Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.196 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Zo, dat is fors.

Ik vind de Q-Solar een schitterend concept maar van de 7750 euro prijsverschil met mijn Nefit Topline (ook al niet de goedkoopste ketel) kan ik 15 jaar lang het totale gasverbruik van mijn huishouden (5 personen) betalen.

Hopelijk zijn er als ik aan mijn volgende ketel toe ben meer aanbieders van hybride CV systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
na subsidies kostte die Qsolar mij nog maar ca 6500 :)
maar tis wel uber-tweaker-gehalte wat je in huis haalt :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
ericplan schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:41:
[...]

Ik heb een Nefit Solarline 2-110, staat op zuid 30 graden plat dak. Dus één met twee collectoren. Lijkt me dat je daar langer plezier van hebt, dwz dat je CV-ketel in de zomer nog langer uit kan blijven. 110 liter is trouwens niet veel. Met een bewolkte dag zit je al snel zonder warm water. Als ruimte geen issue is zou ik voor een grotere set gaan, zodat je meer warm water kan bufferen en sneller je boilervat kan opwarmen.
Twee collectoren is wel mogelijk, maar een tweede kan altijd nog geplaatst worden. Ik wil het eerst uitproberen wat de opbrengst is icm een douchewtw van technea.

Wat is ongeveer de douchetijd met een 110 liter boiler op 80 gr C en een douchewtw?

Zelf denk ik dat een 15 minuten haalbaar moet zijn. Omdat ik onregelmatig werk, douche ik ook onregelmatig. Vaak laat in de avond. Mijn vriendin houdt van uitslapen en doucht meestal laat in de ochtend. Het zou dus moeten lukken met 110 liter.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
drielp schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:29:
[...]

Twee collectoren is wel mogelijk, maar een tweede kan altijd nog geplaatst worden. Ik wil het eerst uitproberen wat de opbrengst is icm een douchewtw van technea.

Wat is ongeveer de douchetijd met een 110 liter boiler op 80 gr C en een douchewtw?

Zelf denk ik dat een 15 minuten haalbaar moet zijn. Omdat ik onregelmatig werk, douche ik ook onregelmatig. Vaak laat in de avond. Mijn vriendin houdt van uitslapen en doucht meestal laat in de ochtend. Het zou dus moeten lukken met 110 liter.
Voordeel van twee collectoren op een relatief kleine boiler is de winst in opwarmtijd met name in voor- en naseizoen én de winter. Ik heb de boiler deze winter al weer een paar keer op 38 graden gezien, dat ga je met een enkele collector niet redden. Douchetijd is wat lastiger te zeggen. Die 110 liter warm water heb je nl niet volledig ter beschikking omdat er tijdens het douchen koud water de boiler instroomt. (afhankelijk van je setup met je WTW overigens).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Douchewtw gaat direct naar zonneboiler. Het warme water wordt voornamelijk voor het douchen gebruikt, en dan is dit waarschijnlijk de beste optie. Zonneboiler begint dan al met warm water. Daarom kijk ik eerst wat één collector gaat doen, een tweede kan wel, maar dan moet ik een paar panelen gaan verplaatsen. Later misschien nog een 10 liter elektrische boiler a la Eric-pvt, afhankelijk van het e-overschot.

Dit jaar wordt het wel een leuke energierekening. Geen elektriciteit en maximaal 500 m3 gas. Dat wordt vast een nacontrole :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Heeft iemand toevallig ervaring met zonneboilersystemen van HR Solar en Zizon? Is toch wat groter in volume dan de systemen van Nefit en Bosch en ongeveer dezelfde prijs met de kleinste systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me kijkt tevreden op de boiler met 61c en de cv erdoorheen en dat op 17-02

de boiler krijgt wel een electrische valse start op 36c

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier was vandaag niet zo bijster. De mooiste uren was het hier bewolkt. Dus een behoorlijke dip in de grafieken van de PV panelen :(.

Ach, we krijgen wel meer mooie dagen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:34:
* drielp kijkt tevreden op de boiler met 61c en de cv erdoorheen en dat op 17-02

de boiler krijgt wel een electrische valse start op 36c
Vals of niet, het werkt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben zelf een zonneboiler aan het bouwen grote driehoek?

heeft iemand ervaring hoe heet het in zo'n boiler kan worden dit ivm de te kiezen verf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:45:
ik ben zelf een zonneboiler aan het bouwen grote driehoek?

heeft iemand ervaring hoe heet het in zo'n boiler kan worden dit ivm de te kiezen verf??
je bericht is onduidelijk. Wat bedoel je met 'grote driehoek'??

ben je een buffervat aan het bouwen (waar de warmte in opgeslagen wordt), of juist een collector (die buiten op het dak de zon opvangt)?
buffervat zal ca 85-90 graden worden, maar je collector... geen idee (afhankelijk van hoeveel flow per minuut er door heen gepompt wordt om warmte op te vangen en weg te voeren).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok probeer betere uitleg
binnenheb oeg 300liter opslagvat gekocht met 2 warmtewisselaars met daarbij een verschilregelaar die de pomp aanstuurd. Tot zover alles standaard. (hierna wil ik met elektraboiler voorzien in mijn warmwaterbehoefte) (elektra genoeg ivm met veel pv panelen.)
buitenop het dak heb ik nog een paar dakvlakken waar geen pv panelen op passen ( driehoek) en daarvoor ben ik nu zonnecollector aan het maken die lijken op de pv panelen.
Om zodoende een mooi dakvlak te krijgen en het dak optimaal te benutten. Mijn vraag is nu, heeft iemand gemeten hoe heet het in de zonnecollector kan worden.?? Dit ivm toe tepassen verf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:45:
ok probeer betere uitleg
binnenheb oeg 300liter opslagvat gekocht met 2 warmtewisselaars met daarbij een verschilregelaar die de pomp aanstuurd. Tot zover alles standaard. (hierna wil ik met elektraboiler voorzien in mijn warmwaterbehoefte) (elektra genoeg ivm met veel pv panelen.)
buitenop het dak heb ik nog een paar dakvlakken waar geen pv panelen op passen ( driehoek) en daarvoor ben ik nu zonnecollector aan het maken die lijken op de pv panelen.
Om zodoende een mooi dakvlak te krijgen en het dak optimaal te benutten. Mijn vraag is nu, heeft iemand gemeten hoe heet het in de zonnecollector kan worden.?? Dit ivm toe tepassen verf
Het wordt dus een vlakkeplaat constructie met glas en mat zwarte verf aan de binnenkant? Ik vermoed een temperatuur tot maximaal 150 graden? Je kan uiteraard kijken wat de maximale temperatuur is die een random vlakkeplaat kan behalen wanneer de pomp niet draait?

Interessant project trouwens!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je
dat is nog heter dan ik dacht.
Dan eerst maar tijdje proef draaien op de beg.gr. of de gebruikte materialen dit aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:25:
dank je
dat is nog heter dan ik dacht.
Dan eerst maar tijdje proef draaien op de beg.gr. of de gebruikte materialen dit aan kunnen.
Spuitbuis kachel zwart. Dat is een matzwarte verf die vuurvast is. altijd goed. Bij iedere kachel verkoper te verkrijgen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:45:
ok probeer betere uitleg
Heel makkelijk te vinden via Google: boven de 170-180 graden.
Zie bijv.: http://sesci.ca/sites/def...agnation-temp-control.pdf
en: http://www.aee-intec.at/0uploads/dateien48.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank voor de info,

zonet aantal spuitbussen besteld max 650oC
hoop dat alle andere gebruikte materialen ook de 200oC aan kunnen
eerst grondig testen voordat de collector het dak op gaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wel even opletten of je die verf nog moet afbakken :-) sommige hittebestendige verf moet in de oven om uit te harden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
200gr. is voor veel materialen behalve kunststoffen vaak geen probleem. (let ook op de lijm die je gebruikt hebt)
Hout kan 200 graden in principe ook nog wel hebben. Maar niet veel daarboven kan de pyrolyse beginnen (ontleding in gassen), dat wil je liever niet hebben want op den duur blijft er alleen nog maar kool over dan ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste eric-pvt,
nav onderstaande:
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:56:
achteraf had ik het liefst een zonneboiler met warmtepomp genomen, ipv gas.
deze keuze is nog veel meer gestegen dan de qsolar.
welke warmtepomp-zonneboiler zou je bij een hele nieuwe opstelling kiezen ?

Ik ben bezig op het dak vol te leggen met zonnepanelen (4800Wp) en een paar collectoren te leggen (5m2) en zou eerst voor een gewone zonneboiler gaan voor tapwater, maar nu na het lezen van jouw opmerking zag ik onderstaande:

* Nibe Split lucht/water warmtepomp met zonnecollector aansluiting

Bedoel je zoiets ?

Bedankt
ttoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, als ik zoiets had genomen was de gasaansluiting nu weg geweest
mijn verhouding klopt nu niet meer, ik heb een negatief e-verbruik en +500m3 gas.(~=4000kWh)
vastrecht gas is een grote onkost die nutteloos is geworden, zeker nu onbeperkt salderen gaat mogen.
van 10jaar gas vastrecht koop je al een halve warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Ik ga ook die richting op denken.
(ik zat nu aan een pellet-CV met zonnecollector te denken, maar stroom kunnen we 'min of meer' makkelijk zelf maken en pellets toch elke keer kopen...)

Ik ben wel benieuwd of de werkelijk efficiency van zo'n Lucht/Water WP incl. de ondersteuning van 2 of 3 zonnecollectoren op z'n 1:3 (of hoger) uitkomt ? zou mooi zijn als iemand daar ervaringen over heeft.

Dan zou een gemiddeld gasverbruik van zo'n ±1500m3 'maar' zo'n (12000/3) 4000kWh kosten! en ben ik met 2x zoveel panelen (±10Wp) van de stroom en gas afname af ;)
En met LTV dus nog minder :9 een prettige gedachte

Prettige avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:07:
Bedankt! Ik ga ook die richting op denken.
(ik zat nu aan een pellet-CV met zonnecollector te denken, maar stroom kunnen we 'min of meer' makkelijk zelf maken en pellets toch elke keer kopen...)

Ik ben wel benieuwd of de werkelijk efficiency van zo'n Lucht/Water WP incl. de ondersteuning van 2 of 3 zonnecollectoren op z'n 1:3 (of hoger) uitkomt ? zou mooi zijn als iemand daar ervaringen over heeft.

Dan zou een gemiddeld gasverbruik van zo'n ±1500m3 'maar' zo'n (12000/3) 4000kWh kosten! en ben ik met 2x zoveel panelen (±10Wp) van de stroom en gas afname af ;)
En met LTV dus nog minder :9 een prettige gedachte

Prettige avond
LTV of zelfs ZLTV is eigenlijk verplichtte kost voor een warmtepomp, en in de meeste gevallen ook erg nuttig voor verwarming via een zonneboiler. De lagere werktemperatuur zorgt voor een bredere inzetbaarheid van je zonneboiler (tot veel later in het seizoen te gebruiken), en veel warmtepompen gaan niet veel hoger dan 50-60 graden qua afgifte dus zonder LTV werkt het dan zelfs helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, inderdaad.

Mijn volgorde was (en daarom de 'oude' gedachte nog):
1 PV plaatsen
2 PelletCV aansluiten
3 LTV plaatsen

maar dat wordt sinds vanavond dus:
1 PV plaatsen
2 LTV plaatsen
3 WP plaatsen
4 PV aanvullen

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
@ttoorn: of steek het geld voor LTV in isolatie en je kan met je bestaande radiatoren ook op een lage temp. regime uit de voeten.
ps. sowieso: stap 0: isoleren....

[ Voor 2% gewijzigd door BarryH op 27-02-2013 22:29 . Reden: spelfout ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Ik zit na zonnepanelen geplaatst te hebben ook te kijken naar wat ik aan het terugdringen van mijn gasverbruik kan doen.

Ik denk dat ik tussen de 1000 en 1500 kWh per jaar over ga houden. Kan ik dat dan inzetten voor zo'n warmtepomp combinatie zoals hierboven gemeld (of een Elga die momenteel in het Zonnepanelen topic wordt besproken)? Ik snap even niet hoe een warmtepomp in de winter door lucht/lucht bijvoorbeeld ook echt warmte kan leveren....wellicht ben ik blond.....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankje, BarryH - ja isoleren is meest belangrijk, weet ik.
Maar ik weet niet wat ik bij ons huis nog meer kan isoleren (dat ook echt rendement gaat opleveren) ?
We hebben al spouw- en kruipruimte isolatie & HR++ glas overal. Voorzetramen en/of wanden zie ik niet echt zitten, alleen ik wellicht rolluiken voor 's nachts kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Maar ligt het nou aan mij of is een warmtepomp niet een zeer ingrijpende klus? Boren in de grond, pijpen trekken en dergelijke is dat wel de investering waard eigenlijk?

Mijn verhaal ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwbouw.
Standaard word er al LTV vloerverwarming en een zonneboiler met CW 4 ketel geleverd. En volgens mij was het een 2m2 collector op het dak geplaatst.

Nu heb ik dit topic doorgespit en het lijkt erop dat een WTW douchepijp en die aansluiten op de koudwater-aansluiting van de CV-ketel/zonneboiler en koudwarter-aansluiting van de douchethermostaat.

Zijn er misschien nog tips? Veel aangrijpende dingen kan er niet echt meer worden gedaan zoals isolatie, muren staat eral, er moet nog alleen een dak erop.

[ Voor 63% gewijzigd door Xepos op 27-02-2013 22:04 . Reden: Vraag over nieuwbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ttoorn: dakisolatie? vloerisolatie tegen onderzijde vloer? warmtebeelden om slechte plekken op te sporen?
ik heb b.v. 2x een koof onder een kozijn gevonden dat veel warmte doorlaat.
of b.v. de deuren extra isoleren (hebben vaak slechte Rwaarde)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meerdere warmtepomp principes, lucht/water en lucht/lucht behoeft geen boren.
Lucht/Water, dan wordt de warmte uit de omgevingslucht (omgekeerde airco).
Lucht/Lucht, dan wordt warmte uit afgezogen ventilatie lucht (mechanische huisventilatie) gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Barry, inderdaad, warmtebeelden zouden dat goed moeten laten zien. Dan moet ik eerst nog even doen, om te zien of er nog wat te halen is.
Dakisolatie heb ik al vanaf de bouw (2002) maar zou ik wellicht nog een extra laag kunnen geven. (op de vliering hoeft het toch niet afgewerkt te worden, dus kan ik zo aanbrengen.
Vloerisolatie is ook al (begane grond + kruipluik), ik geloof 25cm piepschuim ofzo.

Hoe heb jij de deuren geïsoleerd ???
Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@xepos; ik zou kijken om nog even een plekje in/onder het huis voor een groot buffervat (>1000 liter ofzo) te maken (met de nodige aansluitingen in de muur/vloer weggewerkt!
dan kan je mooi overgehouden warmte opslaan! (van zonnecollector of hout/pelletkachel bijvoorbeeld)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Enkele vraagjes. Ik zou in de toekomst (bij ander huis) wel eens voor een "stand-alone" warm-water voorziening willen gaan. Niet helemaal standalone natuurlijk, sowieso heb je elektra nodig voor de regeling ervan (besturingsunit), en als het dus even niet lukt met de zon, moet je elektrisch gaan verwarmen.
Maar ik zou dus geen gas erbij willen betrekken, ik zou het puur op de zon willen doen, met dus elektrische hulp waar nodig. Hiermee bespaar je volgens mij aardig op een installatie (HR ketel etc) voor gas. Eventueel met een warmtepomp e.d. kun je helemaal van je gasaansluiting af.

Dan wil ik dus kijken naar een boilervat waarin je leidingwater zit, met een warmtewisselaar. En een elektrische verwarmingsunit. Maar dan hebben ze het vaak over 'elektrisch naverwarmen'. Ik neem echter aan dat het eigenlijk gewoon hetzelfde is als een grote elektrische boiler? Ik heb in ons apartementje nu ook een elektrische boiler voor warm water, en ik stel me bij zo'n boilervat eigenlijk hetzelfde voor. Dus waarom de term naverwarmen?

Wat ik ook veel lees is dat men het over een driewegklep heeft. Wat bedoelt men daarmee, als in hoe wordt dat gebruikt?

Verder, als een zonneboiler systeem actief is aan het opwarmen met de zon, wat is dan de tactiek met het pompen? Het lijkt me dat het water (met goedje erin) langzaam door de zonnecollector heengepompt wordt, of gebeurt dat juist snel? (wat weer meer energie zou kosten)

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 27-02-2013 23:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
@!null;

heb je deze al gezien:
Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming

Verder: de term "elektrisch naverwarmen" betekent idd niets meer dan met een dikke weerstand het boilerwater verwarmen. Maar da's dus nadat de zon zijn werk heeft gedaan. Vandaar: NAverwarmen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

[/quote]
Bekijk myReact van blissardStuur een bericht naar blissardReacties: 746
Reg. datum: 12-07-2000
--------------------------------------------------------------------------------
Wel even opletten of je die verf nog moet afbakken :-) sommige hittebestendige verf moet in de oven om uit te harden.
[quote]

deze info kwam net te laat

staat iederdaad op de bus uitharden bij 160oC
als ik de platen as zaterdag spuit zit ik de boiler maar direct in de zon met de hoop dat deze lekker warm wordt.

• !null
Mooi topic. Vriend van me heeft huis bijna af en heeft ook een groot boilervat voor verwarming van het huis. Maar die heeft ook nog gas erbij, en eigenlijk is het hoofddoel stoken op hout om daar (middels het boilervat) lang gebruik van te maken doordat het boilervat helemaal opwarmt met houtstoken. Daar laad hij ook tapwater doorheen lopen om het heet te maken voor bad en douchen. En natuurlijk ook door de vloerwarming.
Mooi systeem, maar met 2 collectoren op het dak gaat het niet onwijs zoden aan de dijk zetten en moet het meer komen van het hout stoken.

Mijn voorkeur zou, wat betreft huisverwarming, toch uitgaan naar een warmptepomp. Ik pak dingen dan liever groots aan, waardoor je je hele gas installatie/aansluiting niet meer nodig hebt. En daarmee dus bezuinigd op de apparatuur (in een situatie waarin je alles moet opbouwen vanaf niks) maar ook bespaart op de kosten voor de aansluiting (vastrecht) enzo.
Maarja een warmpte pomp is wel meer een investering dan een zonneboilervat e.d. waarbij je ook nog veel meer zelf kunt doen.

Gezien dat allemaal LTV verwarming is en continu door werkt, heb je iets anders nodig voor de warmwater voorziening. En dan is zo'n zonneboilervat met enkele collectoren wel interessant. En dat kun je volgens mij wel goed dimensioneren zodat je er 90% van de tijd gewoon plezier van hebt.
En als het dan even niet gaat op de zon, dan maar even elektrisch. Ook tegen de legionella.

Ik vind het wel heel erg interessant om een tweede WTW in zo'n boilervat (de grotere hebben er vaak twee), te gebruiken zoals die vriend van me, om het op te warmen middels hout stoken. Dreigt er midden in de winter toch een te kort aan warmwater? Even de open haard aan en het is opgelost, beter en leuker dan elektrisch opwarmen. En je kunt het even naar 80 graden stoken om weer voor een tijdje goed te zitten (afhankelijk van grootte boilervat)
Wel brengt dat weer meer kosten met zich mee voor de installatie, en moet je zelf met een regeling komen (of gewoon schakelaar) om water via de kachel/schoorsteen-wtw door boilervat te krijgen.
Verder: de term "elektrisch naverwarmen" betekent idd niets meer dan met een dikke weerstand het boilerwater verwarmen. Maar da's dus nadat de zon zijn werk heeft gedaan. Vandaar: NAverwarmen.
Ok duidelijk.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
!null : Kijk hier maar eens .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

MasterMaceMichu schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:57:
Ik snap even niet hoe een warmtepomp in de winter door lucht/lucht bijvoorbeeld ook echt warmte kan leveren....wellicht ben ik blond.....
een koelkast is ook een warmtepomp
een omgedraaide koelkast is een warmtepomp, ook bij 3 graden kan je de buitenlucht afkoelen, naar 1 graad, dat kost een hoop arbeid, en gaat niet lukken, hier komt een hoop warmte bij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik moet zeggen dat als ik warmtepomp lees, ik altijd moet denken aan warmptepomp installatie die de grond in gaan om daar de warmte uit de grond te halen, met een vat of een hoop leidingen in de grond. Dan weet ik wel dat er twee types zijn, een diep in de grond, en een tweede door je hele tuin 1 meter onder de grond.
Maar dat is niet hetzelfde als waar jullie het over hebben of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 17:16
ik ben zelf over de Nefit warmte pomp aan het denken.
Alleen wil ik gelijk mijn ketel ook veranderen hij is bijna 10jaar oud dus ook weer zonde.
de pomp heb ik het dan over van Nefit:
http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_9088

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:17:
[...]

een koelkast is ook een warmtepomp
een omgedraaide koelkast is een warmtepomp, ook bij 3 graden kan je de buitenlucht afkoelen, naar 1 graad, dat kost een hoop arbeid, en gaat niet lukken, hier komt een hoop warmte bij vrij.
Valt mee: de Nefit heeft een COP van 3,14 bij 2 graden.

Weet iemand deze: bij een hybride opstelling van zonneboiler, warmtepomp en CV, werkt de warmtepomp dan puur als naverwarmer tot een bepaalde buitentemperatuur en neemt de CV het daaronder over, of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk bij warmtepompen dus altijd aan zo'n ding dat de grond in gaat: http://www.energieverbrui...ond-water-warmtepomp.html, al weet ik dat een warmtepomp in de basis gewoon zo'n koelkast compressor is.

Zo'n aardwarmte warmtepomp vind ik in ieder geval erg interessant. Dan kun je met zo'n systeem in een keer klaar zijn zeg maar. Even los van warmwatervoorziening (die je weer met zonneboilers zou kunnen doen) Dan heb je geen gas meer nodig. Maar goed, het is wel een gigantische investering natuurlijk, en je hebt nog elektra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nu ik zonnepanelen heb sinds 2 maanden, ga ik ook verder kijken om gas te besparen/ eventueel op te heffen voor zowel cv als tapwater.
Een douche wtw is zeker de moeite waard als aanvulling voor alle onderstaande systemen.

Waar ik tegen aanloop zijn de diverse (combinatie van) toepassingen die toch niet helemaal 100% een oplossing bieden.
1. zonneboiler: werkt niet goed in de "wintermaanden", dus bijstoken met cv of elektrische boiler of houtkachel ondersteuning.
2. Warmtepomp dmv afzuiging ventilatie lucht. Mooi principe, maar enkel toepasbaar als afzuiging en niet als warmte terugwinning uit de woning ivm de lage uitblaastemperatuur. Met andere woorden, je creeert onderdruk in de woning en de kou komt via (ventilatie) gaten binnen in de winter.

De enige juiste oplossing is denk ik, een warmtepomp die op een externe condensor werkt of via leidingen in de grond. Helaas is dit een dure investering die zich als 1 persoon huishouding niet gemakkelijk laat terugverdienen en redelijk wat dure PV stroom kost.

Enig commentaar is zeer welkom (al is het wat off topic)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij kun je wel voor een gigantische maat van een boilervat gaan met de nodige zonnecollectoren (heb je nog ruimte op je dak?) en dan kom je wel echt heel ver. En dan moet je in de koudste periodes bij gaan stoken met hout. Maar door het een beetje te overdimensioneren zou je heel ver kunnen komen.
Ik ben met je eens dat het een utopie is dat je er alles mee kunt afdekken. Misschien theoretisch wel mogelijk, maar ik vrees toch dat je er op een gegeven moment toch nog wat aan toe moet voegen, zij het middels een gas installatie, of gewoon hout stoken. Maar je zal het wel flink kunnen minimaliseren.

En inderdaad, warmptepomp in de grond is wat dat betreft de beste oplossing. En PV stroom is toch net zo duur als gewone stroom? :P

Het is wel interessant om te bedenken hoeveel je nodig zou hebben om de winter door te komen. Stel je hebt een heel goed geisoleerd huis met LTV verwarming. En stel je hebt een gigantische 10000 liter tank (ik noem maar wat), en je krijgt deze in de zomer op z'n (veilige) top van iets van 85 graden. Je hebt dus de nodige zonnecollectoren om dat te halen, en om het zoveel mogelijk proberen bij te houden totdat koning winter echt voor de deur staat. Dan moet je toch wel de winter doorkomen lijkt me?
Het is dan wel handig om wel een backup plan te hebben, als in een houtkachel, mocht het drie weken achter elkaar -20 zijn ofzo.

Volgens mij hoef je "alleen maar" te berekenen hoeveel energie je er in de winter doorheen jaagt met gas. En deze energie dan vertalen naar een bepaalde hoeveelheid water op laten we zeggen 80 graden. En dan nog hoeveel zonnecollectoren je erbij gebruikt om dat te halen, als je er niet bij gaat stoken met hout.

Heeft iemand bronnen waar je echt grote boilervaten kunt bestellen? Ben benieuwd naar prijzen bij behoorlijke groottes.

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 02-03-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:09
Hier is een projekt: http://sunsystems.nl/projecten-fotos/overwinteren

Maat van me heeft een gebruikt 4m3 expansie vat gehaald bij een tuinbouwinstallateur, kostte 1000 euri, zonder isolatie etc.

[ Voor 47% gewijzigd door MarcoHoorn op 02-03-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah mooi voorbeeld project. Al ben ik benieuwd hoe goet het werkt.

De bijna 30.000 liter verbaast me dan weer niet heel veel. Maar de hoeveelheid zonnecollectoren op zich wel. Ik zou dan hopen dat je met twee-derde toch wel af zou kunnen.

Maar goed, dit is natuurlijk totaal afhankelijk van de grootte van het huis en dat staat er niet bij. Ik heb het idee dat het om een behoorlijk groot huis gaat. Stel je probeert te overwinteren met een huis 100 a 120m2 kun je wellicht met een stuk minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

SpikeHome schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:51:
ik ben zelf over de Nefit warmte pomp aan het denken.
Alleen wil ik gelijk mijn ketel ook veranderen hij is bijna 10jaar oud dus ook weer zonde.
de pomp heb ik het dan over van Nefit:
http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_9088
Die nefit dat is gewoon een Inventum ecolution met een nieuwe sticker erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren mijn zelfbouwboiler afgewerkt (grote driehoek ca 4m2) en voor nood aangesloten.
staat nu in testopstelling te wachten dat de zon gaat schijnen.

De hittebestendige spuitbuis verf is toch goed opgedroogd.
heb de alu plaatjes vrijdag gespoten en in een kamer gelegd met de verwarming op hoog en zaterdagochtend waren ze droog.

en nu maar wachten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Dat vraagt om foto's, rijnstreek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de fotoos volgen

de zonneboiler staat nu fijn in het zonnetje op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik begrijp dat ik waarschijnlijk even dit topic moet doorzoeken, maar ben wel benieuwd hoe je zoiets zelf maakt. Welke materialen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hier de winter-setting voor delta-T op de qsolar aangepast van 5 graden naar 10 graden.
Oogsten die Joules uit het daglicht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mb1 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:43:
[...]

Die nefit dat is gewoon een Inventum ecolution met een nieuwe sticker erop!
ok, wist ik niet.
maar goed daar denk ik wel over om die te plaatsen.
Woensdag komt er een zonneboiler voor warm water en 11 extra panelen.
Deze 2700kw heb ik dus echt over ( heb nog 10 panelen liggen namelijk).
En wil dus de electra daarmee opmaken.
Dacht als ik de warmte pomp 24/7 aan laat staan met het huis op dezelfde temperatuur dan heb ik geen gas nodig om te verwarmen.

Zou dat lukken?
Ik heb als hoofdverwarming vloer verwarming.

[ Voor 41% gewijzigd door SpikeHome op 04-03-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpiox4u
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03-2013
Hey iedereen,

Als nieuwkomer hier een vraagje.
Juist een nieuwe installatie in dienst genomen(vitocell 360M plus 60 tubes). Kan iemand me zeggen wat jullie dagopbrengst was? De mijne vandaag 12,3 Kwh, staat deze installatie nu goed afgeregeld?

mvg

Scorpiox4u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@SpikeHome, wat voor warmtepomp heb je? zo is het een beetje onvolledig. Zo'n warmpte pomp die diep de grond in gaat is meestal bedoelt om het huis op te verwarmen, andere warmtepompen zijn er alleen om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
!null schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 08:59:
@SpikeHome, wat voor warmtepomp heb je? zo is het een beetje onvolledig. Zo'n warmpte pomp die diep de grond in gaat is meestal bedoelt om het huis op te verwarmen, andere warmtepompen zijn er alleen om te helpen.
Ik heb nog geen warmte pomp, maar dacht om die van nefit aan te schaffen samen met een andere (kleinere) ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

scorpiox4u schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 23:09:
Hey iedereen,

Als nieuwkomer hier een vraagje.
Juist een nieuwe installatie in dienst genomen(vitocell 360M plus 60 tubes). Kan iemand me zeggen wat jullie dagopbrengst was? De mijne vandaag 12,3 Kwh, staat deze installatie nu goed afgeregeld?

mvg

Scorpiox4u
Heb je wat meer informatie? Wat is de ligging van je collector en onder welke hoek? Hoeveel liter zit er in je boiler? 360?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Boiler bij mij gisteren geplaatst.
vacuum buis collector met een 100L boiler. (zie solesta)
ook zijn er pv panelen er gelijk gelegd.
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/panelen-woning.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpiox4u
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03-2013
mkleinman schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:06:
[...]

Heb je wat meer informatie? Wat is de ligging van je collector en onder welke hoek? Hoeveel liter zit er in je boiler? 360?
Mijn collector staat pal naar het zuiden gericht, hoek 35% denk ik maar mijn type buizen (60 buizen vitosol 200 T) zouden hier niet echt problemen van mogen maken lees ik (?!?), boiler 750 L. Maar mijn vraag is eigenlijk wat dit gemiddeld ongeveer zou moeten opleveren (afhankelijk van lokale opklaringen natuurlijk).Ik heb hierover al veel gelezen maar niet echt het bos gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
SpikeHome schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:39:
Boiler bij mij gisteren geplaatst.
vacuum buis collector met een 100L boiler. (zie solesta)
ook zijn er pv panelen er gelijk gelegd.
[afbeelding]
Boiler vandaag in gebruik genomen.
100L is nu van een graadje of 10 naar 60c gegaan dus tussen 12.00 en 16.00 is in 4 uur tijd.
gratis warm water (op wat stroom na dan maar daar hebben we pv voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb nog weinig ervaring met maar dat klinkt best netjes. Had je goed de zon erop of veel bewolking?
Wel lekker in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
!null schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:17:
Ik heb nog weinig ervaring met maar dat klinkt best netjes. Had je goed de zon erop of veel bewolking?
Wel lekker in ieder geval.
beetje waterig zonnetje met af en toe wat meer bewolking.
heb er verder ook niet echt ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mag ik vragen wat zo'n set kost? Of eventueel wat de boiler los kost? Is met elektra erin toch, voor het naverwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 08-03-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
!null schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:25:
Mag ik vragen wat zo'n set kost? Of eventueel wat de boiler los kost? Is met elektra erin toch, voor het naverwarmen.
Het is een compete set.
zie www.solesta.nl zonder installatie kosten een €1300 ,- ik heb de 20V type
http://www.solesta.nl/Zonneboiler/15_20_24.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Sinds deze week het offerte traject voor een zonneboiler gestart. Situatie:
Tapwater verbruik ca. 300l per dag (totaal, dus niet alleen warm water). Wil minimaal het warmwaterverbruik dmv. zonneboiler afdekken. Heb ook nog zo'n 100kWh (geschat) aan PV stroom 'over' per jaar.

Het liefst zou ik ook CV via zonneboiler/naverwarming willen realiseren.

Gister eerste bedrijf over de vloer gehad: Adviseren een 300liter vat met twee zonnecollectoren (meer past ook niet op mijn dak meer), waarmee tapwater, vaatwasser en wasmachine zouden kunnen worden verwarmd. Daarnaast bijverwarming dmv 1,5kW verwarmingselement boven in boilervat.

Zou dit een goede oplossing zijn, of kan er meer en hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mastermacemichu:
volgens mij is je dak het vertrekpunt:
- hoeveel collectoren van welke grootte kan je kwijt. Bij mij kwam aanbieder nr 4 met 56 heatpipes waar de rest op 30 heatpipes of 4m2 vlakke plaat bleef steken
- eventueel kan je ook doorstroom heatpipes op een muur hangen. deze zijn meer effectief in de koude maanden omdat de zon dan lager staat.
-> interessant document: http://www.bespaarenergie...Water/Zonlicht_warmte.pdf

boiler: een grote boiler is handig omdat je dan veel water verwarmt, het nadeel is dat het water vaak niet heel warm is. een kleinere boiler haalt vaker een hoge temperatuur en daar hebje weer veel plezier van. Wat interressant kan zijn is een grote boiler waarbinnen weer een adnere boiler zit (zoals ook bijde qsolar 380liter boiler) of 2 boilers (alleen die hebben weer meer warmteverlies van 1 grote boiler) waarbij de 2e pas opgewarmd wordt als de 1e al zo goed mogelijk verwarmt is.

verwarmingselement: klinkt prima.
voorverwarmen voor was en vaat: volgens mij alleen doen met korte aanvoerleidingen naar deze apparaten. En als je toch elektrisch verwarmt in de boiler kan je dat net zo goed (beter) in het apparaat doen wat de warmte nodig heeft :)

ikzelf heb 56 heatpipes (2x 4m2 bruto) op oost (35 graden dakhelling) icm met 2x200 liter boiler (ivm. beperkte hoogte in het CV hok kon ik niet 1 grote boiler met binnenboiler kwijt). Ik gebruik dit zowel voor douche als cv ondersteuningn. ik twijfel over uitbreiden met een paar doorstroomheatpipes op de zuidmuur. In de zomer heb ik warmte zat maar in voor/najaar is meer wel welkom). Acheraf gezien was misschien meer collectoroppervlak en dan alles op de zuidmuur beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik kan alleen op mn dakkapel nog heatpipes kwijt, ongeveer 3 bij 4m (iets minder). Volgens mij passen ze allen (uitgaande van 2 bij 1m?) liggend en half achter elkaar, op lage hellingshoek (20gr). Rest van het dak ligt vol met PV, en de heatpipes moeten natuurlijk geen schaduwwerking op de panelen veroorzaken....

Verwarmingselement wil ik alleen inzetten om 'overtollig' PV stroom mee weg te werken. PV installatie draait sinds september en vanaf die maand ook veel stroom-besparings maatregelen genomen. Het is dus nog redelijk koffiedik kijken wat het nieuwe verbruik wordt en wat de opbrengst zal zijn.

Sowieso lijkt me water wat al voorverwarmd is tot zeg 40-50 graden, met veel minder energie (zij het door verwarmingselement, zij het door CV installatie) tot 60 graden (of voor CV wellicht meer, maar die is ook net nieuw en moet nog ingeregeld worden, snap nog steeds niets van Delta-T's, voetventielen, LTV etc., dus daar moet maar eens een expert voor langskomen....) te worden verwarmd dan koud water....

Volgend de verkoper zou 300liter met 2* 2 bij 1 meter heatpipes voor een groot deel van het jaar voldoende warm moeten zijn, zonder bijverwarming.

De wasmachine zit direct naast de ketel, afwasmachine meter of 5 lager....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mastermacemichu:
volgens mij zijn heatpipes zelf niet zo gevoelig voor schaduw als PV, dus het water eerst door de htpipes die wat schaduw hebben en dan door de voorste rij die niet in de schaduw ligt geeft denk ik het meeste opbrengst.
verder is vooral voor voor/najaar veel heatpipes per liter boiler inhoud goed om daar een redelijke temp. te kunnen krijgen.
wellicht heet ecowoman wat bruikbare data voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vin293
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee hier en heb even een vraag aan jullie:

Ik heb een 1000L boiler met drie spiralen.
Nu zit ik te twijfelen hoe ik het aansluit.
Ik wil graag dat eerst het bovenste deel van de boiler warm wordt.

Dus eerst wordt het bovenste spiraal warm en met een driewegklep kan ik de onderste er in serie bij schakelen.
Dan heb ik dus één grote spiraal.

Of zouden jullie ervoor kiezen om, óf alleen de bovenste spiraal aan, en als de tempratuur boven warm genoeg is, dan alleen het onderste spiraal aan laten gaan.

Als de collector temperatuur minder is dan de tempratuur boven in de boiler, kan hij nog wel de onderkant van de boiler verwarmen?
Maar als beide spiralen in serie staan, dan haal ik denk ik, ook warmte van bovenin in mijn boiler mee naar beneden.
Omdat boven de temperatuur hoger ligt, dan wat van de collector af komt.

Dus zelf dacht ik om te kiezen voor óf alleen de bovenste spiraal óf alleen de onderste spiraal
te schakelen met een driewegkraan.
Of hebben jullie een andere kijk er op?

Ter info: De derde spiraal is van RVS, is voor het verwarmen van het tapwater.
De boiler heeft 1000L CV water voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Heeft iemand wel eens gerekend aan het plaatsen van RVS platen onder je heatpipes? Er staat me iets van bij dat mkleinman dat hier al eens geopperd heeft. Ik keek vanmiddag naar boven en toen dacht ik: "dat moet toch mogelijk zijn." Maar het moet wél wat opleveren, natuurlijk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:45:
Heeft iemand wel eens gerekend aan het plaatsen van RVS platen onder je heatpipes? Er staat me iets van bij dat mkleinman dat hier al eens geopperd heeft. Ik keek vanmiddag naar boven en toen dacht ik: "dat moet toch mogelijk zijn." Maar het moet wél wat opleveren, natuurlijk.
Ik lees af en toe wat mee over dit onderwerp, en nu ik dit lees begint mijn boerenverstand in te treden; zou het niet effectiever zijn om een soort reflector toe te voegen zoals je bij bijvoorbeeld TL balken ziet ?
Afbeeldingslocatie: http://www.hertoglicht.nl/product_images/w/676/TL_inlegarmatuur_2x36_Watt_inclusief_TL_buizen_matte_reflektor__67290_zoom.jpg
Zo komt er natuurlijk meer energie op de buizen, aldus mijn boerenverstand :*)

Moet je alleen oppassen dat je geen licht direct naar de overburen stuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, precies! Maar dan natuurlijk iets wat tegen de weersomstandigheden op het dak bestand is. Wat voor reflector maakt me nog niet zo veel veel uit.

Zou zo'n reflector veel uitmaken voor je opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nergens afmetingen van een zonneboiler tot mijn beschikking; dus ik ga voor het gemak uit van 5cm diameter buis, en 10cm hart op hart afstand. Als het licht er perfect haaks op schijnt, komt de helft van het licht op je dakpannen terecht (die weerkaatsen een deel van het licht, en stralen warmte uit). Als je er een (gepolijste) RVS plaat onder monteert, maakt het onder dezelfde (perfect haakse inschijning) niets uit. Als de zon er niet haaks op schijnt, komt de energie uit de lichtbundels aan de onderzijde van de buizen terecht, en een deel wordt tussen de buizen door weer weggestuurd.
Als je weet onder welke hoek je buizen staan en onder welke hoek de zon gemiddeld instraalt kan je iets op maat maken waardoor je in de meeste gevallen optimaal gebruik maakt van de energie van de zon door een model te maken waarin je de waardes gebruikt, en dan verschillende golven of 'bobbels' toepast om het zo efficiënt mogelijk te maken. Zelf denk ik dat een patroon waarin de ruimte tussen de buizen concaaf is het meest efficiënt is, omdat de stralen dan naar buiten gedwongen worden tijdens de terugstraling. Wederom, hier spreekt mijn boerenverstand en dit zijn aannames ipv accurate waarden. Denk er trouwens wel aan dat het tegen het weer moet kunnen, het moest stevig zijn, tegen water/ijs kunnen en bij voorkeur onderhoudsarm natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
vin293 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:27:
Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee hier en heb even een vraag aan jullie:

Ik heb een 1000L boiler met drie spiralen.
Nu zit ik te twijfelen hoe ik het aansluit.
Ik wil graag dat eerst het bovenste deel van de boiler warm wordt.
Waarom zou je dat willen? Uiteindelijk wordt dat deel ook warm.
Dus eerst wordt het bovenste spiraal warm en met een driewegklep kan ik de onderste er in serie bij schakelen.
Dan heb ik dus één grote spiraal.
Klopt.
Of zouden jullie ervoor kiezen om, óf alleen de bovenste spiraal aan, en als de tempratuur boven warm genoeg is, dan alleen het onderste spiraal aan laten gaan.
Nee, ik zou eerst onderin verwarmen. Daar is je delta T het grootst, dus win je het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warmte stijgt, je collector moet onderin. (accumulatie)

ik heb een e-boiler voor de zonneboiler op 85c, die komt er onderin in, maar de warmte gaat in de top hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vin293
De gedachte hier achter is dat in de wat mindere zonnige maanden.
Eerst de bovenste 500L warm word, zo dat ik voldoende warm tapwater heb.
Als ik mijn boiler meteen van onderen verwarm dus 1000L in èèn keer heb ik volgens mij minder warmte boven in.
Ik weet dat warmte stijgt, maar ik heb de bovenste spiraal toch over, en doe daar anders niks mee.
En dacht hier meer rendement uit mijn boiler te halen, als het wat minder is met de zon
Als ik boven in voldoende warmte heb voor mijn tapwater dan schakelt de onderste in om uit eindelijk de hele boiler op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ Vin,

zoals Hans al zegt. Door onderin te verwarmen is de delta t het grootst en de efficientie van de installatie daarmee dus ook. De temperatuursgradient van de boiler blijft volgens mij gelijk, ongeacht waar de warmte wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als je de bovenste 500l hebt weggetapt, gaat de onderste helft alsnog naar boven...Dan is die warm en blijf je de onderste helft verwarmen.

Het is dus meer een timings issue dat vanzelf goed komt als je gewoon lekker de onderste helft verwarmt. Ik vond je idee om één lange spiraal te maken wel een goeie. De glycol heeft dan echt lekker de tijd om zijn warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ Eerst boven verwarmen dan pas beneden

Er zijn wel degelijk voordelen en sommige Duitse firma's hebben dat ook begrepen en bouwen ketels welke dit gewoon kunnen.
Op zijn goed Duits heet het "Schicht Ladesystem"

Enfin een beeld is meer dan 1000 woorden
Klik op Ladevorgang om een animatie te zien

http://www.viessmann.nl/n...on_schichtladesystem.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vin293
Ik heb maar besloten om tussen de beide spiralen een paar extra kogelkranen te zetten zo dat ik alle combi’s kan maken of alleen de bovenste, of alleen onder,of in serie zodat hij meer tijd heeft om zijn warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
@ollie...
Volgens mij is dat net iets anders. Daar wordt het vat nog steeds onderin verwarmd, maar wordt het verwarmde water naar de 'juiste' hoogte geleid zodat er minder turbulentie en vermenging in het vat is.

Als je ook met de bovenste spiraal verwarmd kan het zijn dat je bijna alleen maar warmte van boven naar beneden aan het verplaatsen bent in je vat en dus veel stroming en op den duur een uniforme temperatuur in je vat hebt...
Wel een leuk experiment. En zou best voordelen kunnen hebben denk ik als je het zou kunnen schakelen op de temperatuur van de collectoren en de temperaturen in het vat.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NovapaX schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:19:
@ollie...
Volgens mij is dat net iets anders. Daar wordt het vat nog steeds onderin verwarmd, maar wordt het verwarmde water naar de 'juiste' hoogte geleid zodat er minder turbulentie en vermenging in het vat is.

Als je ook met de bovenste spiraal verwarmd kan het zijn dat je bijna alleen maar warmte van boven naar beneden aan het verplaatsen bent in je vat en dus veel stroming en op den duur een uniforme temperatuur in je vat hebt...
Wel een leuk experiment. En zou best voordelen kunnen hebben denk ik als je het zou kunnen schakelen op de temperatuur van de collectoren en de temperaturen in het vat.
Klopt het is anders dan op verschillende hoogtes laden met spiralen, echter waar het mij om gaat is dat het laden (verwarmen van het medium) niet wordt verstoort door wervelingen van warmte stromen en er daardoor een effectievere verwarming is. Er is echt wel over nagedacht. Deze boiler heeft iedergeval al mijn voorkeur mocht ik straks een zonneboiler systeem gaan zetten. Mijn gedachten zijn, heatpipes, 2 boilers (200L voorlader + 1000L buffervat Schicht Ladesystem )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik snap wel wat vin293 bedoelt. Je kunt wel spreken dat de warmte onderin het boilervat automatisch wel naar boven gaat en dat het wel goed komt, maar hij heeft het denk ik over de winterperiodes. Als je dan een groot boilerformaat hebt waarmee de zonnecollectoren moeite hebben om opgewarmt te krijgen vanwege weinig zon, dan is het zijn idee dat je alleen de top verwarmt. Zodat je de top alsnog kunt opstoken naar 60 graden ofzo. Zodat je er nog mee kunt douchen en het niet blijft steken op 40 graden om maar wat te noemen.

Kanttekening is natuurlijk wel dat onderin het vat verwarmen ook nog steeds warmte oplevert als de collectoren maar een graadje of 40 leveren, wat in de winter wel voor kan komen.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre je voor een gegeven boilervat uberhaupt bovenin de top hoger kunt gaan met de temperatuur zonder dat dat automtisch ook weer naar beneden doorzet.
Volgens mij kun je voor een gegeven boiler wel zeggen dat als het bovenin 60 graden is, het in het midden 50 graden is, en onderin 40 graden (om maar wat te noemen). Als je dan bovening gaat stoken naar 80 graden, heb je daar alleen maar tijdelijk een verhoging denk ik. Daarna zal het automatisch gaan naar bijvoorbeeld 70 graden, 55 graden en 40 graden.
Dus ik betwijfel of het uit maakt waar je in de boilerverwarmt. Behalve dan de voordelen met waar de delta het grootst is, en het bovengenoemde feit dat je 50 graden glycol nog nuttig kunt gebruiken onderin een boiler die onder 40 graden is en boven 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Mijn zonneboiler die ik nog geen week heb word toch al lekker warm vandaag ondanks dat het vriest buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erg mooi dat het zo werkt. Begin ik toch wel te twijfelen wat je met zo'n grote boiler moet. Een grote buffer is natuurlijk erg mooi (zeker in de zomer) maar als je in de winter 200L op 30 graden hebt... dan heb ik liever 100L op 60 graden om het maar simpel te zeggen. Maarja in de zomer heb je meer warmte over dan je kwijt kunt in je boilervat.

Dan zou je liever twee vaten hebben om dan in de winter maar een te gebruiken, of een volledig automatisch schakelende setup. Maarja zo'n 100L boilervat is natuurlijk ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:09
Overschot aan warmte in de zomer met je zonneboiler; hoe los je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@marcohoorn: de controller heeft daar een beveiliging voor, die zorgt ervoor dat bij grote warmte, of tijdens vakantie, er in de nacht gekoeld wordt via de collector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me dat ook niet af van mijn 85PK die nu stilstaat of stagneert op de parkeerplaats, dus van me zonneboiler vind ik dat ook niet.
de oplossing is overigens gewoon een hotfill wasmachine die start om 13:30u zomers,
hoef je ook die chemische 20c wasmiddelen niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:42:
ik vraag me dat ook niet af van mijn 85PK die nu stilstaat of stagneert op de parkeerplaats, dus van me zonneboiler vind ik dat ook niet.
de oplossing is overigens gewoon een hotfill wasmachine die start om 13:30u zomers,
hoef je ook die chemische 20c wasmiddelen niet te kopen.
Helemaal mee eens, stagnatie van een zonneboiler is niet erg! Gewoon zorgen dat je je verbruik van warm water er op aanpast. Dus in de zomer bijvoorbeeld in het weekend overdag douchen, kinderbadje vullen, wasmachine aan etc.

De auto stagneert altijd als die stil staat, en daar klaag niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@reflectoren vs stagnatie...Johan van sunsystems heeft een test lopen in Duitsland. Wat blijkt: met reflectors kom je daar in aanmerking voor extra subsidie. Hij wist me te melden dat het in het voor- en naseizoen weinig oplevert, maar dat het in het hoogseizoen wel als een malle gaat.

'k Heb vanmiddag nog eens goed gekeken, maar volgens mij past er nét geen collector van 20 buizen tussen de huidige collectoren en de PV panelen. Nu was 56 buizen op 200L misschien wat teveel van het goede....

Ik ga dus nu voor 12 buizen extra, dat maakt 48 buizen op 200L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heerlijk, de zonneboiler sloeg weer een deuk in mijn gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Heerlijk als je op een zomeravond onder een warme douche staat zonder dat daar, op dat moment, gas of elektriciteit voor nodig is. Dat is toch wel het gaafst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Twee vragen die bij me opkomen:

1: Wat doet de zonnecollector met z'n hete glycol midden op een hete zomerdag, als de boiler al op max temperatuur? Dan is het niet veilig om meer door de boiler te pompen, maar het is ook niet veilig om in de collector te laten staan of wel? Temperatuur gaat dan hard omhoog, en er zal gebruik gemaakt worden van het expansievat.

2. Wat als je hem op een zomeravond inderdaad leeg doucht totdat er maar een graadje of 20 a 30 in zit. Is er dan geen mechanisme dat denkt dat hij te laag is en de elektrische spiraal inschakeld? Of schakelt die alleen in tegen legionella bescherming op z'n tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
1) Glycol kan best tegen heel hoge temperaturen, hoewel ik heb begrepen dat de kwaliteit ietsje achteruit kan gaan. Ik weet niet wat daarvoor de geldende vuistregels en marges zijn.

2) een goed elektrisch element heeft een temperatuursensor. Als jij instelt dat het water te allen tijde 70 graden moet zijn, zal het element verwarmen totdat die temp is bereikt. In de zomer wil je dat natuurlijk niet; dan moet de zon zoveel mogelijk zijn werk doen. De remedie is dus om het element op een tijdschakelaar te zetten. Bijvoorbeeld 's avonds om 21:00 even het element aanzetten. Die zal bij een hete boiler dan dus niets doen.

Wel even opletten dat je tijdschakelaar ook daadwerkelijk die stroom kan schakelen. Sommigen gaan tot slechts 8 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteravond EN het huis verwarmd en twee heerlijke douches terwijl de zonneboiler daarna nog op 36 graden staat :)

Gistermiddag om 16;00 sloeg de cv aan. Meteen weer uit omdat de zonneboiler warm genoeg was. Totaal 2 uur een lopende CV pomp maar brander uit gehad. 's avonds douchen terwijl de ketel terug moduleerd naar standje 1 van de 5.

En de boiler staat nu nog op 36 graden, dat betekent dus ook vanochtend weer CV ondersteuning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@mkleinman: Hoe warm was je boiler om 16:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me bij thuiskomst gekeken, 58,2c@380liter onderin
+valse start door eboiler op 32,2c

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even simpel geredeneerd....Als ik met 36 buizen de temp van 8 naar 30 graden laat klimmen, wordt het met 48 buizen toch 8 + (30-8) * 48/36 = 37,3 graden?

bovenstaand voorbeeld is gebaseerd op een lekker dagje eind januari

edit: dat betekent dus meer stagnatie in de zomer => wassen en douchen beter plannen, of de CV pomp 's aanzetten om de overtollige warmte via de radiatoren af te voeren.

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 14-03-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wanneer jullie het over stagnatie hebben, bedoelen jullie dan dat het zonde is van de energie waar je niks mee doet of dat het ook daadwerkelijk op een of andere manier slecht voor de installatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon hetzelfde als wanneer de boiler gasgestookt is, max temperatuur bereikt ?
verwarmen stopt. (in dit geval dus de collectorpomp)
ik heb een terugloop collector met terugloop vat, dus het systeem is dan gewoon in stilstand.
Pagina: 1 ... 10 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.