Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:20
Zat net in het verkeerder forum, daarom nu maar even hier :)

ons nieuwbouwhuis wordt in April opgeleverd en ben ook geinteresseerd in het aanschaffen van een zonneboiler. We zijn een huishouden van nog 2 personen maar we hopen dv op uitbreiding. Nu heb ik bij mijn cv installateur al gevraagd voor een offerte maar die viel wat duur uit (Remeha 110Liter vat ZenaSOL). Nu lagen de kosten vooral in de apparatuur en niet in de installatiekosten.

Nu ben ik aan het rondkijken voor wat goedkopers en zie op marktplaats goedkopere boilers met een 200 Liter vat van het merk OEG.

Zit er een groot verschil tussen de kwaliteit en de merken? En kunnen alle zonneboilers op elk soort ketel worden op alle soort ketels?

Tuin ligt trouwens op het zuidoosten en we hebben een Intergas ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@jesselyn.
nu zit je goed. ;)

verschil in qualitiet van boilers zal er zeker zijn.
de 1 heeft gewoon een betere isolatie als de ander.
(ook zijn er boilers met speciale legionella coating zodat je met lagere temperaturen kunt na verwarmen indien nodig)

ook heb je systemen met 2x een warmte wisselaar.
waar van je de 2de wisselaar kunt gebruiken om je huis te verwarmen.
of de boiler kunt verwarmen met b.v. een houtkachel.

de ketel heeft een nz (naverwarmen zonneboiler) ondersteuning nodig.
dit is verschillend per ketel.
als de ketel het ondersteund hoeft het nog niet goed te zijn.

ben zelf bezig mijn ketel te vervangen en hou er wel rekening mee.
mijn nieuwe ketel heeft de mogelijkheid om ook met water van 20 graden overweg te kunnen.
(hij moduleert dus terug als nodig)

ben zelf bezig de spullen voor mijn zonne boiler bij elkaar te scharrelen.
dus laat je hier verder over aan de buffs.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:30
Gisteren de offerte getekend voor een zonneboiler en 11 pv panelen.
Alles word dor 1 bedrijf gedaan solesta.
Iemand bekend ermee?
Zijn vacuumbuis collectoren met een 100l boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:31:
Gisteren de offerte getekend voor een zonneboiler en 11 pv panelen.
Alles word dor 1 bedrijf gedaan solesta.
Iemand bekend ermee?
Zijn vacuumbuis collectoren met een 100l boiler.
Waarom vraag je daar nog naar als je al getekend hebt? Veel plezier ervan gewenst!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
twixx schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:40:
[...]

Waarom vraag je daar nog naar als je al getekend hebt? Veel plezier ervan gewenst!
misschien iemand goede ervaringen ermee?
of slechte maar dan hoor ik het eigenlijk liever niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goede ?
kan je niet direkt een keukenboiler voor de zonneboiler zetten ?
dan saldeer je in de winter naar warmwater.
(of kan de installateur een elektrisch element plaatsen in de solesta ?)
ik lach me hier rot op deze manier, ik stem keurig mijn e verbruik af op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
migjes schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:53:
@jesselyn.
nu zit je goed. ;)

verschil in qualitiet van boilers zal er zeker zijn.
de 1 heeft gewoon een betere isolatie als de ander.
(ook zijn er boilers met speciale legionella coating zodat je met lagere temperaturen kunt na verwarmen indien nodig)

ook heb je systemen met 2x een warmte wisselaar.
waar van je de 2de wisselaar kunt gebruiken om je huis te verwarmen.
of de boiler kunt verwarmen met b.v. een houtkachel.

de ketel heeft een nz (naverwarmen zonneboiler) ondersteuning nodig.
dit is verschillend per ketel.
als de ketel het ondersteund hoeft het nog niet goed te zijn.

ben zelf bezig mijn ketel te vervangen en hou er wel rekening mee.
mijn nieuwe ketel heeft de mogelijkheid om ook met water van 20 graden overweg te kunnen.
(hij moduleert dus terug als nodig)

ben zelf bezig de spullen voor mijn zonne boiler bij elkaar te scharrelen.
dus laat je hier verder over aan de buffs.
Mmm, ik zit me eigenlijk ook af te vragen of het de investering waard is en of ik het niet beter uit kan stellen tot later (totdat ik het verbruik weet). Ik kan helaas nog geen getallen van ons verbruik geven, omdat we nog niet eerder samengewoond hebben. Dus uitrekenen kan ik het helaas ook niet.

Verder is er op dit moment op de zonneboilers waardoor ik 'bang' ben, dat wanneer de subsidie terugkomt, toch een flink bedrag misloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jesselyn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:15:
[...]

Mmm, ik zit me eigenlijk ook af te vragen of het de investering waard is en of ik het niet beter uit kan stellen tot later (totdat ik het verbruik weet). Ik kan helaas nog geen getallen van ons verbruik geven, omdat we nog niet eerder samengewoond hebben. Dus uitrekenen kan ik het helaas ook niet.

Verder is er op dit moment op de zonneboilers waardoor ik 'bang' ben, dat wanneer de subsidie terugkomt, toch een flink bedrag misloop.
of het de investering waard is kan ik je niet vertellen.
maar in mijn ogen is iedere m3 aan gas besparing goud waard.

vergis je niet in snoepsiedies. die maken vaak meer kapot als goed.
is iets voor henk en ingrit on ze dom te houden.

kijk wel naar deze, want wat je ook gaat doen nu heb je een goed moment.
een douche water WTW.
daar mee verwarm je het water voor met het warme water wat anders het riool in spoelt.
dat is nu niet al te duur om in tebouwen en heb je later erg veel plezier van als je een zonneboiler aanlegt.
(het plezier begint meteen, met boiler word het nog leuker.)

edit: eric-pvt kan daar veel meer over vertellen.
en ook nog andere truckjes.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-01-2013 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jesselyn...
denk eens na dat als je het niet doet, afstorten naar je verbruik dan de enige weg is,
er is dan geen terugverdientijd.
je centjes blijven op de bank, en wat doen ze daar 5 jaar lang ?
vrij weinig, terwijl de gasrekening stijgt, daalt je rente.
ik hoef geen huis meer zonder zonneboiler pv of wtw,
of er moet een bedrag af, wat ik er dan voor gebruik.
van mijn soort zijn er inmiddels evenveel als de groei van het forum (sinds jeroenh starte)

dankje migjes @hierboven
de beslissing niet doen verdient dezelfde berekening als het wel doen.
wacht op subsidie is de truuk om je in slaap te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
nu even mijn collector sneeuwvrij maken door de collectorpomp handmatig te activerne.
Leuk speulgoed zo'n Qsolar...
nog minuut of 10 en dan is in een uur 7,5 m2 vlakkeplaat sneeuwvrij en operationeel :)
lang leve de steile dakhelling :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2013 12:56 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
Zo, dat was vloeken in de kerk :P..Ik ga het hoogstwaarschijnlijk ook wel doen hoor ;)

Mmm, m'n budget is eigenlijk max 3000. Volgens mij is zo'n WTW wel duurder dan dat. Iig bedankt voor de tip.

Maar voor 3000 incl installatie zou ik toch een goede zonneboiler moet krijgen? Ik heb namelijk zojuist een offerte gehad voor 3350 maar dat was voor een 110 liter boilervat. En ik zou toch graag een groter vat willen? Of maakt t dat niet uit?

Op marktplaats zie ik bijvoorbeeld sets van 200 liter boilers voorbij komen voor in totaal 2000 euro van het merk OEG. Iemand ervaringen mee?

[ Voor 13% gewijzigd door jesselyn op 15-01-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
jesselyn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:04:
Zo, dat was vloeken in de kerk :P..Ik ga het hoogstwaarschijnlijk ook wel doen hoor ;)

Mmm, m'n budget is eigenlijk max 3000. Volgens mij is zo'n WTW wel duurder dan dat. Iig bedankt voor de tip.

Maar voor 3000 incl installatie zou ik toch een goede zonneboiler moet krijgen? Ik heb namelijk zojuist een offerte gehad voor 3350 maar dat was voor een 110 liter boilervat. En ik zou toch graag een groter vat willen? Of maakt t dat niet uit?

Op marktplaats zie ik bijvoorbeeld sets van 200 liter boilers voorbij komen voor in totaal 2000 euro van het merk OEG. Iemand ervaringen mee?
Kijk eens bij http://www.solesta.nl ik heb daar voor nog geen 1500 euro een boiler (100L) compleet + installatie kosten ong. een 600 erbij dus totaal ronde de 2100euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jesseliyn: ik zou eerst proberen inzicht te krijgen in hoeveel gas je nu werkelijk verbruikt voor warm tapwater. Ik vrees dat je in je handen mag klappen als het 2 m3 per maand is, dus zeg ca. EUR 1,50 per maand 'besparen' met zonneboiler voor tapwater support...
Daarom koos ik voor de oplossing om zonneboiler met CV-support te laten plaatsen. Kost wat maar dan hak je ook fiks in je gasverbruik terug. Just my 2 cents.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2013 14:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
Is dat niet vrij standaard dan? Want ik verwacht namelijk dat daar de het meest naar uit gaat inderdaad. En waar moet ik op letten dat dit er bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jesselyn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:04:

een WTW buis zat dacht ik ongeveer op 500 euro.
naderhand in bouwen maakt het een stuk duurder.
(zeker een aanrader bij nieuwbouw.)

eric-pvt en nielstn hebben een atag gasketel met zonneboiler.
(eric heeft er een elektriesche boiler tussen zitten(hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen weet ik niet))
dat is niet standaart te noemen.

ik zelf ga voor een andere route omdat een aantal van hun technieken bij mij niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jesselyn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:20:
Is dat niet vrij standaard dan? Want ik verwacht namelijk dat daar de het meest naar uit gaat inderdaad. En waar moet ik op letten dat dit er bij zit?
doorsnee zonneboiler systemen is alleen voor tapwater....
voor verwarming-support (=grootste affakkelpost) zul je veelal bij duurdere oplossingen terecht komen (Atag Qsolar is er een van op de nederlandse markt, Bosch heet er ook een oplossing voor

het overige is puur tap-water ondersteuning. Of je moet zelf gaan werken/loodgieten/programmeren om uberhaupt in de buurt te komen van zonlicht-CV support

indicatie: in 2010 heb ik (excl subsidie) iets onder de 10k betaald voor 380liter, 7,5m2 collector en all-in installatie. EricPVT was nog veel goedkoper uit. Trend: elk jaar wachten => veel hogere prijs betalen...

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
Noemen ze dat een hybride cv ketel? Is dat te doen voor 3000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:25:
[...]

een WTW buis zat dacht ik ongeveer op 500 euro.
(eric heeft er een elektriesche boiler tussen zitten(hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen weet ik niet))
dat is niet standaart te noemen.
wtw technea betaald : 302 euro, inmiddels alweer 2,5 jaar geleden : dik terugverdient nu gewoon verdienen
koud water leiding 8c -> wtw pijp 36c -> eboiler 44c -> zonneboiler -> gasketel
de rendementen zijn hilarisch leuk
zodra de zon weer doorbreekt gaat de eboiler uit, en is er lekker veel gesaldeert.

ik heb voor de qsolar 25sc380 in mei 2005 2321 euro betaald, all in geplaatst met grote collector.
als je nu in de folder kijkt, dan schrik je.
maar; hij heeft nu in die tijd 5761 m3 verstookt, mijn oude verbruik was ~2500m3
had ik hem niet genomen, had ik nu 20.000m3 verstookt. (13.400 euro nu)
tel zelf maar na.
de vermeden gasafname is continu in verdere isolatie gestoken, en zo versterkt dit elkaar.

de ketel heeft dus naar oud verbruik pas 2 jaar gedraaid, hier zit het echte rendement : het niet hoeven vervangen na 15 jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

In dit topic vind je de zelfbouw CV ondersteuning middels een zonneboiler met meerdere warmtewisselaars. Niet zo mooi als een q-solar, minder effectief, maar ook een stuk goedkoper. En je kunt dan stapsgewijs uitbouwen. Hoewel, ik dacht dat q-solar ook een modular systeem was.

Hier draait zo'n zelfbouw systeem icm een 200l boiler van, jawel, OEG. Niks mis mee. Onze boiler heeft twee wisselaars en is uitgevoerd met een elektrisch element.

En, please, ga voor zo'n WTW op je douchewater. Ik heb 'em niet en daar heb ik behoorlijk spijt van.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:10:
[...]
ik heb voor de qsolar 25sc380 in mei 2005 2321 euro betaald, all in geplaatst met grote collector.
als je nu in de folder kijkt, dan schrik je.
ik schrok behoorlijk toe ik naar prijzen keek.
niet te vinden voor onder de 4000 euro (inclusief collector, ex plaatsing)

kan er helaas niks aan doen maar dat was te duur voor mij.
dat trekt de rekening gewoon niet, hellaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de schrik was in het begin ook, maar heb aardig wat subsidie ontvangen.
Tip: atag heeft jaarlijks een zonnebon-actie, met leuke kortingen etc. Iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NielsTn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:42:
de schrik was in het begin ook, maar heb aardig wat subsidie ontvangen.
Tip: atag heeft jaarlijks een zonnebon-actie, met leuke kortingen etc. Iets om in de gaten te houden.
die gaat het niet worden voor mij.
en voor mijn >600m3 gas gebruik word i ook slecht terug vedienen.
korting of geen korting.

maar er is ook hoop.
de nieuwe ketel word een remeha tzerra en de extra uitbreidings print is al besteld.
zodat ik het zelde kan doen als een atag (kijkend naar het systeem van tapwater)
en met een beetje geluk heb ik straks ook nog een 500l boiler (met elektriese verwarmings element)
het stukje verwarmings ondersteuning ga ik dan ala mkleinman zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
migjes schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:52:
[...]

die gaat het niet worden voor mij.
en voor mijn >600m3 gas gebruik word i ook slecht terug vedienen.
korting of geen korting.

maar er is ook hoop.
de nieuwe ketel word een remeha tzerra en de extra uitbreidings print is al besteld.
zodat ik het zelde kan doen als een atag (kijkend naar het systeem van tapwater)
en met een beetje geluk heb ik straks ook nog een 500l boiler (met elektriese verwarmings element)
het stukje verwarmings ondersteuning ga ik dan ala mkleinman zelf bouwen.
je kan de Qsolar ook modulair nemen: eerst de HR-ketel, enbv het buffervat (voor een normale zonneboiler),
en tzt het pomphuis zeg maar met bijbehrende frame...
gaat mogelijk wel meer arbeidsloon/tijd in zitten.

Persoonlijk zou ik geen cent 'meerwaarde' overhebben voor eigenbouw CV-toeters, wellicht ook aan denken als men denkt aan 'value added...'

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
hansdegit schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:01:
Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

En, please, ga voor zo'n WTW op je douchewater. Ik heb 'em niet en daar heb ik behoorlijk spijt van.
Ik heb even nagevraagd bij de aannemer en die gaf aan dat deze in het huis is ingebouwd :). Die is dus mooi meegenomen.

Al met al is het dus wel verstandig om een zonneboiler te nemen? Of toch maar geld apart leggen en door gaan sparen voor 1 met cv-ondersteuning?

[ Voor 14% gewijzigd door jesselyn op 15-01-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een wtw hebt, en je hebt gedouched, (bad/was/etc)
dan zit 65% van de douchewarmte in de boiler (terug)
dit gaat dan weer de cv in, bij een cv-combi zonneboiler.
nu ik dit systeem heb vraag ik me af waarom ik zonder kon.
het gaat niet om die 1m3 per dag maar om de 10 jaar dat het werkt.

(1m3 kost nu 67 cent, om dit per dag aan rente te krijgen moet je nu 12.000 euro spaargeld niet aanraken, waarvan de koopkracht daalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
WTW: doen als je de kans hebt. ikzelf zie het niet zitten om mn badkamer overhoop te halen (douche /WC demonteren en tegelwerk en koof wegslopen voor leidingwerk en aparte afvoer douche) en mn kamermuur (koof slopen voor standpijp WTW)

Als WTW niet lukt kan je natuurlijk wel zoiezo een spaardouchekop nemen, dat is zoiezo slim.

En gelukking geen m3 gas per dag voor warm water (mede dankzij de ZB) :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
BarryH schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:46:
WTW: doen als je de kans hebt. ikzelf zie het niet zitten om mn badkamer overhoop te halen (douche /WC demonteren en tegelwerk en koof wegslopen voor leidingwerk en aparte afvoer douche) en mn kamermuur (koof slopen voor standpijp WTW)

Als WTW niet lukt kan je natuurlijk wel zoiezo een spaardouchekop nemen, dat is zoiezo slim.

En gelukking geen m3 gas per dag voor warm water (mede dankzij de ZB) :)
Of je neemt de douchebak uitvoering: http://www.brieswaterenenergie.nl/douchebak-wtw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

wtw scheelt inderdaad goed als je deze kan leiden naar de inlaat, ik heb er twee, en een ervan gaat naar de koude kraan, en mengt daarbij. de andere gaat de boiler in.
ik kan nog niet goed uitrekenen wat het meest scheelt.
prijzen zijn niet meer zo heel duur van een zb systeem. ik was voor Eur 1600 klaar met 36 pipes, 300 liter vat met dubbele spiraal en verwarmings element. daarbij zat er dan ook nog een modulerende pomp bij.
http://www.free-energy.com.cn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Ik lees dit en zocht en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
High pressure, no pressure, split en separate, indirect en dan nog de buizen.
Is het allemaal 1 pot nat of zitten er wezenlijke verschillen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@bezuiniger: tja, ik heb een halfafgeronde douchebak met douchecabine erop :(

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@izdp: wat wil je nu echt weten? Overweeg je een buizencollector? Of wil je iets met zonnewarmte, maar weet je nog niet goed hoe of wat? Er zit genoeg kennis hier om al je vragen te beantwoorden, maar je moet ze wel stellen. ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ja , ik wil een buizencollector en dus keek ik rond en stuitte toen op al die namen.
Vandaar mijn vraag over het verschil (of niet) van die dingen.
Dak genoeg en heb allerlei boilers 80,120, 500 en 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
hansdegit schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:21:
@izdp: wat wil je nu echt weten? Overweeg je een buizencollector? Of wil je iets met zonnewarmte, maar weet je nog niet goed hoe of wat? Er zit genoeg kennis hier om al je vragen te beantwoorden, maar je moet ze wel stellen. ;)
Begin me ook net te verdiepen in een zonnecollector maar zie even de bomen ook niet meer door het bos ;)

Wat is nu verstandiger/beter: buizen op vlak; vacuum systeem of leeglopend etc.

Liefst zou ik het boilervat gebruiken voor zowel warmte in huis als voor warm water. Heb ik dan twee vaten nodig of kan dit ook met één vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 20:56
Als ik zo alle verhalen lezen op verschillende fora / internet sites is het rendementsverschil tussen een heatpipe en vlakkeplaat collector op jaarbasis te verwaarlozen.

Wat ik mij dan afvraag in hoeverre dit rendementsverschil niet weg te strepen is aangezien je een vlakkeplaatcollector (zoals Niels hierboven al aangaf) kunt "ontdooien" in weken met sneeuw / ijs (zoals afgelopen 2 weken). Zodra de vlakkeplaat is "ontdooid" begint deze weer met warm water "maken" toch? Een vacuumbuis welke besneeuwd is (zoals afgelopen 2 weken?) levert dan toch niks op?

Mocht je per jaar 3 weken hebben met veel sneeuw dan is het rendementsverschil toch te verwaarlozen (of misschien zelfs wel in het voordeel van de vlakkeplaatcollector?)?

Overigens ben ik ook benieuwd wat de ervaringen zijn tijdens de (koude)winterdagen van afgelopen dagen / weken; levert een vlakkeplaat / heatpipe nog warm water? Zo ja, hoeveel graden is dit water maximaal?

Zit zelf te denken om een stuk of 4 vlakkeplaatcollectoren (1.90 x 1.90) aan te gaan sluiten op mijn bestaande cv installatie (heb nu een houtkachel met cv aansluiting, 2000 liter buffervat met 2 spiralen) om naast tapwater ook de verwarming van mijn huis te voeden (begane grond is geheel vloerverwarmd). Zou ik wat hebben aan 4 vlakkeplaatcollectoren van 1.90 x 1.90? Of is er met het koude weer weinig te "halen"? Voor het echt koude weer heb ik in principe de houtkachel maar ben benieuwd hoeveel weken / welke seizoenen ik zou kunnen verwarmen m.b.v. de collectoren .. (Al scheelt natuurlijk elke graad in mijn buffervat -> hoe warmer het vat, hoe minder ik hoef bij te stoken met de houtkachel).

[ Voor 38% gewijzigd door BenH op 28-01-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BenH schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:06:

Overigens ben ik ook benieuwd wat de ervaringen zijn tijdens de (koude)winterdagen van afgelopen dagen / weken; levert een vlakkeplaat / heatpipe nog warm water? Zo ja, hoeveel graden is dit water maximaal?
Ik heb twee vlakkeplaatcollectoren, ca 4 m2, en die doen het best wel goed in de winter. Zonneboiler (110 liter) warmt op zonnige winterse dagen wel op tot een graad of 40. Daar hoeft dus niet veel meer aan gedaan te worden om lekker te kunnen douchen.
Eigenlijk verbaas ik me er altijd over hoe goed zo'n ding in de winter nog presteert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
ericplan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:26:
[...]

Ik heb twee vlakkeplaatcollectoren, ca 4 m2, en die doen het best wel goed in de winter. Zonneboiler (110 liter) warmt op zonnige winterse dagen wel op tot een graad of 40. Daar hoeft dus niet veel meer aan gedaan te worden om lekker te kunnen douchen.
Eigenlijk verbaas ik me er altijd over hoe goed zo'n ding in de winter nog presteert.
Dat is goed om te horen!

Nu is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil dat jij 4m2 collector op 110 liter hebt.. Ik wil 8m2 collector op 2000 liter maar of het dan nog uberhaupt verschil gaat maken ..

Moet natuurlijk wel zeggen dat ik op de echt koude dagen toch standaard de houtkachel heb branden (werk veel thuis dus kan makkelijk de kachel gaande houden) dus zou het meer voor in het voor- en naseizoen zijn..

Vlakkeplaatcollectoren zijn wel een stuk goedkoper (helemaal op marktplaats) dus ben ik benieuwd of er nog iemand een echt voordeel van de heatpipes kan noemen (het worden of 4 vlakkeplaat collectoren, of 90 heatpipes)..

[ Voor 24% gewijzigd door BenH op 28-01-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BenH schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:39:
[...]
Dat is goed om te horen!

Nu is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil dat jij 4m2 collector op 110 liter hebt.. Ik wil 8m2 collector op 2000 liter maar of het dan nog uberhaupt verschil gaat maken ..
Je kan natuurlijk een kleinere boiler erbij nemen en daarmee de grotere opwarmen, of direct warm water uit de kleinere gebruiken als je dat nodig hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
ericplan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:48:
[...]

Je kan natuurlijk een kleinere boiler erbij nemen en daarmee de grotere opwarmen, of direct warm water uit de kleinere gebruiken als je dat nodig hebt.
Heb ik ook al zitten denken. Al denk ik dat het grote vat verwarmen slimmer is aangezien ik dan zo lang mogelijk met een hoge delta T het vat kan laden. Mijn tapwater wil ik met een platenwisselaar vanuit de top van het vat gaan halen. Daarna door de cv ketel zodat deze minimaal / niet hoeft bij te warmen.

Om het vat écht goed op temperatuur te krijgen heb ik de houtkachel (deze brengt hem op 85 / 90 graden). Het is moeilijk om achter te komen maar ik ben benieuwd wat 8m2 aan vlakkeplaat doet op een 2000 liter vat van, bijvoorbeeld, 20 graden. Daarbij ga ik echt voor het voor- en naseizoen want met het extreem koude weer geloof ik niet dat de collectoren het vat (2000 liter) gaan verwarmen naar 50+..

Ook heb ik van een bevriend installateur een keer gehoord dat douchen in de winter relatief "veel" (+10%) meer gas kost omdat ook de leidingwatertemperatuur van het binnenkomende water een stuk lager is dan in de zomer. Als ik mijn binnenkomende leidingwater dus alleen al tot 20 - 30 graden zou kunnen "warmen" bespaar ik dus al aanzienlijk / kleinere cv ketel nodig. Als de collectoren het vat dus op 30 graden zouden kunnen brengen / houden dan zou ik er al een heel eind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ingelezen en ik kom maar tot 1 conclusie: Vacuum (air) heat pipes, kleur blauw, en vooral (andere) goede warmtepasta kopen en als kan zonder antivries laten draaien.
Het extra van reflektorplaat ben ik nog niet in een onderzoek tegen gekomen.
Die zal overigens de kosten niet zijn.

Edit: volgens mij -maar moet dat nog goed uitpluizen zijn ze niet duurder dan vlakkeplaat.

[ Voor 14% gewijzigd door izdp op 29-01-2013 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als je veel zelf kan en je hebt je huiswerk goed gedaan kan je je spullen vrij goedkoop krijgen in Callantsoog, bij sunsystems.nl. Daar heb ik mijn setje ook vandaan en ik heb er nog geen spijt van. Hiervoor had ik 2 vlakkeplaat collectoren van Bosch, maar die deden het op het schuine dak (WZW) toch iets minder dan de heatpipes nu. Zelfs met wat sneeuw erop geven ze nog warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

izdp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 02:10:
Ingelezen en ik kom maar tot 1 conclusie: Vacuum (air) heat pipes, kleur blauw, en vooral (andere) goede warmtepasta kopen en als kan zonder antivries laten draaien.
Het extra van reflektorplaat ben ik nog niet in een onderzoek tegen gekomen.
Die zal overigens de kosten niet zijn.

Edit: volgens mij -maar moet dat nog goed uitpluizen zijn ze niet duurder dan vlakkeplaat.
Antivries zou ik altijd in je collectorcircuit doen, bij voorkeur Tyfocor L of LS. Niet het goedkoopste spul maar het kan tegen erg hoge temperaturen. Vooral als je systeem in stagnatie gaat moet je antivries er tegen kunnen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zal ik eens naar kijken Hans. Tot nog toe heb ik in nl niets kunnen vinden qua prijs/kwaliteit wat me bevalt.

Altijd antivires? Wel makkelijk, dus zaak om rendementsverlies af te zetten tegen extra kosten aftap/vulsysteem. En dank je voor de soortnamen en niet te vergeten je geweldige topic met het kleppengeval :-)
Hier loopt van alles door elkaar heen qua verwarmingen, pijpen en electra. Dus als zover is dan zal ik zulke naslagwerken zeker nodig hebben met die puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Al snel even gekeken Hans. Erg summiere info en sorry, erg duur. 690 euro voor 24 heatpipes!
Dat moet veel goedkoper kunnen, tenzij ze voor dit bedrag nog veel bijkomende componenten leveren.

Hun info komt me erg gedateerd over. Subsidie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik denk dat Johan het te druk heeft met zijn business om zijn site goed te onderhouden. Staat ook nog bol van de spelfouten. Ik heb tot op heden geen aanbieder gezien die het goedkoper kan, maar ik sta open voor nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

izdp schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 00:05:
Al snel even gekeken Hans. Erg summiere info en sorry, erg duur. 690 euro voor 24 heatpipes!
Dat moet veel goedkoper kunnen, tenzij ze voor dit bedrag nog veel bijkomende componenten leveren.

Hun info komt me erg gedateerd over. Subsidie???
Je bent trouwens welkom om hier thuis een keer te komen kijken. Mijn zonneboiler komt ook bij Sunsystems weg en ik ben er heel erg tevreden over! Hij draait hier nu sinds november 2008 perfect.

Ik heb vandaag de zonneboiler weer eens aangepast. Ik heb de leidingen van en naar de collector op het dak beter geïsoleerd. JeroenH heeft hier oktober vorig jaar een aantal warmtebeeldfoto's gemaakt waarbij hij er ook een paar van de zonneboiler heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/02/IR_02771.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/02/IR_0278.jpg

Er lekt dus nog aardig wat warmte weg ondanks de isolatie. Mijn oplossing is om een tweede laag buisisolatie er nog een keer overheen te plaatsen. Dit ziet er bijzonder strak en solide uit. Ik had alleen niet genoeg

Huidig vs extra op de vliering.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/2013_zonneboiler/imag1107.jpg

Lekker dik ingepakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/2013_zonneboiler/imag1109.jpg

Eindresultaat beneden.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/2013_zonneboiler/imag1110.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Erg aardig van je die uitnodiging. Die bewaar ik zorgvuldig!

Wat is de gebruikelijke maat van de buis tussen boiler en collector?
Kan dat met 15 mm? Die heb ik nl. nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

izdp schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:22:

Wat is de gebruikelijke maat van de buis tussen boiler en collector?
Kan dat met 15 mm? Die heb ik nl. nog liggen.
Ik heb 22mm leidingen van en naar de collector. 15mm had volgens mij ook prima gekund. Groot voordeel van een kleinere diameter is dat je veel minder Glycol nodig hebt. Nog een voordeel is dat 15mm buisisolatie en 35mm buisisolatie naadloos aansluiten. Dus dubbel isoleren is een eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

zelf heb ik het gedaan met 15 mm cv leiding (staal) en dubbel geisoleerd zoals mkleinman zegt.
een beetje controller heeft een vorst beveiliging.
mijn mengsel glycol is tot -10. vanwege prijs en rendement. bij kouder, springt de pomp bij.
maar dat zijn niet zoveel nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Douche WTW, voorbereiding laten maken voor PV of Zonneboiler en vloerverwarming.
Voorbereiding voor boiler/quooker.
Verwarming op basis van LT.
Ventilatie op basis van CO2 meeting?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mooie antwoorden om mijn beurs ;-).
Knipoog wel, maar is nu echt heus geworden en is investeren een vervelende afhankelijke keus geworden.
Ik was beducht voor pomp en circulatie.
Dat antivries wil ik laten om rendement.
Maar hoe dat te doen en toch laten draaien is een zorg voor later en meer een leuke uitdaging.
Dak heb ik, boiler heb ik, geisoleerde leidingen heb ik, dus kom in de richting met het basic.
Eerst mijn pv afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Kent iemand deze boilers?

Afbeeldingslocatie: http://boekel.nu/foto/12/2013-02_solar/P1250475.JPG

Afbeeldingslocatie: http://boekel.nu/foto/12/2013-02_solar/P1250476.JPG

Ik had deze samen met twee panelen (van elk 1x2 meter) tweedehands gekocht, maar daar heb ik nu een kleinere boiler bij gevonden welke voor mij beter werkt qua plaatsing / verbruik.

Weet iemand of deze boiler nog waarde heeft tweedehands 'los'? volgens de documentatie is dit met een mantel om een tank heen, waar de warmteoverdracht plaats vind. bovenin zijn pomp en aansturing weggewerkt.

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Met genoegen heb ik jullie topic(s) doorgepluisd. Echt heel mooi om te zien hoe jullie met energie bezig zijn.
Zeker omdat er in mijn (werk)omgeving alleen maar om gelachen wordt.
Ze vinden een besparing van bijvoorbeeld 10 euro per maand bijvoorbeeld peanuts, maar als je dan verteld dat je zo'n 5000 euro op de bank moet hebben staan om dit op te leveren dan staan ze versteld en gaan ze mondjesmaat toch maar even naar hun CV-tuning kijken. Maar nu genoeg off-topic.

Ik heb op de valreep van 2012 nog een nieuwbouwhuis weten te kopen, voordat alles wat minder betaalbaar wordt.
Nu zou ik heel graag dit huis gaan voorzien van een zonneboiler met CV-ondersteuning, maar dit ligt nu nog buiten bereik qua spaargeld omdat het huis eerst angekleed moet worden bovendien ontbreekt de tijd ook om nu alvast een goede beslissing te nemen.
Er komt wel alvast een douchegoot-WTW unit in. (Dat moest van dit topic, las ik overal ;) )
Nu vraag ik mij af of jullie tips hebben omtrent het aanbrengen van diverse benodigheden om nu alvast mee te nemen in de bouw voordat dit later niet meer uitgevoerd kan worden.
Iemand tips hier omtrent?

Alvast bedankt!

Groeten,

Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Heb je geen mogelijkheid om een douchepijp-wtw te (laten) plaatsen? Die vergt veel minder inbouwhoogte.... en heeft een hoger rendement.
Laat die WTW sowieso op de koudwater aansluiting van de douche én CV-ketel aansluiten. Voordat ze de koof dichtmaken kijken of de leidingen geïsoleerd zijn, anders even (laten) doen.

Nu alvast zorgen dat de CV-ketel en een buffervat in dezelfde ruimte kunnen staan.... kan dat niet? gewoon zorgen dat het kan... wandje laten verplaatsen ofzo ;-)
Anders wordt het een heel gestuntel met lange geisoleerde leidingen tussen buffervat en cv-ketel.

Kies voor LTV (lage temperatuur verwarming) vloerverwarming ofzo... comfortabel en dan kun je er nog wat mee.

Ga regelmatig even op de bouw kijken, zeker in de fase dat de isolatie aangebracht wordt. Wees er zeker van dat alles netjes zit en goed aansluit. Vooral ook bij de kozijnen. Zo niet... aan laten passen!
Vraag of je om 4 uur af en toe even binnen mag kijken. Maak veel foto's, vooral van alle leidingen enzo... heb je later zeker profijt van als je nog eens een plintje in de vloer wil schroeven...

Tip: vriendjes maken met de uitvoerder helpt altijd heel goed! In deze tijd zijn die timmerlieden dol op erwtensoep :9

edit:
- Laat ook gelijk een extra groep aanleggen in het techniek-hok... voor PV ofzo ;)
- Als je op het juiste moment wat vraagt aan de installateur die bezig is (bijvoorbeeld met leidingen leggen) doen ze vaak helemaal niet moeilijk om nog even een loze pijp ergens bij te leggen. (moet niet te gek worden natuurlijk) En anders zorg je dat je toevallig wat geld in je zak hebt zitten als je daar rondloopt :+
- komt er balansventilatie met WTW in de woning? Zo niet... waarom niet? Misschien dat het tegen een meerprijsje kan. Als dat niet kan kijken of er vraaggestuurde ventilatie geinstalleerd wordt. (zulk soort dingen kun je soms ook direct met de installateur regelen, of via de uitvoerder dus, dan verdient de projectontwikkelaar er niet de hoofdprijs op)

[ Voor 23% gewijzigd door NovapaX op 05-02-2013 15:01 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minder inbouwhoogte? De douchepijp is toch een metertje of 2 lang?
Het probleem wordt dan dat hij ergens in de woonkamer uitkomt :P
Qua inbouwhoogte is de douchegoot-WTW geen probleem heb ik me laten vertellen.

Ruimte voor een boiler is aanwezig
Evenals de LTV vloerverwarming.

Nieuwbouwhuis is helaas al in het stadium dat het dak erop zit, dus isolatie is aanwezig.
Alleen bij de uitbouw van 1,2m kan dit nog veranderd worden omdat ze de achtergevel eruit moeten slijpen en vervolgens een uitbouw er aan maken. Plafond wordt afgetimmerd met hout en R-waarde isolatie = 2,5, want plat dak. Ik heb gevraagd om R = 4. Dit kost 365 incl.
Hoe kan ik berekenen of dit enigszins rendabel is?
Ik weet ook wel dat ik dit gewoon moet doen want alles wat ik niet verbruik is altijd verstandig.
Ik weet alleen niet goed hoe ik met de berekening uit de voeten moet?
Warmteverlies is W/m2*K
Ik begrijp alleen niet hoe ik de K moet zien: kan ik daarvoor het aantal graaddagen nemen om het warmteverlies voor een heel (stook)jaar te bereken?

Voor de rest wilde eigenlijk weten of ik voor een toekomstige boiler nog leidinkjes aan moet leggen wat eventueel later erg handig kan/zal zijn.

Leidingen worden inderdaad gefotografeerd! Goede tip!

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@twiedel: graag maar om R = 8 ofzo. deze uitbouw is veel uren per jaar warm en dan hoef je voor de eeuwigheid niet te stoken.

de K is van kelvin, maar kan je gewoon lezen als per graad temperatuur verschil
dus 18 graden binnen, 10 buiten: K=8
graaddagen is er inderdaad een aardige maat voor: ik geloof 2900 per jaar ofzo

[ Voor 45% gewijzigd door BarryH op 05-02-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BarryH schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:53:
@twiedel: graag maar om R = 8 ofzo. deze uitbouw is veel uren per jaar warm en dan hoef je voor de eeuwigheid niet te stoken.

de K is van kelvin, maar kan je gewoon lezen als per graad temperatuur verschil
dus 18 graden binnen, 10 buiten: K=8
graaddagen is er inderdaad een aardige maat voor: ik geloof 2900 per jaar ofzo
nou ja.. ehmm... temperatuurverschil is delta-T...
Kelvin wordt standaard gehanteerd in formules zover ik weet, als SI eenheid voor temperatuur :)
Probeer dat maar eens met Fahrenheit over en weer rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Voor het monitoren van mijn zonneboiler ben ik nog op zoek naar goedkope flow meter.
Ik heb al temperatuur sensoren. Ik wil dit alles aansluiten via een schakeling op een rasberry pi.
Is er iemand op het forum die mij meer informatie kan geven over en goed werkende low cost flowmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als je met graaddagen rekent moet je dat nog wel even maar 24 doen.... Om van dag naar uur te gaan. Anders heb je het totale warmteverlies per jaar in 'kilowattdag' in plaats van 'kilowattuur'
Dat deel je voor het gemak dan weer door 10 en dan heb je ongeveer wel het gasverbruik wat dat verlies je kost.
(Ik reken meestal met 2500 graaddagen per jaar, ik reken mezelf niet graag rijk)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Even gerekend voor die aanbouw.
Stel dat die 3 bij 6 meter is, 18m2 dus.
Met 2,5 m²K/W kost je dat per jaar om te verwarmen:
18/2,5*2500*24 = 432 kWh = 43 m3 gas = €28

Met 4 m²K/W
18/4*2500*24 = 270 kWh = 27 m3 gas = €18

Ga je naar de 8 m²K/W toe dan halveert dat....

Op die kleine oppervlakte scheelt het je dus een tientje per jaar. Maar vergeet het comfort niet....
Ik zou alleen meer focus leggen op zeer goed isolerend glas en goed geïsoleerde kozijnen! Daar is verhoudingsgewijs veel meer winst te behalen.

Stel je neemt een flinke pui met een glasoppervlakte van 10 m². Standaard HR++ glas heeft een U-waarde van 1,3 W/m²K
Verlies per jaar is dan 10*1,3*2500*24 = 780 kWh
Met tripleglas U-waarde 0,8 is dat 10*0,8*2500*24 = 480 kWh
300 kWh verschil, nog niet spetterend veel. Maar daar zitten de verliezen door het kozijn niet bij in. Met een beetje geluk kan het verschil oplopen tot zo'n 500 kWh. Dat is dus 50 m3 gas... Zo'n €33 per jaar.

Het voordeel is dat je het met betere isolatie bij een lagere temperatuur in huis al behaaglijker vindt... Minder koudeval langs ramen en dus minder koude luchtstromen langs je voetjes. Dus nog eens extra besparen. Verder kan vaak je CV-ketel efficiënter werken als hij minder hard hoeft te werken. (Op lagere temperaturen)
Verder koelt je huis minder snel af en warmt het sneller op.

Maar verwacht voor isolatie boven de 3,5 m²K/W en meer dan HR++ glas geen spectaculaire financiële terugverdientijden.
Het gaat toch meer om comfort dan...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:47
Vergeet in je nieuwe huis niet om ook alvast (minimaal) 1 loze leiding van de meterkast naar de zolder te trekken om eventuele PV neer te kunnen leggen. Als je muren nog niet zijn afgewerkt is dat nog wel netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NovapaX:
Bedankt voor je uitleg: de graaddagen vermenigvuldigen met 24 had ik nog niet gedaan. Zo klopt de berekening wat beter.

@NovapaX en MeTooPV:
Een extra loze leiding voor toekomstige PV wordt inderdaad meegenomen!

Even terug naar wat meer zonneboiler gerelateerde vragen:
Heb je geen mogelijkheid om een douchepijp-wtw te (laten) plaatsen? Die vergt veel minder inbouwhoogte.... en heeft een hoger rendement.
Laat die WTW sowieso op de koudwater aansluiting van de douche én CV-ketel aansluiten. Voordat ze de koof dichtmaken kijken of de leidingen geïsoleerd zijn, anders even (laten) doen.
Wat is het verschil precies tussen het aansluiten van de WTW op de koudwaterleiding en aansluiten op de inlaat CV?

Bij sommigen lees ik ook dat ze de WTW op de koudwaterleiding naar de boilerinlaat hebben geplaatst. Zit hier dan ook nog verschil in ten opzichte van voorgaande aansluitingen of is de enige reden hiervoor dat de meesten uiteindelijk de CV uit het proces willen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Door je WTW zowel als toevoer van je koud water voor de kraan als toevoer voor het verwarmingstoestel te laten dienen stroomt er meer water doorheen, daardoor wordt het rendement hoger.

Als je een zonneboiler plaatst voor sanitair warmwater dan komt het warmwater altijd uit de boiler (in principe, tenzij je moeilijk gaat doen met kleppen enzo) Dus de enige plek waar je de DoucheWTW dan op aan kan sluiten is de boilerinlaat.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je boiler minder snel afkoelt en er daardoor langer profijt van hebt.

Het beste is dus aansluiten op koud van de kraan én inlaat van cv/boiler.
Als je zou moeten kiezen voor 1 van de twee zou ik de inlaat van de boiler kiezen (en dan de warmwater temperatuur iets terugschroeven zodat er verhoudingsgewijs veel meer wamwater dan koud water door de kraan gebruikt wordt)

Maar met zo'n douchegoot wtw kan ik me voorstellen dat aansluiten op de boiler helemaal niet goed mogelijk is. Je moet dan door de douchevloer en wand naar je boiler toe... bij voorkeur nog geisoleerd ook.

Edit:
Verduidelijking verschil koudwaterinlaat of cv-inlaat:

Je moet bedenken dat je thermostatische mengkraan (die heb je wel nodig met een wtw) Zowel koud als warm water pakt.
Doordat het koud water voorverwarmd is heeft hij (veel) minder warm water nodig om het water op temperatuur te brengen. Dat scheelt dus al gas, maar je ketel moet nog steeds een beetje water opwarmen tot iets van 60 graden.
Het maximale rendement wordt behaald als het afvoerwater afgekoeld wordt tot de aanvoertemperatuur van het koudwater.
We gaan hieronder uit van een aanvoertemperatuur koudwater van 10 graden. Maximaal haalbare is als de energie volledig uitgewisseld is. Dus afvoerwater is afgekoeld naar 10 graden en het koudwater is opgewarmd naar de temperatuur van het afvalwater (zeg 37 graden).

Normale situatie:
5 liter koud (10 graden) + 6 liter warm (60 graden) = 11 liter van 37 graden
Je ketel heeft nu 6 liter water opgewarmd van 10 tot 60 graden.
Rendement is 0% omdat geen warmte is teruggewonnen uit afvalwater.

WTW alleen op koudwateraansluiting kraan:
8 liter voorverwarmd tot 28 graden + 3 liter warm (60 graden) = 11 liter van 37 graden
Je ketel heeft nu 3 liter opgewarmt van 10 tot 60 graden.
De wtw heeft 8 liter water van 10 tot 28 opgewarmd door de afvoer van 11 liter van 37 graden. Rendement is: (8*(28-10))/(11*(37-10)) = ca. 50%

hoe groter het gemiddelde warmteverschil in de wtw hoe groter het rendement (warmteuitwisseling gaat sneller bij een grotere temperatuurverschil)
Dus wanneer we meer koud water door het ding laten opwarmen zal de uitgangstemperatuur misschien wel lager zijn, maar de totale hoeveelheid teruggewonnen warmte is wel groter door het grotere volume.

WTW zowel op koudwateraansluiting kraan als op cv-ketel:
7,5 liter voorwerwarmd tot 26 graden + 3,5 liter warm (60 graden)
Je ketel heeft nu 3,5 liter opgewarmd van 26 tot 60 graden.
De wtw heeft 11 liter water van 10 tot 28 opgewarmd door de afvoer van 11 liter van 37 graden. Rendement is: (11*(26-10))/(11*(37-10)) = ca. 62%

Doordat je meer water door die wtw laat lopen gaat het rendement van dat ding omhoog (terwijl de uitgangstemperatuur lager is)

[ Voor 50% gewijzigd door NovapaX op 06-02-2013 10:02 . Reden: Toelichting en typvoudjes ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens! Duidelijk verhaal.

Maar waarom zou het moeilijker worden om een douchegoot-WTW aan te sluiten dan een WTW-pijp?
Die pijp komt toch ook ergens beneden uit en dan moet je toch ook een flinke afstand afleggen naar de cv/boiler toe?

Ik kan toch vrij eenvoudig, nadat de koudwaterleiding door de WTW- is gegaan richting EN de thermostaatkraan gaan EN richting de boiler?

OF moet ik me nog eens inlezen? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wtkoos schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:40:
@ blissard. vlakkeplaat en vacuum buis ontlopen elkaar niet zoveel in opbrengst per m2. Ja, de heat-pipe is wat efficienter, zeker bij lagere temperaturen maar neemt meer ruimte in.

Verder is dat spul van Tigisolar een stuk minder kwetsbaar.

Ik heb je jongens wat meer info gevraagd en wacht op reactie. Als ik het ooit op m'n dak heb hoop ik net zoveel data de delen als herr Kleinman :-).
Is er inmiddels al informatie binnengesijpeld bij iemand?

Ik denk dat ik als ik op termijn een zonneboiler installeer dan wellicht tigisolar zal kiezen als de rendementen inderdaad zo hoog zijn in de winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:13:
Helemaal mee eens! Duidelijk verhaal.

Maar waarom zou het moeilijker worden om een douchegoot-WTW aan te sluiten dan een WTW-pijp?
Die pijp komt toch ook ergens beneden uit en dan moet je toch ook een flinke afstand afleggen naar de cv/boiler toe?

Ik kan toch vrij eenvoudig, nadat de koudwaterleiding door de WTW- is gegaan richting EN de thermostaatkraan gaan EN richting de boiler?

OF moet ik me nog eens inlezen? :-(
Het is natuurlijk volledig afhankelijk van de plaats van de douche en de plaats van de cv-ketel/boiler. Als het makkelijk gaat is dat prima natuurlijk!
In mijn geval zou een douchegoot wtw ook prima gaan op beide aansluitingen (douche zit pal naast cv-hok).
Maar bij veel mensen zit de CV op zolder boven de douche, en is het daarom handiger om een douchepijp-wtw in de koof te plaatsen en in die koof de waterleiding door te trekken.
(overigens zit de 'verwarmd water aansluiting' van een douchepijp-wtw aan de bovenzijde)
Verder is de douchepijp-wtw natuurlijk gewoon wat goedkoper met een hoger rendement.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elke wtw water, heeft zijn optimale rendement bij een zekere flow,
wat hierboven staat klopt niet.
ik heb 3 setups gehad, en de volledige wtw flow richting zonneboiler is vreselijk veel efficienter dan wat er in alle folders staat.

een douchegoot wtw heeft veel minder rendement dan de pijp wtw, tot wel 20% minder, en is ook veelal 2x zo duur.

een douche wtw pijp direkt op de zonneboiler maakt zomers de warmwater installatie volledig autonoom,
herhaaldelijk door de wtw en weer naar de zonneboiler is dat concept.
teruggewonnen warmte in de boiler zal wederom door de wtw stromen,
een douchekraan kan dat niet, weg is weg.
op de douchekraan is de wtw slechts 1 cyclus beschikbaar, en de ketel zal af en toe aanslaan bij slechtere periodes.
is de zonneboiler ook nog voorzien van cv, dan is de besparing echt riant.

de uitspraak van sunhacker in dit forum verdient bekroning :
"richt je warmte in rondom een boilervat"

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Sorry Eric, naar wat er staat klopt prima. En wat jij zegt klopt ook...
Warmte wordt teruggewonnen of niet, de winst in jouw setup zit in het feit dat je boiler zo warm mogelijk blijft en zoveel mogelijk de inefficiënte cv-ketel buitenspel zet.
Het rendement van die WTW blijft gewoon iets van maximaal 63%.
In jouw geval wordt misschien meer warm water gepakt (omdat koud aanvoer kouder is door geen WTW) maar daar staat tegenover dat dat water compleet gratis opgewarmd is.
Er wordt dus niet meer warmte teruggewonnen (misschien wel minder), je benut de warmte gewoon beter door zoveel mogelijk de ketel buiten spel te zetten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Overigens deed de zonneboiler het ook best goed vandaag. De 110 liter water is opgewarmd tot 32-36 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om mijn begrip een beetje te verhogen:

@NovapaX:
Wat bedoel je wanneer je zegt dat Eric-pvt meer warm water pakt, omdat zijn koud aanvoer kouder is door geen WTW.
Als ik Eric-Pvt zo lees dan neem ik aan dat hij wel een WTW heeft.

@eric-pvt.
Een douchekraan heeft inderdaad 1 cyclus met de WTW, maar dat geldt voor ieder andere setup ook bij jou.
Er is maar een keer een warmteuitwisseling. Dat het water uit de WTW hierna weer in de boiler wordt opgewarmd is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:52:
Het rendement van die WTW blijft gewoon iets van maximaal 63%.
http://www.technea.nl/upl...cy_verklaring_rv20-v3.pdf
bij cw3 is dat dus 65,4% zodoende heb ik mijn douchekop met een eenvoudig rubbertje beperkt,
want mijn installatie is cw6
de afvoer wtw riooltemperatuur "gemeten" is je verlies,
en wat ik na het douchen nog in de boiler heb zitten (die stijgt dan) is niet weg, integendeel,
na het douchen opent de cv klep van mijn qsolar en die denkt dat de zon schijnt.
bij een eenvoudige cv ketel setup is dat wel weg.

ik heb als test nu zelfs een keukenboiler (10 liter) tussen wtw en zonneboiler,
deze test bevalt zo goed, dat deze blijft staan.
eventuele legionella of bacterie overleeft die keukenboiler niet op 85c,
zomers gaat deze natuurlijk uit, maar dit is de ideale gasbespaar+saldeer optie in de winter op warmwater.

1 cyclus was onduidelijk
teruggewonnen warmte kan via mijn boilervat overal terecht komen,
afwas, was, douche, cv....
de wtw maakt meer draaiuren dan enkel op de douche.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja, maar dan moet er wel warm afvalwater (douche) door die WTW stromen... Anders wint ie natuurlijk niets terug. Of heb je nog meer op die afvoer aangesloten wat tegelijk warmwater vraagt en afvoert (zoals de douche)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:37:

een douche wtw pijp direkt op de zonneboiler maakt zomers de warmwater installatie volledig autonoom,
Daar heb ik geen wtw voor nodig. Toch maar 97l boiler.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi, en als je huishouden nu eens groter was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het gaat hier dubbel op. De zon verwarmt mijn zonneboiler. Als ik douche wordt het water in de boiler ververst met warm water uit de WTW. En daarbij kan ik ook nog de boiler gebruiken voor het verwarmen van mijn huis :)

Elke joule 3 of 4 keer benutten is ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Met een WTW vergroot je eigenlijk je boiler zonder het bijbehorende ruimtebeslag. Volgens mij heeft eric-pvt een 700l boiler en mkleinman eentje van dik 500l. En dat in een vat van resp. 380 en 300 liter.

Het is gewoon gzip/pkzip/rar. LZ compressie van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:01:
Met een WTW vergroot je eigenlijk je boiler zonder het bijbehorende ruimtebeslag. Volgens mij heeft eric-pvt een 700l boiler en mkleinman eentje van dik 500l. En dat in een vat van resp. 380 en 300 liter.

Het is gewoon gzip/pkzip/rar. LZ compressie van warmte.
Moet je wel een zolder hebben :|

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Of centen en WAF om de achterwand van het toilet en de vloer van de badkamer open te breken tbv een WTW :(

Misschien kan ik het compenseren met 12 heatpipes extra.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 07-02-2013 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog met een vraagje omtrent het aanleggen van warmwaterleidingen richting vaatwasser en wasmachine:
Hoe werkt dit nu bij een aanvoer via de zonneboiler wanneer de boiler een temperatuur heeft van >60 C.
Plaats je hier dan een mengventiel tussen of zijn er nog andere manieren voor? Een mengventiel kan toch maar op een enkele temperatuur afgesteld worden? Een vaatwasser en wasmachine hebben zo af en toe wel eens een ander programma nodig.

Bovendien heb ik ook ergens gelezen dat het weinig zin heeft om je zonneboiler via de warmwaterleiding aan te sluiten omdat een vaatwasser vaak op de begane grond staat en dus een flinke aanvoerleiding nodig heeft waarin dan al zoveel afgekoeld warmwater staat plus het feit dat zo'n vaatwasser maar 10 liter gebruikt en dus nog maar erg weinig vers warm water uit de boiler krijgt, waardoor de vaatwasser zichzelf alsnog elektrisch moet verwarmen.
Klopt dit eigenlijk wel, vraag ik me nu af want de tweakers onder jullie zullen je kostbare zonne-energie natuurlijk niet zomaar weggooien.
Volgens mijn berekening staat er bij een aanvoerlengte van 20m. (Hier komen de meeste huishouden toch niet boven uit?) zo'n 2.5 liter. dus zou er alsnog een besparing zijn van 75% bij boilertemperaturen van >65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Laatst online: 27-05 13:16
Nee. nog steeds niet. Het product zou dit jaar in Duitsland beschikbaar moeten komen maar op m'n laatste e-mail naar TigiSolar geen reactie. En het lijkt wel of hun website uit de lucht is. Of misschien een IP-block... Kun jij hem zien?

Ik wil er in elk geval ook op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.tigisolar.com
Die is toch vrij toegankelijk, tenzij je een Palestijns IP-adres hebt misschien :P

Ik las op de site van Vincent ...nog wat... van Trouw dat ze dit voorjaar inderdaad zouden gaan starten met de verkoop via een Duits bedrijf welke ook in Nederland diverse vestigingen heeft.
Misschien maar eerst aan m'n nieuwbouwhuis sleutelen en na de zomer eens gaan kijken of ze er al zijn.

Vincent 'wil zon' Dekker bedoelde ik dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Laatst online: 27-05 13:16
nee, ik heb een Oegstgeests IP adres: niet echt een 'hotbed' van subversiviteit kan ik je verzekeren :-).

Nou, we wachten maar af.....

T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
wtkoos schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:59:
nee, ik heb een Oegstgeests IP adres:
O dat is het dus Oegstgeest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 07:55:
mooi, en als je huishouden nu eens groter was ?
Hoe groot dan? Hier 2v, 2k (4 en 7).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Mijn bestelde zonne boiler word helaas pas volgende maand geplaatst.
Dit omdat ze deze gelijk zouden plaatsen met de zonnepanelen en de lever tijd daarvan langer is geworden.
Het word iig vacuüm buis collector van solesta type 20v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
In een nieuw huis van ons staat een Argo zonneboiler die aangesloten zit op een Argo Econpact 27c met een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat.

Ik heb werkelijk 0 verstand van zonneboilers en het zat bij het huis in, apparatuur is goedgekeurd bij oplevering. Nu ben ik overdag niet vaak in het huis, ik zie dat er een temperatuurmetertje op de zonneboiler zit en deze staat nou altijd op de 30 graden wanneer ik er naar kijk. Ook lijkt er een lampje op te zitten maar dit doet niks. Is dit alleen warmer wanneer de zon schijnt of hoe werkt zo apparaat? De meter loopt namelijk ook hoger dan 30 graden.

Ik kan ook zeer weinig tot niks vinden over Argo zonneboilers. De CV-Ketel is een HR-107 ketel uit 2000, deze willen we na de zomer vervangen. Moet ik nog iets speciaals doen, vergeet ik iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Deef_K op 11-02-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Neefdave schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:53:
In een nieuw huis van ons staat een Argo zonneboiler die aangesloten zit op een Argo Econpact 27c met een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat.

Ik heb werkelijk 0 verstand van zonneboilers en het zat bij het huis in, apparatuur is goedgekeurd bij oplevering. Nu ben ik overdag niet vaak in het huis, ik zie dat er een temperatuurmetertje op de zonneboiler zit en deze staat nou altijd op de 30 graden wanneer ik er naar kijk. Ook lijkt er een lampje op te zitten maar dit doet niks. Is dit alleen warmer wanneer de zon schijnt of hoe werkt zo apparaat? De meter loopt namelijk ook hoger dan 30 graden.

Ik kan ook zeer weinig tot niks vinden over Argo zonneboilers. De CV-Ketel is een HR-107 ketel uit 2000, deze willen we na de zomer vervangen. Moet ik nog iets speciaals doen, vergeet ik iets?
Misschien gek, bedoel je niet AGPO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het geen agpo ipv argo ?
http://www.steennis.info/...handleiding_aquasol_3.pdf

Aquasol 3 & Aquasol Combi

Aquasol 3ZT

Aquasol 4 LB-90-ET

Aquasol 4 LB-90-IT

Aquasol 4 LB-150-ET

Aquasol DT30

/edit : bijna gelijk met hierboven gepost

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
Agpo inderdaad haha. Maar heeft iemand dan een verklaring?

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/maxan/Images/cvboiler.JPG
Lijkt precies zoals op deze foto. Type weet ik niet.

Edit: handleiding hier http://people.zeelandnet.nl/maxan/Pdf/sol.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Deef_K op 11-02-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
Komende week een offerte aanvragen bij mij lokale CV-boer voor een zonneboiler systeem. Het wordt waarschijnlijk een Nefit Solarline 1-110. Samen met een douchewtw van technea moet dit genoeg zijn voor voldoende warm water voor een twee-persoonshuishouden. Mijn oude ketel uit 1999, ook een Nefit , is geschikt voor een zonneboiler dus die hoeft nog niet direct vervangen te worden.
CV ondersteuning is niet echt nodig, de houtkachel doet het perfect, dus een eenvoudige opstelling is voorlopig voldoende. Maar dat dacht ik ook met de eerste PV opstelling ;) Het gasverbruik voor verwarming is momenteel lager dat het verbruik voor warm water....

Zijn hier nog mensen die ervaging hebben met de Nefit SolarLine 1-110? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Volgens mij is die Nefit identiek aan een Bosch zonneboiler. Die heeft hier twee jaar gedraaid. Prima ding, alleen in de winter deed ie weinig. Hoeveel collectoren gaan er op je dak?

In de zomer kan de temp rustig oplopen naar 90gr. De boiler kan 95 graden aan, maar de controller is beperkt tot 90 graden. Die had ik getweakt met een extra weerstandje tussen de NTC en de controller.

Ik ben benieuwd wat je daksensor jou vertelt over de temp in de collectoren.

Ik zou er een ontluchter bij doen op het dak. Gewoon omdat het handig is.

Erciplan heeft volgens mij ook zo'n boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
hansdegit schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:41:
Volgens mij is die Nefit identiek aan een Bosch zonneboiler. Die heeft hier twee jaar gedraaid. Prima ding, alleen in de winter deed ie weinig. Hoeveel collectoren gaan er op je dak?

In de zomer kan de temp rustig oplopen naar 90gr. De boiler kan 95 graden aan, maar de controller is beperkt tot 90 graden. Die had ik getweakt met een extra weerstandje tussen de NTC en de controller.

Ik ben benieuwd wat je daksensor jou vertelt over de temp in de collectoren.

Ik zou er een ontluchter bij doen op het dak. Gewoon omdat het handig is.

Erciplan heeft volgens mij ook zo'n boiler.
Ontluchter op dak is best handig, bedankt voor de tip.

Ik denk 1 collector, nog even kijken of er nog plek is naast de zonnepanelen voor eventueel een tweede. Maar misschien is eentje voldoende voor ons huishouden (2 personen).

Eerst eens kijken wat de opbrengst met een collector is. Ons gasverbruik is al flink afgenomen door een aantal energiebesparende maatregelen en de houtkachel. Nogmaal ongeveer 0,46 m3/graaddag, nu gezakt naar onder de 0,10 m3/graaddag. De zonneboiler gaat niet veel besparing opleveren, maar een gasloos bestaan gaat nu wel dichtbij komen.
Vandaag weer 2 m3 wilgenhout gezaagd in een griend in de buurt, dus voor volgend jaar is de voorraad bijna op pijl.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
drielp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:53:
Komende week een offerte aanvragen bij mij lokale CV-boer voor een zonneboiler systeem. Het wordt waarschijnlijk een Nefit Solarline 1-110. Samen met een douchewtw van technea moet dit genoeg zijn voor voldoende warm water voor een twee-persoonshuishouden. Mijn oude ketel uit 1999, ook een Nefit , is geschikt voor een zonneboiler dus die hoeft nog niet direct vervangen te worden.
CV ondersteuning is niet echt nodig, de houtkachel doet het perfect, dus een eenvoudige opstelling is voorlopig voldoende. Maar dat dacht ik ook met de eerste PV opstelling ;) Het gasverbruik voor verwarming is momenteel lager dat het verbruik voor warm water....

Zijn hier nog mensen die ervaging hebben met de Nefit SolarLine 1-110? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?
Ik heb een Nefit Solarline 2-110, staat op zuid 30 graden plat dak. Dus één met twee collectoren. Lijkt me dat je daar langer plezier van hebt, dwz dat je CV-ketel in de zomer nog langer uit kan blijven. 110 liter is trouwens niet veel. Met een bewolkte dag zit je al snel zonder warm water. Als ruimte geen issue is zou ik voor een grotere set gaan, zodat je meer warm water kan bufferen en sneller je boilervat kan opwarmen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn nieuwbouwhuis kan ik kiezen uit een aantal CV-ketels.
Nu las ik nogal lyrische berichten van bezitters van een Atag QSolar (ook van niet-bezitters trouwens ;)) en hieruit begreep ik dat de QSolar ook als modules te koop is. Dus eerst de ketel aanschaffen en later de rest.
Echter, welke ketel zit er dan standaard bij zo'n QSolar. Dit kan ik nergens vinden. Of heeft de QSolar geen los verkrijgbare ketel en is het aanpassing van een andere CV-ketel uit het Atag-gamma?
Of maakt het niet zo gek veel met welke CV-ketel er wordt samengewerkt?

Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:24:
Voor mijn nieuwbouwhuis kan ik kiezen uit een aantal CV-ketels.
Nu las ik nogal lyrische berichten van bezitters van een Atag QSolar (ook van niet-bezitters trouwens ;)) en hieruit begreep ik dat de QSolar ook als modules te koop is. Dus eerst de ketel aanschaffen en later de rest.
Echter, welke ketel zit er dan standaard bij zo'n QSolar. Dit kan ik nergens vinden. Of heeft de QSolar geen los verkrijgbare ketel en is het aanpassing van een andere CV-ketel uit het Atag-gamma?
Of maakt het niet zo gek veel met welke CV-ketel er wordt samengewerkt?

Erwin
Atag Qsolar bestaat o.a uit de 25 en 38 kW versie HR-ketel
bv Q25SC

http://www.atagverwarming.nl/producten/q-serie-cv-ketels

of het goedkoop is om later buffervat en kleppenhuis te laten installeren? denk het niet...
het prijsverschil tussen aanschaf EricPVT en ik.... is al schokkend ;) (ergo: wachten = nog duurder de prijs betalen)

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 12-02-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh dat is lekker dom zeg. Die Q zit ook in de serie combi-ketels van Atag.
Had alleen de link niet gelegd... 8)7

Over welke verschillen praten we dan?
Waarschijnlijk liggen de aanschafdata van jullie systemen ook uit elkaar en dat dat ook een deel van het verschil verklaart?

Heb er eigenlijk geen budget voor (gekregen van de vrouw ;))
Misschien nog maar eens duidelijk uit te leggen dat haar kleding zichzelf niet terugverdient en mijn investering wel... |:( maar dat wordt nog lastig wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:57:
Oh dat is lekker dom zeg. Die Q zit ook in de serie combi-ketels van Atag.
Had alleen de link niet gelegd... 8)7

Over welke verschillen praten we dan?
Waarschijnlijk liggen de aanschafdata van jullie systemen ook uit elkaar en dat dat ook een deel van het verschil verklaart?

Heb er eigenlijk geen budget voor (gekregen van de vrouw ;))
Misschien nog maar eens duidelijk uit te leggen dat haar kleding zichzelf niet terugverdient en mijn investering wel... |:( maar dat wordt nog lastig wellicht.
ik in 2010, ericpvt in 2007 (correct me if I'm wrong).
prijsverschil ca 2500-3000 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is inderdaad wel flink.
Het probleem is dat bij een nieuwbouwhuis alles ook voor 200% wordt berekend.
Dus de prijs die geoffreerd zal worden ligt waarschijnlijk ook een paar duizend hoger dan de "normale" prijs. De goedkoopste installateur is nu rond de 5900,- of raad je aan om bij een Atag-dealer af te nemen.
Wellicht dat de goedkoopste uiteindelijk een dure koop blijkt te zijn of zijn er niet zulke ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik heb door atag dealer laten installeren, nooit spijt van gehad!
ken ook mensen die zelf geplaatst hadden, maar daar kwamen ze later op terug (vragen die men kreeg zodra je de qsolar gaat ontdekken)

[ Voor 50% gewijzigd door NielsTn op 12-02-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is heel jammer dat voor de qsolar en ook warmtepompen je termijnvoordeel opgaat aan de aanschafprijs, ik heb destijds (05-2006) er 2200 euro voor betaald compleet inclusief collector.
er zit een atag sc25 ketel op, en de rest is geen rocketscience.
gewoon een regelprint, soort patchkast eromheen en een boilervat met wat regelkleppen.
het ontwerp is van luigjes overgenomen en is al 15 jaar oud.
de prijssstijging is vreemd te noemen.

toch is gezien de garantie, levensduur en een gasprijs van 65+ cent de prijs realistisch,
maar alleen als je ook vol inzet op isolatie en/of ltv radiatoren, en goed kijkt naar de integrale kostprijs.
voorbeeld : ik heb sinds de plaatsing nog nooit onderhoud gehad, alleen dat vergelijk ik al graag met 7x75 euro jaaronderhoud, en laat dan nog even de gasbesparing weg.
het lijkt dan ook het meest op inzetten op het vermijden van kosten in de toekomst.

ik heb moeten leren dat het zo werkt, dus door schade en schande zeg maar, maar nu is het gasverbruik wel van 2500 naar 500 gegaan per jaar, en dat is toch vrij uniek.
achteraf had ik het liefst een zonneboiler met warmtepomp genomen, ipv gas.
deze keuze is nog veel meer gestegen dan de qsolar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
FYI: ik zat all-in op ca. 9900 EUR....
(gelukkig wel subsidie duurzame warmte ontvangen en een zonnebon-actie van Atag (250 eur) en zo)
qua configuratie lopen EricPVT en ik gelijk: 7,5m2 vlakkeplaat, 380 liter buffervat, brainQ thermostaat.

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 13-02-2013 09:17 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.