Dat is me inmiddels wel duidelijk. Het blijkt dat de wisselaar lek is, dat had de ATAG monteur geconstateerd nadat ie de ketel in bedrijf had genomen. Omdat hij net niet onder de garantie valt worden nu, de gehele wisselaar, gasbrander en venturi vervangen voor 350,- (afbouwregeling dus) dan heb ik ook weer gewoon garantie op de onderdelen. voor dat geld heb ik geen nieuwe zonnegascombi.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:57:
Atag heeft 15 jaar garantie op de wisselaar.
0-5 jaar volledige garantie incl. werkloon
5-10 jaar volledige vergoeding van de wisselaar, ex werkloon
10-15 jaar afbouw regeling met 20% per jaar.
pas je effe op ?
je zgc of sgc systeem met blauwe engel II kan enkel omgebouwd worden naar een Q serie van atag,
omdat deze dezelfde sturing gebruikt.
ik zou die monteur maar ver uit de buurt houden verder.
losse onderdelenprijs :
http://cvonderdelen.snelb...&action=show_cat&cat=ATAG
Wat ik met de oude onderhoudsmonteur ga doen weet ik nog niet zeker. Deze wilde me voor 400 euro een reparatie aan de broek doen, waarbij de wisselaar nog niet eens vervangen was. Vertrouwen is iig wel weg!
Verwijderd
de warmteafgifte van je zonneboiler wisselaar is het grootst bij een lage pompsnelheid.hansdegit schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:33:
In het CV Besparingstips topic komt ook aan bod dat je de pompsnelheid zou moeten/kunnen verlagen om je radiatoren meer gelegenheid te geven om de warmte uit het cv water af te geven. Nu vroeg ik me af: zou dat dan ook voor de pompsnelheid in je zonneboiler gelden? Ik heb dus het debiet begrensd op 3 l/min. Ik hoop en verwacht dat de delta-T tussen warm-in en koud-uit wat groter wordt. Momenteel is die een graad of 4.
nu in de herfst moet eigenlijk de pomp smiddags continu rustig draaien en alles afromen in de cv
het 8 uur journaal haal je dan wel tot sinterklaas, en dan een pietsie gas erbij tot half tien,
of wegsalderen, dat draait hier nu naar volle tevredenheid.
Ik heb nu sinds zondag een modulerende pomp doordat de controller de pomp modulerend aanstuurt. Ik heb nu sinds zondag idioot hoge temperaturen in de boiler zitten. 50+, terwijl we dat nooit hadden met de oude controller in oktober.
Komt dit puur en alleen doordat de DeltaT hoger is omdat er wordt terug gemoduleerd?
Volgens de controller had ik maandag 8kWh opbrengst ( 1m3 ) en vandaag 7kWh opbrengst. ik moet de grafieken nog bekijken maar het lijkt me aannemelijk dat er zoveel opbrengst is gehaald.
Kan een modulerende controller zoveel meer opbrengst genereren?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het effect: voorheen bij vol vermogen 7 l / min, nu nog maar 2-3 l / min. De pomp gaat sneller naarmate de delta T hoger is. Als de temps dichter bij elkaar komen moduleert -ie terug; de exacte grenzen ken ik niet.
edit: om je vraag te beantwoorden, volgens mij heeft de glycol veel meer tijd om de warmte volledig aan het water af te geven. Dus je nieuwe controller verklaart je hogere rendement. Hier hetzelfde verhaal. 50+ onderin de boiler (zelfde verhouding buizen/boilerinhoud).
[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 09-10-2012 21:52 ]
De controller bekijkt constant de delta tussen de boiler en de collector, loopt die terug dan laat de controller de pomp langzamer lopen. Wordt de delta hoger dan gaat hij sneller lopen.Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 21:35:
waar moduleert hij nu op ? // reageert hij nu op om de flow aan te passen ?
Ik zie nu consequent delta waarden van 10 graden en hoger! Met de oude controller was die maximaal 8 graden. En de flow word al door mijzelf met een begrenzer op max 5l/min gehouden. Het moduleren van de pomp lijkt echt veel meer warmte binnen te harken dan de oude controller.
Heb trouwens de hele avond mijn huis warm kunnen houden met de boiler. Alle 3 nu gedouched. De boiler is nu onderin weer 25 graden, klaar om morgen weer bakken warmte te oogsten!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hier is mijn NTC voor de boiler nl. wat -eh- positief over de temp in de collector. Die is 8-10 graden hoger dan wat er bij de boiler aankomt.
Welke controller heb jij trouwens??
Pomp is een Grundfoss.
Is het een idee om de flow verder te begrenzen dan de 5l/min die je nu het ingesteld?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aansturing
Als de regeling constateert dat de collectortemperatuur
(605) 10°C (of meer) hoger is dan de vat temperatuur
(618), en de vat temperatuur (618) minder is dan 78°C,
dan zal de collector pomp (613) inschakelen. De pomp
zal eerst 400 seconden op maximaal toerental draaien,
waarna de pomp overgaat op laag toerental.
De pomp schakelt uit als de collectortemperatuur (605)
minder is dan de vat temperatuur (618) + 3,5°C (of
minder), of als vat temperatuur (618) meer is dan 83°C.
Ik weet niet in welke stand de jumper staat omdat het op een printplaat achter een paneel is verborgen:Pomp toerental regeling
Indien de jumper (Jp1 figuur 12.4) op AUTO staat, dan zal
de DT3 regeling zelf een optimaal pomp laagstandstoerental
bepalen. Indien de DT3 constateert dat het
temperatuurverschil tussen de collector sensor (605) en
de onderste vatsensor (618) te groot blijft (meer dan 50K),
dan zal de regeling via functiecode 74 het toerental
opregelen tot 40% van het maximale vermogen.
Indien de jumper op H/L staat wordt het laagstandstoeren
tal vast ingesteld op 32% van het maximaal toerental
Indien de jumper op H staat is alleen het maximale
toerental beschikbaar.
Sinds gisteren is de winterstand van het cv-bedrijf weer ingezet :Met jumper JP1 kan het pomptoerental ingesteld worden.
Stand “AUTO”
De fabrieksinstelling van de jumper is de stand “AUTO”
Bij deze instelling zal de DT3 zelf een zo optimaal mogelijk
laagstand-pomptoerental zoeken.
Stand “H/L”
De regeling werkt met een vast minimum (32%) en maximum
(100%) toerental
Stand “H”
De pomp werkt alleen op het maximale (100%)
toerental.
Mijn controller heeft een heel arsenaal aan instellingen over modulerend werken. Ik ben al blij dat het out of the box werkthansdegit schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:29:
Maar die controller is nog steeds in staat om er 5l /min door te jagen. Ik vind -eigenwijs als ik ben- dat ik het beter weet dan de controller. Dus bij mij max 2 tot 3 l / min. IMHO schakelt de controller te snel over op 100%. Sinds het knijpen (weekje in bedrijf nu) heb ik grotere delta T. Maar misschien is dat wel iets wat je bij jouw controller kan instellen.... Dat ding ziet er erg fancy uit!
De controller wil maar 1 ding, een zo groot mogelijke deltaT bij een zo groot mogelijke flow. In dat geval heb je namelijk de hoogste opbrengst. Het lijkt wat dat betreft wel wat op een MPP tracker.
Het verbeterde rendement komt natuurlijk ook omdat de hogere delta T in de collector ook veel groter is waardoor er meer laag waardige warmte kan worden opgenomen en aan het boiler vat overgedragen. Dit is dezelfde reden dat een CV ketel een hoger rendement heeft als de delta T tussen aanvoer en retour groter is.mkleinman schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 08:29:
[...]
Mijn controller heeft een heel arsenaal aan instellingen over modulerend werken. Ik ben al blij dat het out of the box werkt
De controller wil maar 1 ding, een zo groot mogelijke deltaT bij een zo groot mogelijke flow. In dat geval heb je namelijk de hoogste opbrengst. Het lijkt wat dat betreft wel wat op een MPP tracker.
Die begrenzing van de flow zou ik niet doen, dan kan je dus opbrengst missen als de zon een tijdje fel schijnt. Je mist dan de pieken in de opbrengst en je hebt geen winst in de lage vermogens regionen, dat wordt goed geregeld door de controller.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verder kan ik ook merken dat het moduleren ook inhoud dat er MEER warmte wordt overgedragen en dat de controller ook dan minder stroom verbruikt
WIN WIN!
Verwijderd
het hangt ook af van je modulatie snelheid en je leidinglengte.
je kan beter 10x teveel volume nutteloos wegsturen, dan 10x 1 minuut zon missen voor transport
ik haal hoe dan ook elke Joule weg uit de collector, desnoods door het investeren van wat stroom, maar ach, die kwam toch uit de pv.
Is dat nou niet in strijd met je eerdere opmerking?Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:43:
ik heb eeuwig zitten testen daarmee, maar een fors volume is toch altijd beter (>5ltr)
je kan beter 10x teveel volume nutteloos wegsturen, dan 10x 1 minuut zon missen voor transport
ik haal hoe dan ook elke Joule weg uit de collector, desnoods door het investeren van wat stroom, maar ach, die kwam toch uit de pv.
Of snap ik het gewoon niet?Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:03:
[...]
de warmteafgifte van je zonneboiler wisselaar is het grootst bij een lage pompsnelheid.
nu in de herfst moet eigenlijk de pomp smiddags continu rustig draaien en alles afromen in de cv
het 8 uur journaal haal je dan wel tot sinterklaas, en dan een pietsie gas erbij tot half tien,
of wegsalderen, dat draait hier nu naar volle tevredenheid.
volgens mij bedoelt Eric met de 2e quote het afvoeren van warmte uit de boiler naar je woning via het cv systeem.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thanks ik was die setting bijna vergeten. Gelijk op Qsolarke toegepastVerwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:43:
ik heb eeuwig zitten testen daarmee, maar een fors volume is toch altijd beter (>5ltr)
in de zomer delta T van 10graden,
nu maar gehalveerd, want oogsten is alle beetjes opvangen en inzetten
* NielsTn heeft nog steeds geen gasverbruik
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 10-10-2012 22:45 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Vanochtend vroeg heeft de CV de boiler leeg getrokken en na een dagje zon heb ik alweer 300 liter van 48 graden! Volgens de controller 9kWh binnen gekregen via de collector. 9kWh = 32,4MJ. Dat is +25.8 graden voor het hele boilervat.
Nog zoiets verbazends. De zon ging om 18:00 bijna onder en de collector lag al voor een groot deel in de schaduw. Toch bleef de pomp op 30% doordraaien met een dT van 11 graden. Het modulerend aansturen werkt geweldig.
Ik heb het gevoel dat ik een compleet nieuwe zonneboiler heb!
Ik maak me nu trouwens al wel zorgen over komend voorjaar. Als de collector nu al zoveel efficiënter wordt benut, wat moet dat dan volgend voorjaar worden? Ga ik mijn systeem voor het eerst in stagnatie zien gaan?
Ik durf niet eens te zeggen hoeveel efficiënter dit systeem werkt maar het is voor mij nu al overduidelijk.
Edit:
Deze berekening: http://www.solar2all.com/...boilersize=300&nrtubes=48
komt aardig in de buurt van de opbrengst van vandaag.
Volgens deze zelfde berekening krijg ik op een mooie dag in juni maar liefst 59 graden erbij. Zo'n toename heb ik nog nooit gezien op 1 dag.
Modulerend FTW!
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 11-10-2012 19:33 ]
Maar wat bedoel je met de boiler leegtrekken? De CV spiraal gaat toch alleen door de bovenste helft van je boiler?
Verwijderd
dus dat kan het nu niet ineens wel zijn
zomers dus gewoon heter wassen op het zonnetje,
lekker je bedlakens op 95c
je had een hot&cold toch ?
gewoon uitgestelde start kookwas om 14:00u
er is nogal een verschil in vloeistof volume bij heatpipes en een vlakke plaat,
de vlakke plaat heeft vloeistofvolume en dat moet er zijn
heatpipes moeten flinke flow hebben (stroomsnelheid) als de zon schijnt.
eric/nietstn = plaat
hans/martin = heatpipes
ik zag overigens ineens 4m3 erbij op de gasmeter en dat irriteert enorm
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 19:50 ]
Ah, 300L, vergeet m'n vraag op je websitemkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:12:
Vanochtend vroeg heeft de CV de boiler leeg getrokken en na een dagje zon heb ik alweer 300 liter van 48 graden! Volgens de controller 9kWh binnen gekregen via de collector. 9kWh = 32,4MJ. Dat is +25.8 graden voor het hele boilervat.
Ben ik wel benieuwd of je je pomp ook vervangen hebt of is het puur je regeling welke het moduleren mogelijk maakt?Modulerend FTW!
[ Voor 15% gewijzigd door twixx op 11-10-2012 19:53 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Dat wordt dus jSunnyboiler schrijven.
Ben nu wat aan het pielen in Excel.
Oef.. Ik zit op een data goudmijn. Elke 60 seconden een entry in de Excel. Alle sensoren, datumtijd, PWM sturing van beide pompen. kWH opbrengst, MWh opbrengst.
Ik heb nog steeds dezelfde WILO pomp, die wordt nu gemoduleerd aangestuurd door de controller.
Edit zoveel:
Ik kan nu ook aflezen hoe lang de CV loopt, wat de CV retour temperatuur is. Tering..
Als jullie mij de komende weken missen. dan ben ik naar heel veel cijfertjes aan het kijken.
[ Voor 55% gewijzigd door mkleinman op 11-10-2012 20:24 ]
Verwijderd
weet ook niet waarom, maar heb ermee leren leven....
iets met bokkige lauwe boiler en een gierende collector zeg maar,
eindeloze hoge delta T
EDIT:
LEUK LEUK LEUK!
Gisterochtend was de zonneboiler 33 graden bij de CV warmtewisselaar. De retour was 20 graden. Om 6:34 kan ik zien in de cijfers dat de CV aan slaat. Op dat moment staat het systeem in hybride bedrijf. De CV retour is en blijft strak 20 graden.
Om 7:13 zakt de boiler 1 graad naar 30 graden, de CV retour is nog steeds 20 graden. 7:15 begint de retourtemperatuur ineens op te lopen, en dan gaat het hard.7:17 stijgt de retour boven de zonneboiler temperatuur en gaat de klep terug!
Dus gisteren met wat restwarmte toch nog bjina 3 kwartier CV ondersteuning!
8:48 slaat de CV af.
Maximale retourtemperatuur 39 graden.
[ Voor 58% gewijzigd door mkleinman op 11-10-2012 20:47 ]
nevermind.
Om 7:07 zie ik veranderingen in de cijfers en loopt de CV in elk geval. ZB = 36 graden. Retour schommelt tussen de 18 en 20. Vandaag gaat het veel harder. 7:16 loopt de retour al op.
Ik heb vloerverwarming op de begane grond dus dat zit wel goed. Wat ik mij echter afvraag, wat is de boiler temperatuur in de koude maanden? Laat mij de situatie schetsen.
Twee-onder-een-kap woning uit 2008, dus goed geisoleerd. Inmiddels voorzien van een climarad in de woonkamer om de warmte zo veel mogelijk binnen te houden. Zoals gezegt, vloerverwarming op de bg, overige zijn standaard overgedementioneerde radiatoren. De woning is voorzien van stadsverwarming
Ik gebruik ongeveer 38GJ per jaar. Woon oppervlakte is 170m2 die worden bezet door 4 mensen (twee volwassen en twee kinderen van 3 en 5 jaar oud). Ons stook gedrag is 's avonds als we op de bank zitten 20,5 graden met een nacht/dag verlaging naar 19 graden (niet te fors ivm traagheid van vloerverwarming).
Woning staat pal zuid en inmiddels voorzien van 3,12 KWp aan zonnepanelen. Het dak bied nog wel ruimte voor zo'n 50 á 60 buizen.
Afgelopen 6 maanden hebben wij ongeveer 5 GJ gebruikt wat dus primair voor douchen en afwassen is gebruikt. Per jaar is dat dan zo'n 10 GJ. Blijft over 27 GJ voor verwarming. Koken doen we vanzelf sprekend electrisch.
Diverse sites zeggen allemaal wat anders maar een GJ warmte zou gelijk moeten zijn aan ongeveer 33m3 wat mijn jaarverbruik op +- 1250m3 gas zou moeten zetten. Niet heel erg verkeerd volgens mij?
Mijn doel is om dit zo laag mogelijk te krijgen. Aangezien verwarming de grootste bijdrage leverd is het logisch om hier dan ook zo veel als mogelijk op te bespraren.
De vraag is dan ook. Heeft iemand een overzicht/idee van de boiler temperatuur is deze situatie? De maand oktober kom ik wel door als ik zo naar buiten kijk, maar ik maak mij het meeste zorgen om december en januari en misschien ook wel november en februari. Dit zijn echter ook de maanden waarin we het meeste gebruiken......
Verwijderd
mag je deze boiler zelf bijverwarmen ?
mag je de boiler aansluiten op de SV-CV ?
ja ?
dan is met een douche wtw de boiler swinters ongeveer 30c,
zomers oneindig warm
(zonder wtw is de boiler in december en januari meestal gelijk aan het leidingwater,
want je tapwater behoefte is voor 4 personen)
Alles achter de SV unit is van mij. Zou niet weten waarom dit niet zou mogen?Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:26:
mag je een boiler hebben met SV wisselaar ?
mag je deze boiler zelf bijverwarmen ?
mag je de boiler aansluiten op de SV-CV ?
ja ?
dan is met een douche wtw de boiler swinters ongeveer 30c,
zomers oneindig warm
(zonder wtw is de boiler in december en januari meestal gelijk aan het leidingwater,
want je tapwater behoefte is voor 4 personen)
Ik zat aan de volgende situatie te denken:
- solar gaat op de onderspiraal van de boiler
- aftakking van stadsverwarming via klep naar de bovendste spiraal van de boiler
- vloerverwarmingverdeler aansluiten op boilertank via de circulatiepomp, aanvoer hoog, retour op het midden van de boiler
- radiatoren blijven gewoon via stadsverwarming aangesloten.
Dit kreeg ik in ieder geval ge-adviseerd
WTW op de douch heb ik helaas niet en de boel is me nog wat te nieuw om alsnog aan te leggen.
Volgens mij is het een leuke controller maar snap niet dat er geen ethernet op zit? Wat dat betreft is de LS110 een goed voorbeeld.mkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:17:
Ik heb de eerste CSV files inmiddels binnen uit m'n controller. Leuke bug: De eigen software van de controller kan de CSV's niet lezen
Wij krijgen als voor proefje geen mooi dag grafiekje van de temperaturen uitgezet in de tijd en daarin de stand van de 3-weg klep?mkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:17:
Als jullie mij de komende weken missen. dan ben ik naar heel veel cijfertjes aan het kijken.
U vraagt, wij draaien.twixx schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:52:
[...]
Wij krijgen als voor proefje geen mooi dag grafiekje van de temperaturen uitgezet in de tijd en daarin de stand van de 3-weg klep?
brb!
Opvallend is dat ik in de data wel de temperaturen zie veranderen van de warmtewisselaar van de CV. Mischien moet ik dat stukje nog verder inzoomen.

PWM

Edit:
Ik zie dat ik"wisselaar CV en wisselaar collector"heb verwisseld. \Je ziet vlak voordat de CV temperatuur oploopt ( retour ) dat de zonneboiler stukken kouder wordt.
[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 12-10-2012 09:55 ]
Het was even zoeken maar heb een VBI tekening gevonden van de 2e verdieping
Hierop stond de veranderlijke belasting aangeven van 1,75 Kn/m² ( dit is 175 kg /m² )
kan ik een vat van 300 liter kwijt?
Goede vraag! Ik kijk even meethalantis schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:45:
weet iemand ook hoe het zit met vloerbelasting als de bouwer aangeeft:
Hierop stond de veranderlijke belasting aangeven van 1,75 Kn/m² ( dit is 175 kg /m² )
[ Voor 30% gewijzigd door thalantis op 13-10-2012 08:36 ]
Ja en neethalantis schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:45:
weet iemand ook hoe het zit met vloerbelasting als de bouwer aangeeft:
Het is geen veranderlijke belasting dus voor die 175kg/m2 moet je de helft nemen. Dit is overigens op elk punt in de vloer en ik neem aan dat je het vat niet ergens midden in de overspanning gaat plaatsen.
Het is een berekening gebaseerd op de maximale doorbuiging in je vloer dus kwa sterkte kan je vloer veel meer aan, alleen het ziet zo vreemd een doorzakkend plafond en de afwerking van het plafond kan gaan scheuren.
Ik neem even aan dat je een staand vat wil hebben (meest efficiënte voor warmte opslag en gebruikt vloeroppervlak) En dat je deze plaatst tegen een wand. Dan kan het wel met zeer grootte waarschijnlijkheid.
Mocht je het niet vertrouwen hang het vat dan ook aan de muur.
verder valt er weinig over te zeggen met zo weinig gegevens.
Of je verdeelt het gewicht over een grotere oppervlakte dan 1m²Mafketel schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:16:
[...]
En dat je deze plaatst tegen een wand. Dan kan het wel met zeer grootte waarschijnlijkheid.
Mocht je het niet vertrouwen hang het vat dan ook aan de muur.
verder valt er weinig over te zeggen met zo weinig gegevens.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
De bijgeleverde software kan z'n eigen CSV bestanden niet lezen ( invalid date format ) en de RS485 software maakt wel contact met de controller maar laat geen data zien op min laptop.
Ik heb met de CSV's al lopen prutsen maar geen enkel datum/tijd formaat wordt goed door de software opgepikt.
Ben dus maar begonnen met m'n eigen pakket; JSUNNYBOILER
Voor dat jullie roepen, 'ja, komt uit Israel en dat klimaat is onvergelijkbaar'; ze hebben uitgebreide test resultaten van winter 2011 in Munchen en Boston.
Zelfs als het vriest komt er nog flink warm water uit.
Hopelijk Q3 van 2013 verkrijgbaar in NL.
Zelf hoop ik met zo'n systeem en een speksteen CV kachel m'n stadsverwarming er uit te kunnen gooien. Adios Euro 480 per jaar vastrecht.
Leuk, ik vraag me alleen wel af hoe bijzonder dit systeem is. Ze zetten de presaties af tegen een flat-plate systeem. Ik zou graag het verschil zien tussen de tigi en een heat-pipe systeem.wtkoos schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:19:
Voor wie het artikel in Trouw gemist heeft, een heel intessante ontwikkeling op gebied van zonneboilers: www.tigisolar.com.
Voor dat jullie roepen, 'ja, komt uit Israel en dat klimaat is onvergelijkbaar'; ze hebben uitgebreide test resultaten van winter 2011 in Munchen en Boston.
Zelfs als het vriest komt er nog flink warm water uit.
Hopelijk Q3 van 2013 verkrijgbaar in NL.
Zelf hoop ik met zo'n systeem en een speksteen CV kachel m'n stadsverwarming er uit te kunnen gooien. Adios Euro 480 per jaar vastrecht.
en, oh ja, het komt uit Israel en ... :-)
* NielsTn draait nog steeds op daglicht zonder snufje aardags te fakkelen
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verder is dat spul van Tigisolar een stuk minder kwetsbaar.
Ik heb je jongens wat meer info gevraagd en wacht op reactie. Als ik het ooit op m'n dak heb hoop ik net zoveel data de delen als herr Kleinman :-).
Ik ben benieuwd. Komende jaren moet er bij mij ook nog een komen.wtkoos schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:40:
@ blissard. vlakkeplaat en vacuum buis ontlopen elkaar niet zoveel in opbrengst per m2. Ja, de heat-pipe is wat efficienter, zeker bij lagere temperaturen maar neemt meer ruimte in.
Verder is dat spul van Tigisolar een stuk minder kwetsbaar.
Ik heb je jongens wat meer info gevraagd en wacht op reactie. Als ik het ooit op m'n dak heb hoop ik net zoveel data de delen als herr Kleinman :-).
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Gisteren volgens het display 6kWh opbrengst. = 0.75m3 gas.
/me HdG wil ook zo'n controller
hij zal nu nog prijs opmaken en dit binnenstoppen.
specificaties:
1 hygienisch 500liter buffervat welke in 2 delen is opgebouwd.
1 300 liter boiler deze word opgewarmd zodra de 500liter op voldoende temperatuur staat.
4x17 heatpipes dus 68 heatpipes gelegen pal in het zuiden op 45°
Uit zijn hoofd ging dit ergens op netto 6000 euro komen dus met alle premies er al af.
Zodra de effectieve offerte binnen is laat ik wel nog wat weten
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
ik heb 56 heatpipes op 2x200 liter boiler (ligging oost - 35 graden). en zou graag wat meer pipes hebben
is je offerte incl arbeid? en is het systeem bedoeld voor verwarmings ondersteuning?
Daardoor wordt vaak een CW5 of CW6 geïnstalleerd, terwijl voor de verwarming een CW3 of CW4 al genoeg zou zijn.
Heeft iemand hier een idee hoe een kleinere ketel met een zonneboiler zich verhoudt tot een zwaardere ketel zonder zonneboiler? Simpel gezegd: Zou een CW3 ketel achter een flinke buffer warm water dezelfde hoeveelheid warm water kunnen leveren als een CW5 of CW6 zonder buffer?
De reden achter deze vraag: In mijn nieuwe huis wil ik graag een zonneboiler installeren (zomer) en een houtkachel (winter), beide aangesloten op een groot buffervat. Als bovenstaande gedachte klopt, zou ik dan toekunnen met een kleinere cv-ketel die qua verwarmingsvermogen beter past.
Wie roept?
Maar je kunt het gewoon uitrekenen, natuurlijk. 4,18 kJ per graad per liter. Als de zon je water reeds tot een graad of 30-40 verwarmd heeft hoef je nog maar weinig Joules per seconde toe te voegen om comfortabel te douchen. Maar als ik je plannen hoor... Je houtkachel moet in de winter tot meer in staat zijn dan 40 graden boilertemp. Datzelfde gaat natuurlijk op voor de zonneboiler in het zomerseizoen.
Maar een kant en klaar verhoudingscijfer heb ik niet voor je.
het 500 litervat zijn in principe 2 vaten van 250liter, eerst word de bovenste helft verwarmd en pas als deze op temperatuur is word de onderkant verwarmd.
Moest de volledige 500 liter warm zijn dan pas word het extra 200 liter vat verwarmd
ik zie dat ik gezegd had 300 liter maar bedoelde 200 liter. dus in totaal 700 liter met 68 pipes, hij ging nog eens komen afmeten mischien dat er 72 pipes zouden kunnen liggen.
de volledige offerte moet nog binnenkomen maar dit is wat hij zowat uit zijn hoofd kon zeggen, inderdaad inclusief plaatsing opvoorwaarde dat we hem helpen met aangeven enzo.
het is wel zo dat we kunnen genieten van 4525 euro premie (belgie).
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
affijn,ik heb gisteren ook mijn eerste graadjes binnengeharkt, en mag nu ook met de grote jongens mee praten.
jippie! het voelt als je eerste salaris wat op je bank word gestort, en dat is toch wel weer heel wat jaartjes geleden.
Ik lurk hier al vanaf het begin, en bedank jullie hierbij voor alle tips & tricks.
van de zomer ben ik concreet gaan nadenken hoe te gaan beginnen. ik moest namelijk nog een stapje maken in de EI index om voor de mmm subsidie in aanmerking te komen
Ik ben nu helemaal klaar.
Aanvankelijk begon het ermee, dat wij weinig water hadden. we hebben een twee onder een kap en een gedeelde nutsvoorziening met de buurman vanuit de straat(jaren 60 woning) ik kreeg van hem een 15mm waterleiding, en hij van mij stroom.
Van de zomer zijn alle nutsvoorzieners geweest en is alles (gas water licht) vernieuwd vanuit de straat tot in huis. Toen ben ik ook maar begonnen met vervangen, en heb door het hele huis tot aan de ketel een nieuwe 22mm koud getrokken.
Een nieuwe ketel, heb ik ook maar opgehangen. Een Remeha Calenta. de oude was 23 jaar oud.
we hebben in huis twee badkamers, beide met een stort douche en waarvan een met ligbad.
beide hebben ook een wtw, waarvan een nu de boiler voedt. Toen ik toch al in de leidingen zat, heb ik ook bij de vaatwasser en de wasmachine alvast een heet water kraan gemaakt voor toekomstige hotfills.
De zonneboiler is een 2x18 heatpipe (zuid-west) collector met een 300 liter opslagvat met dubbele spiraal en modulerende pomp.
ik heb het vloeistof circuit aangelegd met cv buis met daarom om heen dubbele buis isolatie (dit vanwege de koperprijs) de totale lengte van het circuit is 12 meter de en de inhoud is 11 liter.
in eerste instantie heb ik het gevuld met leiding water en op 6 bar afgeperst. (alles zat dicht, en het veiligheids ventiel werkte) nu heb ik het teruggebracht naar 2 bar
Mijn controller heeft een automatische vorstbescherming die prima werkt. maar eerdaags ga ik toch maar het systeem vullen met glycol. ik hik alleen een beetje tegen de prijs aan, ik heb een vaatje concentraat staan, maar eer je dat hebt terug verdiend, gaan er wel een paar jaartjes voorbij denk ik. kortom ik zie het nut ervan nog niet echt in.
wat is jullie ervaring?
Of doet iedereen nu bijstoken?
Nee, maar dit is denk ik een kwestie van dimensie. op dit moment komt er bij mij op T1 (boven in de collector) 27 graden water uit.Crxtreem schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:08:
Is er nu met dit weer ook nog voldoende warmte uit de zon te halen om het huis te verwarmen?
Of doet iedereen nu bijstoken?
terwijl de collector zelf nog grotendeels onder het ijs zit.
De zon schijnt gewoon te kort op een dag in de winter als die al schijnt. de installatie moet dan zo groot worden, dat je een de zomer een probleem hebt.
je kunt natuurlijk alles prima uitrekenen.
op termijn ga ik bij stoken met een pelletkachel.
is het toch goed boeren om met zonlicht je cv te onderesteunen
heb ergens de standen van mn Qsolar opgeschreven die verdeling tapwater/cv en draaiuren zonCV toont
update 8-dec 13:30u:
zojuist gekeken:
de CV-kring die mijn woning verwarmd doet dit met 38 graden C (aanvoer + retour).
het buffervat (380liter) is op dit moment 42 graden C (via 7,5 m2 vlakkeplaat collectoren) onder ca 50 graden hellingshoek op het zuiden gericht (ze zijn zelf sneeuwvrij geworden in no-time!))
buiten temperatuur van de buitensensor: -4 graden C.
gas: 0.....
* NielsTn gaat nog leuke dingen ontdekken als de radiatoren binnenkort worden vet overgedimensioneerd
update 8-dec 16:00u:
nog steeds CV-kring die woning verwarmd, aanvoer 50 graden, retour 44
buffervat is ook ca 43 graden (dankzij continue opvangen van joules en in het huis stoppen met verwarming)
gas...zeeeer minimaal
[ Voor 65% gewijzigd door NielsTn op 08-12-2012 16:04 ]
Compensatiedrift: ik ga de collector uitbreiden met 12 buizen. Dus van 36 buizen naar 48 buizen op 200 liter. Kijken of ik je kan evenaren qua LTV/zon verwarming.
Ik ben zeer jaloers op mensen met überhaupt ruimte voor een zonneboiler van 380 liter. Dat past niet binnen de 1 m2 die ik als CV-kast heb (nee, appartementen hebben geen zolder).hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:27:
Afgunst is een nare emotie.....Ik ben zeer jaloers op mensen met een Qsolar. Echt mooi spul.
A'dam PVOutput
Een domme misschien maat waarom vul je het niet met olie of beter aceton?dollyking schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:50:
maar eerdaags ga ik toch maar het systeem vullen met glycol. ik hik alleen een beetje tegen de prijs aan, ik heb een vaatje concentraat staan, maar eer je dat hebt terug verdiend, gaan er wel een paar jaartjes voorbij denk ik. kortom ik zie het nut ervan nog niet echt in.
wat is jullie ervaring?
Ik vermoed dat Aceton en alle rubbers in het systeem ( pomp oa ) dat na verloop van tijd niet leuk gaan vinden en dat het systeem gaat lekken. Aceton heeft ook de nare eigenschap ( voor dit geval ) om bij relatief lage temperaturen te willen verdampen. En dat wil je niet voor warmtetransport naar je boiler.buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 02:33:
[...]
Een domme misschien maat waarom vul je het niet met olie of beter aceton?
Je zou dan nog kunnen proberen om met relatief goedkope antivries het systeem te vullen ( is ook een soort glycol, de giftige variant ). Risico dan is alleen dat door de mogelijk hoge temperaturen je glycol kapot gaat en je allerlei brokstukken in je systeem gaat terug vinden.
En het mag niet. KIWA eist of een dubbele scheiding of goedgekeurd koelmiddel bij een enkele scheiding. Dit omdat bij een lek bijvoorbeeld in je warmtewisselaar er koelmiddel in het drinkwater zou kunnen komen.mkleinman schreef op maandag 10 december 2012 @ 06:21:
[...]
Ik vermoed dat Aceton en alle rubbers in het systeem ( pomp oa ) dat na verloop van tijd niet leuk gaan vinden en dat het systeem gaat lekken. Aceton heeft ook de nare eigenschap ( voor dit geval ) om bij relatief lage temperaturen te willen verdampen. En dat wil je niet voor warmtetransport naar je boiler.
Je zou dan nog kunnen proberen om met relatief goedkope antivries het systeem te vullen ( is ook een soort glycol, de giftige variant ). Risico dan is alleen dat door de mogelijk hoge temperaturen je glycol kapot gaat en je allerlei brokstukken in je systeem gaat terug vinden.
A'dam PVOutput
Laag kookpunt dus gaat helemaal goedkomen heeft geen extra koelmiddel daar het niet eerst
Iets anders moet opwarmen.
En als je brons binnen werk hebt in de pomp hoef je nergens zorgen over te maken.
Tevens plantaardige olie is altijd toegestaan.
Daar kook je of bak je ook in dus geen probleem heeft goede warmte overdracht en is niet giftig
En je koopt het op de hoek van de straat
Toch..... Of zie ik iets over het hoofd
Als aceton in je collector verdampt ( volgens mij bij 60 of 70 graden al ) dan loopt de druk gigantisch op in je systeem. Je systeem gaat dan verschijnselen van stagnatie vertonen. Met damp in je systeem kan je pomp niet meer goed pompen. ( die heeft vocht nodig ).buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:02:
Nou aceton uitermate geschikt, daar daar het ook in heatpipe.s zit.
Laag kookpunt dus gaat helemaal goedkomen heeft geen extra koelmiddel daar het niet eerst
En als je brons binnen werk hebt in de pomp hoef je nergens zorgen over te maken.
Daar kook je of bak je ook in dus geen probleem heeft goede warmte overdracht en is niet giftig
Plantaardige olie weet ik niet.
Ja, denk ik wel.buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:02:
Nou aceton uitermate geschikt, daar daar het ook in heatpipe.s zit.
Plantaardige olie:
Hoe lang gaat plantaardige olie mee als je het regelmatig bevriest/kookt/bevriest/kookt?
Aceton:
http://www.wilsor.nl/veiligheids%20bladen/vb%20aceton.htm
MAC-waarde 500 ppm; 750 mg/m3[1]
LD50 (ratten) 5800[2] mg/kg
LD50 (konijnen) 5300 mg/kg
Olie zou moeten kunnen, je hebt natuurlijk van die olie radiatoren maar wat daar voor een type inzit, kan ik zo niet vinden.
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en het systeem gevuld met een glycol/water mengsel. ik heb gemend tot - 12.5 graden Celsius. de vorst-beveiliging springt aan vanaf -10. Daarmee ben ik denk ik voor de meeste dagen wel gedekt.
Ook heb ik er een blikje anti-corrosie vloeistof (koelsysteem automotive) bij in gedaan, omdat ik uitsluitend stalen cv leidingen heb gebruikt
Aceton mag dus niet in een standaard warmte wisselaar. Zie ook de opmerkingen van ericplan. Aceton is giftig en mag dus niet enkelvoudig gescheiden zijn van drinkwater.dollyking schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:55:
Aceton lijkt mij prima,
Je mag natuurlijk hopen dat bij eventuele bevriezing de lekkage buiten ontstaat. Want dat giftige plakkerige spul wil je natuurlijk niet in je huis hebben.dollyking schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:55:
Aceton lijkt mij prima, maar te gevaarlijk. ik ken wel grotere systemen, en die zijn gevuld met buthaan, maar dat lijkt mij voor huis tuin keuken gebruik ook niet veilig.
Olie zou moeten kunnen, je hebt natuurlijk van die olie radiatoren maar wat daar voor een type inzit, kan ik zo niet vinden.
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en het systeem gevuld met een glycol/water mengsel. ik heb gemend tot - 12.5 graden Celsius. de vorst-beveiliging springt aan vanaf -10. Daarmee ben ik denk ik voor de meeste dagen wel gedekt.
Ook heb ik er een blikje anti-corrosie vloeistof (koelsysteem automotive) bij in gedaan, omdat ik uitsluitend stalen cv leidingen heb gebruikt
En regels over drinkwaterveiligheid zijn blijkbaar niet aan je besteed?
A'dam PVOutput
vies en plakkerig is het wel, giftig is het niet. (water,glycol en mx3) alles is food grade!ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:34:
[...]
Je mag natuurlijk hopen dat bij eventuele bevriezing de lekkage buiten ontstaat. Want dat giftige plakkerige spul wil je natuurlijk niet in je huis hebben.
het gesloten systeem heb ik getest tot 6 bar (24h) en staat nu op 2.
ik ga ervan uit dat het wel goed gaat dus.
Nou ik zou zo en zo geen direct water uit een boiler nemen.ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:34:
[...]
Je mag natuurlijk hopen dat bij eventuele bevriezing de lekkage buiten ontstaat. Want dat giftige plakkerige spul wil je natuurlijk niet in je huis hebben.
Maar als doorstroming
Dus water verwarmen met kopren leiding met aceton
Dit zgn dood water verwarmd weer de doorstroom leiding.
Zo is ook de dubble scheiding gewaarborgd.
Water direct uit de boiler is zo en zo slecht
Daar aceton laag kookpunt heeft, en heeft als voordeel je hebt geen pomp nodig daar net verwarmen en afkoelen voor een perfecte circulatie zorgt.
Expansie stuk er tussen drie weg klep
Appeltje eitje
Even wat QSolar-cijfertjes (laatste notatie s 4-dec geweest toen een bezoeker van mijn site wat hierover wenste te zienhansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:27:
Afgunst is een nare emotie.....Ik ben zeer jaloers op mensen met een Qsolar. Echt mooi spul.
Compensatiedrift: ik ga de collector uitbreiden met 12 buizen. Dus van 36 buizen naar 48 buizen op 200 liter. Kijken of ik je kan evenaren qua LTV/zon verwarming.
installatiedatum 30-6-2010
verbruik totaal (GJ (...x 33= ..m3)) | verbruik CV in GJ | verbruik WW in GJ | totaal aantal branduren | aantal branduren CV | aantal branduren WW | draaiuren zonlicht collectorpomp | draaiuren CV voor zon | |
Datum | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 204 | 205 |
30-06-2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30-06-2011 | 29 | 28 | 1 | 1116 | 1070 | 46 | 1923 | 521 |
30-12-2011 | 34 | 33 | 1 | 1299 | 1236 | 63 | 2773 | 969 |
04-12-2012 | 49 | 46 | 3 | 1814 | 1710 | 104 | 4209 | 1380 |
Verwijderd
in je cv zit water, in mijn collector ook
geen beter warnte transport dan leidingwater
glycol ook niet, dat is slechts anti vries
mijn collector is terugloop, in februari met record lage temperatuur geen probleem.
met record hoge zomerdagen ook niet, dan is de collector ook gewoon leeg
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 20:22 ]
Maar waarom dan toch Aceton? dat wil gaan koken bij 56 graden en zorgt voor veel druk in je systeem. Verglijk voor de grap eens Wikipedia: Aceton met Wikipedia: 1,2-ethaandiol en leg me dan eens uit waarom je denkt dat Aceton, Glycol zou kunnen vervangen. (als je wilt natuurlijk. je kunt het ook gewoon uitproberen en dan maar zien. )buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:57:
[...]
Dus water verwarmen met kopren leiding met aceton
Wegens slechte warmte overdracht?
En laag kookpunt?
oh, ik dacht dat je je leidingen met aceton wilde vullen. Je heatpipes is natuurlijk logisch, daar gebruik je die verdampings/condensatie gewoon.buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:10:
Ja druk krijg je als je het helemaal afvult, dat moet je dus niet doen,Waarom denk je dat heatpipe.s met aceton gevuld zijn?
Wegens slechte warmte overdracht?
En laag kookpunt?
mijn boiler vat is er een met een dubbele spiraal, eigen drie, maar een gebruik ik nog niet.
de collector heeft een gesloten systeem en ww heeft zelf ook een spiraal. het water in het vat is gewoon stilstaand blank water. dit is bedoeld voor de warmte opslag. (ik hier zat ik te denken of er geen alternatieve media voor is, zoals paraffine oid)
Qua veiligheid, heb ik dus al een dubbel gescheiden systeem.
wat mij zorgen zou baren, is dat als je een gevuld collector systeem met aceton zou heb, dat bij grote druk, een van de veiligheidsventielen open zou gaan en je dan een ontvlambare aceton wolk zou krijgen.
Nu ben je me kwijt,buyksloot schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:50:
Dat is ook de bedoeling ja

Als ik zelf een collector had met heat pipe.s
Zie niet in waarom dat niet zou kunnen,
Buiten alle argumenten die daarvoor hierboven zijn genoemd bedoel je?
Als al die argumenten jou niet overtuigen, dan zou ik het gewoon proberen. Bij lekkages wel even uitkijken voor explosies, de damp niet inademen, de aceton niet je huid laten komen, de drukopbouw in de gaten houden, zorgen dat de pakkingen van je pomp niet oplossen in de aceton. Dan zal het best goed gaan. Ben wel blij dat je mijn buurman / vrouw niet bent.
een heatpipe is niet hellemaal gevuld, maar met een bepaalde over/onder druk.buyksloot schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:30:
Ik wil beide, maar zo en zo zou ik het circuit vullen met aceton.
de hoeveelheid druk in samenwerking met het kookpunt van de vloeistof bepaalt de overgang van vloeistof naar gas. of te wel het werkings gebied van de heatpipe.
op utube staat ergens wel een filpje van een gast die zelf heatpipes bouwd.
maar lijkt me nog best lastig.
ik heb het kookpunt van asseton niet opgezocht maar dacht ook dat het 60 graden was.
dus als je dat gebruikt kan je boiler niet boven de 60 graden komen.
lijkt mij een aardig nadeel.
je zou ook nog naar alcohol kunnen kijken, als het dan fout gaat met je installatie dan kom ik wel water drinken bij je.
zodra je vloeistof begind te verdampen kan de pomp zijn werk niet meer doen.
de pomp heeft vloeistof nodig helaas, zelfs lucht bellen kunnen een probleem zijn voor de pomp.
(heb nu een grote in mijn verwarming zitten, die levert mij aardig wat problemen op op dit moment.)
je zou ook nog kunnen kijken naar een termosiflon systeem (mmm schrijf ik het goed.)
of te wel zonder pomp.
dan moet de boiler wel hoger hangen als de collektoren.
(dat zou bij mijn huis goed moeten kunnen. ben er allen nog niet aan toe gekomen of mis het budget.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat gaat werken, tot het kookpunt van je aceton. Zodra je aceton naar dampvorm gaat krijg je problemen. En aangezien aceton een laag kookpunt heeft gebeurd dat vrij snel. Je pomp in je collectorcircuit kan alleen vloeistoffen rondpompen en geen gassen.buyksloot schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:30:
Ik wil beide, maar zo en zo zou ik het circuit vullen met aceton.
De enige manier hoe je dat kan oplossen is door de druk dusdanig hoog te maken dat het kookpunt wordt verschoven. Ik heb geen idee hoe hoog de druk zo 1 2 3 moet zijn maar die weg wil je niet bewandelen. Meer druk betekent meer stress op je koppelingen, je pomp en je expansievat. Bovendien bevat je pompgroep een overdrukventiel die opengaat bij ongeveer 6 bar.
Daarnaast heeft aceton een lage warmtecapaciteit. Je zal dus meer aceton moeten rondpompen om dezelfde hoeveelheid warmte/energie te verplaatsen. Water is veruit de beste met 4.186KJ/K. Tyfocor L(S), glycol heeft welliswaar een lagere soortelijke warmte dan water maar kan dan weer goed tegen hogere temperaturen ( > 200 graden ).
Nogmaals, je wil je collectorcircuit niet vullen met aceton, de nadelen zijn erg groot, en sterker: Boven het kookpunt van aceton van 56 graden werkt je collectorcircuit niet meer!
Begin dan ook direct te denken aan LTV verwarming: aanvoer van ca35 graden C. Dus vet oversized radatioren/vloer/wandverwarming, goede isolatie en ventilatie. Met alleen een groot buffervat ben je er niet (zegt hij die een Qsolar met 380liter in zijn uppie tot beschikking heeft)Marnix17 schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:24:
Ik heb zelf een Daalderop Combifort 32/80+met Solior boiler. Zou graag CV ondersteuning gaan realiseren en zag hier veel interessante info. Mijn installatie is pas 4,5 jaar oud dus wat moeizaam voor vervanging. Zou het een optie zijn om toch een grote boiler met collectoren aan te schaffen en dus de Solior de deur uit te doen maar de Daalderop voorlopig nog te behoudeen? Nadeel is dat de Daalderop een boiler heeft van 80 liter, hoe voorkom ik dat er alsnog telkens naverwarming ontstaat op tapwater? Er zou dan mogelijk nog een pomp tussen de zonneboiler en cv boiler moeten om temp verschil op te heffen. Verder heeft de Daalderop weinig instelmogelijkheden waardoor de CV en WW temp niet lager dan 60 zijn in te stellen. Beneden hebben we vv en boven radiatoren (alleen badkmr wordt echt gebruikt). Op langere termijn idee om warmtepomp aan te schaffen als deze cv is afgeschreven.
[ Voor 15% gewijzigd door Marnix17 op 23-12-2012 18:42 ]
Wel wat late reactie, maar in mijn geval een HR ketel + zuideuropees model zonneboiler van 4,5 jaar vervangen door een bijv. q-solar betekent wsh toch maar een beperkte besparing. In dat geval kan ik die 10k misschien toch beter in een windmolenpark investeren. Kan ik mooi sparen voor een q-solar of iets dergelijks over een jaar of 5.hansdegit schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:51:
Ach, onze zonneboiler was nog geen 2 jaar oud toen ik 'em de deur uitdeed. Ik lach me nu een breuk met de mogelijkheden die ik voor onszelf heb geschapen qua verdere besparingen.
wat is beperkte besparing bij je? de Qsolar heeft zowat 50% gasverbruik verminderd (van ca 850 naar <500 m3 p j).Marnix17 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:31:
[...]
Wel wat late reactie, maar in mijn geval een HR ketel + zuideuropees model zonneboiler van 4,5 jaar vervangen door een bijv. q-solar betekent wsh toch maar een beperkte besparing. In dat geval kan ik die 10k misschien toch beter in een windmolenpark investeren. Kan ik mooi sparen voor een q-solar of iets dergelijks over een jaar of 5.
en tot die tijd: wat doe je met de gasprijs, accijnzen, BTW?
Ik denk dat je dan meer kwijt bent dan upgraden op dit moment, maar dat moet ieder voor zich bepalen. Ik weet nu wel dat de grootste besparing in het gasverbruik voor CV zit en zeker NIET in tapwater.
Dit topic is gesloten.