Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Even gekeken: 46 gradenhansdegit schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 08:44:
@mkleinman: Hoe warm was je boiler om 16:00?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Nu wordt de boiler opgewarmt door solar panelen welke op het dak liggen, wanneer (bij welke buiten temperatuur) leveren deze panelen te weinig warmte om het boilervat zover te verwarmen dat het gebruik van een LTV verwarming niet meer mogelijk is ? Ik neem aan dat voor de LTV verwarming iets van 35 graden nodig is om deze voeden of zijn er systemen waarbij dit nog lager kan ?
Zover ik weet werken mijn buizen op uv.john keats schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 21:56:
Ik lees met veel intresse dit forum, nu zie ik verscheidene mensen hun boiler temperatuur hier posten en vraag ik mij het volgende af.
Nu wordt de boiler opgewarmt door solar panelen welke op het dak liggen, wanneer (bij welke buiten temperatuur) leveren deze panelen te weinig warmte om het boilervat zover te verwarmen dat het gebruik van een LTV verwarming niet meer mogelijk is ? Ik neem aan dat voor de LTV verwarming iets van 35 graden nodig is om deze voeden of zijn er systemen waarbij dit nog lager kan ?
Dus met vriesweer en een zonnetje werken ze.
Hij ligt pas kort dus veel ervaring heb ik nog niet.
Maar weet wel dat begin deze week het een paar graden vroor maar de zonneboiler was een 20c graden gestegen.
Dus met een dik wolkendek zullen ze niet zo goed werken.
Dit geld dus voor mijn zonne collector.
Weet niet of ze allemaal zo werken.
[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 17-03-2013 21:26 ]
ah, zoals ik al dacht dus.MarcoHoorn schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:35:
heatpipes werken op uv straling, dat is er overdag altijd alleen onder een wolkendek is het inderdaad minder zoals jij al aangaf.
Het systeem is nu iets meer als een week in gebruik en moet zeggen dat het wel goed werkt.
Ben nog zeer tevreden erover.
Weet ook niet eerlijk gezegd of er betere systemen zijn.
Verwijderd
Wikipedia: Infrarood
Wikipedia: Ultraviolet
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2013 20:03 ]
De reden dat ik dit vraag is omdat ik een jaren 30 woning heb gekocht met de luxe van gaskachels (welke waarschijnlijk door de huidige bewonder worden meegenomen) en geen isolatie. Om dit nu goed aan te pakken ben ik me dus wat aan het orienteren op duurzame verwarming en dit is een mooi moment aangezien toch alles vervangen moet worden.
oei zat ik toch fout, dank voor de goede uitleg.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:03:
heatpipes en vlakke platen werken helemaal niet op uv stralingen, maar het meest op infrarode straling, die gewoon door het wolkendek heenvalt.
Wikipedia: Infrarood
Wikipedia: Ultraviolet

Neem een abbonement op een sportschool in de buurt met zwembad voor het douchen.
Zeker als de gaskachels worden meegenomen is elke investering anders dan iets moderns weggeggooid geld.
Als het even kan begin meteen met het isoleren van de wanden en het aanleggen van wtw voor ventilatie en warmwater, wandverwarming is heerlijk en als je de wanden toch goed isoleert niet eens een echt dure oplossing.
Ik ben ervaringsdeskundige in toch net niet de juiste oplossing in mijn eigen jaren dertig woning omdat ik een paar jaar geleden nog niet zoveel wist als nu.
Als je genoeg tijd hebt lees deze forums door en maak daarna pas beslissingen.
ps veel plezier met je nieuwe aanwinst
[ Voor 5% gewijzigd door Mafketel op 18-03-2013 22:04 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik zie door de heatpipes de zonneboilers niet meer.....zo veel soorten, maten en mogelijkheden.
Vlakke plaat beter prestatie per oppervlak Heatpipe beter in winter. De een adviseert een boiler van 200L de ander van 400L...Maar een goede onderbouwing....die is er niet.
Onze situatie: 2 volwassenen 2 kinderen. Dak bjna perfect op het zuiden echter hellingshoek ca. 20°
Dit is het dak boven de keuken die achter het woonhuis ligt. CV met 80L boiler hangen op zolder van het woonhuis. Er ligt wel al een extra 15mm leiding tussen de 80L boiler en de keuken.
Helaas geen vloerverwarming gaat dus alleen om warmwater voor Douche/bad enz..
Kan mij nu eens iemand vertellen voor welke collector ik moet gaan en waarom? En welke boiler grootte en waarom?
Ook zonder vloerverwarming kun je de zonneboiler inzetten voor ruimteverwarming. Hoeveel gas verbruik je nu per jaar? Hoe is je huis geïsoleerd? Hoe groot qua boiler kun je maximaal kwijt? Hoe groot is het dak waar je over spreekt en wil je ook nog pv aanschaffen?Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 08:50:
Hoi,
Ik zie door de heatpipes de zonneboilers niet meer.....zo veel soorten, maten en mogelijkheden.
Vlakke plaat beter prestatie per oppervlak Heatpipe beter in winter. De een adviseert een boiler van 200L de ander van 400L...Maar een goede onderbouwing....die is er niet.
Onze situatie: 2 volwassenen 2 kinderen. Dak bjna perfect op het zuiden echter hellingshoek ca. 20°
Dit is het dak boven de keuken die achter het woonhuis ligt. CV met 80L boiler hangen op zolder van het woonhuis. Er ligt wel al een extra 15mm leiding tussen de 80L boiler en de keuken.
Helaas geen vloerverwarming gaat dus alleen om warmwater voor Douche/bad enz..
Kan mij nu eens iemand vertellen voor welke collector ik moet gaan en waarom? En welke boiler grootte en waarom?
Verwijderd
Heb dezelfde gezinssituatie, een ook een dak op zuiden met 20 graden helling.
Heb 15 heatpipes met een 150 liter boiler.
Door de lage hellingshoek doet de zonneboiler in de winter nagenoeg niets. Dus al zou je vloerverwarming hebben, de zonneboiler zou niets aan ruimteverwarming bijdragen. Pas eind februari komt er weer wat leven in.
Daarentegen doet ie het in de zomer erg goed. Zelfs af en toe stagnatie (50°C boiler temp.stijging in 1 dag is niet uitzonderlijk)
Hier kan gemiddeld 3 maanden per jaar de stekker uit de CV-combi, de zonneboiler kan dan ons hele warmwaterverbruik dekken.
Vlakke plaat doet het hier ook in de winter redelijk, dwz op een heldere winterdag regelmatig een delta T van 30 graden.
A'dam PVOutput
Wij verstoken 2400m3 gas, huis is van 1930 en dus spouw niet geisoleerd voor de rest wel, dak, dubbel glas en vloeren. Word ook afgeraden vanwege mogelijke vochtproblemen om de spoauw te isoleren. Afhankelijk waar de boiler geplaats kan worden of hoe ver van de Panelen/vacuumbuizen af kan er groter of minder grote boiler geplaats worden. Ik heb naast de 24PV panelen nog ca. L=6 d=4 meter plaats voor de Panelen/buizen voor de zonneboiler.Erasmo schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:24:
[...]
Ook zonder vloerverwarming kun je de zonneboiler inzetten voor ruimteverwarming. Hoeveel gas verbruik je nu per jaar? Hoe is je huis geïsoleerd? Hoe groot qua boiler kun je maximaal kwijt? Hoe groot is het dak waar je over spreekt en wil je ook nog pv aanschaffen?
Hoi, was het niet mogelijk de heatpipes 10° schuiner te zetten middels draadstangen ofzo? Daar zit ik over te denken. Vaak hoor je in combinatie met Heatpipes juist grotere boilers-300-400L waarom heb jij "slechts" 150L?Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:24:
@Bizzy, ik kan hier wel iets over zeggen.
Heb dezelfde gezinssituatie, een ook een dak op zuiden met 20 graden helling.
Heb 15 heatpipes met een 150 liter boiler.
Door de lage hellingshoek doet de zonneboiler in de winter nagenoeg niets. Dus al zou je vloerverwarming hebben, de zonneboiler zou niets aan ruimteverwarming bijdragen. Pas eind februari komt er weer wat leven in.
Daarentegen doet ie het in de zomer erg goed. Zelfs af en toe stagnatie (50°C boiler temp.stijging in 1 dag is niet uitzonderlijk)
Hier kan gemiddeld 3 maanden per jaar de stekker uit de CV-combi, de zonneboiler kan dan ons hele warmwaterverbruik dekken.
Heatpipes zouden in de winter juist beter presteren dan vlakkeplaat, waarom heb je dan geen vlakke plaat genomen, die hebben een beter opbrengst per m2 in de zomer zegt men?
Hoi,ericplan schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:36:
Duitse sites gaan uit van 50 liter per persoon voor het boilervat. Verder is het erg afhankelijk van je warmwatergebruik, zoals wel een bad of niet, heet water in de keuken komt uit de boiler of niet enz. Een lastige is de 80-liter boiler in je CV. Daalderop Combifort oid? Zonder lastige ingrepen zal deze meestal in serie zitten met de zonneboiler en in de zomer dus opgestookt moeten worden terwijl je warmwater genoeg hebt in je zonneboiler.
Vlakke plaat doet het hier ook in de winter redelijk, dwz op een heldere winterdag regelmatig een delta T van 30 graden.
Waarom is de 80L boiler een lastige? Ik wil deze voeden met het water van de zonneboiler. Dit is een losse Nefit Boiler die gestookt word door de Nefit HR Ecomline. Boven de keuken een 10L Daalderop Close Up vanwege de lange leiding van zolder woonhuis naar keuken achter het huis. Ook deze 10 wil ik voeden met de zonneboiler. Zo kan de 80L en 10L als naverwarmer functioneren. Deze leiding had ik al gemaakt voor als de 10L Boiler stuk is. Of als ik eens zeer veel warm water nodig zou hebben.
Heetwater in de keuken is dus geregeld. Afwassen met water van 40 graden heeft een lage WAF (of MAF).Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:53:
[...]
Waarom is de 80L boiler een lastige? Ik wil deze voeden met het water van de zonneboiler. Dit is een losse Nefit Boiler die gestookt word door de Nefit HR Ecomline. Boven de keuken een 10L Daalderop Close Up vanwege de lange leiding van zolder woonhuis naar keuken achter het huis. Ook deze 10 wil ik voeden met de zonneboiler. Zo kan de 80L en 10L als naverwarmer functioneren. Deze leiding had ik al gemaakt voor als de 10L Boiler stuk is. Of als ik eens zeer veel warm water nodig zou hebben.
Maar die 80 liter boiler moet altijd conventioneel warm gestookt worden, ook als je zonneboiler vol warm douchewater zit. Of wil je 80 liter water wegspoelen? Je bent dan beter af met de constructie zoals die ook bij de Qsolar zit. Daar wordt de boiler of door gas, of door solar verwarmd en bij eric-pvt zelfs elektrisch.
A'dam PVOutput
Ik begrijp het probleem niet. Als ik Douche of een bad neem word deze 80L boiler met water uit de zonneboiler gevuld. Al naar gelang de temperatuur van de zonneboiler zal de HR CV ketel het water uit de zonneboiler na verwarmen of niet. Of maak ik een denkfout?ericplan schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:19:
[...]
Heetwater in de keuken is dus geregeld. Afwassen met water van 40 graden heeft een lage WAF (of MAF).
Maar die 80 liter boiler moet altijd conventioneel warm gestookt worden, ook als je zonneboiler vol warm douchewater zit. Of wil je 80 liter water wegspoelen? Je bent dan beter af met de constructie zoals die ook bij de Qsolar zit. Daar wordt de boiler of door gas, of door solar verwarmd en bij eric-pvt zelfs elektrisch.
Dat klopt, maar de eerste 80 liter zijn koud als je CV-ketel uit staat, terwijl je zonneboiler misschien wel 200 liter water van 60 graden of meer heeft staan. Het leuke van een zonneboiler in de zomer is dat je zonder naverwarming kan.Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:30:
[...]
Ik begrijp het probleem niet. Als ik Douche of een bad neem word deze 80L boiler met water uit de zonneboiler gevuld. Al naar gelang de temperatuur van de zonneboiler zal de HR CV ketel het water uit de zonneboiler na verwarmen of niet. Of maak ik een denkfout?
A'dam PVOutput
Nee, dat denk ik niet, die 80L worden continue warm gehouden. Anders had een boiler weinig nut. Dan zou het een Geijser achtig iets zijn....toch...?ericplan schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:47:
[...]
Dat klopt, maar de eerste 80 liter zijn koud als je CV-ketel uit staat, terwijl je zonneboiler misschien wel 200 liter water van 60 graden of meer heeft staan. Het leuke van een zonneboiler in de zomer is dat je zonder naverwarming kan.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Had gekund, maar (a) dat is in NL niet vergunningsvrij te plaatsen en (b) die 10° schuiner maakt de collector niet ineens geschikt voor ruimteverwarming.Bizzy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:48:
[...]
Hoi, was het niet mogelijk de heatpipes 10° schuiner te zetten middels draadstangen ofzo?
Omdat er geen groter boilervat paste op de plek waar ik hem wilde hebben staan en omdat wij aan 150 liter warm water per dag voldoende hebben. Bovendien, als je een zonneboiler wilt die serieus moet gaan bijdragen aan ruimteverwarming, heb je -naast een steile collector- al gauw een boiler van 500 liter nodig.Vaak hoor je in combinatie met Heatpipes juist grotere boilers-300-400L waarom heb jij "slechts" 150L?
Had voornamelijk te maken met de dakbedekking op onze woning (metalen damwandplaten waarin ik niet wilde zagen). Heatpipe-collectors worden doorgaans boven de dakbedekking gemonteerd, vlakke platen in de dakbedekking (dat laatste hoeft niet, die worden ook wel eens op-dak gemonteerd)Heatpipes zouden in de winter juist beter presteren dan vlakkeplaat, waarom heb je dan geen vlakke plaat genomen, die hebben een beter opbrengst per m2 in de zomer zegt men?
kan ik deze strafeloos verhogen naar bijvoorbeeld 90 graden.
Ik had hem al verhoogd naar 70 graden, maar bij thuiskomst vandaag had die dat ook al gehaald!
Verwijderd
Zoek de max van je boiler op en stel je controller daarop in. Desnoods tweak je je controller:
hansdegit in "Bosch zonneboiler foppen: weerstand tussen regelaar en ntc"
edit: ik heb nu een andere boiler, maar dezelfde controller...
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 26-03-2013 21:18 ]
Idem, misschien nog wel iets hoger. Enige opmerking zou kunnen zijn dat wanneer de installateur standaardisolatie gebruikt heeft, deze niet tegen deze temperaturen kan en gewoon smelt.Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:38:
vreemde waarde, mijne staat standaard op 85c en die heb ik verhoogd naar 92,5 voor de top sensor bovenin
A'dam PVOutput
Even mezelf quoten....Aanvullende vraag: Hebben jullie ervaring met logging? Ik ben gek op grafiekjes, schema's ed, hoe meer data, hoe beter....MasterMaceMichu schreef op zondag 24 maart 2013 @ 10:21:
Zijn er ervarings-/testcijfers tussen vlakke plaat en buizen? Ook met hellingshoeken? Moet de mijne nl. op een platdak monteren, dus heb de keuze in hellingshoek, zolang ik maar geen extra schaduw werp op mijn panelen....Dat laatste wordt puzzelen, maar daar kom ik wel uit...
Heb nu o.a. een Resol DL2 aangeboden gekregen, kan er niet veel over vinden.
Bedenk eerst wat je wil meten, want zonder aanvullende (dure)hardware kom je er niet. Wil je aan de opbrengstkant meten of aan de verbruikskant? Hoe ga je het debiet meten?MasterMaceMichu schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:15:
[...]
Even mezelf quoten....Aanvullende vraag: Hebben jullie ervaring met logging? Ik ben gek op grafiekjes, schema's ed, hoe meer data, hoe beter....
Heb nu o.a. een Resol DL2 aangeboden gekregen, kan er niet veel over vinden.
Ik heb inmiddels 4 jaar aan data op een SD-kaartje staan, maar doe er zelden iets mee.
A'dam PVOutput
Blijft een lastige zoektocht, waarbij verbazend weinig info te vinden is op internet. Heb nu een aantal offertes, waarbij een deel komt met 'heatpipes' (o.a. Viessmann Vitosil 200-T) en een aantal met HR-Solar vlakke plaat.
Voordeel van de Viessmann is dat je die plat kunt leggen en de heatpipes per stuk in de ideale positie kunt draaien bij de installatie, volgens de fabrikant zou dit systeem 'significant' meer opleveren dan vlakke plaat, terwijl HR-Solar weer beweert dat er te weinig vergelijkings-data is, dat door platte ligging van de buizen er meer vuil blijft liggen en dat vlakke plaat eerder opwarmt en sneeuw dus smelt, wat bij buizen niet zo zou zijn....
En logging lijkt helemaal nog in de kinderschoenen te staan. Lekkere puzzel weer!
- tja,vlakke plaat vs heatpipes lees ik verschillende dingen over. sneeuw lijkt me overigens niet echt relevant in NL.
- Bij lage hellingshoek doet je systeem in de winter wel heeeeeel weinig. Dus verwarmingsondersteuning icm lage hellingshoek werkt niet echt.
- op een zuidmuur de collector plaatsen is wellicht ook het overwegen waard (redelijke constante opbrengst door het jaar heen, dus groote collector op klein boiler en het hele jaar plezier)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja, ik ben meer van de vlakke plaat, vanwege de grote eenvoud van het systeem.MasterMaceMichu schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:03:
Maar weer eens een subtiel kiickje, want waar het PV topic gierend uit de bocht vliegt qua posts, zo stil is het hier.
Blijft een lastige zoektocht, waarbij verbazend weinig info te vinden is op internet. Heb nu een aantal offertes, waarbij een deel komt met 'heatpipes' (o.a. Viessmann Vitosil 200-T) en een aantal met HR-Solar vlakke plaat.
Voordeel van de Viessmann is dat je die plat kunt leggen en de heatpipes per stuk in de ideale positie kunt draaien bij de installatie, volgens de fabrikant zou dit systeem 'significant' meer opleveren dan vlakke plaat, terwijl HR-Solar weer beweert dat er te weinig vergelijkings-data is, dat door platte ligging van de buizen er meer vuil blijft liggen en dat vlakke plaat eerder opwarmt en sneeuw dus smelt, wat bij buizen niet zo zou zijn....
En logging lijkt helemaal nog in de kinderschoenen te staan. Lekkere puzzel weer!
En omdat de logging van zonneboilers wat complexer is, zie je hier niet zoveel uitslagen.
Het plaatje dat je postte laat bijvoorbeeld alleen temperaturen zien, niet bijster interessant. Het gaat pas wat zeggen op het moment dat je kan zien hoeveel energie je gebruikt hebt. Sommigen meten alleen wat ze opgewekt/opgeslagen hebben, maar als dat weer vrolijk afkoelt heb je er ook weinig aan. Dat wordt nog complexer als je de zonneboiler voor CV en voor WW gebruikt. Om dan te gaan meten heb je minstens 3 debietmeters(=volumestroommeters) en flink wat temperatuursensoren nodig. Waarbij die debietmeters ook nog tegen hitte moeten kunnen. Qua prijsstelling wordt het dan al snel niet leuk meer voor een hobby.
A'dam PVOutput
- Temperatuur en hoeveelheid water van toevoer naar boiler
- Hoeveelheid water uitgang boiler
- Sensoren in de boiler (boven en onderin om gemiddelde temperatuur te weten)
Want als je weet met wat voor temperatuur het binnenkomt, hoeveel water er gebruikt wordt uit de boiler, en hoeveel de temperatuur stijgt over de dag dan pas kun je wat zinnigs zeggen. Maar als je dat dan weet dan is het rekensommetje ook wel weer redelijk simpel. Het is gewoon water met bepaalde temperaturen, wat staat voor een bepaalde hoeveelheid energie.
Zoals een tweaker hier laatst poste dat hij zijn 100L boiler van 10 graden naar 60 graden zag stijgen over de dag (of zelfs in 4 uur?) kun je al een rekensommetje maken, er vanuit gaande dat niemand warm water heeft gebruikt, zodat je weet dat de opwarming volledig door zonnewarmte is geweest.
Op zich zou men wel boiler temperaturen kunnen posten (samen met omvang van boiler), maar echt automatisch loggen zoals met PV systemen gebeurt niet echt geloof ik. Niemand heeft de temp sensoren op een log systeem staan, en die regelsystemen zijn vaak simpel, die loggen ook niks.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 02-04-2013 10:03 ]
Ik ben van plan te gaan besturen en loggen met de SR1188 , Lijkt me een leuk ding, je hebt toch zoiets nodig.MasterMaceMichu schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:03:
Maar weer eens een subtiel kiickje, want waar het PV topic gierend uit de bocht vliegt qua posts, zo stil is het hier.
(Ik ben bezig met combi van Houtkachel met warmtewisselaar, Heatpipes (doen het beter in de winter), een normale CV ketel (Als backup), een 1000L buffer vat zonder spiralen en en 2010L Liter WW-boiler met 1 spiraal)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Eens!MasterMaceMichu schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:03:
Ik zit met een ketel uit 1998. Afgeschreven, oud, onzuinig, dus gaat ie er op korte termijn uit. Ik wil over op een combi van zonneboiler, CV en tapwater.
In dit topic is redelijk wat te vinden over de QSolar. Daarnaast heb ik de Bosch Solar Heating gevonden, welke hetzelfde lijkt te kunnen. Maar nog geen ervaringen hiermee in dit topic. Zijn er nog meer alternatieven?
Het totaal wil ik aansluiten op een WTW voor douchewater en (te zijnertijd) ltv-verwarmingen. We hebben een houten vloer, dus vloerverwarming wordt het helaas niet.
de Bosch moduleert niet zo laag als de Atag : 7,3kW tov 4,4 kW.MrBarBarian schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:09:
[...]
Eens!
Ik zit met een ketel uit 1998. Afgeschreven, oud, onzuinig, dus gaat ie er op korte termijn uit. Ik wil over op een combi van zonneboiler, CV en tapwater.
In dit topic is redelijk wat te vinden over de QSolar. Daarnaast heb ik de Bosch Solar Heating gevonden, welke hetzelfde lijkt te kunnen. Maar nog geen ervaringen hiermee in dit topic. Zijn er nog meer alternatieven?
Het totaal wil ik aansluiten op een WTW voor douchewater en (te zijnertijd) ltv-verwarmingen. We hebben een houten vloer, dus vloerverwarming wordt het helaas niet.
heb ook gekeken, maar weinig alternatieven. En na eens proeven, tja... wil je niet anders
ik hoop deze maand mijn Jaga LowH2O aan te sluiten, dan is de begane grond al overgedimensioneerd en op LTV te stoken
tips:
* zet je collectoren (vacuumbuis/vlakkeplaat) onder steile hellingshoek: je wilt mn in najaar je zonnestralen maximaal oogsten
* dimensioneer zo optimaal op buffervat (zo groot mogelijk (ook bouwtechnisch qua gewicht) en collector.
[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 02-04-2013 18:01 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zijn er mensen met ervaringen met een Warmtepompboiler....
Misschien houd ik dit jaar stroom over....
En wil ik eigenlijk dat nuttiger besteden dan die paar euri...
En misschien is het wel rendabeler, om ipv met de cv warmwater te maken, dit via een wpb te doen...
Dus alles hierover is welkom...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
ik vrees dat een warmtepomp niet voldoende warm tapwater kan genereren. Daarom heeft een kameraad juist 48 heatpipes als tapwater opgesteld: deze warmen de buffer op tot ca 60 graden of meer. voor verwarming (LTV) heeft hij de warmtepomp (met grondbron), ook voor koeling. Denk dat je dan beter af bent om een doorstroomboiler te gebruiken als je met elektriciteit snel warm tapwater nodig hebt....Dylantje2 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:33:
Ik weet niet of ik hier goed zit....
Zijn er mensen met ervaringen met een Warmtepompboiler....
Misschien houd ik dit jaar stroom over....
En wil ik eigenlijk dat nuttiger besteden dan die paar euri...
En misschien is het wel rendabeler, om ipv met de cv warmwater te maken, dit via een wpb te doen...
Dus alles hierover is welkom...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik log wel, helaas is het niet simpel om deze data online te krijgen. Zonneboiler en temperaturen, draaiuren van de pomp e.d. worden door de controller van de zonneboiler opgeslagen op een SD-card. Lees ik eens in de zoveel tijd in in m'n computer.!null schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 10:01:
Tja je kunt wel loggen, maar dan heb je aardig dure sensoren nodig. Wil je echt de energie kunnen meten die het opbrengt, dan moet je volgens mij op een aantal punten gaan meten:
- Temperatuur en hoeveelheid water van toevoer naar boiler
- Hoeveelheid water uitgang boiler
- Sensoren in de boiler (boven en onderin om gemiddelde temperatuur te weten)
Want als je weet met wat voor temperatuur het binnenkomt, hoeveel water er gebruikt wordt uit de boiler, en hoeveel de temperatuur stijgt over de dag dan pas kun je wat zinnigs zeggen. Maar als je dat dan weet dan is het rekensommetje ook wel weer redelijk simpel. Het is gewoon water met bepaalde temperaturen, wat staat voor een bepaalde hoeveelheid energie.
Zoals een tweaker hier laatst poste dat hij zijn 100L boiler van 10 graden naar 60 graden zag stijgen over de dag (of zelfs in 4 uur?) kun je al een rekensommetje maken, er vanuit gaande dat niemand warm water heeft gebruikt, zodat je weet dat de opwarming volledig door zonnewarmte is geweest.
Op zich zou men wel boiler temperaturen kunnen posten (samen met omvang van boiler), maar echt automatisch loggen zoals met PV systemen gebeurt niet echt geloof ik. Niemand heeft de temp sensoren op een log systeem staan, en die regelsystemen zijn vaak simpel, die loggen ook niks.
Aan de verbruikskant zit een warmtemeter, dwz een soort watermeter (l/h) en twee temperatuursensoren. Daarmee weet ik precies hoeveel ik aan de verbruikskant aan de zonneboiler onttrek. Dat noteer ik ook wekelijks, en door de EMU-logger zou ik zelfs een grafiekje daarvan kunnen laten zien. Maar sinds enige tijd ben ik erachter gekomen dat ook m'n CV stiekem uit de zonneboiler snoept. Helaas is dat niet te meten.
[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 02-04-2013 19:51 . Reden: typo ]
A'dam PVOutput
Waarom ook electrisch? Omdat ik stroom van mijn zonnepanelen overhoud...(Ik weet het, milieu, etc, maar voor een fooi verbruik ik het zelf wel.....)
@NielsTN: Ik zou niet steiler willen dan 30 graden hoek, omdat ik anders weer schaduw op mijn panelen werp.
Daarom lijken de heatpipes van Viessmann (Vitosol 200-Y) me ook idealer, die kun je vlak leggen en daarna onder een hoek draaien.
ik vind het lastig om je te helpen. Als je samen zou willen vatten wat je op basis van je huidige inzicht van plan bent met welk doel en welke harde randvoorwaarden dan kunnen we je meer gerichte tips geven.
b.v. lage hellingshoek collector vaqn 5 graden -> dan is verwarmingsondersteuning niet echt zinvol, want erg lage opbrengst in de maanden dat de verwarming gebruikt wordt.
Barry
Ik heb op mijn platte dak van mn dakkapel nog de volgende ruimte over:

Hierop wil ik dus één of meerdere zonne-collectoren voor de zonneboiler zetten, zelf denk ik twee vlakke plaat of 18-24 buizen kwijt te kunnen (hangt van maten af).
Ik wil hier iig het warmtapwater verbruik zoveel mogelijk mee afdekken. We gebruiken per dag (4 personen) tussen de 300 en 350 liter tapwater (warm en koud). Daarnaast zou ik dmv mengkranen de vaatwasser (gewoon 60 graden) en de wasmachine (30 graden) willen 'hot-fillen'
Ik denk over het plaatsen van een 300 liter boiler, met de mogelijkheid om electrisch (overschot pv) en via CV na te verwarmen indien nodig.
Ik denk zelf niet dat in mijn situatie het mogelijk is om ook verwarmingsondersteuning te doen, heb wel overal jaga tempo's (geschikt voor ltv) en in de keuken/hal/wc vloer(bij)verwarming voor de tegels.
Zo een helder genoeg plaatje? Anders:Shoot!
[ Voor 2% gewijzigd door MasterMaceMichu op 03-04-2013 21:06 . Reden: Link via PC van dropbox werkt wel...raar, dat Android! ]
[ Voor 97% gewijzigd door MasterMaceMichu op 03-04-2013 08:03 ]
edit: klikken! (moeilijk hè, Hans?)
Wil je de collectoren of heatpipes dezelfde orientatie geven als de panelen (waarvan een deel op de foto te zien is)? Zo ja, dan verwacht ik wat schaduw. Vlakkeplaatcollectoren kan je ook in landscape krijgen. Heatpipes zijn er ook in liggende variant; die geven dan helemaal geen schaduw, maar daar heb je in de winter weer weinig aan....
[ Voor 131% gewijzigd door hansdegit op 03-04-2013 15:48 ]
Ik neig naar vlakke plaat en dan inderdaad in landscape, op 20 graden, net als mijn panelen. Ik zou dan volgens mij 1 plaat zover mogelijk naar voren op de dakkapel en de 2e net voor of naast de airco.
Vrijdag echter een Viessmann Vitosol 200-T gezien, vlakliggende heatpipes, waar je de liggende heatpipes kunt draaien richting de zon.....ook mooi!
Wil je echt oogsten bij 20 graden hellingshoek, zul je een fikse veelvoud aan collectoren neer mogen leggen.... just my 2 cents.
ik denk dat je het meeste hebt aan zoveel mogelijk heatpipes onder een hoge hoek (30 graden is een begin). een extra heatpipe collector voegt nl weinig kosten toe.
of verwarmingsondersteuning mogelijk is hangt vooral af van je stook regime. als je b.v. in oktober en maart voldoende hebt aan een aanvoertemp. van ca. 40 graden wordt het kansrijk.
Verwijderd
Wellicht kun je de panelen naar voren plaatsen en de collectoren erachter plaatsen? Wellicht heb je op die manier meer ruimte voor de collectoren en kun je ze in een steilere hoek zetten? Een beetje schaduw op collectoren is minder erg dan schaduw op panelen.MasterMaceMichu schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:19:@NielsTN: Ik zou niet steiler willen dan 30 graden hoek, omdat ik anders weer schaduw op mijn panelen werp.
Voor verwarmingsondersteuning zou ik toch ook een veel groter voorraad vat moeten hebben? En dan red ik het toch ook niet met maar twee collectoren?
@ecowoman: Zonnepanelen zitten vast op een 20graden schuin dak. Die krijg ik nooit op mijn dakkapel, ook al niet omdat dat er meer zijn dan bouwtechnisch zou kunnen, volgens mij.
ik heb 2 x28 buizen op oost (met schaduw door schoorsteen vanaf 1500 uur) onder 35 graden hellingshoek met 2x200 liter boiler. de "prio 1"boiler (dus het eerst verwarmd) heeft de spiraal voor de CV en is de laatste voor het tapwater. op een dag zoals vandaag wordt begint de boiler in de vroege ochtend met een daling naar 20-25 graden (doordat de retour vd cv wordt opgewarmd en die daalt tot die temp.). Daarna wordt gedurende de dag opgewarmd en de cv ondersteund (boiler stijgt langzaam naar36/37 graden om 1630 uur).Het prettige is dat we warmte die opgevangen snel gebruikt wordt, waardoor er meer warmte vanuit de collector in het vat (en het huis) beland, immers hoe lager de temp. hoe makkelijker) en vanaf 1600 uur gaat de tweede boiler opgewarmd worden (en deze is dus zo rond de 20 graden, na het douchen is daardoor de prio 1 boiler wat beter op temp. gebleven). meer naar de zomer gaat dit sneller.
vanaf het moment dat de cv niet meer aanslaat (b.v. vorig jaar begin april) is er altijd ruimschoots warm douchewater. als we elke dag 200 liter warm water zouden wegdoucehn zou deze opstelling minder zin hebben.
Volgens mij moet je beginnen bij het max. aantal collectors wat je kwijt kan. gegevendie hoeveelheid moet je een boiler neerzetten die niet te groot is (zodat het water redelijk op temp. komt), immers hoe warmer het water, hoe meer je er mee kan.
aannemende dat bij jou eea een zuid orientatie heeft lijkt met 48 buizen vs. 300 liter geen verkeerde combinatie.
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 03-04-2013 22:43 ]
Werkt alleen als het in de nachten koeler is dan in huis uiteraard.
Wij hebben heteluchtverwarming, combineren met een zonneboiler is niet alleen lastig ook ontzettend kostbaar helaas.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Onderstaand mijn platte dak stuk (dakkapel), waarop de collectoren moeten komen te staan.

Het gaat om twee stuks, die ik portrait wil laten plaatsen. Maten zijn 2,12m bij 1,18m. Als ik ze zo'n 40 cm van de dakrand zet (huis staat zzo) onder een hoek van 20 graden, zou ik volgens onderstaande geen last moeten hebben van schaduwwerking op mijn zonnepanelen (randje nog net zichtbaar):

Klopt mijn berekening, of zie ik iets helemaal over het hoofd?
(Ter vergelijking: De Airco-unit is 73cm hoog en staat op 1,58m van de panelen af. Ik heb sinds september geen rare dips in de opbrengst gezien door schaduwwerking hiervan)
Alleen zou je de airco unit 90 graden kunnen draaien?
Wat daar het voordeel van is weet ik ook even niet
Je kan ook 2 panelen van 165 lang in landscape naast elkaar ( en nog 2 er voor) net VOOR de airco unit zetten? Die blaast er wel onder/tussen door ....
Dan heb je plaats voor in totaal 4 panelen ..... 1kWp?
(van die dingen die warm water maken)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Maar volgens mij kan je er net zo goed een extra voor de airco unit zetten. Aan de voorkant blijft het laag dus dat mag dicht bij de rand ( zoveel mogelijk naar voren schuiven, kan de hoek hoger?). Aan de zijkant blijf je boven je eigen dak (dus niet aan de zijkant van een gebouw ivm regelgeving).
EDIT:
Maar je kan natuurlijk gewoon 1kWp aan extra PV zetten en de opwek een warmtepomp laten draaien ......
Ook al heb ik het vermoeden dat dan het rendement lager is? Iemand wel eens aan gerekend of je beter PV met warmte pomp of Zonnecollectoren? Beide met buffervat natuurlijk.
PV : Rendement 17% * COP 4? = 68%
Collector Rendement ???
[ Voor 31% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-04-2013 11:47 ]
Kun je ze eventueel nog iets steiler zetten.
Krijg je commentaar van de gemeente kun je een 'compromis' sluiten en ze iets naar achteren zetten en de hoek iets verkleinen. (dat ze net over de airco-unit heen steken ofzo, of de achterkant precies gelijk met de airco zetten dan.)
Sparql TV wiki
Ik twijfel al een tijdje. Zonneboiler of warmtepompboiler. Ik heb nog plek op het dak en een paar PV panelen zijn zo geplaatst. Een zonnecollector plaatsen op het dak is toch lastiger dan een warmtepompboiler plaatsen. Die boiler moet er toch komen. Ik zit de laatste tijd toch hier aan te denkenWoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:01:
EDIT:
Maar je kan natuurlijk gewoon 1kWp aan extra PV zetten en de opwek een warmtepomp laten draaien ......
Ook al heb ik het vermoeden dat dan het rendement lager is? Iemand wel eens aan gerekend of je beter PV met warmte pomp of Zonnecollectoren? Beide met buffervat natuurlijk.
Collector Rendement ???
http://www.fortunainstall...120/warmtepompboiler.html
Ziet er opzich wel compact uit, ik kan alleen weinig gebruikersinfo vinden.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Edit: collectoren waren dan wel heatpipes.
[ Voor 12% gewijzigd door izdp op 18-04-2013 00:01 ]
De buitenunit van de airco dient met de condensor naar het noorden te staan, die staat dus nu goed.WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:31:
Ik zie geen beren op de weg.....
Alleen zou je de airco unit 90 graden kunnen draaien?
Wat daar het voordeel van is weet ik ook even nietmogelijk zelfs een nadeel.
Het voordeel wat je dus haalt als je hem "onder" de collectoren zet is dat je buitenunit geheel in de schaduw staat. Mits er geen warmte blijft "hangen"onder de collectoren zal dat alleen maar gunstig zijn!
Wat voor warmtepomp? Eentje die de grond in gaat?WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:01:
EDIT:
Collector Rendement ???
Ja ideaal, rendement vast wel beter ja. Maar is nogal een investering.
Ik heb er in een ander topic wel eens aan gerekend:WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:01:
EDIT:
Collector Rendement ???
hansdegit in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming"
en
hansdegit in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming"
Zonneboiler wint. Bigtime.
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 18-04-2013 09:08 ]
Het voordeel is dan ook nog dat je de elektriciteit in de zomer op het net zet en in de winter (als de WP aan het werk moet) weer terugsaldeert.
Eigenlijk zou je dus de jaaropbrengst van een PV paneel moeten vergelijken met de jaaropbrengst van een collectorsysteem (inclusief stagnatie e.d.) Maar dan zou je dus eigenlijk een warmtemeter op je boiler moeten hebben zitten....
Zolang we kunnen salderen is PV + WP wel een flexibeler combinatie (geen stagnatie, kWh van de zomer gebruiken voor warmte in de winter)
Hoe het financieel zit weet ik verder niet.
[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 18-04-2013 09:58 ]
Sparql TV wiki
Jullie zijn niet de enige
http://www.treehugger.com...ovoltaics-heat-water.html
http://www.treehugger.com...t-then-photovoltaics.html
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Erg benieuwd naar de foto's.MasterMaceMichu schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:45:
Dank voor jullie reacties. Aannames lijken dus goed te zijn, morgen tekenen, 3 mei plaatsen....Uiteraard volgen de foto's!
Ik heb hier ook een (klein) overschot aan pv. Met andere plaatsing van de panelen ook plaats voor een zonneboiler eventueel. Nog zoekende naar een (vlakkeplaat) zonneboiler die niet teveel afwijkt van de kleur en (eventueel de maat) van de panelen (black).
Zit er aan te denken om, of een zonneboiler te plaatsen of pv uit te breiden voor een warmtepomp.
Het blijft afwegen. Kost natuurlijk ook wat centen voor de aanschaf.
Zit je wel nog met het feit dat als je geen warm water nodig hebt je ook niets aan de opwek van de zonneboiler hebt.hansdegit schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:06:
Zonneboiler wint. Bigtime.
Bij extra PV draait de meter terug en deze produktie kun je later weer van het net plukken.
Zelf zit ik ook nog met het dilemma of een zonneboiler of een elektrische boiler met wat extra PV op de carport.
Hoeveel kWh per dag zou je nodig hebben om een elektrische boiler van 180 liter warm te houden, iemand een idee?
[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-04-2013 18:19 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik neem aan dat dat komt vanwege de meer gelijkmatige opbrengst gedurende het jaar. Datzelfde geldt voor PV net zo goed, alleen doordat je dat kan terugleveren is een kleinere hoek voordeliger.izdp schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:59:
Ik zou het weer op moeten zoeken, maar ergens herinner ik me dat collectoren het beste renderen met een hellingshoek van ong 60 graden. Dus echt anders dan zonnepanelen.
Voor warm water zorgt een hoek van 60 graden ervoor dat de opbrengst 's winters groter is. Dat de opbrengst 's zomers kleiner is maakt niet uit, omdat je dan toch genoeg vermogen binnenhaalt.
In april is dat nog lekkerderericplan schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:17:
Heerlijk als je op een zomeravond onder een warme douche staat zonder dat daar, op dat moment, gas of elektriciteit voor nodig is. Dat is toch wel het gaafst.
Die bewering klopt als een zwerende vinger. Alleen: er zijn bij ons heeeel weinig dagen in het jaar dat er geen ww behoefte is....Speksteenkachel schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 18:13:
[...]
Zit je wel nog met het feit dat als je geen warm water nodig hebt je ook niets aan de opwek van de zonneboiler hebt.
Bij extra PV draait de meter terug en deze produktie kun je later weer van het net plukken.
Zelf zit ik ook nog met het dilemma of een zonneboiler of een elektrische boiler met wat extra PV op de carport.
Hoeveel kWh per dag zou je nodig hebben om een elektrische boiler van 180 liter warm te houden, iemand een idee?
Verwijderd
lang leve de zonneboiler, vooral bij meerpersoonshuishouden
eventueel custom maken? en wat is een normale hoeveelheid boiler dan in dat geval, er zal een berekening voor zijn denk ik?
iemand die dat ongeveer kan vertellen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Pv panelen icm warmtepomp hebben een betere cop.....Rol-Co schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:58:
Ik heb nog een stukje dak over naast de panelen van 60cm breed en 6,30M lang, is dat bruikbaar voor een zonneboiler?
eventueel custom maken? en wat is een normale hoeveelheid boiler dan in dat geval, er zal een berekening voor zijn denk ik?
iemand die dat ongeveer kan vertellen?
Dat was mijn insteek....
Zonneboiler is zo 2000...
[ maar ik heb er ook die toch wel wat warm water levert...]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als ik het bij ons zo belijk is er zo'n 30 dagen per jaar niemand in huis bij ons.hansdegit schreef op zondag 21 april 2013 @ 10:02:
Die bewering klopt als een zwerende vinger. Alleen: er zijn bij ons heeeel weinig dagen in het jaar dat er geen ww behoefte is....
1 week mei vakantie en 3 weken zomer vakantie.
In die 30 dagen heb ik dan niets aan de produktie van een zonneboiler want ik kan helaas niet terug leveren aan het stadsverwarmingsnet
Doordat we niet elke dag douchen komen er nog een aantal dagen bij dat we geen warm water nodig hebben.
Tenzij je natuurlijk een kneiter van een zonneboiler hebt die je kunt inzetten voor ruimteverwarming, gaat hier echter lastig met die sv.
Ik moet maar eens gaan uitzoeken hoeveel kWh op jaarbasis een elektrische boiler van 180 liter verbruikt.
Uitgaande dat deze tijdens de nachtelijke uren en vakanties uitgeschakeld is.
Op onderstaande site lees ik juist dat salderen per 1 juli verruimd wordt.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:46:
zolang ez niet de saldering sloopt, ze zijn hiermee al in een vergevorderd stadium
http://www.mkbei.nl/nieuw...l+donderdag+18+april+2013
[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-04-2013 22:42 ]
Hou ons op de hoogte.Speksteenkachel schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:35:
[...]
Als ik het bij ons zo belijk is er zo'n 30 dagen per jaar niemand in huis bij ons.
1 week mei vakantie en 3 weken zomer vakantie.
In die 30 dagen heb ik dan niets aan de produktie van een zonneboiler want ik kan helaas niet terug leveren aan het stadsverwarmingsnet![]()
Doordat we niet elke dag douchen komen er nog een aantal dagen bij dat we geen warm water nodig hebben.
Tenzij je natuurlijk een kneiter van een zonneboiler hebt die je kunt inzetten voor ruimteverwarming, gaat hier echter lastig met die sv.
Ik moet maar eens gaan uitzoeken hoeveel kWh op jaarbasis een elektrische boiler van 180 liter verbruikt.
Uitgaande dat deze tijdens de nachtelijke uren en vakanties uitgeschakeld is.
Er zijn blijkbaar meer mensen die denken aan een zonneboiler, maar een warmtepompboiler is ook interessant voor mensen met een beetje teveel pv. Er is alleen weinig relevantie info op het net te vinden. Een douchewtw met een 120 liter warmtepompboiler gaat volgens mij best werken voor een 2-persoonshuishouden, maar dat is een aanname. Harde cijfers kan ik nog niet vinden.
edit: http://www.arconell.nl/uwenergiekosten.html
A'dam PVOutput
Dat maakt me een beetje jaloersericplan schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:50:
Voordeel van een zonneboiler is de heerlijk simpele techniek en het vermogen om de warmte enige tijd op te slaan. Afgelopen week al weer een paar keer gedoucht zonder gasverbruik.
Installatie en onderhoud is eenvoudiger. Met netgekoppelde systeem kan je via saldering de winter compenseren.
Ik heb een lucht/lucht warmptepomp met cop van 4.
Omdat de warmte uit de lucht wordt gehaald is de investering laag t.o.v. uit bodem of water.
Deze wp kan verwarmen en koelen waarbij tevens de lucht wordt gefilterd.
1kwh levert met cop 4kwh aan warmte op die met straalkachel kan worden gemaakt.
1m3 gas heeft dezelfde warmte als 8kwh met straalkachel dit kost 60 cent.
Voor dezelfde hoeveelheid warmte 2kwh nodig a 23 cent = 46 cent, dus 14 cent goedkoper.
Stroom produceer ik met de zonnepanelen, er is geen groot voorraadvat nodig.
Warm water maak ik in electrische boiler van 10 liter. Douchen kan prima.
En bad vullen voor de helft met warm water duurt wel uur en heeft hulp nodig van pannen water op inductiekookplaat.
Als gas wordt afgesloten en gasmeterhuur niet meer nodig is bespaart dat vaste lasten.
In de winter moet soms iets bijgestookt worden als temperatuur beneden -10 komt.
Dat kan ik met houtkachel en electrische kachels oplossen.
Ik ben dus blij dat ik het zo heb opgelost i.p.v zonneboiler waar ik jaren aan heb gedacht.
Maar toen wist ik nog niet wat een WP was. Zie ook het forum over de lucht/lucht-warmtepomp.
en 'double THAT' als je de zonneboiler in kan schakelen bij je CV i.p.v. beperken tot een warme doucheVerwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:46:
zolang ez niet de saldering sloopt, ze zijn hiermee al in een vergevorderd stadium
Je geeft wel precies aan waar de toekomstige bottleneck zit. Het is wel zeker dat de huidige vorm van salderen gaat verdwijnen. En dus ook maar de vraag of je winter met zomer kan compenseren.pjedr schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:07:
Voor mij ook geen zonneboiler, met electriciteit ben je veel flexibeler in gebruik dan warmte.
Installatie en onderhoud is eenvoudiger. Met netgekoppelde systeem kan je via saldering de winter compenseren.
Er staan regelmatig sets op Marktplaats, voor niet al teveel geld. Misschien kom je daar iets tegen?drielp schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:06:
[...]
Dat maakt me een beetje jaloers. Ik heb een paar offertes opgevraagd, maar >2000 euro zonder montage vind ik te
. Eerst maar een douchewtw plaatsen. Ik gebruik nu ongeveer 200 m3 gas voor warm water op een totaal verbruik van 500 m3. Dat zou met een douchtwtw nog minder worden, een zonneboiler wordt dan echt lastig te justificeren. Voor verwarming zorgt de houtkachel, het restverbruik is van de echt koude dagen.
[ Voor 38% gewijzigd door ericplan op 22-04-2013 08:56 ]
A'dam PVOutput
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat de huidige saldering zal gaan verdwijnen. Ik kan er nergens wat over vinden. Het verruimen van de huidige salderings-regels wijst er juist op dat de politiek het een comfortabele regeling ziet.ericplan schreef op maandag 22 april 2013 @ 08:50:
Je geeft wel precies aan waar de toekomstige bottleneck zit. Het is wel zeker dat de huidige vorm van salderen gaat verdwijnen. En dus ook maar de vraag of je winter met zomer kan compenseren.
Als men zou moeten overgaan op een FIT:
1) Moeten alle zonnepanelen bezitters geïnventariseerd worden,
2) Een FIT-kwh meter geïnstalleerd, (wat ook weer problemen geeft met kleine sets die direct in het stopcontact zitten)
3) Kabel aanleggen enz.
Dit wordt veel te ingrijpend, hadden ze vanaf het begin moeten doen.
Dit kan alleen met een overgangs-regel voor bestaande PV bezitters (als je geregistreerd staat).
De enige mogelijkheid wordt indien iedereen een "slimme" meter heeft met terug lever tellers. Maar dan nog zal de voor de meter gesaldeerde stroom gesaldeerd worden.
Dan is de elektrische boiler in het voordeel, je kan hem aanzetten als je (te)veel opwekt.
Yep. Zelfs bij een miniboiler van 200L werkt dat goed, heb ik afgelopen week mogen ondervinden.NielsTn schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:36:
[...]
en 'double THAT' als je de zonneboiler in kan schakelen bij je CV i.p.v. beperken tot een warme douche
Uitbreiding van 36 naar 48 buizen ligt klaar om op het dak gemonteerd te worden.
Hoe staan jullie tegenover het idee om de boilercapaciteit per seizoen te laten varieren? In de zomer bijvoorbeeld een vat bijschakelen om stagnatie uit te stellen.
Dat is mogelijk een goed plan. Als je boiler "vol" zit automatisch de tweede bij schakelen om stagnatie tegen te gaan. Moet wel automatisch gebeuren, zeker als je hem ook gebruikt voor CV ondersteuning.hansdegit schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:00:
[...]
Yep. Zelfs bij een miniboiler van 200L werkt dat goed, heb ik afgelopen week mogen ondervinden.
Uitbreiding van 36 naar 48 buizen ligt klaar om op het dak gemonteerd te worden.
Hoe staan jullie tegenover het idee om de boilercapaciteit per seizoen te laten varieren? In de zomer bijvoorbeeld een vat bijschakelen om stagnatie uit te stellen.
3Wklep besturen met je SR1168?
Het gebruik van die warmte is weer wat lastiger?
Ik moet het nog gaan aanleggen en heb een (1) 210L(drinkwater) en een (2) 1000L buffer vat gepland (de 1000L staat al te wachten op transport naar zolder.... alleen de oude CV ketel zit nog in de weg. dus eerst nieuwe CV installeren)
Maar als ik ze in serie zet dan komt er toch pas warmte in de 2de boiler als de eerste op temperatuur is ? (de rest warmte na verwarmen van de eerste komt zowiezo in de 2de...) of zal er een probleem zijn dat de glycol niet warm genoeg wordt om de eerste volledig te laden voordat de 2de ook enigszins op temperatuur is ? Dit kunnen we voorkomen door de flow te verlagen en een hogere Delta T te bereiken in het ZB circuit. Toch?
Ik ga er vanuit dat het niet uitmaakt waarvoor je gas bespaard, voor de warm water voorziening of voor de ruimte verwarming. Toch?
Dit betekend dat je de 2de boiler gewoon altijd bij geschakeld kan hebben, Toch?
Of heatpipes afschakelen bij een volle boiler.hansdegit schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:00:
[...]
Yep. Zelfs bij een miniboiler van 200L werkt dat goed, heb ik afgelopen week mogen ondervinden.
Vooralsnog is mijn enige bron een uitspraak in dit interview (onder punt 9.):WoudseHoeve schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:39:
[...]
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat de huidige saldering zal gaan verdwijnen. Ik kan er nergens wat over vinden. Het verruimen van de huidige salderings-regels wijst er juist op dat de politiek het een comfortabele regeling ziet.
http://www.energiebusines...fing-leidt-tot-stagnatie/
[ Voor 34% gewijzigd door ericplan op 22-04-2013 11:44 ]
A'dam PVOutput
Maar ter voorkoming van stagnatie kijk eens op onderstaande link dan kun je even vooruit
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html
zoals ik al eerder aangaf, als je je beperkt tot het leveren van zonverwarmd tapwater is een zonneboiler 'niet zo' rendabel. Het gaat meters maken als je je verwarming er (ook) mee kan voorzien.Deveon schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:25:
Voor mij nieuwe huis ben ik aan het informeren of een zonneboiler intressant is. Helaas lees ik veel dat de installatie zich pas terug verdient na 12-15 jaar. Zijn zonnepanelen (eventueel icm met warmtepomp) dan niet financieel veel aantrekkelijker met een tvt van +/- 7 jaar?
De warmtepomp komt er vaak gunstiger uit, met een TVT van ca. 12-15 jaar (met name door het productieoverschot dat ik heb). Maar ook die TVT vind ik niet echt aantrekkelijk, want in die 15 jaar kun je best eens pech hebben met het apparaat (of gewijzigde regelgeving). Het besparen op relatief kleine verbruikscijfers is een stuk lastiger dan bij een tent waar je bijna uitwaait.
Hoezo kan dat nietSpeksteenkachel schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:35:
[...]
In die 30 dagen heb ik dan niets aan de produktie van een zonneboiler want ik kan helaas niet terug leveren aan het stadsverwarmingsnet![]()
Bovendien zit ik met een digitale GJ meter met enkel telwerk.
Temperatuur probleem is op te lossen met een warmtepompSpeksteenkachel schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:48:
Het water van de stadsverwarming is 90 graden het is lastig om dit d.m.v. teruglevering nog warmer te maken.
Bovendien zit ik met een digitale GJ meter met enkel telwerk.
Dit topic is gesloten.