Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 90 Laatste
Acties:
  • 614.601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Aha... ik snap het.
Ik bedoelde of je met die schakelaar de hellingshoek van je panelen of de watertemperatuur kon instellen o.i.d...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 10:50
Misschien goed om mijn type zonneboiler in de startpost op te nemen Eric? Het is een soort zuid-europees systeem, maar dan een type wat hier ook goed werkt, het zuid europese systeem in de startpost is niet zo goed in vrieskou :)

Het betreft een Solior FL150, kan 150 liter water verwarmen tot max 90 graden, heeft een vries beveiliging en staat in zijn geheel op je dak (handig bij weinig ruimte in huis) Apparaat is ontwikkeld in Nederland en wordt daar ook nog gefabriceerd. Daarbij is het grotendeels uit gerecycled materiaal gemaakt! Inmiddels al twee jaar actief in mijn huis en het werkt prima. Nadeel: beperkte monitoring mogelijkheid

http://www.ithodaalderop.nl/producten/zonneboilers/solior

Afbeeldingslocatie: http://www.resourcesolar.nl/4projecten/4images/ICS_Solior_low.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Yilar op 20-03-2012 11:05 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

dit topic is zo stil omdat alle bezitters onder de douche staan vanavond, voor de prijs van koud water.
de zon opgeslagen voor later, efficienter dan pv ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:26

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Bovendien moesten we ook nog afwassen en staat de wasmachine (hotfill en sun powered) te draaien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uiteraard, en het kan ook allemaal tegelijk, want je hebt niet zo`n drukloze zeikstraal uit je gasvlamketeltje,
ik douche altijd eerst even he, dan de was, die gaat dan via de wtw ;-)
teruggewonnen zonneenergie, meesterlijk gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-03-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Ben wel een beetje jaloers, maar als ik die prijzen van zonnecollectoren & boilers zie dan zit het er voor ons voorlopig echt niet in. Lijkt wel of die prijzen kunstmatig hoog zijn geworden en gebleven door de subsidies die er waren (niet voor ons helaas). Als ik de 'volle mep' moet betalen voor een zonnewarmte installatie hoef ik niet eens een TVT uit te rekenen, die is er namelijk niet...
Als ik geld 'over' had zou dat me overigens niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 19:52
gisteravond de boiler op 71 graden. 110 liter aan smulplezier. :)
lekker half leeg gedoest samen met het meisje en vandaag zal ie wel weer nokkie vol komen. :9~

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
'Smulplezier' krijgt wel een hele andere lading op die manier :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56
Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:02:
Het betreft een Solior FL150, kan 150 liter water verwarmen tot max 90 graden, heeft een vries beveiliging en staat in zijn geheel op je dak (handig bij weinig ruimte in huis) Apparaat is ontwikkeld in Nederland en wordt daar ook nog gefabriceerd. Daarbij is het grotendeels uit gerecycled materiaal gemaakt! Inmiddels al twee jaar actief in mijn huis en het werkt prima. Nadeel: beperkte monitoring mogelijkheid
Hey wat een gaaf ding! Relatief compact, platdak-plaatsbaar, geen ballast-gedoe en geen vat bij m'n ketel, daar heb ik namelijk nogal weinig plek.

Je zegt beperkte monitoring mogelijkheid, maar heb je een idee welke impact de installatie heeft gehad op je gasverbruik?

Past dit zomaar op elke ketel (heb een Nefit Ecomline Excellent HR van ca. 2001) ? Na wat zoeken kwam een post van je tegen waarbi je je ketel in een "zonneboiler" stand hebt gezet?

Enige vervelende wat ik zo snel zie is
* zo'n 300kg verdeelt over 4 kleine pootjes op je dak... da's 75kg continu op een klein pootje. Gaat dat geen enorme deuk in de isolatielaag opleveren?
* je zit vast aan de dakdoorvoer 50cm uit de lage kant van het ding, dat moet maar net goed uitkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 23-03-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:24
mijn boiler blijft afgelopen dagen 's avonds op 30 graden hangen, dat is nu toevallig ook de afslag temperatuur voor het verwarmen van het retourwater vd cv.Kortom: de warmte gaat gelijk via de radiatoren het huis in.
nu de pompsturing op de thermostaat geactiveerd. dus als het in huis warm genoeg is stoppen met water rondpompen.
afgelopen maandne heeft het continu pompen geholpen om de warmte uit de ZB optimaal te benutten, maar nu wordt het warmer dan nodig in huis.

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 23-03-2012 11:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
catchingfire schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:17:
[...]

Hey wat een gaaf ding! Relatief compact, platdak-plaatsbaar, geen ballast-gedoe en geen vat bij m'n ketel, daar heb ik namelijk nogal weinig plek.

Je zegt beperkte monitoring mogelijkheid, maar heb je een idee welke impact de installatie heeft gehad op je gasverbruik?

Past dit zomaar op elke ketel (heb een Nefit Ecomline Excellent HR van ca. 2001) ? Na wat zoeken kwam een post van je tegen waarbi je je ketel in een "zonneboiler" stand hebt gezet?

Enige vervelende wat ik zo snel zie is
* zo'n 300kg verdeelt over 4 kleine pootjes op je dak... da's 75kg continu op een klein pootje. Gaat dat geen enorme deuk in de isolatielaag opleveren?
* je zit vast aan de dakdoorvoer 50cm uit de lage kant van het ding, dat moet maar net goed uitkomen.
Die belasting kan je natuurlijk simpel over een groter oppervlak spreiden door een grote stoeptegel onder het pootje te leggen.
Er zit nog een klein nadeel aan, er is een elektrische anti-vries voorziening en ook je waterleiding moet naar het dak, waardoor er ook daar maatregelen tegen bevriezing genomen moeten worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
ericplan schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:13:
Er zit nog een klein nadeel aan, er is een elektrische anti-vries voorziening en ook je waterleiding moet naar het dak, waardoor er ook daar maatregelen tegen bevriezing genomen moeten worden.
Als ik het goed begrijp zit die anti-vries beveiliging binnenshuis, en gaat er geen water naar het dak bij temperaturen <3'C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

catchingfire schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:04:
[...]

Als ik het goed begrijp zit die anti-vries beveiliging binnenshuis, en gaat er geen water naar het dak bij temperaturen <3'C.
Dat komt mij ook bekend voor.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar nu wordt het warmer dan nodig in huis.
ah de definitie van echt schoon comfortabel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Laatst online: 23-06 09:53

MikeWazowski

Look into my eye

Ik denk naast PV-panelen ook over een zonneboilersysteem voor warm water, CV en buitenzwembad.TVT vind ik hiervoor minder interessant, het gaat om de fun, milieubewustheid en wat meer los komen van de energiemaatschappijen. Ik ga voor vacuumbuiscollectoren.

Aangezien de verdieping van ons huis houtskeletbouw is vermoed ik dat we problemen gaan krijgen met een boiler op zolder, zeker als er ook nog PV-panelen op het dak liggen. Ik heb naast het huis veel plek en ook op een niet gebruikt balkon (wat voldoende ondersteund is) kan ik een liggende boiler kwijt. Natuurlijk kan ik de boiler extra isoleren om het warmteverlies te minimaliseren.

Mijn vraag is dus: kan de boiler (die ivm het beoogde verbruik nogal groot zal worden) gewoon buiten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn AGPO zonneboiler heb ik nog nooit boven de 80 graden gezien. Ook nu (na een dagje weg zijn) staat-ie weer op strak 80 graden. Omdat ik er geen documentatie van heb en het exacte model nooit online heb kunnen vinden, hier even de vraag: weet iemand of 80 graden een ingebouwde limiet is o.i.d.? Want ik zou hem graag gewoon tot 95-100 graden zien gaan, simpelweg omdat-ie dan wat minder snel leeg is.
MikeWazowski schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:24:
Ik denk naast PV-panelen ook over een zonneboilersysteem voor warm water, CV en buitenzwembad.TVT vind ik hiervoor minder interessant, het gaat om de fun, milieubewustheid en wat meer los komen van de energiemaatschappijen. Ik ga voor vacuumbuiscollectoren.
Ik kwam hier op Fok! een topic over tegen: het resultaat voor een zwembad leek heel aardig door simpelweg slangen met een behoorlijke tussenafstand op een zwart schuurdak te leggen. De "restwarmte" van het hele dak komt dan grotendeels in de slangen terecht, waardoor je effectief een veel groter oppervlak benut.

[ Voor 46% gewijzigd door RemcoDelft op 25-03-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

RemcoDelft schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:13:
Ik kwam hier op Fok! een topic over tegen: het resultaat voor een zwembad leek heel aardig door simpelweg slangen met een behoorlijke tussenafstand op een zwart schuurdak te leggen. De "restwarmte" van het hele dak komt dan grotendeels in de slangen terecht, waardoor je effectief een veel groter oppervlak benut.
Met andere woorden: geen zonneboiler gebruiken, maar gewoon zelf een slangensysteem met pomp in elkaar knutselen? We hebben nog wel een plat garagedak met grint erop van 3,5x7m :).

Ah, FOK-topic gevonden!

[ Voor 13% gewijzigd door MikeWazowski op 25-03-2012 21:58 . Reden: FOK topic link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-06 19:21
Mijn AGPO zonneboiler heb ik nog nooit boven de 80 graden gezien. Ook nu (na een dagje weg zijn) staat-ie weer op strak 80 graden. Omdat ik er geen documentatie van heb en het exacte model nooit online heb kunnen vinden, hier even de vraag: weet iemand of 80 graden een ingebouwde limiet is o.i.d.? Want ik zou hem graag gewoon tot 95-100 graden zien gaan, simpelweg omdat-ie dan wat minder snel leeg is.
Ik ben ook maar weer eens het zoldertje opgeklommen, en toevallig ook precies 80 graden: Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/14042594/zonneboiler.jpg
Hij is hierwel eens hoger geweest, de maximum temperatuur kan je eenvoudig instellen bij Nefit.

Zijn er ook nadelen aan de maximum temperatuur hoger (bijvoorbeeld 95 graden) zetten?

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:02:
En de buren zouden wellicht kunnen gaan denken dat je in de uitvaartbranche bent gestapt :+

Nog een nadeel.. het is toch nogal een groot gevaarte bij nader inzien. Footprint op het dak 2m x 1m45, 1m25 hoog. Vooral die hoogte zit me niet lekker. Om m'n verderopliggende PV zonnepanelen schaduwvrij te houden zou ik dan volgens mij 2m (footprint fl150) + 2x1m25 (hoogte fl150)=4m50 nodig hebben. En die ruimte heb ik niet...
Heb ca. 4m80 platdak, daar gaat 1m55 aan PV-footprint vanaf, blijft 3m25 over. 3m25 - 2m (footprint fl150) laat 1m25 over voor schaduwval van de fl150 wat veel te weinig is voor een constructie van 1m25 hoog lijkt me. Opinions anyone??? Alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 22:21
MikeWazowski schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:52:
[...]

Met andere woorden: geen zonneboiler gebruiken, maar gewoon zelf een slangensysteem met pomp in elkaar knutselen? We hebben nog wel een plat garagedak met grint erop van 3,5x7m :).

Ah, FOK-topic gevonden!
Ik heb dit ook een keer bij een camping gezien. Hadden ze een klein veldje bij het zwembad afgedekt met zwarte landbouwfolie en tyleen. Pompje erbij en klaar is uw verwarmd zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 19:52
ricdijk schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:13:
[...]

Ik ben ook maar weer eens het zoldertje opgeklommen, en toevallig ook precies 80 graden: [afbeelding]
Hij is hierwel eens hoger geweest, de maximum temperatuur kan je eenvoudig instellen bij Nefit.

Zijn er ook nadelen aan de maximum temperatuur hoger (bijvoorbeeld 95 graden) zetten?
Jip. Als je de temperatuur gek veel hoger maakt krijg je bij mijn weten last van neerslag van kalk in je boilervat als je water erg hard is. 60 graden is veilig maar erg laag. 70graden is een mooie tussenweg, maar boven de 80 zou ik niet gaan. Bij 90graden kan het bovenin je vat tegen het koken aankomen. Bij 95graden middenboiler is het bijna zeker dat de boel aan de kook komt bovenin. Je zonneboiler systeem inzetten als quooker lijkt me niet wenselijk. Sowieso wil je dan een mengventiel om je water minder heet te maken, brandwond technisch. Afhankelijk van de hardheid van je water zou ik gaan voor tussen de 70 en 80 graden.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Wat is nu de maximale temperatuur waarop jij je zonneboiler hebt ingesteld?

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:01
Ietsje boven de 90gr.

Ik denk dat het thermostatisch mengventiel te langzaam reageert waardoor er soms toch kortstondig water van een graad of 90 naar de ketel gaat. Er was vorig jaar een dag dat -ie dat niet zo lekker trok.

Dat hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden, misschien is de leiding tussen jouw boiler en je cv wel langer, of kan je ketel prima tegen water dat heter is dan 85gr.

Ik wilde (ook in termen van WAF) niet teveel risico lopen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:02:
Ietsje boven de 90gr.

Ik denk dat het thermostatisch mengventiel te langzaam reageert waardoor er soms toch kortstondig water van een graad of 90 naar de ketel gaat. Er was vorig jaar een dag dat -ie dat niet zo lekker trok.

Dat hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden, misschien is de leiding tussen jouw boiler en je cv wel langer, of kan je ketel prima tegen water dat heter is dan 85gr.

Ik wilde (ook in termen van WAF) niet teveel risico lopen.
Ik heb hem nu op 85graden staan, en als het heel mooi is (en we gebruiken niks overdag) komt hij daar soms net iets boven. Afgelopen jaar hebben we geen problemen met de ketel gehad in elk geval.

We hebben hier zacht water, qua kalk zal het mee moeten vallen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Lardman schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:23:
[...]

Jip. Als je de temperatuur gek veel hoger maakt krijg je bij mijn weten last van neerslag van kalk in je boilervat als je water erg hard is. 60 graden is veilig maar erg laag. 70graden is een mooie tussenweg, maar boven de 80 zou ik niet gaan. Bij 90graden kan het bovenin je vat tegen het koken aankomen. Bij 95graden middenboiler is het bijna zeker dat de boel aan de kook komt bovenin. Je zonneboiler systeem inzetten als quooker lijkt me niet wenselijk. Sowieso wil je dan een mengventiel om je water minder heet te maken, brandwond technisch. Afhankelijk van de hardheid van je water zou ik gaan voor tussen de 70 en 80 graden.
Is het niet verstandig als de boiler de 90 graden bereikt om na te gaan denken over grotere opslagcapaciteit?
Op die manier heb je minder last van kalkafzetting en (misschien zelfs meer) toch het afnemende vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:02:
Ietsje boven de 90gr.

Hier gaat het boilerwater eerst naar de ketel, en dan pas door het thermostatisch mengventiel. De reden dat kalkvorming toeneemt boven de 80 graden klinkt aannemelijk, ik houd het dan ook wel bij 80 graden.
Wel zonde, want de 75 liter is 's ochtends tijdens het douchen al op, om vervolgens tussen de middag alweer op 80 te zitten. 's Avonds wordt er dan een klein beetje gebruikt, de rest blijft tot de volgende ochtend bewaard. Maar een groot deel van de dag, met de zon op z'n felst, wordt niet benut om warm water te produceren.
Ik ben benieuwd of daar bij de "terugverdientijd" rekening mee is gehouden. Ik kwam een website tegen waar een besparing van 132 kuub gas per jaar werd voorgerekend. Volgens mij gebruik ik dat amper aan heet water, terwijl de zonneboiler de helft van het jaar weinig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb de Econpact 225c. Als ik het me goed herinner, heb ik op het display een keer 94 graden gezien. Vanmorgen nog 47 graden en van het weekend s' voormiddags een keer 74.

Vanavond rond 19:30 nog 81 graden gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 26-03-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bijna ongemerkt is mijn gasverbruik sinds 17 maart 0,13m3 geworden.
hilarisch weinig, voor 3 personen.
als je dat rekent naar kWh, dan word ik erg blij,
en liggen de pv paneeltjes er maar zielig bij.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-03-2012 21:34 . Reden: 1m3=8kWh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Toch jammer dat ik echt geen goede ruimte meer heb voor een zonneboiler.... collectoren gaat wel lukken.
Maar zonder ingrijpende verbouwing ga ik geen 200-300 liter kunnen herbergen...

Nu moet ik zeggen dat mijn gasverbruik van de afgelopen 7 dagen ook niet meer is dan 3 kuub.... ziet er naar uit dat de verwarming tot het najaar bijna heel de tijd uit kan blijven!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabbas
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-08-2022
Ik heb een 45graden schuin dak op ZO-ZZO (147 graden t.o.v. noord), 10(hor)x6(vert) meter.
Kan dus 60m2 zon energie inzetten.

Op zolder een CV (Remeha Calenta) waarbij de CV watertemperatuur op een max. van 70graden staat, en alleen op begane grond aanvullende vloerverwarming die gebruik maakt van het CV water middels een apart pompje op de begane grond.

Heb zo'n euro 10.000,= vrij en zit me af te vragen wat qua rendement enz. het meest zinvol is.
Investeren in:
  • een zonneboiler systeem (Remeha biedt zoiets, echter alleen voor warm kraan/douche water), en/of
  • een groot PV systeem (evt. met de overtollige elektriciteit kraan/douche water opwarmen)
Wellicht heeft iemand de alternatieven uitgerekend (rendementen, e.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeveel kuub ben je nu ongeveer kwijt aan tapwater?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@sabbas: ik heb vorig jaar voor ca. 5k een zb met verwarmingsondersteuning laten plaatsen met ca. 8m2 collector en 400 liter boiler. Werk ook samen met een calenta. Met name als je met een lage temperatuur je huis ka nverwarmen heeft het veel zin. afgelopen dagen heb ik in 5 dagen 1m3 gas gebruikt omdat de zon zo goed meehielp.

voor PV kan je de prijzen zelf wel vinden, ca. 2-3 eur/wp geinstalleerd is een prima richting

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi he, het meerverbruik aan gas in de koudeperiode is door de zon (cv) ook hier allang weggepoetst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:12:
mooi he, het meerverbruik aan gas in de koudeperiode is door de zon (cv) ook hier allang weggepoetst
Hier doet sinds begin dit jaar de zonnedak cv (~12m2 lichtstraat van triple glas op de benedenverdieping) zo ongeveer hetzelfde (besparing tov 2011 in m3/graaddag):

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/343nqlf.png

Natuurlijk doet dit niets voor het gasverbruik tbv tapwater, maar het gasverbruik voor verwarming is dus flink afgenomen, veel meer dan verwacht!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Dus het is wel rendabel?

Mij is door een adviseur verteld dat je beter voor PV kan gaan, omdat zonneboilers een lange terugverdientijd hebben (bijna gelijk aan technische levensduur), 3-jaarlijks onderhoud vragen (voor het vervangen van de vloeistof a 250 euro) en sneller tussentijds kapot gaan (lekke/kapotte vacuumbuizen).
Voor een zwembad is het wel weer slim om te doen, voor je huis/warm water niet.

Tja, wat is nu wijsheid - of eigenlijk: waarheid?

P.S. Wij hebben (nog) geen LTV...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeWazowski op 31-03-2012 09:37 . Reden: LTV-opmerking toegevoegd + typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lekker adviseurtje weer
ik heb dat allemaal niet hoor, en hij draait op 1 mei 6 jaar alweer
ik zou volgens hem dus nu al 500 euro achter de wagen aan vloeistof zijn ?
hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
lekker adviseurtje weer
Idd.

Zonneboiler rendeert geweldig; wij gaan de capaciteit uitbreiden. Een half uur douchen per dag is zomaar een m3 aan gas (bij 10 ltr/min)
Tip: combineer de boiler met een warmteterugwin pijp van Technea. Die heb ik live in actie gezien; de schellen vielen van mijn ogen.

[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 31-03-2012 10:13 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MikeWazowski schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:28:
Dus het is wel rendabel?

Mij is door een adviseur verteld dat je beter voor PV kan gaan, omdat zonneboilers een lange terugverdientijd hebben (bijna gelijk aan technische levensduur), 3-jaarlijks onderhoud vragen (voor het vervangen van de vloeistof a 250 euro) en sneller tussentijds kapot gaan (lekke/kapotte vacuumbuizen).
Voor een zwembad is het wel weer slim om te doen, voor je huis/warm water niet.

Tja, wat is nu wijsheid - of eigenlijk: waarheid?

P.S. Wij hebben (nog) geen LTV...
Die adviseur heeft gelijk en ongelijk.

De (gedeeltelijke ) waarheden:

Doordat zonnepanelen nu gigantisch in prijs zijn gedaald is het investeren in PV op dit moment financieel rendabeler dan het plaatsen van een zonneboiler.

Voorbeeld:

De collector van mijn zonneboiler neemt totaal 8m2 in beslag. Totaal bespaar ik hier ongeveer 150m3 en 250kWh stroom. Even snel gerekend: 150x0,6 + 250 * 0,21 = 142,50 per jaar. Mijn zonneboiler kostte inclusief subsidie 3300 euro. TVT ( 3300 / 142,50 ) = 23 jaar.

Hierbij dus overduidelijk geen prijsstijgingen meegenomen. Dus de TVT is best wel kort door de bocht :)

Had ik die 8m2 vol gelegd met panelen dan had ik ongeveer 1200Wp kwijt gekund op dat dak. 1200Wp levert bij mij ( nogal wat schaduw ) ongeveer 675kWh/kWp op. dus 1200 * 0,675 = 810kWh per jaar op. 810*0,21 = 170 euro.

Een 1200Wp setje inclusief omvormer, bekabeling e.d. kost op dit moment gemiddeld 2 euro/Wp. Dus 2400 euro.

2400/170 = 14 jaar TVT ( wederom met dezelfde disclaimert :) ).

Nu de onwaarheden:

De technische levensduur van een zonneboiler is LANG.. HEEL erg LANG. Zeker als je een vacuumbuissysteem ( 3x woordwaarde ) neemt. Elk onderdeel is namelijk LOS te vervangen. Gaat je pomp kapot? Gewoon de pomp vervangen. Gaat er een vacuumbuis kapot, gewoon 1 buis vervangen. Ik ken huizen waar al 30 jaar een zonneboiler op het dak ligt en die werken nog steeds meer dan prima.

Elke 3 jaar de collectorvloeistof vervangen? WAT EEN ONZIN! Elke 3 tot 5 jaar de Ph waarde ( laten ) controleren is wel verstandig. Maar de kans dat je je vloeistof elke 3 jaar moet vervangen is IMHO heel erg klein.

Ik heb nu sinds november 2008 een zonneboiler en ik ben nog steeds heel erg blij dat ik hem heb. Ik ga dit jaar de zonneboiler ook aansluiten op mijn CV systeem voor het verwarmen van mijn huis. Mijn rendement gaat daarmee weer stukken omhoog van mijn zonneboiler :)

Ik zou ook nu weer zonder te knipperen emt m'n ogen weer kiezen voor een grote zonneboiler. Vanaf april de stekker eruit van de CV en die gaat er in september weer eens in. In die hele tussentijd douchen wij met zonnewarmte :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 31-03-2012 10:47 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:46:
lekker adviseurtje weer
ik heb dat allemaal niet hoor, en hij draait op 1 mei 6 jaar alweer
ik zou volgens hem dus nu al 500 euro achter de wagen aan vloeistof zijn ?
hahaha
Eind dit jaar die van mij 8 jaar. Ik huur, dus mijn verhuurder zal wel weten wanneer iets vervangen moet worden. Cv wordt elk jaar gecontroleerd. Sterker nog: volgende week. En er is nooit iets mee geweest. De monteur is elke keer verbaasd dat het er nog zo schoon uit ziet (denk het branderhuis). En dan te bedenken dat Agpo niet zo'n goede naam heeft/zou hebben. Zo zou het alleen in goedkope projecten gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabbas
Erasmo schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:32:
Hoeveel kuub ben je nu ongeveer kwijt aan tapwater?
Sorry, maar dat heb ik nooit gemeten.
Wij zijn met z'n drieën en douchen iedere dag, verbruiken verder weinig warm water.
De wasmachine verbruikt ook warm water, echter het is niet zo simpel om die op een warm water leiding aan te sluiten.
Dus ik neem aan dat het 3x douchen per dag zo'n 90% van het warm water verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabbas
mkleinman schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 10:45:
[...]
... Doordat zonnepanelen nu gigantisch in prijs zijn gedaald is het investeren in PV op dit moment financieel rendabeler dan het plaatsen van een zonneboiler...
Voorbeeld:
Mijn zonneboiler kostte inclusief subsidie 3300 euro. TVT ( 3300 / 142,50 ) = 23 jaar.
...geen prijsstijgingen meegenomen...
Had ik die 8m2 vol gelegd met panelen dan had ik ongeveer 1200Wp kwijt gekund op dat dak. 1200Wp levert bij mij ( nogal wat schaduw ) ongeveer 675kWh/kWp op. dus 1200 * 0,675 = 810kWh per jaar op. 810*0,21 = 170 euro.
Een 1200Wp setje inclusief omvormer, bekabeling e.d. kost op dit moment gemiddeld 2 euro/Wp. Dus 2400 euro.
2400/170 = 14 jaar TVT ( wederom met dezelfde disclaimert :) ).
Gegeven je cijfers lijkt het mij dat PV-panelen tot een vermogen van zo'n 6000Wp (=5000KWu) meer rendement leveren (begreep dat je geen goede KWu prijs krijgt bij meer terugleveren).
Dat zou dus de betere keus zijn.
mkleinman, mijn dank! :) !

Het rendement op de investering zou dan dus zo'n 7% worden.
Als de prijsdaling van complete PV installaties verder gaat en dit jaar ~10% is, dan zou het ook zinvol kunnen zijn om nog een jaar te wachten. Immers dan wordt mijn investering volgend jaar ~10% minder en 'verdien' ik dus ~3% extra ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op termijn moeilijk :
zonneboiler is geen zonneboiler * en concureert met gasprijs
pv concurreert met kolencentrales die net af zijn

* een zonneboiler is geen zonneboiler maar een buffervat waarin je warmte buffert
als ik douche gaat 65% warmte retour
als vrouwlief gaat ook weer
als dochterlief gaat ook weer
dan zet ik de hot&cold wasmachine aan op warm water
zonneboiler vermijd gas + stroom

een zonneboiler zoals in nederland bekend is, is een beetje vreemd dom ding.
klein, lief douchewaterboilertje.
swinters gebruik je je zonneboiler om afval warmte terug te winnen,
dan is het geen zonneboiler meer, maar een mooi concept.
dit concept laat zich graag aandrijven door pv stroom

terugverdientijd en rendement worden bepaald door collectorgrootte en gezinssamenstelling

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-04-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sabbas schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:52:
[...]

De wasmachine verbruikt ook warm water, echter het is niet zo simpel om die op een warm water leiding aan te sluiten.
Kan warm water gebruiken (dus extern) of maakt het zelf het water warm (intern) zoals elke wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
In principe is het niet zo moeilijk om uit te rekenen wat je gasverbruik tgv douchen is.

Meet de hoeveelheid water per minuut.
Je weet de aanvoertemp (in de winter een graad of 9)
Je weet de temp van de waterstraal (37 gr is best lekker)

Dan ga je vermenigvuldigen: een gram water 1 graad verwarmen kost 4,19 Joule. Een liter (ongeveer een kilo) dus 4,19 kJ.
Je weet welk temperatuurverschil je moet overbruggen (37 - 9).
Vermenigvuldig dat met de doucheduur en de hoeveelheid water per minuut. Deel dat door de hoeveelheid Joules in een m3 gas en je weet het gasverbruik per dag.

Voor iedere m3 die je aan gas bespaart moet je ongeveer 8kWh aan PV opbrengst neerleggen. Da's in termen van Joules. In termen van euro's moet je voor iedere m3 aan gas ongeveer 3kWh aan PV opbrengst neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 12:05
Hans,

Je vergeet nog een aantal dingen: rendement van je cv-ketel/geiser/boiler en leidingverliezen.

Is het niet simpeler om voor en na douchen na de gasmeter te lopen? Even klokken hoe lang je doucht. Enige variabelen die je dan nog hebt zijn de watertemperatu(u)r(en).

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's een goeie.
Maar de initiele berekening geeft je dan wel een conservatieve schatting. Overigens kwam mijn berekening gruwelijk dicht bij de gasmeting die ik vorig jaar gedaan had.

Zijn er voor de items die jij noemt kengetallen beschikbaar?

[ Voor 23% gewijzigd door hansdegit op 16-04-2012 14:24 . Reden: zie nu de typo pas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
hansdegit schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:44:
Geen idee, nooit naar gezocht.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe ik mijn besparing in gas kan meten (tuurlijk met de gasmeter), maar sinds ik mijn zonneboiler en houtcv (vergasser) heb is het ook wat warmer in huis. Ben voor dat laatste nog op zoek naar een buffervat van 2 tot 4 kuub.... Iemand? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:44:
Da's een goeie.
Maar de initiele berekening geeft je dan wel een conservatieve schating. Overigens kwam mijn berekening gruwelijk dicht bij de gasmeting die ik vorig jaar gedaan had.

Ik heb wel langdurige gegevens over het aantal liters warmwater dat gebruikt wordt in ons gezin. Vorig jaar gebruikte ons gezin 86 m3 koud water en 55 m3 warm water. Warm water wordt gebruikt voor afwas (geen vaatwasser), wasmachine (hotfill), schoonmaak en douchen. Gezinsgrootte is 4 personen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kockie schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:55:
[...]

Geen idee, nooit naar gezocht.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe ik mijn besparing in gas kan meten (tuurlijk met de gasmeter), maar sinds ik mijn zonneboiler en houtcv (vergasser) heb is het ook wat warmer in huis. Ben voor dat laatste nog op zoek naar een buffervat van 2 tot 4 kuub.... Iemand? :+
Als je de plek er voor hebt kun je altijd een paar van deze neerzetten:

Afbeeldingslocatie: https://cps.marktplaats.com/links/cps/mpcas/111206/534r9/58153i_35.jpeg

Hier verkrijgbaar voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabbas
PcDealer schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:46:
[...]
Kan warm water gebruiken (dus extern) of maakt het zelf het water warm (intern) zoals elke wasmachine?
De wasmachine maakt zelf het water warm tot de ingestelde temperatuur (30 / 40 / 60 graden).
Ik vermoed dat de wasmachine het water niet meer verwarmd als ik warm water van bv. 40graden toevoer.

Probleem is echter dat het leggen van extra leiding buiten zicht in mijn nog vrij nieuwe huis niet gemakkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Erasmo schreef op maandag 02 april 2012 @ 09:35:
[...]

Als je de plek er voor hebt kun je altijd een paar van deze neerzetten:

[afbeelding]

Hier verkrijgbaar voor 50 euro.
Ben alleen bang dat die het niet lang uithouden bij 85-90 graden.

Ik had wat vollediger moeten zijn. Ik zoek een buffervat voor mijn cv-installatie (houtvergasser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kockie schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:55:
[...]

KNIP

maar sinds ik mijn zonneboiler en houtcv (vergasser) heb is het ook wat warmer in huis. Ben voor dat laatste nog op zoek naar een buffervat van 2 tot 4 kuub.... Iemand? :+
Oude RVS tank van een boer, marktplaats komt er wel eens wat voorbij. Prijzen zijn er ook wel na, nog nooit iets "goedkoop" voorbij zien komen.
Denk aan PCM materiaal om toe te voegen scheelt weer 1 kuub als je het toevoegt voor de warmte opslag.
Nulwoning is er mee bezig voor meer info, en salca bijvoorbeeld als leverancier van het spul.

PCM toevoegen betekend weer besparen op M3 voor de tank, alhoewel ik denk dat je ruimte genoeg hebt (volg het forum regelmatig). Maar toch met PCM heeft het altijd voordelen (verdiep je er maar eens in)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Heb me al eens in pcm verdiept en ik zie er voor mij de voordelen nog niet van in, zeker gezien de prijs. Ik ben op zoek naar een buffer die onder druk kan werken. DIe heb ik nu al, ik wil 'm alleen uitbreiden. Voor mijn huidige woning heb ik voldoende buffer, zelfs bij de extreme kou van afgelopen winter kreeg ik het binnen tropisch warm, maar ik wil het huis van m'n ouders (buren) erbij koppelen en dan kom ik tekort. Ik zie dat ik offtopic ga.

Ik moet eigenlijk ook nog de boiler van mijn zonneboilerinstallatie uitbreiden. Heb nu 200 liter staande tank op 54 heatpipes. Daar moet nog eens 200 liter liggend bijkomen. Iets anders kan ik helaas niet kwijt op de bestemde plek. Andere plekken hebben een negatieve WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kockie schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 07:39:
Heb me al eens in pcm verdiept en ik zie er voor mij de voordelen nog niet van in, zeker gezien de prijs. Ik ben op zoek naar een buffer die onder druk kan werken. DIe heb ik nu al, ik wil 'm alleen uitbreiden. Voor mijn huidige woning heb ik voldoende buffer, zelfs bij de extreme kou van afgelopen winter kreeg ik het binnen tropisch warm, maar ik wil het huis van m'n ouders (buren) erbij koppelen en dan kom ik tekort. Ik zie dat ik offtopic ga.

Ik moet eigenlijk ook nog de boiler van mijn zonneboilerinstallatie uitbreiden. Heb nu 200 liter staande tank op 54 heatpipes. Daar moet nog eens 200 liter liggend bijkomen. Iets anders kan ik helaas niet kwijt op de bestemde plek. Andere plekken hebben een negatieve WAF.
Ik dacht dat een buffer tank nou juist altijd drukloos was (behalve de te verwaarlozen druk van de pomp).
Maar 2-4 M3 is wat anders dan 200L, dan toch marktplaats daar zie ik regelmatig 2de hands boilersets voorbij komen. Nadeel liggend komt maar weinig voorbij, maar als je het geld hebt liggen voor nieuw, Viessmann heeft hele mooie producten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Kaarsvet is idd wel leuk als pcm in een systeem waar je gebruikt maakt van een "drukloos" systeem met lege collector als de pomp uit staat.
Je gebruikt dan het water in je buffervat alleen als heatexchanger.

Een opslagvat met voldoende water zodat met gevulde collector de warmtewisselaar naar het c.v./w.w. circuit in water ondergedompeld te blijft staan. De rest met een pcm vullen wat rond de 80 a 90 graden celcius smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kockie schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:03:
[...]

Ben alleen bang dat die het niet lang uithouden bij 85-90 graden.

Ik had wat vollediger moeten zijn. Ik zoek een buffervat voor mijn cv-installatie (houtvergasser).
Deze dan: http://verkopers.marktplaats.nl/6942646

Moet je wel even graven voor je die kwijt kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Zoiets zoek ik, maar dan van metaal en liefst nog wat groter. Ruimte is er wel Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/download/file.php?id=2385&t=1

Om het toch even on-topic te houden: de restwarmte van mijn zonneboiler gaat om stagnatie te voorkomen naar deze buffer. Deze is inmiddels wel geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 11:23

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Maar waarom wil je dan een metalen buffervat? Kan je niet een buffervat nemen wat voor dit soort systemen is bedoeld?
Als ik bijvoorbeeld kijk bij de producten van FESenergy dan hebben ze buffervaten (Specifiek voor zonneboiler installaties) tot een liter of 10.000
Denk dat je daar wel voldoende aan moet hebben toch? :p
Het mooie van die dingen is dat er ook combi units zijn, waarbij zowel CV warmte als tapwater vanuit je boilervat kan halen. Bijvoorbeeld cvwater in je buffervat, en je tapwater dmv een warmte wisselaar.

Gemist.. ik lees nu net je post boven, en daar heb je het over een kleinere tank... 200l?
Los van het formaat, waarom wil je een metalen vat?

[ Voor 10% gewijzigd door Armageddon_2k op 06-04-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update van het front hier: De Arduino en de temperatuursensoren zijn besteld! Binnenkort fase 1 voor het aansluiten van de CV op de zonneboiler .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Armageddon_2k schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:54:

Gemist.. ik lees nu net je post boven, en daar heb je het over een kleinere tank... 200l?
Los van het formaat, waarom wil je een metalen vat?
Er is sprake van 2 verschillende vaten. Mijn zonneboiler installatie moet nog een keer uitgebreid worden met 200 liter (liggende tank, anders kan ik m niet kwijt.

Mijn daaraan gekoppelde houtcv moet nog een keer uitgebreid worden met 2-4000 liter (of vervangen door 5000 liter). Dit omdat ik er een huis bij ga aankoppelen. De tank op bovenstaande foto heeft me 140 euro gekost en doet wat ie doen moet. Het goedkoopste buffervat van 5000l wat ik tot nu toe heb kunnen vinden kost 2500 euro, dat is toch wel different koek.

Waarom ik een metalen vat wil: ik heb niet zoveel vertrouwen in een kunststof tank onder druk en met een hoge temperatuur. Er staat wel een paar 1000 liter tegen het kookpunt. Niet zo prettig als dat klapt en je voetjes omspoelt. Daarbij heb ik degelijk fitwerk gebruikt, dat kan tenminste tegen een stootje.

Oh ja, warmtewisselaars ed heb ik niet nodig. Deze zitten waar nodig extern.

[ Voor 3% gewijzigd door kockie op 08-04-2012 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mkleinman schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 23:29:
Update van het front hier: De Arduino en de temperatuursensoren zijn besteld! Binnenkort fase 1 voor het aansluiten van de CV op de zonneboiler .
Heb jij 's winters dan warm water "over" van de zonneboiler? Want als je (zoals ik) in alle maanden dat de CV aanstaat de zonneboiler ruim leegdoucht heeft het geen zin om de CV ermee te voeren en daarna gas te gebruiken voor warm water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ericplan schreef op maandag 02 april 2012 @ 09:01:
[...]

Ik heb wel langdurige gegevens over het aantal liters warmwater dat gebruikt wordt in ons gezin. Vorig jaar gebruikte ons gezin 86 m3 koud water en 55 m3 warm water. Warm water wordt gebruikt voor afwas (geen vaatwasser), wasmachine (hotfill), schoonmaak en douchen. Gezinsgrootte is 4 personen.
Doen wij het toch vrij goed als gezin (2 volwassenen, 2 kinderen (3 en 6)), die het niet zo (...) nauw neemt met waterverbruik en jij veel eerder en verder bent met besparen.

Wel zijn de kids goed bezig met de kleine en grote spoeling voor de wc :)
Geen vaatwasser, 5kg 15 jaar oude wasmachine.

Verwachting 2011/2012 135m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 20:47

JanJeen

3315Wp

Is het zelf installeren van een zonneboiler te doen voor de handige klusser? (een kraan of CV buis verplaatsen is iets wat mij wel lukt.

Wat voor bijkomende kosten/onderdelen moet ik rekening mee houden na aanschaf van een gemiddeld "compleet pakket" van de fabrikant.
Er staat in Noord Brabant namelijk een nieuwe Ferroli starterset te koop. 90Liter boiler met geïntergreerd terugloopvat, vlakkeplaatcollector: bieden vanaf 600euro. Klinkt vrij interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Als je een handige klusser bent is het zeker goed te doen. Met plaatsen van boiler en collector heb je wat hulp nodig, maar als die eenmaal staat/hangt kun je de rest als handige klusser zelf.

Kijk ook eens naar een Omschakelventiel/diverter. Scheelt weer de nodige meters door de cv ketel

Tip van een ervaringsdeskundige: gebruik wellrohr (geen idee hoe het in het nederlands heet; is in NL veeel duurder). Zeer eenvoudig te gebruiken met bijbehorende koppelingen. Kosten in vergelijking met koper ongeveer de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wie heeft er ervaring met verticale heatpipes?
ik heb nu heatpipes op OZOO liggen en daar geen plek voor extra, maar ik zou in voor en najaar graag meer warmte op willen pakken tbv de cv ondersteuning.
Naast de ZB zit de buitenmuur op ZZWZ (195graden). Ik vraag me af of het niet slim is om daar een verticale set heatpipes op te hangen en die in het bestaande circuit op te nemen. Dit als alternatief voor extra heatpipes op het dak op het westen (met dan ook weer aparte pomp, etc).

Iemand ideeen of tips?

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 13-04-2012 23:00 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wtw->keukenboiler->zonneboiler is een direkte hit hier,
al dat handjes wassen, babybadje etc trekt de boiler naar 45c, 2 uur zon en hij is volledig heet.
het maakt van de zonneboiler een ding alsof ie in spanje staat
de stroom op de keukenboiler is saldeerstroom, snachts slaapt ie net als ik (uit dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 22:21
Heeft er iemand hier ervaring met de Remeha Zentasol? De boiler inhoud is maar 110 liter. Is dat wat of moet ik (voor WW-ondersteuning) absoluut meer liters hebben.
Als de Remeha niets is, is er dan een eenvoudig (liefst leegloop) systeem dat jullie kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de in nederland NIET werkende cv ondersteuning, doet het hier weer glorieus.
en lekker koud is het buiten, maar de instraling is verder prima.
de zonneboiler doet precies waar alle pv fanboys van dromen, autonome warmte en opslag voor later.
qua energieinhoud en rendement omgerekent in kWh is de pv maar wat op het dak aan het liggen
denk nog even aan me als je vrouw/man vraagt om de thermostaat op 20c te zetten

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-04-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ha, ik mocht willen dat ik de ruimte had voor een paar honderd liter warm water...
Het klinkt wel erg aantrekkelijk! Zeker voor mijn plat dak (10x5 meter), waarvan een deel op het eind van de middag in de schaduw komt. Daar zou ik zo 11 GJ aan heatpipes kwijt kunnen...
Als ik nou eens mijn CV-Ketel zou kunnen vervangen door een elektrisch of gas bijgestookte zonneboiler... Liefst een vierkant model, maximaal 2,3 meter hoog, 0,5 meter diep en 1 meter breed. Iemand een idee?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:40:
de in nederland NIET werkende cv ondersteuning, doet het hier weer glorieus.
en lekker koud is het buiten, maar de instraling is verder prima.
de zonneboiler doet precies waar alle pv fanboys van dromen, autonome warmte en opslag voor later.
....CV? :? nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik nog wel. 's ochtends vroeg en in de avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik hier ook nog regelmatig hoor. Flinke schuifpui op het noorden waardoor het niet zo snel op wil warmen hier in huis en wel snel afkoelt.... :(
Maar een nieuwe houten (ipv aluminium) met HR+++ glas koop je ook niet zomaar even met de koopzegels van de supermarkt....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

....CV? nu nog?
het word tijd dat je een weekendje weg neemt aan de kust,
het waait hier minstens 4x zo hard en vaker dan elders,
ik heb een hoekhuis met enorme noordmuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

NovapaX schreef op zondag 15 april 2012 @ 00:17:
Ik hier ook nog regelmatig hoor. Flinke schuifpui op het noorden waardoor het niet zo snel op wil warmen hier in huis en wel snel afkoelt.... :(
Dikke overgordijnen plafond-vloer does the trick? Wel dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16
Hier(Friesland) draait de CV ook 's-ochtends en 's-avonds nog. Overdag niet meer, overdag staan de raampjes ook open dus dat helpt ook niet mee om warmte vast te houden. Maja wel een stuk gezonder. Ons huis heeft ook een grote NW gevel.

Daarnaast hebben wij een tegelvloer welke lekker warm is met de vloerverwarming aan, echter in de zomer werkt deze als een soort koeling. Dat merk je ook nu al trouwens.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 20:47

JanJeen

3315Wp

het word tijd dat je een weekendje weg neemt aan de kust,
het waait hier minstens 4x zo hard en vaker dan elders, ik heb een hoekhuis met enorme noordmuur....
Misschien is het een idee om een mooie schaduwklimplant tegen je huis aan te laten groeien? Vangt de wind toch wat af, en ziet er vaak leuker uit dan stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had klimop tot aan de nok, dat maakt verder geen verschil, en de hollandse domoor buren klaagde over rommel.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Niemand een goede tip voor mij? ;(
BarryH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:01:
Wie heeft er ervaring met verticale heatpipes?
ik heb nu heatpipes op OZOO - 35hh liggen en daar geen plek voor extra, maar ik zou in voor en najaar graag meer warmte op willen pakken tbv de cv ondersteuning.
Naast de ZB zit de buitenmuur op ZZWZ (195graden). Ik vraag me af of het niet slim is om daar een verticale set heatpipes op te hangen en die in het bestaande circuit op te nemen. Dit als alternatief voor extra heatpipes op het dak op het westen (met dan ook weer aparte pomp, etc).

Iemand ideeen of tips?
ps. huidige setup: 2x200 liter boiler, 56 heatpipes, zowel WW als CV ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
PcDealer schreef op zondag 15 april 2012 @ 10:31:
[...]

Dikke overgordijnen plafond-vloer does the trick? Wel dicht doen.
Die heb ik al, en je merkt inderdaad goed verschil als je ze niet dicht doet,
Maar misschien kan ik nog plek maken voor een voorraadvat van maximaal 500 liter, de WAF is alleen een beetje laag denk ik....
We hebben relatief kleine tussenwoning, 100m2, 2 bouwlagen, plat dak, redelijk goed geïsoleerd (1994)

Ik zou hem dan willen gebruiken voor warmwater en cv-ondersteuning, en dan de toevoer via een douche-WTW laten komen.
Ik heb een dak van 5 meter breed, daar zou ik een rij van zo'n 11 GJ aan heatpipes op kunnen zetten.

500L vat , 11GJ heatpipes en doucheWTW voor zowel warm water als cv, zou dat een beetje effect gaan hebben?
Of is het een beetje overkill voor zo'n 'kleine' woning en een klein huishouden (2 personen, en in de toekomst waarschijnlijk iets meer)?

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 15-04-2012 23:35 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

NovapaX schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:33:
[...]

Die heb ik al, en je merkt inderdaad goed verschil als je ze niet dicht doet,
Maar misschien kan ik nog plek maken voor een voorraadvat van maximaal 500 liter, de WAF is alleen een beetje laag denk ik....
We hebben relatief kleine tussenwoning, 100m2, 2 bouwlagen, plat dak, redelijk goed geïsoleerd (1994)

Ik zou hem dan willen gebruiken voor warmwater en cv-ondersteuning, en dan de toevoer via een douche-WTW laten komen.
Ik heb een dak van 5 meter breed, daar zou ik een rij van zo'n 11 GJ aan heatpipes op kunnen zetten.

500L vat , 11GJ heatpipes en doucheWTW voor zowel warm water als cv, zou dat een beetje effect gaan hebben?
Of is het een beetje overkill voor zo'n 'kleine' woning en een klein huishouden (2 personen, en in de toekomst waarschijnlijk iets meer)?
Zeker aan te raden als je inderdaad ook voor cv-ondersteuning kiest. Wij hebben 13,2GJ heatpipes op een 500 liter vat (geen doucheWTW), een vergelijkbaar huis qua grootte en 2 personen. De retour van de vloerverwarming (=hoofdverwarming) loopt door de 2e spiraal in het vat. Voor warm water verbruikten we voordat we de zonneboiler hadden maar 11m3 gas per maand, dus juist de cv-ondersteuning maakte de zonneboiler interessant. De temperatuur van het vat is vrijwel de hele winter hoger geweest dan de retour van de vloer, dus we hebben daar veel profijt van gehad. Afgelopen jaar hebben we met de zonneboiler dan ook veel gas bespaard. Over enkele weken heb ik de cijfers compleet en zal ik ze op het forum posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 18:23:
@sabbas: ik heb vorig jaar voor ca. 5k een zb met verwarmingsondersteuning laten plaatsen met ca. 8m2 collector en 400 liter boiler. Werk ook samen met een calenta. Met name als je met een lage temperatuur je huis ka nverwarmen heeft het veel zin. afgelopen dagen heb ik in 5 dagen 1m3 gas gebruikt omdat de zon zo goed meehielp.
hoe heb je je zonneboiler en je Calenta op elkaar aangesloten zodat je zowel CV ondersteuning als warm water hebt van de zonneboiler?

Heb je er een schema van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nog een vraag:
wat is het verschil tussen een gewone zonneboiler en een combi zonneboiler?
Zie hier: http://shop.natutech.eu/zonneboiler.html?cat=35
Beide zijn met enkele of meerdere spiralen te krijgen. Ik dacht dat je met een gewone zonneboiler ook drinkwater kon verwarmen? Wie geeft duidelijkheid?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NovapaX schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:39:
Nog een vraag:
wat is het verschil tussen een gewone zonneboiler en een combi zonneboiler?
Zie hier: http://shop.natutech.eu/zonneboiler.html?cat=35
Beide zijn met enkele of meerdere spiralen te krijgen. Ik dacht dat je met een gewone zonneboiler ook drinkwater kon verwarmen? Wie geeft duidelijkheid?
Een standaard zonneboiler verwarmt alleen tapwater, afhankelijk van het systeem kunnen andere bronnen hierbij worden ingezet. Dan zijn er ook opties met meer spiralen denkbaar. (o.a. hout CV, WP enz). Meestal is er maar 1 spiraal en vind naverwarming plaats door het CV toestel.

Een combi zonneboiler kan warm tapwater leveren en de verwarming van het huis ondersteunen. Daar worden vaker meerdere spiralen toegepast. De standaard oplossing is de zonneboiler voor tapwater.
Combi zonneboiler komen relatief weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maar als je een gewone zonneboiler voor tapwater hebt, met 2 spiralen.
Dan kun je door de onderste spiraal je zonnecollectorwarmte laten lopen en het (tap)water op laten warmen... en door de tweede spiraal je CV-water laten voorverwarmen voor CV-ondersteuning? Of heb je daar dus een combi voor nodig? Lijkt mij niet...

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2012 10:21 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NovapaX schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:20:
Maar als je een gewone zonneboiler voor tapwater hebt, met 2 spiralen.
Dan kun je door de onderste spiraal je zonnecollectorwarmte laten lopen en het (tap)water op laten warmen... en door de tweede spiraal je CV-water laten voorverwarmen voor CV-ondersteuning? Of heb je daar dus een combi voor nodig? Lijkt mij niet...
Een ''gewone'' zonneboiler heeft een kleinere capaciteit. (meestal in de buurt van 200-300l)
Dus als je dan zou willen douchen kun je dat niet uit de zonneboiler doen als je de warmte net hebt gebruikt voor je CV.

Het rendement van een combi CV is op verwarmen een stuk hoger dan op tapwater gebruik.
Daarom is het dan beter de warmte in de boiler voor tapwater te gebruiken.

Een combi is een stuk groter 500l en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een combiboiler heeft binnen het vat een apart gedeelte voor het douchewater (dus 2 vaten ineen, bijv. 110 liter in een 500 liter vat). Een 'gewone' zonneboiler heeft 1 groot boilervat en is dus wel degelijk ook gewoon in 500 liter en groter te krijgen, met bijv. 2 spiralen. Door de onderste spiraal loopt je glycol, door de bovenste spiraal loopt de retour van bijv. je vloerverwarming. Het water in het vat gebruik je voor douchen. Je kunt ervoor kiezen om de retour alleen door de bovenste spiraal in het vat te laten lopen indien de temperatuur in het vat hoger is dan de temperatuur van de retour. Bij mij is de temperatuur in het vat de hele winter hoger geweest. Je hebt dan nog steeds minimaal 30 graden (in de winter) en vaak hoger in je vat zitten om je douchewater uit te tappen (dus nog steeds warmer dan gewoon gemeentepils), dus je hebt hier wel degelijk profijt van.

Wij hebben bewust niet voor een combi gekozen, omdat wij het zonde vinden om 110 liter speciaal voor douchewater apart te houden, terwijl we maar weinig liters voor douchewater en overig warm water gebruiken en dus ook maar weinig gas verbruiken daarvoor. Daarom willen we dus liever de warmte in het hele vat kunnen gebruiken voor zowel cv-ondersteuning als douchewater en hebben voor een 'gewoon' boilervat van 500 liter gekozen met 2 spiralen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 16-04-2012 19:23 . Reden: te haastig getypt daardoor plek spiralen verwisseld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mkleinman schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:40:
[...]

hoe heb je je zonneboiler en je Calenta op elkaar aangesloten zodat je zowel CV ondersteuning als warm water hebt van de zonneboiler?

Heb je er een schema van?
ZB is op de standaardwijze aangesloten:
1. de prio 1 boiler wordt bij voorkeur verwarmd met de collecter. de inhoud van de boiler is tapwater. als de prio 1 boiler warm is of de collector wordt onvoldoende warm, dan wordt prio 2 boiler opgewarmd. ook deze boiler heeft als inhoud tapwater.
2. de prio 1 boiler heeft extra 1 warmtewisselaar waarop de cv retourleiding zit aangesloten, met een driewegklep
- als de boiler meer dan 8 graden warmer is dan de cv retour gaat de cv retour via de warmtewisselaar in de boiler naar de calenta. die raakt hier niet van in de stress.
- als de boiler minder dan 4 graden warmer is dan de cv retour gaat de cv retour direct naar de CV toe
3. de calenta heb ik via de isense ingesteld op lange brandduur. Daarnaast in de wintermaanden de cvpomp van de calenta ingesteld op continu draaien om zoveel mogelijk de warmte uit de boiler te peuteren.
in Januari had ik de retour continu door de boiler lopen maar toen ging het gasverbruik relatief omhoog.

het jammere is dus dat de ZB en de calenta niet optimaal samenwerken (maar wel redelijk oke). (dus ik denk dat er af en toe onnodig gas gebruikt wordt. Maar ja, blijkbaar niets aan te doen.

een atag had en 2k meer gekost en paste ook niet (te hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ecowoman: wat is de ligging van je heatpipes? het lijkt erop dat jij er meer uithaalt dan ik met een ligging op OOZO/35graden helling+ flink schaduw vanaf 1500 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarryH schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:45:
@ecowoman: wat is de ligging van je heatpipes? het lijkt erop dat jij er meer uithaalt dan ik met een ligging op OOZO/35graden helling+ flink schaduw vanaf 1500 uur.
Ze staan op Zuid onder een hoek van 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ecowoman: bedankt.
nu,dan ga ik toch echt kijken naar extra pipes die op de zuidmuur kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat het kan doen zie je hier :
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg
nu de temperatuur gelijk blijft aan januari gemiddeld, is het effect deste groter.
met die 1 tot 4m3 gas per dag, kom je niet uit met pv, dat zou dan max ~32kWh zijn,
daarvoor moet je 5kWp neerleggen nu.
echter bereik je het effect alleen met isolatie, en ltv.(vloerverwarming)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-04-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:42:
wat het kan doen zie je hier :
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg
nu de temperatuur gelijk blijft aan januari gemiddeld, is het effect deste groter.
met die 1 tot 4m3 gas per dag, kom je niet uit met pv, dat zou dan max ~32kWh zijn,
daarvoor moet je 5kWp neerleggen nu.
echter bereik je het effect alleen met isolatie, en ltv.(vloerverwarming)
Echter staan de meeste zonneboilers over een maand te stagneren tot september ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 13:04
Erasmo schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:54:
[...]

Echter staan de meeste zonneboilers over een maand te stagneren tot september ofzo...
de standaard zonneboiler (alleen tapwater) wel ja... de Qsolar kun je nog lekker de warmte in je CV laten stromen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

net als je auto op de parkeerplaats met parkeermeter.
ik ben benieuwd hoe je dat kan weten, want ik heb nooit stagnatie,
ben je hier eens geweest of roep je maar wat ?
op het piekmoment gaat gewoon automatisch de was aan.
liever een stagnerende boiler, dan een stagnerende aanvoer van gas uit slochteren,
dat is namelijk veel erger.

groetjes vanuit de gasopslag de bergermeer,
met russisch gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weet iemand van het bestaan van een publieke module om de opbrengst van een (heatpipe/doorstroom)collector te voorspellen per maand, dus een module waar je op basis van hellingshoek,richting en locatie een prognose op dag of maandbasis kan creeren?
Ik heb nu met PVGIS zitten rommelen, maar kan me voorstellen dat het bij ZB toch anders werkt.
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Erasmo schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:54:
[...]

Ik moet de eerste keer stagnatie van mijn systeem nog gaan meemaken en dat terwijl mijn systeem toch al sinds november 2008 draait en mijn collector toch aan de grote kant is voor de boiler. ( 48 buizen / 300 liter ).

Ik probeer er rekening mee te houden met m'n leefschema. Dus zonneboiler boven de 60 graden? Wassen draaien, vaatwasser aan, badje buiten schoonmaken en vullen voor zoonlief etc.

Oja en straks de CV gekoppeld aan de ZB, dus ook ruimteverwarming met de zonneboiler. Eergisteren de boiler leeg gedouched ( 22 graden ) gisteren weinig zon en toch 38 graden over de gehele boiler. En met 38 graden krijg ik mijn woonkamer wel warm 's avonds. :)

Zeker straks met de CV koppeling verwacht ik helemaal nooit meer stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:40:
Weet iemand van het bestaan van een publieke module om de opbrengst van een (heatpipe/doorstroom)collector te voorspellen per maand, dus een module waar je op basis van hellingshoek,richting en locatie een prognose op dag of maandbasis kan creeren?
Ik heb nu met PVGIS zitten rommelen, maar kan me voorstellen dat het bij ZB toch anders werkt.
bedankt
ASTU! http://www.solar2all.com/berekening.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat houdt stagnatie in?

Pagina: 1 2 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.