[wc] Soortelijke warmte vloeistof

Pagina: 1
Acties:
  • 17.441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerlijkedag
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
:)
Ik heb rondgezocht met de search en Google, maar niks gevonden.

Wanneer een computer wordt gekoeld met waterkoeling,
is dit gebaseerd op het feit dat water een hoge soortelijke warmte heeft:
* Hoe hoger de soortelijke waarmte is hoe meer energie (lees: warmte)
er nodig is om de vloeistof één graad celcius op te warmen.
(even voor de goede orde: koelvloeistof is een misleidende term)

Ik heb gelezen over mensen die wilden gaan koelen met alcohol, ammoniak, olie etc,
maar deze vloeistoffen hebben een lagere soortelijke warmte..
...of in het geval van ammoniak: gevaar voor ontploffingen. :P

Kan iemand (bijvoorbeeld in Binas) opzoeken welke (niet brandbare, niet giftige)
vloeistof een HOGERE soortelijke warmte heeft dan water?
Of is het zo, dat een vloeistof met een hogere soortelijke warmte ook gelijk dikker is?
Dan zou zo'n vloeistof (ivm de pomp) geen goed alternatief zijn! ;)

Laat eens wat goede ideeën horen, mensen! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 07:37
De enige die ik vond was kwik, maar daar is een beetje moeilijk mee te werken :P.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:43
Geen :)

ohja: zwaar water heeft een C van 4.22 ipv de C van normaal water: 4.18 8)7 (vind maar eens ergens zwaar water!!)

Je zou misschien koperpoeder in je water kunnen stoppen, al moet je dan wel uitkijken dat het je pomp niet kapot maakt.

[ Voor 95% gewijzigd door bredend op 27-03-2003 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Water is een van de meest ideale koelmiddelen, omdat het een hoge soortelijke warmte combineert met een veel lagere warmteweerstand dan bijvoorbeeld lucht. Ik denk niet dat je makkelijk een stof vindt die beter geschikt is voor een koelsysteem dan water. Kijk maar naar andere warmtesystemen: automotoren, kerncentrales en de centrale verwarming thuis maken allemaal gebruik van water om warmte-energie te verplaatsen.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-04 11:28

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

In de industrie wordt niet altijd gebruik gemaakt van water hoor:

http://www.dow.com/heattrans/

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerlijkedag
  • Niet online
[ideeën modus]

- misschien werkt het beter wanneer er iets in het water wordt opgelost....
.... water met gelatine-blaadjes? (= dikker water)
.... water met een béétje zout? (2 theelepeltjes op een liter water)

etc etc
[/ideeën modus]

:) Wie wil eens gaan testen en benchmarks posten? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

_sNaRs_ schreef op 27 maart 2003 @ 14:59:
Water is een van de meest ideale koelmiddelen, omdat het een hoge soortelijke warmte combineert met een veel lagere warmteweerstand dan bijvoorbeeld lucht. Ik denk niet dat je makkelijk een stof vindt die beter geschikt is voor een koelsysteem dan water. Kijk maar naar andere warmtesystemen: automotoren, kerncentrales en de centrale verwarming thuis maken allemaal gebruik van water om warmte-energie te verplaatsen.
Nou normaal bestaat water uit waterstof zonder neutron en waterstof met een neutron. In kerncentrales gebruiken ze de laatste (aka zwaar water).

Het zou kunnen zijn dat zwaar water meer warmte kan opnemen, maar dat weet ik niet zeker. Zwaar water is niet overal te koop en zal wel ongelooflijk duur zijn.
Ze moeten nl normaal water gaan splitsen.

Maare het komt er opneer dat water wel het beste (normale) koelmiddel is.
(ps 500ste post!!) :+

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-04 11:28

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Zout is ook niet goed :)

Maar wil interessant om die koelvloeistof die hier laatst voorbij kwam na te maken. Was duur, maar scheelde 8(!) graden!!!

En gelatine, denk niet dat dat werkt. Hoe dikker de vloeistof hoe minder goed het werkt. Net als bij melk. Dat koelt net wat slechter dan water omdat er allemaal eiwitten etc in zitten. Zodra iest op -ine eindigt weet je al dat het lange ketens van moleculen zijn. En water is het meest eenvoudigste opgebouwd. (je kan ook waterstof nemen, dat is echt super goed, maar wel een gas :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Soortelijke warmte water 4.18 per kg (1 kilo water heeft 4180 Joule nodig om 1 graad celcius hoger te worden.) Feitje: De soortelijke warmte van water is veel hoger dan de soortelijke warmte van zand. Daarom zal je je voeten verbranden op een heet strand maar niet in het zeewater dat er vlakbij ligt.

Hoe je dit zelf kan uitrekenen/testen: http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/6243070/

BiNaS

Metalen
metaal  soortelijke warmte warmte geleiding
aluminium  0,88   237
goud   0,129   318
koper   0,387   390
tin   0,22   64
ijzer   0,46   80,4
zilver  0,24   429

Vaste stoffen
andere vaste stoffen  warmte geleiding
diamant  165
grafiet   160
silicium   80-150
plexiglas   1,9
polystyreen   0,08

Vloeistoffen
stof  soortelijke warmte warmte geleidings C
melk  3,9   0,49
methanol   2,5   0,21
olijfolie   1,65   0,17
petroleum   2,14   0,15
water   4,18   0,60
lucht  1,0   0,024
waterstof  14,3   0,174

Uitleg:
soortelijke warmte = energieopname (hoeveel kan het materiaal opnemen) [specifieke warmte of warmtecapaciteit]
warmtegeleidingscoëffeciënt = energiedoorgifte (van vloeistof naar vloeistof)
Beiden moeten zo hoog mogelijk zijn.
Er wordt in het algemeen met vloeistoffen (of in gesloten circuits met gassen) gewerkt zodat doormiddel van doorpompen koud koelmiddel langs de hittegever (en warm koelmiddel bij de hitte-afgever/radiator) komt.

Specifieke warmte
De specifieke warmte is de hoeveelheid warmte die benodigd is om een bepaalde hoeveelheid van een bepaalde stof 1 graad in temperatuur te doen stijgen. Meestal neemt men daar 1 gram stof voor, maar vaak gebruikt men ook de molaire versie van het begrip: de hoeveelheid warmte ook 1 mol van de desbetreffende stof 1 graad in temperatuur te doen stijgen.

De hoeveelheid warmte die nodig is om een bepaalde voorwerp 1 graad te verwarmen noemt men meestal de warmtecapaciteit van dat voorwerp.

De specifieke warmte hangt ten nauwste samen met de inwendige vrijheidsgraden (trillingswijzen, rotaties, translatiebewegingen, elektronische overgangen) waarin de toegevoegde thermische energie terecht kan. Zijn er maar weinig vrijheidsgraden beschikbaar dan zal de temperatuur sneller omhoog gaan dan wanneer er veel zijn. Daarom heeft een vloeistof in de regel een hogere specifieke warmte dan de overeenkomstige vaste stof, omdat de moleculen vrijer zijn zich te bewegen in de vloeistof.

http://nl.wikipedia.org/w...hermodynamica&redirect=no

Genoeg theorie, nu de praktijk:

Autokoelvloeistof bestaat uit monoethyleen-glycol (MEG) [1,2-ethaandiol] en water. De eerste imo om het water "vloeibaarder" te maken (eg. waterwetter).

En dan heb je nog fabrikant bijzonder genoemde middelen, zoals:
- Valvoline Coolant 55 en 46
- Motormax
- John Deere Cool-Gard
- Fina/Total/Elf Coolelf

In gesloten koelsystemen (zoals een koelkast/vriezer) worden gebruikt:
- CFK's (freonen of chloor fluor koolwaterstoffen, ook wel 'harde cfk's' genoemd)
- HCFK's (hydro chloor fluor koolwaterstoffen, ook wel 'zachte CFK's' genoemd)
- halonen (broom fluor koolwaterstoffen)
- R12
- R-134a
- R-404A
- R-410A
- R-507A
- R-414B
- R-407C
- NU-22
- RS-24
- propaan of iso-butaan (aanstekergas)
- Amonniak

Kwik zal nimmer als koelvloeistof gebruikt worden vanwege zijn gevaarlijke eigenschappen en prijs.

Vergeet bij het bedenken van koelvloeistofalternatieven de volgende feiten niet welke eveneens van belang zijn bij een productkeuze:
- toepassingsdruk (onder/bovendruk of nul=gelijk aan buiten)
- toepassingstemperatuur (bereik: max temperatuur bij CPU, min temperatuur elders)
- gas/vloeibaar/vast (vloeibaar: viscositeit)
- uitzettingscoefficient (uitzetting bij temperatuurverhoging/drukverlaging)
- gesloten of open circuit
- reactiviteit op andere materialen (m'n slang lekte en nu is m'n mobo vloeibaar)
- giftigheid indien lekkage (nee Ma, ik heb nu een PC die mij overleeft!)

Theoretische beste koeler
Alcoholkoeling
Antivries
goedje in water voor betere warmte-geleiding !?!
[rml][ WC] Amoniak inplaats van demi-water[/rml]
Water\Olie Koeling
(WC)Radiator warmte afgifte berekenen
wat kun je doen met 8 liter sla-olie?
[rml][ WC] Koelvloeistof vs. water: benchmark[/rml]
Koelvloeistof ipv water
[rml][ BC3] Wat gebruik jij voor vloeistof om te koelen...[/rml]
[rml][ Watercooling] Koelvloeistof beter dan water?[/rml]
Ik heb rondgezocht met de search en Google, maar niks gevonden.
Vreemd dan dat er zoveel te vinden is (een EBKAC ?)...:
Omega Search / React Search / Google

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 27-03-2003 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58862

MELK: soortelijke warmte 3,9 :D [powered by milk]

Is de warmtegeleidings coëfficiënt niet belangrijker?
Een lagere soortelijke warmte lijkt mij logischer. Kwik is 0,14 en iedereen weet dat metalen goed geleiden?

edit:
Of haal ik nu alles door elkaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 58862 op 27-03-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
De soortelijke warmte bepaald hoeveel energie nodig is om 1 graad warmer te worden per massa.
Het warmtegeleidingscoëffeciënt bepaald hoe makkelijk de energie door de stof kan worden vervoerd. Ze moeten dus allebei zo hoog mogelijk. Voor het opnemen van de energie is het dus belangrijk om een goede afweging tussen beide te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerlijkedag
  • Niet online
Allereerst... EUS: bedankt voor je lange uitleg!!
Je zegt dat er genoeg te vinden is met de search....
...maar géén van ál die topics hebben het antwoord op mijn vraag!

IK KAN DUS CONCLUDEREN DAT OP KWIK NA,
WATER MET WATERWETTER DE BESTE VLOEISTOF VOOR DE "WC" IS.

Kwik gaat niemand gebruiken natuurlijk (behalve wat felle Japanners). :Y)
Zie onderstaande "benchmark" op overclockers.com (bedankt voor de link Devster!!)

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles609/bob2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/thumbsup.gif

Op overclockers.com is een uitgebreide test uitgevoerd (dankje Devster).
De conclusie is dat water met WaterWetter (bijna) niet te overtreffen is:

WaterWetter decreases the freezing point by ONE degree and improves performance in a car up to 15% by breaking up the surface tension. I haven't gone into the issue of additives in your coolant, but basically how it boils down is that additives should be considered just that - an additive, something extra, a way to possibly add a small edge to your performance curve, in the range of 3%-5%.

It's not anything you can take to the bank however and doesn't even come close be being "superior" in any fashion of the word. These two topics aren't even in the same ballpark. Additives are just that - extra.

Some questions about the methanol mixture:
- When it's mixed with water 33/66, is there any chance of this being flammable?
- Are there any special considerations in terms of tubing and other gear?

Methanol IS flammable - 100% methanol has a flash point of 12 C and a boiling point of 64.7 C. That's pure Methanol though. Mix it with water and that ratio goes rocketing to the bottom. I'm not entirely certain, but I'm pretty certain reading in a couple of places where they said that if the amount of Methanol is below 58% or so, then it will not light at all.

That being the case, then the answer to your question is "no", a 33:66 ratio Methanol/Water coolant solution will not be flammable.

As far as special equipment: No - nothing in particular. It has no detectable Ph Balance which means that it's non-corrosive, but it should be mentioned that it's not dielectric either, so you don't want to spill it on your board. Something to remember is that it IS thinner than water, so you'll want to make doubly sure that your hose clamps are fastened properly and that you have a nice tight fit around the nozzles of your waterblock/radiator to prevent leakage.

[ Voor 4% gewijzigd door Heerlijkedag op 28-03-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Waterwetter verlaagt de oppervlaktespanning, kun je net zogoed wat afwasmiddel door je water heengooien.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 20:36
bobo1on1 schreef op 27 March 2003 @ 20:37:
Waterwetter verlaagt de oppervlaktespanning, kun je net zogoed wat afwasmiddel door je water heengooien.
*schuim**schuim* slim idee :+

Kwik is niet alleen giftig, het zet ook nog eens enorm uit.. Leuk, een giftig, gasvormige metaal uit je pc hebben spuitend! :D

Water + waterwetter = _/-\o_

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
Die methanol + water is overigens een no-go. Sterker nog: je kunt beter kwik hebben dan methanol. Kwik is op zich niet echt giftig (ik werk er wel eens mee), maar kwikdamp en kwikverbindingen wel. Methanol is altijd erg giftig omdat het snel verdampt.

Overigens zie ik het niet zitten waarom kwik goed zou zijn voor vloeistofkoeling. De reden waarom een hoge warmte-capaciteit (die kwik dus niet heeft) belangrijk is, is omdat dan het temperatuurverschil tussen koelblok en warmtetransportmedium hoog blijft en dus de warmte sneller afgevoerd wordt. Nog een probleem met kwik: massa, zoals je misschien wel weet heeft kwik een dichtheid van 13,5 kg/liter en dus heb je een flinke pomp nodig om dit rond te pompen. Kwik is ook nog eens heel erg athetisch ("plakt" als het ware nauwelijks aan een ander materiaal), wat het contact tussen koelblok en kwik niet echt bevorderd. Ik vrees ook dat je kwik niet door een radiator kunt krijgen.

Conclusie: gewoon water met wat waterwetter is de allerbeste oplossing en raar genoeg de allergoedkoopste (komt niet vaak voor: goedkoper is beter)

ps. Mocht er toch iemand zijn die een oplossing heeft bedacht voor de kwikproblemen: ik ben wel bereid om het uit te proberen (we hebben nog een paar liter kwik staan op school).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou het ook raar gevonden hebben als 10 miljoen jaar evolutie het bij het verkeerde eind zou hebben tov 100 jaar huistuinenkeuken PC gebruikers.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 13:33
Misschien een gas op druk gebruiken dan is het vloeibaar kijk maar naar de normale aanstekers en die voelen ook erg koud aan maar wel alles goed lucht/water dicht maken dan en een vul punt maken met een druk regelaar
want dat zit ook zo in verwarmingen enzow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
aanstekergas is dus gewoon butaan en dat heeft een kookpunt dichtbij kamertemp, dus is het niet moeilijk om dit vloeibaar te drukken. En ook al zou het lukken, wat schiet je er mee op? water is toch beter.

waar jij op doelt is volgens mij het phase-change effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 28-03-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiRePaTH
  • Laatst online: 25-04 11:49

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

bobo1on1 schreef op 27 March 2003 @ 20:37:
Ik zat zo een de denken, verlaagt citroensap ook niet de opervlaktespanning van water, of zit ik dat verkeerd? En als je dat zou toepassen in waterkoeling met water + anicorrosie + citroensap. Is dat niet iets? :)

Heb zelf nog geen waterkoeling dus ik kan nog niks uitproberen... ;(

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij (maar ik ben nu niet zo wakker als bij die eerste heldere post) verlagen zo goed als alle verontreinigingen de oppervlaktespanning. Dat ligt er natuurlijk maar aan of de onderlinge cohesie van de watermoleculen wordt verminderd en de adhesie van de verontreiniging deze niet overtreft zodat de totale coherentie van de vloeistof uiteindelijk lager is. 8)7

http://www.bison.nl/produ...ips/lijmen/watwaarom.html
offtopic:
nu weet ik zeker dat ik naar bed moet; truste<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83834

Ik heb volgens mij wel gehoord dat Engine Ice beter zou koelen dan water en ook nog anti corrosiev zou zijn alleen verschrikkelijk duur. Ik meen 24 dollar/euro voor 2 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Loopt er hier niet ergens een TOA rond die het 'eventjes' kan testen? Wat er in Engine Ice zit bedoel ik natuurlijk ;)
Het moet na te maken zijn!

Ik denk: koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10443

De reden dat er ammoniak en CFK's in koelsystemen zoals koelkasten wordt gebruikt is omdat er veel warmte transport kan plaatsvinden door het te laten verdampen (vloeibaar --> gasvormig kost veel energie). Na deze verdampingsstap wordt het weer gecomprimeerd tot een vloeistof. De goede koelingseigenschappen worden dus niet ontleend aan de warmtecapaciteit of de geleidingscoefficient, maar met name aan de verdampingswarmte.
In een watergekoelde pc wordt het water (natuurlijk) niet verdampt, dus ontleed je hier de goede koelingseigenschappen aan warmtecapaciteit, geleidingscoefficient en, niet onbelangrijk, niet-giftigheid (de schadelijke innamehoeveelheid voor water ligt boven de 2 liter in één keer, omdat je dan je maag en nieren gaat overbelasten :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Chiron

Moderator Discord
klaasjong schreef op 27 March 2003 @ 15:05:
[ideeën modus]

- misschien werkt het beter wanneer er iets in het water wordt opgelost....
.... water met gelatine-blaadjes? (= dikker water)
.... water met een béétje zout? (2 theelepeltjes op een liter water)

etc etc
[/ideeën modus]

:) Wie wil eens gaan testen en benchmarks posten? O+
kijk daar heb ik waterwetter voor... ik koel met demiwater + waterwetter.. door de waterwetter heeft het water een lagere oppervlaktespanning, waardoor er meer 'contactoppervlak' is.. althans de luchtbellen worden kleiner daardoor.. en daardoor koelt het beter.. (alhoewel het scheelt maar 1 graad ofzo met/zonder)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
bredend schreef op 22 juni 2003 @ 12:47:
Loopt er hier niet ergens een TOA rond die het 'eventjes' kan testen? Wat er in Engine Ice zit bedoel ik natuurlijk ;)
Het moet na te maken zijn!

Ik denk: koper
Ik denk dat je mij bedoelt, maar ik snap niet helemaal wat ik dan precies zou moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
ik wil wel graag weten of engine ice inderdaad beter koelt, zo niet, ga ik gewoon water / waterwetter gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16784

Idd misschien voor de topic starter is een heatpipe iets , gebruik de search..
Niet door warmtetransort door verplaatsing van water maar door verdamping en verplaatsing van waterdamp..
Is efficienter. Methanol komt dan ook goed uit bus ivm de lagere verdampingtemperatuur.
Anoniem: 10443 schreef op 22 June 2003 @ 13:51:
De reden dat er ammoniak en CFK's in koelsystemen zoals koelkasten wordt gebruikt is omdat er veel warmte transport kan plaatsvinden door het te laten verdampen (vloeibaar --> gasvormig kost veel energie). Na deze verdampingsstap wordt het weer gecomprimeerd tot een vloeistof. De goede koelingseigenschappen worden dus niet ontleend aan de warmtecapaciteit of de geleidingscoefficient, maar met name aan de verdampingswarmte.
In een watergekoelde pc wordt het water (natuurlijk) niet verdampt, dus ontleed je hier de goede koelingseigenschappen aan warmtecapaciteit, geleidingscoefficient en, niet onbelangrijk, niet-giftigheid (de schadelijke innamehoeveelheid voor water ligt boven de 2 liter in één keer, omdat je dan je maag en nieren gaat overbelasten :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
nhimf schreef op 27 March 2003 @ 15:06:
[...]

Nou normaal bestaat water uit waterstof zonder neutron en waterstof met een neutron. In kerncentrales gebruiken ze de laatste (aka zwaar water).

Het zou kunnen zijn dat zwaar water meer warmte kan opnemen, maar dat weet ik niet zeker. Zwaar water is niet overal te koop en zal wel ongelooflijk duur zijn.
Ze moeten nl normaal water gaan splitsen.

Maare het komt er opneer dat water wel het beste (normale) koelmiddel is.
(ps 500ste post!!) :+
Zwaar water moeilijk te krijgen? Ut komt gewoon uit de kraan hoor!!!

Zwaar water(Deuterium) kun je zelf maken door neutronen op water atomen te laten botsen.(als ze iets hebben in kerncentrales, dan zijn het neutronen :+ )

Maar er zit genoeg zwaar water gewoon water(o.o1% ofzow) het geen neerkomt op biljarden liters in de oceanen, gewoon een kwestie van scheiden.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 14:21
Wie weet wat voor spul er in die koelelementjes zit voor in je koelbox? Mits dit geen gewoon wate ris, is dit misschien een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
frickY schreef op 25 June 2003 @ 11:17:
Wie weet wat voor spul er in die koelelementjes zit voor in je koelbox? Mits dit geen gewoon wate ris, is dit misschien een goed alternatief?
In koelelementen zit denk ik een stof die veel energie nodig heeft om vloeibaar te worden.
Misschien wel EngineIce. Maar er blijft altijd een verschil tussen warmtecapaciteit (soortelijke warmte), warmtegeleiding en smeltwarmte.
Universal Creations schreef op 24 June 2003 @ 19:46:
[...]

Ik denk dat je mij bedoelt, maar ik snap niet helemaal wat ik dan precies zou moeten testen.
Onder andere ja ;)
Je zou wat EngineIce kunnen gaan electrolyseren om te kijken of er metalen in zitten. Erg precies heb ik het natuurlijk nog niet uitgedacht.

Warmte is toch de bewegingsenergie van moleculen? Dan zouden opgeloste metalen (koperionen) geen invloed hebben. EngineIce zou dan dus een emulsie van koperpoeder kunnen zijn en dan zou je met een simpele destillatie-opstelling koperpoeder moeten vinden na het verdampen.
Je kan natuurlijk ook iets erbij gooien dat met koper reageerd. zwavelionen bijvoorbeeld.

ik had dan ook een 8,1 voor mijn scheikunde examen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door bredend op 25-06-2003 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 14:21
Ik wou net zeggen, volgens mij kan je het heel goed zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
bredend schreef op 25 June 2003 @ 13:14:
Onder andere ja ;)
Je zou wat EngineIce kunnen gaan electrolyseren om te kijken of er metalen in zitten. Erg precies heb ik het natuurlijk nog niet uitgedacht.

Warmte is toch de bewegingsenergie van moleculen? Dan zouden opgeloste metalen (koperionen) geen invloed hebben. EngineIce zou dan dus een emulsie van koperpoeder kunnen zijn en dan zou je met een simpele destillatie-opstelling koperpoeder moeten vinden na het verdampen.
Je kan natuurlijk ook iets erbij gooien dat met koper reageerd. zwavelionen bijvoorbeeld.

ik had dan ook een 8,1 voor mijn scheikunde examen ;)
En waarom zou Engine Ice metalen zoals bv koper moeten bevatten, lijkt me niet echt positiever voor de soortelijke warmte. De reden waarom water zo'n hoge soortelijke warmte heeft komt door die waterstofbruggen en metaalionen verbeteren dat echt niet hooguit verslechteren door een lagere concentratie waterstofbruggen

Overigens heeft zwaarwater een marginaal grotere soortelijke warmte.
De grootste soortelijke warmte is die van Waterstof alleen het probleem daar bij is natuurlijk de dichtheid die er voor zorgt dat de massa in je systeem erg klein is en te makkelijk opgewarmt wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 25-06-2003 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 10:01
[quote]Anoniem: 44568 schreef op 27 March 2003 @ 15:14:
Soortelijke warmte water 4.18 per kg (1 kilo water heeft 4180 Joule nodig om 1 graad celcius hoger te worden.)

Bijna goed.
De soortelijke warmte van water is 4.18 ofwel 4.18 joule nodig om 1 gram water 1 graad celcius te verwarmen.
de ouderwetse calorie is gestoeld op water:
om 1 gram water 1 graad te verwarmen heb je 1 calorie nodig.
Ergo conclusio: 4.18 joule = 1 calorie.

Ik las ergens ook nog iets over methanol dat giftig is omdat het snel verdampt. Is flauwe kul. Methanol is giftig omdat het je oogzenuw (nervus opticus) aantast en blindheid veroorzaakt. Daar heeft verdamping niets mee te doen.

</offtopic>
Ga je nog iets verder dan is *alles* giftig: het is de dosis die de giftigheid bepaalt. Zo is digoxine (komt voor in de paarse vingerhoedskruid, digitalis purpurea) in miligrammen erg schadelijk, tot dodelijk. En natuurlijk botuline toxine. Nog giftiger! (haha voor alle biologen: dit zijn dus stofjes uit de gezonde natuur. Alles uit de natuur is veeeel gezonder dan die zooi uit fabrieken. NIET DUS).
Zo is water dus ook giftig. Als je er maar veel van inneemt.
</einde offtopic>

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86184

Rey Nemaattori schreef op 25 June 2003 @ 09:50:
[...]

Zwaar water moeilijk te krijgen? Ut komt gewoon uit de kraan hoor!!!

Zwaar water(Deuterium) kun je zelf maken door neutronen op water atomen te laten botsen.(als ze iets hebben in kerncentrales, dan zijn het neutronen :+ )

Maar er zit genoeg zwaar water gewoon water(o.o1% ofzow) het geen neerkomt op biljarden liters in de oceanen, gewoon een kwestie van scheiden.
Als je geld hebt ga ik wel zwaarwater voor je halen .. ik ken nog wel een adresje waar je dit kunt kopen .. :P

misschien heeft iemand ooit de film gezien "the hero's of the telemarken" film speelt zich af in noorwegen bij een waterkracht centrale .. in WO2 waren de Duitsers (nazi's) }) hier bezig zwaarwater te produceren voor het vervaardigen van een atoombom ..(waterstofbom) _/-\o_ ... maar goed en wel ..
die waterkracht centrale staat er nog en is een museum geworden . waar je als souvenir een FLESJE ZWAARWATER kunt kopen :) dacht dat het toen iets van 20 kronen koste.. voor 25 ml.. :Z :Z :Z zal wel een saai verhaal zijn wat ik hier vertel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jan Smit schreef op 25 June 2003 @ 22:57:
Bijna goed.
De soortelijke warmte van water is 4.18 ofwel 4.18 joule nodig om 1 gram water 1 graad celcius te verwarmen.
de ouderwetse calorie is gestoeld op water:
om 1 gram water 1 graad te verwarmen heb je 1 calorie nodig.
Ergo conclusio: 4.18 joule = 1 calorie.

Ik las ergens ook nog iets over methanol dat giftig is omdat het snel verdampt. Is flauwe kul. Methanol is giftig omdat het je oogzenuw (nervus opticus) aantast en blindheid veroorzaakt. Daar heeft verdamping niets mee te doen.

</offtopic>
Ga je nog iets verder dan is *alles* giftig: het is de dosis die de giftigheid bepaalt. Zo is digoxine (komt voor in de paarse vingerhoedskruid, digitalis purpurea) in miligrammen erg schadelijk, tot dodelijk. En natuurlijk botuline toxine. Nog giftiger! (haha voor alle biologen: dit zijn dus stofjes uit de gezonde natuur. Alles uit de natuur is veeeel gezonder dan die zooi uit fabrieken. NIET DUS).
Zo is water dus ook giftig. Als je er maar veel van inneemt.
</einde offtopic>
toon volledige bericht
Ooit weleens gehoord van het SI-stelsel (vast wel), daarin wordt het voorgeschreven om standaard eenheden te gebruiken en aangezien de kg de eenheid voor massa is en niet de gram is het gewoon in J/kg•K en niet anders. Overigens is een calorie een oude eenheid die niet meer gehanteerd wordt, want daarvoor hebben ze de joule die netzoals de Watt veel hanteerbaarder is in formules als de calorie en de pk.

Methanol is idd giftig omdat het je oogzenuw aantast, maar het is ZO giftig omdat het snel verdampt en daarom sneller schade kan aanrichten. Voorbeeld: kwik, gewoon vloeibaar is kwik niet gevaarlijker dan een ander metaal, maar kwikdampen zijn enorm giftig.

Dat over die dosis klopt, heb ik zelf ook al vaak tegen mensen gezegd en idd water is ook giftig. Bij een dosis van 7 liter is het dodelijk (moet je het niet uitzeiken).

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 25-06-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik mis nog 1 vloeistof: bloedplasma. Ik meen dat dit een redelijk hogere soortelijke warmte heeft dan water.

Overigens zag ik dat vloeibaar H2 ook goed was, alleen de praktische bezwaren zijn dan wel heel erg moeilijk te overwinnen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Hey,

waar kan je eigelijk demiwater + waterwetter kopen ? en is er nog een ander middle die corrosie tegen houd? of doet waterwetter dat al?. Niet? dan waar zijn deze spullen verkrijgbaar die ik nodig heb om de beste oc resultaten met water te verkrijgen.
Links zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

angelus20 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 09:20:
Hey,

waar kan je eigelijk demiwater + waterwetter kopen ? en is er nog een ander middle die corrosie tegen houd? of doet waterwetter dat al?. Niet? dan waar zijn deze spullen verkrijgbaar die ik nodig heb om de beste oc resultaten met water te verkrijgen.
Links zou handig zijn.
Strakke kick! Bijna 2 jaar oud topic.

Maar als je niet de logische weg wil volgen en naar OC shops wil gaan, dan heeft de automaterialenzaak wel demi water en koelvloeistof (=waterwetter als je het topic leest).

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 18-02-2005 09:34 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Demi water = gedeminiraliseerd water. Elke buurtsuper of drogist heeft flessen van dat spul staan: "Ged. water". Engine Ice is bij de betere motorspeciaalzaak te krijgen. Waterwetter = SuperCoolant is ook bij de betere motorspeciaalzaak te krijgen. Volgens mij had meneer Google je dit ook wel kunnen vertellen. Omdat je zo graag een link wil: Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
iets schreef op donderdag 27 maart 2003 @ 14:56:
De enige die ik vond was kwik, maar daar is een beetje moeilijk mee te werken :P.
Kan opzich best makkelijk, maar kwik heeft ook een hogere oppervlaktespanning waardoor je luchbellen krijgt in hoeken en bochten....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1