Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.201 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hij meet het temperatuursverschil van het inkomende en uitgaande stadsverwarmingswater.
Tevens meet hij de flow, middels een interne berekening komt er GJ op de meter te staan.
Je moet dan het uitgaande stadsverwarmingswater weer opwarmen zodat Delta T zo klein mogelijk wordt.
Zal vast wel mogelijk zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-04-2013 20:07 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Speksteenkachel schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:06:
Hij meet het temperatuursverschil van het inkomende en uitgaande stadsverwarmingswater.
Tevens meet hij de flow, middels een interne berekening komt er GJ op de meter te staan.
Je moet dan het uitgaande stadsverwarmingswater weer opwarmen zodat Delta T zo klein mogelijk wordt.
Zal vast wel mogelijk zijn :)
Gewoon de flow de andere kant op ..... met dikke pomp, gaat het bij je buren weer naar binnen .... zo lever je stads verwarming aan je buren met een zonne boiler .... >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JW te R schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 23:26:
[...]

In april is dat nog lekkerder ;)
Klopt :)
Vandaag alweer een dag zonder gasverbruik. Er was nog genoeg warmwater over van gisteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:01:
[...]

Gewoon de flow de andere kant op ..... met dikke pomp, gaat het bij je buren weer naar binnen .... zo lever je stads verwarming aan je buren met een zonne boiler .... >:)
Kan je niet gewoon simpel een warmtepomp nemen waarbij je de 'koude' kant aan je ZB knoopt en de 'warme' kant aan de stadsverwarming? Beide circuits laten circuleren en de warmtepomp aanzetten. Je hebt dus twee gescheiden circuits. De warmtepomp zorgt ervoor dat de ZB afkoelt en de stadsverwarming opwarmt. COP van <=1 helaas (van de warmtepomp zelf).

Warmtepomp zorgt ervoor dat temperatuur verschil van (+/-) teken veranderd en daardoor zou het temperatuurverschil × de normale flow voor een negatief vermogen moeten zorgen en de GJ teller laten afnemen. Mits er geen terugloop beveiliging opzit (?)

Of denk ik nu te simpel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-04-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Dre schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:59:
[...]

Kan je niet gewoon simpel een warmtepomp nemen waarbij je de 'koude' kant aan je ZB knoopt en de 'warme' kant aan de stadsverwarming? Beide circuits laten circuleren en de warmtepomp aanzetten. Je hebt dus twee gescheiden circuits. De warmtepomp zorgt ervoor dat de ZB afkoelt en de stadsverwarming opwarmt. COP van <=1 helaas (van de warmtepomp zelf).

Warmtepomp zorgt ervoor dat temperatuur verschil van (+/-) teken veranderd en daardoor zou het temperatuurverschil × de normale flow voor een negatief vermogen moeten zorgen en de GJ teller laten afnemen. Mits er geen terugloop beveiliging opzit (?)

Of denk ik nu te simpel?
Ik denk dat er wat grote heren zin je jouw suggestie niet leuk vinden ........ Salderen van warmte ...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog een vraagje over de pompsnelheid:

wat zou de correcte pompsnelheid moeten zijn voor een drainback systeem met 3 collectoren (elk 20 heat-pipes) parallel gekoppeld ?
Zonet heeft het systeem enkel stoom teruggestuurd naar het opslagvat, ik denk omdat de pompsnelheid te laag was. Ik heb dan de stroombegrenzer uit het circuit gehaald, en nu meet ik 1L/min retour-water(dus 330ml per collector/min).

Is dit OK ?

Bedankt voor wat feed back en wat uitleg !

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 21:26:
ik heb nog een vraagje over de pompsnelheid:

wat zou de correcte pompsnelheid moeten zijn voor een drainback systeem met 3 collectoren (elk 20 heat-pipes) parallel gekoppeld ?
Zonet heeft het systeem enkel stoom teruggestuurd naar het opslagvat, ik denk omdat de pompsnelheid te laag was. Ik heb dan de stroombegrenzer uit het circuit gehaald, en nu meet ik 1L/min retour-water(dus 330ml per collector/min).

Is dit OK ?

Bedankt voor wat feed back en wat uitleg !

Jan
Standaard "regel" is ongeveer 0.1Liter vloeistof per buis per minuut. Ik heb 48 buizen in serie en mijn systeem draait nu op ongeveer 5L/min en dat bevalt erg goed. Met een modulatie van 60% op de pomp haal ik een dT van maximaal 15 graden. Omgerekend is dat ongeveer 2.5kW wat mijn collector op dat moment oplevert.

Met 60 buizen zou ik beginnen met 6l/min

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt Martin voor je reactie.

Ik ben ondertussen ook al eens naar je website/blog gaan kijken (had ik ook vroeger al eens "ontdekt") en ik moet zeggen... je hebt het mooi gemaakt, met een schat aan informatie !

Ik blijf wel zitten met deze vraag:
Maakt het enig verschil of de collectoren in serie of parallel staan ?
Ik haal nu maar 1L/min (gemeten aan de retourleiding). Vermits mijn collectoren parallel staan, wordt die ene liter per minuut verdeeld over de 3 collectoren. Dit is slechts 0.3L/min per collector... (nadat ik de begrenzer eruit heb gehaald).

De waarde die je opgeeft (0.1L/min per heat-pipe), is dat de "set waarde" op de pompinstelling (= wat je zou wensen) of is dit de waarde die effectief gemeten wordt aan de uitstroom (vooraleer die in het opslagvat gaat). Is het dus de werkelijk gemeten waarde nadat de vloeistof is rondgepompt door de vertrekleiding, de collectoren en de retourleidingen ?

Thx
Jan

(aangepast, schrijffout uitgehaald... 8)7 )

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vermoed dat in serie meer zin heeft in koude omstandigheden omdat dan de vloeistof steeds verder opgewarmd kan worden. Parallel heeft denk ik in de zomer beter omdat dan de vloeistof door de zon sneller opgewarmd wordt, maar ook in parallele sneller wordt afgegeven aan het opslagvat.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:12:
bedankt Martin voor je reactie.

Ik ben ondertussen ook al eens naar je website/blog gaan kijken (had ik ook vroeger al eens "ontdekt") en ik moet zeggen... je hebt het mooi gemaakt, met een schat aan informatie !

Ik blijf wel zitten met deze vraag:
Maakt het enig verschil of de collectoren in serie of parallel staan ?
Ik haal nu maar 1L/min (gemeten aan de retourleiding). Vermits mijn collectoren parallel staan, wordt die ene liter per minuut verdeelt over de 3 collectoren. Dit is slechts 0.3L/min per collector... (nadat ik de begrenzer eruit heb gehaald).

De waarde die je opgeeft (0.1L/min per heat-pipe), is dat de "set waarde" op de pompinstelling (= wat je zou wensen) of is dit de waarde die effectief gemeten wordt aan de uitstroom (vooraleer die in het opslagvat gaat). Is het dus de werkelijk gemeten waarde nadat de vloeistof is rondgepompt door de vertrekleiding, de collectoren en de retourleidingen ?
Goede vragen.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of er verschil zit tussen in serie en parallel. Nu ik er langer over nadenk denk ik het niet. 6l/min in serie is 0.1l/min/buis. Zet je 20 in parallel dus 20x3. dan verdeeld de vloeistof met 6l/min zich in 3 stromen van 2l/min en dat is weer precies 0.1l/min/buis.

Ik heb een doorstroombegrenzer vlak boven mijn pomp zitten die ik visueel kan aflezen bij het draaien van de pomp. Aan de hand van die waarde heb ik de begrenzer ingesteld op 5l/min. Ik kan mijn begrenzer met een tang instellen.

Ik vermoed dat jouw systeem gesloten is net zoals de mijne. Dus als je nabij de pomp meet voor de vertakking naar je 3 collectoren of erna, je zal altijd overal diezelfde waarde meten mits er geen lucht in je systeem zit uiteraaard.

Mijn systeem pompte standaard op hoge snelheid veel te snel. Mijn pomp heeft 3 instellingen. 3 = hoog, 2 =midden, 1 = laag. Bij 3 was die veel te hoog, bij 1 te laag. Bij twee net te hoog maar die kon ik dus instellen met de begrenzer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:02:
Ik vermoed dat in serie meer zin heeft in koude omstandigheden omdat dan de vloeistoef steeds verder opgewarmd kan worden. Parallel heeft denk ik in de zomer beter omdat dan de vloeistof door de zon sneller opgewarmd wordt, maar ook in parallele sneller wordt afgegeven aan het opslagvat.
klopt volledig...
het systeem is echter nu parallel geïnstalleerd, en ook nu heb ik al té hoge temperaturen bij mijn lage pompsnelheden... en collectoren in serie plaatsen zou het probleem alleen maar groter maken !
Pompsnelheid opvoeren kan ik alleen maar door de begrenzer er uit te halen, of ik moet een nieuw pompje installeren (heb ik geen zin in, is nog geen 3 maand oud...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:02:
[...]

Goede vragen.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of er verschil zit tussen in serie en parallel. Nu ik er langer over nadenk denk ik het niet. 6l/min in serie is 0.1l/min/buis. Zet je 20 in parallel dus 20x3. dan verdeeld de vloeistof met 6l/min zich in 3 stromen van 2l/min en dat is weer precies 0.1l/min/buis.

Ik heb een doorstroombegrenzer vlak boven mijn pomp zitten die ik visueel kan aflezen bij het draaien van de pomp. Aan de hand van die waarde heb ik de begrenzer ingesteld op 5l/min. Ik kan mijn begrenzer met een tang instellen.

Ik vermoed dat jouw systeem gesloten is net zoals de mijne. Dus als je nabij de pomp meet voor de vertakking naar je 3 collectoren of erna, je zal altijd overal diezelfde waarde meten mits er geen lucht in je systeem zit uiteraaard.

Mijn systeem pompte standaard op hoge snelheid veel te snel. Mijn pomp heeft 3 instellingen. 3 = hoog, 2 =midden, 1 = laag. Bij 3 was die veel te hoog, bij 1 te laag. Bij twee net te hoog maar die kon ik dus instellen met de begrenzer.
Martin,

Ik zie het een klein beetje anders...
Als je alles in serie schakelt, pomp je de volle 6L/min over elke "kop" van elke heat-pipe (gedeelte dat in de collector zit). Als er 3 collectoren parallel geschakeld worden, wordt eerst het debiet in 3 gedeeld, en dan pas over de heat pipes gestuurd, dus gaat er slechts 2L/min over elke kop van elke heat pipe.
Per kop is dat inderdaad hetzelfde= 60/60, of 3x 20/20 is telkens 0.1, maar dat neemt niet weg dat het debiet over de parallel geschakelde collectoren lager ligt dan serie geschakelde... of maakt dit niet uit ?

In mijn geval zou dit slechts 0.33L/min per collector van 20 tubes gaan, ofte 0.017L/min per heat-pipe. Dit is héél wat (6x) minder dan de 0.1L/min die je voordien aanhaalt.

Niettegenstaande al het voorgaande, werkte mijn zonneboiler tot nu toe wel goed (buiten te klein opslagvat, maar dat is een andere topic), enkel nu ervaar ik "problemen" met te hoge aanvoertemperatuur bij volle zon.
Dit gaat in de zomermaanden enkel slechter worden...
Volgens mij moet de pompsnelheid echt naar boven, of moet ik heat pipes uit het systeem gaan halen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:56:
[...]
Ik zie het een klein beetje anders...
Als je alles in serie schakelt, pomp je de volle 6L/min over elke "kop" van elke heat-pipe (gedeelte dat in de collector zit). Als er 3 collectoren parallel geschakeld worden, wordt eerst het debiet in 3 gedeeld, en dan pas over de heat pipes gestuurd, dus gaat er slechts 2L/min over elke kop van elke heat pipe.
Per kop is dat inderdaad hetzelfde= 60/60, of 3x 20/20 is telkens 0.1, maar dat neemt niet weg dat het debiet over de parallel geschakelde collectoren lager ligt dan serie geschakelde... of maakt dit niet uit ?

In mijn geval zou dit slechts 0.33L/min per collector van 20 tubes gaan, ofte 0.017L/min. Dit is héél wat (6x)minder dan de 0.1L/min die je voordien aanhaalt.

Niettegenstaande al het voorgaande, werkte mijn zonneboiler tot nu toe wel goed (buiten te klein opslagvat, maar dat is een andere topic), enkel nu ervaar ik "problemen" met te hoge aanvoertemperatuur bij volle zon.
Dit gaat in de zomermaanden enkel slechter worden...
Volgens mij moet de pompsnelheid echt naar boven, of moet ik heat pipes uit het systeem gaan halen 8)7
Maar je debiet per collector klopt wel weer qua verhouding. In mijn geval 4.8l/min in serie. in jouw geval 6l/min/serie en 6/3 = 2l/min/serie. Dus je debiet per collector klopt wel weer.

Als je temperaturen te hoog worden in de zomer zou dat inderdaad kunnen duiden op een te lage doorstroming. Ik vraag me trouwens af wat voor pomp je hebt als je zulke lage flows houdt, zelfs zonder flowbegrenzer?

In mijn systeem zit een standaard WILO pomp met 3 standen. Mijn hele collectorsysteem is uitgerust met 22mm koperen leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een Solesta leegloopsysteem.
Pompje is (volgens mij) een Laing DDC pompje met 5L/min (zonder tegendruk of verlies). Niet geweldig groot, maar wel zuinig in verbruik... Nu blijkt dit wel een beetje te klein te zijn ... :-(
Er is ook niets (elektronisch) te regelen: pompje draait, of niet, afhankelijk van collector- en opslagvattemperatuur. Het enige wat ik tot nu toe heb geprobeerd, is (tijdelijk) de stroombegrenzer er uit te halen, om zo een hoger debiet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een terugloopsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
mkleinman schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 21:46:
[...]

Standaard "regel" is ongeveer 0.1Liter vloeistof per buis per minuut. Ik heb 48 buizen in serie en mijn systeem draait nu op ongeveer 5L/min en dat bevalt erg goed. Met een modulatie van 60% op de pomp haal ik een dT van maximaal 15 graden. Omgerekend is dat ongeveer 2.5kW wat mijn collector op dat moment oplevert.

Met 60 buizen zou ik beginnen met 6l/min
Ik heb me daar ook al eens over gebogen, maar kwam er niet helemaal uit...

Je zou denken: langzaam pompen, dan kan de glycol lekker zijn warmte kwijt in de boiler. Beetje analoog aan cv-tuning. Waar komt die wijsheid van 0,1 l per heatpipe vandaan? (for the record: ik heb het vandaag toegepast, en ik heb een veel hogere delta T, maar ik vraag me af of dat een criterium is bij zonneboilers).

:?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:49:
[...]

Ik heb me daar ook al eens over gebogen, maar kwam er niet helemaal uit...

Je zou denken: langzaam pompen, dan kan de glycol lekker zijn warmte kwijt in de boiler. Beetje analoog aan cv-tuning. Waar komt die wijsheid van 0,1 l per heatpipe vandaan? (for the record: ik heb het vandaag toegepast, en ik heb een veel hogere delta T, maar ik vraag me af of dat een criterium is bij zonneboilers).

:?
Goede vraag! Ik heb het ooit ergens gevonden op een aantal websites. Ik moet gaan graven in mijn bookmarks om het te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zou je de pompsnelheid niet moeten regelen aan de hand van:
  • Type collector (vacuum geisoleerd?)
  • Temperatuur boiler vat onderin, waar collector spiraal zit
  • Temperatuur uitgang collector
  • Zoninstraling
  • Temperatuur en wind buiten
Ik heb er geen verstand van, maar misschien een soort MPP-tracker voor de zonneboiler-pomp :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 29-04-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op maandag 29 april 2013 @ 22:53:
Zou je de pompsnelheid niet moeten regelen aan de hand van:
  • Type collector (vacuum geisoleerd?)
  • Temperatuur boiler vat onderin, waar collector spiraal zit
  • Temperatuur uitgang collector
  • Zoninstraling
  • Temperatuur en wind buiten
Ik heb er geen verstand van, maar misschien een soort MPP-tracker voor de zonneboiler-pomp :+
True! Ik kan het verschil duidelijk merken met mijn modulerende pomp. Die moduleert dusdanig dat de dT ongeveer 12 graden blijft. Voordeel is dat de pomp minder stroom verbruikt, de pomp langer draait en voor mijn idee veel meer opbrengst.

0.1L was voor mij een goed uitgangspunt met mijn aan/uit settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Precies, het is een vuistregel en prima startpunt. Zaterdag 12 pijpen extra, dan gaan we weer experimenteren. Dat wil zeggen: varieren tussen de 3 en 5 liter per minuut.

Jij zegt dat jouw controller stuurt op dT van 12 graden? Die logica zal er niet voor Jan met de korte achternaam (Jan Kort?) inzitten.

Heb je cijfers voorhanden? Onze systemen zijn prima te vergelijken. Hoe varieert de dT?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op maandag 29 april 2013 @ 23:31:
Precies, het is een vuistregel en prima startpunt. Zaterdag 12 pijpen extra, dan gaan we weer experimenteren. Dat wil zeggen: varieren tussen de 3 en 5 liter per minuut.

Jij zegt dat jouw controller stuurt op dT van 12 graden? Die logica zal er niet voor Jan met de korte achternaam (Jan Kort?) inzitten.

Heb je cijfers voorhanden? Onze systemen zijn prima te vergelijken. Hoe varieert de dT?
Ik heb een bak vol met cijfers, ik weet alleen nog niet wat ik ermee aan moet. Ik heb vanaf oktober per dag een CSV file met alle toeters en bellen erop en eraan 8)7 .

de dT begint bij 8 graden en loopt daarna op tussen de 11 en 13 graden. Dat is instelbaar op de controller trouwens. Ik moet die instellingen nog een keer kritisch doorlezen. Ik zou zelfs liefst nog naar een iets hogere dT toe willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

martin(of iemand anders), heb jij ooit al eens de magnesium anode vervangen?
Draait hier nu 3 jaar en het lijkt me wel eens tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sander817 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:56:
Ik nog niet, ik moet hem ook nog een keer controleren. Ik moet alleen zelf nog steeds uitzoeken waar die exact in mijn boiler zit en hoe ik hem kan inspecteren en eventueel kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Vandaag was het dan zover: De installatie van mijn zonneboiler!

Om 8:30 stonden de mannen van Zon&zo op de stoep en kon het uitladen en naar boven sjouwen beginnen....

De dag vastgelegd in foto's:

De plaats waar het vat moet komen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Voor.jpg

Het vat (300L, Rivusol)):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Vat.jpg

De frames (ingekort van standaard lengte om uit te komen op 20 graden, ivm schaduwwerking op de panelen erachter):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Frames.jpg

Het eerste (HRSolar) paneel ligt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Paneel.jpg

Detail van de ballast (6 tegels per frame):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Ballast.jpg

De leidingen die naar binnen moeten (met links de panelen van de buurman...):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Leiding.jpg

Alles geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Installatie.jpg

Detail van de pompunit (Deltasol BS Plus regelunit):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Pompunit.jpg

De Deltasol DR2 datalogger:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Logger.jpg

Panelen ontdaan van hun jasjes:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Panelen.jpg

En hun achterkantje:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_Panelen2.jpg

Helaas was het al redelijk einde van de middag voordat ze klaar waren, dus het vat is nog niet verder gekomen dan 23 graden (bovenin). Morgen hopelijk doorstoken.... ;)

Ook de logging is leuk, heb nu live zicht op de temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/ZB_logging.JPG

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wow! Mooi verslag. 'k Ben vooral jaloers op je "live" meekijkoptie. Gaat die 4m2 aan collector de 300L wel goed genoeg opwarmen? Op mij komt het wat weinig over, maar dat kan aan mijn referentiekader liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Thanks Hans! Volgens de mannen van zon&zo wel. Bovendien zit er nog een elektrisch bij-verwarm element in, die ik indien nodig kan aanzetten (ik heb wat PV stroom over, en zou dit zo kunnen 'affakkelen' in de slechtere maanden).

Maar ik ga het de komende periode in de gaten houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Netjes!

Gaat de zonneboiler ook cv ondersteunen of enkel warm water?
De condensor is voor een warmtepomp? Ruimteverwarming/koeling
Wat is de reden geweest om voor een vlakke plaat te kiezen?
Sorry, ben gewoon benieuwd.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2013 23:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Enkel warm water. Ook voor wasmachine (nu met een mengkraan op 30 graden, later wellicht een hot-fill-device, maar die vind ik nog veuls te duur) en vaatwasser (rechtstreeks op de warmwaterkraan, dus max. 60 graden).

Vlakke plaat omdat er geen enkele door mij aangeschreven bedrijf met een goede offerte voor buizen kwam. Er is ook nauwelijks vergelijkingsmateriaal, maar wat ik vond, daar kwam HRSolar erg goed uit...

En: geen probleem om je nieuwsgierigheid te bevredigen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Staan wel lekker veel fotos op die website van je leverancier.
En ik zie dat ze ook in mijn woonplaats zitten. Bedankt voor alle info .

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo, de uitbreiding van de zonneboiler is een feit: van 36 naar 48 buizen op 200 L. Na installatie was de temp onderin 27 graden, vanavond om 18 uur een lekkere 68 graden onderin, bovenin nog 3 graden warmer. Dat doucht tóch een stuk lekkerder.

As we speak wordt het huis verwarmd met vanmiddag gebufferde zonnewarmte.

Ik moet de overbuurman nog even vragen of ik een plaatje van ons dak mag schieten vanuit zijn zolderraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan waren die wolken wel even lekker in de middag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Eerste dag draaien: Net de 60 graden niet gehaald. Na wat badderen en vaatwassen is de temperatuur onderin inmiddels nog maar 21 graden, bovenin nog een lekkere 56....

Hopelijk morgen lekker door stijgen naar +60 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:20:
dan waren die wolken wel even lekker in de middag
Nee, daar baalde ik stevig van. Je wilt toch eigenlijk meteen weten waartoe het systeem in staat is. Hoewel, dat kan je natuurlijk prima berekenen. Waarschijnlijk wordt er ongeveer 48/36 ste meer energie in de buffer gestopt.

@MasterMaceMichu: feli! Dit ga je heel leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met Hans met deze. Dit ga je geweldig vinden. De eerste keer douchen terwijl je weet dat je CV ketel NIET aan zal gaan. #priceless :)

Heb je ook CV ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

MikeWazowski

Look into my eye

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:35:
Gefeliciteerd, ziet er mooi uit!

Ook ik denk naast mijn PV-panelen al langere tijd over een zonneboilersysteem. Ik heb nog ruimte op mijn erker voor ik schat 2 collectoren. Om in lijn te blijven met mijn PV-panelen zal het ook een vlakke plaat worden. Ook ik kom aan een kleine hoek. Dat alles zal er dus voor zorg dragen dat het alleen warm water voorziening wordt, geen CV. Enige probleem bij mij is de locatie van de boiler, ik heb boven geen ruimte voor zo'n hoge. Ik moet nog het een en ander uitzoeken voor ik zover ben, maar het blijft wel kietelen hoor zo'n installatie.

Kan je aangeven wat het ongeveer gekost heeft incl installatie en hoeveel energie het oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:56:
afgelopen februari na 3 jaaronderhoud aan de boiler gedaan,( Nefit 2-110 ), de anode
was aan de bovenkant flink versleten, dit bevind zich boven in het vat waar de temperatuur het hoogst wordt.
ik laat hem nog een jaar zitten en dan is hij wel aan vervanging toe.
Gelijk heb ik de boiler gereinigd door hem goed door te spoelen en met een waterstofzuiger de kalkresten
eruit te zuigen, er kwam aardig wat kalk uit.
Voor magnesium anodes kan je het beste even op Ebay duitsland zoeken daar zijn ze een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@all above: Thanks. Moet nog even 'wennen', een aantal zaken zijn namelijk een beetje vreemd: Bij gebruik warm water is de straal uit de kraan een stuk zachter dan we gewend waren, de CV slaat nog steeds aan en gaat stoken, ook nu het water bovenin de ketel warmer dan 60 graden is (kan dat wellicht met de 'Eco-stand' van het warme water te maken hebben en zou hij op 'Comfort' moeten staan?), de vaatwasser krijgt koud water ipv warm (zou ook kunnen zijn dat het lang duurt voordat de leiding -zo'n 8 meter- zijn koude water kwijt is en er warm boiler water komt) en het duurt lang voordat er warm water is, terwijl dat mi juist heel snel zou moeten zijn....

Even alles doorgemaild aan de leverancier, die komt er morgen op terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:33:
[...]

afgelopen februari na 3 jaaronderhoud aan de boiler gedaan,( Nefit 2-110 ), de anode
was aan de bovenkant flink versleten, dit bevind zich boven in het vat waar de temperatuur het hoogst wordt.
ik laat hem nog een jaar zitten en dan is hij wel aan vervanging toe.
Gelijk heb ik de boiler gereinigd door hem goed door te spoelen en met een waterstofzuiger de kalkresten
eruit te zuigen, er kwam aardig wat kalk uit.
Voor magnesium anodes kan je het beste even op Ebay duitsland zoeken daar zijn ze een stuk voordeliger.
Heb je een link op Ebay voor het type van de Nefit 2-110? Misschien ook maar vast bestellen. Mijn boiler is komende augustus 4 jaar in bedrijf. Mooi klusje voor de winter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

MikeWazowski

Look into my eye

MasterMaceMichu schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:47:
@all above: Thanks. .... de vaatwasser krijgt koud water ipv warm (zou ook kunnen zijn dat het lang duurt voordat de leiding -zo'n 8 meter- zijn koude water kwijt is en er warm boiler water komt) en het duurt lang voordat er warm water is, terwijl dat mi juist heel snel zou moeten zijn....
Dat lijkt me inherent aan het systeem, omdat de boiler nu eenmaal niet direct naast je vaatwasser en kraan staat - dus vanwege de leidinglengte zoals je zelf aangeeft? Als dat anders is / kan zijn, dan ben ik erg benieuwd hoe, muv een close-in boiler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MikeWazowski schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:55:
[...]

Dat lijkt me inherent aan het systeem, omdat de boiler nu eenmaal niet direct naast je vaatwasser en kraan staat - dus vanwege de leidinglengte zoals je zelf aangeeft? Als dat anders is / kan zijn, dan ben ik erg benieuwd hoe, muv een close-in boiler...
Voor lange leideingen met warm water moet je altijd een dunnen pijp 12 of 10 mm gebruiken. Dan zit er maar weinig koud water in en is het warme water sneller bij de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik de correx anode die hoef je niet te vervangen

@hans lekker warm boilertje ? hier heb ik een stoomketel (93c in de top)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
'k Ben erg blij met de extra pijpen. Vanmiddag even een douche gepikt na een retourtje schoonouders, toen was de boiler dik 70 graden. Vanochtend was dat nog 28 graden en er is in de tussentijd nog een was gedraaid en er zijn twee van het andere geslacht onder de douche gesprongen.

Ja, ik denk dat de uitbreiding naar 48 buizen wel werkt....Morgen wordt helemaal lachen: geen wind, 20 graden en veel, heel veel zon.

Wat vooral opviel: mijn installateur was met twee uurtjes weer weg! Supersimpel. Collectortje vastzetten, leidingen verle(n)g(g)en, buizen indraaien en wachten tot de zon naar ZW draait.

edit:
93 graden!! WTF? Heb je de keukenboiler al uitgezet?

[ Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 05-05-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, die boiler blijft aanstaan zo heb ik turbo start vanaf 45c, en snelle start van de cv indien nodig.
de gasketel ben ik nu de baas, die doet echt helemaal niets meer, ook tijdens de koude april
ik saldeer me helemaal scheel zo, en douche smorgens, met wtw en boilertje maak ik zo een goede dagstart.
/me word daar happy van

boiler top max is hier trouwens 95c

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:35:
Bij mij staat de vlakkeplaat veel stijler. Waarom bij jou zo'n lage hoek?
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:42:
boiler top max is hier trouwens 95c
Hier 71 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
For the record: vanochtend begonnen met een druk van 0 bar :( , top 54 graden, beneden 35 graden. Even kijken wat -ie doet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:25:
For the record: vanochtend begonnen met een druk van 0 bar :( , top 54 graden, beneden 35 graden. Even kijken wat -ie doet vandaag.
Dat is niet goed, ergens een lek? Die installateur was ook zo snel weg...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dit is vaag gedrag van het systeem; had ik in augustus ook. Gisteren begonnen op een halve bar, daarna loopt -ie ontspannen op naar 2,5 bar. Toen ik gisteren ging slapen nog steeds 2,5 bar en vanochtend weer een halve bar. Even de ontluchter op de pompunit opengedraaid, pffft, en toen 0 bar.

De ontluchter bij de collectoren staat nog open, dat laat ik een paar dagen zo.

Ik zou verwachten dat -in geval van een lek- de boel leegloopt bij hogere druk. Er hoeft ook maar een paar cc bij om de druk op te voeren naar 1,5 bar. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:48:
Dit is vaag gedrag van het systeem; had ik in augustus ook. Gisteren begonnen op een halve bar, daarna loopt -ie ontspannen op naar 2,5 bar. Toen ik gisteren ging slapen nog steeds 2,5 bar en vanochtend weer een halve bar. Even de ontluchter op de pompunit opengedraaid, pffft, en toen 0 bar.

De ontluchter bij de collectoren staat nog open, dat laat ik een paar dagen zo.

Ik zou verwachten dat -in geval van een lek- de boel leegloopt bij hogere druk. Er hoeft ook maar een paar cc bij om de druk op te voeren naar 1,5 bar. :?
Dat lijkt een gevalletje defect expansie vat .......Daar moet een 9 liter expansie ruimte in zitten ....
Mogelijk kan je hem oppompen? Nu maar hopen dat je een afsluiter op je tussen vat en installatie hebt ...... Zo niet? direct installeren bij vervanging van het vat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Over dat expansievat hebben we het eerder gehad.....

Hoe kan ik ook alweer controleren of dat ding goed werkt? En hoe kom je bij 9 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik ben ook nog steeds aan het plannen en denken over de configuratie ...
Nu bedacht ik het volgende :

Bij de hout kachel zit een mengklep (Anti-condensklep) en een pomp die het water in de kachel laat circuleren tot dat het minimaal 70-80 graden is. Dan gaat hij open, het water naar het buffervat / boiler is dus altijd minimaal 70 graden. Dit gaat met 1 pomp.
Voorbeeld schema
Afbeeldingslocatie: http://www.houtencvkachel.nl/imgsec_nl/82/anti%20condens%20klep%20caleffi_.jpg

Kan ik dat ook niet doen voor de zonnecollector (planning van 96 heatpipes) zodat er een opwaardering van de temperatuur plaatsvind voordat het de boiler/buffer bereikt? Dan laden we de vaten alleen maar met temperaturen boven de 70 graden.

Nadelen:
1) De warmte afgifte van de zonne-collectoren zal iets minder hoog rendement hebben door dat het circulerend glycol een hogere temperatuur heeft. Maar met vacuüm buizen lijkt me dat geen bezwaar.
2) Meer (duurder) onderdelen.

Voordelen:
1) De afgifte in de buffer / boiler lijkt me wel veel beter door de hoge temperatuur.
2) Rustiger laden (pomp snelheid minder belangrijk)
3) Hogere temperatuur bovenin de boiler / buffer => minder bij verwarmen.

Ik heb in het buffervat geen spiraal, maar gaat het direct de buffer in via een platen warmtewisselaar. Dit staat weer in serie met de spiraal in de warm water boiler.

Conclusie:
Heeft dit zin ? of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Je ziet niets over het hoofd.
Alleen kun je tegenwoordig voor een normaal bedrag, een pomp langzamer en sneller laten pompen om een bepaalde delta T of zoals jij wil een minimale temperatuur te behalen.

Voor zonnecollectoren zou ik persoonlijk voor een delta T sturing gaan. De houtkachel noemt het niet voor niets een anticondens regeling en niet een efficiëntie regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:14:
Over dat expansievat hebben we het eerder gehad.....
Hoe kan ik ook alweer controleren of dat ding goed werkt? En hoe kom je bij 9 liter?
Ik denk dat je een 18 liter expansie vat hebt op de glycol?
In normaal toestand is de helft daarvan lucht, 9 liter... je kan dus 9 liter expanderen of krimpen zonder dat de druk sterk varieert.

Controleren kan alleen als je hem er af haalt. Normaal zal je het rubber membraan door de opening zien. Maar als hij dan vol glycol zit ......
Maar via het ventiel onderin kan je lucht bij pompen, tot iets van 1.5 bar, als die lucht er door de ontluchter weer uit komt is het ook niet goed.
Anders gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mafketel schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:20:
Je ziet niets over het hoofd.
Alleen kun je tegenwoordig voor een normaal bedrag, een pomp langzamer en sneller laten pompen om een bepaalde delta T of zoals jij wil een minimale temperatuur te behalen.

Voor zonnecollectoren zou ik persoonlijk voor een delta T sturing gaan. De houtkachel noemt het niet voor niets een anticondens regeling en niet een efficiëntie regeling
Dan wil ik dus een hoge delta T ... mmm ja dat kan ook, lage flow, hogere temperatuur.

Ik zat naar controllers te kijken een SR1168 heeft de mogelijkheid tot het moduleren van een pomp, de SR1188 alleen aan/uit pomp sturing (als ik het goed heb gelezen)
Ze hebben wel lekker veel sensor aansluitingen en logging mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je een 18 liter expansie vat hebt op de glycol?
In normaal toestand is de helft daarvan lucht, 9 liter... je kan dus 9 liter expanderen of krimpen zonder dat de druk sterk varieert.

Controleren kan alleen als je hem er af haalt. Normaal zal je het rubber membraan door de opening zien. Maar als hij dan vol glycol zit ......
Maar via het ventiel onderin kan je lucht bij pompen, tot iets van 1.5 bar, als die lucht er door de ontluchter weer uit komt is het ook niet goed.
Anders gewoon vervangen.
Het vat is niet zo heel groot, dus ik denk dat we een 9L variant hebben hangen. Ik ga er proberen wat lucht bij te pompen. Stomme vraag misschien: is dat een autoventiel? En moet -ie los? (heb ik niet zo'n frisse ervaring mee...)

En ik zou graag willen dat ik je tekening van inhoudelijk commentaar kan voorzien, maar ik ben op dat gebied een relatieve leek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:46:
[...]

Het vat is niet zo heel groot, dus ik denk dat we een 9L variant hebben hangen. Ik ga er proberen wat lucht bij te pompen. Stomme vraag misschien: is dat een autoventiel? En moet -ie los? (heb ik niet zo'n frisse ervaring mee...)

En ik zou graag willen dat ik je tekening van inhoudelijk commentaar kan voorzien, maar ik ben op dat gebied een relatieve leek....
Dat ventiel is een standaard autoventiel. Met zo'n pennetje er in. Je moet niets los draaien (alleen een plastic dopje er af).
Als je hem iets indrukt moet er wat lucht uit komen, dan heeft het zin hem op te pompen. Als er iets anders (glycol) uit komt is hij stuk. De levensduur van een expansievat is iets van 4 jaar .... Zeker als hij erg warm wordt (Moet ergens in de retour zitten ivm temperatuur).
Als je hem gaat vervangen moet het circuit wel echt leeg zijn, anders wordt het een zooitje ... ook de glycol uit het expansie vat laten lopen, kan je weer gebruiken.

Ik weet er ook niet echt veel van vandaar de vraag ..... het is ook niet mijn tekening :)
Leek me handig als de temperatuur met een simpele mechanische regeling hoog blijft.
Welke controller heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:24:
[...]

Dan wil ik dus een hoge delta T ... mmm ja dat kan ook, lage flow, hogere temperatuur.

Ik zat naar controllers te kijken een SR1168 heeft de mogelijkheid tot het moduleren van een pomp, de SR1188 alleen aan/uit pomp sturing (als ik het goed heb gelezen)
Ze hebben wel lekker veel sensor aansluitingen en logging mogelijkheid.
Ik heb nu sinds oktober een SR1186, in 1 woord een geweldige controller. Je kan elke poep en een scheet instellen. Het realtime loggen is een stukje lastiger. De goede drivers aan de praat krijgen is al een vak apart.

De software zelf is tja, simpel, en logt maar een klein deel in een access MDB file. En naar verloop van tijd wordt de app steeds langzamer. Ik moet nog even kijken maar ik vermeod dat er in de MDB een aantal indexen missen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de Bosch B-Sol 100 controller. Zat 3 jaar geleden bij onze 1e zonneboiler. Is redelijk simpel dingetje: sensor aansluitingen voor boilertemp onder, boilertemp boven en collectortemp. 230V aansluiting voor pomp; die dan overigens wel met PWM op het gewenste toerental gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:36:
[...]
Ik heb nu sinds oktober een SR1186, in 1 woord een geweldige controller. Je kan elke poep en een scheet instellen. Het realtime loggen is een stukje lastiger. De goede drivers aan de praat krijgen is al een vak apart.

De software zelf is tja, simpel, en logt maar een klein deel in een access MDB file. En naar verloop van tijd wordt de app steeds langzamer. Ik moet nog even kijken maar ik vermeod dat er in de MDB een aantal indexen missen }:O
Bedoel je een SR1168 ?? de SR1186 kan ik met Google niets over vinden ..... ( PS ik draai ook geregeld getallen en letters om :) als geod / goed en vermeod en vermoed 3x moeten typen ....)
Die controller houd toch ook een file bij op de SD kaart ? kan je die gebruiken voor de lange termijn log data.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-05-2013 11:49 . Reden: typo :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:41:
Ik heb de Bosch B-Sol 100 controller. Zat 3 jaar geleden bij onze 1e zonneboiler. Is redelijk simpel dingetje: sensor aansluitingen voor boilertemp onder, boilertemp boven en collectortemp. 230V aansluiting voor pomp; die dan overigens wel met PWM op het gewenste toerental gehouden wordt.
Lekker simpel is niet verkeerd.

Omdta ik straks 2 vaten heb wil ik meer sensors, en loggen vind ik belangrijk, kan ik zien of het allemaal goed werkt ..... en kan ik ook wat tweaken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:46:
[...]

Bedoel je een SR1168 ?? de SR1186 kan ik met Google niets over vinden ..... ( PS ik draai ook geregeld getallen en letters om :) als geod / goed en vermeod en vermoed 3x moeten typen ....)
Die controller houd toch ook een file bij op de SD kaart ? kan je die gebruiken voor de lange termijn log data.
Oei, ik begin nu zelf te twijfelen. Ik heb even gekeken het is inderdaad de SR1168. ik had twee cijfers omgedraaid.

Ik heb er een 4GB SD kaartje inzitten en ik lees hem realtime uit met mijn servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:25:
Zo, net thuis en even boven gespiekt: 83 in de top, 80 onderin. En we zijn nog niet klaar: de collectoren geven ongeveer 90 graden aan. Wat me alleen een beetje zorgen baart: de analoge thermometer op de boiler zelf geeft al dik 90 graden aan.

Het expansievat is een 18L variant van Reflex. Ik durfde nu het autoventiel niet in te prikken, omdat het glycol zo heet is. Morgen even een kleine check en dan oppompen met de racefietspomp; die heeft een manometer. Of ik pomp net zo lang totdat de manometer op het pompstation op 1.5 staat, dat kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:40:
[...]

Zo, net thuis en even boven gespiekt: 83 in de top, 80 onderin. En we zijn nog niet klaar: de collectoren geven ongeveer 90 graden aan. Wat me alleen een beetje zorgen baart: de analoge thermometer op de boiler zelf geeft al dik 90 graden aan.

Het expansievat is een 18L variant van Reflex. Ik durfde nu het autoventiel niet in te prikken, omdat het glycol zo heet is. Morgen even een kleine check en dan oppompen met de racefietspomp; die heeft een manometer. Of ik pomp net zo lang totdat de manometer op het pompstation op 1.5 staat, dat kan toch ook?
Expansievaten zijn wel gevuld met stikstof, dan gaat het rubber langer mee. Denk overigens dat je lucht in de leidingen hebt (gehad). Hoe heeft de installateur gevuld?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Waarom denk je dat, als ik vragen mag (en volgens mij mag ik dat ;) )
Vullen hebben we samen gedaan met een boormachinepomp. Eerst even spoelen, toen langzaam gevuld. De ontluchter op het dak deed het prima, aldus een getuige.

Tóch klinkt dat verhaal van WoudseHoeve best wel plausibel en komt het ook overeen met de verhalen op het internet. Koel systeem => lage druk, warm systeem => flink hoge(re) druk. Morgenochtend, als het systeem is afgekoeld, ga ik even testen.

BTW: in lucht zit toch ook veel stikstof? Het vat hangt al bijna drie jaar, geen idee wat de levensduur van zo'n ding is....

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 06-05-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:54:
Waarom denk je dat, als ik vragen mag (en volgens mij mag ik dat ;) )
Vullen hebben we samen gedaan met een boormachinepomp. Eerst even spoelen, toen langzaam gevuld. De ontluchter op het dak deed het prima, aldus een getuige.

Tóch klinkt dat verhaal van WoudseHoeve best wel plausibel en komt het ook overeen met de verhalen op het internet. Koel systeem => lage druk, warm systeem => flink hoge(re) druk. Morgenochtend, als het systeem is afgekoeld, ga ik even testen.

BTW: in lucht zit toch ook veel stikstof? Het vat hangt al bijna drie jaar, geen idee wat de levensduur van zo'n ding is....
Een systeem dat niet helemaal leeg is vult lastiger dan een fabrieksnieuw systeem en met het vullen duw je de lucht gewoon voor de vloeistof uit.

Manier van vullen vroeg ik, omdat mijn systeem destijds gevuld is met een echte solarpomp. Maar dat ging met zo'n noodvaart dat ik bang was dat het toen nog nieuwe expansievat direct de geest zou geven.

Expansievat verliest niet zomaar druk. Als het membraan lek is, krijg je direct water/glycol als je het ventiel even indrukt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
<leekmodus>
Dit fenomeen speelt sinds de overgang naar de buizencollector. Als de hoeveelheid glycol in de buizencollector toeneemt, zal toch de druk op het expansievat ook toenemen? Misschien moet -ie een klein beetje meer tegendruk geven.
</leekmodus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:16:
<leekmodus>
Dit fenomeen speelt sinds de overgang naar de buizencollector. Als de hoeveelheid glycol in de buizencollector toeneemt, zal toch de druk op het expansievat ook toenemen? Misschien moet -ie een klein beetje meer tegendruk geven.
</leekmodus>
Is dat zo? Heeft je nieuwe heatpipecollector een grotere inhoud? Denk dat het wel meevalt. Zal meer te maken hebben met de grotere ruimte in de manifolds. Die zijn ø 28 mm of meer. Daar kan zich dus ook meer lucht ophopen.Afbeeldingslocatie: http://www.solar2all.com/homepagesolar2all/manifold.jpgIn een vlakkeplaatcollector zit alleen maar een koperbuis met overal dezelfde diameter. Daar blaas je de lucht veel eenvoudiger weg richting ontluchter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
PcDealer schreef op maandag 06 mei 2013 @ 01:21:
[...]

Bij mij staat de vlakkeplaat veel stijler. Waarom bij jou zo'n lage hoek?
[...]
Omdat een steilere hoek bij mij zorgt voor schaduwval (vnl. in de winter) op de zonnepanelen die op een meter of 4,5 erachter staan.....En dat wil je dan ook weer niet.
Ik had uitgerekend dat ze op max 22,5 graden konden staan, maar nu staan ze op bijna 18 graden....Komt komende week dus nog een rubberen mat onder de achterkant, zodat de hoek beter uitkomt.

Momenteel 66,3 graden onder EN boven in het vat...lekker hoor....

Merk alleen dat er veel minder druk op het warme water nu staat (ben een CW5 combi ketel gewend), dus daar wil ik eigenlijk wel wat aan doen.....Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:37:
[...]

Is dat zo? Heeft je nieuwe heatpipecollector een grotere inhoud? Denk dat het wel meevalt. Zal meer te maken hebben met de grotere ruimte in de manifolds. Die zijn ø 28 mm of meer. Daar kan zich dus ook meer lucht ophopen.[afbeelding]In een vlakkeplaatcollector zit alleen maar een koperbuis met overal dezelfde diameter. Daar blaas je de lucht veel eenvoudiger weg richting ontluchter.
Stel dat je gelijk hebt (wat natuurlijk heel goed mogelijk is), wat is dan de geeigende methode om die lucht daar weg te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Systeem goed op druk houden en geduld. Het is de vorige keer toch ook goed gekomen? Je kan eventueel de flow en de pomp maximaal zetten, dan worden de luchtbellen eenvoudiger meegesleurd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:06:
[...]

Stel dat je gelijk hebt (wat natuurlijk heel goed mogelijk is), wat is dan de geeigende methode om die lucht daar weg te krijgen?
Als er lucht in zou zitten heb je juis nog minder druk verschillen. (die lucht werkt dan ook als expansievat)
Tenzij er iedere nacht weer lucht uit de automatische ontluchter ontsnapt en je dus weer wat moet bij vullen.....

Je kan de pomp even snel laten draaien, dan weer even uit, weer snel laten draaien, enz. Dta doet mijn atag een kwartier lang als ik de stekker er in steek.

90 graden Glycol moet je wel mee opassen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb wel eens 140 graden glycol gehad....

Ik heb een aardig lijstje voor morgen:
- kleppen af en toe smoren bij vol pompvermogen
- expansievat controleren en evt oppompen
- bijvullen

En dan komt Guus ook nog langs voor de zonnestroominstallatie; dat wordt morgen geen topopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Update;
- expansievat zegt "PFT" als je op het ventiel drukt en geen "drup"=> expansievat iig niet kaduuk.
- manometer op het pompstation is keurig op 0,5 bar gestart vanochtend, om 10 uur opgelopen tot 2.2 bar.

Ik overweeg om wat lucht in het expansievat te pompen.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 07-05-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:29:
Update;
- expansievat zegt "PFT" als je op het ventiel drukt en geen "drup"=> expansievat iig niet kaduuk.
- manometer op het pompstation is keurig op 0,5 bar gestart vanochtend, om 10 uur opgelopen tot 2.2 bar.

Heb je de pompunit van de bosch? Is dat een circulatiepomp in een zwarte isolatie omhulling en zit je pomp met een steker in de controller? Maak eens een foto met en zonder kap. Die druk loopt veel te snel op, dat kan niet van vloeistof zijn, die zet niet zoveel uit volgens mij.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zijn trouwens de vacuumbuizen van de verschillende leveranciers universeel qua maten? Dus ook de kop die in de manifold bovenin verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:05:
[...]

Heb je de pompunit van de bosch? Is dat een circulatiepomp in een zwarte isolatie omhulling en zit je pomp met een steker in de controller? Maak eens een foto met en zonder kap. Die druk loopt veel te snel op, dat kan niet van vloeistof zijn, die zet niet zoveel uit volgens mij.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/zonnepomp.jpg

Kastje:
http://members.quicknet.n...tes/tweakers/pompkast.jpg

De pomp zit met draadklemmen aan de controller vast, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmm net gekeken op het dak. Ik heb nog ongeveer 120 tot 140cm over naast de collector. Als ik alles opschuif zou ik nog 10 tot 12 of misschien zelfs 15 buizen extra kwijt kunnen.

Tjemig. het blijft besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:07:
Hmm net gekeken op het dak. Ik heb nog ongeveer 120 tot 140cm over naast de collector. Als ik alles opschuif zou ik nog 10 tot 12 of misschien zelfs 15 buizen extra kwijt kunnen.

Tjemig. het blijft besmettelijk.
Heb je nog ruimte over ???? schande ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:05:
[...]

MMMmmm denk je dat de pomp druk de druk verhoging veroorzaakt ? Zouden de HeatPipe manifolds zoveel weerstand geven ? Of draait de pomp te snel?

Testen door het uit zetten van de pomp als de druk weer hoog is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:29:
Update;

Was dat "pfft" bij hoge of lage druk ? Als hij bij 0.5 bar bijna op zijn eind is dan zal hij bij slechts iets uitzetten van de vloeistof al niet goed meer werken. Maar dan zou oppompen een idee zijn. Als het bij hoge druk was dan is het vat goed lijkt me, in ieder geval niet lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:08:
[...]

Heb je nog ruimte over ???? schande ! :)
Yep, inderdaad nog ruimte, had niet verwacht zoveel. Ik heb links naast de collector en de zonnepanelen ruim 1 dakpan en rechts zelfs 3,5e dakpan. Een dakpan is 30cm breed zichtbaar. Dus 4,5*30= 135cm. De hoekpan werkt niet heel lekker maar er is dus nog ruimte beschikbaar.

Alleen is de WAF errug laag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:10:
[...]

MMMmmm denk je dat de pomp druk de druk verhoging veroorzaakt ? Zouden de HeatPipe manifolds zoveel weerstand geven ? Of draait de pomp te snel?

Testen door het uit zetten van de pomp als de druk weer hoog is....
Nee, ik denk lucht in de manifolds. Zaak is om die lucht in circulatie te krijgen. Dus pomp maximaal draaien (drie standenschakelaar op de pomp?) en flow (debiet)regelaar helemaal open, zodat de lucht uiteindelijk weer bij de ontluchter komt.
mkleinman schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:18:
[...]

Alleen is de WAF errug laag denk ik.
Kom van dat dak af, waarschuw je niet meer
nee,nee,nee,nee van dat dak af

[ Voor 44% gewijzigd door ericplan op 07-05-2013 14:21 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De "pft" was bij lage druk, vanochtend om een uur of 8. Bij hoge druk durfde ik dat niet, stel je voor dat -ie wel lek is en dan spuit er glycol van 70 graden richting mijn ogen.

@Woudsehoeve: pomp uit en dan kijken of de druk rap zakt?
@ericplan: ik ga de flow maximaal zetten en de pomp op standje 2 (=max)

Jullie kunnen natuurlijk ook beiden gelijk hebben...

Ontzettend bedankt voor jullie hulp, overigens.

@mkleinman: doen, doen, doen. 12 pijpen is 1 meter. Johan heeft ook collectoren van 20 pijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geinig...Vanochtend: druk op 1.7, top 68, beneden 20. Even douchen: temp beneden 17, boven 45. En voilà: druk zakt naar 0,5. Ik ga niet bijvullen, maar kijken hoe het zich vandaag weer ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:48:
Geinig...Vanochtend: druk op 1.7, top 68, beneden 20. Even douchen: temp beneden 17, boven 45. En voilà: druk zakt naar 0,5. Ik ga niet bijvullen, maar kijken hoe het zich vandaag weer ontwikkelt.
Heel apart, mijn druk staat al jaren op 1.2bar wanneer de pomp niet draait en dit loopt op naar 1,5bar wanneer de pomp zijn werk doet. En dit ongeacht van de temperatuur van mijn Glycol of mijn boilertemperatuur. Zelfs als mijn boiler 90 graden is.

Waar zit je expansievat? Die van mij zit een mooi stuk weg van het circuit zelf. Hij gaat via twee 45 graden bochten achter het vat langs naar de muur. Zit zeker 150cm ruimte tussen het actieve circuit en het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:48:
Ook dat klinkt naar lucht. Ik meen me een foto te herinneren waarin je kon zien dat de één manifold een beetje scheef zat? Kamelenrug op het dak? Zit je ontluchter echt op het hoogste punt?
Ik ken de situatie van mijn CV, die was ook bijzonder moeilijk te vullen en te ontluchten. Daar gaan in zo'n situatie alle radiatoren dicht op de laatste in de keten na, pomp op drie en dan aanzetten. De stroming wordt dan zo sterk dat alle lucht meegesleurd wordt. Sinds enige tijd heb ik een automatische ontluchter bijgeplaatst op het probleempunt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Net terug uit Harderwijk (ja, zeeleeuwen enzo) en de druk is weer keurig 2.5. Ik maak me er niet druk om; vind het alleen maar bar interessant.
Expansievat zit op 1 meter van het pomp/vulstation; ietsje lager. Ik zou morgen nog kunnen proberen om met de boormachinevulpomp een flinke flow te creeren; kijken wat er gebeurt.

4 VWO natuurkunde is wel een heel tijd terug...Hoe zat het ook alweer met druk?
Als er lucht in een evt kamelenrug zit, en de temp van de vloeistof loopt op, hoe kan de druk van het systeem als totaal dan oplopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:53:
Net terug uit Harderwijk (ja, zeeleeuwen enzo) en de druk is weer keurig 2.5. Ik maak me er niet druk om; vind het alleen maar bar interessant.
Expansievat zit op 1 meter van het pomp/vulstation; ietsje lager. Ik zou morgen nog kunnen proberen om met de boormachinevulpomp een flinke flow te creeren; kijken wat er gebeurt.

4 VWO natuurkunde is wel een heel tijd terug...Hoe zat het ook alweer met druk?
Als er lucht in een evt kamelenrug zit, en de temp van de vloeistof loopt op, hoe kan de druk van het systeem als totaal dan oplopen? :?
De lucht bovenin neemt de temperatuur aan van de vloeistof. Maar lucht zet veel sterker uit onder invloed van temperatuur dan vloeistof. En krimpt ook veel sterker. Dat zag je aan het douchen vanochtend.
Dat met die boormachinepomp zou ik achterwege laten. Hoop werk met weinig resultaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nou, het is een klusje van niets hoor. Ik kan alleen met de boorpomp een veel hogere flow genereren dan met de pomp. De zonnepomp komt op max 7l /min, de boorpomp komt op 50 l/min (moet de boor wel ietsje sneller draaien denk ik).
Laat ik het zo zeggen: baat het niet, dan schaadt het in dit geval ook niet.

Als je gelijk hebt ligt de luchtbel in ieder geval heel stabiel op één bepaalde plek. Ik zie de flowmeter echt niet fluctueren, hetgeen je wél verwacht als de luchtbellen door het hele systeem verspreid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Die luchtbel ligt stabiel op het hoogste punt van je installatie. En die hogere flow met de boormachinepomp haal je natuurlijk alleen maar als je de doorstroombegrenzer omzeilt. Je zou kunnen kijken of je de flowrichting kan veranderen? Dan is die lucht eerder bij de automatische ontluchter. Je hebt trouwens DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dat van die doorstroombegrenzer is een goeie van je....Ach, ik zie het wel. Ik kan idd beide kanten op. De ontluchter zit overigens aan de hete kant van de collectoren.

edit: plaatje van de boorpomp:
http://www.handig.nl/prod...mp-2200.html#.UYqaEsqQkTo

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 08-05-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
En een fotootje hoe het was voor de uitbreiding. Hoogste punt moet wel tussen de twee manifolds liggen. In ieder geval niet bij de ontluchter.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s7MuLOZmkukZpQQ0Fl4rLz02/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 08-05-2013 21:10 . Reden: foto geëdit ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Op deze foto lijkt het verschrikkelijk inderdaad. Het is echter optisch bedrog omdat de buizen scheeflagen; die heb ik een paar maandjes terug rechtgeschoven. Nu ziet het er best puik uit.
Ik heb net nog even gekeken, maar met mijn timmermansoog kon ik geen camelback ontdekken.

nu lijkt het miscchien dat ik vreselijk eigenwijs ben (hetgeen ook zo is) en je raad niet serieus neem of op waarde schat. Niets is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Trek voor de grap met photoshop oid een dunne lijn over de bovenrand van de manifolds. Dan zal je zien dat het bij de groene pijl hoger ligt. Op deze foto is het op mijn beeldscherm goed te zien.

Ik ben ook volhardend

En als het nu anders is zal je me met een nieuwe foto moeten overtuigen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee-hee!
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/collectorrecht.jpg

maar het maakt niet (meer) uit. Die lucht moet daar weg.

[ Voor 23% gewijzigd door hansdegit op 08-05-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:12:
Op deze foto lijkt het verschrikkelijk inderdaad. Het is echter optisch bedrog omdat de buizen scheeflagen; die heb ik een paar maandjes terug rechtgeschoven. Nu ziet het er best puik uit.
Ik heb net nog even gekeken, maar met mijn timmermansoog kon ik geen camelback ontdekken.

nu lijkt het miscchien dat ik vreselijk eigenwijs ben (hetgeen ook zo is) en je raad niet serieus neem of op waarde schat. Niets is minder waar.
/kroegpraat
als je een cameltoe spot.... nou ja laat maar ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ook dat kan ik scherp waarnemen. Ik vond 'em zelf te makkelijk en had de opmerking dus maar niet geplaatst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoooow wat is tie heet hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je moet meer douchen!
maar met zo'n WTW zet dat ook geen zoden aan de dijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Buizen eraf en panelen erop, dan loopt de meter tenminste nog (sneller) terug >:)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
.dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door waldorf op 10-05-2013 14:48 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.