Dan zou ik geen zonneboiler aanschaffen maar je huur of hypotheek een paar jaar vooruit betalen. Of je geld op een veilige plek stallen (bij de bank?). Dan kan je uit dat potje zorgen voor lage maandlastenmigjes schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:14:
[...]
(tvt en zo vind ik niet zo belangrijk, lage maandelijkse lasten en daar mee de rust in de portemonnee vind ik veel belangrijker.)
ja mijn tuin is niet groot genoeg.
ha ik heb de gegevens van de gemeente en van een groot niet nader te noemen verzekerings-maatschappij.WoudseHoeve schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:52:
[...]
Alleen als je het combineert met een WP op een bron kan je dat overschot in de bron pompen (heeeele grote lage temperatuur buffer)
die hebben een kwo grond onderzoek gedaan onder mijn huis. (over de hele gemeente.)
ik moet er 95 meter voor diep gaan en ook nog schuin boren.
ben bang dat dit hem niet gaat worden.
de water stroom is te hoog onder mijn huis, erg jammer.
ik zit net bij een ondergronds riviertje.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb iemand gesproken op Ijburg (Amsterdam) die ook een warmtepomp heeft laten installeren bij het bouwen van zijn huis. Het is allemaal zelfbouw daar, en enige wat voor handen is, is stadsverwarming. Het gaat om een kunstmatig gecreerd eiland en veel is zelfbouw. Hij zei dat er 120 meter diep was geboord voor de warmtepomp! Maar zijn energie rekening is minder dan de helft van dat van de buren. (en dat zijn al pittige energierekeningen, stadsverwarming op enorme huizen). Ik denk dat hij er al 200 eu per maand mee bespaart met die gigantische vloerverwarming e.d.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 13-06-2013 11:18 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
bij de bank stallen? veilig? daar denken mensen in Cyprus anders over ben ik bang.Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:01:
[...]
Dan zou ik geen zonneboiler aanschaffen maar je huur of hypotheek een paar jaar vooruit betalen. Of je geld op een veilige plek stallen (bij de bank?). Dan kan je uit dat potje zorgen voor lage maandlasten
en de hypo aflossen, dat heb ik meteen gedaan toen ik het huis kocht.
niet overdrijven maar heb wel een 1/4 minder hypotheek genomen als koop prijs.
ze verklaarde me voor gek bij de bank, lol, maar als ik zo af en toe naar het journaal kijk heb ik nog steeds een glimlach, mijn huis staat niet onderwater.
(heb ook nog wel wat geld uit staan bij wat investerings-projecten(duurzaam) levert meer op als de rente van de bank. gemiddeld resultaat was toch boven de 6%*)
het probleem is dat ik geen vast inkomen heb. (het is niet te weinig, maar wel erg wisselend.)
dus voor de vaste lasten heb ik een behoorlijke spaar pot.
dus hoe lager de vaste lasten hoe meer er vrij gaat komen uit de spaarpot wat dan weer naar de aflossing van de hypotheek kan.
die zonneboiler komt wel, ga hem ook zelf in elkaar flanzen.
(heb mijn eigen badkamer ook gebouwd dus dat moet met de zonneboiler ook wel lukken.)
* resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, lol.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zo, even de buitensensor uit de manifold gehaald en onder de buisisolatie gestopt. De temperatuur die de sensor waarneemt komt nu in ieder geval beter overeen met de temperatuur van de glycol zoals het de boiler bereikt.
Doordat die manifold zo lang warm blijft, ging de pomp vaak ten onrechte 's avonds nog aan, terwijl de vloeistof al wat kouder was. Scheelt bijna 10 graden.
Tevens de ontluchterkraan dichtgedraaid en wat isolatie aangebracht.
Doordat die manifold zo lang warm blijft, ging de pomp vaak ten onrechte 's avonds nog aan, terwijl de vloeistof al wat kouder was. Scheelt bijna 10 graden.
Tevens de ontluchterkraan dichtgedraaid en wat isolatie aangebracht.
Nu loop je alleen het risico dat je pomp veel later aan gaat. Je manifold is dan wel warm maar je glycol ter hoogte van je sensor nog niet. Om het daar warm te krijgen moet de pomp lopen.hansdegit schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:31:
Zo, even de buitensensor uit de manifold gehaald en onder de buisisolatie gestopt. De temperatuur die de sensor waarneemt komt nu in ieder geval beter overeen met de temperatuur van de glycol zoals het de boiler bereikt.
Je zou eigenlijk twee sensoren moeten hebben. Een in je manifold en 1 er net buiten. Aan de hand van die twee waarden weet je meteen of je systeem aan moet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Uiteraard heb ik daar over nagedacht....Gelukkig draait de pomp ieder kwartier 5 seconden op vol vermogen, dus heet glycol komt zowiezo langs de sensor. Het verschil is echt maar een centimeter of 30.
Andere oplossing was om de sensorwaarde te downplayen. Heb ik al eens gedaan, maar ik had ff geen zin om alles weer uit te rekenen:
Bosch zonneboiler foppen: weerstand tussen regelaar en ntc
Nu weet ik ook meteen wat het leidingverlies is, dus misschien ga ik net als jij de leidingen dubbel isoleren. Omdat het kan
Andere oplossing was om de sensorwaarde te downplayen. Heb ik al eens gedaan, maar ik had ff geen zin om alles weer uit te rekenen:
Bosch zonneboiler foppen: weerstand tussen regelaar en ntc
Nu weet ik ook meteen wat het leidingverlies is, dus misschien ga ik net als jij de leidingen dubbel isoleren. Omdat het kan
Start van de opbouw van de Zonne Boiler:

Vrijdag :
De oude Cv ketel in het midden, de nieuwe hangt klaar links.
Oude weg halen nieuwe nog even aansluiten ......
Zaterdag:
Daarna het 1000L buffer vat "even naar boven hijsen, eerst langs de trap naar de eerste verdieping.

Dan de laaste etappe naar zolder door het luik .... wel een balk en wat hout weg moeten halen.....

En dan staat hij op zijn plaats ( head first onder de balk door ...) Afgesteund door het spant er voor en de muur er achter, moet ook wel voor 1200kg....
CV ketel aangesloten en werkend
Rechts staat ook de oude 210L drinkwater boiler, welke hergebruikt gaat worden.
Nu nog aansluiten en de heatpipes op het dak, beetje pijpen isoleren ....
En nog een heleboel opruimen .....

Vrijdag :
De oude Cv ketel in het midden, de nieuwe hangt klaar links.
Oude weg halen nieuwe nog even aansluiten ......
Zaterdag:
Daarna het 1000L buffer vat "even naar boven hijsen, eerst langs de trap naar de eerste verdieping.

Dan de laaste etappe naar zolder door het luik .... wel een balk en wat hout weg moeten halen.....

En dan staat hij op zijn plaats ( head first onder de balk door ...) Afgesteund door het spant er voor en de muur er achter, moet ook wel voor 1200kg....
CV ketel aangesloten en werkend
Nu nog aansluiten en de heatpipes op het dak, beetje pijpen isoleren ....
En nog een heleboel opruimen .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zo hee, aardige hijsklus geweest. Groot ding zeg!
@WoudseHoeve lkkr bezig
Waar hang het vat nou precies aan? Aan de muur?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Het staat op de vloer (een 3cm dikke multiplex plaat + vloer) welke op het spant rust aan de voorkant en een balk welke aan de muur zit met zware bouten aan de achter kant. moet sterk genoeg zijn. Ik speel nog met de gedachte om met de vloerplaat met 2 kettingen schuinsweg aan de muur te zekeren voor wat extra zekerheid.... Het is een steens muur.(20 cm)HeroS schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:46:
@WoudseHoeve lkkr bezig
Was errug blij toen hij op zijn plaats stond (en het ook bleek te passen
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Wat ontzettend veel aansluitingen ook. Hoeveel warmtewisselaars zitten er in?
En wat kost zo'n vat als ik vragen mag?
Ik zou dit echt even na(laten)rekenen, er staat daar een puntbelasting van 1200 kg. Dit is extreem veel voor een vloer en die is daar echt niet op berekend.WoudseHoeve schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:01:
[...]
Het staat op de vloer (een 3cm dikke multiplex plaat + vloer) welke op het spant rust aan de voorkant en een balk welke aan de muur zit met zware bouten aan de achter kant. moet sterk genoeg zijn. Ik speel nog met de gedachte om met de vloerplaat met 2 kettingen schuinsweg aan de muur te zekeren voor wat extra zekerheid.... Het is een steens muur.(20 cm)
Was errug blij toen hij op zijn plaats stond (en het ook bleek te passen)
Dat mag, merk OEG, kost 695,- inclusief isolatie, thuis geleverd op een pallet.!null schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:49:
Wat ontzettend veel aansluitingen ook. Hoeveel warmtewisselaars zitten er in?
Geen warmte wissellaars,van de aansluitingen worden de meeste niet gebruikt, niets aan te doen. Afzagen is ook lastig
Een aantal worden gebruikt voor sensors. Ik gebruik voor het CV water alleen de onderste en de bovenste.
Er kan ook een elec.verwarming in, nog wat meters, enz.
De balken en vloer zijn berekend op de opslag van vee voer, kaas ect, die gewichten gaan heel snel.Ernemmer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:58:
[...]
Ik zou dit echt even na(laten)rekenen, er staat daar een puntbelasting van 1200 kg. Dit is extreem veel voor een vloer en die is daar echt niet op berekend.
De balken er onder de vloer zijn net zo hoog als de je ziet (nog echt goed hout).
Dwars op die balken liggen nieuwe balken die voor de gewichts-verdeling zorgen samen met de plaat hechthout.
Geen warmte wisselaars? Hoe draag je dan de warmte over van de zonnecollectoren naar het verwarmingssysteem? Of doe je alles met dezelfde glycol en dan pompen waar nodig?WoudseHoeve schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:00:
[...]
Dat mag, merk OEG, kost 695,- inclusief isolatie, thuis geleverd op een pallet.
Geen warmte wissellaars,van de aansluitingen worden de meeste niet gebruikt, niets aan te doen. Afzagen is ook lastig![]()
Een aantal worden gebruikt voor sensors. Ik gebruik voor het CV water alleen de onderste en de bovenste.
Er kan ook een elec.verwarming in, nog wat meters, enz.
Prijs valt me opzich mee.
Maar dan nog is 1200 kg erg veel. Ook voor een bedrijfsvloer. Ik zou de gok niet durven nemen.WoudseHoeve schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:05:
[...]
De balken en vloer zijn berekend op de opslag van vee voer, kaas ect, die gewichten gaan heel snel.
De balken er onder de vloer zijn net zo hoog als de je ziet (nog echt goed hout).
Dwars op die balken liggen nieuwe balken die voor de gewichts-verdeling zorgen samen met de plaat hechthout.
Bij Versluis in Wissekerke.hansdegit schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:04:
OEG....Bij Johan gekocht?
Daar heb ik mijn hout kachel ook gekocht inclusief appendages.
Er komt een warmte wisselaar tussen de Glycol en het CV water, Ja inderdaad daar is een extra pomp voor nodig. Door de warmtewisselaar loopt het CV water direct uit het buffer vat.!null schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:52:
[...]
Geen warmte wisselaars? Hoe draag je dan de warmte over van de zonnecollectoren naar het verwarmingssysteem? Of doe je alles met dezelfde glycol en dan pompen waar nodig?
Prijs valt me opzich mee.
Zodra het schema definitief is zal ik het hier posten.
Ok, een externe warmte wisselaar?
Ik wacht het schema wel even af, ben benieuwd
Hier zie je het "oude" schema. De Boiler en Buffer staan hier nog in serie en de CV ketel retour loopt altijd door de buffer.!null schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:21:
Ok, een externe warmte wisselaar?
Na de aanschaf van een SR1168 controller (met logging!
Volgens mij passen er in een kaasrek tussen de 60 a 70 kazen á 12 kilo. Dan zit je al rond de 800 kilo en het rek zelf tel je er ook nog bij, misschien nog een electrische palletwagen die er onder moet, dan kom je toch aardig richting de 1200 kilo. En dat is maar voor 1 rek. Dus als er al 3 rekken staan en wat veevoer moet het vat ook wel lukken.blissard schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:51:
[...]
Maar dan nog is 1200 kg erg veel. Ook voor een bedrijfsvloer. Ik zou de gok niet durven nemen.
Mooi project!
1060 Wp
Heb inmiddels besloten de vloer (basis plaat) extra op te hangen aan de muur.... de ketting mag 2 ton hebben, komen er twee van ...... just to be sure !Leon303 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:02:
[...]
Volgens mij passen er in een kaasrek tussen de 60 a 70 kazen á 12 kilo. Dan zit je al rond de 800 kilo en het rek zelf tel je er ook nog bij, misschien nog een electrische palletwagen die er onder moet, dan kom je toch aardig richting de 1200 kilo. En dat is maar voor 1 rek. Dus als er al 3 rekken staan en wat veevoer moet het vat ook wel lukken.
Mooi project!
Welke (CV) houtkachel heb je dan ? Zie er geen Lotos bij staan (of kijk ik niet goedWoudseHoeve schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:03:
[...]
Bij Versluis in Wissekerke.
Daar heb ik mijn hout kachel ook gekocht inclusief appendages.

Pana WC12H9E8 / 1000L
Nee staat er niet meer tussen, hij lijkt op de MAXB (is ook een Lotos.)MarFan schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:50:
[...]
Welke (CV) houtkachel heb je dan ? Zie er geen Lotos bij staan (of kijk ik niet goed)
Dit is hem :

Wordt gemaakt in Bulgarije geloof ik, lekker dik plaatstaal, simpele kachel.
Zijn broer staat er wel hier.
Maar dan met een extra warmtewisselaar en dichte deur ipv de oven.
[ Voor 14% gewijzigd door WoudseHoeve op 18-06-2013 14:27 ]
@WoudseHoeve
Ben benieuwd wat je uiteindelijke schakeling wordt.

Dan kan ik deze langs mij gedachte leggen voor een toekomstige aanleg van buffervaten.
Ik zit nog steeds aan meerdere kringen te denken om de verschillen buffervaten op temp te krijgen.
Duurt nog wel even voordat ik er aan toe ben maar mijn voorpret is er niet minder om

Dan kan ik deze langs mij gedachte leggen voor een toekomstige aanleg van buffervaten.
Ik zit nog steeds aan meerdere kringen te denken om de verschillen buffervaten op temp te krijgen.
Duurt nog wel even voordat ik er aan toe ben maar mijn voorpret is er niet minder om
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Als je "als" maar vervangt door "dan" dan leest het minder irritant
Ik ben technicus, geen taalpurist ....... ik stoor mij er niet aan omdat ik het verschil niet zie.PcDealer schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:47:
Als je "als" maar vervangt door "dan" dan leest het minder irritant
Ik had een taalvirtuoos als leraar Nederlands op het VWOWoudseHoeve schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:28:
[...]
Ik ben technicus, geen taalpurist ....... ik stoor mij er niet aan omdat ik het verschil niet zie.
Vervelend ...PcDealer schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 17:13:
[...]
Ik had een taalvirtuoos als leraar Nederlands op het VWO
Volgens mij moet dit het worden :ollie1965 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:48:
@WoudseHoeve
[afbeelding]

In het aansluit schema zijn duidelijk de 3 verschillende waterlopen te onderscheiden, Hout-kachel, Zonnecollector en Cv-ketel met daarnaast de warm water voorziening die ook de door de CV-combiketel loopt. De verschillende waterlopen worden uit elkaar gehouden door een drietal terugslag kleppen.
Ik heb eerst de drie waterlopen getekend en daarna de gezamenlijke.
Duidelijk zijn nu de 2 pompen op de heatpipes via de warmte wisselaar, waarbij eerst met pomp 1 de boiler geladen wordt en daarna met pomp 2 de buffer. Het glycol circuit door de heatpipes en de warmtewisselaar en de pomp moet gecontroleerd gaan worden met een Delta T controller, dat kan niet mer de SR1168.
De drieweg klep voor de CV bepaald of de retour wordt opgewarmd via het buffer vat. De mixer zorgt ervoor dat de temp in de radiatoren nooit te hoog word.
De drieweg onderin bij de hout kachel bepaald welke geladen word boiler of buffervat.
Ik heb mezelf ook rechts boven toegevoegd.....
Heb ik wat gemist ?
Mooie site, eerst maar eens opgeslagenWoudseHoeve schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:04:
[...]
Nee staat er niet meer tussen, hij lijkt op de MAXB (is ook een Lotos.)
Dit is hem :
[afbeelding]
Wil ook iets met houtkachel en cv aansluiting namelijk, of voor een boiler op te warmen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
WoudseHoeve, I'm seriously impressed. Helaas kan ik (wederom) geen inhoudelijke kritiek c.q. bijdrage leveren. Ik dacht alleen even dat dat mannetje rechtsboven de controller voorstelde .... Maar eigenlijk is dat dus écht zo.
Verwijderd
Indrukwekkend schema inderdaad, om het nog complexer te maken nu alleen nog even een lucht-water warmtepompje erbij (uiteraard geoptimaliseerd ingezet op basis van PV opbrengst en (verwachte) buitentemperaturen) :-).
Kleinigheidje: de afbeelding van de warmtewisselaar is wat onduidelijk, ik moest drie keer kijken om in- en uitgaande glycol en waterstromen van elkaar te kunnen onderscheiden.
Ook vroeg ik me af hoe de flow in en rond de grote boiler geregeld wordt. Als bijvoorbeeld de mixer voor het CV water wordt aangesproken, heeft de CV geen retour naar het boilervat, dan gaat de stroming vanaf boven en onder uit de boiler die daarmee wordt vacuüm gezogen. Nu ik er nog eens goed naar kijk, begrijp ik het nut niet van de 3-wegklep onder T6. De mixer kan m.b.v. de retour van de radiatoren prima mixen en heeft volgens mij geen extra koude input nodig, de 3-wegklep kan dus gewoon een normale klep worden. Of zie ik nu een scenario over het hoofd? Misschien handig (of wellicht heb je het al) om losse schakelschema's te maken in alle mogelijke scenario's en die los van elkaar te presenteren, verduidelijkt een hoop.
Is er een 'stratifier' (of stratificatiekolom of hoe het in het Nederlands ook moge heten) in de 1000L boiler aanwezig? Anders zal er door het in- en uitpompen van CV water met verschillende temperaturen weinig overblijven van de geplande(?) stratificatie, met name wanneer de CV pomp flink pompt. Geen ramp, wel iets om rekening mee te houden.
Kleinigheidje: de afbeelding van de warmtewisselaar is wat onduidelijk, ik moest drie keer kijken om in- en uitgaande glycol en waterstromen van elkaar te kunnen onderscheiden.
Ook vroeg ik me af hoe de flow in en rond de grote boiler geregeld wordt. Als bijvoorbeeld de mixer voor het CV water wordt aangesproken, heeft de CV geen retour naar het boilervat, dan gaat de stroming vanaf boven en onder uit de boiler die daarmee wordt vacuüm gezogen. Nu ik er nog eens goed naar kijk, begrijp ik het nut niet van de 3-wegklep onder T6. De mixer kan m.b.v. de retour van de radiatoren prima mixen en heeft volgens mij geen extra koude input nodig, de 3-wegklep kan dus gewoon een normale klep worden. Of zie ik nu een scenario over het hoofd? Misschien handig (of wellicht heb je het al) om losse schakelschema's te maken in alle mogelijke scenario's en die los van elkaar te presenteren, verduidelijkt een hoop.
Is er een 'stratifier' (of stratificatiekolom of hoe het in het Nederlands ook moge heten) in de 1000L boiler aanwezig? Anders zal er door het in- en uitpompen van CV water met verschillende temperaturen weinig overblijven van de geplande(?) stratificatie, met name wanneer de CV pomp flink pompt. Geen ramp, wel iets om rekening mee te houden.
Ik had ze al een keer gebeld om langs te gaan, maar ze zitten in de zomer in Bulgarije.WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:04:
[...]
Nee staat er niet meer tussen, hij lijkt op de MAXB (is ook een Lotos.)
Dit is hem :
[afbeelding]
Wat zit er achter die dichte deur ? Zie die versie met de oven niet zitten, maar deze kan ik wellicht wel verkopen bij mijn vrouw
Wat bedoel je met extra warmtewisselaar,
Heeft trouwens iemand hier ervaring mee ? http://www.opentherm-gateway.com/
Lijkt me als tweaker ook in het plaatje nodig onder de noemer "meten is weten"
Pana WC12H9E8 / 1000L
Achter de dichte deur zit een warmtewisselaar welke de versie met de oven niet heeft. Zover ik het kan zien gaan de rookgassen een extra gang langs de warmte wisselaar die daar zit. normaal gaan die rookgassen langs de oven. Ook kan je er zo goed bij om 1x per jaar schoon te maken (net als dat je de schoorsteen moet vegen)MarFan schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:30:
[...]
Ik had ze al een keer gebeld om langs te gaan, maar ze zitten in de zomer in Bulgarije.
Wat zit er achter die dichte deur ? Zie die versie met de oven niet zitten, maar deze kan ik wellicht wel verkopen bij mijn vrouw![]()
Wat bedoel je met extra warmtewisselaar,
Die oven versie leek me zo wie zo niets, de temperatuur is nooit goed .... te warm, te koud, en niet constant. Typisch een gadget wat je 2x gebruikt en dan nooit weer.... (of is het "daarna nooit meer")
mmmmm van die klep zie je inderdaad wat over het hoofd (Moest zelf ook weer even goed kijken..Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 00:09:
Ook vroeg ik me af hoe de flow in en rond de grote boiler geregeld wordt. Als bijvoorbeeld de mixer voor het CV water wordt aangesproken, heeft de CV geen retour naar het boilervat, dan gaat de stroming vanaf boven en onder uit de boiler die daarmee wordt vacuüm gezogen. Nu ik er nog eens goed naar kijk, begrijp ik het nut niet van de 3-wegklep onder T6. De mixer kan m.b.v. de retour van de radiatoren prima mixen en heeft volgens mij geen extra koude input nodig, de 3-wegklep kan dus gewoon een normale klep worden. Of zie ik nu een scenario over het hoofd?
Als de 3W klep:
1) Rechts staat dan is de retour langs de onderkant van het vat aangesloten, de retour vanuit de radiator wordt gebruikt als koud water input voor de mixer.
2) Links staat dan is er inderdaad geen retour door het vat, de mixer zit met BEIDE aansluitingen op de koude retour en zal dus gewoon doorlaten, wat de temperatuur ook is.
Ik ga inderdaad nog even de aparte schema's maken ( in dezelfde tekening waarbij de inactieve leidingen grijs zijn...)
Even een belangrijkere vraag, waarom is de houtkachel niet gevuld met een mooie gradient?
Ik moet er even voor zitten op dit hele schema te volgen. Maar ik zie al erg veel mixers en automatische vulkranen e.d. Stuw je de kosten op deze manier (sowieso eigenlijk met de gehele complexiteit) niet heel erg op? Maar ik weet ook helemaal niet of mixers duur zijn.
En verder, waarom zou je superheet water naar de warm tapwater brengen als je daar met een mixer 60 graden water van maakt. Doe je dit bewust zodat je in geval van lekker opgestookte boiler lekker lang met je buffer kan doen? (want dat is een voordeel)
Maarja, dan moet je wel zeker weten dat je combi ketel water van 60 graden kan handelen en dan ook niet onnodig nog het gas gaat aanzetten. Tevens wil je ook niet dat je elektrische spiral in je warm tapwater boilervat verder gaat verwarmen dan 60 graden (mocht dat een keer nodig zijn maar zal in jouw geval wel meevallen)
Vriend van me heeft een houtkachel die volgens mij simpelweg water verwarmt door het water door een grote plaat te laten lopen. Deze plaat is de achterkan van de houtkachel, die je dus niet ziet. Hij heeft ook een kort circeltje wat inderdaad eerst op 80 graden moet komen.
Ik moet er even voor zitten op dit hele schema te volgen. Maar ik zie al erg veel mixers en automatische vulkranen e.d. Stuw je de kosten op deze manier (sowieso eigenlijk met de gehele complexiteit) niet heel erg op? Maar ik weet ook helemaal niet of mixers duur zijn.
En verder, waarom zou je superheet water naar de warm tapwater brengen als je daar met een mixer 60 graden water van maakt. Doe je dit bewust zodat je in geval van lekker opgestookte boiler lekker lang met je buffer kan doen? (want dat is een voordeel)
Maarja, dan moet je wel zeker weten dat je combi ketel water van 60 graden kan handelen en dan ook niet onnodig nog het gas gaat aanzetten. Tevens wil je ook niet dat je elektrische spiral in je warm tapwater boilervat verder gaat verwarmen dan 60 graden (mocht dat een keer nodig zijn maar zal in jouw geval wel meevallen)
Vriend van me heeft een houtkachel die volgens mij simpelweg water verwarmt door het water door een grote plaat te laten lopen. Deze plaat is de achterkan van de houtkachel, die je dus niet ziet. Hij heeft ook een kort circeltje wat inderdaad eerst op 80 graden moet komen.
Verwijderd
Dank voor de toelichting, maar kan in geval 2) niet gewoon de extra aansluiting op de mixer weggelaten worden (waarmee het een gewone klep wordt)? Of is het maximale debiet van de mixer niet gelijk verdeeld en dus niet groot genoeg om al het CV water door de 'bijmeng' aansluiting te laten gaan?
Begrijp ik trouwens goed dat in geval 1) de verdeling 'retour via mixer' en 'retour via buffervat' puur door de mixer wordt bepaald door bij lagere temperaturen dan 53 graden de koude stroom dicht te knijpen?
Begrijp ik trouwens goed dat in geval 1) de verdeling 'retour via mixer' en 'retour via buffervat' puur door de mixer wordt bepaald door bij lagere temperaturen dan 53 graden de koude stroom dicht te knijpen?
Als de CV-mixer retour water krijgt wat "te koud" is zal hij de warm water ingang openzetten en de koud water (retour) dicht, dan heb je dus geen flow meer .... vandaar die bypass via de 3W klep.Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:27:
Dank voor de toelichting, maar kan in geval 2) niet gewoon de extra aansluiting op de mixer weggelaten worden (waarmee het een gewone klep wordt)? Of is het maximale debiet van de mixer niet gelijk verdeeld en dus niet groot genoeg om al het CV water door de 'bijmeng' aansluiting te laten gaan?
Daar is de mixer inderdaad voor, ik wil geen 95 graden water in mijn radiatoren, maar onder de 53 mag alles uit het buffervat komen. Als het buffervat te koud wordt (T5<T6) gaat de 3W klep om en wordt het buffervat niet meer gebruikt.Begrijp ik trouwens goed dat in geval 1) de verdeling 'retour via mixer' en 'retour via buffervat' puur door de mixer wordt bepaald door bij lagere temperaturen dan 53 graden de koude stroom dicht te knijpen?
Volgende versie zal ik een foto van de kachel gebruiken...!null schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:16:
Even een belangrijkere vraag, waarom is de houtkachel niet gevuld met een mooie gradiënt?
Een cv-mixer ( met voldoende flow) kost ronde de 130 euro.Ik moet er even voor zitten op dit hele schema te volgen. Maar ik zie al erg veel mixers en automatische vulkranen e.d. Stuw je de kosten op deze manier (sowieso eigenlijk met de gehele complexiteit) niet heel erg op? Maar ik weet ook helemaal niet of mixers duur zijn.
Een Warm Water mixer rond de 30 maar die had ik nog liggen (uit mijn oude cv)
De 3w klep kost 80 euro maar komt ook uit de oude cv....
Een terugslag klep rond de 16 euro.
Expansie vat 220 Euro.
Ik houd al mijn uitgaven netjes bij zodat ik straks precies weet wat het gekost heeft.
De complexiteit ontstaat door beveiligingen. Het vuur van de houtkachel kan je niet even uit zetten en de zon ook niet. De automatische vul kraan gaat open als de max temperatuur beveiliging opengaat en de druk zakt. Dan wordt het circuit aangevuld met koud water. je wilt niet dat het cv water stoom wordt ( 1Lwater=1600L stoom of zo).
Ik twijfel nog om een warmte wisselaar tussen kachel en buffervat te zetten. Het expansie vat is 100L. Er moet dus 100L water uitlopen voordat de automatische vuller actief wordt en het systeem koelt met koud water ..... Ik kan natuurlijk ook een radiator op het dak leggen om overtollige warmte weg te stoken.
De maximale lading van de boiler gaat het inderdaad om. Ik denk trouwens niet dat ik hem ook tot die 95 graden laat gaan, de omschakel temperatuur is instelbaar. Deze mixer is ook een beveiliging zodat er nooit te heet water uit de kraan komt.En verder, waarom zou je superheet water naar de warm tapwater brengen als je daar met een mixer 60 graden water van maakt. Doe je dit bewust zodat je in geval van lekker opgestookte boiler lekker lang met je buffer kan doen? (want dat is een voordeel)
De CV-ketel (Nefit proline HRC30 cw5) is speciaal geschikt (er op uitgezocht) voor een zonneboiler, hij heeft een extra sensor en de comfort instelling(en) zodat hij pas gaat branden als de (koudwater) aanvoer niet warm genoeg is. Dit hebben trouwens de meeste cv's tegenwoordig.Maarja, dan moet je wel zeker weten dat je combi ketel water van 60 graden kan handelen en dan ook niet onnodig nog het gas gaat aanzetten.
Dat korte circuit is belangrijk voor de houtkachel, als je het vuur teveel afkoelt met koud cv water verbrand het hout niet goed en krijg je teveel aanslag (creosoot) in de warmte wisselaar en kachelpijp ook heb je dan een laag rendement. In deze kachel is het vuur omgeven (zij en achterkant) met water alsook de rookgas afvoer.Tevens wil je ook niet dat je elektrische spiral in je warm tapwater boilervat verder gaat verwarmen dan 60 graden (mocht dat een keer nodig zijn maar zal in jouw geval wel meevallen)
Die elektrische spiraal heb ik niet, de CV-ketel zorgt voor het na verwarmen als het boiler water niet warm genoeg is.
Vriend van me heeft een houtkachel die volgens mij simpelweg water verwarmt door het water door een grote plaat te laten lopen. Deze plaat is de achterkant van de houtkachel, die je dus niet ziet. Hij heeft ook een kort cirkeltje wat inderdaad eerst op 80 graden moet komen.
Dat zou ik erg op prijs stellen, ik krijg volgende week 2 offertes/voorstellen en zou dus graag 'slimme' vragen stellen. Een aantal punten haal ik wel uit je schema, maar het blijft moeilijk iemand zijn gedachte erbij te zien, en hoe kleiner het schema hoe makkelijker dat gaat.WoudseHoeve schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:53:
[...]
Ik ga inderdaad nog even de aparte schema's maken ( in dezelfde tekening waarbij de inactieve leidingen grijs zijn...)
Bedankt voor je inbreng, helpt mij (en ik denk vele andere) een hoop.
ps. vrouw heeft hout kachel afgekeurd, maar waarschijnlijk is de Grande Lux B of de VGL wel in orde

Pana WC12H9E8 / 1000L
Haha, die waren bij mij afgekeurd, niet "strak" genoeg voor de keuken .... ik houd zelf ook van een "eenvoudig" uiterlijk... die jij aangeeft vind ik teveel "hoeken" aan zitten, puur persoonlijkMarFan schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:41:
[...]
Dat zou ik erg op prijs stellen, ik krijg volgende week 2 offertes/voorstellen en zou dus graag 'slimme' vragen stellen. Een aantal punten haal ik wel uit je schema, maar het blijft moeilijk iemand zijn gedachte erbij te zien, en hoe kleiner het schema hoe makkelijker dat gaat.
Bedankt voor je inbreng, helpt mij (en ik denk vele andere) een hoop.
ps. vrouw heeft hout kachel afgekeurd, maar waarschijnlijk is de Grande Lux B of de VGL wel in orde
Het nadeel van die kachels lijkt me wel dat je steeds 2 deuren moet openen om er hout in te krijgen, of je moet er een erg ver open doen.
Het voordeel is dat hij dit heeft : "Wij kunnen deze zelfde kachel ook leveren met een autom. werkende koelspiraal." Lijkt me handig en veilig.
WoudseHoeve, heb je het inspectieluik van je buffer al gecontroleerd? Bij mijn OEG had ik lekkage omdat de moeren niet strak genoeg waren aangedraaid. Het is maar dat je het weet....
uuhhh Inspectie luik ? Die staat bij mij niet op de tekening en heb hem ook niet gezien ...hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:43:
WoudseHoeve, heb je het inspectieluik van je buffer al gecontroleerd? Bij mijn OEG had ik lekkage omdat de moeren niet strak genoeg waren aangedraaid. Het is maar dat je het weet....
Waarschijnlijk weggelaten omdat het steeds ging lekken .......
In een drinkwater boiler zit er wel een.
[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-06-2013 14:00 . Reden: drinkwaterboiler ]
Weer wat wijzer. Wat staat er toch een schat aan kennis op GoT
Zoals beloofd de verschillende circuits uitgelicht:
Ik heb de begrenzing gelegd bij de terugslag kleppen ....
Solar:

CV:

Hout Kachel:
Ik heb de begrenzing gelegd bij de terugslag kleppen ....
Solar:

CV:

Hout Kachel:

@WoudseHoeve: kan je pomp 1 en pomp 2 niet combineren in 1 pomp en een 3weg klep?
en 1 stap verder gaand: 1 pomp en 2 driewegkleppen in plaats van 3 pompen voor zb en houtkachelcircuit (dus 1 pomp voor water circulatie, 1 driewegklep om de warmwaterbron te schakelen tussen houtkachel en ZB en 1 driewegklep om te kiezen tussen de twee boilers)
eea natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden van de controller
. Maar als ik kijk naar de SR 1188, schema 14, 15, 16 of 20 zou dat toch moeten kunnen?
en 1 stap verder gaand: 1 pomp en 2 driewegkleppen in plaats van 3 pompen voor zb en houtkachelcircuit (dus 1 pomp voor water circulatie, 1 driewegklep om de warmwaterbron te schakelen tussen houtkachel en ZB en 1 driewegklep om te kiezen tussen de twee boilers)
eea natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden van de controller
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb de SR1168, deze heeft minder schema's als de sr1188 maar wel 2 snelheid geregelde pompen. Dus geen mogelijkheid van 2 drieweg kleppen.BarryH schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:58:
@WoudseHoeve: kan je pomp 1 en pomp 2 niet combineren in 1 pomp en een 3weg klep?
eea natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden van de controller. Maar als ik kijk naar de SR 1188, schema 14, 15, 16 of 20 zou dat toch moeten kunnen?
Het hout kachel circuit heeft zijn eigen pomp nodig voor het lokale circuit wat eerst naar de 80 graden moet, kan je nergens mee combineren.
Ik denk er trouwens aan om een SR1128 te gebruiken voor het heatpipe->warmtewisselaar circuit asl DeltaT controller en tevens voor de regeling van de 3W klep achter de hout kachel voor boiler keuze (zoals in het CV schema) Deze heeft ook logging en kan ik alle data bij elkaar schuiven..... hoop ik. Wel weer 177 euro extra maar dan heb ik wel overal de temperaturen van .......
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-06-2013 18:13 . Reden: typo ]
Zo, dit project is er wel eentje om je vingers af te likken!WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:13:
...
Schemas's
Het lijkt me een zeer leuke uitdaging om alles netjes werkend te krijgen. Eens alles georchestreerd doet wat het moet doen zal het wel een enorme voldoening geven
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Dit is inderdaad hogere zonneboiler-wiskunde... 
Zeer benieuwd naar de uiteindelijke installatie, graag met heul veul foto's....
Zeer benieuwd naar de uiteindelijke installatie, graag met heul veul foto's....
Bedankt !WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:13:
Je snapt wel dat er nu vragen komen
- Onder de noemer domme vragen bestaan niet

- Bij je tekening CV gaat bij T6 een lijn naar de mixer en een lijn naar de 3W klep. Wat is het doel hiervan ? (maw wat gebeurt daar ?)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Klopt het dat je geen expansievat hebt in het houtkachelcircuit en in het CV-circuit met 3Wklep T6 op 'direct'? (geen idee of dat wenselijk is)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die gouden dingen zijn terugslag kleppen ...... zorgen ervoor dat het water niet de verkeerde kant op kan. Die zijn nodig omdat er drie circuits door elkaar lopen, voor ieder circuit 1.MarFan schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 09:31:
[...]
Bedankt !
Je snapt wel dat er nu vragen komen![]()
- Onder de noemer domme vragen bestaan nietWat zijn die goude dingen in je tekening ?
- Bij je tekening CV gaat bij T6 een lijn naar de mixer en een lijn naar de 3W klep. Wat is het doel hiervan ? (maw wat gebeurt daar ?)
Toestand A (T5 > T6): CV retour voor verwarmen door bij mengen heet water uit het buffer vat.
De bedoeling van de mixer is om het water dat naar de CV ketel gaat nooit warmer wordt als ~53 graden (aangedreven door de cv pomp).
Wanneer de 3W klep richting buffer vat staat gaat er vanaf T6 (de retour van de Radiatoren in huis) een verbinding naar de mixer voor de aanvoer van (koud) water. de aanvoer van heet watert loopt via de andere aansluiting van de mixer.
Toestand B (T5 <= T6): CV draaid alleen op gas.
De mixer moet nu niets te doen de 3W klep staat richting CV (direct dus). De mixer krijgt nu "koud" water via de retour en via de 3W klep. Daardoor heeft de mixer geen invloed, hij laat het gewoon door (of hij nu op warm of koud staat)
Als je de 3W klep als schakelaar tekend is het duidelijker .....
Ik begrijp dat het onduidelijk is, het expansie vat heb ik alleen bij CV bedrijf in de tekening laten zitten. Aangezien alle CV water met elkaar in verbinding staat worden alles bediend met 1 expansie vat.Proton_ schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:39:
Klopt het dat je geen expansievat hebt in het houtkachelcircuit en in het CV-circuit met 3Wklep T6 op 'direct'? (geen idee of dat wenselijk is)
Bij kruis verbinding net voor pomp 2 komt alles bij elkaar, maar ook via de heet water ingangen van de boiler en buffer, daar is ook alles bij elkaar geknoopt. Ook als de pompen stil staan is er altijd een verbinding naar het expansie vat. Mogeljk komt hij in de praktijk op een andere plaats aangezien hij links naast de CV-ketel komt.
Het nadeel hiervan (geen warmtewisselaar spiraal in het buffer vat) is dat je veel heet water moet afvoeren voordat de nood koeling koud water gaat toevoeren.
Die 3W + mixer is een lastig geval ..... de 3W klep schakeld het bij mengen van heet water via het buffer vat.
De mixer houd de temperatuur onder gevaarlijke waarden.
Iemand deze site al eens bekeken.
http://www.jenni.ch/index.html?html/Heizen mit Sonne/Heizen_mit_Sonne.htm
Ik vond het bijzonder, vooral dat men boilers bouwt van 12 meter hoog voor zonne energie.
http://www.jenni.ch/index.html?html/Heizen mit Sonne/Heizen_mit_Sonne.htm
Ik vond het bijzonder, vooral dat men boilers bouwt van 12 meter hoog voor zonne energie.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dat zijn nog eens projecten en zo te zien veel maatwerk. Zou dit in Nederland al zo toegepast worden in nieuwbouw?
Wel erg grappig, gewoon een heel groot buffervat van boven naar beneden ! Ben eigenlijk wel een beetje jaloers.... Ook het terplekke in elkaar lassen is een belangrijke optie ! vooral bij vervanging ?
Anyway, vraagje, weet iemand hoeveel Heatpipes ik en serie kan zetten ? moet ik er 2x 60 pipes parallel zetten met ieders een eigen pomp (oost / west) opstelling ...
Ik heb nog eens naar de SR1188 zitten kijken maar dat is mogelijk een beter keuze voor mij dan de SR1168 ...... kan ik ook de houtkachel sturing mee doen .... mmm nog even goed lezen de handleiding.
Anyway, vraagje, weet iemand hoeveel Heatpipes ik en serie kan zetten ? moet ik er 2x 60 pipes parallel zetten met ieders een eigen pomp (oost / west) opstelling ...
Ik heb nog eens naar de SR1188 zitten kijken maar dat is mogelijk een beter keuze voor mij dan de SR1168 ...... kan ik ook de houtkachel sturing mee doen .... mmm nog even goed lezen de handleiding.
@woudsehoeve: ik heb 58 pipes in serie staan. ik denk dat serie of parallel niet uitmaakt als de pomp sterk genoeg is (en het expansievat moet voldoende groot zijn).
staat in de specs van de heatpipes niet iets over de weerstand of een advies over de pompsterkte (of omgekeerd bij de pomp ove rde lengte/diameter van het buiscircuit?
staat in de specs van de heatpipes niet iets over de weerstand of een advies over de pompsterkte (of omgekeerd bij de pomp ove rde lengte/diameter van het buiscircuit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Even een beetje tussendoor:
Met PV je boiler verwarmen.
Ik wilde eigenlijk serieus vragen hierover stellen en een spreadsheet bouwen maar zie wat refusol nu maakt:
http://europe.refusol.com...947d2e81e28db3f6799416756
Wat zal dit een stof doen opwaaien, denk ik.
Met PV je boiler verwarmen.
Ik wilde eigenlijk serieus vragen hierover stellen en een spreadsheet bouwen maar zie wat refusol nu maakt:
http://europe.refusol.com...947d2e81e28db3f6799416756
Wat zal dit een stof doen opwaaien, denk ik.
Ben benieuwd hoe haalbaar dat is met kosten en dakoppervlak, zeker in vergelijking met zonnecollectoren.
Maar je bent wel iets flexibeler met installeren van de handel. Gezien je geen leidingen naar je dak hoeft te leggen.
Maar je bent wel iets flexibeler met installeren van de handel. Gezien je geen leidingen naar je dak hoeft te leggen.
Verwijderd
ik lees daar :
per m2 dakvlak laat de collector in energieopbrengst de pv(15%) 5x of meer achter zich,
zonder enig omzettingsverlies.
ook het later aanwenden in de cv gebeurt zonder dit verlies.
de zon-cv maakt hier overuren; is geniaal, en beschermd me erg goed, met 2 erg kleine nieuwe nederlanders over de vloer dit koude voorjaar
mijn gasverbruik is all-time low, terwijl je op zo`n moment juist een verdubbeling verwacht.
in 1 m3 gas zit ~8kWh dus erg slim vind ik het niet,(ohms belast als in waterkoker)With the direct DC coupling of the AE PV Heating Solution, it is possible to keep costs for water heating at between 4 and 7 cents Euro/kWh, considerably lower than other heat producers like oil, gas or electricity
per m2 dakvlak laat de collector in energieopbrengst de pv(15%) 5x of meer achter zich,
zonder enig omzettingsverlies.
ook het later aanwenden in de cv gebeurt zonder dit verlies.
de zon-cv maakt hier overuren; is geniaal, en beschermd me erg goed, met 2 erg kleine nieuwe nederlanders over de vloer dit koude voorjaar
mijn gasverbruik is all-time low, terwijl je op zo`n moment juist een verdubbeling verwacht.
Bij opgave van een andere zoek opdracht zie ik nu dat men in 1998 al praktijk metingen had gedaan met pv en hot water.
Eigenlijk zat ik meer te denken om je overschot te dumpen in je boiler. En of het dan financieel aantrekkelijk is.
Eigenlijk zat ik meer te denken om je overschot te dumpen in je boiler. En of het dan financieel aantrekkelijk is.
Wat voor apperatuur gebruik je hiervoor?hansdegit schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:37:
Doe ik ook. Gaat perfect.
Een dikke verwarmingsspiraal denk?
Wise enough to play the fool
Snap ik.
Maar als je boiler aanstaat en je dumpt je overschot erin en opdat moment komt die dikke wolk om de hoek kijken.
Is je overschot weg en staat die mooie dikke spiraal uit het net te eten. En dat was niet de bedoeling.
bijvoorbeeld: http://www.immersun.co.uk/ Gegarandeerd dat er iemand rondloopt die hier iets eenvoudigs en goedkoops voor bedacht heeft.
En daar ben ik benieuwd naar.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 24-06-2013 22:37 ]
Verwijderd
dat gebeurt alleen niet in de stad van de zonSeafarer schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:36:
[...]
Snap ik.![]()
Is je overschot weg en staat die mooie dikke spiraal uit het net te eten. En dat was niet de bedoeling.
kortom, flink bijleggen, en dan is het overdag geen probleem meer
een boiler heeft een kenmerk : snachts zit de energie er nog steeds in
Het gaat om het verwachte overschot op jaar basis, door het salderen hoef je het niet direct gebruiken.Seafarer schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:36:
[...]
Snap ik.![]()
Maar als je boiler aanstaat en je dumpt je overschot erin en opdat moment komt die dikke wolk om de hoek kijken.
bijvoorbeeld: http://www.immersun.co.uk/ Gegarandeerd dat er iemand rondloopt die hier iets eenvoudigs en goedkoops voor bedacht heeft.
En daar ben ik benieuwd naar.
Een Kostal Piko heeft een ingebouwde schakelaar die je kan instellen dat hij activeert afhankelijk van de opwek.... kan je de verwarmings-spiraal mee besturen...
Weet iemand een systeem dat het juist andersom doet... Van warm water (85-95) omzetten in energie ? Heb wel eens iets gelezen over een CV die het kon ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Een stoom generator? Of een wkk ketel?
Allebei niet interessant. De wkk kost je veel gas. Stoomgenerator thuis is niet gebruikelijk, daar weet ik ook niks vanaf
Allebei niet interessant. De wkk kost je veel gas. Stoomgenerator thuis is niet gebruikelijk, daar weet ik ook niks vanaf
1060 Wp
HR-E ketels zijn dat. Kleine turbine in gasaanvoer(?) die stroom opwekt als je stookt. Niet echt een geweldig duurzame oplossing als je niet veel stookt. Grote winkels e.d. is het wel beter toepasbaarMarFan schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:59:
[...]
Weet iemand een systeem dat het juist andersom doet... Van warm water (85-95) omzetten in energie ? Heb wel eens iets gelezen over een CV die het kon ?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Ik denk dat MarFan inderdaad een HR-E of micro-wkk bedoelt, die werkt met een Stirling motor die op gas draait. Temperaturen in die motor zijn dus veel hoger dan 85-95 graden en dan nog is het elektrisch rendement (15-42%) matig, alleen het nuttig gebruik van de overvloedige restwarmte maakt hem bij grote warmtevraag soms financieel rendabel.
Wanneer je van 80-95 'C stroom wilt produceren (gebeurt soms bij geothermische centrales) moet je werken met een werkvloeistof die bij relatief lage temperatuur al verdampt. De verdampte werkvloeistof leid je door een turbine waarna je hem weer condenseert. Je maximaal haalbare rendement is theoretisch beperkt tot het Carnot rendement, gedefinieerd als 1-Tk/Tw, waarin Tk de koude kant van de cyclus is en Tw je warme kant. Helaas zijn de temperaturen in deze vergelijking wel in Kelvin gedefinieerd, waardoor je niet meer dan 19 procent van de energiestroom volgend uit een temperatuurverschil van 95-25=70 graden kunt halen.
Neem dan nog mee dat het Carnot rendement praktisch onhaalbaar is en de energie die bij elektriciteitsopwekking op significante schaal nodig is om je 4 maal zo grote energiestroom in de vorm van restwarmte snel genoeg af te voeren en er blijft praktisch niets over. In geval van kleine Stirling motoren soms net genoeg om de eigen frictie te overwinnen en zichzelf dus stationair draaiende te houden zie o.a. youtube: Stirling engine powered by a cup of tea. http://www.youtube.com/watch?v=KWNON-7vvFY
Wanneer je van 80-95 'C stroom wilt produceren (gebeurt soms bij geothermische centrales) moet je werken met een werkvloeistof die bij relatief lage temperatuur al verdampt. De verdampte werkvloeistof leid je door een turbine waarna je hem weer condenseert. Je maximaal haalbare rendement is theoretisch beperkt tot het Carnot rendement, gedefinieerd als 1-Tk/Tw, waarin Tk de koude kant van de cyclus is en Tw je warme kant. Helaas zijn de temperaturen in deze vergelijking wel in Kelvin gedefinieerd, waardoor je niet meer dan 19 procent van de energiestroom volgend uit een temperatuurverschil van 95-25=70 graden kunt halen.
Neem dan nog mee dat het Carnot rendement praktisch onhaalbaar is en de energie die bij elektriciteitsopwekking op significante schaal nodig is om je 4 maal zo grote energiestroom in de vorm van restwarmte snel genoeg af te voeren en er blijft praktisch niets over. In geval van kleine Stirling motoren soms net genoeg om de eigen frictie te overwinnen en zichzelf dus stationair draaiende te houden zie o.a. youtube: Stirling engine powered by a cup of tea. http://www.youtube.com/watch?v=KWNON-7vvFY
Ik weet niet hoe je aan die temperatuur komt maar je kan ook thermische olie ipv glycol in je heatpipes / kachel opwarmen naar 180 graden of zo.MarFan schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:59:
[...]
Daarmee kan je weer stoom maken welke een kleine stoom turbine / machine laat draaien en die dus een elektrische generator aandrijft.
Alles is dus een standaard zonneboiler op het genereren van stoom en de turbine / machine na.
Ik had een site van iemand die dat gedaan heeft maar kan het even niet vinden .....
Ik weet dat het niet gaat lukken (op korte termijn, want ook daar zal vast wel een keer iemand iets voor vinden), maar 'baal' van het feit dat ik zo meteen in de zomer 1000L heet water heb waar ik (bijna) niets mee doe...WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:21:
[...]
Ik weet niet hoe je aan die temperatuur komt maar je kan ook thermische olie ipv glycol in je heatpipes / kachel opwarmen naar 180 graden of zo.
Daarmee kan je weer stoom maken welke een kleine stoom turbine / machine laat draaien en die dus een elektrische generator aandrijft.
Alles is dus een standaard zonneboiler op het genereren van stoom en de turbine / machine na.
Ik had een site van iemand die dat gedaan heeft maar kan het even niet vinden .....

(maar ben onder de indruk van hoeveel sommige op dit gebied weten te vertellen).
Pana WC12H9E8 / 1000L
Nou ja, enige voor de hand liggende is je wasmachine en vaatwasser vullen met warmwater.
Ik weet ook niet hoeveel collectoren je hebt en hoe snel die 1000L op temperatuur is? Staat ie al aan het begin van de zomer vrolijk op 90 graden niks te doen?
Dan kun je wellicht in de toekomst een groter buffervat (zonder warmtewisselaars bijvoorbeeld, om het goedkoop te houden) erbij zetten. Waar je dan ook weer warmte in op kunt bouwen zodat je een nog grotere buffer hebt als de koude periode er weer aan komt.
Ik weet ook niet hoeveel collectoren je hebt en hoe snel die 1000L op temperatuur is? Staat ie al aan het begin van de zomer vrolijk op 90 graden niks te doen?
Dan kun je wellicht in de toekomst een groter buffervat (zonder warmtewisselaars bijvoorbeeld, om het goedkoop te houden) erbij zetten. Waar je dan ook weer warmte in op kunt bouwen zodat je een nog grotere buffer hebt als de koude periode er weer aan komt.
Ach gewoon lekker de zolder warmstoken midden zomer met de isolatieverliezen van je 1000 Liter zonneboilerMarFan schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 15:30:
[...]
Ik weet dat het niet gaat lukken (op korte termijn, want ook daar zal vast wel een keer iemand iets voor vinden), maar 'baal' van het feit dat ik zo meteen in de zomer 1000L heet water heb waar ik (bijna) niets mee doe...
Geef mij maar PV met eventueel een elektrische boiler van 20 tot 50 liter warmwater
Dre in "Zonneboilers, dit is de plek"
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 25-06-2013 16:23 ]
@Dre: zet nou niet al je geld op de salderingsregel, zodra die verdwijnt is de efficientie van ZB de winnaar
Ja kan ook een slangen in de grond leggen welke je in de zomer met je overtollige warmte opwarmt. Die kan je dan met een warmtepomp(overschot-PV) weer terug halen. Of door je ventilatie aanzuiging door een pijp in deze zelfde grond. Zo kan je de ventilatie lucht voor verwarmen .....!null schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 15:51:
Nou ja, enige voor de hand liggende is je wasmachine en vaatwasser vullen met warmwater.
Even wat geultjes in de voor tuin graven (1m diep?) wat tyleen slang er in en een oude CV pomp .... die je aan stuurt met een temp sensor onderin je 1000L buffervat.....
Als je daar dan nog een serre ( kas) overheen bouwt dan kan je een tropische plantentuin maken ....
ze liggen er nog niet, dus probleem is pas volgende zomer!null schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 15:51:
Denk niet dat het probleem zich oplost met wasmachine en vaatwasser (of ik moet voor weinig voor de buren gaan wassen), maar inderdaad ik zou van die inbouw buffervaten in mijn kruipruimte kunnen leggen.
Maar eerst maar eens zien hoe het allemaal loopt een jaar en dan aan de rekentafel om te zien wat het effect is kosten/baten...
Maar mannen met dromen blijven jongens.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
95,2 graden is tie geworden, 380 liter, en dat uit 7,5m2
de start temperatuur was 32 graden
geniaal efficient, was afwas en kinderbadje ging weer als een zonnetje
erg weinig kWhs verbruikt,
ik was met de electrolux hot&cold
zonneboilers kunnen aangewend worden om kWhs te vermijden,
alleen dat schijnen maar weinig mensen te doen, terwijl het koud trekken van je boilervat onderin de efficiency alleen nog maar meer verhoogd
de start temperatuur was 32 graden
geniaal efficient, was afwas en kinderbadje ging weer als een zonnetje
erg weinig kWhs verbruikt,
ik was met de electrolux hot&cold
zonneboilers kunnen aangewend worden om kWhs te vermijden,
alleen dat schijnen maar weinig mensen te doen, terwijl het koud trekken van je boilervat onderin de efficiency alleen nog maar meer verhoogd
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 22:48 ]
Voor de geinteresseerden:
In de bovenste helft van de boiler zit een verwarmingsspiraal met thermostaat. Ik denk het douchegedrag van het gezin een beetje te kennen. Vanaf een uur of zeven tot tien 's avonds is er ww-behoefte, net als 's ochtends tussen half zeven en half acht. Dus heb ik een tijdschakelaar op dat verwarmingselement gezet.
Het element schakelt dus in, afhankelijk van tijdstip en temperatuur bovenin de boiler.
Verder hebben we -net als eric-pvt- een AEG Sunny hot-fill wasmachine met uitgestelde start.
In de bovenste helft van de boiler zit een verwarmingsspiraal met thermostaat. Ik denk het douchegedrag van het gezin een beetje te kennen. Vanaf een uur of zeven tot tien 's avonds is er ww-behoefte, net als 's ochtends tussen half zeven en half acht. Dus heb ik een tijdschakelaar op dat verwarmingselement gezet.
Het element schakelt dus in, afhankelijk van tijdstip en temperatuur bovenin de boiler.
Verder hebben we -net als eric-pvt- een AEG Sunny hot-fill wasmachine met uitgestelde start.
Begrijp ik het nou goed?hansdegit schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:48:
Voor de geinteresseerden:
Aan de ene kant verwarm je electrisch je boiler om te gebruiken voor warm water en aan de andere kant doe je dat nou juist niet voor de wasmachine, hebben we het hier dan niet over het welgemeende "lood om oud ijzer" ?
@Rol-Co: dat gebeurt alleen op dagen dat de zon de ZB niet (voldoende) heeft opgewarmd.
Verwijderd
meteen wegzetten "slecht" is zoooo 2008 nederlands
een boiler heeft altijd een hot top
warmte accumuleert daar, warmte stijgt altijd, mijn boiler bevat 25 liter in de hot top,
en deze word door de gasketel warm gehouden,
(op 62,5c) bij hans dus door een e-element
in het midden en onderin zit de cv en onderin niets, behalve de collector
deze verwarmd de boiler van onderin,
warmte stijgt vanzelf.
hoe enorm is onze achterstand nu weer als dit niet al gewoon logisch is ?
de gasketel is niet meer aangeslagen sinds 8 april dit jaar.
go figure.
de cv heeft al die tijd gedraaid, maar daar kwam geen gas meer bij kijken.
een boiler heeft altijd een hot top
warmte accumuleert daar, warmte stijgt altijd, mijn boiler bevat 25 liter in de hot top,
en deze word door de gasketel warm gehouden,
(op 62,5c) bij hans dus door een e-element
in het midden en onderin zit de cv en onderin niets, behalve de collector
deze verwarmd de boiler van onderin,
warmte stijgt vanzelf.
hoe enorm is onze achterstand nu weer als dit niet al gewoon logisch is ?
de gasketel is niet meer aangeslagen sinds 8 april dit jaar.
go figure.
de cv heeft al die tijd gedraaid, maar daar kwam geen gas meer bij kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 09:06 ]
Ik denk dat Rol-Co meer op het punt zit;
Waarom E bijverwarmen en niet met gas, daar gas veel efficiënter/goedkoper is.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Gas moet je altijd betalen en voor elektrisch kan je PV-overschotten gebruiken ?Freemann schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 09:25:
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Lijkt me wel humor als je een gaswel op je terrein hebt, en daarvan gaat terug salderen met gasWouter.S schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:35:
[...]
Gas moet je altijd betalen en voor elektrisch kan je PV-overschotten gebruiken ?
Even los van het feit dat er uit zo'n gaswel waarschijnlijk ander soort gas komt, en de hoeveelheid/druk niet genoeg is. Maar er zijn wel boeren die erop koken.
Nou eigenlijk meer waarom dan niet een wasmachine met koud vullen en dus zelf electrisch verwarmen, veel directer en dus efficienter lijkt me.Freemann schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 09:25:
Boiler alleen voor warm water bijstoken indien nodig
"kolenfooi" is nog altijd +/- 9 centen.
In een m3 gas zit +/- 9kWh.
Je moet dan 9*9=81 centen
9 kWh stroom in je boiler stoppen kost dus 81 centen.
Mijn gas is op dit moment goedkoper
Het lijkt mij goedkoper om direct je wasmachine het water te laten verwarmen dan het in de boiler te stoppen en daar warmte te verliezen door straling.
Het lijkt mij goedkoper om direct je wasmachine het water te laten verwarmen dan het in de boiler te stoppen en daar warmte te verliezen door straling.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
het "bron gas" was vroeger populair, het was heel simpel, je boort een gat ( diepte afhankelijk van locatie) daar komt water uit, laat je in een bassin lopen waar een groot deksel overheen staat ( goed passend met de rand in het water), boven in het deksel zit een pijp aangesloten welke naar de verbruiker loopt. De druk wordt opgewekt door het gewicht van het deksel. De vorige eigenaar van mijn woonboerderij had een dergelijke opstelling.!null schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:46:
[...]
Lijkt me wel humor als je een gaswel op je terrein hebt, en daarvan gaat terug salderen met gas![]()
Even los van het feit dat er uit zo'n gaswel waarschijnlijk ander soort gas komt, en de hoeveelheid/druk niet genoeg is. Maar er zijn wel boeren die erop koken.
Het nadeel was dat het water uit de bron erg veel zwavel en ijzer bevatte waardoor de sloot waar het inliep volledig dood was .....
Mag nu niet meer worden toegepast ivm oppervlakte water vervuiling. Er zijn er nog een paar als monument ....
Meer info
[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-06-2013 11:49 . Reden: link ]
Nee hoor. Een collega van me in de Beemster gebruikt -volledig legaal- brongas voor zijn CV. Al zijn buren doen het ook.WoudseHoeve schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:46:
[...]
Het nadeel was dat het water uit de bron erg veel zwavel en ijzer bevatte waardoor de sloot waar het inliep volledig dood was .....
Mag nu niet meer worden toegepast ivm oppervlakte water vervuiling. Er zijn er nog een paar als monument ....
Over het bijverwarmen....Het is toch niet zo moeilijk? Er hoeft alleen te worden bijverwarmd als de zon niet genoeg haar best heeft kunnen doen. En in het geval van een PV overschot (ongeveer 1,5MWh) is het dan dus zinniger om daarmee gas te vermijden. Gas moet ik altijd betalen, stroom vrijwel zeker niet.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:51:
[...]
Nou eigenlijk meer waarom dan niet een wasmachine met koud vullen en dus zelf electrisch verwarmen, veel directer en dus efficienter lijkt me.
Boiler alleen voor warm water bijstoken indien nodig
Het is nog maar de vraag of het efficienter is om de wasmachine het water te laten verwarmen. Nu is het een no-brainer, je druk op de "warmwater" knop en hij tapt water uit de warmwaterkraan. Als het alleen maar deels door de zon verwarmd is, is het al efficienter. Als dat water nog niet heet genoeg is, warmt de Sunny wasmachine bij. En die paar Wh boilerverliezen, ach, da's de prijs van comfort. Bovendien: als ik het warm water niet gebruik kan het alleen maar verder afkoelen, toch?
Die boilerverliezen vormen de prijs voor instant-heet water zonder CV geiser.
[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 26-06-2013 12:00 ]
Ja dat denk ik ook, daarnaast verwarm je waarschijnlijk veel te veel water, je kan beter selectief of "on demand" (in de was machine, of combi ketel) bij verwarmen.Freemann schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:53:
"kolenfooi" is nog altijd +/- 9 centen.
hansdegit schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:50:
[...]
Nee hoor. Een collega van me in de Beemster gebruikt -volledig legaal- brongas voor zijn CV. Al zijn buren doen het ook.

Er zullen dus nog uitzonderingen zijn ....
Volgens mijn herinnering is dat een strijd van meerder decennia geweest in Noord Holland. Maar misschien gaan we wat offtopic.
edit: leesvoer
http://www.trouw.nl/tr/nl...-Gas-uit-eigen-tuin.dhtml
edit: leesvoer
http://www.trouw.nl/tr/nl...-Gas-uit-eigen-tuin.dhtml
[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 26-06-2013 13:32 ]
Hallo mensen,
Nou, het zonneboiler virus heeft ook bij mij toegeslagen. Ik ga er een zelf bouwen, nou ja, zelf samenstellen uit bestaande componenten. De collectoren zijn inmiddels aangeschaft, morgen komt de boiler. Beide van marktplaats. Collectoren (2x 1,52 m2) zijn nieuw, de 200 liter boiler 2e hands.
Ik heb een vraagje. Herkent iemand deze collector? Ik kan namelijk geen merk ontdekken. En is deze bedoeld voor montage in een pannendak? Het lijkt er wel op namelijk. Dat zou mooi zijn, scheeld een bevestigingsconstuctie op het dak.

De groeten,
Rob
Nou, het zonneboiler virus heeft ook bij mij toegeslagen. Ik ga er een zelf bouwen, nou ja, zelf samenstellen uit bestaande componenten. De collectoren zijn inmiddels aangeschaft, morgen komt de boiler. Beide van marktplaats. Collectoren (2x 1,52 m2) zijn nieuw, de 200 liter boiler 2e hands.
Ik heb een vraagje. Herkent iemand deze collector? Ik kan namelijk geen merk ontdekken. En is deze bedoeld voor montage in een pannendak? Het lijkt er wel op namelijk. Dat zou mooi zijn, scheeld een bevestigingsconstuctie op het dak.

De groeten,
Rob
Mooie foto serie, altijd leuk om te zien hoe andere mensen bezig zijn.WoudseHoeve schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:50:
Start van de opbouw van de Zonne Boiler:
Maar het is ook belangrijk om elkaar op potentieel onveilige situaties aan te spreken.
Ik weet dat het een boerderij is en dat er best wel wat gewicht op de zolder gelegen kan hebben, maar 1200 kg is echt heel veel belasting (eigenlijk nog meer 1200 kg + 250 kg andere boiler + jij + een toeschouwer) . De muur aan de achterzijde valt wellicht nog wel mee, een badding aan de muur welke bv met 6 (gelijmde?) ankers M12 is vastgezet kan wel wat overbrengen. Het spant maak ik me meer zorgen over. Hoe de kettingen zitten die je later toevoegt weet ik niet, maar een boiler met dit gewicht trekt de ankertjes gewoon uit het metselwerk, hoe sterk de ketting ook is. Ik hoop oprecht dat er niemand onder dit gevaarte slaapt.
Laat er een constructeur of desnoods een beetje verstandige aannemer naar kijken.
Zit er een loodflap aan de onderkant van het paneel?mcgaag schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:16:
Hallo mensen,
[afbeelding] [afbeelding][afbeelding]
De groeten,
Rob
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ligt er aan hoe hij de bevestiging doet aan de muur. Als hij door de muur steekt (anker) en een plaat (3mm ofzo) hier achter doet denk ik echt niet dat er iets gebeurd met 2 kettingen, vooral niet als het echte een hoeve is (brandmuur).MeTooPV schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:17:
[...]
Mooie foto serie, altijd leuk om te zien hoe andere mensen bezig zijn.
Maar het is ook belangrijk om elkaar op potentieel onveilige situaties aan te spreken.
Ik weet dat het een boerderij is en dat er best wel wat gewicht op de zolder gelegen kan hebben, maar 1200 kg is echt heel veel belasting (eigenlijk nog meer 1200 kg + 250 kg andere boiler + jij + een toeschouwer) . De muur aan de achterzijde valt wellicht nog wel mee, een badding aan de muur welke bv met 6 (gelijmde?) ankers M12 is vastgezet kan wel wat overbrengen. Het spant maak ik me meer zorgen over. Hoe de kettingen zitten die je later toevoegt weet ik niet, maar een boiler met dit gewicht trekt de ankertjes gewoon uit het metselwerk, hoe sterk de ketting ook is. Ik hoop oprecht dat er niemand onder dit gevaarte slaapt.
Laat er een constructeur of desnoods een beetje verstandige aannemer naar kijken.
En ik schat WoudseHoeve in als een nadenkend, adviesvragend, afwegend persoon.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik heb al een schoorsteen een stukje verderop in 2 van deze spanten hangen deze woog 3 ton er ingehangen met een grote kraan ..... dat is berekend door een constructeur.MeTooPV schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:17:
[...]
Mooie foto serie, altijd leuk om te zien hoe andere mensen bezig zijn.
Verderop in huis heeft op zolder
De kettingen zet ik natuurlijk niet met een 2 pluggen in de muur maar het worden 2 muurankers door en door met een zware ring aan de andere kant van de muur, die trek je er niet door heen, de balk aan de meer zelf zitten ook zo vast met een aantal door en door draad einden M12
En nee er slaapt niemand onder.....
Maar over dat gewicht van 1500kg, dat valt mee, hoeveel mensen zetten geen muurtje ergens in huis of een betonnen vloertje zonder ook maar even over het gewicht na te denken .....
Dit topic is gesloten.