făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Volledige leek hier als het gaat om zonneboilers en de techniek, maar wellicht kan iemand mij opweg helpen?
Onze situatie; wij wonen in een twee onder één kap woning uit 2007, goed geïsoleerd dus. We zijn met drie, vierde onderweg en hopelijk ook ooit met zijn vijven. Schuin dak op het zuiden met daarop 2.700kwh aan zonnecollectoren. Deze hebben wij nu drie jaar, helft van de investering is terugverdiend. Daarop voortbordurend willen wij een tweede stap zetten in het terugdringen van onze CO2 uitstoot, icm slim investeren. Een zonneboiler zou een prima stap kunnen zijn. Ons huidig gasverbruik (met zijn drieën, papa, mama en kindje van 1,5jr) ligt rond de 1.400m3, maar zal vermoedelijk stijgen nu met de tweede kleine op komst en hopelijk later nog eentje. Ik had na wat lezen twee offertes aangevraagd;
A) Offerte voor een Hone systeem. Helaas heb ik deze na een ruime week nog niet mogen ontvangen, maar de adviseur die langs kwam had het over een investering van tussen de € 10-15.000?!
B )Systeem van HRSolar omdat deze door de Consumentenbond als zeer goed uit de test kwam. Ik heb een offerte voor een HRS200/5,0 ontvangen. Twee collectoren (inclusief een “sensor” wat dat ook mogen zijn?), vat van 200l en montage voor circa € 4.500 na subsidie.
Voor beide systemen was het verhaal dat de gasbesparing rond de 50% zou liggen (Hone zou mogelijk zelfs 70% kunnen halen, maar was voorzichtig). Stel ons gasverbruik loopt door een groter gezin op en wordt 1.800 m3. En stel de gasprijs (die naar verwachting 2019 rond de € 0,70 zal liggen) loopt op naar € 0,80. Dan zouden wij dus besparen (1.800*€ 0,80)/2= € 720. Dat zou betekenen dat het HRSolar systeem in circa 7 jaar (met wat extra stroomkosten en onderhoud) terugverdiend zou kunnen worden. Van he5 Hone heb ik dus nog geen idee.
Wellicht zijn jullie bekend met de mogelijkheden en vindt iemand het leuk wat vragen te beantwoorden en tips te geven? Mijn vragen tot nu;
A) Klopt mijn aanname met betrekking tot jaarlijkse besparing ongeveer met de praktijk?
C) Het systeem van HRSolar heeft twee collectoren. Als ik op de site van dit bedrijf kijk, zijn er voor circa € 300 meer ook systemen met drie collectoren. Zou dit voor ons niet aan te bevelen zijn?
D) Op het voorraadvat geeft HRSolar maar beperkt garantie viel mij op. Is dit standaard in zonneboiler land of specifiek bij dit merk minder goed geregeld?
E) Als de opgewekte energie niet gebruikt hoeft te worden voor de verwarming van het boilerwater, wat gebeurt er dan mee?
F) Wat zijn de jaarlijkse extra kosten voor onderhoud van een systeem als HRSolar naar schatting?
G) Heeft iemand praktijkervaring met één van beide systemen en hoe zijn die?
H) Welk merk zonneboiler raad jij ons aan? Mag ook een andere zijn als deze twee.
I) De hamvraag; zouden jullie überhaupt een zonneboiler aanbevelen?
Veel vragen, sorry! Ben erg benieuwd hoe de ervaringen van jullie zijn en hoe jullie kijk hierop is, bedankt vast voor de moeite! Ga ik ondertussen 354 pagina`s van dit draadje lezen!
Nadeel is de slechte schaalbaarheid. Onze zonneboiler was groot genoeg voor twee volwassenen, maar met twee grote pubers erbij was het onvoldoende en moest de gas-cv toch bijspringen.
Binnenkort komen er wat extra PV-panelen op het dak en komt het douchewater uit een elektrische boiler. Dan kan ik nog steeds, ook als het salderen verdwijnt, in de zomer gratis warm douchewater hebben.
A'dam PVOutput
Antwoord op vraag I)
Schaf een atlantic explorer 3 (-1250 euro subsidie) wp boiler aan en leg meer zonnepanelen (PV) weg....
Die kan je ook overdag laten draaien = hetzelfde resultaat als zonneboiler, en je hebt (deels) een doel voor je zonnestroom als salderen ophoudt te bestaan. Topic
Om gas ten behoeve van CV te besparen hoef je geen zonnecollectoren aan te schaffen.
De dagen dat je de CV gaat stoken, heb je geen opwek... (maar ook niet van PV)
Vloeken in de kerk.... sorry.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2018 12:29 ]
Om hier op terug te komen: vandaag heb ik met een kennis die bronboringen doet en warmtepompen levert eens naar de situatie gekeken. De bron van mijn warmtepomp presteert niet goed. Op langere runs zakt de ingaande temperatuur naar de WP nu al naar 2,5℃, wat niet best is voor de COP en het vermogen dat de WP levert. Deze Engelse dude heeft het uitgezocht en meet bij zijn 8kW Nibe F1145 een daling van de COP van 5,0 naar 4,25 als de brine-temperatuur zakt van 10℃ naar 5℃ gedurende het seizoen. Die 4,25 is wat Nibe ongeveer opgeeft.kmf schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:50:
@Femme [...] Zonnecollectoren zullen wel flink helpen en in de zomer is dat geen probleem. Je hebt rondom je boerderij immers alle ruimte om flink te overdimensioneren. Is het mogelijk om extra warmte in je bron te pompen?
Ik weet niet wat voor buffervat je in je schuur hebt, maar als daar het cv water ook doorheen loopt, dan loont het om toch wat kleppen en thermostaatventielen neer te zetten. Dat vat gebruik je dan als de zonneboiler. (of je vervangt die van de wp met eentje met meer spiralen)
Het zal prachtig zijn als je overschot aan zonnewarmte van de zomer in dat buffervat kan pompen, die dan dus ook in je bron wordt gepompt zodat je er winter gebruik van kan maken. Dus als dat buffervat > 80 graden wordt, dat het water gemengd naar 45-60 graden weer weggesluisd wordt door je warmtepomp, de grond in.
Mijn WP doet momenteel waarschijnlijk een COP van rond de 3,8. Ik wil dit eerst gaan aanpakken, het is jammer om een 17kW warmtepomp te hebben die maar 15kW levert door een slecht presterende bron terwijl 20kW in ideale omstandigheden mogelijk is.
Het plan is om de buitenverdeler opnieuw op te bouwen en de zes lussen in Tichelmann aan te sluiten. Dat is nu niet het geval. Een paar jaar geleden heb ik kapotte flowmeters gehad en heeft de leverancier van de warmtepompinstallatie de flowmeters er maar helemaal afgehaald. De verdeler staat nu open. Het is twijfelachtig of alle lussen gelijkmatig meedraaien.
Ik heb op een paar meter van de bronleiding en de technische ruimte een ongebruikte betonnen regenput van 6000 liter in de grond zitten. Daar willen we een lus in leggen zodat de warmtepomp ook warmte kan onttrekken aan de put. Hiermee kan ik goedkoop een extra collector maken. Eventueel kan ik de tank rondom uitgraven om er een soort korfcollector omheen te leggen.
Het geheel moet zodanig aangesloten worden dat de WP alleen uit de verticale bodemcollector, de regenput of beide warmte kan onttrekken. Als in het laatste geval de retour uit de WP als eerste de regenput in kan, dan is elke temperatuur boven het vriespunt al een verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie. De retour is nu geregeld kouder dan -2,0℃). Op 1 tot 3 meter diepte mag ik een bodemtemperatuur verwachten die in de winter naar 7,5 tot 5℃ daalt. Ik heb even een infraroodthermometer op het water in de put gericht en meet momenteel 8,6℃ bovenin. Die temperatuur zal natuurlijk zakken als de put wordt gekoeld door de WP, maar ik ga ervan uit dat de betonnen put ook wat warmte aan de omgeving kan onttrekken. De warmtegeleiding tussen het betonnen omhulsel van de put en het water in de put zal neem ik aan wel goed zijn (is immers water) en de put zelf staat in de winter deels onder grondwaterpeil.
In een latere stap zou ik zonnecollectoren op de schuur kunnen plaatsen. Die kennis van mij is meer voorstander van vlakke plaat collectoren dan heatpipes vanwege de robuustheid en het installatiegemak. Vlakke plaat biedt wel de mogelijkheid om de collectoren op een mooie manier in het nieuw aan te brengen pannendak te integreren. Momenteel zitten er asbestplaten op, waar ik in het voorjaar vanaf hoop te zijn.
Met 20 vierkante meter vlakke plaat collector kun je denk ik best wel vloerverwarmingsondersteuning doen in oktober en maart. In de zomer kunnen ze hun overtollige warmte dumpen in de regentank en wordt de omgeving van de tank opgewarmd. De warmte kan er eerst direct voor vv-ondersteuning uitgehaald worden (dat zal met maar 6000 liter water wel rap gaan) en onder 30℃ via de WP. In matige weersomstandigheden in de wintermaanden kunnen de zonnecollectoren de regenput verwarmen, zodat ik er optimaal rendement uit haal en de WP beter presteert. Alle warmte boven de uitgaande temperatuur van de WP (momenteel onder 0℃ maar in de toekomst hopelijk rond 5℃) is winst.
Of in de bron zelf. (Misschien heb je de hele regentank constructie dan niet nodig.) Als je bron vrij snel in temperatuur daalt, en na enkele jaren gebruik aan het begin van de winter niet terug op temperatuur is, dan heb je waarschijnlijk geen of vrijwel geen stroming in het grondwater. Dan kun je (en moet je..) de bron in de zomer zelf regenereren, waarvoor een grote zonneboiler ideaal is.Femme schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:36:
[...]In de zomer kunnen ze hun overtollige warmte dumpen in de regentank en wordt de omgeving van de tank opgewarmd.
[Ik lijk juist de omgekeerde situatie te hebben hier; grondwater stroomt zoveel dat ik geen enkele daling hoef te verwachten en dat regenereren ook volstrekt zinloos is.]
Aan het eind van de zomer is de brontemperatuur zo'n 12℃, dus dat is in principe prima. Als de compressor begint met draaien zakt de brinetemperatuur wel rap, binnen een half uur naar 10℃. Dat geeft mijn inziens ook wel aan dat de broncapaciteit beperkt is of dat de lussen (6x 60 meter) niet goed benut worden door de open bronverdeler. Naarmate het stookseizoen vordert loopt de brontemperatuur steeds verder terug. In het voorjaar herstelt hij zich wel weer snel.Gwaihir schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:36:
[...]
Of in de bron zelf. (Misschien heb je de hele regentank constructie dan niet nodig.) Als je bron vrij snel in temperatuur daalt, en na enkele jaren gebruik aan het begin van de winter niet terug op temperatuur is, dan heb je waarschijnlijk geen of vrijwel geen stroming in het grondwater. Dan kun je (en moet je..) de bron in de zomer zelf regenereren, waarvoor een grote zonneboiler ideaal is.
Als ik in de zomer de bron ga verwarming verlies ik de mogelijkheid om te koelen. De koelcapaciteit houdt ook niet over. Bij koelen loopt de brinetemperatuur op tot zo'n 17,5℃.
[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 16-12-2018 14:40 ]
Is dat een bijzonder type bron? Ik zou pakweg twee diepe boringen verwachten voor 20kW. Dus zeg twee lussen van 60m, elk in de vorm van 30m recht te grond in. (Hoop zelf voor 10kW met één zo'n lus toe te kunnen.) Maar ik heb me er dan ook nog niet echt in verdiept; de WP is voor mij nog een paar jaartjes de toekomst in.
Even voor de duidelijkheid: Is je verteld dat dit gaat om 50% besparing van je TOTALE gasverbruik, of om 50% van je SWW gasverbruik?JohnDoe77 schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:21:
...
Voor beide systemen was het verhaal dat de gasbesparing rond de 50% zou liggen
...
In je rekenvoorbeeld ga je uit van je totale verbruik (dat je ook nog eens fors hoger inschat). Op de site van hrsolar (zie link) staat echter dat het systeem dat je noemt voor SWW is (dus niet voor CV-ondersteuning), dus de besparing zal slechts voor je warm tapwatergebruik gelden. SWW is in de meeste gevallen maar 10-20% van het totale gasverbruik. Dat haalt je hele terugverdienmodel onderuit.
https://www.hrsolar.nl/zo...staand-vat-2-collectoren/
Ja, het zou gaan over het totale gasverbruik. Volgens mij zou deze ook cv moeten ondersteunen;
https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/complete-sets/hrs200d75/
Ik schat ons verbruik hoger in omdat ik weet wat wij over 2017 verbruikt hebben, toen waren wij nog grotendeels met zijn 2-en, inmiddels met 3 en een tweede kindje onderweg. Idee is dat we die trend voortzetten!
Die zonneboiler die je kunt verwarmen met je normale zonnepanelen, is dat wel een goed alternatief? En de genoemde Atlantic is dat een goede optie?
Dat is een bijzonder gegeven. Waar baseren ze dat nou op 50% afname op totaal gasverbruik. Dus in de wintermaanden...JohnDoe77 schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:07:
Hi,
Ja, het zou gaan over het totale gasverbruik. Volgens mij zou deze ook cv moeten ondersteunen;
Gemiddelde opbrengst van 4115 kWh per jaar

Da's 4x zoveel als mijn huidig jaaropbrengst. En dat met 2 panelen meer maar.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ook heb je in die omstandigheden niet snel stagnatie.
Dan nog steeds wint de combi PV+warmtepomp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb LTV, ZLTV zelfs, met maar 25-29 graden CV water.Proton_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:42:
Als je LTV hebt, is je collector-rendement hoger en haal je in het tussenseizoen/ helder (koud) winterweer dus meer kWh uit dezelfde zonuren.
Maar de zonnecollectoren halen in de winter niet eens dat setpoint. Toevallig vandaag weer wel. Maar om te zeggen 50% (of in mijn geval 16% ivm 3x minder collectoroppervlak) in de winter...

Ik vind het een bijzondere uitspraak van hrsolar.
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 17-12-2018 14:20 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij hebben we het er eerder over gehad, je hebt 360 meter boring maal 25 tot 30 watt per strekende meter, dan kom je op 9 tot 11 kW vermogen. Dus je vermoeden dat je boring aan de magere kant is klopt volgens mij wel. Of je moet een erge goede ondergrond hebben, zoals @Gwaihir en ik hebben met veel watervoerende pakketen.Femme schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:39:
[...]
Aan het eind van de zomer is de brontemperatuur zo'n 12℃, dus dat is in principe prima. Als de compressor begint met draaien zakt de brinetemperatuur wel rap, binnen een half uur naar 10℃. Dat geeft mijn inziens ook wel aan dat de broncapaciteit beperkt is of dat de lussen (6x 60 meter) niet goed benut worden door de open bronverdeler. Naarmate het stookseizoen vordert loopt de brontemperatuur steeds verder terug. In het voorjaar herstelt hij zich wel weer snel.
Als ik in de zomer de bron ga verwarming verlies ik de mogelijkheid om te koelen. De koelcapaciteit houdt ook niet over. Bij koelen loopt de brinetemperatuur op tot zo'n 17,5℃.
Als je grond genoeg hebt kan je er ook extra capaciteit bij leggen met een grabencollector, dat doen ze in DLD veel. Je hebt alleen veel ruimte nodig, maar is relatief goedkoop.
Het eerste model dat je noemde is volgens de hrsolar site alleen voor SWW (2 panelen, totaal 5 m2). Het model waar je nu naar verwijst wordt idd wel aangegeven als “voor tapwater en ruimteverwarming” (3 panelen, totaal 7,5 m2). Dat is al wat meer capaciteit, maar ook wel wat duurder. De eerste gaat vanaf 2400 Euro, de tweede vanaf 3700 Euro. Bij beide bedragen Is de subsidie er al af. De installatiekosten zijn ook hoger voor een paneel extra. Bij elkaar ben je zo al 1600 Euro meer kwijt.JohnDoe77 schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:07:
Hi,
https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/complete-sets/hrs200d75/
Ik schat ons verbruik hoger in omdat ik weet wat wij over 2017 verbruikt hebben, toen waren wij nog grotendeels met zijn 2-en, inmiddels met 3 en een tweede kindje onderweg. Idee is dat we die trend voortzetten!Vandaar dat ik gasverbruik hoger inschat.
Die zonneboiler die je kunt verwarmen met je normale zonnepanelen, is dat wel een goed alternatief? En de genoemde Atlantic is dat een goede optie?
Dan het bespaarverhaal. Voor het tweede model, dat 50% op het totale gasverbruik zou kunnen besparen, wordt een opbrengst genoemd van ca. 4115 kWh/jaar.
Ten eerste: Stel dat dit de hoeveelheid energie is die potentieel in een heel jaar via de collector in warm water omgezet gaat worden (dat weet ik dus niet, weet iemand hier of dit correspondeert met 7,5 m2 op zuid in Nederland?). Het meeste daarvan zal in de zomer gevangen worden, en in de winter vrij weinig. In de zomer heb je de verwarming niet of nauwelijks aan, dus die grote opwek zul je alleen met SWW benutten. Dus die maximale besparing haal je waarschijnlijk alleen maar als je met jullie huidige leefpatroon ‘s zomers op zonnige dagen 5x per dag doucht en ‘s winters vrijwel nooit.
Ten tweede: Laten we die 4115 kWh/jaar eens omrekenen naar gas. Een beetje googelen en een rekensommetje op een kladje leveren op dat dit staat voor ongeveer 420 m3 laagcalorisch gas. Niet alle energie uit dat gas komt tot in je radiatoren, maar ook een zonneboilervat heeft last van verliezen dus ik hou het even bij dit getal. Dat is slechts 30% van je huidige gasverbruik en maar 23% van je geschatte toekomstige verbruik.
In een super geisoleerde tussenwoning of appartement is die besparing dus misschien wel te halen, zeker omdat met meer isolatie en evt balansventilatie het SWW procentueel meer van je verbruik gaat uitmaken. Over de claim bij jouw situatie ben ik echter sceptisch. Heb je nu al een goed beeld hoeveel gas je specifiek voor verwarming gebruikt, hoeveel voor SWW en hoeveel voor koken?
Nee, dat inzicht heb ik niet, hoe zou ik dat kunnen zien? Ik ken mijn totaal verbruik en ook dat is lastig naar de toekomst toe omdat dit bij een groeiend gezin in de vermoedelijk veel zal veranderen. Het is dus een aanname en vorig jaar (maart 17/maart 18 verbruikte wij 1.300). Maar toen waren wij een deel met zijn 2en en vanaf zomer 17 hebben wij ons eerste kindje. Inmiddels is de 2e onderweg.
Ik had overigens het verkeerde systeem gelinkt, in de offerte staat deze:
https://www.hrsolar.nl/zo...warming-maxx-hrs200ld-50/
Naast HRSolar is ook iemand van Hone langs geweest, alleen na een week nog steeds geen offerte. Die had het zelfs over een besparing van 50/70% van het gasverbruik, geen idee waar dat vandaan komt. Met betrekking tot HRSolar; in de offerte geven ze aan dat de besparing tussen de 25/50% ligt (stuk realistischer als Hone schat ik in).
Maar stel dat ons energieverbruik (in de toekomst met twee kinderen in een twee onder één kap woning van 220m2) rond de 1.800 ligt (landelijk gemiddelde) en de gasprijs stijgt naar (gemiddeld de komende jaren) € 0,80 (lijkt mij voorzichtig en redelijk?). Dan zouden onze gaskosten € 1.440 per jaar zijn. Als we daar dan 35% van kunnen besparen (conservatieve schatting?), dan levert dat € 504 per jaar op. De installatie kost totaal (na subsidie en gemonteerd) € 4.500, dus zou je dat in 9jr terug moeten kunnen verdienen toch?
Ik begrijp dat niet alles even exact te maken is. Maar laat de berekening nog wat afwijken en het duurt (onderhoud, minder verbruik of minder hoge gasprijs) nog 50% langer voor het terugverdiend is, dan nog zou dit een rendabele investering moeten zijn lijkt mij? Tot slot; de Consumentenbond heeft HRSolar in 2016 goed getest. https://www.consumentenbo...en/beste-zonneboiler-2016
Hebben jullie het idee dat dit hoe dan ook financieel niet slim is? Dan laat ik het erbij, anders spreekt mij de combinatie van geld en milieu besparen wel aan!
https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/
Je zegt dat 1800 kub rond het landelijk gemiddelde ligt (voor twee onder een kap, neem ik aan). Hou er rekening mee dat dit gemiddelde geschat is voor ALLE twee onder een kap in Nederland, dus ook hele oude en slecht geisoleerde woningen tellen mee. Voor woningen uit 2007 zal dat echt lager liggen.
Daarnaast zul je als het goed is niet enorm meer voor verwarming gaan stoken, het verschil met meer kinderen zal denk ik vooral in SWW zitten (douche/bad). Daarom toch best eens wat googelen op gemiddeld SWW verbruik per persoon, schatten hoeveel jullie douchen en badderen, en daar je rekensommen op baseren. En bijv. eens de meterstanden voor en na een douchebeurt meten, terwijl de verwarming tijdelijk even uit staat.
Maar als je het nog niet hebt gedaan, kun je ook kijken naar zaken als:
- waar gaat extra isolatie mogelijk veel besparing leveren
- staat je thermostaat wel handig geprogrammeerd
- is je verwarming wel waterzijdig ingeregeld en je cv ketel goed ingesteld
- heb je al waterbesparende douchekoppen
- kun je een douche WTW installeren
En die zaken dan vergelijken met wat de zonneboiler je gaat geven. Ik ben niet tegen die dingen, heb er zelf ook eentje, maar je moet wel de juiste aannames zien te maken als de terugverdientijd voor jou van belang is.
Heb jij jouw systeem puur uit idealogie of is er voor zo’n soort systeem als HRSolar wel een berekening te maken die het ook financieel logisch maakt?
Veel in bad gaan en een regendouche, dan ga je iig tijdens het zomerseizoen veel besparen met een zonneboiler (tenzij je steeds allemaal achter elkaar door een vers bad vult of lang gaat douchen). Maar een waterbesparende regendouche (die schijnen te bestaan) en een douche WTW kunnen dan ook voor de nodige besparing zorgen. Overigens ook prima samen met een zonneboiler.
Onze zonneboiler zat inbegrepen bij de bouw van ons huis. Als er sprake was van subsidie was die dus voor de bouwer, en daarnaast kon de bouwer hiermee klaarblijkelijk aan de EPC eisen voldoen. Ben er wel blij mee omdat ik gas+uitstoot bespaar, maar gunstig zal de terugverdientijd niet zijn voor mij. En we hebben waterbesparende (maar wel grote) douchekoppen en een douche WTW. In juni+juli+augustus hebben wij (2 volwassenen en 1 peuter) totaal <7 m3 gas verbruikt (wel 2 weken met vakantie geweest en deze zomer was relatief zonnig).
Zomaar twee links met info over besparing en terugverdientijd:
https://www.zonneboiler-a...ugverdientijd-zonneboiler
https://www.zonnepanelen-...er/rendement-zonneboiler/
En googel zelf eens op “besparing zonneboiler” of “terugverdientijd zonneboiler”. Er komen diverse van dat soort sites terug die je een idee kunnen geven of dit voor jou gaat werken. Diverse sites melden dat het eerder om >20 jaar gaat dan om 10-15 jaar, maar e.e.a. hangt af van prijs, plaatsing en gebruik.
Neem bijvoorbeeld isolatie: ik heb nog niets onder mijn vloer en met vloerverwarming zou er minimaal Rd=5 onder horen, zegt Milieu Centraal (= onze toch best wat conservatieve overheid). Maar geleverd wordt er maar zo'n 3-3,6.. want dat heeft de beste terugverdientijd. Dat is dom, want je plakt niet zo makkelijk isolatie over isolatie om het later verder op te krikken, noch is dat voordelig qua manuren. Maar dat is terugverdientijd: een paar jaar vooruitkijken i.p.v. de 30+ jaar die zo'n vloer daar waarschijnlijk nog ligt.
Ik heb zo'n beetje dit draadje doorgespit
En wil toch een vraag stellen.
Ik ben ook van plan om van de zon gebruik te maken....bouwvak 2019 ben ik van plan om te starten met verbouwen.
Mijn situatie is als volgt:
Om mijn huis te verwarmen gebruik ik een speksteen houtkachel dus daar hoef ik verder niet naar te kijken.
Maargoed douchen zou ook fijn zijn en dus is er warm water nodig.
Ik had het volgende bedacht:
Zonneboiler icm met heatpipes
Omdat glycol kan oplopen tot 250 gr in de zomer hebben de apendages behoorlijk te lijden en wilde eigenlijk een leegloopsysteem aan die kant plaatsen...de originele leegloop is eigenlijk bedoeld om bij vorst leeg te lopen nu moet hij eigenlijk leeglopen als mijn boiler op temperatuur is dus zal het water zakken in de heatpipes en niet mn boiler verder verwarmen...
Uiteraard moet hij ook reageren op vorst...dus ddan ook leeglopen ..is dit uberhaupt te regelen met zulke systemen?
Ik ben me er van bewust dat swinters met wei ig zonuren mijn uiteindelijke temp niet of moeilijk gehaald word, hiervoor wil ik dan mijn speksteen kachel weer gebruiken als volgt:
Om mijn rookgas kanaal gaat een spirraal buis die naar mn 2e leegloop loopt...een leegloopvat om dat uiteraard als mn boiler op temperatuur is wederom ook hier mn pomp uit moet schakelen en het water terug moet lopen mn leegloopvat in...net zolang tot hij weer verder afkoeld.
Wat denken jullie? Is dit haalbaar?.
Ik zat te kijken op internet naar leegloopsystemen die kosten 1100euro stuk dus das niet echt goedkoop....plus een zonneboiler set zit ik bij elkaar zo rond de 5 a6000 euro....kijk ik kan dan wel van het gas af maargoed.....ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring hierin.
Mvg frank borgo
Ook heb je een drinkwater-geschikte warmtewisselaar nodig. Met een RVS hygiëneboiler heb je beide in één.
De meeste (alle?) controllers zijn in te stellen op een leegloopsysteem, het enige dat anders is dan een drukgevuld (glycol) systeem is dat bij het opstarten de pomp altijd een minuutje vol gas moet in plaats van modulerend.
Goedkoop wordt het sowieso niet.
Je speksteenkachel is een verhaal apart, je wil je schoorsteen namelijk niet teveel afkoelen om problemen met creosoot en trek te voorkomen.
Hier wordt dus een retourloopverhoger voor gebruikt, een soort mengventiel dat er voor zorgt dat de warmtewisselaar in bedrijf meer dan 70-80 graden blijft, ook als de boiler koud is.
Nogmaals, goedkoop wordt het niet.
Ok een rvs hiegieneboiler zal ik me eens in verdiepen ...hoe zit het met vullen dan?
Je kunt je systeem toch niet 100% vullen omdat het water altijd de mogelijkheid moet hebben om te zakken?
Mijn speksteenkachel betreft....er gaat een spiraal buis om de buitenkant van mijn rgs kanaal..ik heb nog nooit gehoord dat er dan om die reden creosoot gaat onstaan in mn kanaal....ik ben even benieuwd hoe je dit ziet dan.
Mvg fb
Je krijgt nooit goed contact met die buis en de buis word niet warm genoeg. Dit is niet haalbaar. HoutCV kachel aansluiten op een buffervat, dat zal toch de oplossing zijn.borgo schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:55:
Mijn speksteenkachel betreft....er gaat een spiraal buis om de buitenkant van mijn rgs kanaal..ik heb nog nooit gehoord dat er dan om die reden creosoot gaat onstaan in mn kanaal....ik ben even benieuwd hoe je dit ziet dan.
Mvg fb
[ Voor 7% gewijzigd door -SimJoc- op 27-12-2018 08:15 ]
Dus eigenlijk is dat ook een no go..
Dat laatste hoeft niet als je met een aparte CV-pomp het warme water uit het bufftevat gebruikt om het CV-circuit te voeden.borgo schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:16:
Mmmja..oke..ik zit een beetje met het probleem dat ik mijn houtkachel gebruik om mijn woning mee te verwarmen,als ik voor een hout cv ga dan zal ik genoodzaakt zijn om mijn cv hout uit te schakelen als het vat op temperatuur is en zit ik zonder warmte thuis....
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Ik zie wel speksteenkachels waar ze een exta circuit om de vuurkamer opnemen. Maar dan moet je weer veiligheidsmaatregelen nemen om stoom te verkomen.borgo schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:16:
Mmmja..oke..ik zit een beetje met het probleem dat ik mijn houtkachel gebruik om mijn woning mee te verwarmen,als ik voor een hout cv ga dan zal ik genoodzaakt zijn om mijn cv hout uit te schakelen als het vat op temperatuur is en zit ik zonder warmte thuis....
Het grote voordeel van een speksteen is dat het hele simpele techniek is die altijd werkt. Ik zou daar niks aan gaan veranderen.
Het is nog voordeler om een paar pv's te legen met een sww warmtepomp, dat kost na aftrek van subsidie veel minder en je hebt een veel minder complex systeem.
Zou iemand mij nog kunnen helpen met mijn vragen? Wanneer ik de weerstand van de sensor meet dan gaat de weerstand ineens erg omhoog, waardoor de pomp aanslaat. temperatuur is bijvoorbeeld een minuut stabiel 20c, en dan 2 seconden later ineens 60 of 80 graden waardoor de pomp start. Er is dus iets mis met de sensor van de collector.michaeltb schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:41:
Kan iemand mij helpen met een probleempje. Ik woon sinds kort in een huis die voorzien is van een zonneboiler. Het huis is uit 2005 en is voorzien van een brinic / solartek zonneboiler. Control is Solartech SLC-2000. Nu zie ik alleen de temperatuur van de collector van 20 naar 80 naar 40 en weer naar 80 springen. Kortom daar klopt niets van. Zit de temperatuur sensor normaal geschroeft op de collector op het dak of hoe kan ik zoiets het beste aanpakken? De pomp staat nu constant te draaien hierdoor...
Zit de temperatuur sensor vaak direct in het koelcircuit? Of kun je die eruit draaien zonder geknoei met koelvloeistof? Wil eerst eens proberen of de sensor soms smerig is, komt dit wel eens voor?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Een klein inzicht (dank aan iemand die eerder zo'n opzet maakte).
Ben zelf nu ook bezig voor een setup (na 2x een start te hebben gemaakt

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dekking hier voor tapwater december was denk ik max 10%.
November was ook niet heel veel beter, was namelijk erg weinig zonuren. (Hier in het noorden)
Er zit natuurlijk nog verschil in tvt, uitsparen en besparen.
Nederlanders denken nog te veel in TVT, je zou het meer moeten zien als uitsparen. (Gas verstoken met een ketel zit ook geen TVT op.) Na een aantal jaar; afhankelijk van de configuratie en en installatie ben je goedkoper uit met een zonneboiler, dan volledig te hebben gestookt op gas. (zeker nu met snel stijgende gasprijzen). Maar het belangrijkste is dat je bewust bezig bent met uitstoot van CO2 en het gebruik van fossiele brandstoffen.
Daarnaast is een zonneboiler een simpel systeem, en kan je met een relatief klein oppervlak veel warmte genereren. Waarvoor je anders nog een behoorlijk aantal panelen PV zou voor moeten neerleggen.
Maar net als bij PV levert een ZB ook weinig op in de wintermaanden bij het uitblijven van de zon.
Nu je nog kan bufferen in het stroomnet is de lobby voor PV vaak groter dan voor ZB.
Daarbij is een ZB een enorm goede aanvulling voor de warmtepomp en hoef je in de zomer geen warm water te produceren terwijl je zelf buiten in de tuin zit.
[ Voor 18% gewijzigd door Helhond op 02-01-2019 13:54 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik ben ook niet van de TVT maar van de KISS.Helhond schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:50:
@ollie1965
Dekking hier voor tapwater december was denk ik max 10%.
tvt, ......................
TVT, ......................TVT
Ofwel passief eerst. daarna "laagwaardige techniek" (zonneboiler) en dan pas hoogwaardige techniek (warmtepomp).
Dat vervolgens de WAF roet in het eten gooit en er nu eerst PV op het dak is gegaan...... Dat was alleen maar om des te meer door te kunnen gaan met dit jaar een Zonneboiler en volgend jaar (WAF hopelijk ++
Dit , hierom en hierom
We beschikken over zo’n (lxb) 4,8x3,20) effectief dakvlak voor de collectoren (5Mx3,45M pannen), op een paar graden na pal zuid en dakhoek 25 gaden. Dit willen we zo vol mogelijk leggen. De laatste 0,8M (bij nok) krijgt na ongeveer 14.00uur en is rond 18.00 uur in de zomer volledig in de schaduw.
Het systeem wordt voor zowel warmwater (Prio 1) als verwarming ondersteuning
We zijn met 3 personen.
Volgens eigen berekeningen zouden we 150 liter warmwater (wij hebben al een Douche WTW) verbruiken van 60 graden (royaal watergebruik en hotfill wasmachine)
Toekomstplannen:
De gasketel wordt op termijn vervangen door een warmtepomp (L/W of W/W), de buffer welke voor het centrale verwarmingssysteem op het solar systeem komt wordt later ook gebruikt voor deze warmtepomp. Deze warmtepomp moet op termijn zowel warmwater als centrale verwarming bedienen.
Gedachten:
Prioriteit is de Sanitair WarmWaterboiler verwarmen. Het opwarmen van de hygiëne boiler wordt pas gedaan vanaf een bepaald (instelbaar niveau) temperatuur niveau van SWW.
Als het SWW niet meer warmer te maken is maar er nog wel warmte valt toe te voegen aan de hygiëne boiler dan zal het systeem om schakelen naar de hygiëne boiler. Indien de retourtemperatuur van de SWW (heatpipe circuit) hoger is dan de temperatuur de bodem van de hygiëne boiler dan zal deze omgeleid worden naar het onderste spiraal.
De opbrengst van de heatpipes valt ook om te schakelen naar 100% hygiëne boiler en dan zal de SWW bijvoorbeeld met de gasketel of een doorstroomverwarmer worden verwarmd (en in de toekomst warmtepomp).
Ik ben niet bang voor mogelijk stagnatie hiervoor heb ik al een mooie oplossing gevonden voor het openhaard hout > Auguste hoeve (http://www.augustehoeve.nl/bypass.html)
Verder wil ik op alle aansluitpunten bij de hygiëne boiler/SWW afsluiters/aftappers(per kring) tussen hebben en/of “bochtjes” om thermosyphon tegen te gaan. Deze afsluiters mogen de doorstroming niet belemmeren.
De schakel logica voor opwarmen:
Tot nu toe ga ik uit van 3/4 programma’s
Programma 1 (laat voorjaar – zomer - vroeg najaar)
Opwarmen SWW > temp + 90 graden > opwarmen hygiëne boiler
Programma 2 (laat najaar – winter? – vroeg voorjaar)
Opwarmen SWW > temp +65 graden > opwarmen hygiëne boiler
Programma 2A (laat najaar – winter? – vroeg voorjaar)
Opwarmen SWW en indien niet hoger verwarmt kan worden (bijvoorbeeld 45 graden) dan hygiëne boiler verder verwarmen.
Programma 3 (winter)
Opwarmen hygiëne boiler.
Warmtepomp boiler
Voor de SWW boiler heb ik ook gekeken naar een subsidiemogelijkheid met een warmtepomp boiler. De nadelen waarom ik deze niet denk te moeten opnemen in mijn installatie zijn:
- Spiraal van zo’n boiler zijn meestal te klein voor een warmtepomp om te verwarmen
- Systeem gaat meestal maar tot -7 graden met een slechtere COP dan een warmtepomp (al vanaf +2 graden voor zover ik nu kan zien).
Als jullie wel een optie kennen die deze beperking niet heeft dan hoor ik hier graag van.
Hoe ziet er dat dan volgens mij uit?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties wat er beter kan
Dit , hierom en hierom
Tevens sluit je de warmtepompboiler op je mechanische ventilatie aan (als je die hebt, en anders kun je een ruimte kiezen om af te zuigen) waardoor hij altijd wel werkt op kucht van 15 tot 21 graden en dus efficiënt werkt.
Dit is dus anders dan een warmtepomp die buiten staat.
80 liter versies zijn nagenoeg gratis, 120 of meer moet nog wat geld bij.
Ik weet niet wat je denkt dat de kosten gaan zijn voor deze zonneboiler installatie, maar ik zou toch even kijken wat het met een warmtepomp zou kosten als je "all electric" gaat.
Gas gaat alleen maar duurder worden.
Ik heb zelf een energieneutrale woning met warmtepomp en zonneboiler (zonneboiler was er eerst). Het wordt er wel veel simpeler van (en dus uiteindelijk goedkoper) om direct naar all electric te gaan.
Wat voor huis heb je, en wat verbruik je aan gas?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wat mij niet duidelijk is, of de hygienebuffer en SWW buffer in serie staan mbt SWW?
Misschien iets meer verduidelijking in je schema + afgifte?
Wat dat betreft lijkt jouw systeem aardig op die van mij.
Zoiets als dit misschien (al is dit wellicht te uitgebreid):

Misschien nog een idee om beide buffers uit te voeren met hygiëne spiraal, dan heb je geen issues met te weinig afgifte over de spiralen (wat nog wel eens problemen wil opleveren bij een WP, afhankelijk van het vermogen).
Persoonlijk zou ik niet voor een SWW buffer gaan, meer stilstand verliezen en verplichte legionella preventie runs.
Zelf ga ik mijn buffers mee lopen in de winter met de verwarming, (±28-35 graden afhankelijk van de stooklijn natuurlijk) dat laatste stukje laat ik dan doen met de doorstroomverwarmer. Dan heb je dus een stuk minder stilstand verliezen. Dan een vat van 300L rond de 45+ graden te moeten houden.
Wat me ook niet duidelijk is, waarom je twee driewegkleppen wilt gebruiken in het CV circuit?
Dat zou best met één minder kunnen.
Overigens het schakelen bij lagere temperaturen van buffers, (±40 a 45 graden) levert meer op (warmte oogsten) dan langer door te gaan naar bijvoorbeeld 60 graden in het najaar en de winter.
Dat is een vergissing van mij. Klopt spiraal is voor de WPB goed.!null schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:48:
@ollie1965 over warmtepompboiler, wat bedoel je met een te kleine spiraal? Een echte warmtepompboiler heeft de warmtepomp en alles erbij in, en uiteraard is de spiraal dan groot genoeg anders zou het ontwerp niet kloppen.
Tevens sluit je de warmtepompboiler op je mechanische ventilatie aan (als je die hebt, en anders kun je een ruimte kiezen om af te zuigen) waardoor hij altijd wel werkt op kucht van 15 tot 21 graden en dus efficiënt werkt.
Dit is dus anders dan een warmtepomp die buiten staat.
Maar de opbrengst (COP) zal slecht zijn omdat ik balans WTW heb en de WPB in de garage (zolder) komt te staan. Dus direct buitenlucht temperaturen.
Kosten voor een zonneboiler installatie (volgens schema) al een keer berekend, dat gaat wel lukken.Ik weet niet wat je denkt dat de kosten gaan zijn voor deze zonneboiler installatie, maar ik zou toch even kijken wat het met een warmtepomp zou kosten als je "all electric" gaat.
Gas gaat alleen maar duurder worden.
Dit jaar komt een zonneboiler, als alles mee zit volgend jaar een WP
ollie1965 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"Ik heb zelf een energieneutrale woning met warmtepomp en zonneboiler (zonneboiler was er eerst). Het wordt er wel veel simpeler van (en dus uiteindelijk goedkoper) om direct naar all electric te gaan.
Wat voor huis heb je, en wat verbruik je aan gas?
Het staat er wel, tekst, maar niet getekend. Dus ja SW gaat door hygiene spriaal en dan naar SWW boiler.Helhond schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:02:
@ollie1965 Je schema is mij niet geheel duidelijk/overzichtelijk, maar heb mijn best gedaan.
Wat mij niet duidelijk is, of de hygienebuffer en SWW buffer in serie staan mbt SWW?
Misschien iets meer verduidelijking in je schema + afgifte?
Nou ja, dat kun je wel zeggen. Dat is wat ik als uiteindelijk doel ongeveer wil hebben.Wat dat betreft lijkt jouw systeem aardig op die van mij.
Mooie tekening, dat is wel wat beter dan mijn Q&D in Excel.
Kleinste hygiene boiler die ik zie is 800L dat zou een beetje veel worden (1600L) voor 13-14GJ.Misschien nog een idee om beide buffers uit te voeren met hygiëne spiraal, dan heb je geen issues met te weinig afgifte over de spiralen (wat nog wel eens problemen wil opleveren bij een WP, afhankelijk van het vermogen).
Persoonlijk zou ik niet voor een SWW buffer gaan, meer stilstand verliezen en verplichte legionella preventie runs.
1 hygiene boiler van 1000-1500L zou dan kunnen, maar dan is de leiding van SWW wel heel lang voor het verste punt (14meter). Grote buffer komt achter in de garage, SWW op de zolder van de garage en dus al 8 meter dichter bij het verste tappunt.
Daar ben ik ook wel over aan het nadenken geweest om op zolder (huis) een klein 50L vat neer te zetten met daarachter de doorstroomverwarmer.
Ja, ik wil als de temp lager wordt ook meer op een buffer concentreren ipv SWW (zie ook mijn gedachte voor werkschema's prog. 2-2A en 3).
Overigens ga ik om de vaten nog een extra isolatieschil bouwen (5-10cm), de ruimte is er dus waarom niet.
2 kleppen, prio voor verwarmen woning, hygiene of SWW.Zelf ga ik mijn buffers mee lopen in de winter met de verwarming, (±28-35 graden afhankelijk van de stooklijn natuurlijk) dat laatste stukje laat ik dan doen met de doorstroomverwarmer. Dan heb je dus een stuk minder stilstand verliezen. Dan een vat van 300L rond de 45+ graden te moeten houden.
Wat me ook niet duidelijk is, waarom je twee driewegkleppen wilt gebruiken in het CV circuit?
Dat zou best met één minder kunnen.
Overigens het schakelen bij lagere temperaturen van buffers, (±40 a 45 graden) levert meer op (warmte oogsten) dan langer door te gaan naar bijvoorbeeld 60 graden in het najaar en de winter.
Vloerverwarming is ontworpen op 30 graden, 1ste verd. en zolder op 40-45 graden (bij -15 buiten).
Dit , hierom en hierom
En hoe duur denk je dat deze zonneboiler installatie gaat zijn?
Een losse warmtepompboiler is inderdaad niet heel handig als je al balansventilatie hebt.
Het lijkt me zeker voor jouw situatie niet echt zinnig om voor een zonneboiler te gaan.
Ik heb 84 heatpipes op 300 liter, en dat kan heel mooi werken. Nu doet het bijvoorbeeld niks. Zonnepanelen doen ook weinig, maar wel meer dan niks.
Als je het op 800 liter aansluit zullen er vele periodes zijn dan hij het vat niet op een bruikbare temperatuur kan krijgen. En als het dan is gelukt is hij zo weer leeg getrokken.
Zoals gezegd al een keer volledig berekend!null schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:34:
@ollie1965 dus je hebt nu al over productie aan stroom?
En hoe duur denk je dat deze zonneboiler installatie gaat zijn?
Het woord TVT staat niet echt in mijn woordenboek wel KISS en Trias Energetica.
In denk dat iedereen mij ook wel voor gek verklaard met een extra isolatieschil van 10cm op de binnenmuren, maar liever dat dan 10M3 gas verstoken.
Mijn beweegredenen zijn dus anders dan de gemiddelde tweaker die voor techniek gaat.
Het is dat we er geen plaatst voor hebben anders kwam er geen WP.
Mijn eerste berekening is gedaan en ja snel leeg in de winter...................
Ik heb 84 heatpipes op 300 liter, en dat kan heel mooi werken. Nu doet het bijvoorbeeld niks. Zonnepanelen doen ook weinig, maar wel meer dan niks.
Als je het op 800 liter aansluit zullen er vele periodes zijn dan hij het vat niet op een bruikbare temperatuur kan krijgen. En als het dan is gelukt is hij zo weer leeg getrokken.
Maar beter iets dan niets (KISS en Trias Energetica)
Dit , hierom en hierom
Ik heb een echte praktijktest gedaan: 800 liter hygieneboiler, 10m2 vlakkeplaat collectoren. Met een boiler op 56 graden (mooie dag in oktober) duurder het 43 minuten om de boiler terug te brengen naar 25 graden, de temperatuur die de wp stuurde naar de (300 liter inhoud) vloerverwarming. Dus zeker een opbrengst, maar als sww had het meer opgeleverd. De wp liep er wel mooi door, maar voor een w/w wp, was het uberhaupt geen probleem.ollie1965 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:53:
[...]
Zoals gezegd al een keer volledig berekend
Het woord TVT staat niet echt in mijn woordenboek wel KISS en Trias Energetica.
In denk dat iedereen mij ook wel voor gek verklaard met een extra isolatieschil van 10cm op de binnenmuren, maar liever dat dan 10M3 gas verstoken.
Mijn beweegredenen zijn dus anders dan de gemiddelde tweaker die voor techniek gaat.
Het is dat we er geen plaatst voor hebben anders kwam er geen WP.
[...]
Mijn eerste berekening is gedaan en ja snel leeg in de winter.
Maar beter iets dan niets (KISS en Trias Energetica)
Maar het blijft een hele fraaie ondersteuning en vanaf maart doucht het anders
Maar er is ook een praktische kant. Namelijk dat je met hetzelfde geld wellicht al je woning vam het gas af kan halen.
En met zonnepanelen kun je ook je warmtepomp een boilervat laten warm maken, zodat je warmtepomp alleen werkt wanneer je zonnepanelen leveren.
Ik heb alleen geen idee wat jouw installatie gaat kosten. Zou zo 5000 euro kunnen zijn. Dan ben je er al bijna met warmtepomp, al hangt dit af van de details.
Mijn visie op KISS + Trias Energetica zou zijn een warmtepomp (LW of WW) en een 300 liter boiler met hygiënespiraal. Direct op eigen zonnestroom als het salderen afgelopen is. SunPower X22-370 geeft een leuke opbrengst.
De zonneboiler maakt de installatie complexer en groter, dus niet KISS. Ook qua Trias Energetica is PV+WP beter dan een ZB.
Begrijp me niet verkeerd, een zonneboiler is een leuk stuk techniek, maar het lijkt me lastiger te installeren en een hoger kWh verbruik dan een eenvoudig systeem.
Correct me if wrong.
[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 05-01-2019 16:02 ]
Dat dus en dat stukje verwarming.jerh schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:03:
Maar het blijft een hele fraaie ondersteuning en vanaf maart doucht het anders
WP met SWW boiler (met WP spiraal) is goedkoper dan compleet zonneboiler systeem ongeacht met/zonder subsidie.....................!null schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:15:
@ollie1965
Ik heb alleen geen idee wat jouw installatie gaat kosten. Zou zo 5000 euro kunnen zijn. Dan ben je er al bijna met warmtepomp, al hangt dit af van de details.
Dat klinkt aantrekkelijk........... maar .........
Er moet nog wel iets meer aan kosten bij namelijk een (minimaal) 6000L regenwatertank voor onder de oprit.
Regenwater leidingen onder de garage door, hydrofoor, bladscheiders, filters aansluit materiaal.
Inductiekookplaat, aanrechtblad.
En last but not least de WAF factor. Die moet nog opgebouwd worden.
Zonneboiler stond ook eerst op het programma, maar het werd PV door de WAF factor.
Nu is de zonneboiler er doorheen maar een WP en een nieuwe regenwatertank en al het extra werk nog niet.
We hebben nu namelijk 2000L regenwater bovengronds (en nog wat 200L regentonnen) maar die staan op de plaats waar de WP moet komen..........
Keuzes, keuzes, keuzes.......... Kijk als we nou opnieuw beginnen, echt vanaf het begin, dan is het wat makkelijker.
Maar, ja ik zal eens gaan berekenen/kneden wat het zou moeten zijn om die stap eerst te maken
Zie hierboven en.Dre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:48:
Een zonneboiler is toch ook een stuk extra techniek?
Mijn visie op KISS + Trias Energetica zou zijn een warmtepomp (LW of WW) en een 300 liter boiler met hygiënespiraal. Direct op eigen zonnestroom als het salderen afgelopen is. SunPower X22-370 geeft een leuke opbrengst.
De zonneboiler maakt de installatie complexer en groter, dus niet KISS. Ook qua Trias Energetica is PV+WP beter dan een ZB.
Begrijp me niet verkeerd, een zonneboiler is een leuk stuk techniek, maar het lijkt me lastiger te installeren en een hoger kWh verbruik dan een eenvoudig systeem.
Correct me if wrong.
KISS + Trias Energetica.
Volgens mij is een zonneboiler laagwaardigere techniek dan een WP. Dat de routing complexer wordt dat klopt. Maar eerst warmte uit duurzame bronnen (zonnewarmte), dan pas opwekken met andere bronnen (WP).
En voor de PV dat is er al.
En direct salderen als de WP moet draaien..... leuk voor in de zomer, maar op de momenten dat een WP echt aan de bak moet is die directe opbrengst er niet.
Dit , hierom en hierom
Maar met iets meer investering kan je nog duurzamer (lees: bijna gratis) zonnewarmte oogsten.
Tuurlijk, het vergt een uitgebreidere installatie, maar het is wel een simpele techniek. Inderdaad iets dat heel anders dan een warmtepomp. Een vrijwel passief en geluidloze installatie.
Een soortgelijke situatie is nu aan de orde met CV-ketels en warmtepompen.
Waarom voor een dure installatie op elektra gaan (WP), als je nu nog lekker goedkoop gas kan verstoken (CV ketel).
Zelfde kan je zeggen voor een WP en een ZB, waarom voor een weer iets duurdere installatie (ZB) gaan als je goedkoop kan stoken met (eigen opgewekte) stroom?
Waarom? Nou daarom! Een simpele en duurzame installatie.
Maargoed zo is er over alles wel iets te zeggen, een WP neemt weer extra ruimte in als een CV ketel, en een ZB vergt ook weer extra ruimte. Dat moet je ook wel beschikbaar hebben natuurlijk.
Overigens hygiëne buffers heb je ook in kleinere formaten.
Ik heb zelf twee hygiëne buffers van 250L (RVS) met ieder twee gewone spiralen, waarvan één ook nog een hygiëne spiraal heeft. Totaal dus 5 spiralen in 2 buffers met in totaal een inhoud van 500L (2x250L).
(Zie mijn overzicht)
Ik zou dan ook persoonlijk adviseren om niet een buffer te nemen met SWW maar voor een hygiëne spiraal te gaan. Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 05-01-2019 18:21 ]
Huh wat. Dat van die regentank konden wij natuurlijk niet weten
Vooropgesteld, het is jullie huis en dus jouw feestje. En een zonneboiler erop zal vast mooi werken.
Maar dan toch even kritisch.
Je hebt het over Trias Energetica. Die zegt in het tweede deel, gebruik duurzame energie. Maar daar voldoe jij niet aan
Want je wekt grofweg 4800kwh op die je niet op dat moment kan gebruiken. Nu leun je heel erg op het salderen. Met dat salderen gerekend gebruik je alsnog 2500kwh niet.
Vervolgens ga je nog meer spullen kopen en op je dak schroeven om nog meer op te wekken. Is dat dan zo duurzaam?
De energie is er namelijk al. Die 2500kwh die je nu over hebt zal voldoende zijn om je 1000m3 gasverbruik te vervangen middels warmtepomp.
En dan is er het argument dat een zonneboiler een duurzamer / simpelere optie is dan een warmtepomp. Zo dacht ik er ook over.
Maar als je toch al weet dat je het huis van het gas af gaat halen en voor de warmtepomp gaat uiteindelijk, zijn het geen geldige argumenten. Als die warmtepomp er toch komt, dan kun je maar beter geen zonneboiler installatie erbij hebben, want dan is het resultaat niet simpeler en is het m.i. ook niet duurzamer om nog meer spullen te kopen.
Overigens denk ik echt dat je er met de investering van een dergelijk zonneboiler, misschien met een beetje meerkosten ook een warmtepomp installatie kan hebben. Gezien je dus voldoende stroom over hebt, betekent dit dat je ook meteen een energieneutraal huis hebt, wat voorlopig inhoudt dat je energierekening ook 0 is.
Maar aan de andere kant is het leuk hobby'en en tweaken met de ZB erbij. En geen geluid in de zomer.
Dat is een inherent nadeel dat je afhankelijk bent van 1 energiebron, de zon. Daarom schakel ik de warmtepomp in de winter over op groene stroom windenergieollie1965 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:43:
[...]
En direct salderen als de WP moet draaien..... leuk voor in de zomer, maar op de momenten dat een WP echt aan de bak moet is die directe opbrengst er niet.
Kan je dat toelichten?Dre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:59:
Het energieverbruik zal met de zonneboiler toenemen....
Het is hier al eens vaker besproken in de zomer haal ik met mijn max. 45W circulatie pomp op piekmomenten wel 3000W aan warmte binnen. (En op die piekmomenten draaide de circulatie niet eens op vol vermogen).
Maar om het makkelijk te maken rekenen we met 45W en 3000W en dat geeft dan een COP van 66.
Waar een warmtepomp haalt misschien zomers een hoog COP van 6 a 8?
Daar kan dan van april tot eind september de WP voor uitblijven, en als je voor hygiënespiraal kiest zit je ook niet met legionella preventie runs. (in het geval je buffer voor ±14 dagen niet boven 60 graden uit zijn gekomen). Dat doet ie dan ook nog eens geluidloos, terwijl ik zelf rustig in de achtertuin zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 05-01-2019 20:12 ]
Wat is wil zeggen is dat het dakoppervlak beter voor zonnepanelen gebruikt kan worden dan voor een zonneboiler.
Die SunPower panelen wekken per vierkante meter inderdaad minder vermogen en energie op dan een zonneboiler bij gelijk oppervlakte. Maar door de COP van 4 (of hoger) is de opbrengst toch hoger voor de PV+WP combinatie.
Dus bijvoorbeeld 1000 Watt uit je zonnepanelen. ×4 COP = 4000 Watt thermisch. Netto verbruik is 0. Waarbij de ZB dus wel verbruikt (45 Watt) terwijl de opbrengst maar 3000 Watt thermisch is.
SunPower 370 levert per vierkante meter ongeveer 230 kWh per jaar elektrisch. Een COP van 3 op jaarbasis geeft 690 kWh thermisch per vierkante meter dak oppervlakte. Geen zonneboiler in Nederland die dat netto haalt. En helemaal niet als je op vakantie gaat in de zomer.
[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 05-01-2019 22:48 ]
Ja het klopt ik zal een pluswoning hebben als ik "en en" doe.
En ja ik investeer meer dan noodzakelijk is omdat het zeker met een WP uit kan.
Maar na het einde van de salderings regeling ben ik .... tja wat ben ik dan eigenlijk.
Ieder geval gerust dat er op mijn warm water (CV/SWW) niet belast kan gaan worden op welke manier dan ook die door het zonnesysteem geoost wordt.
Laat daarna de zout warmteopslag ook maar komen (volgens sommige kan het niet).
Het liefst had ik gewoon net iets meer M2 tuin voor een biomeiler.
Mijn E overproductie is dan weer goed voor de buren die nog om moeten
Maybe we should agree that we disagree
Maar verder wat de installatie betreft dus beter 2 hygiene boilers als hygiene en SWW. Alleen moet er dan wel een doorstroomverwarmer direct bij. Uitzoeken > hebben kleine hygiene boilers voldoende spiraal voor een WP
Zo iets?
Hier thuis ook nog eens extra de mogelijkheden langs de lat leggen (we zijn immers geen Remi
[ Voor 5% gewijzigd door ollie1965 op 05-01-2019 23:39 ]
Dit , hierom en hierom
Bij een buffer met een hygiënespiraal heb je het voordeel dat je buffer gevuld is met CV water, waardoor je een WP dus direct op de buffer kan aansluiten. Je hebt dan dus geen problemen van een spiraal die te weinig afgifte heeft, omdat je geen spiraal hebt.ollie1965 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:35:
Maar verder wat de installatie betreft dus beter 2 hygiene boilers als hygiene en SWW. Alleen moet er dan wel een doorstroomverwarmer direct bij. Uitzoeken > hebben kleine hygiene boilers voldoende spiraal voor een WP
Zo iets?
Hier thuis ook nog eens extra de mogelijkheden langs de lat leggen (we zijn immers geen Remi).
Gelaagdheid met kleinere buffers heb je zowiezo niet zoveel aan, er vindt toch altijd gauw veel vermenging plaats, en al helemaal bij buffers gevuld met CV water waar je veel L/min door heen pompt.
Voor een buffer met SWW zal je iets meer aan je gelaagdheid hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 05-01-2019 23:48 ]
Ecologisch klopt jouw redenering duidelijk niet, de warmte die met een zonnecollectoren wordt gewonnnen is veel efficienter. Een wp haalt voor sww echt geen cop van 4, zeker niet als je legionella runs nodig hebt. En als saldering straks er niet meer is of iedereen zit aan de zonneenergie dan heb je niks meer aan pv (economisch) als je ook niet gebruikt.Dre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:29:
@Helhond
Wat is wil zeggen is dat het dakoppervlak beter voor zonnepanelen gebruikt kan worden dan voor een zonneboiler.
Die SunPower panelen wekken per vierkante meter inderdaad minder vermogen en energie op dan een zonneboiler bij gelijk oppervlakte. Maar door de COP van 4 (of hoger) is de opbrengst toch hoger voor de PV+WP combinatie.
Dus bijvoorbeeld 1000 Watt uit je zonnepanelen. ×4 COP = 4000 Watt thermisch. Netto verbruik is 0. Waarbij de ZB dus wel verbruikt (45 Watt) terwijl de opbrengst maar 3000 Watt thermisch is.
SunPower 370 levert per vierkante meter ongeveer 230 kWh per jaar elektrisch. Een COP van 3 op jaarbasis geeft 690 kWh thermisch per vierkante meter dak oppervlakte. Geen zonneboiler in Nederland die dat netto haalt. En helemaal niet als je op vakantie gaat in de zomer.
Verder ontlast een zonneboiler de piekbelasting in het net. En er zijn er maar weinig die de dure sunpower 370 panelen nemen gok ik.
En voor je sww gedeelte heb je dan koelvloeistoffen als r410 nodig, dat is ook wel een ecologisch voordeel.
Er zijn echt wel meerdere varianten mogelijk die goed kunnen zijn voor je energienota en voor het millieu en pv+wp is er daar slechts een van.
Ook bij een 800 liter hygiene boiler heb je verstoring van de gelaagdheid als je het cv gedeelte er doorheen stuurt, heb ik gemerkt. Nu dus rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten.Helhond schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:47:
[...]
Bij een buffer met een hygiënespiraal heb je het voordeel dat je buffer gevuld is met CV water, waardoor je een WP dus direct op de buffer kan aansluiten. Je hebt dan dus geen problemen van een spiraal die te weinig afgifte heeft, omdat je geen spiraal hebt.
Gelaagdheid met kleinere buffers heb je zowiezo niet zoveel aan, er vindt toch altijd gauw veel vermenging plaats, en al helemaal bij buffers gevuld met CV water waar je veel L/min door heen pompt.
Voor een buffer met SWW zal je iets meer aan je gelaagdheid hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door jerh op 06-01-2019 08:45 ]
Die moet je toch echt wat verder toelichten.jerh schreef op zondag 6 januari 2019 @ 08:43:
[...] En als saldering straks er niet meer is of iedereen zit aan de zonneenergie dan heb je niks meer aan pv (economisch) als je ook niet gebruikt.
[...]
Warm water met zonnecollectoren levert 0 euro op in de zomer vanwege het overschot, terwijl je toch echt wel nog "iets" krijgt voor overschot zomerstroom wat terug geleverd wordt. (zegt mijn glazen bol)
Alles is winst dus met zonnepanelen en verlies met zonnecollectoren omdat je niks kan terugleveren.
Uiteraard heb je met zonnepanelen nog een WP boiler nodig voor warm water, maar die zijn (nu) zo goed als gratis (excl aansluitmateriaal en installateur....)
Er zit meer tussen zomer en winter uiteraard. Voor zowel zonnecollectoren als PV geldt hetzelfde. Niks in de winter en overschot in de zomer. Waarbij PV dus wel geld opleverd (waar je in de winter weer van kan e-stoken met een WP) Ook in het nasaldeertijdperk.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2019 09:27 ]
Op het moment dat er voldoende duurzame energie is, wat snel kan gaan zie dat windpark voor de kust wat nu gebouwd wordt, is energie niks meer waard. Dan krijg je dus nul terug voor teruglevering. Tot dat moment kan pv economisch wellicht beter zijn, qua duurzaamheid zeker niet.AUijtdehaag schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:08:
[...]
Die moet je toch echt wat verder toelichten.
Warm water met zonnecollectoren levert 0 euro op in de zomer vanwege het overschot, terwijl je toch echt wel nog "iets" krijgt voor overschot zomerstroom wat terug geleverd wordt. (zegt mijn glazen bol)
Alles is winst dus met zonnepanelen en verlies met zonnecollectoren omdat je niks kan terugleveren.
Uiteraard heb je met zonnepanelen nog een WP boiler nodig voor warm water, maar die zijn (nu) zo goed als gratis (excl aansluitmateriaal en installateur....)
Er zit meer tussen zomer en winter uiteraard. Voor zowel zonnecollectoren als PV geldt hetzelfde. Niks in de winter en overschot in de zomer. Waarbij PV dus wel geld opleverd (waar je in de winter weer van kan e-stoken met een WP) Ook in het nasaldeertijdperk.
Met zonnecollectoren kun je wel afvragen of je moet overdimensioneren, hier niet gedaan, dus weinig last van overschot.
Weinig last van overschot, dan inderdaad, maar wel eerder een koude boiler (buffervat)
Dat is het mooie van PV. Wat je niet gebruikt, gaat terug het net in. Dus knal gewoon alles vol.
Je baseerde dus je mening op toekomstig beeld (glazen bol)
Ok. Doe ik ook telkens.
(toch is die EV in het weekend er ook blij mee hoor en je bankrekening ook)
Jazeker, het heeft beide positieve kanten en ik gebruik ze beiden. Ik zelf vind het ecologisch belang ook belangrijk en daarin speelt hier een zonneboiler een rol. De pv en de w/w wp doen ook mee en per saldo houd ik elk jaar stroom over. En de ev rijdt daar inderdaad prima op, is best grappig dat je geen 150/200 euro per maand aan diesel meer kwijt bent. Dus ik kijk ook best naar de economische kant, maar millieu vind ik ook belangrijk.AUijtdehaag schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:38:
@jerh
Weinig last van overschot, dan inderdaad, maar wel eerder een koude boiler (buffervat)
Dat is het mooie van PV. Wat je niet gebruikt, gaat terug het net in. Dus knal gewoon alles vol.
Je baseerde dus je mening op toekomstig beeld (glazen bol)
Ok. Doe ik ook telkens.
(toch is die EV in het weekend er ook blij mee hoor en je bankrekening ook)
En voor niet handige mensen is een wp wel een stuk duurder dan de gemiddelde tweaker hier neerzet qua aanschaf, gaat qua transitie best nog een uitdaging worden.
Sorry, maar hoe lang gaat een zonnecollector mee?
En had jij ook al niet een vervanging/lekkage onlangs?
Mijn panasonic kuro, daar geven ze 25 jaar produkt garantie op (vanuit fabrikant)
Ik ga er dan ook vanuit dat die 25 jaar mee moeten kunnen (al is het na 10 jaar al sterk achterhaalde techniek)
Dus milieu technisch (vervanging door mankement en een hoop grondstoffen die gerecycled moeten worden of gedelfd) zet ik ook mijn twijfels bij, met die vergelijking.
Ik heb mijn franse Senersun vervangen voor de panasonics onlangs. Niet omdat het moet, maar omdat het "financieel" kon. Daar ben ik eerlijk in. (dus milieutechnisch niet noodzakelijk geweest, maar qua levensduur waarschijnlijk wel)
Maar die Senersun panelen verhuizen weer naar een ander dak.
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2019 09:52 ]
Ik had idd lekkage door een constructie fout, inmiddels nieuwe HR solar panelen liggen, daar is natuurlijk weinig tegen te doen. Ook bij pv gaat er wel eens iets fout (waren het niet schouten panelen). Ik heb ook een connector van pv gehad die doorgebrand was. Dus in dat opzicht lijken me er niet echt verschillen, er kan iets stuk.AUijtdehaag schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:46:
@jerh
Sorry, maar hoe lang gaat een zonnecollector mee?
En had jij ook al niet een vervanging/lekkage onlangs?
Mijn panasonic kuro, daar geven ze 25 jaar produkt garantie op (vanuit fabrikant)
Ik ga er dan ook vanuit dat die 25 jaar mee moeten kunnen (al is het na 10 jaar al sterk achterhaalde techniek)
Dus milieu technisch (vervanging door mankement en een hoop grondstoffen die gerecycled moeten worden of gedelfd) zet ik ook mijn twijfels bij, met die vergelijking.
Ik heb mijn franse Senersun vervangen voor de panasonics onlangs. Niet omdat het moet, maar omdat het "financieel" kon. Daar ben ik eerlijk in. (dus milieutechnisch niet noodzakelijk geweest, maar qua levensduur waarschijnlijk wel)
Maar die Senersun panelen verhuizen weer naar een ander dak.
Luigjes collectoren zijn uit de vorige eeuw geloof ik en die doen het nog steeds. En garantie voor 25 jaar is zoals wij weten niet heel veel zeggend, het bedrijf moet nog bestaan en als je alleen een paneel/collector vergoed krijg heb je nog kosten om het te vervangen.
Ik denk dat eeen zonnecollector redelijk te recyclen is, glas met een kopercircuit, maar ik heb er geen verstand van.
In mijn opinie en dat is idd mijn beeld kan een zonnecollector een goede bijdrage vormen. Hoe meer warm water je gebruikt hoe beter, dus voor een zwembad oid zal het nog rendeabler zijn. Maar hier thuis levert het het nodige op en verlaagt het van maart tot oktober het verbruik voor sww tot een minimaal iets.
Echter, de situatie van @ollie1965 is zo dat hij al energie over heeft. En hij wil zijn zonneboiler inzetten voor verwarming ondersteuning. Dat werkt dus echt goed in voor en na seizoen. Laat dat nou ook de periode zijn waarbij hij prima gebruik kan maken van zijn PV overschot met de warmtepomp.
En hem dan overdag laten draaien met nachtverlaging (dat zal in de winter niet voldoende zijn)
Dus tja, als salderen vervalt, dan lijkt me juist dat je het huidige overschot wil gebruiken.
Ik merk dat met ons efficiënte huis de warmtepomp best vaak op 200w draait langdurig (tuurlijk, opstarten is meer). Als het dan bewolkt is doet mijn zonneboiler vrijwel niks, terwijl mijn PV, hoewel naar verhouding ook totaal ingekakt is, nog steeds wel een paar honderd watt levert.
In een toekomst waarbij ik veel elektrisch zou rijden (maar misschien pak ik wel juist het verbeterde OV) zou ik er over nadenken om zonnecollectoren er af te halen en er PV op te plaatsen.
Met PV+WP kan je gewoon direct de warmtepomp aansturen. Dus: veel zon = veel warmtepomp. Die warmtepomp heb je toch nodig in de winter. Je hebt dus nog steeds de mogelijk om een vat warm te maken terwijl je op vakantie bent. Daarin geen verschil met de zonneboiler. PV+WP heeft als voordeel dat je de optie hebt tot salderen.
Voor de rest is het meest al gezegd. Het meeste echter niet onderbouwd met cijfers. The truth is in the eye of the beholder?
ollie1965 wilt een gewoon een zonneboiler, punt. Er al voldoende gezegd over de argumenten voor- en tegen een zonneboiler.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 06-01-2019 12:32 ]
Wat ik nog mis in het verhaal is dat een ZB de WP uit kan zetten tussen februari en oktober.Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:31:
@jerh
Met PV+WP kan je gewoon direct de warmtepomp aansturen. Dus: veel zon = veel warmtepomp. Die warmtepomp heb je toch nodig in de winter. Je hebt dus nog steeds de mogelijk om een vat warm te maken terwijl je op vakantie bent. Daarin geen verschil met de zonneboiler. PV+WP heeft als voordeel dat je de optie hebt tot salderen.
Voor de rest is het meest al gezegd. Het meeste echter niet onderbouwd met cijfers. The truth is in the eye of the beholder?
ollie1965 wilt een gewoon een zonneboiler, punt. Er al voldoende gezegd over de argumenten voor- en tegen een zonneboiler.
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Ik heb een 300 liter zonneboiler waarbij ik de onderste spiraal de zonneboiler op heb en de bovenste warmtepomp. Dus in de winter minder capaciteit, maar laat wel toe dat de zonneboiler nog zijn eigen energie kan toevoegen op lagere temperaturen
Heb met dezelfde gedachte hier in 1 boiler ZB onder, WP in het midden en boven CV spiraal. Het vat zelf is 380 liter SWW welke doorgaat naar de koud in van een 150 liter (prio) vat om naar 60 graden verwarmt te worden. Hier zit trouwens ook een ZB spiraal in.
Edit: toeval of niet, breekt het zonnetje hier in het noorden nog even door, net ervoor collectors 19 graden en het vat onderin 15 graden, nu collectors 35 graden en vat onderin 20 graden, WP uit.

Helaas maar voor 20 minuten maar de zonneboiler kan inderdaad zijn eigen energie toevoegen op lagere temperaturen
[ Voor 56% gewijzigd door BenEco op 06-01-2019 15:25 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Hij zat inderdaad in een dompelbuis, kon hem er heel makkelijk uithalen. Tijdens inspecte van de kabel vond ik een stuk waar de bedrading los van elkaar gekomen was... Draadbreuk... Dus dat weer aan elkaar gesoldeerd, en ik meet nu stabiele weerstand. Volgend weekend weer inbouwen :)!Helhond schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:58:
@michaeltb De sensor zit meestal in een dompelbuis, hierdoor zou je dus veilig de sensor kunnen wisselen/testen.
Kan iemand mij trouwens vertellen wat voor sensor ik moet bestellen mocht ik hem toch willen vervangen?
19 graden = 1.856 k ohm
37 graden = 2.105 k ohm ( oksel
Systeem is uit 2005.
Het liefst wel als eerste, maar ik ben aan het rekenen voor eerst een WP, alleen de extra kosten boven op de WP.........Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:31:
Bij ons moet de regenwatertank dan onder de grond, Buitenunit/monoblock moet op de plaats van de 1(1/2) IBC tank. En aangezien de 2000L van nu te weinig bleek bij langdurige droogte. Dan maar gelijk een hele grote zodat ons 2de leidingwerk in huis (WC's wasmachine) ook gelijk mee genomen kan worden, niet voor niets aangelegd en een geschikte wasmachine daarvoor gekocht.
Dan neem je gelijk ook inductiekoken mee natuurlijk.
Prioriteit/vermogens schakeling in de meterkast....
Enfin ik zit al aan minimaal 6500,-- extra kosten.
De WAF factor die ++ is momenteel voor de zonneboiler ging bijna naar - toen ik de prijzen liet zien van de ondergrondse tanks. En geen 2000L regenwater voor de moestuin van mijn vrouw is vragen om.......
Je kunt het maar 1x goed doen, alle aanpassingen daarna zijn mis investeringen.
Dit , hierom en hierom
Ik wil er nog wel wat verdere analyse op los laten , but for the idea:
verbruik totaal in GJ | verbruik CV in GJ | verbruik WW in GJ | aantal branduren totaal | aantal branduren CV | aantal branduren WW | Totaal draaiuren zonlichtcollector pomp (tellerstand) | Totaal draaiuren CV voor zon (tellerstand) | ||
Datum | INFO21 | INFO22 | INFO23 | INFO24 | INFO25 | INFO26 | INFO204 | INFO205 | event/note |
30-12-2011 | 34 | 33 | 1 | 1299 | 1236 | 63 | 2773 | 969 | |
31-12-2012 | 52 | 49 | 3 | 1922 | 1809 | 113 | 4265 | 1389 | CO2 gestuurde ventilatie actief per 13 jan 2012 |
31-12-2013 | 1871 | Jaga LowH2O DBE geinstalleerd jan. 2013 | |||||||
31-12-2014 | 90 | 84 | 6 | 3263 | 3040 | 222 | 6793 | 2115 | |
31-12-2015 | 111 | 103 | 8 | 4031 | 3748 | 283 | 8667 | 3014 | |
31-12-2016 | 136 | 125 | 11 | 5112 | 4766 | 346 | 10361 | 3399 | |
31-12-2017 | 161 | 149 | 12 | 6279 | 5894 | 386 | 12208 | 4099 | |
31-12-2018 | 186 | 173 | 13 | 7445 | 7019 | 426 | 14052 | 4843 | 24/7 verwarmen op 20 gr. C (gehele jaar) |
en nu per eind december 2018 ook de voordeur voorzien van verse tochtstrippen... hoop het gasverbruik snel naar beneden te krijgen....
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 07-01-2019 14:57 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hoe ga je dat extra isoleren van je buffervat doen ? Ik wil dat voor mijn 800 ltr hygieneboiler ook nog gaan doen. Deze staat nl. in de garage, buiten de verwarmde schil dusollie1965 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:23:
Overigens ga ik om de vaten nog een extra isolatieschil bouwen (5-10cm), de ruimte is er dus waarom niet.
Armaflex, of gewoon steenwol ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Dat hangt een beetje af van de verhouding ruimte/isolatienorm/prijsverschil.hannibal2206 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 03:13:
[...]
Hoe ga je dat extra isoleren van je buffervat doen ? Ik wil dat voor mijn 800 ltr hygieneboiler ook nog gaan doen. Deze staat nl. in de garage, buiten de verwarmde schil dus
Armaflex, of gewoon steenwol ?
Aangezien het bij ons ook in de garage komt te staan (1 op zolder, 1 achterin als de zonneboiler het eerste komt).
Zal het niet aan de ruimte gaan liggen. Dus de kans op glas/steenwol (harde persing?) lijkt het meest ideaal kostentechnisch.
Maar ik wil proberen van Label B naar label A+ te gaan.
Als ik dan bijvoorbeeld hier kijk op blz 18 dan is dat denk ik wel mogelijk.
Armaflex > het zwarte goud
Dit , hierom en hierom
De vraag is simpel: Hoe corrosie te voorkomen in een drain-back (terugloop) systeem?
Aangezien er in deze opstelling daadwerkelijk lucht bij het water zit verwacht ik namelijk corrosie.
Voor zover ik weet is de collector niet van staal, kan ik koper of RVS leidingen gebruiken en heb ik wel een RVS leegloopvat kunnen vinden.
Maar dan:
Circulatiepompen zijn normaal van gietijzer. Drinkwater circulatiepompen in messing/kunststof zijn nog wel te vinden, maar niet altijd geschikt voor de hoge temperaturen en PWM ondersteuning heb ik uberhaupt al niet gevonden. Iemand die dit soort pompen kent of worden gewone circulatiepompen gebruikt?
Verswaterboilers (mijn voorkeur) hebben wel een RVS spiraal voor het tapwater, maar de (onderste) spiraal voor een zonneboiler is gewoon van staal. Ook daar verwacht ik corrosie. Een extra platenwisselaar zou kunnen, maar ook dat is niet ideaal. Zijn er alternatieven?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Doel is zowel heet water verbruik als de vloerverwarming op 2 etages te voorzien van deze opgewekte warme water.
Mijn idee is als volgt: Zonneboiler met ruim vat (500L). In de Boiler zitten dan ook de doorloop verwarmer voor de douche. In de zomer is er voldoende heet water om te douchen. In de winter zal via Stroom de Boiler het water moeten doorverwarmen. Het extra stroom verbruik compenseer ik met voldoende zonnepanelen die ik ook nog moet aanleggen.
Wat ik nergens echt helder kan vinden is: Kan dit zonder CV Ketel of Warmtepomp of moet ik altijd nog bijverwarmen? Zijn er al tweakers die dit gedaan hebben en wat is jullie ervaring?
[ Voor 5% gewijzigd door slamintje op 12-01-2019 20:18 ]
Een niet al te groot vat voor alleen warm tapwater zou je ook nog elektrisch kunnen bij verwarmen (gewoon met elektrisch element als een elektrische boiler) als de zon dat niet doet. Of een elektrische doorstroomverwarmer (met veel vermogen, waarschijnlijk 3 fase). Dat zijn wat ideeen als je het niet met gas wil doen. Het kan allemaal.
Maar als je helemaal van het gas af wil, en alleen je verwarming hierop wil draaien, zul je toch lange periodes hebben dat je het niet van de zon moet hebben. Om het dan met een elektrisch element op te warmen gaat heel veel stroom kosten, en dus heeel veel zonnepanelen.
Dan moet je kiezen of je de investeringen gaat doen om helemaal van het gas af te gaan. Het is dus makkelijker of (op korte termijn!) goedkoper om de cv ketel te laten hangen en de zonneboiler als ondersteuning erbij te draaien.
Is je doel helemaal van het gas af, dan ontkom je niet aan de warmtepomp voor dagen zoals deze in Januari (maar eigenlijk op z'n minst de hele winter en langer).
Dan kun je denk ik beter even het huis als geheel bekijken, of ons daar iets meer over vertellen. Huidig verbruik en leeftijd / isolatie huis.
Zelf heb ik zonneboiler + warmtepomp (en zonnepanelen) en dus gasloos.
Hier een twee persoons huishouden met een Hellman hygiene boiler (https://www.hellmann-beha...peicher/wh-fsk2-multi-wp/ met een fw90), 800 liter.slamintje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:16:
Ik ben een beetje nieuw in deze wereld maar aangezien het toch gaat gebeuren probeer ik mij te verdiepen in het vervangen van mijn Intergas Ketel voor een zonneboiler systeem. (bijvoorbeeld deze: https://www.hellmann-beha...odukte/solarboiler/whi-2/ ) maar een combi met bijvoorbeeld: https://www.hellmann-beha...kombi-und-pufferspeicher/ is ook mogelijk. (2500L misschien een beetje overdreven voor 2 persoons huishouden)
Doel is zowel heet water verbruik als de vloerverwarming op 2 etages te voorzien van deze opgewekte warme water.
Mijn idee is als volgt: Zonneboiler met ruim vat (500L). In de Boiler zitten dan ook de doorloop verwarmer voor de douche. In de zomer is er voldoende heet water om te douchen. In de winter zal via Stroom de Boiler het water moeten doorverwarmen. Het extra stroom verbruik compenseer ik met voldoende zonnepanelen die ik ook nog moet aanleggen.
Wat ik nergens echt helder kan vinden is: Kan dit zonder CV Ketel of Warmtepomp of moet ik altijd nog bijverwarmen? Zijn er al tweakers die dit gedaan hebben en wat is jullie ervaring?
Ik heb 10m2 vlakke plaat van hrsolar, w/w wp en een 11.5 kW doorstromer van Wijas. Eea werkt prima. Ik heb zowel gedraaid met en zonder wp voor het sww. Er zit niet heel veel verschil in verbruik. Het stilstandsverlies valt ongeveer weg tegen de hogere efficiency van de wp. Wel hangt de doorstromer gewoon nog en hebben we dus oneindig warm water. In de winter is namelijk het vat onderin wel duidelijker kouder en verwarmt de wp het bovenste deel voor sww. Het staat nu op de wp om de pieken naar beneden te brengen, de doorstromer trekt die 11 kW ook echt, vooral met vullen van bad, want dan heb je niks aan een DWTW.
Qua vloerverwarming verwarmen heb ik wel gemerkt dat de gelaangdheid vrij snel weggaat, ik heb ruim 300 liter in de vv zitten en dat gaat dan met 25 tot 30 liter per minuut door het vat, dan krijg je wel veel werveling en dus minder gelaagdheid. Ik heb iets eerder terug in het topic al geschreven dat ik in oktober in 45 minuten het vat geheel terugbracht van ruim 50 graden naar 25 graden (Ta aanvoer van de wp). Dus met een hygieneboiler kan het best wat helpen, maar alleen in voor- en naseizoen. Op dit moment is de temperatuur van de collectoren 14 graden, daar valt dan niet heel veel mee te doen.
De ketel is dus ook uit 2017. Jullie geven eigenlijk aan, laat hangen, reduceer verbruik en wacht op betere tijden?
Als ik kijk naar mijn verbruik qua douchen en verwarmen dan merk ik dat dat korte periodes zijn. Dus 11KW voor half uur douchen in denk ik nog wel te doen. Vloerverwarming gaat eens per dag 4 a 5 uur aan, meestal in de avond. (5:00 tot 22:00) en heeft door de goede isolatie een behoorlijke afterburn. Als het buiten echt koud wordt dan merk je dat wel sneller en koelt het sneller af. Maar zoals vandaag, heel langzaam.
Ik zal me gaan verdiepen in dat spul van hellman en post vervolg hier.
Qua zonnepanelen zat ik te denken om iets van 5000KW erop te leggen, mijn verbruik is rond de 3700. Ik kan natuurlijk hier meer erop leggen om alvast rekening te houden met compensatie. Wat hebben jullie erop liggen? (dat is los van de panelen voor de zonneboiler)
[ Voor 16% gewijzigd door slamintje op 13-01-2019 12:36 . Reden: meer text ]
En wat voor ventilatie? Normale mechanische ventilatie of balansventilatie?
Heb je eventueel nog een douche wtw?
Verder ben je met vloerverwarming al helemaal klaar om zo een warmtepomp aan te sluiten.
Zit je ruim qua dakruimte, wat voor soort huis is het?
En je moet even W, KW en KWh uit elkaar houden. Wat bedoel je met 11KW bij het douchen? Elektrische doorstroomverwarmer?
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 13-01-2019 15:03 ]
Mechanische ventilatie (2 units boven en beneden ivm leidingen)
In de douche gewoon warm en koud water geen aanpassingen. WTW levert veel op? Ik heb wel gekeken naar recycle douche met veel druk maar vond het toch even te kostbaar. Tips?
Vrijstaand met plat dak. vloerverwarming boven en beneden wel een vide dus veel warmte stijgt op.
Jerh gaf aan dat zijn doorstromer 11,5KW verbruikt...
wat ik graag wil gaan realiseren hier is dat ik de cv ketel volledig probeer te skippen.
dus zb systeem icm cv houtkachel en electrische element op tijdschakelaar snachts om de boiler op temp te houden.
mijn houtcv heb ik normaliter de hele dag aan dus ik laat bij genoeg warmte in het vat, overtollig warmte via Ltv vloerverwarming afkoelen om zo toch door te stoken met de houtcv.
nu heeft de houtcv kachel de alltech eclips de mogelijkheid om met een electrische klep en de extra klep in de kachel om als de boiler op temp is je op deze manier je warmte wisselaar in de kachel kan omzeilen das een mooie optie in mijn ogen..
de exacte omvang van het syteem daar komt er 1 voor langs deze week.
wat ik al wel weet is 4 pers huishouden en de vlvw zal om en nabij de 80m2 zijn
ik zal op dak ruimte hebben voor ongv 48 pipes..boilers zullen horizontale boilers worden ivm de ruimte
in de eerste instantie koppel ik mijn cv ketel niet bij op het cicuit...iemand nog tips of suggesties?
nu heb ik swinters mijn houtkachel en het electrische element,maar zomers als het zonnetje het doet en mijn vat is op temperatuur wat doen jullie dan met evt jullie heatpipes? de pomp stopt namelijk met pompen. laten jullie de boel gewoon stagneren of?
ik heb nog even terug gekeken in dit topic naar vorig jaar toen het zo lang zo warm was, maar ik heb niet echt iets kunnen ontdekken dat er overdreven gestagneerd werd.
mvg fb
[ Voor 11% gewijzigd door borgo op 13-01-2019 19:33 ]
Het punt is een beetje dat als je veel systemen naast elkaar gaat draaien, dat het dan meer kost. Daarmee bedoel ik, als je uiteindelijk toch naar gasloos wil gaan, kun je wellicht beter andere keuzes maken.slamintje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:06:
@!null jaarverbuik gas is 1475m3
Mechanische ventilatie (2 units boven en beneden ivm leidingen)
In de douche gewoon warm en koud water geen aanpassingen. WTW levert veel op? Ik heb wel gekeken naar recycle douche met veel druk maar vond het toch even te kostbaar. Tips?
Vrijstaand met plat dak. vloerverwarming boven en beneden wel een vide dus veel warmte stijgt op.
Jerh gaf aan dat zijn doorstromer 11,5KW verbruikt...
Je kunt wel een zonneboiler doen, maar als deze verwarmingsondersteuning moet bieden dan moet je die in jouw geval redelijk groot maken, en dan bedoel vooral de collectoren op je dak.
Ik denk dan toch dat je gauw op hoge bedragen uitkomt, en je nog steeds gasverbruik hebt en de vaste lasten van de gas aansluiting.
Wellicht is het dan handiger om verder te sparen en dan in 1 keer van het gas af te stappen middels warmtepomp. Je huis is er verder ideaal voor met al de vloerverwarming en uiteraard goede isolatie.
Dan kun je kiezen of je een warmtepomp meteen met boilervat.
En als je nu dan zonnepanelen gaat leggen, extra veel neerleggen.
Als je alles middels warmtepomp zou doen, dan dien je nog een extra 3000kWh op te wekken middels zonnepanelen (en je gas aansluiting kosten vervallen ook he, dat is al "gratis" 800kwh per jaar omdat je de kosten mist). Dit is heel grof je gasverbruik omgerekend naar stroomverbruik middels warmtepomp. Zou je een zonneboiler hebben wordt dat uiteraard minder.
Omdat je al vloerverwarming hebt overal heb je met een warmtepomp in principe geen buffervat nodig, of een kleintje van 50 liter ofzo.
Maar het hangt allemaal af van wat je budget is of wat je (eind)doel is.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-01-2019 20:16 ]
Anyway ik maak mijn eerste winter mee met mijn zonneboiler! Had er niet veel van verwacht maar afgelopen 2 koude, doch zonnige dagen geven best leuk resultaat.
Gisteren is de 400 liter van 30 (CV) naar 40 gegaan, echter vandaag de 50 aangetikt! Toch weer gratis douchen
Al met al tevreden 👌 lastig om nog iets te zeggen van gas besparing in de winterperiode; (de vrouw stookt graag de hele dag naar 22....) in april naar de jaarrekening maken naar graaddagen.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Hier ook een paar dagen al 300 liter op 40 graden!😎!null schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:28:
Netjes. Hier ging de onderste helft van 300 liter 20 graden omhoog.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zaterdag is #1 nog wel naar 40 graden gegaan, maar dat was dan ook alles.
@fabstar81 Dit was afgelopen zaterdag, paar uurtjes de volle zon er op. (kleine 7 kWh aan opbrengst)
Helaas is het hier eigenlijk elke keer grauw geweest als er zon was beloofd.
(Rond 19:00 even gedouched, en de ondersteuning is er gelijk weer

[ Voor 55% gewijzigd door Helhond op 22-01-2019 11:19 ]
wordt hier ook wel erg veel gedoucht en gebadderd. heb de CV ondersteuning niet door de ZB lopen, dan heb ik er helemaal niks aan.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik weet niet hoe buffer 2 in het verhaal zit, volgens mij schakel je daarop over na de piek?
Maar waarom loopt de gele lijn weg bij de oranje? Als je gaat douchen okee, snap ik.
Maar hij lijkt relatief snel af te koelen? Toch niet helemaal geisoleerd van werking zonneboiler op buffervat 2?
Wat gebeurt er na de piek?!null schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:54:
@Helhond Wat gebeurt er na de piek?
Ik weet niet hoe buffer 2 in het verhaal zit, volgens mij schakel je daarop over na de piek?
Maar waarom loopt de gele lijn weg bij de oranje? Als je gaat douchen okee, snap ik.
Maar hij lijkt relatief snel af te koelen? Toch niet helemaal geisoleerd van werking zonneboiler op buffervat 2?
Tegen eind van de middag kwam er bewolking.
Maar ik denk dat je bedoeld dat de collector temperatuur in zakt, dat komt omdat de 3-wegklep gaat verwarmen van #1 naar #2. Hij wilt een dT van ±5 hanteren. Dus gaat de pomp van een stuk harder lopen.
Pompsnelheid:

Heb twee buffers (2x250L) in serie staan, target #1 is 40 graden, daarna doorschakelen #2 te verwarmen.
Als die ook op 40 graden is gaat ie weer door met #1.
20 -> 40 graden gaat vaak makkelijker dan 40 -> 50 met weinig zon (voor en najaar, en winter).
Gelaagdheid:
Onder en bovenin zitten dus beide sensoren, er vind altijd wat herverdeling van de warmte plaats. (zoals naar onderin het vat.)
Daarnaast staan de buffers in serie, dus lekt er ook altijd wat warmte weg van #1 onderin naar #bovenin.
Ter verduidelijking:

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 22-01-2019 12:14 ]
Situatie als volgt :
Dak op het Oosten (100°)dak hoek 40°. Andere dak ligt PV...
Dak is circa 4,4 meter hoog, breedte ruim 11 meter..
Bedoeling is om zonnecollectoren te plaatsen voor ondersteuning van een Warmtepomp.
Deze warmtepomp moet CV en WW doen en bijvoorkeur de collectoren dan ook beide onder steunen.
Na alles door gelezen te hebben, en ander bronnen denk ik dat we toch een buffervat van 500 liter nodig zijn. (Gezin, 2 kinderen en regelmatig vrienden over de vloer).
Naast bovenstaande, vind ik het leuk om alles in de gaten te houden / loggen met Domoticz.
Hebben jullie tips/advies waar ik voor zou moeten gaan ?
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Eigenlijk wordt alles al behandeld in dit topic, ook gerelateerd aan PV en WP.
Je dak is in ieder geval groot genoeg om daar een mooi collector veld op neer te leggen.
Hoe is je WP aangesloten heb je daar al een buffervat voor?
500L is vrij veel voor een "buffervat", maar wat voor buffervat bedoel je hiermee?
Als je bedoeld gevuld met SWW op ±45 graden, dan weet je ook dat je dit (twee)wekelijks met een legionella preventie run moet doen met een verwarmingselement en dat kost ook een boel kWh.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je voorstel nog niet echt concreet is dat we hier op kunnen reageren.
Dit terwijl er toch wel heel veel concrete systemen worden besproken met zo de voordelen en de nadelen van elke setup.
Probeer het iets concreter te maken dan krijg je waarschijnlijk wel meer reacties.
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 02-02-2019 09:46 ]
https://www.marktplaats.n...=1158009569&suggestedCpc=
A'dam PVOutput

En SWW boven de 60 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 03-02-2019 17:19 ]
Dat merkte ik ook vandaag. Helaas nog niet alle collecteren in de zon gehad vandaag. Die wel in de zon kwamen leverden ongeveer 6 uur lang warmte, genoeg om de WP op minimum vermogen te laten draaien. Halverwege maart met zon begint het zonneboiler feest weerBenEco schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:18:
Zonnig dagje vandaag, zonneboiler nam het voor een kleine 3 uur al weer 100% over van de 5kW WP.
[Afbeelding]
En SWW boven de 60 graden.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
ik heb hier een 9 jaar oude Nefit zonneboiler staan, elke 3 jaar maak ik hem open en haal hem dan leeg,
de kalk haal ik eruit met een waterstofzuiger, en daarna spoel ik hem nog schoon en hal hem weer leeg met een waterstofzuiger.
de anode check ik om de 2 jaar, nu 2x vervangen.
het gaat om 2 boilers in serie van elk 110liter.
het systeem werkt goed maar het onderhoud is nogal tijdrovend, ze staan krap bemeten plek.
deze boilers staan met de aansluitingen aan de bovenkant, dus het aftappen voor onderhoud gaat via het hevel principe met een slang.
mooi zou zijn als je het geheel kan doorspoelen met citroenzuur iets dergelijks.
De boiler heeft een blindstop aan de onderzijde, die zou je kunnen vervangen door een afsluiter. Want bovenlangs leegmaken is nogal een gedoe, heb ik ook mogen ervaren.SjaakBF schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:30:
heeft iemand hier ervaring met het ontkalken van een zonneboiler?
ik heb hier een 9 jaar oude Nefit zonneboiler staan, elke 3 jaar maak ik hem open en haal hem dan leeg,
de kalk haal ik eruit met een waterstofzuiger, en daarna spoel ik hem nog schoon en hal hem weer leeg met een waterstofzuiger.
het systeem werkt goed maar het onderhoud is nogal tijdrovend, ze staan krap bemeten plek.
deze boilers staan met de aansluitingen aan de bovenkant, dus het aftappen voor onderhoud gaat via het hevel principe met een slang.
mooi zou zijn als je het geheel kan doorspoelen met citroenzuur iets dergelijks.
A'dam PVOutput
De ruimte is er niet meer om aan de onderkant een aftapkraan te maken, dan nog maar een keer vanaf boven🤗
ik heb een 1000L vat met hygienespiraal erin, met daarop 72 Heatpipes (CPC) aangesloten op de onderste warmtewisselaar op het vat. de bovenste helft van het vat zit ook een warmtepomp.
de collectoren zijn om het stookseizoen zo kort mogelijk te houden, en eveneens wat warmte aan het vat toe te voegen als er ergens wat zon te vinden is.
ik ben op zoek om de controller van de collectoren wat verder te tweaken. zijn er ervaringen hiermee?
huidige situatie, collectoren gaan rondpompen als er 4 graden verschil is tussen de collector temp en de temp onderin het vat. bij 2.5 graad verschil gaat t weer uit. Als er meer dan 10 graden verschil is, dan gaat de pomp 10% harder pompen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Wat voor type controller gebruik je?Baapje327 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:36:
Hoi,
ik heb een 1000L vat met hygienespiraal erin, met daarop 72 Heatpipes (CPC) aangesloten op de onderste warmtewisselaar op het vat. de bovenste helft van het vat zit ook een warmtepomp.
de collectoren zijn om het stookseizoen zo kort mogelijk te houden, en eveneens wat warmte aan het vat toe te voegen als er ergens wat zon te vinden is.
ik ben op zoek om de controller van de collectoren wat verder te tweaken. zijn er ervaringen hiermee?
huidige situatie, collectoren gaan rondpompen als er 4 graden verschil is tussen de collector temp en de temp onderin het vat. bij 2.5 graad verschil gaat t weer uit. Als er meer dan 10 graden verschil is, dan gaat de pomp 10% harder pompen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Hier een elektronische anode oplossing toegepast. Tot op heden blinkende binnenzijdeSjaakBF schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:30:
heeft iemand hier ervaring met het ontkalken van een zonneboiler?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dit topic is gesloten.