Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.178 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Bizzy schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:10:
[...]

Maar dat icoontje zie ik in het bericht daarboven bij hansdegit niet staan....
Moet je eerst bij jezelf aanzetten ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Bizzy schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:10:
[...]

Maar dat icoontje zie ik in het bericht daarboven bij hansdegit niet staan....
hans kan ook PB/PM gewoon uitgezet hebben :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Mijn PM staat wel aan hoor. Ben alleen slecht bereikbaar.
Vakantiepar in de Eiffel, internet wordt verzorgd door Skybites uit Goes. Niks mis mee, alleen zitten er 150 gasten op 5x20Mbit. Dat gaat niet vliegen. Dus nu even via GPRS, ook niet snel, overigens.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 13:24
Wat doen jullie met de zonneboiler terwijl de even het huis uit bent, op vakantie bijvoorbeeld?

Ik heb een vacuumbuis systeem (Rivusol), en zit te dubben of ik hem laat lopen in die periode (2 wk). De pomp gebruikt best wel wat stroom, waar we geen nut van hebben in de vorm van warm water gebruik. Die stroom zou ik wel willen besparen. Maar een actief systeem houdt wel de buizen wat langer 'koel' en niet in stagnatie. Maar met een paar zonnige dagen en geen verbruik bereikt het systeem misschien sowieso wel die temperaturen zodra de boiler aan de max zit.

Wat doet men zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

duinsel schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:05:
Wat doen jullie met de zonneboiler terwijl de even het huis uit bent, op vakantie bijvoorbeeld?

Ik heb een vacuumbuis systeem (Rivusol), en zit te dubben of ik hem laat lopen in die periode (2 wk). De pomp gebruikt best wel wat stroom, waar we geen nut van hebben in de vorm van warm water gebruik. Die stroom zou ik wel willen besparen. Maar een actief systeem houdt wel de buizen wat langer 'koel' en niet in stagnatie. Maar met een paar zonnige dagen en geen verbruik bereikt het systeem misschien sowieso wel die temperaturen zodra de boiler aan de max zit.

Wat doet men zoal?
Gewoon laten draaien. Kleinste kans dat je stagnatie krijgt en temperaturen van 200+ in je collector wil je niet, daar gaat je glycol hard van achteruit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
WoudseHoeve schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:13:
[...]

Moet je eerst bij jezelf aanzetten ?
Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
hansdegit schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:27:
kijk eens bij www.sunsystems.nl voor mooi geprijsde buizencollectoren.

En als je toch voor een vlakkeplaat wilt gaan: je weet me te vinden.
Die had ik een e-mail gestuurd, maar nog niets gehoord, vakantie zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Johan is heel, heel druk. Aan de andere kant: hij gaat er een beetje vanuit dat je weet wat je wilt hebben. Het gaat wat ver om 'em een dozenschuiver te noemen -immers: hij kan ook laten installeren-. Maar goedkoop leveren is zijn core-business. En dat doet -ie goed.

Maw: kijk wat je nodig hebt (hoeveelheid buizen, grootte vd boiler) en stuur dan een mail met een bestelling.
Maar als ik je zo eens beluister de laatste dagen zit je nog in de onderzoeksfase. Even met je teen het water voelen zeg maar. En dan ben je bij Johan (nog) niet aan het juiste adres.

Gelukkig zijn hier zat ervaringsexperts (eric-pvt, kockie, en allen die ik nu vergeet te noemen) die je met al je vragen kunnen helpen. Gebruik die ervaring om een juiste keuze te kunnen maken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
Als je een vacuümbuis systeem wilt aanschaffen kan ik je deze wizard aanraden: http://river.nl/solar/ind...er&view=wrapper&Itemid=13 Ik heb zelf mijn spullen daar ook gekocht. De eigenaar, Bas, reageert snel op vragen. Volgens mij is hij niet actief op dit forum, maar wel op het forum uit mijn signature.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens, wat denken we van de solior, van itho daalderop?
http://www.ithodaalderop.nl/producten/zonneboilers/solior

Nadeel, simpel ding, niks op in te stellen.
Voordeel, simpel ding, geen pomp oid...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Soortgelijke zonneboilers zie je overal in de zuidelijke landen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Omdat dat ik Pv systemen niet meer zo boeiend vind, heb ik me nu een beetje verdiept in zonneboilers.
Ten eerste wil ik een douche wtw plaatsen. Dan komt er een zonneboiler het liefste met cv ondersteuning.

Nu zat ik te het volgende te denken. cv ketel die warmt water voor de verwarming op naar 65 graden de retour wordt dan bij mij rond de 55 graden. Is het dan handig om die warmte bij hoge retour in het boilervat te dumpen en dat de retour dan 30 graden wordt (in het geval van een koude boiler) Zo vindt er condensatie plaats en zou ik hoger rendement hebben.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ben nog geen ervaringsdesundige, maar wordt je boiler op termijn dan ook niet gewoon een graad of 55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Leon303 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:55:
Omdat dat ik Pv systemen niet meer zo boeiend vind, heb ik me nu een beetje verdiept in zonneboilers.
Ten eerste wil ik een douche wtw plaatsen. Dan komt er een zonneboiler het liefste met cv ondersteuning.

Nu zat ik te het volgende te denken. cv ketel die warmt water voor de verwarming op naar 65 graden de retour wordt dan bij mij rond de 55 graden. Is het dan handig om die warmte bij hoge retour in het boilervat te dumpen en dat de retour dan 30 graden wordt (in het geval van een koude boiler) Zo vindt er condensatie plaats en zou ik hoger rendement hebben.
Volgens mij is het bij "verwarming ondersteuning" de bedoeling dat je retour juist opgewarmd wordt door de boiler waarna je minder hoeft bij te verwarmen?

Ik denk dat je moet zorgen dat je retour al kouder is. Mogelijk je doorstroom snelheid verlagen of je max temp heengaande verlagen ? Eerst je verwarming "tweaken" dus ( hhm staat hier ook nog een topic van)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Verwarming tweaken heb ik al gedaan. Valt weinig meer uit te halen denk ik. Misschien moet ik maar grotere radiatoren moeten plaatsen, de huidige zijn te klein. In de toekomst zit er ook vloerverwarming in de planning. Dus ik twijfel om daar in te investeren. (marktplaats ben ik nog niks boeiend tegen gekomen)

Dus als ik het goed begrijp, warmte van de boiler moet dan gebypassed worden door de cv en langs de ltv en als het te koud wordt mag de ketel weer aan de gang. Ala kleinman.

@Hans de git: Werkt jouw systeem ook zo?

Ketel is een atag a244c btw. Heb spijt dat ik niet meteen een qsolar genomen heb, maar dit zal systeem zal een hoop voldoening geven. Probeer nu alle mogelijkheden die er zijn te bekijken.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Leon303 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:14:
[...]
@Hans de git: Werkt jouw systeem ook zo?

[...]
Retour gaat bij ons onvoorwaardelijk door de boiler en wordt afgemixed. Weet nog even niet op welke temp ik ga afmixen. De gedachte erachter is dat ik de boilertemp onafhankelijk wil maken van de retourtemp.

Bovendien heeft onze boiler een elektrisch element voor naverwarming. Ik denk dat ik die op 60gr ga instellen. Er moet dan ook nog een tijdschakelaar op die ervoor zorgt dat de zon eerst zijn werk mag doen. Dus pas laat in de middag naverwarmen.

Dat wordt nog serieus tweaken in het najaar.

[ Voor 28% gewijzigd door hansdegit op 07-08-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb de cv sinds vorige week vrijdag uit staan en het scheelt al enkele kuubs en ook stroom :)

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 07-08-2012 12:37 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PcDealer schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:37:
Ik heb de cv sinds vorige week vrijdag uit staan en het scheelt al enkele kuubs en ook stroom :)
Dan sta ik onder een koude douche ..... brrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:42:
[...]

Dan sta ik onder een koude douche ..... brrrr
Gelukkig is dit het Zonneboiler topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PcDealer schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:46:
[...]
Gelukkig is dit het Zonneboiler topic 8)
Ben ik voor aan het (be)sparen ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Eerst neem ik een douche wtw, vanavond maar is in meten. kan er redelijk makkelijk bij namelijk. Had ik het maar eerder gedaan.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
+1
Huis in aug 2010 he-le-maal keeggehaald en weer opgebouwd. Ik had 10 jaar geleden ofzo al iets in de Intermediair gelezen over zo'n WTW en dus wilde ik er ook eentje. Op één of andere manier is het er niet van gekomen. Spijt als haren op mijn hoofd. Nu inbouwen is redelijkerwijs niet meer mogelijk, dus moet ik het gemis aan teruggewonnen warmte op een andere manier compenseren.

Man, man, wat zonde. Ik heb de WTW bij Eric-PVT gezien en gevoeld. Het is kinderlijk simpel en zou eigenlijk in ieder huis moeten zitten.

Dus Leon303, goede keuze, zo'n WTW! Neem de langste, die werkt het best. Tenminste, als je een Technea overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt de www is waanzinnig. Ik ben blij dat wij die keuze hebben gemaakt toen we 2 jaar terug de badkamer hebben verbouwd. De www zijn de kosten niet, zeker niet als je alles al open hebt liggen. Ik zeg. Doen!

Mocht je hem in actie willen zien ik heb er 1 hangen op een goed begaanbare plek.

Trouwens Jeroenh een foto met de ir camera van de www!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de wtw de boiler laten terug verwarmen en dan de cv er-weer-door is ubergeil en super low tech,
de gasrekening word hilarisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Word aan gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Martin, heb de foto's gezien op de site. Ziet er goed uit.
Heb even gemeten, past net een 2 meter geval in. Morgen maar even bestellen. Goed tip Hans.

@eric: dus de retour gaat ook door de boiler heen? dus dat betekent eerst douchen, dan de verwarming aan.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:22:

Man, man, wat zonde. Ik heb de WTW bij Eric-PVT gezien en gevoeld. Het is kinderlijk simpel en zou eigenlijk in ieder huis moeten zitten.
Was het gezellig samen onder de douche? :>
Leon303 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:28:
Martin, heb de foto's gezien op de site. Ziet er goed uit.
Heb even gemeten, past net een 2 meter geval in. Morgen maar even bestellen. Goed tip Hans.

@eric: dus de retour gaat ook door de boiler heen? dus dat betekent eerst douchen, dan de verwarming aan.
Ik weet niet wat je bedoeld. Maar volgens mij is het principe zo dat er een warmtevraag gecreëerd wordt, het warme water stroomt uit de douchekop met zeer weinig verlies naar de doucheput, die loopt daar door een rechte buis of een kromme onder een douchebak en verwarmte een andere buis die weer het aankomende koude water voorververwarmd voor het in de cv (of boiler) komt.

Dus in plaats van de initiële 12 graden water (aanname) opwarmen naar 50-66, wordt er vanaf 25-30 graden verwarmt, wat een lager delta T geeft en dus minder kosten voor het verwarmen.

[ Voor 63% gewijzigd door PcDealer op 07-08-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Johan. Van sunsystems. Is een apart geval doet als of hij heel druk is.
Maar als je iets vraagt zelden een antwoord. Nooit tebereiken per telefoon. Vreemde vogel ik zou me geld niet aan hem toe vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die ervaring heb ik in het geheel niet, in tegendeel.
er word echter wel van je verwacht bij sunsystems dat je je huiswerk al goed hebt gedaan.
ik ben geen klant van hem voor de warmte regeling en hij is toch komen kijken, omdat hij zijn huiswerk ook goed doet.

@pcdealer :
http://www.technea.nl/home/prod=19/
mijn wtw loopt hier niet naar een ketel, mijn wtw gaat naar de cv-zonneboiler.
zodoende is het geen aan uit systeem maar een buffer opslag systeem.
de buffer voedt dan alle apparaten die warmwater nodig hebben

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Daarom wil ik eerst me huiswerk ook doen. kijken wat de mogelijkheden zijn, dan een oplossing kiezen die het beste bij me past.

Beetje raar om bij je eerste post meteen negatief te doen.

Zit er trouwens in alle boilers een magnesiumstaaf?

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn boiler zit een correx up anode.
http://www.golantec.be/sy...20opgedrukte%20stroom.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Johan heeft mij zoveel verteld dat het me wat begon te duizelen. Hij heeft zeker iets gezegd over een anode en dat ik die na twee jaar moest controleren c.q. vervangen, krijg het alleen nog even niet bevestigd van hem. Check, dubbelcheck, crosscheck, re-check.

@eric: had na je mailtje dienaangaand (nog bedankt) meteen de vraag uitgezet, maar jou nog niets gemeld. Bij deze dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Hmm gister even gemeten op zolder. Het is te krap om een staande boilevat neer te zetten naast de ketel of ik moet een gat in het dak maken. Of ik moet 3meter van de ketel af zitten.

Zijn er ook liggende boilervaten met 2 spiralen? Ik zie genoeg van 100 liter, maar weinig van 200 of groter. Of 2 kleintjes in serie.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Thanks, alleen die is weer niet van rvs :p
Ik ga er even over na denken.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wat is de toevoegde waarde van RVS? Het gaat om de binnenbekleding, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Ik wil graag dat het lang mee gaat, maar goed ik denk er rustig over na. Eerste even douche/badwtw installeren / loodgieterskills leren.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ik ben aan het kijken voor zonneboiler (buizen) op het dak, er is nog ruimte naast de panelen of ik las ook iets over een lucht warmtepomp, heeft iemand hier ervaring mee, en welke is beter kwa opbrengst.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmmm, vreemd probleem aan mijn fiets hangen.

Zoals je misschien wel weet is onze vlakkeplaatcollectorset vervangen door heatpipes. De controller (Bosch) en sensors hebben we gewoon behouden. Nu wil het geval dat de sensor die de temp van de heatpipes in de gaten houdt structureel 10 graden méér aangeeft dan de analoge meter bij de pomp.
Dit fenomeen heb ik eerder niet waargenomen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er eerder ook niet specifiek op lette.
Tussen de analoge meter en de plek waar de sensor steekt, zit ongeveer vijf meter koper (15mm). Is 10 graden temperatuurverschil daaruit te verklaren? De leidingen zijn -uiteraard- goed geisoleerd.

Hebben meer mensen dit?

Oplossing is uiteraard supersimpel: weerstandje tussen sensor en controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:33:
Johan heeft mij zoveel verteld dat het me wat begon te duizelen. Hij heeft zeker iets gezegd over een anode en dat ik die na twee jaar moest controleren c.q. vervangen, krijg het alleen nog even niet bevestigd van hem. Check, dubbelcheck, crosscheck, re-check.

@eric: had na je mailtje dienaangaand (nog bedankt) meteen de vraag uitgezet, maar jou nog niets gemeld. Bij deze dan maar.
Zojuist Johan aan de lijn gehad:
- er zit een magnesium anode in de boiler. Na één jaar mag ik die gaan controleren (waterdruk eraf, warmwaterkraan openzetten, en dan de anode losschroeven, kijken hoe die erbij hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 14:27

MikeWazowski

Look into my eye

PcDealer schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:20:
Ik weet niet wat je bedoeld. Maar volgens mij is het principe zo dat er een warmtevraag gecreëerd wordt, het warme water stroomt uit de douchekop met zeer weinig verlies naar de doucheput, die loopt daar door een rechte buis of een kromme onder een douchebak en verwarmte een andere buis die weer het aankomende koude water voorververwarmd voor het in de cv (of boiler) komt.
Hey, ga je dan je keteltapaanvoerwater verwarmen? Ik dacht dat het principe was dat je gewoon je koud water toevoer naar je douche gaat verwarmen zodat je met de mengkraan veel minder warm water hoeft toe te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb het volgende verbruik gehad met de cv nog aan:
DatumE-VerbruikG-VerbruikW-Verbruik
26 juli8,00kWh0,026m30,3820m3
27 juli11,00kWh0,099m30,3184m3
28 juli9,00kWh0,118m30,1720m3
29 juli10,00kWh0,287m30,5191m3
30 juli9,00kWh0,434m30,2915m3
31 juli10,00kWh0,113m30,5322m3
1 augustus12,00kWh0,694m30,5454m3
Gemiddeld 9,86kWh per dagGemiddeld 1,771m3 per dagGemiddeld 2,7606m3

Ik heb het volgende verbruik gehad met de cv uit:
2 augustus5,00kWh0,016m30,1149m3
3 augustus7,00kWh0,429m30,4213m3
4 augustus8,00kWh0,183m30,2206m3
5 augustus5,00kWh0,000m30,4584m3
6 augustus11,00kWh0,191m30,3792m3
7 augustus4,00kWh0,167m30,2626m3
8 augustus7,00kWh0,000m30,2949m3
Gemiddeld 6,71kWh per dagGemiddeld 0,141m3 per dagGemiddeld 0,3599m3

Besparing
week 1
3,15kWh1,630m32,4007m3

Ik vind het nogal wat :)

[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 27-08-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe krijg je nou 429 liter gas verbruik met de cv uit ? op 3-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:41
Even een vraag van een NOOB op dit gebied.

Is er een mogelijkheid (al dan niet met wat tweaks) om onze Nefit 120liter 40kw gasboiler te voorzien van een zonneboiler? Ik heb een zonnig dak en veel lang douchers hier..

Dus dat de boiler zowel met gas als met zon verwarmd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als er een extra warmtewisselaar (ook wel: spiraal) aanwezig is, zou dat wel moeten lukken. Alleen: je moet de regelelectronica van de gasboiler wel zodanig weten te tweaken dat -ie niet staat te verwarmen met gas terwijl de zon volop schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:15:
Dat is het gevolg van een stoofpotje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 13-09 19:41
dat gaat dus niet lukken. Volgens mij heeft deze boiler maar 1 warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:15:
12-gangen menu met de hele familie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vast niet, ik kook daar 6 maanden van voor 3 personen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:06:
vast niet, ik kook daar 6 maanden van voor 3 personen
Da's wel heel weinig. Wij verbruiken hier gemiddeld 1m3 per maand voor koken. En echte koks zijn we niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is blijkbaar de richtlijn, ik weet zeker dat alle buizen nieuw en lekvrij zijn,
maar er word ook veel meer in de oven gemaakt. &als de zon nog schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

flippo765 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:53:
[...]

12-gangen menu met de hele familie?
Twee stoofpotjes en elk 2 uur pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben vandaag bij 2-improve geweest in Zaandam. Ik voelde me net als een kind in een speelgoedwinkel. Ik heb mijn nieuwe solar controller opgehaald met een 3 weg klep. Ik heb gekozen voor de meest luxe controller die er is met datalogging op een sd kaart en een rs485 aansluiting voor de pc. Via deze bus kan de hele installatie worden bekeken op t internet en via het lokale net kunnen alle parameters worden aangepast.

Ik kreeg nog een goede tip. Het schijnt dat een reflector achter de vacuumbuizen tot 15% meer opbrengst kan zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm. Ben een beetje sceptisch over die bewering. Heb je je buizen goed bekeken? Daar zitten reeds reflectoren in.
Met andere woorden: ik zou het wel eens willen zien.

Overigens: in Duitsland zag ik heel veel buizen met reflectoren erachter. Maar ik betwijfel dus of het voor de buizen van Sunsystems ook zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:28:
Hmm. Ben een beetje sceptisch over die bewering. Heb je je buizen goed bekeken? Daar zitten reeds reflectoren in.
Met andere woorden: ik zou het wel eens willen zien.

Overigens: in Duitsland zag ik heel veel buizen met reflectoren erachter. Maar ik betwijfel dus of het voor de buizen van Sunsystems ook zou helpen.
Ik heb geen reflectoren in mijn buizen zitten, mijn buizen zijn rondom volkomen identiek. Dus niet iets van een boven/onderkant.

Bij mij zou het dus denk ik uit kunnen. het licht wat er tussendoor valt wordt weerkaatst en komt alsnog op de buis. Makes sense to me?

• hansdegit
Die buizen van Johan hebben een soort ster van alu / anderssoortig reflecterend materiaal erin; het maakt idd niet uit hoe je ze legt.

Dan rijst de vraag; hoe gaan we daar spiegels onder leggen? En moeten die dan hol zijn?

• Leon303

Leon303

1060 Wp

Hans,
Wat is het gewicht van een lege boiler( die jij hebt)?

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kilo of veertig. Of bedoel je de nieuwe 200 L boiler? Die is wel 100 kilo.

Ik heb een -vind ik- beetje basisvraag. Waarom moet de vloeistof in het boilercircuit onder ongeveer 1 bar druk staan?

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 17-08-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
hansdegit schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:39:
Kilo of veertig. Of bedoel je de nieuwe 200 L boiler? Die is wel 100 kilo.

Ik heb een -vind ik- beetje basisvraag. Waarom moet de vloeistof in het boilercircuit onder ongeveer 1 bar druk staan?
Gokje zelfde als bij CV, deze kun je ontluchten(op druk).
Teven heb je met drukverhoging --> kookpuntverhoging.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 17-08-2012 11:16 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
hansdegit schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 08:52:
Die buizen van Johan hebben een soort ster van alu / anderssoortig reflecterend materiaal erin; het maakt idd niet uit hoe je ze legt.

Dan rijst de vraag; hoe gaan we daar spiegels onder leggen? En moeten die dan hol zijn?
Spiegels toepassen kan en zal het rendement verhogen. Holle spiegels zijn denk ik het beste, maar ook redelijk lastig zelf te maken. Kijk wel uit dat de zon via de spiegels geen overlast kan veroorzaken bij je buren.

Je kunt de achtergrond ook zwart maken. De heb je minder indirecte stralingswarmte op de buizen, maar verhoog je wel de temperatuur van de lucht er omheen. Wellicht eenvoudiger zelf te fabrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hans, hoe is het nu met je sunsunsystems heat bomb ? ;)
hier is tie nu 92,2c onderin, toch is er geen stagnatie geweest door een kinder-badjesfeest in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:42

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:57:
hier is tie nu 92,2c onderin, toch is er geen stagnatie geweest door een kinder-badjesfeest in de tuin.
De Quooker staat hier ook bijna niets te doen. Er komt water van 92 °C in, even een beetje bijverwarmen met solarstroom en vervolgens een lekker kopje thee zetten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:57:
Vrouwlief is gaan douchen met 85gr onderin. Voor de zonneboilers was het een TOPdag vandaag. Ik had gisteren de druk nog even boven 1 bar gebracht met de boormachine. Ben heel blij met het nieuwe systeem.

Ander voordeel is dat ik nu weer plek heb voor een extra paneeltje (zie plaatjes):
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090842.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/P1090843.JPG

Alleen: met een extra paneel ben ik niet meer overgedimensioneerd. Keuzes, keuzes.
Morgen (of ergens in de loop van de week) de elektrische installatie in orde maken (3 fase leiding trekken, schakelklok in onderverdeler aansluiten, magneetschakelaar aansluiten). Spullen zijn binnen, alleen: met dit weer heb ik natuurlijk weinig zin om de omvormer even af te schakelen. Bovendien is het bloedjeheet op zolder...

Kom eens kijken...De koffie is OK hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb me hier de hele dag de schompes gewassen :). Vanochtend stond de boiler onderin op 33 graden. Nu hele boiler 71 graden.

Straks weer lekker douchen!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

even een vraagje ben me aan het orienteren op een zonneboiler, nu heb ik gister iemand op bezoek gehad en die kon alleen nog maar vlakkeplaat leveren aangezien de groothandel de vacuumbuizen niet meer hadden.

beetje vreemd verhaal in mijn ogen, tevens vertelde hij dat die dingen niet veilig waren ivm brandgevaar op het dak.

kan iemand mij vertellen hoe dat zit, ik had zelf een mooie set van rivusol gezien.

Jsunnyreports

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

thalantis schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:49:
even een vraagje ben me aan het orienteren op een zonneboiler, nu heb ik gister iemand op bezoek gehad en die kon alleen nog maar vlakkeplaat leveren aangezien de groothandel de vacuumbuizen niet meer hadden.

beetje vreemd verhaal in mijn ogen, tevens vertelde hij dat die dingen niet veilig waren ivm brandgevaar op het dak.

kan iemand mij vertellen hoe dat zit, ik had zelf een mooie set van rivusol gezien.
Volgens mij resolute onzin, klinkt in mijn ogen er meer naar dat die leverancier alleen vlakkeplaten wil leveren omdat hij/zij geen ervaring heeft met vacuumbuizen?

Wat moet er branden op het dak dan? Het isolatiemateriaal? je dak zelf? Een vacuumbuiscollector wordt maximaal 210 graden, bij die temperatuur gaat er niets in de hens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afgelopen zaterdagmiddag ging ik even uit nieuwschierigheid de zonneboiler van mijn ouders bekijken. Op het paneeltje waar je de temperatuur uit kan lezen stond zaterdag dat de uitgangstemperatuur van de buizen op het dak 170 graden was. De temperatuur onder en boven in het vat was geloof ik iets van 70 - 80 graden. Maar water kan toch helemaal geen 170 graden zijn? of is dat misschien de temperatuur van het metalen element oid? Ik heb er een filmpje van gemaakt, dus ik weet het echt zeker :)
Zondag was de uitgangstemperatuur realistischer overigens, een graad of 70.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Yukkie schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:06:
Afgelopen zaterdagmiddag ging ik even uit nieuwschierigheid de zonneboiler van mijn ouders bekijken. Op het paneeltje waar je de temperatuur uit kan lezen stond zaterdag dat de uitgangstemperatuur van de buizen op het dak 170 graden was.[...]
Maar water kan toch helemaal geen 170 graden zijn?
Er zit toch geen water in de buizen, maar een soort van antivries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dat kan makkelijk hoor. Alleen: in Noord Europa zit er waarschijnlijk heel weinig water in de leiding en meer glycol. Da's tegen hogere temperaturen bestand.

De situatie die jij hebt gefilmd klinkt als een gevalletje stagnatie. De controller vindt het met 80 graden bovenin de boiler mooi genoeg geweest en stopt met het rondpompen van de glycol. Dan heeft de zon dus vrij spel om de collector vol op te warmen. Immers, de warmte wordt niet meer aan het water in de boiler afgegeven.

Misschien is het een idee om in de controller een hogere max. boilertemp in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

mkleinman schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:00:
[...]

Volgens mij resolute onzin, klinkt in mijn ogen er meer naar dat die leverancier alleen vlakkeplaten wil leveren omdat hij/zij geen ervaring heeft met vacuumbuizen?

Wat moet er branden op het dak dan? Het isolatiemateriaal? je dak zelf? Een vacuumbuiscollector wordt maximaal 210 graden, bij die temperatuur gaat er niets in de hens.
bedankt voor de info, nu zoek ik nog een installateur in het noorden van het land die voor rivusol een offerte op maat kan maken.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@PCdealer en @hansdegit:
Er zit inderdaad Glycol in hoorde ik gister van mijn Pa. Dus dat verklaard dan op zich wel dat de uitgangstemperatuur 170 graden kán zijn. Nog niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, ik vind het wel bizar hoog namelijk. Maar goed, het was natuurlijk ook wel flink warm/zonnig die dag.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Yukkie schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:00:
@PCdealer en @hansdegit:
Er zit inderdaad Glycol in hoorde ik gister van mijn Pa. Dus dat verklaard dan op zich wel dat de uitgangstemperatuur 170 graden kán zijn. Nog niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, ik vind het wel bizar hoog namelijk. Maar goed, het was natuurlijk ook wel flink warm/zonnig die dag.
Oh, laat ik nou denken dat ik juist wél had verklaard hoe de glycol temp kan oplopen tot 170 gr...De controller stopt met rondpompen, dus de glycol wordt niet meer gekoeld door het water in de boiler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Let erop dat bij temperaturen boven de 170 graden de glycol vroegtijdig verouderd.
Boven de 200 graden gaat glycol zich ontbinden en krijgt andere chemische eigenschappen.

De collector zal het niet uitmaken, de vloeistof vind het echter niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Maar even wat marktontwikkeling in de groep gooien... :+

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2012/Covered_thermal_solar_growth_quarter_year.gif

Dit zijn de laatste gegevens van CBS, stand 29 juni 2012 (Statline), voor de afgedekte systemen (standaard glazen plaat collectoren, dus excl. de zwembad systemen zonder afdekking).

Meer grafiekjes op mijn site (moet nog meer bij).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Heb al even in het topic gezocht naar "spiraal" en "spiralen", maar kan het antwoord of de info waar ik naar zoek niet vinden...

Ben bezig met het plannen/voorbereiden van de "zonneboiler met pelletkachel ondersteuning".
Waar ik nu "tegen aanloop", hoe alles aangesloten moet worden.
In die zin ben ik niet opzoek naar een installatie handleiding, maar meer naar;
Hoeveel spiralen moeten er in de boiler zitten om het systeem draaiende te krijgen en wat sluit ik op deze spiralen aan.

De bedoeling is het volgende;
1 boiler van 750 tot 1000 liter (groter past niet in huis),
met als warmtebronnen;
60 heatpipes,
1 pelletkachel,
1 elektrisch element,

De boiler gaat het volgende leveren;
warm tapwater
LTV-verwarming

En er is Douche-WTW aanwezig welke mogelijk ook aangesloten kan/moet worden...

Ben benieuwd naar jullie voorstellen/idee/meningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 02-09-2012 11:48 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Uit mijn hoofd.

- Onderste spiraal: Je collector circuit van je zonneboiler
- Middenste spiraal: je pelletkachel
- Bovenste spiraal : je LTV verwarming

Onderin koudwater je boiler in. ( rechtstreeks ) Bovenin heet water uit, je Tapwater.

Je elektrisch element gaat op de plek waarvoor die bedoeld is ( vaak maar 1 plek ).

Energiastic hier op het forum heeft ook alles rondom zijn buffervat met vloerverwarming. Uit mijn hoofd: Warmtepomp, 2 ketels in cascade, een bult vacuumbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WTW op de plek van koudwater-in.

Nu weet ik niet hoe heet het water wordt achter je pelletkachel. Maar als het nou goed heet is (graad of 70) zou het dan niet verstandig zijn om je LTV op de middelste spiraal te zetten en de pelletkachel voor je hot-top?

60 heatpipes op een inhoud van 750-1000 L lijkt mij wat aan de krappe kant. Heb je ruimte voor meer heatpipes? Vuistregel: 1 pipe voor 10 L boilerinhoud. En als je niet op pal zuid zit, zou ik og wat extra heatpipes willen hebben.

Maar hier heb je ongetwijfeld over nagedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 02-09-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:11:
Uit mijn hoofd.

- Onderste spiraal: Je collector circuit van je zonneboiler
- Middenste spiraal: je pelletkachel
- Bovenste spiraal : je LTV verwarming

Onderin koudwater je boiler in. ( rechtstreeks ) Bovenin heet water uit, je Tapwater.

Je elektrisch element gaat op de plek waarvoor die bedoeld is ( vaak maar 1 plek ).

Energiastic hier op het forum heeft ook alles rondom zijn buffervat met vloerverwarming. Uit mijn hoofd: Warmtepomp, 2 ketels in cascade, een bult vacuumbuizen.
hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:14:
WTW op de plek van koudwater-in.

Nu weet ik niet hoe heet het water wordt achter je pelletkachel. Maar als het nou goed heet is (graad of 70) zou het dan niet verstandig zijn om je LTV op de middelste spiraal te zetten en de pelletkachel voor je hot-top?

60 heatpipes op een inhoud van 750-1000 L lijkt mij wat aan de krappe kant. Heb je ruimte voor meer heatpipes? Vuistregel: 1 pipe voor 10 L boilerinhoud. En als je niet op pal zuid zit, zou ik og wat extra heatpipes willen hebben.

Maar hier heb je ongetwijfeld over nagedacht.
Jullie posts samenvattend;
Heb een boiler met 3 spiralen nodig waarbij het water in de boiler dient als tapwater.

Op de bovenste spiraal komt de LTV en de aanvoertemp. wordt geregeld met een mengventiel geregeld.
Op de middelste spiraal komt de pelletkachel (temp. weet ik niet, maar door het mengventiel voor de CV, maakt het ook niet veel uit??)
Op de onderste spiraal komt de zonneboiler.

Onderin de boiler komt de de aanvoer van tapwater en deze aanvoer komt vanuit de douche-WTW.
Bovein de boiler komt de aansluiting voor warm tapwater, ook hier wil ik een mengventiel gaan plaatsen om de watertemp. op 55 tot 65C te begrenzen.

Wat de heatpipes betreft;
Helaas kan ik er niet meer kwijt. Doordat het huis redelijk geisoleerd is(wordt), moet er ondersteuning komen vanaf half sept-eind maart voor de verwarming. De pelletkachel zal voor deze ondersteuning gaan zorgen (en als nood/backup is er het elektrisch element) en ik hoop dat we met de 60 Heatpipes, in de zomer, een temp. van 35-40 halen waardoor het mogelijk is om zonder ondersteuning te douche.

Heb ik het zo een beetje goed begrepen ?

[edit]
Boilers met 3 spiralen blijken dun bezaait. Weet iemand nog een goede grote boiler met 3 spiralen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freemann schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:34:

Heb ik het zo een beetje goed begrepen ?

[edit]
Boilers met 3 spiralen blijken dun bezaait. Weet iemand nog een goede boiler met 3 spiralen?
Yep, volgens mij is dat DE manier. Je kan ook nog kijken bij forumlid Sunhacker, die heeft ook zo'n setup.

Het merk WOLF heeft diverse boilers met 3 spiralen. http://www.wolf-heiztechn...eicher/solarspeicher.html, misschien dat ze er daar 1 hebben?

Ik heb een SEM-1 van 300 liter.

Overigens wat anders:

mijn boiler moet binnenkort leeg om een tweede sensor in de boiler kwijt te kunnen. Ik wil dan ook mijn anode bekijken. Het inspectieluik zit aan de achterkant. Alleen weet iemand of hier een rubber in zit die stuk kan gaan?

Zou nogal lullig zijn, als ik mijn boiler openmaak het rubber kapot gaat en ik hem daarna dus niet meer waterdicht dicht krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:48:
[...]

Overigens wat anders:

mijn boiler moet binnenkort leeg om een tweede sensor in de boiler kwijt te kunnen. Ik wil dan ook mijn anode bekijken. Het inspectieluik zit aan de achterkant. Alleen weet iemand of hier een rubber in zit die stuk kan gaan?

Zou nogal lullig zijn, als ik mijn boiler openmaak het rubber kapot gaat en ik hem daarna dus niet meer waterdicht dicht krijg.
Anode zit meestal boven, dus waarom zou je die flens aan de achterkant willen openen?
Over die sensor..Moet je boiler daarvoor leeg? Meestal duw je zo'n sensor in een dompelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:00:
[...]

Anode zit meestal boven, dus waarom zou je die flens aan de achterkant willen openen?
Over die sensor..Moet je boiler daarvoor leeg? Meestal duw je zo'n sensor in een dompelbuis.
Hmm dan moet ik bovenop kijken of ik daar ook een toegangspunt heb. Thanks! Straks even kijken.

Probleem: Die dompelbuis zit er nog niet in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als je 'em dan toch laat leeglopen, monteer dan meteen een kraan aan de onderkant bij de koudwaterinlaat. Die mis ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

komt erin :), first order of business :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:08:
Als je 'em dan toch laat leeglopen, monteer dan meteen een kraan aan de onderkant bij de koudwaterinlaat. Die mis ik....
Kraan? Waarom een kraan aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
2 redenen:
1) handig voor onderhoud, qua leeglopen.
2) in het geval van een storing (geen water!) heb je toch een voorraadje van een paar honderd liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:11:
2 redenen:
1) handig voor onderhoud, qua leeglopen.
2) in het geval van een storing (geen water!) heb je toch een voorraadje van een paar honderd liter.
1. zit dat niet standaard in een boiler? blijkbaar niet...
2. Dat is wel een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Niet iedere boiler heeft standaard een aftapkraan aan boord. Ja, de onderhoudsflens :+

En de heetwateruitgang doet het alleen als er druk op de koudwaterinlaat staat. Wanneer de druk wegvalt, kan je dan gewoon een heetwaterkraan aanzetten voor beluchting en de aftapkraan gebruiken om een emmer te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn vat kan dus inderdaad nu nog niet leeg.

De loodgieter neemt een bevriesapparaat mee om de aanvoerleiding te bevriezen en er snel een kraan tussen te zetten. Dit is 1 van de fouten die in mijn systeem zit.

De andere is een verkeerde instelling van m'n inlaatbegrenzer. Die staat nu op een Avanta CW5 ketel ipv CW4. ( verkeerd kleurtje plastic gebruikt ). Nog geen enkel probleem van ondervonden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo'n kraan om de aanvoer dicht te zetten heb ik dan weer wel....

Blijkbaar moet je dat soort projecten gewoon 3x doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de Hottop (wolf)?
Ik heb nu een offerte liggen en ben benieuwd wat naderen van zo'n systeem vinden.

nomoskar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo. Boiler lekker heet: bovenin 75, onderin 73 graden.

Ben erg tevreden met het nieuwe spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:54:
Zo. Boiler lekker heet: bovenin 75, onderin 73 graden.
Hier 82 graden. Vanmorgen nog onder de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bestaat er eigenlijk voor zonneboilers ook zoiets als kWh/kWp? Om discussies over de langste te vermijden (ook al weet ik dat PcDealer het niet zo bedoelt)...

Hier 36 buizen op 200 L boilerinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dunno? Mijn opbrengst was ook heerlijk vandaag. Onderin vanochtend 26. Vanavond 72. Waanzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:38:
Bestaat er eigenlijk voor zonneboilers ook zoiets als kWh/kWp? Om discussies over de langste te vermijden (ook al weet ik dat PcDealer het niet zo bedoelt)...

Hier 36 buizen op 200 L boilerinhoud.
Qsolar heeft daar een mooi menu-structuur voor in de control tower (credits to EricPVT natuurlijk :) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ben met 76 graden gaan douchen en met 74 eruit gekomen. Volgens mij doucht mijn vrouw te lang en/of draait ze de warm te ver open. Normaal staat de temp. 's ochtends op <45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Belooft een mooie dag te worden. We beginnen met 22 graden onder, 62 gr boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagje.

Ik kan met mijn nieuwe controller kan ik de pomp aansturen op toerental. De controller probeert dan de deltat constant te houden.

Kan elke standaard cv pomp dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:46:
Vraagje.

Ik kan met mijn nieuwe controller kan ik de pomp aansturen op toerental. De controller probeert dan de deltat constant te houden.

Kan elke standaard cv pomp dit aan?
al gezocht naar de pomp-specificaties van fabrikant? wellicht daar meer over terug te vinden?

Pagina: 1 ... 6 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.