Mooi topic. Vriend van me heeft huis bijna af en heeft ook een groot boilervat voor verwarming van het huis. Maar die heeft ook nog gas erbij, en eigenlijk is het hoofddoel stoken op hout om daar (middels het boilervat) lang gebruik van te maken doordat het boilervat helemaal opwarmt met houtstoken. Daar laad hij ook tapwater doorheen lopen om het heet te maken voor bad en douchen. En natuurlijk ook door de vloerwarming.
Mooi systeem, maar met 2 collectoren op het dak gaat het niet onwijs zoden aan de dijk zetten en moet het meer komen van het hout stoken.
Mijn voorkeur zou, wat betreft huisverwarming, toch uitgaan naar een warmptepomp. Ik pak dingen dan liever groots aan, waardoor je je hele gas installatie/aansluiting niet meer nodig hebt. En daarmee dus bezuinigd op de apparatuur (in een situatie waarin je alles moet opbouwen vanaf niks) maar ook bespaart op de kosten voor de aansluiting (vastrecht) enzo.
Maarja een warmpte pomp is wel meer een investering dan een zonneboilervat e.d. waarbij je ook nog veel meer zelf kunt doen.
Gezien dat allemaal LTV verwarming is en continu door werkt, heb je iets anders nodig voor de warmwater voorziening. En dan is zo'n zonneboilervat met enkele collectoren wel interessant. En dat kun je volgens mij wel goed dimensioneren zodat je er 90% van de tijd gewoon plezier van hebt.
En als het dan even niet gaat op de zon, dan maar even elektrisch. Ook tegen de legionella.
Ik vind het wel heel erg interessant om een tweede WTW in zo'n boilervat (de grotere hebben er vaak twee), te gebruiken zoals die vriend van me, om het op te warmen middels hout stoken. Dreigt er midden in de winter toch een te kort aan warmwater? Even de open haard aan en het is opgelost, beter en leuker dan elektrisch opwarmen. En je kunt het even naar 80 graden stoken om weer voor een tijdje goed te zitten (afhankelijk van grootte boilervat)
Wel brengt dat weer meer kosten met zich mee voor de installatie, en moet je zelf met een regeling komen (of gewoon schakelaar) om water via de kachel/schoorsteen-wtw door boilervat te krijgen.
Verder: de term "elektrisch naverwarmen" betekent idd niets meer dan met een dikke weerstand het boilerwater verwarmen. Maar da's dus nadat de zon zijn werk heeft gedaan. Vandaar: NAverwarmen.
Ok duidelijk.