[WC] Het grote waterkoelingstopic deel VII Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.612 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In navolging op [WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part VI zijn we aanbeland bij:
[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic deel VII :)
Ook het zesde deel was een geweldig succes, rede genoeg dus om deze draad voort te zetten. Respecteer de goede ontwikkeling van dit topic, hou het gezellig en ga dus aub niet zitten slowchatten etc.

Eerst en vooral: lees eerst de FAQ hieronder voor je je vraag stelt!
Last update: 04/10/2003
:: Regels ::
Zaken die hier thuishoren:
• Vragen waarop geen helder antwoord te vinden is via de search. Dat kan variëren, zoals vragen over pompjes, complete setjes, waterflow etc.

Zaken die hier niét thuishoren:
• Echte search/FAQ-vragen.

• Nutteloze replies, dat houdt ook in: slowchat, flames, benchmarkscores.

• Zaken die een afzonderlijk topic verdienen, zoals bijvoorbeeld een volledige set die je hebt ingebouwd en wilt presenteren. Dus niet om te zeggen "Woei, ik heb een nieuw pompje!", dat kan je lekker hier doen.

• Posts die enkel temperaturen bevatten, die kan je in [Ervaring] Waterkoeling Performance posten. Een kleine review van een setje maken en wat temps erbij posten is daarentegen geen probleem.

• Veel plaatjes, of grote plaatjes die de lay-out verknoeien en het topic traag laten laden. Graag dan ook niet meer dan 5 grote plaatjes plaatsen. Je kan wel thumbnails plaatsen, dat zijn kleine, aanklikbare plaatjes. Dat doe je zo:

code:
1
2
3
[url=http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img=200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[/img]
[/url]

De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden.

In de hieronder geplaatste FAQ (© Jupiler) wordt het basisprincipe van waterkoeling uitgelegd en zijn er hier en daar handige links ingevoegd met meer informatie over het desbetreffende onderwerp.
Hier nog een link naar het orginele DoC FAQ met nog meer uitleg inzake overclocking en waterkoeling.
:: Principe van WC ::
• Eigenlijk is de benaming waterkoeling onjuist. Waterkoeling is gewoon luchtkoeling. En eigenlijk is zelfs die benaming onjuist, koeling bestaat niet, je kan enkel warmte verplaatsen. Het grote voordeel van waterkoeling is dat je door de grote radiatoren een enorm grote oppervlakte kunt creëren, met een gewone heatsink rechtstreeks op je CPU is dat niet mogelijk. De functie van het water is het transporteren van de warmte van je CPU naar de radiator. Daar kan trouwens ook een heatpipe voor gebruikt worden. Thorry heeft het overigens wat breder uitgelegd in deze post.
:: Vloeistof en metalen ::
• Als vloeistof gebruik je best gedistilleerd/gedemineraliseerd water, met een scheut antivries of Waterwetter/CorrosieProtect. Autokoelvloeistof koelt minder goed (verhouding 1:5). Antivries in een verhouding 3:10, Waterwetter en CorrosieProtect 1:10. Een interessante discussie wat betreft geschikte vloeistoffen vind je hier. Een tip die ik je kan meegeven is 'Engine Ice'. Dit is een kant-en-klare koelvloeistof, beschermt tegen corrosie en algen en verhoogt de oppervlaktespanning van de vloeistof, waardoor de warmte beter opgenomen wordt.

• Het beste is om alle onderdelen van hetzelfde metaal uit te voeren. Hierdoor voorkom je (bv. een systeem met koper en alluminium onderdelen) dat het meest onedele metaal wordt aangetast/aangevreten.
Verschillende metalen kán, maar dan moet je ofwel Waterwetter/CorrosieProtect/autokoelvloeistof toevoegen, of een opofferingsmetaal (zink/magnesium) in de keten plaatsen. Het bovengenoemde Engine Ice is ook een mogelijkheid.
:: Waterblokjes ::
• Waterblokjes, ook wel waterjackets genoemd, zet je op de hittebron (CPU/VGA/northbridge). Het water stroomt door de blokjes en neemt de hitte weg. De beste materialen qua warmtegeleiding zijn in volgorde zilver, koper en aluminium. Koper is het best geschikt, het is een stuk goedkoper dan zilver, en aangezien radiators ook meestal uit koper zijn, doe je er goed aan een koperen blokje te nemen.

• Waterblokjes kán je zelf maken, maar dat gaat natuurlijk niet zo vlot. Als je een frees hebt is het geen probleem, zeker met een computergestuurde (CNC) frees kan je perfecte resultaten bereiken. Ook zonder frees kan het, het komt er dan op neer dat je in je blokje allemaal gaatjes boort, zodat die kanalen vormen. Handige link 1 en handige link 2. Je kan de blokjes ook in een winkel kopen, of (beter nog?) via een inkoopactie van iemand die ze zelf maakt (de verschillende acties van Tha_Mafkees en ondergetekende bijvoorbeeld). Hier en hier vind je een goede vergelijking tussen de vele blokjes op de markt.

• Een slecht presterende WC-setup wordt vaak veroorzaakt door een 'slecht' waterblock. De opzet van de kanaaltjes in het koelblok is van groot belang en heeft de meeste invloed op de koelprestaties. Over het algemeen kan men zeggen dat koelblokken met een inlaat direct boven de core het beste koelen. Benchmarks wijzen uit dat blokken met deze opzet (Danger Den Maze 3 - Swiftech MCW 462 - D-tek Whitewater 1 2) blokken erg goed koelen.

• Andere oorzaken van tegenvallende koelprestaties kunnen zijn: slecht contact tussen het waterblok en de CPU door te veel/weinig koelpasta, niet hard genoeg aangespannen, blokje scheef op de CPU, etc.
Sommige waterblokjes zijn niet goed gepolijst waardoor de warmte overdracht verre van optimaal is. Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000. Zo'n fijn schuurpapier is ook waterproof, waardoor je nat kunt schuren (met een beetje water), dat werkt een stuk beter. Je vindt het bij de bouwmarkt, verfwinkel etc.
:: Radiatoren ::
• Kant-en-klare radiatoren zijn duur (€ 60- >100). Veel goedkoper en meer "tweaker" zijn kachelradiatoren van de autosloop (€ 5-25). Hier vind je een overzicht van de verschillende koperen kachelradiatoren en manieren om je rad goed schoon te krijgen van binnen.
Handig om te weten: alleen auto's van 1995 en ouder werden voorzien van koperen radiatoren. Tegenwoordig is alles van aluminium vanwege nieuwe milieuwetgevingen.

• Een grotere radiator heeft weinig airflow nodig. Stille 120mm fans (op een paar cm afstand om turbilentie te voorkomen) of een airduct met één fan volstaat ruimschoots.
:: Pompen & Waterflow ::

• Inzake pompen zijn er 3 populaire merken: Eheim, Hydor en Sicce. Eheim is wat beter afgewerkt en magnetisch afgeschermd (al blijkt dat laatste zo goed als niets uit te maken in de praktijk). Ook zijn ze buitengewoon stil in bedrijf en kunnen zowel op het droge als in het water geplaatst worden. Sicce is een stuk goedkoper en compacter en vooral de Idra is een goede pomp, de Nova en Micra vallen mee. De pompen van Hydor zijn sinds kort erg in trek omdat ze een scherpe prijs hebben en over het algemeen goed presteren. Er gaan geruchten dat je ze voorzichtig moet behandelen, anders laat de aansluiting los.
Je kan ook eens kijken bij de Boerenbond of een andere zaak, daar hebben ze ook soms goede pompjes, maar 99% van die pompjes kan je enkel ondergedompeld gebruiken. Eheim en Sicce vind je trouwens bij de betere aquariumzaak.
Een interresant topic over hoe je de pomp automagisch aan laat gaan zodra je de PC aanzet loopt hier.

• Waterflow (=de snelheid waarmee het water stroomt) is redelijk belangrijk voor de koelprestaties. Meer = altijd beter, maar overdrijven kan ook (waterflow >1300 L/u) Belangrijk om te weten is dat het water even snel zal stromen als door de kleinste opening in je keten. Stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed je hele keten van 8mm slangen voorzien.

• Een ander misverstand: een pomp is niet in staan om lucht aan te zuigen. Vloeistof kunnen ze daarentegen vlotjes aanzuigen, maar het is beter om beetje te helpen: plaats daarom het reservoir hoger dan de pomp. Hierdoor wordt deze automatisch van water voorzien en dat scheelt weer een hoop weerstand.

• Om de effectieve waterflow van een systeem te meten kan je twee zaken doen: je pomp in een emmer van 5L pompen en kijken hoe lang ie er over doet om het, door je keten, in een andere emmer over te pompen, en dan gaan berekenen. Ofwel gebruik je een flowmeter, werkt een beetje hetzelfde als een watermolen. Deze zijn echter redelijk duur, de elektrische al helemaal.

• Een keten in twee splitsen heeft ook weinig nut. Je verliest dan redelijk veel flow. Voor de temps zal het trouwens ook niet uitmaken... Als het water door je CPU-blokje gaat, warmt het ongeveer 0.2° op, nuts dus.

Een klein overzicht van de meest gebruikte pompjes:
Merk Type Capaciteit Opmerkingen
Eheim1046[/td1046300 L/uEr bestaat ook een 12V versie met Molex connector
Eheim1048600 L/u
Eheim12501200L/u
SicceNova800L/u
SicceIdra1300 L/uMet slangpilaar mod
HydorL20700 L/u
HydorL251000 L/u
HydorL301200 L/u
Zie voor meer informatie de Eheim-, Hydor- en Sicce-site.
Je kan ook eens deze vergelijking tussen Eheim en Sicce bekijken en in deze post wordt meer over andere pompen gesproken.

:: Slangen & Slangpilaren ::
• Je kan uit 2 soorten slagen kiezen: slangen van siliconen en van doorzichtig PVC. Silicone slangen zijn over het algemeen het meest flexibel en zijn ook redelijk rekbaar (mits je ze opwarmt). Ze zijn semi-transparant en redelijk duur.
Doorzichtige PVC slangen zijn wat minder flexibel, zijn helder transparant (ideaal als je gekleurde UV-koelvloeistof hebt) en goedkoper dan silicone. Overigens, er bestaan speciale Tygon PVC slangen die bijna net zo flexibel zijn als silicone en helder transparant zijn.
hier is nog een interessant draadje waarin de flexibiliteit van de hierboven genoemde slangen wordt betwist.

• De afmetingen van Slangen worden in millimeters uitgedrukt. Een 10/14mm slang heeft dan een binnen diameter van 10mm en een buitdiameter van 14mm, wat dan uiteraard neerkomt op een wanddikte van 2mm.
Bij de slangpilaren is het iets ingewikkelder. Het schroefdraad wordt in Inch (meestal 1/4 of 1/2 inch) aangegeven en de slangpilaar zelf in milimeter.

• Slangen stevig en veilig bevestigen kan met een slangklem. PVC- en siliconenslang zijn best rekbaar (mits opwarming).

• Schroefdraad waterdicht maken kan met een 3 à 5-tal laagjes teflontape. Als extra zekerheid kan je er ook een beetje kit rond smeren, als je de pilaar dan vastdraait wordt die kit geperst tussen je pilaar en het blokje/pomp, en is het dus waterdicht. Het makkelijkste en beste is volgens mijn ervaring wel een rubberen ring. Vooral bij blokjes is dit handig, voorwaarde is wel dat je een pilaar hebt met een platte 'kraag'. Je draait de dichtingring (liefst een platte, een bolle ring schiet vaak los aan één kant) om de pilaar en je draait 'm dan in het oppervlak. Draai 'm redelijk hard vast, zodat het rubber wordt gekneld tussen de kraag van de pilaar en het andere oppervlak (het deksel van je blokje).
:: Reservoirs ::
• Een reservoir is niet verplicht, maar is erg handig bij het vullen en ontluchten. Ook kan je je pomp onderdompelen in een reservoir, waardoor de pomp z'n eigen warmte beter kwijt kan.
Een reservoir is overigens niet zo moeilijk om te maken...

• Zonder reservoir moet je vullen en ontluchten dmv een T-stukje op het hoogste punt te plaatsen. Een T-stukje op het laagste punt is trouwens erg handig voor het leeg laten lopen van je setup.
:: Kant-en-klaar ::
• Kant-en-klare setjes zijn wijdverspreid. Duurdere setjes (> €200) presteren over het algemeen redelijk tot zeer goed. Er zijn ook heel erg goedkope setjes (Poseidon €95), maar daarbij moet je het niet de prestatie maar voor de stilte doen. En er zijn ook nog setjes die een redelijke koeling met een redelijke geluidsproductie en prijs combineren (ThermalTake Aquarius €110).
:: Peltiers ::
• Op zich hebben peltiers niets met WC te maken, maar omdat het in 99% van de gevallen in combinatie met een WC-systeem wordt gebruikt, ook een stukje hierover.

• Peltiers zijn thermische elementen die de warmte heel snel doorsturen, je krijgt dus een koude en een warmte kant. Uiteraard moet die warme kant goed gekoeld worden, en daarvoor is vloeistofkoeling ideaal: je moet al een heel erg lompe heatsink hebben als je die enorme hitte met luchtkoeling wilt afvoeren. Tussen beide kanten kan er een verschil van wel 65°C ontstaan.

• Het vermogen dat peltiers maximaal kunnen doorsturen, staat aangeduid (bv. 172W). De peltier trekt wel iets meer stroom dan dat, in het geval van het voorbeeld ongeveer 200W. Je koeling krijgt die 200W + het verbruik van je CPU (60 à 120W) te verduren, nuts voor een WC-systeem. Een goede vuistregel is een peltier kopen die minstens dubbel zoveel vermogen aankan dan je CPU uitstaat.

• Omdat je onder de kampertemperatuur (soms zelfs onder het vriespunt) gaat, komt er een vijand om de hoek loeren: condensatie. Dit kan je tegengaan door goed te isoleren, met neopreen en vaseline. Ook is het stroomverbruik van een peltier erg hoog (aangegeven vermogen + zo'n 30%), je hebt er iig een aparte voeding voor nodig. Die kan je kant-en-klaar kopen of zelf bouwen.
Een wat uitgebreidere FAQ van onze mede-tweaker Apen-nootjes kan je hier vinden.
Have fun!

Startpost met dank aan Jupiler / Silentpuma

Voorafgaande delen:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingvragen topic.[/rml]
[rml][ WC] Het grote waterkoelingsvragen topic deel II[/rml]
[rml][ WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel III[/rml]
[rml][ WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel IV[/rml]
[rml][ WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part V[/rml]
[rml][ WC] Het grote waterkoelingstopic deel VI[/rml]

Hopelijk is het goed dat ik de nieuwe heb gemaakt? Ik zal dan ook alle zorg besteden om de startpost uptodate te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 19-01-2004 23:01 . Reden: Startpost maar even actueel gemaakt ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101809

Chapeau..... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Hey, jij bent de eigenaar van Tweakstore. Daar heb ik een maandje geleden mijn WC setje besteld bestaande uit:

-Zalman ZM-WB2 waterblock
-Graph-O-matic chipset/vga rev 1.0
-Dangerden Z-Chip chipset koeler
-Hydor L20 waterpomp 700l/u
-Airplex evo 240

Alles draait goed :) . Dusse, keep on the good work ;) .

[ Voor 24% gewijzigd door darkdesign op 19-01-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95473

had nog een antwoord :9:

Als je een water setup met dit hebt:
Magnum CPU,
Magnum VGA,
Magnum NB,
Eheim 1048,
Black Ice Pro,
Autoradiatortje van koper,,
heb ik dan anti corrosie nodig? is het aan te raden het er togh bij te gooien??

offtopic:
je zou bij de startpost ff links naar de vorige delen kunnen doen vind ik altijd wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Anoniem: 95473 schreef op 19 januari 2004 @ 22:51:

Magnum CPU,
Magnum VGA,
Magnum NB,
Eheim 1048,
Black Ice Pro,

offtopic:
je zou bij de startpost ff links naar de vorige delen kunnen doen vind ik altijd wel handig :)
Je moet even uitzoeken of sommige delen uit aluminium bestaan en sommige uit koper.

En ik heb de links van de voorgaande topics erbij gezet.

Edit, ik heb is gekeken waar die magnum blokjes uit bestaan, en ik zie net dat ze uit koper bestaan (als ik het goed heb). En je hebt 2 radjes die van koper zijn, dus volgens mij heb je geen anti corrosie nodig. Maar kan nooit kwaat.

[ Voor 19% gewijzigd door darkdesign op 20-01-2004 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95473 schreef op 19 januari 2004 @ 22:51:

Magnum CPU,
Magnum VGA,
Magnum NB,
Eheim 1048,
Black Ice Pro,

Sowieso heeft het een voordeel als je waterwetter ofzo gebruikt.....het verbeterd de warmte overdracht van je water....

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-07 07:47
gebruik gewoon altijd watter-wetter of zerox (www.tweakstore.net) zit al automatisch auto corossie in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar watter-wetter kan je niet bij perfect-systems.nl halen en daar wil ik mijn bestelling gaan doen omdat ze mooi veel casemod spullen hebben maar zal us kijken @tweakstore.net thnx anyway :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Anoniem: 95473 schreef op 20 januari 2004 @ 13:54:
maar watter-wetter kan je niet bij perfect-systems.nl halen en daar wil ik mijn bestelling gaan doen omdat ze mooi veel casemod spullen hebben maar zal us kijken @tweakstore.net thnx anyway :)...
Hmm, iets beter kijken levert dit op :Z

Ik gebruik het zelf ook :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102427

Eyzz leuk om te horen dat mensen evaring hebben bij TweakStore. Wil me WC erook kopen binnenkort! :) (Na me vader overgehaald te hebben 8) )

Ik had dit setje ingedachten:
- Dangerden Maze4 AMD CPU
- Airplex evo 120 + Papst fan
- Hydor L20 waterpomp 700l/u
- Dangerden Reservoir rond
- Zerex Supercoolant 4oz

Alleen 2 vragen, Welke slangen moet ik gaan gebruiken? 13mm of 10mm ofzow? :? En heeft iemand evaring met die Hydor L20 pomp?

Ook wou ik weten of mensen dit een goed setje vinden aangezien dit me 1e waterkoeling word ;) Ik dacht zelf dat het wel aardig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Anoniem: 102427 schreef op 20 januari 2004 @ 16:06:
Eyzz leuk om te horen dat mensen evaring hebben bij TweakStore. Wil me WC erook kopen binnenkort! :) (Na me vader overgehaald te hebben 8) )

Ik had dit setje ingedachten:
- Dangerden Maze4 AMD CPU
- Airplex evo 120 + Papst fan
- Hydor L20 waterpomp 700l/u
- Dangerden Reservoir rond
- Zerex Supercoolant 4oz

Alleen 2 vragen, Welke slangen moet ik gaan gebruiken? 13mm of 10mm ofzow? :? En heeft iemand evaring met die Hydor L20 pomp?

Ook wou ik weten of mensen dit een goed setje vinden aangezien dit me 1e waterkoeling word ;) Ik dacht zelf dat het wel aardig was...
Ik heb ook een Hydor L20 waterpomp 700l/u, een lekker goedkjoop pompje, pompt goed door, alleen bij mij zit die pomp in een reservoir, en het reservior vibreert best wel, dus hebbik hem op en klein kussentje gezet dus nu is het over (Ik denk dat andere pompen dat ook wel hebben).

En zou je niet beter voor een Airplex evo 240 gaan, die is 8 euro duurder maar lijkt me wel beter te koelen(heb ik ook :9 ).

Die Zerex Supercoolant 4oz hebbik ook, deze stink niet (die andere van 8 euro die op tweakstore staat dacht ik dat hij beetje stonk).

Je moet met de slangmaten kijken naar de maten van je WC systeem. Dus als je blokjes enzo een aansluiting hebben van 10mm, moet je dus ook 10mm slangen nemen ;) .

Edit, je kan zelf ook een reservior maken, is veel goedkoper, ik heb een bakje gehaalt van 2 euro en daar een reservior van gemaakt, dat is dus 11 x zo goedkoop als die reservior die je nu wil gaan kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door darkdesign op 20-01-2004 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:16
Mijn Sicce Idra stoort m'n monitor. De pomp staat op het moment zo'n 30cm van de monitor af. Nu is het de bedoeling dat de pomp op zo'n 15cm van m'n monitor komt te staan. Wat kan ik doen om dit tegen te gaan ? Wat is overigens de oorzaak. Wekt de pomp een magnetisch veld op ? Kan het ook zijn dat het komt omdat ik geen geaarde stopcontacten heb ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Razkin schreef op 20 januari 2004 @ 17:22:Wat kan ik doen om dit tegen te gaan ? Wat is overigens de oorzaak. Wekt de pomp een magnetisch veld op ? Kan het ook zijn dat het komt omdat ik geen geaarde stopcontacten heb ?
Kortweg beantwoord: ja :)

Kijk maar naar dit: Magnetische afscherming voor een eheim 1048 (je moet wel een klein beetje duits kennen of de page door babelfish gooien ;) )

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

darkdesign schreef op 20 januari 2004 @ 17:17:
[...]

Ik heb ook een Hydor L20 waterpomp 700l/u, een lekker goedkjoop pompje, pompt goed door, alleen bij mij zit die pomp in een reservoir, en het reservior vibreert best wel, dus hebbik hem op en klein kussentje gezet dus nu is het over (Ik denk dat andere pompen dat ook wel hebben).

En zou je niet beter voor een Airplex evo 240 gaan, die is 8 euro duurder maar lijkt me wel beter te koelen(heb ik ook :9 ).

Die Zerex Supercoolant 4oz hebbik ook, deze stink niet (die andere van 8 euro die op tweakstore staat dacht ik dat hij beetje stonk).

Je moet met de slangmaten kijken naar de maten van je WC systeem. Dus als je blokjes enzo een aansluiting hebben van 10mm, moet je dus ook 10mm slangen nemen ;) .

Edit, je kan zelf ook een reservior maken, is veel goedkoper, ik heb een bakje gehaalt van 2 euro en daar een reservior van gemaakt, dat is dus 11 x zo goedkoop als die reservior die je nu wil gaan kopen.
Bedankt voor de tips! :*) Hier heb ik wat aan en ja. Ik kan dan die Evo 240 nemen van 8 euro duurder inplaats een resevoir te kopen, me vader heeft de aparatuur ervoor. Ik wou ook zelf me CPU blok maken alleen die koop ik nu nog liever 8)
Edit: Als ik die Evo 120 neem is die dan niet goed genoeg om me CPU/NB te koelen? Omdat ik nl. met een niet al te grote PC kast zit

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 102427 op 20-01-2004 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Anoniem: 102427 schreef op 20 januari 2004 @ 17:41:
[...]

Bedankt voor de tips! :*) Hier heb ik wat aan en ja. Ik kan dan die Evo 240 nemen van 8 euro duurder inplaats een resevoir te kopen, me vader heeft de aparatuur ervoor. Ik wou ook zelf me CPU blok maken alleen die koop ik nu nog liever 8)
Edit: Als ik die Evo 120 neem is die dan niet goed genoeg om me CPU/NB te koelen? Omdat ik nl. met een niet al te grote PC kast zit
Die 120 zal ook wel goed zijn, maar het zal misschien beetje schelen. En voor 8 euro meer heb je gelijk een grotere rad. (oh ik zie net dat je niet zo'n grote kast hebt, dan maak je toch een gat in de bovenkant van je kast en zet je daar je rad in. Of net als mij er gewoon op de kast zetten.(waar veel mensen kritiek op hadden :9 ))
Edit, plaatje van me rad op mijn kast geplaatst. Toen draaide er nog geen grote fans op dus die moet je er maar even bijdenken ;) .

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/513.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door darkdesign op 20-01-2004 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

darkdesign schreef op 20 januari 2004 @ 17:55:
[...]

Die 120 zal ook wel goed zijn, maar het zal misschien beetje schelen. En voor 8 euro meer heb je gelijk een grotere rad. (oh ik zie net dat je niet zo'n grote kast hebt, dan maak je toch een gat in de bovenkant van je kast en zet je daar je rad in. Of net als mij er gewoon op de kast zetten.(waar veel mensen kritiek op hadden :9 ))
Edit, plaatje van me rad op mijn kast geplaatst. Toen draaide er nog geen grote fans op dus die moet je er maar even bijdenken ;) .

[afbeelding]
hehe bedankt ;)
offtopic: kan ik je op msn toevoegen? Heb nog wat vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Anoniem: 102427 schreef op 20 januari 2004 @ 18:32:
[...]

hehe bedankt ;)
offtopic: kan ik je op msn toevoegen? Heb nog wat vragen :P
Ja is goed. darkdesign voor mijn mail >:)

[ Voor 21% gewijzigd door darkdesign op 20-01-2004 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic: Hehe okee ThQ mijn mail adres begint met y ;)
edit: geregeld!

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 102427 op 20-01-2004 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aramdin schreef op 20 januari 2004 @ 14:07:
[...]

Hmm, iets beter kijken levert dit op :Z

Ik gebruik het zelf ook :)
iets beter lezen levert nog meer op... ze hadden het hierboven over watter-wetter niet over corrosie protect....
Anoniem: 102427 schreef op 20 januari 2004 @ 19:01:
offtopic: Hehe okee ThQ mijn mail adres begint met y ;)
edit: geregeld!
je rad kan togh ook gewoon buiten de kast |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 20-01-2004 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
InnovaProtect heeft dezelfde eigenschappen als water wetter....Naast corrosie bescherming vergroot het ook de warmteoverdracht.
van oc-shop.nl
WaterWetter Redline-Oil Coolant
Doubles the wetting ability of water
Improves heat transfer
Reduces rust, corrosion and electrolysis of all metals
Provides long term corrosion protection
Cleans and lubricates water pump seals
Prevents foaming
Reduces cavitation corrosion
Complexes with hard water to reduce scale
van innovatek.de
Corrosion protection and heat distribution medium additive (available as concentrate and as finished mixture) innovaProtect protect water cooling reliably against corrosion and are particularly on use of different metals in the cooling system recommended. The additive is biologically degradably and easy to use. The recommended mixture-hold back-eat is 1:3 (concentrate: dest. Water) which results in for instance 1l coolant. The application mixture (1l) is given simply undiluted to the cooling circuit.
offtopic:
Ik heb de tekst van innovatek door babelfish gegooid

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
foute icon geklikt ;( sorry!

[ Voor 97% gewijzigd door aramdin op 20-01-2004 22:37 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 15:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik vraag het me nu al een tijdje af, en ik moet het nu eigenlijk toch echt weten.

Ik heb een Thermaltake Aquarius II nog met het oude pompje, dat dus nu aan het dood gaan is. Ik wil dus een vervangende pomp kopen. Ik zelf zit te denken aan een Eheim 1046, die pompt opzich lekker, en bovenal het schijnt een mooie goeie pomp te zijn. Goed. Nu is vraag 1 eigenlijk, Bij dit Aquarius II setje komen 6 mm slangen (binnenkant). Opzich kun je dit best aan 8mm hangen. Kan ik deze pomp daar wel aanhangen? pompt hij niet veel te snel? het zijn nog al dunne slangetjes dus ik vraag me af of het wel verantwoord is.

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/288-317G.JPG

Vraag 2, ik wilde het setje bestellen bij Freezinghardware ofzo... Dan kan ik er 1/4 6 mm pilaren voor halen. Het klopt toch dat dat dit artikel is:

Rechte inschroefverbinding 1/4" - 6 mm.
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/266-295K.GIF

die kan ik dan op mijn eheim schroeven met wat teflontape ?

en dan misschien wel het belangrijkste, een reservoir...
Er staan op FH een aantal. Ik zit zelf eerst te denken aan

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/278-307G.JPG

het gaat om de Waterreservoir voor Eheim 1046 / 1048 - plexiglas.
Heb ik hiermee een goede keuze gemaakt? de kunstof is goedkoper, maar naar mijn mening zal het materiaal niet stevig genoeg zijn en zou kunnen scheuren.
Dan hebben we nog een Alu, maar omdat mijn blokje en mijn radje van koper zijn, valt ook deze af... Ik wil het gewoon niet riskeren ook niet met antivries wat ik nu ook al gebruik des ondanks....

Heb ik nog wat artikelen vergeten? of heb ik geen goede keuze gemaakt? Laat het me alsjeblieft weten, want mijn pompje gaat dadelijk stuk en voor dat dat gebeurt wil ik het graag vervangen. Anders staat er straks ook een nieuwe cpu inbestelling en daar zit ik nog niet echt op te wachten.

Heel erg bedankt alvast :) O-)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@ damage

ik zou dat reservoir niet kopen, ik heb em zelf nu al een jaartje ofso en opzich is het een prima ding maar het vullen van je systeem moet in 1x goed gaan, anders komt er namelijk lucht in en dat krijg je er ook niet meer uit

wil je de lucht eruit krijgen moet je het hele systeem leeg maken en weer opnieuw beginnen

het is natuurlijk wel een mooi reservoir maar het is gewoon erg onpraktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

goed dat je dat zegt. dan zoek ik gewoon even verder naar een beter res. heb je advies? Volgens de info van FH moet dit resje namelijk goed kunnen ontluchten... maar ja, als jij er de ervaring mee hebt dat dit niet het geval is dan wil ik dit ook niet nog een keer hoeven ontdekken want hij kost wel 35 euro ong.. dan vind ik dat een beetje een teduure uitgave...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Je kan dan beter gaan voor zon 5.25" bay res, te halen bij o.a. tweakstore. Kheb em zelf ook en hij bevalt prima!

Typhoon single quad Bay reservoir

(Pics? zie mn sig)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DAMAGE schreef op 21 januari 2004 @ 18:19:
goed dat je dat zegt. dan zoek ik gewoon even verder naar een beter res. heb je advies? Volgens de info van FH moet dit resje namelijk goed kunnen ontluchten... maar ja, als jij er de ervaring mee hebt dat dit niet het geval is dan wil ik dit ook niet nog een keer hoeven ontdekken want hij kost wel 35 euro ong.. dan vind ik dat een beetje een teduure uitgave...
koop het niet bij freezing hardware!! heb ik onlangs ook gedaan, maar toen ik ging kijken bij www.perfect-systems.nl zie ik dat die meer hebben end ezelfde producten zijn goedkoper!! dit reservoir is daar maar 25...en denk je dat een fabriekgemaakt reservoir snel stuk zal gaan?? en denk je egt dat het alu reservoir helemaal alu is?? |:(
je hebt nog niet egt lang waterkoeling of wel?? en 6mm is wel heel erg dun!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eff nog een vraagje:
Als ik een WC neem en ga bijv. 2weken op vakantie kan ik dan al het water erin laten zitten en dan weer na die 2 weken alles vrolijk aanzetten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Anoniem: 95473 schreef op 21 januari 2004 @ 19:43:
[...]

koop het niet bij freezing hardware!! heb ik onlangs ook gedaan, maar toen ik ging kijken bij www.perfect-systems.nl zie ik dat die meer hebben end ezelfde producten zijn goedkoper!! dit reservoir is daar maar 25...en denk je dat een fabriekgemaakt reservoir snel stuk zal gaan?? en denk je egt dat het alu reservoir helemaal alu is?? |:(
je hebt nog niet egt lang waterkoeling of wel?? en 6mm is wel heel erg dun!!!
nee maar een jaartje ofzo |:( Maar dan nog iets, waarom heeft dat alu anders voor zin dan als er toch een plastic binnen behuizing is? naja iig niet zo raar reageren op normaale vragen, ik vat het tenminste niet echt op als aardig zeg maar.

Goed, bedankt voor je tip iig richting perfect-systems.nl daar ga ik dan maar eens even kijken! 6mm ben ik met je eens dat dat dun is... daar ben ik me zelf ook van bewust daarom mijn vraag, kan dit wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 102427 schreef op 21 januari 2004 @ 20:41:
Eff nog een vraagje:
Als ik een WC neem en ga bijv. 2weken op vakantie kan ik dan al het water erin laten zitten en dan weer na die 2 weken alles vrolijk aanzetten???
jahoor dat is absoluut geen probleem, het water zal echt niet bederven ofzo

ik vervang het water misschien 1x per jaar, en dat vind ik ook wel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Het valt me op dat een heleboel gewoon geen watercool spul op voorraad hebben.

Bij perfect systems hebben ze precies wat ik zoek, alleen is het niet allemaal op voorraad... Bij de OC-Shop hebben ze helemaal geen reservoirs meer, tweakstore heeft niet veel wat in mijn smaak valt, en FH vind ik een beetje aan de dure kant...
Of heb ik nog een onlineshop over het hoofd gezien?

Iemand ook nog ervaringen mbt de levertijd van Perfect Systems, het afhandelen etc? De pomp is op voorraad, de 6mm aansluitingen voor de pomp daar integen niet en het reservoir alleen in het zwart. Ik heb de Water Reservoir Tank-O-Matic Extern - Alu gekozen.

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/45146-big.gif

beetje goede keuze? iemand slechte ervaringen met dit apparaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DAMAGE schreef op 21 januari 2004 @ 21:01:
[...]

nee maar een jaartje ofzo |:( Maar dan nog iets, waarom heeft dat alu anders voor zin dan als er toch een plastic binnen behuizing is? naja iig niet zo raar reageren op normaale vragen, ik vat het tenminste niet echt op als aardig zeg maar.

Goed, bedankt voor je tip iig richting perfect-systems.nl daar ga ik dan maar eens even kijken! 6mm ben ik met je eens dat dat dun is... daar ben ik me zelf ook van bewust daarom mijn vraag, kan dit wel...
sorry was ff boos :| 6mm kan wel met die pomp trouwens..die is standaard 8mm? bewaar als het even kan die oude pilaren wel...want dan kan je er bv 10mm een keer maken..het reservoir gaat volgens mij ook niet na een paar jaar stuk anders was daar wel een artikeltje over gekomen..het alu zit er meer voor de looks..anders zouden mensen met koperen systeem, lees de meeste mensen met wc, die niet kunnen gebruiken en dat is dus weer een slechtere inkomst, als je goed plaatje en een prachtige mod ( _/-\o_ van a.p.versteeg) van dat reservoir wil zien, kijk [url=](CM) Innova-Li watercooled case-mod *updated* nieuwe pics! hier[url] dan ff..
DAMAGE schreef op 21 januari 2004 @ 22:04:

Bij perfect systems hebben ze precies wat ik zoek, alleen is het niet allemaal op voorraad... Bij de OC-Shop hebben ze helemaal geen reservoirs meer, tweakstore heeft niet veel wat in mijn smaak valt, en FH vind ik een beetje aan de dure kant...

Iemand ook nog ervaringen mbt de levertijd van Perfect Systems, het afhandelen etc? De pomp is op voorraad, de 6mm aansluitingen voor de pomp daar integen niet en het reservoir alleen in het zwart. Ik heb de Water Reservoir Tank-O-Matic Extern - Alu gekozen.

[afbeelding]

vind het een heel mooi reservoir! wou hem ook bestellen alleen beetje duur en het bij deze bovengenoemde mod een veel mooieer id voor een reservoir (in de kast maken) maar die dingen die hij er in heeft zijn 55€ en das beetje te duur dus ga zelf maken post wel ff fotos binnenkort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DAMAGE schreef op 21 januari 2004 @ 22:04:

[afbeelding]

Ik heb het een en ander besteld bij Perfect Systems, waaronder pomp en en zo'n zelfde reservoir als wat jij wilt. Alles keurig geleverd alleen reservoir was toen niet op voorraad en heeft een week of twee geduurd vanaf bestellen. Verder geen problemen. Tweakstore en Freezing Hardware heb ik tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen mee. Snel en goed.

Dat reservoir heb ik gekocht omdat ik het aan de buitenkant van mijn pc wilde monteren ( net als mijn rad overigens ) en het er gewoon schitterend uitziet. Is inderdaad wel een vrij prijzig ding, maar ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ikm hem gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
DAMAGE schreef op 21 januari 2004 @ 22:04:Iemand ook nog ervaringen mbt de levertijd van Perfect Systems, het afhandelen etc
Heb je wel eens gehoord van de shopsurvey feature in www.tweakers.net? Moet je eens nakijken, kom je achter de antwoorden die je zoekt :) Anywayz, persoonlijk gesproken nog geen probelemen ondervonden met perfect systems, bestel nu al een tijdje naar tevredenheid bij ze en zal dat ook cker blijven doen! Ook een x een product rma gestuurd wat heel goed afgehandeld is mijn opinie.

Anywayz, klik http://www.tweakers.net/shopsurvey/222 :z

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de cooler master Aerogate 2 bij tweakstore besteld...
Op deze fanbus zitten 4temp sensors...
Ik wil deze gaan gebruiken voor: CPU+NB+GPU+watertemp
maar hoe kan ik deze het beste monteren, zodat de temp het minste afwijkt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:59

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Ik ga volgende maand beginnen met mijn casemod. Waar dus ook waterkoeling inkomt. Nu heb ik al de koolance pc601 (ofzo) Met de CPU/NB/GPU watergekoelt door koelblokken van koolance. Nu ga ik mijn rad vervangen door de evo240 en mijn pomp door de enheim 1046. Ook mijn resevouir wordt vervangen en ook nog een ati koelblok. Dit allemaal van aquacomputers.de.
Nu is mijn vraag. Kan ik alles makkelijk combineren met elkaar? De slangen van koolance zijn 8cm binnen en 10 cm buiten. En volgens mij past dat precies, als ik het maar vastklem met tie-wraps.
Is het aan te raden om z'n behuizing voor een enheim pomp aan te schaffen of kan ik het ook zelf door bvb een looden lap eromheen te leggen?

Welk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:51
die behuizing van die eheim is niet echt nuttig, je zult er enkel wat van merken als je pc 10cm van je CRT monitor afstaat ofzo.
Die slangen moeten gewoon passen, gewoon de slangen verwarmen in warm water (waterkoker) en dan moeten ze er zonder problemen overheen kunne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
Mn waterkoeling is klaar, ik ga vanavond testen :)
Maar er is me nog 1 ding niet helemaal duidelijk: Wat kan ik nu het beste door mn water mengen :?
-Waterwetter: Duur, wel heel goed.
-Koelvloeistof: Goedkoop :9 , minder goed.

Ik wil eigenlijk iets goedkoops wat goed presteert, want mn wc heeft tot nu toe nog maar €5,90 gekost >:) :9 :*) 8)
(pomp uit vijver 400l/h, blokje zelfbouw, alu van vaders werk, reservoir rond blauw bakje van €3,00, Rad kachelrad(alu) uit peugeot €2,00 :9~ (lengte: 24 cm, breedte 13 cm) demi water: 2x €0,45, Slangen: vaders werk.)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Snorro schreef op 22 januari 2004 @ 17:52:
Mn waterkoeling is klaar, ik ga vanavond testen :)
Maar er is me nog 1 ding niet helemaal duidelijk: Wat kan ik nu het beste door mn water mengen :?
-Waterwetter: Duur, wel heel goed.
-Koelvloeistof: Goedkoop :9 , minder goed.

Ik wil eigenlijk iets goedkoops wat goed presteert, want mn wc heeft tot nu toe nog maar €5,90 gekost >:) :9 :*) 8)
(pomp uit vijver 400l/h, blokje zelfbouw, alu van vaders werk, reservoir rond blauw bakje van €3,00, Rad kachelrad(alu) uit peugeot €2,00 :9~ (lengte: 24 cm, breedte 13 cm) demi water: 2x €0,45, Slangen: vaders werk.)
ìs 400l/u niet een beetje weg??
Anoniem: 95473 schreef op 22 januari 2004 @ 08:48:
Ik heb de cooler master Aerogate 2 bij tweakstore besteld...
Op deze fanbus zitten 4temp sensors...
Ik wil deze gaan gebruiken voor: CPU+NB+GPU+watertemp
maar hoe kan ik deze het beste monteren, zodat de temp het minste afwijkt..?
iemand??????????????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
ìs 400l/u niet een beetje weg??
Nee, ik ga nu (nog ;) ) alleen proc wc'en

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
El Snorro schreef op 22 januari 2004 @ 19:00:
[...]

Nee, ik ga nu (nog ;) ) alleen proc wc'en
400l p/u is meer dan zat!!!
ik doe nu met een eheim 1048 met daaraan 5 WC blokken en een waterchiller met ontiegelijk dunne aansluitingen (3-5). Ik heb het ook vergeleken met een 22.000l p/u pomp :D en dat maakte nix uit qua temperatuur
De eheim 1250 trouwens ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
en zelfs 300l/u is meer dan zat :)

ik heb hier een eheim 1046 pomp die maar 300 l/u is en daarmee cpu en videokaart gekoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Laatst online: 16:00
De sterkte van de pomp staat direct inverband met welk type waterblokken je gebruikt(check www.overclockers.com) bv de DD RBX heeft een vrij krachtige pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Buzz_NL schreef op 23 januari 2004 @ 08:53:
De sterkte van de pomp staat direct inverband met welk type waterblokken je gebruikt(check www.overclockers.com) bv de DD RBX heeft een vrij krachtige pomp nodig.
Ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen....en ik denk dat dit ook in de faq's moet komen te staan......

De verplichte kost voor ALLE waterkoelers moet zijn.....

http://www.thermal-management-testing.com/

die website door lezen en dan weet je alles.....

Denk nou niet van ...ach waarom.... ik weet toch al alles op gebied van waterkoeling..... want geloof me ik lees de site ook nog dagelijks en haal er steeds meer nieuwe dingen uit.........

Dus Jongens LEZEN die handel van Bill Adams....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Is idd wel de moeite waard om te lezen ja :D
Anders maak je een modje ff alert op die link, misschien komt ie dan wel in de faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Laatst online: 16:00
Anoniem: 101809 schreef op 23 januari 2004 @ 09:50:
[...]

Ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen....en ik denk dat dit ook in de faq's moet komen te staan......

De verplichte kost voor ALLE waterkoelers moet zijn.....

http://www.thermal-management-testing.com/

die website door lezen en dan weet je alles.....

Denk nou niet van ...ach waarom.... ik weet toch al alles op gebied van waterkoeling..... want geloof me ik lees de site ook nog dagelijks en haal er steeds meer nieuwe dingen uit.........

Dus Jongens LEZEN die handel van Bill Adams....
Heb ff gelezen, zeker interesant. maar ik heb tot op zekere hoogte gelijke ;)
en mijn stelling van "Een Waterkoeling setup, is zo goed als de zwakste schakel"

die je als beginde en ervaren WCer altijd in je achterhoofd moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een id hoe je tempsensors het beste kan 'aansluiten'
Ik wil graag de plek weten voor de cpu (core), NB en de Vga-core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103427

Ik heb nu ongeveer een Jaar mijn zelf samengestelde Waterkoelingsset.
Echt een groot butget had ik niet dus ik begon eerst maar.

met 3 waterblokjes
Maxxexpert radiator
Noise isolator radiator (later toegevoegd)
Eheim 1048 met insteek reservoir van 35 waar het probleem licht 8)7

Mijn probleem is dat ik mijn pomp niet stil kan krijgen hij maakt een vreselijk kabaal. En het probleem ligt hem zeker weten in het reservoir. Hij is voor geen meter te ontluchten. En op de site stond van wel :S GELUL DUS
dus ik was opzoek naar een andere. Ik was gaan kijken bij Freezinghardware.nl ik kwam daar tegen de Noise isolator radiator voor 30 euro (ZEER MOOI GEPRIJST DUS) . _/-\o_

Nu kwam ik dit plaatje tegen .
http://www.modthebox.com/...on/watercool/mitron22.jpg

Nu vroeg ik mij af als het reservoir ook andersom zou kunnen zodat de slangpilaren door de kast gaan en het reservoir gewoon buiten zit. ??? |:(

Wie heeft er ervaring met dit Reservoir en weet ook menteen als die goed te ontluchten is en om te draaien?

Op dat plaatje zit het vrij lelijk omdat die Slangen zo'n bocht moeten maken. :Y

Thank you :P

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 103427 op 25-01-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Anoniem: 103427 schreef op 25 januari 2004 @ 14:05:
Ik heb nu ongeveer een Jaar mijn zelf samengestelde Waterkoelingsset.
Echt een groot butget had ik niet dus ik begon eerst maar.

met 3 waterblokjes
Maxxexpert radiator
Noise isolator radiator (later toegevoegd)
Eheim 1048 met insteek reservoir van 35 waar het probleem licht 8)7

Mijn probleem is dat ik mijn pomp niet stil kan krijgen hij maakt een vreselijk kabaal. En het probleem ligt hem zeker weten in het reservoir. Hij is voor geen meter te ontluchten. En op de site stond van wel :S GELUL DUS
dus ik was opzoek naar een andere. Ik was gaan kijken bij Freezinghardware.nl ik kwam daar tegen de Noise isolator radiator voor 30 euro (ZEER MOOI GEPRIJST DUS) . _/-\o_

Nu kwam ik dit plaatje tegen .
http://www.modthebox.com/...on/watercool/mitron22.jpg

Nu vroeg ik mij af als het reservoir ook andersom zou kunnen zodat de slangpilaren door de kast gaan en het reservoir gewoon buiten zit. ??? |:(

Wie heeft er ervaring met dit Reservoir en weet ook menteen als die goed te ontluchten is en om te draaien?

Op dat plaatje zit het vrij lelijk omdat die Slangen zo'n bocht moeten maken. :Y

Thank you :P
Dan zou je ook van die 90 graden koppelingen kunnnen gebruiken... dan kun je gewoon een lange slang naar boven gooien. Denk dat dat dan mooier is... Allen het probleem is hier dat de kast eigenlijk te klein is, lees de afstand is te klein. Als het reservoir wat hoger gehangen had dan had het al heel ander geleken. Of het anders om kan weet ik niet maar het zou INPRINCIEPE wel gewoon moeten kunnen

hmm ik zie nu pas wat je bedoelt. Dat kan. gewoon paar gaten in je kast maken, goed afwerken (scherpe randen) en dan gaat dat gewoon slagen! hangt ook van je kast af...

[ Voor 6% gewijzigd door DAMAGE op 25-01-2004 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
aantal vraagjes:
Mn vader is tegen waterkoeling, is hier een reden tot???
Ik ben aan het twijfelen tussen setjes
1: Asetek KT12 L30 Waterchill (290€) http://atro.nl//product_i...=379_470&products_id=3214
2. een andere waarvan het koelblokje op 1 staat bij watercoolplanet.de en de radiator op 2 met de gpu + norhtbridge van het CPU blokje merk+Hydor L30:~240€

ik wil mn proc lekekr koel houden, kheb nu een avalanche van revoltec ,et 60 milimeter op 39idle en stressed 42 (met een vbrij slechte case temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Heb je al gevraagd wat zn argumenten zijn tegen waterkoeling?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ik denk dat zijn vader het te gevaarlijk vind, de meeste mensen denken toch een pc en water dat kan niet goed gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Jammer dat mensen vaak ongefundeerde uitspraken in de wereld durven te helpen. Je hoeft je maar even te verdiepen in een onderwerp om te zien wat de gevaren ervan zijn...

Ik stap tenminste niet meer van waterkoeling af 8) das 1 ding wat cker is!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

als je pa tegen is omdat het zijn pc is en hij liever geen onnodige risico's wil dan geef ik hem groot gelijk. Anders moet je hem gewoon overtuigen :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eendje schreef op 25 januari 2004 @ 20:19:
als je pa tegen is omdat het zijn pc is en hij liever geen onnodige risico's wil dan geef ik hem groot gelijk. Anders moet je hem gewoon overtuigen :P
zitten niet egt veel risicos aan togh??
je moet gewoon de slangen goed aansluiten en aandrukken en er een slangklemmetje opzetten. Anti corrosie erbij en veel kan er niet gebeuren..
hehe je pa overhalen kan wel hoor..laat um gewoon fotos enzo zien van mensen die het ook hebben en de replys hierboven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:58

Wimo.

Shake and Bake!

Ik geef hem groot gelijk. ZEKER als hij de pc zelf betaalt heeft en zoonlief gaat waterbaletten ... WEET waar je aan begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06
Waterkoeling is gewoon wat ingewikkelder dan een luchtkoeler. Als je pa dat niet wil, zet je toch ff een paar 40mm fans in de case, gaat ie snel genoeg over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Of gebruik een Alpha koeler met de bruutste Delta fan die je maar kunt vinden _/-\o_

Maar idd, als je pa alles betaalt, dan zal je toch tot een bepaalde overeenstemming met hem moeten komen

[ Voor 39% gewijzigd door aramdin op 25-01-2004 21:35 . Reden: extra info ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
ut is namelijk zo dat hij ut niet betaalt
en zn argumenten zijn zeeer ouderwets en dom: ja als dat lekt ben je het zakje
en dan begin ik de discussie van dat dat geen kwaad kan ivb demi water ofzow
en dan begint ie steeds pissiger te worden(over 50 dus klein temperamentje :P )
hijs gewoon een man van principes en dat zal moeilijk worden
kheb nog een mini vraag:
kan er condens ontstaan zonder peltier alleen met goede koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Epsilon

aramdin schreef op 25 januari 2004 @ 21:35:
Of gebruik een Alpha koeler met de bruutste Delta fan die je maar kunt vinden _/-\o_

Maar idd, als je pa alles betaalt, dan zal je toch tot een bepaalde overeenstemming met hem moeten komen
uberhaupt moet je niet met pa's PC gaan kloten :).

Wat je moet doen is het volgende:

Je upgrade een paar belangrijke componenten (video, mobo cpu en geheugen) en dan koop je een eigen kast. Je zet de spullen van pa in de kast terug en de spullen van jou gaan in je eigen kast. Zo maak je niet in 1 keer de overstap (die groot is als je niet zo gek veel verdient) en heb je toch wat nieuwe hardware en kan je later overstappen op je eigen bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95813

he hier een paar vraagjes over wc

Ik ga nu een wc aanschaffen. Ik ben hier totaal nieuw in 8)7 En het mag best wel wat kosten. En het moet ook in 1 keer goed zijn. Nu ben ik er al uit dat het extern moet worden omdat ik het zonden vind om hele kast die ik net netjes van binnen heb vol te proppen met een wc installatie. Het is voor een p4 3.0 ghz hp die geoct word na de installatie van wc naar 3.1 /3.2 ghz

nu had ik deze hardware in gedachten.

1 x Airplex evo 240
2 x 12 cm fan
1 x Eheim 1048 waterpomp 600l/h
1 x resevoir (welke weet ik nog niet als het vulbaar is)
anti kink veren
alles 13 mm
1 x cpu block (Dangerden Maze3 478)
1 x gpu block (Dangerden GF4 vid.kaart koeler)
1 x chipset (Silverprop Cyclone Nexus LX ( intel))

nu vroeg ik me hiervan af of dit niet beetje overdone is of juist niet. Of dat ik een Airplex evo 360 met pomp die 1200 l/h pompt.

Omdat ik vervent lan figuur ben :Y) (weet dat extern dan minder handig is maar ben ook geen handig figuur) |:( moet ik een afkoppel systeem bendenken zodat ik niet altijd alles moet leeglaten voor ik naar de lan ga. Nu d8 ik al aan gardena systeem (koppelstuk + splitter met 2 kraantjes). Maar dit lijkt me geen goed idee neer omdat ik bang ben dat ik dan de flow block omdat het stuk waar het water in het koppelstuk doorheen gaat niet zo groot is (5mm). Heeft iemand andere ideeen?

thx voor reacties

p.s. ga geen discussie met me aan over intern of extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95813 schreef op 25 januari 2004 @ 22:03:
he hier een paar vraagjes over wc

Ik ga nu een wc aanschaffen. Ik ben hier totaal nieuw in 8)7 En het mag best wel wat kosten. En het moet ook in 1 keer goed zijn. Nu ben ik er al uit dat het extern moet worden omdat ik het zonden vind om hele kast die ik net netjes van binnen heb vol te proppen met een wc installatie. Het is voor een p4 3.0 ghz hp die geoct word na de installatie van wc naar 3.1 /3.2 ghz

nu had ik deze hardware in gedachten.

1 x Airplex evo 240
2 x 12 cm fan
1 x Eheim 1048 waterpomp 600l/h
1 x resevoir (welke weet ik nog niet als het vulbaar is)
anti kink veren
alles 13 mm
1 x cpu block (Dangerden Maze3 478)
1 x gpu block (Dangerden GF4 vid.kaart koeler)
1 x chipset (Silverprop Cyclone Nexus LX ( intel))

nu vroeg ik me hiervan af of dit niet beetje overdone is of juist niet. Of dat ik een Airplex evo 360 met pomp die 1200 l/h pompt.

Omdat ik vervent lan figuur ben :Y) (weet dat extern dan minder handig is maar ben ook geen handig figuur) |:( moet ik een afkoppel systeem bendenken zodat ik niet altijd alles moet leeglaten voor ik naar de lan ga. Nu d8 ik al aan gardena systeem (koppelstuk + splitter met 2 kraantjes). Maar dit lijkt me geen goed idee neer omdat ik bang ben dat ik dan de flow block omdat het stuk waar het water in het koppelstuk doorheen gaat niet zo groot is (5mm). Heeft iemand andere ideeen?

thx voor reacties

p.s. ga geen discussie met me aan over intern of extern
waarom haal je je chipset niet ook meteen Dangerden?? heb je tenminste alles van 1 merk staat wel zo mooi..waarom wil je het niet elke vullen enzo??is niet zo veel werk met een reservoir..
zou je een tekeningetje van dat gardena systeem willen maken?? snap het systeem volgens mij neit egt goed, of het is redelijk onhandig.. de pomp hoeft niet zwaarder, flow maakt niet zoveel uit als het er maar is ;)...
het handigst blijft togh inbouwen mah das jou keus..
wrom koop je eigenlijk wc als je je cpu maar 100~200Mhz gaat overclocken?? met wc krijg je hem makkelijk op 3,5Ghz@standaar Vcore...!!!
wat je zegt over die 5mm klopt wel, het water stroomt overal zo snel als op het langzaamste/dunste plek..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 25-01-2004 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Het is denk geen compleet topic waard maar dit vraag ik me af: Men wc blok ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://hobo.dyndns.org/blok.JPG

Hij wordt dus nu langzaam opgegeten, dit is het resultaat na 2 jaar trouwe dienst.

Wat zal ik doen: 3 opties.

1. Nieuw blok kopen.
2. Geoccideerde zooi eraf halen.
3. Niets, die zooi beschermt m`n blok

Kan ik dit ook nog ergens mee bewerken ofzo? Want het blok functioneerd nog naar behoren en heb geen zin om een nieuwe te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom haal je je chipset niet ook meteen Dangerden?? heb je tenminste alles van 1 merk staat wel zo mooi..waarom wil je het niet elke vullen enzo??is niet zo veel werk met een reservoir..
zou je een tekeningetje van dat gardena systeem willen maken?? snap het systeem volgens mij neit egt goed, of het is redelijk onhandig.. de pomp hoeft niet zwaarder, flow maakt niet zoveel uit als het er maar is ;)...
het handigst blijft togh inbouwen mah das jou keus..
wrom koop je eigenlijk wc als je je cpu maar 100~200Mhz gaat overclocken?? met wc krijg je hem makkelijk op 3,5Ghz@standaar Vcore...!!!
wat je zegt over die 5mm klopt wel, het water stroomt overal zo snel als op het langzaamste/dunste plek..
1. idd de bocks staan mooier nog niet anged8t
2. niet elke keer hervullen omdat ik niet denk dat het handig is op elke lan met water staan te knoeien.

3. gardena systeem Afbeeldingslocatie: http://www.gardena.com/INT/resources/catalogs/01989-20_gr.jpg dat soort koppelstukken

4. inbouwen is het handigst ruimte is er wel maar dat word zeer veel passen en meten. En als ik alweer iets vervang alles eruit halen!!

5. hmm wist niet dat je hem zo hoog kon krijgen 8) Ben ook een beetje noob daarin |:( oke bij deze word het dus 3.5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Slitch schreef op 25 januari 2004 @ 21:57:
kheb nog een mini vraag:
Hoezo geen kwaad met demiwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wimo. schreef op 25 januari 2004 @ 22:46:
[...]

Hoezo geen kwaad met demiwater?
demi water geleid niet, kraanwater wel omdat daar allerlij deeltjes in zijn opgelost (ionen) zoals Calcium die wel geleiden..
Anoniem: 95813 schreef op 25 januari 2004 @ 22:45:
[...]

1. idd de bocks staan mooier nog niet anged8t
2. niet elke keer hervullen omdat ik niet denk dat het handig is op elke lan met water staan te knoeien.

3. gardena systeem [afbeelding] dat soort koppelstukken

4. inbouwen is het handigst ruimte is er wel maar dat word zeer veel passen en meten. En als ik alweer iets vervang alles eruit halen!!

5. hmm wist niet dat je hem zo hoog kon krijgen 8) Ben ook een beetje noob daarin |:( oke bij deze word het dus 3.5 :P
1. ;)
2. dat is idd wel zo..
3. ik heb dat ook geprobeerd alleen dat is dus niet egt waterdicht...en er zal altijd water lekken als je ze loskoppelt, dit is een tuinslang product waar een paar druppels lekken niets uitmaakt dus dit zou ik zeker niet doen!!!!!!!
4. lijkt me togh het beste..als je het wat anders indeelt enzo misschien dat je dan wat meer ruimte hebt...
5. je krijgt hem ook wel hoor :7
6. je kan altijd je kast nog op en plank vastmaken en daar de pomp enz ook op doen, of je kan een kast je maken voor je pomp+rad+res zodat je 2 kasten hebt, die je dan aan elkaar vastmaakt..

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 25-01-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Laatst online: 06-07 21:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik behaal vrij hoge temps met het volgende setup:
een P4C 2.4 (abit ic7-g) gekoeld door:
maze4(coppertop)
airplex 120 + papst 120mm
innovatek res
eheim 1048
10mm slangen

waar ik zelf aan gedacht heb.

- Mijn kleine (slechte?) rad / weinig reviews over de 120 ook
- Omdat ik een erg klein gesloten systeem heb
- Misschien 2 mili belletjes lucht ( onwaarschijnlijk imo)
- Koelblok niet vlak > helemaal gepolijst week terug > 800 > 1000 > 1200 / ook zit deze er goed strak op.
- Airflow.. Het lijkt me raar maar zou kunnen, heb 2 80mm intake zijkant, 1 120mm intake op rad, 2 80mm outtake bovenin. Liever had ik 3 outtake en 2 in maar ach dat kan vast geen 10 C schelen.
- Teveel waterwetter ? - nog niet geprobeert tbh

Wat ik dus heb geprobeert om dingen uit te sluiten.

- Met open kast draaien, geen groot verschil in temps iets hoger dan met kast dicht.
- Koelblok polijsten, goed vastdraaien
- 120mm papst intake/outtake
- Goed ontluchten (onder water aangesloten)
- eheim mod (teflon verhaaltje) dit heb gedaan doordat ie wat ratelde (me pa zet hem aan als ie droogstaat :|)

Nu run ik 2.4C@3.2@1.55V Idle 38/39/40/ stressed 42/43/44 (ligt beetje aan kamer temp, tis hier vaak vrij warm :D, met 20 C kamertemp zal het ongetwijfeld wat lager liggen).

Nu vind ik de stresstemps nog niet eens zo hoog maar idle wel, stuk hoger dan met boxed.

Zou de evo120 gewoon niet beter koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. ;)
2. dat is idd wel zo..
3. ik heb dat ook geprobeerd alleen dat is dus niet egt waterdicht...en er zal altijd water lekken als je ze loskoppelt, dit is een tuinslang product waar een paar druppels lekken niets uitmaakt dus dit zou ik zeker niet doen!!!!!!!
4. lijkt me togh het beste..als je het wat anders indeelt enzo misschien dat je dan wat meer ruimte hebt...
5. je krijgt hem ook wel hoor :7
6. je kan altijd je kast nog op en plank vastmaken en daar de pomp enz ook op doen, of je kan een kast je maken voor je pomp+rad+res zodat je 2 kasten hebt, die je dan aan elkaar vastmaakt..
1. wat voor een koppeling heb je dan nu bedacht!
2. Het was de bedoeling om alles in een zelfgemaakte metalen / houten doos te bouwen met twee handvaten aan om mee te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Rempage0611 schreef op 25 januari 2004 @ 22:43:
Het is denk geen compleet topic waard maar dit vraag ik me af: Men wc blok ziet er nu zo uit:

[afbeelding]

Hij wordt dus nu langzaam opgegeten, dit is het resultaat na 2 jaar trouwe dienst.

Wat zal ik doen: 3 opties.

1. Nieuw blok kopen.
2. Geoccideerde zooi eraf halen.
3. Niets, die zooi beschermt m`n blok

Kan ik dit ook nog ergens mee bewerken ofzo? Want het blok functioneerd nog naar behoren en heb geen zin om een nieuwe te moeten kopen.
Geef eens wat meer specs van je WC setup?? Als je een koperen rad hebt is dat gelijk je probleem/oplossing, want Alu en Koper verdragen elkaar niet in 1 systeem. (staat ook in de FAQ)

En dat demi water geen stroom geleid weet ik niet hoor... Iig is het vrij van mineralen en verontreinigingen dus er zal geen kalkresten ontstaan. Sowieso is het aan te raden om altijd demiwater te gebruiken, zie FAQ.

offtopic:
BTW zomaar een nieuw topic starten en ongevraagd de FAQ knippen/plakken vind ik not done.. :(

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Anoniem: 95473 schreef op 25 januari 2004 @ 22:53:
[...]

demi water geleid niet, kraanwater wel omdat daar allerlij deeltjes in zijn opgelost (ionen) zoals Calcium die wel geleiden..
Uhuh, in theorie wel .. maar (zoals al vaker besproken) in de praktijk hou jij je water nooit zuiver.. en het zal wel degelijk gaan geleiden ! Dompel je moederbord maar eens in een bak demiwater ...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/339879/

[ Voor 8% gewijzigd door Wimo. op 26-01-2004 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Wimo. schreef op 26 januari 2004 @ 12:55:
[...]

Uhuh, in theorie wel .. maar (zoals al vaker besproken) in de praktijk hou jij je water nooit zuiver.. en het zal wel degelijk gaan geleiden ! Dompel je moederbord maar eens in een bak demiwater ...

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je waterblock er niet zo uitziet als dat van hierboven. Dan heb je binnen de korste keren weer genoeg zouten in je water voor een lekkere geleiding.

Tevens kun je je radiator ook niet makkelijk schoonmaken dus de kans op vervuiling blijft erg groot.

[ Voor 9% gewijzigd door AaroN op 26-01-2004 13:05 ]

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52

Exigence

dnkroz

Anoniem: 95473 schreef op 25 januari 2004 @ 22:53:
Na een dag in je waterkoeling geleidt demiwater net zoveel als kraanwater hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wimo. schreef op 26 januari 2004 @ 12:55:
[...]

Ik heb ook al van wat mensen gehoord/gelezen dat hun wc lekte en dat er allemaal water op hun vga kaart lag en dat hij het nog deed terwijl er ook water in hun agp slot zat!! dus dat is een beetje geluk hebben...
Anoniem: 95813 schreef op 26 januari 2004 @ 07:33:
[...]

1. wat voor een koppeling heb je dan nu bedacht!
2. Het was de bedoeling om alles in een zelfgemaakte metalen / houten doos te bouwen met twee handvaten aan om mee te nemen!
je zou het ook zo kunnen doen dat je een slang vlakbij je res doet zodat je het water in die slang in je reservoir kan laten lopen, slang eraf stopje erop en klaar...maar dan lijkt die andere slang me nog wel moeilijk, daar zou je denk ik ook wel wat voor kunnen bedenken, denk aan een 2e reservoir (beetje prijzig maar wel goed), je zou ook een t-splitsing kunnen maken en dan in het stukje slang dat niet in het wc systeem zit het water laten lopen, simpel tekeningetje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/zo%20dus.JPG
je zou ook een plank onder je systeem kunnen maken zodat daar die 2 dingen op staan, of het mooi is is een ander verhaal
Slitch schreef op 25 januari 2004 @ 21:57:
kheb nog een mini vraag:
er onstaat geen condens zonder peltier, tenzij je een waterchiller gebruikt, of je je water net flink hebt afgekoeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Anoniem: 95473 schreef op 26 januari 2004 @ 16:17:
[...]

Ik heb ook al van wat mensen gehoord/gelezen dat hun wc lekte en dat er allemaal water op hun vga kaart lag en dat hij het nog deed terwijl er ook water in hun agp slot zat!! dus dat is een beetje geluk hebben...
Wat dat betreft kan hardware best veel hebben ... maar demiwater houdt je computer dus niet heel als het serieus gaat lekken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wimo. schreef op 26 januari 2004 @ 16:27:
[...]

Wat dat betreft kan hardware best veel hebben ... maar demiwater houdt je computer dus niet heel als het serieus gaat lekken ..
als het teveel lekt, is je comp waarschijnlijk stuk ja.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
en toch kan een pc best wat hebben, mijn setup heeft een keer een tijdje gelekt waardoor er wat water op de videokaart kwam, maar gelukkig heeft ie het overleeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

he nog effe 1 vraagje:

Ik vind bijna geen review van de Airplex evo 240
en 360 versie hiervan en op se search word ik ook niet veel wijzer van. Is dit nu een goed rad! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ja dit is een goede rad. ken nu al 2 mensen die die rad hebben en die hebben uitstekende temps. ik heb de rad zelf ook een paar dagen binnen. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
http://www.tweaker.de/hardware/tests/AC_airplex_evo_360/
Staat een review van de 240 en 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
deze link doet het wel :)

http://www.tweaker.de/har...irplex_evo_360/seite1.htm

[ Voor 14% gewijzigd door aramdin op 26-01-2004 19:07 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103427

DAMAGE schreef op 25 januari 2004 @ 18:27:
[...]

Dan zou je ook van die 90 graden koppelingen kunnnen gebruiken... dan kun je gewoon een lange slang naar boven gooien. Denk dat dat dan mooier is... Allen het probleem is hier dat de kast eigenlijk te klein is, lees de afstand is te klein. Als het reservoir wat hoger gehangen had dan had het al heel ander geleken. Of het anders om kan weet ik niet maar het zou INPRINCIEPE wel gewoon moeten kunnen

hmm ik zie nu pas wat je bedoelt. Dat kan. gewoon paar gaten in je kast maken, goed afwerken (scherpe randen) en dan gaat dat gewoon slagen! hangt ook van je kast af...
Haha :) gedankt he ! (Het duurde even voordat het kwartje viel ? ) :Y)
KHEBT HEM TROUWENS MENTEEN BESTELD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

erik9287nl schreef op 26 januari 2004 @ 15:56:
[...]

Na een dag in je waterkoeling geleidt demiwater net zoveel als kraanwater hoor :)
ja dit is echt een discussie die we wel 20x voeren in het zelfde topic... Echt irritant begint het te worden. Demiwater geleid dus echt wel... en door dat je het in je koperen blokje laat lopen komen ook daar weer ionen in dus alsjeblieft laten we er nu gewoon over ophouden, demiwater is er niet voor als je toch lekken krijgt, het is er voor tegen kalk en leven in je watercooling. Als je gewoon kraan water in je koeler stopt dan krijg je een heel leger in je leidingen aan alg, en plus dat je lelijke kalk aanslag overal op krijgt wat je liever niet wilt.
Als demi water op je componenten lekt van uit je watercooler systeem dan ben je dus net zo hard de klos als dat je het met kraan water bent.

Ik zit nog steeds te wachten op mijn Tank-o-Matic externe reservoir en mijn eheim pompje... ik wil het op mijn huidige systeem aansluiten hehe ik heb er nu al zin an... Het wachten is nog op de slangpilaren die niet meer op voorraad zijn bij perfect-systems... ik hoop dat ze er snel weer zijn, er is mij toegezegd dat ze deze week ongeveer binnen zouden moeten komen... We wachten het af... :O niks op Perfect systems tegen hoor... maar ik heb gewoon zo'n zin om het swikje in te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik zat met hetzelfde probleem, heb ze uiteindelijk voor iets meer bij freezinghardware besteld. Lijkt alsof iedereen die dingen nodig heeft :) Suc6!

[edit]
Ik heb vandaag mn nieuwe spulletjes bij tweakstore gehaald 8) Moest ff boren in mn chieftec om mn nieuwe rad kwijt te kunnen (boren in een big tower...). Afijn, alles aangesloten, water erin...pomp aan...oe!

Ik heb net een sandra cpu burnin test gedaan en kwam met de volgende resultaten

idle : 25
load : 32
case : 23

Dit alles met een 1800+ Palomino @2100+ (1740mhz) :Z (Nieuwe Setup komt er hopelijk soon aan), Epox 8KHA+, Chieftec Dragon Blauwe Server tower

Opstelling:
D-Tek White Water Poly 13mm
Dangerden Heatercore 13mm
Dangerden Fan Shroud
Papst 120mm 4412FGL (3 pin)
Eheim 1048 13mm
3meter Tygon 13mm binnendiameter
Demi water met InnovaProtect van Innovatek en UV Dye Blauw

ps. nieuwe pics komen soon

[ Voor 83% gewijzigd door aramdin op 27-01-2004 22:33 . Reden: Nieuwe Watercooling ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

2 februari bij LIDL:
RVS zeeppompje 5 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/C1256C790050C7BC/images/NL.04_14/$file/04_14_b.jpg

Zou dat geen mooi reservoir kunnen worden, of is koper/rsv problematisch?

Verder ook een dual LCD thermometertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Volgens mij levert dat geen problemen op...Ik ben zelf iemand van de doorzichtige reservoirs, maar das persoonlijk ;)

Als je anti korrosie in je demi water dropt heb je volgens mij niet zoveel te vrezen

[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 27-01-2004 23:33 . Reden: Incorrect ABN ;) ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787 schreef op 27 januari 2004 @ 22:18:
2 februari bij LIDL:
RVS zeeppompje 5 euro.

[afbeelding]

Zou dat geen mooi reservoir kunnen worden, of is koper/rsv problematisch?

Verder ook een dual LCD thermometertje.
best wel mooi ding.. :Y)
maar ik zou er wel anti-corrosie in doen!! ik heb ook even aluminium+koper gehad maar dan hoor ik me pomp soms wat wegpompen.. ik zou dus wel anti-corrosie gebruiken als het een andere stof is dan de rest van je wc, als je twijfelt doe er dan zeker anti-corrosie bij!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658

hallo, heb ff snel vraagje, zit nou al een tijdje te zoeken naar een geschikt WC systeem voor me dual Xeon, ken allen niets fatsoenlijks vinden, geen zin om een p4 of A socked te gaan modden.

we kent wat setjes en/of geschikte koelblokjes, dan wel klemmetjes?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

ik heb op mij xeon een swiftech MCW5002-X, ook dangerden heeft een xeon waterblokje en zelfs een holdown voor de RBX.

[ Voor 17% gewijzigd door idioteque op 27-01-2004 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658 schreef op 27 januari 2004 @ 23:00:
hallo, heb ff snel vraagje, zit nou al een tijdje te zoeken naar een geschikt WC systeem voor me dual Xeon, ken allen niets fatsoenlijks vinden, geen zin om een p4 of A socked te gaan modden.

we kent wat setjes en/of geschikte koelblokjes, dan wel klemmetjes?

thx
www.perfect-systems.nl kan het mss ook wel bestellen en ze hebben wel een:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=44978
www.tweakstore.nl ook:
http://www.tweakstore.nl/..._id=2021&abt=21&itemgr=74
http://www.tweakstore.nl/..._id=2024&abt=21&itemgr=74
dit zijn de bekenste en beste zaken voor wc spul vind ik.. (freezing hardware vind ik veel te duur) en de rest heeft minder vind ik..
edit:
de rest van het systeem is duidelijk??

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 27-01-2004 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik probeer mijn wcblokje (magnum cpu) open te krijgen maar hoe moet dit??
gewoon heel veel kracht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik heb dan eindelijk ff wat tijd genomen om mn pics te schieten.

Fotos:
Camera : Minolta Dimage Xt (3.1mpix)
Original Resolution : 1600x1200, Fine
Notes : Geen Flitser

Hier komen ze dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/Pics/System/PICT0991.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/Pics/System/PICT1035.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/Pics/System/PICT1037.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/Pics/System/PICT1041.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/Pics/System/PICT1042.JPG

[edit]
Opgelost! Foto's zouden het nu moeten doen :) En nog een plaatje erbij gezet

[ Voor 68% gewijzigd door aramdin op 28-01-2004 17:28 . Reden: ging wat fout :) ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je picca's doen het niet!

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Laatst online: 03-07 07:47
nette case hoor , zit er echt wel flex uit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ja ja! netjes! ziet er zeer goed uit...

Ik wacht nog steeds op mijn spul... morgen staat het al een week in bestelling :( Ik heb ook zo'n zin om die meuk in te bouwen...

Hoe dik is die tygon slang wel niet? lijken echt uber dikke slangen op die foto... koelt het een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Laat ik het zo stellen, ik ga nooit meer andere slangen kopen! De slang heeft een diameter bijna zo groot als een 50eurocent muntje, dat is dan de 1/2" aka 13mm variant.

Als je omhoog gescrolled had, dan zie je daar een iets oudere post van mij met mn bevindingen :)

Ik ga mezelf ff quoten :p
aramdin schreef op 27 januari 2004 @ 10:10:
Ik heb net een sandra cpu burnin test gedaan en kwam met de volgende resultaten

idle : 25
load : 32
case : 23

Dit alles met een 1800+ Palomino @2100+ (1740mhz) :Z (Nieuwe Setup komt er hopelijk soon aan), Epox 8KHA+, Chieftec Dragon Blauwe Server tower

Opstelling:
D-Tek White Water Poly 13mm
Dangerden Heatercore 13mm
Dangerden Fan Shroud
Papst 120mm 4412FGL (3 pin)
Eheim 1048 13mm
3meter Tygon 13mm binnendiameter
Demi water met InnovaProtect van Innovatek en UV Dye Blauw

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Damn Ramdin buoy. Zier er vet uit. Misschien ga ik toch ook maar water koeling aanschaffen. Of Ph Ch natuurlijk _/-\o_ . Maar da's wel weer een budgetje hoger (ff met de baas praten voor wat meer euro's hehe).

Al pics van die Zalman gevonden?

Newayz.....mooi spul....en zekers mooie temps daar!

Respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
offtopic:
Thx N!gga|-|, beter ga je loonsverhoging vragen :) Speakin off, ben benieuwd of Patrick mn salaris omhoog gaat trekken, zou hij eind van januari doen als mn werk satisfactory was...We'll C. And remember, a Yak always likes it meat tenderized

Voor de Zalman freaks out there, check deze Res/Pomp combo, genaamd de Reserator1 @ Casejunkies.com

Hmm, kan 2.5liter bevatten...

[ Voor 41% gewijzigd door aramdin op 28-01-2004 22:36 . Reden: Acidfever groetendoen :p ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

CU@LAN!!!

edit:
Dat valt dan weer lekker tegen :/

Komt ie niet naar netgamez :P

Naja, ZEER netjes gedaan m8 ;)

edit2:

waarom niet meteen je videocard en NB meegenomen in je setup ? :)

[ Voor 112% gewijzigd door Epsilon op 28-01-2004 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vaag probleem:
In mijn bios bij de temperatuurweergaves gaat mijn cpu temp in een x van 35 naar 43 zonder een tussenstap en dan gaat ie telkens heen en weer...ook lijkt 35 mij redelijk hoog want ik heb een wc met 2 radiatoren.. en het blokje voelt niet egt warm aan... (hij zit er zeker weten goed op met artic silver 3)..
het maakt ook geen verschil in temperatuur als ik alle fans, 3x 80mm+2x120mm+(1x92mm&1x80mm@voeding) op 12V doe ipv 5V~6V...
Is die tempsensor gewoon brak of stuk??
*bij speedfan en Asusprobe krijg ik ook hele vreemde waardes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 95473 schreef op 28 januari 2004 @ 22:47:
Ik heb een vaag probleem:
In mijn bios bij de temperatuurweergaves gaat mijn cpu temp in een x van 35 naar 43 zonder een tussenstap en dan gaat ie telkens heen en weer...ook lijkt 35 mij redelijk hoog want ik heb een wc met 2 radiatoren.. en het blokje voelt niet egt warm aan... (hij zit er zeker weten goed op met artic silver 3)..
het maakt ook geen verschil in temperatuur als ik alle fans, 3x 80mm+2x120mm+(1x92mm&1x80mm@voeding) op 12V doe ipv 5V~6V...
Is die tempsensor gewoon brak of stuk??
*bij speedfan en Asusprobe krijg ik ook hele vreemde waardes...
35 gradne is normaal

Radiator helpt op een gegeven moment niet echt meer.
Je blok moet ook goed zijn

43 is nog zeer acceptabel btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op 28 januari 2004 @ 22:50:
[...]

35 gradne is normaal

Radiator helpt op een gegeven moment niet echt meer.
Je blok moet ook goed zijn

43 is nog zeer acceptabel btw
ik vind 43 graden best wel slecht voor een wc!! en 35 vind ik ook nog wel hoog als je kijkt wat sommige halen.. met speedfan heb ik een temp van 22~23 als het op mijn kamer 17graden is, zou het dan kunnen dat speedfan het goed heeft en ASUS&BIOS fout?
ik heb een magnum cpu..
maar hij gaat niet oplopend van 35 naar 43 maar gewoon in een stap en dan weer terug.. lijkt mij dat dit niet klopt :?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 28-01-2004 23:00 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.