[WC] RAD schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.113 views sinds 30-01-2008

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Okee ... zoals te lezen in [rml][ WC] WC Opstelling[/rml] ga ik ook aan de waterkoeling. Heb een rad gehaald bij de sloop ...
Maar goed dit is dus een niet zo schone .. ff getest met de kraan erop, kwam mooi ranzig goedje uit de rad lopen :r

Hoe kan ik deze nou het beste schoonmaken van de binnen kant ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ontstopper gebruiken. Leg de rad. een paar uur in een bak water met een flinke scheut of poeder van ontstopper. vervolgens flink laten doorspoelen. Het is ook een kwestie van geduld ;)

• TDLofCC
ah ... ja dat doorspoelen was ik al mee begonnen ... duurde idd lang .. ranzige troep kwam eruit joh ...

Ontstopper .. ?

Kan Soda ook ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Kookgek
  • Niet online
Je hebt speciale gootsteen onstopper, gewoon bij de supermarkt. Lost letterlijk de troep op.
Soda weet ik niet, is wel goed tegen kalknagels :+ maar voor deze troep heb je heftier spul nodig

• TDLofCC
hmm .. nou .. hij ligt nu in de soda.

kan het zelf vandaag ff niet halen ... ziek :P :r

vriendin maar es ff vragen ;)

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 13:57
Mijn broertjes radiator hebben we schoon gemaakt met een zoutzuur oplossing, is wel erg agressief, maar heeft ook een goed eind resultaat.
Hoe dan ook het is een geduld klusje dat doorspoelen.

A.k.a. basjes

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Soda is ook wel goed maar just 2 be sure inderdaad zoutzuur, ontstopper is op eigen risico :)
Ik zou het zelf niet snel doen, liever een zoutzuur oplossing.

• Kookgek
  • Niet online
Ben je gek, kan echt geen kwaad hoor. het heet niet voor niets ontstopper voor sanitaire doeleinden (wasbakken, gootsteen, zwanehals etc) Kan een rad uitstekend hebben. Het is gewoon poeder wat je in een bepaalde verhouding in water oplost.

Het is gewoon bij Appie Happie te krijgen

• TDLofCC
Gaat idd toch ook door je gootsteen heen ...

maar het is idd wel lekker agressief :9

• Gman
Maar een gootsteen is wel wat steviger dan een dunne alu/koperen radiator buis.
Zal wel op de verpakking staan als het niet door alu buizen mag.
Ik wil alleen maar zeggen dat je even op moet passen.

• TDLofCC
true true ...

maar het is geen alu :)
het is koper ... en het is een auto rad, dus volgens mij niet echt dun.

maar zal de verpakking idd eerst lezen, was ik toch wel van plan. Schijnt nogal ruig spul te wezen >:)

Anoniem: 23911

Ik heb zelf schoonmaakazijn gebruikt..

Werkt super.. :)

• TDLofCC
net al weer flink door gespoeld ... wordt al beter ...
maar er blijft ranzige bruine/zwarte troep uitkomen ... :r

vervelende is dat ik nog geen pompje heb, dus ik moet het met de kraan doen, en dat werkt toch niet echt goed |:(

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ben ik de enigste waarvan zijn rad vrijwel schoon was? Bij mij zat er alleen wat koelvloeistof in, ff 10 sec doorspoelen en er komt brandschoon water uit *D

iStockphoto

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Volgieten met azijn en hem koken is een erg goede eerste stap .
En no shit , je moet heel de rad koken :D

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
ik zou er tinner of zoiets doorheen hebben gespeold, dat lost olie en andere zooi uit de auto volgens mij ook wel goed op!

En het is niet schadelijk bij normaal gebruikt (je moet het niet opdrinken).

Anoniem: 61811

als je wil weten of de ontstopper ( das meestal gewoon soda ) je koperen rad aantast.
gooi dan eerst gewoon een stuiver of een 2cent of een 1cent munt in het goedje waar je je rad in wil laten weken. dan zie je meteen of het zin heeft om het te proberen :)

edit: en of het de boel aantast.

• Kookgek
  • Niet online
Mensen, Ik heb het zelf proef ondervindelijk getest met 2 koperen rads die zo verstopt zaten als de rad van Darklord en je kunt het met ontstopper (uiteraard verdund) zonder enige probs schoonkrijgen. En neem ook de tip van Desolation angel mee, want koken is ook een vereiste.

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32
BlizzarD schreef op 25 september 2002 @ 17:58:
Ben ik de enigste waarvan zijn rad vrijwel schoon was? Bij mij zat er alleen wat koelvloeistof in, ff 10 sec doorspoelen en er komt brandschoon water uit *D
Ja bij mij zat er zelfs niets in. Ik giet er water via de kraan in en na een tijdje brandschoon water aan de andere kant eruit.
Of betekent dit niet dat ie schoon is van binnen? Dat het water gewoon langs het vuil stroomt of er te weinig druk op staat? Dan moet ik hem namelijk nog schoonmaken.
Iemand die dit kan zeggen?

• Kookgek
  • Niet online
Tja, als het water schoon is en er staat genoeg druk op de doorvoer, dat er dus genoeg water uit komt, lijkt het me een gevalletje van mazzel :)

Anoniem: 45142

Radje aansluiten op de waterleiding, en met een gas brander dat ding flink heetstoken :? net als een geiser doet ? * Anoniem: 45142 liet de oude geiser hier wel eens koken :)

beetje warmte toevoegen met haarlak >:)
kwam er ook bruine prut uit en blokjes kalk :+ maar der liep daarna wel meer water uit :D kon ik weer fatsoenlijk doesjen,

( nu nog beter met een combi maar das offtopic )

Anoniem: 45768

sloop een dompel pompje uit de vijfer en leg die met filter in een wasbak/ emmer.
giet daarin je schoonmaak azijn en laat hem zo een nachtje spoelen. alle zooi die er uit komt ligt in je wasbak/emmer en je filter in je pomp houd dat wel tegen.

• DeadPool
  • Laatst online: 05-01 09:12
Bij mij bleef er ook maar zooi uitkomen, ik heb 't eerst met water gedaan, toen d8 ik van damn d'r blijft maar shit uitkomen, voor de zekerheid azijn (=zuur) in gedaan om kalk (=Basisch) resten te verwijderen en voor de rest mega veel met water doorgespoelt. Er is weinig aan te doen :/

• 418O2
  • Laatst online: 09:18
ik heb mijne ff doorgespoeld. Louter schoon water...

JA IK HEB 1 !! voor niks uit een golf.. lekvrij en schoon dus :D

• TDLofCC
hmmmm ... er staat op die gootsteen ontstopper dat het aluminum en zachte metalen KAN aantasten ...

is koper een zacht metaal ?

en ik kan ff een pompje lenen van iemand, ken ik hem ff door spoelen :)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik had ook last van die bruin shit in me volvo rad :r ,nachtje laten spoelen in azijn.
Daarna nog steeds last van die bruine shit ,na zo'n 20 keer verversen is het minder geworden. :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• TDLofCC
ga nog maar eens werder klooien ...

maar is koper nu een zacht metaal of nie ?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

TheDarkLord666 schreef op 26 september 2002 @ 11:54:
ga nog maar eens werder klooien ...

maar is koper nu een zacht metaal of nie ?
Jazeker is dat zacht ,ik druk de lammelas zo inelkaar als ik niet uitkijk .En ik heb nogal een flinke jongen in die bak hangen..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• TDLofCC
ben nu weer bezig met de kraan ... komt lekker bruin water uit met zwarte rotzooi ... yech :r

• Gman
Welkom in de -doe het zelf waterkoeling- wereld.

Ik heb gewoon een nieuwe radiator gekocht :)

• TDLofCC
hahaha ...
neuh ... zo snel geef ik het niet op.

Geen zin om 80-90 euro neer te leggen voor een radiator ... dan maar wat moeite hoor.
Houdt me tenminste bezig :D

• gp500
  • Niet online
The_Cook schreef op 25 september 2002 @ 12:39:
Ben je gek, kan echt geen kwaad hoor. het heet niet voor niets ontstopper voor sanitaire doeleinden (wasbakken, gootsteen, zwanehals etc) Kan een rad uitstekend hebben. Het is gewoon poeder wat je in een bepaalde verhouding in water oplost.

Het is gewoon bij Appie Happie te krijgen
als je teveel spul gebruikt kun je al je leidingen vervangen, die pvc-buizen smelten gewoon weg :)

• Donderwolk
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik weet niet of koper een zacht metaal is maar je zou het even kunnen testen door een stuk koperdraad in de oplossing te hangen en te kijken naar het resultaat?

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
woei ... hij is eindelijk wat schoner van de binnenkant ...
Komt geen zwarte troep meer uit, nog wel af en toe wat bruinig water ... als ik hem schuin hou. Dus komt allemaal goed.

Nu het uiterlijk van dat ding ...
Ik wil hem gewoon een kleurtje spuiten ... maar kan je dat gewoon in 1x doen of moet er nog primer overheen ?

Heb pix van me rad thuis liggen ... zal vanavond wel ff posten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4288

Als je al een mooie koperen radiator wilt spuiten, hoef je die niet eerst te bewerken met een primer, imho. Je weet wel dat de effectiviteit zo wordt verminderd?

Er zijn speciale verven voor (cv-)radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 09:18
TheDarkLord666 schreef op 02 oktober 2002 @ 07:59:
woei ... hij is eindelijk wat schoner van de binnenkant ...
Komt geen zwarte troep meer uit, nog wel af en toe wat bruinig water ... als ik hem schuin hou. Dus komt allemaal goed.

Nu het uiterlijk van dat ding ...
Ik wil hem gewoon een kleurtje spuiten ... maar kan je dat gewoon in 1x doen of moet er nog primer overheen ?

Heb pix van me rad thuis liggen ... zal vanavond wel ff posten ...
omfg als je hem spuit dan isoleert hij de warmte... als je het op de buizen spuit iig.. en op de rest zal ook wel niet beter worden TDL666

offtopic:
mail me nog ff over die Sicce nova's, misschien heb ik er nog 1 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31381

Ik heb precies hetzelfde gehad.. moet je voor de grap nog eens het water eruit schudden.. Wat zeker helpt is er een beetje fifax in doen en dan met kokend water doorspoelen.. (wel handschoenen dragen want dat ding wordt kokend heet :))

Wat het spuiten betreft; ik zou het niet doen als je echt voor de koeling gaat maar als je gewoon voor de beauty en de stilte gaat kan het wel.. Ik heb het ook gedaan en het ziet er wel vetjes uit al zeg ik het zelf :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~effie/images/radiator.jpg
Gewoon ff goed schuren en dan twee laagjes hamerite spuitverf eroverheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Aight ... wtf is Fifax ?

Over het spuiten ... tja ... ik wilde eerst voor het koelen gaan ... maar heb nu wat andere ideeën. Plexiglas doosie met daarin de waterkoeling schtuff(rad, reservoir,pomp ...)
Dan is het wel fijn als het er goed uitziet ...

En die speciale cv/radiator verf, die isoleert de warmte niet ?
-==-
En dan zat ik aan nog wat te denken ...
Hoe monteer ik die rad ergens aan vast ...
Ik heb dezelfde rad als jou got, maar dan de grote versie ;)

(Damn ... kan niet bij de pix ... dus moet vanavond. Vergeten rechten aan te passen |:()

offtopic:
Catch22:
ga hem niet meer daar bestellen, maar in 1x bij aqua-computers.de samen met het cpublok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

TheDarkLord666 schreef op 02 oktober 2002 @ 10:12:
Aight ... wtf is Fifax ?

Over het spuiten ... tja ... ik wilde eerst voor het koelen gaan ... maar heb nu wat andere ideeën. Plexiglas doosie met daarin de waterkoeling schtuff(rad, reservoir,pomp ...)
Dan is het wel fijn als het er goed uitziet ...

En die speciale cv/radiator verf, die isoleert de warmte niet ?
-==-
En dan zat ik aan nog wat te denken ...
Hoe monteer ik die rad ergens aan vast ...
Ik heb dezelfde rad als jou got, maar dan de grote versie ;)

(Damn ... kan niet bij de pix ... dus moet vanavond. Vergeten rechten aan te passen |:()

offtopic:
Catch22:
ga hem niet meer daar bestellen, maar in 1x bij aqua-computers.de samen met het cpublok.
als het goed is bedoelt ie met fifax gootsteen ontstopper. Wat voornamelijk bestaat uit NatriumHydroxide, leuk met een koperen rad, maar een aluminium rad zal je na uitspoelen met natriumhydroxide in de kliko kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb mijn rad gewoon een nachtje in een zoutzuur oplossing laten weken/doorspoelen. Volgende morgen glom hij weer als nieuw en zat er ook geen prut meer in.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
ja ... maar waar haal ik dat ?
want _DAT_ lijkt me nog steed de beste oplossing ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

TheDarkLord666 schreef op 02 oktober 2002 @ 15:49:
ja ... maar waar haal ik dat ?
want _DAT_ lijkt me nog steed de beste oplossing ...
ik haalde het bij de bouwmarkt, €0,50 per flesje bij de bigboss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb gewoon een beetje velgenreiniger genomen gemengd met water. Halfuurtje laten staan en toen snel doorspoelen zodat het zuur niet door zou blijven werken. Werkte prima.

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33142

gewoon een beetje dreft ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat werkt niet tegen die hardnekkige aangekoekte zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Devil schreef op 02 oktober 2002 @ 16:09:
[...]

ik haalde het bij de bouwmarkt, €0,50 per flesje bij de bigboss.
Moest ik daar morgen maar eens langs ...

Pix van me Rad, should anyone be interested ;)
Kostte me 25 Eurootjes. Aardig wat, maar niet TE duur vond ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.sandernooy.nl/Keesmods/Meer/rad1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sandernooy.nl/Keesmods/Meer/rad2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inimoek_XP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2022

inimoek_XP

Sambal erbij?

mijn pa heeft een auto schoonmaak bedrijf , en hij heefd ook 1 of ander goedje >:) ( zeer agressieve velgenreiniger ) en dat spoot ik een x op mijn handen... auw :( :(
maar dat zou je ook eens kunnen zoeken . het is groen spul

[ Voor 0% gewijzigd door inimoek_XP op 02-10-2002 21:11 . Reden: nix ]

AMD athlon XP (AGOIA) 2000+ @ 2200+ 1781 mhz (12.5 x 142 2.5-3-5-3 1T Command) | Thermaltake Vulcano 7+| MSI KT3-Ultra | 512 MB DDR pc2700 cl 2.5 samsung/twinmos | Leadtek 250TDle MyVivo Geforce 4 4200 ti @300/544 128 DDR (3D mark 11111) | 20 gig maxtor |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TheDarkLord666 schreef op 02 oktober 2002 @ 20:00:
[...]
Zie ik daar een deel van een Opel record E type II ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Geen idee ?
Waar ?

Weet namelijk niet waar die Radiator uit komt ?
Vroeg gewoon om een kopere ... en dat werd deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31381

Mijne komt uit een opel astra..

Je kan het ding denk ik het mooist bevestigen door in de vier hoeken dunne boutjes erdoorheen te wurmen (3mm dia ken net denk ik) en dan bv aan een zijplaat van je kast bevestigen. Zelf nog niet geprobeerd overgens, m'n hele waterkoeling "project" ligt zoiezo stil, moet er weer eens aan beginnen :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

TheDarkLord666 schreef op 02 oktober 2002 @ 20:00:
[...]

Moest ik daar morgen maar eens langs ...

Kostte me 25 Eurootjes. Aardig wat, maar niet TE duur vond ik.

[afbeelding]

[afbeelding]
Jo die dingen roeleren ,ik heb er ook zo eentje
Lijk wel een BIG momma maar dan 2x zo groot >:)
Kijk :*)
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~multatul/case/11.JPG
Ode aan General moters _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Speedy-J op 03-10-2002 11:12 . Reden: andere pic ,de andere was weer oud.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Mijn Radiator is even groot als die van jouw, hooooorrrrr Speedy :)
Alleen zit de aansluiting wat anders ...

Got: hmmm ... da's idd wel een goeie. Hopen dat de bouwmarkt schroefjes heeft die lang genoeg zijn ... Maar da's voor later zorg.

Voglende maand eerst maar eens de rest van me spullen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ken je prima op solderen hoor :) die van mij waren bijna hetzelfde als bij jou (aansluitingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Solderen ?
OK ... hoe doe ik _dat_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

TheDarkLord666 schreef op 03 oktober 2002 @ 13:39:
Solderen ?
OK ... hoe doe ik _dat_ ?
ff searchen op radiator solderen ;)
DaBit verteld in dit topic: Anoniem: 5988 in "Hoe te solderen aan radiator?"
Dat hij het afraad om te gaan solderen, omdat hij daarmee een radiator heeft gemold. Lees maar even voor wat andere methoden zoals lijmen enzo.
Ik heb trouwens gewoon een stuk van mijn aansluitingen afgezaagd, zodat het paste en vervolgens m'n slangen er met geweld omheengeramd (eerst stukje inknippen, dan er zover mogelijk omrammen en dan een slangklem erop) zit zo vast als een huis, nog nooit lekage gehad :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
tnx ... net ff gelezen.

Moet dus ff opzoek naar 2 componenten metaal lijm van Bison(de grijze)
Zal wel bij elke bouwmarkt liggen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:06

cdoens

Peugeot-gek

Er zijn in de autohandel ook speciale goedjes om de kachelrad's te reinigen... Lijkt me de makkelijkste en veiligste manier???
Gewoon effe bij de Brezan langs. Of beter: De Renault dealer, aangezien die echt altijd last hebben met hun kachels... Die gebruiken dat goedje vrij vaak...

Groetjes, Christian.

PS. Peugeot 205 kachel rad = altijd koper??? Daar weet ik wel eentje van te vinden, dus dan kan ik ook eindelijk eens wateren... ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Nogal loze kick cdoens, dit topic is bijna 1,5 jaar oud :o Even opletten dus voordat je oude topics kickt, volgens mij is z'n rad nu wel schoon ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.