Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:54
loxr25 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Ik begrijp het nut niet goed.
In de promo is de use case om je huis een backup te geven, wel dat zal alvast niet lukken....

Volgende use case is wat verbruikers van stroom voorzien.
Maar waarom doe je dat dan niet gewoon op de 12V/16V aansluiting???
Ook daar haal je 3000 watt als je wil en bijkomend is dit VELE malen goedkoper.

Overtuig me even van het nut aub
3000 watt uit een 12v.. dat is 250A.. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:01
Linkser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Bij mij is het na veel gedoe eindelijk actief; alleen staat er dat het actief is tot 31-1-'26... dus geen vijf jaar.
Is dat bij jou ook zo of moet ik weer gaan bellen etc.....
Mij werd verteld dat dit een technische beperking is; ze kunnen (vooralsnog) maximaal één jaar Premium Connectivity ‘aanvinken’. Vervolgens verlengen ze dit elk jaar handmatig tot een periode van maximaal vijf jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door MG-studios op 29-01-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert.L
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:55
pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:50:
Voor wie V2L nodig heeft: een kickstarter biedt voor $798 (incl verzendkosten) 5500Watt Power Output voor alle Tesla's (nog maar 7 beschikbaar voor die prijs)
Ik zou hiermee uitkijken. Dit apparaat lijkt een DC lader te simuleren om zo de auto de contactors tot de HV batterij te laten sluiten. Je ziet in filmpjes dat dit ook de battery heating activeert, wat me niet zo wenselijk lijkt. Bovendien lijkt het mij persoonlijk niet zo'n prettig idee dat een Kickstarter (prototype) device rechtstreeks contact maakt met je HV batterij. Verder kan Tesla dit waarschijnlijk heel makkelijk onmogelijk maken met een software update.

Overigens wel een creatief idee, en het zou heel mooi zijn als hier ooit iets officieels voor op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Bert.L schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Overigens wel een creatief idee, en het zou heel mooi zijn als hier ooit iets officieels voor op de markt komt.
Ja, eind vorig jaar bijna een dag zonder stroom gezeten, dan was het wel lekker geweest als we wat apparaten hadden kunnen laten doorwerken. Sterker nog, buiten het laden van de auto's kom ik zelden boven de 2500 watt uit, dan had zelfs de verwarming (airco) nog kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
Atomius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
Zijn er ook mensen met een Tesla die (long range of niet) hun Tesla opladen met een gewone stekker thuis? Krijg je die er eigenlijk bij als je een Tesla koopt?

Dus gewoon inpluggen in een stopcontact en met 230V * 16A = 3680 watt laden?

Of is dit gevaarlijk of gaat het te langzaam?

(Iemand die weleens op bezoek komt hier heeft een ander merk elektrische auto maar laadt bij nood nog weleens met een gewone stekker waarbij hij 2000 watt uit mijn muur trekt.)
Ik heb nu een jaar een Tesla M3 en heb er nu 20k km op staan. 98% via stopcontact geladen. Heb hem in de app op 10A gezet omdat het stopcontact en de stekker bij 13A wel heel warm werden. Gaat prima als je niet 2 dagen achter elkaar 200+ km moet rijden. In de praktijk laad ik hem in het weekend helemaal vol en hoef door de weeks dan maar 1x bij te laden. In de zomer staat het buiten stopcontact en laadkabel vol in de zon en dan schakelt de kabel terug naar 6A om oververhitting te voorkomen. Dat is wel lastiger, vaker laden, dus denk dat ik toch een eenvoudige laadpaal van Tesla ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42

World Citizen

FreeReef.nl

@pdidi Dat ding is enorm interessant. Ik zou er echt een berg geld voor over hebben.

Laat het ze eerst maar eens doen, en dan wacht ik graag af wat Tesla doet. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet direct dichtpatchen.

Maar wouw.. dit wil ik!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-09 09:02
Ja dat V2L is echt een gemis op een Tesla. Kia/Hyundai heeft dit wel gewoon. Weliswaar dan niet op de goedkoopste uitvoerig maar vanaf 2e uitrustingsniveau is dat al standaard.

Stroomstoring? Even verlengkabel uitrollen en in een stopkontakt in huis inpluggen(ja hier gaat kritiek opkomen).

En met kamperen ook makkelijk. Of onderweg even een bakje koffie maken tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:10
Linkser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Bij mij is het na veel gedoe eindelijk actief; alleen staat er dat het actief is tot 31-1-'26... dus geen vijf jaar.
Is dat bij jou ook zo of moet ik weer gaan bellen etc.....
Nee, dat klopt, hij wordt dan weer verlengd. Ze kunnen steeds maar een jaar vooruit regelen. Dus nog niet voorbij 2026, en bij mij zelfs 31-01-2025. Maar er is mij verzekerd dat ze het automatisch verlengen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens extra geluidsdemping aangebracht achter in zijn Tesla?

Ik ben op zich erg tevreden over het geluid/demping van mijn 2024 MY.
Enige is dat ik wel merk dat er wel wat geluid/gerommel/gerammel uit de achterbak komt.

Het afstellen van de vier dempers/hoogte rubbers op de achterklep heeft al wel goed geholpen/weer aardig stil net zoals toen die net uit fabriek kwam.
Denk dat er op oneffen wegen nog wel extra winst te halen is door oa de binnenkanten van de wielkuipen te beplakken met geluidsisolatie matten.

Kwam op TMC forum iemand tegen die dat ook hd gedaan en meetbaar minder dBa's waar nam:

Smooth fresh asphalt: Before 66-67.5 After 64.5-66 -- I would say about 1.25 to 1.5 dBa difference on average
Regular asphalt: Before 70.5-72.5 After 68 - 70.5 -- I would say about 2 dBa difference on average
Cement Interstate: Before 72-74 After 69.5 to 71 -- I would say about 2.5 dBa
Rough asphalt: Before 80 to 82 After 75 to 77 -- I would say about 5 dBa
Super bad overcoat: Before 85-86 After 78-79 -- roughly 7 dBa

Heb zelf 20 vellen plakbare 250x180x5mm isolatie matten besteld en wil dit op een zonnig dagje wel eens aan gaan brengen. Redelijk simpel en goed bij te komen/stoffen bekleding makkelijk weg te halen

Oa hier uitgelegd:
(Ik ben niet van plan het overal te doen zoals in film, maar enkel binnenzijden wielkasten en onder de diepe bak)
YouTube: Tesla Model Y Noise cancelling / Sound proofing

Ben benieuwd.
Iemand al ervaring?

Ervaring die ik in verleden had met dit soort matten (oa Dynamat) was in deurpanelen waar ik in vroegere autos goede audio in bouwde. Ik plakte die deuren intern helemaal vol. Wauw wat was dat audiofiel een verbetering en deuren voelden net als een dikke rolls royce die je dicht gooide :) Geen rammels. Compleet dood. Etc

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 28-01-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bert.L schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Ik zou hiermee uitkijken. Dit apparaat lijkt een DC lader te simuleren om zo de auto de contactors tot de HV batterij te laten sluiten. Je ziet in filmpjes dat dit ook de battery heating activeert, wat me niet zo wenselijk lijkt. Bovendien lijkt het mij persoonlijk niet zo'n prettig idee dat een Kickstarter (prototype) device rechtstreeks contact maakt met je HV batterij. Verder kan Tesla dit waarschijnlijk heel makkelijk onmogelijk maken met een software update.

Ik vind ook dat het een hele grote kast is. Totaal niet praktisch om bijv mee te nemen naar de camping. Bij Hyundai/Kia is dat een kleine adapter en wordt de on board lader gebruikt om terug te leveren.

Musk heeft wel eens geroepen dat iedere Tesla terug kan gaan leveren. Ik zou dan eerder wachten op een officiële oplossing daarvoor. Musk kennende kan dat nooit lang meer duren 🙄...

Ik vond het in de Hyundai ook maar beperkt nuttig. Tijdens het laden bij een snellader kon ik het stopcontact bij de achterbank niet gebruiken om koffie te zetten. Dan moest het alsnog na afloop van de laadbeurt, maar dan wil ik direct weg kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
MG-studios schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Mij werd verteld dat dit een technische beperking is; ze kunnen maximaal één jaar Premium Connectivity ‘aanvinken’. Vervolgens verlengen ze dit elk jaar handmatig tot een periode van maximaal vijf jaar.

Het lijkt erop dat er van tevoren niet goed is nagedacht over de praktische uitvoering van deze actie.
Ik heb exact 5 jaar gratis premium connectivity "included" gehad bij mijn auto. Dus technisch is het zeker wel mogelijk. Tesla Nederland kan eht wellicht niet invoeren, maar iemand bij Tesla wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RobinDH1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Je doorgegeven verbruik wordt periodiek dus totaal niet afgetoetst met de kilometerstand?
Er zal vast iets berekend kunnen worden, maar verbruik is ook afhankelijk van andere functies die je wel/niet gebruikt. Zo zijn er die altijd Sentry aan hebben staan, andere weer (bijna) nooit. Hetzelfde voor voorverwarmen, ik weet van collega’s dat ze dit iedere dag aan hebben staan, of ze nu gaan werken of niet.
En rijgedrag maakt ook veel uit in verbruik.
Kortom, waarschijnlijk valt het niet zomaar op.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:39:
[...]
Musk heeft wel eens geroepen dat iedere Tesla terug kan gaan leveren. Ik zou dan eerder wachten op een officiële oplossing daarvoor. Musk kennende kan dat nooit lang meer duren 🙄...
Toen ik mijn MY kocht vertelden ze me in de dealer dat V2L niet beschikbaar was en dat het ook niet beschikbaar zou komen omdat de hardware er niet voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 07:44
Heeft er iemand hier de nieuwe Y al besteld? Ik lees er weinig over :-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-09 21:22
turkeyhakan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 03:03:
Yep, van de week Launch Edition besteld in Quicksilver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik wacht nog even op de 0% financial lease aanbieding :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-09 08:45
Hier nog iemand: de Launch Edition in Quick Silver. Vrijdag besteld, meteen de automatische mail gekregen en gisteren de mail met meer info vanuit een Delivery Advisor gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:06
Caelorum schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Ik heb exact 5 jaar gratis premium connectivity "included" gehad bij mijn auto. Dus technisch is het zeker wel mogelijk. Tesla Nederland kan eht wellicht niet invoeren, maar iemand bij Tesla wel.
In de auto staat er, waarschijnlijk dus ook bij jou, dat het maar tot eind '25 of begin '26 actief is afhankelijk van van wanneer de auto is aangekocht. Ondanks dat je vijf jaar hebt toegezegd gekregen is dat dus niet zichtbaar vanuit de auto maar gaan ze handmatig verlengen elk jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 07:37
Ik wacht persoonlijk nog tot andere kleuren beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 12:13
Zijn er ook mensen die accessoires meeverzekerd hebben? Standaard is dit bij mij 3000 euro, maar ik vraag me af of het voor een Tesla loont om dit te verhogen naar 5 of 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Linkser schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:00:
[...]

In de auto staat er, waarschijnlijk dus ook bij jou, dat het maar tot eind '25 of begin '26 actief is afhankelijk van van wanneer de auto is aangekocht. Ondanks dat je vijf jaar hebt toegezegd gekregen is dat dus niet zichtbaar vanuit de auto maar gaan ze handmatig verlengen elk jaar.
Ja, nee dus. Vanaf 2019 tot aan 2025 stond er gewoon "inbegrepen". Exact na 5 jaar is dat vervallen en moest ik betalen. Dat is dus precies waarom ik aangaf dat ze het wel degelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Alenji schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:28:
Zijn er ook mensen die accessoires meeverzekerd hebben? Standaard is dit bij mij 3000 euro, maar ik vraag me af of het voor een Tesla loont om dit te verhogen naar 5 of 10
Welke accessoires heb jij er dan opzitten?
Een laadkabel, misschien een Commander en een zelf geplaatst spoilertje?

Ik kom aan een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
bert pit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:00:
[...]

De continuous AP is het alleen al waard, deze zit op de commander. Hij zorgt ervoor dat na inschakeling van de AP, deze bij een baanwissel weer automatisch ingeschakeld wordt.
Ik vraag mij af of dit echt het waard is?

Nu na +/- 500KM te hebben gereden in mijn 19M3 gebruik ik na een baanwissel automatisch 2 keer de stalk. Werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
dChained schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik vraag mij af of dit echt het waard is?

Nu na +/- 500KM te hebben gereden in mijn 19M3 gebruik ik na een baanwissel automatisch 2 keer de stalk. Werkt prima voor mij.
Is het het waard? die vraag beantwoord je zelf al.. :) Iedereen ervaart het anders. Met de commander kan je ook smart functions toevoegen en leuke data inzien, dat is ook wat WAARD ;)

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 21:50
Maurice- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Binnenkort wel!
[Afbeelding]

Nu de sentry clips nog..
Here is the full list of supported Tesla models:
  • 2024 Model 3 (Highland) and later
  • 2021 Model S and later
  • 2021 Model X and later
  • Cybertruck
  • 2025 Model Y (Juniper) is expected to support UWB
The legacy Model S and Model X, as well as the first-gen Model 3 and current Model Y unfortunately do not support UWB.
Helaas niet voor mijn huidige Y zo te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:50:
Voor wie V2L nodig heeft: een kickstarter biedt voor $798 (incl verzendkosten) 5500Watt Power Output voor alle Tesla's (nog maar 7 beschikbaar voor die prijs)
Hoe werkt dat? Want de auto moet dan toch van DC naar AC omvormen, en dat doet Tesla toch niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Hoe werkt dat? Want de auto moet dan toch van DC naar AC omvormen, en dat doet Tesla toch niet?
Ik denk, gezien het formaat van dat apparaat, dat de omvormer in het apparaat zit. Maar is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:24
bonjour schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb nu een jaar een Tesla M3 en heb er nu 20k km op staan. 98% via stopcontact geladen. Heb hem in de app op 10A gezet omdat het stopcontact en de stekker bij 13A wel heel warm werden. Gaat prima als je niet 2 dagen achter elkaar 200+ km moet rijden. In de praktijk laad ik hem in het weekend helemaal vol en hoef door de weeks dan maar 1x bij te laden. In de zomer staat het buiten stopcontact en laadkabel vol in de zon en dan schakelt de kabel terug naar 6A om oververhitting te voorkomen. Dat is wel lastiger, vaker laden, dus denk dat ik toch een eenvoudige laadpaal van Tesla ga aanschaffen.
Ook hier op 230v, gelimiteerd op 8A omdat de constructie niet bedacht is om er zoveel stroom doorheen te jagen. Groepenkast in 2019 wel vernieuwd, maar bedrading naar het bakeliet stopcontact in de berging vermoedelijk nog uit 1957. Tussen de (Tesla) lader en het stopcontact nog een verlengsnoer. Vind het iets te spannend om hem op vol vermogen te laden, liever veilig en dan maar 11 km/u bij te laden. Offertes voor de ombouw van de aansluiting en installatie van een laadpaal staan uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert.L
[...]

Hier kun je zien hoe het werkt:

YouTube: What Your Tesla Screen Displays When Using VortiPower V2L #teslav2l

Het apparaat doet alsof hij een DC lader is, zodat hij rechtstreeks contact kan maken met de HV batterij. De AC/DC converter zit dus in het apparaat zelf.

Er zijn meer hobbyisten bezig met dit soort oplossingen, zie bijvoorbeeld dit forum:

https://openinverter.org/...opic.php?t=3551&start=100

Wel echt interessant, aangezien dit in principe op alle Tesla's bidirectioneel laden mogelijk maakt, zonder hardware in de auto zelf nodig te hebben. Maar ik wacht nog even voordat ik hier zelf mee ga experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Bert.L schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Hier kun je zien hoe het werkt:

YouTube: What Your Tesla Screen Displays When Using VortiPower V2L #teslav2l

Het apparaat doet alsof hij een DC lader is, zodat hij rechtstreeks contact kan maken met de HV batterij. De AC/DC converter zit dus in het apparaat zelf.

Er zijn meer hobbyisten bezig met dit soort oplossingen, zie bijvoorbeeld dit forum:

https://openinverter.org/...opic.php?t=3551&start=100

Wel echt interessant, aangezien dit in principe op alle Tesla's bidirectioneel laden mogelijk maakt, zonder hardware in de auto zelf nodig te hebben. Maar ik wacht nog even voordat ik hier zelf mee ga experimenteren...
Let even op de garantie want daar ga je (waarschijnlijk) nat op...

"From the Tesla warranty document are exceptions, which specify that pulling power out will not be covered:

"Using the vehicle as a stationary power source"

Seems a bit risky. Does it void the warranty instantly? Or does it just not cover damage from such a use. Is it tracked?"

Loopt ook al een draadje op Reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert.L
Yes, ik zou ook zeker niet aanraden dit te gebruiken als je nog garantie op je batterij hebt. Ook is er natuurlijk een flinke kans dat Tesla het via software updates onmogelijk gaat maken.

Maar zoals gezegd, het is interessant dat het technisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Wat @NiroNiro al zei, de omvormer zit in het apparaat, vandaar de grootte. Op Teslamotorsclub wordt hier al enige tijd over gediscussieerd. Of het veilig is, hoe de Tesla teruglever limitering wordt omzeild en hoe het zit met garantie. Waarschijnlijk simuleert het apparaat een CCS Type2 DC laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

pdidi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Wat @NiroNiro al zei, de omvormer zit in het apparaat, vandaar de grootte. Op Teslamotorsclub wordt hier al enige tijd over gediscussieerd. Of het veilig is, hoe de Tesla teruglever limitering wordt omzeild en hoe het zit met garantie. Waarschijnlijk simuleert het apparaat een CCS Type2 DC laadpaal
Hoe het zit met garantie kan natuurlijk iedereen lezen in de beperkte garantievoorwaarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrLT7sMVTEstDRT2042ZQdJmZxI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gLPHWpwpceD6bmQdWZ3nmRHY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lkvt8w0WkLFSWGqLykO4GUG9A5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1uvpMASD5phYCLNHBMtRt8sk.jpg?f=user_large

Maar garantie zal niet voor iedereen meer het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
NightHawk4 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Hoe het zit met garantie kan natuurlijk iedereen lezen in de beperkte garantievoorwaarden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eens, alleen dan is gebruik van een 12V powerbank met pass-through in principe ook al een garantie breach. Net als de Commander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 12:15
Enhauto zegt daar zelf het volgende over:
What about Tesla Warranty?

According to the official Tesla Vehicle Limited Warranty document, the warranty of the vehicle as a whole is not voided when installing 3rd party accessories.

Only if there is an issue with a specific part of the vehicle (broken part or something not working as expected), proved to be caused directly or indirectly by the 3rd party accessory, this part has a limited warranty, and Tesla might charge for replacing it or diagnosing the car.

For now, Tesla is OK with 3rd party accessories and doesn't state anywhere that the vehicle warranty is voided entirely because the 3rd party accessory is installed.

We have clients who went to Tesla Service with the buttons, and they just removed the OBD Commander and placed it on the passenger seat without any issues or warranty limitations.

We always recommend removing the Commander from the car when going to Tesla service to avoid issues with the staff and/or wrong interpretations of the global Tesla policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
NightHawk4 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij wordt het in de VS al geblokkeerd, of komt dat op korte termijn, ik kan me een artikel herinneren van recent, maar weet niet meer waar ik dat heb gezien. Slashdot misschien?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Enhauto zegt daar zelf het volgende over:

[...]
Dat is inderdaad hoe zij het Tesla Vehicle Limited Warranty document interpreteren. Ik zou liever een zwart op wit verklaring van Tesla willen zien. Zoals @NightHawk4 al aangaf (maar nu in Engels):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJwDOjP1TJX8j5Te3pj0X-M-uB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aH8mHGQrxOkywW8B9pjtIhhW.png?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat vooral het laatste statement van Enhauto al genoeg zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lajt6ysxC7D3DNYdzu-DSaCAnzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XGnW1YWyGYZF8R2h7R2IiBxC.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 29-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:21
Allewijn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:37:
Heeft iemand hier wel eens extra geluidsdemping aangebracht achter in zijn Tesla?

Ik ben op zich erg tevreden over het geluid/demping van mijn 2024 MY.
Enige is dat ik wel merk dat er wel wat geluid/gerommel/gerammel uit de achterbak komt.

Het afstellen van de vier dempers/hoogte rubbers op de achterklep heeft al wel goed geholpen/weer aardig stil net zoals toen die net uit fabriek kwam.
Denk dat er op oneffen wegen nog wel extra winst te halen is door oa de binnenkanten van de wielkuipen te beplakken met geluidsisolatie matten.

Kwam op TMC forum iemand tegen die dat ook hd gedaan en meetbaar minder dBa's waar nam:

Smooth fresh asphalt: Before 66-67.5 After 64.5-66 -- I would say about 1.25 to 1.5 dBa difference on average
Regular asphalt: Before 70.5-72.5 After 68 - 70.5 -- I would say about 2 dBa difference on average
Cement Interstate: Before 72-74 After 69.5 to 71 -- I would say about 2.5 dBa
Rough asphalt: Before 80 to 82 After 75 to 77 -- I would say about 5 dBa
Super bad overcoat: Before 85-86 After 78-79 -- roughly 7 dBa

Heb zelf 20 vellen plakbare 250x180x5mm isolatie matten besteld en wil dit op een zonnig dagje wel eens aan gaan brengen. Redelijk simpel en goed bij te komen/stoffen bekleding makkelijk weg te halen

Oa hier uitgelegd:
(Ik ben niet van plan het overal te doen zoals in film, maar enkel binnenzijden wielkasten en onder de diepe bak)
YouTube: Tesla Model Y Noise cancelling / Sound proofing

Ben benieuwd.
Iemand al ervaring?

Ervaring die ik in verleden had met dit soort matten (oa Dynamat) was in deurpanelen waar ik in vroegere autos goede audio in bouwde. Ik plakte die deuren intern helemaal vol. Wauw wat was dat audiofiel een verbetering en deuren voelden net als een dikke rolls royce die je dicht gooide :) Geen rammels. Compleet dood. Etc
Ik heb van die plakbare geluidsisolatie op de deuren, onderin de kofferbak en achterbank gedaan, alleen niet op de wielkuipen. Dat was prima te doen en vond het zelf merkbaar, mijn vrouw hoorde niet veel verschil ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
EvolutionX schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Ik heb van die plakbare geluidsisolatie op de deuren, onderin de kofferbak en achterbank gedaan, alleen niet op de wielkuipen. Dat was prima te doen en vond het zelf merkbaar, mijn vrouw hoorde niet veel verschil ☺️
Thanks voor je reactie. Goed om te horen dat je positief verschil hoort. Je hebt dus de deurpanelen verwijderd en het echt in de deuren intern geplakt?
M3 of MY? Uit alle films die ik heb bekeken bleek de grootste winst te zitten in stukken plakken aan de binnenkanten van de wielkuipen:

Luisteren vanaf 22:00 minuten:
YouTube: Quiet Your Tesla Model Y! The ONLY video that covers everything!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQF0np4kJgLLlhejvTuhbChzAtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo1pcxIx0gPHUgVtaCVltC9H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 07:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Praktisch vraagje. Laat morgen bij Tesla winterbanden met velg monteren. Passen de 4 huidige in de kofferbak (M3)? Kan het lastig inschatten of de achterbank ook nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45

RvV

Bulldog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:01:
Praktisch vraagje. Laat morgen bij Tesla winterbanden met velg monteren. Passen de 4 huidige in de kofferbak? Kan het lastig inschatten of de achterbank ook nodig is.
Roadster of model x?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Caelorum schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Ja, nee dus. Vanaf 2019 tot aan 2025 stond er gewoon "inbegrepen". Exact na 5 jaar is dat vervallen en moest ik betalen. Dat is dus precies waarom ik aangaf dat ze het wel degelijk kunnen.
In het begin had Tesla het nog niet als extra beschikbaar en stond het inderdaad als inbegrepen. Maar na ca 3,5 jaar was het als optie/abonnement beschikbaar en moesten ik en mijn collega’s er voor gaan betalen. Dus bij mij stond ook “inbegrepen” maar zonder einddatum, en die lag bij ons dus niet op 5 jaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Het schijnt dat de reeks 192.168.20.x wordt gebruikt voor de VPN tunnel tussen de auto en Tesla
Top dat je dat hier meld, laat dat nu precies de reeks zijn waarin mijn auto zat. Kon op de oprit nooit gelijk muziek of podcast starten. Gisteren de auto in het 192.168.30.x subnet gezet en vanochtend eindelijk gewoon direct internet in de auto. Hier had ik nooit aan gedacht. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik heb de bank plattegrooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:25
Ja en nee. Ik bedoel, zelf rijden op (eigen terrein) aangestippeld route kan parkshuttle al in 2006, bijna 20 jaar geleden. Wikipedia: ParkShuttle

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Stalks voor de M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheXplicit
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-09 16:22
SirLct schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Ja en nee. Ik bedoel, zelf rijden op (eigen terrein) aangestippeld route kan parkshuttle al in 2006, bijna 20 jaar geleden. Wikipedia: ParkShuttle
In de earnings call gisteren werd expliciet vermeld dat het geen vooraf aangeduide rondjes zijn maar volledig unsupervised FSD met behulp van hun AI model. Zie ook niet in waarom het niet kan, V13 FSD is heel capabel hiervoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We rijden de MY nu ruim 2 weken en wat een verademing ten opzichte van de e-C4 hiervoor. Het percentage accu is erg nauwkeurig en zelfs met minder lading zitten we ontspannen in de auto, dat was hiervoor wel anders.

Ondanks de 20" velgen vind ik hem comfortabel, op klinkerweggetjes hobbelt hij wel, maar niets wat we te veel vinden.

Het is een enorme bak eigenlijk, kofferbak is lekker groot en ook veel ruimte op de achterbank, wat fijn is met de kinderstoel en schoppende voetjes tegen de voorstoel (hij kan er nu niet meer bij)

Wel 2 dingen die ik gewoon echt niet snap:
Dashboardkastje, wat is er mis met een simpel hendeltje op de klep, beetje overge-engineerd als je het mij vraagt.
En bloed irritant dat met autopilot met lane-assist hij er elke keer afgaat als je van rijstrook wisselt, waarom???

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Mad-Matt schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:19:
Dashboardkastje, wat is er mis met een simpel hendeltje op de klep, beetje overge-engineerd als je het mij vraagt.
En bloed irritant dat met autopilot met lane-assist hij er elke keer afgaat als je van rijstrook wisselt, waarom???
Spraak sturing werkt erg snel voor je dashboard kastje, ik gebruik overigens sexy buttons daarvoor.

Lane assist, je moet ook je knipperlicht gebruiken als je van rijbaan wisselt dan krijg je geen melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 27-09 18:49

Zodat je FSD gaat aanschaffen waar hij wel van rijstrook verwisseld en aan blijft staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
dimocash schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Zodat je FSD gaat aanschaffen waar hij wel van rijstrook verwisseld en aan blijft staan.
EAP doet dat ook, en voor die 3800€ is dat een magere troost.

De andere functies van EAP werken gewoon nog niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 27-09 18:49
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:26:
[...]

EAP doet dat ook, en voor die 3800€ is dat een magere troost.

De andere functies van EAP werken gewoon nog niet.
Inderdaad, heb je gelijk in.
Maar ze willen dat je een pakket afneemt, meer inkomsten.
Dit is een zakelijke keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

dimocash schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Inderdaad, heb je gelijk in.
Maar ze willen dat je een pakket afneemt, meer inkomsten.
Dit is een zakelijke keus.
Ik snap dat ze geld willen verdienen, maar ik vind het te duur. Mogelijk eens kijken of ik op den duur een Enhanced kastje aanschaf, dan ben je voor een paar honderd euro klaar.
SpikeHome schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Spraak sturing werkt erg snel voor je dashboard kastje, ik gebruik overigens sexy buttons daarvoor.

Lane assist, je moet ook je knipperlicht gebruiken als je van rijbaan wisselt dan krijg je geen melding.
Gaat mij niet om de melding, gaat mij erom dat hij hem uit zet na het wisselen van rijstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Als je de sexy buttons zou aanschaffen kan je een knop gebruiken voor het dashboard kastje, en instellen dat hij "continous autopilot" doet. Na rijstrook wissel zet hij hem dan weer vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:15
1. Het idee van Tesla is dat als je de auto ook weleens uitleent of wegzet bij een garage je die dan geen toegang geeft tot je dashboard kastje. Zie het als een extra beveiliging.
2. Dat komt elke week wel voorbij. Koop net zoals velen een commander of koop EAP bij Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:31:
[...]

1. Het idee van Tesla is dat als je de auto ook weleens uitleent of wegzet bij een garage je die dan geen toegang geeft tot je dashboard kastje. Zie het als een extra beveiliging.
Daar bestond vroeger een aparte sleutel voor. (Nog nooit gebruikt)
Maar eerlijk, als je de persoon die je auto weg zet niet vertrouwt voor de inhoud van het handschoenkastje, waarom dan wel met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Daar bestond vroeger een aparte sleutel voor. (Nog nooit gebruikt)
Maar eerlijk, als je de persoon die je auto weg zet niet vertrouwt voor de inhoud van het handschoenkastje, waarom dan wel met de auto?
Kan me voorstellen dat als je gebruik maakt van Valet Parking of je je auto ergens parkeert voor langere tijd, dat je dan de sleutel moet achterlaten ivm calamiteiten. Dan kun je dit gebruiken, maar over meer dingen kun je van het nut twijfelen zoals een achterbank die straks elektrisch inklapt is voor mij totale onzin voor die 3 keer in het jaar. Maargoed, voor alles is een reden en een reden om het stom te vinden. Daarnaast zit er ook geen knopje voor de voorklep, achterklep etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online

Geen oplossing voor de bijrijder, maar je kunt het linker scroll wieltje op het stuur instellen dat als je het ingedrukt houdt het dashboardkastje open gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiB1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 06:56
Beste Tesla rijders,
Sinds 21-12-2024 ben ik via private lease in het bezit gekomen van een Tesla Y RWD.
Geweldige auto. Mijn vorige lease auto was een Hyundai Kona. Ook een geweldige auto maar dit is zeker een upgrade.
Ik lees in dit topic verhalen over een (haperende) boordcomputer die moeite heeft met HW4.
Nu krijg ik elke dag een grote hoeveelheid foutmeldingen.
06:03 APP_w264 Funt. Rijstr. overscr. prev. niet beschikb.
06:04 APP_w269 Autopilot-functies beperkt
06:06 APP_w304 Camera geblokkeerd of verblind
06:12 APP_w264 Funt. Rijstr. overscr. prev. niet beschikb.
06:13 APP_w269 Autopilot-functies beperk
06:13 APP_w304 Camera geblokkeerd of verblind
06:19 APP_w269 Autopilot-functies beperkt
06:19 APP_w264 Funt. Rijstr. overscr. prev. niet beschikb.

Dit allemaal over een ritje van 20 minuten.
Is dit standaard bij deze auto?
De functie rijstrook overschrijding heeft het in de afgelopen maand misschien 3 keer gedaan.

Zou dit met de boordcumputer te maken kunnen hebben?

Mvg. Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
RiB1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:12:
Beste Tesla rijders,
Sinds 21-12-2024 ben ik via private lease in het bezit gekomen van een Tesla Y RWD.
Geweldige auto. Mijn vorige lease auto was een Hyundai Kona. Ook een geweldige auto maar dit is zeker een upgrade.
Ik lees in dit topic verhalen over een (haperende) boordcomputer die moeite heeft met HW4.

De functie rijstrook overschrijding heeft het in de afgelopen maand misschien 3 keer gedaan.

Mvg. Richard
Wat ik kan voorstellen is dat je dan 1) in heel donker gebied rijdt 2) typische erftoegangsweg buiten bebouwde kom rijdt. Dan kan het kloppen. De zijcamera heeft dan "geen zicht" als het te donker is. En dan met de belijning van onze typische wegen (met fietspad links en rechts) raakt de autopilot en rijstrook functie in paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhoekwat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 08:52
Uit pure nieuwsgierigheid.

Ik heb gisteren vanuit de LM bevestiging gekregen dat ze een voorraad model Tesla MY hebben besteld bij Tesla. Heeft er iemand ervaring mee hoelang het dan regulier duurt tot leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
TheXplicit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:43:
[...]

In de earnings call gisteren werd expliciet vermeld dat het geen vooraf aangeduide rondjes zijn maar volledig unsupervised FSD met behulp van hun AI model. Zie ook niet in waarom het niet kan, V13 FSD is heel capabel hiervoor.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen FSD, maar ik denk niet dat dit nieuws zo groot is als de media het doet lijken. Tegenwoordig zijn de earnings calls vaak meer gericht om de aandelenkoers niet te veel te laten dalen, en de aandacht niet naar de factual numbers maar "hey look at this amazing thing", "and hey look at that future plan". Maar goed, het kan allemaal wel kloppen, maar ik vind het niet zo'n bijzonder iets - imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
jhoekwat schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:23:
Uit pure nieuwsgierigheid.

Ik heb gisteren vanuit de LM bevestiging gekregen dat ze een voorraad model Tesla MY hebben besteld bij Tesla. Heeft er iemand ervaring mee hoelang het dan regulier duurt tot leveren?
Kan heel snel gaan, check het tesla levering topic. Kan bijvoorbeeld na een week al.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-09 12:50
pdidi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Geen oplossing voor de bijrijder, maar je kunt het linker scroll wieltje op het stuur instellen dat als je het ingedrukt houdt het dashboardkastje open gaat
wat doet iedereen in zijn dashboardkastje? er is genoeg ruimte in het middenconsole. De keren dat ik per jaar het dashboardkastje open zijn op 1 hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:47
Kom best veel in belgie en ben achteraf erg blij dat die m3p adaptieve vering heeft. Als ik de grens over ga zet ik de boel gelijk op zacht ipv sport. Echt heerlijk. Had van te voren nooit verwacht dat dat zoveel uit zou maken

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hongy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:18:
[...]

wat doet iedereen in zijn dashboardkastje? er is genoeg ruimte in het middenconsole. De keren dat ik per jaar het dashboardkastje open zijn op 1 hand te tellen.
Hier vooral de bijrijder die in het dashboardkastje dingen bewaart. En die moet van het display afblijven als ik rij. Dan is de button een prima uitkomst.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:30
[...]wat doet iedereen in zijn dashboardkastje?
Daar ligt een Raspberry Pi met TeslaUSB, extra laadpassen (voor exotische laadpalen in het buitenland), papieren die ik graag bij me hebt en een Tesla keycard voor het geval van nood (pech, ongeval, zodat ik de auto kan afgeven inclusief een sleutel). Uiteraard met een PIN code want niemand heeft daar verder iets te zoeken.

En dan is hij eigenlijk al vol want groter dan een brievenbus is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

[...]

In ons geval liggen er wat zaken in voor de kleine. (18 maanden)
Extra knuffeltje, pak natte doekjes etc.

Als we die in het middenconsole doen ziet hij ze liggen en dan wil hij het gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Himalaya schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Top dat je dat hier meld, laat dat nu precies de reeks zijn waarin mijn auto zat. Kon op de oprit nooit gelijk muziek of podcast starten. Gisteren de auto in het 192.168.30.x subnet gezet en vanochtend eindelijk gewoon direct internet in de auto. Hier had ik nooit aan gedacht. _/-\o_
Iets vaag soortgelijks heb ik op werk, daar is vanwege allerlei redenen van vroeger nog een 100.x.x ip's op de wifi, daar is ook niet alles altijd even gelukkig mee. Incluus mijn auto dus. Gelukkig gaat IT daar op korte termijn afscheid van nemen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Over 5 maanden in juni 2025 bieden ze robotaxi in Austin aan.
In loop van 2e helft in meerdere amerikaanse steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
The_Haunted schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Volgens mij hebben ze dat in maart bij mijn stoel ook gedaan. Ik kon vanuit de wacht/werkplek in de werkplaats kijken en zag dat de complete stoel er uit is geweest en er van alles vervangen werd.
Nu is het toch weer terug sinds begin november.

De wachttijden voor de SeC zijn overigens best lang moet ik zeggen.
Na bezoekje aan SeC van 9 januari maar weer een nieuwe afspraak gemaakt. De bestuurdersstoel heeft maar liefst een hele week niet gekraakt. Dus 11 februari mag ie weer....poging nummer 4.

Ik durf niet eens meer te beginnen over de midden armsteun. Die ga ik zelf wel fixen, er staan how-to filmpjes van op youtube.

Gelukkig 4 jaar garantie, maar die ga ik met mijn kilometers niet halen.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
The_Haunted schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Na bezoekje aan SeC van 9 januari maar weer een nieuwe afspraak gemaakt. De bestuurdersstoel heeft maar liefst een hele week niet gekraakt. Dus 11 februari mag ie weer....poging nummer 4.

Ik durf niet eens meer te beginnen over de midden armsteun. Die ga ik zelf wel fixen, er staan how-to filmpjes van op youtube.

Gelukkig 4 jaar garantie, maar die ga ik met mijn kilometers niet halen.... :/
Weet niet precies wat voor gekraak het is, maar ik heb een tijd last gehad van gekraak doordat de zijkant van de stoel tegen de middenconsole aankwam. Heb dit opgelost door wat van dat automotive stoffen tape tegen de zijkant van de middenconsole te plakken. Daarna was t voor altijd weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
Beste Tesla rijders,

Mvg. Richard
Dikke kans door duisternis, smerige camera’s etc. Heb deze meldingen ook vrijwel iedere ‘vieze’ dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Mar.tin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Weet niet precies wat voor gekraak het is, maar ik heb een tijd last gehad van gekraak doordat de zijkant van de stoel tegen de middenconsole aankwam. Heb dit opgelost door wat van dat automotive stoffen tape tegen de zijkant van de middenconsole te plakken. Daarna was t voor altijd weg.
Dat is dit helaas niet, dit is een metaal op metaal geluid van onder de stoelzitting. Voornamelijk bij optrekken en remmen. Dus bij gewichtsverplaatsing.

Volgens tesla hebben ze tape geplakt op de plekken waar dit vandaan kwam. Het is ook tussen maart en november weggebleven. Maar sinds november is het weer (k)raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
Nog niet zien voorbij komen hier, maar tijdens de earning call werd vermeld dat vanaf mei FSD beschikbaar zou worden in NL. Zou wel netjes zijn !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
loxr25 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:51:
Nog niet zien voorbij komen hier, maar tijdens de earning call werd vermeld dat vanaf mei FSD beschikbaar zou worden in NL. Zou wel netjes zijn !
Dat is volgens mij niet wat er werd gezegd. Musk deed vooral z'n beklag over Europa en specifiek Nederlandse autoriteiten dat het allemaal zo traag gaat (Europe is a layer cake of regulations of bureaucracy, America innovates, Europe regulates). Blijkbaar loopt de goedkeuring van S-FSD in EU via Nederland en zou het wellicht in Mei ter goedkeuring door NL in de EU kunnen worden behandeld. Luister hier hoe Musk het zelf verwoordt

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 30-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Dat is volgens mij niet wat er werd gezegd. Musk deed vooral z'n beklag over Europa en specifiek Nederlandse autoriteiten dat het allemaal zo traag gaat (Europe is a layer cake of regulations of bureaucracy, America innovates, Europe regulates). Blijkbaar loopt de goedkeuring van S-FSD in EU via Nederland en zou het wellicht in Mei ter goedkeuring door NL in de EU kunnen worden behandeld. Luister hier hoe Musk het zelf verwoordt
Dan heeft meneer Musk pech, we zijn hier liever iets zorgvuldiger met veiligheid voor personen, dat doe je liever niet agile. Ik moet nog zien dat het ueberhaupt gaat werken in Europa met al die verschillende wegvormen, rotondes en snelheden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
pdidi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Ah je hebt gelijk !
Ik had de summery van notateslaapp

>> Netherlands presents FSD to EU in May, expected to be approved EU-wide then. Won’t happen sooner than May

Dat is dus idd fout ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
stefxx schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Daar ligt een Raspberry Pi met TeslaUSB, extra laadpassen (voor exotische laadpalen in het buitenland), papieren die ik graag bij me hebt en een Tesla keycard voor het geval van nood (pech, ongeval, zodat ik de auto kan afgeven inclusief een sleutel). Uiteraard met een PIN code want niemand heeft daar verder iets te zoeken.

En dan is hij eigenlijk al vol want groter dan een brievenbus is het niet.
Is teslausb niet achterhaald ondertussen, ik dacht weinig functionaliteit te zien die je niet al standaard hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

daemonix schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Dan heeft meneer Musk pech, we zijn hier liever iets zorgvuldiger met veiligheid voor personen, dat doe je liever niet agile. Ik moet nog zien dat het ueberhaupt gaat werken in Europa met al die verschillende wegvormen, rotondes en snelheden.
Het lukt in Zwitserland blijkbaar ook en wat ik mij ervan herinner hebben ze daar ook gewoon verschillende wegvormen, rotondes en snelheden....

Als ik dat beluister wat @pdidi linkt, klinkt het best wel positief eigenlijk? Eind volgend jaar is het zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

gjcvro schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Is teslausb niet achterhaald ondertussen, ik dacht weinig functionaliteit te zien die je niet al standaard hebt?
Werkt hier uit d'n kunst, opgeslagen/sentry filmpjes worden netjes bij thuiskomt direct overgezet naar de server over WiFi.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:27

Ethirty

Who...me?

daemonix schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Musk probeert via zijn nieuwe gekochte vriendschap toch ook al te voorkomen dat er onderzoek gedaan wordt naar crashes met FSD? Nee, geef mij dan toch maar de EU manier.

De huidige engine zou ik niet al te trots op zijn als bedrijf, daarom begrijp ik niet goed waarom ze die in stand houden en niet de nieuwere engine in Europa inzetten. Dat zou los moeten staan van welke features enabled zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:27

Ethirty

Who...me?

Beste Tesla rijders,

Mvg. Richard
Bij mij helaas standaard kost, bijna elke rit, de hele rit. Ik woon in donker buitengebied en het weer zorgt ervoor dat de camera’s permanent smerig zijn. Schoonmaken is hooguit effectief voor een half uurtje.

Onbegrijpelijk hoe alles aan die camera’s hangt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 23-09 20:17
Beste Tesla rijders,

Mvg. Richard
Dit is een beetje 'standaard'. Het ziet er heel dramatisch uit, maar het komt er gewoon op neer dat een van de camera's de wegbelijning niet ziet. Dat is niet zo gek, want waarschijnlijk staart een van die camera's in de duisternis (gezien het tijdstip van de meldingen). Ik vind het ook irritant, en de manier van melden doet je denken dat er wat fout is maar na lang zoeken is het zo simpel als het is donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beekforel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Het lukt in Zwitserland blijkbaar ook en wat ik mij ervan herinner hebben ze daar ook gewoon verschillende wegvormen, rotondes en snelheden....

Als ik dat beluister wat @pdidi linkt, klinkt het best wel positief eigenlijk? Eind volgend jaar is het zomaar.
Tja, Musk klinkt altijd heel positief over welke feature/update/product er nu echt heel snel aankomt...

Eerst zien, dan geloven.

EDIT:

Ik zie zojuist ook een bericht dat HW3 niet voldoende gaat zijn voor FSD...

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
lighting_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Over 5 maanden in juni 2025 bieden ze robotaxi in Austin aan.
In loop van 2e helft in meerdere amerikaanse steden.
Met alle respect, of eigenlijk ook dat niet meer, maar dat wil ik eerst zien voor ik het geloof. Zolang ze het nog niet eens voor elkaar krijgen om de ruitenwissers goed en consistent te laten functioneren geloof ik hier nog helemaal niet in. Elon heeft al zo vaak gezegd dat het er nu echt aan kwam….

En hoe vaak ik elke dag meldingen krijg dat iets niet werkt omdat camera x of y geen zicht heeft, en dan de auto volledig zelf laten rijden… prima auto verder maar dit stukje vertrouw ik hem nog niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Ik zie zojuist ook een bericht dat HW3 niet voldoende gaat zijn voor FSD...
Voor degenen die al FSD hebben aangeschaft met HW3 wel goed nieuws:
I think the honest answer is that we're going to have to upgrade people's Hardware 3 computer for those that have bought full self-driving, and that is the honest answer and that's going to be painful and difficult but we'll get it done. Now I'm kind of glad that not that many people bought the FSD package.
Of dat dan ook HW4 gaat worden is onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Himalaya schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Met alle respect, of eigenlijk ook dat niet meer, maar dat wil ik eerst zien voor ik het geloof. Zolang ze het nog niet eens voor elkaar krijgen om de ruitenwissers goed en consistent te laten functioneren geloof ik hier nog helemaal niet in. Elon heeft al zo vaak gezegd dat het er nu echt aan kwam….

En hoe vaak ik elke dag meldingen krijg dat iets niet werkt omdat camera x of y geen zicht heeft, en dan de auto volledig zelf laten rijden… prima auto verder maar dit stukje vertrouw ik hem nog niet toe.
nee en het doet er sowieso allemaal niet toe wat ze wellicht in de usa goed gaan vinden. In de EU ga je aankomende 10 jaar niets zien wat op FSD lijkt. Krijgen ze er nooit door kwa wet en regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
pdidi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Voor degenen die al FSD hebben aangeschaft met HW3 wel goed nieuws:

[...]

Of dat dan ook HW4 gaat worden is onduidelijk
Als het nog jaren duurt voordat FSD mag in Europa is HW8 misschien al wel uit en rijden de meeste van die auto's al niet meer rond...

Dus zonde van je geld om FSD hier te kopen, is ook de reden waarom ik er niet eens naar gekeken heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
jongetje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:19:
[...]

Als het nog jaren duurt voordat FSD mag in Europa is HW8 misschien al wel uit en rijden de meeste van die auto's al niet meer rond...

Dus zonde van je geld om FSD hier te kopen, is ook de reden waarom ik er niet eens naar gekeken heb.
ja blijf het ook bizar vinden dat er idd mensen geld aan uitgeven. Dat je dat in 2019 deed snapte ik ergens nog wel. Maar in de jaren erna???? 8)7 Is toch gewoon duidelijk dat hier echt nog lang niet gaat komen. Laat staan op korte termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:51
Ik heb nu 27.000 km gereden met mijn model 3 dus ik dacht ik check even de profieldiepte voor en achter.
Hier zit nu een verschil in van ongeveer 1.5mm.
Het leek me een goed moment om dan de banden te gaan roteren volgens advies uit de handleiding.
Echter wanneer ik de bandenspecialist bel zegt diegene dat dit niet nodig is en eigenlijk pas bij grotere verschillen moet.

Hoe gaan jullie hier mee om?
En als jullie de banden roteren laat je ze dan ook opnieuw uitlijnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
hantheman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:34:
Ik heb nu 27.000 km gereden met mijn model 3 dus ik dacht ik check even de profieldiepte voor en achter.
Hier zit nu een verschil in van ongeveer 1.5mm.
Het leek me een goed moment om dan de banden te gaan roteren volgens advies uit de handleiding.
Echter wanneer ik de bandenspecialist bel zegt diegene dat dit niet nodig is en eigenlijk pas bij grotere verschillen moet.

Hoe gaan jullie hier mee om?
En als jullie de banden roteren laat je ze dan ook opnieuw uitlijnen?
Banden roteren is een ding in de VS. In Europa doet niemand dat.
Als de banden vooraan versleten zijn vervang je die enkel vooraan en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
anti elppa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:13:
[...]

nee en het doet er sowieso allemaal niet toe wat ze wellicht in de usa goed gaan vinden. In de EU ga je aankomende 10 jaar niets zien wat op FSD lijkt. Krijgen ze er nooit door kwa wet en regelgeving.
Ik denk dat het vooral afhangt van Hands-on of Hands-off. Kijkende naar alle filmpjes van Supervised FSD (ook van Tesla zelf) dacht ik altijd dat S-FSD al Hands-off was, maar volgens de manual is het "gewoon" een Hands-on feature

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 31-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 08:25

sphere

Debian abuser

anti elppa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:13:
Los van wet- en regelgeving denk ik dat ze zonder radar nooit een veilige fsd implementatie kunnen realiseren al was het alleen maar voor rijden in het donker.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:51
Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Banden roteren is een ding in de VS. In Europa doet niemand dat.
Als de banden vooraan versleten zijn vervang je die enkel vooraan en omgekeerd.
Oké daar was ik niet van op de hoogte.
Enig idee waarom ze dat in de VS wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 25-09 15:08
sphere schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Los van wet- en regelgeving denk ik dat ze zonder radar nooit een veilige fsd implementatie kunnen realiseren al was het alleen maar voor rijden in het donker.
Nooit de filmpjes gekeken over FSD in de VS?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
sphere schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ik rij al in het donker zonder radar ;)
Pagina: 1 ... 23 ... 130 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: