Het inbouwen van een Peltier -> ervaring en mini FAQ

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.987 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Omdat ik laatst een peltier in m'n setup gemaakt heb hier een installatie verslag. Tevens vondt ik dat de FAQ een beetje te beknopt was dus alle info die ik verzameld heb heb ik hier ook gelijk in een verhaaltje neergezet. Ik hoop dat ik niks vergeten ben anders moet ik m'n post nog maar even editen...

Een peltier installeren
-----------------------

Waarom een peltier :?
---------------------

Omdat een gewone waterkoeling op zich wel goed werkt maar nooit onder de kamer tempratuur kan komen.
Om toch onder de kamer tempratuur te komen met je processor kan je verschillende dingen doen. Je kan een bong bouwen of een waterchiller tussen het systeem zetten maar het allermakkelijkste is om een peltier ertussen te zetten.

Een peltier kan een verschil tussen de koude en warme kant krijgen van ongeveer 60 graden. Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de koude kant wordt. En daar komt ons oude vertrouwde waterkoelingkje toch weer om de hoek kijken :D

Hoe werkt een peltier dan :?
----------------------------

Een peltier of in het Engels een TEC (Thermo Electric Cooler) Heeft een warme en een koude kant. Deze zijn gemaakt van twee verschillende materialen. Als er nu een gelijkstroom doorheen gestuurd wordt dan lopen er electronen van de ene kant naar de andere kant. Dit levert een koude en een warme kant op.
De stroom loopt door een weerstand die rechtop staat en uit verschillende geleidende materialen bestaat. Het ene materiaal is een materiaal van een P-Type (Positief geladen) en de andere kant van een N-Type (Negatief geladen) materiaal. Er zit keramiek om de peltier heen om deze stevigheid en electrische isolatie te geven.

Als er een elektron van het P-Type materiaal naar het N-Type materiaal stroomt, Zal dat electron in een hogere energie staat komen (Wordt positiever geladen). Dit kost energie wat de koude kant geeft. Gaat het electron terug naar het P-Type dan zal dat electron weer terug in een lagere energie staat komen en zal deze energie afgeven aan het P-type materiaal wat de warme kant oplevert.

In het kort gezegt is een peltier dus gewoon een warmtepompje.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/peltier.gif De werking van de peltier

Klinkt allemaal leuk... Wat is het nadeel :?
--------------------------------------------

Een peltier heeft veel vermogen nodig wat niet zomaar te leveren is met een normale PC voeding (Mijn 226 Watt peltier op 12 volt heeft 20 tot 24 Ampere nodig). Een apparte voeding is dus wel een must-have en deze zijn vrij prijzig.

Verder is er nog het ergste nadeel en dat is dat er condens vrij kan komen omdat je met tempraturen gaat werken die ver onder de kamer tempratuur liggen. Hiervoor moet dus veel geisoleerd worden. Dit is niet zo heel moeilijk maar moet wel goed gebeuren!

Echt vet allemaal! Bijna geen nadelen (wat wij erg vinden) wat heb ik allemaal nodig dan :?
----------------------------------------------------------------------------------------------

Een peltier (Dûh!)
Een voeding voor de peltier
Een coldplate
Een werkende waterkoeling

Leg ff verder uit :?
--------------------

De Peltier
De peltier moet een goed wattage hebben. Dit naar gelang hoeveel warmte je processor verstookt. Als je processor 90 watt verstookt kun je dus geen peltier van 80 watt gaan gebruiken! In dit geval zou de peltier alleen maar als isolatie gaan werken dus zal een negatief effect geven!

Een goede richtlijn op dit moment is een peltier die tussen de 172 en 226 Watt ligt.

De voeding voor de peltier
Deze moet van voldoende amperage zijn om de peltier goed te kunnen voeden omdat anders de prestatie's van de peltier zwaar tegen zullen gaan vallen.

Je kan geen twee PC-Voedingen aan elkaar knopen omdat ze geschakeld zijn en deze dan mekaar in de weg gaan zitten. Dit geld voor alle geschakelde voedingen: Je kan geschakelde voedingen niet zondermeer aan elkaar knopen om een hoger amperage te krijgen!! Je komt dus uit op de industriele voedingen. Deze voedingen zijn te koop bij b.v Conrad Electronica maar ook bij Dump-Zaken zijn voedingen te krijgen. Ook zijn er bij O.A de OC-Shop speciale voedingen voor Peltiers te krijgen maar deze zijn eigenlijk te licht (leveren te weinig ampere).

Coldplate
Deze komt tussen de peltier en de processor in te zitten om te zorgen dat de warmte spreiding van de processor naar de peltier zo goed mogelijk is. Een peltier is namelijk ongeveer 40X40 mm terwijl je processor niet groter is als 10X10 mm (AMD). Een coldplate is een stukje koper of zilver van 10 tot 15 mm dik.

Een werkende waterkoeling
Dit om de peltier zo goed mogelijk te koelen. Immers hoe kouder de warme kant hoe kouder de koude kant.

Moet ik nog wat veranderen aan m'n waterkoeling setup :?
------------------------------------------------------------------------------
Omdat de warmte spreiding van de processor al voor een deel gedaan wordt door de cold-plate hoeft het waterblok niet zo'n dikke bodem te hebben 2 tot 3 mm is ruim voldoende met een Peltier ertussen. Verder blijft alles bij het oude.

Als ik alles ga monteren.. Hoe ziet dat eruit :?
----------------------------------------------------------

Als je alles gaat monteren gaat dat er in deze volgorde uitzien:

Waterkoeling
Peltier
Coldplate
Processor

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/Peltiersetup.jpg

Da's duidelijk!! Maarre.. Hoe zit dat met dat isoleren :?
---------------------------------------------------------

Dat isoleren is niet zo'n probleem.. Wat geisoleerd moet worden is alleen de processor want je water wordt niet kouder (alleen maar warmer :) ). Het isoleren doe je in een paar simpele stappen:

1. De processor uit de socket halen
2. De holte in de socket opvullen met Zuurvrije Vaseline (Ja, heren tweakers... Dat spul ja ;) ) Dat moet er dus ook echt opstaan.. Zuurvrij!
3. De gaten van de socket Waar de pinnen van de processor in vallen opvullen met vaseline -> Maar vaseline isoleert toch?? Jah.. maar de socket schuift straks waardoor er wel goed contact gemaakt wordt.. Geloof me!
4. De processor weer terug in de socket
5. Weer met de vaseline aan de slag.. Nu alles opvullen totdat de vaseline tot de bovenkant van de core zit...
6. De coldplate en de waterkoeling erop...
7. Nu het tricky gedeelte.. Om de processor en de coldplate en aan de achter kant waar de socket zit moet het geisoleerd gaan worden. Dat wordt dus Crea met Piepschuim, PurSchuim of als je een kant en klaar setje koopt en daar zit zoals bij de Swiftech isolatie materiaal bij dat erop plakken...
8. Gefeliciteerd.. Uw systeem is nu geisoleerd.. En nu als de donder verder met het inbouwen van dat moederbord! ;)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/Vaseline.jpg

Wow!! makkelijk zeg! Hoe koud wordt dat :?
------------------------------------------
De peltier wordt zonder dat deze aan de koude kant belast (warm gemaakt wordt) ver onder het 0 punt. M'n thermometer kon het niet meer aan bij -20 >:)
M'n processor draait nu op een snelheid van 1672 Mhz in plaats van 1333 Mhz en wordt met warm weer (Het is nu 30 graden buiten nog meer hierbinnen) 28 graden. Onder kamper tempratuur dus!

Waar moet ik nog meer op letten :?
----------------------------------

Omdat er zo'n hoge stroom door een peltier heen loopt heb je ook een hele dikke stroom kabel nodig.. Ik gebruik het snoer van een wasmachine en deze wordt nog steeds aardig warm. Neem je te dun draad dan gaat dit gewoon doorsmelten en maakt op den duur kortsluiting.

Een peltier presteerd onder druk (dit keer letterlijk :) ) beter alsdat er geen druk op zit. Een drukkracht van ongeveer 3kN verhoogt de efficiency behoorlijk.

Om de warmte te geleiden is de witte koelprut beter als de AS 8)7

Wat kost dat nou :?
--------------------------

Ik zal een lijstje maken van de dingen wat ik ervoor betaald heb maar het is maar net waar je tegenaan loopt hoe goedkoop je het kan maken.. Tevens is mijn blokje kant en klaar met peltier ingebouwd maar ik zal net doen of de waterkoeling al bestaat en of er een losse peltier tussen wordt gedaan...

Waterkoeling: €200 (weet niet meer hoe duur dat van mij allemaal was.. Dit is een gokje)
Peltier: €45
Coldplate: €1
Voeding: €25 bij Baco-Army goods (dumpzaak)
Isolatie: €15 (wat je ervoor gebruikt.. verschilt dus heel erg maar dit is een gokje..)
Aansluitspullen: €10 (ook een gokje)

Denk dat deze prijzen aardig in de richting komen van de prijzen op dit moment (05-08-03)

Bronvermelding: :?
------------------

http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=4
http://www.sscooling.com/Module_Reliability.pdf
http://gathering.tweakers.net :)

Nu we de uitleg gehad hebben hier nog wat pic's van het inbouwen van mijn peltier:

Omdat ik grote slangen gebruik voor m'n CPU en voor m'n North-Bridge en voor m'n Videokaart heeel erg kleine slangen gebruik heb ik 2 Y stukken (laten)maken (Door m'n pa) om de flow te splitsen.. Anders werdt het teveel afgeremd op de GPU en North Bridge

Het solderen:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0020.JPG

Pikkelen in bijtend zuur om het schoon te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0018.JPG

De videokaart met z'n nieuwe blokkie:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0021.JPG

Moederbord gestript van oude North-Bridge:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0027.JPG

Moederbord met waterkoeling:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0028.JPG

De Y stukken liggen klaar aan de videokaart om ingebouwd te worden:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/IMG_0029.JPG

Socket geisoleerd en gevuld met Vaseline:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/SIMG0445.JPG

Close-Up:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/SIMG0446.JPG

Swiftech blokje met slangen. Let op de isolatie rond de peltier en de cold-plate:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/SIMG0447.JPG

Alles ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/SIMG0448.JPG
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/FAQ/Peltier/SIMG0451.JPG

Hopend dat dit alles nog wat duidelijker maakt zodat meer mensen de overstap maken naar een peltier setup. Het bevalt mij uitstekend!

Voor de mensen die nog wat meer specs willen weten:

Tempraturen gemeten met digitale buiten thermometer en temp sensor mobo:

Bij het starten:
Kamertemp: 27.5 graden
Watertemp: 28.4 graden
Radiator temp: 28.8 graden
CPU temp: 15 graden

Na 30 minuten:
Kampertemp: 31.7 graden
Watertemp: 38.0 graden
Radiator temp: 34.2 graden
CPU temp: 21.0 graden

Het mobo is een Asus A7A266 (brakke temp sensor)

All picture's en drawings ©Apen-nootjes

[ Voor 18% gewijzigd door Apen-nootjes op 16-11-2004 15:49 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je heb er aardig wat werk van gemaakt........nice job :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:19

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

en wat zijn je temps?

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

M'n processor draait nu op een snelheid van 1672 Mhz in plaats van 1333 Mhz en wordt met warm weer (Het is nu 30 graden buiten nog meer hierbinnen) 28 graden. Onder kamper tempratuur dus!
lezen is ook een vak B)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 23:18
Vreet zo'n ding niet ontzettend veel stroom (in de zin van €€€ )?

Dat zou voor mij anders een goede reden zijn geen peltier te gebruiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 19:26

iMars

Full time prutser

apen-nootjes schreef op 04 augustus 2003 @ 21:05:

....

Waarom een peltier :?
---------------------
....

Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de warme kant wordt.
.....
Nog al logisch, ... volgens mij een tikfoutje,... O-)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

mooi topic , lekker duidelijk en geen overbodige zooi.

maar heb je ook een prijsindicatie?? is wel handig voor de mensen die er nu over nadenken om het aan te schaffen.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan je zo'n ding niet gewoon koelen met een heatsink+fan ipv waterkoeling? Volgens mij heb ik dat ook een aantal keer gezien :)

Mooie FAQ trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je wel een bakbeest van een lucht koeler hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Laatst online: 25-07 23:18
Pastasaus schreef op 04 August 2003 @ 23:34:
Kan je zo'n ding niet gewoon koelen met een heatsink+fan ipv waterkoeling? Volgens mij heb ik dat ook een aantal keer gezien :)

http://www.thermaltake.com/products/subzero/subzero4g.htm

ThermalTake SubZero 4G

Maar deze koelt lang niet zo goed als een "echte" TEC. Perstaties van de 4G zijn te vergelijken met een simpel waterkoel setje (Aquarius II).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
wat is je watertemp?
verder mooi topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vraag of je een tec met een goede luchtkoeling kan koelen vind ik ook erg interessant

Offtopic:
(heb hier een palomino 1900+ met een Zalman6000Cu, als ik daar nou een Tec tussen prop en een Delta-HP op zet, gaat dat dan lukken denken jullie?)

EDIT: laat maar, heb inmiddels gelzen dat luchtkoeling op tec´s zinloze geldverspillerij is, kan wel, maar alleen i.c.m. takkeherrie en een slecht resultaat...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk artikeltje, GJ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Goed stuk! Dit zal veel mensen helpen.
Een paar kleine opmerkingen:
1. Volgens mij staat TEC voor Thermo Electric Couple.
2. Een coldplate van koper voor de overgang van 40x40 naar 10x10 bij een belasting van rond de 100 watt, hoeft niet dikker dan 5 mm te zijn.
Als je een coldplate dikker dan 5 mm maakt, zal de temperatuur van de cpu hoger worden.
Ook zou je nog toe kunnen voegen, dat bij gebruik van een TEC de bodem van het waterblok dunner kan worden. (2 tot 3 mm is dan genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk artikeltje!! Ik heb net een galerijflat gekocht waarbij de zon s'ochtends recht op de PC-kamer begint... Het was om 8:30u al 26.5 graad Celsius... GRRRRR... Ik heb een week geleden drie vastlopers gehad door de te hoge temperatuur, dus is zo'n Peltier-elementje misschien wel de oevrweging waard. Thnx voor een leuke introductie in het onderwerp; het is best lastig instappen in de Peltier-wereld ;)
Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de warme kant wordt.
Klinkt me nogal logish in de oren. :) Schoonheidsfoutje, maar we weten allemaal wat je bedoelt. :X

Nogmaals: thnx!!

EDIT: ik ben een randdebiel en kan niet lezen. Was al gesignaleerd. Sorry!!!!!!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:06
Even een kleine kanttekening.....
Ik zie dat je met dezelfde waterkoeling ook nog je Video en een ander (paprika) chipje koelt.

Op zich mooi natuurlijk, maar als je een petlier koelt met water wordt de watertemp erg veel hoger als dat je je proc. koelt zonder petier ertussen. Mijn vraag is dus simpel; wordt het water niet zo warm dat 1) de andere chippies te warm worden en 2) de waterkoeler buiten je verwarming (lees PC) het niet meer af kan koelen ?

Je kunt natuurlijk wel het warme water gebruiken om de douche-boiler mee te vullen, dan heb je er nog iets aan en is de hoge stroomrekening van de 24A voeding misschien goed te lullen.....he he

Mooi verhaal, goede foto's maar nog wel benieuwd naar je reactie.

Rolator !

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het nou waar dat zo'n peltier ook je kamer temperatuur gigantisch opstookt ? komt er dus ook echt voelbaar warme lucht van je radiator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op 05 August 2003 @ 09:41:
Thermo Electric Cooler
2. Een coldplate van koper voor de overgang van 40x40 naar 10x10 bij een belasting van rond de 100 watt, hoeft niet dikker dan 5 mm te zijn.
Als je een coldplate dikker dan 5 mm maakt, zal de temperatuur van de cpu hoger worden.
Op overclockers.com staat daar een artikeltje over, waar uit bleek dat dikkere coldplates beter werken, maar dat de meerwaarde afneemt boven de 10mm.

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met een 10mm coldplate; dat werkte net iets beter dan een 5mm coldplate. Mijn TB900 @ 1551MHz, 2V Vcore deed nog -6C @ load (172W TEC + selfmade voeding die zo'n 18-20V leverde).
Ook zou je nog toe kunnen voegen, dat bij gebruik van een TEC de bodem van het waterblok dunner kan worden. (2 tot 3 mm is dan genoeg)
Klopt.

Nog een paar opmerkingen van mij:
- Peltiers moet je met zo'n 3kN samenklemmen; dit verhoogt de efficiency behoorlijk
- Witte koelprut werkt beter dan AS aan de koude kant
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:22:
is het nou waar dat zo'n peltier ook je kamer temperatuur gigantisch opstookt ? komt er dus ook echt voelbaar warme lucht van je radiator ?
Hangt van de hoeveelheid lucht af die je er doorheen blaast >:)
Maar inderdaad, er word een gruwelijke berg hitte geproduceerd. De reden dat ik over ben gestapt naar phase-change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54
RemonDePemon schreef op 05 August 2003 @ 10:20:
Ik zie dat je met dezelfde waterkoeling ook nog je Video en een ander (paprika) chipje koelt.

Op zich mooi natuurlijk, maar als je een petlier koelt met water wordt de watertemp erg veel hoger als dat je je proc. koelt zonder petier ertussen. Mijn vraag is dus simpel; wordt het water niet zo warm dat 1) de andere chippies te warm worden en 2) de waterkoeler buiten je verwarming (lees PC) het niet meer af kan koelen ?
Paprika chipje is de northbridge.. Nogal belangrijk..

Maar waarom koolance blokjes? Zo geweldig zijn die toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Coldplate
Deze komt tussen de peltier en de processor in te zitten om te zorgen dat de warmte spreiding van de processor naar de peltier zo goed mogelijk is. Een peltier is namelijk ongeveer 40X40 mm terwijl je processor niet groter is als 10X10 mm (AMD). Een coldplate is een stukje koper of zilver van 10 tot 15 mm dik.
Hele mooie verslaggeving. Ik heb er een hoop van opgestoken. :)
Ik neem aan dat je 1,0 tot 1,5 mm bedoelt in bovenstaande Quote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:06
Vertel nu eens wat je watertemp is met deze oplossing en of je video en brigde niet te warm worden door de hoge water temp ?

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Xander2000 schreef op 05 August 2003 @ 11:52:
[...]

Hele mooie verslaggeving. Ik heb er een hoop van opgestoken. :)
Ik neem aan dat je 1,0 tot 1,5 mm bedoelt in bovenstaande Quote?
Nee hij bedoelt gewoon 10 tot 15 mm :)

Verder mooi stukje hoor alleen is je temp niet wat hoog ??
ik lees bet een stukje van dabit en het verschil tussen -6 en 28 is wel erg groot zerker als jij er een 226w pelt tussen hebt zitten
.
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:41:

[...]
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met een 10mm coldplate; dat werkte net iets beter dan een 5mm coldplate. Mijn TB900 @ 1551MHz, 2V Vcore deed nog -6C @ load (172W TEC + selfmade voeding die zo'n 18-20V leverde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Om te beginnen mooi verhaal :)

Zit er nu zelf ook over na te denken om een peltier te gaan gebruiken, maar dan wel icm luchtcooling. Opzich draait het nu lekker AMD 1463@1904 (XP 1700+) en wordt stressed 37 C met deze hitte. Het wordt alleen zo warm in de omgeving van mijn pc :(

Ik zat ff zo te denken (correct me if I'm wrong ;)) : Als ik zo'n peltier plaats, gaat mijn CPU temp uiteraard omlaag en kunnen mijn fans wat langzamer draaien. Hierdoor zal de temperatuur rond mijn pc dalen. Klopt deze beredenering ?

Nog ff wat anders: draadjes naar de peltier zijn erg dun voor die 20-24 Ampere die er loopt of gaat dit wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Doctor schreef op 05 August 2003 @ 12:05:
ik lees bet een stukje van dabit en het verschil tussen -6 en 28 is wel erg groot zerker als jij er een 226w pelt tussen hebt zitten
Een paar kanttekeningen:
- Mijn proc was destijds een TB900 @ 1551. Geen Tbred op akelig hoge freqs.
- Mijn mobo was een Asus A7V, incl echte heuse Asus tempsensors :r
- Het klemmen van de peltier word zwaar onderschat.
- Mijn zelfbouw-waterblok is behoorlijk goed.
- Fewture haalde ook niet zo'n denderende resultaten, en die weet echt wel wat-ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 12:39:
[...]

Een paar kanttekeningen:
- Mijn proc was destijds een TB900 @ 1551. Geen Tbred op akelig hoge freqs.
- Mijn mobo was een Asus A7V, incl echte heuse Asus tempsensors :r
- Het klemmen van de peltier word zwaar onderschat.
- Mijn zelfbouw-waterblok is behoorlijk goed.
- Fewture haalde ook niet zo'n denderende resultaten, en die weet echt wel wat-ie doet.
Uit de startpost:

- M'n processor draait nu op een snelheid van 1672 Mhz in plaats van 1333 Mhz

Niet echt akelig hoog ;)
De rest klopt helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 05-08-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 21:28:
Je heb er aardig wat werk van gemaakt........nice job :)
Tnks
Vimana schreef op 04 augustus 2003 @ 23:23:
Vreet zo'n ding niet ontzettend veel stroom (in de zin van €€€ )?

Dat zou voor mij anders een goede reden zijn geen peltier te gebruiken :?
Gebruikt inderdaad wel wat meer stroom als een normale voeding maar volgensmij valt het nog best wel mee hoeveel. Ik heb het nog niet gemeten (woon nog thuis dus merk het niet)
webmail schreef op 04 August 2003 @ 23:31:
[...]

Nog al logisch, ... volgens mij een tikfoutje,... O-)
Fixed! Tnks
intuliegend schreef op 04 augustus 2003 @ 23:34:
mooi topic , lekker duidelijk en geen overbodige zooi.

maar heb je ook een prijsindicatie?? is wel handig voor de mensen die er nu over nadenken om het aan te schaffen.
Zie edit start post
Pastasaus schreef op 04 augustus 2003 @ 23:34:

Het kan... Een peltier zal dan ongeveer hetzelfde koelen als een normale lucht koeling... Een normale heat-sink kan nooit zoveel warmte afvoeren als een waterkoeling. De tempratuur is namelijk aan de warme zijde meer alsdat je processor normaal is... Je hebt de warmte van de processor en de warmte van de peltier.. Kan je beter beginnen met een waterkoeling
KifArU schreef op 05 augustus 2003 @ 09:41:
Tnks voor de bijdrage..
1. TEC staat voor Thermo Electric Cooler zoals ook al in de huidige FAQ staat..
2. Een coldplate is wat ik ervan gelezen heb toch echt 10 tot 15 mm dik... Als je ze dunner maakt dan zouden de prestatie's juist omlaag gaan...
Dat de bodem van het blok dunner kan worden zal ik er ook bij editen... -done
RemonDePemon schreef op 05 August 2003 @ 10:20:

Je kunt natuurlijk wel het warme water gebruiken om de douche-boiler mee te vullen, dan heb je er nog iets aan en is de hoge stroomrekening van de 24A voeding misschien goed te lullen.....he he

Mooi verhaal, goede foto's maar nog wel benieuwd naar je reactie.

Rolator !
Dat ik ook de video en de North Bridge koel klopt. Ik splits het water in tweeen voor de processor om te zorgen dat de flow niet geremd wordt. Tevens heeft het het voordeel dat de chipje's en de processor allebei koud water krijgen.

Het water wordt inderdaad heel warm en ik heb op het moment moeite om het water weer af te koelen buiten de PC. Ik heb nu een black-Ice Radiator en die heeft d'r echt moeite mee.. Wil graag een BlackIce 2 Extreme kopen maar de OC-Shop is uitverkocht :'( Als ik deze radiator heb dan zou ik het water wel weer goed af kunnen koelen...
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:22:
Jah.. Dat is echt waar :( Lekkere sauna en ik heb geen verwarming meer nodig in de winter ;)
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:41:
[...]

Thermo Electric Cooler

[...]

Op overclockers.com staat daar een artikeltje over, waar uit bleek dat dikkere coldplates beter werken, maar dat de meerwaarde afneemt boven de 10mm.

[...]

Klopt.

- Peltiers moet je met zo'n 3kN samenklemmen; dit verhoogt de efficiency behoorlijk
- Witte koelprut werkt beter dan AS aan de koude kant

[...]

Hangt van de hoeveelheid lucht af die je er doorheen blaast >:)
Maar inderdaad, er word een gruwelijke berg hitte geproduceerd. De reden dat ik over ben gestapt naar phase-change.
Ik ga je opmerkingen erbij editen.. -done Tnks.. Witte koelprut werkt beter ?? Laat ik d'r nou net AS tussen hebben zitten :|
418O2 schreef op 05 August 2003 @ 11:44:
[...]

Paprika chipje is de northbridge.. Nogal belangrijk..

Maar waarom koolance blokjes? Zo geweldig zijn die toch niet ?
Maar wel goedkoop :*) en voor een Matrox G450 DH is het overkill en voor m'n north-bridge.. Ach... Het blokje hoort een proc koel te kunnen houden.. Dan moet een North Bridge ook wel kunnen...
RemonDePemon schreef op 05 augustus 2003 @ 11:58:
Vertel nu eens wat je watertemp is met deze oplossing en of je video en brigde niet te warm worden door de hoge water temp ?
Zie edit Start post onderaan...
The Doctor schreef op 05 augustus 2003 @ 12:05:
[...]

Nee hij bedoelt gewoon 10 tot 15 mm :)

.

[...]
Het is gemeten met een Asus A7A266 deze heeft niet echt goede temp sensoren dus hij kan d'r best wel heel erg naast zitten... Ook is deze tempratuur na een paar uur draaien.. bij het opstarten is hij netjes 15 graden. Tevens wordt de tempratuur hoger weergegeven omdat de tempratuur sensor helemaal in de vaseline zit...
[ash] schreef op 05 August 2003 @ 12:38:
Om te beginnen mooi verhaal :)

Zit er nu zelf ook over na te denken om een peltier te gaan gebruiken, maar dan wel icm luchtcooling. Opzich draait het nu lekker AMD 1463@1904 (XP 1700+) en wordt stressed 37 C met deze hitte. Het wordt alleen zo warm in de omgeving van mijn pc :(

Ik zat ff zo te denken (correct me if I'm wrong ;)) : Als ik zo'n peltier plaats, gaat mijn CPU temp uiteraard omlaag en kunnen mijn fans wat langzamer draaien. Hierdoor zal de temperatuur rond mijn pc dalen. Klopt deze beredenering ?

Nog ff wat anders: draadjes naar de peltier zijn erg dun voor die 20-24 Ampere die er loopt of gaat dit wel goed ?
icm luchtcooling kan ik niet echt aanraden.. steek dan je geld in waterkoeling... Je fans langzamer draaien gaat ook niet lukken want de peltier zelf voegt alleen maar warmte toe aan je kast! en de temp rond je PC zal dus ook niet dalen...

De draden zijn van een wasmachine.. zou genoeg moeten zijn maar ze worden nog wel warm inderdaad.. De draden die aan de peltier zelf zitten zijn dunner maar zijn van massief draad en wordt wel warm maar niet overdreven...
The Doctor schreef op 05 August 2003 @ 13:03:
[...]

Uit de startpost:

- M'n processor draait nu op een snelheid van 1672 Mhz in plaats van 1333 Mhz

Niet echt akelig hoog ;)
De rest klopt helemaal.
Klopt dat het nog niet echt hoog is.. nog geen zin gehad om goed te gaan kijken hoe ik hem sneller kan laten lopen (soort battle-plan maken) komt natuurlijk wel.. Tevens is het even wachten hoe snel ik aan een beter Rad kan komen...

pff... 't is me wat.. zo uit je werk gelijk zoveel reactie's beantwoorden.. Nu nog de laatste temps krijgen en dan nog wat editen hier en daar en dan kunnen we weer wachten op reactie's :)

[ Voor 7% gewijzigd door Apen-nootjes op 05-08-2003 17:43 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes. Die tempsensor in de vaseline scheelt idd behoorlijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 23:28
Goede FAQ.
Ik heb vorig jaar bij OC shop 226w TEC en Meanwell voeding gekocht geinstaled i.m. Danger Den Maze 3-1, me cpu werd aardig koud maar op een gegeven moment werd m'n blok ook warm... CPU was 28c, kan je nagaan dat ik me klauw brande aan me rad, alles eruit gedonderd en hoop het snel weer te gaan installen voor me XP1700, draait nu op 11,5x200 2300 mhz @ 1,8v @ 31c idle met LC maar wil over de 2400 en dat moet makkelijk kunnen met pelt :)

Vorige x toen ik alles had draaien was met XP1700 Palomino, ging op LC naar 1900+ joepe, met Pelt naar 2200+

Met een TEC heb je aardig weer wat ruimte om te klokken maar moet alles wel goed werken :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 14:49
als er nog iemand peltiers zoekt ? ik heb nog 2x80watt in de aanbieding ,zet ze zometeen ook wel in vraag en aanbod ,

greets dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Gipsy King schreef op 05 augustus 2003 @ 17:25:
als er nog iemand peltiers zoekt ? ik heb nog 2x80watt in de aanbieding ,zet ze zometeen ook wel in vraag en aanbod ,

greets dave
2x 80 watt is veeeeel te weinig om een processor mee te koelen!!

Verder groeten we niet en is dit wat voor vraag en aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Epsilon

apen-nootjes schreef op 05 August 2003 @ 17:29:
[...]

2x 80 watt is veeeeel te weinig om een processor mee te koelen!!

Verder groeten we niet en is dit wat voor vraag en aanbod...
2x80 parralel is voldoende voor een proc @ laag voltage trouwens, doet het beter als een 172watt (effiecienter)

Maar voor northbridge/GPU is een pelt ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
voor NorthBridge/GPU is het inderdaad ook wel goed jah.. heb gelezen dat 80 watt parralel minder effectief is als een 172 watt hoor! Het is namelijk zo dat je ze dmv. stacken kunt gebruiken maar dat was heeeel in-efficient en naast elkaar op een langwerpige cold-plate was nou ook niet echt jottem...

Zou je d'r een chiller mee kunnen bouwen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Mooie FAQ heb je er van gemaakt man, klasse!

1 vraagje: wat is het vermogen van jouw pelt?
Binnenkort heb ik me handmade WC-setje up and running en de volgende logische stap wordt dan een pelt denk! :p

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

apen-nootjes schreef op 05 August 2003 @ 18:25:
voor NorthBridge/GPU is het inderdaad ook wel goed jah.. heb gelezen dat 80 watt parralel minder effectief is als een 172 watt hoor! Het is namelijk zo dat je ze dmv. stacken kunt gebruiken maar dat was heeeel in-efficient en naast elkaar op een langwerpige cold-plate was nou ook niet echt jottem...

Zou je d'r een chiller mee kunnen bouwen??
jup :)

wat wil je gaan doen pelt op proc en water chillen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
@Silentpuma Ergens uit m'n start post: "(Mijn 226 Watt peltier op 12 volt heeft 20 tot 24 Ampere nodig). "

@The Doctor Jup, Da's de volgende logische stap toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

The Doctor schreef op 05 August 2003 @ 22:14:
[...]

jup :)

wat wil je gaan doen pelt op proc en water chillen >:)
water chillen heeft nauwelijks nut. Niet met 2x 80watt pelts iig

dan moet je echt met grover werk aankomen, en de radiator uit je primaire systeem gooien.

Het secundaire systeem koelt de chiller pelts. Dit systeem moet een radiator met een flinke capaciteit hebben. Zo zou je een goeie chiller KUNNEN bouwen.

Effectiever is echter om 2 pelts naast elkaar te zetten op 1 coldplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Zijn er nog mensen met aanmerkingen over de FAQ aan het begin??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
erg goed stukkie tekst dit, ik denk dat ik ook maar eens aan een pelt ga beginnen
wat ik hiervan het voordeel vind tegenover een prom of vapochill is dat je wel betere koeling krijgt maar niet gelijk met meer lawaai zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 18:08

Exigence

dnkroz

Dat vaseline, krijg je dat er wel weer af? :?
Voor als je je moederbord bijvoorbeeld verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ja, met een doekje kan je het er gewoon afvegen voor zover ik weet... anders met een licht vochtig doekje moet het zeker lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de volgende vraag ivm een coldplate: is het mogelijk om deze in aluminium te maken? Ik kan hier iets makkelijker aan geraken als koper, heb al een hele hoop bedrijven gebeld, en niemand die met fatsoenlijk dik koper kan leveren.

Als iemand adressen weet in limburg (belgisch en nederlands) dan mag die dat altijd laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
[...]

Inderdaad. Hier http://www.overclockers.com/articles305/ staat inderdaad dat ca. 10 mm koper het beste werkt. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 06 augustus 2003 @ 22:37:
Ja, met een doekje kan je het er gewoon afvegen voor zover ik weet... anders met een licht vochtig doekje moet het zeker lukken...
En anders een beetje wasbenzine op je doekje....
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 04:07:
ik heb de volgende vraag ivm een coldplate: is het mogelijk om deze in aluminium te maken?
Ja, alleen moet je niet het standaard constructiealuminium (magnesiumlegering) hebben. Aluminium 6060, 6082, 2030 en 2011 bijvoorbeeld vallen dus af. Aluminium 1050 zou wel bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
3kN? Da's 300 kg zeg maar. Betekent dit dat je de peltier gewoon op volle macht gaat aanschroeven (bouten zo hard je kan aandraaien) tussen het waterblok en de coldplate? Of komt er toch nog subtiliteit bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Beetje subtiliteit is natuurlijk wel nodig.. Oppassen dat je het niet te hard aandraaid en dan vooral scheef is heeeeel slecht.. :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 13:28:
[...]

3kN? Da's 300 kg zeg maar. Betekent dit dat je de peltier gewoon op volle macht gaat aanschroeven (bouten zo hard je kan aandraaien) tussen het waterblok en de coldplate? Of komt er toch nog subtiliteit bij kijken?
Als je een bout bekijkt, staat er vaak een code op de kop. Bijvoorbeeld 6.4.
Dit betekent een breekkracht van 600 N, met een vloeigrens op 40% daarvan.
Dus je kunt een redelijk eind gaan met 4 bouten, maar heel goed opletten dat je alle bouten gelijkmatig aandraait.

(En ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid bij het breken van je pelt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op 07 augustus 2003 @ 18:46:
Dus je kunt een redelijk eind gaan met 4 bouten, maar heel goed opletten dat je alle bouten gelijkmatig aandraait.
Met 4 bouten van 600N kom niet aan de 3kN van DaBit. Of is die 600N slechts een voorbeeld :)
Helaas heb ik geen pelt :( Noch een voeding :( Iemand een adresje toevallig? Volgens mij stockt de OC-shop de 200+W pelts niet meer. De rest uit Pricewatch is allemaal 80W. En dat is alleen leuk voor een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
OC-Shop gaat stoppen met Xtreme cooling.. Peter gaat zelf verder hoopt hij met een xtreme shop... ff w8en tot hij zelf een winkel heeft dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 13:28:
[...]

Daar komt redelijk wat subtiliteit bij kijken. 3kN is idd zo'n 300kg, maar dat heb je zo voor elkaar met een boutje. Ik had voor 2 M5 bouten iets van 1.2 N/m moment nodig.

Wel gelijkmatig aandraaien, anders is het *krak*.
KifArU schreef op 07 August 2003 @ 18:46:
600N per vierkante millimeter.... En een M3 boutje doet al aardig wat vierkante millimeters.
Overigens is 8.8 staal blijkbaar het standaard boutenstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 18:14:
[...]

Daar komt redelijk wat subtiliteit bij kijken. 3kN is idd zo'n 300kg, maar dat heb je zo voor elkaar met een boutje. Ik had voor 2 M5 bouten iets van 1.2 N/m moment nodig.

Wel gelijkmatig aandraaien, anders is het *krak*.

[...]

600N per vierkante millimeter.... En een M3 boutje doet al aardig wat vierkante millimeters.
Overigens is 8.8 staal blijkbaar het standaard boutenstaal.
Inderdaad, het was per mm^2. Redelijk essentieel om te vermelden.

Voor de zekerheid maar eens een oud diktaat gepakt. Constructies worden liefst in 8.8 of 10.9 uitgevoerd, waarbij niet-dragende verbindingen met 6.4 of 4.6 gemaakt kunnen worden.
Verder helaas weinig interessants, want de tabellen beginnen allemaal bij M12. Veel kleiner wordt niet gebruikt in (civieltechnische) staalconstructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 20:14
Hey Vincent, mooie FAQ hoor!

offtopic:
Ben ik verdwaald ofzo? :P

[ Voor 48% gewijzigd door MortalPiso op 11-08-2003 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
edit1: *shit verkeerde topic*
technische peltier topic->

edit2: trouwes hoe is het met apenootjes setup?? :D

[ Voor 133% gewijzigd door Vandread op 28-03-2004 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Met mijn setup is alles helemaal goed :D Hij draait op een net tempratuurtje maarja het wordt saai he??? Heb wel weer een leuk projectje op stapel staan maar daar lezen jullie straks (duurt nog wel ff hoor... ) wel weer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zon peltier aansluit kost dat togh heel veel stroom? Stroom kost geld dus gaat je stroomrekening omhoog...dit is het togh allemaal niet waart om je processor 10graden kouder te krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 21:38:
Als je zon peltier aansluit kost dat togh heel veel stroom? Stroom kost geld dus gaat je stroomrekening omhoog...dit is het togh allemaal niet waart om je processor 10graden kouder te krijgen??
Mja het is wel meer als 10 graden kouder hoor :) Zegmaar dat hij gewoon onder nul/tegen nul graden aan komt.. dus wel een graad of 40 verschil met een normale koeling :)

En verder kost het inderdaad een hoop stroom, maarja... als dit je hobby is heb je dat ervoor over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

apen-nootjes schreef op 21 augustus 2004 @ 21:41:
[...]

Mja het is wel meer als 10 graden kouder hoor :) Zegmaar dat hij gewoon onder nul/tegen nul graden aan komt.. dus wel een graad of 40 verschil met een normale koeling :)

En verder kost het inderdaad een hoop stroom, maarja... als dit je hobby is heb je dat ervoor over :)
Ik weet niet over wat voor proc jij t heb maar als je een beetje flink geocde proc hebt krijg je die echt niet rond de 0 graden, meer rond de 15/20 (als t niet hoger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
The Doctor schreef op 21 augustus 2004 @ 22:33:
[...]

Ik weet niet over wat voor proc jij t heb maar als je een beetje flink geocde proc hebt krijg je die echt niet rond de 0 graden, meer rond de 15/20 (als t niet hoger is).
Ik heb het over een Atlon XP 1700+ die flink OC'ed is :)

Ok.. Ik speel nog wel een beetje fals.. het water wat over de proc stroomt wordt ook nog extra gekoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omg, weer een mooie faq (alleen maar mooie faqs van jouw, tijd teveel ? :)) ! Ik wil zelf ook nog altijd peltier setupje hebben, alleen die voeding daarvoor is zo tering duur, of zie ik dat nou verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:53:
Omg, weer een mooie faq (alleen maar mooie faqs van jouw, tijd teveel ? :)) ! Ik wil zelf ook nog altijd peltier setupje hebben, alleen die voeding daarvoor is zo tering duur, of zie ik dat nou verkeerd ?
Tnks :)

Voedingen zijn inderdaad duur :)

Heb de mijne toendertijd bij BaCo Army Goods vandaan :) voor 25 euro een voeding toen :)

Maar je moet er maar net tegenaan lopen :)

*tip, kijk bij Dump zaken, in leger radio's enzo zitten meestal sterke voedingen die ook voor ons doel gebruikt kunnen worden, er zijn dus ook vaak losse voedingen te koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 16:11
nice!. erg cool gedaan.

vraagje? :

kan ik niet gewoon een 650W voeding aanschaffen ? en hem daar op aansluiten?

en werkt die dan correct?

(ik zie het namelijk niet zo zitten om een extra voeding in huis tehalen.)

ik wil namelijk zoiezo in zwaardere voeding ivm lampjes,overdosis blacklighst enz.

mss stomme vraag . maar ik ben niet zo thuis in volt,watt,enz

vandaar :)

[ Voor 28% gewijzigd door ikbengoofy op 23-08-2004 00:47 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 05-06 20:40
Je zou eens moeten zoeken naar de EYE-T 550 PSU. Via icetec-UK heb ik er één uit Engeland laten overkomen. Hij kost ongeveer 45 engelse pond.
Deze voeding levert 35Ampere over de 12v lijn. Dus dan kan je makkelijk een Peltier die bijvoorbeeld 28A vraagt en nog andere zooi (HD's, lampjes, drives ed.) op je 12V lijn aansluiten.
Mijn Peltier vraagt 26 bij 15,6V. Door hem op de 12V aan te sluiten zal deze dus met ongeveer 80% van de spanning (15,6V) werken, alleen bij die 80% spanning werkt een Peltier juist weer beter.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
Demon_Eyez schreef op 23 augustus 2004 @ 10:35:
Je zou eens moeten zoeken naar de EYE-T 550 PSU. Via icetec-UK heb ik er één uit Engeland laten overkomen. Hij kost ongeveer 45 engelse pond.
Deze voeding levert 35Ampere over de 12v lijn. Dus dan kan je makkelijk een Peltier die bijvoorbeeld 28A vraagt en nog andere zooi (HD's, lampjes, drives ed.) op je 12V lijn aansluiten.
Mijn Peltier vraagt 26 bij 15,6V. Door hem op de 12V aan te sluiten zal deze dus met ongeveer 80% van de spanning (15,6V) werken, alleen bij die 80% spanning werkt een Peltier juist weer beter.
fnx , kheb een mail gestuurt . .en binnen 5 min gelijk mail terug gehad.

en de EYE-T 550 PSU is nu 65 pond.

fnx voor je hulp . .ik ga ff kijken of ik hem gaan aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Reken wel op een levertijd van 2 weken. Qua uiterlijk lijkt de PSU op een Antec zilvere True Blue, met een mooie 120mm Blue led fan, die instelbaar is met een mooie zilvere potmeter aan de achterkant. Op de laagste stand erg stil. Alle kabel zijn UV-gemeshed, er al hadden er wel iets meer molexxen op gemogen maar ja, ik gebruikt hem alleen voor m'n TEC.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
alleen voor je tec?

heb je 2 voedingen ofz? :/

iedereval fnx voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
M'n waterkoeling setup staat in een aparte kast naast m'n Xaser II. Daar zit alle WC-shit in en nu dus ook de EYE-T. Met m'n Enermax 450 in de Xaser ga ik het niet redden. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-07 16:49
Ik heb wel even een vraag. Er staat in het begintopic dat een gewone pc-voeding niet geschikt is. Maar ik heb een CoolerMaster CM-Stacker en daar kunnen twee voedingen in. Als ik nu één voeding apart voor het systeem gebruik, en 1 voeding apart voor de peltier. dan moet dat toch gaan, aangezien zo'n peltier 226 watt is, en een voeding 500?

Ik hoop het, anders kan ik morgen m'n nieuwe systeem nog niet inbouwen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
trancesetter schreef op 23 augustus 2004 @ 23:07:
Ik heb wel even een vraag. Er staat in het begintopic dat een gewone pc-voeding niet geschikt is. Maar ik heb een CoolerMaster CM-Stacker en daar kunnen twee voedingen in. Als ik nu één voeding apart voor het systeem gebruik, en 1 voeding apart voor de peltier. dan moet dat toch gaan, aangezien zo'n peltier 226 watt is, en een voeding 500?

Ik hoop het, anders kan ik morgen m'n nieuwe systeem nog niet inbouwen!!!
:D Die voeding is een voeding van 500 watt alleen die 500 watt is voor je 3,5 en 12 volt voedingsspanning...

Wat belangrijker is om te kijken of je voeding het aankan is het aantal ampere wat hij kan leveren op de 12 volt lijn... Als dat voldoende is zou het wel moeten lukken :) Maar dan wel alleen die voeding voor de pelt gebruiken en een ander voor je systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Demon_Eyez schreef op 23 augustus 2004 @ 10:35:
Peltier werkt niet beter bij die 80% spanning, de meeste blokken kunnen de hoeveelheid extra warmte niet aan en daarom komen er vaak hogere temps tevoorschijn. Het Maximale koelvermogen neemt gewoon af :).

Overigens zal je geen 28A van je 12v kunnen trekken, dat lukt je nevernooit. Waarom niet? Makkelijk zat, je CPU haalt ook zn vermogen van de 12v lijn. Dat is al een behoorlijk pak meer dan 7A als de CPU nauwelijks overgeclocked is.

Een dedicated PSU is the way to go als je een fatsoenlijke peltier setup wil. Uiteraard is een 80w peltier op je 12v lijn aansluiten wel mogelijk, die vreten niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Epsilon schreef op 24 augustus 2004 @ 15:01:
[...]

Peltier werkt niet beter bij die 80% spanning, de meeste blokken kunnen de hoeveelheid extra warmte niet aan en daarom komen er vaak hogere temps tevoorschijn. Het Maximale koelvermogen neemt gewoon af :).

Overigens zal je geen 28A van je 12v kunnen trekken, dat lukt je nevernooit. Waarom niet? Makkelijk zat, je CPU haalt ook zn vermogen van de 12v lijn. Dat is al een behoorlijk pak meer dan 7A als de CPU nauwelijks overgeclocked is.

Een dedicated PSU is the way to go als je een fatsoenlijke peltier setup wil. Uiteraard is een 80w peltier op je 12v lijn aansluiten wel mogelijk, die vreten niet zo gek veel.
Misschien had ik het wat beter moeten formuleren, maar op diverse sites waaronder Pro-cooling en Xtreme en ook hier op GoT wordt gesproken over het verschijnsel dat een TEC niet optimaal presteert wanneer deze op 100% van de spanning 'draait' dit in relatie met de warmte die jij beschrijft. Een soort 'gulden middenweg' if you like.

Ik geef toch duidelijk aan dat ik de TEC aan een tweede PSU (35A op de 12Vlijn) hang en niet aan m'n bestaande voeding :)

[ Voor 5% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-08-2004 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Een tweede PSU in een Stacker hoeft ook geen stroom te leveren aan de CPU. Bij de Stacker zit zelfs een kabel om beide voedingen tegelijk aan te laten spingen als de powerknop ingedrukt wordt. Een Tagan 480W levert bv. 28A op de 12V lijn wat wel voldoende zal zijn voor een deftige peltier. Die voeding kost 85€ gemiddeld, aardig prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
Sharkbyte schreef op 24 augustus 2004 @ 15:22:
Een tweede PSU in een Stacker hoeft ook geen stroom te leveren aan de CPU. Bij de Stacker zit zelfs een kabel om beide voedingen tegelijk aan te laten spingen als de powerknop ingedrukt wordt. Een Tagan 480W levert bv. 28A op de 12V lijn wat wel voldoende zal zijn voor een deftige peltier. Die voeding kost 85€ gemiddeld, aardig prijsje.
waar zijn die kabels te krijgen? zodat allebij de voedingen tegelijk aanspringen?

nooit geweten dat ze dat hebben . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:41:
KifArU schreef op 07 augustus 2003 @ 18:46:
[...]

300 kilo druk right? Trek je dan niet je hele mobo aan gort???

OF je kun een aparte houder maken die je TEC klemt tussen je wb & Coldplate en dat geheel met niet al te veel druk op je socket/mobo bevestigd, i kkan me namelijk niet voorstellen dat vooral de AMD cores 300kg aan druk overleven zonder weer tot ordinair zand vermalen te worden...
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 21:38:
Zolang je bij je ouders woont is dat geen probleem ;) Daarnaast is het de vraag of je 10 euro per maand meer wil betalen of dat je nieuwe onderdelen gaat halen, en een nieuwe(lees betere) proc + mobo & ram kost je al gauw 200-400 euro(in mijn geval) voor dat geld kun je ook je huidige proc + ram 10% extra ver overclocken en meer stroom verbranden...

Als je om het mileu geeft, zou ik het idd laten, maar dat geld ook voor je brommer, auto, koelkast oid opvoeren....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Rey Nemaattori schreef op 25 augustus 2004 @ 00:39:
300 kilo druk right? Trek je dan niet je hele mobo aan gort???

OF je kun een aparte houder maken die je TEC klemt tussen je wb & Coldplate en dat geheel met niet al te veel druk op je socket/mobo bevestigd, i kkan me namelijk niet voorstellen dat vooral de AMD cores 300kg aan druk overleven zonder weer tot ordinair zand vermalen te worden...
Die 2e manier is dan ook overduidelijk de beste. Mits je de draad niet in je coldplate EN je blok tapt. Dan lekt een behoorlijk deel koelvermogen weg door de bouten. Door een plastic "busje" te gebruiken kun je dit overigens simpel oplossen.

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Laatst online: 06-11-2021
Vimana schreef op 04 augustus 2003 @ 23:38:
[...]

http://www.thermaltake.com/coolers/subzero/subzero4g.htm

ThermalTake SubZero 4G

Maar deze koelt lang niet zo goed als een "echte" TEC. Prestaties van de 4G zijn te vergelijken met een simpel waterkoel setje (Aquarius II).
Deze koeler had ik ook gespot.
Ik heb de laatste tijd ook veel opgezocht over het gebruik van een peltier.
Toch vond ik dat de Subzero koeler een paar voordelen had tegenover een zelfsprokkelsetje.
Zoals geen condens dus niet isoleren, geen aparte voeding, automatische tempregeling/wattageregeling.

Hét nadeel is dat ie luchtgekoeld is.
Met de standaard luchtkoeler zou volgens TT een XP3400+ 46.6 graden stressed worden.
Ik heb nog een waterkoelsetje liggen met een Dangerden Maze II blok.
(gaar pompje maar dat komt wel t.z.t.)
Als ik deze er nu eens op zou zetten ipv de standaard luchtkoeler?
Want ik begreep,hoe koeler de warme kant v een peltier,hoe koeler de koele kant?
Denk toch dat je er zo een graad of 6 af kan snoepen,maar dat moeten de peltier experts maar even bevestigen :)

Het isoleren van een cpu zie ik zowieso al niet zitten...
Zeker niet met vaseline...wordt dit niet smeuig/vloeibaar en loopt dit er niet vantussen?
Want ik neem aan dat de kasttemperatuur toch nog tegen de 30 graden aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Toch nog een kick, ook al is dit een wat ouder topic, maar mijn vraag is simpel en ik wil geen nieuw topic openen.

Ik heb nu eindelijk (trage IA) m'n Pelt binnen. Het is een 243W, 26A bij 15.4V.
Deze wordt aangesloten op m'n EYE-T 550W ATX PSU die 32A levert bij 12V (PSU is gemod zodat de 12V is opgeschroef naar 13.2V)

Nu is mijn vraag, kan ik die Pelt zo aansluiten op één van de kabeluiteinden (zonder molexstekker, die wordt vewijderd) van de voeding? Nee toch?
Mij staat bij dat een molex stekker het maar 'trekt' tot 10A. Bij 13A en meer is er een grote kans op het smelten van de molexstekker door de warmte. Mijn Pelt vraagt 26A dus die molex gaat er zowiezo af.

Kan ik het dan als volgt doen: Vanaf twee molex kabels uit de voeding beide 12V en Ground draden nemen en die samen laten komen in 1 aansluitpunt voor de 12V en 1 aansluitpunt voor de Ground? In de voeding komen alle molex kabels namelijk ook samen op gemeenschappelijke soldeerpunten voor de 12V, 5V en ground
Lijkt me dat als je twee draden neemt zoals hierboven beschreven deze minder belast worden wat warmte betreft dan één enkele draad. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Het is zwaar aan te raden dit te doen inderdaad. 26A is immers een hele partij. De draad kan maar 10A aan oid (ligt aan de dikte van de draad, of deze bij elkaar gebonden zit etc).

Als je toch aan je voeding gaat modden, kun je misschien beter 4mm2 draad heen en terug leggen. Die dunne draad van je pelt is waarschijnlijk ook aan de dunne kant.

Als je dat niet doet, is het zeer aan te raden om 3 losse aanvoeren richting pelt te leggen.

[ Voor 66% gewijzigd door Epsilon op 17-01-2005 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Thanx m8 voor de snelle reactie! Het aansluiten van een Pelt mbt. de stroomdraden en dikte daarvan is eigenlijk het enige wat niet in deze FAQ behandelt wordt.

Anayway, de draden uit de pelt zijn behoorlijk dik, een stuk dikker dan de reguliere draden die je in een goede ATX voeding vindt.
De voeding wordt voor de rest nergens voor gebruikt (op twee 120mm fans na) dus aansluitpunten genoeg :) . Ik volg in ieder geval jouw oplossing, dus vanuit 3 molexpunten de 12V en Ground draden herleiden naar één aansluitpunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 17-01-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al eens een molex zien smelten toen ik er een peltier aan hing (proefopstelling). Op dat punt trok die nog geen eens 10 amp :D 26 amp is echt veel, de elektra draden die je thuis in je muren hebt liggen kunnen maar 16 amp aan bijvoorbeeld. Ben benieuwd of je voeding dat voltage beetje kan behouden onder load.

Kryotherm peltiers hebben altijd dunne draadjes om een of andere rede, makkelijk met installeren maar worden wel beetje warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Die 26A zal die niet gebuiken, eerder zo'n 21A. Bij 26A ga je ervan uit dat er 15.4V wordt gebruikt. Doordat ik die pelt maar 12V geef, krijg je dit:

I= V/Vmax * Imax
12/15.4 * 26
I= 20.28A

Ik heb nu van drie uiteinden de 12V en de Ground herleid naar elk hun gemeenschappelijke draadpunt. Zit nu alleen nog te dubben hoe ik die Pelt het beste aan die twee draaduiteinden aansluit. Iemand een suggesie?. Kroonsteentje lukt me niet echt geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:
Die 26A zal die niet gebuiken, eerder zo'n 21A. Bij 26A ga je ervan uit dat er 15.4V wordt gebruikt. Doordat ik die pelt maar 12V geef, krijg je dit:

I= V/Vmax * Imax
12/15.4 * 26
I= 20.28A

Ik heb nu van drie uiteinden de 12V en de Ground herleid naar elk hun gemeenschappelijke draadpunt. Zit nu alleen nog te dubben hoe ik die Pelt het beste aan die twee draaduiteinden aansluit. Iemand een suggesie?. Kroonsteentje lukt me niet echt geschikt
Banaan stekkers kunnen veel stroom hebben omdat ze een groot contact oppervlak hebben. Dit is misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Ik ga van de week nog langs de electroshop, zal daar eens vragen en anders meteen die banaanstekkers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Even een waarschuwing voor iedereen dan maar dnek ik :)

Gebruik GEEN kroonsteentjes...

Ik had in mijn opstelling een kroonsteentje zitten wat standaard was meegeleverd bij mijn pelt... deze is alleen een beetje ehm.. hoe zullen we het zeggen... kokend heet geworden, het plastic van de buitenkanten van het draad en het kroonsteentje zelf waren aan elkaar gesmolten, en ook de schroefjes hiervan zaten netjes onder een laagje plastic...

Wat ik nu zelf gedaan heb is dat ik het aan elkaar gesoldeerd heb en het geisoleerd met verschillende lagen krimpkous.. dit houdt zich voor alsnog perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:46:
Even een waarschuwing voor iedereen dan maar dnek ik :)

Gebruik GEEN kroonsteentjes...

Ik had in mijn opstelling een kroonsteentje zitten wat standaard was meegeleverd bij mijn pelt... deze is alleen een beetje ehm.. hoe zullen we het zeggen... kokend heet geworden, het plastic van de buitenkanten van het draad en het kroonsteentje zelf waren aan elkaar gesmolten, en ook de schroefjes hiervan zaten netjes onder een laagje plastic...

Wat ik nu zelf gedaan heb is dat ik het aan elkaar gesoldeerd heb en het geisoleerd met verschillende lagen krimpkous.. dit houdt zich voor alsnog perfect !
En de pelt die jij gebruikt. hoeveel Amepere trekt die?
Zou dit ook kunnen werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.marlow.com/TechnicalInfo/images/fig11.gif
Dus 'spade-connectors', daar heb ik er wel een paar van. Die zijn ongeveer een 15mm lang en 8mm breed. Daar overheen kan je een omhulsel of zelf nog een paar lagen krimpkous doen schuiven. Of zou dat ook gaan smelten?

[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 18-01-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Mja.. ik denk dat het wel zou kunnen jah...

De pelt die ik heb is een 226 watt pelt die 20 ~ 24 ampere trekt bij 15 volt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 05:19
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:25:
de elektra draden die je thuis in je muren hebt liggen kunnen maar 16 amp aan bijvoorbeeld.
16A is een hele veilige marge voor 2.5mm^2 vaste kern draad :)
Dat type draad kan op zich nog wel meer stroom aan.
Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:46:
Dan heb je of hele slechte kroonsteentjes gehad, of heel slecht kontakt. Hoe hoger de weerstand over de kroontsteentjes, hoe hoger het vermogen wat gedissipeerd wordt, dus hoe warmer die dingen worden.
Normale kroonsteentjes (met goed kontakt) hebben een zeer lage werstand, en zullen dus niet zomaar smelten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Twynn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:12:
[...]

16A is een hele veilige marge voor 2.5mm^2 vaste kern draad :)
Dat type draad kan op zich nog wel meer stroom aan.

[...]

Dan heb je of hele slechte kroonsteentjes gehad, of heel slecht kontakt. Hoe hoger de weerstand over de kroontsteentjes, hoe hoger het vermogen wat gedissipeerd wordt, dus hoe warmer die dingen worden.
Normale kroonsteentjes (met goed kontakt) hebben een zeer lage werstand, en zullen dus niet zomaar smelten :)
Mja... Als je gezien hebt wat ik gezien heb dan ben ik nog blij dat er geen brand geweest is... plastic was echt gewoon zwart geworden en verkoold.. sommige delen kon je d'r zo afbreken :)

Dat ik een slecht kroonsteentje gehad heb zou best kunnen... maar toch werdt het wel erg warm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:06:
Mja.. ik denk dat het wel zou kunnen jah...

De pelt die ik heb is een 226 watt pelt die 20 ~ 24 ampere trekt bij 15 volt....
Denk dat ik het dan eerst eens ga proberen met die Spade connectors, en in de gaten houden of de boel niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
is het mogelijk een chiller te maken met de coldside aan een waterblok in je systeem en de hotside aan een dikke luchtkoeler? Niet om dik negatieve temps te halen, maar 10c bijv..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Kijk eens in dit topic, http://forums.overclocker...hp?t=334206&highlight=TEC
Cathar (de maker van de Cascade en Storm G4/G5 blokken) is daar aan het experimenteren met een waterblok aan de coldside en een waterblok aan de hotside.
Weliswaar niet met luchtkoeling aan 1 kant, maar wie weet haal je er wat inspiratie vandaan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/images/tecc1.jpg :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/images/tecc2.jpg :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-07 17:54

HeepH

Dope Rapper

en dat ieder op een eigen water circuit zodat circuit 2 het water van circuit 1 koud houd? tof idee...alleen voorspel ik heeel veel slangen, en een grote kast :o

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
je hoeft in principe geen rad in het "koude" circuit te hebben toch? Daar zal je water alleen maar opwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:

I= V/Vmax * Imax
12/15.4 * 26
I= 20.28A

Ik weet best dat die geen 26 amp trekt maar had geen zin om een reeele waarde te berekenen/opzoeken. In jouw berekening ga je er trouwens van uit dat een peltier lineair werkt.
Helaas is dat niet het geval, peltier werkt met halfgeleiders en die zijn nou eenmaal niet lineair (denk aan diodes, transistors etc.) Probleem is dat het amperage afhankelijk is van meer factoren dan alleen de spanning die je er op zet. Ook temperaturen en belasting spelen een rol. Maar dit is verder niet van belang voor je aansluit probleem, stroom blijft hoog.

wat betreft chillers met peltiers: ik voorspel een efficientie van 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
die chillers met een peltier is idd niet zo'n goed idee :) Ik heb hierover ook in een ander topic over peltiers nog het een en ander geschreven: Technische Peltier FAQ

Even zoeken naar het kopje: De TEC in ons systeem inbouwen en dan zoeken naar het subkopje: Oké een computer koelen leuk maar kan ik nog meer met een peltier? - Een waterchiller o.i.d

Hier zal je nog wat info over een waterchiller vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:48:
[...]

Ik weet best dat die geen 26 amp trekt maar had geen zin om een reeele waarde te berekenen/opzoeken. In jouw berekening ga je er trouwens van uit dat een peltier lineair werkt.
Helaas is dat niet het geval, peltier werkt met halfgeleiders en die zijn nou eenmaal niet lineair (denk aan diodes, transistors etc.) Probleem is dat het amperage afhankelijk is van meer factoren dan alleen de spanning die je er op zet. Ook temperaturen en belasting spelen een rol. Maar dit is verder niet van belang voor je aansluit probleem, stroom blijft hoog.

wat betreft chillers met peltiers: ik voorspel een efficientie van 0,0.
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, No Offence Intentend :)
Ik ben me inderdaad ervan bewust dat TEC's niet linear zin, maar die berekenig was alleen even ter verduidelijking dat er geen 26A wordt getrokken.

Wat de chillers betreft, als mensen de link naar het artikel van Cathar volgen kan je snel al je conclusies trekken wat betreft performance/efficientie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:36:
[...]
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, No Offence Intentend :)
Ik ben me inderdaad ervan bewust dat TEC's niet linear zin, maar die berekenig was alleen even ter verduidelijking dat er geen 26A wordt getrokken.

Wat de chillers betreft, als mensen de link naar het artikel van Cathar volgen kan je snel al je conclusies trekken wat betreft performance/efficientie
Wat Unknown_road bedoelt is dat het niet loont. Niet kwa prijs, niet kwa performance.

Een waterchiller rond een kleine compressor is zo gebouwt. Met een koelkast compressor kan je makkelijk temps halen van 0c. Dat loont tenminste.

Geinteresseerd? mail me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Epsilon schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:12:
[...]

Wat Unknown_road bedoelt is dat het niet loont. Niet kwa prijs, niet kwa performance.

Een waterchiller rond een kleine compressor is zo gebouwt. Met een koelkast compressor kan je makkelijk temps halen van 0c. Dat loont tenminste.

Geinteresseerd? mail me
LOL! Dat bedoelde ik dus ook. :)

Kijk naar die setup in dat artikel : 2 grote waterblokken, 2 230W TEC's en hij schraapt er maar enkele graadjes vanaf. Dat bedoelde ik met je kan al snel je conclusie trekken.
Ik heb die link gegeven voor Catch22 om duidelijk te maken dat als het met twee waterblokken niet lukt, dat het al helemaal niet loont met aan 1 kant luchtkoeling.
Desalniettemin, ik vindt Cathar z'n project wel erg leuk om te volgen. Hij is er echt al een tijd mee bezig.

offtopic:
Thanx voor het voorstel, maar mijn TEC komt waarschijnlijk toch gewoon op m'n proc. Ik ben alleen nog met m'n WC-keten aan het stoeien.

[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 19-01-2005 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voelde ik mij aangevallen? zal volgende keer weer wat smileys gebruiken :D

Het is inderdaad een leuk projectje, hopelijk voor de TEC gebruikers komt hij hierdoor met een waterblok op de markt die de enorme vermogens van een TEC goed kan wegwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
:D
Het is natuurlijk een wel een leuk project wat hij daar doet, maar ik ben benieuwd wat er met die temps e.d. gaat gebeuren als hij die twee 230W TEC eens op 12V laat draaien ipv 5v (afgezien van een hoge stroomrekening >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-01-2005 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:54:
Voelde ik mij aangevallen? zal volgende keer weer wat smileys gebruiken :D

Het is inderdaad een leuk projectje, hopelijk voor de TEC gebruikers komt hij hierdoor met een waterblok op de markt die de enorme vermogens van een TEC goed kan wegwerken
Daar is inderdaad best vraag naar. Veel oppervlakte en turbulentie is de key bij waterblokken die TEC's moeten koelen. Dangerden RBX, maze4 en soortgelijke blokken kunnen de hitte niet goed wegwerken. De oude Dangerden maze2 was nog het geschikste imho.
Demon_Eyez schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:22:
:D
Het is natuurlijk een wel een leuk project wat hij daar doet, maar ik ben benieuwd wat er met die temps e.d. gaat gebeuren als hij die twee 230W TEC eens op 12V laat draaien ipv 5v (afgezien van een hoge stroomrekening >:) )
nog steeds niet echt veel waarschijnlijk. Je moet meteen de slangen isoleren anders raak je de hele winst al bijna weer kwijt, de temp gaat evenredig omhoog met de heatload. Bij phase-change based waterchillers heb je dat minder. Tot de maximum capaciteit blijft de temperatuur vrijwel gelijk. Daarna gaat de temp in een noodtempo omhoog. Echter is zal dit niet snel gebeuren omdat er vaak gebruik gemaakt wordt van TXV's en de kleinste is zo'n beetje tot 500w als ik me niet vergis (met R404a is dat, het is afhankelijk van het koelmiddel). 500w dump je niet snel in je water dus capaciteit genoeg :).
SH4D3H schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:03:
[...]

Geld dit ook als je er 'n Phase Change setup gebruikt?

Stel je hebt 'n Cascade die tot zo'n -100 gaat, met 'n TEC zou dat 60 graden verschil kunnen leveren, dat wordt pas echt wicked dan >:)

Of zit ik er weer naast ;)
Je zit er naast. Anders was dat allang gedaan :P.
60c warmteverschil lukt bijna niet. Dan moet je de koude kant isoleren en dan zou het kunnen inderdaad.

De efficientie van tec's gaan omlaag als de temperaturen zakken. bij -100 is dat vrijwel 0 :P.

Nog maar te zwijgen over de 400w heatload van een pelt + CPU (wil je een beetje pelt hebben..) flinke cascade die dat op -100 loaded trekt (op het blok wel te verstaan)

[ Voor 65% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Uit de TS: Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de koude kant wordt.
Geld dit ook als je er 'n Phase Change setup gebruikt?

Stel je hebt 'n Cascade die tot zo'n -100 gaat, met 'n TEC zou dat 60 graden verschil kunnen leveren, dat wordt pas echt wicked dan >:)

Of zit ik er weer naast ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SH4D3H op 20-01-2005 11:04 ]

Pagina: 1 2 Laatste