Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:04:
[...]
Maar dan heb je direct lol van je warme cabine ipv verlies aan de lucht. Het is technisch gezien onzuiniger, hoeveel onzuiniger hangt van allerlei factoren af.
Vanmorgen heeft ie mijn accu staan warmstoken naar 25C, vanaf 0 graden (accutemp). En bij aankomst naar werk was mijn accu nog maar 14C, dus hij heeft tijdens de rit (vermoedelijk) hitte uit de accu voor de cabine gebruikt. Dus hij buffert als het ware hitte in de accu om je range te vergroten. Als hij hem anders uit restwarmte tijdens het rijden langzaam warmgestookt had, was dat wellicht overall zuiniger geweest.
Ik zal morgen eens vertrekken met alleen een minuutje voorverwarmen om de ergste kou uit de cabine te hebben, kijken wat het verschil is op hetzelfde traject

.
Ik was vanmorgen óók aan het opladen dus heb niet helemaal zuiver wat het voorverwarmen gekost heeft.
MIjn auto heeft van +- 6:00 tot 7:30 staan verwarmen en laden (ik was een uur later weg dan de planning was), heeft 13,71kWh gekost volgens de laadpaal. Dat heeft 8% lading opgeleverd, dus zeg even afgerond dat er 7kWh gebruikt over 1,5 uur is om de accu en cabine op te warmen en houden.
Ik weet van andere keren dat alléén voorverwarmen +- 7kW doet als hij ook de accu opwarmt. Dus voor +- 30 minuten voorverwarmen ben je 3,5kWh verder (ongeveer).
Dus uitgaande van ongeveer gelijke weersomstandigheden en rijstijl zou dan de verwachting zijn:
Volledig voorverwarmde rit: 9,88kWh (uit de accu) - 129Wh/km - 77km
Niet voorverwarmd = 13,88kWh (uit de accu) - 174Wh/km - 77km
Ben benieuwd, mijn vermoeden is dat het er ergens tussenin ligt.
Vandaag om mijn bedrijfspand nog even een uurtje uit te laten luchten na het gister laten gieten van een vloer, vanmorgen bij -5 buiten vertrokken zonder voorverwarmen. Accu was -2,5 bij vertrek 0kW Regen vermogen, 0 meldingen op het dashboard.
Voorzover mogelijk zonder al te veel verkeer op de weg rustig gereden (95 rechterbaan, en waar ik ze tegenkwam met 90 achter een vrachtwagen) om een beetje mijn normale rit na te bootsen.
Verbruik volgens Tessie 169Wh/km. Accutemperatuur bij aankomst: 7,5c. Dus de auto gaat niet volle bak stoken om de accu naar 20c te krijgen en verbruikt daardoor minder extra energie.
Het verschil met een voorverwarmde rit was dus +- 50Wh/km. * 75km = 3,5kWh.
Netto is voorverwarmen dus pakweg "gratis" voor ritjes rondom de 75km.

die balans zal wat verschillen afhankelijk van hoe lang je rit is

. Op enig moment tijdens het rijden zal het plezier van voorverwarmen "op" zijn, en op kortere ritten is het dus afhankelijk van buitentemp iets kostbaarder.
30 minuten voorverwarmen incl accuverwarming kost +- 3,5kWh.(pakweg 7kW aan vermogen volgens mijn laadpaal).
In any case is met een cabinetemp van -4 instappen erg fris, en voortaan gaat de voorverwarming weer aan, zéker nu ik weet dat het op mijn rit geen / nauwelijks extra energie verspilt.