Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.180 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:46:
Vraagje.

Ik kan met mijn nieuwe controller kan ik de pomp aansturen op toerental. De controller probeert dan de deltat constant te houden.

Kan elke standaard cv pomp dit aan?
Elke standaard, niet zuinige pomp, kan dit. En meestal is de software van de controller zodanig ingesteld dat het toerental niet al te laag komt, zodat je pomp blijft draaien en niet stil gaat staan.
Alle zuinige pompen kunnen dit niet, je sloopt je pomp en je controller.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mooi. Ik word met de minuut blijer van deze controller. De driewegklep heb ik net getest. Die doet t ook prima. 22 september is de grote ombouwdag

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:15
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/14042594/zonneboiler.jpg
Sinds kort heb ik een arduino met wifi verbinding om de temperatuur van mijn zonneboiler te meten. In de grafiek is de donker blauwe lijn de temperatuur van de zonneboiler (bovenin gemeten), de lichtblauwe de temperatuur van de aanvoerleiding vanaf de collectoren (beide schaal links). De paarse lijn is de verandering in temperatuur van de boiler over de afgelopen 5 minuten (gemeten in graden per uur).

Te zien is dat de boiler vanmorgen ongeveer 67 graden was (donker blauwe lijn) en dat de temperatuur toen met zo'n 1 graad per uur daalde (paarse lijn). Om een uur of 10 was de zon sterk genoeg en zie je de temperatuur die van de collectoren afkomt stijgen tot 8 graden boven de boiler temperatuur (lichtblauwe lijn). De pomp gaat dan draaien en de boiler warmt op. In het begin is de zon nog niet zo sterk en schakelt de pomp af en toe af om het verschil weer >8 graden te krijgen. De aanvoer temperatuur blijft daarna keurig een graad of 8 hoger dan de boiler.
Om 12.30 is de boiler 85 graden en stopt de pomp (is zo ingesteld). Je ziet dan ook dat de temperatuur van de boiler even niet of nauwelijks stijgt (vooral in de paarse lijn goed te zien).

Dan gebeurt er wat 'vreemds', de aanvoertemperatuur stijgt naar boven de 120 graden (zelfs tot 128 graden) en de temperatuur boven in de boiler gaat verder stijgen, veel sneller zelfs dan eerder. De maximale temperatuur vandaag was 115,12 graden!

Rond half vier en vier uur heb ik wat warm water getapt, waardoor de temperatuur is gaan dalen.

Blijkbaar gaat het systeem door het warmte verschil 'vanzelf' het water rondpompen. Is dit gebruikelijk en hebben meer mensen hier 'last' van?
Ik weet niet precies hoe hoog de waterdruk hier is, maar het water zal toch een keer gaan koken.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een zonneboiler voor op mijn huis. Ik wil de zonneboiler gebruiken om warmwater te voorzien en tevens het huis te verwarmen ook in de winter. Ik heb 7kW aan zonnepanelen dit is veel meer dan dat ik gebruik, ik heb dit gedaan met de gedachte zonnecollectoren te nemen met elektrische verwarming. Die zou gemiddeld 2000kWh per jaar verbruiken en zo doende geen of nauwlijks gas nodig hebben.

Mijn CV installatie is nog geen jaar oud en een vaillant. Beneden is overal vloerverwarming en boven 4 tal radiatoren.

Nu had ik drie vragen,

Zou een 300 liter vat voldoende zijn ? (we zijn nu nog met zijn tweeen in de toekomst kinderen 2-3)
Zou ik deze buiten kunnen plaatsen met eventueel een houtebekisting en glaswol ?
Ik heb absoluut geen mogelijkheid om hem binnen te plaatsen, eventueel zou ik er een muur om kunnen metselen.
Tevens zag ik dat bij veel mensen de temperatuur sochtends rond de 30 graden zat, wij douchen voornamelijk alleen sochtends is dat een probleem ?

Zijn er bepaalde merken waar ik bij op moet letten of maakt dat allemaal niet zo veel uit. De prijzen incl verwarmings element zaten rond de 6500 euro die ik opgevraagd had.

En verder nog tips ?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-09-2012 11:57 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Vannacht de cv weer aangezet omdat het water gisteravond te ver was afgekoeld om 's morgens geen boze vrouw onder de douche te hebben. Helaas gaat de cv meteen in comfortstand terwijl het is uitgeschakeld. Inmiddels staat het weer in eco.
ricdijk schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:57:
[afbeelding]

Blijkbaar gaat het systeem door het warmte verschil 'vanzelf' het water rondpompen. Is dit gebruikelijk en hebben meer mensen hier 'last' van?
Volgens de handleiding van mijn zonneboiler is het activeren van de pomp een essentiele zaak om het water in de boiler te verwarmen. ook de pompsnelheid kan verschillen.

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2012 08:17 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik overweeg sterke en zonneboiler te installeren in onze nieuwe woning. De vraag is nog even welk type; hier al veel handige tips gevonden.

Het vullen van een systeem, is dat een klusje wat je zelf kunt doen of heb je altijd een aparte pomp/extern systeem voor nodig? Kun je de Glycerol ergens ingieten en met de waterleiding op druk brengen? Of de circulatiepomp gebruiken?

Ik kwam ergens een vulservice tegen maar 250,- vind ik op het totaalbedrag wel fors.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Boodschappenlijst:
- een vulpomp bij Gamma/Karwei (ongeveer 25 euro)
- benzineslang (meter of 5, eurootje of 3 per meter)
- gardena aansluitingen (niet meer dan een tientje)

En dan met je boormachine aan de gang. Ik kreeg het systeem vrij gemakkelijk op meer dan 1 bar.

Overigens wel apart: als het systeem is afgekoeld ('s avonds dus) doet -ie max 0,5 bar om dan overdag te klimmen naar 2,5 bar....

edit:
waarom benzineslang en niet gewoon tuinslang? Welnu: een benzineslang is wat transparanter; je ziet dan beter wat je vulpomp aan het doen is.

[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 15-09-2012 21:53 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik denk dat ik dat ga overwegen en alternatief een vulservice inzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Waterdruk is toch ook iets van 3 bar?
Of is dat niet landelijk hetzelfde?

Glycol (of een ander soort antivries) kan je er ook gewoon tijdens het vullen erbij gooien.
Je stopt even, vult de slang of direct het systeem en gaat weer verder met vullen.

Wanneer je gaat bijvullen en het systeem staat al onder druk lijkt het me niet nodig glycol bij te vullen, je zal niet veel bijvullen om een hogere druk te verkrijgen (hangt wel een beetje van het het expansievat af).

@hans Ik ben niet (heel erg) bekend met zonneboilers maar bij verwarming van een een gesloten systeem neemt de druk ook toe, bij afkoeling neemt het weer af.
Wikipedia: Algemene gaswet
Zit er net als bij een CV-systeem ook bij een zonneboiler een expansievat?

[ Voor 51% gewijzigd door flippo765 op 16-09-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ik ben inmiddels iemand gevonden die een offerte kan doen voor een zonneboiler, en die wil 2 losse boilers plaatsen, een van 150 liter voor te douchen en een van 300 liter voor de vloerverwarming beneden.
dit was beter dan een combivat ivm het emaile wat daar aan de binnenkant van zat.
dit alles word met 60 buizen verwarmd

wat zijn ongeveer de besparing die je per jaar met zo'n systeem kan bereiken?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
flippo765 schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:17:
[...]
@hans Ik ben niet (heel erg) bekend met zonneboilers maar bij verwarming van een een gesloten systeem neemt de druk ook toe, bij afkoeling neemt het weer af.
Wikipedia: Algemene gaswet
Zit er net als bij een CV-systeem ook bij een zonneboiler een expansievat?
Zit een expansievat op inderdaad. Maar ik was een beetje verbaasd over het feit dat -ie zo ver kan terugzakken, qua druk. Dat deed mijn vlakkeplaatcollector niet, dus ws. zit hier meer vloeistof in het circuit. De eerste dagen dacht ik dat ik ergens een lek had...'s ochtends om een uur of 11 bijgevuld tot 1,5 bar, en dan 's avonds constateren dat de druk tot een measly 0,5 bar was gedaald.
Nu maak ik me geen zorgen meer; het is structureel. Overdag in het zonnetje 2,5 bar, 's avonds heel weinig. Vooral als de boiler onderin koud (20gr) is.

@Thalantis:
it depends. Hoe vaak en hoe lang sta je onder de douche, staat je vloerverwarming de hele dag aan, etc, etc. Iedere situatie is uniek.

vertel eens wat meer over die offerte...Kan je de boiler ook elektrisch of met een warmtepomp naverwarmen? Is -ie op je ketel aangesloten? Hoe groot zijn je buizen? Hoeveel warmtewisselaars heeft het buffervat?

Maak eens een mooi plaatje voor ons. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 18-09-2012 17:00 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
Heb interesse in een zonneboiler, echter zit bij ons de CV ketel ( Remeha Quinta 28c) in de kelder.

De 1e vraag is of het zich überhaupt loont en wel kan, dit ivm de afstand ?
(De woning heeft dus 4 lagen > kelder, BG, 1e verdieping, zolder).
dus de collectoren vanaf het dak, naar het reservoir die op zolder geplaatst zou kunnen worden, en dan dient er een koppeling naar de ketel in de kelder gemaakt te worden (Denk aan warmteverlies).

Per dag gebruiken we ong. 230 liter water, buiten het stookseizoen verbruiken we +-1m³ gas per dag gemiddeld (dus voor warmwater + koken)
Is de investering wel zinvol in ons geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is zinvol aan niets doen en blijven betalen ?
hoe zie je je toekomst ? gezin ?

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:59:
wat is zinvol aan niets doen en blijven betalen ?
hoe zie je je toekomst ? gezin ?
Dat ben ik met je eens, vandaar mijn interesse in de zonneboiler.
Gezin is compleet met 1 kind :)
Het gaat mij meer om het praktische, dus kan het wel wat ik wil? En is er dus iemand die een soort gelijke opstelling heeft, of gaat er dusdanig veel warmte verloren (vanaf het dak naar kelder) dat ik wellicht beter in iets anders kan investeren?

Heb een installateur dezelfde vraag gesteld en krijg het volgende antwoord:

"De zonneboiler zou evt. ook in de kelder kunnen, dan hoeven wij alleen maar leidingen aan te leggen van de collectoren naar de boiler. Tevens het advies voor de Nefit boiler te gaan, deze geeft meer rendement.
Bij de Nefit boiler wordt het water in de boiler (voorraad) verwarmd door de zonnecollectoren door middel van een spiraal die door de boiler (drinkwater) loopt.
Bij de Remeha Boiler is dit net andersom, deze heeft een vat met Glyserol verwarmd door de collectoren waar een spiraal door loopt voor warm water. Deze heeft dus geen warmwater op voorraad maar warme Glycerol."

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
pielle007 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:54:
[...]

Dat ben ik met je eens, vandaar mijn interesse in de zonneboiler.
Gezin is compleet met 1 kind :)
Het gaat mij meer om het praktische, dus kan het wel wat ik wil? En is er dus iemand die een soort gelijke opstelling heeft, of gaat er dusdanig veel warmte verloren (vanaf het dak naar kelder) dat ik wellicht beter in iets anders kan investeren?

Heb een installateur dezelfde vraag gesteld en krijg het volgende antwoord:

"De zonneboiler zou evt. ook in de kelder kunnen, dan hoeven wij alleen maar leidingen aan te leggen van de collectoren naar de boiler. Tevens het advies voor de Nefit boiler te gaan, deze geeft meer rendement.
Bij de Nefit boiler wordt het water in de boiler (voorraad) verwarmd door de zonnecollectoren door middel van een spiraal die door de boiler (drinkwater) loopt.
Bij de Remeha Boiler is dit net andersom, deze heeft een vat met Glyserol verwarmd door de collectoren waar een spiraal door loopt voor warm water. Deze heeft dus geen warmwater op voorraad maar warme Glycerol."
Wanneer gebruik gemaakt wordt van goede isolatiematerialen (lees Armaflex oid) zullen de leidingverliezen beperkt blijven. Overigens wordt het circuit gevuld met water waaraan glycerol is toegevoegd. Dit spul heeft precies dezelfde werking en functie als de antivries in de autoradiator.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 21:50:
Boodschappenlijst:
- een vulpomp bij Gamma/Karwei (ongeveer 25 euro)
- benzineslang (meter of 5, eurootje of 3 per meter)
- gardena aansluitingen (niet meer dan een tientje)

En dan met je boormachine aan de gang. Ik kreeg het systeem vrij gemakkelijk op meer dan 1 bar.

Overigens wel apart: als het systeem is afgekoeld ('s avonds dus) doet -ie max 0,5 bar om dan overdag te klimmen naar 2,5 bar....
Dat is vreemd?

Mijn systeem staat al jaren op 1,2 bar. Zodra de pomp begint te lopen stijgt dat naar 1,5 bar. En of de vloeistof nu 20 graden of 90 is. De druk is OF 1,2 bar OF 1.5 ( pomp uit / aan ).
thalantis schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:16:
ik ben inmiddels iemand gevonden die een offerte kan doen voor een zonneboiler, en die wil 2 losse boilers plaatsen, een van 150 liter voor te douchen en een van 300 liter voor de vloerverwarming beneden.
dit was beter dan een combivat ivm het emaile wat daar aan de binnenkant van zat.
dit alles word met 60 buizen verwarmd

wat zijn ongeveer de besparing die je per jaar met zo'n systeem kan bereiken?
60 buizen op 450 liter? Wat is wordt de ligging van je collector? Pal zuid? Oost/west? Je zou zelfs kunnen overwegen om een boilervat van 200 liter ( douchen ) en 400 liter ( verwarming ) te doen. Dan klopt de verhouding collector / boiler weer wat meer.

Als ik je een controller mag aanraden: Neem de SR1168C. Die heeft allerlei duoboiler functies, datalog functie, realtime uitlezen via RS485 ( + software voor je pc !!! ).

De verwachte besparing staat of valt met je retourtemperatuur van je installatie. Des te lager des te langer/meer kan je boiler meehelpen met je huis te verwarmen. Ik heb in april op mijn blog hierover een artikel geschreven. Ik heb hiervoor alle cijfers die ik had ( KNMI / boilertemperaturen etc ) gebruikt.

Artikel is hier te vinden: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1784

Nu wordt mijn setup weer wat anders maar ik verwacht dat de besparing ongeveer hetzelfde zal blijven. Als ik mijn berekeningen volg kom ik uit op een besparing van 150 - 250m3. Met daarbij als aantekening dat ik een collector op west heb die vanaf half november weinig tot niets meer doet. Zit je dus op pal zuid dan is je verwachtte besparing veel groter.

Dit komt overigens ook overeen met de besparingen die oa Eric-PVT, NielsTN en Ecowoman hier op het forum halen.

[ Voor 55% gewijzigd door mkleinman op 19-09-2012 10:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
mkleinman schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:06:
[...]

Dat is vreemd?

Mijn systeem staat al jaren op 1,2 bar. Zodra de pomp begint te lopen stijgt dat naar 1,5 bar. En of de vloeistof nu 20 graden of 90 is. De druk is OF 1,2 bar OF 1.5 ( pomp uit / aan ).

[...]
Ja, vind ik ook, maar verder functioneert het systeem prima. Expansievat even controleren misschien? (hoe check je dat?)
Hoe hoog zit bij jou de warme ingang van je collectorleiding? Reden van de vraag: de druk zakt < 1 bar alleen wanneer er fanatiek gedoucht wordt. Dus dan staat de onderste spiraal volledig in koud water.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:31:
[...]

Ja, vind ik ook, maar verder functioneert het systeem prima. Expansievat even controleren misschien? (hoe check je dat?)
Hoe hoog zit bij jou de warme ingang van je collectorleiding? Reden van de vraag: de druk zakt < 1 bar alleen wanneer er fanatiek gedoucht wordt. Dus dan staat de onderste spiraal volledig in koud water.
Ik heb de SEM1 300 boiler van WOLF. De koudwaterinlaat zit iets van 10cm boven de bodem van mijn boilervat. En mijn collectorcircuit zit ook op die hoogte. Die maakt een knik naar beneden om zo maximaal het water op te warmen.

Ik vermoed dat je lucht in je collectorcircuit hebt zitten en dat je daarom zoveel drukverschil ziet.

• hansdegit
Bovenop de collector zit een automatische ontluchter en de manometer schokt niet, dus lucht sluit ik uit. Ik heb er vroeger wel lucht in gehad, dat hoor je meteen aan de pomp.

Ik heb een OEG boiler. Van boven naar beneden:
- heet water uit
- aansluiting voor circulatieleiding (niet aangesloten)
- cv-retour uit
- cv retour in
- glycol heet in
- glycol "koud" uit
- koud water in (zonder aftapkraan dus :( )

Zeg je nu dat jouw glycolleidingen omgewisseld zijn tov van die van mij?

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

60 buizen op 450 liter? Wat is wordt de ligging van je collector? Pal zuid? Oost/west? Je zou zelfs kunnen overwegen om een boilervat van 200 liter ( douchen ) en 400 liter ( verwarming ) te doen. Dan klopt de verhouding collector / boiler weer wat meer.

Als ik je een controller mag aanraden: Neem de SR1168C. Die heeft allerlei duoboiler functies, datalog functie, realtime uitlezen via RS485 ( + software voor je pc !!! ).

knip...
bedankt voor de info

ons dak ligt op het zuid-oosten

ons verbruik is 1800-2000 M3 gas en we koken op elektrisch, in welke verhouding staat die besparing bij jou t.o.v. verbruik

[ Voor 10% gewijzigd door thalantis op 19-09-2012 11:20 ]

Jsunnyreports

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:51:
Bovenop de collector zit een automatische ontluchter en de manometer schokt niet, dus lucht sluit ik uit. Ik heb er vroeger wel lucht in gehad, dat hoor je meteen aan de pomp.

Ik heb een OEG boiler. Van boven naar beneden:
- heet water uit
- aansluiting voor circulatieleiding (niet aangesloten)
- cv-retour uit
- cv retour in
- glycol heet in
- glycol "koud" uit
- koud water in (zonder aftapkraan dus :( )

Zeg je nu dat jouw glycolleidingen omgewisseld zijn tov van die van mij?
Ik heb van onder naar boven;

Koud water in:
Glycol aanvoer richting collector
Glycol heet terug

Cv retour in ( daartussen kan het verwarmingselement)
cv retour uit

Warm water uit.

• hansdegit
Da's bijna hetzelfde dus. Voor de zekerheid zojuist even de druk omhoog gebracht. Aangezien er dan altijd wat lucht bijkomt, moest ik 'em nog even handmatig ontluchten. Kijken wat er gebeurt...

• twixx
  • Niet online
Volgens mij heb ik bijna 't hele topic incl. links gelezen en volgens mij moet ik mijn intieele plan
• Remeha Zentasol met 2 collectoren in 1 boiler 110L
aanpassen omdat ik voor dat geld 'meer energie' kan krijgen.

Op basis van een tip hier kom ik bij een van de kleinere online winkels (met chineese spullen?) op:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/Schermafbeelding%202012-09-19%20om%2013.42.31.png

- Klopt het dat ik hier meer waar voor m'n geld krijg?

Ik twijfel zelf nog over het toepassen van een druksysteem met glycol (hoewel -17C bescherming misschien niet genoeg is) alhoewel het niet erg moeilijk lijkt.

- Wat als ik op vakantie ga en de boiler is op temperatuur (zeg 90C oid) worden de buizen op het dak dan warmer-en-warmer tot ze stuk zijn of is dat niet het geval en zal bij te veel druk het overdrukventiel te hoge druk 'lozen'?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

twixx schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:46:
Volgens mij heb ik bijna 't hele topic incl. links gelezen en volgens mij moet ik mijn intieele plan
• Remeha Zentasol met 2 collectoren in 1 boiler 110L
aanpassen omdat ik voor dat geld 'meer energie' kan krijgen.

Op basis van een tip hier kom ik bij een van de kleinere online winkels (met chineese spullen?) op:
[afbeelding]

- Klopt het dat ik hier meer waar voor m'n geld krijg?

Ik twijfel zelf nog over het toepassen van een druksysteem met glycol (hoewel -17C bescherming misschien niet genoeg is) alhoewel het niet erg moeilijk lijkt.

- Wat als ik op vakantie ga en de boiler is op temperatuur (zeg 90C oid) worden de buizen op het dak dan warmer-en-warmer tot ze stuk zijn of is dat niet het geval en zal bij te veel druk het overdrukventiel te hoge druk 'lozen'?
Wat wordt je orientatie van je collector? 27 buizen op 200l is nogal ruim. Zeker als je je collector op pal zuid hebt. Normaliter is 1 buis op 10 liter boilerinhoud voldoende. Heb je ruimte voor een grotere collector en een grotere boiler? DOEN! Neem dan meteen een boiler met een extra warmtewisselaar. Je kan dan later je huis er ook mogelijk mee verwarmen.

Groot nadeel van een zonneboiler is dat hij nogal moeilijk uit te breiden is later. Met PV panelen gaat dat een stuk makkelijker.

Systeem ziet er verder prima uit. Ik vind alleen de controller ERG goedkoop. Wat is het merk/type?

• twixx
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:14:
[...]
Wat wordt je orientatie van je collector? 27 buizen op 200l is nogal ruim. Zeker als je je collector op pal zuid hebt. Normaliter is 1 buis op 10 liter boilerinhoud voldoende. Heb je ruimte voor een grotere collector en een grotere boiler? DOEN! Neem dan meteen een boiler met een extra warmtewisselaar. Je kan dan later je huis er ook mogelijk mee verwarmen.
Hmm.. alles kan groter maar er is ook een budget :) De 'kleinste' set bij deze leverancier is 18 of 27 of een combinatie daarvan. De orientatie is pal zuid.
Je zegt dus eigenlijk of naar de set van 18 buizen maar als het kan naar de boiler van 300l (= plus 150,-).
Systeem ziet er verder prima uit. Ik vind alleen de controller ERG goedkoop. Wat is het merk/type?
Geen idee, herkennen jullie hem? Afbeeldingslocatie: http://river.nl/solar/components/com_virtuemart/shop_image/product/resized/Regeling_enkelvo_49d2b71d7e443_90x90.jpg

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is idd de 868, die heb ik hier ook nog hangen, prima controller.

Heb er binnenkort 1 over trouwens. Ik ga upgraden met m'n controller naar een SR1168C

• twixx
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:28:
Heb er binnenkort 1 over trouwens. Ik ga upgraden met m'n controller naar een SR1168C
Heb je daar een linkje van (en waarom upgraden?); als ik in Google zoek kom ik alleen bij dit topic.

• twixx
  • Niet online
Ik zit even te piekeren over GJ's en boiler-omvang.

• Remeha Calenta set is 4,7 GJ en een 110L boiler (vlakkeplaat)
• Zo'n set als hierboven is 5,0 GB en een 200L boiler (heatpipe)

Waar komt het vergelijk 1 heatpipe per 10 L vandaan? Is dat heatpipe vs vlakkeplaat? Als ik het aantal heatpipes op de boiler afstem dan kom ik nog maar op 3,8 GJ.

Is de besparing in euro's bij beide sets nou ongeveer gelijk omdat het aantal GJ ongeveer gelijk is of mis ik wat in de vergelijking? (de boiler is immers groter)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:32:
Da's bijna hetzelfde dus. Voor de zekerheid zojuist even de druk omhoog gebracht. Aangezien er dan altijd wat lucht bijkomt, moest ik 'em nog even handmatig ontluchten. Kijken wat er gebeurt...
Een expansievat werkt met een soort rubberen ballon waar een gas met een bepaalde statische druk in zit die de drukverschillen voor warm en koud verwarmingswater gedeeltelijk op moet vangen.

Wanneer de druk te veel verschild zou het kunnen dan de statische druk weg is (ballon gescheurd, ventiel lek) en het expansievat zich vult met water wat dus geen druk(expansie)verschillen zal opvangen.

Zolang de druk elke dag weer terugkomt op de oude waarde zal er geen lekkage (uitwendig) zijn.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

twixx schreef op woensdag 19 september 2012 @ 20:29:
[...]

Heb je daar een linkje van (en waarom upgraden?); als ik in Google zoek kom ik alleen bij dit topic.
http://www.ultisolar.com/...ar-Smart-Controllers.html

Dat is de manual.

Ik ga upgraden omdat ik een 2e DeltaT regeling nodig heb om de 2e warmtewisselaar te gebruiken voor mijn CV ondersteuning.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:51:
Maar die staat als het goed is bij normaal bedrijf dicht. Of zet je die open tijdens het ontluchten? Het drukverloop doet denken aan lucht. Bij mijn vlakke plaat collector zie ik geen enkele schommeling in de druk. Let wel dat het leidingverloop bij een heatpipe anders is dan bij een vlakke plaat. Een vlakke plaatcollector heeft in feite één lange spiraalvormige leiding. Een collector met heatpipes heeft een aantal parallel geschakelde buizen die samenkomen in een verdeler. Dat je geen lucht hoort in de pomp wil dus niet zoveel zeggen.

A'dam PVOutput

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
ericplan schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:34:
[...]
Maar die staat als het goed is bij normaal bedrijf dicht. Of zet je die open tijdens het ontluchten? Het drukverloop doet denken aan lucht. Bij mijn vlakke plaat collector zie ik geen enkele schommeling in de druk. Let wel dat het leidingverloop bij een heatpipe anders is dan bij een vlakke plaat. Een vlakke plaatcollector heeft in feite één lange spiraalvormige leiding. Een collector met heatpipes heeft een aantal parallel geschakelde buizen die samenkomen in een verdeler. Dat je geen lucht hoort in de pomp wil dus niet zoveel zeggen.
De heatpipes werken heel anders als de vlakke plaat collectors, ze hebben alleen aan de bovenkant contact met de glycol/water mengsel. Als je sterke druk schommelingen hebt komt dat omdat je expansie vat niet goed is of te klein.
Lucht in de leidingen zou juist druk schommelingen tegen gaan (lucht kan je samen drukken maar water/glycol niet). Check dus de tegendruk van je expansie vat(1.5Bar). Je kan ook kijken of er uit het ventiel water komt, zo ja is je rubber membraan lek, expansie vat vernieuwen. Kortom het zelfde verhaal als bij een gewone CV installatie.
EDIT: Heeft het Glycol/water circuit van een zonneboiler wel een expansie vat ? (moet haast wel) Als er veel hoge temperaturen voor komen gaat het rubber snel stuk.

[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-09-2012 10:50 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hansdegit
@WoudseHoeve:
Kan je mij in detail beschrijven hoe ik dat expansievat kan controleren?

En in het algemeen: moet ik me zorgen maken? Het water in de boiler warmt prima op....
quote: handleiding
Wanneer de zwarte wijzer van de manometer
(1) bij het in- en uitschakelen van de zonne-pomp drukvariaties aangeeft, dan moet het
zonnesysteem verder worden ontlucht
Die manometer volumestroommeter is retestabiel.

[ Voor 42% gewijzigd door hansdegit op 20-09-2012 15:05 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:48:
[...]
De heatpipes werken heel anders als de vlakke plaat collectors, ze hebben alleen aan de bovenkant contact met de glycol/water mengsel.
:? :?
Leg uit.

A'dam PVOutput

• WoudseHoeve
Zie : "http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe"
of hier is ook een goede uitleg. "http://www.solar2all.com/technology.php"

Een heatpipe is afgesloten en de onder kant is "koud" en de bovenkant "warm" de vloeistof in de heatpipe verdampt en condenseert bovenin de pipe waar het "koude" glycol/water langs stroomt en vormd dus een lokale kringloop. De Glycol/water die door je boiler loopt stroomt dus niet door de heatpipe maar er boven langs.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:55:
@WoudseHoeve:
Kan je mij in detail beschrijven hoe ik dat expansievat kan controleren?

En in het algemeen: moet ik me zorgen maken? Het water in de boiler warmt prima op....

[...]

Die manometer is retestabiel.
Correct er zit dus geen lucht in je leidingen.
Een expansie vat heeft een vul ventiel (net als van een auto band) die zit aan de onderkant (anders zit hij verkeerd gemonteerd) als je daar het pinnetje van indrukt en er komt vloeistof uit is het rubber in het expansie vat kapot en moet je het vat vervangen. Als er geen of weinig lucht uit komt dan moet je hem met lucht op pompen tot de nominale druk van het systeem.
Het kan ook zijn dat je toegepaste expansie vat te klein is voor de inhoud van je systeem.

Ik zou me zorgen maken, omdat er mogelijk een moment komt dat je geen druk hebt en de boel niet kan pompen en mogelijk gaat koken. Het is niet normaal.
Als jij het systeem vult tot 1.5 bar als hij koud is en de volgende dag weer 0.5 bar is dan is er glycol/water weggelopen uit het overdruk ventiel.
Nogmaals dit is precies hetzelfde als een normaal CV systeem.

• WoudseHoeve
Wat info over Ethyleen Glycol : (kortweg Glycol)
Wikipedia: 1,2-ethaandiol
Wikipedia: Ethylene glycol

Waar we dus op moeten letten dat 100ml van zuiver Glycol bij inwendig gebruik dodelijk is!

Een 70% Glycol mengsel in water heeft het een vriespunt van -51° en een kookpunt van 116°.
Door een hoger Glycol percentage te gebruiken wordt het kookpunt verhoogd maar het vriespunt ook. (90% >> 140° en -29° )

Weten jullie wat welk percentage er bij jullie in zit ?

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:13:
[...]

Correct er zit dus geen lucht in je leidingen.
Een expansie vat heeft een vul ventiel (net als van een auto band) die zit aan de onderkant (anders zit hij verkeerd gemonteerd) als je daar het pinnetje van indrukt en er komt vloeistof uit is het rubber in het expansie vat kapot en moet je het vat vervangen. Als er geen of weinig lucht uit komt dan moet je hem met lucht op pompen tot de nominale druk van het systeem.
Het kan ook zijn dat je toegepaste expansie vat te klein is voor de inhoud van je systeem.

Ik zou me zorgen maken, omdat er mogelijk een moment komt dat je geen druk hebt en de boel niet kan pompen en mogelijk gaat koken. Het is niet normaal.
Als jij het systeem vult tot 1.5 bar als hij koud is en de volgende dag weer 0.5 bar is dan is er glycol/water weggelopen uit het overdruk ventiel.
Nogmaals dit is precies hetzelfde als een normaal CV systeem.
Dank je.

Ik heb zojuist -op de verkeerde manier :( - het expansievat eraf gedraaid. Grote teringzooi geworden natuurlijk; Wist ik ik veel dat ik de messing ring moest losdraaien en niet het vat zelf....Maar het vat was leeg, dus het rubber is niet lek. Dat oppompen kan ik nog wel even proberen; beetje tegendruk geven. Moet dat met een voetbalventiel?

Weet je wat zo apart is? Het is een soort van cyclus, iedere dag hetzelfde. We beginnen met 0,5 bar, in de middag 2-3 bar en 's avonds weer 0,5 bar. Soms eerder, wanneer we de boiler leegdouchen. Met andere woorden: als de spiraal in het koude water hangt daalt de druk,
Het overdukventiel zou overigens pas op 6 bar moeten aanspreken, als ik de handleiding mag geloven.

Wat is een vuistregel voor het bepalen van de grootte van je expansievat? Ik denk dat er max een liter of 10 in het systeem zit.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 20-09-2012 13:28 ]

• WoudseHoeve
Oppompen zou met een auto ventiel "thingy" moeten kunnen, mogelijk bij jou een ander type?
Ik heb geen idee over de inschatting hoe groot een expansie vat moet zijn. Maar 10 liter is niet erg veel als inhoud van je leidingen.
mmm water zet 0.21E-3 uit per m3 per K. Dus 1000 liter zet 12.6 Liter uit bij 40 graden verhoging. Dus 10 liter zet 0.126 litr uit per 40 graden verhoging ( 20 >> 60). Niet erg veel .... Het expansie vat zal dus niet erg groot zijn, had je de juiste gevonden ? Op je normale CV water leidingen zit er ook een.....

• hansdegit
Ik zei dat de manometer niet aan het schudden is...Toch? Welnu: ik bedoelde de volumestroommeter.

Ik ga gewoon maar weer een paar dagen ontluchten. Zeker nu er een flinke hoeveelheid uitgelopen is bij de ongelukkige expansievat-actie...

Wat wel interessant is...Jij stelt dat lucht flink gecomprimeerd kan worden. Ik weet niet of mijn waarneming nu in strijd is met jouw statement, maar toen ik er vanochtend wat lucht uit liet lopen, daalde de druk met een bar.

Het is interessante materie.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Kleverig vooral ;)

A'dam PVOutput

• peerke_1984
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo,

Ik heb de volgende installatie in mijn huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.ton-willemse.nl/Zonne.jpg

De zonneboiler is van het merk ATON.
Op zicht werkt deze denk ik goed maar ik verbruik ontzettend veel gas +/- 3500m3 per jaar.
Mijn huishouden bestaat op 2 personen.
Wasmachine en vaatwasser worden meestal in de avond gebruikt en hebben zoals in het schema een hotfill.

Hebben jullie nog suggesties om de installatie verder te optiomaliseren??

Had zeg al gedacht om het water voor de wasmachine meteen van de zonneboiler af te pakken ipv eerst door de Combiketel te sturen, maar weet niet of dit kan ivm legionella??

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:03:
Ik zei dat de manometer niet aan het schudden is...Toch? Welnu: ik bedoelde de volumestroommeter.

Ik ga gewoon maar weer een paar dagen ontluchten. Zeker nu er een flinke hoeveelheid uitgelopen is bij de ongelukkige expansievat-actie...

Wat wel interessant is...Jij stelt dat lucht flink gecomprimeerd kan worden. Ik weet niet of mijn waarneming nu in strijd is met jouw statement, maar toen ik er vanochtend wat lucht uit liet lopen, daalde de druk met een bar.

Het is interessante materie.
Natuurkunde ......
Het klopt je liet samengeperste lucht ontsnappen waardoor de druk daalt.

Water is niet samendrukbaar. (vloeistof in het algemeen, denk aan olie in hydroliek)
Vul een injectie spuit met water (zonder naald) houd hem dicht en druk hem in. lukt niet.
Vul een injectie spuit met lucht houd hem dicht en druk hem in, je kan hem indrukken maar je hebt steeds meer kracht nodig, de druk neemt geleidelijk toe.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

peerke_1984 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:45:

De zonneboiler is van het merk ATON.
Op zicht werkt deze denk ik goed maar ik verbruik ontzettend veel gas +/- 3500m3 per jaar.
Wasmachine en vaatwasser worden meestal in de avond gebruikt en hebben zoals in het schema een hotfill.
Ik doe met het met eenvijfde daarvan en ericplan nog veel minder.
Waar gaat het aan op?

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
[...]
[...]
Wat PcDealer zegt, dat is wel heeeel erg veel gas! Ik sta elke dag 15 minuten onder de regendouche en elk weekend in bad en met een redelijke hoekwoning op 1250 m3 per jaar. En ik heb niet eens een zonneboiler!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15

Misschien een gas lek? of een buitenvoeler die niet goed meer werkt? (dit laatst genoemde kwam ik pas bij iemand tegen, in de zomer met 30+ sloeg de verwarming aan 8)7 )

die had ook een behoorlijke gas rekening

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 20-09-2012 16:41 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• peerke_1984
Hallo,

Douche 1x per dag per persoon en hebben geen regendouche.
Koken verder wel op gas.
Verder geen geizers of wat dan ook
Woon in een tussenhuis met zonnepanneel pal op het zuiden.
Heb de zonne boiler ook nog nooit boven de 75 graden gezien

[ Voor 62% gewijzigd door peerke_1984 op 20-09-2012 16:45 ]

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

peerke_1984 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:43:
Hallo,

Douche 1x per dag per persoon en hebben geen regendouche.
Koken verder wel op gas.
Verder geen geizers of wat dan ook
Woon in een tussenhuis met zonnepanneel pal op het zuiden.
Heb de zonne boiler ook nog nooit boven de 75 graden gezien
Kwestie van monitoren van je gebruik. Op afstand kunnen moeilijk een oplossing geven met zo weinig info.

Ot:
Dwtw is al binnen moet hem alleen nog aansluiten. Dan zal de zb volgen. Heb iedergeval al in me hoofd/papier wat ik wil.

[ Voor 0% gewijzigd door Leon303 op 20-09-2012 17:16 . Reden: Typo ]

1060 Wp

• peerke_1984
Hallo Leon,

Ben nog nieuw hiero.
Dus welke info zou je graag nog meer hebben en hoe en waar kan ik het beste monitoren??
Leon303 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:51:
[...]

Kwestie van monitoren van je gebruik. Op afstand kunnen moeilijk een oplossing geven met zo weinig info.

Ot:
Dwtw is al binnen moet hem alleen nog aansluiten. Dan zal de z'n z'n volgen. Heb iedergeval al in me hoofd/papier wat ik wil.

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Als het goed is heb je ergens een meterkast en een gasmeter. En je hebt mindergas.nl en dan kan dagelijks of wekelijks of alle gas standen invoeren. vooral nu kan je je verbruik in de gaten houden. Want over een week of 2 stook je misschien al. Dan is het effect van je zb moeilijk te meten.

Suc6

[ Voor 0% gewijzigd door Leon303 op 20-09-2012 17:22 . Reden: Damn autocorect ]

1060 Wp

• peerke_1984
Oké zal eens proberen op mindergas.nl
Heb nog eens op de rekenig gekeken en heb me vergist het is 1500m3 gas.
Maar me een zonneboiler had ik minder verwacht.

Heeft het zin om de wasmachine die we altijd op 30° gebruiken meteen op de boilee te zteen ipv zoals nu via de cv??
Leon303 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:15:
Als het goed is heb je ergens een meterkast en een gasmeter. En je hebt mindergas.nl en dan kan dagelijks of wekelijks of alle gas standen invoeren. vooral nu kan je je verbruik in de gaten houden. Want over een week of 2 stook je misschien al. Dan is het effect van je z'n moeilijk te meten.

Suc6

• twixx
  • Niet online
Hallo,

Ik heb de volgende installatie in mijn huis.

[afbeelding]

Hebben jullie nog suggesties om de installatie verder te optiomaliseren??
Ik zou ook een extra mengventiel plaatsen en een aftap maken vanaf de zonneboiler. 1 mengventiel op 62C welke je CV in gaat om te douchen en 1 mengventiel op 40C voor je vaatwasser en wasmachine.
Dan weet je zeker dat je ketel niet aanslaat als deze apparaten warm water pakken en verwarmen ze het zelf bij.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ah 1500 kuub klinkt al normaler in de oren. Maar ik denk dat dit veel lager kan. Wij kwamen van 1650m3 en zaten van juni 2011 tot en met mei 2012 op775m3.

Kijk ook naar het instelde vermogenspercentage en de tapwatertemperatuurinstelling in de cv. Meestal staan deze default op 100% / te hoog.
Check ook Gas besparen door middel van CV tuning en Wat is jouw actuele energieverbruik?

De zonneboiler kan in de zomer uit als de temperatuur voldoende hoog is. Bij ons zal dat met 97l hoger zijn dan bij iemand met meer buffer.

Gasverbruik
Juli: 9,75m3
Augustus: 3,90m3
September* 3,09m3
* tot op heden

De eerste week van augustus heb ik de cv uitgeschakeld. Scheelt in onze situatie 2/3 in het gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 20-09-2012 21:45 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
peerke_1984 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:24:
Oké zal eens proberen op mindergas.nl
Heb nog eens op de rekenig gekeken en heb me vergist het is 1500m3 gas.
Maar me een zonneboiler had ik minder verwacht.

Heeft het zin om de wasmachine die we altijd op 30° gebruiken meteen op de boilee te zteen ipv zoals nu via de cv??

[...]
zolang je warm tapwater-aandeel maar een fraktie is van je CV-verbruik, zal het lastig worden 'meer' te besparen.
Je zal dan moeten uitwijken naar bijvoorbeeld systemen waar een spiraal in het buffervat doorloopt vooraleer deze de CV weer in gaat. Of kant en klare oplossingen zoals Qsolar overwegen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

NielsTn schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:49:
[...]

zolang je warm tapwater-aandeel maar een fraktie is van je CV-verbruik, zal het lastig worden 'meer' te besparen.
User zal met tuning toch een heel eind moeten komen en 's avonds niet de cv aan, maar een trui aan.
Ik heb trouwens geen spiraal voor de verwarming in de zonneboiler.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
PcDealer schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:02:
[...]

User zal met tuning toch een heel eind moeten komen en 's avonds niet de cv aan, maar een trui aan.
Ik heb trouwens geen spiraal voor de verwarming in de zonneboiler.
denk het wel ja, maar de zonneboiler draagt daar helaas niet veel aan bij.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@drukperikelen:
Bedankt WoudseHoeve, Ericplan.

Vanochtend de boel bij 20gr bijgevuld tot 2bar. Staat nu nog steeds op 2 bar. Geen wilde fluctuaties meer; volgens mij zat er gewoon ergens een luchtbel ofzo.

Maar ik houd het in de gaten. 8)

• hansdegit
Hmm, vanochtend weer fiks lagere druk. Er zijn dus 2 symptomen: lucht in het circuit en dalende druk.

Plan Z):
alle heet water uit de boiler getapt (zonde). Dus de hele boiler op 18-19 graden gebracht. Druk opgevoerd tot 1,5 bar.

Als ik wat fitter ben klim ik op het dak om de automatische ontluchter te checken. Ik begin te vermoeden dat -ie dicht staat c.q. geblokkeerd is.

edit: denk dat ik de boosdoener gevonden heb:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/22092012078.jpg

Als de ontluchter standaard open staat en er verdampt glycol, verdwijnt het door een geopende ontluchter. Duh. :-(

Die heb ik dus maar even dichtgedraaid.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/22092012080.jpg

Voor de totaalbeleving nog even de volgende plaatjes:
36 heatpipes op 250 graden WZW.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/22092012077.jpg

En nog even een blik op de zuidelijke dakkapel. Wat denken jullie: hier past links toch nóg een Yingli Panda?
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/22092012079.jpg

Je moet een beetje in beweging blijven, nietwaar? De hele dag liggen is ook dodelijk saai.

[ Voor 82% gewijzigd door hansdegit op 22-09-2012 20:52 ]

• twixx
  • Niet online
't leverde ons -topic lezers- wel mooie plaatjes op dit foutje :p

• hansdegit
Ja, Schagen is prachtig!

Thanks. Het was even spannend. Donderdag onder de MRI scanner en dan vandaag je stijve lijf door een dakraam wurmen. Ik kreeg een flinke draai om mijn oren van vrouwlief (en wel een beetje terecht). Maar dan héb je ook wat!

• twixx
  • Niet online
Mede naar aanleiding van het lezen in dit topic laten we ons nieuwbouwhuis voorbereiden. De leidingen van de collectoren naar het CV hok (waar plek is voor een boiler) zijn al aangelegd! :D

Met de rode mantel, 2x.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/ML_IMG_3390.jpg
Collector zijde; hier gaan ze straks door het dak wat op zuid ligt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/ML_IMG_3393.jpg
CV zijde; links is plek voor een 200-300L boiler.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:26:
Hmm, vanochtend weer fiks lagere druk. Er zijn dus 2 symptomen: lucht in het circuit en dalende druk.

Plan Z):
alle heet water uit de boiler getapt (zonde). Dus de hele boiler op 18-19 graden gebracht. Druk opgevoerd tot 1,5 bar.

Als ik wat fitter ben klim ik op het dak om de automatische ontluchter te checken. Ik begin te vermoeden dat -ie dicht staat c.q. geblokkeerd is.

edit: denk dat ik de boosdoener gevonden heb:
[afbeelding]

Als de ontluchter standaard open staat en er verdampt glycol, verdwijnt het door een geopende ontluchter. Duh. :-(

Die heb ik dus maar even dichtgedraaid.
[afbeelding]

Voor de totaalbeleving nog even de volgende plaatjes:
36 heatpipes op 250 graden WZW.
[afbeelding]

En nog even een blik op de zuidelijke dakkapel. Wat denken jullie: hier past links toch nóg een Yingli Panda?
[afbeelding]

Je moet een beetje in beweging blijven, nietwaar? De hele dag liggen is ook dodelijk saai.
En dan zit 't nog niet goed! Kan jij niets aan doen, maar die ontluchter hoort zuiver verticaal te zitten. Anders sluit de vlotter dat ding niet goed af, mogelijk ook een oorzaak, want zo heet zal je collector de afgelopen weken toch niet geweest zijn? Mooie plaatjes overigens, maar wel een beetje onverantwoord als ik je berichten via de DM goed interpreteer.

A'dam PVOutput

• hansdegit
twixx schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:20:
Mede naar aanleiding van het lezen in dit topic laten we ons nieuwbouwhuis voorbereiden. De leidingen van de collectoren naar het CV hok (waar plek is voor een boiler) zijn al aangelegd! :D

Met de rode mantel, 2x.

[afbeelding]
Collector zijde; hier gaan ze straks door het dak wat op zuid ligt.

[afbeelding]
CV zijde; links is plek voor een 200-300L boiler.
Doe maar 400 L...Hoe groter hoe beter! Tenminste, als je voldoende dak hebt.

@ericplan:
Ik heb de handleiding nu helemaal in mijn kop zitten....Uiteindelijk gebruik je die ontluchter alleen wanneer je het systeem vult. Dus, met een beetje mazzel, hoeft -ie niet meer in actie te komen.

qua gezondheid: ik was er even he-le-maal klaar mee. Ik dacht: ik kruip het dak op. Ging goed; we gaan zien of ik het morgen of vannacht ga bezuren.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 22:10:
[...]

@ericplan:
Ik heb de handleiding nu helemaal in mijn kop zitten....Uiteindelijk gebruik je die ontluchter alleen wanneer je het systeem vult. Dus, met een beetje mazzel, hoeft -ie niet meer in actie te komen.
Klopt, maar hij zit fout. Zeker als ik m'n installatie net gevuld heb staat die kraan gerust een week open, behalve uiteraard in hoog zomer. Zoals die ontluchter nu geplaatst is heb je er eigenlijk niets aan en zou je aan de kraan genoeg hebben. Het is gewoon een installatiefout en de jongens die geïnstalleerd hebben horen dat te weten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij de afgelopen weken temperaturen in je collector boven de 100 graden gehad hebt. Er is gewoon vloeistof gelekt, geen damp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Net weer even omhoog geklommen....De ontluchter is de volgende:
http://www.purgomat.de/english/purgo-o-mat-150-heat-en.html
Ik had 'em even opengemaakt en die zat vol met glycol. Ik kan me voorstellen dat, wanneer de druk maar hoog genoeg is, de vlotter goed tegen het ventiel wordt aangedrukt en dus "dicht" is.

Ik ga maar eens op zoek naar een stukje pijp met een bochtje van 90-38=52 graden dat ik erop kan schroeven. Daar kan de ontluchter dan weer op zodat -ie perfect verticaal staat. Het moet natuurlijk wel een stukje pijp van een centimeter of 10-15 zijn, anders creeer ik een schaduwprobleem op paneel A4.

Lastig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:13:
Net weer even omhoog geklommen....De ontluchter is de volgende:
http://www.purgomat.de/english/purgo-o-mat-150-heat-en.html
Ik had 'em even opengemaakt en die zat vol met glycol. Ik kan me voorstellen dat, wanneer de druk maar hoog genoeg is, de vlotter goed tegen het ventiel wordt aangedrukt en dus "dicht" is.

Ik ga maar eens op zoek naar een stukje pijp met een bochtje van 90-38=52 graden dat ik erop kan schroeven. Daar kan de ontluchter dan weer op zodat -ie perfect verticaal staat. Het moet natuurlijk wel een stukje pijp van een centimeter of 10-15 zijn, anders creeer ik een schaduwprobleem op paneel A4.

Lastig allemaal.
Klopt, maar voordat de vlotter goed sluit lekt er eerst glycol. Doordat hij scheef staat komt de vlotter pas later omhoog en sluit dus ook later af. Ik heb overigens dezelfde ontluchter op het dak, komt die ontluchter nog van je oude installatie?

Ik zou de gehele kraan en ontluchter demonteren, stukje pijp, ca 15 cm, knietje naar rechts, stukje pijp ca 15 cm, knietje naar boven en daar kraan met ontluchter op. Dan zit de kraan met ontluchter boven de manifold van de heatpipe, (dus ver van je zonnepaneel) heb je geen rare bochten nodig en heb je ook nog een dood stukje leiding dat de lucht verzamelt. Alleen de ontluchter zou ik niet doen, want dan vervalt het laatste voordeel. (maar hoef je niet je systeem af te tappen)

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 23-09-2012 11:58 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb vanochtend iets gelezen over ontluchters die alleen beneden een bepaalde temperatuur ontluchten. Dus dan hoef je niet bang te zijn dat er glycol wegdampt. Misschien die eens proberen, hoef je ook niet meer het dak op om de ontluchterkraan open te draaien.

Ja, die onttluchter zat ook op het oude systeem, ook schuin...

Dat aftappen en opnieuw vullen,,,,Heb ik echt geen trek in (denk ik nu). Dus ik fiets morgen (voorzichtig) naar de ijzerboer om te vragen of -ie zoiets kan maken zoals jij hierboven beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afsluiter <-> Knelfitting recht 15 mm x 3/8 buitendraad<-> stukje pijp<-> knelfitting haaks 15 mm<-> stukje pijp <->knelfitting knie 15 mm x 3/8 binnendraad <-> ontluchter
Bij voorkeur teflondraad, geen tape, gebruiken, sluit beter af en kan beter tegen hitte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kijk aan! Meteen een boodschappenlijst. Thanks!

edit: is het raadzaam om dat meteen te isoleren?
edit 2:
ik zou het al redden met een 3/8 verlengstuk van 50mm omhoog, dan knietje naar rechts, 10 cm pijp, knietje verticaal en daarop de ontluchter.

[ Voor 78% gewijzigd door hansdegit op 23-09-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:31:

Boven de kraan is geen flow, warmteverliezen zijn daardoor beperkt en het is een beletsel om het later goed op te lossen. Waarschijnlijk heeft de afsluiter 1/2" buitendraad(check, bij mij wel) dus als je toch gaat aftappen moet je het boodschappenlijstje aanpassen of allebei kopen:-) Waarschijnlijk is de knelfitting 15 x 3/8 wat lastiger te krijgen.

Knelfitting recht 15 mm x 3/8" buitendraad wordt dan knelfitting recht 15 mm x 1/2" buitendraad en
knelfitting knie 15 mm x 3/8" binnendraad wordt dan knelfitting knie 15 mm x 1/2" binnendraad

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kruip even naar boven om de ontluchter eraf te halen; die neem ik gewoon mee naar de winkel. Foto en beschrijving mee, kan bijna niet fout gaan, zou je zeggen.

Onwijs bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:31:

edit 2:
ik zou het al redden met een 3/8 verlengstuk van 50mm omhoog, dan knietje naar rechts, 10 cm pijp, knietje verticaal en daarop de ontluchter.
Ik ga even uit van artikelen die niet al te exotisch zijn en die je, ter plekke op het dak, kan aanpassen aan de situatie. Als zo'n 3/8"verlengstuk net tekort is, mag je weer van het dak af om iets nieuws te halen. Een paar stukjes pijp van verschillende lengte steek je zo in je zak mee het dak op.
En je systeem hoeft trouwens niet helemaal leeg als je de kraan verplaatst, alleen zorgen dat de druk eraf is is voldoende, je zit tenslotte op het hoogste punt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kan er ook een extra kraan tussen zetten, nog makkelijker. Oké, kost een paar euro, maar dan heb ik de voordelen die je hierboven beschijrft, en niet de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:24:
Afsluiter <-> Knelfitting recht 15 mm x 3/8 buitendraad<-> stukje pijp<-> knelfitting haaks 15 mm<-> stukje pijp <->knelfitting knie 15 mm x 3/8 binnendraad <-> ontluchter
Bij voorkeur teflondraad, geen tape, gebruiken, sluit beter af en kan beter tegen hitte.
GEEN teflon gebruiken, kan absoluut niet tegen de hitte die bij een zonneboiler komt kijken (been there, done that :( ). Solar schroefdraadtape is wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 15:08:
Ik kan er ook een extra kraan tussen zetten, nog makkelijker. Oké, kost een paar euro, maar dan heb ik de voordelen die je hierboven beschijrft, en niet de nadelen.
Is op zich een slim idee, maar een kogelkraan 3/8 is zeker niet standaard. Moet je weer met verloopnippels gaan werken en elke extra verbinding is een kans op lekkage. Kraan en ontluchter zitten overigens aan elkaar met een pakkingring, haal je die uit elkaar krijg je weer een verbinding die je moet tapen. Ik gebruik loctite 55, maar in mijn circuit zitten geen tapeverbindingen ik weet dus niet hoe problematisch dat is, maar ik geloof Ecowoman direct.
Alle reden dus om even rustig je plan te trekken en kijken of je de goede materialen kan krijgen. Voorlopig zit het. (geen garantie?)
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 15:50:
[...]
GEEN teflon gebruiken, kan absoluut niet tegen de hitte die bij een zonneboiler komt kijken (been there, done that :( ). Solar schroefdraadtape is wel geschikt.
Is ook teflon, maar speciale. Geen Gamma-meuk.

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 23-09-2012 16:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:08:
[...]
Alle reden dus om even rustig je plan te trekken en kijken of je de goede materialen kan krijgen. Voorlopig zit het. (geen garantie?)
[...]
Met de installateur kan ik lezen en schrijven. Hij heeft zo ongeveer ons hele huis in de staat gebracht waarin het nu verkeert; veel zaken handelen wij inmiddels met gesloten beurs af. Dat gaat wel goedkomen.

Ik zal 'em wel ff bellen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Uit het PV forum:
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:48:
[...]

Hoe werkt een combiketel trouwens in combinatie met een zonneboiler als de temperatuur van het boilervat marginaal lager is dan de gewenste temperatuur (>60 gr)? Het thermostatisch mengventiel zal dan een klein beetje warm water van de ketel bijmengen om het tapwater op de gewenste temperatuur te brengen. Hebben combiketels hier geen problemen mee?
Nee. Vaak zijn combiketels uitgerust met een NTC voeler en die zijn zowiezo niet zo nauwkeurig.

Maargoed. Stel, water van 55gr komt bij je ketel aan. Die vind dat te koud, want we hadden afgesproken dat -ie 60 gr zou leveren. Vlammetje aan, warmtewisselaar geeft warmte af aan het leidingwater en -verhip- het water wordt te warm, dus de ketel zal zijn vermogen terug moduleren.

Let wel: je ketel moet wel van het NZ label zijn voorzien, anders gaat deze vlieger niet op deze manier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op zondag 23 september 2012 @ 20:42:
Uit het PV forum:

[...]

Nee. Vaak zijn combiketels uitgerust met een NTC voeler en die zijn zowiezo niet zo nauwkeurig.

Maargoed. Stel, water van 55gr komt bij je ketel aan. Die vind dat te koud, want we hadden afgesproken dat -ie 60 gr zou leveren. Vlammetje aan, warmtewisselaar geeft warmte af aan het leidingwater en -verhip- het water wordt te warm, dus de ketel zal zijn vermogen terug moduleren.

Let wel: je ketel moet wel van het NZ label zijn voorzien, anders gaat deze vlieger niet op deze manier op.
Een combi ketel met een tegenstroom boilertje lijkt me het best. Daar is een ~10 liter boiler met CV water waar een spiraal doorloopt met je "koude water" alleen als het CV water in het boilertje zakt in temperatuur dan zal de CV aanslaan en dan nog op een lage modulerende stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Met hartelijk dank aan de onvolprezen ericplan: een goed gemonteerde ontluchter:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/24092012089.jpg

Nu had ik het plan om de ontluchter van september tot maart open te laten staan. Is dat een goed plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:13:
Met hartelijk dank aan de onvolprezen ericplan: een goed gemonteerde ontluchter:
[afbeelding]

Nu had ik het plan om de ontluchter van september tot maart open te laten staan. Is dat een goed plan?
Ziet er goed uit!
Waarom zou je hem dicht doen ?
(1 gek kan meer vragen als 1000 wijzen kunnen beantwoorden ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 23:43
Als je collector stagneert ontstaat er stoom, en die wordt door een automatische ontluchter afgevoerd.

Stagnatie ontstaat bij storingen (b.v. pomp werkt niet), of als je buffercapaciteit te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Met een ontluchter heb je een grotere kans op lekkage dan met een klep.

Dus wanneer alles goed ontlucht is kan je hem gewoon sluiten.
Maarja om daar nu elke keer voor het dak op te klimmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb wat dat betreft mazzel. Mijn ontluchter zit binnen en is gewoon een ontluchter die je ook in een radiator vind en met zo'n radiatorsleuteltje gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Heb ik ook, maar da's niet het hoogste punt in mijn leidingsysteem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:53:
Heb ik ook, maar da's niet het hoogste punt in mijn leidingsysteem :(
Je kan 't dak op....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
'k Denk dat het tot maart niet meer hoeft. Zojuist wat glycol bijgevuld tot 1,5 bar. Pomp even handmatig gestart en -poef- even een bar gedaald. Ik denk dat de ontluchter goed werkt (gegeven het idee dat ik geen brakke aansluitingen gemaakt heb). Ik laat de pomp even een uurtje draaien, kijken wat er met de manometer gebeurt.

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:33:
Ik twijfel nog over een warmte element in de boiler.. En vooral t aansturen er van.
hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:43:
Tsja, wie zal het zeggen. Zo'n ding is niet zo belachelijk duur en je kan er veel plezier van hebben. In juni moest jouw CV weer aangezet worden omdat je boiler te koud was om uit te douchen. Elementje erin (of de eric-pvt oplossing met een keukenboiler ervoor) en je bent The bacon-buyer.

Het elektriciteitsoverschot loopt nu flink terug door het element; er gaat nu per week 35 kWh in de CV ondersteuning, ware het niet dat het stookseizoen geopend is en ik er nu aan denk om de ondersteuning in de écht koude maanden gewoon uit te zetten (er zit bij de boiler een afsluiter op de spiraal voor de CV retour).

Leuk trouwens om live op de manometer te zien hoe de ontluchter op het zonneboilercircuit z'n walvis-imitatie doet.
Ben aan het kijken wat te doen met het overschot dat ik dreig te krijgen dankzij mijn uitstekend werkende paneeltjes en overweeg ook een elektrisch element in het boilervat. Qua aansluiten kan dat echter wat praktische probleempjes opleveren. Hoe groot is zo'n elektrisch element (voor een 500l boilervat)?

• hansdegit
Hangt van de diameter van je vat af. Hoe hoger het vermogen, des te langer het element. Size does matter.

Ik heb een Askoheat van 3kW. Hoewel 4,5 kW ook zou passen. Zwitsers kwaliteitsspul.
http://www.askoma.ch/pdf/d/produkte/012-0201-d.pdf

Hier verkrijgbaar bij econo.nl (hoewel ik daar in dit topic niet zo'n fijne ervaring over las).
Johan van Sunsystems heeft ze ook.

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:08:
Hangt van de diameter van je vat af. Hoe hoger het vermogen, des te langer het element. Size does matter.

Ik heb een Askoheat van 3kW. Hoewel 4,5 kW ook zou passen. Zwitsers kwaliteitsspul.
http://www.askoma.ch/pdf/d/produkte/012-0201-d.pdf

Hier verkrijgbaar bij econo.nl (hoewel ik daar in dit topic niet zo'n fijne ervaring over las).
Johan van Sunsystems heeft ze ook.
Thanks!
Als ik het plaatje zie, dan valt die af, tenzij we een andere variant kunnen vinden, want ons boilervat staat zo dicht langs de muur dat het kastje dat voor het element zit niet eens past. Maar ook als dat kastje platter is, dan moet sowieso alles losgekoppeld worden om het element erin te krijgen, dus ik denk niet dat we dat gaan doen.

Ik heb geen slechte ervaring met Econo kunnen terugvinden?

Edit: Had even over het hoofd gezien dat het element ook verticaal boven in de boiler geplaatst kan worden. Dan is het dus nog wel een optie.

Zit nog te twijfelen tussen een elektrisch element in het boilervat en een elektrisch kacheltje. Voordeel van het kacheltje is dat dan de laatst overgebleven radiator weggehaald kan worden. Die hangt in de werkplaats (=losstaand bijgebouw naast ons huis) en wordt maar af en toe gebruikt en dan hoeft het alleen maar snel naar 12C te worden verwarmd. Als die radiator weg is, kan hij ook niet meer aanslaan als de vorstbeveiligingsstand van de thermostaatknop de radiator inschakelt (scheelt dus weer gas). Ik vraag me af met welke van de 2 opties ik het meeste gas bespaar (elektrisch kacheltje is in aankoop natuurlijk wel een stuk goedkoper).

Verkoopt Johan ook die Askoheat of levert hij een ander merk?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 07:14 . Reden: elektrisch element toch een optie en vraag over Askoheat ]

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:11:
[...]
Edit: Had even over het hoofd gezien dat het element ook verticaal boven in de boiler geplaatst kan worden. Dan is het dus nog wel een optie.
Dan kan je niet de hele boiler verwarmen, warm water blijft bovenin.
Dat kan ook net je doel zijn, dan hoef je alleen maar een klein deel van de boiler te verwarmen en toch kunnen douchen....

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:11:
[...]
Thanks!
Als ik het plaatje zie, dan valt die af, tenzij we een andere variant kunnen vinden, want ons boilervat staat zo dicht langs de muur dat het kastje dat voor het element zit niet eens past. Maar ook als dat kastje platter is, dan moet sowieso alles losgekoppeld worden om het element erin te krijgen, dus ik denk niet dat we dat gaan doen.

Ik heb geen slechte ervaring met Econo kunnen terugvinden?

Zit nog te twijfelen tussen een elektrisch element in het boilervat en een elektrisch kacheltje. Voordeel van het kacheltje is dat dan de laatst overgebleven radiator weggehaald kan worden. Die hangt in de werkplaats (=losstaand bijgebouw naast ons huis) en wordt maar af en toe gebruikt en dan hoeft het alleen maar snel naar 12C te worden verwarmd. Als die radiator weg is, kan hij ook niet meer aanslaan als de vorstbeveiligingsstand van de thermostaatknop de radiator inschakelt (scheelt dus weer gas). Ik vraag me af met welke van de 2 opties ik het meeste gas bespaar (elektrisch kacheltje is in aankoop natuurlijk wel een stuk goedkoper).

Verkoopt Johan ook die Askoheat of levert hij een ander merk?
Ik heb die Askoheat bij Johan opgehaald.

Is het geen optie om je boiler een tikje te draaien? Ik vraag me serieus af of het wel de bedoeling is om zo´n element volledig bovenin te zetten. En die flens bovenop, is dat niet toevallig de plek waar je anode zit? Past daar wel conisch draad in?

vragen, vragen....

misschien heb je nog een warmtewisselaar over en kan je daar een warmtepomp inzetten.
Of gooi een keukenboiler tussen je boiler en de koudwaterinlaat.

Je kent je eigen situatie het best....

Verwijderd

@ecowoman+werkplaats
schakelen op temperatuur kan al hiermee :
http://www.eco-logisch.nl...meerbare-thermostaat-3936
(werkplaats radiatortje op <5c = aan)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:32:
@ecowoman+werkplaats
schakelen op temperatuur kan al hiermee :
http://www.eco-logisch.nl...meerbare-thermostaat-3936
(werkplaats radiatortje op <5c = aan)
of deze http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005
€ 29,99
Hiermee stuur ik al jaren mij vloerverwarmingspompen mee aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:17
ik ben in het bezit van een Atag Blauwe Engel II Zonneboiler. Deze heeft 2 weken geleden een onderhoudsbeurt gehad. Toen werd er geconstateerd dat de brandersteen gescheurd was en dat de venturi stuk was. Kosten 150,- ex btw. Nu 2 weken laten komt een andere monteur de onderdelen plaatsen, blijkt dat de venturi behuizing gescheurd is vrijwel helemaal doormidden aan de voet met als gevolg 250,- extra kosten.

Daarbij de opmerking geplaatst dat ie de venturi niet los kreeg en daarbij veel kracht gebruikt heeft. Ik denk dus dat de monteur het zelf gesloopt heeft (ik was er helaas niet bij).
Gelijk werd ik om de oren geslagen met een offerte voor een een nieuwe CV (merk Intergas, kosten 2200,- incl plaatsen). Volgens de monteur kan deze ketel op het bestaande collector systeem (welke geintegreerd is in de woning) aangesloten worden.

Ik ga niet over 1 nacht ijs, dus heb ik inmiddels advies ingewonnen. Ik krijg alleen te horen dat de Intergas niet te koppelen is aan de collector en dat het erg duur is.
Ik heb nu contact gehad met een ATAG dealer, hij vertelde me dat het mogelijk een andere ATAG te plaatsen en aan te sluiten op de collector. Heeft iemand hier ervaringen mee, of kan iemand mij een ander/beter advies geven hierin. Mijn gasverbruik ligt rond de 1000m3/jaar. Ik verwacht dat dit hoger uitkomt met een conventionele verwarming, dus ik wil graag het collector systeem, dat op water werkt en niet op een speciale vloeistof, behouden.

Even los van het feit dat ik de rekening met klacht naar de initiele onderhoudsmonteur stuur. De ketel heeft nooit problemen gegeven en nu ineens, einde oefening, stekker eruit en klaar.

Edit:

Inmiddels is een ATAG dealer/monteur aan huis geweest. Kosten onderdelen 70,- en geen 440 euro of een nieuwe ketel. Wordt vanavond geinstalleerd, kosten hiervoor pake em beet 100,- Volgens de monteur verkeert de ketel in een zeer goede staat verder en begrijpt hij niet wat er gebeurd is.

[ Voor 8% gewijzigd door O085105116N op 28-09-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik weet de onderdelen prijzen niet en de leeftijd van de ketel niet. MAAR

Als een monteur iets niet los krijgt en nadat ie bezig is geweest er meer schade is dan daarvoor ..... dan lijkt het mij niet dat jij een nieuwe ketel moet aanschaffen.

Wat wel redelijk lijkt is dat zij de door hun veroorzaakte schade herstellen, waarbij ik dan de aantekening maak dat je hun tegemoet zou kunnen komen door eventueel een venturi aan te schaffen daar deze lijkt mij niet meer als €100 mogen kosten daar het een aluminium gietstuk is.

Als de ketel echt oud is 15 jaar of meer of niet moduleert(kan uit '98 komen) kijk dan her en der rond voor een andere ketel, er zijn meerdere goede ervaringen met remeha op dit forum en laat ze dan maar de ketel voor een redelijke prijs leveren en gratis installeren daar zij de ketel hebben vernield.

succes er mee, ik verdenk dat de rechtsbijstand verzekering om de hoek moet komen.
p.s. laat het bedrijf subiet weten dat deze situatie onhoudbaar is en er snel actie verlangd wordt, weer twee weken wachten is geen optie en betekend dat zij een rekening van een ander bedrijf dat wel snel werkt gepresenteerd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atag heeft 15 jaar garantie op de wisselaar.
0-5 jaar volledige garantie incl. werkloon
5-10 jaar volledige vergoeding van de wisselaar, ex werkloon
10-15 jaar afbouw regeling met 20% per jaar.

pas je effe op ?

je zgc of sgc systeem met blauwe engel II kan enkel omgebouwd worden naar een Q serie van atag,
omdat deze dezelfde sturing gebruikt.
ik zou die monteur maar ver uit de buurt houden verder.

losse onderdelenprijs :
http://cvonderdelen.snelb...&action=show_cat&cat=ATAG

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2012 20:03 ]

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
O085105116N schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:08:
Edit:
Inmiddels is een ATAG dealer/monteur aan huis geweest. Kosten onderdelen 70,- en geen 440 euro of een nieuwe ketel. Wordt vanavond geinstalleerd, kosten hiervoor pake em beet 100,- Volgens de monteur verkeert de ketel in een zeer goede staat verder en begrijpt hij niet wat er gebeurd is.
Mooi, en de andere partij maar lopen zeuren om een onderhoudscontract zeker ....Ik ben blij dat je het idd voor een klein bedrag kon laten fixen op korte termijn.
Nu nog de keuze of je je recht gaat halen en een lang vervelend proces ingaat of de andre partij lekker links laat liggen. Ik hoop in ieder geval dat je de andere partij nog niet betaald had.

Verwijderd

vandaag brochure gekregen OEG (www.oeg.et)

lijkt Duitse technische groothandel

prijzen van boiler en buffervaten lijken redelijk

iemand ervaring met merk en/of leverancier

Verwijderd

oeg rules
Pagina: 1 ... 7 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.