Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Vreemde is dat de rated range enorm is gedaald sinds dat ik hem heb, van 453 jaar terug naar nu 428. ongeveer 5procent in 1 jaar. En ik laad zelf nooit tot 80, eerder tot 65 max.anti elppa schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:40:
[...]
17% is wel echt veel hoor bij die km stand en leeftijd. Ik zit op 12% bij 124k km en zelfde leeftijd.
Wellicht is er heel veel tot 100% geladen. Gok dat dat veel meer impact heeft dan DC laden
Als je altijd maar tot 65% laadt denk ik dat je BMS wel een keer een refresh kan gebruiken. 2x achter elkaar tot 100% laden en beneden 10% leegrijden.megabeat schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:46:
[...]
Vreemde is dat de rated range enorm is gedaald sinds dat ik hem heb, van 453 jaar terug naar nu 428. ongeveer 5procent in 1 jaar. En ik laad zelf nooit tot 80, eerder tot 65 max.
Als je op Teslalogger kijkt zie dat in jouw geval 450km range gemiddeld is
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 12-03-2026 14:14 ]
Ik quote even mezelfLastSamurai schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:03:
MY Premium SR RWD Dec 2025.
Ik hoor een tik in de bestuurdersstoel als ik een bocht maak. Volgens mij heb ik hier recent wel eens iets gelezen over een stang oid die los zou raken onder de bestuurdersstoel ? Maar ik kan het via de search niet meer vinden. Is dit een bekend probleem ?
Thanks !
Maar ik heb goed gekeken en de stangen onderaan de voorkant van de stoel zitten een beetje los.
Ik kan ze heen en weer bewegen. Hoort dat ?
Is dat hetgeen dat geluid maakt ? Ik kan er onder het rijden helaas niet makkelijk bij.
Ja dat proces ben ik al begonnen, vorige week. Wordt dan de nominale pack waarde bepaald op basis van de schattingen van de bms?pdidi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Als je altijd maar tot 65% laadt denk ik dat je BMS wel een keer een refresh kan gebruiken. 2x achter elkaar tot 100% laden en beneden 10% leegrijden
Ja, alles wat door SMT wordt uitgelezen van de accu komt uit het BMSmegabeat schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Ja dat proces ben ik al begonnen, vorige week. Wordt dan de nominale pack waarde bepaald op basis van de schattingen van de bms?
Ik heb wel vervelend nieuws. Ik gebruikte voorheen een apart driver profile voor autosteer zodat ik tussen acc en as kon wisselen. Sinds de update krijg ik een melding dat ik alleen kan switchen als hij in park staat. Ik kan dus niet meer on the fly wisselen om autosteer aan of uit te zetten. Heel vervelend, ik hoop dat fsd snel komt om het dan maar te vervangen.Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Vanmorgen 2026.2.9.1 Geen wijzigingen anders dan dat AutoPilot nu AutoSteer heet. Maar wel een update van pakweg 10GB, dus hopelijk veel goodies voor over hopelijk 10 dagen
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn werkgever biedt enkel een Shell recharge pas aan, een van de weinige die nog niet in de app kan helaas en alles gaan declareren is ook onhandig.
Dat zou inderdaad erg vervelend zijn! Hebben anderen dit probleem ook? Of eventueel een oplossing/workaround? Ik zit met mijn Juniper RWD Premium nog op 2026.2.3.Kekboi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Ik heb wel vervelend nieuws. Ik gebruikte voorheen een apart driver profile voor autosteer zodat ik tussen acc en as kon wisselen. Sinds de update krijg ik een melding dat ik alleen kan switchen als hij in park staat. Ik kan dus niet meer on the fly wisselen om autosteer aan of uit te zetten. Heel vervelend, ik hoop dat fsd snel komt om het dan maar te vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Empie69 op 12-03-2026 16:50 ]
V4 wel ja, die witte met langere kabels hebben allemaal een payter pin terminalPunkkie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:31:
Weet iemand toevallig of alle V4 superchargers een betaalterminal hebben?
Mijn werkgever biedt enkel een Shell recharge pas aan, een van de weinige die nog niet in de app kan helaas en alles gaan declareren is ook onhandig.
Ik heb in NL nog geen een V4 lader gezien met terminal. Dat stukje ontbreekt. In de VK heb ik ze wel gezien. Waar heb jij ze gezien?Heinemancp schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]
V4 wel ja, die witte met langere kabels hebben allemaal een payter pin terminal
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 12-03-2026 19:57 ]
Ik ga nu heel erg twijfelen maar volgens mij is de enige locatie waar ik ze gezien heb Harderwijk, maaaar de twijfel is groot. De nieuwe V4 locaties krijgen ze wel maar we hebben niet zoveel nieuwe SuCs in Nederland volgens mij de laatste tijd.turkeyhakan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:57:
[...]
Ik heb in NL nog geen een V4 lader gezien met terminal. Dat stukje ontbreekt. In de VK heb ik ze wel gezien. Waar heb jij ze gezien?
https://supercharge.info/changes
Assen, zuidbroek en houten zullen ze hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 12-03-2026 20:29 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Volgens Tesla is mijn auto in januari 2026 geproduceerd, maar heeft wel het 16 inch scherm (binnendiameter gemeten). Auto is wel in februari geregistreerd.
Maar dan kun je alsnog niet met je laadpas betalen maar met je pinpas of creditcard. Dan kun je die met zo goed toevoegen in de Tesla app.Heinemancp schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]
V4 wel ja, die witte met langere kabels hebben allemaal een payter pin terminal
Je hoopt dat je snel 7,5k of 99 euro p/m mag aftikken om dit op te lossenKekboi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Ik heb wel vervelend nieuws. Ik gebruikte voorheen een apart driver profile voor autosteer zodat ik tussen acc en as kon wisselen. Sinds de update krijg ik een melding dat ik alleen kan switchen als hij in park staat. Ik kan dus niet meer on the fly wisselen om autosteer aan of uit te zetten. Heel vervelend, ik hoop dat fsd snel komt om het dan maar te vervangen.
Ik vind het vrij bizar dat ze autosteer zo ontoegankelijk maken, waar het voorheen goed werkte met de dubbelklik. Kan zelfs een reden zijn om een oude Model Y te kiezen over een nieuwe, tenzij je bedoelt dat ze met de FSD release de dubbelklik functie voor non-FSD rijders weer activeren.
pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"Kekboi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Is de afgelopen dagen een paar keer genoemd, lijkt een bug te zijn die natuurlijk wel erg vervelend is.
Desondanks dus wel op te lossen.
Al is FSD de mooiste oplossing
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik vrees dat dit iets anders is. Dit gaat er over dat het niet meer is toegestaan om tussen bestuurders profielen te wisselen tijdens het rijden. Ik moet even zoeken, maar dit heb ik een paar maanden geleden ook voorbij zien komen in US tijdens introductie van FSD v14 daarRichh schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:16:
[...]
pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Is de afgelopen dagen een paar keer genoemd, lijkt een bug te zijn die natuurlijk wel erg vervelend is.
Desondanks dus wel op te lossen.
Al is FSD de mooiste oplossing
Het is een hele goeie deal. Ik kwam van een oude M3 2020 en dan is de Y standard een hele nette upgrade, qua bouwkwaliteit en tech (LFP, Ryzen, warmtepomp, stuurverwarming). En qua ruimte is het helemaal een ander plan. Ik heb de mijne vandaag opgehaaldzunrob schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:35:
Zit toch (weer) eens te rekenen en te kijken, maar zeker met die 5000 euro extra inruil blijft het een goede deal voor een Standard. Helaas lijkt de Y echter niet meer leverbaar in maart, waardoor je dus de actie misloopt.
Ze hebben standards op voorraad, moeten alleen verscheept en afgeleverd worden. Dat kan heel snel - ik heb de aankoop op 2 maart gedaan dus 10 dagen in totaal. Inclusief het inruilproces. Ik zou alleen niet nog een week wachten (al weet niemand wat voor aanbieding Tesla volgend kwartaal bedenkt).
Sowieso kan je bij voorraadmodellen zien dat ze van alle Standard kleuren nog voorraad hebben. En als je nog meer korting wil dan staan alle demo voertuigen met nog ~1500 euro extra korting nu ook nog te koop. Krijg je wel het 15" HD display ipv de 16" QHD die er tegenwoordig inzit en een paar duizend km ervaring.
Bovendien staat in de voorwaarden dat als het door Tesla komt dat hij in maart niet geleverd kan worden, je de korting mag behouden. Desondanks als Tesla je een leverdatum kan aanbieden in maart, dan moet je die accepteren, anders vervalt het wel.
Zij gaven aan dat als hij later dan Maart arriveert ik nog steeds de bonus van 5000 krijg.
Bij twijfel zou ik even bellen en aangeven dat je bijvoorbeeld wil bestellen maar wel gegarandeerd 5k wil hebben. En als het niet haalbaar blijkt te zijn je die 250.- aanbetaling ook terug gestort krijgt.
Legion 7i i9 3080 32gb
De Y Standard is natuurlijk niet uitgerust met de projectie lichtbalk zoals de Premium Juniper dat heeft. In de visualisatie op het linkerdeel van het scherm zie je gewoon de achterlichten zoals de Standard ze heeft.
Echter als je op de rem drukt, krijg je in de visualisatie wèl de projectieverlichting op de grond te zien
[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 13-03-2026 00:11 ]
Dan heb ik misschien niet goed gekeken, ik zag bij de knop bestel nu staan dat ze pas geleverd worden in april.Richh schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:49:
[...]
Het is een hele goeie deal. Ik kwam van een oude M3 2020 en dan is de Y standard een hele nette upgrade, qua bouwkwaliteit en tech (LFP, Ryzen, warmtepomp, stuurverwarming). En qua ruimte is het helemaal een ander plan. Ik heb de mijne vandaag opgehaald
Ze hebben standards op voorraad, moeten alleen verscheept en afgeleverd worden. Dat kan heel snel - ik heb de aankoop op 2 maart gedaan dus 10 dagen in totaal. Inclusief het inruilproces. Ik zou alleen niet nog een week wachten (al weet niemand wat voor aanbieding Tesla volgend kwartaal bedenkt).
Sowieso kan je bij voorraadmodellen zien dat ze van alle Standard kleuren nog voorraad hebben. En als je nog meer korting wil dan staan alle demo voertuigen met nog ~1500 euro extra korting nu ook nog te koop. Krijg je wel het 15" HD display ipv de 16" QHD die er tegenwoordig inzit en een paar duizend km ervaring.
Bovendien staat in de voorwaarden dat als het door Tesla komt dat hij in maart niet geleverd kan worden, je de korting mag behouden. Desondanks als Tesla je een leverdatum kan aanbieden in maart, dan moet je die accepteren, anders vervalt het wel.
Yes dat staat sinds kort bovenaan de pagina. Echter wordt de inruilbonus nog steeds verrekend. Toen andere modellen niet meer tijdig leverbaar waren, ging die inruilbonus ook direct weg. Gegeven het er nu nog wel bij staat plus dat ik weet dat ze binnen 2wk het hele proces door kunnen, denk ik dat het nog wel mogelijk is.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:06:
[...]
Dan heb ik misschien niet goed gekeken, ik zag bij de knop bestel nu staan dat ze pas geleverd worden in april.
Je kan het beste even bellen met Tesla, vragen hoe ze zitten qua voorraad en of ze nog tijdig kunnen leveren. Wellicht dat kleur of wel/geen trekhaak het verschil kan maken.
Gewoon even vragen, ze kunnen volgens mij ook garanties bieden zodat je je aanbetaling terugkrijgt als het niet op tijd lukt bijvoorbeeld.
Da's helaas niet waar, de standard 3 is "luxer" en staat dichterbij de premium. Die staat op lichtmetalen wielen, heeft een glazen dak en matrix LED. En een waterdichte frunk. Dat heeft de standard Y allemaal niet.zunrob schreef
er staat me bij dat de standard 3 net wat meer standaard is dan de y.
De Y is wel een hele bak groter en gek genoeg zuiniger. En wordt gemaakt in Duitsland for what it's worth.
[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 13-03-2026 00:20 ]
Wel typisch weer natuurlijk dat ik er zo laat mee aan de slag ga haha. Van de andere kant jammer dat ze zo een strikte eis stellen, terwijl we nog niet over de helft van de maand zijn.Richh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:15:
[...]
Yes dat staat sinds kort bovenaan de pagina. Echter wordt de inruilbonus nog steeds verrekend. Toen andere modellen niet meer tijdig leverbaar waren, ging die inruilbonus ook direct weg. Gegeven het er nu nog wel bij staat plus dat ik weet dat ze binnen 2wk het hele proces door kunnen, denk ik dat het nog wel mogelijk is.
Je kan het beste even bellen met Tesla, vragen hoe ze zitten qua voorraad en of ze nog tijdig kunnen leveren. Wellicht dat kleur of wel/geen trekhaak het verschil kan maken.
Gewoon even vragen, ze kunnen volgens mij ook garanties bieden zodat je je aanbetaling terugkrijgt als het niet op tijd lukt bijvoorbeeld.
Ik merk wel dat ik het spannend vind of er volgend kwartaal niet een betere aanbieding gaat zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 13-03-2026 00:20 ]
Tesla probeert altijd aan het einde van het kwartaal zoveel mogelijk autos weg te zetten, met name als de sales niet heel denderend liepen (en dat was dit kwartaal zo). De grootste deals zitten dan aan het einde van het kwartaal. Goed voor de kwartaalcijfers immers. Als je wacht zou ik tot einde q2 wachten iig.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:18:
[...]
Wel typisch weer natuurlijk dat ik er zo laat mee aan de slag ga haha. Van de andere kant jammer dat ze zo een strikte eis stellen, terwijl we nog niet over de helft van de maand zijn.
Ik merk wel dat ik het spannend vind of er volgend kwartaal niet een betere aanbieding gaat zijn.
Kijk je weet het gewoon nooit zeker bij Tesla. Voor je het weet schrappen ze een compleet model waardoor je een duurdere trim als instapper hebt. Als dan die korting ook zou verdwijnen kijk je naar een heel ander prijsniveau.
Maar het kan ook net andersom zijn.
35k voor een Y is desondanks wel uniek. Volgens mij was er voor de standard nooit een sub-37k optie.
In algemene zin ter referentie: bij Peugeot krijg je een kale e208 voor dat geld
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 13-03-2026 00:37 ]
Ik ben vooral nog even aan het kijken wat ik op een Standard Y allemaal mis. We hebben 2 jaar geleden een proefrit gemaakt in een Y en waren toen erg onder de indruk.Richh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:30:
[...]
Tesla probeert altijd aan het einde van het kwartaal zoveel mogelijk autos weg te zetten, met name als de sales niet heel denderend liepen (en dat was dit kwartaal zo). De grootste deals zitten dan aan het einde van het kwartaal. Goed voor de kwartaalcijfers immers. Als je wacht zou ik tot einde q2 wachten iig.
Kijk je weet het gewoon nooit zeker bij Tesla. Voor je het weet schrappen ze een compleet model waardoor je een duurdere trim als instapper hebt. Als dan die korting ook zou verdwijnen kijk je naar een heel ander prijsniveau.
35k voor een Y is desondanks wel uniek. Volgens mij was er voor de standard nooit een sub-37k optie.
In algemene zin ter referentie: bij Peugeot krijg je een kale e208 voor dat geldik kan me niet voorstellen dat Tesla de Y nog veel goedkoper kan maken. Maargoed ik ben biased natuurlijk
Zo lees ik dat o.a. het geluidswerende glas mist, en behoorlijk wat speakers. Tot nu toe kan ik nog niet zo snel goede reviews vinden, waarschijnlijk omdat de model varianten de laatste tijd wat vaker gewisseld zijn?
Je mist een glazen dak, lichtmetalen wielen, matrix LED. En de frunk is niet meer waterdicht. Tot slot heb je geen drive stick, maar kies je richting op het scherm (al kan dat ook automatisch).zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:38:
[...]
Ik ben vooral nog even aan het kijken wat ik op een Standard Y allemaal mis. We hebben 2 jaar geleden een proefrit gemaakt in een Y en waren toen erg onder de indruk.
Zo lees ik dat o.a. het geluidswerende glas mist, en behoorlijk wat speakers. Tot nu toe kan ik nog niet zo snel goede reviews vinden, waarschijnlijk omdat de model varianten de laatste tijd wat vaker gewisseld zijn?
Glas van de deuren is idd dunner (al hadden de eerste Y's als je voor een occasion zou gaan ook geen dik glas) en je mist een paar speakers en een subwoofer (afhankelijk van welke trim je anders had gekozen). Echter, de auto is stiller en heeft betere audio dan de oude Model 3 die ikzelf hiervoor had, dus die zaken zijn wat mij betreft wel wat subjectief.
Daar tegenover staat dat een nieuwe Y volle garantie heeft itt een occasion Y. De nieuwe is ook iets zuiniger (dus ook meer range bij hetzelfde accuformaat). Het scherm is groter en scherper, en het interieur is natuurlijk moderner. En je kan met UWB handsfree de kofferbak openen met de nieuwe, dat had de oude niet.
De nieuwe Y heeft altijd HW4 en een bumpercam voor het geval FSD goedgekeurd gaat worden, de oude Y pas per mid-2024 HW4 en is nooit geleverd met bumpercam. Een occasion Y met HW4 is gek genoeg duurder dan een nieuwe Standard Y.
Tot slot dan, een oude Y heeft meer motorvermogen en sprint merkbaar sneller naar de 100. Daar staat tegenover dat de hogere catalogusprijs en motorvermogen voor een duurdere verzekeringspremie zorgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 13-03-2026 00:57 ]
Wat een top overzicht, dank! Heb je ook gekeken naar een 3? Wat zijn daar de verschillen tussen standard en premium en hoe verhoudt deze zich tot de y?Richh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:53:
[...]
Je mist een glazen dak, lichtmetalen wielen, matrix LED. En de frunk is niet meer waterdicht. Tot slot heb je geen drive stick, maar kies je richting op het scherm (al kan dat ook automatisch).
Glas van de deuren is idd dunner (al hadden de eerste Y's als je voor een occasion zou gaan ook geen dik glas) en je mist een paar speakers en een subwoofer (afhankelijk van welke trim je anders had gekozen). Echter, de auto is stiller en heeft betere audio dan de oude Model 3 die ikzelf hiervoor had, dus die zaken zijn wat mij betreft wel wat subjectief.
Daar tegenover staat dat een nieuwe Y volle garantie heeft itt een occasion Y. De nieuwe is ook iets zuiniger (dus ook meer range bij hetzelfde accuformaat). Het scherm is groter en scherper, en het interieur is natuurlijk moderner. En je kan met UWB handsfree de kofferbak openen met de nieuwe, dat had de oude niet.
De nieuwe Y heeft altijd HW4 en een bumpercam voor het geval FSD goedgekeurd gaat worden, de oude Y pas per mid-2024 HW4 en is nooit geleverd met bumpercam. Een occasion Y met HW4 is gek genoeg duurder dan een nieuwe Standard Y.
Tot slot dan, een oude Y heeft meer motorvermogen en sprint merkbaar sneller naar de 100. Daar staat tegenover dat de hogere catalogusprijs en motorvermogen voor een duurdere verzekeringspremie zorgen.
Ik ben overigens benieuwd wat de Model Y qua verzekering doet. Om dit te kunnen berekenen heb ik echter een kenteken nodig van een Standard Y, weet iemand hoe ik dit kan vinden?
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 13-03-2026 01:48 ]
Je weet dat nooit zeker natuurlijk maar gezien de enorme oliecrisis met extreem stijgende brandstofprijzen verwacht ik een enorme run op betaalbare EV’s zoals de model 3 rwd. Dan heeft tesla geen aanbieding nodig om de verkoop te pushen.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:18:
[...]
Wel typisch weer natuurlijk dat ik er zo laat mee aan de slag ga haha. Van de andere kant jammer dat ze zo een strikte eis stellen, terwijl we nog niet over de helft van de maand zijn.
Voorbeeld van een standard model Y rwd met trekhaak KBN59Jzunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:59:
[...]
Wat een top overzicht, dank! Heb je ook gekeken naar een 3? Wat zijn daar de verschillen tussen standard en premium en hoe verhoudt deze zich tot de y?
Ik ben overigens benieuwd wat de Model Y qua verzekering doet. Om dit te kunnen berekenen heb ik echter een kenteken nodig van een Standard Y, weet iemand hoe ik dit kan vinden?
Legion 7i i9 3080 32gb
Van de week nog bij SuC vd Valk Bestturkeyhakan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:57:
[...]
Ik heb in NL nog geen een V4 lader gezien met terminal. Dat stukje ontbreekt. In de VK heb ik ze wel gezien. Waar heb jij ze gezien?
Dat was ook niet de vraagjongetje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Maar dan kun je alsnog niet met je laadpas betalen maar met je pinpas of creditcard. Dan kun je die met zo goed toevoegen in de Tesla app.
De vraag was:
Dan moet je met die betaalterminal toch alsnog declareren?Mijn werkgever biedt enkel een Shell recharge pas aan, een van de weinige die nog niet in de app kan helaas en alles gaan declareren is ook onhandig.
Reviews zijn er meeeeer dan genoeg hoor.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:38:
[...]
Ik ben vooral nog even aan het kijken wat ik op een Standard Y allemaal mis. Tot nu toe kan ik nog niet zo snel goede reviews vinden, waarschijnlijk omdat de model varianten de laatste tijd wat vaker gewisseld zijn?
Model Y Premium Model Y Standard
Voorkant "Light bar, aparte lampen
Andere bumper" "Geen lightbar, all in one lights
Andere bumper"
Achterkant Light bar Geen lichtbar
Dak Glazendak Dakbekleding
Opslag Tunnel Open ruimte
Achterbank "Electronisch
Opbergvakken in stoel
8"" scherm
Stoel verwarming
Kledinghaak
Bekerhouder in midden" "Handmatig
Geen opbergvakken in stoel
Geen scherm
Geen stoel verwarming
Geen kledinghaak
Bekerhouder door achterbank te openen"
Vering Frequentie afhankelijk Passief
Deurportier glas Dubbellaags Enkellaags
Frunk "Afgewerkt.
Iets groter, past travel case in" "Niet afgewerkt, niet waterproof??
Minimaal kleiner, past geen travel case"
Audio 9 speaker met sub 7 speakers
Velgen "19"" LM
255 breed" "18"" staal met lelijke doppen
235 breed"
Acceleratie 5.6 7.2
Range 603 534
Kleuren wit, zwart, grijs, blauw, zilver, rood wit, zwart, grijs
Interieur kleur zwart, wit zwart
Ambient light Ja Nee
Stuurwiel verstelling Electronisch Handmatig
Filter Deeltjes- en geur HEPA en BIOwaepon defense
Climate achterbank Electronisch via touchscreen Handmatig
Stoelen voor "Vegan leer
Electronisch met knopjes
Verwarmd en geventileerd" "Stof met vegan leer
Electronisch via scherm
Verwarmd"
Lampen "Automatisch en adaptief
Matrix" "Automatisch
LED"
Buitenspiegels Dimmend Niet dimmend
Charging pads Suede Kunststof
Hoedenplank Wel Niet?
Achter'vleugel' Los onderdeel Heel onderdeel icm daklijn
Radio FM Radio Geen FM radio?
Edit: copy/paste vanaf telefoon lukt niet. Ik zal als ik achter de PC zit even Printscreen maken en posten.
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 13-03-2026 07:36 ]
mijn lease tesla heeft ook een kaart van shell recharge. Als ik bij een suc laad heb je die niet nodig, de rekening voor die sessie komt bij de LM op de stoep en niet bij mij. Ook met vorige lease tesla's ging dat zo. Dus snap jou probleem niet zo.jongetje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:18:
[...]
De vraag was:
[...]
Dan moet je met die betaalterminal toch alsnog declareren?
- Standard heeft geen hepa filterCard Nox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:34:
[...]
Reviews zijn er meeeeer dan genoeg hoor.
Andere bumper"
Achterbank "Electronisch
Opbergvakken in stoel
8"" scherm
Stoel verwarming
Kledinghaak
Geen scherm
Geen stoel verwarming
Geen kledinghaak
Frunk "Afgewerkt.
Velgen "19"" LM
235 breed"
Acceleratie 5.6 7.2
Range 603 534
Ambient light Ja Nee
Stoelen voor "Vegan leer
Electronisch met knopjes
Electronisch via scherm
Verwarmd"
Matrix" "Automatisch
LED"
Hoedenplank Wel Niet?
Edit: copy/paste vanaf telefoon lukt niet. Ik zal als ik achter de PC zit even Printscreen maken en posten.
[Afbeelding]
- Standard geen elektrisch inklapbare spiegels
- Premium komt tegenwoordig met donkere bekleding aan de binnenkant
Ik ga na verloop van tijd wel de performance stoel van evoffer nemen voor 5cm extra zitting en betere zitting incl koeling. Dat maakt de standard weer net wat meer premium 🤓
[ Voor 4% gewijzigd door markklok op 13-03-2026 07:48 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Mijn zakelijke lease Tesla heeft ook een kaart van Shell Recharge en die kan ik dus niet gebruiken voor de Superchargers. Dus ik snap het probleem zeker wel, want ik heb gedoe met bonnetjesanti elppa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:34:
[...]
mijn lease tesla heeft ook een kaart van shell recharge. Als ik bij een suc laad heb je die niet nodig, de rekening voor die sessie komt bij de LM op de stoep en niet bij mij. Ook met vorige lease tesla's ging dat zo. Dus snap jou probleem niet zo.
Niet zo uitgebreid, want we hebben juist geüpgrade omdat we meer kofferbakruimte en toegang wouden.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:59:
[...]
Wat een top overzicht, dank! Heb je ook gekeken naar een 3? Wat zijn daar de verschillen tussen standard en premium en hoe verhoudt deze zich tot de y?
Maar de 3 standard vs 3 premium verschilt niet heel veel. Andere wielen en stoffen interieur voornamelijk.
De 3 standard en Y standard verschillen zitten dus ook voornamelijk in dat de Y geen glazen dak heeft, geen matrix LED en geen waterdichte frunk.
Bij de voorraadmodellen staat bij de demo auto's een kenteken, mocht je nog een specifieke configuratie willen uitrekenen.Ik ben overigens benieuwd wat de Model Y qua verzekering doet. Om dit te kunnen berekenen heb ik echter een kenteken nodig van een Standard Y, weet iemand hoe ik dit kan vinden?
ik zeg ook niet dat ik die kaart gebruik (want dat kan sowieso niet bij 95% van de SUC's). De LM heeft een creditcard gekoppeld aan tesla account en ik zie dus niets van die sessies. Wij werkten de afgelopen jaren met leaseplan, ald, arval, ayvens. En bij allemaal werkt het zo. In belgie en NL. Ik heb in 7 jaar EV rijden nooit anders gezien. Wellicht dat het bij kleine bedrijfjes anders is.xFeverr schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:46:
[...]
Mijn zakelijke lease Tesla heeft ook een kaart van Shell Recharge en die kan ik dus niet gebruiken voor de Superchargers. Dus ik snap het probleem zeker wel, want ik heb gedoe met bonnetjes
[ Voor 4% gewijzigd door anti elppa op 13-03-2026 08:12 ]
Aanvullend op bovenstaande post, iets om op te letten, de frunk in de standard model Y is niet water dicht (bizar):zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:38:
[...]
Ik ben vooral nog even aan het kijken wat ik op een Standard Y allemaal mis. We hebben 2 jaar geleden een proefrit gemaakt in een Y en waren toen erg onder de indruk.
YouTube: Tesla Model Y Frunk vs Water….
Zie deze review voor een vergelijking:
YouTube: Tesla Model Y VS Premium RWD...not what you think
[ Voor 10% gewijzigd door talkatoo op 13-03-2026 09:13 ]
Ik werk voor een groot bedrijf met zo'n 14.000 medewerkers en leasemaatschappij is Athlon en dan werkt het helaas niet zo. Moet gewoon mijn eigen creditcard koppelen en dan vervolgens declareren...anti elppa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:11:
[...]
ik zeg ook niet dat ik die kaart gebruik (want dat kan sowieso niet bij 95% van de SUC's). De LM heeft een creditcard gekoppeld aan tesla account en ik zie dus niets van die sessies. Wij werkten de afgelopen jaren met leaseplan, ald, arval, ayvens. En bij allemaal werkt het zo. In belgie en NL. Ik heb in 7 jaar EV rijden nooit anders gezien. Wellicht dat het bij kleine bedrijfjes anders is.
Model Y standaard spiegels zijn hier gewoon elektrisch toch? Persoonlijk vond ik veel opties die de standaard niet heeft echt luxe opties en geen zaken die ik mis komende van een 10 jaar oude ICE:markklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:45:
[...]
- Standard heeft geen hepa filter
- Premium komt tegenwoordig met donkere bekleding aan de binnenkant
Ik ga na verloop van tijd wel de performance stoel van evoffer nemen voor 5cm extra zitting en betere zitting incl koeling. Dat maakt de standard weer net wat meer premium 🤓
Elektrisch neerklapbare achterbank
Interieur LED sfeerverlichting
Fysieke knoppen om elektrische stoelen te verstellen
Exterieur Led balken
Volledig leer
2e scherm achterbank
Subwoofer
Extra opbergopties
Elektrisch verstelbaar stuur
Let op: dit zijn persoonlijke overwegingen en wat je niet had mis je ook niet zo snel. Ik was daarnaast wel verbaasd dat hij wel gewoon stuurverwarming en het QHD scherm heeft en het WLTP bereik van de oude long range
ah athlon hebben we 10 jaar terug gezeten, na 2 jaar weer weg gegaan. wat een drama tent. Goed om te zien dat dat dus de juiste keuze was. Maar wel balen voor jou. Zou er niet aan moeten denken dat ik alles zou moeten declareren zeg. Niet te doen.Empie69 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Ik werk voor een groot bedrijf met zo'n 14.000 medewerkers en leasemaatschappij is Athlon en dan werkt het helaas niet zo. Moet gewoon mijn eigen creditcard koppelen en dan vervolgens declareren...
Nou mooi om te weten dat het daar wel goed werkt, dan kan ik met die informatie naar wagenparkbeheer gaan. Niet dat ik daar voor deze auto nog iets aan heb, maar toch.anti elppa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:11:
[...]
ik zeg ook niet dat ik die kaart gebruik (want dat kan sowieso niet bij 95% van de SUC's). De LM heeft een creditcard gekoppeld aan tesla account en ik zie dus niets van die sessies. Wij werkten de afgelopen jaren met leaseplan, ald, arval, ayvens. En bij allemaal werkt het zo. In belgie en NL. Ik heb in 7 jaar EV rijden nooit anders gezien. Wellicht dat het bij kleine bedrijfjes anders is.
Hier dus ook Athlon. Dat is geen klein bedrijfje in ieder geval.
De frunk van een standard is idd niet waterdicht, maar er zit ook GEEN drainplug onderin.talkatoo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Aanvullend op bovenstaande post, iets om op te letter, de frunk in de standard model Y is niet water dicht
Wat betreft dat laatste, als je je eigen geld is dan is dat natuurlijk helemaal gezond om na te gaan of de deal niet nóg beter gaat zijn, want Tesla komt niet met een refund als volgende maand de inruilpremie 7500 blijkt te zijn.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:18:
[...]
Maar bedenk je dan ook wat je zou doen als de inruilpremie 2500 of 0 gaat zijn. Ik had hetzelfde in december toen de premie 5000 was en in januari naar 2500 ging om vervolgens weer naar 5000 te gaan in februari.
En wat voor mij goed werkte was de auto zelf verkopen, dat leverde nog eens ruim 3k op.
Edit:
Ja dus:
When View Live Camera is actively in use, Model 3 periodically flashes its exterior lights and displays a message on the touchscreen to notify others that the area surrounding the vehicle is being viewed through the cameras.
[ Voor 53% gewijzigd door nDirect090 op 13-03-2026 09:26 ]
Overdrijven is ook een vak, tenzij je elke dag bij een suc staat? Ik kom er vooral in de vakanties en zou me er niet echt druk om maken. Ben vorig jaar in Zweden geweest en dan moet je allemaal verschlende apps bij AC laadpalen gebruiken. Dat is veel ingewikkelder dan even je laadgeschiedenis van Tesla in een declaratieformulier plakken.anti elppa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Zou er niet aan moeten denken dat ik alles zou moeten declareren zeg. Niet te doen.
Met mijn vorige benzine/diesel autos moest ik in het buitenland het tanken ook zelf voorschieten met bonnetjes bewaren enzo dus dit is al vele malen makkelijker.
Als ik de luxe had een nieuwe Tesla te mogen rijden van de baas dan wil ik best halfuurtje per maand wat bonnetjes declareren. Maar zover is het nietjongetje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Overdrijven is ook een vak, tenzij je elke dag bij een suc staat? Ik kom er vooral in de vakanties en zou me er niet echt druk om maken. Ben vorig jaar in Zweden geweest en dan moet je allemaal verschlende apps bij AC laadpalen gebruiken. Dat is veel ingewikkelder dan even je laadgeschiedenis van Tesla in een declaratieformulier plakken.
Met mijn vorige benzine/diesel autos moest ik in het buitenland het tanken ook zelf voorschieten met bonnetjes bewaren enzo dus dit is al vele malen makkelijker.
Nee hoor:jongetje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:18:
[...]
De vraag was:
[...]
Dan moet je met die betaalterminal toch alsnog declareren?
Maar goed, inderdaad - je moet nog steeds declareren als je met een betaalpas betaald ipv je laadpas.Punkkie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:31:
Weet iemand toevallig of alle V4 superchargers een betaalterminal hebben?
[...]
Mooi overzicht. Weet je of er ook zoiets is om de MY Standaard te vergelijken met de Legacy MY, voor zowel de early ones (Made in China) als de latere (Made in Germany)? Klopt het bv. dat de vering van de MiG hetzelfde is als in de Standaard?Card Nox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:34:
[...]
Reviews zijn er meeeeer dan genoeg hoor.
Andere bumper"
Achterbank "Electronisch
Opbergvakken in stoel
8"" scherm
Stoel verwarming
Kledinghaak
Geen scherm
Geen stoel verwarming
Geen kledinghaak
Frunk "Afgewerkt.
Velgen "19"" LM
235 breed"
Acceleratie 5.6 7.2
Range 603 534
Ambient light Ja Nee
Stoelen voor "Vegan leer
Electronisch met knopjes
Electronisch via scherm
Verwarmd"
Matrix" "Automatisch
LED"
Hoedenplank Wel Niet?
[Afbeelding]
Die kende ik nog niet.markklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:45:
[...]
900 euro voor twee stoelen, dat is wel echt een koopje. Interessant!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
PSN: FreakGIB
Ik lease ook via Athlon en ik heb geen eigen laadpaal, en er is ook bijna nooit een publieke laadpaal in mijn buurt beschikbaar. Ik laad dus bijna alleen maar bij de SUC en schiet alles voor. 1x In de maand het CSV bestand downloaden via de Tesla app en 1 declaratie bij Athlon waar je dat CSV bestand toevoegt (wel even omzetten naar PDF ander wordt het niet geaccepteerd) en klaar. 5 Minuten werk en binnen een paar dagen heb je je geld terug.anti elppa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:45:
[...]
ah athlon hebben we 10 jaar terug gezeten, na 2 jaar weer weg gegaan. wat een drama tent. Goed om te zien dat dat dus de juiste keuze was. Maar wel balen voor jou. Zou er niet aan moeten denken dat ik alles zou moeten declareren zeg. Niet te doen.
Ja werd ik zelf ook heel enthousiast van🥳.revolution-nl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Die kende ik nog niet.
900 euro voor twee stoelen, dat is wel echt een koopje. Interessant!
Zou voor het aanschaffen wel eerst een eigenaar in de buurt willen vinden die ze al heeft, om te vragen of ik er even in mag zitten 🤓
Legion 7i i9 3080 32gb
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Als door contrast op het scherm te verlagen de piep verdwijnt, zou het in het scherm zitten:Alper587 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:39:
Heeft iemand hier een M3H (ik heb een 2025 zonder stalks) die ook last heeft van een hoge frequentie piep achter of in stuur? Kan toch niet zo zijn dat ik hier de enige ben met de vervelende piep in de auto?
Mooie auto, beste tot nu toe die ik heb gehad maar die piep is echt om te huilen.
Tot nu onderstaande gedaan door Tesla Service Center maar probleem speelt nog steeds:
- stuurwiel vervangen
- scherm vervangen
Derde poging zal nog worden gedaan over twee weken bij SC......
https://www.reddit.com/r/...ering_wheel_high_pitched/
Maar ook het stuur kan problemen geven:
https://teslamotorsclub.c...ering-wheel-noise.327546/
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 13-03-2026 10:32 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Dit is voor mij ook een raadsel, ik heb het bij mijn auto een enkele keer gezien, maar vaker niet dan welDavidas schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:28:
Ik dacht dat tegenwoordig bij activatie van sentry mode ook de ambient lights rood zouden oplichten. Bij mijn auto gebeurt dit niet. Iemand hier ervaring mee?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
je kan en zelf waterdicht maken voor een paar tientjes , express staat vol met die rubber sealsLastSamurai schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:02:
[...]
De frunk van een standard is idd niet waterdicht, maar er zit ook GEEN drainplug onderin.
Heb jij een link naar die stoel? Op een of andere manier werkt die internetsite bij mij niet correct. Alvast bedankt voor de moeite.markklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Hmm hoe zit dat eigenlijk met die updates? Ik ben nu een week of 2 in het bezit van mijn eerste Tesla Model 3 uit 2023. Deze zit ook op versie 2026.2.9. en heb die advanced/beta updates mode enabled.Davidas schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:36:
Update 2026.8 is released, deze lijkt alleen gestuurd te worden naar auto's met AP versie 3, 2026.2.9.1 daarentegen is echt gericht op versie 4.
Het is mij niet helemaal duidelijk welke updates ik kan krijgen en wanneer.
Maar hoe heb je de inruil korting gekregen dan als je hem zelf verkocht hebt?Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:06:
[...]
Wat betreft dat laatste, als je je eigen geld is dan is dat natuurlijk helemaal gezond om na te gaan of de deal niet nóg beter gaat zijn, want Tesla komt niet met een refund als volgende maand de inruilpremie 7500 blijkt te zijn.
Maar bedenk je dan ook wat je zou doen als de inruilpremie 2500 of 0 gaat zijn. Ik had hetzelfde in december toen de premie 5000 was en in januari naar 2500 ging om vervolgens weer naar 5000 te gaan in februari.
En wat voor mij goed werkte was de auto zelf verkopen, dat leverde nog eens ruim 3k op.
Klopt, maar het is wel zwart gespoten.FreakGIB schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:56:
volgens mij heeft de standaard Model Y nog steeds glazen dak maar aan de binnen kant is het bekleed zover ik de laatste keer kon zien in de showroom.
Het meest eenvoudige antwoord is dat het puur random is. Soms zit je bij de eerste batch, soms bij de laatste. Soms krijg je in 3 weken 3 updates, soms maanden niet. Gewoon lekker rijden en zodra je een update krijgt doorvoeren.Boost9898 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Hmm hoe zit dat eigenlijk met die updates? Ik ben nu een week of 2 in het bezit van mijn eerste Tesla Model 3 uit 2023. Deze zit ook op versie 2026.2.9. en heb die advanced/beta updates mode enabled.
Het is mij niet helemaal duidelijk welke updates ik kan krijgen en wanneer.
Bij ons zou dat via een HR systeem gaan (waar ook de rest van mijn expenses in gaan), waar je allemaal losse entries moet maken. Veel plezier, dat kost je dus gewoon minimaal 30min per maand, als het niet meer isrenem schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Ik lease ook via Athlon en ik heb geen eigen laadpaal, en er is ook bijna nooit een publieke laadpaal in mijn buurt beschikbaar. Ik laad dus bijna alleen maar bij de SUC en schiet alles voor. 1x In de maand het CSV bestand downloaden via de Tesla app en 1 declaratie bij Athlon waar je dat CSV bestand toevoegt (wel even omzetten naar PDF ander wordt het niet geaccepteerd) en klaar. 5 Minuten werk en binnen een paar dagen heb je je geld terug.
YouTube: *Standard Version* Ludicrous Performance Sport Seat Installation Vid...markklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Ziet er niet makkelijk uit. Weet niet hoe handig je bent, maar denk dat ik de auto zou slopen.
Mijn vrouw heeft de m3 standard en met kinderen die altijd drinken en eten in de auto wilt ze toch liever leder.
Ik heb voor nu een goedkope setje stoelhoezen bij Ali express gekocht (40 euro in de aanbieding).
Voor zit het redelijk, hoewel op sommige plekken je toch 1cm speling hebt en achterin is het allemaal net niet.
Ik had liever zwart, maar ze hadden alleen nog grijs/wit over voor.
Ook komt er nog steeds etensresten tussen de rugleuning en zitleuning. Dat is namelijk "open"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xE8mBsN7bxv44mtlAlOy9bgv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7jl6E9NFgwsHjfWn0tSmL6Ed.jpg?f=user_large)
Fake newsmarkklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:45:
Correct. In ieder geval in Europa doen de spiegels van een Y Standard gewoon elektrisch inklappen. Of ze dimmen heb ik nog niet actief gemerkt. De binnenspiegel in ieder geval wel.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:43:
Model Y standaard spiegels zijn hier gewoon elektrisch toch?
I stand corrected.. wat fijn!Richh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Fake news![]()
[...]
Correct. In ieder geval in Europa doen de spiegels van een Y Standard gewoon elektrisch inklappen. Of ze dimmen heb ik nog niet actief gemerkt. De binnenspiegel in ieder geval wel.
Legion 7i i9 3080 32gb
Voor 180 euro bouwen zij de stoelen voor je om (geen idee op welke locatie)kx22 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:59:
[...]
YouTube: *Standard Version* Ludicrous Performance Sport Seat Installation Vid...
Ziet er niet makkelijk uit. Weet niet hoe handig je bent, maar denk dat ik de auto zou slopen.
Mijn vrouw heeft de m3 standard en met kinderen die altijd drinken en eten in de auto wilt ze toch liever leder.
Ik heb voor nu een goedkope setje stoelhoezen bij Ali express gekocht (40 euro in de aanbieding).
Voor zit het redelijk, hoewel op sommige plekken je toch 1cm speling hebt en achterin is het allemaal net niet.
Ook komt er nog steeds etensresten tussen de rugleuning en zitleuning. Dat is namelijk "open"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://docs.google.com/f...3NCIJ5mJUQ/viewform?pli=1
Take my money!
Legion 7i i9 3080 32gb
Denk niet dat iemand uit de US hier voor 180euro heen komt om 2 stoelen in te bouwen. Ik ben vooral benieuwd of ze de ventilatiestand dan activeren in het menu.markklok schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Voor 180 euro bouwen zij de stoelen voor je om (geen idee op welke locatie)
https://docs.google.com/f...3NCIJ5mJUQ/viewform?pli=1
Take my money!
Ik heb nu een M3 AWD uit 2019. Af en toe kijk ik naar een nieuwe of een jonge occasion. Maar het is vrij lastig vergelijken want het lijkt alsof Tesla ieder moment het op haar heupen krijgt en bij bepaalde jaren verschillende wijzigingen doorboort of zelfs bepaalde versies schrapt of aanpast in vergelijking met andere versies. En geluid is voor mij belangrijk en dat is mijn auto echt heel goed voor een fabrieksysteem.
Is het geluid tegenwoordig nog beter of niet? En alleen in bepaalde versies? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Allebei reeds laten vervangen maar het probleem blijft.bert pit schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Als door contrast op het scherm te verlagen de piep verdwijnt, zou het in het scherm zitten:
https://www.reddit.com/r/...ering_wheel_high_pitched/
Maar ook het stuur kan problemen geven:
https://teslamotorsclub.c...ering-wheel-noise.327546/
Hoewel het niet mijn zaken zijn hoor, maar waarom wordt er niet gekozen voor simpelweg niet eten/drinken in de auto? Weet niet hoe vaak er lange trips worden gemaakt maar een uurtje zonder eten of drinken moet toch lukken en langer dan dat kun je onderweg ook even pauzeren?kx22 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:59:
[...]
YouTube: *Standard Version* Ludicrous Performance Sport Seat Installation Vid...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar misschien denk ik er veel te simpel over en hebben de kinderen iets nodig waar ik helemaal niet aan denk. Maar het klinkt zonder meer informatie te hebben als een probleem wat makkelijk is op te lossen door aan te pakken bij de bron.
Eten en drinken is voor iedereen verboden bij ons in de auto's. Zelfs kauwgom mag niet, enige uitzondering is dingen als smint of pepermunt.
[ Voor 3% gewijzigd door Refl op 13-03-2026 11:50 ]
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Dat is interessant, dus je rijdt al snel rond met een zwembad? Klinkt alsof de Standard Y toch wel erg uitgekleed is.LastSamurai schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:02:
[...]
De frunk van een standard is idd niet waterdicht, maar er zit ook GEEN drainplug onderin.
Talk to the wife....Refl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Hoewel het niet mijn zaken zijn hoor, maar waarom wordt er niet gekozen voor simpelweg niet eten/drinken in de auto? Weet niet hoe vaak er lange trips worden gemaakt maar een uurtje zonder eten of drinken moet toch lukken en langer dan dat kun je onderweg ook even pauzeren?
Maar misschien denk ik er veel te simpel over en hebben de kinderen iets nodig waar ik helemaal niet aan denk. Maar het klinkt zonder meer informatie te hebben als een probleem wat makkelijk is op te lossen door aan te pakken bij de bron.
Eten en drinken is voor iedereen verboden bij ons in de auto's. Zelfs kauwgom mag niet, enige uitzondering is dingen als smint of pepermunt.
Dat las ik, maar heb je het scherm contrast al bijgesteld naar beneden? Dan weet je mogelijk waar het zit. Je neemt dan een veranderdende piep waar. (“coil whine”)Alper587 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Allebei reeds laten vervangen maar het probleem blijft.
[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 13-03-2026 12:04 ]
Heeft meneer Alie rekening gehouden met de stoelairbags (2 voor de bestuurder en 1 voor de passagier)? Dus opzettelijke verzwakkingen in de stof op de plaatsen waar de airbag uit de stoel komt? Zo niet: serieus veiligheidsissue.kx22 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:59:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Euro NCAP Crash & Safety Tests of Tesla Model 3 2025 - Best in Class...
[ Voor 6% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 13-03-2026 12:22 ]
Pick your battles. We begrijpen het
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Ik heb zelf de MY Standard en de buitenspiegels zijn wel elektrisch en automatisch inklapbaar.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Model Y standaard spiegels zijn hier gewoon elektrisch toch? Persoonlijk vond ik veel opties die de standaard niet heeft echt luxe opties en geen zaken die ik mis komende van een 10 jaar oude ICE:
Elektrisch neerklapbare achterbank
Interieur LED sfeerverlichting
Fysieke knoppen om elektrische stoelen te verstellen
Exterieur Led balken
Volledig leer
2e scherm achterbank
Subwoofer
Extra opbergopties
Elektrisch verstelbaar stuur
Let op: dit zijn persoonlijke overwegingen en wat je niet had mis je ook niet zo snel. Ik was daarnaast wel verbaasd dat hij wel gewoon stuurverwarming en het QHD scherm heeft en het WLTP bereik van de oude long range
Daarnaast dat de frunk niet waterdicht is discussie hier is een beetje bullshit. Ligt er maar net aan watje erin wil opbergen, maar ik heb in diverse buien gereden en er staat geen water in ofzo.
De subwoofer mis ik niet echt. Er zit prima geluid in wat voldoende is.
Ook is FM/DAB radio aanwezig.
Ook het elektronisch verstelbaar stuur mis ik niet, net als de knoppen voor de stoelen. Het went erg snel om dit via het scherm in te stellen. En eenmaal een goede positie en Easy Entry profiel ingesteld werkt dit goed.
Dat het glazendak bekleed is vindt ik wel fijn. De auto klinkt erg stil binnen en als je praat klinkt het niet hol. Wat ik wel ervaarde bij het vorige model.
Daarnaast is de hemel en stijlen afgewerkt met een zachter materiaal dan het vorige model.
Dus ja zijn die extra opties de extra investering van 11k het waard. Voor mij niet, en ik mis het ook niet.
Echter, we hebben nu 2 ICE's. Een auto (S-Max) voor ons als gezin waarmee ik naar werk rijd, en een iets kleinere 218i waarmee mijn vrouw (1x per week, andere dagen OV) naar het werk rijdt. Die dag dat zij naar het werk rijdt is mijn vrije dag, dus de Tesla kan als WW auto ingezet worden. Puur voor dat doel is de 3 goed genoeg.
Echter, als gezin met 5 lijkt de 3 me relatief krap als we toch eens daarmee op stap willen. Want puur kijkend naar 'brandstof'kosten wint de 3 of Y natuurlijk makkelijk van de S-Max. Echter, de Y Standard voelt dus wel wat (op basis van online research) minder goede deal... Benieuwd naar jullie advies.
We zouden de 218i Active Tourer wegdoen, die is nu 6 jaar oud.
Fijn om je eerste hands ervaring te horen! Dimmen de spiegels ook?avdl72 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Ik heb zelf de MY Standard en de buitenspiegels zijn wel elektrisch en automatisch inklapbaar.
Daarnaast dat de frunk niet waterdicht is discussie hier is een beetje bullshit. Ligt er maar net aan watje erin wil opbergen, maar ik heb in diverse buien gereden en er staat geen water in ofzo.
Ook het elektronisch verstelbaar stuur mis ik niet, net als de knoppen voor de stoelen. Het went erg snel om dit via het scherm in te stellen. En eenmaal een goede positie en Easy Entry profiel ingesteld werkt dit goed.
Dat het glazendak bekleed is vindt ik wel fijn. De auto klinkt erg stil binnen en als je praat klinkt het niet hol. Wat ik wel ervaarde bij het vorige model.
Daarnaast is de hemel en stijlen afgewerkt met een zachter materiaal dan het vorige model.
Dus ja zijn die extra opties de extra investering van 11k het waard. Voor mij niet, en ik mis het ook niet.
Voordeel ook is dat je de oerdegelijke catl6m lfp batterij hebt met prima laadcurveavdl72 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Ik heb zelf de MY Standard en de buitenspiegels zijn wel elektrisch en automatisch inklapbaar.
Nee de buitenspiegels dimmen niet.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:47:
[...]
Fijn om je eerste hands ervaring te horen! Dimmen de spiegels ook?
Mijn advies zou zijn om met de 3 en Y een self-serve proefrit in te plannen.zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:46:
Ik heb me nog wat meer verdiept in de verschillen tussen de Standard en Premium variant van de 3 en Y. Als ik het zo interpreteer lijkt de 3 Standard wel een betere deal: glazen dak, matrix lampen etc. Zaken die je op de Y niet hebt.
Echter, we hebben nu 2 ICE's. Een auto (S-Max) voor ons als gezin waarmee ik naar werk rijd, en een iets kleinere 218i waarmee mijn vrouw (1x per week, andere dagen OV) naar het werk rijdt. Die dag dat zij naar het werk rijdt is mijn vrije dag, dus de Tesla kan als WW auto ingezet worden. Puur voor dat doel is de 3 goed genoeg.
Echter, als gezin met 5 lijkt de 3 me relatief krap als we toch eens daarmee op stap willen. Want puur kijkend naar 'brandstof'kosten wint de 3 of Y natuurlijk makkelijk van de S-Max. Echter, de Y Standard voelt dus wel wat (op basis van online research) minder goede deal... Benieuwd naar jullie advies.
We zouden de 218i Active Tourer wegdoen, die is nu 6 jaar oud.
Deze kan je elk voor een uur inplannen op een locatie naar wens.
Als de Y kiest adviseer ik wel om even na te bellen en te melden dat je de Standaard versie wil, want anders staat er een Premium voor je klaar.
Ik zou proefrijden in beide, dan kan je het verschil voelen en een keuze daarop gebaseerd maken.avdl72 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:52:
[...]
Mijn advies zou zijn om met de 3 en Y een self-serve proefrit in te plannen.
Deze kan je elk voor een uur inplannen op een locatie naar wens.
Als de Y kiest adviseer ik wel om even na te bellen en te melden dat je de Standaard versie wil, want anders staat er een Premium voor je klaar.
Ik ga even overleggen met mijn vrouw, en kijken of we een oppas gaan regelen. Ik heb e.e.a. doorgerekend, en financieel gezien lijkt het zelfs goedkoper om nu een nieuwe Tesla te kopen en 6j te rijden ipv de BMW 218i te houden.karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:01:
[...]
Ik zou proefrijden in beide, dan kan je het verschil voelen en een keuze daarop gebaseerd maken.
Het is namelijk niet dat we een nieuwe auto nodig hebben, is toch een bak geld ondanks de korting. Maar als het over de jaren goedkoper is dan huidige auto houden zou dat stom zijn om niet te doen.
Geldt dat voor zowel de Y als de 3?karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:47:
[...]
Voordeel ook is dat je de oerdegelijke catl6m lfp batterij hebt met prima laadcurve
Zit er overigens nog bouwkwaliteit verschil tussen een 3 en Y?
Op vakanties gaat er wmb niks boven eten in de Tesla bij een SuC en intussen een filmpje kijken. Anders zijn we niet binnen 20 minuten klaar met onze supersnel ladende BYD MYRefl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Hoewel het niet mijn zaken zijn hoor, maar waarom wordt er niet gekozen voor simpelweg niet eten/drinken in de auto? Weet niet hoe vaak er lange trips worden gemaakt maar een uurtje zonder eten of drinken moet toch lukken en langer dan dat kun je onderweg ook even pauzeren?
Yes de standards hebben allemaal de catl6m. , zit ook in die van mij (half 2025 highland) bouw kwaliteit weet ik niet of er verschil zit. de model 3 komt uit China en de model Y uit Duitsland. Die van mij heb ik na bijna 20.000 km nog geen enkel mankementje/piepje/kraakje kunnen ontdekkenzunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:03:
[...]
Geldt dat voor zowel de Y als de 3?
Zit er overigens nog bouwkwaliteit verschil tussen een 3 en Y?
Ja, ook op 0% ( en 100%) wordt de piep (coil whine inderdaad) heel zacht, maar zodra het rond de 50% is hoor je hem het hardst.bert pit schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Dat las ik, maar heb je het scherm contrast al bijgesteld naar beneden? Dan weet je mogelijk waar het zit. Je neemt dan een veranderdende piep waar. (“coil whine”)
[ Voor 9% gewijzigd door Alper587 op 13-03-2026 13:27 ]
Ja, dat is normaal. Volgens mij had ik 14km.Alper587 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:26:
Een vraag voor iedereen, toen ik mijn auto nieuw in ontvangst had genomen stonden er 15 kilometers op. Toen ik vroeg waarom dit zo was zeiden ze dat het normaal is voor een nieuwe auto dat er een paar kilometers op staan omdat ze hebben moeten rijden naar de dealer etc? Is dit waar?
Y'24
Ik sprak net iemand en die had echt 0km. Raar!
Dan vermoed ik dus toch echt dat het 1x als demo auto is gebruikt..
[ Voor 13% gewijzigd door Alper587 op 13-03-2026 13:29 ]
Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Ze moeten uit de fabriek, op de boot, van de boot, ergens naar een loods of parkeerterrein etc..Alper587 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Ik sprak net iemand en die had echt 0km. Raar!
Y'24
Van alle auto's die ik nieuw heb opgehaald stond er geen één op 0km. Al ben ik wel gewend dat de teller op <5km staat. Onder de één kilometer heb ik nog nooit gezien.Alper587 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:26:
Een vraag voor iedereen, toen ik mijn auto nieuw in ontvangst had genomen stonden er 15 kilometers op. Toen ik vroeg waarom dit zo was zeiden ze dat het normaal is voor een nieuwe auto dat er een paar kilometers op staan omdat ze hebben moeten rijden naar de dealer etc? Dit is toch gek? Of stond hij bij jullie netjes op 0 km?
De auto rijdt minimaal zelf het transport (vrachtwagen, boot, etc.) op en af. Dat zijn meters die gewoon tellen voor je kilometerteller.
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 13-03-2026 13:34 ]
Er zijn ook merken die hebben een speciale stand voor aflevering. Dan telt de km teller helemaal niet.Caayn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:31:
[...]
Van alle auto's die ik nieuw heb opgehaald stond er geen één op 0km. Al ben ik wel gewend dat de teller op <5km staat. Onder de één kilometer heb ik nog nooit gezien.
De auto rijdt minimaal zelf het transport (vrachtwagen, boot, etc.) op en af. Dat zijn meters die gewoon tellen voor je kilometerteller.
En ik heb ook wel eens bij een dealer een proefrit gemaakt, en dan hadden ze de km teller losgehaald...
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.