Foto-opdracht week 1 - Een nieuw begin

Pagina: 1
Acties:
  • 1.268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/fotoweekopdracht.jpg

Welkom bij de achtendertigste, en eerste van dit jaar, foto-opdracht!

Wat is de bedoeling precies?

Het doel van de weekopdracht is dat je met het thema van deze week in je hoofd op stap gaat om een foto te maken binnen dat thema :)

Thema deze week?

Deze week is het thema Een nieuw begin

Regels?

Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben
  • we verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook showcasewaardig zijn, of op zijn minst rúim testcasewaardig.
  • max 600px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto
  • geen archieffoto's
  • geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn
  • 1 foto per persoon per weekopdracht
  • foto's zijn te posten tot zondag 23:59 van elke week, op maandagochtend wordt de nieuwe weekopdracht gestart
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)
Winnaars?

Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury :) Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, en wat te leren van de commentaren die men levert in het topic op je foto, en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;) Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/smileys/foto-ani.gif

De vorige weekopdrachten:

[list=1]• Foto-opdracht week 15 - Streetlife
Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie
Foto-opdracht week 17 - Actie!
Foto-opdracht week 18 - closeup/macro
Foto-opdracht week 19 - Landschap
Foto-opdracht week 20 - Geel
Foto-opdracht week 21 - Portret
Foto-opdracht week 22 - Duotone
Foto-opdracht week 23 - Zomerzin
Foto-opdracht week 24 - Minimalisme
Foto-opdracht week 25 - Detail
Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld
Foto-opdracht week 27 - Abstract
Foto-opdracht week 28 - Transport
Foto-opdracht week 29 - Rond
Foto-opdracht week 30 - Klassiek
Foto-opdracht week 31 - Leed
Foto-opdracht week 32 - Nightlife
Foto-opdracht week 33 - Vreugde
Foto-opdracht week 34 - Fruit
Foto-opdracht week 35 - HDR
Foto-opdracht week 36 - Bling-bling
Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen!
Foto-opdracht week 38 - Pech
Foto-opdracht week 39 - Het leven in al zijn eenvoud
Foto-opdracht week 40 - Vorm en functie
Foto-opdracht week 41 - Nep
Foto-opdracht week 42 - Patronen
Foto-opdracht week 43 - Herfstweer
Foto-opdracht week 44 - Naakt
Foto-opdracht week 45 - Routine
Foto-opdracht week 46 - Verkiezingsstrijd
Foto-opdracht week 47 - Grenzen
Foto-opdracht week 48 - High-key fotografie
Foto-opdracht week 49 - Spelen met schaduwen
Foto-opdracht week 50 - De echte kerstsfeer
Foto-opdracht week 51 - Frozen in time
Foto-opdracht week 52 - The end is near

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mooie aansluiting op de oude opdracht :) * neographikal had al zoiets in gedachten om dat te opperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Mijn inzending (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://xs411.xs.to/xs411/07011/DSCF2270600.jpg
Sluitertijd: 1/160
Diafragma: F4.0
ISO: 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175347

leuk bedacht, en op de kleuren na nog redelijk ingevuld ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 180355 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:38:
Mijn inzending (klikbaar):
[afbeelding]
Sluitertijd: 1/160
Diafragma: F4.0
ISO: 100
geen slechte foto :), idd ben ik ook niet weg van de kleuren, maar het is wel leuk bedacht :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanmiddag was het hier (in Zeeland) helder weer met een fraai winterzonnetje. De jonge tarweplantjes lichtten een soort op door het zonlicht, maar de grond zelf heeft een wat blauwe zweem over zich wat resulteert in wat fletse kleuren. Toch vond ik de foto fraai genoeg om hier te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmmm...zojuist bezig geweest hier maar ik kom echt licht tekort....alweer :?
Nouja hopen dat ik morgen nog thuis ben als het licht is want dat zou echt schelen....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Dit is mijns inziens niet showcase-waardig en daarom heb ik de foto maar omgezet naar een linkje :)

piccie
Ziezo, mijn eerste foto dit forum met vaders Canon Powershot A520: f4.0, ISO50, sluitertijd 1/16

[ Voor 33% gewijzigd door Floor-is op 02-01-2007 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

entry:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=RHOLJUVW

iso: 200
diafragma: 3,5
sluitertijd: 1/125
focuslengte: 18mm
focus: handmatig
Nikon D70s

eigenlijk een combi van het einde en begin... :/

op de achtergrond (heel erg vaag) een oude loods die half gesloopt is met op de voorgrond een mooie knop van een boom :)...

Moedertje natuur is helemaal van slag. knoppen al in eind december 8)7

[ Voor 188% gewijzigd door Zoefff op 02-01-2007 16:39 . Reden: entry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pat-Skim schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:49:
<KNIP>

op de achtergrond (heel erg vaag) een oude loods die half gesloopt is met op de voorgrond een mooie knop van een boom :)...

Waarom niet even door de knieen zakken zodat die knop duidelijk tegen de lucht afsteekt?
Tevens is het deel van de foto dat over het onderwep gaat, wel erg klein.
Oftewel: ik kan er niet echt warm van worden...

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Pat-Skim schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:49:
entry:

[afbeelding]
iso: 200
diafragma: 3,5
sluitertijd: 1/125
focuslengte: 18mm
focus: handmatig
Nikon D70s

Maar ik neem aan dat de foto pas begin Januari gemaakt is? ;)

Ik vind het niet zo interessant om eerlijk te zijn. Het idee van de knop als een nieuw begin begrijp ik wel, maar het komt niet duidelijk genoeg in je foto naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 06:36
Ik vind hem wel leuk, zag meteen wat je bedoelde. Alleen vind ik de foto wat donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zoefff schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:47:
[...]

Maar ik neem aan dat de foto pas begin Januari gemaakt is? ;)

Ik vind het niet zo interessant om eerlijk te zijn. Het idee van de knop als een nieuw begin begrijp ik wel, maar het komt niet duidelijk genoeg in je foto naar voren.
mjah eigenlijk toch echt half december :P... telt zeker niet... ga wel nieuwe maken anders ;) boompje staat er toch nog (loods niet zo zeker van haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Nope, geen archieffoto's he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

oké :) ga ik v/d week nog wel ff langs het beruchte boompje voor een nieuwe ;) eentje die wel goed belicht is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pat-Skim schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:52:
oké :) ga ik v/d week nog wel ff langs het beruchte boompje voor een nieuwe ;) eentje die wel goed belicht is :).
Ook dat is niet toegestaan. Je mag geen work-in-progress posten. Meteen goed en anders is het een gevalletje jammer. Staat toch duidelijk in de topic start bovenaan deze pagina.

[ Voor 7% gewijzigd door ajhaverkamp op 02-01-2007 17:23 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

ok verzin wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@henkert: leuke foto, is dat normaal dat die tarwe al uitkomt? Natuur is sowieso een beetje van slag: ik zag al een foto van bloesem uit december :?

Bij deze mijn inzending.
Zelf ben ik niet helemaal tevreden over de breuk. Ik had o.a. graag gehad dat deze wat meer naar buiten stak (meer het effect van een kuiken wat naar buiten komt) maar na drie pogingen waren mijn eieren op.

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/5379/images/600/2482476/ABKqsZ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

franssie

Save the albatross

djengizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:04:
@henkert: leuke foto, is dat normaal dat die tarwe al uitkomt? Natuur is sowieso een beetje van slag: ik zag al een foto van bloesem uit december :?

Bij deze mijn inzending.
Zelf ben ik niet helemaal tevreden over de breuk. Ik had o.a. graag gehad dat deze wat meer naar buiten stak (meer het effect van een kuiken wat naar buiten komt) maar na drie pogingen waren mijn eieren op.

[afbeelding]
Daar ging mijn idee ;) Ei niet koken helpt misschien met een natuurlijker breuk (of leeg laten lopen), was er zelf dus mee bezig (kliederboel dus).
Vind je uitwerking wel lekker, de kleuren lukken bij jou beter dan bij mij - wat voor lamp heb je gebruikt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:21:
[...]
Vind je uitwerking wel lekker, de kleuren lukken bij jou beter dan bij mij - wat voor lamp heb je gebruikt?
Ei ligt op een glasplaat op ongeveer een halve meter van een wit vel. Verder heb ik van linksboven en van onder geflitst.
Dat koken van het ei is wel een goed idee, niet aan gedacht (het ei is trouwens leeg en open aan de achterkant). Volgende keer beter ;).

[ Voor 16% gewijzigd door djengizz op 02-01-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Vind het eigenlijk wel een gave plaat djengizz :)

Goede uitbeelding van het thema, en ook qua belichting oogt 'ie lekker. Well done d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16

YellowCube

Wait...what?

@djengizz: erg leuk bedacht en prachtig uitgevoerd.
net als hierboven d:)b

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:12
Zeer goed djengizz, sprekende compositie

Ook prima licht :9

[ Voor 62% gewijzigd door Silent Thunder op 02-01-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 21:52
djengizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:04:
@henkert: leuke foto, is dat normaal dat die tarwe al uitkomt?
Het is waarschijnlijk winter tarwe, die komt meestal wel later maar niet zo heel veel later geloof ik.

leuke foto trouwens, misschien had je de breuk niet helemaal in het midden van het ei moeten doen. ( een beetje van de zijkant foto graveren ofzo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 16:16
Leuke foto, djengizz :) Netjes uitgevoerd.

Vreemd dat je 't niet eerst hebt gekookt, maar 't brengt mij wel weer op een leuk idee, bedankt dus :P

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

Mooie foto djengizz en geod uitgewerkt maar ben wel benieuwd naar een centrale compositie. Nu staat het ei een beetje op een vreemde plaats.
Ik neem aan dat je dat ook wel geprobeerd hebt, wat is de reden dat je dat hebt laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dank U allen :).
inquestos schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:54:
Vreemd dat je 't niet eerst hebt gekookt, maar 't brengt mij wel weer op een leuk idee, bedankt dus :P
Niet aan gedacht. Ik wou er toch een gat in om doorheen te flitsen en het ei moest dus leeg. Dat gaat wat sneller ongekookt :).
littlejoannes schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:53:
Mooie foto djengizz en geod uitgewerkt maar ben wel benieuwd naar een centrale compositie. Nu staat het ei een beetje op een vreemde plaats.
Ik neem aan dat je dat ook wel geprobeerd hebt, wat is de reden dat je dat hebt laten schieten?
Ik heb er wel naar gekeken maar ik vind deze compo icm de vierkante crop wat krachtiger. Daarnaast geeft het een wat vervreemdend effect wat denk ik bijdraagt aan het gevoel dat het ei zweeft. Zeg maar bewegingsruimte vrijlaten zoals je ook zou doen met een bewegend onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

franssie

Save the albatross

djengizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:12:
Ik heb er wel naar gekeken maar ik vind deze compo icm de vierkante crop wat krachtiger. Daarnaast geeft het een wat vervreemdend effect wat denk ik bijdraagt aan het gevoel dat het ei zweeft. Zeg maar bewegingsruimte vrijlaten zoals je ook zou doen met een bewegend onderwerp.
geinig, ik had ze liever niet gekookt maar dacht dat jij dat wel gedaan had! met de achterkant open zou je met een prikker oid een tikje naar buiten moeten kunnen geven? heb hier helaas geen glasplaat liggen maar misschien moet ik die wel in huis nemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 22:14
Ook van mijn kant deze week weer een inzending. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Een nieuw begin (485 KB)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/christ.vrouwe/tweakers/photo/thumb/2007w01_een.nieuw.begin.jpg
Mijn eerste oom-zeggertje :)

EXIF:
Camera: Sony DSC-W5
Focal Length: 8mm
F-Number: F/2.8
Exposure Time: 1/40 sec.
ISO Speed: ISO-100

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
@drbob101: vorige week had je ongeveer dezelfde insteek qua benadering van het onderwerp. Dat is jammer want volgens mij valt er toch wel meer te bedenken dan het geboorte kaartje. Ik had zelf bijvoorbeeld liever het kind zelf gezien i.p.v. alleen het kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@relonky: Ik zat te twijfelen tussen een foto van het kind, de kaart of beide. Uiteindelijk toch voor de kaart gekozen omdat een foto van het kind waarschijnlijk te "kiekjes"-achtig over komt en aangezien moeder en kind nog even in 't ziekenhuis lagen vondt ik dat ook niet echt passend (hoewel het natuurlijk prima binnen het onderwerp past.)
Een foto van het kind zegt "jullie" trouwens ook niks, terwijl het gedichtje op de kaart "jullie" wel wat kan zeggen.

Ik zou het op prijs stellen als je wat over de foto zelf kan zeggen. Techniek, belichting, etc...

ps. voordat iemand wat over de "ruis" zegt: ja, dat is enigzins ruis, maar wordt grotendeels veroorzaakt door het kaartje zelf (een mat-doorzichtig papiertje) door de structuur lijken de letters soms ook wat onscherp of juist scherp (ik kan niet kiezen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Comic Sans -O-

Het reliëf van het paardje vind ik er wel mooi uitkomen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Even commentaar op de foto zelf dan. Persoonlijk vind ik hem wat krap gekaderd (de hoekjes vallen net weg). Op zich vind ik het zelf niet storend als hoeken wegvallen, maar dan kun je er IMHO beter voor zorgen dat er meer wegvalt. Zoals jij het gefotografeerd hebt, heb ik het idee dat deze afsnijdingen per ongeluk zijn gekomen (hoeft natuurlijk niet zo te zijn).
Qua belichting vind ik hem wat uit balans. Links is hij erg donker (door de schaduw) terwijl dat ook al het donkerste gedeelte van het kaartje is. En doordat het kaartje qua positionering ook al naar links overhelt komt het zwaarte punt wel heel erg op de linkerkant van de plaat te liggen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is natuurlijk slechts mijn persoonlijk mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kijk, daar heb ik wat aan! :)

Het kaartje is eigenlijk gewoon overal dezelfde kleur (gebroken wit / mat wit), maar door de extreme verlichting van alleen rechts komt (1) het relief van het paardje er goed uit en (2) wordt het idd erg donker.
Door de bewerking (andere achtergrond) lijkt de foto te liggen, maar hij is staant genomen met de camera wat gedraait. Toen heb ik de uitsnee naar mijn smaak goed gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:26
Hier mijn inzending:

Afbeeldingslocatie: http://www.saskia2002.nl/images/tweakers/nieuwbegin.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@rvvliet: toepasselijk, jammer dat de focus nogal op de voorkant van de kaas valt (onderkant van de foto.) De schaduwen trekken ook mijn aandacht; vooral bij het witte heft van de kaasschaaf; steekt af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:26
Ik vond hem ook wel toepasselijk, dat de voorgrond scherp is en de achtergrond niet was mijn bedoeling om de nadruk op de kaas te leggen. Helaas heb ik niet op de schaduw gelet, volgende keer beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vind het geen onaardige foto :)....de schaduw valt me totaal niet storend op, je ziet hem wel, nou en. Het is een zachte schaduw en de achtergrond is sowieso al een beetje gevlekt, ik stoor me er niet aan.
Goede uitvoering van je foto

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn foto betreft inderdaad wintertarwe.
@djengizz: erg leuk bedacht hoor, ook de uitvoering vind ik erg netjes
@rvvliet: leuk gedaan, focus ligt wat 'ongemakkelijk' naar mijn mening maar het onderwerp is leuk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Ben benieuwd wat het onderwerp voor week 2 wordt.
Ik ben sinds kort in bezit van een nieuwe camera en het lijkt mij leuk om mee te doen aan deze fotoopdrachten.
Pagina: 1