineren met (bij)verwarmen inderdaad.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:04

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

NiGeLaToR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

Uiteindelijk van gas af, maar er is voorlopig voor ons geen oplossing om van de hetelucht verwarming af te gaan. Alle niet-gas alternatieven zijn zo'n beetje lage temperatuur en dat gaat niet werken. Enige wat enigszins logisch zou kunnen zijn is warmtepomp verwarming ('airco') in elke ruimte.

Maargoed, als we nu toch die geiser weg doen laat ik dan in ieder geval naar de mogelijkheden kijken. Heb eigenlijk nog niet gekeken of ik warmtepomp kan combineren met (bij)verwarmen inderdaad.
en IR verwarming (boven eettafel, zithoek etc)?

• NiGeLaToR
NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

en IR verwarming (boven eettafel, zithoek etc)?
Kan wel voor erbij, maar hoor nog geen hele enthousiaste reactie van mensen die dat gebruiken. Zou ik eigenlijk 's moeten ervaren om te kunnen oordelen, maar is ook een optie al dan niet in combinatie met andere dingen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• NiGeLaToR
Heb inmiddels ook contact met iemand die creatiever dan m’n ‘eigen’ installlateur is en die gaat volgende week even met me meedenken voor iets integraals. Idealiter pakken we meteen (bij)koeling/verwarming mee.

• Crazy-
  • Nu online
Helhond schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:34:
@Crazy- Het verbaasd me dat er nog geen reactie is.
Kan me voorstellen dat er teveel druk op de aansluitingen kan komen van de hygiënespiraal.
Echter heb ik nu ook gewoon een ongebruikte spiraal (bovenin) in mijn vat zitten.
Maar dat is natuurlijk wel weer anders dan de druk op de onderste koppeling van de hygiënespiraal, die heeft al gauw 1.5 meter waterkolom er op staan. Helemaal zeker durf ik het niet dus te zeggen, maar het staat misschien niet voor niks in de handleiding.
het is ook een beetje 'dubbel' voor me; en daardoor dus lastig. Om nu 'even' 400 liter weg te gooien en daarna weer een tijd moeten vullen... :z echter de opmerking uit de handleiding "Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt."

het lijkt mij dat dit voor kort onderhoud afdoende is om het drukloos te maken.

qua opbrengsten gaat het hier verder wel top! Donderdag was het vat nog maar (onderin) 42oC; vrijdag eind van de dag was het alweer 79oC! :9

ondertussen wel wat sluip-gas verbruik doordat de ketel wel weer aanstaat en bij SWW-vraag toch elke keer iets wegsnoept. De huidige temperatuur sensor (w1209 relais) is simpelweg niet stabiel genoeg.

Deze heb ik nu er tussen uitgehaald & een twee kanaals relais besteld. Dit ga ik aansluiten met een (meerdere) ds18b20 & raspberry pi.

Daarmee ga ik de CV voor de gek houden & dan gelijk grafiekjes bouwen _/-\o_

Crazy- wijzigde deze reactie 08-10-2018 20:44 (8%)

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:46
Crazy- schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

het is ook een beetje 'dubbel' voor me; en daardoor dus lastig. Om nu 'even' 400 liter weg te gooien en daarna weer een tijd moeten vullen... :z echter de opmerking uit de handleiding "Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt."

het lijkt mij dat dit voor kort onderhoud afdoende is om het drukloos te maken.

qua opbrengsten gaat het hier verder wel top! Donderdag was het vat nog maar (onderin) 42oC; vrijdag eind van de dag was het alweer 79oC! :9

ondertussen wel wat sluip-gas verbruik doordat de ketel wel weer aanstaat en bij SWW-vraag toch elke keer iets wegsnoept. De huidige temperatuur sensor (w1209 relais) is simpelweg niet stabiel genoeg.

Deze heb ik nu er tussen uitgehaald & een twee kanaals relais besteld. Dit ga ik aansluiten met een (meerdere) ds18b20 & raspberry pi.

Daarmee ga ik de CV voor de gek houden & dan gelijk grafiekjes bouwen _/-\o_
Dat klinkt als een toffe oplossing. In principe zou je de Raspberry Pi in dit geval prima kunnen vervangen door een ESP8266 achtige oplossing. Bijvoorbeeld een tweekanaals Sonoff met een paar DS18B20s er aan.

Ben benieuwd hoeveel gas je nu op jaarbasis kan besparen door het inzetten van de zonneboiler bij ondersteuning van de CV ketel.

• Crazy-
  • Nu online
JP12 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Dat klinkt als een toffe oplossing. In principe zou je de Raspberry Pi in dit geval prima kunnen vervangen door een ESP8266 achtige oplossing. Bijvoorbeeld een tweekanaals Sonoff met een paar DS18B20s er aan.

Ben benieuwd hoeveel gas je nu op jaarbasis kan besparen door het inzetten van de zonneboiler bij ondersteuning van de CV ketel.
Ik ga bewust de Rasp Pi gebruiken omdat ik meer wil doen dan alleen een relais schakelen. Een volledig dashboard, aanvullen om zelfs de regelaar (van de ZB) via Domoticz te laten verlopen en/of zelf geschreven logica.

Qua besparing : nog even wachten, in april heb ik antwoord gecorrigeerd naar graaddagen

• kmf
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:37:
[...]

Ik ga bewust de Rasp Pi gebruiken omdat ik meer wil doen dan alleen een relais schakelen. Een volledig dashboard, aanvullen om zelfs de regelaar (van de ZB) via Domoticz te laten verlopen en/of zelf geschreven logica.

Qua besparing : nog even wachten, in april heb ik antwoord gecorrigeerd naar graaddagen
Ik heb mijn ESPtjes op een aparte vlan gezet zodat zij niet naar buiten hun eigen network range kunnen (maar wel dat andere intranetranges bij de ESP-range kunnen komen). Juist met domotica is een klein beetje extra beveiliging wel handig denk ik.

Je kan dan met een Pi op een hogere laag zetten om enkel de ESP aan te sturen.

• fabstar81
kmf schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:18:
Helaas haal ik niet al te hoge temperaturen vs gebruik. 50C was het max.

Ik heb afgelopen week wel flink zitten stoeien met extra sensoren en logging.
Het is nu best wel grappig om de wisselwerking te zien van (warm) watergebruik en de zonneboiler:

[Afbeelding]

Zelfs de wasmachinekraan heeft een kleine invloed op de tBottom van de boiler. Leuk om zo in kaart te zien.
van wat voor sensoren maakt iedereen hier gebruik? ik heb een rpi met Domoticz draaien en er moet ergens in huis een zak liggen met allerlei van die ds18b20 sensoren. En anders bestel ik die nog ff. Maar wat is nu handig?

ik wil ook wel van die grafieken met temperaturen enzo. bovendien meer mogelijkheden ivm de OTGW die de ketel weer aanstuurt, want ik krijg bijvoorbeeld via die OTGW niet de ZB temperatuur in Domoticz, terwijl ik die wel altijd had in de Vera.

hier trouwens CV nog steeds niet aangeweest. door de pui op het zuiden nog steeds elke dag 20+ graden in de woonkamer. en de boiler rond de 50. echt veel hoger komt het niet. de zon is toch niet krachtig genoeg voor echt hoge temperaturen.

het e-boilertje doet wel al een weekje mee, maar gas nog steeds dicht :)

fabstar81 wijzigde deze reactie 09-10-2018 13:51 (13%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• kmf
  • Niet online
@fabstar81 ik gebruik ds18b20, maar dan de chips versie. Dus hoop zelf solderen. (ik verwacht nog een zending om alles te kunnen loggen. Nog 2 verdelers die moeten gebeuren..)

Op elke interessante plek heb ik een ESP8266 hangen die weer uitgelezen wordt door een ubuntu-vm waar grafana en zo op draaien. (nadeel van mijn infrastructuur is dat ik geen MQTT kan gebruiken. De ESP kunnen immers nergens naar toe pushen.

Hier is het elke ochend kielekiele. Net 20.3 graden
Mijn thermostaat heb ik daarom maar op 20 gezet. Wetende dat het zonnig wordt in de loop van de dag. tot nu toe nog gratis warm water van de zonneboiler.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 20-10 13:04
@fabstar81 Mijn configuratie met meerdere ESP8266 units.
Alles meten wat er valt te meten (op een dag vraag je je af ...en ... dan weet je het!)
- DS18B20 met huls en 1m kabel (met ALU tape bevestigd, daar overheen buisisolatie)
- Per set van 2, 4 of 8 samen solderen aan 1m extra kabel.
- verbinden met kabel adereindhulzen: 2/4/8 in en 1 uit, doorsolderen en krimpkous (eerst 3 en dan 1)
- XS8-3 plug
- 4K7 Pull-up weerstand
- LCD 2004 (voor lokale presentatie)
- PIR HC-SR505 als LCD 2004 back-light switch (afschermen voor false alarms)
- Wemos D1 mini
- ESPEasy
- Rules met Delta T berekening
- Under construction: 2# VV pomp besturing met PWM op basis van Delta T
- Under construction: 2# VV Flow meting
- Under construction: Boiler IN Temp & Flow meting
- Under construction: Boiler OUT voor SWV Temp & Flow meting
- Under construction: Boiler OUT voor VV Temp & Flow meting
- Under construction: Energie berekening d.m.v. Flow meting (Flow*Delta T*4.1)
- Domoticz voor logging en control

• WoudseHoeve
Zo gisteren weer een goede dag, de 210L WW boiler op 85 graden en de 1000L CV-buffer op 80 graden!
Geen molecuultje gas verbruikt *O*

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:40
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:25:
Zo gisteren weer een goede dag, de 210L WW boiler op 85 graden en de 1000L CV-buffer op 80 graden!
Mijn vat kwam niet boven de 62 graden. 8)

• Helhond
Hier helaas niet verder dan 61 graden, het is goed te merken dat de zonkracht minder wordt en het aantal zonuren korter wordt.

Hij stopt er inmiddels om 18:30, de tijd dat ie tot 22:00 door gaat is allang weer voorbij.

Gister wel weer een gasloze dag achter de rug, waarschijnlijk kunnen we dat ook nog wel volhouden tot zondag. Daarna slaat denk ik definitief wel het weer om tot herfst.

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:25:
ik vind het knap. OK, je HP/liter ratio is vast hoger dan de mijne, en je zal waarschijnlijk veel minder gebruiken.

Want die van mij begon gisteren zo rond de 40 en haalde maar net de 49 einde dag. maar goed, wij hebben dan ook 2-3 douchebeurten per dag en een half bad voor de kids, en we besparen niet echt op tijd onder de douche. Op 350 liter maakt dat ik dan toch maar iets van 10-15 graden omhoog ga op deze dagen. eerder 10 dan 15.

En dus moest gisteravond toch heel even het e-boilertje weer aan, want douchen onder 46 graden...da's net aan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
68 graden

Zaterdag en zondag:
72 graden! *O*

Ongekend warm voor half oktober 8)7

Helhond wijzigde deze reactie 15-10-2018 08:31 (90%)

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

ik vind het knap. OK, je HP/liter ratio is vast hoger dan de mijne, en je zal waarschijnlijk veel minder gebruiken.
Ik heb 120 heatpipes pal zuid, 45 graden. Nu de beste tijd.
De WW boiler van 210L is vrij snel op 85 graden.
De warmte uit de buffer van 1000L wordt in het geheel niet gebruikt, de verwarming nog niet aan gehad.
Want die van mij begon gisteren zo rond de 40 en haalde maar net de 49 einde dag. maar goed, wij hebben dan ook 2-3 douchebeurten per dag en een half bad voor de kids, en we besparen niet echt op tijd onder de douche. Op 350 liter maakt dat ik dan toch maar iets van 10-15 graden omhoog ga op deze dagen. eerder 10 dan 15.
En dus moest gisteravond toch heel even het e-boilertje weer aan, want douchen onder 46 graden...da's net aan.
Douchen onder 46 graden te koud?..... ik vind 37-38 al heet ... of is dat de inefficiëntie van de thermostaatkraan?

• fabstar81
@WoudseHoeve, ik denk het inderdaad. Nog lager uit de boiler en het wordt zelfs zonder mengen te koud. Ik zal het vanavond eens proberen. Was vanmorgen 45 graden dus ben benieuwd tot hoever echt lekker douchen is.

We douchen uiteraard niet op 45 graden maar zelfs met de thermostaatkraan helemaal op warm mengt ie blijkbaar toch nog wat...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Beginner
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:25
Thermostatische mengventielen kosten meestal ook nog 7 graden Celcius, tenzij je een koudafsluitend type geinstalleerd hebt. Anders mengt dat ventiel altijd nog wat koudwater bij. Dat 45 graden Celcius in de zonneboiler nog net voldoende is om te douchen vind ik dus niet zo gek.

• kmf
  • Niet online
Ik heb bij wijze van experiment deze week de Stijgingswaarde van 2,0K naar 1,0K gezet (waardoor de pomp veel sneller gaat draaien)
Met de verwachting de temperatuur sneller gaat stijgen. Ik vind de naamgeving wel verwarrend. Je zal op basis van de naam verwachten dat een stijgingswaarde van 2K betekent dat er wordt getracht om in 1 uur 2K te laten stijgen. En dus "beter" zal moeten zijn dan 1K.
Maar gezien het sneller draaien van de pomp, is het juist dat bij 1K er wordt getracht om een hogere flow te krijgen, dus een hogere dT en dus meer warmteoverdracht...

https://i.imgur.com/QFcHlF1.png

Iemand die me kan uitleggen wat hysB eigenlijk inhoudt?

• Helhond
kmf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:44:
Ik heb bij wijze van experiment deze week de Stijgingswaarde van 2,0K naar 1,0K gezet (waardoor de pomp veel sneller gaat draaien)
Met de verwachting de temperatuur sneller gaat stijgen. Ik vind de naamgeving wel verwarrend. Je zal op basis van de naam verwachten dat een stijgingswaarde van 2K betekent dat er wordt getracht om in 1 uur 2K te laten stijgen. En dus "beter" zal moeten zijn dan 1K.
Maar gezien het sneller draaien van de pomp, is het juist dat bij 1K er wordt getracht om een hogere flow te krijgen, dus een hogere dT en dus meer warmteoverdracht...

[Afbeelding]

Iemand die me kan uitleggen wat hysB eigenlijk inhoudt?
HysB kan ik je wel uit leggen, dat is een ingestelde grenswaarde wanneer hij weer gaat bij verwarmen.
Stel je target temperatuur is 80 graden, zodra die terug gezakt is op 78 graden gaat hij weer bijverwarmen.
In dit geval is dus de hysterese ingesteld op 2 graden, als je die op 0.1 graden zet gaat ie dus lopen pendelen.

Ik merk dit gedrag bij het laden van mijn twee buffers.
Hij verwarmd eerst #1 naar 40 graden, dan probeert hij #2 naar 50 graden te verwarmen.
Daarna gaat hij weer over naar #1 verwarmen naar 80 graden, en daarna ook #2 naar 80 graden.

Als hij onder zijn targets komt van 40 of 50 graden, of onder zijn max. temperaturen met 2 graden dan wisselt hij weer terug naar die buffer om bij te warmen. (mits mogelijk :+ )

• kmf
  • Niet online
Helhond schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

HysB kan ik je wel uit leggen, dat is een ingestelde grenswaarde wanneer hij weer gaat bij verwarmen.
Stel je target temperatuur is 80 graden, zodra die terug gezakt is op 78 graden gaat hij weer bijverwarmen.
In dit geval is dus de hysterese ingesteld op 2 graden, als je die op 0.1 graden zet gaat ie dus lopen pendelen.
ah ok. Dat betekent dat ie dat bij mij enkel doet als ik tijdens een zonnige week een paar dagen weg ben :P

Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True