• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:05:
Technisch vraagje. Recent Tesla monteur op bezoek gehad. Mechanische deurgreep/hendel (nood ontgrendeling) binnen werkte niet. Oplossing: kabel aansluiten, deze zat los. Ik had alleen verwacht dat voor de ontgrendeling geen elektriciteit nodig is. Bij gebruik van de hendel gaan ook netjes de ramen iets open. Iemand die zich hier wel eens in heeft verdiept? Werkt deze ontgrendeling wel bij complete stroom uitvalt..
Welk model heb je?

Bij gebruik van de noodontgrendeling gaan inderdaad ook de ramen wat naar beneden. Dat is nog maar recent zo. Vroeger was dit niet en hierdoor sneuvelden soms ramen wanneer mensen de manuele ontgrendeling per ongeluk gebruikten.
Voor noodgevallen maakt dit niet uit natuurlijk, je wil gewoon eruit. Als er geen stroom is gaan de ramen niet omlaag maar de deur gaat wel gewoon open.

Als je een M3 pre-Highland hebt is er geen noodontgrendeling achteraan. Bij de Highland zit er een kabel onder een luikje in het opbergvak.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:19
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Misschien niet duidelijk in mijn post maar ik bedoelde de nood ontgrendeling binnen. Heb ook eens achterin gekeken naar daar vind ik niets. Lijkt wel iets onder de bekleding te zitten maar geen idee hoe ik daar bij kom.
Bestond er maar zoiets als een handleiding…. Oh wacht:
https://www.tesla.com/own...86-9C9C-10F4A276AB8B.html

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-01 23:07
Goedenavond allemaal!

Aangezien er nu een actie loopt voor 5000 euro extra inruil voor een nieuwe model 3, zit ik erg te twijfelen om mijn oude model 3 standard (begin 2023) in te ruilen, met korting krijg ik hier nog 31200 euro voor terug, een nieuwe kost 38200. Dus voor 7000 euro weer nieuw rijden vind ik best een interessante deal (met name omdat het vervangen van de banden er ook aan zit te komen).

Ik vraag me echter af of het echt een vooruitgang is, ik lees dat de model 3 wat meer instap is geworden, geen lederen bekleding bijv. Zijn er nog meer dingen weggehaald tov van de oudere model 3 modellen?

Tweede vraagje, ik heb destijds gebruik gemaakt van de SEPP subsidie, zoals ik het lees hoef je bij de verkoop / inruil naar een nieuwe electrische auto niks terug te betalen, maar het staat allemaal een beetje cryptisch beschreven dus mocht iemand dit kunnen bevestigen dan zou dat fiij zijn :-)

Ik hoor graag jullie ervaringen, mocht deze vraag/vragen hier niet horen, dan hoor ik dat ook graag.

Dank alvast.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat mij wel opvalt is dat als ik instap of uitstap en de deur dicht doe ik meerdere ramen geluid hoor maken dat ze sluiten.
Is dat een soort beveiliging?

• ctrl-alt-delite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:00
flupp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Je hebt toch hetzelfde probleem bij de openbare laadpaal?
Correct, vandaar dat ik niet mijn laadpaal als schuldige had verwacht. Is het mogelijk de kabel? Het is de meegeleverde 7.5 m Mannekes kabel.

Heb de supercharger op hoop van zegen geprobeerd en ging perfect, zonder issues.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:41
anti elppa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
[...]

vast geen awd incl winterbanden. Is mij namelijk in 7 jaar incl wintersport nog nooit gelukt om vast komen te zitten
Rwd 23 M3 met all season banden Michelin.

• ctrl-alt-delite
HyperBart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Vaste kabel? Ja, soms je laadstekker eens omdraaien zodat je de normale “draaiing” van je kabel volgt of net de andere kant een slagje om draaien lost het vaak op.

Verder kan je met een fijn borsteltje eens alle pinnetjes (vooral de kleine, de andere hebben veel meer contact/pinoppervlakte) “opruwen” zodat evt corrosie wat weggeborsteld wordt.
Dank, ga ik proberen. Overigens geen vaste kabel.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Welk model heb je?

Bij gebruik van de noodontgrendeling gaan inderdaad ook de ramen wat naar beneden. Dat is nog maar recent zo. Vroeger was dit niet en hierdoor sneuvelden soms ramen wanneer mensen de manuele ontgrendeling per ongeluk gebruikten.
Voor noodgevallen maakt dit niet uit natuurlijk, je wil gewoon eruit. Als er geen stroom is gaan de ramen niet omlaag maar de deur gaat wel gewoon open.

Als je een M3 pre-Highland hebt is er geen noodontgrendeling achteraan. Bij de Highland zit er een kabel onder een luikje in het opbergvak.
Model y 2024. Ik vraag me dus echt af of zonder stroom de deur nog open gaat. Zonder kabel deed de ontgrendeling het namelijk niet. Het raam hoeft uiteraard niet naar beneden in noodgevallen.
Achter heb ik stoffen bekleding, geen bodemplaat die verwijderd kan worden, geen logo, geen inham om iets te openen. Zag @WhoDoYaThinkIAm al refereren naar een handleiding maar die matcht niet.
Ik denk dat ik stof moet wegsnijden.

• Fire69
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Model y 2024. Ik vraag me dus echt af of zonder stroom de deur nog open gaat. Zonder kabel deed de ontgrendeling het namelijk niet. Het raam hoeft uiteraard niet naar beneden in noodgevallen.
Ja, zonder kabel werkt het natuurlijk niet, da's logisch :) Maar dat heeft de technieker toch opgelost nu?
Als het nu werkt gaat het zonder stroom ook werken, het is een volledig mechanische ontgrendeling. Je kan het gewoon zelf testen. Doe je raam helemaal naar beneden en gebruik dan de noodontgrendeling.
Achter heb ik stoffen bekleding, geen bodemplaat die verwijderd kan worden, geen logo, geen inham om iets te openen. Zag @WhoDoYaThinkIAm al refereren naar een handleiding maar die matcht niet.
Ik denk dat ik stof moet wegsnijden.
Daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een Juniper. Maar in principe zou het er wel moeten zitten.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Ja, zonder kabel werkt het natuurlijk niet, da's logisch :) Maar dat heeft de technieker toch opgelost nu?
Als het nu werkt gaat het zonder stroom ook werken, het is een volledig mechanische ontgrendeling. Je kan het gewoon zelf testen. Doe je raam helemaal naar beneden en gebruik dan de noodontgrendeling.

[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een Juniper. Maar in principe zou het er wel moeten zitten.
Punt 1: De kabel geeft stroom en de ontgrendeling is juist een oplossing voor die ene keer dat je geen stroom hebt. Anyway, hopelijk nooit nodig, maar een goed gevoel heb ik er nog niet bij.
Punt 2: gevonden, gelukkig veel YouTube filmpjes over de door release. Moest een kapje in de bekleding op wippen met schroevendraaier en wat geweld. Ik vind de handleiding al wat omslachtig voor een veiligheidsmaatregel maar dit is nog erger. Gelukkig zijn er oplossingen voor 🙂

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:38
John de Man schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:09:
Goedenavond allemaal!

Aangezien er nu een actie loopt voor 5000 euro extra inruil voor een nieuwe model 3, zit ik erg te twijfelen om mijn oude model 3 standard (begin 2023) in te ruilen, met korting krijg ik hier nog 31200 euro voor terug, een nieuwe kost 38200. Dus voor 7000 euro weer nieuw rijden vind ik best een interessante deal (met name omdat het vervangen van de banden er ook aan zit te komen).

Ik vraag me echter af of het echt een vooruitgang is, ik lees dat de model 3 wat meer instap is geworden, geen lederen bekleding bijv. Zijn er nog meer dingen weggehaald tov van de oudere model 3 modellen?

Tweede vraagje, ik heb destijds gebruik gemaakt van de SEPP subsidie, zoals ik het lees hoef je bij de verkoop / inruil naar een nieuwe electrische auto niks terug te betalen, maar het staat allemaal een beetje cryptisch beschreven dus mocht iemand dit kunnen bevestigen dan zou dat fiij zijn :-)

Ik hoor graag jullie ervaringen, mocht deze vraag/vragen hier niet horen, dan hoor ik dat ook graag.

Dank alvast.
Er is als het goed is een soort periodieke controle tot 4 jaar na aanvraag of je een EV onder de subsidiegrens op je naam hebt staan. Als dit niet blijkt te zijn krijg je een aanslag voor de ontbrekende jaren. Dus als je onder subsidiebedrag blijft zit je goed, tenminste zo heb ik het begrepen.

En volgens mij is hier in het topic al uitgebreid behandelt wat de verschillen zijn, ja, het is op sommige punten een stap terug, maar op andere tov een 2023 weer een flinke stap vooruit. Ohja dubbelklik AP is niet meer mogelijk. Je kiest of TACC of AP.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 10-01-2026 20:04 ]

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:03
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Er is als het goed is een soort periodieke controle tot 4 jaar na aanvraag of je een EV onder de subsidiegrens op je naam hebt staan. Als dit niet blijkt te zijn krijg je een aanslag voor de ontbrekende jaren. Dus als je onder subsidiebedrag blijft zit je goed, tenminste zo heb ik het begrepen.
Klopt. M’n 3 highland verkocht na ongeveer 2 jaar en een Y LR awd gekocht. Die valt boven de subsidie grens dus moet 1/3 van de SEPP terugbetalen.

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-01 23:07
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:02:
[...]

En volgens mij is hier in het topic al uitgebreid behandelt wat de verschillen zijn, ja, het is op sommige punten een stap terug, maar op andere tov een 2023 weer een flinke stap vooruit. Ohja dubbelklik AP is niet meer mogelijk. Je kiest of TACC of AP.
Dank voor de antwoorden, ik vind het best lastig om de verschillen tussen de de Model 3 modellen te vinden, maar weer wat Youtube filmpjes kijken! In elk geval wel fijn dat de richtingaanwijzer weer terug is 🤞🏻

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Punt 1: De kabel geeft stroom en de ontgrendeling is juist een oplossing voor die ene keer dat je geen stroom hebt. Anyway, hopelijk nooit nodig, maar een goed gevoel heb ik er nog niet bij.
Punt 2: gevonden, gelukkig veel YouTube filmpjes over de door release. Moest een kapje in de bekleding op wippen met schroevendraaier en wat geweld. Ik vind de handleiding al wat omslachtig voor een veiligheidsmaatregel maar dit is nog erger. Gelukkig zijn er oplossingen voor 🙂
Er zijn voor een paar euro idd oplossingen voor.
Toch vraag ik me af of je in nood naar zo'n koord weet te grijpen. Laat staan je kinderen...
Ook voorin vraag ik me af of ik, of mijn partner, in nood (te water?!) ooit instinctief zal grijpen naar die mechanische noodhendel die voor de raambedienings-knoppen zit.

Eerlijkheidshalve weet ik eigenlijk het antwoord al:
Dat gaat niet gebeuren.
Ik heb beroepshalve dit soort dingen al tig keer geoefend (dingen geconditioneerd pakken/doen/handelingen vanuit primaire cortex/auto te water/etc). Gaat je gewoon niet lukken.
Dus maar hopen dat bij Tesla te water het systeem idd werkt dat ramen automatisch open gaan...
Maar met Tesla op zijn kop en spoed om er uit te moeten (bijv brand), dan vrees ik het ergste en zou je wensen dat je net als bijna elke andere auto geen elektrische maar een mechanische hendel had als primaire ingetrainde methode en locatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dftDk1oMu47iHZM9gq9QFhQFko8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyLdLymKGyVtm7nsdbeLhoxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmLCgiQ5YpzS7c7JqU-EmWcZ0oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eZSMupALxobKoM06wqHIcXo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 20:52 ]

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Toch vraag ik me af of je in nood naar zo'n koord weet te grijpen. Laat staan je kinderen...
Ook voorin vraag ik me af of ik, of mijn partner, in nood (te water?!) ooit instinctief zal grijpen naar die mechanische noodhendel die voor de raambedienings-knoppen zit.

Dat gaat niet gebeuren.
Ik heb beroepshalve dit soort dingen al tig keer geoefend (dingen geconditioneerd pakken/doen/handelingen vanuit primaire cortex/auto te water/etc). Gaat je gewoon niet lukken.
Dus maar hopen dat bij Tesla te water het systeem idd werkt dat ramen automatisch open gaan...
Maar met Tesla op zijn kop en spoed om er uit te moeten (bijv brand), dan vrees ik het ergste en zou je wensen dat je net als bijna elke andere auto geen elektrische maar een mechanische hendel had als primaire ingetrainde methode en locatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoe gaat dat dan met een klassieke kinderbeveiliging? Dan zet je het slot fysiek uit, dat is nog erger.

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Maar hoe gaat dat dan met een klassieke kinderbeveiliging? Dan zet je het slot fysiek uit, dat is nog erger.
Je hebt een punt als je er voor kiest om kinderslot o p de achterportieren te gebruiken. Zeker bij klassieker auto's die dat niet elektronisch maar mechanisch geregeld hebben en je dat dus ooit met een sleutel of platte schroevendraaier oid in zijkant van een deur hebt geactiveerd...

Aan andere kant: die optie is écht voor kleine kinderen. Kinderen die je nog niet hebt kunnen leren dat ze tijdens rijden de deurhendel niet mogen gebruiken.
Kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
Kinderen die hun primaire reactie/handeling nog niet goed kunnen doen bij nood.
Zij hebben sowieso hulp en begeleiding nodig indien scenarios als te water, op de kop, brand, etc gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 21:13 ]

• Allewijn
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 21:12 ]

• Fire69
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Ah, ik dacht dat de trek-kabel (of hoe je het wil noemen, staalkabel in de deur
Ik zou het toch gewoon eens testen.

Ik heb deze geinstalleerd achteraan, valt heel goed op zo
https://www.reddit.com/me...c013cd78fd960e61d6c4f7c65

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:48

me1299

$ondertitel

Model Y Juniper hier, is dit normaal?
Wanneer de linker spiegel verstelt bij het inschakelen van de achteruitversnelling, hoor je de motor kort weerstand overwinnen en maakt de verstelling aan het einde een kleine sprong, begeleid door een duidelijk hoorbaar "popgeluid".

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:00:
Model Y Juniper hier, is dit normaal?

[YouTube: Model Y mirror tilt issue]

Wanneer de linker spiegel verstelt bij het inschakelen van de achteruitversnelling, hoor je de motor kort weerstand overwinnen en maakt de verstelling aan het einde een kleine sprong, begeleid door een duidelijk hoorbaar "popgeluid".
IJs erin ofzo?

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:48

me1299

$ondertitel

Nee hij doet dit al vanaf dag 1, mijn oude Model 3 had er ook last van maar een stuk minder heftig.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Nee hij doet dit al vanaf dag 1, mijn oude Model 3 had er ook last van maar een stuk minder heftig.
Ah.
Klinkt dan wel vreemd inderdaad

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:06

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Crxtreem schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:15:
Wat mij wel opvalt is dat als ik instap of uitstap en de deur dicht doe ik meerdere ramen geluid hoor maken dat ze sluiten.
Is dat een soort beveiliging?
Onder een bepaalde buitentemperatuur doet Tesla dit automatisch. Dit om te voorkomen dat je ramen vast vriezen. Anders zou je je ruit kapot kunnen maken bij het openen van de deur.

Kijk maar eens goed bij je ramen. Dan zal je zien dat ze nu allemaal een heel klein stukje open staan.

[ Voor 7% gewijzigd door WishmasterNL op 10-01-2026 22:15 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 23:33
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Mijn Juniper gaat gewoon zonder schokken. Ook nu met kou blijft die gewoon soepel kantelen.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:19
Allewijn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Dat gaat niet gebeuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij nood druk je standaard op het knopje, en die zal vrijwel altijd werken, net als je elektrische ramen, óók als je te water raakt. En als ze niet werken pakken ze de noodontgrendeling. Die zit namelijk op een intuïtievere plek dan de reguliere knop (ik moest ze in het begin afleren de noodontgrendeling te gebruiken). De kinderen kennen de gele lusjes goed. Ik probeer (...) de portiervakken achter altijd leeg te houden.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-01 18:18
Ik heb in mijn Tesla Model Y model 26 versie met FSD de optie dumb summon zitten. Via de app zou ik hem recht vooruit en achteruit moeten kunnen zetten, iets dat bij krappe parkeerplaatsen handig kan zijn. Tot nu toe lijkt het niet te werken, de app maakt contact, lampen gaan aan, auto maakt geluid maar geeft dan gelijk aan klaar. Doe ik iets verkeerd of moet ik een service bericht aanmaken? Hopelijk is het mijn onwetendheid en is er iemand mij nu gewoon zegt dat het aan mij ligt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Sjaak Speer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:31:
Ik heb in mijn Tesla Model Y model 26 versie met FSD de optie dumb summon zitten. Via de app zou ik hem recht vooruit en achteruit moeten kunnen zetten, iets dat bij krappe parkeerplaatsen handig kan zijn. Tot nu toe lijkt het niet te werken, de app maakt contact, lampen gaan aan, auto maakt geluid maar geeft dan gelijk aan klaar. Doe ik iets verkeerd of moet ik een service bericht aanmaken? Hopelijk is het mijn onwetendheid en is er iemand mij nu gewoon zegt dat het aan mij ligt.
Houdt je de knop ingedrukt? En ik neem aan dat je in de buurt van de auto staat.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-01 21:31
Fire69 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ah, ik dacht dat de trek-kabel (of hoe je het wil noemen, staalkabel in de deur
Ik zou het toch gewoon eens testen.

Ik heb deze geinstalleerd achteraan, valt heel goed op zo
https://www.reddit.com/me...c013cd78fd960e61d6c4f7c65
Linkje toevallig? Zie enkel dunnere koortjes op A zon.

• Allewijn
  • Niet online
Fromz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Die foto is volgens mij niet van @Fromz zelf.
Wat hij er voor gebruikt heeft is een gewone sleutelhanger. Het bekende 'remove before flight' label van vliegtuigen, maar dan als sleutelhanger te koop met allerlei teksten, zoals 'Pull to Eject'.

Overal zijn zulke sleutelhangers te koop:
YouTube: Tesla Model Y Rear Door Emergency Release Modification (in case of p...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjaak Speer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:31:
Het systeem is dermate generved door onze vrienden in Brussel dat het praktisch onbruikbaar is. Je moet de knop inhouden en vervolgens is de auto zeer kieskeurig over de afstand, je moet dichtbij staan maar vooral niet voor de a stijl staan omdat hij dan een voetganger detecteert.

Het is vaak zo gedoe om het voorelkaar te krijgen dat ik er niet meer aan begin terwijl het best handig is als ik de auto even snel van de oprit naar de toerit wil rijden om ruimte vrij te maken

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2026 10:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Verkeerde topic.

[ Voor 94% gewijzigd door TLHA op 11-01-2026 10:44 ]

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 20:18
Goedenavond allemaal!

Dank alvast.
Waar zie je die actie? Of enkel in NL?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goedenavond allemaal!

Dank alvast.
Op internet zijn er veel video's te vinden waar alle verschillen tussen de Model 3 Premium en de Standard worden uitgelegd. Dat zit niet alleen in functionaliteit /gadgets, maar ook in onderstel en geluidsisolatie.

De Model 3 Standard zal tussen jouw 2023 en de premium in staan qua comfort. De standard zal op andere punten minder uitgerust zijn als de 2023. Denk aan velgen, stoel en stuurverstelling, mindere audio, geen stoelverwarming achterin, bekleding.

Ondertussen heb je wel een auto met een betere bouwkwaliteit, HW4 en een nieuwere uitstraling, en dan is 7k best netjes.

Ik denk niet dat je het red met 7k als je jouw 2023 wilt inruilen op een occasion Higland Premium (60kWh). Als dat overigens wel zo is dan kan dat ook een interessante optie zijn, rijdt je niet nieuw maar heb je wel een veel completere auto en ook comfortabelere auto. Het is maar net waar je waarde aan hecht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2026 11:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:22
Mar.tin schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Grappig, mijn Blauwe RWD Y van 09-2024 met 42k op de klok heeft bijna 2,5 maand te koop gestaan uiteindelijk voor rondom de €35k verkocht. (ingeruild eind sept 2025)
Dat was geen juniper, anders was t een stuk sneller gegaan

• Ditmar
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik heb advies nodig. Ik heb nu de kans om een Y RWD LR te kopen uit NL met laag kilometrage. Komt uit december 2024 en heeft EAP. Als ik het VIN mag geloven, *RB279*, betreft dit een HW3. Helaas, denk ik.

Wat is wijsheid mbt restwaarde over 4-5 jaar en de mogelijkheid dat FSD binnen die termijn naar NL komt. Wachten tot er een soortelijke komt met HW4 of deze kans pakken?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ditmar schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:27:
Ik heb advies nodig. Ik heb nu de kans om een Y RWD LR te kopen uit NL met laag kilometrage. Komt uit december 2024 en heeft EAP. Als ik het VIN mag geloven, *RB279*, betreft dit een HW3. Helaas, denk ik.

Wat is wijsheid mbt restwaarde over 4-5 jaar en de mogelijkheid dat FSD binnen die termijn naar NL komt. Wachten tot er een soortelijke komt met HW4 of deze kans pakken?
Dat is uiteraard afhankelijk van de verkoopprijs op dit moment 😉

• Allewijn
  • Niet online

Wat is 'deze kans'? Wat kost ie?
Restwaarde... Over 4-5 jaar is er hw6+ en draait de dan actuele fsd van Elon vast ook niet meer toppie op hw4. Dan zijn er ev's met 1000+ km range etc. Etc.
Restwaarde tussen een hw3 en een hw4 gaat héél even pieken zodra fsd in NL mag, maar paar jaar verder is beide oud...

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Hoii, vraagje ik heb een nieuwe model y paar weken nu.. hoe doen jullie het met wassen ? Beste met de hand ivm gevoelige lak of is dat een fabeltje ? Alvast dank

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:27
Radiodurans schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Heb hier The New Aero Razor V2 velgen met Vredestein Quatrac Pro EV All Seasons. Ondanks dat het wat meer zomerbanden zijn dan winterbanden heb ik er afgelopen dagen prima meer rondgereden in de sneeuw hier in het noorden.
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:17:
[...]

ik heb er Ronal R70 op liggen, maar dan met de zomerbanden, de originele hebben de winterbanden.
Bedankt voor de reactie's. Vooral die Ronal R70 zijn echt dik.
Wel een goed idee om te wachten tot dat de zomer banden op zijn en daar dan winterbanden op te leggen.
Merken jullie dat er iets veranderd in de range? kan me voorstellen dat wieldoppen mat meer aerodynamisch zijn. Aan de ene kant zijn wieldoppen wel fijn een heel stuk sneller schoongemaakt scheelt veel tijd met wassen. Ik twijfel nog de standaard winterband met velg van tesla is ook duur dus veel verschil zit er niet in, Mischien dat een velg dan wel dik is :P

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Wat is het Typegoedkeuringsnummer (kun opvragen via ovi.rdw.nl)?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Allewijn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Wat is 'deze kans'? Wat kost ie?
Restwaarde... Over 4-5 jaar is er hw6+ en draait de dan actuele fsd van Elon vast ook niet meer toppie op hw4. Dan zijn er ev's met 1000+ km range etc. Etc.
Restwaarde tussen een hw3 en een hw4 gaat héél even pieken zodra fsd in NL mag, maar paar jaar verder is beide oud...
Eens dat de verbeteringen elkaar snel zullen opvolgen maar de resolutie van de camera's hw4 is niet geweldig maar hw3 nog minder. Dat kan toch niet anders dan invloed hebben op de werking van FSD? Hier een vergelijking van hw3 en hw4 auto's naast elkaar waarbij hw3 beelden bij vlagen amper meer zijn dan bruine blokjes.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
Maurice- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Eens dat de verbeteringen elkaar snel zullen opvolgen maar de resolutie van de camera's hw4 is niet geweldig maar hw3 nog minder. Dat kan toch niet anders dan invloed hebben op de werking van FSD? Hier een vergelijking van hw3 en hw4 auto's naast elkaar waarbij hw3 beelden bij vlagen amper meer zijn dan bruine blokjes.
Vanaf de dashcambeelden geeft een idee, maar is niet helemaal éérlijk, omdat de dashcam bitrate op HW3 lager is dan op HW4. Dus compressie artifacts zullen er niet zijn voor de input van de AP computer.

Doch, lijkt het momenteel wél duidelijk dat Tesla geen echte energie meer gaat stoppen in HW3 hardware, en deze ófwel gaat retrofitten, ofwel blijft hopen dat mensen met FSD en HW3 een andere auto kopen.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
Vegetto schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
Hoii, vraagje ik heb een nieuwe model y paar weken nu.. hoe doen jullie het met wassen ? Beste met de hand ivm gevoelige lak of is dat een fabeltje ? Alvast dank
Ik zou altijd met de hand wassen, maar dat is persoonlijk. Mocht het een uni kleur zijn, zoals zwart dan is het volgens mij wel redelijk krasgevoelig. Zwart was altijd de meest kwetsbare lak, geen idee of dat nu nog zo is. Gezien de temperatuur zou ik misschien even wachten met wassen (tenzij het verwarmd binnen kan).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mar.tin schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Vanaf de dashcambeelden geeft een idee, maar is niet helemaal éérlijk, omdat de dashcam bitrate op HW3 lager is dan op HW4. Dus compressie artifacts zullen er niet zijn voor de input van de AP computer.

Doch, lijkt het momenteel wél duidelijk dat Tesla geen echte energie meer gaat stoppen in HW3 hardware, en deze ófwel gaat retrofitten, ofwel blijft hopen dat mensen met FSD en HW3 een andere auto kopen.
Bij grensgevallen zoals hier zou ik altijd kiezen voor HW4, kost op dit moment waarschijnlijk amper extra omdat de FSD /HW4 waarde er nog niet is maar dit wel gaat komen met de goedkeuring van FSD.

Midden -eind 2027 wordt HW5 pas verwacht. De robotaxi gaat nog gewoon uitgerust worden met HW4 dus dat geeft wel aan wat de capaciteiten zijn van HW4
Ik was altijd met de hand 8).

Maar ik zou hem altijd om de maand even in de ceramic coating (spray) zetten. Dat is echt top spul, vuil hecht veel minder snel , de auto wordt minder snel vies en is sneller schoon (wel zo fijn bij handwas) , de lak is beschermt en je hebt meer glans. Zal ongetwijfeld ook schelen tegen micro scratches van de krasstraat.

Ander voordeel, als je de ramen er ook mee doet dan waaien deze gewoon schoon bij regen en werken de automatische ruitenwissers ook beter.

[ Voor 55% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2026 12:53 ]

• Mar.tin
Ik rijd 1-3x per week (3x per week in weken zoals deze week :9) met mijn auto door een normale carwash (Kleiboer Apeldoorn), geen issues met mijn lak (Deep Blue Metallic).

Zal er niet show-strak uitzien, maar ik ga geen uur per week besteden (in de kou) om een schone auto te hebben, en met pakweg 1000km per week is elke 2 weken poetsen écht wel nodig om hem een beetje fris te houden :).

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Ja het is lease maar ben er ofc wel zuinig op! Kleur is space grey.. zal wel eens kijken hoe ik het ga doen

• turkeyhakan
  • Nu online
Door de (kras)wasstraat :-)

• Mar.tin
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Maar dan heb je direct lol van je warme cabine ipv verlies aan de lucht. Het is technisch gezien onzuiniger, hoeveel onzuiniger hangt van allerlei factoren af.

Vanmorgen heeft ie mijn accu staan warmstoken naar 25C, vanaf 0 graden (accutemp). En bij aankomst naar werk was mijn accu nog maar 14C, dus hij heeft tijdens de rit (vermoedelijk) hitte uit de accu voor de cabine gebruikt. Dus hij buffert als het ware hitte in de accu om je range te vergroten. Als hij hem anders uit restwarmte tijdens het rijden langzaam warmgestookt had, was dat wellicht overall zuiniger geweest.

Ik zal morgen eens vertrekken met alleen een minuutje voorverwarmen om de ergste kou uit de cabine te hebben, kijken wat het verschil is op hetzelfde traject :).

Ik was vanmorgen óók aan het opladen dus heb niet helemaal zuiver wat het voorverwarmen gekost heeft.
MIjn auto heeft van +- 6:00 tot 7:30 staan verwarmen en laden (ik was een uur later weg dan de planning was), heeft 13,71kWh gekost volgens de laadpaal. Dat heeft 8% lading opgeleverd, dus zeg even afgerond dat er 7kWh gebruikt over 1,5 uur is om de accu en cabine op te warmen en houden.

Ik weet van andere keren dat alléén voorverwarmen +- 7kW doet als hij ook de accu opwarmt. Dus voor +- 30 minuten voorverwarmen ben je 3,5kWh verder (ongeveer).

Dus uitgaande van ongeveer gelijke weersomstandigheden en rijstijl zou dan de verwachting zijn:
Volledig voorverwarmde rit: 9,88kWh (uit de accu) - 129Wh/km - 77km
Niet voorverwarmd = 13,88kWh (uit de accu) - 174Wh/km - 77km

Ben benieuwd, mijn vermoeden is dat het er ergens tussenin ligt.
Vandaag om mijn bedrijfspand nog even een uurtje uit te laten luchten na het gister laten gieten van een vloer, vanmorgen bij -5 buiten vertrokken zonder voorverwarmen. Accu was -2,5 bij vertrek 0kW Regen vermogen, 0 meldingen op het dashboard.

Voorzover mogelijk zonder al te veel verkeer op de weg rustig gereden (95 rechterbaan, en waar ik ze tegenkwam met 90 achter een vrachtwagen) om een beetje mijn normale rit na te bootsen.

Verbruik volgens Tessie 169Wh/km. Accutemperatuur bij aankomst: 7,5c. Dus de auto gaat niet volle bak stoken om de accu naar 20c te krijgen en verbruikt daardoor minder extra energie.

Het verschil met een voorverwarmde rit was dus +- 50Wh/km. * 75km = 3,5kWh.

Netto is voorverwarmen dus pakweg "gratis" voor ritjes rondom de 75km. :) die balans zal wat verschillen afhankelijk van hoe lang je rit is :). Op enig moment tijdens het rijden zal het plezier van voorverwarmen "op" zijn, en op kortere ritten is het dus afhankelijk van buitentemp iets kostbaarder.

30 minuten voorverwarmen incl accuverwarming kost +- 3,5kWh.(pakweg 7kW aan vermogen volgens mijn laadpaal).

In any case is met een cabinetemp van -4 instappen erg fris, en voortaan gaat de voorverwarming weer aan, zéker nu ik weet dat het op mijn rit geen / nauwelijks extra energie verspilt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mar.tin schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Vandaag om mijn bedrijfspand nog even een uurtje uit te laten luchten na het gister laten gieten van een vloer, vanmorgen bij -5 buiten vertrokken zonder voorverwarmen. Accu was -2,5 bij vertrek 0kW Regen vermogen, 0 meldingen op het dashboard.

Voorzover mogelijk zonder al te veel verkeer op de weg rustig gereden (95 rechterbaan, en waar ik ze tegenkwam met 90 achter een vrachtwagen) om een beetje mijn normale rit na te bootsen.

Verbruik volgens Tessie 169Wh/km. Accutemperatuur bij aankomst: 7,5c. Dus de auto gaat niet volle bak stoken om de accu naar 20c te krijgen en verbruikt daardoor minder extra energie.

Netto is voorverwarmen dus pakweg "gratis" voor ritjes rondom de 75km. :) die balans zal wat verschillen afhankelijk van hoe lang je rit is :). Op enig moment tijdens het rijden zal het plezier van voorverwarmen "op" zijn, en op kortere ritten is het dus afhankelijk van buitentemp iets kostbaarder.

30 minuten voorverwarmen incl accuverwarming kost +- 3,5kWh.(pakweg 7kW aan vermogen volgens mijn laadpaal).

In any case is met een cabinetemp van -4 instappen erg fris, en voortaan gaat de voorverwarming weer aan.
Heat management heeft Tesla echt enorm goed onder controle met de octovalve _/-\o_ , ik sta er steeds weer versteld van hoe efficiënt de auto is in koude. Helemaal als ik dit vergelijk met mijn vorige 2019 Model 3

• Mar.tin
revolution-nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Bij grensgevallen zoals hier zou ik altijd kiezen voor HW4, kost op dit moment waarschijnlijk amper extra omdat de FSD /HW4 waarde er nog niet is maar dit wel gaat komen met de goedkeuring van FSD.

Midden -eind 2027 wordt HW5 pas verwacht.
Absoluut eens, met name ook omdat HW4 actief ondersteund wordt, en de release van iets van FSD in de EU voor het éérst in jaren toch wel dichterbij aan het komen lijkt :) .
Ik struikelde vooral over dat HW3 afgerekend werd op "bruine blokken" en dat dus voornamelijk compressie is van de dashcambeelden.
De échte beperkingen van HW3 zitten voorzover ik weet in de computer, en dan met name in het beschikbare geheugen voor de modellen. :) En de praktijk wijst uit dat de cameraresolutie van HW4 voldoende blijkt om in elk geval een behoorlijk indrukwekkend stuk zelfrijdende technniek neer te zetten.

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:52:
[...]

In any case is met een cabinetemp van -4 instappen erg fris, en voortaan gaat de voorverwarming weer aan, zéker nu ik weet dat het op mijn rit geen / nauwelijks extra energie verspilt.
Er is ook een tussenweg: 5 minuten voorverwarmen. Binnen alles lekker warm voor 0,75kWh (9000 Watt x 5min)

• pjot1
  • Niet online
Dat Tesla's het goed doen in de sneeuw weten we wel maar de Juniper (zal wel AWD zijn alhoewel je alleen zand achter omhoog ziet komen... :? ) doet het ook goed in zand!

Check 'Tesla in de duinen' op Dumpert https://www.dumpert.nl/item/100142104_10aeeb70

[ Voor 12% gewijzigd door pjot1 op 11-01-2026 13:40 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Roenie
  • Niet online
Altijd met de hand en nooit naar de krasstraat.

• Ditmar
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Bedankt allen voor de reactie.
pdidi schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Wat is het Typegoedkeuringsnummer (kun opvragen via ovi.rdw.nl)?
Het type is e4*2007/46*1293*35.
Het verschil met een Y LR RWD met HW4 is dat die ongeveer 3k euro meer kost. Echter heeft deze dan geen 20 inch velgen, geen extra jaar occasion garantie en geen EAP.

De vraag is natuurlijk of (supervised) FSD op korte termijn beschikbaar komt. En EAP zal volstaan met slechtere cameras van HW3? Zijn er verder nog grote verschillen met HW4?
Mar.tin schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:33:
[...]

[ Voor 46% gewijzigd door Ditmar op 11-01-2026 15:04 ]

• turkeyhakan
  • Nu online
pjot1 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:37:
Dat Tesla's het goed doen in de sneeuw weten we wel maar de Juniper (zal wel AWD zijn alhoewel je alleen zand achter omhoog ziet komen... :? ) doet het ook goed in zand!

Check 'Tesla in de duinen' op Dumpert https://www.dumpert.nl/item/100142104_10aeeb70
Je ziet toch duidelijk dat het om een Dual Motor variant gaat en waarom zou alleen de nieuwe Y het goed doen? De oudere modellen met AWD doen echt niet onder het nieuwe model!

PS: de sterkste motor zit bij de 3/Y achter.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 11-01-2026 14:20 ]

• pjot1
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Je ziet toch duidelijk dat het om een Dual Motor variant gaat en waarom zou alleen de nieuwe Y het goed doen? De oudere modellen met AWD doen echt niet onder het nieuwe model!

PS: de sterkste motor zit bij de 3/Y achter.
Ik benoem Juniper omdat het een Juniper betreft. Ik zeg nergens dat alleen de nieuwe het goed zou doen. Dat oudere modellen niet onder doen weet ik; rij zelf een S 75D van 9 jaar oud. ;)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Altijd door de wasstraat, nooit krassen (zwart).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Altijd door de wasstraat, nooit krassen (zwart).
Zogenaamde swirls zijn onvermijdelijk in de krasstraat. Maar niet iedereen ziet deze (of kan het wat schelen).

Er is ook een detailinformatie topic hier. Stel daar de vraag nog maar eens 😉

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie op 11-01-2026 14:46 ]

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:45:
[...]
Zogenaamde swirls zijn onvermijdelijk in de krasstraat. Maar niet iedereen ziet deze (of kan het wat schelen).

Er is ook een detailinformatie topic hier. Stel daar de vraag nog maar eens 😉
Er zijn geen swirls te zien. Ik hoef niets na te vragen, de lak is strak. Ben niet gek. De truc is om de eerste maanden de auto niet te wassen, daarna is de lak uitgehard. En ik stel geen vraag, ik constateer (en ben. niet de enige).

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Er zijn geen swirls te zien. Ik hoef niets na te vragen, de lak is strak. Ben niet gek. De truc is om de eerste maanden de auto niet te wassen, daarna is de lak uitgehard. En ik stel geen vraag, ik constateer (en ben. niet de enige).
Gelukkig bepaalt iedereen zelf wat hij-zij met de auto 😉

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:59:
[...]
Gelukkig bepaalt iedereen zelf wat hij-zij met de auto 😉
Gelukkig zijn er nog eigenwijze mensen die het bij hun eigen waarheid wensen te houden. Laat je niet door de realiteit tegen houden hoor! Leef lekker verder in je alternate reality.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 11-01-2026 15:07 ]

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Gelukkig zijn er nog eigenwijze mensen die het bij hun eigen waarheid wensen te houden. Laat je niet door de realiteit tegen houden hoor! Leef lekker verder in je alternate reality.
En dat mag je doen uiteraard. 😉

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-01 17:04
Er zijn wasstraten waar modern spul wordt gebruikt, niet een jaren 80 roterende borstel die gegarandeerd swirls geeft in de lak. De wasstraat waar ik heen ga (carwash XL Heerenveen) is duur maar heeft er voor gezorgd dat ik nergens krassen heb op mijn witte model 3.

Ook ik heb de eerste maanden na aankoop de auto alleen met de hand gewassen.

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:10:
[...]
En dat mag je doen uiteraard. 😉
Jij dus. Jij weet tenslotte zeker dat er swirls op mijn auto zitten zonder hem ooit gezien te hebben. Iedere zwarte auto heeft tenslotte swirls in jouw beleving. Een vriend van me beweerde dat ook zo stellig (hij heeft ook een zwarte Tesla M3P uit 2019) met glascoating en was hoogst verbaasd dat het bij de mijne niet zo was, zonder glascoating. Maar leef rustig verder in je zelfverzekerde wereld.

• pjot1
  • Niet online
Nounounou, beetje lief zijn voor elkaar! O+

Feit blijft gewoon dat met de hand wassen, met de 2 emmer methode, de kans op krassen aanzienlijk verkleind ten op zichte van de wasstraat.

Natuurlijk is er ook verschil in wasstraat, maar komop een beetje poetsen kan ook ontspannend zijn! :)

• pdidi
  • Niet online
Ditmar schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:09:
Het type is e4*2007/46*1293*35.
Het verschil met een Y LR RWD met HW4 is dat die ongeveer 3k euro meer kost. Echter heeft deze dan geen 20 inch velgen, geen extra jaar occasion garantie en geen EAP.

De vraag is natuurlijk of (supervised) FSD op korte termijn beschikbaar komt. En EAP zal volstaan met slechtere cameras van HW3? Zijn er verder nog grote verschillen met HW4?
[...]
HW4 is geïntroduceerd met *35 (zie ook deze post) maar er zijn toen ook nog MY's geleverd met HW3. Bij Controls > Software > Additional Vehicle Information staat of er HW3 of HW4 in zit

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Jij dus. Jij weet tenslotte zeker dat er swirls op mijn auto zitten zonder hem ooit gezien te hebben. Iedere zwarte auto heeft tenslotte swirls in jouw beleving. Een vriend van me beweerde dat ook zo stellig (hij heeft ook een zwarte Tesla M3P uit 2019) met glascoating en was hoogst verbaasd dat het bij de mijne niet zo was, zonder glascoating. Maar leef rustig verder in je zelfverzekerde wereld.
Ik heb het niet over jouw auto en jouw krasstraat 😉

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53
Ik zoek een apparaatje om de ruit in te kunnen tikken. Werkt dit apparaat bij een tesla m3? (2024 model)

https://www.middo.nl/prod...en?variant=54827526390140

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:34
TweakerVincent schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:42:
Ik zoek een apparaatje om de ruit in te kunnen tikken. Werkt dit apparaat bij een tesla m3? (2024 model)

https://www.middo.nl/prod...en?variant=54827526390140
Ik verwacht dat het niet werkt daar waar dubbel glas aanwezig is.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53
Cxxxx71 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Ik verwacht dat het niet werkt daar waar dubbel glas aanwezig is.
daar was ik ook bang voor, maar wat gebruik je dan?

• daemonix
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:51:
[...]

daar was ik ook bang voor, maar wat gebruik je dan?
Ruit naar buiten duwen of gewoon de deur open doen.

• WhoDoYaThinkIAm
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Of gewoon het raam elektrisch openen, dat werkt zelfs onder water (mits er geen grote schade aan bekabeling of computers is).

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 18:11
Gisteren vanuit Heemskerk naar Axams ,Oostenrijk , gereden via de Fernpas. Veel sneeuw onderweg, maar geen problemen gehad. Ik heb een Model Y AWD 2023 met Hancook FlexClimates ( 20.000 km inmiddels eronder) en veel grip . Geen gekke glibber momenten gehad. Veel op Autopilot kunnen rijden. Wel met SEXY Commander, dus continuous Autopliot. Heel relaxed. Alleen als de weg te veel besneeuwd was en er dus geen lijnen te zien waren deed de Autopilot het niet, maar dat is logisch. Stroomgebruik was wel wat hoger natuurlijk, temperatuur hele dag onder nul en natte weg met sneeuw resten, dus dat was te verwachten. Het is en blijft een heerlijke reisauto.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-01 18:18
turkeyhakan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Houdt je de knop ingedrukt? En ik neem aan dat je in de buurt van de auto staat.
Ja en inderdaad sta ik in de buurt van de auto, hij lijkt ook aan te gaan. Lampen gaan branden en gelijk krijg ik in mijn app: summon voltooid

• turkeyhakan
  • Nu online
Sjaak Speer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Ja en inderdaad sta ik in de buurt van de auto, hij lijkt ook aan te gaan. Lampen gaan branden en gelijk krijg ik in mijn app: summon voltooid
Herkenbaar, heb recent nog een leen Y gehad met FSD en summon werkte vaker niet dan wel. Lampen gingen aan en dat was het ;-) Probeer het eens op een andere locatie.

• Fire69
Fromz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Allewijn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Die foto is volgens mij niet van @Fromz zelf.
Wat hij er voor gebruikt heeft is een gewone sleutelhanger. Het bekende 'remove before flight' label van vliegtuigen, maar dan als sleutelhanger te koop met allerlei teksten, zoals 'Pull to Eject'.

Overal zijn zulke sleutelhangers te koop:
YouTube: Tesla Model Y Rear Door Emergency Release Modification (in case of p...
Klopt, ik had snel even een foto gezocht.

Ik heb ze op Aliexpress besteld:
Pull to eject: https://nl.aliexpress.com/item/1005007975197911.html

Het probleem was dat ik deze niet zo netjes vanonder het klepje kon laten komen.
Daarom heb ik daarna nog deze koordjes besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005007975197911.html
Ze zijn ondertussen wel al 4x duurder geworden blijkbaar :| Misschien beter even ergens anders zoeken.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:02:
[...]

zo maar ff duwen..da's niet zo eenvoudig

• WhoDoYaThinkIAm
Aldusso schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Als je leven er van af hangt ben je sterker dan je denkt.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wat betreft de wasstraat: Had een zwarte 2019 M3P, altijd met de hand gewassen, 1x door de wasstraat en direct spijt, maar was gelukkig een lease auto. Nu privé een MY LR en M3 SR+, beide zwart, was beide met de hand en gaan nooit door de wasstraat. Kost ongeveer evenveel tijd als met beide heen en weer rijden, wachten, wasstraat, etc. maar met de hand blijven ze netjes. In de wasstraat baal ik achteraf weer van alle krassen...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:43
Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:52:
Wat betreft de wasstraat: Had een zwarte 2019 M3P, altijd met de hand gewassen, 1x door de wasstraat en direct spijt, maar was gelukkig een lease auto. Nu privé een MY LR en M3 SR+, beide zwart, was beide met de hand en gaan nooit door de wasstraat. Kost ongeveer evenveel tijd als met beide heen en weer rijden, wachten, wasstraat, etc. maar met de hand blijven ze netjes. In de wasstraat baal ik achteraf weer van alle krassen...
Mijn prive M3LR heeft knetters harde lak, zie je echt niets op. Wel eens mee in de wastraat geweest in die 6,5 jaar. Maar eigenlijk niets van te zien. Maar 80% vd tijd met de hand gedaan.
De blauwe M3P is een ander verhaal, 2x mee door de wasstraat gegaan in 1,5 jaar en dat is te zien. Is ook nog eens een erg goede nieuwe wasstraat, maar alsnog echt wel veel krassen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• turkeyhakan
  • Nu online
Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:52:
Dat doe je dan wel erg snel! Ik was altijd minimaal 2 uur bezig.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:57
Kwam vanochtend voor het eerst een Model Y Standard tegen. Ziet er toch wat "kaal" uit zonder de lichtbalk aan de voor- en achterzijde.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Rivanov schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:50:
Kwam vanochtend voor het eerst een Model Y Standard tegen. Ziet er toch wat "kaal" uit zonder de lichtbalk aan de voor- en achterzijde.
Laat dat net nu de dingen zijn die mij het minst zouden storen.

Dit doen ze natuurlijk ook een beetje om de premium kopers aan de wereld te laten zien dat ze een premium auto gekocht hebben. Beetje de badge als S-line, M of AMG...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:07

Shiro

Serenity

Mackeessie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:10:
Gisteren vanuit Heemskerk naar Axams ,Oostenrijk , gereden via de Fernpas. Veel sneeuw onderweg, maar geen problemen gehad. Ik heb een Model Y AWD 2023 met Hancook FlexClimates ( 20.000 km inmiddels eronder) en veel grip . Geen gekke glibber momenten gehad. Veel op Autopilot kunnen rijden. Wel met SEXY Commander, dus continuous Autopliot. Heel relaxed. Alleen als de weg te veel besneeuwd was en er dus geen lijnen te zien waren deed de Autopilot het niet, maar dat is logisch. Stroomgebruik was wel wat hoger natuurlijk, temperatuur hele dag onder nul en natte weg met sneeuw resten, dus dat was te verwachten. Het is en blijft een heerlijke reisauto.
Goed om te lezen, geeft mij vertrouwen als ik over een maand richting Oostenrijk ga. Wat was je gemiddelde verbruik?

Juniper RWD

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:22
Rivanov schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:50:
Ik denk dat mensen die hem huren via een werkgever daar niet heel veel om geven hoe het eruit ziet. Voor particulieren zal dat anders zijn.
Persoonlijk zou ik als particulier liever de 3 standard kopen dan de Y standard. Die aandrijflijn van de 3 is ook ongewijzigd tov van de RWD, terwijl die bij de Y wel anders is.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:34
Ik lees dat de meeste mensen hier met de hand wassen. Hebben jullie dan allemaal een tuinslang beschikbaar? Neem aan dat je eerst en erna moet afspoelen als je 2 emmer methode gebruikt.

Ik heb hier helaas geen toegang tot een tuinslang oid waardoor met hand wassen niet echt optie is helaas

• gjcvro
nDirect090 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:45:
Ik lees dat de meeste mensen hier met de hand wassen. Hebben jullie dan allemaal een tuinslang beschikbaar? Neem aan dat je eerst en erna moet afspoelen als je 2 emmer methode gebruikt.

Ik heb hier helaas geen toegang tot een tuinslang oid waardoor met hand wassen niet echt optie is helaas
Eigen oprit, stroom en water beschikbaar. Zelfs kalkvrij water, dat is echt een uitkomst, want je kunt de auto na het wassen gewoon afspoelen en klaar. 8)

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007

martjah

Appel

fisherman schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat mensen die hem huren via een werkgever daar niet heel veel om geven hoe het eruit ziet. Voor particulieren zal dat anders zijn.
Persoonlijk zou ik als particulier liever de 3 standard kopen dan de Y standard. Die aandrijflijn van de 3 is ook ongewijzigd tov van de RWD, terwijl die bij de Y wel anders is.
In mijn beleving is dat een "kort door de bocht" aanname. Ik lease de standard maar ik behandel hem alsof het mijn eigen koop auto is. Al denk ik wel dat er relatief meer lease mensen zijn die minder netjes met de auto omgaan dan als ze hem zelf gekocht hadden.
Van de week bij de bandenboer de banden laten wisselen en hierbij hebben ze mijn velg beschadigd met "knijplood" verkeerd erop te zetten, ik stond gewoon bij de balie om mijn beklag te doen en dat ik het opgelost wil hebben. Overigens past knijplood er niet op met de wielkappen, daar kwam ik achter toen ik mijn banden moest oppompen omdat ze 3 vd 4 banden op 2.6 bar gezet hadden.

Bij de wasstraat zijn vaak ook wasboxen. Je kan een paar emmers en doekjes in de kofferbak meenemen.

[ Voor 19% gewijzigd door martjah op 12-01-2026 09:57 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:34
martjah schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:54:
[...]

In mijn beleving is dat een "kort door de bocht" aanname. Ik lease de standard maar ik behandel hem alsof het mijn eigen koop auto is. Al denk ik wel dat er relatief meer lease mensen zijn die minder netjes met de auto omgaan dan als ze hem zelf gekocht hadden.
Van de week bij de bandenboer de banden laten wisselen en hierbij hebben ze mijn velg beschadigd met "knijplood" verkeerd erop te zetten, ik stond gewoon bij de balie om mijn beklag te doen en dat ik het opgelost wil hebben. Overigens past knijplood er niet op met de wielkappen, daar kwam ik achter toen ik mijn banden moest oppompen omdat ze 3 vd 4 banden op 2.6 bar gezet hadden.

[...]

Bij de wasstraat zijn vaak ook wasboxen. Je kan een paar emmers en doekjes in de kofferbak meenemen.
Dat is hoe ik het nu doe inderdaad. Maar daar is alleen hoge druk. Dus emmers vullen is vrij lastig 😂

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hangt er een beetje vanaf, in de zomer doe ik het wel eens thuis ik heb daar alle voorzieningen maar meestal rijd ik even naar de wasbox, met mijn emmer en andere poetsmiddelen.

Meestal wissel ik dan af, ieder week even afspoelen, waardoor de auto vaak praktisch weer schoon is door de ceramic coating, en dan 1x in de 2 of 3 week een volledige was.

• gjcvro
martjah schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:54:
Van de week bij de bandenboer de banden laten wisselen en hierbij hebben ze mijn velg beschadigd met "knijplood" verkeerd erop te zetten, ik stond gewoon bij de balie om mijn beklag te doen en dat ik het opgelost wil hebben.
Knijplood? Dacht dat ze dat alleen nog bij stalen velgen deden, alu was toch altijd plaklood aan de binnenkant?

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:44
gjcvro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Eigen oprit, stroom en water beschikbaar. Zelfs kalkvrij water, dat is echt een uitkomst, want je kunt de auto na het wassen gewoon afspoelen en klaar. 8)
Binnenkort hier ook, we gaan het meemaken! Scheelt toch weer een afdroog actie.

Op de fiets vervuil je niets!

• Mar.tin
nDirect090 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is hoe ik het nu doe inderdaad. Maar daar is alleen hoge druk. Dus emmers vullen is vrij lastig 😂
Klein laagje water in de emmer krijgen, en dan de nozzle onderdompelen ;)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
Fire69 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:25:
[...]

[...]

Klopt, ik had snel even een foto gezocht.

Ik heb ze op Aliexpress besteld:
Pull to eject: https://nl.aliexpress.com/item/1005007975197911.html

Het probleem was dat ik deze niet zo netjes vanonder het klepje kon laten komen.
Daarom heb ik daarna nog deze koordjes besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005007975197911.html
Ze zijn ondertussen wel al 4x duurder geworden blijkbaar :| Misschien beter even ergens anders zoeken.
Ik heb deze geinstalleerd:

https://nl.aliexpress.com...6tgd&gatewayAdapt=glo2nld

Vind ik netter dan koordjes. Zien er goed uit. De verlichting in het opbergvak schijnt er precies op.

• ctrl-alt-delite
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Dank, ga ik proberen. Overigens geen vaste kabel.
Nou, vandaag bij de laadpaal bij kantoor zonder problemen AC kunnen laden. Hopen dat dit een eenmaal iets was, want het kan met deze kou wel snel penibel worden. Maar we zitten zo lekker weer tot de nok toe vol. Zelfde kabel, nog net met borsteltjes in de weer geweest.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
Aldusso schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Al helemaal niet als er water tegenaan staat...

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:03
gjcvro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Knijplood? Dacht dat ze dat alleen nog bij stalen velgen deden, alu was toch altijd plaklood aan de binnenkant?
De Standard heeft stalen velgen met daar overheen wieldoppen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• daemonix
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Al helemaal niet als er water tegenaan staat...
Je hebt wel even voordat daar water tegenaan staat hoor. En anders doe je het raam gewoon open toch? :P

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Je hebt wel even voordat daar water tegenaan staat hoor. En anders doe je het raam gewoon open toch? :P
dat hangt er vanaf, als je op je kop erin komt zit je gelijk in het water. En ff open doen is ook niet zomaar iets wat altijd lukt. Wij trainen dit in het zwemdbad, met licht, duikers, en dan is het al moeilijk zat, laat staan als je ergens in het donker een kanaal inrijdt. Hamer was makkelijk, maar die werkt niet.

• daemonix
  • Niet online
Aldusso schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:48:
[...]

dat hangt er vanaf, als je op je kop erin komt zit je gelijk in het water. En ff open doen is ook niet zomaar iets wat altijd lukt. Wij trainen dit in het zwemdbad, met licht, duikers, en dan is het al moeilijk zat, laat staan als je ergens in het donker een kanaal inrijdt. Hamer was makkelijk, maar die werkt niet.
En je test met een Tesla?

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: