NiroNiro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:34:
[...]
Zoals jij al opmerkte, denk ik dat dit zo is omdat alles op afstand is en ze dus eerst de auto moeten bekijken voordat ze kunnen bepalen of het een garantie kwestie is. Even afwachten dus... Ben benieuwd hoe het afloopt, keep us posted!
Ik ben vandaag bij Tesla service Eindhoven geweest voor 4 issues met onze Tesla M3H RWD 19 inch
1. Trillen in stuur bij >= 120km/uur
2. Rammelende kentekenplaten
3. Binnenspiegel die alles dubbel weergeeft zodra hij overgaat in de nacht/anti-verblindingsstand
4. Speling op de frunk
Ik zal proberen het kort te houden maar ik denk niet dat het gaat lukken. Het begon afgelopen vrijdag dat ik werd gebeld om de afspraak door te spreken. Er werd aangegeven dat een proefrit niet mogelijk was omdat je niet harder mag dan 100km/uur. Op zich terecht maar wel lekker laat. Ik heb aangegeven dat ik zelf wel wil rijden als dat het probleem was.
De praktijk was allemaal niet zo spannend. Vanochtend met de werkplaats-chef (denk ik) een ritje gemaakt, die gewoon zelf reed. Een man die overigens alleen Engels kan. Voor mij geen probleem maar ik zie niet iedereen dit doen. Mogen ze best op voorhand over informeren of minstens iemand hebben die de Nederlandse taal machtig is. Ik vond het een aardige, bereidwillige man die behoorlijk direct is en ook behoorlijk overtuigd is van z'n eigen gelijk.
Wat hij in die 20 minuten allemaal wel voor tegenargumenten had om het trillen te verdedigen;
- Wat er op internet wordt gezegd klopt allemaal niet
- Het zou een producteigenschap zijn van de auto
- Het zouden de banden zijn die een vlakke "spot" hadden vanwege het lange stilstaan in China en op de boot. Dat verhaal ging hier niet op omdat ik de banden had laten vervangen voor nieuwe ContinentalAllSeason Contact 2 banden welke door Kwik-Fit ook zijn gebalanceerd.
- De M3H zou op hogere snelheid geen stabiele auto zijn, want daarvoor is hij te comfortabel afgesteld door Tesla
- Hij vond de M3H maar niks en had zelf een MS die veel stabieler was. Zal vast, totaal ander segment met dito prijskaartje
- Een beetje trillen doen alle auto's. Ik kan onderschrijven van niet.
Maar goed hij merkte bij terugkomst toch ook wel op dat de auto trilde. Pfoe.. da's al heel wat. Zijn voorstel; om te testen wilde hij er een paar velgen + banden onder zetten waarvan hij zeker weet dat ze in balans zijn om e.e.a. uit te sluiten. Prima voorstel vond ik.
Plaatsgenomen in de service lounge om wat te gaan werken werd ik door de service medewerker gevraagd om akkoord te gaan met het bedrag in de app. Pardon? Was de check met de andere velgen+banden dan al gedaan? Nee! Waarop ik de man vroeg hoe hij dan bij het bedrag komt? Ja, de monteur moet inklokken en iemand moet dat betalen was zijn uitleg. Ja dat snap ik, maar ik ga dit niet betalen want het probleem speelt al vanaf de levering. Destijds was het advies om meer te rijden om de banden rond te rijden (door dat lange stilstaan, weet je wel). Nu was het argument dat ik al met de auto gereden had en hij "al" een half jaar oud is... Toen ik overigens geheel vriendelijk verder ging doorvragen kon hij het zelf ook niet echt meer beargumenteren..
Lang verhaal kort; ik ga nógmaals de banden laten balanceren bij Kwik-Fit en ik vraag daar een rapport van. Mogelijk dat het probleem daarmee is opgelost. Is dat niet het geval dan maak ik een nieuwe afspraak bij Tesla voor uitlijning en weet ik wat ze dan nog gaan doen. Maar dan wél onder garantie zo gaf de service medewerker aan. Dat heb ik overigens meteen in de Tesla-chat gezet.
Wat betreft de andere zaken:
2. Zijn nu keurig vastgezet
3. Ik moet de anti-verblindingsstand uitzetten was het advies. Daarvan heb ik aangegeven dat ik dit geen oplossing vind. Hij adviseerde mij een foto te maken van wat ik dan in de binnenspiegel zie. Dat had ik al geprobeerd maar het is lastig om daar een scherpe foto van te maken. Ga het nogmaals proberen.
4. Is ook keurig verholpen. Je kon hem behoorlijk ver indrukken, zit er nu gewoon strak in.
Conclusie
Tja, mixed feelings dat zal je niet verbazen. Je merkt aan alles dat die lui de instructie hebben om zoveel mogelijk obstructies op te werpen. Dit heeft m.i. dan ook niks met het begrip 'service' te maken. Zal wel om de poen draaien maar ik vind het hoogst irritant dat je zoveel moeite moet doen om iets gedaan te krijgen wat in mijn ogen "gewoon" goed hoort te werken.