Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Rob-T6 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:02:
@trummel

Als je wat hebt, hoor het ook graag.

Ik zie net dat de basisprijs van mijn Leaseauto niet meer als 47K mag bedragen...
Als het in februari bekend wordt, kan ik net op de rand zijn om een oud of nieuw model te kiezen.
Ik mag nog een kleine eigen bijdrage toevoegen dus ergens in het 49k spectrum. -> Zal volgende week ergens worden dat ik met officieel met de LM om tafel mag. Mocht jij eerder zijn, dan hoor ik dat ook graag!

[ Voor 4% gewijzigd door trummel op 27-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Een eigen bijdrage mag ook nog bij mij (gelukkig).
Alleen de kale vanaf prijs mag niet hoger zijn dan 47K....

Opties daarnaast kunnen dan gekozen worden en vallen buiten het plafond.
Dus kleur kan erbij, en trekhaak kan achteraf.
Zelfs 21 inch of extra spoiler... :+ 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-07 07:27
NiroNiro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Zoals jij al opmerkte, denk ik dat dit zo is omdat alles op afstand is en ze dus eerst de auto moeten bekijken voordat ze kunnen bepalen of het een garantie kwestie is. Even afwachten dus... Ben benieuwd hoe het afloopt, keep us posted!
Ik ben vandaag bij Tesla service Eindhoven geweest voor 4 issues met onze Tesla M3H RWD 19 inch
1. Trillen in stuur bij >= 120km/uur
2. Rammelende kentekenplaten
3. Binnenspiegel die alles dubbel weergeeft zodra hij overgaat in de nacht/anti-verblindingsstand
4. Speling op de frunk

Ik zal proberen het kort te houden maar ik denk niet dat het gaat lukken. Het begon afgelopen vrijdag dat ik werd gebeld om de afspraak door te spreken. Er werd aangegeven dat een proefrit niet mogelijk was omdat je niet harder mag dan 100km/uur. Op zich terecht maar wel lekker laat. Ik heb aangegeven dat ik zelf wel wil rijden als dat het probleem was.

De praktijk was allemaal niet zo spannend. Vanochtend met de werkplaats-chef (denk ik) een ritje gemaakt, die gewoon zelf reed. Een man die overigens alleen Engels kan. Voor mij geen probleem maar ik zie niet iedereen dit doen. Mogen ze best op voorhand over informeren of minstens iemand hebben die de Nederlandse taal machtig is. Ik vond het een aardige, bereidwillige man die behoorlijk direct is en ook behoorlijk overtuigd is van z'n eigen gelijk.
Wat hij in die 20 minuten allemaal wel voor tegenargumenten had om het trillen te verdedigen;
- Wat er op internet wordt gezegd klopt allemaal niet
- Het zou een producteigenschap zijn van de auto
- Het zouden de banden zijn die een vlakke "spot" hadden vanwege het lange stilstaan in China en op de boot. Dat verhaal ging hier niet op omdat ik de banden had laten vervangen voor nieuwe ContinentalAllSeason Contact 2 banden welke door Kwik-Fit ook zijn gebalanceerd.
- De M3H zou op hogere snelheid geen stabiele auto zijn, want daarvoor is hij te comfortabel afgesteld door Tesla
- Hij vond de M3H maar niks en had zelf een MS die veel stabieler was. Zal vast, totaal ander segment met dito prijskaartje
- Een beetje trillen doen alle auto's. Ik kan onderschrijven van niet.

Maar goed hij merkte bij terugkomst toch ook wel op dat de auto trilde. Pfoe.. da's al heel wat. Zijn voorstel; om te testen wilde hij er een paar velgen + banden onder zetten waarvan hij zeker weet dat ze in balans zijn om e.e.a. uit te sluiten. Prima voorstel vond ik.

Plaatsgenomen in de service lounge om wat te gaan werken werd ik door de service medewerker gevraagd om akkoord te gaan met het bedrag in de app. Pardon? Was de check met de andere velgen+banden dan al gedaan? Nee! Waarop ik de man vroeg hoe hij dan bij het bedrag komt? Ja, de monteur moet inklokken en iemand moet dat betalen was zijn uitleg. Ja dat snap ik, maar ik ga dit niet betalen want het probleem speelt al vanaf de levering. Destijds was het advies om meer te rijden om de banden rond te rijden (door dat lange stilstaan, weet je wel). Nu was het argument dat ik al met de auto gereden had en hij "al" een half jaar oud is... Toen ik overigens geheel vriendelijk verder ging doorvragen kon hij het zelf ook niet echt meer beargumenteren..
Lang verhaal kort; ik ga nógmaals de banden laten balanceren bij Kwik-Fit en ik vraag daar een rapport van. Mogelijk dat het probleem daarmee is opgelost. Is dat niet het geval dan maak ik een nieuwe afspraak bij Tesla voor uitlijning en weet ik wat ze dan nog gaan doen. Maar dan wél onder garantie zo gaf de service medewerker aan. Dat heb ik overigens meteen in de Tesla-chat gezet.

Wat betreft de andere zaken:
2. Zijn nu keurig vastgezet
3. Ik moet de anti-verblindingsstand uitzetten was het advies. Daarvan heb ik aangegeven dat ik dit geen oplossing vind. Hij adviseerde mij een foto te maken van wat ik dan in de binnenspiegel zie. Dat had ik al geprobeerd maar het is lastig om daar een scherpe foto van te maken. Ga het nogmaals proberen.
4. Is ook keurig verholpen. Je kon hem behoorlijk ver indrukken, zit er nu gewoon strak in.

Conclusie
Tja, mixed feelings dat zal je niet verbazen. Je merkt aan alles dat die lui de instructie hebben om zoveel mogelijk obstructies op te werpen. Dit heeft m.i. dan ook niks met het begrip 'service' te maken. Zal wel om de poen draaien maar ik vind het hoogst irritant dat je zoveel moeite moet doen om iets gedaan te krijgen wat in mijn ogen "gewoon" goed hoort te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
Skyrunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
Goedemiddag allen,

Kan iemand iets zinnigs zeggen over Google Maps updates bij Tesla?

Inmiddels rijd ik al sinds 7 december over de A24. GM op iOS is al keurig up to date, Tesla niet ; de weg is weliswaar te zien op de kaart, maar wordt niet meegenomen in de route planning.
Als het goed is gebruiken ze OSM / mapbox voor navigatie en is er 2 keer per jaar een update. De plaatjes/overlay is wel van google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42
Ik heb nu recentelijk 2x gehad dat de GPS compleet in de war is. Hij stuurt me dan op de kaart dwars over allerlei verkeerde wegen heen en door velden heen. Het lijkt er dan op dat hij denkt dat ik op een andere locatie ben. Herstarten van de tesla met de 2 knopjes op het stuur heeft geen zin en ben bij qua updates.

Heb al een melding ingeschoten bij het service center, maar nog weinig van gehoord.

Vreemde is dat ik dat vrijdag weer had op weg naar iemand toe, maar als ik dan een uur of 5 later weer wegrij dan is het ineens weer goed vreemd genoeg.

Iemand anders dat weleens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:58
Mektheb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Klopt is ook zo, maar zakelijk kiezen tussen een oud model met minder nieuwe functies of het nieuwe model waarbij andere auto’s ook in eens interessant worden in die prijsklasse
En de korting merk ik dan niks van in mijn bijtelling.

Ach luxe problemen, laten we het daar op houden :+
Dat begrijp ik. Als je voor een nieuw model in een hogere prijscategorie komt, kunnen andere merken of types inderdaad het overwegen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-07 21:54
MADG0BLIN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:16:
Ik heb nu recentelijk 2x gehad dat de GPS compleet in de war is. Hij stuurt me dan op de kaart dwars over allerlei verkeerde wegen heen en door velden heen. Het lijkt er dan op dat hij denkt dat ik op een andere locatie ben. Herstarten van de tesla met de 2 knopjes op het stuur heeft geen zin en ben bij qua updates.
...
maar als ik dan een uur of 5 later weer wegrij dan is het ineens weer goed vreemd genoeg.
...
Als je de navigatiemap instelt op "Noorden bovenaan", klopt dan de algemene richting? Ik zou vermoeden van wel. En dan zou ik durven denken aan een fout in het bufferen/opslaan van de navigatiemap(pen).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
RvV schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:48:
Bij mij waren die gloednieuw Hankooks iets van ruim 6mm. Jij pikt rubber op van de weg en krijgt meer profiel. :D
Ik heb ze er nu precies 1 jaar onder zitten met 29.000km. Achter 4mm, voor 5,5mm.
En ik heb ze niet gewisseld. Ik zie er niet echt het nut van in.
B-) ik pik gratis extra rubber op. Gaaf! B-)
Wel vaag, dat mijn Hankook set dus uit de fabriek kennelijk méér millimeters profiel had dan bij jou.
Ja het omwisselen 'hoeft' natuurlijk ook niet perse, maar ik wil ze gewoon zo gelijkmatig mogelijk laten slijten zodat ik straks in 1x vier nieuwe identieke banden kan kopen ipv straks twee en later weer twee (waarbij je bijv er achter komt dat je niet meer identiek hetzelfde type er bij kan kopen).

Jij hebt nu al 1.5mm verschil tussen voor en achter...
Jouw achterbanden zijn circa 0,67mm per 10dkm gesleten. Over max 20dkm moet je die achterbanden dus vervangen ivm veiligheid.

Tesla zegt in dat roulatie instel menu ook dit:

"Tesla raadt aan de banden om de 10.000 km te rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.

Het rouleren van banden is een essentieel onderdeel van bandenonderhoud. Het draagt bij aan een gelijkmatige slijtage van de bandenprofielen, waardoor slijtage en weggeluid van de banden wordt verminderd en de levensduur van de banden wordt gemaximaliseerd."

Ik vind zelf eens per 10dkm ook wel erg veel/veel te arbeidsintensief... Maar een set één tot twee keer in totale levensduur rouleren lijkt me toch wel wijs en veilig en fijn als ze dan dus gelijktijdig 'op' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Frosty__ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
[...]

I
Conclusie
Tja, mixed feelings dat zal je niet verbazen. Je merkt aan alles dat die lui de instructie hebben om zoveel mogelijk obstructies op te werpen. Dit heeft m.i. dan ook niks met het begrip 'service' te maken. Zal wel om de poen draaien maar ik vind het hoogst irritant dat je zoveel moeite moet doen om iets gedaan te krijgen wat in mijn ogen "gewoon" goed hoort te werken.
En dat is bij andere merken beter? Echt niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 12:03
Rouleren is wel echt een amerikaans iets. Heb jarenlang leaseauto's gereden en daarbij werd het nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-07 13:22

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik rouleer niet. Wanneer de achterbanden versleten zijn vervang ik ze. Ik kijk wel wat ik met de voorbanden doe ( mogelijk naar achteren). Overigens heb ik ook nog de zomerbanden erop liggen. Ik rij rustig en nog geen enkele keer een onveilige situatie meegemaakt die is terug te voeren op het gebruik van zomerbanden in de winter. Voor de toekomst worden het all seasons. Ps. Ik ga niet op wintersport f rij onder winterse omstandigheden Duitsland in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Met 2 sets, één zomerbanden, één winterbanden, heb je de kans om voor- en achterkant eens per jaar om te wisselen. Dan hebben ze zo'n kleine 15kkm (nu al iets minder wegens minder rijden).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
Stronk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Oh wow, dit is interessante informatie. Bedankt. _/-\o_

Toch maar wel met het richtingaanwijzer op stuur leren omgaan.
Ik heb het ongeveer een week geprobeerd en het is wel aan te leren, alleen (mini)rotonde 3/4 is en blijft naar mijn idee lastig, je blijft zoeken (en kijken) en dat is nou net niet wat je wil als je op een rotonde zit met opkomend verkeer, fietsers en voetrgangers. En ze liggen hier elke 50 meter lijkt het wel.

Toen eens nagedacht wat het grootste probleem is: naar rechts knipperen bij verlaten rotonde, de rest gaat prima, zonder problemen.

Omdat je toch al snel naar een commander wil, alleen al om die irritante jengel van de snelheid niet elke keer uit te hoeven zetten is mijn oplossing vrij simpel: plak ergens op een vast deel een knop die je blindelings makkelijk kunt indrukken en zorg dat je daarmee de richtingaanwijzer aan zet naar rechts.

Omdat ik de knob ook besteld heb, heb ik die zo geprogrammeerd dat tijdens het rijden indrukken van de knop betekend raw naar rechts aanzetten. Sindsdien is voor mij het probleem weg, en moest ik laatst juist zoeken naar de hendel voor de raw in de andere auto. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42
flupp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Als je de navigatiemap instelt op "Noorden bovenaan", klopt dan de algemene richting? Ik zou vermoeden van wel. En dan zou ik durven denken aan een fout in het bufferen/opslaan van de navigatiemap(pen).
De algemene richting wel. Afgelopen week reed ik naar buitenpost maar hij dacht dat ik in leeuwarden zat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:53
peerke 1960 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:42:
Ik rouleer niet. Wanneer de achterbanden versleten zijn vervang ik ze. Ik kijk wel wat ik met de voorbanden doe ( mogelijk naar achteren). Overigens heb ik ook nog de zomerbanden erop liggen. Ik rij rustig en nog geen enkele keer een onveilige situatie meegemaakt die is terug te voeren op het gebruik van zomerbanden in de winter. Voor de toekomst worden het all seasons. Ps. Ik ga niet op wintersport f rij onder winterse omstandigheden Duitsland in.
Dat is ook een beetje het ding. Als je je koppie erbij hebt dan is het niet zo'n dingetje. Al ken ik wel verhalen van voorwielaangedreven auto's dat ze bij 200.000 km al de zesde set voorbanden erop hadden liggen en de eerste montage achterbanden 8 jaar oud waren met droogtescheuren, een profieltype dat Continental al zes jaar niet meer in het programma had, en het geluid alsof de achterwiellagers van beton waren. Dat is geen uitgebalanceerde auto meer. Des te belangrijker als het voertuig 2000kg weegt en netjes gebalanceerd in het spoor moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:09:
[...]

De meeste lease rijders hebben winterbanden dus dan sta je elk half jaar bij de bandenservice.
En anders wordt je geacht om dit zelf in de gaten te houden, weet je nog "vroeger" toen je je rijbewijs haalde 😉. Net zoals dat je met een brandstof auto het oliepijl in de gaten moet houden. Je in sommige landen niet verzekerd bent als je met winterse omstandigheden geen winterbanden/all seasonbanden hebt. En ook andersom het in Italië in de zomer verboden is om op winterbanden te rijden.
In je leasecontract staat ook dat je de auto volgens de voorschriften onderhoud.
Het "boekje" van Tesla: https://www.tesla.com/own...aties%20van%20de%20banden.
Lease? Ik koop mijn auto's gewoon nieuw en nooit de ambitie gehad automonteur te worden, net zoals zij mijn werk niet komen doen :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:16:

Heb al een melding ingeschoten bij het service center, maar nog weinig van gehoord.

Vreemde is dat ik dat vrijdag weer had op weg naar iemand toe, maar als ik dan een uur of 5 later weer wegrij dan is het ineens weer goed vreemd genoeg.

Iemand anders dat weleens gehad?
Yep, zie ook deze post. Wat werkte:
Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 16:28
Frosty__ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik ben vandaag bij Tesla service Eindhoven geweest voor 4 issues met onze Tesla M3H RWD 19 inch
1. Trillen in stuur bij >= 120km/uur
Ik heb ook een M3H RWD met trillingen in het stuur al sinds aflevering. Uiteindelijk kon ik 2 weken terug in Purmerend terecht en gaven ze aan dat alle banden vervangen moeten worden, dit deden zij kostenloos. Hiervoor heb ik wel een vervolg afspraak moeten maken want schijnbaar hadden zij geen banden op voorraad.

Moet eerlijk zeggen, ben zelf niet te spreken over de service, maar als ik jou verhaal lees over Eindhoven is het daar helemaal om te janken.
Uiteindelijk blijft het hoe dan ook bijzonder dat ze bij Tesla gewoon de auto kunnen afleveren met welke problemen dan ook en je als klant alles moet nalopen en melden maar ook al tref je problemen aan bij aflevering, je deze direct via de app moet melden en vervolgens een service afspraak moet maken. (omgedraaide wereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Skyrunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
Goedemiddag allen,

Kan iemand iets zinnigs zeggen over Google Maps updates bij Tesla?

Inmiddels rijd ik al sinds 7 december over de A24. GM op iOS is al keurig up to date, Tesla niet ; de weg is weliswaar te zien op de kaart, maar wordt niet meegenomen in de route planning.
Ik heb het idee dat het heel lang kan duren.
Want de aansluiting van de A20 naar de A4 is al 1.5 jaar aangepast, maar nog steeds niet in de navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:59
gjcvro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Ik heb het ongeveer een week geprobeerd en het is wel aan te leren, alleen (mini)rotonde 3/4 is en blijft naar mijn idee lastig, je blijft zoeken (en kijken) en dat is nou net niet wat je wil als je op een rotonde zit met opkomend verkeer, fietsers en voetrgangers. En ze liggen hier elke 50 meter lijkt het wel.
Mijn truc is om net voor de rotonde mijn linkerduim alvast op het pijltje voor rechtsaf te zetten en daar te houden tot ik richting aan moet geven. Werkt prima op minitrotondes.
In andere situaties is het vrij simpel: als je stuur op de kop is (richtingaanwijzerknoppen dus aan de kant van het scherm) dan druk je op het pijltje van de richitng waar niet heen wil. Het blijft een soort van behelpen maar er is mee te leven.
Ze hadden van de knoppen ook minidisplays kunnen maken die, wanneer het stuur op de kop staat, de pijltjes omkeren zodat je wel de "goede" richtingspijl kunt indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-07 00:29
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Mijn truc is om net voor de rotonde mijn linkerduim alvast op het pijltje voor rechtsaf te zetten en daar te houden tot ik richting aan moet geven. Werkt prima op minitrotondes.
In andere situaties is het vrij simpel: als je stuur op de kop is (richtingaanwijzerknoppen dus aan de kant van het scherm) dan druk je op het pijltje van de richitng waar niet heen wil. Het blijft een soort van behelpen maar er is mee te leven.
Ze hadden van de knoppen ook minidisplays kunnen maken die, wanneer het stuur op de kop staat, de pijltjes omkeren zodat je wel de "goede" richtingspijl kunt indrukken.
Andere tip, maar lastiger in woorden uit te leggen:

De knop voor de richtingaanwijzer zit altijd aan de kant waar je naartoe wilt sturen. Dit geldt ongeacht de stand van het stuur. Stel je een denkbeeldige pijl voor die de draairichting van het stuur volgt. De juiste knop bevindt zich op de plek waar de pijl wijst.

Voorbeeld:
  • Het stuur staat recht, je stuurt naar rechts → de knop voor rechts zit boven.
  • Het stuur staat ondersteboven, je stuurt naar rechts (bijv. verlaten rotonde) → de knop voor rechts zit onder.
  • Het stuur staat recht, je stuurt naar links → de knop voor links zit onder.
  • Het stuur staat ondersteboven, je stuurt naar links → de knop voor links zit boven.
Als je dit eenmaal doorhebt, hoef je in theorie niet meer te kijken en kun je het op de tast bedienen.

Misschien kan iemand die begrijpt wat ik bedoel het duidelijker uitleggen met een eenvoudige schets of diagram ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MG-studios op 27-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:40
gjcvro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Toen eens nagedacht wat het grootste probleem is: naar rechts knipperen bij verlaten rotonde, de rest gaat prima, zonder problemen.

Omdat je toch al snel naar een commander wil, alleen al om die irritante jengel van de snelheid niet elke keer uit te hoeven zetten is mijn oplossing vrij simpel: plak ergens op een vast deel een knop die je blindelings makkelijk kunt indrukken en zorg dat je daarmee de richtingaanwijzer aan zet naar rechts.

Omdat ik de knob ook besteld heb, heb ik die zo geprogrammeerd dat tijdens het rijden indrukken van de knop betekend raw naar rechts aanzetten. Sindsdien is voor mij het probleem weg, en moest ik laatst juist zoeken naar de hendel voor de raw in de andere auto. 8)
Ik merk bij mezelf dat ik bij rotondes 3/4 rondgaan ondertussen automatisch net na de 1/2 op het linkerknopje onderaan klik. Daar zit namelijk de rechtsaf knipper ;) .
Het is wennen, maar zelfs mijn vrouw vond de aftermarket optie van enhauto onnodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
@WhoDoYaThinkIAm @Smobbo @MG-studios Wat ik zei, er is prima aan te wennen, ieder zoekt naar zijn manier om er mee om te gaan. Zolang mijn stuur maar tot 90 graden draaide ging het wel, maar daarna werd het lastiger zoeken, omdat de knop naar de rechterkant van het stuur gaat, dat maakte het voor mij onhandig. En omdat ik toch al de knob had was dat voor mij de makkelijkste manier. En als deze oplossingen niet werken voor iemand, kan die altijd nog de stalk overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Smobbo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Ik merk bij mezelf dat ik bij rotondes 3/4 rondgaan ondertussen automatisch net na de 1/2 op het linkerknopje onderaan klik. Daar zit namelijk de rechtsaf knipper ;) .
Het is wennen, maar zelfs mijn vrouw vond de aftermarket optie van enhauto onnodig :+
Blijkbaar zijn de rotondes hier krapper, of ik heb een andere stuurtechniek, maar ik ga nog wel eens verder dan die 90 graden, dan moest ik de knop in het verkeerde kwadrant zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:24
Rechts links een krappe parkeerterrein uit een doorgaande weg op is ook nog even wennen om het juiste knopje in te drukken :)

Heb nu een enhance button onder de greep van de midden console geplakt. Werkt op zich ook wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ths1986
Wie heeft de richtingaanwijzerhendel van Enhauto al (pre-order) besteld of heb je aan de Sexy buttons voldoende? Ik zit namelijk te denken om deze beide aan te schaffen, of is dat onnodig?

[ Voor 6% gewijzigd door ths1986 op 27-01-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
ths1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:23:
Wie heeft de richtingaanwijzerhendel van Enhauto of heb je aan de Sexy buttons voldoende? Ik zit namelijk te denken om deze beide aan te schaffen, of is dat onnodig?
Niemand heeft de hendels, gezien ze nog niet geleverd zijn.

Ik heb een eigen gemaakte hendel op basis van de enhance knoppen en 2 knoppen omgebouwd tot flippers. Ik zou zelf nu voor 1 enhance hendel gaan.

Dan heb je voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
mjvdzwet schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Niemand heeft de hendels, gezien ze nog niet geleverd zijn.

Ik heb een eigen gemaakte hendel op basis van de enhance knoppen en 2 knoppen omgebouwd tot flippers. Ik zou zelf nu voor 1 enhance hendel gaan.

Dan heb je voldoende.
Ok thanks en wat is voor jou de meerwaarde voor de 2 knoppen? Ik lees vaak dat autopilot daarmee geweldig is, maar daarvoor kan je bij M3H toch ook op de rechterknop drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ths1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Ok thanks en wat is voor jou de meerwaarde voor de 2 knoppen? Ik lees vaak dat autopilot daarmee geweldig is, maar daarvoor kan je bij M3H toch ook op de rechterknop drukken.
Ik heb het idee dat je nog wat meer moet lezen, of dingen door elkaar heen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
[...]

Ik doe AP met 1 knop en TACC met de knop op het stuur. Dan hoef ik niet te dubbel klikken. Dit zou dan met de knop op de enhance hendel kunnen.
Daar kan je dan ook nog een dubbel klik en lang indrukken aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Nu online
[...]
Knoppen kunnen ook handig zijn voor bijv dashboardkastje openen, of snel wisselen tussen chill en normaal.
Ik heb 4 buttons in de auto, en ben in afwachting van 2 stalks.
Heb ook een button gekoppeld om AP te activeren, aangezien dubbelklik op de stuurbutton vaak niet goed opgepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Hoi, wat ik mij afvraag, wat is het gemiddelde aantal KM's dat jullie met je banden doen? Ik weet dat rijstijl, korte, lange afstand, optrekken voor iedereen anders, maar ben even nieuwsgierig hoe lang jullie er gemiddeld mee "doen".
Ik heb een Model Y RWD, vraag mij af of ik al moet beginnen met sparen, zag dat ze rond de € 200 per band waren ;-)

Marcus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-07 07:27
daemonix schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:23:
[...]

En dat is bij andere merken beter? Echt niet.
Kun je dat onderbouwen? Ik heb namelijk andere ervaringen. Zeker in het geval het een z.g.a.n. auto betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Frosty__ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Kun je dat onderbouwen? Ik heb namelijk andere ervaringen. Zeker in het geval het een z.g.a.n. auto betreft.
Ja hoor, N=1, Peugeot (meermaals met meerdere auto’s), BMW, Audi, Volkswagen. Allemaal van hetzelfde laken een pak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46
JeroenV_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:15:
[...]
Knoppen kunnen ook handig zijn voor bijv dashboardkastje openen, of snel wisselen tussen chill en normaal.
Waarom zou je willen wisselen tussen chili en normaal? Ik heb hier nog nooit aangezeten (of ken ik een handige functie niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
ths1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:23:
Wie heeft de richtingaanwijzerhendel van Enhauto al (pre-order) besteld of heb je aan de Sexy buttons voldoende? Ik zit namelijk te denken om deze beide aan te schaffen, of is dat onnodig?
Ik heb de Highland nu bijna een week. Ik was in 1 dag gewend aan de richtingaanwijzers op het stuur. Ik weet niet hoe iedereen rotondes neemt, maar ik heb altijd een hand klaar aan de rechtkant van het stuur om uit te voegen. Ik kan dus heel eenvoudig de onderste knop even indrukken net voor verlaten rotonde. En ja, bij rechtdoor gaan zitten de knoppen soms beneden. Dan is het de linker knop.

Ik was hier ook heel bang voor maar ik doe het nu al zo goed als blind met maar 250 gereden kilometers.

Die buttons zie ik persoonlijk ook het voordeel niet zo snel van in. Geinige gadget misschien, maar voor mij het geld niet waard. Vind de buttons overigens ook niet heel mooi :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-07 19:35
jongetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Waarom zou je willen wisselen tussen chili en normaal? Ik heb hier nog nooit aangezeten (of ken ik een handige functie niet?)
Ik rijd altijd op chill, tenzij ik even wil sneller vooruit wil. Zelf gebruik ik het linker scrollwheel hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 14:06
Bij mij is gisteren de MRB van mijn ICE auto al afgeschreven maar nog niets voor mijn Tesla. Is de MRB voor EV’s weer voorlopig van de baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:33

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bobo221 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:33:
Bij mij is gisteren de MRB van mijn ICE auto al afgeschreven maar nog niets voor mijn Tesla. Is de MRB voor EV’s weer voorlopig van de baan?
Voor zover ik weet niet.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Sinds vorige week in het bezit van de Tesla Model Y RWD, eerste indrukken zijn geweldig :)

Over een maand gaan we op wintersport dus ik was een beetje met de tesla navigatie en ABRP aan het proberen. Ik vraag me een paar dingen af:

- klopt het dat de Tesla automatisch de batterij gaat voorverwarmen bij navigeren naar een snellader, ongeacht welk merk snellader ? Dus niet alleen de superchargers van Tesla, maar ook Ionity, EnBW, etc. ?
- is met een bepaald icoon te zien of de batterij aan het voorverwarmen is ? ik kan dit in de handleiding niet vinden. Anders gebruik ik de optie van de commander/sexy button ;)
- heeft iemand hier via Ayvens een Tesla en kan die bij Tesla laden zonder betaalwijze ingesteld ? Want ik zie nu dit op Ayvens zijn site:
Lukt het laden bij het Supercharger netwerk niet? Controleer of er een betaalwijze aan je Tesla account is gekoppeld. Wordt de brandstof via Ayvens afgenomen? Dan zorgt Tesla ervoor dat de betaling via Ayvens loopt.

Heb je net je auto ontvangen en werkt de Supercharger niet? Dan heeft Tesla de koppeling nog niet gemaakt. Het is nog niet mogelijk om de Supercharger te gebruiken.
Ik heb via Ayvens een MTC kaart en een Total Fleet kaart gekregen, geen idee of dat nog wat uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Je betaalt MRB per tijdvak van 3 maanden. Grote kans dat je dus pas vanaf het nieuwe tijdvak aangeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
nerovectra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Je betaalt MRB per tijdvak van 3 maanden. Grote kans dat je dus pas vanaf het nieuwe tijdvak aangeslagen wordt.
Nee als ik inlog op mijn belastingdienst staat er:
"U betaalt maandelijks rond de 28e met incasso voor alle kentekens op uw naam"

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Dit topic wordt echt onvolgbaar met alle minidiscussies over non-issues. Het is de 28e. Je MRB is nog niet afgeschreven. Who cares? Dat is niet eens een Tesla-gerelateerd onderwerp. Reserveer desnoods die paar tientjes op een spaarrekening en check het over een week nog eens. Waar mensen zich al niet druk om maken. :F

Zullen we het weer hebben over interessante M3 & Y-gerelateerde dingen?

offtopic:
Edit: Sorry, dat moest er even uit. :+

[ Voor 14% gewijzigd door BigSmurf op 28-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bobo221
BigSmurf schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:28:
Dit topic wordt echt onvolgbaar met alle minidiscussies over non-issues. Het is de 28e. Je MRB is nog niet afgeschreven. Who cares? Dat is niet eens een Tesla-gerelateerd onderwerp. Hou gewoon je bankrekening even in de gaten, reserveer desnoods die paar tientjes op een spaarrekening en check het over een week nog eens. Waar mensen zich al niet druk om maken. :F

offtopic:
Sorry, dat moest er even uit. :+
Sooo goeiemorgen, teveel azijn bij je ontbijt gehad? Hoe is dit niet een Tesla-gerelateerd topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Plenkske schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:50:
Sinds vorige week in het bezit van de Tesla Model Y RWD, eerste indrukken zijn geweldig :)

Over een maand gaan we op wintersport dus ik was een beetje met de tesla navigatie en ABRP aan het proberen. Ik vraag me een paar dingen af:

- klopt het dat de Tesla automatisch de batterij gaat voorverwarmen bij navigeren naar een snellader, ongeacht welk merk snellader ? Dus niet alleen de superchargers van Tesla, maar ook Ionity, EnBW, etc. ?
- is met een bepaald icoon te zien of de batterij aan het voorverwarmen is ? ik kan dit in de handleiding niet vinden. Anders gebruik ik de optie van de commander/sexy button ;)
- heeft iemand hier via Ayvens een Tesla en kan die bij Tesla laden zonder betaalwijze ingesteld ? Want ik zie nu dit op Ayvens zijn site:

[...]

Ik heb via Ayvens een MTC kaart en een Total Fleet kaart gekregen, geen idee of dat nog wat uitmaakt...
Ja, Tesla verwarmt de batterij voor bij navigeren naar Tesla snelladers. Standaard neemt de navigatie ook alleen Tesla snelladers als laadstop mee als die er zijn.
Je ziet dan een oranje icoontje met soort golfjes als hij de batterij preconditioned.
Zover ik begreep komt in de volgende update van de autosoftware mee dat er ook wordt gepreconditioneerd bij andere dan Tesla snelladers.
Ik heb de laadpas van Ayvens gekoppeld als betaalwijze in de Tesla app (ook in de fastned app trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:32
Himalaya schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Je krijgt een e-mail met een activatiecode voor het shoptegoed. En in de auto kun je zien dat je PC weer actief is. Maar ik heb er ruim twee maanden op moeten wachten na verloop van de proefperiode.
Bij mij is het na veel gedoe eindelijk actief; alleen staat er dat het actief is tot 31-1-'26... dus geen vijf jaar.
Is dat bij jou ook zo of moet ik weer gaan bellen etc.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
Bij mij, en andere Tweakers hier, is een brief gekomen voor de periode jan-mrt met totaalbedrag €0. Prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jongetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, Tesla verwarmt de batterij voor bij navigeren naar Tesla snelladers. Standaard neemt de navigatie ook alleen Tesla snelladers als laadstop mee als die er zijn.
Je ziet dan een oranje icoontje met soort golfjes als hij de batterij preconditioned.
Zover ik begreep komt in de volgende update van de autosoftware mee dat er ook wordt gepreconditioneerd bij andere dan Tesla snelladers.
Ik heb de laadpas van Ayvens gekoppeld als betaalwijze in de Tesla app (ook in de fastned app trouwens).
1. Dat wist ik ja. Maar in de handleiding staat ook dit (dikgedrukt waar ik op doel):
Opmerking
Wanneer u naar een Supercharger of, in sommige regio’s, een snellader van een derde partij met gebruik van Reisplanner, kan Model Y energie toewijzen om de batterij voor te verwarmen om met een optimale batterijtemperatuur bij de Supercharger of de snellader van een derde partij te arriveren. Dit vermindert de oplaadtijd
En als toevoeging dit: https://www.tesla.com/nl_...third-party-fast-charging
Online lees ik ook dat dit goed gaat. Maar ik vraag me af of dit inderdaad bij alle merken zo lukt.
2. Thanks !
3. Is dat die "travelcard", die heb ik niet. Ik zal binnenkort ook eens bij wat collega's navraag doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 28-01-2025 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
Bobo221 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Sooo goeiemorgen, teveel azijn bij je ontbijt gehad? Hoe is dit niet een Tesla-gerelateerd topic?
95% is leaserT dus over leasemaatschappijen mag het hier wel eindeloos gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Plenkske schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:42:
[...]
3. Is dat die "travelcard", die heb ik niet. Ik zal binnenkort ook eens bij wat collega's navraag doen.
Ja, ik heb een travelcard laaddruppel.

Je kunt in de Tesla app zien welke betaalmethoden/laadpassen je kunt toevoegen. Blijkbaar heeft je werkgever een andere voorkeur voor laadpassen dan die Ayvens standaard levert. Waar ik werkt ben ik de enige met EV en rijden 2 plugin dingen rond dus de noodzaak is wat minder om voor het bedrijf iets goedkopers? te regelen.

[ Voor 38% gewijzigd door jongetje op 28-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Plenkske schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:42:
[...]

1. Dat wist ik ja. Maar in de handleiding staat ook dit (dikgedrukt waar ik op doel):

[...]

Online lees ik ook dat dit goed gaat. Maar ik vraag me af of dit inderdaad bij alle merken zo lukt.
2. Thanks !
Zolang hij in de navi bekend is, en je navigeert ernaar toe wel. Tesla zal geen 3rd party laders in een rit meenemen als tussenstops. Als je zelf een planning maakt met 3rd party laders erbij in ABRP en die stel je steeds als bestemming in dan zal hij voorverwarmen. Mits de lader dus in de navi staat, en je selecteerd echt de lader als bestemming.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Zolang hij in de navi bekend is, en je navigeert ernaar toe wel. Tesla zal geen 3rd party laders in een rit meenemen als tussenstops. Als je zelf een planning maakt met 3rd party laders erbij in ABRP en die stel je steeds als bestemming in dan zal hij voorverwarmen. Mits de lader dus in de navi staat, en je selecteerd echt de lader als bestemming.
Dankje, ik zal dat eens gaan proberen op die route :) er zijn in Duitsland veel opties dus dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-07 12:12
Gisteren heeft de belastingdienst €27 afgeschreven van mijn bankrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:20

bert pit

asdasd

[...]

De continuous AP is het alleen al waard, deze zit op de commander. Hij zorgt ervoor dat na inschakeling van de AP, deze bij een baanwissel weer automatisch ingeschakeld wordt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Maurice- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Bij mij, en andere Tweakers hier, is een brief gekomen voor de periode jan-mrt met totaalbedrag €0. Prima!
Ik heb ook een brief ontvangen van de BD in decemeber maar daar stond niet bij dat het eerste kwartaal is vrijgesteld van MRB. Ik lees hieronder dat bij een andere Tweaker de MRB al wel is afgeschreven.
shinken82 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Gisteren heeft de belastingdienst €27 afgeschreven van mijn bankrekening.
Ohh frappant.
Maurice- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Ahhh ja natuurlijk dat verklaart de zuurpruimen inderdaad, niet bij stil gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xStunned
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:11
jongetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Ik rij op dit moment een Tesla Model Y RWD, en als ik daarmee naar een Fastned locatie navigeer gaat de batterij ook automatisch voorverwarmen, lijkt er dus al te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Als ik de release notes van 2025.2 goed begrijp, kunnen we straks ook zelf een fast charger gaan selecteren die niet in het overzicht van de voorgestelde fast chargers staan
Your vehicle now supports preconditioning for additional third-party fast chargers, even if they aren’t listed on the charger list. Simply set a fast charger as your destination, and battery preconditioning will start automatically when needed to optimize charging performance.

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 28-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
xStunned schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ik rij op dit moment een Tesla Model Y RWD, en als ik daarmee naar een Fastned locatie navigeer gaat de batterij ook automatisch voorverwarmen, lijkt er dus al te zijn.
Klopt, maar dan moet die Fastned locatie op dit moment wel in de lijst staan van voorgestelde fast chargers (zie hierboven dat dit zo te zien gaat wijzigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Als ik de release notes van 2025.2 goed begrijp, kunnen we straks ook zelf een fast charger gaan selecteren die niet in het overzicht van de voorgestelde fast chargers staan

[...]
Dat is wel nice, ik zie dat deze update pas een week geleden gestart is. Kan dus nog wel even duren voor die binnen komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
RF1000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Met UWB alleen via iPhone toch? Android (Pixel) nog steeds niet?
Binnenkort wel!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BkPNTuMfNF1YkTtOw_u2Mm9WwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av61TQyfwMM7Jjpxkwgg6zVw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de sentry clips nog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Bobo221 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Nee als ik inlog op mijn belastingdienst staat er:
"U betaalt maandelijks rond de 28e met incasso voor alle kentekens op uw naam"
Excuus, ik heb het verkeerd verwoord. MRB wordt per tijdvak van drie maanden in rekening gebracht. Mogelijk betaal je maandelijks via automatische incasso.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Maurice- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Ook niet. Het is ook geen azijn, ik vind het leuk om dit topic in de gaten te houden voor interessante dingen. Nieuwe features of specifieke klachten na een (grote) update, geruchten over een nieuw model, veranderingen aan de Juniper t.o.v. de Highland of "oude" Y. Dat is on-topic.

Al die losse chatberichten heen en weer over dat je MRB niet is afgeschreven op de exacte datum, of verschillen tussen LM 1 en 2, zijn niet on-topic. Het is geen slowchat hier. Daar zijn andere topics voor. Ik open regelmatig na een dag dit topic en dan zijn er 50 tot 100 nieuwe berichten, waarvan soms meer dan de helft volledig off-topic is voor 99% van de lezers. Ik haak daar echt op af. En met mij denk ik steeds meer vaste klanten hier. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
En Android Wear ondersteuning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02
Zijn er ook mensen met een Tesla die (long range of niet) hun Tesla opladen met een gewone stekker thuis? Krijg je die er eigenlijk bij als je een Tesla koopt?

Dus gewoon inpluggen in een stopcontact en met 230V * 16A = 3680 watt laden?

Of is dit gevaarlijk of gaat het te langzaam?

(Iemand die weleens op bezoek komt hier heeft een ander merk elektrische auto maar laadt bij nood nog weleens met een gewone stekker waarbij hij 2000 watt uit mijn muur trekt.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik ga niet lopen knippen maar houden we het gezellig en ontopic. Randzaken zoals lease(maatschappijen) en wegenbelasting is behoorlijk offtopic. Laten we het houden bij de auto zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Atomius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
Zijn er ook mensen met een Tesla die (long range of niet) hun Tesla opladen met een gewone stekker thuis? Krijg je die er eigenlijk bij als je een Tesla koopt?

(Iemand die weleens op bezoek komt hier heeft een ander merk elektrische auto maar laadt bij nood nog weleens met een gewone stekker waarbij hij 2000 watt uit mijn muur trekt.)
Het gaat langzaam, het is niet gevaarlijk, en je krijgt die stekker er niet bij sinds een paar maanden (bij een nieuwe Tesla). Je krijgt wel een mennekes laadkabel erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02
Plenkske schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Het gaat langzaam, het is niet gevaarlijk, en je krijgt die stekker er niet bij sinds een paar maanden (bij een nieuwe Tesla). Je krijgt wel een mennekes laadkabel erbij.
Ok.

Ik zie bijvoorbeeld zo'n "Mennekes Laadkabel Mode 2 Type 2 13A 4m VDE" met een gewoon stopcontact. Die kan dus met 13A * 230V = 3 kW laden?

Kan je inschatten voor mij. Stel je plugt die in om 18u als je thuiskomt en je haalt hem er 6u weer uit 's ochtends, dan heb je 3 kW * 12u = 36 kWh geladen. Zet dat zoden aan de dijk met een Tesla? Hoe ver kan je daar dan ongeveer mee rijden?

Dit alles om te kijken of het interessant is om de kosten van een eigen laadpaal te besparen als je niet elke dag 300 km moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Atomius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:02:
3 kW * 12u = 36 kWh geladen. Zet dat zoden aan de dijk met een Tesla? Hoe ver kan je daar dan ongeveer mee rijden?
Ligt aan het model, je rijstijl, het weer etc.
Er is ook nog wat laadverlies.
Dus nee, ik kan dat niet inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zie bijvoorbeeld zo'n "Mennekes Laadkabel Mode 2 Type 2 13A 4m VDE" met een gewoon stopcontact. Die kan dus met 13A * 230V = 3 kW laden?

Kan je inschatten voor mij. Stel je plugt die in om 18u als je thuiskomt en je haalt hem er 6u weer uit 's ochtends, dan heb je 3 kW * 12u = 36 kWh geladen. Zet dat zoden aan de dijk met een Tesla? Hoe ver kan je daar dan ongeveer mee rijden?
Simpel: voor een LR is dat 50% van de accu.
Als je iets meer wil, een blauwe CEE stekker is makkelijk gemonteerd en geeft je 16A. Het ligt helemaal aan het aantal kilometers dat je per dag maakt of het voldoende is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 09:06
[...]

Ok.

Dit alles om te kijken of het interessant is om de kosten van een eigen laadpaal te besparen als je niet elke dag 300 km moet rijden.
Als je weinig rijdt kan dit gerust,ik laad ook via het stopcontact,je kunt dan 13 ampere laden,je laad dan ongeveer 35 kw en kunt daar rond de 175 km ver mee komen,zorg wel voor een aparte groep voor de auto. Als je meer rijdt is een laadpaal wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 16:28

Servowire

prutser:~#

offtopic: We Are Borg in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

[ Voor 182% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2025 13:04 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Mensen met een apple watch. Als jullie bij de auto aankomen zonder telefoon. Moeten jullie de app op jullie watch eerst "refreshen" voordat je de auto open kunt doen of werkt het meteen? Als dat laatste is, hebben jullie iets ingesteld van draaien op de achtergrond op de apple watch oid?

Ik moet steeds de Tesla app openen voordat ik de auto in kan. Wat mis ik?

[ Voor 195% gewijzigd door NiroNiro op 28-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-07 19:35
NiroNiro schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:12:
Mensen met een apple watch. Als jullie bij de auto aankomen zonder telefoon. Moeten jullie de app op jullie watch eerst "refreshen" voordat je de auto open kunt doen of werkt het meteen? Als dat laatste is, hebben jullie iets ingesteld van draaien op de achtergrond op de apple watch oid?

Ik moet steeds de Tesla app openen voordat ik de auto in kan. Wat mis ik?
Bij mij is het hit and miss. Hij reageert NOOIT zo snel als mijn telefoon, soms ben ik binnen een paar seconden wel binnen. Soms ook helemaal niet (zonder de app te openen). Als ik op acties klik op mijn Apple Watch duurt het ook gemiddeld wel een seconden of 10-15 voordat de auto reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
ok, dat ervaar ik ook namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
On another note, vorige week ervaren dat de auto (Model Y van mei 2024) niet meer wilde verbinden met mijn wifi thuis, zelfs na een reset niet. Na een nachtje slapen ging het wel weer goed maar na een ritje wildie die alweer niet. Ik heb toen, na wat zoeken online, gevonden dat de range van je ip daarmee te maken heeft. deze heb ik bijv van 192.168.2.32 naar 192.168.32.32 aangepast en sindsdien geen issue meer.

Misschien handig voor anderen die het ook tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
[...]
...
...
Net zoals andere dingen is een laadpaal niet écht nodig als je niet dagelijks grotere afstanden rijdt. Maar bekijk het als houtblokken achter naar het tuinhuis voeren: zonder kruiwagen kan best, het is alleen minder comfortabel. Daarentegen, mét (kruiwagen) ben je naderhand minder vermoeid, ging het sneller, en ben je rapper met iets anders bezig.

Een stekker heeft ook niet zo veel regelmogelijkheden die een laadpaal al snel wél heeft (vb in combinatie met dynamisch tarief). Vroeg of laat ga je die dan toch wel installeren, denk ik dan: we blijven niet rondrijden de ICE's, EV's zijn er om te blijven. Of je dus nu een laadpaal koopt of binnen enkele jaren (als pakweg de tweede EV eraan zou komen), ooit ga je het gemak ervan wel weten te appreciëren...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
NiroNiro schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:55:
...
Ik heb toen, na wat zoeken online, gevonden dat de range van je ip daarmee te maken heeft. deze heb ik bijv van 192.168.2.32 naar 192.168.32.32 aangepast en sindsdien geen issue meer.

Misschien handig voor anderen die het ook tegenkomen.
Ik vraag mij nu echt af waar je zoiets kunt hebben gevonden...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
flupp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik vraag mij nu echt af waar je zoiets kunt hebben gevonden...
hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-07 16:06
Atomius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:

Ik heb gezien dispuut met een failliete elektricien die hier een laadpaal + aanpassing aan de zonnepanelen tijdelijk zelf een nieuwe groep op 20A, 3G4 kabel en een Legrand Laadcontact geïnstalleerd. Daarmee sinds april al een Ioniq rijden, inmiddels 16.000km verder. Sinds December een mY ernaast en zitten bijna aan 2000kWh geladen via die oplossing. Gaat prima, check uiteraard wel maandelijks de temperatuur even onder load en alle contacten. De Ioniq laadt maar aan 15A, de Tesla aan 16A of 25km/u. Dagelijks woon/werk 60km retour.

In maart komt die aanpassing er wel aan, inclusief nieuwe omvormer van 5kW (monofasig) en laadpaal op 32A met loadbalancing.

Conclusie: het gaat prima, afhankelijk van verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
mistermol schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Ik rijd altijd op chill, tenzij ik even wil sneller vooruit wil. Zelf gebruik ik het linker scrollwheel hiervoor.
Daar gebruik ik inmiddels de kickdown functie van Enhauto van. Werkt fantastisch! :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Route-de-Soleil schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:34:
Hoi, wat ik mij afvraag, wat is het gemiddelde aantal KM's dat jullie met je banden doen? Ik weet dat rijstijl, korte, lange afstand, optrekken voor iedereen anders, maar ben even nieuwsgierig hoe lang jullie er gemiddeld mee "doen".
Ik heb een Model Y RWD, vraag mij af of ik al moet beginnen met sparen, zag dat ze rond de € 200 per band waren ;-)

Marcus
Ik heb mijn MY RWD sinds december 2022. Volgens mijn bandenmannetje zien ze er nog prima uit na 60.000 km. Ik heb wel ook winterbanden. Ik schat dat ik ongeveer 40.000 op de zomerbanden heb gereden en 20.000 op de winterbanden. Beide zien ze er nog prima uit.

Ik denk dat ik zeker de 100.000 wel haal met deze sets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ok.

Ik laad met de 1x13A lader op mijn tweede adres. Dat gaat inderdaad met de snelheid die je berekent, echter zijn er ook nog wat laadverliezen. Als ik daar een weekend ben maakt het meestal ook niet uit dat de auto er 24 uur over doet om weer helemaal vol te laden. Soms is het echter wel onhandig en moet ik toch even naar een snellader in het dorp.

36 kWh afgenomen van de lader is ongeveer 180-200 km rijden als ik uitga van mijn gemiddelde verbruik van 163 Wh/km over 61.000 km. In de winter zal het flink minder zijn als je met 130+ over de snelweg racet.

Als je dit gaat doen, verzeker je er dan van dat het betreffende buitenstopcontact is aangesloten op een eigen groep en dat de bekabeling daar naartoe ook deugdelijk is om gedurende lange tijd een hoge stroom te verdragen.

Ik heb op mijn primaire adres een industrieel 3x16A stopcontact gemonteerd en via EVchargeking een draagbare 11 kW lader gekocht die daar op aansluit. Dat was destijds een heel voordelige oplossing. Er zijn ook eenvoudige wallboxen te koop die gewoon vast worden geïnstalleerd. Het hoeft echt niet zoveel te kosten*, maar geeft je wel veel gemak.

* Ervan uitgaande dat je groepenkast genoeg ruimte heeft voor een extra 3x16 A verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Het schijnt dat de reeks 192.168.20.x wordt gebruikt voor de VPN tunnel tussen de auto en Tesla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Contact krijgen met Tesla is echt onbegonnen werk. Ik heb een probleem met mijn draagarm (?) van mijn model Y Performance die ik in december heb mogen ontvangen. De wachtrij aan de telefoon is al meer dan een uur en ook via de app wordt gewoon niet gereageerd op vragen die ik al meer dan 24 uur geleden heb gesteld. En dat terwijl ik met een urgent probleem zit. Echt zwaar waardeloos.

Qua service en klantervaring hebben ze nog echt veel te leren.

[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 28-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Het schijnt dat de reeks 192.168.20.x wordt gebruikt voor de VPN tunnel tussen de auto en Tesla
blijkbaar ook andere reeksen zoals 192.168.2.x want die werkte ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Gewoon omdat je op chill niet zo snel veel te hard rijdt, en ook het pedaal iets relaxter reageert.
Ook in de file met AP aan is het optrekken en afremmen wat soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
Sunri5e schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:
Contact krijgen met Tesla is echt onbegonnen werk. Ik heb een probleem met mijn draagarm (?) van mijn model Y Performance die ik in december heb mogen ontvangen. De wachtrij aan de telefoon is al meer dan een uur en ook via de app wordt gewoon niet gereageerd op vragen die ik al meer dan 24 uur geleden heb gesteld. En dat terwijl ik met een urgent probleem zit. Echt zwaar waardeloos.

Dat is ook mijn ervaring, na afloop van diagnose en dik een uur gewacht te hebben ineens bijna 500 euro moeten betalen voor een losgelaten foam in een band die 1.5 oud is /30k kms en nog onder garantie valt vind ik niet acceptabel, heb contact gehad met Michelin en zij gaven aan dat dit onder garantie zou moeten vallen, maar dan wel via het Tesla service center. In discussie gaan is ook ongemakkelijk in die gezamenlijke werkruimte waar de monteur een warrige en haastige indruk wekt en een handtekening moet hebben. ‘Nee, mijnheer dit valt zeker niet onder garantie’…. Jaja…😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Jouw IP adres was er geen in de 20-range (192.168.20.x) , denk ik dan? Was een 192.168.2.x?

(edit: was al gezegd).

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 28-01-2025 16:49 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Sunri5e schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:

Overigens net zo bij banken, internet providers (vb. Telenet), telefoonoperatoren (Base), ..., ...

Het nieuwe normaal: minimum 10 minuten wachten, onder het motto "onze uitgespaarde tijd is ons veel belangrijker dan jouw verspilde tijd".

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
flupp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Overigens net zo bij banken, internet providers (vb. Telenet), telefoonoperatoren (Base), ..., ...

Het nieuwe normaal: minimum 10 minuten wachten, onder het motto "onze uitgespaarde tijd is ons veel belangrijker dan jouw verspilde tijd".
10 minuten wachten vind ik dan nog prima. Bij Tesla hang je gewoon een uur aan de lijn om iemand te pakken te krijgen. Op vragen in de service app reageren ze helemaal niet terwijl ik een urgent probleem heb met de ophanging van een auto van 1,5 maand oud.

En als het nou de eerste keer een probleem bij mijn Performance is ala. Maar ik sta nu al voor de 3e keer met elke keer verschillende probleem in 1,5 maand tijd bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:56
Je kan niet rijden, dus dan kan je eht via roadside assistance doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:11
NiroNiro schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:50:
[...]

blijkbaar ook andere reeksen zoals 192.168.2.x want die werkte ineens niet meer.
.100 subnet werkt hier gelukkig nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Sunri5e schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:03:
[...]

10 minuten wachten vind ik dan nog prima. Bij Tesla hang je gewoon een uur aan de lijn om iemand te pakken te krijgen. Op vragen in de service app reageren ze helemaal niet terwijl ik een urgent probleem heb met de ophanging van een auto van 1,5 maand oud.

En als het nou de eerste keer een probleem bij mijn Performance is ala. Maar ik sta nu al voor de 3e keer met elke keer verschillende probleem in 1,5 maand tijd bij de garage.
Wat @Caelorum zegt, roadside assistance inroepen. Overigens zelf nooit geprobeerd, maar je kunt ook bij het SeC aan "de balie" melden dat je niet verder kunt en vindt dat je recht hebt op vervangend vervoer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Voor wie V2L nodig heeft: een kickstarter biedt voor $798 (incl verzendkosten) 5500Watt Power Output voor alle Tesla's (nog maar 7 beschikbaar voor die prijs)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
pdidi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:50:
Voor wie V2L nodig heeft: een kickstarter biedt voor $798 (incl verzendkosten) 5500Watt Power Output voor alle Tesla's (nog maar 7 beschikbaar voor die prijs)
Geinig. Mooi wasjes draaien op kosten van de baas. Besteld.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lijkt me best een risico, als tesla dit niet wil en ze blokkeren de laadpoort ofzo dat heb je een nutteloos apparaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Caelorum schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:26:
Je kan niet rijden, dus dan kan je eht via roadside assistance doen toch?
Zit zitten vol en hebben ook geen leenautos mee beschikbaar. Heb uiteindelijk een medewerker aan de lijn gehad die beaamt dat ze intern al weken aangeven dat het zo niet meer kan. Maar vanuit hogerhand doen ze er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-07 16:06
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Geinig. Mooi wasjes draaien op kosten van de baas. Besteld.
Je doorgegeven verbruik wordt periodiek dus totaal niet afgetoetst met de kilometerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netdata
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-07 21:12
Ik begrijp het nut niet goed.
In de promo is de use case om je huis een backup te geven, wel dat zal alvast niet lukken....

Volgende use case is wat verbruikers van stroom voorzien.
Maar waarom doe je dat dan niet gewoon op de 12V/16V aansluiting???
Ook daar haal je 3000 watt als je wil en bijkomend is dit VELE malen goedkoper.

Overtuig me even van het nut aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
netdata schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Ik begrijp het nut niet goed.
In de promo is de use case om je huis een backup te geven, wel dat zal alvast niet lukken....

Volgende use case is wat verbruikers van stroom voorzien.
Maar waarom doe je dat dan niet gewoon op de 12V/16V aansluiting???
Ook daar haal je 3000 watt als je wil en bijkomend is dit VELE malen goedkoper.

Overtuig me even van het nut aub
Omdat die maar 6.9A geeft. Hoe lang kun je daar ook alweer 3000W uit ontrekken? ;)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Pagina: 1 ... 22 ... 98 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: