ben er al lang achter dat niet iedereen op tweakers in de automatisering werkt.
dus ik doe het quoten wel.

Het is altijd wenselijk om je systeem zo te ontwerpen dat er zelden tot nooit een stagnatie kan optreden. Ik pleit ervoor om altijd een groter vat te nemen dan dat de collector volledig kan opwarmen. 30 vacuumbuizen (standaard collector kwaliteit, Shentai, Sunrain, Rivus... enz enz) op 250 tot 300 liter is een mooie configuratie. Echter voor veel mensen is dit niet genoeg omdat deze ten allentijde 90 tot 95 graden willen in de boiler.
Als vuistregel hanteer ik 1 vlakke plaat (netto 1,8m2) per 100 liter of 10 vacuumbuizen per 80 a 100 liter. Meer mag altijd en de meeste mensen willen dit ook, echter bestaat de kans dat je investering om 13:30uur in de middag niets meer doet omdat deze stagneerd kortom hij brengt dan niets meer op, maar kost je wel meer dan een minder krachtig systeem.
heb je wel eens een grens bereikt?
b.v 1x vlakke plaat (klein plaatje) met een 1000 liter boiler?
(dus een te grote boiler met een te kleine collector)
is er eigenlijk wel een grens aan een te grote boiler?
het duurt alleen maar langer voor dat hij warm is, maar warm word hij wel.
(natuurlijk uitgaand van dat er geen warmte uit de boiler word gehaald, dat is natuurlijk altijd beperkt door de collector)
Aan een hoge temperatuur in de boiler kleven meer nadelen dan voordelen, natuurlijk heb je lekker heet water, echter de levensduur van de boiler word aanzienlijk verkort. Als je een rvs boiler hebt zul je denken "echt niet je l*lt uit je nek" maar de levensduur van de isolatie word significant verkort deze verpoederd gewoonweg door de te lange hoge temperatuur. Economisch gezien op de lange duur is dit niet wenselijk.
Het is altijd de afweging maken wat wil je er mee sanitair water opwarmen of sanitair en cv ondersteunen bij het laatste moet je weer uitkijken dat je je systeem niet te groot configureerd omdat deze dan voor de zomer weer te groot is (voor de mensen zonder zwembad die de overtollige warmte niet kunnen afvoeren)
ben net terug uit Griekenland (geprobeert daar de economie weer wat te steunen(vakantie)), en daar ligt op ieder huis een zonneboiler.
meestal een zuid Europees systeem.
wat mij daar opviel was dat veel collectors gewoon verbrand waren.
maar ja de griekse zon zal wel wat feller zijn als hier.
en de opslagvaten waren maar een +/-100 liter.
en de collectors deden daar gewoon verbranden.
(geen idee wat de isolatie van die vatten doen.)
Kortom om een heel lang verhaal kort te maken. Jouw 3 punten ben ik helemaal mee eens, dit is gebaseerd op ervaring maar ook een groot gedeelte op gevoel en economisch oogpunt (lees je portemonnee)
gelukkig heb ik een gezond verstand en vind ik 1m3 aan gas geen 0,65 euro, maar meer iets van 2,50 euro de m3.
dus economisch is geen uitgangs-punt voor mij. (betaalbaar houden is helaas wel belangrijk, de geld boom in de tuin doet het slecht in dit klimaat.)
NielsTn schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:52:
in aanvulling op Zizon's input,
de grootste klappen qua besparing haal je uit het vermijden van gasverbruik voor centrale verwarming.
Dus dimensioneer je CV keten op (Z)LTV, groot buffervat en een zo groot mogelijk collectorvlak (najaar=korte dagen, laagstaande zon) die zo steil mogelijk staat opgesteld.
ben je al ruim voor geweest niels.
heb zitten testen van het najaar in het begin van het stook seizoen.
ik red het dan met gemak met 40 graden water in mijn c.v.
daar krijg ik het huis al warm mee met gemak.
lang leven vloerverwarming.
(alleen jammer dat ik geen steil richting zuid kan doen met mijn huis.
ik heb er geen plek voor.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)