Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.175 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, de hoogte kan je weinig aan veranderen, voorheen hadden ze ook een liggende boiler die is zomaar verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:56
Atag levert nog steeds een liggende boiler: http://atagverwarming.nl/producten/zonnesysteem
Althans, hij staat hier nog op de overzichtspagina.

Ik ben me verder aan het oriënteren, eerst eind deze maand een foto maken van het dak met zonnepanelen, zodat ik ook weet hoeveel plaats er is voor een zonnecollector voor de boiler. Die er trouwens ook in landscape is ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.warmteservice.nl/medias/sys_master/images/product/8801419821086/prod_img_02452400.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Snowmiss op 10-05-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@snowmiss: maar dat is niet de qsolar met de intelligente besturing

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
BarryH schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:11:
@snowmiss: maar dat is niet de qsolar met de intelligente besturing
Klopt is onderdeel van andere solar systeem van atag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Snowmiss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:08:

Handige lui, helaas niet in de familie, dus er is inderdaad 1500-2000 euro opzij gezet voor vervanging ketel. Eventueel het 'mannetje' van de buren inschakelen ;) dan houden we wel wat over.
Laatst een offerte binnen gekregen voor een CW4/5 ketel. Van Intergas t/m Remeha varieren de prijzen van 1400 - 1800 incl. installatie en vervanging van de huidige ketel. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het rondkijken, maar ik denk dat ik het voorlopig bij PV en een nieuwe ketel houd. Gasverbruik is momenteel nog 1300m3 en ik vraag me af wat ik kan besparen met een zonneboiler op ozo.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er komt een kolen en gastax,
laat niet je mooie pv wegeten door de gastax, maar trek het plan breed,
maak jezelf immuun, maakt niet uit hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 21:59:
[...]

Laatst een offerte binnen gekregen voor een CW4/5 ketel. Van Intergas t/m Remeha varieren de prijzen van 1400 - 1800 incl. installatie en vervanging van de huidige ketel. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het rondkijken, maar ik denk dat ik het voorlopig bij PV en een nieuwe ketel houd. Gasverbruik is momenteel nog 1300m3 en ik vraag me af wat ik kan besparen met een zonneboiler op ozo.
Als ik onze lijn doortrek naar die van jullie, dan zou je op <500m3 uit kunnen komen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
PcDealer schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:42:
[...]

Als ik onze lijn doortrek naar die van jullie, dan zou je op <500m3 uit kunnen komen.
Welke lijn bedoel je precies?

ons gasverbruik is momenteel trouwens bijna 2400 m3, mede door een onduurzame VR-ketel van 19 jaar oud.

[ Voor 19% gewijzigd door Snowmiss op 11-05-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Snowmiss schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 18:38:
[...]

Welke lijn bedoel je precies?
1800m3 gemiddeld voor een gezin bestaand uit 4 personen volgens Nibud. 30% besparing met een zonneboiler geeft 1260m3.

Wij doen momenteel 800m3 wat een besparing geeft van 56%. Bij een gebruik van 1300m3 bij Kiswum kom je op 577,78m3. Zij zijn minder koukleumerig en de ketel is aan vervanging toe.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 11-05-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Aha, en dat is bij jullie een besparing geweest door puur alleen zonneboiler of ook iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Snowmiss schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:33:
Aha, en dat is bij jullie een besparing geweest door puur alleen zonneboiler of ook iets anders?
Alleen de zonneboiler 30-40%. Tunen van de cv (lees: terugschroeven max power) de resterende 10-20 procentpunten. En natuurlijk zo min mogelijk proberen te stoken.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 11-05-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ook een verdubbelaar inzetten, warm ipv 8c water invoeden,
door een wtw op de douche
de besparing in mijn geval gaat naar 2000m3 per jaar,
van een vaillant vr met enkelglas, naar een geisoleerde woning met qsolar en wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
off-topic:
- wtw op de douche staat ook in de planning voor een toekomstige verbouwing
- cv-tuning heb ik ook voorbij zien komen

Ben alleen bang dat een 'standaard' zonneboilercollector (2x2mtr) niet gaat passen op ons dak tussen de toekomstige pv-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Wtw in de badkamer gaat er bij ons niet inzitten, 3 jaar geleden alles in huis verbouwd incl. de badkamer.

@ PcDealer, afgaan op Nibus of CBS zijn nooit gemiddelden van jouw leefwijze of jouw woning. Het zijn gemiddelden van geheel NL. Incl. slecht en zeer goed geisoleerde woningen. 4 personen kunnen 4 ouderen of jong-volwassenen zijn bij wijze van.

Je zou het beste je gasverbruik van je vorige woning kunnen gebruiken als je betere cijfers zou willen hebben.
Ik kan ook niet geloven dat wij 800m3 zullen besparen met alleen maar een zonneboiler op het zuidoosten of noordwesten. Ik ga er vanuit dat een HR ketel een gedeelte zal besparen, maar je weet pas hoeveel dat is als je dit 1 jaar hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodra je je eigen energiemiddel hebt, treed er bij een man een chemische reactie op in het hoofd.
ipv dat hij strijd tegen andere mannen en exposure, strijd hij dan tegen de kolenboer.
hij gaat dan als oermens met zijn knuppel aan het opletten en besparen, terwijl hij dat eerst weg lachte.

vrouwen hebben hier geen last van, andere hormonen.

/leuk gezegd eric, wat een lulkoek.
maar welke oorlog is ooit gestart door vrouwen ?
de grootste besparing komt vanzelf, als je bent gestart, het is een state of mind.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2012 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
PcDealer schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:14:
[...]

Alleen de zonneboiler 30-40%. Tunen van de cv (lees: terugschroeven max power) de resterende 10-20 procentpunten. En natuurlijk zo min mogelijk proberen te stoken.
terugschroeven van vermogen op de CV is slechts een onderdeel van CV-tuning.
Grootste gewin komt bij het goed waterzijdig inregelen, zodat alle radiatoren de juiste warmtestroom ontvangen!
daarna kun je in CV-aanvoertemperatuur zakken, en ook in CV-ketelvermogen (en pomp-stand).

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 12-05-2012 08:28 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goh wat een lekker douchje was dat,
meteen gesaldeert, de energie is niet eens het huis uit geweest.
de zonneboiler is de assepoester van de duurzame energie, het viel op het dak en nu op mijn (warme) schedel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 13:56
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:57:
goh wat een lekker douchje was dat,
meteen gesaldeert, de energie is niet eens het huis uit geweest.
de zonneboiler is de assepoester van de duurzame energie, het viel op het dak en nu op mijn (warme) schedel
Nu achteraf kijkend zou je dan een Q-solar Combi of een Solo aanschaffen?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou dan niet weer een qsolar kopen, h/zij eindigt dan op nummer 2.
ik zou een gecombineerde warmtepomp-zonneboiler kopen, en het gas eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Mocht ik na plaatsing PV-installatie nu geen plek op mijn platte dak hebben voor een zonneboilercollector, is het dan mogelijk om de zonneboilercollector (vlakke plaat, dan wel vacuümbuizen) aan de voorgevel te hangen? Even daargelaten of ik wel of geen vergunning voor zoiets krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Snowmiss schreef op maandag 14 mei 2012 @ 08:15:
Mocht ik na plaatsing PV-installatie nu geen plek op mijn platte dak hebben voor een zonneboilercollector, is het dan mogelijk om de zonneboilercollector (vlakke plaat, dan wel vacuümbuizen) aan de voorgevel te hangen? Even daargelaten of ik wel of geen vergunning voor zoiets krijg.
Vacuumbuizen kan zowieso, deze werken vertikaal in de winter best lekker schijnt. Zon staat veelal laag natuurlijk. Plaatjes verticaal heb ik nog nooit gezien op een gevel.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Dit is de enige die ik zelf tot nu toe gevonden heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.izen.eu/files/page_gallery/1242299171/zonneboiler%20op%20gevel%20frame.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
De site van sunsystems hangt vol met plaatjes van verticaal gemonteerde buizencollectoren. Het kan ook makkelijk, ik weet alleen niet of dat vergunningsvrij mag.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Net even gekeken, en inderdaad een aantal gezien. Dat het niet vergunningsvrij mag, ga ik vanuit. Dus daar moet dan eerst achteraan gegaan worden (als er spaarcentjes zijn ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je mag wel een lexaan paars afdakje met witte stippen boven de voordeur hangen, van de kwantum
zolang er maar geen stroomdraadje uitkomt.
foei zeg, opwek ? ben je nou betoert !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:25:
je mag wel een lexaan paars afdakje met witte stippen boven de voordeur hangen, van de kwantum
zolang er maar geen stroomdraadje uitkomt.
foei zeg, opwek ? ben je nou betoert !
Klopt, dat was nog 1 van de vragen gisteren tijdens de Solardays. Een foeilelijk afdakje mag wel vergunningsvrij. Hang je nu een zonnepaneel op als afdakje dan mag het niet 8)7 8)7 8)7 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 23:43
Als je daar tegen aan loopt moet je hier eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm dat geeft te denken..Volgens de gemeente Schagen is het aan de gevel hangen van 2 collectoren vergunningsplichtig. Een BOUWvergunning....FTW?

Ik zit er heel serieus aan te denken om die collectoren gewoon op te hangen en geen slapende honden wakker te maken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op maandag 14 mei 2012 @ 08:28:
[...]

Vacuumbuizen kan zowieso, deze werken vertikaal in de winter best lekker schijnt. Zon staat veelal laag natuurlijk. Plaatjes verticaal heb ik nog nooit gezien op een gevel.
@Appie Heijn:
weet je dat zeker dat een heatpipe werkt als deze vlak op de muur geplaatst wordt? is er geen schuine hoek nodig om het gasmengel goed te laten circuleren (en warmte af te laten staan)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Verticaal werkt prima, horizontaal niet altijd. Hangt een beetje van de constructie af.
Mijn collector werkt met een minimale hellingshoek van 15 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door JW te R op 14-05-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JW te R: Goh, goed om te weten. weet je het zeker? op diverse sites staat wel een hellingshoek benoemd (b.v. sunsystems max 70 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Zoals ik al aangaf hangt dat af van de constructie. Daar kun je niet een algemene uitspraak over doen.
Zie bijvoorbeeld plaatje en toelichting op deze site.
In de pijp verdampt het medium; en in de kop condenseert het weer. Je hebt een beetje hulp nodig van de zwaartekracht om die vloeistof weer naar beneden te krijgen, en het hangt van de vorm van de pijp af wat de minimale hellingshoek is waaronder dat nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Net op de terugweg van de balletles, kom ik langs de Haagse Select ATAG dealer. Niet geschoten is altijd mis, dus even aangebeld en wat vragen gesteld.

Volgens deze meneer is de standaard installatiehelling voor de qsolar zonnecollector (die ook landscape kan zijn) 60o maar die kan dalen tot 10o indien je rekening houdt met zo'n 10-20% opbrengstverlies bij opstelling op pal zuid. Dat brengt een qsolar installatie alweer wat dichterbij. Daarnaast vertelde hij dat een dergelijke installatie tegenwoordig zo'n 6000-7000 euro kost (inclusief montage). Een CBSolar komt rond de 4500-5000 euro, maar dan heb je dus geen mogelijkheid om ook je huis ermee te verwarmen.

Verder de opmerking dat ook ATAG nu kiest voor zonnecollectoren met een glycol systeem, dat zou inhouden dat je wel altijd alles 'op' moet maken omdat anders de kwaliteit van je glycol achteruit gaat en je dus die elke twee jaar komt te vervangen. Dus goed opletten welke boiler grootte het best van toepassing is in je situatie. En ATAG zou de beste zijn aangezien ze al 25-30 dergelijke technieken beheersen en een paar jaar terug ook een grote Nederlands bedrijf op dit gebied hebben overgenomen. Andere merken (bv. Remeha) zouden beduidend minder lang op deze markt bezig zijn.

Tot slot de opmerking 'kiezen voor de juiste ATAG ketel en later uitbreiden', zijn antwoord was dat ze twee keer op die manier een ketel geÏnstalleerd hebben. Een keer in 2001 en een keer in 2003. Allebei moeten ze nog terugkomen voor de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als dat zijn uitspraken zijn, kan hij zijn dealerschap gaan verliezen
je hebt trouwens een slecht advies gehad, duidelijk conventioneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:08:
als dat zijn uitspraken zijn, kan hij zijn dealerschap gaan verliezen
je hebt trouwens een slecht advies gehad, duidelijk conventioneel
Aha, leek me verder wel een prima bedrijf om in ieder geval in de toekomst een offerte aan te vragen. Wat is er trouwens mis aan zijn uitspraken dat hij hierom zijn dealerschap zou verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Offertes aanvragen kan altijd natuurlijk.
Persoonlijk heb ik het niet zo op Atag als leverancier voor CV ketels, ze hebben het in die ene test zeer goed gedaan, maar dat is geen test geweest op lange termijn.
Ik zie in Atag wel een goede leverancier voor mooie budget keuken apparatuur zoals gasfornuizen en afzuigkappen.
Uiteraard is dit een gevoel en niet wetenschappelijk onderbouwd. Heb uiteraard wel wat vervelende recensies gelezen en gehoord bij mijn zoektoch naar een Cv ketel. Hierbij kwam mijn huidige Agpo ook niet echt goed uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij behoorde daar onmiddelijk te vragen naar je huis en installatie +bouwjaar of epc.
bijv heb je vloerverwarming of ltv.
juist daar blinkt de nieuwe sc qsolar uit.
hij deed het niet, en dan behoort de select dealer te doen.
ik weet het want mijn goede oude schoolvriend, installateur, en atag selectdealer geeft me die informatie.
je hebt een volkomen flut verhaal gehoord, en dan druk ik mij heel netjes uit.
bel atag in lichtenvoorde (hq) maar, en je zal zien dat dit de eerste vragen zullen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ben van mening dat zoiets niet direct bij een bezoek bij de dealer zelf gevraagd hoeft te worden, dit zijn details die bij een bezoek thuis toch ook gevraagd kunnen worden? Ik woon in een jaren 60 woning, maar hij is 5 jaar geleden volledig geisoleerd. Jaartal van de woning zegt dan eigenlijk ook niet altijd iets.
Overigens heb ik van 3 andere leveranciers ook niet zulke gedataileerde vragen gehad. In mijn geval gaat het om een CV ketel, maar toch:)

BTW de Q-Solar is trouwens wel impressive om te zien. Waarschijnlijk ook alleen geschikt voor de begane grond , net als een Remeha HRe Evita ketel

Er zijn mensen die dat ding op zolder zetten:
www.renewable-energy-now....llatie-atag-qsolar-dag-1/

[ Voor 23% gewijzigd door Kiswum op 16-05-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@mkleinman
Leuk stukje op olino.org :)
[hele vette crosspost]
He Martin,
Ik heb dezelfde ketel volgens mij. Een avanta CW3 of 4 weet ik even niet. Net cvwater ingesteld op 80 graden hij haalde 55 met 46 retour(thermostaat op 30). Daarna CVwater op 25 graden ingesteld. Stekker erin en eruit. Na “booten” kwam er keurig een 8 te staan, pomp draaide en bleef draaien voor zowieso 5-10 minuten. Daarna thermostaat weer lager ingesteld.
Waaromheb je de test zelf trouwens nog niet gedaan als ik vragen mag? 5 -10 minuten werk
[/hele vette crosspost]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:31:
hij behoorde daar onmiddelijk te vragen naar je huis en installatie +bouwjaar of epc.
bijv heb je vloerverwarming of ltv.
juist daar blinkt de nieuwe sc qsolar uit.
hij deed het niet, en dan behoort de select dealer te doen.
ik weet het want mijn goede oude schoolvriend, installateur, en atag selectdealer geeft me die informatie.
je hebt een volkomen flut verhaal gehoord, en dan druk ik mij heel netjes uit.
bel atag in lichtenvoorde (hq) maar, en je zal zien dat dit de eerste vragen zullen zijn.
Misschien heb ik niet alle juiste informatie gegeven in mijn post, van dit op de stoep gesprekje (mijn kinderen zaten in de bakfiets te wachten) voor zijn kantoortje. Er is gevraagd naar de woning qua isolatie en bj. en wat de huidige ketel is (alleen zonneboiler of ook nieuw ketel erbij). Misschien is tie het dus toch wel waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn zonneboiler geeft 70 graden aan. Eens zien of het naar 90 gaat vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 14:27

MikeWazowski

Look into my eye

Ik heb in de buurt van de panelen geen ruimte voor een groot hoog boilervat (lage zolder en kleine kast waar de CV in hangt). Wat is jullie idee/ervaring om meerdere kleine boilervaten te gebruiken om op die manier toch aan een flinke hoeveelheid liters te komen?

En wat is de werkelijke/praktische maximale leidingafstand waarover je water uit de boiler kan verplaatsen zonder al te veel verlies te hebben - er wordt meestal gezegd dat dit 10 meter is? Ik wil naast tap en eventueel CV ook ons buitenzwembad verwarmen, maar de zwembadpompinstallatie staat op ongeveer 12 meter van het huis af - en dan moeten we ook nog naar de zolder/dak van het huis toe, dus wordt het totaal ongeveer 20 meter. Een aparte installatie voor het zwembad is wel mogelijk, maar de zoninval is dan erg beperkt vanwege noordorientatie én hoge bomen op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeveel m3 is je zwembad?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
MikeWazowski schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:14:
Ik heb in de buurt van de panelen geen ruimte voor een groot hoog boilervat (lage zolder en kleine kast waar de CV in hangt). Wat is jullie idee/ervaring om meerdere kleine boilervaten te gebruiken om op die manier toch aan een flinke hoeveelheid liters te komen?
Als mijn 75l vat 's avonds op 80 graden staat, is er 's ochtends nog ruim 70 van over... Kleine vaten raken dus vrij veel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:58:
[...]

Als mijn 75l vat 's avonds op 80 graden staat, is er 's ochtends nog ruim 70 van over... Kleine vaten raken dus vrij veel kwijt.
Mijn 97 liter vat houdt dat veel beter vast en kent niet zo'n verval van 14%. Hooguit 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Ik had begrepen dat een boiler juist verticaal moest staan om een goede scheiding te krijgen tussen warm en koud water - vanuit de natuurkunde prima te begrijpen?
Even rekenen: 7 x 4 x 1,5 = 42 m3
RemcoDelft schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:58:
Ja, dat klinkt logisch - weinig volume, veel oppervlak, dus veel verlies. Maar met goede isolatie is dat toch te verminderen lijkt me - zoals PcDealer aangeeft is dat bij hem een stuk minder.

Maar een liggend vat is natuurlijk een oplossing, indien het effect op goede warm/koud scheiding klein is.

Ander probleem is wel dat (zoals eerder vermeld) mijn bovenbouw houtskeletbouw is, dus wil ik het gewicht graag verdelen. Het liggend vat zou dan vooral lang en smal moeten zijn, maar dat is constructietechnisch weer niet handig en heeft dan weer een groot oppervlak tov het volume.

Misschien moet ik maar een nieuw huis laten bouwen met alles geintegreerd :9

[ Voor 9% gewijzigd door MikeWazowski op 18-05-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Appie Heijn schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:15:
@mkleinman

[...]
Thanks,

Ik ga van het weekend die test nogmaals doen. Het grappige is dat Remeha iets anders blijft zeggen. Ik heb nu kontakt met een servicemedewerker die bij hoog en bij laag blijft volhouden dat de ketel in storing gaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowmiss schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:08:
Net op de terugweg van de balletles, kom ik langs de Haagse Select ATAG dealer. Niet geschoten is altijd mis, dus even aangebeld en wat vragen gesteld.

Verder de opmerking dat ook ATAG nu kiest voor zonnecollectoren met een glycol systeem, dat zou inhouden dat je wel altijd alles 'op' moet maken omdat anders de kwaliteit van je glycol achteruit gaat en je dus die elke twee jaar komt te vervangen.
:? Alles op maken? Wat zou je dan precies 'op' moeten maken? Het vat zelf of de warmte? Uit mijn 500 liter vat haal ik op z'n hoogst tussen de 30 en 35 liter water per dag voor douchen en overig warm water inclusief wasmachine (meestal minder).
De warmte totaal opmaken is uiteraard ook niet slim, want dat heb je niet binnen een dag weer helemaal opgewarmd. Je wilt juist een buffer houden voor minder goede dagen, zeker als je het voor verwarmingsondersteuning gebruikt.

Als je systeem in stagnatie gaat, dan gaat je glycol wel wat harder achteruit, maar Eric-pvt heeft met zijn QSolar nog nooit stagnatie gehad. Wij hebben soms wel stagnatie gehad (met een ander systeem dan de QSolar), maar ook voor stagnatie zijn zat oplossingen. We hebben nu een convector op het dak staan waar het zonodig doorheen kan lopen om te voorkomen dat het systeem in stagnatie gaat. Jij zult waarschijnlijk meer warmte uit het vat trekken dan ik, omdat jij kinderen hebt en er dus meer mensen warm water gebruiken.
Dus goed opletten welke boiler grootte het best van toepassing is in je situatie.
Hoe groter je boilervat, hoe groter de periode die je kunt overbruggen als het weer slechter is. Het aantal collectoren moet goed afgestemd zijn op de grootte van je boilervat. Met minder heatpipes hadden wij misschien geen stagnatieoplossing hoeven te gebruiken, maar dan hadden we ook minder gas bespaard met de verwarmingsondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Ik vond het ergens ook al een beetje vreemd. Misschien bedoelt hij wel stagnatie. Maar wat moet ik daar precies onder verstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowmiss schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:20:
Ik vond het ergens ook al een beetje vreemd. Misschien bedoelt hij wel stagnatie. Maar wat moet ik daar precies onder verstaan?
Hij bedoelde zeker stagnatie, maar de redenering dat je dan maar alles 'op' moet maken en een klein boilervat moet nemen, klopt natuurlijk van geen kanten. Stagnatie betekent het volgende. Als je vat te heet wordt, dan stopt de pomp met pompen en gaat dus in stagnatie. Dan wordt het glycol in je collectoren heel heet (kan tot 250 graden oplopen, wij hebben zelf temperaturen boven de 170 graden gezien) en gaat dan sneller achteruit, waardoor je het eerder moet vervangen.

Voor je systeem kan stagnatie echter geen kwaad en je moet je ook afvragen hoe vaak het voorkomt dat je de kans loopt dat je systeem daadwerkelijk in stagnatie gaat. Op jaarbasis zal dat heel erg meevallen (als het al gebeurt), dus hoe snel je glycol daadwerkelijk achteruit gaat zal in de praktijk denk ik ook reuze meevallen.

En er zijn dus genoeg mogelijkheden om ook die eventuele paar keer stagnatie per jaar te voorkomen. Eric-pvt zet bijv. om 14 uur de wasmachine aan. Bij onze controller kunnen we ook instellen dat die vanaf een bepaalde boilervattemperatuur de pomp tijdelijk stop zet en voordat de heatpipes te heet worden er heel kort gepompt wordt (waardoor de heatpipes weer in temperatuur dalen en de pomp weer stopgezet wordt totdat de heatpipes weer op een bepaalde temperatuur zijn). Dan duurt het dus veel langer voordat je vat een zo hoge temperatuur bereikt dat de pomp volledig stopgezet moet worden. Je kunt zelf instellen vanaf welke boilervattemperatuur je systeem hiermee moet beginnen. De QSolar zal ongetwijfeld ook iets dergelijks ingebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Kijk dat is informatie waar je wat aan hebt. Welk merk zonneboiler hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Snowmiss schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:50:
Kijk dat is informatie waar je wat aan hebt. Welk merk zonneboiler hebben jullie?
Ik heb een Agpo AquaSol 3 met vlakkeplaatcollector (terugloopsysteem) van 97 liter, 1 spiraal.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 18-05-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowmiss schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:50:
Net als mkleinman hebben wij de zonneboiler bij Sunsystems gekocht. We hebben 72 heatpipes op een 500 liter boilervat met 2 spiralen, waarvan de bovenste gebruikt wordt voor de retour van de vloerverwarming. We hebben de uitgebreide controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
MikeWazowski schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 10:40:

Even rekenen: 7 x 4 x 1,5 = 42 m3
Ik zeg, zwembad isoleren en inzetten als warmtebuffer-vat. :-) (1 probleempje: hoe vertel je het je kinderen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@ecowoman
Onze vloerverwarming zit gewoon bij de rest in de loop.
Wat is het voordeel om dat apart aan te sturen?
En, er moet dan een extra leiding gelegd worden van ca 11m

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric-pvt zet bijv. om 14 uur de wasmachine aan
en heeft ook nog eens gewoon leidingwater in het collector circuit....met 1/5 glycol als antivries.
gewoon een terugloop, hij mag rustig 200c worden.
word ook nog gewoon verkocht aan je als je bang bent voor de conventionele spookverhalen.

we zien hier weer duidelijk een afzetting tegen het onbekende.
als het 30c met zon is zou je boiler stagneren,het dak is 80c.
maar als je dan gaat douchen op gas wie of wat stagneert er nu eigenlijk echt ...
(your braincels maybe ?)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2012 08:08 . Reden: je auto stagneert continu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 23:20:
@ecowoman
Onze vloerverwarming zit gewoon bij de rest in de loop.
Wat is het voordeel om dat apart aan te sturen?
En, er moet dan een extra leiding gelegd worden van ca 11m
Ik snap niet wat je bedoelt? Welke 'rest', wat moet er apart aangestuurd worden en welke extra leiding? De retour van de vloerverwarming loopt door de 2e spiraal van het boilervat en gaat daarna naar de cv-ketel die dan minder hoeft bij te verwarmen of helemaal niet. Het boilervat staat naast de cv-ketel, dus er hoeft niet 11m leiding bijgelegd te worden.

Voor de duidelijkheid: ik heb alleen vloerverwarming beneden, boven heb ik geen radiatoren of andere verwarming. Vandaar dat ik het alleen heb over de vloerverwarming. Misschien dat daar de verwarring in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Appie Heijn schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:15:
@mkleinman

[...]
Herquote:

Wat betekent code 8 op het display? Die code kan ik niet vinden in mijn boekje. Ik kan deze codes vinden:
  • 0, Standby
  • 1, Ketel ventileert
  • 2, Ketel ontsteekt
  • 3, Ketel brandt voor CV
  • 4, Ketel brandt na voor tapwater
  • 6, Pomp draait na, na verwarmen CVwater
  • 7, Pomp draait na, na verwarmen tapwater

Ik mis code 5 en 8 in dit plaatje? Jij enig idee?
Het enige wat ik kan vinden van code 8 is:
Code [8 is een regelstop en verschijnt als de gemeten
aanvoertemperatuur (T1) hoger is dan de ingestelde
aanvoertemperatuur (Tset aanvoer). De ketel komt na enige
tijd vanzelf weer in bedrijf als de aanvoertemperatuur weer
onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt.
Dus code 8 is wel degelijk een storingscode. En nog belangrijker: Blijft de pomp draaien bij code 8??

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 19-05-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

blissard schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:45:
Ik zeg, zwembad isoleren en inzetten als warmtebuffer-vat. :-) (1 probleempje: hoe vertel je het je kinderen )
LOL - maar ik denk dat juist ik daar het grootste probleem mee heb - in water van 60-90 graden zwemmen is toch minder aantrekkelijk - 29 graden is het lekkerst :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:15:
Wat betekent code 8 op het display? Die code kan ik niet vinden in mijn boekje. Ik kan deze codes vinden:
  • 0, Standby
  • 1, Ketel ventileert
  • 2, Ketel ontsteekt
  • 3, Ketel brandt voor CV
  • 4, Ketel brandt na voor tapwater
  • 6, Pomp draait na, na verwarmen CVwater
  • 7, Pomp draait na, na verwarmen tapwater

Ik mis code 5 en 8 in dit plaatje? Jij enig idee?
Het enige wat ik kan vinden van code 8 is:
[...]
Dus code 8 is wel degelijk een storingscode. En nog belangrijker: Blijft de pomp draaien bij code 8??
Hier heeft Mafketel toch allang antwoord op gegeven in jouw topic 'Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming'?
Mafketel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:25:
Geen foutmelding ;) dat wist ik wel.
En omdat ik vanochtend een E6 had heb ik de ketel schoongemaakt en elektrode afgesteld en even op 70 graden C gezet als test.
Gevolg geen foutmelding maar gewoon status 8 wat wachten op dat de watertemp. weer wat lager is. zie pagina 6 handleiding. De cv pomp blijft gewoon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
merci ik vroeg mij al af waarom dit discussie punt nu weer van vooraf aan behandeld werd O-)
Overigens ben ik het er wel eens mee dat ze in dat lijstje wel alle codes hadden mogen zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Mafketel op 19-05-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

MikeWazowski schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 12:06:
[...]

LOL - maar ik denk dat juist ik daar het grootste probleem mee heb - in water van 60-90 graden zwemmen is toch minder aantrekkelijk - 29 graden is het lekkerst :9
Je hebt in je tuin ruimte voor een zwembad, kan je er niet een soort ketelhuis naast bouwen?
Hierin plaats je je boilervat, en dan kan je er ook nog een collector op kwijt.
Enige is dat je hem onwijs goed moet isoleren en de leidingen ervanaf/naartoe ook.

Je behoud dan wel de ruimte in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mafketel schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:01:
merci ik vroeg mij al af waarom dit discussie punt nu weer van vooraf aan behandeld werd O-)
Overigens ben ik het er wel eens mee dat ze in dat lijstje wel alle codes hadden mogen zetten.
Morgen mijn ketel ook even de sporen geven bij 90 graden aanvoertemperatuur en een kWhmeter om het verbruik te bekijken van de CV :)

Als idd de pomp blijft draaien dan wordt het systeem een stukje makkelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Code 8 is idd een storing. Echter niet 1 die een reset vereist. De ketel wacht net zolang met stoken totdat aanvoer kouder is dan ingestelde watertemp. Bij mij bleef de pomp wel draaien. Ik kreeg trouwens mijn de water niet boven de 50 graden op dit moment. Zal wel met het maximale verschil tussen aanvoer en retour temperatuur te maken hebben. In de winter lukte een hogere temperatuur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zon cv seizoen is wel geeindigd,
de stats zijn prima, de elektrische boiler ervoor werkt perfect, als saldeer smeer middel
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg

technische middelen hebben het dit jaar(winter) moeten afleggen tegen het vrouwen verstand,
mijn daling was langzaam en technisch, afgelopen winter heeft vrouwlief het stookregime ingeregeld.
het was prima in huis, en ik leg het helemaal af.
ik ben een dom slochteren fossiel, zit vast in mijn nederlandse opvoeding....
overtuigd van je eigen gelijk, en ondertussen dom bezig. :X

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Met dit weer zit m'n 75l AGPA zonneboiler vrij snel op z'n maximumtemperatuur (80o), en stopt dan met verwarmen. Als ik er daarna heel veel litertjes uithaal (ik schat grofweg de helft) staat de thermometer nog steeds strak op 80. Ik zou dan uiteraard graag zien dat-ie verder gaat met verwarmen, er is tenslotte een sloot koud water ingegaan. Dat doet-ie echter niet... is dat normaal? Moet ik hem dan daadwerkelijk eerst verder leegtrekken voor-ie weer gaat opwarmen? Of wacht-ie tot de collector op het dak onder het kookpunt is o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:49:
Met dit weer zit m'n 75l AGPA zonneboiler vrij snel op z'n maximumtemperatuur (80o), en stopt dan met verwarmen. Als ik er daarna heel veel litertjes uithaal (ik schat grofweg de helft) staat de thermometer nog steeds strak op 80. Ik zou dan uiteraard graag zien dat-ie verder gaat met verwarmen, er is tenslotte een sloot koud water ingegaan. Dat doet-ie echter niet... is dat normaal? Moet ik hem dan daadwerkelijk eerst verder leegtrekken voor-ie weer gaat opwarmen? Of wacht-ie tot de collector op het dak onder het kookpunt is o.i.d.?
Als het goed is komt het koude water onderin het vat binnen. De temperatuursensor zit waarschijnlijk in een dompelbuis aan de bovenzijde. Daar blijft de temperatuur langer hoog. Overigens zou ik de temperatuur hoger zetten dan 80 graden, dan heb je toch weer iets meer speling en slaat de zonneboilerpomp ook weer eerder aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:10:
[...]

Als het goed is komt het koude water onderin het vat binnen. De temperatuursensor zit waarschijnlijk in een dompelbuis aan de bovenzijde. Daar blijft de temperatuur langer hoog.
Oftewel halverwege de dag warm water gebruiken zorgt niet voor een betere benutting van zonnewarmte. Jammer.
Overigens zou ik de temperatuur hoger zetten dan 80 graden, dan heb je toch weer iets meer speling en slaat de zonneboilerpomp ook weer eerder aan.
Ik zou wel willen maar ik heb geen knopjes, helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:15:
[...]

Oftewel halverwege de dag warm water gebruiken zorgt niet voor een betere benutting van zonnewarmte. Jammer.

[...]

Ik zou wel willen maar ik heb geen knopjes, helemaal niets...
Misschien een keer op zoek naar een installateurshandleiding? Of heb je de stuurprint al bekeken. Daar zitten vast wel instelpotjes op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RemcoDelft schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:49:
Een 2e grotere 'bufferboiler' een idee?
Zo kan je met minder weer toch een hoge temperatuur bereiken en heb je met goed weer een grotere buffer.
Dit kan met temperatuurgeregelde kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zoooo gisteravond was de temp 83 graden. Vanmorgen na twee douchebeurten nog 76 toen ik wegging. Verschil tussen gisteren ~8:00 en vandaag ~zelfde tijd 0,041m3 gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 23-05-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:38:
Zoooo gisteravond was de temp 83 graden. Vanmorgen na twee douchebeurten nog 76 toen ik wegging. Verschil tussen gisteren ~8:00 en vandaag ~zelfde tijd 0,041m3 gebruikt.
:? Waarom verbruik je gas terwijl je boilervat op 83 graden staat? Hoe hoog heb je de warmwater aanvoertemp van je ketel wel niet staan dat die 83C en 76C nog niet genoeg vindt en gaat bijstoken? Bovendien wordt dat warme water daarna dan weer teruggemixt naar max. 60 graden en daarna nog een keer door je mengkraan (of zelf met warm en koud water kraan) terug gebracht naar 40C of minder wat uit je douchekop komt, dus een totaal zinloze 0,041m3 gas. 8)7 Ik verbruik al een tijd 0m3 gas, want de cv-ketel staat gewoon uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:27:
[...]
:? Waarom verbruik je gas terwijl je boilervat op 83 graden staat? Hoe hoog heb je de warmwater aanvoertemp van je ketel wel niet staan dat die 83C en 76C nog niet genoeg vindt en gaat bijstoken? Bovendien wordt dat warme water daarna dan weer teruggemixt naar max. 60 graden en daarna nog een keer door je mengkraan (of zelf met warm en koud water kraan) terug gebracht naar 40C of minder wat uit je douchekop komt, dus een totaal zinloze 0,041m3 gas. 8)7 Ik verbruik al een tijd 0m3 gas, want de cv-ketel staat gewoon uit.
Gasfornuis/oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, dat kan natuurlijk! Maar omdat PcDealer het verbruik meldde in verband met 2 douchebeurten ging ik er vanuit dat hij het daarover had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:54:
[...]

Misschien een keer op zoek naar een installateurshandleiding?
Ik heb nooit een handleiding kunnen vinden (typenummer is al lastig).
Of heb je de stuurprint al bekeken. Daar zitten vast wel instelpotjes op.
Gisteren gekeken: er zit niks op wat in te stellen is... 't Is niet anders. Ik denk dat dit het goedkoopste is wat ze konden vinden, de hele wijk heeft die dingen sinds het gebouwd is.
flippo765 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:39:
[...]
Een 2e grotere 'bufferboiler' een idee?
Als huurder niet ;)
Maar los daarvan zou ik hier niet snel in investeren, ik wil er nog wel eens aan rekenen wat de winst nou is, veel kan het niet zijn. Met name omdat de CV-ketel vanwege z'n warmhoudfunctie aan de buitenkant warmer aanvoelt dan de boiler, en dus gas verbruikt om warm te blijven. M'n intuitie zegt dat het beter was geweest de isolatie van de boiler om de ketel te plaatsen, en de rest weg te laten.
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:25:
[...]
Yep, dat kan natuurlijk! Maar omdat PcDealer het verbruik meldde in verband met 2 douchebeurten ging ik er vanuit dat hij het daarover had.
Ik ging ervanuit dat-ie het over water had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Je kan toch alsnog je ketel na-isoleren, er is iemand hier op het forum die er een hele geisoleerde kast omheen gebouwd heeft. (wie weet ik zo ff niet meer)
Je kan ook de warmhoudfunctie uitzetten, je hebt toch al een boiler die water warm houdt?

Ik weet niet wat voor installatie het is, maar het ziet er nu toch echt naar uit dat je 'last' hebt van stagnatie en de buffer te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:27:
[...]
Hoe kook jij? Inderdaad mijn verbruik was inclusief koken. Volgens mij wordt het water uit de boiler afgekoeld met koud water tot 50 graden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier inmiddels 300 liter water op 82 graden and still rising!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
Heb hier al een paar keer de 90 graden aangetikt met 200 liter. Heb gisteren en vandaag al weer warmte afgevoerd naar de cv-buffer in de schuur. Die is al weer een paar graadjes warmer (2000 liter)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 19:27:
Hier inmiddels 300 liter water op 82 graden and still rising!!!!!
mkleinman, ik heb momenteel ook een 300l boiler met 48 pijpen in gedachten. Hij blijkt dus lekker warm te kunnen worden, zelfs in Lelystad ;)

Hier is de boiler om 5 uur 's middags al op 95 gr. Al 3 dagen op rij...Daar had dus ook een groter vat aan kunnen hangen (nu 110 l).

edit:
@kockie: hoe warm is het buffervat in sep/okt wanneer je het weer nodig gaat hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 24-05-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:34:
[...]

mkleinman, ik heb momenteel ook een 300l boiler met 48 pijpen in gedachten. Hij blijkt dus lekker warm te kunnen worden, zelfs in Lelystad ;)

Hier is de boiler om 5 uur 's middags al op 95 gr. Al 3 dagen op rij...Daar had dus ook een groter vat aan kunnen hangen (nu 110 l).

edit:
@kockie: hoe warm is het buffervat in sep/okt wanneer je het weer nodig gaat hebben?
Gaan die twee vlakke plaatcollectoren toch weg? Er kan veel veranderen in een paar maanden ;) Overigens zou je kunnen overwegen om een tweede boiler in serie met de andere te zetten. Met een beetje slimme regeling heb je dan aan je huidige collectoren genoeg. Ze worden nog wel eens aangeboden op marktplaats.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, zet er maar wat bij... ik heb een 380 liter cooker in huis
in skagen zal het ook wel gaan koken
92,3 graden hier, maar geen stagnatie, want dat is voor sitting ducks

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2012 22:03 . Reden: warme baby badjes in de tuin scoren ook goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:02:
ja, zet er maar wat bij... ik heb een 380 liter cooker in huis
in skagen zal het ook wel gaan koken
92,3 graden hier, maar geen stagnatie, want dat is voor sitting ducks
hier nog geen stagnatie, wel tropisch woongebied op zolder waar atagje staat opgesteld :)
droogt de was sneller ...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaar ook dat die van mij vol gepropt zit met isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
@hansdegit: geen idee. De houtvergasser draait pas vanaf januari. Heb dus nog geen enkel idee hoeveel warmte ik in de buffer op ga slaan. Die warmte is overigens zo opgebruikt. Verzorgt verwarming van 2 huizen en SWW van 1 huis. Er staat een uitbreiding op het verlanglijstje van 2000 naar 6000 liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

flippo765 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:20:
Je hebt in je tuin ruimte voor een zwembad, kan je er niet een soort ketelhuis naast bouwen?
Hierin plaats je je boilervat, en dan kan je er ook nog een collector op kwijt.
Enige is dat je hem onwijs goed moet isoleren en de leidingen ervanaf/naartoe ook.
Je behoud dan wel de ruimte in huis.
Er staat een huisje aan de voetkant van het zwembad met de zwembadpompinstallatie erin. Dat huisje wordt al vervangen door een flink grotere, waar wel panelen op het dak kunnen. Enige grote probleem is dat die dan richting noord gaan staan, omdat de schuur richting zuid tegen een houtwal met bomen van 15m staat.

De beste opbrengst op een nog voor panelen beschikbare plek heb ik dus op het huis aan de kopse kant van het zwembad gelegen. Maar dan moet ik dus warm water transporteren naar de pomp in het huisje toe, wat ongeveer 15 meter is...

Wat ik ook kan doen is parasols neerzetten van sundiscs >:)

[ Voor 1% gewijzigd door MikeWazowski op 24-05-2012 23:52 . Reden: URL specifieker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

ontdekt dat de pomp van de zonneboiler niet meer draait. temp van vat 30 graden en collector boven de 100 graden. Pomp is heet terwijl de leidingen koud zijn.
Ik heb wat zitten googlelen. Hij kan gewoon stuk zijn , er kan lucht in zitten of hij zit vast.
Omdat laatste te controleren moet je de pomp as draaien. Om daar bij te komen moet je kapje weghalen.

Nu is mijn vraag: kan ik met druk op het systeem het kapje van de pomp verwijderen om bij de pompas te komen ?? Ik wil niet dat de vloeistof me om de oren spuit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mijn zonneboiler staat geschakeld met een calenta van remeha.
deze ketel heeft een zonneboiler sensor die op de aanvoerleiding van ZB naar ketel zit en de watertemperatuur meet.

op de boiler van de ZB zit ook een temp. sensor. deze geeft een hogere temp aan (logisch, want de aanvoerleiding koelt af als er een tijdje geen water stroomt).

kan ik de sensor op de boiler naast de huidige aansluiting de zb controller ook (parallel) op de remeha aansluiten, als beide sensoren vergelijkbare karakteristieken hebben? of krijg ik dan een soort kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
wiljan_M schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:22:
Nu is mijn vraag: kan ik met druk op het systeem het kapje van de pomp verwijderen om bij de pompas te komen ?? Ik wil niet dat de vloeistof me om de oren spuit ;-)
Bij een verwarmingspomp kun je de schroef eruit draaien. Het zal wel iets gaan lekken, maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat er water uitspoot. Zet er wel even een bakje onder.

Als ie pas nog gedraaid heeft, kan ik het me eigenlijk niet voorstellen dat ie is vastgelopen, maar kijken kan nooit kwaad. Gebruik een grote platte schroevendraaier om het asje een zetje te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
ontdekt dat de pomp van de zonneboiler niet meer draait. temp van vat 30 graden en collector boven de 100 graden. Pomp is heet terwijl de leidingen koud zijn.
Ik heb wat zitten googlelen. Hij kan gewoon stuk zijn , er kan lucht in zitten of hij zit vast.
Omdat laatste te controleren moet je de pomp as draaien. Om daar bij te komen moet je kapje weghalen.

In principe kan dat gewoon ja. Heb ik bij een CV pomp al meerdere malen gedaan, en ik geloof niet dat die zoveel verschillen van elkaar. Er kan wel een klein beetje vloeistof uitlopen, maar dat is in de loop der tijd gewoon een beetje langs de pakkingen rond de as gelopen, en komt niet direct uit je leidingen zegmaar.

Gewoon voorzichtig zijn en als er iets begint te spuiten snel weer terugdraaien. ;) Wie niet waagt....
Het ergste wat kan gebeuren is dat er een beetje vloeistof uit spuit.

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 27-05-2012 11:58 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:45:
mijn zonneboiler staat geschakeld met een calenta van remeha.
deze ketel heeft een zonneboiler sensor die op de aanvoerleiding van ZB naar ketel zit en de watertemperatuur meet.

op de boiler van de ZB zit ook een temp. sensor. deze geeft een hogere temp aan (logisch, want de aanvoerleiding koelt af als er een tijdje geen water stroomt).

kan ik de sensor op de boiler naast de huidige aansluiting de zb controller ook (parallel) op de remeha aansluiten, als beide sensoren vergelijkbare karakteristieken hebben? of krijg ik dan een soort kortsluiting?
Een sensor is gewoon een temperatuurgevoelige weerstand. Als je twee weerstanden parallel zet wordt de totale weerstand lager (Wet van Ohm) Je kan de sensor dus niet ongestraft parallel zetten.

Het kan zijn dat de ZB-controller de collectortemperatuur te hoog vindt en daarom uitschakelt.

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 27-05-2012 12:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ericplan: wat ik bedoel is dat 1 sensor aan 2 controllers aangesloten wordt( dus zowel aan de ZB controller als aan de calenta)
kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:13:
@ericplan: wat ik bedoel is dat 1 sensor aan 2 controllers aangesloten wordt( dus zowel aan de ZB controller als aan de calenta)
kan dat?
Nee, kan helaas ook niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik weet het niet, ik zou het niet doen inderdaad.
De weerstand moet exact gemeten worden. Al ga je hier nu een ander apparaat bij aansluiten zou de weg van de minste weerstand wel eens heel onvoorspelbaar via dat andere apparaat kunnen zijn.
Je gaat eigenlijk twee apparaten aan elkaar verbinden op een manier waarop ze niet ontworpen zijn.
En als het al zou kunnen moeten ze inderdaad exact dezelfde karakteristiek hebben.

Ik zou het niet doen.

Is het stuk van de leiding heel dicht bij de boiler niet bijna net zo warm als het boilervat? Kun je daar die sensor niet plaatsen?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:15
Ik kijk net even naar de temperatuur van mijn nefit zonneboiler systeem (2-110), geeft deze een temperatuur aan van 104 graden. Nou ben ik een weekendje weg geweest en schijnt de zon heel fel, ik zou denken dat de temperatuur nooit hoger kan zijn dan 100 graden. Kan die 104 graden kloppen (het is echt de temp die aangegeven wordt voor de boiler, niet voor de panelen) , hoe kan dat dan en kan het kwaad?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/14042594/boiler%20104.jpg

De installatie staat ingesteld dat de max temperatuur van de boiler 85 graden is en van de panelen 130.

[ Voor 21% gewijzigd door ricdijk op 28-05-2012 17:14 . Reden: Foto gemaakt, staat nu op 104 voor boiler. twijfel nu of ik het net wel goed gezien heb, 104 weet ik zeker ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Dat is mogelijk als de druk in de boiler ook stijgt waardoor het kookpunt van het water verhoogt.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Iemand die nog wat meer buizen wil? Ik heb nog 1 zonnecollector over met 24 buizen.

http://link.marktplaats.nl/563712287.

[ Voor 26% gewijzigd door Edwin de Jonge op 28-05-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37

Waarschijnlijk zit er een luchtbel in je installatie/collector of de pomp heeft het begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Edwin de Jonge schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:39:
[...]

Waarschijnlijk zit er een luchtbel in je installatie/collector of de pomp heeft het begeven.
Het bleek inderdaad lucht te zijn.
Een halfjaar na de installatie (2,5 jaar geleden) heb ik hem nog een keer laten doorspoelen omdat er lucht in zat.
en nu dus weer lucht en wel zoveel dat de pomp de vloeistof niet meer rond pompte.
Pagina: 1 ... 4 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.