[PSU] Hoe schakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 885 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb net me voeding, een Enermax 365W +adj fan, gemod zodat ie de pomp pakt van me waterkoeling. Ik had em geanalyseerd en gedacht dat ik de pomp in serie aan de schakelaar kon aansluiten. Dus daartussen een onderbreking en met een draad naar buiten met een power connector.
De pomp moet dus niet schakelen met de computer maar met het schakelaartje achterop de voeding.

Als ik de schakelaar omzet dan gaat de pomp aan maar de puter boot niet. Als ik de connector kortsluit dan wel :D.

Afbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/got/voeding.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/got/voeding2.jpg

hopelijk zijn deze plaatjes duidelijk van de situatie in me voeding. Aan de power connector aan de buitenkant zit een printplaatje met een relais, een spoel en 2 aansluitingen. En die 2 aansluitingen lopen naar de grote printplaat door de schakelaar.

> Nou komt de vraag.. Waar moet ik die pomp op aansluiten nu?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 13:21
parallel aan de schakelaar gaat zeker niet werken nee ...

en uit je beschrijving en je probleem zou ik eerder denken dat je hem in serie met je power switch hebt zitten ...

kun je het niet ff schematisch neerzetten wat je gemaakt hebt ? want aan die foto's zie ik weinig

Waar en hoe heb je bv je relais aangesloten ?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56
hij heeft geen relais... hij heeft volges mij gewoon een schakelaar in zijn voeding gemod waarmee hij de stroom naar de pomp aan en uit kan zetten...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26011

Pomp aan indien 220V schakelaar aan:
Je kan je pomp aansluiten aan de 22V aansluiting van je voedingsprint (1 draad achter de 22V schakelaar (live) en 1 blauwe draad (neutral) indien 'n 1 polige schakelaar OF de 2 draden vanaf je 220V schakelaar)

Pomp aan indien PC ingeschakeld::
[rml][ EL] WC pomp schakelen met relais en schakelaar[/rml]
http://www.bit-tech.net/article/100/

En wat jij relais noemt in de startpost is geen relais maar een ontstoringscondensator.

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 26011 op 25-08-2003 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Sine schreef op 25 augustus 2003 @ 21:25:
parallel aan de schakelaar gaat zeker niet werken nee ...

en uit je beschrijving en je probleem zou ik eerder denken dat je hem in serie met je power switch hebt zitten ...

kun je het niet ff schematisch neerzetten wat je gemaakt hebt ? want aan die foto's zie ik weinig

Waar en hoe heb je bv je relais aangesloten ?
ik hal het door de war 8)7

hij staat natuurlijk serie.. ;)

ff startpost editen

unicorn7: ik heb net met BananeKoning op IRC gesproken maar dat was dus niet me idee. Met die schakelaar schakel je toch al de voeding dus die pomp moet ook wel lukken. Bovendien staat er op de printplaat 230V 15A bij de draadjes die ik heb doorgeknipt dus het zijn echt de goede draden en dit moet ook wel lukken.
Ik krijg eerder het idee dat ik de pomp parallel aan de voeding moet zetten. dus vanaf de relais en schakelaar lopen 2 draden naar de print toe. Daar overheen de pomp moet denk ik wel lukken. toch?

[ Voor 34% gewijzigd door Oxi op 25-08-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Saeverix schreef op 25 augustus 2003 @ 21:29:
hij heeft geen relais... hij heeft volges mij gewoon een schakelaar in zijn voeding gemod waarmee hij de stroom naar de pomp aan en uit kan zetten...
Ik moet beter lezen ...

In zijn omschrijving heeft hij het over een relais op een printje van de voeding, maar ik gok dat ie de gele condensator bedoeld die achter het netfilter zit

Oxigun, als je de bestaande schakelaar wilt gebruiken moet je 1 van de 2 draden naar de schakelaar los maken en bij de andere draad aan de schakelaar solderen.
Aan de lege pen van je schakelaar soldeer je nu 1 draad naar je pomp.

De draad van je pomp die je nu nog over hebt soldeer je direct aan de connector waar je 230V binnen komt en wel op de pen waarvan er geen draad naar de schakelaar loopt.

Ik heb er maar een tekeningetje van gemaakt maakt alles meteen een stuk duidelijker.

je pomp schakel je met het schakelaartje en je voeding blijft altijd aan

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pomp.JPG

Bedoelde je dat niet dan moet je naar de schakeling van unicorn7 hier beneden kijken

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 25-08-2003 21:48 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26011

Yup: parallel aan de voedingsprint:
code:
1
2
3
4
5
220V in (bruin) ~ --------/schakelaar/-----+-------------+
                                           |             |
                                        [pomp]   [voedingsprint]
                                           |             |
220V in (blauw) ~ -------------------------+-------------+

De pomp gaat dan aan indien 220V schakelaar achterop de ingeschakelt is - de PC gaat pas aan als vervolgens ook de ATX schakelaar (in je PC frontje) ingedrukt wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 26011 op 25-08-2003 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Sine schreef op 25 August 2003 @ 21:38:
[...]

Ik moet beter lezen ...

In zijn omschrijving heeft hij het over een relais op een printje van de voeding, maar ik gok dat ie de gele condensator bedoeld die achter het netfilter zit

Oxigun, als je de bestaande schakelaar wilt gebruiken moet je 1 van de 2 draden naar de schakelaar los maken en bij de andere draad aan de schakelaar solderen.
Aan de lege pen van je schakelaar soldeer je nu 1 draad naar je pomp.

De draad van je pomp die je nu nog over hebt soldeer je direct aan de connector waar je 230V binnen komt en wel op de pen waarvan er geen draad naar de schakelaar loopt.

Ik heb er maar een tekeningetje van gemaakt maakt alles meteen een stuk duidelijker.

je pomp schakel je met het schakelaartje en je voeding blijft altijd aan

[afbeelding]

Bedoelde je dat niet dan moet je naar de schakeling van unicorn7 hier beneden kijken
Mooie uitleg _O_

De oude situatie is eigenlijk de originele situatie. wat ik (fout) gedaan had was dat ik de pomp tussen de schakelaar en de voedingsprint had gezet.
edit:
er staat ook nog een foutje in de nieuwe tekening. er lopen 2 zwarte draadje uit de schakelaar nu, 1 daarvan moet naar het andere pooltje :). dus de pomp staat parallel aan de voedingsprint dan

Ik ga zo laat niet meer alles uit elkaar slopen, dat doe ik morgen wel, dan laat ik dus ook weten of het allemal goed werkt. het ziet er iig allemaal mooi uit van buiten en dat is ook belangrijk voor de mod ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Oxi op 25-08-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Persoonlijk zou ik een relais in de 12 volt hangen en daar de pomp mee schakelen, wel zo netjes, gaat ie gewoon uit als de pc uit gaat

(kan je hem ook niet vergeten aan te zeten)

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 25-08-2003 22:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

fish schreef op 25 August 2003 @ 22:34:
Persoonlijk zou ik een relais in de 12 volt hangen en daar de pomp mee schakelen, wel zo netjes, gaat ie gewoon uit als de pc uit gaat

(kan je hem ook niet vergeten aan te zeten)
idd, ik vind dit een beetje omslachtig, je moet nu alsnog je pomp handmatig uitzetten.
en daarnaast, je CMOS chippie eet van de 5V lijn als ie uit staat, en alleen van de batterij als je de kabel uit je PSU trekt, dus ik zou maar knoopcellen gaan kopen als ik jou was...

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
casemodderpoel schreef op 25 augustus 2003 @ 22:44:
[...]

idd, ik vind dit een beetje omslachtig, je moet nu alsnog je pomp handmatig uitzetten.
en daarnaast, je CMOS chippie eet van de 5V lijn als ie uit staat, en alleen van de batterij als je de kabel uit je PSU trekt, dus ik zou maar knoopcellen gaan kopen als ik jou was...
me pc staat in principe 24/7 aan en als ie langer uitgaat dan zet ik de knop op de voeding om, dus DAN PAS gaat de pomp uit.
maar de pomp trekt gewoon uit het stopcontact hoor, de voeding heeft hier niets mee te maken verder. die komt dus parallel aan de pomp te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er komt normaal pas 12 volt in je pc als die echt aangaat.
als je dat dus grbuikt als singaal voor je pomp om aan/uit te gaan kun je dus ook niet perongeluk de fout in gaan.

in zoverre kan een voeding daar dus een boel mee te maken hebben.

En als je wilt dat er vertraging in zit kun je altijd een relais kopen met een afval vertraging.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Oxigun schreef op 25 August 2003 @ 22:09:
[...]

Mooie uitleg _O_

De oude situatie is eigenlijk de originele situatie. wat ik (fout) gedaan had was dat ik de pomp tussen de schakelaar en de voedingsprint had gezet.
edit:
er staat ook nog een foutje in de nieuwe tekening. er lopen 2 zwarte draadje uit de schakelaar nu, 1 daarvan moet naar het andere pooltje :). dus de pomp staat parallel aan de voedingsprint dan

Ik ga zo laat niet meer alles uit elkaar slopen, dat doe ik morgen wel, dan laat ik dus ook weten of het allemal goed werkt. het ziet er iig allemaal mooi uit van buiten en dat is ook belangrijk voor de mod ;)
Fout is het niet, het ligt eraan wat je wilt doen, op deze manier schakel je enkel de pomp, de voeding blijft gewoon aan.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
ja maar ik wil de voeding EN de pomp tegelijk schakelen. maar de pc moet ook nog uit kunnen en de pomp aan, vandaar dat ik die schakelaar misbruik...

maar morgenmiddag maak ik em weer open en dan komt het helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Anoniem: 26011 schreef op 25 augustus 2003 @ 21:42:
Yup: parallel aan de voedingsprint:
code:
1
2
3
4
5
220V in (bruin) ~ --------/schakelaar/-----+-------------+
                                           |             |
                                        [pomp]   [voedingsprint]
                                           |             |
220V in (blauw) ~ -------------------------+-------------+

De pomp gaat dan aan indien 220V schakelaar achterop de ingeschakelt is - de PC gaat pas aan als vervolgens ook de ATX schakelaar (in je PC frontje) ingedrukt wordt.
die heb ik net gedaan en hij werkt precies zoals ik wilde :)

Hier staan de laatste pics: Oxigun in "Het "Post hier je kleine mods" topic - D"

[ Voor 7% gewijzigd door Oxi op 26-08-2003 10:40 ]

Pagina: 1