Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mooi dat het opgelost is. Heb je geen (automatische) ontluchter met kraan op het hoogste punt van je installatie? Of kan je daar niet bij?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zonneboiler heerlijk is tie toch
net lekker gedouched, het gas al langdurig uit.
al die kWhs in het net pompen spreekt me toch veel minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Stekker van de cv ligt er hier al een week uit :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

ericplan schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:22:
Mooi dat het opgelost is. Heb je geen (automatische) ontluchter met kraan op het hoogste punt van je installatie? Of kan je daar niet bij?
Geen ontluchter. Ik had altijd begrepen dat een automatische ontluchter niet mogelijk is omdat de vloeistof zo warm kan worden dat het over kan gaat in stoom. Of zit ik nu helemaal fout?

Maar hoe er nou weer lucht in kan komen ? Heeft er misschien altijd al ingezeten. Met een systeem druk van 2 bar kan het toch niet van buiten komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Bij een systeem van 2 bar ligt het kookpunt op 120 graden, weet niet of de installatie zo heet wordt op een hete dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
wiljan_M schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:40:
[...]

Geen ontluchter. Ik had altijd begrepen dat een automatische ontluchter niet mogelijk is omdat de vloeistof zo warm kan worden dat het over kan gaat in stoom. Of zit ik nu helemaal fout?

Maar hoe er nou weer lucht in kan komen ? Heeft er misschien altijd al ingezeten. Met een systeem druk van 2 bar kan het toch niet van buiten komen ?
Er zit bij mij een afsluiter met daarop een automatische ontluchter. In principe staat de kraan altijd dicht. Water bevat altijd een beetje lucht en al die kleine belletjes verzamelen zich op het hoogste punt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:03
Ik heb een vraagje over het warmteverlies van een zonneboiler. Bij mijn nieuwbouwwoning (net opgeleverd) is een zonneboiler (zuideuropees systeem) geïnstalleerd op het garagedak. Dit was een standaard "gratis" duurzame optie die meegeleverd is bij de garage. Deze was gisteren tegen de avond iets van 70 graden en toen ik vanmiddag om ca. 14:00u in de woning kwam was deze afgekoeld tot 20graden (het was wel heel koud buiten, ca 9 graden). Dus in de nacht zonder dat er verbruik is, omdat we er nog niet wonen is de temperatuur 50 graden gezakt. Ik vind dit wel heel veel. Dat betekend dat elke avond de opgewekte warmte volledig verloren gaat en gedurende de dag weer geheel moet worden opgewekt.

De boiler is degene rechts op de foto op deze pagina.
http://mijn-zonneboiler.nl/img-zonneboiler-voor-buiten.html

Een ander nadeel is dat de aan en afvoerleiding naar het vat open en bloot in de buitenlucht hangt en ca. 5m over het garagedak heen loopt. Dit is heel vorstgevoelig natuurlijk. De oplossing die daarvoor aangegeven wordt is een aangebracht termolint langs de aan- en afvoerleiding en een verwarmingselement in de boiler. Kortom zoals het ernaar uitziet kost dit systeem in de winter alleen maar energie...

Mijn vragen:
  1. Is het normaal dat een dergelijk systeem zijn warmtecapaciteit vrijwel geheel verliest.
  2. Hoeveel verliest een boilervat dat binnen staat gemiddeld gedurende de nacht. Een boiler die dus met een spiraal wordt opgewarmd en waarbij de vacuumbuizen in een gesloten systeem functioneren.
Ik snap dat deze laatste vraag afhankelijk is van het boilervat en de temperatuur in het vat. Ik ben meer op zoek naar jullie ervaringen.

Ik heb overigens ook 3 zonnepanelen op het dak liggen (ook een standaard duurzame optie), aangesloten op een soladin 600. Op dit moment nog even geen idee van de wp waarde van de panelen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11223724/IMG-20120516-WA0000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
@Civil: mijn Atag Qsolar heeft een verlies in temperatuur van rond de 2 graden Celsius gedurende een nacht (ooit gemeten, zo even uit mijn hoofd). Mijn buffervat is wel 380 liter.

Of jouw warmteverlies 'normaal' is? persoonlijk vind ik dat het zeker niet normaal is, maar goed, ik heb geen ervaring met zo'n zuid-europees systeem in noord-europa ;)

Maar zeker weten dat er geen verbruik is? Door bv warm tapwater te benutten stroomt koud water het buffervat in en koelt dus het vat af.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
NielsTn schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:03:
Maar zeker weten dat er geen verbruik is? Door bv warm tapwater te benutten stroomt koud water het buffervat in en koelt dus het vat af.
Ja dat weet ik heel zeker :)

Zelfs als we zouden willen, we kunnen nog nergens warm water aftappen in het huis. Er is momenteel één mengkraan in het huis en die geeft nog geen warm water.

Overigens misschien nog goed te vermelden dat de capaciteit van het vat 165 liter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Civil schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:23:
[...]

Ja dat weet ik heel zeker :)

Zelfs als we zouden willen, we kunnen nog nergens warm water aftappen in het huis. Er is momenteel één mengkraan in het huis en die geeft nog geen warm water.

Overigens misschien nog goed te vermelden dat de capaciteit van het vat 165 liter is.
Is het vat wel gevuld? Waar wordt gemeten? Mbt verbruik in de winter. Je hebt natuurlijk geen pomp nodig bij deze systemen, dus dat bespaar je.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
ericplan schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:26:
[...]

Is het vat wel gevuld? Waar wordt gemeten? Mbt verbruik in de winter. Je hebt natuurlijk geen pomp nodig bij deze systemen, dus dat bespaar je.
Of het gevuld is, dat mag ik hopen van wel. Aangezien de warmwatervoorziening op dit moment niet functioneert is jouw suggestie nog niet eens zo'n vreemde, wellicht dat de aanvoer naar het vat op één of andere manier nog niet geopend is door de bouwer. Tijdens de oplevering afgelopen vrijdag hebben we niet al te veel aandacht besteed aan het boilersysteem en de warmwatervoorziening. Aangezien de enige kraan in het huis op dit moment een kraan in de garage is.

De temperatuur die nu aangegeven wordt, staat op het bedieningskastje. De temperatuur zal in het vat gemeten worden, waar dat precies is, dat is mij onbekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Civil op 03-06-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@civil: wellicht dat de temp. sensor gewoon ook werkt met een leeg vat? en jedus warme lucht meet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Civil schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:07:
Ik heb een vraagje over het warmteverlies van een zonneboiler. Bij mijn nieuwbouwwoning (net opgeleverd) is een zonneboiler (zuideuropees systeem) geïnstalleerd op het garagedak. Dit was een standaard "gratis" duurzame optie die meegeleverd is bij de garage. Deze was gisteren tegen de avond iets van 70 graden en toen ik vanmiddag om ca. 14:00u in de woning kwam was deze afgekoeld tot 20graden (het was wel heel koud buiten, ca 9 graden). Dus in de nacht zonder dat er verbruik is, omdat we er nog niet wonen is de temperatuur 50 graden gezakt. Ik vind dit wel heel veel. Dat betekend dat elke avond de opgewekte warmte volledig verloren gaat en gedurende de dag weer geheel moet worden opgewekt.

De boiler is degene rechts op de foto op deze pagina.
http://mijn-zonneboiler.nl/img-zonneboiler-voor-buiten.html

Een ander nadeel is dat de aan en afvoerleiding naar het vat open en bloot in de buitenlucht hangt en ca. 5m over het garagedak heen loopt. Dit is heel vorstgevoelig natuurlijk. De oplossing die daarvoor aangegeven wordt is een aangebracht termolint langs de aan- en afvoerleiding en een verwarmingselement in de boiler. Kortom zoals het ernaar uitziet kost dit systeem in de winter alleen maar energie...

Mijn vragen:
  1. Is het normaal dat een dergelijk systeem zijn warmtecapaciteit vrijwel geheel verliest.
  2. Hoeveel verliest een boilervat dat binnen staat gemiddeld gedurende de nacht. Een boiler die dus met een spiraal wordt opgewarmd en waarbij de vacuumbuizen in een gesloten systeem functioneren.
Ik snap dat deze laatste vraag afhankelijk is van het boilervat en de temperatuur in het vat. Ik ben meer op zoek naar jullie ervaringen.

Ik heb overigens ook 3 zonnepanelen op het dak liggen (ook een standaard duurzame optie), aangesloten op een soladin 600. Op dit moment nog even geen idee van de wp waarde van de panelen.

[afbeelding]
Heb je misschien last van ongewenste circulatie? Dat wil zeggen dat je warm water gewoon begint te stromen terwijl er geen warm water vraag is. Dit kan je simpel controleren door de warm water buis te voelen terwijl je langere tijd geen warm water hebt gebruikt. Is die warm dan heb je een ongewenste stroming en dan moet er een terugslagklep worden geplaatst om het op te lossen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een toekomstig huis ben ik me aan het oriënteren op zonneboilers.
Daarbij probeer ik in te schatten of te berekenen wat de optimale grootte is voor het opslagvat.
Vaak zie ik in discussies opmerkingen en tips die neerkomen op "hoe groter, hoe beter".

Nu vond ik dit onderzoek: http://www.ideg.info/media/docs/zonneboilersimulaties.pdf en dat geeft toch een ander beeld.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Is dit onderzoek correct of is het achterhaald of bevat het vreemde uitgangspunten, waardoor de uitkomsten minder goed bruikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
KifArU schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:43:
Daarbij probeer ik in te schatten of te berekenen wat de optimale grootte is voor het opslagvat.
Vaak zie ik in discussies opmerkingen en tips die neerkomen op "hoe groter, hoe beter".

Nu vond ik dit onderzoek: http://www.ideg.info/media/docs/zonneboilersimulaties.pdf en dat geeft toch een ander beeld.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Is dit onderzoek correct of is het achterhaald of bevat het vreemde uitgangspunten, waardoor de uitkomsten minder goed bruikbaar zijn?
Het onderzoek gaat alleen over gebruik van zonneboilers voor warm drinkwater. In een nieuwbouwhuis zou je een zonneboiler prima kunnen inzetten in combinatie met LTV (lage temperatuur verwarming) bij radiatoren of vloerverwarming. In combinatie met slimme plaatsing van ramen op het zuiden kan dan een fikse gasbesparing gerealiseerd worden.
Kijk dus eerst wat je wil en wat er kan bij je toekomstige huis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zon-cv springt hier af en toe gewoon nog bij,
met de pui open en de avond met een koude noordzee, is het nog niet echt zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:51:
de zon-cv springt hier af en toe gewoon nog bij,
met de pui open en de avond met een koude noordzee, is het nog niet echt zomer.
Doe je de pui toch dicht? Hier staat het ding een maand uit. Gemiddeld binnen 22 graden. De zb staat nu op 51 graden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee want ik leef graag half buiten want het is zomer,
maar ook andere dagen met de pui dicht gebeurt het.
de zee is trouwens pas 10-14 graden, brrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CV staat hier nog wel op standby maar hoeft gelukkig niet bij te springen.

Heeft iemand trouwens een adres waar ik een SR728C solar controller kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die reageren alleen niet op mails ;(

Ik krijg trouwens allerlei virus meldingen als ik hun site bezoek op dit moment.

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 12-06-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:56
KifArU schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:43:

De PV-installateurs die hier een paar weken geleden waren, hadden een standaard rekensommetje voor de grootte van een zonneboiler. Is je verbruik bv. 100m3 water per jaar dan is het verbruik warm water per dag 100 liter en dus kies je een zonneboiler van 100-120 liter). Bij 200m3 verbruik ga je naar een 200 liter boiler enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Snowmiss schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:22:
[...]

De PV-installateurs die hier een paar weken geleden waren, hadden een standaard rekensommetje voor de grootte van een zonneboiler. Is je verbruik bv. 100m3 water per jaar dan is het verbruik warm water per dag 100 liter en dus kies je een zonneboiler van 100-120 liter). Bij 200m3 verbruik ga je naar een 200 liter boiler enzovoort.
Dan heb je het alleen over consumptiewater. Nieuw huis = vloerverwarming(LTV)? = Zonneboiler met verwarmingsondersteuning?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn op dit forum nog zelfbouwers van zonneboilers waar ik eens mag komen kijken ?

om te leren en eventueel doe het zelf fouten te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:40:
zijn op dit forum nog zelfbouwers van zonneboilers waar ik eens mag komen kijken ?

om te leren en eventueel doe het zelf fouten te vermijden
100% zelfbouw? of (semi) zelf geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog 2 driehoeken op het dak vrij waar ik geen pv panelen kan leggen daar ga ik zelfbouw zonne(boiler)panelen maken

probeer een beetje in dezelfde stijl als pvpanelen te doen.

Voor binnen wil ik in een kast een grote boiler/buffer neerzetten en elektrisch eventueel naverwarmen.

Als als de zaak te warm wordt heb ik ook nog 50mtr vloerverwarmingslang in de tuin(zitkuil) gelegd om eventueel te koelen.

Mijn nog te beantwoorden vragen zijn
1- waar ga ik de zonneboiler mee vullen. ( als de warmte wisselaar in de boiler stuk gaat wil je geen antivries in de water)
2- hoe hou je deze op druk.
3- welke regelingen en kleppen zal ik toepassen.
4- welk merk boiler/buffer met 2 en of 3 spriralen ga ik toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Is het mogelijk om vlakkeplaat collectoren met buizencollectoren te combineren, of wordt een vacuumbuis véél en véél heter dan een plaat?

De reden van de vraag:
Nu hebben we 2 vlakkeplaatcollectoren van 2m x 1m landscape. We willen uitbreiden. Zo op het eerste geziht kunnen we geen vlakkeplaat meer kwijt, dus als we nu één van die collectoren vervangen voor een groter exemplaar met heatpipes, zijn we ook geholpen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:53:
Voor binnen wil ik in een kast een grote boiler/buffer neerzetten en elektrisch eventueel naverwarmen.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de reden hierachter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

RemcoDelft schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:16:
[...]

Ik ben heel nieuwsgierig naar de reden hierachter...
Pv overschotten ?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, streven is na een jaartje uitproberen van de gasmeter afscheid te nemen.

afgelopen winter hebben we al veel plezier gehad van elektrische vloerverwarming en pelletkachel

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: volgens mij wordt een vacuumbuis vooral in de winter warmer dan een vlakkeplaat. Ik ga mijn colllector uitbreiden met horizontale doorstroom vacuumbuizen op de zuidmuur. extra veel opbrengst in de winter, een beetje extra in de zomer (dan heb ik toch al genoeg). wie weet is dat voor jou ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik ben er wel uit, denk ik. Ik doe de vlakkeplaat collectoren weg en zet 6m2 aan vacuumbuizen op het dak. Moet voldoende zijn voor een 200l vat, toch? Nu mijn installateur nog zo gek zien te krijgen om het te plaatsen. Ik denk dat ik de spullen bij Johan ga kopen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
hansdegit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:07:
Moet voldoende zijn voor een 200l vat, toch?
Is behoorlijk ruim voor 200l is mijn ervaring. Ik heb dezelfde situatie en heb al een paar dagen warmte moeten afvoeren naar de buffer van mijn houtcv.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
36 buizen?

In de zomer geloof ik het wel, dan maar wat stagnatie. Maar het gaat me vooral om de winter. Met 36 buizen op zuidwest krijg ik (of eigenlijk: de zon) een grotere boiler niet boven de 40gr lijkt me.
Hoe is dat bij jou in de winter?

edit: je schrijft "moeten afvoeren". Waarom moeten?

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 26-06-2012 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: ik weet niet onder welke helling de buizen liggen, maar een steile helling is goed voor meer warmte in de winter (en minder in de zomer).
daarnaast lijkt het me een beetje zonde om 2 collectoren weg te doen. Als je op een andere plek er 1 bij kan plaatsen (b.v. plat op een muur) ben je denk ik voor een vergelijkbare bedrag verder op weg.

ik heb nu 2x200 liter met 56 buizen op oost-oost-zuid-oost (105graden tov noord) op een hh van 36 graden en een schoorsteen die vanaf 1400 uur (deel) schaduw geeft. vanaf begin mei dekt dit grotendeels de warmte behoefte (incl. verwarming).

Ecowoman heeft 72 buizen op zuid (30graden hh) op 500 liter. en ook veel plezier hiervan in de winter. bij mijn situatie moet ik er nog ca.40-50 buizen op de muur op zuid (met wat boomschaduw) bijplaatsen om op dezelfde ratio te komen.

als je inde zomer overcapaciteit hebt en bang bent voor stagnatie kan je de opbrengst volgens mij remmen door een hogere deltaT in te stellen (dus pas warmte naar de boiler afvoeren bij b.v. 15-20 graden temp. verschil ipv 3-6 graden in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans krijgt geen stagnatie, want hij heeft een gezin.
ik ook, en ik jakker er onnoemelijk veel heet water doorheen met een kleine, hotfill-was en badjes.
ik heb met zeer grote vlakke plaat nog geen stagnatie gezien, omdat alles slim getimed vanzelf aangaat.
aan het eind van de dag of na 14:00u is de boiler het warmst, dit afromen is slim.
stagnatie is meer een niveau aanduiding van niet kunnen of willen doordenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@BarryH
ja, eens. Is ook wel een beetje zonde, maar ik kan niet veel anders in mijn optiek.
Aan de muur krijg ik vergunningtechnisch niet rond. En ik wil dat mijn buren niet aandoen.

Als je de foto van ons dak ziet (http://members.quicknet.n...eakers/west1hgpanelen.jpg) zie je dat ik daar geen ruimte meer heb om wat bij te plaatsen. De ruimte tussen de dakkapellen is 3m. Een buizencollector op die plek zou met zijn onderkant precies tussen de dakkapellen passen.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de buizencollectoren het beter doen in de winter tov vlakkeplaatcollectoren.

Het doel is om wat PV overschot te gebruiken voor CV ondersteuning wanneer de zon het niet in zijn eentje redt. Ik ben ervan overtuigd dat je met 36 buizen en een boiler van 200-300l in de zomer makkelijk uit de voeten kunt. Maar welk volume kan de zon in de winter opwarmen tot een graad of 45 in de winter (met 36 buizen)?

'k Ben overigens totaal niet bang voor stagnatie. Hoort erbij. De vraag is alleen: hoe reageert het systeem daarop?

Bijkomend voordeel van de omruilactie: de aanblik is wat symmetrischer en er kunnen weer 2 extra PV panelen op het dak.

Dak is 250gr WZW, hellingshoek 38gr.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 26-06-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: bij solar2all hebben ze een calculatietool waarmee je dit een beetje kan berekenen.
mij lijkt 36 vs 200 liter echt geen overkill bij ligging op ZWZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Thx. Zojuist berekening gedaan. Een vat van 200L neemt gemiddeld 25 graden in warmte toe per dag, als je 30 buizen aan het werk zet. In de winter is het leidingwater hier ongeveer 10 graden.

Wel jammer dat ze qua tvt rekenen met een stijging van de gasprijs van 15% per jaar. Soit, daar was het me niet om te doen.

edit: bij 40 buizen is de temp al met 34 graden gestegen.
Ik ga uit van 30 graden temp stijging, da's mooi.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 26-06-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:18:
hans krijgt geen stagnatie, want hij heeft een gezin.
ik ook, en ik jakker er onnoemelijk veel heet water doorheen met een kleine, hotfill-was en badjes.
ik heb met zeer grote vlakke plaat nog geen stagnatie gezien, omdat alles slim getimed vanzelf aangaat.
aan het eind van de dag of na 14:00u is de boiler het warmst, dit afromen is slim.
stagnatie is meer een niveau aanduiding van niet kunnen of willen doordenken.
Heel erg waar. Hansie stapte na een rondje fietsen vanmiddag om 17:00 onder de zonneboilerdouche. Water was op dat moment 89gr. Na het douchen was het gedaald tot onder de 70, maar hé, de collector staat naar het WZW te staren, dus toen de jongens om 19 uur gingen douchen was de temp alweer flink gestegen.

Het is wél een beetje een opgave hoor, om vrouwlief te motiveren om wasjes in de middag te plannen. Die cultuuromslag gaat nog wel even duren, ben ik bang.

Maareh; stagnatie is toch niet eng in een niet-leegloop systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
hansdegit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:39:
edit: je schrijft "moeten afvoeren". Waarom moeten?
Moeten is een groot woord... Ik voer de warmte af omdat anders de temperatuur van de boiler boven de 95 graden komt. Nu zet ik bij 85 graden de transportpomp van mijn houtcv in de schuur aan zodat de zb afgekoeld wordt. Het is ook gewoon leuk om te zien hoe daar dan de temperatuur stijgt :) Ben een beetje grafiekjesfreak }:O

Mijn collector met 54 buizen ligt nagenoeg op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
Vind het nog steeds zeer interesant wat we hier elkaar melden. _/-\o_

Wat ik niet terug gevonden heb, is de ervaring met 10-15m3 warmte buffer opslag.
Ik ben begonnen met rekenen wat ik nodig zal hebben, maar wil dat de vloerverwarming toch een groot deel van de winter gebruik kan maken van de opgeslagen warmte van de zomer. Heatpipes of/en plaatcollectoren om de warmte optevangen. Hoeveel en voor hoeveel dgn een buffer komt nog wel?

De opslag.
Een zak van 10m3 of meer? Wat kost dat en hoe weet ik welke betrouwbaar zijn? Iemand ervaring? Hoe verder isoleren?
Schuimbetonnen bak met isolatie? Iemand zo uitgevoerd? Is schuimbeton water dicht?

Waarschijnlijk zal ik de opslag niet onder het huis kunnen plaatsen en wil dit onder het terras gaan plaatsen.
Dit als een soort kelder. Maar wat is wijsheid? Iemand ervaring met dit soort buffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Lord Anubis:
http://www.sunsystems.nl/projecten-fotos/overwinteren

@kockie
Je zou verwachten dat je pomp er mee stopt bij een bepaalde boilertemperatuur. Maar dat vind je natuurlijk zonde van de warmte, dus voer je het af naar je bufferopslag. Is het zo goed verwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ja, aardig goed verwoord. Verder zorg ik er voordat de glycolprut niet te warm wordt. Kan nu nog onvoldoende met het warme water in de cv buffer doen. Bij helder, warm weer heb ik in huis geen verwarming nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

kockie schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:46:
[...]

Ja, aardig goed verwoord. Verder zorg ik er voordat de glycolprut niet te warm wordt. Kan nu nog onvoldoende met het warme water in de cv buffer doen. Bij helder, warm weer heb ik in huis geen verwarming nodig...
Kan je bij warm weer langer in de tuin blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Laatst online: 13-09 14:27

MikeWazowski

Look into my eye

Ik wil graag bepalen hoeveel oppervlak aan zonnecollectoren ik globaal nodig heb voor onze tapwater vraag. Hier zie ik een mooi schema wat dit kan bepalen. Ga ik uit van 3 personen (50L/dag - 60% dekking - Noord Ned. - OOZ - 25deg) dan kom ik op een 300L boiler met ongeveer 6 m2 aan panelen (en dan heb ik de zwembadverwarming nog niet meegerekend). Wat ik dan vreemd vind is dat bij de complete sets voor 2-4 personen ineens maar 2 m2 aangeboden wordt, 6 m2 is voor 5-8 personen. Hoe zit het nu - vraag ik nu zo veel :? ?

[ Voor 0% gewijzigd door MikeWazowski op 28-06-2012 22:38 . Reden: Thx PCDealer, was een typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MikeWazowski schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:41:
Ik wil graag bepalen hoeveel oppervlak aan zonnepanelen ik globaal nodig heb voor onze tapwater vraag.
Je bedoelt collectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*zucht*
ook in alkmaar een pv bedrijf met een grote kop `collectoren` in de zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MikeWazowski schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:41:
.... Hoe zit het nu - vraag ik nu zo veel :? ?
Hmm... heb niet zoveel vertrouwen in nederlandse installateurs... Zou eerder een duitse firma vertrouwen.
In elk geval, voor indicatie: ikzelf heb 380liter buffervat met 7,5m2 vlakkeplaat collectoren op het zuiden (hellingshoek ca 50 graden). (eenpersoon huishouden)

EricPVT heeft een soortgelijk systeem, met ook 7,5 m2 vlakkeplaat (3 persoon huishouden)

We beiden hebben hier overigens een Atag Qsolar. Tip: kijk of je ook warmte in wilt zetten voor verwarming. Ik ben van mening dat het aandeel warm tapwater beduidend lager impact heeft dan gasverbruik vermijden door inzet op CV :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

NielsTn schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:58:
We beiden hebben hier overigens een Atag Qsolar. Tip: kijk of je ook warmte in wilt zetten voor verwarming. Ik ben van mening dat het aandeel warm tapwater beduidend lager impact heeft dan gasverbruik vermijden door inzet op CV :)
Dank je. Ik begreep dat de algemene verhouding tap/CV warm water ongeveer 40/60 is, dus CV zou inderdaad een grotere impact moeten hebben. Probleem bij mij is dat ik (nog) geen LTV of vloerverwarming heb, het effect zal bij mij dus beperkter zijn. Maar omdat ik een combo wil maken met ons buitenzwembad zal ik CV indien mogelijk wel meenemen, omdat dit goed aansluit op de warmtevraag: in de zomer voor het zwembad, in de winter voor de CV. Alleen even kijken of ik wel zoveel dakoppervlak over heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hier heb ik ook alleen gewone radiatoren hoor. maar het kan dus wel, LTV verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

NielsTn schreef op zondag 01 juli 2012 @ 10:41:
hier heb ik ook alleen gewone radiatoren hoor. maar het kan dus wel, LTV verwarmen.
Kijk, dat is nou weer zo'n mooie praktische bevestiging van wat ik al vermoedde.

Ik heb de watertemperatuur van onze nieuwe HR-ketel ook terug gezet van 80 degC (sukkel van een installateur 8)7) naar 60 degC en ik krijg ons huis nog steeds prima warm. Ik verwacht dus dat het ook kan met nog lagere temperaturen, dat zie ik in de komende winter weer (na verlaging naar 60 degC waren de koude dagen op om nog verder te gaan). En al moet ik dan een radiator vervangen is niet erg, de huidige waar nog geen omkisting om zit zien er toch niet fantastisch uit ;)

Ik ga eens na wat voor oppervlak ik nuttig kan gebruiken en kijk dan wat voor installatie ik kan plaatsen, nu wat meer kijkend naar een systeem incl CV-verwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het zonneboiler systeem cv aankan en begrijpt, dan is bijwarmen met een warmtepomp ook een optie, of palletkachel etc. via de cv kring.
de boiler heb je dan al, met meerdere wisselaars, dus je moet niet alleen focussen op "de zonneboiler" maar op de start van een mooi systeem. de nederlandse douche-drinkwaterboiler is te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:37:
als het zonneboiler systeem cv aankan en begrijpt, dan is bijwarmen met een warmtepomp ook een optie, of palletkachel etc. via de cv kring.
de boiler heb je dan al, met meerdere wisselaars, dus je moet niet alleen focussen op "de zonneboiler" maar op de start van een mooi systeem. de nederlandse douche-drinkwaterboiler is te beperkt.
De warmte(energie)-mix in eigen huis.

Hoe kouder het cv water, hoe veiliger het is.
Zelf 'stook' ik het cv systeem niet hoger dan 50 graden en wanneer het niet vriest buiten zelfs op 45 graden.
Dit is nog met de originele radiatoren (1970) die nu na het isoleren een ruime overcapaciteit hebben.

Nu sparen voor de zonneboiler met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:37:
Het is duidelijk dat ik het niet in delen moet bekijken maar als compleet systeem - hierbij geswitched :).

We hebben een houtkachel in de huiskamer staan, dus dan is het misschien wel logisch om die te integreren in het CV-systeem (en er in de toekomst voor het gemak misschien een pelletkachel van te maken).
Daarnaast zat ik gisteren in de tuin en lijkt ons OOZ-zijdak niet de enige plek waar we zonnecollectoren kunnen plaatsen, we hebben ook nog een erker die staat op ZZW waar ik (denk ik) ook 2 collectoren op kwijt kan. Wanneer je eenmaal begint te denken, dan kan er ineens een hele hoop 8).
Een warmtepomp is geen optie. We zitten in waterwingebied en in de lagen waar ik wel wat mag doen schijnt er nogal corrosief water te zitten....

Enige (kleine?) praktische probleem wat ik dan zie ik het aanleggen en/of aanpassen van een buizensysteem in een bestaand huis. In principe loopt de schoorsteenbuis vlak langs de CV-kachel, maar moet ik er complete muren voor weg gaan slopen om het aan elkaar te kunnen knopen - hoewel, de pijp loopt ook dwars door onze zolderverdieping heen 8). Wel een geluk is dat onze bovenverdieping houtskeletbouw is, dus dat een en ander wel weer "makkelijk" te repareren is. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan - bruut hakken en daarna repareren?

Ik blijf zeker nog even lekker doordenken voordat ik uberhaupt iets ga bestellen :9

[ Voor 4% gewijzigd door MikeWazowski op 03-07-2012 11:23 . Reden: Nog de warmtepomp vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"sunhacker" quote :
inregelen rondom je boiler, de opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:58:
"sunhacker" quote :
inregelen rondom je boiler, de opslag
Ook die boiler heb je in alle maten, dus als alles daaromheen geregeld moet worden wat is dan je uitgangspunt qua grootte van de boiler om een optimaal systeem te krijgen?
Natuurlijk begrijp ik dat je voor elke boiler een optimaal systeem kan krijgen, maar ik doel op het optimale systeem voor mijn specifieke verbruik. Ik zal eens een eisenpakket opstellen, dan kan ik wat methodischer ontwerpen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Mike...: veel collectoroppervlak tov boilerinhoud zorgt voor hoge temperatuur, dus veel plezier van je systeem. maar ja, wel dakvlak nodig...
veel boiler zorgt voor het kunnen overbruggen van een langere periode met minder zon,
veel boiler met weinig collector: lage temperatuur, dus minder nut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
MikeWazowski schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:21:
[...]
Een warmtepomp is geen optie. We zitten in waterwingebied en in de lagen waar ik wel wat mag doen schijnt er nogal corrosief water te zitten....
Er zijn ook lucht-water warmtepompen ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Heb vandaag eindelijk maar eens actie ondernomen richting nuon.
Vorig jaar nieuwe intergas ketel met nefit zonneboiler laten installeren.
Merkte ik van het voorjaar dat de ketel toch aansloeg bij het douchen terwijl het vat op 80 graden zat.
Heb de nuon adviseur doorgegeven dat er een intergas "naverwarmen ombouwsetje" gebruikt moet worden om de koude inlaat temp door te geven aan de branderautomaat. Is enkel een ntc voeler voor 15mm buis, aansluitkabeltje en een tule, waarde misschien iets van 2 tientjes!
Ja ik ben zelf laat, maar hoort dit niet gewoon standaard te gebeuren?
Zo word je toch aardig wat (mijn geval nuon) gas afgetroggeld!
Ben benieuwd of dit vaker voorkomt bij minder alwetende zonneboilerklanten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet ook niet vragen aan iemand die houten schepen maakt, wat ie vind van stalen schepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Juist daarom zeg ik dit hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Eric heeft wel een beetje gelijk, maarja achteraf doe je er niks aan veranderen.

Ook jij hebt een beetje gelijk dat door ervaring van de Nuon er een goed product geleverd dient te worden
Ik denk niet dat je dit bij Nuon losgepeuterd krijgt tot je lang genoeg procedeerd en blijft betalen voor duur gas.

Het slimste lijkt mij zo snel mogelijk de oplossing van 20 piek te doen en de Nuon er wel voor aanschrijven maar niet op hun te gaan wachten want ondertussen loopt jouw gasmeter gewoon door.

De Nuon heeft genoeg advocaten in dienst om jou lang genoeg aan het lijntje te houden, voor jou is het kunst die advocaten zo lang mogelijk aan het lijntje te houden zonder dat het jouw geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

En denk eens aan al die tijd die je er aan besteed hebt om er over te denken het terug te gaan vorderen, om het hier te posten (dat is wel goed hoor!) én het dan ook nog eens echt te gaan terugvorderen - dan is die 20 euro peanuts :). Gewoon doen, het bespaart meteen.

De installateur (bekende landelijke keten) van mijn nieuwe HR-ketel had hem ook vrolijk op 80 graden laten staan, daar is een HR-ketel echt voor bedoeld 8)7. Gewoon zelf veranderen en het rondbazuinen bij anderen, zodat ze dit trucje steeds minder kunnen doen. Vorderen in wat voor vorm dan ook is voor dit soort kleine dingen verspilde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Met mijn lekenkennis vooral oa hier vergaard kon/kan ik iig Zelf constateren dat mijn installatie niet 100% rendeert zoals bedoelt.
Om de volledige efficiëntie van mijn ketel icm zonneboiler te gebruiken hoort er gewoon standaard zo'n ombouwsetje bij.
Dit hoort iedere professionele (zonneboiler) installateur te weten in mijn ogen.
De meeste energie die ik tot nu kwijt ben was het mij verdiepen in de technische aspecten vóór de aankoop.
Maak me nu verder ook niet druk!, één telefoontje naar Intergas en één telefoontje naar Nuonadviseur die tevens een mail van mij kreeg met de pdf van ombouwsetje.
Wacht rustig even de nuonreactie af, IK weet nu in ieder geval zelf wel hoe de installatie hoort te zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we de spot van ed en eduard niet vergeten, waarbij ed zich laat inschenken door een negerinnetje,
op het strand, het gaat om de eurootjes....
YouTube: Nuon "E-manager" commercial \[2012] | SpotSounds

nee, nuon daar gaat het niet om, zo willen we het niet, zo willen we de niet gesaldeerde afrekeningen niet,
en zo willen we de zonneboilers ook niet

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 20:07 . Reden: domme kolenboer met reclamebudget ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
@Eric: Dat is precies het voorbeeld waar ik op doel!
Krijg nog steeds kromme tenen bij dit soort marketing kul (kolder!)
Maar ik wilde toch nog even duidelijk maken dat je "professioneel geadviseerde installatie" dus niet altijd 100% geïnstalleerd wordt!!
Ergo; een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het gaat dus om de eurootjes he, niet vergeten,
maar niet voor jou, maar wel voor hun bonus.
ook de gemiddelde lease ketel van dit tentje verstookt gemiddeld veel gas, saillant veel zelfs,
terwijl de aanschaf zo goedkoop lijkt.(iets met integrale kostprijs lijkt niet te boeien)
ze staan allemaal met een afwijkende thermostaat aan (-2,5c), check maar eens bij vrienden en familie,
je weet wel die mensen die geen ketel kunnen kopen(dus leasen), maar wel een nieuwe auto.
en dan in 2 jaar helemaal in de knoei raken.(iets met crisis of zo)
echt, check het eens voor de lol als je iemand kent, met zo`n lease ketel.
(reset naar standaardwaarde is de oplossing op de ketel)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,hoi,
Nieuw hier, al heel veel gelezen maar zie nu door de bomen het bos niet meer.
We zijn ons aan het oriënteren op een zonneboiler. We willen onze hr combi vervangen en hebben nog een mooi stuk dak vrij op het zuiden.
We lopen tegen wat vragen aan. Misschien dat hier wat mensen zijn die, in ieder geval wat dit betreft, meer verstand hebben dan ik.
1. Hoe groot moet de opslag zijn?
Er zijn ongeveer 4 douche beurten per dag en er gaat regelmatig iemand in bad.
2. Welk systeem is goed (hottop of standaard)
3. Wat is er te zeggen voor ruimteverwarming
4. Wat betekend een zonneboiler voor het vermogen van je ketel
5. Wat ben je ongeveer kwijt aan een zonneboiler.

Alvast bedankt Nomoskar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kan je één tip geven: begin niet te klein. Hier hangt een Bosch systeem van 2 jaar oud, wordt volgende week vervangen door iets groters.

Zie de boiler als een opslag van warmte. En daar wil je zoveel mogelijk van profiteren. Dus denk bij een gezin van 4 personen aan een grote boiler (400 l) en gooi daar zoveel mogelijk zonneenergie in. What the heck, als je ruimte hebt voor meer, gooi er nog een 1000 L buffer tegenaan en ga daar je vloer mee verwarmen.

Laat je in ieder geval niet beperken tot douche-ondersteuning. De zon kan zoveel meer.

edit: regel ook meteen een douche WTW unit. Dan komt er geen kneiterkoud leidingwater in je boiler, maar rustig door het afvalwater verwarmd water van een graad of 25-30+.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 18-07-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pak de integrale kostprijs gedurende de levensduur,
neem 14 jaar voor een gasketel, + jaarverbruiken all in +onderhoud,
en 25 jaar voor de zonneboiler, een grotere (+onvoorzien 10% van de aanschaf)
aan de kust ook de cv erop of gewoon altijd + grote collector + wtw.

neem mij als voorbeeld, neem een lekker grote collector,
http://van.wijk.net/pvt/1.jpg
en vergeet het woord stagnatie, wie durft dat deze zomer nog te noemen.
met jonge kinderen die opgroeien, is het helemaal belangrijk de gasprijs van de afgelopen 10 jaar erop na te slaan, je verbruik zal dan zeker stijgen.

als je het geld nu niet hebt, voor de ideale keuze, dan heb je dat straks zeker niet meer,
daar zorgen de kolenboeren wel voor, die dan een directie heeft van mensen die nu minister zijn (el&i bijvoorbeeld)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 19:10 . Reden: zo werkt de bv nederland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@nomoskar: als je met een lage radiatortemperatuur je huis kan warm houden heeft cvondersteuning veel nut.
het mooie van cv ondersteuning is dat je de warmte gelijk kan gebruiken gedurende de dag en dus de boiler (of 2e boiler) op een lage temperatuur houdt. En dus veel warmte van buiten binnenhaalt.

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 18-07-2012 21:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt allemaal, ik had al rond zitten kijken en zie dan pakketten met een 120 liter boiler en dat lijkt mij wat aan de kleine kant. Heb ook de wolf HotTop gezien, heeft iemand daar een mening over of ervaring mee?
Wat ik me afvraag: voor we ons in het duurzaam storten hebben we hier nieuwe radiatoren geplaatst, 2 lage temperatuur radiatoren (jaga tempo) en één design, dat zal we geen lage temperatuur radiator zijn. Kun je op zo'n combinatie ook ruimte verwarming gebruiken?
En kunnen we het systeem ook later uitbreiden, bv nu hebben we geld voor zonneboiler, later uitbreiden met een combi of warmtepomp.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Iemand met deze club ervaring?
http://www.besparenopenergie.eu/page1.php
Wel erg lage prjizen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Site ziet er wat hobby-achtig uit, prijzen zijn exclusief BTW - maar wel leuk dat je een complete installatie incl warmtepomp kan kopen! Ik ben benieuwd of dit inderdaad wat is, ik bookmark hem even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ik heb een Nefit zonneboiler 1-110 met een sc-20 regeling.
Alles staat op mijn zolder,
Nu loop ik regelmatig naar boven om de temp te checken of het boilerwater warm genoeg is en ik de cv aan of uit moet zetten.
Ik wil een aan uitschakelaar van de cv in de badkamer maken,
Ik zou ook graag de temp daar kunnen zien, dan kan mijn vriendin ook niet meer klagen over te koud water en zelf de cv aan (of uit doen)
Iemand een idee hoe ik in de badkamer een display oid kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hang een temp sensor aan een leiding dicht bij je zonneboiler. Als je boiler heet is, voel je dat nl ook aan de heetwaterleiding die naar je ketel gaat. Denk aan een temperatuurgestuurd relais. Boiler beneden bepaalde drempelwaarde -> ketel aan; boiler heet genoeg -> ketel uit.

Zou je ook nog met tijdslots kunnen inregelen middels een schakelklok. Ik zou in de badkamer niets doen, die moet lekker strak blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Zoiets dacht ik ook aan,
maar de leiding wordt natuurlijk pas warmer als je de heetwaterkraan aanzet, of valt dit tempverschil mee?
Of een soort thermisch schakelaar die de cv aanzet als de temp van de warmwater aanvoer van de boiler onder een bepaalde temp komt.

Ach mijn badkamer is gedateerd en wil ik ooit nog gaan verbouwen, een verlengsnoer door het plafond en een aan en uit schakelaar zal in mijn geval niet misstaan,
op de overloop zou ik dit ook in een hoekje kunnen doen, kabelgootje en klaar.
Klik aan en uit sensor kan misschien ook, heb ik nog zat van liggen, maar die doen 4 watt sluipverbruik, grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tsja, weet je het verbuik van je ketel dan? Die van ons doet 7,5W.

Wat je zegt over het heet worden van de leiding is slechts ten dele waar. De hitte in de boiler wil eruit, dus zal dat via de leiding "proberen" (zal wel iets met toegenomen druk te maken hebben, ben geen loodgieter).

Ik neem aan dat je tussen je boiler en je ketel nog een mengventiel hebt zitten? Ga daar eens meten voor de grap. Hier is de leiding 35-40 graden op die plek en dan is er nog geen druppel heet water getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Ik heb een mengventiel voor de cv moeten plaatsten omdat die geen te heet water kan hebben als invoer.
Ik zet hem dus zsm uit als het boilerwater warm genoeg is.
Ik verbruik met cv aan 3-4 kuub gas als de cv uit is dan is dit rond de 0,5
Eigenlijk hoeft mijn cv alleen nog maar aan voor tapwater dat te koud is.
Verwarmen doe ik met een pelletkachel.
Wat voor setje met temp sensor zou passen? Draadloos is dan handigst lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pfff...Kijk eens bij Conrad, of een winkel met een betere zoekmogelijkheid.

Zelf heb ik een hygro/thermometer bij Karwei gehaald en de buitensensor op een leiding bevestigd, beetje geklemd tussen de buis en de isolatie. Maar die schakelt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Grappig hoor, de nieuwe heatpipes zijn nu (half tien 's avonds) nog 32 graden! Dat heb ik met de vlakkeplaatcollector nog nooit gezien, die ging in de zomer na een uur of 8 gewoon uit.

Wat ook zo leuk is: we hebben nu 2 temperatuursensors in de boiler. Eentje boven, eentje onder. Dan weet je meteen of je lekker kan douchen.

Interessante klus, ben heel blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie niks [img] geen foto [img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, oké....(ben geen fotograaf, dat hadden jullie reeds geraden):

Donderdagochtend zijn de "oude" (2jaar) vlakkeplaatcollectoren van het dak gehesen. Toch wel handig, zo'n telekraan, want die kon meteen de oude boiler (die we niet volledig konden leegpompen) uit het dakraam tillen en de nieuwe boiler -ook door het raam- naar binnen tillen. Scheelt zeker een half uur ploeteren met drie man, want ook die nieuwe boiler is pittig zwaar.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090842.JPG

convergerende collectoren ;) Frames liggen niet zo strak. Had te maken met dakpanperikelen.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090843.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090844.JPG

Moet nog wat leidingen isoleren. Boiler staat op een dikke houten plaat om de krachten enigszins te verdelen.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090845.JPG

Volledig in de schaduw, toch reeds 31gr op het dak. Het Bosch vulstation en de controller konden we gewoon hergebruiken. Zit er een Grundfoss pomp die door de controller met variabele snelheid wordt bestuurd. Ik ontdekte dat er nog een 3e sensor op kon...Aangezien we de daksensor hadden stukgetrokken en daar een nieuwe voor moesten kopen, had ik er meteen een extra boilersensor bijgedaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090846.JPG

[ Voor 38% gewijzigd door hansdegit op 28-07-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Erg nice!
Je hebt er ook een mooi hoekje voor op deze manier.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:45:
Grappig hoor, de nieuwe heatpipes zijn nu (half tien 's avonds) nog 32 graden! Dat heb ik met de vlakkeplaatcollector nog nooit gezien, die ging in de zomer na een uur of 8 gewoon uit.

Wat ook zo leuk is: we hebben nu 2 temperatuursensors in de boiler. Eentje boven, eentje onder. Dan weet je meteen of je lekker kan douchen.

Interessante klus, ben heel blij met het resultaat.
Ziet er goed uit, die 400l boiler lijkt veel kleiner als ik dacht.
Heb je voor mij de specs en een prijsindicatie?
Wou eerst zelf iets installeren maar denk dat ik door tijd-kennisgebrek toch eens goed moet nadenken over laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
flippo765 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:55:
[...]

Ziet er goed uit, die 400l boiler lijkt veel kleiner als ik dacht.
Heb je voor mij de specs en een prijsindicatie?
Wou eerst zelf iets installeren maar denk dat ik door tijd-kennisgebrek toch eens goed moet nadenken over laten installeren.
Hihi, kan wel kloppen, deze is 200 L (1m30 bij 61cm diameter)
We hebben van Johan (Sunsystems.nl) 2 frames, 36 buizen, een elektrisch element voor naverwarming en deze 200 L boiler met twee spiralen gekocht. Pomp- en vulgroep zat destijds bij het Bosch Solarpakket en die doet het nog prima, dus die hoefden we niet te vervangen.
Onze huisinstallateur was uiteindelijk bereid om de boel te installeren waarbij ik de domme klusjes deed (gereedschap uit de auto halen, pijpje op maat zagen etc) en hij het werk op het dak en op zolder. Wij zijn ontzettend blij met hem, heeft ons hele huis fantastisch verbouwd en ziet alleen maar oplossingen ipv problemen. Echt een vakman.

Voor prijzen moet je maar even op de site van sunsystems kijken.
'k Zal de vlakkeplaatcollectoren en de 110 L boiler binnenkort op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ideaal, zelf meewerken heb ik ook gedaan, en veel geleerd,
je kent je systeem meteen goed.
als proef hebben we alles met unipipe gedaan, ipv koper, en dat werkt nog steeds erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
Hoi,

Ik ben voornemens een zonneboiler aan te schaffen. Nu leek me zo'n 110L boiler met 1 vlakkeplaat paneel (Nefit) wel iets. Nu werd ik opmerkzaam gemaakt door een collega op vacuumbuis systemen. Nu vraag ik me af of deze buizen niet erg kwetsbaar zijn? (Bal van mijn spelende kinderen bijvoorbeeld ?)
Situatie: 2 volwassenen en 2 kinderen, douche en ligbad. Nefit Ecomline HR met 80L boiler voor warmwater in de badkamer omdat de leiding te lang werd een Daalderop close up boilertje voor warmwater in de keuken. Nu wil ik hier tussen in een zonneboiler gaan plaatsen. Dak ligt op het zuiden met 20° hoek.Wat adviseren jullie? Is ondersteuning van de verwarming eenvoudig te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bizzy schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:31:
Hoi,

Ik ben voornemens een zonneboiler aan te schaffen. Nu leek me zo'n 110L boiler met 1 vlakkeplaat paneel (Nefit) wel iets. Nu werd ik opmerkzaam gemaakt door een collega op vacuumbuis systemen. Nu vraag ik me af of deze buizen niet erg kwetsbaar zijn? (Bal van mijn spelende kinderen bijvoorbeeld ?)
Situatie: 2 volwassenen en 2 kinderen, douche en ligbad. Nefit Ecomline HR met 80L boiler voor warmwater in de badkamer omdat de leiding te lang werd een Daalderop close up boilertje voor warmwater in de keuken. Nu wil ik hier tussen in een zonneboiler gaan plaatsen. Dak ligt op het zuiden met 20° hoek.Wat adviseren jullie? Is ondersteuning van de verwarming eenvoudig te realiseren?
Die vacuumbuizen kunnen een heleboel hebben.

Zie ook dit filmpje: YouTube: Apricus Steel Ball Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Oh, dat is super is da zo voor alle vacuumbuis systemen? Ook de hier in Nederland verkrijgbare?
En als er iemand is die me een goed advies kan geven in onze situatie graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even kijken, je gaat dus de 80L boiler voorverwarmen met de 110 L zonneboiler? Dan heb je dus een warmwatervoorraad van 190L. Dat kan net met 2 kinderen. Ik zou je wel adviseren om twee collectoren te nemen, dan wordt het water tenminste een beetje warm.

Laat ik nou toevallig zo'n systeempje 2e hands in de aanbieding hebben.....Doe maar een DM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bizzy schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:56:
Oh, dat is super is da zo voor alle vacuumbuis systemen? Ook de hier in Nederland verkrijgbare?
En als er iemand is die me een goed advies kan geven in onze situatie graag...
Ook in Nederland moeten ze aan bepaalde eisen voldoen, je kan verwachten dat ze toch op zijn minst van veiligheidsglas zijn gemaakt. En mocht er ooit eentje sneuvelen dan kun je er vrij gemakkelijk een nieuwe in draaien.

Mocht je hem trouwens ook voor ruimteverwarming in willen zetten dan is een groter systeem wel aan te bevelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
hansdegit schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:32:
Even kijken, je gaat dus de 80L boiler voorverwarmen met de 110 L zonneboiler? Dan heb je dus een warmwatervoorraad van 190L. Dat kan net met 2 kinderen. Ik zou je wel adviseren om twee collectoren te nemen, dan wordt het water tenminste een beetje warm.

Laat ik nou toevallig zo'n systeempje 2e hands in de aanbieding hebben.....Doe maar een DM als je interesse hebt.
Ik wil inderdaad met de zonneboiler de 80L en 10L boiler aanvullen. Nu heb ik met de 80L boiler en het 10L boilertje genoeg, waarom zou ik met 190L dan maar juist genoeg hebben? Of begrijp ik het niet?

Jij doet het systeempje weg omdat het niet voldeed? Lagen bij jou de panelen op het zuiden?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:44:
[...]

Ik wil inderdaad met de zonneboiler de 80L en 10L boiler aanvullen. Nu heb ik met de 80L boiler en het 10L boilertje genoeg, waarom zou ik met 190L dan maar juist genoeg hebben? Of begrijp ik het niet?

Jij doet het systeempje weg omdat het niet voldeed? Lagen bij jou de panelen op het zuiden?

Groet
Ik denk dat je het perfect begrijpt en dat mijn aanname niet klopte. Dus dan doe je het een stuk zuiniger dan wij. Wij hadden met de 110 L te weinig warm water om de CV buiten bedrijf te houden in de zomer; vandaar dat wij een grotere hebben genomen.
Ons systeem was op wzw georienteerd (250gr). Op een zonnige dag heb je met twee panelen 110 L water van 90gr in je boiler. In de winter komt -ie niet boeven de 40 graden. Maarrrr, jij gebruikt een stuk minder dan wij, dus misschien haal jij wél een graad of 50-60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
hansdegit schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat je het perfect begrijpt en dat mijn aanname niet klopte. Dus dan doe je het een stuk zuiniger dan wij. Wij hadden met de 110 L te weinig warm water om de CV buiten bedrijf te houden in de zomer; vandaar dat wij een grotere hebben genomen.
Ons systeem was op wzw georienteerd (250gr). Op een zonnige dag heb je met twee panelen 110 L water van 90gr in je boiler. In de winter komt -ie niet boeven de 40 graden. Maarrrr, jij gebruikt een stuk minder dan wij, dus misschien haal jij wél een graad of 50-60.
Hoi,

Ik kan niet vinden hoe ik je een persoonlijk bericht kan sturen. Als jij je 110L systeem met 2 panelen weg doet, wil ik daar wel eens over nadenken...

Al zie ik dat een vacuumbuizen systeem veel sneller opwarmt en niet duurder hoeft te zijn, klopt dat? In Duitsland zit er een bedrijf http://www.dk-solar.de/index.html die heeft nog spiegels achter de vacuumbuizen.

Wat denken jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
kijk eens bij www.sunsystems.nl voor mooi geprijsde buizencollectoren.

En als je toch voor een vlakkeplaat wilt gaan: je weet me te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:35:
[...]

Hoi,

Ik kan niet vinden hoe ik je een persoonlijk bericht kan sturen. Als jij je 110L systeem met 2 panelen weg doet, wil ik daar wel eens over nadenken...
Zo: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Maar dat icoontje zie ik in het bericht daarboven bij hansdegit niet staan....
Pagina: 1 ... 5 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.