1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ah zo. Men doet alsof stagnatie een vies woord is. Maar als het water niet heter wordt en de zon staat er op, wordt het ook niet kouder. Dus kan ik in de zomer gratis mijn bad voor de kids vullen met warm waterNovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:15:
Dat de maximale temperatuur in de boiler bereikt is, en je collectoren dus voor jan-met-de-korte-achternaam mooi staan te wezen op je dak.
(behalve dan het statement dat je er mee maakt.... dat stagneert nooit!)
Dat had mooi gekund met de zonne-energie die een paar uur daarvoor door stagnatie niet benut is.
Dus in die zin is stagnatie natuurlijk een 'vies' woord. Maar je kan niet heel veel anders denk ik, als je vat te groot in verhouding met je collectorvermogen zal het in de winter niet snel genoeg opwarmen om bovenin je vat toch iets van 45/50 graden warmwater te hebben..... Of, beste experts, zeg ik nu iets heel raaaarrrrs?
Je kan natuurlijk wel met meerdere buffervaten gaan werken, waarbij eerst je 'warmwatervat' opgewarmd wordt, en daarna je tweede/derde/vierde vat? Maar dan zit je al snel aan de 2/3 kuub.... daar heb je een flinke batterij met heatpipes voor nodig
Sparql TV wiki
Ik ben blij als ik in de winter 13-26 graden heb of zo.NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:29:
Dus in die zin is stagnatie natuurlijk een 'vies' woord. Maar je kan niet heel veel anders denk ik, als je vat te groot in verhouding met je collectorvermogen zal het in de winter niet snel genoeg opwarmen om bovenin je vat toch iets van 45/50 graden warmwater te hebben..... Of, beste experts, zeg ik nu iets heel raaaarrrrs?
[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 19-04-2012 12:59 ]
Anoniem: 238103
als stagnatie ernstig is dan is stagnatie ernstig, haal dus onmiddelijk je spaargeld van de bank en investeer het in een hernieuwbaar middel, isolatie of opwek, als het maar rendeert.PcDealer schreef op donderdag 19 april 2012 @ 08:23:
Wat houdt stagnatie in?
als je boiler stagneert is het maximum bereikt en lig je te slapen
als je boiler niet stagneert heb je eerst gedouched, en ging je daarna lekker slapen
als je geen boiler hebt, en na het slapen ga je douchen, op gas, dan stagneer je zelf.
als je na je slaapje nog geld hebt voor een biertje, dan heb je ook pv,
stagneren is iets van jaren geleden dan waarschijnlijk.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Edit:
Joekel van een update.
Ik heb vanavond een simulatieprogramma geschreven om het gedrag van mijn algoritme te testen die ik straks in de Arduino wil laden.
Ik kan nu op een simpele HTML pagina de temperaturen ingeven + de status van de CVPOMP.
En mijn programma zegt dan netjes of de 2e pomp aan mag of niet.

[ Voor 72% gewijzigd door mkleinman op 19-04-2012 22:35 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
& nog steeds, de gemiddelde temperatuur van april is bijna gelijk aan januari
het is hier een heerlijke 23c in huis, april is maar koud, maar binnen is het zomer.
gasverbruik april 2,3m3
glas op het zuiden is natuurlijk ook top,
maar de warmte even bewaren zeker ook.
buiten is het 4,1c
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-04-2012 21:45 ]
Ik heb een vrijstaand huis wat redelijk geïsoleerd is. Ene helft van de begane grond(eetkeuken) heb ik keramische tegels met vloerverwarming. De andere helft(woonkamer) bestaat uit 3 redelijke radiatoren en een houten vloer. Ik kan in de garage een redelijk buffervat kwijt als het moet(betonvloer) en ligt tegen bijkeuken aan waar CV(remeha avanta) hangt.
We zijn nu nog een 2 persoons huishouden. Ik zit te denken aan een combi-boiler. Kan iemand mij een beetje op weg helpen en heeft het uberhaupt effect. Ik zit met name te kijken of het stukje verwarmingsondersteuning voor mij rendabel is.
Openstaande vragen:
- Hoe werkt het systeem als het water in de boiler(verwarming gedeelte) 65 graden is terwijl mijn thermostaatkraan voor de vloerverwarming op 40 graden staat? Mijn vloerverwarming heeft een apart circuit door de remeha avanta heen(retour?)
- Kan een zonneboiler nog op mijn cv aangesloten worden? In het boekje staat van wel maar is die betreffende aansluiting nog niet in gebruik door de vloerverwarming?
- Kan ik rustig een bad nemen in de herfst en voorjaar maanden? Uiteraard afhankelijk van boilergrootte.
- Als het water in het buffervat 90 graden is komt er dan ook 90 graden uit de warmwater kraan ondanks dat ik 65 heb ingesteld op de remeha? Lijkt mij wel
[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 23-04-2012 21:22 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
- zb kan gewoon op de calenta aangesloten worden. die ketel heb ik ook. de cv retourleiding loopt door de zonneboiler ALS de zonneboiler meer van x graden warmer is dan de cv retourleiding. ANDERS gaat de cv retour direct naar de cv.
- het lijkt me het effectiefst als de retourleiding van de vloerverwarming door de ZB gaat. eventueel de retourleiding op de plek waar de vloerverwarmingretour en de radiatorretour samen zijn gekomen. dan is waarschijnlijk de retour temp hoger en heeft de ZB minder effect.
- de koudwaterinvoer van de cv (voor warm water) kan op de ZB worden aangesloten. de remeha heeft dan nog een zonneboilersensor nodig, die moet er bijbesteld worden en dan op de leiding gezet worden die uit de zonneboiler komt.
Ik heb de ZB met cv ondersteuning nu sinds september 2011 (56 heatpipes op oostzuidoost (105graden) met 2x200 liter boiler). Achteraf gezien had ik een grotere collector genomen die met name de wintermaanden veel zon pakt, zodat de cv ondersteuning nog meer effect heeft.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- zb kan gewoon op de calenta aangesloten worden. die ketel heb ik ook. de cv retourleiding loopt door de zonneboiler ALS de zonneboiler meer van x graden warmer is dan de cv retourleiding. ANDERS gaat de cv retour direct naar de cv.
Is dit jou CV retour of is dit je VV(vloer) retour of is dat allemaal hetzelfde?
- het lijkt me het effectiefst als de retourleiding van de vloerverwarming door de ZB gaat. eventueel de retourleiding op de plek waar de vloerverwarmingretour en de radiatorretour samen zijn gekomen. dan is waarschijnlijk de retour temp hoger en heeft de ZB minder effect.
Bedoel je dat ie door de ZB gaat of door het boilervat?
- de koudwaterinvoer van de cv (voor warm water) kan op de ZB worden aangesloten. de remeha heeft dan nog een zonneboilersensor nodig, die moet er bijbesteld worden en dan op de leiding gezet worden die uit de zonneboiler komt.
Ik neem aan dat deze uit een ander gedeelte van het buffervat komt dan de vloerverwarming? Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb de ZB met cv ondersteuning nu sinds september 2011 (56 heatpipes op oostzuidoost (105graden) met 2x200 liter boiler). Achteraf gezien had ik een grotere collector genomen die met name de wintermaanden veel zon pakt, zodat de cv ondersteuning nog meer effect heeft.
Heeft het uberhaupt effect in de wintermaanden als je naast vloerverwarming ook nog normale radiatoren hebt door de rest van het huis? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het buffervat geen 65 graden haalt in december of gaat dit wel? Vloerverwarming heb ik op 40 gr en normale cv op 70 gr en warm water op 65.
[/quote]
Appie Heijn schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:20:
@appie heijn:
Is dit jou CV retour of is dit je VV(vloer) retour of is dat allemaal hetzelfde?
bij mij cv retour, ik heb alleen gewone radiatoren die op 50/35 - 30/25 werken afh van buitentemp
Bedoel je dat ie door de ZB gaat of door het boilervat?
door het boilervat
Ik neem aan dat deze uit een ander gedeelte van het buffervat komt dan de vloerverwarming? Of zie ik dat verkeerd?
bij mij bevatten de boilers tapwater en loopt er door elke boiler 1 warmtewisselaar voor de vloeistof die van de heatpipes komt. bij 1 boiler (de prio 1 boiler) is de tweede warmtewisselaar aangesloten op de cv-retour
Heeft het uberhaupt effect in de wintermaanden als je naast vloerverwarming ook nog normale radiatoren hebt door de rest van het huis? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het buffervat geen 65 graden haalt in december of gaat dit wel? Vloerverwarming heb ik op 40 gr en normale cv op 70 gr en warm water op 65.
ik denk dat ik in jouw situatie de retour van de vloerverwarming op de warmtewisselaar van de boiler zou aansluiten. daarnaast zou ik gaan proberen om de radiatoren minder te benutten en daarnaast de temperatuur van de vloerverwarming te verlagen
[/quote]
Per vandaag werkt de eco-stand eindelijk! \o/
De monteur heeft het uitgelegd na het groot onderhoud bijna 7,5 jaar trouwe dienst. Eens zien of dat nog wat bespaart. Nu wordt een hoeveelheid tapwater niet continu warm gehouden (comfort-stand).
Hoe werkt het systeem als het water in de boiler(verwarming gedeelte) 65 graden is terwijl mijn thermostaatkraan voor de vloerverwarming op 40 graden staat? Mijn vloerverwarming heeft een apart circuit door de remeha avanta heen(retour?)Appie Heijn schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:37:
Ik zit al een tijdje over een zonneboiler na te denken. Beetje inlezen e.d. Dat er zonnepanelen op het dak komen is al zeker. Echter heb ik nog een aantal m2 op zuid(plat dak) over. Wordt een afweging tussen een zonneboiler of een extra string. Met name de kwakkelende maanden lijkt het mij erg ideaal om door de zon verwarmt water te gebruiken.
Ik heb een vrijstaand huis wat redelijk geïsoleerd is. Ene helft van de begane grond(eetkeuken) heb ik keramische tegels met vloerverwarming. De andere helft(woonkamer) bestaat uit 3 redelijke radiatoren en een houten vloer. Ik kan in de garage een redelijk buffervat kwijt als het moet(betonvloer) en ligt tegen bijkeuken aan waar CV(remeha avanta) hangt.
We zijn nu nog een 2 persoons huishouden. Ik zit te denken aan een combi-boiler. Kan iemand mij een beetje op weg helpen en heeft het uberhaupt effect. Ik zit met name te kijken of het stukje verwarmingsondersteuning voor mij rendabel is.
Als het goed is aangesloten dan heb je een open verdeler met thermostaatkraan ergens bij je vloerverwarming. Dit is de plek waar je vloerverwarmingbuizen aangesloten zitten op je CV installatie. Deze open verdeler + mengkraan zorgt er ook voor dat je nooit water heter dan 40 graden door je vloer heen krijgt.
Deze open verdeler zit dan weer aangesloten op je CV ( retour ) vandaar dat je toch op een hoge temperatuur kan stoken terwijl je vloer maar 30-40 graden voor zijn kiezen krijgt.
Kan een zonneboiler nog op mijn cv aangesloten worden? In het boekje staat van wel maar is die betreffende aansluiting nog niet in gebruik door de vloerverwarming?
Je hebt een Avanta, ik heb precies dezelfde ketel. Volgens het boekje en de techneuten van Remeha gaat je ketel in storing wanneer de aanvoertemperatuur kouder is dan de retour, je pomp stopt dan en je ketel gaat in een beveiliging.
Het enige om zeker te weten of je ketel niet in een storing gaat is testen wat er gebeurd wanneer de retour heter is dan de aanvoer. Het is alleen zo verrekte lastig te testen.
Je avanta kan wel als naverwarming dienen voor tapwater en een zonneboiler, die combinatie heb ik nu ook en die werkt prima.
Voor de vloerverwarming en dus zonneboilerCV ondersteuning is er dus geen pasklaar antwoord. Ik ben nu bezig met een alternatief systeem om toch de zonneboiler te gebruiken als ruimteverwarming. Zie hiervoor dit topic: Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
Kan ik rustig een bad nemen in de herfst en voorjaar maanden? Uiteraard afhankelijk van boilergrootte.
Ja hoor, je CV gaat gewoon naverwarmen wanneer de temperatuur te laag is alleen moduleert je ketel vrolijk terug. En bij 60+ graden in je boiler gaat je CV gewoon uit.
Als het water in het buffervat 90 graden is komt er dan ook 90 graden uit de warmwater kraan ondanks dat ik 65 heb ingesteld op de remeha? Lijkt mij wel

100% veilig. Er komt namelijk een mengventiel NA je ketel VOOR je eerste aansluitpunt, dus vlakbij de ketel heb je een mengventiel die het water terugmengt naar 60 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 24-04-2012 12:24 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
mkleinman schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:59:
[...]
Hoe werkt het systeem als het water in de boiler(verwarming gedeelte) 65 graden is terwijl mijn thermostaatkraan voor de vloerverwarming op 40 graden staat? Mijn vloerverwarming heeft een apart circuit door de remeha avanta heen(retour?)
Als het goed is aangesloten dan heb je een open verdeler met thermostaatkraan ergens bij je vloerverwarming. Dit is de plek waar je vloerverwarmingbuizen aangesloten zitten op je CV installatie. Deze open verdeler + mengkraan zorgt er ook voor dat je nooit water heter dan 40 graden door je vloer heen krijgt.
Deze open verdeler zit dan weer aangesloten op je CV ( retour ) vandaar dat je toch op een hoge temperatuur kan stoken terwijl je vloer maar 30-40 graden voor zijn kiezen krijgt.
Kan een zonneboiler nog op mijn cv aangesloten worden? In het boekje staat van wel maar is die betreffende aansluiting nog niet in gebruik door de vloerverwarming?
Je hebt een Avanta, ik heb precies dezelfde ketel. Volgens het boekje en de techneuten van Remeha gaat je ketel in storing wanneer de aanvoertemperatuur kouder is dan de retour, je pomp stopt dan en je ketel gaat in een beveiliging.
Het enige om zeker te weten of je ketel niet in een storing gaat is testen wat er gebeurd wanneer de retour heter is dan de aanvoer. Het is alleen zo verrekte lastig te testen.
Je avanta kan wel als naverwarming dienen voor tapwater en een zonneboiler, die combinatie heb ik nu ook en die werkt prima. Voor de vloerverwarming en dus zonneboilerCV ondersteuning is er dus geen pasklaar antwoord. Ik ben nu bezig met een alternatief systeem om toch de zonneboiler te gebruiken als ruimteverwarming. Zie hiervoor dit topic: Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
Kan ik rustig een bad nemen in de herfst en voorjaar maanden? Uiteraard afhankelijk van boilergrootte.
Ja hoor, je CV gaat gewoon naverwarmen wanneer de temperatuur te laag is alleen moduleert je ketel vrolijk terug. En bij 60+ graden in je boiler gaat je CV gewoon uit.
Als het water in het buffervat 90 graden is komt er dan ook 90 graden uit de warmwater kraan ondanks dat ik 65 heb ingesteld op de remeha? Lijkt mij wel![]()
100% veilig. Er komt namelijk een mengventiel NA je ketel VOOR je eerste aansluitpunt, dus vlakbij de ketel heb je een mengventiel die het water terugmengt naar 60 graden.
Ik zal even kijken hoe dit precies zit bij mij, ik heb idd een open verdeler(6 groepen) met op de invoer een kraan(lijkt een thermostaatkraan) als ik mij goed herriner werkt deze met een interne voeler i.t.t. een thermostaatkraan(mengkraan) welke volgens mij werkt met een externe voeler. Gokje dat de interne voeler langzaam heet water doorlaat zodat de temperatuur in het hele vloerverwarmingsysteem zo'n beetje op de ingestelde temperatuur komt.Als het goed is aangesloten dan heb je een open verdeler met thermostaatkraan ergens bij je vloerverwarming. Dit is de plek waar je vloerverwarmingbuizen aangesloten zitten op je CV installatie. Deze open verdeler + mengkraan zorgt er ook voor dat je nooit water heter dan 40 graden door je vloer heen krijgt.
Begrijp ik het goed dat het normale radiator circuit en het vloerverwarmingsgedeelte compleet gescheiden zijn?
Ah dat kan ik nog wel volgen! Klinkt ook logisch. Zal dit waarschijnlijk wel even moeten overleggen met de installateurJe hebt een Avanta, ik heb precies dezelfde ketel. Volgens het boekje en de techneuten van Remeha gaat je ketel in storing wanneer de aanvoertemperatuur kouder is dan de retour, je pomp stopt dan en je ketel gaat in een beveiliging.
Ik ga eens even een kijkje nemenJe avanta kan wel als naverwarming dienen voor tapwater en een zonneboiler, die combinatie heb ik nu ook en die werkt prima.
Voor de vloerverwarming en dus zonneboilerCV ondersteuning is er dus geen pasklaar antwoord. Ik ben nu bezig met een alternatief systeem om toch de zonneboiler te gebruiken als ruimteverwarming. Zie hiervoor dit topic: Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
Gaat dan alleen de waterpomp draaien?Ja hoor, je CV gaat gewoon naverwarmen wanneer de temperatuur te laag is alleen moduleert je ketel vrolijk terug. En bij 60+ graden in je boiler gaat je CV gewoon uit.
Ok, geen reden om mij zorgen te maken100% veilig. Er komt namelijk een mengventiel NA je ketel VOOR je eerste aansluitpunt, dus vlakbij de ketel heb je een mengventiel die het water terugmengt naar 60 graden..
http://www.renewable-ener...statistieken-atag-qsolar/ kwam ik nog tegen, leuk systeem lijkt mij. Wel prijzig, zowieso een 7000 euro aan materiaal.
Atag Q-Solar Q25SC380N 380 liter 4.782,93
Atag Collectorset t.b.v. Q-Solar 380ltr. 7,5m² platdak / vertikaal 2.012,91
Atag ballastblok t.b.v. vrije platdakopstelling ASS00001 22,11
Ik zit nu nog even te kjiken wat ik aan een los systeem(of pakket) kwijt ben. Wat is verstandig? Boiler van 400ltr, 100ltr en 300ltr voor cv? Vooralsnog 2 personen. Hot-fill wasmaschine en vaatwasser is een kleine stap in de toekomst.
Bedenk mij net dat ik al erg goed bezig ben qua wasserij. We hebben net een nieuwe Zanussi ZTH485 warmtepomp droger(A++++) welke een reservoir heeft voor afvoer van condenswater. Dit giet ik altijd in de wasmachine als die nog een keer moet draaien. Werkt super, water is meestal direct na afloop ook wel een 30-40 graden
[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 24-04-2012 15:00 ]
Maar heb weinig kunnen vinden helaas.
De enige informatie die ik eigenlijk heb kunnen vinden is deze info sheet waar het afgegeven vermogen wordt weergegeven.
Met deze gegevens kan je berekenen hoeveel buizen je nodig zou hebben om je energieverbruik te compenseren.
Helaas vertellen ze alleen niet welke m2 ze gebruiken, De breedte hoogte van de zonnecollector, het Apertuur oppervlak of  het Absorber oppervlak.
En nu wat is dan het vermogen van deze dingen volgens agentschap nl? Zodat ik dit weer kan vergelijken met andere aanbieders?
En ik krijg een beetje het idee van de verschillende bezitters dat de besparing groter is dan wat de panelen volgens de cijfers zouden kunnen leveren. Of is dit alleen mijn indruk.
Wie weet hoeveel infrarood er nog op ons koppie schijnt als het bewolkt is? Volgens mij niet veel, maar ultra violet A ondervind minder hinder van de bewolking. ... Volgens dit plaatje is even snel gegokt een 12de deel wat weinig hinder ondervind van de bewolking .... Overigens is volgens mij de y as van dit plaatje niet correct. De gem. instraling zou iets van 1kW/m2 zijn dus dat kan niet per golflengte zijn
Anyway dit was naar aanleiding van een stukje tekst ergens dat je ook bij bewolking nog steeds iets aan je zonnecollectoren had omdat ir niet door de wolken zou worden tegengehouden.
De hoeveelheid "foute" en onduidelijke info over dit soort onderwerpen is weer gigantisch .... ik ben weer wat wijzer en dit topic heeft er weer een wazig lapje tekst bij.
p.s. aan bovenstaanden kunnen jullie even jullie posts aanpassen en gebruik maken van de quotes functie de tekst begint behoorlijk onoverzichtelijk te worden ..... En quote niet teveel als het bericht er direct bovenstaat heeft een quote geen nut behalve meer tekst.
Het is echt heel simpel je plaatst
1
| [quote][/quote] |
[ Voor 10% gewijzigd door Mafketel op 24-04-2012 12:17 . Reden: GEBRUIK QUOTES AUB ]
Volgens mij zijn dit twee NEN standaarden. De 12975 en de 12976 uit mijn hoofd? Die rapporten bepalen de opbrengst op basis van opwarming tot 60 graden. Op basis van de 12976 werd ook het bedrag bepaald wat je kreeg als subsidie.Mafketel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:11:
Even een vraagje, ik heb gisteren lopen zoeken naar hoe het "vermogen" van een zonnecollector wordt berekend.
Maar heb weinig kunnen vinden helaas.
De enige informatie die ik eigenlijk heb kunnen vinden is deze info sheet waar het afgegeven vermogen wordt weergegeven.
Met deze gegevens kan je berekenen hoeveel buizen je nodig zou hebben om je energieverbruik te compenseren.
Helaas vertellen ze alleen niet welke m2 ze gebruiken, De breedte hoogte van de zonnecollector, het Apertuur oppervlak of  het Absorber oppervlak.
En nu wat is dan het vermogen van deze dingen volgens agentschap nl? Zodat ik dit weer kan vergelijken met andere aanbieders?
En ik krijg een beetje het idee van de verschillende bezitters dat de besparing groter is dan wat de panelen volgens de cijfers zouden kunnen leveren. Of is dit alleen mijn indruk.
Mijn collector heeft een rating van 8.4GJ ( 240m3 gas equivalent ) bij 60 graden. Bij lagere temperaturen is het rendement ( veel ) hoger.
Die qsolar vlakke platen zijn niet echt goedkoop, voor ongeveer dezelfde prijs heb je vacuumbuizen. Die een stuk efficiënter zijn bij hogere temp verschillen. Denk aan de winter waar je zomaar 100 graden verschil zou moeten hebben.
Ja ik heb hetzelfde gevoel als jij hebt. Volgens mij zijn praktijkresultaten een stuk beter dan de berekeningen aantonen, zie ook link in mijn eerdere post. Die man heeft bijna geen gasverbruik meer. Hoewel dit natuurlijk wel om een vrij nieuw huis gaat en er wordt een atag combi toegepast.Mafketel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:11:
p.s. aan bovenstaanden kunnen jullie even jullie posts aanpassen en gebruik maken van de quotes functie de tekst begint behoorlijk onoverzichtelijk te worden ..... En quote niet teveel als het bericht er direct bovenstaat heeft een quote geen nut behalve meer tekst.
Het is echt heel simpel je plaatstcode:om de tekst heen die je geqoute will hebben en als je een stukje niet gebruikt gebruik dan ... ipv het geheel te quoten. bij voorbaat dank.
1 [quote][/quote]
Heb je tip ter harte genomen
Nibud 1800m3 voor gezin met twee kinderen versus 1080m3. Dit jaar 720m3.
[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 24-04-2012 15:22 ]
Ik wil daar niet aan mee doen.
Maar je geeft zelf al aan dat het niet helemaal in de haak zit door te zeggen dat je al onder het gemiddelde verbruik zit.
Ik vraag me trouwens af hoe ik het dan doe .... een 2 verdiepings appartement uit 1931 leefzolder tochtgat enkelglas met alleen geïsoleerde zolder. Waarbij de rest van de bebouwing niet aan ons gedeelte van de gevel vastzit, dus we effectief bijna een 2 onder een kap hebben wat betreft open gevel.
met 900m3 gas en 20graden C binnen. Met overdag en s'avonds iemand aanwezig.
Dat was 2 jaar terug Inmiddels overigens wel hr++ maar het grootste verlies en winpunt nog niet vervangen(zinken dakkapel op het zuidwesten) en gas verbruik zelf niet echt veranderd..... maar winters ook kouder geweest. van 27-2 tot 24-4 119m3 verbruikt, kan beter maar gezien de niet geïsoleerde dakkapel van ruim 3 meter.
Overigens is de dakkapel 100% ontopic want dat is mijn solarcollector op het moment
Niels heeft op zijn renewables website trouwens staan dat 7,5m2 atag vlakke plaat maar 10Gj is, ik had eigenlijk begrepen omdat atag 1 paneel in zijn brochure als 5Gj neerzet dat dat 15Gj per jaar zou zijn en daar ook de vergelijking met vacuumbuizen op gebaseerd. Voor 10Gj vacuumbuizen hoef je niet meer dan €1400,= te betalen dus waarom zou je nu die vlakke plaat van atag kiezen?
Ik vind het zeer netjes. Volgens mij doen wij al 120m3 in de winter. In de zomer 11m3. Maar ik heb dan ook een koukleum thuisMafketel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:24:
Ik vraag me trouwens af hoe ik het dan doe .... een 2 verdiepings appartement uit 1931 leefzolder tochtgat enkelglas met alleen geïsoleerde zolder. Waarbij de rest van de bebouwing niet aan ons gedeelte van de gevel vastzit, dus we effectief bijna een 2 onder een kap hebben wat betreft open gevel.
met 900m3 gas en 20graden C binnen. Met overdag en s'avonds iemand aanwezig.
Dat was 2 jaar terug Inmiddels overigens wel hr++ maar het grootste verlies en winpunt nog niet vervangen(zinken dakkapel op het zuidwesten) en gas verbruik zelf niet echt veranderd..... maar winters ook kouder geweest. van 27-2 tot 24-4 119m3 verbruikt, kan beter maar gezien de niet geïsoleerde dakkapel van ruim 3 meter.
Overigens is de dakkapel 100% ontopic want dat is mijn solarcollector op het moment
ok, ik heb een vlakke plaat, een forse, doet het prima.Leuk die termen 30% ..... je weet niet eens etc etc.
Ik wil daar niet aan mee doen.
het gasverbruik is 1/5 van ooit
de zon-cv gaat samen met warmtevastheid van de rest.
dus is je huis bagger, dan presteert de zonneboiler ook bagger,
en blijf je zitten met een gasketel die loeit, das pas echt bagger dus.
de zon cv maakt deze koude maand overuren, elke joule gaat het huis in.
aanvullen met gas is niet nodig.
al die nens en folders verkopen l*lkoek,
het is conventioneel gedacht.
nog nooit is een fact gepubliceerd als je continu afroomt in je cv, op het juiste moment door de klokthermostaat.*** iedereen die mijn qsolar ziet werken word boos, het concept is o zo simpel.
als je het niet gezien hebt is het echter onvoorstelbaar, behalve voor die lui van het ecn, die hebben al 12 jaar een modelwoning met de luigjes (nu atag) erin.
maar je vind er niks over, alleen het tegendeel.
*** simpel : het warmste moment van de dag moet je huis in worden verplaatst,
en houd dit daarna goed vast.
het warmste moment van de dag is het moment dat je als kind ging zwemmen,
en dat was niet tussen 10 en 2, toen was het te koud, dat was tussen 2 en 6,
de zon staat dan al in het zuidwesten.
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-04-2012 21:52 ]
Geef je nu hierbij aan dat je zonneboilerpanelen het beste op je zuidwest gerichte dak kan leggen? Een zijdak van mijn huis (ter grootte van 3x 240Wp Canadian Solar panelen) staat ietwat meer west dan zuidwest. Zou ik dan 3 PV-panelen minder leggen ten gunste van een zonneboiler systeem?Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:42:
de zon staat dan al in het zuidwesten.
(situatie: vrijstaand huis, geen LTV, gasverbruik 3200 m2 p/j ivm buitenzwembad, electra 5200 kWh p/j.)
Het is een all-in pakket, vacuumbuis combo is er nog niet vanuit Atag (al zou je gewoon kunnen upgraden MOCHT dat nodig zijn). En aangezien mijn collectoroppervlak lekker steil is (ca 50 graden) vang ik behoorlijk wat in de winter bij lage zonnestand.Mafketel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:24:
...
Niels heeft op zijn renewables website trouwens staan dat 7,5m2 atag vlakke plaat maar 10Gj is, ik had eigenlijk begrepen omdat atag 1 paneel in zijn brochure als 5Gj neerzet dat dat 15Gj per jaar zou zijn en daar ook de vergelijking met vacuumbuizen op gebaseerd. Voor 10Gj vacuumbuizen hoef je niet meer dan €1400,= te betalen dus waarom zou je nu die vlakke plaat van atag kiezen?
De rating van 10,9 GJ is vanuit de informatie van Atag aangehouden. Overigens aanschaf was in 2010, toen er nog fikse subsidie (duurzame warmte) van SenterNovem/Agentschap NL op zat
3 collectorplaten (ca 7,5 m2) = 10,9 GJ
2 collectorplaten (ca 5 m2) = 4,9 GJ
4 collectorplaten (ca 10m2) = 14,5 GJ
(uitaard onder voorbehoud drukfouten
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 25-04-2012 15:26 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
nee ik denk niet dat eric-pvt dat probeert te vertellen.MikeWazowski schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:18:
[...]
Geef je nu hierbij aan dat je zonneboilerpanelen het beste op je zuidwest gerichte dak kan leggen? Een zijdak van mijn huis (ter grootte van 3x 240Wp Canadian Solar panelen) staat ietwat meer west dan zuidwest. Zou ik dan 3 PV-panelen minder leggen ten gunste van een zonneboiler systeem?
(situatie: vrijstaand huis, geen LTV, gasverbruik 3200 m2 p/j ivm buitenzwembad, electra 5200 kWh p/j.)
zuid is en blijft het beste (oost of west kan ook gewoon met wat meer collector of kleinere boiler)
het duurt een tijdje voordat je boiler op een temperatuur is gekomen om het rond te gaan pompen in je cv.
der zit een vertraging in het systeem.
net zo als met zwemmen dat doe je ook niet in de ochtend maar in de middag als het zonnetje weer een beetje begind te zakken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dat probeer ik wel te vertellen, want erop volgt is dat je savonds warm zit,nee ik denk niet dat eric-pvt dat probeert te vertellen.
zuid is en blijft het beste (oost of west kan ook gewoon met wat meer collector of kleinere boiler)
precies dat moment dat iemand de kachel aandraait.
je moet die neiging wegnemen, of weg automatiseren.
iedereen mag wat anders veronderstellen, maar haal mijn verbruik per m2 dan ook effe in.
ik las 3k m3 met buitenzwembad, dan ga je toch denken...of je daar nog antwoord op moet geven,
openlucht verwarming.
zuid is aan de kust slecht,
zuidwest of west is goed.
het voorseizoen zoals nu geeft iedere dag een schone rand langs de kust met volle zon,
en de dagtemperatuur is laag.
als de temperatuur daalt om 16:00u gaat de zonneboiler maximaal aan de slag.
op het zuiden zou de collector over zijn rechterschouder moeten kijken, om dat te doen,
maar dat kan die dus niet.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-04-2012 15:49 ]
mmm ik zou meer aan de warmte hebben in mijn huis als dat zo vroeg mogelijk zou zijn.Anoniem: 238103 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:46:
[...]
dat probeer ik wel te vertellen, want erop volgt is dat je savonds warm zit,
precies dat moment dat iemand de kachel aandraait.
je moet die neiging wegnemen, of weg automatiseren.
iedereen mag wat anders veronderstellen, maar haal mijn verbruik per m2 dan ook effe in.
ik las 3k m3 met buitenzwembad, dan ga je toch denken...of je daar nog antwoord op moet geven,
openlucht verwarming.
de vloerverwarming die buffert het voor de rest van de dag wel.
en ja het probleem is minstens de openlucht verwarming. lol
ach ja. verstand is soms ver te zoeken.
3k m3 pfff daar doe ik 6 jaar mee. (zelfs zonder atag of zonnecollector)
edit: daar heb je een goed punt, maar dat is wel jouw situatie aan de kust.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-04-2012 16:00 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Mmm, het zal wel komen dat ik net 2x een 3 uur durende vergadering achter de rug heb, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeltAnoniem: 238103 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:46:
openlucht verwarming.

Het gaat niet alleen om het zwembad want natuurlijk is een zonneboiler daarvoor rendabel (en die komt er dus ook, in principe met panelen op de schuur), het gaat om de eventuele koppeling met tap/CV-water - liever in 1 systeem, want meestal zwem je wanneer het warmer buiten is (weinig woning vraag, dus in het zwembad pompen die warmte) en zwem je niet wanneer het koud is (veel woningvraag en dus niets in het zwembad pompen). En de vraag daarvoor is dan: hoe plaats ik mijn panelen en plaats ik daarvoor extra panelen op het huis. Dat is dus in jouw visie op zuidwest, anderen zijn het daar niet helemaal mee eens....
Als ik het goed heb een dwwtw unit 300liter opslagvat en een forse (Gj?) plaatAnoniem: 238103 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:42:
ok, ik heb een vlakke plaat, een forse, doet het prima.
Gasverbruik was 1300m3 per jaar even kort door de bocht(van.wijk.net?) en zit nu dus op 260m3per jaar? Is dat met of zonder de dwwtw unit? Dus je bespaart 33Gj met je qsolar t.o.v. je oude niet modulerende vr ketel? Met hetzelfde stookgedrag?het gasverbruik is 1/5 van ooit
Missschien lulkoek wat betreft hoeveel energie je er in een bepaalde(je eigen) situatie uit haalt, maar het maakt voor mij vermogens berekenen en vergelijken van wat er verkocht wordt wel makkelijker op(ten minste als de fabrikanten het allemaal netjes in hun datasheet zouden zetten)[...]al die nens
Folder materiaal is om je de magie, gevoel van het product en merk over te brengen hebben meestal weinig met een goed geïnformeerde beslissingen te maken.en folders verkopen l*lkoek,het is conventioneel gedacht.
Heb ik jouw uiteenzetting ergens gemist? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in een goede uiteenzetting.nog nooit is een fact gepubliceerd als je continu afroomt in je cv, op het juiste moment door de klokthermostaat.***

Zodat het mogelijk wordt om de gegevens te vertalen naar mijn eigen situatie. Aka heeft het zin om 2 keer zoveel collectors op het dak te leggen met 1 a 2 kuub heet water opslag om bijna zonder gas te kunnen. Of moet je in NL toch maar genoegen nemen met lente en zomer douchewater en voor de rest ondersteuning, met een betaalbare 5Gj of 10Gj collector en een 500liter boiler met wat elektronica om het allemaal goed te regelen. Die duitser met die 7 regels heeft trouwens wel een paar leuke ideetjes met zijn getrapte invoer. Ik ben alleen niet overtuigt dat een interne tegenstroom wtw in de boiler not done is.
Hier onderschat je mensen toch een beetje denk ik, mij in ieder geval. Ik zou niet weten waar ik boos over zou kunnen worden.iedereen die mijn qsolar ziet werken word boos,
Ik begrijp even niet waar je hier op doelt. Volgens mij is het algemeen geaccepteerd dat een zonnecollector energie bespaart en misschien iets minder geaccepteerd maar daardoor niet minder waar dat door de toepassing van veel te grote cv ketels voor het warme bad water een cv circuit geoptimaliseerd word door een buffervat.het concept is o zo simpel.
als je het niet gezien hebt is het echter onvoorstelbaar, behalve voor die lui van het ecn, die hebben al 12 jaar een modelwoning met de luigjes (nu atag) erin.
maar je vind er niks over, alleen het tegendeel.
Het verwarmen van je huis tot 23 graden C met de zon is idd slim omdat je op deze manier een extra buffer creëert, helaas is het dan 's avonds wel wat frisjes als het dan nog maar 20graden C is maar ja even knop in je kop om, of trui
Doe ik nu ook al met de zinken dakkapel, in maart is het al

Anoniem: 334569
Deze regels: http://www.bysandler.de/i...e-7-grundregeln_mk-03.pdfMafketel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:33:
Die duitser met die 7 regels heeft trouwens wel een paar leuke ideetjes met zijn getrapte invoer. Ik ben alleen niet overtuigt dat een interne tegenstroom wtw in de boiler not done is.
Interne tegenstroom geeft toch afkoeling van het water, dat water moet dan weer naar de juist laag toe en dat geeft werveling. Dat is zijn punt. Wat is daar niet juist aan dan?
Of zou je willen stellen dat het effect daarvan gering is?
Hmz dat klinkt wel heel erg veel belovend! Ik verbruik nu 1800 m3 gas.Mafketel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:33:
[...]
Gasverbruik was 1300m3 per jaar even kort door de bocht(van.wijk.net?) en zit nu dus op 260m3per jaar? Is dat met of zonder de dwwtw unit? Dus je bespaart 33Gj met je qsolar t.o.v. je oude niet modulerende vr ketel? Met hetzelfde stookgedrag?
Ik woon in een vrijstaand huis in de buurt van Drachten(Friesland) +/-150m2, bovenverdieping is 100m2 schat ik. Zolder is matig geïssoleerd d.m.v. wat beplating met nopjeszilverfolie(zeer dun) ertussen. Spouwmuur is denk ik niet geïssoleerd. Nieuwe betonvloer op bg(helft) is wel goed geïssoleerd en de aansluitende muren zijn ook vanuit binnen opnieuw en goed geïssoleerd. Alleen de andere helft van bg, bestaat uit 3 grote ramen(alle buitenzijden dus) En het grootste geveloppervlakte op west-zuidwest. Op deze zijkant ook heel weinig beschutting. Pluspunt van deze helft van het huis is wel dat er schelpenissolatie onder de houten vloer ligt(vol=vol).
Ik zit nu een beetje in tweestrijd. Ik heb 2 keuzes wat positionering betreft.
Pos1: 73gr(O-ZO) op een dak met een helling van minimaal 40 graden gok ik. Zon kan al vanaf opkomst zo'n beetje erop stralen. Vanaf 15.00 ongeveer verdwijnt de zon achter de nok van het dak
Pos2: Op platdak, hoek naar keuze, richting is variabel van 73gr naar pal zuid. Echter na 15.00 wederom geen directe instraling meer door daknok scheve dak.
Installatietechnisch gezien maakt het niet zoveel uit aangezien ik vanaf platdak direct bij de cv kan komen. Platdak zal iets makkelijker zijn.
Wat het lastig kiezen maakt is dat ik ook PV ga plaatsen, wat ga je waar plaatsen? Tsja lastig. Eigenlijk vraag ik mij af waar gaat het meeste rendement verloren bij een wat minder gunstige plaatsing.
Verwarmgedrag Voor-Najaar:
's-ochtends geen verwarming nodig eigenlijk als het boven het vriespunt is. Eigenlijk altijd 's-avonds douchen.
Verwarmgedrag Winterr:
's-ochtends om 05.45 gaat de verwarming aan, dit houdt in dat de vloer weer warm wordt en de radiatoren gaan gloeien. 07.15 gaat ie weer op 15 gr. Hele dag minimaal 15 graden om vervolgens 16.00 weer aan te slaan om op 19gr te komen. 22.00 gaat ie weer op 15 gr.
Situatie is nog niet optimaal aangezien ik de ene helft van de kamer 3x radiator heb, andere helft vloerverwarming. Thermostaat hangt in dezelfde ruimte. Ik heb nog geen thermostaatkranen op de radiatoren in de kamer. Wellicht zou dat wat zijn aangezien ik dan puur met de vloerverwarming kan stoken ipv ook met die 3 radiatoren erbij. Vloerverwarming kan dan lekker door blijven pruttelen. Denk dat het wel handig is om die thermostaatkranen tijd gestuurd te maken. Zodat net voor thuiskomen deze ook gaan mee doen om van 15 graden naar 19 graden te gaan. Alleen de vloerverwarming daarvoor gebruiken is niet echt handig lijkt mij.
[ Voor 44% gewijzigd door Appie Heijn op 26-04-2012 00:09 ]
Dat was wat ik destilleer uit zijn posts maar of dit werkelijk zo is geen idee...Appie Heijn schreef op woensdag 25 april 2012 @ 23:02:
[...]
Hmz dat klinkt wel heel erg veel belovend!
Die duitser laat om zijn punt duidelijk te maken een "wtw" zien(glas water met brander) die klein is en op de bodem zit. Ik denk meer aan een wtw die van beneden tot bovenaan voor ww en van beneden tot ww reserve voor cv.
Hiermee krijg dus veel minder dat mix effect.
Voordeel is dat een leegloop zonnecollector kan gebruiken Waarbij je dan wel nog een externe leegloop voorraad moet hebben.
En niet precies de juiste pompsnelheid moet instellen voor warmtegebruik. Doe je dat namelijk niet, dan ga je net zo hard of nog veel harder mixen
Ik hoop dat dit zo duidelijk genoeg verwoord is. Overigens is elke elke toevoeging of afname een verstoring van het evenwicht in de boiler het is zaak dit zo veel mogelijk binnen de perken te houden.
Anoniem: 351376
Je kunt een Qsolar wel degelijk combineren met heatpipes. SasJo heeft namelijk een Qsolar met 72 heatpipes (13,2 GJ).NielsTn schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:17:
Het is een all-in pakket, vacuumbuis combo is er nog niet vanuit Atag (al zou je gewoon kunnen upgraden MOCHT dat nodig zijn). En aangezien mijn collectoroppervlak lekker steil is (ca 50 graden) vang ik behoorlijk wat in de winter bij lage zonnestand.
De rating van 10,9 GJ is vanuit de informatie van Atag aangehouden. Overigens aanschaf was in 2010, toen er nog fikse subsidie (duurzame warmte) van SenterNovem/Agentschap NL op zat
3 collectorplaten (ca 7,5 m2) = 10,9 GJ
2 collectorplaten (ca 5 m2) = 4,9 GJ
4 collectorplaten (ca 10m2) = 14,5 GJ
(uitaard onder voorbehoud drukfouten)
hij liet net nog een scheet, en dat klonk zo : "prrt de nieuwe aardgasheffing my *ss"
het KAN wel, echter ten tijde van mijn investering/mega-buy waren alleen vlakkeplaat in het pakket aanwezig.Anoniem: 351376 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:07:
[...]
Je kunt een Qsolar wel degelijk combineren met heatpipes. SasJo heeft namelijk een Qsolar met 72 heatpipes (13,2 GJ).
Atag offreerd puur de vlakkeplaat. But feel free to tweak, if you find it necessary.
Sasjo's systeem is wel een 200 liter buffervat, dus daar is elke Joule extra meegenomen.
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 27-04-2012 21:47 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
zie het topic van PV,Anoniem: 425754 schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:19:
iemand hier ervaring met vlakke plaat collector van atag ?
kom gerust kijken op de solar days a.s.
http://www.renewable-ener...llatie-atag-qsolar-dag-1/
http://www.renewable-ener...llatie-atag-qsolar-dag-2/
http://www.renewable-ener...llatie-atag-qsolar-dag-3/
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 29-04-2012 17:20 ]
De combinatie van beide maatregelen heeft ons maar liefst het volgende bespaard

42% gas bespaard
van 0.43 naar 0.25 m3/graaddag
481 m3 minder gas verbruikt
Als ik WEL alle gewogen graaddagen van het hele jaar, dus ook de zomer, meereken (zoals bijv. MinderGas.nl doet), dan ga ik van 0.38 naar 0.21 m3/graaddag en levert het een besparing van 496 m3 gas op (43%).
Hiervan is maximaal 130 m3 gas voor warm water met de zonneboiler bespaard, dus minimaal 351 m3 gas besparing komt volledig voor rekening van het cv-ondersteuningsdeel van de zonneboiler en de Tonzon kruipruimte-isolatie! Niet slecht voor 2 maatregelen waar veel mensen niet in geloven / zeer sceptisch tegenover staan

Van tevoren had ik gehoopt op de volgende besparing. Hierbij ging ik uit van de 8% besparing die QuestionMarc had behaald met Tonzon kruipruimteisolatie en de Excel-sheet van SpiceWorm om de besparing met een zonneboiler te berekenen.
91 m3 gas vooraf gehoopte besparing met Tonzon kruipruimteisolatie
237 m3 gas vooraf gehoopte besparing met 72 heatpipes op 500 liter boilervat met 2 spiralen, waarvan 1 wordt ingezet voor de retour van de vloerverwarming.
328 m3 gas totaal vooraf gehoopte besparing
Na een jaar hebben we dus 152 m3 gas meer bespaard dan vooraf gehoopt! Welk deel van die extra besparing te danken is aan de zonneboiler met cv-ondersteuning en welk deel aan de Tonzon kruipruimteisolatie, is uiteraard niet met zekerheid te zeggen. De warmte in huis wordt duidelijk merkbaar langer vastgehouden in huis dankzij de Tonzon en de kans is aanwezig dat wij meer dan de 8% van QuestionMarc hebben kunnen besparen omdat wij vloerverwarming hebben en hij niet. Aangezien de temperatuur van het boilervat de hele winter hoger is geweest dan de retour van de vloerverwarming, verwacht ik echter dat bij de zonneboiler het grootste deel van de extra behaalde besparing ligt.
Het effect op het elektriciteitsverbruik heb ik nog niet compleet. We hebben veel elektriciteit bespaard doordat de cv-ketel volledig uit stond van eind april tot begin oktober. Daarnaast besparen we elektriciteit door het hotfill-voorschakelapparaat op de wasmachine. Het warm water van de zonneboiler gaat ook in de waterkoker, dus ook daar wordt elektriciteit bespaard voor thee, koffie en koken. Daar staat tegenover dat de pomp van de zonneboiler uiteraard wel elektriciteit verbruikt, maar ik heb nog niet lang genoeg met Plugwise kunnen meten om te kunnen vertellen wat de besparing min extra verbruik als eindresultaat oplevert.
Dit jaar zijn we uitgekomen op een werkelijk jaarverbruik van 586 m3 gas (dus niet omgerekend naar gewogen graaddagen van het jaar daarvoor). Op naar de 500 m3-grens!
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 02-05-2012 10:51 . Reden: uitsplitsing besparing warm water en cv-ondersteuning plus Tonzon kruipruimteisolatie ]
WHOA! Precies de cijfers die ik hoopte, dit geeft mij weer veel meer hoop dat mijn plan met ondersteuning ook goed gaat werken.Anoniem: 351376 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:21:
De combinatie van beide maatregelen heeft ons maar liefst het volgende bespaard![]()
42% gas bespaard
van 0.43 naar 0.25 m3/graaddag
481 m3 minder gas verbruikt
Overigens 481m3 gas staat gelijk aan bijna 17GJ aan warmte. Het is moeilijk te bepalen hoeveel je met Tonzon bespaard maar 17GJ is veel meer dan de 13.2GJ waar je collector op is begroot
CONGRATZ met deze
weer een ander signaal dat het JUIST wel uitstekend werkt
ook iets om mee te nemen in de lange termijnplanning!
offtopic:NielsTn schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:40:
*kuch* er waren ook al geluiden ooit dat CV-ondersteuning door zon niet lonend/rendabel was?
weer een ander signaal dat het JUIST wel uitstekend werkt
+1!
Inderdaad dit is het signaal dat het werkt.
72 vacuum buisjes
600 liter tank in tank (150 liter drinkwater)
Op plat dak(zuid)
Ben erg benieuwd of het systeem van kleinman gaat werken
Sinds het wat beter weer is springt onze Agpo AquaSol steeds vaker op storing 75 of 74. Iemand een idee hoe je dit het beste kan troubleshooten?
Thanks! Ik ben er ook van overtuigd dat jij veel baat zult hebben bij het inzetten van cv-ondersteuning!mkleinman schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:27:
WHOA! Precies de cijfers die ik hoopte, dit geeft mij weer veel meer hoop dat mijn plan met ondersteuning ook goed gaat werken.
Bedenk daarbij wel dat er een aantal verschillen zitten in onze opzet:
ik heb 72 heatpipes - jij 48,
ik op Zuid - jij op West,
ik heb al meerdere keren stagnatie meegemaakt - jij nog nooit,
ik heb een 500 liter vat (waarmee ik de warmte langer kan bufferen voor een slechte dag) - jij een 300 liter vat,
ik heb LTV (vloerverwarming) - jij niet,
jij had al kruipruimteisolatie - ik had nog helemaal geen kruipruimteisolatie,
jij hebt ook douche-WTW - ik niet wat weer in jouw voordeel werkt.
Jouw besparingscijfers zullen dus wel lager uitpakken dan de mijne, maar dat neemt niet weg dat ook jij VEEL zult kunnen besparen!
De truc om zoveel mogelijk te besparen met de zonneboiler is om de retourtemperatuur zo laag mogelijk te krijgen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van de temperatuur in het vat. Tot half december en vanaf eind februari kon de cv-aanvoertemperatuur bij mij naar 35 graden, wat 22 graden retour oplevert voordat het het boilervat ingaat. De meeste andere weken 40 a 45 graden aanvoertemperatuur en alleen in de enige hele koude week 48 graden. Gewoon uitproberen hoe laag je de aanvoertemperatuur kunt zetten en wellicht vroeger in de middag al beginnen op te warmen voor de avond.
Ik heb een crosspost gemaakt in "mijn zonneboilercv" topicAnoniem: 351376 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:20:
[...]
Thanks! Ik ben er ook van overtuigd dat jij veel baat zult hebben bij het inzetten van cv-ondersteuning!
Bedenk daarbij wel dat er een aantal verschillen zitten in onze opzet:
ik heb 72 heatpipes - jij 48,
ik op Zuid - jij op West,
ik heb al meerdere keren stagnatie meegemaakt - jij nog nooit,
ik heb een 500 liter vat (waarmee ik de warmte langer kan bufferen voor een slechte dag) - jij een 300 liter vat,
ik heb LTV (vloerverwarming) - jij niet,
jij had al kruipruimteisolatie - ik had nog helemaal geen kruipruimteisolatie,
jij hebt ook douche-WTW - ik niet wat weer in jouw voordeel werkt.
Jouw besparingscijfers zullen dus wel lager uitpakken dan de mijne, maar dat neemt niet weg dat ook jij VEEL zult kunnen besparen!
In het artikel wat ik je stuurde kwam ik tot een berekende / geschatte besparing van ongeveer 200 tot 250m3 voor ruimteverwarming. Gezien de punten die je hier boven aanhaalt met kleinere boiler, geen stagnatie en minder heatpipes klinkt mij dat getal redelijk aannemelijk in de oren.
Ik zat te denken... als je nou een PCM met een smelttemperatuur van zo'n 65 graden in de bovenste laag van je boiler aanbreng verhoog je de capaciteit van je boiler aanzienlijk waardoor het langer zal duren voordat er stagnatie optreed.
Ik kwam op het idee door het systeem wat in het passiefhuis van www.nulwoning.nl (ene ronald geloof ik) toegepast gaat worden. Daar worden geloof ik 3 PCM buffers geplaatst met elk een andere smelttemperatuur (27 graden voor de LTV, 60 graden voor SWW en 80 graden ofzo als warmtebuffer waarmee de andere twee weer opgewarmd kunnen worden)
Sparql TV wiki
Zij claimen een terugverdientijd van 2.5 jaar op hun zonneboilers.
Ik vraag me toch echt af hoe ze dat doen bij een aanschafprijs van 1400 Euro en een opbrengst/besparing van 175-200 Euro/jaar.
En hij kaartte zelf aan om een elektrisch element in de ketel te (laten) plaatsen.
Dussss... met mijn verzoek om eens eea nader te bekijken + prijzen,
weten jullie wellicht wat mijn volgende project kan zijn
Dat lijkt me een prima oplossing, kan je gasaansluiting ook de deur uitNielsTn schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:09:
Zojuist kwam mijn leverancier van de Qsolar langs op de koffie
En hij kaartte zelf aan om een elektrisch element in de ketel te (laten) plaatsen.
Dussss... met mijn verzoek om eens eea nader te bekijken + prijzen,
weten jullie wellicht wat mijn volgende project kan zijn
A'dam PVOutput
Om 200 euro per jaar te besparen moet je al behoorlijk veel warm water verbruiken, zeker als je bedenkt dat zo'n zonneboiler nog niet de helft van de dagen warm is. En je in de warmste dagen waarschijnlijk op vakantie bent...JakeNL schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:51:
Een collega krijgt morgen bezoek van de firma van Waveren.
Zij claimen een terugverdientijd van 2.5 jaar op hun zonneboilers.
Ik vraag me toch echt af hoe ze dat doen bij een aanschafprijs van 1400 Euro en een opbrengst/besparing van 175-200 Euro/jaar.
M.a.w. een zwaar misleidende terugverdientijd. Om dat te halen moet ik meer besparen dan ik totaal aan gas verbruik...
...en weer een reden om de eigen PVstroom duurzaam in te zetten.ericplan schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:15:
[...]
Dat lijkt me een prima oplossing, kan je gasaansluiting ook de deur uit
...en weer een extra reden om meer PV op het dak, carport, oprit, noord-zijde woning te plempen ....
* NielsTn vraagt zich af of hij verloren is en ook gevallen is voor 'Das PV-viren" ?
Een hele cv-ketel om je zonneboiler aan te sturen.
Had je beter die ruimte kunnen gebruiken om een groter buffervat met een verwarmingselement neer te plempen... nog goedkoper ook denk ik...
Even terugkomend op mijn vorige post: Iemand nog ervaring en of gedachten mbt PCM in je buffervat?
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 02-05-2012 17:38 ]
Sparql TV wiki
tja... ALS ik TOEN wist wat ik nu weet...NovapaX schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:35:
Als je je gasaansluiting de deur uit doet heb je straks wel een hele dure zonneboiler-regeling....
Had je beter die ruimte kunnen gebruiken om een groter buffervat met een verwarmingselement neer te plempen... nog goedkoper ook denk ik...
Even terugkomend op mijn vorige post: Iemand nog ervaring en of gedachten mbt PCM in je buffervat?
maar goed, ik kan altijd nog op propaan, butaan gaan stoken als het nodig moet zijn. Kweste van ff een gasnippel aankoppelen. Dus zie het HR-gedeelte dan als 'contingency'-faciliteit
ach de HR-ketel doet toch de komende maanden (tot eind oktober) niets meer. duss tja... what's in name
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 02-05-2012 18:59 ]
donkere dagen zijn pv warmte saldeer overbrug dagen geworden.
ideaal om niet onder 0 te komen, tijdklokje ertussen voor en na de zon.
Ik denk dat netto een verwarmingselement net zo duur is qua installatiekosten e.d. (onderbuikgevoel)
Maar daarmee is nog steeds niet de gasaansluiting de deur uit.... Ik denk ook niet dat dat heel makkelijk gaat tenzij je met een flinke marge overdimensioneert of idd een back-up als propaan/butaan hebt... Je wilt hartje winter niet ineens zonder warm water komen te zitten natuurlijk!
Sparql TV wiki
Nee, anders dan Ronald Serne volgen op Nulwoning.nl voor Nederlandse deskundigheid heb ik ook nog niet kunnen vinden. Spit zijn blog (oud en nieuw) eens door in het verleden wel eens iets van documentatie/leveranciers gezien op zijn site.NovapaX schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:35:
Als je je gasaansluiting de deur uit doet heb je straks wel een hele dure zonneboiler-regeling....
En anders wordt het je Duits weer ophalen en googlen
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Er is niet veel praktische informatie over PCM te vinden, wel een heleboel onderzoeken.
Ik heb wel de peperdure thermupod van salca BV gevonden (http://www.salcabv.nl/index.asp?CategorieID=6&Taal=NL)
En de Latento opslagvaten, hier een technische handleiding in het Nederlands die ook de werking een beetje behandelt: http://www.hdcv.be/LinkCl...93D&tabid=781&stats=false
En de powertank paraffine opslagcilinderds: http://www.powertank.de/
Praktijkervaring ben ik niet tegengekomen.
Het materiaal zelf is spotgoedkoop (100 euro per ton) maar verwerkt in capsules en dergelijke durven ze er zo het 100-voudige voor te vragen.
Sparql TV wiki
En dan daarbij dan hoeveel en wat voor collectoren je hebt (heatpipes bij voorkeur) en hoe groot het buffervat is....
Zit met een hoop ideeën in mijn hoofd, maar heb geen gegevens.
Ben vooral benieuwd naar de winterperiode!
Sparql TV wiki
heb diezelfde interesse, de 4 sensoren (DS18S20) heb ik klaar liggen met arduino,NovapaX schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:03:
Heeft iemand hier statistieken van de temperatuur van het buffervat (eventueel zelfs boven en onderin) over het hele jaar?
En dan daarbij dan hoeveel en wat voor collectoren je hebt (heatpipes bij voorkeur) en hoe groot het buffervat is....
nu alleen nog tijd/geduld om eea naar MySQL database te laten loggen....
U vraagt wij draaien.NovapaX schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:03:
Heeft iemand hier statistieken van de temperatuur van het buffervat (eventueel zelfs boven en onderin) over het hele jaar?
Ik heb een Excelsheet met daarin per dag:
- KNMI gegevens meetstation Lelystad inclusief graaddagen
- Temperatuur in de ochtend in de boiler
- Eindtemperatuur in de avond in de boiler
- dT + opgewekte energie in die periode
En ik heb een:
- 300 liter boilervat
- 48 vacuumbuizen op het westen
Belang bij?
[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 03-05-2012 11:12 ]
Wil uitzoeken wat opslag in paraffine (waxinelichtjes) met een hoge smeltwarmpte rond de 55 graden met de bruikbaarheid doet.
Helemaal mooi dat je zowel gegevens zonder als mét douche-wtw hebt!
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 03-05-2012 11:17 ]
Sparql TV wiki
[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 03-05-2012 12:01 ]
Wat direct opvalt is dat we beter naar zuid-spanje kunnen verhuizen
Hoe erg is je schaduw in de winter? Want volgens mij is het een hele uitdaging om dan het vat richting de 50 te krijgen....
Wat wel het voordeel is van een latente opslag rond 50 graden is dat je dekkingsgraad van april tot september enorm toeneemt...
Het rekenen gaat voort.
Is t2 trouwens de temperatuur onderin of bovenin?
[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 03-05-2012 12:10 ]
Sparql TV wiki
ik heb al eerder 2 woningen gehad die enkel elektra hadden dus ik ben benieuwd hoe jij erbij komt, dat het niet zonder gas kan.NovapaX schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:10:
Zelfde effect, maar niet gemakkelijker... moet natuurlijk ook nog ruimte voor zijn en moet weer aangesloten worden.
Ik denk dat netto een verwarmingselement net zo duur is qua installatiekosten e.d. (onderbuikgevoel)
Maar daarmee is nog steeds niet de gasaansluiting de deur uit.... Ik denk ook niet dat dat heel makkelijk gaat tenzij je met een flinke marge overdimensioneert of idd een back-up als propaan/butaan hebt... Je wilt hartje winter niet ineens zonder warm water komen te zitten natuurlijk!
Het ging mij erom dat met het plaatsen van alleen een verwarmingselement niet zonder meer de gasaansluiting weg kan, er moet dan natuurlijk wel voldoende capaciteit overblijven.
En zoals ik al zei, is dat het waard? Je ketel wordt dan wel een heel dure zonneboilersturing, dat is een investering die je al hebt gemaakt en daarbovenop komt dan nog investering voor elektrische verwarming van het water en misschien wel uitbreiding van de warmwaterbuffer....
Je gasaansluiting de deur uit op basis van puur een zonneboiler is niet iets wat makkelijk gaat hier in nederland. Daar zul je toch echt nog wat elektrische back-up voor nodig hebben. (Of een zwaar overgedimensioneerde of innovatieve warmte-opslag)
Sparql TV wiki
die heb ik helemaal niet.
ik heb alleen *elektraderving* vanaf dit jaar
* nieuw woord uitgevonden *
inrichten rondom je boiler vat gaat prima, toevallig doet ie ook iets met de zon.
Is misschien wel mogelijk in dit geval, afhankelijk van de hoeveelheid elektra-overschot (niet iedereen heeft dat!!) en de grootte van het opslagvat, maar ik zou het toch nog allemaal eens even goed narekenen en wat scenario's uitwerken voordat ik die stap zou zetten...
Het is nogal niet wat om te investeren in elektrische verwarming terwijl je niet al te lang geleden nog een dure HR-ketel hebt gekocht....
Je gaat soms een beetje teveel uit van je eigen situatie heb ik het idee....
Ik ben nu ook aan het kijken naar een zonneboiler en PV panelen, maar het kost me een lieve duit (geld waar ik gewoon voor moet werken en voor moet sparen...)
Als je dan uitrekent wat er nodig is om je gasaansluiting de deur uit te werken schrik je toch wel even. En dan niet alleen van de kosten, maar ook van de ruimte (opslagvat) die het kost en de verbouwing die eraan vast hangt in mijn geval.
Sparql TV wiki
http://www.hoezoandergas.nl/
dat is pas jammer van die nieuwe hr ketel
tegen 2018 wil ik echt wel klaar zijn, de dan oudere ketel is dan gewoon weg.
de samenstelling van stroom is altijd hetzelfde, en ik weet er een oplossing voor.
het andere gas is vast niet zo eenvoudig hier te krijgen als vanuit slochteren,
dus 55 cent voor een kuubje zal dan ook wel passee zijn.
tegen die tijd heb ik de pv/zb al 2x terugverdient, voldoende rendement voor een warmtepomp op het boilervat.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-05-2012 13:35 ]
En op termijn hoop ik die gasaansluiting ook niet meer nodig te hebben. Maar het vergt wel aanzienlijke investeringen die je niet zomaar even doet... wat dat aangaat kan het voor mij beter zijn om even door te sparen en het dan gelijk goed te doen (nu wat meer kosten, maar dan meer geld beschikbaar en rendabele technieken soms goedkoper). Maar vooral het punt geen halve maatregelen te willen nemen zorgt voor wat uitstel....
Sparql TV wiki
bijna een maand later, ja & nog steeds, maar niet op gas.
slechts vorig jaar was dat niet nodig, alle andere jaren wel vanaf 2007
de dodenherdenking om 8 uur zag ik mensen met een muts op...
de lente is maar erg frisjes.

Ik heb PV-panelen op de zuidkant van m'n dak, en heb een tweedehands 300l zonneboiler met 2x 2m2 collectoren (terugloopsysteem) die wil ik op het westen monteren, alleen voor tapwater (bestaande cv-installatie niet makkelijk aan te passen)
De hellingshoek kan ik nog wel een beetje aanpassen met de juiste ophanging, dakhoek is nl. zo'n 70 graden, kan de 40 graden wel halen denk ik.
mkleinman heeft een aardige installatie op oost of west ben het effe kwijt.boekel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:23:
Weet iemand of in de praktijk de opbrengst van een vlakke plaat collector op het westen even goed is als in de bekende oriëntatie-plaatjes?
[afbeelding]
Ik heb PV-panelen op de zuidkant van m'n dak, en heb een tweedehands 300l zonneboiler met 2x 2m2 collectoren (terugloopsysteem) die wil ik op het westen monteren, alleen voor tapwater (bestaande cv-installatie niet makkelijk aan te passen)
De hellingshoek kan ik nog wel een beetje aanpassen met de juiste ophanging, dakhoek is nl. zo'n 70 graden, kan de 40 graden wel halen denk ik.
http://www.familie-kleinman.nl/
of
Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
(met ook een mooie logging van de afgelopen jaren.)
ik heb een grote vlakke plaat op het westen.
Zou trouwens zijn voor tapwater, maar ook eventueel voor verwarming. Er moet namelijk een nieuwe ketel komen voor de cv, de huidige is alweer 19 jaar oud. Doet het trouwens nog prima, geen storingen de afgelopen drie jaar dat we hier wonen.
[ Voor 41% gewijzigd door Snowmiss op 06-05-2012 22:03 ]
Ik zal een ophangsysteem maken waarbij ze richting de ideale hellingshoek komen
[edit]
Nog eens gemeten, dakhelling is 80 graden! collectoren samen 4m2 met 300L boiler.
Als ik ze gewoon vlak op het dak monteer (dus onder 80 graden) dan heb ik iig geen problemen met regelgeving...vraag is alleen hoeveel warmte dat oplevert...misschien eerst maar eens proberen...
[ Voor 53% gewijzigd door boekel op 07-05-2012 23:41 ]
geen idee wat iemand met een gasketel in deze koude periode doet, in een beetje 70-80 jaren huis gaat dat snel.
Die 9m3 is ondersteuning geweest van een tekort, dat had ook op stroom gekund, dat was dan 60kWh geweest. De winst van een grote collector nu is groter dan het verlies van de gewraakte stagnatie in de zomer.
wanneer begint die zomer eigenlijk eens ?
[ Voor 5% gewijzigd door Snowmiss op 08-05-2012 21:07 ]
en dat ga je afrekenen met het hoge btw tarief ook natuurlijk...
het verschil is toch een vreemde 50 eurie in een maand.
kosten ca. 200 eur/m2 te vervangen glas, incl. montage.
ZB: gewoon een grooooooote collector onder steile hellingshoek en een middel boiler: hele jaar door lauw tot warm water en dus verwarmingsondersteuning (of jezelf trakteren op een qsolar)
even dezelfde periode van jou ingevoerd voor mijn woning...Snowmiss schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:06:
Van 3 april tot vandaag (ik neem elke dinsdagmorgen de meterstanden op) is er hier in huis 108m3 gas gebruikt. Koken, douchen en verwarming nog af en toe aan in een huis uit 1993.
ik zit dan op totaal 1 m3 aardgas mede dankzij Qsolar
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 08-05-2012 23:10 ]
Jammer dat ik op dit moment niet de financiële middelen heb om die qsolar te halen. Wat een über apparaat!NielsTn schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 23:09:
[...]
even dezelfde periode van jou ingevoerd voor mijn woning...
ik zit dan op totaal 1 m3 aardgas mede dankzij Qsolar(en dat zal grofweg van koken komen). mijn woning is van 2006, hoekwoning
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2012 23:11 ]
maar kreeg van atag via zonnebon 250 euro korting, plus toenmalige duurzame warmte regeling die Maxime adhoc heeft afgeschoten in het jaar na mijn investering (ca 1400).
heb zelf een kleine PL gehad daarvoor, maar met besparingen ook versneld afgelost
[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 08-05-2012 23:18 ]
Ja dat kan dan wel kloppen inderdaad die 7k is ook zonder installatie. Jammer dat er zo weinig(lees geen) subsidie mogelijkheden zijn op dit moment. Ik heb nog een mazzeltje dat wij een duurzaamheidslening hebben(2% rente). De meeste maatregelen(spouwmuur+pv) leveren aardig wat meer rendement op. Als mijn ketel nu een grootverbruiker was en bijna versleten was dan was de keuze al gemaaktNielsTn schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 23:13:
ex kortingen, subsidies zat ik rond de 9,5 k uit mijn hoofd. (all in, al het materiaal en 3 dagen installatie en afwerken door de dealer)
maar kreeg van atag via zonnebon 250 euro korting, plus toenmalige duurzame warmte regeling die Maxime adhoc heeft afgeschoten in het jaar na mijn investering (ca 1400).
heb zelf een kleine PL gehad daarvoor, maar met besparingen ook versneld afgelost
Ik zie dat je ongeveer 250m3 bespaard. Dat is volgens mij zo'n 125 euri per jaar. Dit zal de komende jaren nog wel flink toenemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2012 23:36 ]
kenmerk van de qsolar is dat de prijs zich gedraagd zoals euro loodvrij, de prijs schiet omhoog en daalt slechts weinig niet of nooit.
bij subsidie stijgt deze verder en daalt eigenlijk bij het afschaffen ervan helemaal niet meer.
de terugverdientijd van een qsolar laat zich alleen berekenen door de eigenaar ervan,
er zijn plaatsen waar hij niet voldoet, maar bij gezinnen in een eensgezinswoning en 4 personen, zijn de huidige prijzen wellicht legitiem, je kan immers beter aan atag betalen en de loodgieter, dan bij de buitenlandse kolenboer een ketel leasen.
atag heeft dan werk in lichtenvoorde en de loodgieter ook.
/anders : de bonus bij rwe/vattenval zou ons moeten irriteren.
de spouwmuur, hr++ en pv leveren hier ook een goede bijdrage, maar meer doordat ze elkaar versterken,
zo houd ik de warmte vast, en deze word verzameld op pv stroom.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-05-2012 07:01 ]
http://www.wattmooi.nl/ac...g+van+duurzame+energie/40
Zonneboiler
Minimale productie van 1,5 GJ per jaar
€ 120,00 per GJ (max. € 750,00 per woning)
lees wel even de voorwaarden, maar het is mogelijk
Even terugkomend op mijn verbruik in die periode, daar moet bij gezegd worden dat er hier een 19 jaar oude VR-ketel hangt. Die is dus aan vervanging toe, ben alleen bang dat 7-9k voor een qsolar niet gaat lukken (spaarpot leeg, na aanschaf PV-installatie).
En eventueel een duurzame lening afsluiten? Hier in Lelystad wordt deze nu vanuit de gemeente verstrekt, lenen tegen een tarief van 1%Snowmiss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:41:
Tja, Limburg daar kom ik vandaanmaar woon ik dus niet meer
Even terugkomend op mijn verbruik in die periode, daar moet bij gezegd worden dat er hier een 19 jaar oude VR-ketel hangt. Die is dus aan vervanging toe, ben alleen bang dat 7-9k voor een qsolar niet gaat lukken (spaarpot leeg, na aanschaf PV-installatie).
Ik denk dat ik de qsolar dus in de ijskast zet en me nu richt op een systeem alleen voor tapwater. Iemand een richting voor mijn zoektocht?
De meeste HR ketel ondersteunen een gewone zonneboiler ( NZ keurmerk to be exact ). ik ben persoonlijk redelijk tevreden over mijn Remeha Avanta ketel met Celcia20 klokthermostaat. Deze kosten beide niet de hoofdprijs.Snowmiss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:48:
Heb net een duurzame lening afgesloten voor onze PV-installatie en ik zie verder geen mogelijkheden op deze site staan die voor ons van toepassing zijn. Wellicht volgend jaar, ik laat de ketel hangen tot tie echt kapot gaat en omdat er dan vervanging nodig is, ben ik me nu al zo goed mogelijk aan het informeren.
Ik denk dat ik de qsolar dus in de ijskast zet en me nu richt op een systeem alleen voor tapwater. Iemand een richting voor mijn zoektocht?
De Avanta is wel een budgetketel, dus geen modulerende pomp etc. Wil je dat dan kom je bij de Calenta serie uit.
Volgens mij kan je nu al rond de 800 a 900 euro een nieuwe CV ketel kopen bij warmteservice.nl. Als je handig bent kan je hem zelf ophangen, laat je hem ophangen dan komt er iets van 800 euro bij, althans dat is destijds verteld toen wij de ketel wilden vervangen. Gelukkig hebben wij een loodgieter/gasfitter in de familie die de ketel voor wat gebak / koffie / brood de ketel heeft opgehangen
Welk merk zonneboiler heb je zelf?mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:52:
[...]
De meeste HR ketel ondersteunen een gewone zonneboiler ( NZ keurmerk to be exact ). ik ben persoonlijk redelijk tevreden over mijn Remeha Avanta ketel met Celcia20 klokthermostaat. Deze kosten beide niet de hoofdprijs.
Handige lui, helaas niet in de familie, dus er is inderdaad 1500-2000 euro opzij gezet voor vervanging ketel. Eventueel het 'mannetje' van de buren inschakelenDe Avanta is wel een budgetketel, dus geen modulerende pomp etc. Wil je dat dan kom je bij de Calenta serie uit.
Volgens mij kan je nu al rond de 800 a 900 euro een nieuwe CV ketel kopen bij warmteservice.nl. Als je handig bent kan je hem zelf ophangen, laat je hem ophangen dan komt er iets van 800 euro bij, althans dat is destijds verteld toen wij de ketel wilden vervangen. Gelukkig hebben wij een loodgieter/gasfitter in de familie die de ketel voor wat gebak / koffie / brood de ketel heeft opgehangen
[ Voor 0% gewijzigd door Snowmiss op 09-05-2012 11:08 . Reden: tikfout ]
je kan ook gewoon de ATAG HR-ketel apart nemen, en later het pomphuis, frame en buffervat er alsnog op schuivenSnowmiss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:48:
Heb net een duurzame lening afgesloten voor onze PV-installatie en ik zie verder geen mogelijkheden op deze site staan die voor ons van toepassing zijn. Wellicht volgend jaar, ik laat de ketel hangen tot tie echt kapot gaat en omdat er dan vervanging nodig is, ben ik me nu al zo goed mogelijk aan het informeren.
Verder is ATAG een erg tweakable keteltje, maar dat laat ik je nog wel zien (Of ericPVT).
and did I mention the stainless steel warmtewisselaar? Nope I didn't
Ik heb een Sunsystems.nl zonneboiler. Zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie . Hele aanschaftraject en waarom we voor die zonneboiler hebben gekozen staat erop. Inclusief een paar honderd installatiefoto's .
Mocht je de boiler een keer willen bezichtigen en vragen willen stellen je bent altijd welkom bij ons thuis.
een qsolar is duur compleet, maar bestaat uit modulaire delen.
als je de juiste atag ketel kiest, kan je die later zomaar in de qsolar rackspace hangen, en is deze ineens 2500 euro goedkoper.
het is eigenlijk een patchkastje voor warmte, met standaard onderdelen, die toevallig heel handig kan zijn, zeker qua opties en inregeling.
met een kleun pv op het dak, kan een solar-wp boiler natuurlijk ook handig zijn, of zelfs beter als je de gasaansluiting helemaal kwijt kan.
Dit topic is gesloten.