Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.203 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:43:
Nee-hee!
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/collectorrecht.jpg
maar het maakt niet (meer) uit. Die lucht moet daar weg.
Ik zie op de foto in de linker bovenhoek iets dat op een ontluchter lijkt.
Moet die niet vertikaal zijn gemonteerd, zodat het vlotter mechaniek vrij op en neer kan bewegen?
In de huidige standzal de vlotter tegen de binnenwand gaan schuren en is vrij bewegen onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
waldorf schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:17:
[...]

Ik zie op de foto in de linker bovenhoek iets dat op een ontluchter lijkt.
Moet die niet vertikaal zijn gemonteerd, zodat het vlotter mechaniek vrij op en neer kan bewegen?
In de huidige standzal de vlotter tegen de binnenwand gaan schuren en is vrij bewegen onmogelijk.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had er even bij moeten zetten dat dit een archieffoto is; het probleem dat je beschrijft is reeds getackled. Kijk maar:
hansdegit in "Zonneboilers, dit is de plek"

@ericplan: je lijkt gelijk te krijgen (duh..). Er is inmiddels wat lucht uit; de variatie in druk is meteen minder.

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 10-05-2013 10:49 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:47:
[...]
@ericplan: je lijkt gelijk te krijgen (duh..). Er is inmiddels wat lucht uit; de variatie in druk is meteen minder.
De lucht die je wist dat zou komen...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
_O-

En je timing....Briljant. Ik lees net een stuk waar die constructie ook gebruikt wordt. Tenenkrommend slecht ABN.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Vrijdag 4 units van elk 30 heatpipes gekocht ..... Bijna 20m2 oppervlak aan warmte oogsten in mijn 1200L buffer (1000L+210L). Dat is dus 10L per heatpipe.

Dat lucht probleem gaat mij straks ook parten spelen zie ik nu in. Ik denk dat ik ieder verbinding stuk tussen de units uitvoer als een T-stuk met een automatische ontluchter er op? En ook nog bij de eerste en laatste. Wel een beetje isoleren tegen teveel warmte verlies?

Kom ik op de volgende vraag, kan ik die 4x30 heatpipes gewoon in serie zetten ? Is het overdracht rendement (Tussen heatpipe condensor en glycol) dan wel hoog genoeg?
Iedere heatpipe maakt de glycol wat warmer waardoor de laatste heapipes minder warmte kunnen afgeven lijkt me, Of zal de temperatuur in de heatpipes navenant stijgen?
2 parallel lijkt me ook niet handig, de flow verdeling is dan niet te voorspellen, of ik moet 2 pompen nemen ..... brrr ..

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:16:
Vrijdag 4 units van elk 30 heatpipes gekocht ..... Bijna 20m2 oppervlak aan warmte oogsten in mijn 1200L buffer (1000L+210L). Dat is dus 10L per heatpipe.

Dat lucht probleem gaat mij straks ook parten spelen zie ik nu in. Ik denk dat ik ieder verbinding stuk tussen de units uitvoer als een T-stuk met een automatische ontluchter er op? En ook nog bij de eerste en laatste. Wel een beetje isoleren tegen teveel warmte verlies?

Kom ik op de volgende vraag, kan ik die 4x30 heatpipes gewoon in serie zetten ? Is het overdracht rendement (Tussen heatpipe condensor en glycol) dan wel hoog genoeg?
Iedere heatpipe maakt de glycol wat warmer waardoor de laatste heapipes minder warmte kunnen afgeven lijkt me, Of zal de temperatuur in de heatpipes navenant stijgen?
2 parallel lijkt me ook niet handig, de flow verdeling is dan niet te voorspellen, of ik moet 2 pompen nemen ..... brrr ..
Zo'n soort gelijke vraag zat ik me eerder ook af te vragen.
Hoe kan je het beste aansturen. Indien de temperatuur van het medium (glycol) te hoog wordt kom je in de "gevarenzone".

Het zou dus mooi zijn om een besturing te vinden die en volume en groepen/unit's zou kunnen aansturen afhankelijk van de temperatuur aan de uitgaande kant van een unit.
Alleen denk ik dat we dan wel ver in de tweakzone zitten en er in de zomermaanden nog steeds stagnatie is. Maar wel leuk "omdat het kan".

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ollie1965 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:53:
[...]
Zo'n soort gelijke vraag zat ik me eerder ook af te vragen.
Hoe kan je het beste aansturen. Indien de temperatuur van het medium (glycol) te hoog wordt kom je in de "gevarenzone".

Het zou dus mooi zijn om een besturing te vinden die en volume en groepen/unit's zou kunnen aansturen afhankelijk van de temperatuur aan de uitgaande kant van een unit.
Alleen denk ik dat we dan wel ver in de tweakzone zitten en er in de zomermaanden nog steeds stagnatie is. Maar wel leuk "omdat het kan".
Met een SR1168 (hier wel vaker langs gekomen) controller kan je het geheel leuk aansturen. De pomp wordt modulerend aangestuurd aan de hand van de delta T

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op maandag 13 mei 2013 @ 13:46:
[...]

Met een SR1168 (hier wel vaker langs gekomen) controller kan je het geheel leuk aansturen. De pomp wordt modulerend aangestuurd aan de hand van de delta T
Dat klopt, goede controler vanwege delta T sturing, maar dan... aansturing van groepen/units
Wanneer 2/3/4 units in serie? Ik neem aan dat de flow van zo'n pomp ook niet oneindig is ten op zichten van de maximale flow benodigd op een dag met zonfaktor ++ als je zoveel heatpipes hebt.
Ik zou namelijk op termijn ook zo'n opstelling willen zoals jij hem ontwerpt (xxLiter WW eerst opwarmen en xxLiter verwarming), maar dan wel met een aantal Heatpipe dat de 1 op 10 faktor overstijgt (of moet ik onderduikt zeggen :) )

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ollie1965 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:13:
[...]
Dat klopt, goede controler vanwege delta T sturing, maar dan... aansturing van groepen/units
Wanneer 2/3/4 units in serie? Ik neem aan dat de flow van zo'n pomp ook niet oneindig is ten op zichten van de maximale flow benodigd op een dag met zonfaktor ++ als je zoveel heatpipes hebt.
Ik zou namelijk op termijn ook zo'n opstelling willen zoals jij hem ontwerpt (xxLiter WW eerst opwarmen en xxLiter verwarming), maar dan wel met een aantal Heatpipe dat de 1 op 10 faktor overstijgt (of moet ik onderduikt zeggen :) )
Mijn opslag is gekozen op de energie behoefte voor de verwarming warmwater met daarbij een passende hout kachel zodat ik 1200L in 4 tot 5 uur naar de 80~90 graden kan krijgen. Toen dat ontworpen was bedacht ik me dat het in de zomer en het voor en najaar vervelend is om de hout kachel te branden (raam open vanwege hoge binnen temperatuur) om toch een beetje te kunnen verwarmen en om warm water te hebben...

Eureka ! Dus heat pipes, nu kan ik net die 120 heatpipes (1/10) op het dak kwijt.... en nog 4 PV-paneeltjes voor de verbouwing van mijn zonnestroom centrale (toevoegen Piko 4.2 ivm onder dimensionering en rand schaduw op alle onderste panelen in de winter maanden)

En het mooie is indien die hout kachel in de toekomst lastig wordt of het hout gaat geld kosten er altijd een Warmte Pomp bij gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pff, doe mij ook een zo'n huis met zo'n dak (nee, de hypotheek mag je houden ;) )

Nu al twee ochtenden op rij geen enorm drukverlies in de nacht. Opening op 2.0 Bar, later op de dag zal dat oplopen naar 2.5. De truc met lucht in je systeem: geduld houden en af en toe een slokje glycol bijvullen. Thanks ericplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Fietste net langs ING en vroeg me al af hoe het ging.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het jaar is al 5 maanden oud, en het is nog steeds koud.
maar de cv blijft hier uit op gas en lekker aan op vanzelf zomaar van het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tot nu toe zuigt deze lente als een Nilfisk; ik verwacht er ook niets meer van. Maar dát beetje zon wat nog schijnt, gaat in de CV leidingen 's avonds en 's ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

// Later in de week daalt het kwik naar amper 13 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Temperatuur is tot daar aan toe maar het aantal uren zon is volgens de lokale weerstations het laagste van de afgelopen 40 jaar hier aan de oostgrens.
Remedie is nog meer PV plaatsen zodat in zon arme jaren het aantal kWh op jaarbasis toch gehaald kan worden :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wat is eigenlijk een mooi moment om de ontluchter op het dak dicht te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 10:07:
Wat is eigenlijk een mooi moment om de ontluchter op het dak dicht te zetten?
Als je denkt dat alle lucht eruit is ;)
Nee, serieus als die drukschommelingen nu weg zijn kan hij dicht. Dan over een maandje of zo nog eens even open en dicht zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 19-05-2013 10:38 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Duh...De reden van de vraag: stel je nou voor dat de lucht nog niet uit het systeem is, maar het al wel zeer heet wordt...Loop ik dan een pittig risico dat er glycol uit het systeem verdampt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:13:
Duh...De reden van de vraag: stel je nou voor dat de lucht nog niet uit het systeem is, maar het al wel zeer heet wordt...Loop ik dan een pittig risico dat er glycol uit het systeem verdampt?
Als je systeem nu functioneert en de druk niet oploopt gewoon dichtzetten. Als er nog lucht inzit hoop je dat het zich verzamelt bij de ontluchter. Die lucht gaat eruit door zo nu en dan die kraan even open te zetten. Als je pech hebt hoopt de lucht zich op een andere plek op en krijg je weer drukschommelingen.

Ik heb in mijn systeem een vulkraan voor de pomp, een vulkraan na de pomp en een kogelafsluiter hiertussen. Daarmee kan ik, los van de circulatiepomp met z'n begrenzer, de zaak doorspoelen of geforceerd de flow omkeren. Het vullen is daarmee veel eenvoudiger.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PJzb1ODO3pQ0cfel8Ro8v0hX/full.png

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 19-05-2013 12:30 . Reden: foto eigen systeem ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze leggen we even vast voor zon-cv :
Komende dagen:
Het blijft de hele week wisselvallig weer en bovendien wordt het met maxima van rond 10 graden bijzonder koud voor eind mei. Bij opklaringen is 's nachts vorst aan de grond mogelijk.
nu.nl

oh het word nog slechter :
Het dieptepunt wordt donderdag en vrijdag bereikt met maxima van slechts 9 tot 12 graden.

Komende dagen:
Met enig geluk blijft het woensdag vrijwel droog. Op de andere dagen valt regen. Bij maxima van 10 tot 13 graden is het zeer koel voor de tijd van het jaar. In de nacht kan het aan de grond vriezen

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:46
Brrrrr.....Gelukkig heeft vandaag het hele gezin na een dagje strand kunnen douchen met door de zon opgewarmd water......Heerlijk!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat een prutweer, ik kan me niet heugen dat het nog zolang zo koud was in mei. Afgelopen weekend weg geweest. Toen we gisteren terug kwamen was het 16.4 graden in de woonkamer. #brrr.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 08:35:
Wat een prutweer, ik kan me niet heugen dat het nog zolang zo koud was in mei. Afgelopen weekend weg geweest. Toen we gisteren terug kwamen was het 16.4 graden in de woonkamer. #brrr.
Gisteren de graadagen bijgewerkt en het verbruik......
Op het weerstation wat ik volg heb ik in mijn meetperiode (start november) al 220 graaddagen extra.....

Gisteren de Excellijst aangepast met graaddagen/M3 per gemeten periode en lopend totaal. Wat blijkt ik kan tijdens koude periodes (winter) beter 24 uur per dag stoken (0,25) dan alleen op warmtevraag van de bewoners (0,38)..... maar als ik het goed heb gelezen kwam Eric PVT ook tot deze conclusie.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Wat bedoel je met die getallen 0,25 en 0,38?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:22:
[...]

Als je systeem nu functioneert en de druk niet oploopt gewoon dichtzetten. Als er nog lucht inzit hoop je dat het zich verzamelt bij de ontluchter. Die lucht gaat eruit door zo nu en dan die kraan even open te zetten. Als je pech hebt hoopt de lucht zich op een andere plek op en krijg je weer drukschommelingen.

Ik heb in mijn systeem een vulkraan voor de pomp, een vulkraan na de pomp en een kogelafsluiter hiertussen. Daarmee kan ik, los van de circulatiepomp met z'n begrenzer, de zaak doorspoelen of geforceerd de flow omkeren. Het vullen is daarmee veel eenvoudiger.
[afbeelding]
Jij hebt die kogelafsluiter echt nodig? Bij ons kan je een temperatuurmeter een kwartslag draaien, achter iedere meter zit ook een afsluiter. Ik kan alleen nooit de begrenzer passeren, daarvoor zou ik wat extra's tussen de leidingen moeten zetten.

edit: is vulkraan 2 ook meteen het laagste punt in je installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 21-05-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
@!null: hij doelt op 0,25 m3/gewogen graaddag gasverbruik (via bv mindergas.nl)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wie heeft zijn RVS ribbelbuis zelf afgekort en gemonteerd? Ik zie van die mooie apparaatjes (Edelstahlwellrohr Schlagwerkzeug) maar heb ze "gewoon" heel netjes gesneden met een pijpsnijder met scherp wieltje en daarna stevig aangedraaid (moer, afdichting en inzet). Als ik de moer losdraai, ziet het er netjes en lekvrij uit. Afdruk in de afdichting is ook gelijkmatig.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Schlagwerkzeug-fuer-Edelstahl-wellrohr-Solarrohr-/00/$(KGrHqYOKocE35g,etHUBOEv+,)!Bw~~0_12.JPG

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:37:
[...]

Jij hebt die kogelafsluiter echt nodig? Bij ons kan je een temperatuurmeter een kwartslag draaien, achter iedere meter zit ook een afsluiter. Ik kan alleen nooit de begrenzer passeren, daarvoor zou ik wat extra's tussen de leidingen moeten zetten.

edit: is vulkraan 2 ook meteen het laagste punt in je installatie?
Bij mij zit in de pomp verder geen afsluiter, dus ik heb die kogelkraan nodig. Vulkraan twee zit niet op het laagste punt, want de 110 liter zonneboiler zit daaronder. Maar wat je met behulp van die twee vulkranen wel kan doen is:
-systeem doorspoelen na onderhoud of glycolwissel
-systeem geforceerd laten circuleren/ontluchten terwijl je de pomp/begrenzer omzeilt
-systeem zodanig vullen dat er zo min mogelijk lucht verplaatst wordt
Dat laatste kan je nu ook al, door tijdens het vullen een afsluiter op de pomp te sluiten

Zo'n tweede vulkraan is waarschijnlijk eenvoudig te plaatsen en geeft wel veel gemak. In jouw situatie zou je het boormachinepompje met beide slangen aansluiten op beide vulkranen om die lucht uit de manifolds te werken.

-edit-
Heb je de gebruiksaanwijzing van je solarpomp? Je schijnt dezelfde truc ook met jouw systeem te kunnen doen.
http://www.kritsch-hauste...ds/ags-5_solarstation.pdf (blz 17 § 6.2.6)

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 21-05-2013 21:44 . Reden: Gebruiksaanwijzing ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Circuleren lukt hier ook vrij aardig. In beide richtingen; alleen doet de flowmeter het alleen in de "bedoelde" richting. Is verder niet interessant; want hij meet niet meer dan 7l/min terwijl ik de vloeistof met een veel hoger volume/tijdseenheid doorspoel.

Dat doorspoelen op hoog volume lijkt wel effect te hebben gehad. Vorige week dacht ik dat het klaar was...Zal je altijd zien: de volgende dag kon ik de boormachine alweer uit de schuur halen. Ach, ik laat de spulleboel nu gewoon even staan; kan ik af en toe een slokje bijvullen.

Wanneer is het raadzaam om de glycol te vervangen? Ik zie een soort van vlokjes ontstaan. Het kleeft overigens nog goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:37:
Circuleren lukt hier ook vrij aardig. In beide richtingen; alleen doet de flowmeter het alleen in de "bedoelde" richting. Is verder niet interessant; want hij meet niet meer dan 7l/min terwijl ik de vloeistof met een veel hoger volume/tijdseenheid doorspoel.

Dat doorspoelen op hoog volume lijkt wel effect te hebben gehad. Vorige week dacht ik dat het klaar was...Zal je altijd zien: de volgende dag kon ik de boormachine alweer uit de schuur halen. Ach, ik laat de spulleboel nu gewoon even staan; kan ik af en toe een slokje bijvullen.

Wanneer is het raadzaam om de glycol te vervangen? Ik zie een soort van vlokjes ontstaan. Het kleeft overigens nog goed :(
Tja, in principe als het niet voldoende meer beschermt. Heb je een aerometer voor nodig, kan je lenen. Verder horen er geen vlokken in te zitten, maar een beetje geeft denk ik niet.

Zie overigens de edit bij mijn eerdere post

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik ken de handleiding inmiddels bijna uit mijn hoofd....
zie ook hier: http://www.boschsupportli...ersteuning/downloads.html

Nederlands gaat me toch een stuk beter af dan Duits. Schaam ik me een beetje voor; ik heb het vak laten vallen in 5VWO. Ik kan me in mijn carriere en vakanties inmiddels genoeg momenten voor de geest halen waarin ik daar veel profijt van had kunnen hebben....

edit:
Je bedoelt dus een vat met een aanzuigslang + pomp aansluiten op vulstation 1 en de glycol middels een slang op vulstation 2 weer in het vat laten stromen? En dan maar even lekker doorspoelen?

Ik heb daar wat extra glycol voor nodig. Is op zich wel een mooi excuus om een vaatje via ebay in te slaan. Tyfocor LS, goed spul. 20 liter voor 33,- ex verzending uit DLD.

[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 21-05-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:58:
Ik ken de handleiding inmiddels bijna uit mijn hoofd....
zie ook hier: http://www.boschsupportli...ersteuning/downloads.html

Nederlands gaat me toch een stuk beter af dan Duits. Schaam ik me een beetje voor; ik heb het vak laten vallen in 5VWO. Ik kan me in mijn carriere en vakanties inmiddels genoeg momenten voor de geest halen waarin ik daar veel profijt van had kunnen hebben....
Eine Schwerkraftbremse klinkt toch veel mooier dan terugslagklep :)

En ook met de blauwe knop 45 graden gedraaid, zodat het bypasscircuit geopend is?
DM maar even voor de aerometer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zie edit.

Ik heb anderhalf jaar geleden een vat Tyfocor L (onverdund, dus) gekocht. Bij het vervangen van het systeem door de heatpipes is er nogal wat glycol in de oude boiler achtergebleven. Het huidige systeem is dus een mixje van LS, L en water geworden. Het water hier bevat amper kalk, dus het zal wel loslopen. Stiekem ben ik wel benieuwd naar de verhouding. Zijn we beschermd met de komende strenge winters???

Dus ws ga ik je meter nog wel een keertje lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Inderdaad, dat lijkt me de manier om de zaak snel te ontluchten.
Dus ws ga ik je meter nog wel een keertje lenen.
Lunchwandeling met koffie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrr....wat een weer. Sinds 21 april ligt de stekker van de cv-ketel eruit. Vandaag werd het toch te koud in huis, maar de stekker heb ik er nog uit laten liggen en in plaats daarvan het elektrisch kacheltje maar weer aangezet. Ik heb namelijk nog een flink overschot van mijn zonnepanelen. Voor warm water trekt de zonneboiler het nog wel even zonder cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat ie weer het boilertje, weer 76c en het huis warm,
wat is ie toch eigenwijs dat ding, en dat voor een ding wat niet werkt volgens alle kenners.
ik zou niet meer zonder kunnen en kijk met verbazing in de straat met welgeteld 7 rokende gaspijpjes op daken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
<somber>
Prijs jezelf gelukkig. Ik vind de lente maar naatje en vrees dat het de komende 30 jaar niet veel beter wordt. Veel te veel wolken, de boiler kwam vandaag niet verder dan 60 graden. En dan is 200L erg weinig als er 's avonds flink gestookt moet worden.

Ik moet nog zien of er dit jaar stagnatie gaat optreden. :'(
</somber>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Moet je dan niet eens naar je isolatie kijken Hans? Het is hier minimaal 19,5 graden al de hele maand in een tussenwoning uit 2004. Verwarming niet meer aan gehad sinds 12 april. 's Avonds een deken om me heen. Ik moet wel zeggen dat er een paar avonden waren dat ik het echt koud vond. Toen heb ik nog maar een deken om mijn voeten gedaan.

Mijn vrouw draait de thermostaat wel hoger, maar de cv staat toch in zomerstand :D
Anders had het wel elke dag kunnen stoken de laatste twee weken :(

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stagnatie zou `zo erg` zijn lezen we hier in 25 delen
het aantal dagen dat een te grote collector nodig is is in ieder geval groter dan het aantal dagen stagnatie.
doe mij maar een paar dagen stagnatie aub, dan stagneer ik mee met een biertje in de zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
PcDealer schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:40:
Moet je dan niet eens naar je isolatie kijken Hans?
[...]
Woning uit 1973; het laaghangende fruit is nu wel geplukt. Dakrenovatie is echt een klap geld, en nu er PV en een zootje heatpipes op ligt zijn weinig aannemers happig om dat voor onder de 8k te doen.
Een paar maandjes terug is Pluimers nog geweest, daar kwam niets schokkends uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dakisolatie van binnenuit geen optie? (geen idee hoe de dak constructie is)

Zelf in ons 100 jaar oud appertementje met enkel glas toch ook wel enkele keren de verwarming aan gehad afgelopen tijd. Toch net iets te fris. Terwijl ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn.
Maar goed, ik heb ook geen zonneboilers e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 27-05-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
weer een maand verder met de Jaga's LowH2O, en de Qsolar statistieken zijn bijzonder leuk.
In die maand weer 100uur verwarming door daglicht gerealiseerd :)
het gaat nu hard oplopen met LTV qua uren, en heerlijk comfy 20 graden 24/7 :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste zonneboiler fanaten, ik volg jullie altijd langs de zijlijn en schrijf nooit een reactie of iets dergelijks daar ik weet hoe hier tegen aan word gekeken. Toch kriebelt het en schrijf ik enkele tips op vragen die ik regelmatig voorbij zie komen.

Vragen die ik regelmatig voorbij zie komen zijn welke flow en hoe hoog moet deze zijn. Mijn advies is vraag het test certificaat en of het testrapport op bij je leverancier of importeur van de collector, in dit test certificaat staat de optimale flow vermeld. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je meerdere collectoren hebt geinstalleerd je de vermelde flow moet vermenigvuldigen met het aantal collectoren. Dit neemt niet weg dat hier altijd vanaf geweken kan worden gevoelsmatig dan wel uit ervaring.

Zorg bij het vullen van het systeem dat je onder de voordruk van het expansievat blijft, ga je hierboven dan ben je je expansievat en je systeem aan het vullen en kan het membraan in het expansievat niet meer of te weinig uitzetten om de druk op te vangen indien de vloeistof uitzet of het systeem stagneerd.

Als de druk teveel schommelt (wat normaal is) maar de delta van de schommeling vrij groot is kun je je afvragen of het expansievat wel groot genoeg is.

Je antivries kun je testen zonder refractometer. Tap een beetje vloeistof af en vang dit op plaats dit in enige tijd in de vriezer is deze bevroren dan zeg ik vervangen. Let op dat je vriezers en diepvriezers hebt :-)

Succes met jullie meest rendable duurzame installatie.

mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm, misschien was 2.5 bar idd iets te gortig. Zojuist een slokje weg laten lopen in het voorraadvat. Nu 1.7 bar (met warm glycol, zal vanavond wel ietsje gdaald zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:46
Heerlijk, twee van die warme dagen achter elkaar....De boiler is vandaag voor het eerst sinds in gebruikname >70 graden geworden, morgenochtend weer een heerlijke, 'gratis' zonnedouche..... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die van die vloeistof in de vriezer is een topperrrrr tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:51:
Vragen die ik regelmatig voorbij zie komen zijn welke flow en hoe hoog moet deze zijn. Mijn advies is vraag het test certificaat en of het testrapport op bij je leverancier of importeur van de collector, in dit test certificaat staat de optimale flow vermeld. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je meerdere collectoren hebt geinstalleerd je de vermelde flow moet vermenigvuldigen met het aantal collectoren. Dit neemt niet weg dat hier altijd vanaf geweken kan worden gevoelsmatig dan wel uit ervaring.
cool, is altijd een lastig puntje.
Zorg bij het vullen van het systeem dat je onder de voordruk van het expansievat blijft, ga je hierboven dan ben je je expansievat en je systeem aan het vullen en kan het membraan in het expansievat niet meer of te weinig uitzetten om de druk op te vangen indien de vloeistof uitzet of het systeem stagneerd.
Als de druk teveel schommelt (wat normaal is) maar de delta van de schommeling vrij groot is kun je je afvragen of het expansievat wel groot genoeg is.
lol, ik dacht dat het niet al te lastig was om uit te rekenen wat het vat moest zijn.
Je antivries kun je testen zonder refractometer. Tap een beetje vloeistof af en vang dit op plaats dit in enige tijd in de vriezer is deze bevroren dan zeg ik vervangen. Let op dat je vriezers en diepvriezers hebt :-)
nice tip!!!!.

het enige puntje waar je het (nog) niet over had.
de grote van het opslag vat.
ik zal hem af trappen.
hij kan haast niet groot genoeg zijn!!!!. (ja er is wel ergens een grens, maar veel hoger als de standaart pakketten)
ik zie bij jullie pakket 1.
http://www.zizon.nl/pakketten/zonneboiler-pakketten
daar zit een 200liter vat bij.
ik denk dat een 500 liter vat ook geen probleem is.
(ik ben niet bang voor stagnatie, dat boeit me niet had ik maar moeten douchen of zo).
waarom:
1. een grotere boiler blijf makkelijker langer op temperatuur.
2. de temperatuur verhogen gaat een stuk makkelijker van 15 graden naar 50 graden dan van 50 naar 70.
3. een naverwarmer (dat kan de cv ketel zijn)heeft er geen problemen mee om daar weer 65 graden van te maken.(mocht je dat nodig vinden)
het lijkt mij verstandiger om meer tijd van het jaar 50 graden water te hebben dan een korte tijd water van 70 graden.

ben benieuwd wat anderen daar van vinden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes.

Sorry weet niet hoe het quoten werkt hoop dat je het leest.

Het is altijd wenselijk om je systeem zo te ontwerpen dat er zelden tot nooit een stagnatie kan optreden. Ik pleit ervoor om altijd een groter vat te nemen dan dat de collector volledig kan opwarmen. 30 vacuumbuizen (standaard collector kwaliteit, Shentai, Sunrain, Rivus... enz enz) op 250 tot 300 liter is een mooie configuratie. Echter voor veel mensen is dit niet genoeg omdat deze ten allentijde 90 tot 95 graden willen in de boiler.

Als vuistregel hanteer ik 1 vlakke plaat (netto 1,8m2) per 100 liter of 10 vacuumbuizen per 80 a 100 liter. Meer mag altijd en de meeste mensen willen dit ook, echter bestaat de kans dat je investering om 13:30uur in de middag niets meer doet omdat deze stagneerd kortom hij brengt dan niets meer op, maar kost je wel meer dan een minder krachtig systeem.

Aan een hoge temperatuur in de boiler kleven meer nadelen dan voordelen, natuurlijk heb je lekker heet water, echter de levensduur van de boiler word aanzienlijk verkort. Als je een rvs boiler hebt zul je denken "echt niet je l*lt uit je nek" maar de levensduur van de isolatie word significant verkort deze verpoederd gewoonweg door de te lange hoge temperatuur. Economisch gezien op de lange duur is dit niet wenselijk.

Het is altijd de afweging maken wat wil je er mee sanitair water opwarmen of sanitair en cv ondersteunen bij het laatste moet je weer uitkijken dat je je systeem niet te groot configureerd omdat deze dan voor de zomer weer te groot is (voor de mensen zonder zwembad die de overtollige warmte niet kunnen afvoeren)

Kortom om een heel lang verhaal kort te maken. Jouw 3 punten ben ik helemaal mee eens, dit is gebaseerd op ervaring maar ook een groot gedeelte op gevoel en economisch oogpunt (lees je portemonnee)

ps de pakketten zijn samengesteld in de fabriek en gecertificeerd door de SPF een groter vat mag natuurlijk altijd.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
in aanvulling op Zizon's input,
de grootste klappen qua besparing haal je uit het vermijden van gasverbruik voor centrale verwarming.
Dus dimensioneer je CV keten op (Z)LTV, groot buffervat en een zo groot mogelijk collectorvlak (najaar=korte dagen, laagstaande zon) die zo steil mogelijk staat opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:52:
@migjes.
Sorry weet niet hoe het quoten werkt hoop dat je het leest.
ben er al lang achter dat niet iedereen op tweakers in de automatisering werkt.
dus ik doe het quoten wel. ;)
Het is altijd wenselijk om je systeem zo te ontwerpen dat er zelden tot nooit een stagnatie kan optreden. Ik pleit ervoor om altijd een groter vat te nemen dan dat de collector volledig kan opwarmen. 30 vacuumbuizen (standaard collector kwaliteit, Shentai, Sunrain, Rivus... enz enz) op 250 tot 300 liter is een mooie configuratie. Echter voor veel mensen is dit niet genoeg omdat deze ten allentijde 90 tot 95 graden willen in de boiler.

Als vuistregel hanteer ik 1 vlakke plaat (netto 1,8m2) per 100 liter of 10 vacuumbuizen per 80 a 100 liter. Meer mag altijd en de meeste mensen willen dit ook, echter bestaat de kans dat je investering om 13:30uur in de middag niets meer doet omdat deze stagneerd kortom hij brengt dan niets meer op, maar kost je wel meer dan een minder krachtig systeem.
heb je wel eens een grens bereikt?
b.v 1x vlakke plaat (klein plaatje) met een 1000 liter boiler?
(dus een te grote boiler met een te kleine collector)
is er eigenlijk wel een grens aan een te grote boiler?
het duurt alleen maar langer voor dat hij warm is, maar warm word hij wel.
(natuurlijk uitgaand van dat er geen warmte uit de boiler word gehaald, dat is natuurlijk altijd beperkt door de collector)
Aan een hoge temperatuur in de boiler kleven meer nadelen dan voordelen, natuurlijk heb je lekker heet water, echter de levensduur van de boiler word aanzienlijk verkort. Als je een rvs boiler hebt zul je denken "echt niet je l*lt uit je nek" maar de levensduur van de isolatie word significant verkort deze verpoederd gewoonweg door de te lange hoge temperatuur. Economisch gezien op de lange duur is dit niet wenselijk.

Het is altijd de afweging maken wat wil je er mee sanitair water opwarmen of sanitair en cv ondersteunen bij het laatste moet je weer uitkijken dat je je systeem niet te groot configureerd omdat deze dan voor de zomer weer te groot is (voor de mensen zonder zwembad die de overtollige warmte niet kunnen afvoeren)
ben net terug uit Griekenland (geprobeert daar de economie weer wat te steunen(vakantie)), en daar ligt op ieder huis een zonneboiler.
meestal een zuid Europees systeem.
wat mij daar opviel was dat veel collectors gewoon verbrand waren.
maar ja de griekse zon zal wel wat feller zijn als hier.
en de opslagvaten waren maar een +/-100 liter.
en de collectors deden daar gewoon verbranden.
(geen idee wat de isolatie van die vatten doen.)
Kortom om een heel lang verhaal kort te maken. Jouw 3 punten ben ik helemaal mee eens, dit is gebaseerd op ervaring maar ook een groot gedeelte op gevoel en economisch oogpunt (lees je portemonnee)
gelukkig heb ik een gezond verstand en vind ik 1m3 aan gas geen 0,65 euro, maar meer iets van 2,50 euro de m3.
dus economisch is geen uitgangs-punt voor mij. (betaalbaar houden is helaas wel belangrijk, de geld boom in de tuin doet het slecht in dit klimaat.)
NielsTn schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:52:
in aanvulling op Zizon's input,
de grootste klappen qua besparing haal je uit het vermijden van gasverbruik voor centrale verwarming.
Dus dimensioneer je CV keten op (Z)LTV, groot buffervat en een zo groot mogelijk collectorvlak (najaar=korte dagen, laagstaande zon) die zo steil mogelijk staat opgesteld.
ben je al ruim voor geweest niels.
heb zitten testen van het najaar in het begin van het stook seizoen.
ik red het dan met gemak met 40 graden water in mijn c.v.
daar krijg ik het huis al warm mee met gemak.
lang leven vloerverwarming.
(alleen jammer dat ik geen steil richting zuid kan doen met mijn huis.
ik heb er geen plek voor.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wat andere ideen over zonneboilers in nederland, vat en collector moeten zo groot mogelijk,
je leeftijd bepaald de setup ~(kinderen gewenst ? of zijn ze er al)
de collector mag best acuute stagnatie geven, dat doet een gasketel ook in de zomer, niet zo mekkeren daarover, gewoon hotillen en stroom besparen op piek momenten.
cv ondersteuning betekend een nog grotere collector, dat geeft geen stagnatie, niet aangewende pk`s van de auto, dat is stagnatie
ik ben zeer tevreden met mijn 7,5m2 en 380 liter, maar eigenlijk is het te weinig voor 4 personen (waarvan 1 van 0 en 1 van 2)
de zonneboiler zorgt dat de komende 15 jaar pappa niet voor klootzak (gas) gaat werken, de tvt is al voorbij.
wat ik nu zeg is voor veel mensen echt te moeilijk om te bevatten, maar het is mijn uitgangspositie, nu na de tvt, waarvan het me echt geen lor uitmaakte hoe lang die was.

go figure
en de rest van het dak vulde ik daarna met pv.

ik heb een terugloop qsolar sc25-380V
stagnatie betekend dus dat de vloeistof niet meer in de collector zit, en `vers` blijft.
de collector en dakpannen worden dan erg warm, who cares, de buit is dan binnen.

- > warme dakpannen en geen zonneboiler = kapottte huizen in groningen
- > warme dakpannen en geen zonneboiler = gasopslag in je achtertuin
- > warme dakpannen en geen zonneboiler = je hersenpan stagneert blijkbaar langdurig
- > warme dakpannen en geen zonneboiler = wat kost dat na 10 jaar ? en wat is de tvt ?

de gasprijs steeg afgelopen jaar weer eens 11,9% ;w je salaris ook ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 17:33:
[...]
ben net terug uit Griekenland (geprobeert daar de economie weer wat te steunen(vakantie)), en daar ligt op ieder huis een zonneboiler.
meestal een zuid Europees systeem.
wat mij daar opviel was dat veel collectors gewoon verbrand waren.
maar ja de griekse zon zal wel wat feller zijn als hier.
en de opslagvaten waren maar een +/-100 liter.
en de collectors deden daar gewoon verbranden.
(geen idee wat de isolatie van die vatten doen.)
dat zijn meestal solaharts
http://www.solahart.com/
ze doen daar niet zo vreselijk arrogant en truttig over esthetisch dakje buurtje lelijk bladiebla omdat het geen fossiele gas-heads zijn, een tankje gas-vloeibaar is daar gewoon erg duur.
wij komen vanzelf aan de beurt
een nederlander is altijd bereid in 1 seconde zijn mening aan te passen voor geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat ik ook veel zag in de Balkan en Turkije bijvoorbeeld, is van de hele simpele water heaters.

Afbeeldingslocatie: http://energysavingtrust.files.wordpress.com/2011/07/solarmed2.jpg

Hoe verder Azië in hoe simepeler ze werden. Soms leek het wel alleen maar metaal te zijn en met zo'n tank boven op.
Daar doen ze dan het douchewater rechtstreeks doorheen, als het winter wordt trekken ze die dingen leeg en kunnen ze ze simpelweg niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:15:
[...]
stagnatie betekend dus dat de vloeistof niet meer in de collector zit, en `vers` blijft.
[...]
Dat zal zeker voor jouw leegloopsysteem gelden. Maar geldt dat ook voor een drukgevuld systeem? Ik vrees een heel klein beetje voor de periode dat we 2 weken van huis zijn. Moet ik de buren gaan vragen om iedere dag even bij ons te gaan douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe doen anderen dat dan? Gaan nooit meer op vakantie van hun uitgespaarde energiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stagnatie betekend dat de collector helemaal leeg is (bij een goed aangelegd systeem). De stoom (door het koken van de vloeistof) drukt de vloeistof uit de collector in het expansievat. Na afkoelen drukt het expansievat de vloeistof weer terug in het systeem. Grootste nadeel is dat ondanks dat de collector leeg is toch de antivries sneller verouderd.

@migjes
Ik ken systemen in nederland die een 6000ltr buffer hebben in de grond met 6 vlakkeplaat collectoren deze warmen het hele jaar het buffer op om in de herfst en winter aangesproken te worden voor de LTV bij een "goede" winter hoefde pas in februari een klein beetje bijgestookt te worden. Ik geloof dat onze collega Sun Syst... ook eens een leuk project heeft gedaan met een ingegraven tankcontainer en een x aantal collectoren.

By the way als we het toch over stagnatie en opbrengsten hebben deze vinden jullie wel leuk denk ik. Wij zijn bezig met een 30 buis heatpipevacuumbuis collector (netto 3m2) met een opbrengst van 9,4GJ word je als installateur zelf ook wel een beetje bang van als je al dit geweld moet installeren om over de prijs nog maar niet te spreken. Ik zal binnenkort een foto van de collector plaatsen voor de geinteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:47:
By the way als we het toch over stagnatie en opbrengsten hebben deze vinden jullie wel leuk denk ik. Wij zijn bezig met een 30 buis heatpipevacuumbuis collector (netto 3m2) met een opbrengst van 9,4GJ word je als installateur zelf ook wel een beetje bang van als je al dit geweld moet installeren om over de prijs nog maar niet te spreken. Ik zal binnenkort een foto van de collector plaatsen voor de geinteresseerden.
Whow 30 buizen 9.4GJ? Dat zou betekenen dat 48 buizen meer dan 15GJ is!

Zijn vacuumbuizen qua maat trouwens universeel, en dan bedoel ik specifiek de kop die in de manifold moet? If so dan ben ik heel erg geinteresseerd in deze buizen!

Ik heb op dit moment 48 buizen met een verwachtte opbrengst van 8.4GJ op het westen liggen. Ik heb nu sinds oktober CV ondersteuning en ik kan elke joule gebruiken die ik pakken kan van mijn collector :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:10:
[...]

Whow 30 buizen 9.4GJ? Dat zou betekenen dat 48 buizen meer dan 15GJ is!

Zijn vacuumbuizen qua maat trouwens universeel, en dan bedoel ik specifiek de kop die in de manifold moet? If so dan ben ik heel erg geinteresseerd in deze buizen!

Ik heb op dit moment 48 buizen met een verwachtte opbrengst van 8.4GJ op het westen liggen. Ik heb nu sinds oktober CV ondersteuning en ik kan elke joule gebruiken die ik pakken kan van mijn collector :)
De buizen zijn over het algemeen niet universeel, deze Duitse glazen buis heeft een diameter van 65mm. De Chinese (muv Sunda en een paar andere) zijn allemaal 58mm. De kop (warmtewisselaar) is volgens mij 25mm, de lengte van de buis is 2200mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:47:
@migjes
Ik ken systemen in nederland die een 6000ltr buffer hebben in de grond met 6 vlakkeplaat collectoren deze warmen het hele jaar het buffer op om in de herfst en winter aangesproken te worden voor de LTV bij een "goede" winter hoefde pas in februari een klein beetje bijgestookt te worden. Ik geloof dat onze collega Sun Syst... ook eens een leuk project heeft gedaan met een ingegraven tankcontainer en een x aantal collectoren.
lol 6000ltr boiler past niet op mijn zolder. (hoewel als ik een beetje handig plan. neee laten we dat maar niet doen.)
maar 1 vlakke plaat per 1000ltr, dat is al aardig netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:34:
[...]

lol 6000ltr boiler past niet op mijn zolder. (hoewel als ik een beetje handig plan. neee laten we dat maar niet doen.)
maar 1 vlakke plaat per 1000ltr, dat is al aardig netjes.
Ingraven in je tuin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Je hebt er volgens mij de ruimte voor Woudsehoeve

http://www.sunsystems.nl/projecten-fotos/overwinteren

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ha ja die had ik al gezien, ik denk alleen dat de WAF erg laag is indien ik dat in de voortuin zou gaan begraven ( boerderij tuin met buxus heggen enz ).....
Ik houd het bij 1200L buffer op zolder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:58:
[...]

Ha ja die had ik al gezien, ik denk alleen dat de WAF erg laag is indien ik dat in de voortuin zou gaan begraven ( boerderij tuin met buxus heggen enz ).....
Ik houd het bij 1200L buffer op zolder.....
Ik ben momenteel aan het berekenen wat een kleine (prefab?) kelder kost voor de opslag van zo'n 4000L, of het garage dak van platdak naar zadeldak om te bouwen en op de zolder dan 4000L.
Alles wijst in de richting van een kelder voor € 5000,-- staat hij (zelf ontgraven).

Maar eerst nog het nieuwe rookkanaal en een nieuwe speksteenkachel kopen/plaatsen voor het nieuwe stookseizoen (volgens sommige is het laatste nog niet geeindigd :) ).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Cool. Een kelder! Hoe had je dat bedacht? Met toegang enzo? Ik zat meteen al te bedenken hoe ik bij ons in de tuin of bij de voordeur zo'n ding zou kunnen plaatsen. Lijkt me echt lachen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ollie1965 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 12:52:
[...]
Ik ben momenteel aan het berekenen wat een kleine (prefab?) kelder kost voor de opslag van zo'n 4000L, of het garage dak van platdak naar zadeldak om te bouwen en op de zolder dan 4000L.
Alles wijst in de richting van een kelder voor € 5000,-- staat hij (zelf ontgraven).

Maar eerst nog het nieuwe rookkanaal en een nieuwe speksteenkachel kopen/plaatsen voor het nieuwe stookseizoen (volgens sommige is het laatste nog niet geeindigd :) ).
Er is pas bij mijn toekomstige buren een prefab (wijn) kelder geplaatst met geïsoleerde wanden. Best wel grappig, je moet alleen wat hebben om hem aan vast te zetten zodat hij niet gaat drijven, tenzij je hem direct vol laat lopen met water.
Dit is natuurlijk simpel als je een nieuw huis of garage gaat bouwen.

Dat graven is het probleem niet ( graaf machine a 65 euro p/h ) alleen als je de grond niet zelf kwijt kan wordt het duur (extra vrachtwagen, schoon grond verklaring etc).

Je kan ook zelf put ringen in graven ( 1m hoog en 1 meter doorsnede) passen er 2 op elkaar. Je legt er 1 op de grond en springt er in met een schep, als die op maaiveld hoogte is leg je de 2de er op en gaat door met graven ..... Alleen het dicht krijgen aan de onder kant is lastig, de grond water druk is dan vervelend. Ze zijn er ook vierkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Trouwens als je het over 4000L buffer hebt kan je beter gewoon 4 1000L vaten nemen. Zonder spiralen maar met isolatie kosten die max 700 euro per stuk. Afmetingen ongeveer 1m doorsnee en 2 meter hoog. Zet je er 4 op zolder in serie. Heat pipes op het dak, klaar.

Of de hele ruimte isoleren en IBC containers neer zetten.

Maar om te "overwinteren" heb je meer opslag nodig denk ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:48:
[...]

Er is pas bij mijn toekomstige buren een prefab (wijn) kelder geplaatst met geïsoleerde wanden. Best wel grappig, je moet alleen wat hebben om hem aan vast te zetten zodat hij niet gaat drijven, tenzij je hem direct vol laat lopen met water.
Dit is natuurlijk simpel als je een nieuw huis of garage gaat bouwen.

Dat graven is het probleem niet ( graaf machine a 65 euro p/h ) alleen als je de grond niet zelf kwijt kan wordt het duur (extra vrachtwagen, schoon grond verklaring etc).

Je kan ook zelf put ringen in graven ( 1m hoog en 1 meter doorsnede) passen er 2 op elkaar. Je legt er 1 op de grond en springt er in met een schep, als die op maaiveld hoogte is leg je de 2de er op en gaat door met graven ..... Alleen het dicht krijgen aan de onder kant is lastig, de grond water druk is dan vervelend. Ze zijn er ook vierkant...
Ik ben bekend met kelders (+400M2) vanuit een vorige werkgever. Ik weet dus alles van betonnen bootjes onder de grond :+
Het vastzetten zal bij ons zeer waarschijnlijk niet hoeven, we zitten op zandgrond en waterpeil is zo laag (aan de rand van een waterwinnings gebied) dat ik zelfs in de winter minimaal tot 1 meter moet gaan om überhaupt grondwater te krijgen. We zitten in NL niet allemaal onder NAP :)
De kleefkracht, opwaardse druk en het gewicht moet waarschijnlijk genoeg zijn.
Afvoeren van grond is als particulier niet zo moeilijk, dat heb ik vorig jaar met de verbouwing van de begane grond wel gemerkt (55M2 40cm afgegraven)

Zelf graven en bouwen zou ook kunnen echter dat is zeer bewerkelijk (tijdrovend), pompen damwanden "waterdicht* storten", hulpmiddelen beton zijn zomaar een paar dingen die ik me bedenk.

Bij ons zou hij in de garage kunnen komen (Bitumen is toch aan einde levensduur en de vezelplaat is ook niet je van het).

Zelf met putringen aan de slag is helemaal een project waar ik zelf niet aan zou beginnen want als je niet kunt pompen moet je beginnen met onderwaterbeton. Als ik 1 ding weet is dat dat nooit en te nimmer waterdicht* voldoende dampdicht kan zijn.

Nee geef mij maar prefab met lekker dikke muren dan is het redelijk dampdicht.
Losse buffers had ik ook al bedacht zoals eerder hier aangegeven inclusief schakel circuits

* Beton is nooit waterdicht maar dampdicht

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joepie de eerste stagnatie, en 2 minuten later ging de afwasmachine aan.
de meter bleef keurig even hard terugdraaien met de pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 20:17:
joepie de eerste stagnatie, en 2 minuten later ging de afwasmachine aan.
de meter bleef keurig even hard terugdraaien met de pv.
Stagnatie? Hier blijven we vrolijk tanken uit de boiler. Afgelopen maand dik 30m3 gas bespaard met de zonneboiler. Love it :)

Vanaf oktober 2012 al ruim 125m3 gas bespaard met de nieuwe controller en CV ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Goedendag,

Ben me druk aan het inlezen om ook mijn gasverbruik flink omlaag te krijgen.
Leer een hoop van veel mensen, mijn dank.
mbt mijn plan (houtkachel / zonnecollectoren) zal ik misschien nog wel wat input kunnen gebruiken, maar eerst :

Steeds komt terug, neem een WTW... Nu is mijn badkamer 2 jaar geleden gedaan en zit mijn douche-put op een onmogelijk plek en heb zo en zo geen ruimte eronder.
Nu komt de afvoer (samen met de wasbak en de WC) via een grote buis in de garage uit waarna hij doorgaat door de vloer naar buiten. Zou het op deze plek ook werken ? Of mogen we dan niet meer in de badkamer naar de wc :)
Dit zou dan wel (bijna) naast het vat komen.

Michael

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:28:
Goedendag,

Ben me druk aan het inlezen om ook mijn gasverbruik flink omlaag te krijgen.
Leer een hoop van veel mensen, mijn dank.
mbt mijn plan (houtkachel / zonnecollectoren) zal ik misschien nog wel wat input kunnen gebruiken, maar eerst :

Steeds komt terug, neem een WTW... Nu is mijn badkamer 2 jaar geleden gedaan en zit mijn douche-put op een onmogelijk plek en heb zo en zo geen ruimte eronder.
Nu komt de afvoer (samen met de wasbak en de WC) via een grote buis in de garage uit waarna hij doorgaat door de vloer naar buiten. Zou het op deze plek ook werken ? Of mogen we dan niet meer in de badkamer naar de wc :)
Dit zou dan wel (bijna) naast het vat komen.

Michael
Ben je niet bang dat er teveel warmte onderweg verloren gaat ?
De diameter van een WTW pijp is niet zo groot, genoeg als hoofd pijp ?

Er zijn ook WTW's die de vorm van een douche bak hebben .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
WoudseHoeve schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:00:
[...]

Ben je niet bang dat er teveel warmte onderweg verloren gaat ?
De diameter van een WTW pijp is niet zo groot, genoeg als hoofd pijp ?

Er zijn ook WTW's die de vorm van een douche bak hebben .....
Gaat dat zo snel dan ? Met 6 meter vallen raakt het water zijn warmte toch niet kwijt ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:16:
[...]

Gaat dat zo snel dan ? Met 6 meter vallen raakt het water zijn warmte toch niet kwijt ?
Water in een pijp gaat tegen de wand aan, zo werkt ook de WTW.
Die dunne film water moet dus eerst de grote diameter pijp opwarmen waar het doorloopt,
pas als die op temperatuur is zal er nog warmte over blijven voor de WTW.
Als die pijp ook nog aan de omgeving warmte afgeeft blijft er steeds minder over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij gaat het niet zo goed werken als je een rioolpijp hebt als WTW pijp. De vraag is of je het kunt vinden (en anders zou je het zelf moeten maken).
Maar dan nog, de WTW pijpen zijn meestal op het doucheputje gemaakt, en met reden lijkt me. Zo warmt de pijp veel sneller op en kun je meer profiteren van de warmte.

Die 6 meter lijkt me niet direct een probleem, het verkleint alleen je winst. Maar met zo'n grote rioolpijp gaat het niet werken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:52:

............

Dit verhaal vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. Wij hebben 72 buizen op een 500 liter boiler. Wij hebben niet de wens om de boiler ten allen tijde op 90 tot 95 graden te hebben, we hebben echter wel de wens om in voor-, najaar en winter een goede opbrengst te hebben omdat wij ons systeem ook voor cv-ondersteuning inzetten. Je hoeft geen zwembad in de tuin te hebben om stagnatie te kunnen voorkomen. Wij hebben een convector op het dak liggen die ingezet kan worden op momenten dat we stagnatie willen voorkomen. Vloerverwarming is ook een optie voor veel mensen enz. enz.

Vanuit economisch oogpunt in het belang van je klanten, zou ik dus zeggen: wijs je klanten op de grotere winst die ze kunnen halen door met meer buizen hun systeem in te zetten voor cv-ondersteuning en kijk verder dan de slechtste oplossing om stagnatie te voorkomen (minder buizen leggen vind ik de slechtste oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:44
ollie1965 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 12:52:
[...]
en op de zolder dan 4000L.
Kijk je wel een beetje uit? 4000 liter buffer weegt ongeveer 5 ton. Zou ik niet graag boven mijn hoofd hebben hangen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JW te R schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:44:
[...]

Kijk je wel een beetje uit? 4000 liter buffer weegt ongeveer 5 ton. Zou ik niet graag boven mijn hoofd hebben hangen ...
Daarom gaf ik al aan dat een kelder de beste/goedkoopste optie is. De constructie zou namelijk van staal worden en dat met een zadeldak verbouwing kwam ik al op heel veel meer uit dan het plaatsen van een kleine kelder.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
JW te R schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:44:
[...]

Voorbeeld: even doorspoelen naar 07:50 YouTube: "Nicht nachmachen!" vom 17. August 2012 - ZDF (Folge 6) (2/2)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:06:
[...]

Vanuit economisch oogpunt in het belang van je klanten, zou ik dus zeggen: wijs je klanten op de grotere winst die ze kunnen halen door met meer buizen hun systeem in te zetten voor cv-ondersteuning en kijk verder dan de slechtste oplossing om stagnatie te voorkomen (minder buizen leggen vind ik de slechtste oplossing).
Deels eens, komt er kortweg op neer dat elk advies, nog meer dan bij PV, maatwerk is.

Ik heb hier trouwens met de nieuwe controller met CV ondersteuning al 122m3 gas bespaard, of althans die hoeveelheid aan m3 met mijn collector van mijn dak geoogst. :) En de dagelijkse verhoging in kWh komt ook overeen met de daadwerkelijke temperatuurstijging in de boiler :>

Dus sinds begin oktober 122m3 = 4,3GJ. En de echt mooie maanden gaan nog komen.

Het verschil is ook wel te merken trouwens, mijn boiler komt qua eindtemperatuur nu lang niet zo hoog omdat we veel meer afromen uit de boiler en in het huis stoppen. HEERLIJK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
eeens met ecowoman,
want als je ziet wat CV support met zonlicht betekend, dan is een tapwater-ondersteunde zonneboiler alleen een niet zo rendabele investering qua geld.
De grote stappen maak je inderdaad echt op CV-support :P in combinatie met (Z)LTV en isolatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 06-06-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sorrie ik vind dit wel heel erg kort door de bocht.
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:06:
[...]

Dit verhaal vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. Wij hebben 72 buizen op een 500 liter boiler. Wij hebben niet de wens om de boiler ten allen tijde op 90 tot 95 graden te hebben, we hebben echter wel de wens om in voor-, najaar en winter een goede opbrengst te hebben omdat wij ons systeem ook voor cv-ondersteuning inzetten. Je hoeft geen zwembad in de tuin te hebben om stagnatie te kunnen voorkomen. Wij hebben een convector op het dak liggen die ingezet kan worden op momenten dat we stagnatie willen voorkomen. Vloerverwarming is ook een optie voor veel mensen enz. enz.
als ik 80 liter per 10 buizen pak.
dan kom ik op 576 liter en de dichtbij zijnde boiler is dan ongeveer 500 liter.
mmm je hebt dus ook de vuistregel gebruikt?
het is maar een vuistregel ter ongeveertje, niet meer en niet minder.
dat je dit er in leest vind ik het wel heel erg negatief.
het glas lijkt wel half leeg in plaats van een boiler vol. >:)
er word alleen gezegd gebruik minder buizen als je geen boiler wil die groter is al b.v. 200 liter.
niet dat je minder buizen moet pakken (en daar bij een grotere boiler)?
en helaas (of misschien maar goed ook, licht er aan van welke kant je kijkt.) niet iedereen kan zijn huis verwarmen met een zonneboiler (denk aan stads verwarming).
dus kleinere setjes zijn ook nodig.
en verder word er ook helemaal niet gezegd dat verwarmings-ondersteuning niet werkt of mogelijk is?
de vraag is eerder: hoeveel had jij meer kunnen doen met 1000 liter boiler.

voor mij is eerder de vraag:
ik kan maar +/- 9Gj aan vlakke plaat leggen op oost.
en vraag me eerder af hoeveel liters kan ik er warm mee maken en tot welke temperatuur.
(ik kan met gemak 3x 1000liter leggen als ik zou willen. kan het alleen waarschijnlijk niet betalen. :'( )
tot nu toe denk ik aan een +/- 150 liter boiler voor tap water en dan een extra boiler voor verwarming.
maar ik ben er nog niet uit.

(verder begrijp ik ZiZon wel, dat hij niet veel post hier.
als berichten zo slecht gelezen en gereageerd worden is dat gewoon geen lolletje meer.
terwijl ik de tip van het testen van je antivries erg goed vond.
het is de beste tip die ik hier tot nu toe gezien heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
migjes schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:25:
voor mij is eerder de vraag:
ik kan maar +/- 9Gj aan vlakke plaat leggen op oost.
en vraag me eerder af hoeveel liters kan ik er warm mee maken en tot welke temperatuur.
ik heb 3 x vlakkeplaat (Atag, 10-11 GJ) op zuid (hellingshoek ca 50 graden).
op een 380liter buffervat.

zomers snel vat op temperatuur,
's winters ga ik nog meemaken nu ik (Z)LTV convectoren (Jaga LowH2O en DBE) heb gemonteerd.
maar met een schraal winterzonnetje kan het aanzienlijk oplopen (ooit ca 60-70 graden C collectertemp. gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@migjes: ik heb 12GJ heatpipes (56st.) op pal oost en 2x een 200l boiler. in de winter doet de 2e boiler niet veel. en dewarmte gaat altijd snel het CV circuit in (wat redelijk ltv niveau zit). bij ons wordt ook overdag de hele dag verwarmd omdat er altijd iemand thuis is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even een schaamteloze crosspost (hansdegit in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming") van de situatie sinds 4 mei. 12, 24 en 12 buizen in serie op WZW:
boilervat van 200L, 48 buizen.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/buizen1.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 06-06-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ben mij aan het oriënteren op een kleine 100-150 liter ZB met als doel het een (groot) deel van het Tapwater-gas te elimineren.

Iemand die (via DM) nog een zaak wel/niet aan kan raden voor een volledig pakket of onderdelen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Freemann: zou je dat wel doen? fikse investering om minimale hoeveelheid aardgas uit te sparen...
Ik zou toch de keuze overwegen CV-support te eisen/nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Even de ervaring uit de praktijk NielsTn.
• Agpo Econpact 225c HR107, HRww, CW3, SV, NZ
• Agpo EquaSol 3, 97l vat
• vlakke plaat met terugloop

Met een ZB zou je in theorie 30% kunnen besparen op gasverbuik. Bij een prijs van 65 cent per m3, reken dan zelf maar uit hoeveel dat is voor je eigen situatie op jaarbasis. In ons geval (2vw, 2 k (7 jaar+4 jaar), tussenwoning (Label A) zouden we op 1350m3 per jaar uit moeten komen gemiddeld. Wij verbruikten in 2011/2012 775m3. Dat betekent een besparing van 42,6%.
1350-775=575 à 65 cent = 373,75 per jaar.

Het kan dus prima. Dat gezegd hebbende, had ik liever een groter vat en cv ondersteuning en meer zonnecollectoren :) Met een kleine meerprijs t.o.v. mijn opstelling zou je dat wel moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hmm 30% besparen op jaarverbruik bij tapwatersupport? Ik zou eerst maar meten wat je kwijt bent voor gas tbv tapwater.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

besparing tapwater support.

Ik heb voor de cv ketel boiler een watermeter gehangen om eens te kijken wat wij verbruiken aan heet water.
Een nieuwe wasmachine met heetwater aansluiting gebruikt water uit de boiler.
Evenals de vaatwasser maar deze heeft niet een aparte heet en koud water aansluiting (14 jaar oud)
De rest is voor douchen van 1.5 vw en 2 kinderen.

Meting van 26-10-12 tot en met 11-06-13 geeft een dag gemiddelde van 147 liter water van 60 graden.

Als we 1 liter water met gas verwarmen van 10 naar 60 °C, hebben we nodig: (50 x 4,186 / 30000=) 0,00698 m³ gas.
0.00698 / 0.759 (rendement warm waterbereiding HR ketel) =0.0091963109354414gas/liter =9.196310gas /kuub water
Op jaarbasis 493.19 kuub gas dit kost 339.44 euro bij gasprijs van 0.68825
30 % besparen met een ZB levert dus 101 euro op. Na 10 jaar dus 1010.-
Toch wat bedroevend. Of maak ik een reken fout?

CV ondersteuning is echt gewenst om het rendabel te maken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je berekening klopt. Meestal zijn deze investeringen pas bij grootverbruikers interessant. Jij verbruikt nog vrij veel gas, maar ik aanzienlijk minder wat een ZB totaal niet aantrekkelijk maakt. Leuk stukje techniek daar niet van, maar niet altijd rendabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-06-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

Begint bij mij nu de volgende vraag te komen:

ZB of je hele dak vol met PV en dan een elektrische spiraal in je boiler?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zou geen elektrisch element met een COP van 1 gebruiken, maar iets met een COP > 2, dan wordt het interessant.

Wij gebruiken hier ook CV ondersteuning. Het grappige is: in de winter werkt dat precies andersom, de CV warmt het bovenste deel van de boiler op tot de temp van de retourleiding. Dan is in ieder geval al de helft van het 50 graden traject met HR 107% warm gestookt.

Met PV ben je iets flexibeler; je hebt immers een oneindig grote buffer waarin je je stroom kwijt kunt. Een zonneboiler is op een gegeven moment gewoon heet genoeg.

Ik ben zelf nog op zoek naar een lucht/water warmtepomp die mijn glycol kan warmstoken, zodat het elektrisch element in de boiler overbodig wordt. Ik heb nog niets betaalbaars en compacts gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
hansdegit schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 08:27:
Ik zou geen elektrisch element met een COP van 1 gebruiken, maar iets met een COP > 2, dan wordt het interessant.
Een elektrisch element blijft toch altijd even (in)efficient? Ik bedoel, je kunt toch ook weinig verbeteren aan een elektrische waterkoker?
Behalve door met druk te spelen (zoals een snelkookspan) maar dat lijkt me tricky met een grote boiler :P

Of bedoel je met meer efficientie een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Seafarer schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:43:

Ik heb voor de cv ketel boiler een watermeter gehangen om eens te kijken wat wij verbruiken aan heet water.
Evenals de vaatwasser maar deze heeft niet een aparte heet en koud water aansluiting (14 jaar oud)

Meting van 26-10-12 tot en met 11-06-13 geeft een dag gemiddelde van 147 liter water van 60 graden.

Als we 1 liter water met gas verwarmen van 10 naar 60 °C, hebben we nodig: (50 x 4,186 / 30000=) 0,00698 m³ gas.
0.00698 / 0.759 (rendement warm waterbereiding HR ketel) =0.0091963109354414gas/liter =9.196310gas /kuub water
Op jaarbasis 493.19 kuub gas dit kost 339.44 euro bij gasprijs van 0.68825
30 % besparen met een ZB levert dus 101 euro op. Na 10 jaar dus 1010.-
Toch wat bedroevend. Of maak ik een reken fout?

CV ondersteuning is echt gewenst om het rendabel te maken.
Ik denk dat je meer kan besparen als 30% van je warm water. De zomer helft van het jaar 100% de andere helft mogelijk 50% afhankelijk van de type/grootte collector en buffervat. Dat zou jaar rond gemiddeld een 75% besparing opleveren.

Als je het ook gebruikt voor Cv-ondersteuning is de besparing en het voor en najaar nog groter. Dan is de opwarming groot genoeg en wordt het overschot voor de CV gebruikt. Een controller als een SR1168 heeft daar standaard ondersteuning voor middels de aansturing van een 3W klep in de retour leiding van de CV ketel ( ik heb er ook nog een thermostatische mixer tussen om te voorkomen dat er een te hoge water temperatuur in de radiatoren terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Seafarer schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:21:

*kuch* Dre in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming"

4,7 GJ per jaar kost €4.700 bij de NUON. Inclusief installatie. Nuon zal wel erg duur zijn. 4,7 GJ = 1300 kWh aan energie. Of die 1300 kWh omgezet wordt in nuttige energie weet ik niet. (zelf op vakantie, isolatieverliezen boiler, etc) (iemand?)

Om 1300 kWh met PV op te wekken heb je ongeveer 1400 Wp nodig. Een dergelijke set kost € 2682 all-in bij het zon effect. Elektrische kachel voor in de woonkamer of boiler zo je wilt komt er nog bij. Dit betreft een nieuwe set, in combinatie met meer panelen voor afdekking van het elektriciteitsverbruik gaat de kWh prijs naar beneden.

Geen idee of de prijzen reëel zijn, ik pluk ze direct van internet. Iemand een idee van prijzen anno 2013?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 13-06-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:40:
[...]

*kuch* Dre in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming"

4,7 GJ per jaar kost €4.700 bij de NUON. Inclusief installatie. Nuon zal wel erg duur zijn. 4,7 GJ = 1300 kWh aan energie. Of die 1300 kWh omgezet wordt in nuttige energie weet ik niet. (zelf op vakantie, isolatieverliezen boiler, etc) (iemand?)

Om 1300 kWh met PV op te wekken heb je ongeveer 1400 Wp nodig. Een dergelijke set kost € 2682 all-in bij het zon effect. Elektrische kachel voor in de woonkamer of boiler zo je wilt komt er nog bij.

Geen idee of de prijzen reëel zijn, ik pluk ze direct van internet. Iemand een idee van prijzen anno 2013?
Alleen inkoop van de 4.7Gj zonneboiler met heatpipes kost 2000 euro. Ik schat dat de installatie 800 euro kost. Als je de installatie zelf doet scheelt dat flink op je TvT.

Ik heb straks 24.4 GJ op het dak, ik weet zeker dat in de zomer 80% niet gebruikt gaat worden... niets aan te doen, het gaat omde capaciteit in de rest van de seizoenen.
Alleen als je het combineert met een WP op een bron kan je dat overschot in de bron pompen (heeeele grote lage temperatuur buffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Seafarer schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:21:

ben zelf ook nog aan het reken voor een boiler.
maar alles is erg afhankelijk van de situatie en de bereidheid te willen betalen.

als ik een simple vlakke plaat pak van ongeveer 1x2m +/- 3,4Gj met een 100liter boiler.
tegen over een pv paneel van 1x2 +/- 300Wp.
pv doet dan 300kWh per jaar opleveren (in zeer optimale omstandigheden)
dat zou ongeveer 37m3 aan gas besparen (gerekend met 1m3 = 8kWh)
en dat tegen over minimaal 3 maanden lang 100 liter warm water paraat hebben.
hee dit is een no brainer.

als ik naar de kosten kijk vind ik het wel wat lastiger.
de kosten voor een zonneboiler lopen aardig rap op.
zit zelf nog te zoeken en te rekenen, maar ik ga zonder problemen over de kosten van mijn pv set heen.
mijn pv doet ongeveer 650 euro besparen per jaar.
dat kan ik nooit halen met een zonneboiler want gas gebruik is maar 500-600m3 per jaar.
dus als ik 100% op de zon doe kan ik me maar maximaal 350 euro besparen.
niet dat me dit tegen gaat houden, dat systeem komt wel, als ik het geld heb.

geen van bij de wint het in in mijn ogen.
de vraag zou beter zijn (en een stuk moeilijker te beantwoorden) hoeveel van mijn dak moet ik gebruiken voor pv en hoeveel voor een zonneboiler, maar ik kan je ook vertellen dat je op die vraag geen goed antwoord kan krijgen hier dat zul je zelf moeten bepalen.

(tvt en zo vind ik niet zo belangrijk, lage maandelijkse lasten en daar mee de rust in de portemonnee vind ik veel belangrijker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Seafarer schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:43:

Als je het water elektrisch gaat verwarmen in een boiler heeft een hot-fill geen zin meer de verliezen onderweg maken het zelfs slechter.

Pagina: 1 ... 13 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.