[WC] perspex deksel op koperen waterblok

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06
Ik ben lekker bezig geweest met mn waterkoeling, dit heeft geresulteerd in een flinke bende, maar het ziet er goed uit. Alleen lukt het me niet om mn waterblok goed dicht te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://bredend.com/images/waterblok-aansluiting.jpg
Ik heb van een binnenband een rubberen ring gemaakt, maar in het midden van het blokje komen wat druppels eruit, waarschijnlijk omdat het perspex buigt.

Ik heb ook al het blokje verhit, en toen met een lijmpistoollijmstaafje ( :P ) de rand ingesmeerd en de deksel erop gedrukt, maar de lijm kan niet verhinderen dat het water er door sijpeld.

Het is dus de bedoeling dat het blokje wel weer open kan worden gemaakt.
Een probleem is dat een rubberen ring niet past, en ik er ook niet aan kan komen.

Mijn vraag is dus: Wie weet er een methode om de rubberen ring te vervangen?

Hier nog een foto van blokje met deksel ernaast.

Plaatje van het boren van het blok.

[ Voor 8% gewijzigd door bredend op 07-04-2005 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24

Epsilon

Voor home made blokjes is het idd ze moeilijk dicht te krijgen als je plexi wil. Ik zou dus ook gaan voor solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71531

hehe lijkt wel op die danger maze 4 :P je kan hem met plexiglas wel vast zetten effe tappen en schroefen maar. Wel met die rubber natuurlijk voor meer info moet je naar tha mafkees vragen die doet dat soort dingen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die rubber ring ligt voor de goede afdichting ook in een soort van geultje... Dit omdat het water dan een langere weg te gaan heeft voordat het naar buiten komt waardoor het minder makkelijk weg sijpelt..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
uhh .. je kan proberen bij een Brommerboer of autowmaker een beetje Pakking ertussen te doen ? je hept dat in vloeibare en vaste vorm
mischien werkt dat dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Hey,
Ik heb ooit 'n compleet plexi waterkoelblok gemaakt (in de thunderbird 1 Ghz voor 465 gulden tijd)
Alhoewel,koelblok...het water stroomde dus direct over de core :)
Maar,ík had dus 't zelfde probleem met buigen...
Rubber pakking,karton,vloeibaar,plexilijm...t mocht niet baten.
Uiteindelijk ben ik voor superlijm (secondelijm) gegaan en dat bleek de oplossing.
Als je het daarmee monteert,zet het onder flinke druk in een lijmklem oid!
En wees voorzichtig want die zooi vlekt nogal gauw.
't Rotte is dat je het niet meer loskrijgt zoals je wel zou willen.
Maar,mocht je dus niks vinden...superlijm is je maat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Een rupsje siliconenkit leggen en uit laten harden, is dat niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-07 23:01

mymind*

A Beautiful Mind

Ik weet niet hoe dik het dekseltje nu is, maar misschien is het niet dik genoeg. Je kan proberen om er een lekkere dikke deksel op te zetten (> 20 mm).
Een dikke deksel zal niet zo snel buigen en zal dan ook in het midden van de 'pakking' goed aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Hoe wil je eigenlijk dat blokje bevestigen, met de gaten in het blokje of met 1 of 2 beugels? Ik zou zelf het blokje iets meer vierkant hebben gemaakt om meer boutjes kwijt te kunnen.

En ik ga met DaBit mee met de siliconenkit.

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 27-06 21:55

Cow_tipping

On the run for D.B.!

apen-nootjes schreef op 26 August 2003 @ 16:48:
Die rubber ring ligt voor de goede afdichting ook in een soort van geultje... Dit omdat het water dan een langere weg te gaan heeft voordat het naar buiten komt waardoor het minder makkelijk weg sijpelt..
Nee hoor, dat is vanwege de voorspanning gedaan die je op de pakking wilt geven. (de kortste weg van het water zou nog steeds tussen de rubberen ring en het plexi naar buiten zijn trouwens)

Je plexiglas is wat aan de dunne kant voor zo'n rechthoekig ontwerp. Hierdoor is het moeilijk om dit ontwerp waterdicht te krijgen.
Bij een brommerzaak zou ik vragen om papieren pakking. Die kun je uitsnijden totdat deze de gewenste maat heeft. Gebruik vloeibare pakking (gekocht bij dezelfde brommerzaak) en smeer de pakking daarmee aan beide zijden goed in en leg deze tussen het koper en het deksel in en schroef de deksel vast. (niet te hard, want dan trekt het deksel weer krom en kan het gaan lekken)
Als het goed is heb je nu een redelijk waterdichte verbinding gemaakt. Let er wel op of deze papieren pakking geen water naar buiten hevelt.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Nee kit werkt ook niet...van montagekit tot blauwe siliconen...
Zelf 'n pakking knippen met vloeibare pakking houdt het even maar gaat ook lekken...
Was 'k vergeten...ook allemaal geprobeerd,werkt niet.

Ik ga mee met de suggestie van mymind*...

Zelf zag ik bij de afhaalchinees op de toonbank een blok plexi liggen met reclame erop van Visa volgens mij.
Dat heb ik mogen kopen van 'm en dat was dus 20mm dik,en ruim op maat
(Visa reclame eraf gewassen met thinner :) )
Iig buigt dat misschien 0,1 mm als het gemonteerd is.
Als je dáár dus een zelfgeknipte pakking tussen doet lijkt het mij wel dat het dicht zit.

p.s. de koppelingen die je in het plexi tapt,heb ik ook afgedicht met superlijm.
(tappen,drupje erop,tappen,drupje erop enz enz)

[ Voor 5% gewijzigd door I Am Weasel op 26-08-2003 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

En als je een stripje van links naar recht tussen de linker en de rechterbouten doet dan? heeft ie extra druk midden op... of een soort kruis maken van metaal... en dat er over heen...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 23:01

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Mij is dat wel gelukt:
- oppervlakken heel schoon maken, met alcohol bijvoorbeeld
- 2 componenten epoxy op het staafje en wat op de rand van het gaatje,
- erindoen, het liefst strak, en vasthouden in de juiste positie.
- wachten
- vast en droog, waterdicht

moet het wel een paar maandjes houden in ieder geval, mocht het toch gaan lekken, bijvoorbeeld omdat je ruk-epoxy hebt gebruikt, kun je gaatjes vrij aardig sealen met secondelijm, mits er niet al te veel druk op het ding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
I Am Weasel schreef op 26 August 2003 @ 17:45:
Hey,
Ik heb ooit 'n compleet plexi waterkoelblok gemaakt (in de thunderbird 1 Ghz voor 465 gulden tijd)
Alhoewel,koelblok...het water stroomde dus direct over de core :)
Maar,ík had dus 't zelfde probleem met buigen...
Rubber pakking,karton,vloeibaar,plexilijm...t mocht niet baten.
Uiteindelijk ben ik voor superlijm (secondelijm) gegaan en dat bleek de oplossing.
Als je het daarmee monteert,zet het onder flinke druk in een lijmklem oid!
En wees voorzichtig want die zooi vlekt nogal gauw.
't Rotte is dat je het niet meer loskrijgt zoals je wel zou willen.
Maar,mocht je dus niks vinden...superlijm is je maat :)
En welke superlijm dan? Ik denk niet dat je die 4 tubes voor 2 euro bij de Blokker bedoelt.
Jammer dat er maar zo weinig op koper hecht.
Ik kan ook nog proberen om het koper te vertinnen, en dan daar iets op te plakken.
Initial G schreef op 26 August 2003 @ 18:40:
Mij is dat wel gelukt:
- oppervlakken heel schoon maken, met alcohol bijvoorbeeld
- 2 componenten epoxy op het staafje en wat op de rand van het gaatje,
- erindoen, het liefst strak, en vasthouden in de juiste positie.
- wachten
- vast en droog, waterdicht

moet het wel een paar maandjes houden in ieder geval, mocht het toch gaan lekken, bijvoorbeeld omdat je ruk-epoxy hebt gebruikt, kun je gaatjes vrij aardig sealen met secondelijm, mits er niet al te veel druk op het ding staat.
Het gaat niet alleen om de schroefgaten, maar om de hele deksel. Lukt dat ook met eopxy?

[ Voor 28% gewijzigd door bredend op 26-08-2003 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 23:01

Initial G

f.k.a. GKLQuake

bredend schreef op 26 August 2003 @ 19:23:
[...]

En welke superlijm dan? Ik denk niet dat je die 4 tubes voor 2 euro bij de Blokker bedoelt.
Jammer dat er maar zo weinig op koper hecht.
Ik kan ook nog proberen om het koper te vertinnen, en dan daar iets op te plakken.

[...]
Het gaat niet alleen om de schroefgaten, maar om de hele deksel. Lukt dat ook met eopxy?
same principle, ik denk het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Uit elkaar halen kurkdroog maken dunne pakking spuiten met transparante sanitaire
silicone kit en weer dichtschroeven dan geheel inklemmen in bijv. bankschoef voor een paar uur .Dit zit gegarandeerd dicht tenzij het plexi krom is of het koper . Het daarna uit elkaar halen gaat door simpelweg een stanley mesje ertussen te tikken. Je kunt dan de oude kit
wegrollen door er met je duim krachtig erover te vegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
done :)

Ik ben benieuwd!

Nou, dat werkt dus ook niet. Het water spuit er zelfs uit!
Ik denk dat het komt omdat er geen druk langs de lange kanten word geleverd.

Ik ga nu dus naar de metaalmarkt om een dun plakje koper te kopen, en dan soldeer ik hem maar dicht. Jammer, ik vond de binnenkant echt mooi om te zien :(
Maarja, liever DIY dan (semi)professioneel! :Y)

[ Voor 88% gewijzigd door bredend op 27-08-2003 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Of je haalt een stukje plexi dat dikker is ? en niet zo snel buigt ???het is imo vrij dun en daardoor buigt het, is het een stuk dikker zal het met die lengte niet buigen.

Slijp dan een dun randje in het koper langs de rand en koop vloeibare pakking oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Mijns inziens moet je met siliconenkit de boel dicht kunnen krijgen. Als je het goed doet maakt het ook niet uit dat de plexiglas plaat doorbuigt. Siliconenkit kan namelijk 600% rekken voor het losbreekt.
Hier zie je gelijk de fout die de meeste mensen maken. 600% van een laagdikte 0 is nog steeds 0. Om dikteverschillen te kunnen opvangen - in dit geval het doorbuigen van het plexiglas - moet je siliconenkit met een laagdikte aanbrengen. Dit kan je doen door bij de schroefgaten ringetjes tussen het koper en het plexiglas mee te monteren. Als laagdikte heb je dan de dikte van het ringetje.
Stel dat de ringen 0,5mm dik zijn dan houdt de kit tot een doorbuiging van 3mm. (op voorwaarde dat de hechting goed is, en siliconenkit hecht op bijna alle materialen)

PS kurkdroog maken is overbodig. Kletsnat is niet goed maar een heel klein beetje voscht is goed omdat siliconenkit uithard door de invloed van water. (meestal door de luchtvochtigheid geleverd)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 27-08-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Wat jij zegt ben ik ook achter gekomen ja. Ik denk dat ik dat bij mijn volgende blokje ga doen!
Ik heb in ieder geval een mooie pic laten schieten voordat de kist geloten werd ;)
Maar na het solderen kon ik hem zo weer open wippen, daarom heb ik het weer weggeschuurt en de deksel omgekeerd, nu past het goed, alleen zitten er een paar kieren en wil mn blok niet meer heet genoeg worden om het soldeer goed te laten smelten. Ik krijg van die balletjes.
Hopelijk doet een nieuw blikje gaz wonderen, want ik wil niet steeds schudden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Zet hem op een brander van een gasfornuis, en het soldeer smelt binnen de minuut. (Van hardsoldeer weet ik het niet).

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54
ik heb dikker plexi genomen toen.. en ipv perspex heb ik lexaan genomen
maar ik krijg mn slangpilaar aansluitingen niet 100% waterdicht

• bredend
Ik gebruikte in mn plexideksel (die ik ooit nog eens ga gebruiken natuurlijk) een knietje waar ik een stukje 12mm buis in soldeerde en een rubberen ring om het schroefdraad, maar inderdaad, het blijft ook daar lekken :(

Ik ga het blokje overmorgen (morgen introdag van HvU) denk ik maar op een campingbrander zetten. Hopelijk vloeit het soldeer dan spontaan alle kiertjes dicht.

[ Voor 27% gewijzigd door bredend op 28-08-2003 00:12 ]

Anoniem: 787

Ik wil ook een plexi-deksel, dus...

Is het niet de bedoeling dat het siliconen ook IN het blokje komt, schuin tegen de rand en het plexiglas, waardoor de waterdruk de afdichting versterkt?
code:
1
2
3
4
5
6
|  |______________|  |
|____________________| koper

Het water drukt dus tegen de 'schuine' siliconen en sluit het geheel af.
Dus wat meer siliconen over de rand aan de binnenzijde smeren.
Zal dat werken?

Zo houden ze ook aquaria lekvrij met siliconen, dus een blokje moet toch zeker lukken?

---> Bredend: is de rand van je blokje aan de lange zijde niet veel te smal?
Hoeveel mm?

Offrtopic: ben ik de enige die geen normale ascii-tekening kan plaatsen?
Pagina: 1