PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Het zou max 70km minder moeten zijn?
Mijn M3SR+ uit december 2019 heeft nu 195k op de teller staan en volgens TeslaMate ook ca 86%.nMad schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Afgelopen nacht een accutest gedaan van mijn Tesla Model 3 LR van december 2019 met 127k km-stand. Vind het wel een teleurstellend resultaat, had verwacht op basis van onderzoeken die ik heb gelezen dat hij nog wel stukje boven de 90% zou zitten.
-In het begin altijd tot 90% SoC geladen zoals aangeraden door Tesla, sinds ze max 80% adviseren doe ik dit.
-Laad vooral thuis aan de AC-lader met 11 kW, maar ook heel wat vakanties in Europa gedaan met veel snelladen
-Gemiddeld verbruik is 190 Wh/km, dus wat vaker ontladen/opgeladen dan een gemiddelde rijder.
Mensen hier met vergelijkbaar model / ouderdom / km-stand die zijn/haar resultaten wil delen?
Hoe merk jij in de praktijk dat de HV batterij van jouw LR een lagere capaciteit heeft?
/f/image/y0UqRq0VUiugo5XS1l0vCiir.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 26-05-2025 10:35 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Volgens mij geven de lijnen aan waar je wielen terecht komen.this schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Nooit anders geweest toch? Ik rij nu al bijna 3 jaar Tesla, 2 verschillende auto's, en die lijnen waren altijd al smaller dan de auto zelf.
Vandaag na de APK (we kunnen weer twee jaar) achteruit rijdend ook precies met die lijnen midden over de remtestplateaus heen gestuurd.
Hoe vaak ben je dicht in de buurt van 0% gekomen?nMad schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Afgelopen nacht een accutest gedaan van mijn Tesla Model 3 LR van december 2019 met 127k km-stand. Vind het wel een teleurstellend resultaat, had verwacht op basis van onderzoeken die ik heb gelezen dat hij nog wel stukje boven de 90% zou zitten.
-In het begin altijd tot 90% SoC geladen zoals aangeraden door Tesla, sinds ze max 80% adviseren doe ik dit.
-Laad vooral thuis aan de AC-lader met 11 kW, maar ook heel wat vakanties in Europa gedaan met veel snelladen
-Gemiddeld verbruik is 190 Wh/km, dus wat vaker ontladen/opgeladen dan een gemiddelde rijder.
Mensen hier met vergelijkbaar model / ouderdom / km-stand die zijn/haar resultaten wil delen?
Wat een bizarre keuze ditxFeverr schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:21:
[...]
Geen idee welke grapjas het heeft verzonnen, maar ze hebben dus de optie voor dubbelklik op rechter scrollwiel voor AutoPilot (en daarmee dus enkele klik voor TAC) uit de Juniper gehaald. Het is dus altijd enkel klik en dan moet je kiezen of je dan TAC of AP wilt hebben.
En Commander gaat daar niks aan doen. Sterker nog, dat ding werkt door het signaal van 2x klikken op het scrollwiel na te bootsen. Maar dat doet dus niks meer.

Zelfs het handmatig kiezen tussen beide opties zou niet nodig moeten zijn. Autopilot zou simpelweg TACC moeten activeren en indien mogelijk Autosteer erbij.
86% is een hele gezonde waarde, voor deze leeftijd en km -stand. Kijk maar eens bij de modellen die te koop staan met battery rapport. +90% is echt uitzonderlijk. Mijn SR+ zat na 5 jaar en 140k km op 87,5% SOHnMad schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Ik snap sowieso niet waarom ze de ergonomie van de juniper rondom de stuurbediening volledig op zijn kop hebben gehaald. Ik reed laatst in een Juniper en was direct de weg kwijt, met de knoppen layout die volledig anders is en het feit dat dubbel drukken voor AP niet mogelijk is.Drogo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:55:
[...]
Wat een bizarre keuze dit![]()
Zelfs het handmatig kiezen tussen beide opties zou niet nodig moeten zijn. Autopilot zou simpelweg TACC moeten activeren en indien mogelijk Autosteer erbij.

Je zou mijn maar een M3H en een MYJ hebben, daar wordt je toch helemaal horendol van.
Waarom hebben ze bij de MYJ niet gewoon het stuur van de M3H erin gezet met als add-on de stalks. Ben je ook vrij om de stalks wel of niet te gebruiken.
Ik vind de richtingaanwijzers op het stuur namelijk veel prettiger dan die ouderwetse (omslachtige) stalks. Wanneer ik in de i3 van de vrouw stap, altijd weer een kleine ergenis (vooral bij rotondes)
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2025 11:24 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hmm, misschien een keer een maandje uitzetten om te kijken of het bevalt.jongetje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:16:
[...]
Ja je kunt per maand premium aan of uitzetten. Klimaatcontrole, ont/vergrendelen, op afstand zien waar de auto staat/rijdt etc. kun je allemaal zien zonder premium.
Wat betreft die 20GB, als je een 500kbps stream (wat erg ruim gerekend is) zou hebben en die staat 24uur aan dan zit je op 5,4Gbyte per dag. Dan hoef je toch nooit aan te vullen?
Ik gind er vanuit dat Netflix tegenwoordig wat meer 4K content had en wat meer bandbreedte vroeg.
Mijn pa heeft thuis helemaal geen internetverbinding meer. Alleen hetzelfde mobiele 5G abo wat ik ook heb. Die download veel films. Is bijna dagelijks door die 20Gb heen en moet dan meerdere keren ophogen.
Voordeel van een hotspot is natuurlijk wel dat een telefoon veel sneller switchet tussen landgrenzen.
Ik vind de Tesla daar heel lang over doen soms. Zeker icm navigeren is dat niet fijn.
Ik vind het wel grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik heb juist de highland laten staan en in plaats daarvan een late pre facelift gekocht, juist vanwege die stalks.revolution-nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:18:
[...]
Ik vind de richtingaanwijzers op het stuur namelijk veel prettiger dan die ouderwetse (omslachtige) stalks. Wanneer ik in de i3 van de vrouw stap, altijd weer een kleine ergenis (vooral bij rotondes)
Maar goed, ieder zijn voorkeur natuurlijk.
De eerste week was even wennen, nu wil ik niet meer andersfisherman schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Ik vind het wel grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik heb juist de highland laten staan en in plaats daarvan een late pre facelift gekocht, juist vanwege die stalks.
Maar goed, ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ten eerste zijn posts hier niet anoniem, toch ?this schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Zou een rechter dan waarde hechten aan anonieme posts?
Is Tesla trouwens niet ingedekt doordat ze al een ruim half jaar zeggen dat ze geen kabel meer bijleveren?
Getuige de vele posts in dit topic met de vraag of er uberhaupt nog een kabel bijgeleverd wordt?
Al ging dat wel over de gewone stopcontact lader. Geen idee of die volex kabel een gewone laadkabel is, of een stopcontact kabel?
Ten tweede gaat het uiteraard om de normale CCS laadkabel.
Wordt lastig om de auto op te laden zonder CCS (Chademo) laadkabel hoor.
Als het om de granny (stopcontact) kabel ging, had ik niets gepost. Want ik weet uiteraard dat deze er niet meer bij geleverd wordt.
Mijn post was ook niet bedoeld om een discussie op gang te brengen, maar om mensen in dezelfde (toekomstige) situatie te waarschuwen.
De gang naar de rechter is niet nodig, lijkt me.
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur
Je haalt hier wel het een en ander door elkaar. CCS is niet een kabel die bij de auto geleverd wordt, want CCS is voor snelladen. De laabkabel waar het over gaat is een type2 laadkabel. Daarnaast is CCS wel echt iets heel anders dan Chademo.speedme schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Ten eerste zijn posts hier niet anoniem, toch ?
Als het om de granny (stopcontact) kabel ging, had ik niets gepost. Want ik weet uiteraard dat deze er niet meer bij geleverd wordt.
Mijn post was ook niet bedoeld om een discussie op gang te brengen, maar om mensen in dezelfde (toekomstige) situatie te waarschuwen.
:strip_exif()/f/image/B7GBWCLZU6chvLwz9AIkrGqb.png?f=user_large)
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik weet van mezelf dat ik me daaraan zou blijven storen. Een optie was natuurlijk aftermarket stalks te monteren, maar ivm updates zag ik dat niet zitten.revolution-nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:47:
[...]
De eerste week was even wennen, nu wil ik niet meer anders
Gelukkig zijn ze er wel deels van teruggekomen bij Tesla met de nieuwe Y, maar dan mis je alsnog de stalk voor cruise control.
Maar goed, dat vind ik dan minder storens als je die aan kunt zetten op het stuur. Dat ging bij mijn vorige auto ook vanaf het stuur.
Welke functie!? Die functie die ELKE Tesla tot nu toe gewoon standaard heeft bedoel je?Damian schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Mjah leuk, denk je nou echt dat ze daar iets mee doenWil je die functie moet je gewoon knaken neerleggen voor EAP / FSD.

Het betreft de ruitenwissers, nog steeds werkt de automatische stand niet naar behoren, maar... staat de ruitenwisser op automaat en je geeft een tikje op de knop, dan gaat hij een niveau hoger naar stand 1, dat was eerst met het scrolwiel, of op het scherm. Een tweede tik gaat naar stand 2, et cetera.
Totdat de hoogste stand is bereikt, daarna zet een tikje de stand naar beneden een 2e tik nog lager et cetera.
Ik ontdekte dat gisteren in de regen nadat het maanden droog weer is geweest. Zelf had ik deze functie al onder een S3XY button gezet, maar dat kan er dan weer af.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Jij bent misschien niet anoniem, ik wel hoor.speedme schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Ik kan niet weten dat jij wist dat de granny lader er niet meer bijgeleverd wordt.
En je sprak over dossiervorming, dat is toch al direct een gewichtig woord dat mij aan juridische stappen doet denken.
Bij mij staat hij op AUTO, of op standje 1 ... als er dan nét iets meer spray is van een voorganger. Klik ik extra op de stalk om een keer te wypen. Maar idd dan springt hij dus op een andere stand. Dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Maargoed, het went. 1x drukken, en scrollwiel .. maar scrollwiel actie zorgt dat je naar het scherm moet kijken; dat vind ik niet logisch.bert pit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:41:
Soms ontdek je nieuwe dingen waarvan je je afvraagt zat dat er al in, of is dit met een update meegekomen?
Het betreft de ruitenwissers, nog steeds werkt de automatische stand niet naar behoren, maar... staat de ruitenwisser op automaat en je geeft een tikje op de knop, dan gaat hij een niveau hoger naar stand 1, dat was eerst met het scrolwiel, of op het scherm. Een tweede tik gaat naar stand 2, et cetera.
Totdat de hoogste stand is bereikt, daarna zet een tikje de stand naar beneden een 2e tik nog lager et cetera.
Ik ontdekte dat gisteren in de regen nadat het maanden droog weer is geweest. Zelf had ik deze functie al onder een S3XY button gezet, maar dat kan er dan weer af.
Dat zou dan veranderd zijn sinds 2025.14, want voor 2025.8 staat dat dit niet werkt als de Automatische stand is ingesteld:bert pit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:41:
Soms ontdek je nieuwe dingen waarvan je je afvraagt zat dat er al in, of is dit met een update meegekomen?
:strip_exif()/f/image/yBoaJtiYIRVGWOHGlAg6aLjo.png?f=user_large)
Zou ook onhandig zijn, want dan zou de Automatische stand worden uitgeschakeld als je een keer extra wil wissen
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 26-05-2025 13:58 ]
Dat verklaart een boel want sinds de update naar 2025.14.XX heeft het niet meer geregend. En was voor mij eergisteren de eerste keer met wat flinke plensbuien en een uren lange rit.pdidi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:57:
[...]
Dat zou dan veranderd zijn sinds 2025.14, want voor 2025.8 staat dat dit niet werkt als de Automatische stand is ingesteld:
[Afbeelding]
Zou ook onhandig zijn, want dan zou de Automatische stand worden uitgeschakeld als je een keer extra wil wissen
Als voor jou de auto stand goed is, is dit geen verbetering, dat begrijp ik. Maar bij mij is de ruit te vies of te schoon om de Auto stand goed te laten wissen dus dan is dit wel een verbetering.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
mwah, voor mij bleef het enige moment het verlaten van de rotonde, want dan staat je stuurknop ergens onderweg. Opgelost door een sexy button (in mijn geval de knob) in te stellen voor rechtsaf. Sindsdien nergens last meer van, en is het inderdaad soms wennen in een andere auto.fisherman schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:56:
[...]
Ik weet van mezelf dat ik me daaraan zou blijven storen. Een optie was natuurlijk aftermarket stalks te monteren, maar ivm updates zag ik dat niet zitten.
Gelukkig zijn ze er wel deels van teruggekomen bij Tesla met de nieuwe Y, maar dan mis je alsnog de stalk voor cruise control.
Maar goed, dat vind ik dan minder storens als je die aan kunt zetten op het stuur. Dat ging bij mijn vorige auto ook vanaf het stuur.
Hier het filmpje hoe Enhance aangeeft dat je continious autopilot moet gebruiken op de Juniper.xFeverr schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:21:
[...]
Geen idee welke grapjas het heeft verzonnen, maar ze hebben dus de optie voor dubbelklik op rechter scrollwiel voor AutoPilot (en daarmee dus enkele klik voor TAC) uit de Juniper gehaald. Het is dus altijd enkel klik en dan moet je kiezen of je dan TAC of AP wilt hebben.
En Commander gaat daar niks aan doen. Sterker nog, dat ding werkt door het signaal van 2x klikken op het scrollwiel na te bootsen. Maar dat doet dus niks meer.
https://www.youtube.com/watch?v=UzgV7BPgyLo
Hoop dat die change die Tesla nu op de Juniper heeft geinstalleerd niet ook naar de Highland komt.
Zooo daar had ik nog helemaal niet over nagedacht, hij valt niet terug op TACC dus met elke inhaalactie gaat je CC er vanaf.... Dat is echt super irritant. Dan gaan we einde dit jaar toch echt eens een andere auto sterk overwegen.Fire69 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:03:
[...]
Wie wil mag altijd proberen hier wat meer aandacht voor te krijgen door te reposten
https://x.com/Fire696969/status/1907530543295791173
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat was al zo enkele updates geledenbert pit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:41:
Maar herkenbaar en ontdek ook nog steeds nieuwe dingen die er al waren
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Je haalt wat dingen door elkaar. ChaDeMo is een standaard die al heel lang op zijn retour is en niet gebruikt wordt. Je hebt het over mennekes kabels. CCS(2) is namelijk de snellaad standaard in EU en die kabel krijg je echt niet mee in je auto.speedme schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Plus dat je geen TACC hebt op wegen waar autosteer niet werkt.Oekol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:06:
[...]
Zooo daar had ik nog helemaal niet over nagedacht, hij valt niet terug op TACC dus met elke inhaalactie gaat je CC er vanaf.... Dat is echt super irritant. Dan gaan we einde dit jaar toch echt eens een andere auto sterk overwegen.
Dat is iets waar je 'omheen kan rijden'. Ik hoorde van een maat die een juniper heeft dat hij dan twee profielen heeft met dezelfde stoel stand voor AP en TACC. Maar met inhalen geen TACC hebben is echt verschrikkelijk middeleeuws. Kan echt niet zonderDrogo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:24:
[...]
Plus dat je geen TACC hebt op wegen waar autosteer niet werkt.
Ja, echt ongelooflijk irritant.Oekol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:06:
[...]
Zooo daar had ik nog helemaal niet over nagedacht, hij valt niet terug op TACC dus met elke inhaalactie gaat je CC er vanaf.... Dat is echt super irritant. Dan gaan we einde dit jaar toch echt eens een andere auto sterk overwegen.
In praktijk wil dat zeggen dat je bijna altijd iets versnelt, anders weet je niet of je het pedaal hard genoeg induwt. Doe je dat niet riskeer je om plots te vertragen als je AP/TACC uitschakelt.
Het is gewoon gevaarlijk, als je één keer niet je gedachten erbij houdt en je draait aan je stuur ga je gewoon plots van 120 naar 0, leuk voor de achterliggers
Wat dat bedacht heeft....Oekol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:40:
[...]
Dat is iets waar je 'omheen kan rijden'. Ik hoorde van een maat die een juniper heeft dat hij dan twee profielen heeft met dezelfde stoel stand voor AP en TACC. Maar met inhalen geen TACC hebben is echt verschrikkelijk middeleeuws. Kan echt niet zonder
Met 2 profielen is inderdaad een workaround, kun je ook van profiel wisselen met de S3XY button?
Lijkt me ook redelijk normaal, heb een LR AWD uit april 2019 met bijna 130000 km en die heeft denk ik 87 % (volgens eigen berekening en s3xy commander). Geen accutest uitgevoerd .nMad schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Ik heb het net een keer geprobeerd (MY24 2025.14.6) maar als de ruitenwisser stand op Auto staat en ik het knopje op de linker hendel half indruk dan blijft die op Auto, hoe vaak ik ook druk. Misschien alleen als het regent (was nu droog)?bert pit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:38:
[...]
Dat verklaart een boel want sinds de update naar 2025.14.XX heeft het niet meer geregend. En was voor mij eergisteren de eerste keer met wat flinke plensbuien en een uren lange rit.
Als voor jou de auto stand goed is, is dit geen verbetering, dat begrijp ik. Maar bij mij is de ruit te vies of te schoon om de Auto stand goed te laten wissen dus dan is dit wel een verbetering.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 26-05-2025 19:06 ]
dit is omdat dit niet werkt in auto stand. hij veegt bewust maar 1 keer dan,(staat ook iets hoger ). wanneer je in stand 1 staat (of andere niet auto stand) kan je gewoon per stand wisselen als je op ruiteniwisserknop duwt. deze morgen getest en werkt primapdidi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:04:
[...]
Ik heb het net een keer geprobeerd (MY24 2025.14.6) maar als de ruitenwisser stand op Auto staat en ik het knopje op de linker hendel half indruk dan blijft die op Auto, hoe vaak ik ook druk. Misschien alleen als het regent (was nu droog)?
Volgens mij kan je niet 2 verschillende audiosporen laten lopen over de speakers. Wat wel kan is dat je Bluetooth koptelefoons verbind (met het scherm achter) zodat zij filmpjes kunnen kijken en jij ongestoord radio kan luisteren.micmulder schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:52:
Vraag over audio voor / achter.. Zodra je iets afspeelt op het scherm achter kun je kiezen voor de audio bron om die van voor of achter te laten afspelen. Maar is er ook een optie dat wij bijvoorbeeld voor nog de radio kunnen luisteren en de kids achter hun muziek van het filmpje horen? Dus dat er een optie voor en/en is en niet alleen 1 audio bron?
Gisteren voor het eerst opgeladen op kantoor, en met 11 kW was de accu in ongeveer 3,5 uur weer tot 80% geladen. Is het mogelijk om de laadsnelheid via de app of laadpaal iets terug te schroeven zodat het opladen bijvoorbeeld 8 uur duurt?
Als ik het goed begrijp, is langzaam laden beter voor de levensduur van de accu. Bovendien staat mijn auto toch ongeveer 8 uur stil als ik op kantoor ben.
Als het onder de 11KW nauwelijks verschil maakt dan inderdaad niet nee. Dat wist ik niet. Thnx.jongetje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:10:
@Vermaeson Je kunt in de app het amperage terugschroeven, maar 11kWh is al langzaam laden en nog langzamer is alleen maar meer verlies. Maakt toch niet uit als de auto al wat eerder vol is?
Vandaar dat ik reageerde ik op @bert pit die meldde dat het bij hem nu wel werkt in automaat:Solidsystem87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:44:
[...]
dit is omdat dit niet werkt in auto stand. hij veegt bewust maar 1 keer dan,(staat ook iets hoger ). wanneer je in stand 1 staat (of andere niet auto stand) kan je gewoon per stand wisselen als je op ruiteniwisserknop duwt. deze morgen getest en werkt prima
staat de ruitenwisser op automaat en je geeft een tikje op de knop, dan gaat hij een niveau hoger naar stand 1
Aah dat is wel een gemiste kans.. Van de koptelefoon wist ik inderdaad al.Shenk86 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Volgens mij kan je niet 2 verschillende audiosporen laten lopen over de speakers. Wat wel kan is dat je Bluetooth koptelefoons verbind (met het scherm achter) zodat zij filmpjes kunnen kijken en jij ongestoord radio kan luisteren.
Bedankt voor je reactie
Als je de audio output op achter zet, hoor je het echt haast al niet voor. Dus ik denk dat het prima zou kunnen. Maar goed is dus niet mogelijkbasto11 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:55:
Ik zou daar ook helemaal gek van worden, twee geluidsbronnen naast elkaar in één auto
Ik heb het deze morgen nog in de regen getest, 2025.14.3 . De automatische ruitenwisser blijft automatisch, ongeacht of je nu op die ruitenwisserknop drukt of niet.pdidi schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Vandaar dat ik reageerde ik op @bert pit die meldde dat het bij hem nu wel werkt in automaat:
[...]
Tip: stel je vertrektijd in. Dan zorgt de auto dat hij dan vol is en heb je ook je accu warm, waardoor het verbruik gunstiger is tijdens de rit naar huisVermaeson schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:06:
Recent een Model 3 genomen en ik ben nog een totale noob op EV-gebied.
Gisteren voor het eerst opgeladen op kantoor, en met 11 kW was de accu in ongeveer 3,5 uur weer tot 80% geladen. Is het mogelijk om de laadsnelheid via de app of laadpaal iets terug te schroeven zodat het opladen bijvoorbeeld 8 uur duurt?
Als ik het goed begrijp, is langzaam laden beter voor de levensduur van de accu. Bovendien staat mijn auto toch ongeveer 8 uur stil als ik op kantoor ben.
Zelf laadde ik de auto regelmatig op 1 fase 10 ampere. Dat lijdt wel tot hogere laadverliezen(10% of hoger), ook moet de omvormer langer aan staan etc. Het kost meer stroom.Vermaeson schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:14:
[...]
Als het onder de 11KW nauwelijks verschil maakt dan inderdaad niet nee. Dat wist ik niet. Thnx.
Helaas heb ik hetzelfde. Aan de beide handgrepen aan de rechterkant. Ik vermoed dat het komt doordat de zon tijdlang op de chromen handgrepen schijnt. Aan de linkerkant geen problemen. Ik heb het rechtsachter op zo'n manier dat het chroom ook wat vervormd is en de handgreep niet lekker meer dicht zit. Ik zal eens een offerte opvragen bij Tesla om de handgreep te vervangen. Ik pas deze post wel aan (als ik het niet vergeet) als ik de prijs weet.SalexSun schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:21:
Hoi ik meld me hier ook even met recente aankoop
https://gathering.tweaker...message/82332378#82332378
Nu viel me vandaag op dat de chroom lak op de handgrepen aan de onderkant op het punt staat af te bladderen. Zijn er tips om dit een halt toe te roepen? Ik heb in dit en deel2 topic gezocht op ‘handgreep’, maar daarmee vind ik niks.
Ik dacht zelf met transparante lak/kit of nagellak te fixeren
Edit: foto toegevoegd
[Afbeelding]
Update: 221 euro excl. BTW voor 1 handgreep.
Wij hebben voor de kids twee bluetooth koptelefoons, zodat wij lekker muziek kunnen luisteren.Shenk86 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Volgens mij kan je niet 2 verschillende audiosporen laten lopen over de speakers. Wat wel kan is dat je Bluetooth koptelefoons verbind (met het scherm achter) zodat zij filmpjes kunnen kijken en jij ongestoord radio kan luisteren.
ik heb dit in de planning ingesteld op 08:15 maar dan nog kreeg ik al een melding om 06:13 dat die klaar was.Aeonis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:48:
[...]
Tip: stel je vertrektijd in. Dan zorgt de auto dat hij dan vol is en heb je ook je accu warm, waardoor het verbruik gunstiger is tijdens de rit naar huis
Ja en de verschillen zijn stiekem vrij "extreem".RemySoeters schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:13:
[...]
Zelf laadde ik de auto regelmatig op 1 fase 10 ampere. Dat lijdt wel tot hogere laadverliezen(10% of hoger), ook moet de omvormer langer aan staan etc. Het kost meer stroom.
Even uitgaande van een 50kWh dat je erin wil pompen.
Als ik aan de laadpaal 11kW (3 fasen, 16A, 11024W volgens Homewizard in de meterkast) in mijn auto stop, bereikt 10,5-10,8kW de accu. Volgens ScanMyTesla terwijl ik niet in de auto zit. Je hebt het dus over 200-500W laadverlies, laten we dat middelen op 300W.
50kWh / 10,7 = 4,6 uur. Betekent 1,4kWh laadverlies, incl systemen die aan moeten blijven etc.
5A is het langzaamste dat ik kan laden op 3 fasen, dat is 3kW, of 3470W in de meterkast volgens mijn homewizard meter.
Conservatief ga ik dan even uit van diezelfde 300W laadverlies, ookal zal de boordlader waarschijnlijk minder efficient werken.
Dan heb je het over 50kWh / 3,170 = 15 uur en pakweg 45 minuten. = 4,7kWh laadverlies.
Edit, even de keep accessory power on aangezet en m'n scanmytesla toestel meegepakt uit de auto.
Bij 5A op 3 fasen, 3422W in de meterkast, komt er 2990W de accu in. Dat maakt op 50kWh de laadverliezen 7,224kWh (432W laadverlies)
Bij 10A op 3 fasen, 6850W in de meterkast, komt er 6430W de accu in, 420W laadverlies, maakt de totale laadverliezen op een 50kWh sessie 3,06kWh
Bij 16A op 3 fasen, 10918W in de meterkast, komt er 10400W de accu in, 518W laadverlies, maakt de totale laadverliezen op een 50kWh sessie 2,49kWh
Het verschil tussen 10A en 16A is kleiner dan ik verwachtte.
[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 27-05-2025 10:38 ]
iemand ervaringen mee of bestaan dergelijke apparaten niet en is dit een grote scam?
...
Ik heb recent een M3 gekocht. Ik heb toen veel onderzoek gedaan naar de SoH van occasions. Wat mij op viel is dat eigenlijk elke occasion viel tussen de 86% en 90%. Met enkele uitschieters naar de 92 of 94%, maar dan bijna altijd eind 2020 of begin 2021 en een km-stand van rond de 50k. Echt de meeste tussen de 86% en 88%. Zoek maar eens op SoH in de advertentie titels op marktplaats bij de model 3.nMad schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Zeker boven de 100k kilomters is bijna alles onder de 90% en zeker de modellen uit 2019. Oftewel: ik denk dat de SoH oke/normaal is.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik heb het zelf niet, maar wat ik begrijp is dat de auto via wifi met dat apparaat moet verbinden. Vervolgens kun je in de tesla browser ‘carplay’ tevoorschijn toverenkoentjuh1987 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:29:
op internet kom ik diverse accessoires tegen voor apple carplay, waaronder: https://www.tesery.com/en...ess-apple-carplay-adapter
iemand ervaringen mee of bestaan dergelijke apparaten niet en is dit een grote scam?
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Dit probleem verscheen op dag 1 dat de optie 1 keer of 2 keer drukken voor AP kwam (bij mijn M3 2019 al). Voor een onbegrijpelijke reden, is het deactiveren van de AP aangesloten bij de manier van activeren. Dus als je AP op 1 klik hebt, kan je gewoon geen TACC hebben! Ik heb getweet aan Elon en Tesla, maar geen gehoor.Fire69 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:42:
[...]
Ja, echt ongelooflijk irritant.Je moet bij elke inhaal-actie dus eerst zelf al op je pedaal zitten dus en inschatten of je ongeveer de goeie snelheid gaat halen wanneer je AP/TACC eraf gaat.
In praktijk wil dat zeggen dat je bijna altijd iets versnelt, anders weet je niet of je het pedaal hard genoeg induwt. Doe je dat niet riskeer je om plots te vertragen als je AP/TACC uitschakelt.
Het is gewoon gevaarlijk, als je één keer niet je gedachten erbij houdt en je draait aan je stuur ga je gewoon plots van 120 naar 0, leuk voor de achterliggers
Bij Juniper is het erger geworden. In de M3 2019 had ik bij een straf (dat de AP niet beschikbaar is de rest van de rit) tenminste wel TACC. Bij de Juniper heb ik dat ook niet! Maar dat is niet zo irritant als bij het onderbreken van de AP om inderdaad in te halen. Ik moet tegenwoordig het acceleratiepedal gebruiken en dat vind ik niks. Blijkbaar moet dat zelfs met Commander!!! Belachelijk. Zou me niet verbazen als het een EU veiligheidsregel is. In 2019-2020 kon de FSD binnen de EU opritten en afritten automatisch nemen (niet eens bevestiging!). Eerst verloren we de opritten. En nu moeten we bij de afritten bevestiging geven (gelukkig alleen maar aanwijzer, geen stuur zoals bij lange change).
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Net even getest bij regen en deze functie lijkt verdwenen.pdidi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:04:
[...]
Ik heb het net een keer geprobeerd (MY24 2025.14.6) maar als de ruitenwisser stand op Auto staat en ik het knopje op de linker hendel half indruk dan blijft die op Auto, hoe vaak ik ook druk. Misschien alleen als het regent (was nu droog)?
Maar deze is (ook?)ook terug te vinden onder de linker scrolknop.
Knop indrukken en vervolgens kun je alle wisserstanden langsscrollen
Dat kan toch al een tijdje?RaRo74 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Net even getest bij regen en deze functie lijkt verdwenen.
Maar deze is (ook?)ook terug te vinden onder de linker scrolknop.
Knop indrukken en vervolgens kun je alle wisserstanden langsscrollen
Er is ' maar' 1 versterker aanwezig (of 2 als je de dual motor opties hebt, maar die is er alleen voor de subs als ik het goed heb). Dus dat zal niet gaan denk ikmicmulder schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:52:
Vraag over audio voor / achter.. Zodra je iets afspeelt op het scherm achter kun je kiezen voor de audio bron om die van voor of achter te laten afspelen. Maar is er ook een optie dat wij bijvoorbeeld voor nog de radio kunnen luisteren en de kids achter hun muziek van het filmpje horen? Dus dat er een optie voor en/en is en niet alleen 1 audio bron?
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Iemand dit eerder gehad? De weergave van mijn ABRP pulseert in de browser van mijn MYLR. Opnieuw starten had geen effect...
Dat dacht ik dus ook maar het ging initieel over het "scrollen" de knop op de stalk.
Dat kon eerder wel, nu niet meer.
oogt als een bugje in t doorgeven van de locatie, waardoor hij telkens denkt dat je afremt / optrekt, zou verwachten dat ze dat bij ABRP wel fiksen binnenkort, hebben het vast zelf ook gesloopt. (denk dat ze iets te happig zijn op de gps locatie die wellicht niet vlot genoeg verandert waardoor hij inzoomt alsof je afremt)coelho schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:56:
[YouTube: pulseren]
Iemand dit eerder gehad? De weergave van mijn ABRP pulseert in de browser van mijn MYLR. Opnieuw starten had geen effect...
Het kan niet, en het lijkt mij ook heel irritant. Als je ongestoord naar muziek wilt luisteren voor en een film achter in de auto afgespeeld wordt. Is natuurlijk persoonlijk. Inderdaad via de koptelefoon de film achter lijkt mij perfect.Shenk86 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Kijk, die berekening is interessant.Mar.tin schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:27:
[...]
Ja en de verschillen zijn stiekem vrij "extreem".
Even uitgaande van een 50kWh dat je erin wil pompen.
Als ik aan de laadpaal 11kW (3 fasen, 16A, 11024W volgens Homewizard in de meterkast) in mijn auto stop, bereikt 10,5-10,8kW de accu. Volgens ScanMyTesla terwijl ik niet in de auto zit. Je hebt het dus over 200-500W laadverlies, laten we dat middelen op 300W.
50kWh / 10,7 = 4,6 uur. Betekent 1,4kWh laadverlies, incl systemen die aan moeten blijven etc.
5A is het langzaamste dat ik kan laden op 3 fasen, dat is 3kW, of 3470W in de meterkast volgens mijn homewizard meter.
Conservatief ga ik dan even uit van diezelfde 300W laadverlies, ookal zal de boordlader waarschijnlijk minder efficient werken.
Dan heb je het over 50kWh / 3,170 = 15 uur en pakweg 45 minuten. = 4,7kWh laadverlies.
Edit, even de keep accessory power on aangezet en m'n scanmytesla toestel meegepakt uit de auto.
Bij 5A op 3 fasen, 3422W in de meterkast, komt er 2990W de accu in. Dat maakt op 50kWh de laadverliezen 7,224kWh (432W laadverlies)
Bij 10A op 3 fasen, 6850W in de meterkast, komt er 6430W de accu in, 420W laadverlies, maakt de totale laadverliezen op een 50kWh sessie 3,06kWh
Bij 16A op 3 fasen, 10918W in de meterkast, komt er 10400W de accu in, 518W laadverlies, maakt de totale laadverliezen op een 50kWh sessie 2,49kWh
Het verschil tussen 10A en 16A is kleiner dan ik verwachtte.
Hier laden we thuis ook altijd op 3x10A.
Simpelweg omdat ik een Tesla Wall Connector (gen 3) gebruik en die geen load balancing heeft.
Wil voldoende van mijn max 3x25A overhouden omdat soms ook 3fase kookplaat, aircos en een wasmachine of droger etc aan zouden kunnen staan.
Fijn dat het qua laadverliezen niet zo veel scheelt toch 3x16A
In principe is er voor elke kanaal van de geluidsinstallatie een versterker nodig. De navigatie geluiden worden ook gericht aan de bestuurder doorgegeven, de andere speakers blijven op normaal volume doorspelen. dus er zijn wel mogelijkheden.Markofnikoff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:35:
[...]
Er is ' maar' 1 versterker aanwezig (of 2 als je de dual motor opties hebt, maar die is er alleen voor de subs als ik het goed heb). Dus dat zal niet gaan denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door gertk op 27-05-2025 19:20 ]
Iemand die dit herkent?
Huh? Browser met ABRP actief tijdens het rijden?coelho schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:56:
[YouTube: pulseren]
Kun je ABRP gewoon in de browser gebruiken. Dat is cool?
Nee in dit specifieke geval heb ik simpelweg de tuinslang gebruikt. Het is ook enkel bij deze raam, geen van alle andere hadden condens.nerovectra schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:43:
[...]
Buiten een check op de afstelling van de ruiten gaat service hier denk ik niets mee doen. Ik heb zelf overigens geen last van vocht achter de ramen, ook niet na met de hand wassen. Gebruik je een hogedrukreiniger?
Inmiddels ticket ingeschoten, wacht op een reactie.
Volgens mij kan dat geen kwaad. Ik heb dat af en toe ook, soms komt er wat water door de eerste 'verdedigingslaag' heen. Dat rubber is vrij zacht en afhankelijk van de temperatuur en hoeveelheid waterdruk kan er een klein beetje langs sijpelen. Het komt echt niet langs die tweede laag want daar zit geen druk meer op en loopt het omlaag. Naar mijn mening niets om je zorgen over te maken, is inherent aan het type raam (dat opent zonder frame).beyazz06 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:36:
Van het weekend de Y maar weer eens staan wassen, was hoognodig. Het viel mij echter op dat er binnen de rechtervoor raam condens op sommige plekken vormende n..
Zou dit betekenen dat de raam niet goed is afgesteld cq een service verzoek dit kan oplossen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
En @abbeyrules. Ja, het is anders geweest. De weergave is aangepast bij sommige versies na een update. Je kunt het verschil goed zien in dit filmpje:this schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Nooit anders geweest toch? Ik rij nu al bijna 3 jaar Tesla, 2 verschillende auto's, en die lijnen waren altijd al smaller dan de auto zelf.
Je went er wel aan. Maar sowieso als je van plan bent om zo dicht tegen de muur te parkeren, kan je beter in je spiegels kijken.
Het probleem zit 'm denk ik vooral in dat de lijnen niet overeenkomstig het fish-eye perspectief zijn getekend. De lijnen lopen dichter naar elkaar toe dan de werkelijkheid. In de oude versie komen de lijnen exact overeen met het te verwachten pad van de wielen. Bij de nieuwe versie is dat overduidelijk niet het geval.
[ Voor 5% gewijzigd door -MD- op 27-05-2025 21:18 ]
Overall zien zij het in ieder geval niet zitten; zij willen dat level 2 zo beperkt blijft als het nu is. System-initiated manouvres (zoals een rijstrookwissel, maar ook het nemen van een rotonde) passen niet binnen level 2 volgens ETSC en horen binnen level 3. Supervised FSD is daardoor iets wat nooit kan bestaan.
Amazing how the industry & ADAS TF Chair responses contrast with that of others such as Finland and ETSC.
— FSD_Europilot (@FSD_Europilot) 26 mei 2025
It it me or Finland who doesn't seem to understand what this is about? They assume you need to monitor the screen all the time or you can't tell what the car's about to do? https://t.co/IlruWIAJY6 pic.twitter.com/Sxwd8yEt79
Waarom zij (en overigens ook Finland) er zo over denken, gechargeerd:
- "gebruikers moeten tijdig op een scherm kunnen zien wat voor actie er uitgevoerd gaat worden, maar sommige dingen kan je niet tijdig aangeven dus dat lukt niet".
- "Een scherm moet wel informeren over wat er gaat gebeuren, maar gebruikers moeten ook op de weg letten"
- "Als je wilt monitoren of gebruikers wel echt opletten, moet je ook kijken of ze regelmatig spiegelen en over de schouder kijken"
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Sinds een paar weken een Tesla in bezit (enkel autosteer), maar ik sluit me er wel bij aan; het is gwn niet goed genoeg waardoor het er onveiliger op wordt (persoonlijk). Uit te splitsen in twee argumenten.
1) het geeft een vals gevoel van veiligheid waardoor je minder oplettend wordt
2) als het veiliger was dan zelf rijden zouden Tesla unsupervised FSD claimen. (Of iig op snelwegen)
Nadat autosteer me afgelopen week bijna in een andere auto parkeerde op de baan naast me heb ik de functie maar uitgezet (ja ik had het stuur vast, maar werd bijna uit mn handen getrokken). Over een paar maanden zal ik het weer eens aanzetten en kijken of ik van mening verander.
TACC is iets beter, maar heeft vergelijkbare trekjes.
Stuurcorrectie bij verlaten rijbaan: vaak grijpt die onterecht in. Soms wil de functie testen en kan ik praktisch de berm inrijden zonder dat het systeem iets doet/meld
Tesla heeft in de EU geen FSD, maar inderdaad een bèta van autosteer. Dit is een software stack waar al jaren niet meer aan wordt ontwikkeld en waarvan iedereen het wel over eens is dat het anno 2025 gewoon niet goed genoeg is, en zelfs minder dan menig concurrent.SalexSun schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:35:
Zonder een discussie te willen losketenen
Sinds een paar weken een Tesla in bezit (enkel autosteer), maar ik sluit me er wel bij aan; het is gwn niet goed genoeg waardoor het er onveiliger op wordt (persoonlijk). Uit te splitsen in twee argumenten.
1) het geeft een vals gevoel van veiligheid waardoor je minder oplettend wordt
2) als het veiliger was dan zelf rijden zouden Tesla unsupervised FSD claimen. (Of iig op snelwegen)
Nadat autosteer me afgelopen week bijna in een andere auto parkeerde op de baan naast me heb ik de functie maar uitgezet (ja ik had het stuur vast, maar werd bijna uit mn handen getrokken). Over een paar maanden zal ik het weer eens aanzetten en kijken of ik van mening verander.
TACC is iets beter, maar heeft vergelijkbare trekjes.
Stuurcorrectie bij verlaten rijbaan: vaak grijpt die onterecht in. Soms wil de functie testen en kan ik praktisch de berm inrijden zonder dat het systeem iets doet/meld
De FSD stack is echt wat anders, zie ook de demo video's waarmee Tesla de werking in Amsterdam en Parijs demonstreert. Zie ook de video's van talloze YouTubers die de werking in de VS demonstreren.
Echter, zolang er strenge regelgeving geldt over de grens tussen level 2 en level 3 rijsystemen, kan er geen supervised FSD naar Nederland komen en kunnen jij of ik onmogelijk ècht goed beoordelen waar Tesla tegenwoordig tot in staat is.
Voorbeeldje, zolang de UNECE voorschrijft dat een rijhulpsysteem moet piepen als je over een gestreepte lijn rijdt, blijven alle 60-wegen met een rood fietspad links en rechts, gecombineerd met een tegenligger waardoor je toch echt deels op dat fietspad moet rijden, simpelweg levensgevaarlijk.
Daar kan Tesla niet gigantisch veel meer aan doen dan wat ze nu doen.
I second this. Gisteren getest door de berichten hier, op versie 2025.14.6.this schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:10:
[...]
Ik heb het deze morgen nog in de regen getest, 2025.14.3 . De automatische ruitenwisser blijft automatisch, ongeacht of je nu op die ruitenwisserknop drukt of niet.
Ingesteld op automatisch kan je drukken tot je een ons weegt. Blijft automatisch. Als je hem met je scrollwiel handmatig op 1 zet of een andere snelheid loopt hij als 'n trappetje omhoog en terug. Van 1 naar 2 naar 3 naaar 4 naar 3 naar 2 naar 1.
De meeting is vandaag van 9 tot 12 (met link naar de teams meeting), maar hoopvol ziet het er idd niet uitRichh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:13:
Van de UNECE hoeven we iig geen FSD te verwachten. Blijkbaar was er gisteren een meeting waarbij er allemaal regels zijn doorgesproken met een aantal partijen, waaronder de ETSC.
En wat is de autosteer dan die we gebruiken? Een alpha versie ofzo?Richh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:15:
[...]
Tesla heeft in de EU geen FSD, maar inderdaad een bèta van autosteer.
De lijnen op de camera zijn toch die van de wielen, niet van de zijkant van de auto? Volgens mij is dat, sinds de introductie van deze functie, niet anders geweest?-MD- schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:16:
[...]
En @abbeyrules. Ja, het is anders geweest. De weergave is aangepast bij sommige versies na een update. Je kunt het verschil goed zien in dit filmpje:
[YouTube: Tesla Backup Camera Changes]
Het probleem zit 'm denk ik vooral in dat de lijnen niet overeenkomstig het fish-eye perspectief zijn getekend. De lijnen lopen dichter naar elkaar toe dan de werkelijkheid. In de oude versie komen de lijnen exact overeen met het te verwachten pad van de wielen. Bij de nieuwe versie is dat overduidelijk niet het geval.
https://www.tesla.com/own...2B-88D8-704DB0896DD1.html
'Driving path' is niet hetzelfde als positie van de auto.Lines show your driving path based on the position of the steering wheel.
Er zijn al een aantal UNECE landen (Tsjechië, Noorwegen en Nederland) die het via een andere weg aan het proberen zijn, dus gaat vast goed komen.Richh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:13:
Van de UNECE hoeven we iig geen FSD te verwachten. Blijkbaar was er gisteren een meeting waarbij er allemaal regels zijn doorgesproken met een aantal partijen, waaronder de ETSC.
Overall zien zij het in ieder geval niet zitten; zij willen dat level 2 zo beperkt blijft als het nu is. System-initiated manouvres (zoals een rijstrookwissel, maar ook het nemen van een rotonde) passen niet binnen level 2 volgens ETSC en horen binnen level 3. Supervised FSD is daardoor iets wat nooit kan bestaan.
[Twitter]
Waarom zij (en overigens ook Finland) er zo over denken, gechargeerd:Met dergelijke discussies gaat FSD er volgens de UNECE-route voorlopig echt niet komen denk ik zo. Hopelijk is de RDW wat meer meedenkend...
- "gebruikers moeten tijdig op een scherm kunnen zien wat voor actie er uitgevoerd gaat worden, maar sommige dingen kan je niet tijdig aangeven dus dat lukt niet".
- "Een scherm moet wel informeren over wat er gaat gebeuren, maar gebruikers moeten ook op de weg letten"
- "Als je wilt monitoren of gebruikers wel echt opletten, moet je ook kijken of ze regelmatig spiegelen en over de schouder kijken"
Tsjechië heeft een wet aangenomen die het volledig mogelijk maakt vanaf januari 2026. Noorwegen heeft 2 jaar vrijstelling om het te mogen testen op openbare wegen en Nederland is druk aan het testen met de RDW.
Ik gok dat veel landen zullen volgen daarna met een dikke middelvinger naar UNECE.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Gebaseerd op een heel oude software stack, en ik zie Tesla daar ook weinig resources meer in steken om het te verbeteren.this schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:44:
[...]
En wat is de autosteer dan die we gebruiken? Een alpha versie ofzo?
Vorig jaar een VW golf leenauto gehad. Als ik het mij goed herrinner piepte deze niet (of iig heel veel minder hard dan Tesla), maar die corrigeerde wel.Richh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:15:
[...]
Voorbeeldje, zolang de UNECE voorschrijft dat een rijhulpsysteem moet piepen als je over een gestreepte lijn rijdt, blijven alle 60-wegen met een rood fietspad links en rechts, gecombineerd met een tegenligger waardoor je toch echt deels op dat fietspad moet rijden, simpelweg levensgevaarlijk.
Daar kan Tesla niet gigantisch veel meer aan doen dan wat ze nu doen.
Mogelijk corrigeerde die voordat je de lijn over reed waardoor die niet moet piepen(?)
Ik heb sinds 2 dagen een M3, ervoor had ik een Kia Niro en de lane assist van de Niro is vele malen soepeler dan die van de Tesla, de Tesla wacht te lang met een bocht insturen waardoor je, naar mijn zin, te ver uit het midden van de rijbaan zit. Nog een nadeel (tov de Niro) is dat de Niro het prima vind als je zelf een bocht door stuurt, erna stuurt de Niro vrolijk verder. De Tesla stopt meteen met zelf sturen als je mee stuurt, sterker nog ik heb het gehad als ik de melding kreeg dat ik het stuur moest bewegen. Ik moet zeggen, het went snel.Richh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:15:
[...]
Tesla heeft in de EU geen FSD, maar inderdaad een bèta van autosteer. Dit is een software stack waar al jaren niet meer aan wordt ontwikkeld en waarvan iedereen het wel over eens is dat het anno 2025 gewoon niet goed genoeg is, en zelfs minder dan menig concurrent.
wat logisch is maar het gevolg is wel dat de concurrent Tesla voorbij rent, enkel op dit vlak, terwijl ze zoveel beter kunnen, dat is jammer.Damian schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Gebaseerd op een heel oude software stack, en ik zie Tesla daar ook weinig resources meer in steken om het te verbeteren.
Vraagje: ik heb een Samsung Flip 6 en die laad niet op in de Tesla, dit is, als ik het goed begrijp, omdat de Qi standaard van de Tesla ouder is dan die van de Samsung. Ik krijg ze niet gevonden maar zijn er laad pads te koop die werken voor een Flip6?
[ Voor 25% gewijzigd door Svennie op 28-05-2025 09:02 ]
PSN ID: Svennie-NL
Tjah ook ergens wel logisch. In de US schijnt AutoPilot wel op de FSD stack te draaien, en niet op de oude meuk die we hier hebben. Tesla heeft het gewoon moeilijk met instanties zoals de UNECE in Europe waar ze door tegen gehouden worden.Svennie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Ik heb sinds 2 dagen een M3, ervoor had ik een Kia Niro en de lane assist van de Niro is vele malen soepeler dan die van de Tesla, de Tesla wacht te lang met een bocht insturen waardoor je, naar mijn zin, te ver uit het midden van de rijbaan zit. Nog een nadeel (tov de Niro) is dat de Niro het prima vind als je zelf een bocht door stuurt, erna stuurt de Niro vrolijk verder. De Tesla stopt meteen met zelf sturen als je mee stuurt, sterker nog ik heb het gehad als ik de melding kreeg dat ik het stuur moest bewegen. Ik moet zeggen, het went snel.
[...]
wat logisch is maar het gevolg is wel dat de concurrent Tesla voorbij rent, enkel op dit vlak, terwijl ze zoveel beter kunnen, dat is jammer.
Vraagje: ik heb een Samsung Flip 6 en die laad niet op in de Tesla, dit is, als ik het goed begrijp, omdat de Qi standaard van de Tesla ouder is dan die van de Samsung. Ik krijg ze niet gevonden maar zijn er laad pads te koop die werken voor een Flip6?
Dat is prima maar vervang de AP stack voor een FSD stack met beperking zodat het niet meer kan dan de huidge AP. Wil je de volledige functionaliteit moet je betalen (indien wettelijk toegestaan uiteraard).Damian schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Gebaseerd op een heel oude software stack, en ik zie Tesla daar ook weinig resources meer in steken om het te verbeteren.
De huidige AP is zo slecht, imo, dat het meer schade aanbrengt aan het imago dan dat het helpt. Ik snap wel dat mensen "als de basis niet werkt waarom zou <complex> dan wel werken" zeggen. De bestuurder ziet niet dat AP en FSD een andere software stack gebruiken. Het is Tesla's keuze om AP niet over te zetten naar de FSD stack en heeft niks met wetgeving of regels te maken.
Ik heb 2 jaar in een Model Y 2022 gereden (+/- 90k km) en moet zeggen dat ik nagenoeg altijd op AutoPilot reed. Ik heb niet de ervaring die ik hier lees dat het heel slecht is. Op snelwegen sowieso prima, op de Nederlandse B weggetjes uiteraard een ander verhaal, maar daar is het ook niet voor bedoeld.Caayn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Dat is prima maar vervang de AP stack voor een FSD stack met beperking zodat het niet meer kan dan de huidge AP. Wil je de volledige functionaliteit moet je betalen (indien wettelijk toegestaan uiteraard).
De huidige AP is zo slecht, imo, dat het meer schade aanbrengt aan het imago dan dat het helpt. Ik snap wel dat mensen "als de basis niet werkt waarom <complex> dan wel" zeggen. De bestuurder ziet niet dat AP en FSD een andere software stack gebruiken. Het is Tesla's keuze om AP niet over te zetten naar de FSD stack en heeft niks met wetgeving of regels te maken.
Nu een Model 3 LR AWD uit 2019 met Full FSD, dus EAP, en ik vind het net zo goed rijden. Met navigate on autopilot aan en dan automatische baanwissel werkt prima. Ik vind het snel zat, en soepel zat. De rit van NL naar wintersport in Oostenrijk is nog nooit zo soepel en relaxt gegaan als afgelopen keer met EAP. Heb uiteraard wel 1 of 2 keer gehad dat ie geks deed, maar dat kan gebeuren vind ik. En dat was dan dat ie de stuurbeweging ineens wat lomp afbrak.
Verder gebruik ik zelfs TACC gewoon in de stad, heerlijk.
Autosteer is sinds ~2020 niet verder onderhoudenthis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:44:
[...]
En wat is de autosteer dan die we gebruiken? Een alpha versie ofzo?
De stack van destijds was nog "gewoon" geprogrammeerd. Er zit wat machine learning in de interpretatie van wat de camera's zien, maar verder zijn het duizenden regels code met "als X dan Y" routines. Daarmee kan je relatief complexe verkeerssituaties lastig achterhalen.
Tesla zit nu al een paar jaar volledig op FSD, wat end-to-end AI gedreven is, daadwerkelijk gebaseerd op trainingsdata, waarvan de input het model voedt. En dan 'snapt' FSD opeens de Arc de Triomphe om maar iets te noemen. Zoiets is amper te programmeren.
Maargoed FSD mag dus niet in de EU.
Dit lijkt mij gelogen. In al die jaren zijn er heel veel verschillen opgemerkt tussen verschillende upgrades door.Richh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:14:
[...]
Autosteer is sinds ~2020 niet verder onderhouden
Tweakers zit er vol van. En zelf heb ik ook al af en toe verschillen opgemerkt.
Waarschijnlijk bugfixes die veroorzaakt werden door andere dingen, zoals andere hardware (of nieuwe wetgeving)this schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Dit lijkt mij gelogen. In al die jaren zijn er heel veel verschillen opgemerkt tussen verschillende upgrades door.
Bugfixes valt onder onderhoud.gjcvro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Waarschijnlijk bugfixes die veroorzaakt werden door andere dingen, zoals andere hardware (of nieuwe wetgeving)
Ik heb maar 1 verschil gemerkt: dat ergens in 2022 ze een ugrade gedaan hebben die eAP/EU-FSD slechter heeft gemaakt. Namelijk dat het inhalen wordt of niet op tijd of helemaal niet aangeboden. Van 2019-2022 werkte (e)AP/FSD prima. Sinds dien is hij een domme kip.this schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Dit lijkt mij gelogen. In al die jaren zijn er heel veel verschillen opgemerkt tussen verschillende upgrades door.
Kleine aanpassingen zoals Tesla Vision en activeren met 1 of 2 kliks (en dat de TACC niet meer aangaat bij afbreken AP) zijn buiten de code van de AP zelf, dus tel ik niet mee (laat staan dat ze alleen maar verslechtering hebben gebracht).
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ja, technisch gezien heb je gelijk

Vwb verbetering staat het al jaren stil, terwijl FSD grote stappen maakt.
this schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Oke oke, "niet onderhouden" is inderdaad wat overtrokken.
Maar in feite is het wel zo dat er niet serieus op is doorontwikkeld. Terwijl HW3 Tesla's in de US gigantische voortgang hebben geboekt sinds FSD12 daarop beschikbaar is gekomen.
Ik draai het om: Helaas moet ik het in de browser bekijken omdat er geen dedicated app beschikbaar is.Bulldog schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:02:
[...]
Huh? Browser met ABRP actief tijdens het rijden?
Kun je ABRP gewoon in de browser gebruiken. Dat is cool?
Ben blij dat ik de banden volgende week laat vervangen door ev banden zonder foam… even snel een sensor bestellen zodat die meteen mee vervangen kan worden
Dat kunnen ze niet als ik het goed begrepen heb (correct me if I'm wrongCaayn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Dat is prima maar vervang de AP stack voor een FSD stack met beperking zodat het niet meer kan dan de huidge AP.
In de USA zijn ze bezig om dit te doen (omdat de Cybertruck momenteel geen TACC/AP functie heeft).
Maar in Europa kan dit niet omdat hun AI zelf beslist wat hij doen en ze dus niet perfect kunnen bepalen wat de auto zal doen in sommige situaties. En dat mag niet van Europa.
AI kan je altijd beperken. Niemand gooit een AI model zomaar in de markt. Alle AI modellen zonder beperkingen zijn min of meer gemene nazi-bots. Dus refinen en beperken van hun output neemt altijd plaats. Op verschillende lagen zelfs.Fire69 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:35:
[...]
Dat kunnen ze niet als ik het goed begrepen heb (correct me if I'm wrong).
In de USA zijn ze bezig om dit te doen (omdat de Cybertruck momenteel geen TACC/AP functie heeft).
Maar in Europa kan dit niet omdat hun AI zelf beslist wat hij doen en ze dus niet perfect kunnen bepalen wat de auto zal doen in sommige situaties. En dat mag niet van Europa.
Dit is niet precies FSD. Je moet een bestemming instellen om de FSD/eAP gedrag te demonsteren. Deze auto heeft zeker wel eAP/FSD want het kan lane changes uitvoeren zie ik, maar eAP/FSD kan meer doen dan alleen maar lane changes geinitieerd door de bestuurder.benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:20:
FSD in Europa Model Y Juniper YouTube: Tesla Model Y 2025 POV Test drive (Long Range, AWD 514 HP)
Inderdaad hier wordt Navigate on Autopilot niet getoond, maar zelfs met dat vind ik de feature geen 7000-8000 euro waard.macedon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Dit is niet precies FSD. Je moet een bestemming instellen om de FSD/eAP gedrag te demonsteren. Deze auto heeft zeker wel eAP/FSD want het kan lane changes uitvoeren zie ik, maar eAP/FSD kan meer doen dan alleen maar lane changes geinitieerd door de bestuurder.
Ik zeg niet dat ze het niet kunnen beperken. Dat doen ze dus nu (of binnenkort) met de AP in de cybertruck die op de FSD stack gaat draaien.macedon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:05:
[...]
AI kan je altijd beperken. Niemand gooit een AI model zomaar in de markt. Alle AI modellen zonder beperkingen zijn min of meer gemene nazi-bots. Dus refinen en beperken van hun output neemt altijd plaats. Op verschillende lagen zelfs.
Maar voor zover ik het begrepen heb verplicht Europa dat je voor elke situatie 'perfect' kan voorstellen hoe de auto zich zal gedragen, i.e. vast voorgeprogrammeerde functies. En dat kan met hun AI dus niet helemaal omdat hij geen vaste regels heeft, enkel aangeleerd gedrag. (Again, iemand die meer op de hoogte is van de UNECE regels en zo, verbeter me maar)
Vreemd (of grappig) genoeg kan je de Amerikaanse FSD gewoon activeren zonder bestemming en dan rijdt hij gewoon maar wat random rondjes met jemacedon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Dit is niet precies FSD. Je moet een bestemming instellen om de FSD/eAP gedrag te demonsteren.
eAP is €3800. Je hebt in Europa geen FSD nodig want het enige wat ie doet meer dan eAP is op stopborden (hoeveel hiervan heb je in NL?) en op roodverkeerlichten automatisch stopt (en voor de laatste ook vertrekt).Bigs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:06:
[...]
Inderdaad hier wordt Navigate on Autopilot niet getoond, maar zelfs met dat vind ik de feature geen 7000-8000 euro waard.
Maar je kan hebben wat je in de film ziet met 300-400 (door een Commander te kopen).
De Commander stuurt niet voor je.macedon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:06:
[...]
Maar je kan hebben wat je in de film ziet met 300-400 (door een Commander te kopen).
En zoals eerder al gemeld, met een Juniper moet je zelfs nog zelf gas erbij geven ook...
touché, maar je hebt 3400 euro over in je bankrekeningFire69 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:10:
[...]
De Commander stuurt niet voor je.
En zoals eerder al gemeld, met een Juniper moet je zelfs nog zelf gas erbij geven ook...
De SUC te Edegem ( België) is nu al enkele dagen 'Tijdelijk buiten gebruik'.
Zichtbaar in de app. De locatie staat in de auto ook niet meer bij de beschikbare laadlocaties.
Iemand enig idee of en hoe je hier meer info over kan vinden? Op de site van Tesla met de SUC staat er zelfs geen melding.
Navigeren naar een verre locatie gaat nog steeds via die SUC (batterij is bijna leeg), hoewel dat dus niet gaat lukken. Beetje absurde situatie.
[ Voor 17% gewijzigd door sonina op 28-05-2025 20:07 ]
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.