[EiP] Project Granite Bay

Pagina: 1
Acties:
  • 1.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Project Granite Bay

Ik heb sinds mijn laatste CiP project een eigengemaakte externe baybus, en ben er heel tevreden over.
Maar ik wil meer.

Ik heb nu de mogelijkheid om:

- De status van de fans te zien
- De voltages aan te passen
- Verlichting aan en uit te doen
- 1 USB poort voor een tobo / muis
- Een power en reset button
- De mogelijkheid mijn CD-ROM drives open te doen

All in all een best grote hoeveelheid features. :*)
Het werkt ook allemaal naar behoren, en is pas 2 keer uit elkaar geweest voor onderhoud.

Omdat ik toen een ontzettende n00b op het gebied van electronica en solderen, maar ik ben er redelijk adept in geworden, in ieder geval in solderen. Dus ik wil uitbreiden. Ik ga een volledig nieuw systeem bouwen, maar daar heb ik jullie hulp voor nodig.

Dit is mijn huidige systeem:

Hier zie je het relais bordje:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Lian_Li0171.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Lian_Li0179.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus0014.jpg

Controller kastje:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus0016.jpg
Klik hier voor full-size pic van de baybus.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/baybus0010.jpg

Allereerst de eisen die stel aan het nieuwe systeem:

- Het moet volledig op hobbyprint kunnen, want ik heb niet de skills nog de tools om te etsen, dus tenzij iemand mij daarbij wil helpen zal het op hobbyprint moeten.

- Het moet werken met solid-state relais of transistors die veel vermogen aan kunnen. Ik heb een 173mm fan, dus ik heb in ieder geval een relais nodig die boven die 30V aankan, bij een belasting van 1.2A, dat is namelijk de power die dat ding vreet bij spin-up.
De relais die ik nu heb zenden teveel EMI uit, en hij kan dus niet overal in mijn kast geplaatst worden.

- Het moet allemaal op 1 connector passen. Ik heb nu een Sub-D 21 pins kabel, en daar zijn alle pinnen op bezet in het huidige systeem, dus met de nieuwe setup moet dat ook lukken.

- Er moet een LCD in. In ieder geval een Blauw LCD met witte letters, waarschijnlijk 128x64 als het kan, anders een character-LCD. Het mag geen parallel LCD zijn, want dat vreet teveel pinnen, en ik heb maar 1 connector. Het moet dus of serieel, of USB. Voor het LCD moet wel software zijn, want die onaangename verrassing die ik had bij mijn oude LCD wil ik niet nog een keer.

- Het schakelen van de fans en CCFL’s moet via een IC’tje gaan, ik heb geen idee hoe, (daar is dit project ook voor :P ) maar een paint-impressie zegt meer dan 10 regels tekst:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus.jpg
Zoiets moet het zijn, ik hoop dat het duidelijk is.

- Ik moet er minimaal 2 USB poorten op kwijt kunnen. Hoe weet ik nog niet, maar waarschijnlijk met een mini-USB-hub. Het is toch maar voor een tobo/muis dus USB2.0 hoeft het niet te zijn, en ik heb die USB repeater nog, dus dan lus ik ‘m gewoon door.

- Ik moet er hetzelfde mee kunnen als de oude baybus, en meer.

- Ik wil het met aanrakingsloze knoppen doen, dus zoals op een keramische kookplaat.
Bij deze IA hebben ze de onderdelen ervoor, en sinds ik nogal wat knoppen ga gebruiken, haal ik die 6in1 oplossing een keer of 4. :)
Hoe ik dit in modsnaam moet doen weet ik niet, dus als iemand mij dat kan uitleggen, graag.

- Er moeten net als in mijn huidige baybus meerkleuren leds in. Voor het schakelen van de 120mm fans heb ik 2 standen, 5 volt en 12 volt, maar dat heb ik in de nieuwe versie liever op 7 volt en 12 volt, maar dat zien we dan wel weer.

- Als ik eraan kan komen, bouw ik er een touchpad in, maar ik heb nog geen USB-touchpads kunnen vinden. Dus als iemand er eentje heeft... O-)

- De behuizing word een aluminium europrint behuizing, maar dat staat nog niet vast. Zo’n behuizing is ongeveer 200x120mm, dus dat is meer dan genoeg.

- Alle electronica moet bij Conrad te halen zijn, en ik ga niet bestellen, ik wil het zien. En sinds Conrad hier meer dan 200km vandaan is, wil ik maar 1 keer hoeven rijden. Alles moet dus vast staan voor ik ga. :)

- De 24V voor de 173mm Nydec moet via een VR gaan als dat kan, dus van 12 --> 24V, want mijn tweede PSU heeft nogal problemen met de absurde power-reqs van dat ding.

- Alles moet via een molex van stroom voorzien worden, en voor speciale gevallen heb ik de hele ATX-range tot m’n beschikking, want die worden op mijn tweede PSU toch niet gebruikt.

- Laatste eis: het moet voor campzone 4 af zijn. :P

Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik ze graag. :)

offtopic:
Ik heb toestemming

[ Voor 5% gewijzigd door collission op 22-12-2004 14:43 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik kan je niet helpen met de elektronische kant van je project, maar als je een touchpad in je control panel hebben wilt, er zijn van die USB-PS/2 converters, daar kan je gewoon een PS/2 tobo/muis in prikken zodat je die aan de USB poort kan hangen.

ff zoeken... gevonden!

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/50243-big.jpg

deze shop heeft em voor € 19,39
samen met een usb hubje (ik weet niet of dat past) heb je maar 1 usb kabel nodig, en je kan nog een paar extra aparaten er op aansluiten... ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Reactie @ FiXeL:
Die bestaan veel kleiner: krijg je bij elke nieuwe muis/ somige tobo's, wel met maar 1 ps2 poort.
Voutje ;)

[ Voor 11% gewijzigd door nuclear waste op 06-06-2004 10:42 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Reacie @ nuclear waste: t kan aan mij liggen, maar dat is toch altijd van USB naar PS2??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Die bestaan veel kleiner: krijg je bij elke nieuwe muis/ somige tobo's, wel met maar 1 ps2 poort.
Die kun je niet gebruiken, omdat er geen controller inzit. Die zijn alleen geschikt voor het betreffende apparaat waar je die bij kreeg (en die een ingebouwde converter in de Tobo/Muis etc heeft voor de USB<>PS2 conversie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:09

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

FiXeL schreef op 05 juni 2004 @ 21:31:
ik kan je niet helpen met de elektronische kant van je project, maar als je een touchpad in je control panel hebben wilt, er zijn van die USB-PS/2 converters, daar kan je gewoon een PS/2 tobo/muis in prikken zodat je die aan de USB poort kan hangen.

ff zoeken... gevonden!

[afbeelding]

deze shop heeft em voor € 19,39
samen met een usb hubje (ik weet niet of dat past) heb je maar 1 usb kabel nodig, en je kan nog een paar extra aparaten er op aansluiten... ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
T kan goedkoper.... 10 Euro bij deze shop

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=557&cat=9

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
We dwalen af, die converter komt later wel, da's nou nog nie zo boeiend.
Wat ik eerst moet weten is wat voor omzet-ding ik nodig heb zoals in die paint-impressie, want anders komt dit hele project niet eens van de grond af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Probeer eens een PIC Microcontroller, dat zijn van die chips die geprogrammeerde instructies uitvoeren.

Ff zoeken: Hier vind je een tutorial over de PIC16F84A, dat is een redelijk instapmodel van Microchip. Als je meer mogelijkheden wil, kun je een grotere PIC nemen, het voordeel is dat Microchip nogal nonchalant is met het uitdelen van gratis samples!

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Over je 'aantal pinnetjes' probleem en je 'via een ic', bedoel je iets als een devsel / schuifregister iets? Op die fiets kan je (bijvoorbeeld) vier (of 1...) pinnen opofferen voor het 'device', en daarnaast (bijvoorbeeld) 8 (of 1... you get the idea) + clock, en schuiven maar! Dan kan je dus bijvoorbeeld de Bay die je nu hebt helemaal recyclen...
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Aanschouw.
wordt ff aan gewerkt in eagle, als ik het doe, doe ik het meteen goed. edit in een half uurtje max...
Dun. Zie verder :P

[ Voor 7% gewijzigd door wacco op 06-06-2004 01:44 ]

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
wacco schreef op 06 juni 2004 @ 01:07:
wordt ff aan gewerkt in eagle, als ik het doe, doe ik het meteen goed. edit in een half uurtje max...
graag want ik snap er geen kut van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

casemodderpoel schreef op 06 juni 2004 @ 01:14:
[...]

graag want ik snap er geen kut van 8)7
haha wilde het net zeggen :P

Wel leuk project, blijf dit zeker volgen, ben zelf ook nog beetje soldeer n00b maar moet er toch maar eens mee beginnen :z

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Right. Ik heb nou een soort van schema, alleen 1: de helft is getekend, andere helft te lui. En twee: devsel/clock ding (gedoe met nand poortjes) klopt volgens mij niet, maar voor de impressie zal ie wel door de eerste ronde komen. Dit schema dus niet blindelings gaan bouwen, want het werkt prolly niet 8)7. D'r mot maar ff iemand met minder alcohol naar kijken ofzo :P

Verder heb ik probleempjes met resolutie en dan screenshot knallen want de tekst is categorie waardeloos als ik het schema helemaal op m'n scherm tover. Dus heel ff in alleen maar .sch formaat voor eagle 4.11. Sowwy. Zal nog wel ff proberen een echte pic te maken.

Klik! (sch)

edit: (Export deed et em. heb bmptje -> pngtje in de maak)

Klik! (png)
Nogal layout verneukend :)

Anyhoe dit was mijn zomaar-ff-een-ideetje-tussendoor. Meedenkers gewenst (as in: hierachter een lcd; software voor lcd zien wijs te maken dat ie via ons parallel -> serieel software dingetje moet zwammen... doenbaar? )

Edit-Edit: Nog m'n laatste two cents, dit zijn nogal wat ic's alleen al om een idee duidelijk te maken. Misschien een idee om in een pal/pla/cpld/fpga te schuiven dit alles... maakt het qua solderen (en kosten?) wel simpeler, qua programmeren (vhdl & programmer) niet.

[ Voor 39% gewijzigd door wacco op 06-06-2004 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

*Tok* was ik meteen te diep de stof in? :P

Half uurtje te vroeg met kicken, sowwy :X :P

[ Voor 42% gewijzigd door wacco op 07-06-2004 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
wacco schreef op 07 juni 2004 @ 01:17:
*Tok* was ik meteen te diep de stof in? :P

Half uurtje te vroeg met kicken, sowwy :X :P
Ja :P
Ik snap er nog steeds niks van. Is er geen oplossing waarbij ik niet hoef te programeren? Want ik heb die tutorial gelezen, en snap er nog niks van. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Oke, ik heb ff op een rijtje gezet wat mijn baybus allemaal moet schakelen, en dit is het:

120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
173mm fan (0/8.7/12/24)
DVD-speler (momentcontact)
CD-Writer (momentcontact)
Reset (momentcontact)
Start (momentcontact / 5vsb)
CCFL's onderste deel (aan / uit)
CCFL's bovenste deel (aan / uit)
Led fans (aan / uit)
CCFL's UV (aan /uit)
Extra aansluiting (aan / uit)

Dat zijn dus exclusief power 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 3 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 22 pins, net eentje meer dan een standaard parallele kabel.
Met power (5V / ground) komen er dus nog 2 pinnen bij, is 24. Dan nog 4 voor de USB aansluiting, is 28, plus LCD is minimaal 37 pins als ik tenminste een serieele LCD kan vinden. Het zou wel rielekst zijn als ik een USB LCD kon vinden, dat scheelt mij weer 9 pins, maar ik heb echt overal gezocht, en kan er geen vinden.

Dus tenzij er 37 pins sub-d connectors of gelijkwaardig bestaan, moet ik met die IC’tjes aan de gang. :X
Ik sla net de conrad gids open, en ze hebben zelfs tot 50 pins Sub-D stekkers, maar beter, ze hebben 37 pins stekkers. _/-\o_
Dus ik ga lekker niet proggen!

* collission maakt vreugdedans :P

[ Voor 15% gewijzigd door collission op 07-06-2004 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 15:18
Heb je pics van die 173mm fan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 16:45
Crystalfontz heeft seriele en usb lcds... verder kun je zelf ook nog een backpack maken zodat paralel op serieel kan (ff searchen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

Dit ga ik zeker volgen...
kben zelf ook vanplan met aanraakloze knoppen fans, ccfls, (moeten er beide nog ingemod worden, maar daarvoor is over 4 weken de zomervakantie ;) ) cd-rom etc.
Dus casemodderpoel, als je gaat solderen, gooi de schema's dan online... kan ik ze ook lenen :+

offtopic:
Ow, trouwens, bij die IA voor QT-160... hoe moet ik dat bestellen, want ik snap niks van die site... maar dat zal wel aan mijn nietbestaande IQ liggen 8)7

*/bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Ik wou zeggen: hoe wil je die 37pins kabel nou aan je computer aansluiten?

Toen bedacht ik me dat je allebei de zijdes van de kabel gaat klussen, en helemaal niet via je pc de meuk wilt aansturen.
En toen snapte ik het punt van het lcd niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
dinokiller schreef op 07 juni 2004 @ 16:58:
Heb je pics van die 173mm fan ?
Staan in m'n sig ;)
Gr0wLiThE schreef op 07 juni 2004 @ 19:14:
Crystalfontz heeft seriele en usb lcds... verder kun je zelf ook nog een backpack maken zodat paralel op serieel kan (ff searchen)...
een wat? :?
FrankNStein schreef op 07 juni 2004 @ 19:18:
Dit ga ik zeker volgen...
kben zelf ook vanplan met aanraakloze knoppen fans, ccfls, (moeten er beide nog ingemod worden, maar daarvoor is over 4 weken de zomervakantie ;) ) cd-rom etc.
Dus casemodderpoel, als je gaat solderen, gooi de schema's dan online... kan ik ze ook lenen :+

offtopic:
Ow, trouwens, bij die IA voor QT-160... hoe moet ik dat bestellen, want ik snap niks van die site... maar dat zal wel aan mijn nietbestaande IQ liggen 8)7

*/bookmarked
Als je nou dicht bij driebergen woont kom je toch langs en dan bouwen we er 2 8)
wacco schreef op 07 juni 2004 @ 19:25:
Ik wou zeggen: hoe wil je die 37pins kabel nou aan je computer aansluiten?

Toen bedacht ik me dat je allebei de zijdes van de kabel gaat klussen, en helemaal niet via je pc de meuk wilt aansturen.
En toen snapte ik het punt van het lcd niet meer...
Ik stop er een LCD in, omdat ik dan niet naar de voorkant van m'n kast moet lopen om te zien of hij al peentjes zweet. ;)
Gewoon met een MBM5 plugin status uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 21:15
casemodderpoel schreef op 05 juni 2004 @ 19:55:
Project Granite Bay

- Het schakelen van de fans en CCFL’s moet via een IC’tje gaan, ik heb geen idee hoe, (daar is dit project ook voor :P ) maar een paint-impressie zegt meer dan 10 regels tekst:
[afbeelding]
Zoiets moet het zijn, ik hoop dat het duidelijk is.
Is dit mischien niet iets voor jouw?

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k8023.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Zo, ik heb ff in de datasheet van Quantum gekeken, en ik denk dat ik het snap. Ik heb alleen nog 1 vraag, en dat is wat die uiteindelijke switch moet voorstellen. Een lichtsensor? :?
Xtremer schreef op 07 juni 2004 @ 22:09:
[...]

Is dit mischien niet iets voor jouw?

[afbeelding]
wat is 't? :?

[ Voor 35% gewijzigd door collission op 07-06-2004 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
casemodderpoel schreef op 07 juni 2004 @ 22:11:
Zo, ik heb ff in de datasheet van Quantum gekeken, en ik denk dat ik het snap. Ik heb alleen nog 1 vraag, en dat is wat die uiteindelijke switch moet voorstellen. Een lichtsensor? :?

[...]

wat is 't? :?
Klik op het plaatje :)

10 Signalen Door 2 draden sturen ;)

En als je toch bezig bent :P

Voor fans & verlichting uit en aan te zetten via touch pannel ->

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/K8046_touchscreen.jpg

Filmpje : Klik hier
Waar nu cijfers op staan kan je zelf uitprinten

[ Voor 34% gewijzigd door Xtremer op 07-06-2004 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Xtremer schreef op 07 juni 2004 @ 22:14:
[...]

Klik op het plaatje :)

10 Signalen Door 2 draden sturen ;)

En als je toch bezig bent :P

Voor fans & verlichting uit en aan te zetten via touch pannel ->

[afbeelding]

Filmpje : Klik hier
Waar nu cijfers op staan kan je zelf uitprinten
As ik op de pic klik ga ik naar de homepage van velleman :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
Dan moet je er gewoon ff naar toe gaan via de ALL PRODUCTS > VELLEMAN KITS & INSTRUMENTS > REMOTE CONTROL UNITS & DOMOTICS >

Kit K8023 & K8046

[ Voor 22% gewijzigd door Xtremer op 07-06-2004 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Geweldig _/-\o_
22 pins, dus 2 van die dingen, en 2 pins los is in totaal 6 pins in gebruik!
Dat brengt het totaal van 37 naar 21, en dat is precies 1 parallele kabel!
Is er geen model met 22 aansluitingen?
[fobie-mode]
Hoef ik dan helemaal niets te programeren?
[/fobie-mode]

[ Voor 27% gewijzigd door collission op 07-06-2004 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
dubbel :X

[ Voor 138% gewijzigd door collission op 07-06-2004 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20583

Voor USB heb je niet 4 draadjes nodig, maar gewoon 2, aangezien 2 van de 4 gewoon +5v/Ground is. Dat spaart gewoon weer 2 draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
casemodderpoel schreef op 07 juni 2004 @ 22:27:
Geweldig _/-\o_
22 pins, dus 2 van die dingen, en 2 pins los is in totaal 6 pins in gebruik!
Dat brengt het totaal van 37 naar 21, en dat is precies 1 parallele kabel!
Is er geen model met 22 aansluitingen?
[fobie-mode]
Hoef ik dan helemaal niets te programeren?
[/fobie-mode]
Nope, Alleen als je zin heb in dat touche screen schermpje, Dan kan je de knoppen inprogrameren ;)

Ik zie wel een kit staan met 15 kanalen, Maar dat is Infra rood

[ Voor 7% gewijzigd door Xtremer op 07-06-2004 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Nou dames, dit is de voorlopige pinout:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/Pinout1.jpg
2 problemen: dat LCD moet geimporteerd worden, en hij is 65 dollar, dus dat word duur om te verzenden en ik kan op de velleman site nergens een prijs van dat bord vinden?

[ Voor 52% gewijzigd door collission op 22-12-2004 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
casemodderpoel schreef op 07 juni 2004 @ 22:47:
Nou dames, dit is de voorlopige pinout:
[afbeelding]
2 problemen: dat LCD moet geimporteerd worden, en hij is 65 dollar, dus dat word duur om te verzenden en ik kan op de velleman site nergens een prijs van dat bord vinden?
Where To Buy !! :X

Zoek dan een dealer op in de buurt, En ga er naar toe voor een prijs :)

Het printje 10 Channel 2 wires Kost in breda €32,50

[ Voor 5% gewijzigd door Xtremer op 07-06-2004 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Het aantal pins gaat een beetje oplopen denk ik. :X
Het worden er toch 37, ik heb namelijk een (jammergenoeg) parallele LCD gevonden bij deze IA op inkoopacties.net, en ik ga voor de grafische, de volledig afgewerkte versie. Dat is het simpelst, we moeten dit project niet onnodig moeilijk gaan maken.

Het wordt dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Pin 1 t/m 21: LCD
Pin 22 t/m 27: de remote control bordjes
Pin 28 t/m 31: USB
Pin 32: ground
Pin 33: 5V
Pin 34: 12V (kan dat door een parallele kabel? :?
Pin 35: X
Pin 36: X
Pin 37: komt te vervallen doordat er alleen kabels met 36 aders te koop zijn, en die zijn al zo duur.

Ik heb uitgevonden hoe die Quantum Qtouch chippies werken, door middel van een elektrisch veld dat gegenereerd moet worden door een stukkie metaal, dus dat gaat wel lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:25

J2S

12V kan wel door een parralelle kabel. je moet alleen rekening houden met het aantal ampere dat erdoor heen moet. dus ik weet zo niet wat je aan de 12V wilt haken maar het moet niet teveel zijn.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
J2S schreef op 08 juni 2004 @ 22:15:
12V kan wel door een parralelle kabel. je moet alleen rekening houden met het aantal ampere dat erdoor heen moet. dus ik weet zo niet wat je aan de 12V wilt haken maar het moet niet teveel zijn.
1 LCD en 3 schakelbordjes en een verzameling leds

[ Voor 4% gewijzigd door collission op 08-06-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
casemodderpoel schreef op 08 juni 2004 @ 22:05:
Het aantal pins gaat een beetje oplopen denk ik. :X
Het worden er toch 37, ik heb namelijk een (jammergenoeg) parallele LCD gevonden bij deze IA op inkoopacties.net, en ik ga voor de grafische, de volledig afgewerkte versie. Dat is het simpelst, we moeten dit project niet onnodig moeilijk gaan maken.

Het wordt dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Pin 1 t/m 21: LCD
Pin 22 t/m 27: de remote control bordjes
Pin 28 t/m 31: USB
Pin 32: ground
Pin 33: 5V
Pin 34: 12V (kan dat door een parallele kabel? :?
Pin 35: X
Pin 36: X
Pin 37: komt te vervallen doordat er alleen kabels met 36 aders te koop zijn, en die zijn al zo duur.

Ik heb uitgevonden hoe die Quantum Qtouch chippies werken, door middel van een elektrisch veld dat gegenereerd moet worden door een stukkie metaal, dus dat gaat wel lukken denk ik.
Een voledig LCD scherm gebruikt maar 12 draden :),

Op de connector van de afbeelding wordt 18 tm 25 gebruikt als massa

Voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: http://www.ocinside.de/assets/lcd_display/lcd_display_schaltplan_big.gif

De massa's kan je allemaal aan elkaar kopen, Van de LCd, Van de printplaat & Andere voedingen, Massa's zijn in je pc voeding ook allemaal aan elkaar geknoopt :)

Dus het wordt :

LCD 1 tm 11 (datalijnen + backlight control)
RCB 12 tm 16 (Remote Control)
+5 V 17 & 18 & 19 ( parralel kabel (extra Stroom) )
+12 V 20 & 21 & 22 ( parralel kabel (extra Stroom) )
USB : 23 & 24 Data lijn 1 en 2
Massa , Buitenkant Connector

Dus een 25 polige kabel :) (standaard printer kabel)

Zo Dus :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jaco1497/Got/Pinout1.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Xtremer op 08-06-2004 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Xtremer schreef op 08 juni 2004 @ 22:44:
Een voledig LCD scherm gebruikt maar 12 draden :),

Op de connector van de afbeelding wordt 18 tm 25 gebruikt als massa
geld dat altijd?
Xtremer schreef op 08 juni 2004 @ 22:44:
Dus het wordt :
LCD 1 tm 11 (datalijnen + backlight control)
RCB 12 tm 16 (Remote Control)
+5 V 17 & 18 & 19 ( parralel kabel (extra Stroom) )
+12 V 20 & 21 & 22 ( parralel kabel (extra Stroom) )
USB : 23 & 24 Data lijn 1 en 2
Massa , Buitenkant Connector
Kan je de ground aan de buitenkant van de connector bevestigen? Staat dan niet de hele @#%$zooi onder stroom? :?
En die 5V is alleen voor de led's en de USB hub) dus die kan op 1 of 2 kabels. Dat heb ik nu ook. Dat moet wel, want ik heb 2 kabels nodig (5V + ground) voor de USB connector, want die zit op een andere voeding (hoofdvoeding) dan de rest van het systeem (2e voeding). ;)

Dus, als jij gelijk hebt wordt het:
code:
1
2
3
4
5
6
Pin 1 t/m 11 LCD
Pin 12 t/m 16 RCB
Pin 17 & 18 +5V
Pin 19 & 20 & 21 +12V
Pin 22 t/m 25 USB
En de massa dan op de rand van de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
Kan je de ground aan de buitenkant van de connector bevestigen? Staat dan niet de hele @#%$zooi onder stroom? :?
En die 5V is alleen voor de led's en de USB hub) dus die kan op 1 of 2 kabels. Dat heb ik nu ook. Dat moet wel, want ik heb 2 kabels nodig (5V + ground) voor de USB connector, want die zit op een andere voeding (hoofdvoeding) dan de rest van het systeem (2e voeding). ;)

Dus, als jij gelijk hebt wordt het:
code:
1
2
3
4
5
6
Pin 1 t/m 11 LCD
Pin 12 t/m 16 RCB
Pin 17 & 18 +5V
Pin 19 & 20 & 21 +12V
Pin 22 t/m 25 USB
En de massa dan op de rand van de stekker?
De Buitenkant van elke connector = massa, Of het nu gaat om Firewire, usb ,com , vga , parralele kabel, Shielded Upt kabel. Maakt niet uit, Buitenkant = Massa van je pc voeding,
Knoop wel je 2e voedign ook aan de massa :) gewoon een zwarte draad aan de case gooien, Normaal gaat dat via je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Ik heb net zo'n Velleman kitje gekocht en in elkaar gezet, (35 euro BTW :X ) maar wat blijkt nou: hij werkt op 12V wisselspanning!
Dus ik moet op een of andere manier de 12V gelijkspanning uit mijn voeding omzetten naar 12V wissel. Hoe doe ik dat?
BTW, dat ding vreet maar 300mA, dus 4W. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Ik heb 'm net getest, en het blijkt dat ie ook op gelijkstroom werkt. Hij doet het perfect by the way, dus nu nog 2 van die setjes, 5 Quantum Qtouch chippies op een breadboard gooien, een USB hub halen, een LCD in bouwen en klaar is case. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Even een update:

Deel I: Begin met de controller

Ik ben eindelijk geslaagd voor m’n VWO, en heb nu Campzone 4 achter de rug, dus ik heb alle tijd voor mijn baybus project.

Ik ben eerst maar eens naar Conrad gereden, en heb daar een belachelijke hoeveelheid onderdelen ingeslagen, en dan kan nu het solderen eindelijk beginnen. :P

Mooi weertje, limonade, peuken, en een soldeerbout:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0001.jpg
:)

Ik bouw de controller in een aluminium behuizing, gewoon een vierkant doosje wat makkelijk te bewerken is, en groot zat om met een beetje passen en meten alles er in te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0009.jpg

Ik heb een Sub-D-ready printplaat gekocht, dat werkt echt zeer relaxed, en er de pins voor het LCD en de USB hub op gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0006.jpg

Daarna de potmeters voor het LCD en de connectors voor de RC:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0008.jpg

Toen moest er een gat in de voorkant voor de Sub-D connector:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0007.jpg

Daarna heb ik een snijklemconnector op een flatcable gezet en die aan het LCD gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0004.jpg

Deel II: de USB-hub

Toen ben ik in de USB hub gaan dremelen tot ik die usb-stekkers er af had, en alleen pootjes overhield:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0005.jpg

Vervolgens heb ik er nieuwe connectors op gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0010.jpg

Dat is het voor nu, volgende week ga ik weer verder, eerst moet ik een CZ4 afterparty gaan houden. :P

[ Voor 5% gewijzigd door collission op 22-12-2004 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100235

Zie via velleman ook deze:

FlexOhm flexibele verwarmingsfilms
Als uniforme oplossing voor heel wat verwarmingsproblemen. Bestaan uit een polyesterfilm, waarop via zeefdruk een grafiekpatroon aangebracht wordt, en die opwarmt wanneer er elektrische stroom doorheen gestuurd wordt.

Zelfklevende, gemakkelijk monteerbare, versies verkrijgbaar

Zeer dun

Aangepast volgens uw specificaties

Lage matrijskosten en in kleine aantallen te produceren

Buigzaam. Aan te brengen op gebogen oppervlakten zoals hulzen
Mogelijke toepassingen: LCD- & keyboardverwarming, camera's en anti-condens voor spiegels. Een alternatieve toepassing bestaat erin, door het drukken van een onafgebroken lus in zilver of carbon, de film te gebruiken voor inbraakdetectie.

Voor als je toetsenbord te koud is en je gevoelige vingertoppen hebt, ga je echter wel over de 37 draadjes heen, ben ik bang :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
:? waar heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Even een update:

Deel III: De Ontvanger

Ik ben een beetje aan het aankloten met de lay-out van m’n controller, dus ik ben maar verder gegaan met de ontvanger / relaisbord.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0023.jpg

Middels draadbruggen heb ik de stroomtoevoer voor de relais aangesloten, en heb rechts op het bord de usb connector aangesloten. Verder zie je rechts bovenin de reset- en startknoprelais, en de relais voor de CD-drives.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0026.jpg

En zo ziet het geheel er van de andere kant uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0028.jpg

[b]Deel IV: De USB poorten/b]

Ik heb op de controller de usb poorten op een klein printje gesoldeerd, en een gat uitgezaagd:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0019.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0022.jpg

En dit is de hele binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0021.jpg

Morgen ga ik waarschijnlijk verder met de printerpoort-connector, en de lay-out van m’n controller. :)

[ Voor 5% gewijzigd door collission op 22-12-2004 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 18:08

Denhomer

Doh !

Begint er deftig uit te zien.
Netjes gesoldeerd en mooi afgewerkt, ga vooral zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 18:02

Just_I

What did you just say?

Passen er eigenlijk nog wel usb stekkertjes naast elkaar aangezien je ze nu zo dicht bij elkaar hebt zitten :? ?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

keep up the good work _/-\o_

* Anoniem: 112352 bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Even een update:

Deel V: Het knoppenpaneel

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb niet stilgezeten. ;)
In fact, ik heb uren lopen zwoegen om het knoppenpaneel een beetje netjes af te krijgen, en na veel dremelen, tekenen, nog meer dremelen, vijlen, nog meer tekenen en nog meer vijlen is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0031.jpg

En ingebouwd ziet alles er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0042.jpg

Ik ben er zelf heel trots op, het ziet er net zo goed uit als mijn oude baybus. :*)

En dit is de andere kant, die ik met de eerste draden er aan vast, die ik nog moet inkorten, want anders past het amper. Helemaal met de hoeveelheid kabels die er uiteindelijk aan gaan hangen. :X

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0040.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0043.jpg

Deel VI: Verder met de ontvanger...

Ik heb besloten de schroefklemmen er af te dremelen, wegens ruimtegebrek in de behuizing, en omdat ik met pins werk, en die werken gewoon veel lekkerder.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0033.jpg

Omdat de dremel bij 25000 toeren nogal wat wrijvings warmte genereerd, kwam het geheel zo los, de soldeer smolt gewoon! :P

Daarna heb ik alles met een oude parallele kabel aangesloten, en ben ik verder gegaan met het aansluiten van de RC-bordjes. Die zijn nu volledig aangesloten, op de knoppen na, en alles werkt!

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0044.jpg

En dit is de ontvanger assembly volledig, zoals hij in mijn nieuwe casemod komt, waar ik over een paar weken mee ga beginnen, als Alternate weer Lian Li’s binnenkrijgt. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0045.jpg

Tot zover voor vandaag, morgen ga ik verder met de startknop en het inkorten van de knoppenkabels, wat weinig lijkt, maar het is een kloteklus. :X ;)

[ Voor 3% gewijzigd door collission op 22-12-2004 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Even een update een project uit de mottenballen trekken. :P

Deel VII: Nieuw frontje

Zo, nu dat Pimp My PC-70 af is ik niet meer aan mijn videokaart durf te komen, kan ik verder met Granite Bay.

Na lang kloten met de ledjes heb ik besloten ze volledig uit het externe deel van m’n baybus te gooien. Ik kreeg het niet voor elkaar om ze netjes te laten oplichten met de remote-print, zelfs niet met transistors. Naja, boeiend, ik heb er al een oplossing voor, ze komen in m’n kast in plaats van m’n knoppenpaneel.

Helaas had ik het front al af, dus er zat niets anders op dan 2 nieuwe alu plaatjes te halen en een nieuw paneeltje te maken:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0046.jpg

Dat duurde uren, vooral het vijlen. Maar dan heb je ook wat:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0051.jpg

Deel VIII: Relaisbord update

Door de ruimte die vrij kwam zonder de leds kon ik nu meer features in het paneel gooien (lees: meer knoppen). Alleen de test-remote (de derde printset dus) had nog schroefklemmen erop, dus die moeten er eerst af:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0049.jpg

En daarna heb ik voor de nieuwe functies de extra relais-tjes op de print gesoldeerd, wat het totaal er nu zo uit laat zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0048.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0047.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0050.jpg

Tot zover vandaag, ik hoop ergens deze maand de nodige supplies te kunnen bestellen om verder te gaan, maar ik zit een beetje krap bij kas. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Heel bekend probleem, dat krap bij kas zitten :X
Maar leuk om te zien dat je hier mee verder gaat :) Ben benieuwd hoe het helemaal gaat worden als het af is :)

misschien moet ik @ tetragonum ook maar eens een update posten :X

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
[b]Even een update een project uit de mottenballen trekken. :P

Deel IX: Jarig!

Ik was onlangs jarig, en dat was een mooie gelegenheid om eens nieuwe zooi in te slaan. Ik ben sinds ik begonnen ben een ietwat andere weg ingeslagen, maar ik vorder gestaag.
Naast een nieuwe soldeerbout en zooi om m’n X800XTPE te voltmodden (komt nog), heb ik alle meuk besteld die ik nodig had om dit project af te maken.

Allereerst nieuwe knoppen:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0056.jpg

Na 2 dagen solderen had ik alle switchboards en alle knoppen bedraad en operationeel. Hier zonder interface-bord:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0055.jpg

Bij m’n bestelling zat ook een nieuwe 5m parallele kabel en een 2e alu behuizing, waar m’n relais-bord en schakelbordjes mooi in passen:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0053.jpg

En hoe de wiring er nu bij ligt:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0052.jpg

Ik heb nogal wat veranderd, zo heb ik het LCD aan de praat gekregen (de bedrading had ik in spiegelbeeld gedaan 8)7 ), en heb ik een aantal relais vervangen en een paar een andere functie gegeven.

En na een week lang pielen met het LCD had ik ‘m vanmiddag toch eindelijk aan de praat:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0054.jpg

Ik vind ‘m sweet. :Y)

Tot zover deze editie van kloten met soldeer op je noten, volgende keer ga ik het ledpaneel maar eens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923

respect, zelf nog nooit zoiets gedaan qua elektronica ;) zelf had ik er misschien voor gekozen het gat voor de lcd net zo groot te maken als het belichte deel (heb ik ook gedaan met mijn zelfde LCD in een 5.25" ) maar aangezien dat zwart terugkomt in de knoppen is het ook wel mooi :)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140453

geen E160 chip meer :'( het waren anders wel mooie knopjes geworden,
het zou wel meer plaats innemen.
wel iets handig, ik denk er al lang aan om ook zoiets te maken maar t zal vrees ik wel bij "eraan denken" blijven wegens veel ander werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Even een update

Deel X: Het led paneel

Vandaag was het eindelijk zo ver, ik heb bij BGT (graveerbedrijf) m’n led-paneel op kunnen halen. Er moet nog een hoop aan gebeuren, er zitten namelijk nog geen leds in, maar dit is ‘m voordat ik er de boor op zet:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0057.jpg

Het is een schaalversie van mijn kast van opzij gezien, en de leds komen op de plekken waar fans en CCFL's zitten. :)

Verder heb ik m’n behuizing van het interne deel van m’n baybus af, en alles past. M’n LCD zit ook in m’n knoppenpaneel gelijmd, ik hoef nu alleen nog de fans aan te sluiten en ‘m in te bouwen. Hoe hij in m’n kast komt weet ik nog niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0058.jpg

De print van het led-paneel heb ik ook af, die met een grote 36 aderige flatcable verbonden is met de baybus:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/nikken/GB0059.jpg

Binnenkort meer, maar eerst moet ik meer led-fittings hebben, ik heb er namelijk niet genoeg. :P

[ Voor 8% gewijzigd door collission op 12-07-2005 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

En dan dacht ik dat ik veel touwtjes ging hebben met ons Flight Simulator-project. Dit is nog eens 10x zoveel kabel en dan ook nog eens in een 10x zo krappe ruimte! Hoe doe je het gewoon!

Overigens vind ik persoonlijk die dikke flatcables een beetje overkill. Ik had ze zelf met een paar schuifregisters + BC550's zo omgezet naar een 4-polige seriële bus. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1