Vreet zo'n ding niet ontzettend veel stroom (in de zin van €€€ )?
Dat zou voor mij anders een goede reden zijn geen peltier te gebruiken
Nog al logisch, ... volgens mij een tikfoutje,...apen-nootjes schreef op 04 augustus 2003 @ 21:05:
....
Waarom een peltier
---------------------
....
Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de warme kant wordt.
.....
specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1
http://www.thermaltake.com/products/subzero/subzero4g.htmPastasaus schreef op 04 August 2003 @ 23:34:
Kan je zo'n ding niet gewoon koelen met een heatsink+fan ipv waterkoeling? Volgens mij heb ik dat ook een aantal keer gezien
Mooie FAQ trouwens
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 03:02 ]
Verwijderd
Klinkt me nogal logish in de oren.Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de warme kant wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 09:56 ]
Nog 17 jaar tot mijn pensioen
Verwijderd
Verwijderd
Thermo Electric CoolerKifArU schreef op 05 August 2003 @ 09:41:
Goed stuk! Dit zal veel mensen helpen.
Een paar kleine opmerkingen:
1. Volgens mij staat TEC voor Thermo Electric Couple.
Op overclockers.com staat daar een artikeltje over, waar uit bleek dat dikkere coldplates beter werken, maar dat de meerwaarde afneemt boven de 10mm.2. Een coldplate van koper voor de overgang van 40x40 naar 10x10 bij een belasting van rond de 100 watt, hoeft niet dikker dan 5 mm te zijn.
Als je een coldplate dikker dan 5 mm maakt, zal de temperatuur van de cpu hoger worden.
Klopt.Ook zou je nog toe kunnen voegen, dat bij gebruik van een TEC de bodem van het waterblok dunner kan worden. (2 tot 3 mm is dan genoeg)
Hangt van de hoeveelheid lucht af die je er doorheen blaastVerwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:22:
is het nou waar dat zo'n peltier ook je kamer temperatuur gigantisch opstookt ? komt er dus ook echt voelbaar warme lucht van je radiator ?
Paprika chipje is de northbridge.. Nogal belangrijk..RemonDePemon schreef op 05 August 2003 @ 10:20:
Even een kleine kanttekening.....
Ik zie dat je met dezelfde waterkoeling ook nog je Video en een ander (paprika) chipje koelt.
Op zich mooi natuurlijk, maar als je een petlier koelt met water wordt de watertemp erg veel hoger als dat je je proc. koelt zonder petier ertussen. Mijn vraag is dus simpel; wordt het water niet zo warm dat 1) de andere chippies te warm worden en 2) de waterkoeler buiten je verwarming (lees PC) het niet meer af kan koelen ?
Hele mooie verslaggeving. Ik heb er een hoop van opgestoken.Coldplate
Deze komt tussen de peltier en de processor in te zitten om te zorgen dat de warmte spreiding van de processor naar de peltier zo goed mogelijk is. Een peltier is namelijk ongeveer 40X40 mm terwijl je processor niet groter is als 10X10 mm (AMD). Een coldplate is een stukje koper of zilver van 10 tot 15 mm dik.
Nog 17 jaar tot mijn pensioen
Nee hij bedoelt gewoon 10 tot 15 mmXander2000 schreef op 05 August 2003 @ 11:52:
[...]
Hele mooie verslaggeving. Ik heb er een hoop van opgestoken.
Ik neem aan dat je 1,0 tot 1,5 mm bedoelt in bovenstaande Quote?
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:41:
[...]
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met een 10mm coldplate; dat werkte net iets beter dan een 5mm coldplate. Mijn TB900 @ 1551MHz, 2V Vcore deed nog -6C @ load (172W TEC + selfmade voeding die zo'n 18-20V leverde).
Verwijderd
Een paar kanttekeningen:The Doctor schreef op 05 August 2003 @ 12:05:
Verder mooi stukje hoor alleen is je temp niet wat hoog ??
ik lees bet een stukje van dabit en het verschil tussen -6 en 28 is wel erg groot zerker als jij er een 226w pelt tussen hebt zitten
Uit de startpost:Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 12:39:
[...]
Een paar kanttekeningen:
- Mijn proc was destijds een TB900 @ 1551. Geen Tbred op akelig hoge freqs.
- Mijn mobo was een Asus A7V, incl echte heuse Asus tempsensors![]()
- Het klemmen van de peltier word zwaar onderschat.
- Mijn zelfbouw-waterblok is behoorlijk goed.
- Fewture haalde ook niet zo'n denderende resultaten, en die weet echt wel wat-ie doet.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 05-08-2003 13:03 ]
Tnks
Gebruikt inderdaad wel wat meer stroom als een normale voeding maar volgensmij valt het nog best wel mee hoeveel. Ik heb het nog niet gemeten (woon nog thuis dus merk het niet)Vimana schreef op 04 augustus 2003 @ 23:23:
Vreet zo'n ding niet ontzettend veel stroom (in de zin van €€€ )?
Fixed! Tnks
Zie edit start postintuliegend schreef op 04 augustus 2003 @ 23:34:
mooi topic , lekker duidelijk en geen overbodige zooi.
maar heb je ook een prijsindicatie?? is wel handig voor de mensen die er nu over nadenken om het aan te schaffen.
Het kan... Een peltier zal dan ongeveer hetzelfde koelen als een normale lucht koeling... Een normale heat-sink kan nooit zoveel warmte afvoeren als een waterkoeling. De tempratuur is namelijk aan de warme zijde meer alsdat je processor normaal is... Je hebt de warmte van de processor en de warmte van de peltier.. Kan je beter beginnen met een waterkoelingPastasaus schreef op 04 augustus 2003 @ 23:34:
Kan je zo'n ding niet gewoon koelen met een heatsink+fan ipv waterkoeling? Volgens mij heb ik dat ook een aantal keer gezien
Mooie FAQ trouwens
Tnks voor de bijdrage..KifArU schreef op 05 augustus 2003 @ 09:41:
Goed stuk! Dit zal veel mensen helpen.
Een paar kleine opmerkingen:
1. Volgens mij staat TEC voor Thermo Electric Couple.
2. Een coldplate van koper voor de overgang van 40x40 naar 10x10 bij een belasting van rond de 100 watt, hoeft niet dikker dan 5 mm te zijn.
Als je een coldplate dikker dan 5 mm maakt, zal de temperatuur van de cpu hoger worden.
Ook zou je nog toe kunnen voegen, dat bij gebruik van een TEC de bodem van het waterblok dunner kan worden. (2 tot 3 mm is dan genoeg)
Dat ik ook de video en de North Bridge koel klopt. Ik splits het water in tweeen voor de processor om te zorgen dat de flow niet geremd wordt. Tevens heeft het het voordeel dat de chipje's en de processor allebei koud water krijgen.RemonDePemon schreef op 05 August 2003 @ 10:20:
Even een kleine kanttekening.....
Ik zie dat je met dezelfde waterkoeling ook nog je Video en een ander (paprika) chipje koelt.
Op zich mooi natuurlijk, maar als je een petlier koelt met water wordt de watertemp erg veel hoger als dat je je proc. koelt zonder petier ertussen. Mijn vraag is dus simpel; wordt het water niet zo warm dat 1) de andere chippies te warm worden en 2) de waterkoeler buiten je verwarming (lees PC) het niet meer af kan koelen ?
Je kunt natuurlijk wel het warme water gebruiken om de douche-boiler mee te vullen, dan heb je er nog iets aan en is de hoge stroomrekening van de 24A voeding misschien goed te lullen.....he he
Mooi verhaal, goede foto's maar nog wel benieuwd naar je reactie.
Rolator !
Jah.. Dat is echt waarVerwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:22:
is het nou waar dat zo'n peltier ook je kamer temperatuur gigantisch opstookt ? komt er dus ook echt voelbaar warme lucht van je radiator ?
Ik ga je opmerkingen erbij editen.. -done Tnks.. Witte koelprut werkt beter ?? Laat ik d'r nou net AS tussen hebben zittenVerwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:41:
[...]
Thermo Electric Cooler
[...]
Op overclockers.com staat daar een artikeltje over, waar uit bleek dat dikkere coldplates beter werken, maar dat de meerwaarde afneemt boven de 10mm.
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met een 10mm coldplate; dat werkte net iets beter dan een 5mm coldplate. Mijn TB900 @ 1551MHz, 2V Vcore deed nog -6C @ load (172W TEC + selfmade voeding die zo'n 18-20V leverde).
[...]
Klopt.
Nog een paar opmerkingen van mij:
- Peltiers moet je met zo'n 3kN samenklemmen; dit verhoogt de efficiency behoorlijk
- Witte koelprut werkt beter dan AS aan de koude kant
[...]
Hangt van de hoeveelheid lucht af die je er doorheen blaast
Maar inderdaad, er word een gruwelijke berg hitte geproduceerd. De reden dat ik over ben gestapt naar phase-change.
Maar wel goedkoop418O2 schreef op 05 August 2003 @ 11:44:
[...]
Paprika chipje is de northbridge.. Nogal belangrijk..
Maar waarom koolance blokjes? Zo geweldig zijn die toch niet ?
Zie edit Start post onderaan...RemonDePemon schreef op 05 augustus 2003 @ 11:58:
Vertel nu eens wat je watertemp is met deze oplossing en of je video en brigde niet te warm worden door de hoge water temp ?
Het is gemeten met een Asus A7A266 deze heeft niet echt goede temp sensoren dus hij kan d'r best wel heel erg naast zitten... Ook is deze tempratuur na een paar uur draaien.. bij het opstarten is hij netjes 15 graden. Tevens wordt de tempratuur hoger weergegeven omdat de tempratuur sensor helemaal in de vaseline zit...The Doctor schreef op 05 augustus 2003 @ 12:05:
[...]
Nee hij bedoelt gewoon 10 tot 15 mm![]()
Verder mooi stukje hoor alleen is je temp niet wat hoog ??
ik lees bet een stukje van dabit en het verschil tussen -6 en 28 is wel erg groot zerker als jij er een 226w pelt tussen hebt zitten
.
[...]
icm luchtcooling kan ik niet echt aanraden.. steek dan je geld in waterkoeling... Je fans langzamer draaien gaat ook niet lukken want de peltier zelf voegt alleen maar warmte toe aan je kast! en de temp rond je PC zal dus ook niet dalen...[ash] schreef op 05 August 2003 @ 12:38:
Om te beginnen mooi verhaal
Zit er nu zelf ook over na te denken om een peltier te gaan gebruiken, maar dan wel icm luchtcooling. Opzich draait het nu lekker AMD 1463@1904 (XP 1700+) en wordt stressed 37 C met deze hitte. Het wordt alleen zo warm in de omgeving van mijn pc![]()
Ik zat ff zo te denken (correct me if I'm wrong) : Als ik zo'n peltier plaats, gaat mijn CPU temp uiteraard omlaag en kunnen mijn fans wat langzamer draaien. Hierdoor zal de temperatuur rond mijn pc dalen. Klopt deze beredenering ?
Nog ff wat anders: draadjes naar de peltier zijn erg dun voor die 20-24 Ampere die er loopt of gaat dit wel goed ?
Klopt dat het nog niet echt hoog is.. nog geen zin gehad om goed te gaan kijken hoe ik hem sneller kan laten lopen (soort battle-plan maken) komt natuurlijk wel.. Tevens is het even wachten hoe snel ik aan een beter Rad kan komen...The Doctor schreef op 05 August 2003 @ 13:03:
[...]
Uit de startpost:
- M'n processor draait nu op een snelheid van 1672 Mhz in plaats van 1333 Mhz
Niet echt akelig hoog![]()
De rest klopt helemaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Apen-nootjes op 05-08-2003 17:43 ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
-
2x 80 watt is veeeeel te weinig om een processor mee te koelen!!Gipsy King schreef op 05 augustus 2003 @ 17:25:
als er nog iemand peltiers zoekt ? ik heb nog 2x80watt in de aanbieding ,zet ze zometeen ook wel in vraag en aanbod ,
greets dave
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
2x80 parralel is voldoende voor een proc @ laag voltage trouwens, doet het beter als een 172watt (effiecienter)apen-nootjes schreef op 05 August 2003 @ 17:29:
[...]
2x 80 watt is veeeeel te weinig om een processor mee te koelen!!
Verder groeten we niet en is dit wat voor vraag en aanbod...
Use the Search Luke...
jupapen-nootjes schreef op 05 August 2003 @ 18:25:
voor NorthBridge/GPU is het inderdaad ook wel goed jah.. heb gelezen dat 80 watt parralel minder effectief is als een 172 watt hoor! Het is namelijk zo dat je ze dmv. stacken kunt gebruiken maar dat was heeeel in-efficient en naast elkaar op een langwerpige cold-plate was nou ook niet echt jottem...
Zou je d'r een chiller mee kunnen bouwen??
water chillen heeft nauwelijks nut. Niet met 2x 80watt pelts iigThe Doctor schreef op 05 August 2003 @ 22:14:
[...]
jup
wat wil je gaan doen pelt op proc en water chillen
Verwijderd
Inderdaad. Hier http://www.overclockers.com/articles305/ staat inderdaad dat ca. 10 mm koper het beste werkt. Weer wat geleerd.Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:41:
[...]
Op overclockers.com staat daar een artikeltje over, waar uit bleek dat dikkere coldplates beter werken, maar dat de meerwaarde afneemt boven de 10mm.
Verwijderd
En anders een beetje wasbenzine op je doekje....apen-nootjes schreef op 06 augustus 2003 @ 22:37:
Ja, met een doekje kan je het er gewoon afvegen voor zover ik weet... anders met een licht vochtig doekje moet het zeker lukken...
Ja, alleen moet je niet het standaard constructiealuminium (magnesiumlegering) hebben. Aluminium 6060, 6082, 2030 en 2011 bijvoorbeeld vallen dus af. Aluminium 1050 zou wel bruikbaar zijn.Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 04:07:
ik heb de volgende vraag ivm een coldplate: is het mogelijk om deze in aluminium te maken?
Verwijderd
3kN? Da's 300 kg zeg maar. Betekent dit dat je de peltier gewoon op volle macht gaat aanschroeven (bouten zo hard je kan aandraaien) tussen het waterblok en de coldplate? Of komt er toch nog subtiliteit bij kijken?Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:41:
[...]
- Peltiers moet je met zo'n 3kN samenklemmen; dit verhoogt de efficiency behoorlijk
[...]
Als je een bout bekijkt, staat er vaak een code op de kop. Bijvoorbeeld 6.4.Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 13:28:
[...]
3kN? Da's 300 kg zeg maar. Betekent dit dat je de peltier gewoon op volle macht gaat aanschroeven (bouten zo hard je kan aandraaien) tussen het waterblok en de coldplate? Of komt er toch nog subtiliteit bij kijken?
Verwijderd
Met 4 bouten van 600N kom niet aan de 3kN van DaBit. Of is die 600N slechts een voorbeeldKifArU schreef op 07 augustus 2003 @ 18:46:
Als je een bout bekijkt, staat er vaak een code op de kop. Bijvoorbeeld 6.4.
Dit betekent een breekkracht van 600 N, met een vloeigrens op 40% daarvan.
Dus je kunt een redelijk eind gaan met 4 bouten, maar heel goed opletten dat je alle bouten gelijkmatig aandraait.
Helaas heb ik geen pelt(En ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid bij het breken van je pelt)
Verwijderd
Daar komt redelijk wat subtiliteit bij kijken. 3kN is idd zo'n 300kg, maar dat heb je zo voor elkaar met een boutje. Ik had voor 2 M5 bouten iets van 1.2 N/m moment nodig.Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 13:28:
[...]
3kN? Da's 300 kg zeg maar. Betekent dit dat je de peltier gewoon op volle macht gaat aanschroeven (bouten zo hard je kan aandraaien) tussen het waterblok en de coldplate? Of komt er toch nog subtiliteit bij kijken?
600N per vierkante millimeter.... En een M3 boutje doet al aardig wat vierkante millimeters.KifArU schreef op 07 August 2003 @ 18:46:
Inderdaad, het was per mm^2. Redelijk essentieel om te vermelden.Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 18:14:
[...]
Daar komt redelijk wat subtiliteit bij kijken. 3kN is idd zo'n 300kg, maar dat heb je zo voor elkaar met een boutje. Ik had voor 2 M5 bouten iets van 1.2 N/m moment nodig.
Wel gelijkmatig aandraaien, anders is het *krak*.
[...]
600N per vierkante millimeter.... En een M3 boutje doet al aardig wat vierkante millimeters.
Overigens is 8.8 staal blijkbaar het standaard boutenstaal.
[ Voor 48% gewijzigd door MortalPiso op 11-08-2003 22:42 ]
[ Voor 133% gewijzigd door Vandread op 28-03-2004 20:23 ]
Verwijderd
Mja het is wel meer als 10 graden kouder hoorVerwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 21:38:
Als je zon peltier aansluit kost dat togh heel veel stroom? Stroom kost geld dus gaat je stroomrekening omhoog...dit is het togh allemaal niet waart om je processor 10graden kouder te krijgen??
Ik weet niet over wat voor proc jij t heb maar als je een beetje flink geocde proc hebt krijg je die echt niet rond de 0 graden, meer rond de 15/20 (als t niet hoger is).apen-nootjes schreef op 21 augustus 2004 @ 21:41:
[...]
Mja het is wel meer als 10 graden kouder hoorZegmaar dat hij gewoon onder nul/tegen nul graden aan komt.. dus wel een graad of 40 verschil met een normale koeling
En verder kost het inderdaad een hoop stroom, maarja... als dit je hobby is heb je dat ervoor over
Ik heb het over een Atlon XP 1700+ die flink OC'ed isThe Doctor schreef op 21 augustus 2004 @ 22:33:
[...]
Ik weet niet over wat voor proc jij t heb maar als je een beetje flink geocde proc hebt krijg je die echt niet rond de 0 graden, meer rond de 15/20 (als t niet hoger is).
Verwijderd
TnksVerwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:53:
Omg, weer een mooie faq (alleen maar mooie faqs van jouw, tijd teveel ?) ! Ik wil zelf ook nog altijd peltier setupje hebben, alleen die voeding daarvoor is zo tering duur, of zie ik dat nou verkeerd ?
[ Voor 28% gewijzigd door ikbengoofy op 23-08-2004 00:47 ]
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
fnx , kheb een mail gestuurt . .en binnen 5 min gelijk mail terug gehad.Demon_Eyez schreef op 23 augustus 2004 @ 10:35:
Je zou eens moeten zoeken naar de EYE-T 550 PSU. Via icetec-UK heb ik er één uit Engeland laten overkomen. Hij kost ongeveer 45 engelse pond.
Deze voeding levert 35Ampere over de 12v lijn. Dus dan kan je makkelijk een Peltier die bijvoorbeeld 28A vraagt en nog andere zooi (HD's, lampjes, drives ed.) op je 12V lijn aansluiten.
Mijn Peltier vraagt 26 bij 15,6V. Door hem op de 12V aan te sluiten zal deze dus met ongeveer 80% van de spanning (15,6V) werken, alleen bij die 80% spanning werkt een Peltier juist weer beter.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
trancesetter schreef op 23 augustus 2004 @ 23:07:
Ik heb wel even een vraag. Er staat in het begintopic dat een gewone pc-voeding niet geschikt is. Maar ik heb een CoolerMaster CM-Stacker en daar kunnen twee voedingen in. Als ik nu één voeding apart voor het systeem gebruik, en 1 voeding apart voor de peltier. dan moet dat toch gaan, aangezien zo'n peltier 226 watt is, en een voeding 500?
Ik hoop het, anders kan ik morgen m'n nieuwe systeem nog niet inbouwen!!!
Peltier werkt niet beter bij die 80% spanning, de meeste blokken kunnen de hoeveelheid extra warmte niet aan en daarom komen er vaak hogere temps tevoorschijn. Het Maximale koelvermogen neemt gewoon afDemon_Eyez schreef op 23 augustus 2004 @ 10:35:
Je zou eens moeten zoeken naar de EYE-T 550 PSU. Via icetec-UK heb ik er één uit Engeland laten overkomen. Hij kost ongeveer 45 engelse pond.
Deze voeding levert 35Ampere over de 12v lijn. Dus dan kan je makkelijk een Peltier die bijvoorbeeld 28A vraagt en nog andere zooi (HD's, lampjes, drives ed.) op je 12V lijn aansluiten.
Mijn Peltier vraagt 26 bij 15,6V. Door hem op de 12V aan te sluiten zal deze dus met ongeveer 80% van de spanning (15,6V) werken, alleen bij die 80% spanning werkt een Peltier juist weer beter.
Misschien had ik het wat beter moeten formuleren, maar op diverse sites waaronder Pro-cooling en Xtreme en ook hier op GoT wordt gesproken over het verschijnsel dat een TEC niet optimaal presteert wanneer deze op 100% van de spanning 'draait' dit in relatie met de warmte die jij beschrijft. Een soort 'gulden middenweg' if you like.Epsilon schreef op 24 augustus 2004 @ 15:01:
[...]
Peltier werkt niet beter bij die 80% spanning, de meeste blokken kunnen de hoeveelheid extra warmte niet aan en daarom komen er vaak hogere temps tevoorschijn. Het Maximale koelvermogen neemt gewoon af.
Overigens zal je geen 28A van je 12v kunnen trekken, dat lukt je nevernooit. Waarom niet? Makkelijk zat, je CPU haalt ook zn vermogen van de 12v lijn. Dat is al een behoorlijk pak meer dan 7A als de CPU nauwelijks overgeclocked is.
Een dedicated PSU is the way to go als je een fatsoenlijke peltier setup wil. Uiteraard is een 80w peltier op je 12v lijn aansluiten wel mogelijk, die vreten niet zo gek veel.
[ Voor 5% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-08-2004 15:28 ]
waar zijn die kabels te krijgen? zodat allebij de voedingen tegelijk aanspringen?Sharkbyte schreef op 24 augustus 2004 @ 15:22:
Een tweede PSU in een Stacker hoeft ook geen stroom te leveren aan de CPU. Bij de Stacker zit zelfs een kabel om beide voedingen tegelijk aan te laten spingen als de powerknop ingedrukt wordt. Een Tagan 480W levert bv. 28A op de 12V lijn wat wel voldoende zal zijn voor een deftige peltier. Die voeding kost 85€ gemiddeld, aardig prijsje.
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:41:
300 kilo druk right? Trek je dan niet je hele mobo aan gort???KifArU schreef op 07 augustus 2003 @ 18:46:
[...]
Dus je kunt een redelijk eind gaan met 4 bouten, maar heel goed opletten dat je alle bouten gelijkmatig aandraait.
(En ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid bij het breken van je pelt)
Zolang je bij je ouders woont is dat geen probleemVerwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 21:38:
Als je zon peltier aansluit kost dat togh heel veel stroom? Stroom kost geld dus gaat je stroomrekening omhoog...dit is het togh allemaal niet waart om je processor 10graden kouder te krijgen??
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Die 2e manier is dan ook overduidelijk de beste. Mits je de draad niet in je coldplate EN je blok tapt. Dan lekt een behoorlijk deel koelvermogen weg door de bouten. Door een plastic "busje" te gebruiken kun je dit overigens simpel oplossen.Rey Nemaattori schreef op 25 augustus 2004 @ 00:39:
300 kilo druk right? Trek je dan niet je hele mobo aan gort???
OF je kun een aparte houder maken die je TEC klemt tussen je wb & Coldplate en dat geheel met niet al te veel druk op je socket/mobo bevestigd, i kkan me namelijk niet voorstellen dat vooral de AMD cores 300kg aan druk overleven zonder weer tot ordinair zand vermalen te worden...
Deze koeler had ik ook gespot.Vimana schreef op 04 augustus 2003 @ 23:38:
[...]
http://www.thermaltake.com/coolers/subzero/subzero4g.htm
ThermalTake SubZero 4G
Maar deze koelt lang niet zo goed als een "echte" TEC. Prestaties van de 4G zijn te vergelijken met een simpel waterkoel setje (Aquarius II).
[ Voor 66% gewijzigd door Epsilon op 17-01-2005 12:59 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 17-01-2005 13:38 ]
Verwijderd
Banaan stekkers kunnen veel stroom hebben omdat ze een groot contact oppervlak hebben. Dit is misschien een optie.Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:
Die 26A zal die niet gebuiken, eerder zo'n 21A. Bij 26A ga je ervan uit dat er 15.4V wordt gebruikt. Doordat ik die pelt maar 12V geef, krijg je dit:
I= V/Vmax * Imax
12/15.4 * 26
I= 20.28A
Ik heb nu van drie uiteinden de 12V en de Ground herleid naar elk hun gemeenschappelijke draadpunt. Zit nu alleen nog te dubben hoe ik die Pelt het beste aan die twee draaduiteinden aansluit. Iemand een suggesie?. Kroonsteentje lukt me niet echt geschikt
En de pelt die jij gebruikt. hoeveel Amepere trekt die?Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:46:
Even een waarschuwing voor iedereen dan maar dnek ik
Gebruik GEEN kroonsteentjes...
Ik had in mijn opstelling een kroonsteentje zitten wat standaard was meegeleverd bij mijn pelt... deze is alleen een beetje ehm.. hoe zullen we het zeggen... kokend heet geworden, het plastic van de buitenkanten van het draad en het kroonsteentje zelf waren aan elkaar gesmolten, en ook de schroefjes hiervan zaten netjes onder een laagje plastic...
Wat ik nu zelf gedaan heb is dat ik het aan elkaar gesoldeerd heb en het geisoleerd met verschillende lagen krimpkous.. dit houdt zich voor alsnog perfect !
[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 18-01-2005 13:58 ]
16A is een hele veilige marge voor 2.5mm^2 vaste kern draadVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:25:
de elektra draden die je thuis in je muren hebt liggen kunnen maar 16 amp aan bijvoorbeeld.
Dan heb je of hele slechte kroonsteentjes gehad, of heel slecht kontakt. Hoe hoger de weerstand over de kroontsteentjes, hoe hoger het vermogen wat gedissipeerd wordt, dus hoe warmer die dingen worden.Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:46:
Ik had in mijn opstelling een kroonsteentje zitten wat standaard was meegeleverd bij mijn pelt... deze is alleen een beetje ehm.. hoe zullen we het zeggen... kokend heet geworden, het plastic van de buitenkanten van het draad en het kroonsteentje zelf waren aan elkaar gesmolten, en ook de schroefjes hiervan zaten netjes onder een laagje plastic...
Mja... Als je gezien hebt wat ik gezien heb dan ben ik nog blij dat er geen brand geweest is... plastic was echt gewoon zwart geworden en verkoold.. sommige delen kon je d'r zo afbrekenTwynn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:12:
[...]
16A is een hele veilige marge voor 2.5mm^2 vaste kern draad
Dat type draad kan op zich nog wel meer stroom aan.
[...]
Dan heb je of hele slechte kroonsteentjes gehad, of heel slecht kontakt. Hoe hoger de weerstand over de kroontsteentjes, hoe hoger het vermogen wat gedissipeerd wordt, dus hoe warmer die dingen worden.
Normale kroonsteentjes (met goed kontakt) hebben een zeer lage werstand, en zullen dus niet zomaar smelten
Denk dat ik het dan eerst eens ga proberen met die Spade connectors, en in de gaten houden of de boel niet te warm wordt.Apen-nootjes schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:06:
Mja.. ik denk dat het wel zou kunnen jah...
De pelt die ik heb is een 226 watt pelt die 20 ~ 24 ampere trekt bij 15 volt....
Verwijderd
Ik weet best dat die geen 26 amp trekt maar had geen zin om een reeele waarde te berekenen/opzoeken. In jouw berekening ga je er trouwens van uit dat een peltier lineair werkt.Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:
Die 26A zal die niet gebuiken, eerder zo'n 21A. Bij 26A ga je ervan uit dat er 15.4V wordt gebruikt. Doordat ik die pelt maar 12V geef, krijg je dit:
I= V/Vmax * Imax
12/15.4 * 26
I= 20.28A
Ik heb nu van drie uiteinden de 12V en de Ground herleid naar elk hun gemeenschappelijke draadpunt. Zit nu alleen nog te dubben hoe ik die Pelt het beste aan die twee draaduiteinden aansluit. Iemand een suggesie?. Kroonsteentje lukt me niet echt geschikt
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, No Offence IntentendVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:48:
[...]
Ik weet best dat die geen 26 amp trekt maar had geen zin om een reeele waarde te berekenen/opzoeken. In jouw berekening ga je er trouwens van uit dat een peltier lineair werkt.
Helaas is dat niet het geval, peltier werkt met halfgeleiders en die zijn nou eenmaal niet lineair (denk aan diodes, transistors etc.) Probleem is dat het amperage afhankelijk is van meer factoren dan alleen de spanning die je er op zet. Ook temperaturen en belasting spelen een rol. Maar dit is verder niet van belang voor je aansluit probleem, stroom blijft hoog.
wat betreft chillers met peltiers: ik voorspel een efficientie van 0,0.
Wat Unknown_road bedoelt is dat het niet loont. Niet kwa prijs, niet kwa performance.Demon_Eyez schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:36:
[...]
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, No Offence Intentend![]()
Ik ben me inderdaad ervan bewust dat TEC's niet linear zin, maar die berekenig was alleen even ter verduidelijking dat er geen 26A wordt getrokken.
Wat de chillers betreft, als mensen de link naar het artikel van Cathar volgen kan je snel al je conclusies trekken wat betreft performance/efficientie
LOL! Dat bedoelde ik dus ook.Epsilon schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:12:
[...]
Wat Unknown_road bedoelt is dat het niet loont. Niet kwa prijs, niet kwa performance.
Een waterchiller rond een kleine compressor is zo gebouwt. Met een koelkast compressor kan je makkelijk temps halen van 0c. Dat loont tenminste.
Geinteresseerd? mail me
[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 19-01-2005 09:30 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-01-2005 10:23 ]
Daar is inderdaad best vraag naar. Veel oppervlakte en turbulentie is de key bij waterblokken die TEC's moeten koelen. Dangerden RBX, maze4 en soortgelijke blokken kunnen de hitte niet goed wegwerken. De oude Dangerden maze2 was nog het geschikste imho.Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:54:
Voelde ik mij aangevallen? zal volgende keer weer wat smileys gebruiken![]()
Het is inderdaad een leuk projectje, hopelijk voor de TEC gebruikers komt hij hierdoor met een waterblok op de markt die de enorme vermogens van een TEC goed kan wegwerken
nog steeds niet echt veel waarschijnlijk. Je moet meteen de slangen isoleren anders raak je de hele winst al bijna weer kwijt, de temp gaat evenredig omhoog met de heatload. Bij phase-change based waterchillers heb je dat minder. Tot de maximum capaciteit blijft de temperatuur vrijwel gelijk. Daarna gaat de temp in een noodtempo omhoog. Echter is zal dit niet snel gebeuren omdat er vaak gebruik gemaakt wordt van TXV's en de kleinste is zo'n beetje tot 500w als ik me niet vergis (met R404a is dat, het is afhankelijk van het koelmiddel). 500w dump je niet snel in je water dus capaciteit genoegDemon_Eyez schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:22:
![]()
Het is natuurlijk een wel een leuk project wat hij daar doet, maar ik ben benieuwd wat er met die temps e.d. gaat gebeuren als hij die twee 230W TEC eens op 12V laat draaien ipv 5v (afgezien van een hoge stroomrekening)
Je zit er naast. Anders was dat allang gedaanSH4D3H schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:03:
[...]
Geld dit ook als je er 'n Phase Change setup gebruikt?
Stel je hebt 'n Cascade die tot zo'n -100 gaat, met 'n TEC zou dat 60 graden verschil kunnen leveren, dat wordt pas echt wicked dan
Of zit ik er weer naast
[ Voor 65% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 11:08 ]
Geld dit ook als je er 'n Phase Change setup gebruikt?Uit de TS: Hoe kouder je de warme kant maakt hoe kouder de koude kant wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door SH4D3H op 20-01-2005 11:04 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq