Ja true… maar is dus 15 min enkeltje dus als ik opnieuw naar de tegelboer moet gaan ben ik weer meer dan een half uur kwijt in totaal en die tijd heb ik nu even niet…
Het is geen kwestie van tijd maar van prioriteit.MatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:12:
[...]
Ja true… maar is dus 15 min enkeltje dus als ik opnieuw naar de tegelboer moet gaan ben ik weer meer dan een half uur kwijt in totaal en die tijd heb ik nu even niet…
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nou zeg, als je 1500 kg tegels in de auto gooit en er gaat iets fout dan ben je véél meer tijd kwijt. Gewoon 2x rijden of een karretje regelen.
Dat kan dan (als het goed is :-)) maar één ding zijn: widgets. Mogelijk druk je deze per ongeluk in als je telefoon in je broekzak zit bijv.WouterL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:27:
Ik heb de laatste tijd dat mijn Tesla zichzelf ontgrendelt als hij geparkeerd staat. Ik krijg dan een portieren ontgrendeld bericht op de telefoon. Is dit herkenbaar voor iemand? En wat kan de reden zijn?
De auto ontgrendelt, muziek speelt af, maar er is niemand in de buurt.
Oja ter aanvullingMatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:12:
[...]
Ik heb een keer 525kg (250 sixpacks bier) vervoerd, met twee personen erbij. Dat is ongeveer 520kg + 2x90kg + nog wat wijn etc etc.
Dat ging echt nog maar nét over de drempeltjes heen etc. Ik zou echt adviseren in 2x te rijden, absoluut niet in 1x!
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik heb nu zo’n 2 dagen m’n juniper awd long range. Prima wagen zo naast m’n model 3, maar het geluid van de lock sound is zo ontzettend zacht, ook van de knop van de kofferbak is het geluid bijna niet te horen. Hoe los ik dit op?
Dat is dan wel iets anders dan de LG E78 die in de nieuwe Model3 LR RWD 2026 is gebouwd?QuestionMarc schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:05:
Verontrustende berichten van EVclinic over een LG pack uit China dat in de Model 3 is gebruikt. Nog niet duidelijk hoe je kunt achterhalen waar je accu vandaan komt momenteel:
[...]
https://x.com/evclinic/status/1994876173277335745?s=46
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
https://www.schoonenberg.nl/Opzouten schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:05:
Ik heb nu zo’n 2 dagen m’n juniper awd long range. Prima wagen zo naast m’n model 3, maar het geluid van de lock sound is zo ontzettend zacht, ook van de knop van de kofferbak is het geluid bijna niet te horen. Hoe los ik dit op?
Gaat om een NCM811 pack dat onder de 3 is gemonteerd een paar jaar terug. Ff in de gaten houden dat topic.CEdS schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:50:
[...]
Dat is dan wel iets anders dan de LG E78 die in de nieuwe Model3 LR RWD 2026 is gebouwd?
Volgens mij gaat dat geluid via de boombox. Die van mij staat juist erg hard. Ik had ergens gelezen dat je het kan aanpassen met je volume knop, maar heb het zelf nog niet geprobeerd.Opzouten schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:05:
1500kg.. kolere, dat je zelfs twijfelt. Alleen als het een huurauto is met goede verzekeringMatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:48:
Ik lees dat het max laadgewicht van een tesla model Y ongeveer 5-600 kg is.
Ik zou morgen ongeveer 1,2 ton tegels moeten vervoeren die ik met de zetels plat zoveel mogelijk kan verdelen over beide assen.
De rit is slechts 15 min…
Wat denken jullie? Doen of niet doen?
Kan de auto dit aan?
Niet doen! Is teveel. rij tenminste 2 keer of een aanhangwagen erbijgjcvro schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:43:
[...]
1500kg.. kolere, dat je zelfs twijfelt. Alleen als het een huurauto is met goede verzekering
Ik reed vroeger met een Nissan Pickup, daar kon 1000kg in de bak. Zo heb ik ooit een volle pallet tegels van ~1100kg vervoerd.MatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:12:
[...]
Het ding hing helemaal door, en dat was met bladveren. In een Tesla wil je dat echt niet doen.
Mooi voorbeeld van ChatGPT die weer onzin uitkraamt. Die nieuwe stack is niet beschikbaar op ons continent.slings schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:34:
Wellicht domme vraag gezocht maar geen antwoord gevonden (ook niet online alleen via chatGPT).
Op dit moment heb ik een MY RWD met HW3.
Gebruik met redelijk tevredenheid EAP.
EAP is gebaseerd op legacy code (zoals AP) volgens chatGPT gebruikt FSD V12 stack op snelweg het zou zo zijn dat gedrag qua lane change in uitvoegen veel beter is omdat deze met neural networks werkt en niet zoals de oudere versie (EAP is op V11 gebaseerd).
Is er iemand die kan bevestigen dat FSD in Nederland anders rijd dan EAP op de snelweg?
Is de visualisatie anders met FSD tov EAP in nederland op de snelweg?
Ook op andere sites en fora lees ik niets hierover en op YouTube is helaas geen content te vinden die de 2 vergelijkt..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je beseft dat je een extra personenauto in je auto wilt vervoeren? Sommige bussen kunnen dat niet eens aan. Ongeremde aanhangers gaan ook maar tot 750kg en dat is ook niet voor niks.MatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:48:
Ik lees dat het max laadgewicht van een tesla model Y ongeveer 5-600 kg is.
Ik zou morgen ongeveer 1,2 ton tegels moeten vervoeren die ik met de zetels plat zoveel mogelijk kan verdelen over beide assen.
De rit is slechts 15 min…
Wat denken jullie? Doen of niet doen?
Kan de auto dit aan?
Gewoon 2x rijden. Als je dat teveel kost, lekker laten bezorgen!
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Welk geluid bedoel je hiermee?Opzouten schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:05:
[...]
ook van de knop van de kofferbak is het geluid bijna niet te horen. Hoe los ik dit op?
Blijft een lekker kleurtje.karel_G_1981 schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:51:
[Afbeelding] mijn mooie dame maar eens gepoetst , bijna 10k op de teller na 4 maanden huwelijk
Als je de melding 10 minuten na het uitstappen krijgt, heeft de wegloop vergrendeling niet gewerkt en is de Tesla open gebleven. De melding betekent dus niet dat de Tesla zichzelf heeft ontgrendeld, maar dat de deuren nog steeds ontgrendeld zijnWouterL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:27:
Ik heb de laatste tijd dat mijn Tesla zichzelf ontgrendelt als hij geparkeerd staat. Ik krijg dan een portieren ontgrendeld bericht op de telefoon. Is dit herkenbaar voor iemand? En wat kan de reden zijn?
Wellicht off-course, maar de laatste tijd zijn er een aantal software updates geweest en telkens erna was de auto lock uitgeschakeld. Heel irritant, als je wegloopt en twijfelt of je die ‘tjoep tjoep’ nou wel of niet gehoord hebt. Geldt trouwens ook voor de TACC afstandsetting, die reset zichzelf ook. Irritant.pdidi schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:20:
[...]
Als je de melding 10 minuten na het uitstappen krijgt, heeft de wegloop vergrendeling niet gewerkt en is de Tesla open gebleven. De melding betekent dus niet dat de Tesla zichzelf heeft ontgrendeld, maar dat de deuren nog steeds ontgrendeld zijn
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Kreeg gisteren de melding dat ik service in moet plannen voor de laagspannings accu van mijn 2019 M3LR (124k km). Ding is natuurlijk 6 jaar oud. Maargoed, ik ga niet zomaar ff wat vervangen als dat niet nodig is. Heb de accu ff doorgemeten en die lijkt nog helemaal prima. Ook ff uit voorzorg (had deze week nog niet gereden met die auto) de 12v lader erop gezet, maar die gaf na 35min aan dat ie vol zat.
Ik kijk het ff poosje aan. Geen idee ook of die melding vaker komt. Na gisteren niet nog een keer gehad iig.
Ik kijk het ff poosje aan. Geen idee ook of die melding vaker komt. Na gisteren niet nog een keer gehad iig.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Let wel op dat als ie straks stuk gaat je waarschijnlijk te laat bent en je met een hele grote baksteen voor je deur staat he...anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:47:
Kreeg gisteren de melding dat ik service in moet plannen voor de laagspannings accu van mijn 2019 M3LR (124k km). Ding is natuurlijk 6 jaar oud. Maargoed, ik ga niet zomaar ff wat vervangen als dat niet nodig is. Heb de accu ff doorgemeten en die lijkt nog helemaal prima. Ook ff uit voorzorg (had deze week nog niet gereden met die auto) de 12v lader erop gezet, maar die gaf na 35min aan dat ie vol zat.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Als de muziek nog speelt dan denkt de auto dat er nog iemand zir in de bestuurdersstoel. Of dat iets het scherm heeft aangeraakt. Of dat er nog een portier open staat.WouterL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:27:
Mijn eerste vermoeden gaat dan naar optie 1: zo lang hij denkt dat er iemand in de bestuurdersstoel zit blijft het scherm aan en de muziek spelen en gaat de deur niet op slot bij stilstaan.
Hmm toevallig vandaag hetzelfde aan de hand gehad.pdidi schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:20:
[...]
Als je de melding 10 minuten na het uitstappen krijgt, heeft de wegloop vergrendeling niet gewerkt en is de Tesla open gebleven. De melding betekent dus niet dat de Tesla zichzelf heeft ontgrendeld, maar dat de deuren nog steeds ontgrendeld zijn
Kreeg 10 minuten na het parkeren melding dat auto nog ontgrendeld is. Deze met de app vergrendeld vervolgens.
Maar wel
Raar dat dit ineens gebeurd. Nog nooit problemen mee gehad dat de auto niet vergrendeld als ik wegloop. Tot vanochtend dus 😅
Gadgets fan
boeit me niet, ben handig zat om die baksteen binnen 1 min weer open te hebben. No worries. Als ik 2 linker handen had, had ik nu al een service afspraak ingeschotenDamian schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:09:
[...]
Let wel op dat als ie straks stuk gaat je waarschijnlijk te laat bent en je met een hele grote baksteen voor je deur staat he...
Daar raak je een punt idd.... Blijkbaar is een Tesla waarvan de 12V accu leeg is supermakkelijk open te maken. Dopje op de voorbumper eruit, 2 kabeltjes naar buiten trekken, extern batterijtje en hop..... de deuren zijn open. Geen validatie, niks. En toch lees je niet dat Tesla's massaal opengemaakt worden.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:19:
[...]
boeit me niet, ben handig zat om die baksteen binnen 1 min weer open te hebben. No worries. Als ik 2 linker handen had, had ik nu al een service afspraak ingeschoten
nee bij mijn weten gaat dan alleen de frunk open, en kan je de accu vervangen of er een lader opzetten. Deuren kan je dan alleen weer open met je pasje of telefoon. Dus zomaar de auto inkomen lukt je nietDanny the dog schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:27:
[...]
Daar raak je een punt idd.... Blijkbaar is een Tesla waarvan de 12V accu leeg is supermakkelijk open te maken. Dopje op de voorbumper eruit, 2 kabeltjes naar buiten trekken, extern batterijtje en hop..... de deuren zijn open. Geen validatie, niks. En toch lees je niet dat Tesla's massaal opengemaakt worden.
Bij mij stopte na verloop van tijd de stoelverwarming ermee en ging de hoogspanningsbatterij sneller leeg omdat deze de accu onder spanning probeert te houden.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:47:
Het wordt ook afgeraden om de accu met een aparte lader op te laden.
Ik heb de accu wel door Tesla laten vervangen omdat er met andere merken accu rare meldingen kunnen komen.
Ik heb nu weer een AtlasBX 85B24LS 45Ah accu erin staan.
Uitwisselen is binnen 10 minuten gedaan.
Ja als je auto thuis staat kan ik ook een een booster pakken, maar als je ergens naar toe gaat en je staat daar met een lege accu is wel heel vervelend. Een 9v batterij meenemen is dat klepje open te krijgen ok, maar ik heb de booster of een vervang accu niet in de frunk liggen.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:19:
[...]
boeit me niet, ben handig zat om die baksteen binnen 1 min weer open te hebben. No worries. Als ik 2 linker handen had, had ik nu al een service afspraak ingeschoten
Persoonlijk liever dat risico niet lopen, die accu moet toch een keer vervangen worden en nu zijn er al waarschuwingen.
Ik kan je van harte adviseren om deze terug te sturen :-) Koop een Samsung Portable SSD T7 Shield 1TB voor ongeveer 1/3 van de prijs. Heb je ook nog de flexibiliteit om later een hub te gebruiken in je dashboardkastje.karel_G_1981 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:49:
Ik heb die belachelijk dure hdd gekocht van tesla ivm “automotive grade” nu heb ik 2x gehad dat ie m’n sentry niet wou afspelen (usb error) was het een miskoop ? Hou het nog ff in de gaten anders stuur ik hem terug. Herkent iemand dit ?[Afbeelding]
Trouwens, 1TB is echt overkill. Ik heb zelf een 500GB SSD in mijn auto met ongeveer 400GB aan muziek en de rest voor Sentry etc. Méér dan voldoende.
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 01-12-2025 10:06 ]
Heeft er iemand toevallig een set 19 inch Tesla velgen (met banden) te koop voor een model 3?
Ben een beetje sceptisch met dit soort artikelen kopen via Marktplaats dus wellicht lukt het via deze weg.
Ben een beetje sceptisch met dit soort artikelen kopen via Marktplaats dus wellicht lukt het via deze weg.
Waarom zou je na 6 jaar niet gewoon de accu vervangen als dit aangegeven wordt, een 12v loodaccu gaat niet veel langer mee. Dan wil je voor die paar centen toch niet het risico lopen op verstoringen, zal je net zien dat het gebeurd als je weg moet en haast hebt. Lijkt mij echt een gevalletje penny wise pound foolishanti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:47:
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 10:12 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Op mijn zomerbanden (20.000 km tot nu toe gereden) rijd ik op mijn woon/werk route 30.0 km wat de tesla aangeeft op de ritmeter. Op dezelfde maat winterbanden (5.000 km) rijd ik die route 30.4 km volgens de tesla ritmeter. Waar komt dat verschil van 0.4 km door? Op de energy app wanneer ik de navigatie app naar werk instel staat aan begin/tijdens die rit 29.8 km.
De vraag is wel of na een 12G crash de dashcam beelden er nog op staanturkeyhakan schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:05:
[...]
Ik kan je van harte adviseren om deze terug te sturen :-) Koop een Samsung Portable SSD T7 Shield 1TB voor ongeveer 1/3 van de prijs. Heb je ook nog de flexibiliteit om later een hub te gebruiken in je dashboardkastje.
Trouwens, 1TB is echt overkill. Ik heb zelf een 500GB SSD in mijn auto met ongeveer 400GB aan muziek en de rest voor Sentry etc. Méér dan voldoende.
Dat dacht ik ook maar vraag me nu af of die tesla drive wel zo robuust is. Heb hem net opnieuw ms-dos fat geformatteerd en de teslacam map erop gezet, eens kijken of de foutmeldingen nu wegblijven. Gek dat je zo’n schijf van tesla niet standaard voorbereid krijgt. Er zit niet eens een handleiding bij . Je moet maar net een pc hebben waarop je dit kunt doen.pdidi schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:19:
[...]
De vraag is wel of na een 12G crash de dashcam beelden er nog op staan
Vraagje voor de Model 3 Performance deskundigen ?
Ik heb een mooi setje velgen die ik van de week kan ophalen, deze hebben onder een model 3 (niet performance gezeten) Alle waardes etc zijn goed, het enige wat ik alleen niet kan vinden is of deze passen i.v.m. de 71.6MM centreer lip van een die daarna naar 64mm gaat ?
Ik heb nu foto's opgevraagd van de binnenkant van de verkoper aangezien zelfs de orginele fabrikanten website niks hierover meldt behalve "Past met alle Model 3's" en het lijkt erop alsof deze lip er inderdaad netjes in kan. Zie foto.
Is er iemand die me kan vertellen of dit inderdaad lijkt te kloppen ?
Ik heb een mooi setje velgen die ik van de week kan ophalen, deze hebben onder een model 3 (niet performance gezeten) Alle waardes etc zijn goed, het enige wat ik alleen niet kan vinden is of deze passen i.v.m. de 71.6MM centreer lip van een die daarna naar 64mm gaat ?
Ik heb nu foto's opgevraagd van de binnenkant van de verkoper aangezien zelfs de orginele fabrikanten website niks hierover meldt behalve "Past met alle Model 3's" en het lijkt erop alsof deze lip er inderdaad netjes in kan. Zie foto.
Als je deze gewoon nieuw in de Tesla shop hebt gekocht klinkt het als een gevalletje DOA.karel_G_1981 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:34:
[...]
Dat dacht ik ook maar vraag me nu af of die tesla drive wel zo robuust is. Heb hem net opnieuw ms-dos fat geformatteerd en de teslacam map erop gezet, eens kijken of de foutmeldingen nu wegblijven. Gek dat je zo’n schijf van tesla niet standaard voorbereid krijgt. Er zit niet eens een handleiding bij . Je moet maar net een pc hebben waarop je dit kunt doen.
Hebben jullie dit nieuwtje gelezen van EVC over de packs in de Model 3?:
Posted on 29 November 2025 by Strom Trooper — Leave a comment
Made-in-China battery packs are bad!
Media hype around “Made in China” battery systems being the “best” has never been confirmed in real-world practice.
We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates and a noticeably shorter end-of-life compared with Panasonic NCA packs (Made in USA).
https://evclinic.eu/category/ev/tesla/
Media hype around “Made in China” battery systems being the “best” has never been confirmed in real-world practice.
We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates and a noticeably shorter end-of-life compared with Panasonic NCA packs (Made in USA).
[ Voor 66% gewijzigd door TeslaNerd op 01-12-2025 10:54 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
ik ga niet blind af op wat het scherm zegt. Nog nooit gedaan in mijn leven. Ik controleer liever zelf. Gaat niet om kosten besparen uiteraard.revolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:11:
[...]
Waarom zou je na 6 jaar niet gewoon de accu vervangen als dit aangegeven wordt, een 12v loodaccu gaat niet veel langer mee. Dan wil je voor die paar centen toch niet het risico lopen op verstoringen, zal je net zien dat het gebeurd als je weg moet en haast hebt. Lijkt mij echt een gevalletje penny wise pound foolish
Maar gok dat de accu idd wel overleden is, Hoor het highvoltage relais best vaak schakelen afgelopen uren. Dat zou duiden op dat hij bij probeert te laden.
Ga wel ff accu bestellen erin gooien
Ik heb dit met mijn Model Y ook een keer gehad. Gaf aan dat de kofferbak open stond. Maar ik kon op de camera’s zien dat deze gewoon dicht zat. Kon zelfs op afstand de klep open en dicht doen. Bleek later dat de kofferbak niet goed op slot kon, omdat een koffer net te ver naar voren was geschoven. Koffer weg. Melding weg.johanm3 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:49:
[...]
Hmm toevallig vandaag hetzelfde aan de hand gehad.
Kreeg 10 minuten na het parkeren melding dat auto nog ontgrendeld is. Deze met de app vergrendeld vervolgens.
Maar wel
Raar dat dit ineens gebeurd. Nog nooit problemen mee gehad dat de auto niet vergrendeld als ik wegloop. Tot vanochtend dus 😅
…voor wat het waard is…
Ik rijd een Model Y Performance en had hetzelfde idee als jij: een tweede, mogelijk goedkoper, setje velgen met winterbanden aanschaffen. Bij Tesla Eindhoven heb ik gevraagd of ze de crossflow winterset konden monteren. Het argument daar was dat dit niet mogelijk is vanwege de grotere remschijven en -klauwen van de Performance.thetakman schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:36:
[Afbeelding]
Zelf vraag ik me daarnaast af of die standaardbanden het hogere vermogen van de Performance wel aankunnen omdat de wang hoger is (Zie dramatisch foto ter ilustratie). Van de andere kant, Het zou me niks verbazen als het allemaal prima kan.
[ Voor 0% gewijzigd door Gmorx op 01-12-2025 11:05 . Reden: verduidelijking foto. ]
Je kan alleen 19 inch en groter ivm de remklauwen. (enkele speciale 18 inch sets daar gelaten)Gmorx schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:04:
[...]
Ik rijd een Model Y Performance en had hetzelfde idee als jij: een tweede, mogelijk goedkoper, setje velgen met winterbanden aanschaffen. Bij Tesla Eindhoven heb ik gevraagd of ze de crossflow winterset konden monteren. Het argument daar was dat dit niet mogelijk is vanwege de grotere remschijven en -klauwen van de Performance.
Zelf vraag ik me daarnaast af of die standaardbanden het hogere vermogen van de Performance wel aankunnen omdat de wang hoger is (Zie dramatisch foto ter ilustratie). Van de andere kant, Het zou me niks verbazen als het allemaal prima kan.
[Afbeelding]
Echter heb je wel dat randje nodig omdat de performance een raar randje heeft op de centreerring (onze hub gaat van 71.7 naar 64 mm en normaal gesproken is het gewoon 1 bore maat)
Het performance vermogen is natuurlijk een beetje kul verhaalt, er is een snelheidsindex op een band.
En er gaan in mijn geval gewoon goeie pirelli banden onder, echter meer de vraag of deze velgen passen i.v..m. het lipje dus. Maar geef ze geen ideeën bij de banden fabrikant op nu ook een band te maken voor snel optrekkende EV's
Even mezelf quoten want dit kan misschien nog handig zijn voor anderen.Broodro0ster schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:15:
Mijn 2 maand oude M3P heeft een probleem met de sensor van de frunk. Die blijft open staan volgens de auto.
Het leek eerst niet zo erg te zijn want ik kon blijven rijden. Tot hij opeens in een soort noodloop ging en nog max 24kmh wou rijden. Gelukkig was ik maar een dikke kilometer van huis. Met de 4 pinkers aan nog thuis geraakt.
Tesla pech hulp gebeld, maar die konden pas maandag de mobiele service langs sturen.
Ofwel was het de auto afslepen 20km verderop en dan pas konden ze kijken als ik een vervangwagen ging krijgen.
Ga wel wachten tot maandag en beroep doen op opa zijn wagen voor mijn verplaatsingen morgen. Dat afslepen is me teveel gedoe. Jammer dat geen override kunnen doen op die foutmelding want op zich is er weinig gevaar denk ik.
De mobiele service is deze ochtend langs geweest en de sensor van de voorbak werd vervangen. Het issue is recent opgedoken na een software update en er zijn redelijk wat auto's die er last van krijgen.
Het is zelfs zo erg dat ze niet op tijd nieuwe sensors kunnen produceren/bestellen. Ik had geluk want het was de laatste sensor die de mobiele ranger bij had. De SUC had hem deze ochtend gevraagd om zijn sensor in te leveren voor een andere klant te helpen van de SUC zit zonder sensors, maar gelukkig zei had hij hem zelf vandaag moest plaatsen bij mij.
Mocht je dit ook voor hebben, zeker dan zeker jouw alarm uit. Bij mij is het de nacht van vrijdag op zaterdag om 3h 's nachts afgegaan. Dat vond de buurt niet leuk denk ik...
Heb dan maar met mijn telefoon de auto unlocked en PIN to drive aangezet. De volgende ochtend dan maar de auto terug op slot gedaan, maar met het alarm uit.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Bij mij (maar ook op het Duitse forum) gaan FUD alarmbellen af. Ze zullen toch echt met wat meer details en aantallen moeten komen. Ook de accu expert himself twijfelt omdat er juist weinig LG accu problemen bekend zijn.TeslaNerd schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:53:
Als ik de foto bekijk met de gemeten opening zie ik de 71mm van de buitenkant van de lip naar de binnenmaat van het gatthetakman schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:36:
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Volgens mij als je goed kijkt, zie je 2 randjes zitten, rechts eindigt die dus op 76mm van buitenkant naar binnenkant omdat er een rand in zit? dus het lijkt erop dat het moet lukken en er dus voor gemaakt is (ansich logisch als ze zeggen past met alle modellen)TeslaNerd schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:25:
[...]
Als ik de foto bekijk met de gemeten opening zie ik de 71mm van de buitenkant van de lip naar de binnenmaat van het gat
[ Voor 15% gewijzigd door thetakman op 01-12-2025 11:28 ]
Ik heb de non-shielded variant van de T7 en die bevalt erg goed (al 3 jaar in gebruik en nog geen plank misgeslagen).pdidi schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:19:
[...]
De vraag is wel of na een 12G crash de dashcam beelden er nog op staan
Bovendien worden de beelden bij Tesla opgeslagen in het geval van een crash (als dit niet gewijzigd is).
Tesla bied ook retrofit met lithium 16v batterij aan, ik weet niet wat dat kost en/of het competitief is, maar wellicht het overwegen waard.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:53:
[...]
ik ga niet blind af op wat het scherm zegt. Nog nooit gedaan in mijn leven. Ik controleer liever zelf. Gaat niet om kosten besparen uiteraard.
Maar gok dat de accu idd wel overleden is, Hoor het highvoltage relais best vaak schakelen afgelopen uren. Dat zou duiden op dat hij bij probeert te laden.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Het is mij niet helemaal duidelijk of dashcam videos meteen geüpload worden bij een crash. Wel de EDR data. Hier staat wat Tesla beschikbaar stelt igv crash. Maar als bij een crash de disk waar de dashcam videos op staan stuk gaat vraag ik me af hoe deze dan nog geupload kunnen worden.turkeyhakan schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:32:
[...]
Bovendien worden de beelden bij Tesla opgeslagen in het geval van een crash (als dit niet gewijzigd is).
Hallo iedereen, ik zit een beetje in twijfel om al dan niet een screen protector te installeren op mijn nieuwe model 3.
We zijn heel erg voorzichtig dus ik denk niet dat we het scherm zullen beschadigen, maar ik heb gemerkt dat zelfs met een propere microvezeldoek je soms krassen kunt maken. Als dat op een protector is, is dat minder erg.
Dan twijfel ik nog tussen een 'heldere' of 'matte' versie. De meeste reviews geven aan om voor de matte versie te kiezen voor minder vingerafdrukken en weerspiegeling. Los van wat ze in elke review zeggen zie ik op de beelden echter wel dat de matte finish wel degelijk het scherm een stuk minder scherp maakt. Dat heb ik er niet voor over...
Wat zijn jullie ervaringen? En voor wie zonder protector: wat gebruiken jullie om te poetsen?
We zijn heel erg voorzichtig dus ik denk niet dat we het scherm zullen beschadigen, maar ik heb gemerkt dat zelfs met een propere microvezeldoek je soms krassen kunt maken. Als dat op een protector is, is dat minder erg.
Dan twijfel ik nog tussen een 'heldere' of 'matte' versie. De meeste reviews geven aan om voor de matte versie te kiezen voor minder vingerafdrukken en weerspiegeling. Los van wat ze in elke review zeggen zie ik op de beelden echter wel dat de matte finish wel degelijk het scherm een stuk minder scherp maakt. Dat heb ik er niet voor over...
Wat zijn jullie ervaringen? En voor wie zonder protector: wat gebruiken jullie om te poetsen?
Wij gebruiken een matte protector en ik ben er eigenlijk prima tevreden mee. Ik denk dat ik in 3 jaar nu 1 of 2 keer een stukje weg heb gehad, waarbij de stand van de zon precies shit was dat je een deel van het scherm niet goed kon lezen, waar dat met een glanzend scherm dan een (feller) rondje was geweest, maar alles er om heen wel leesbaarder was geweest.
All in al vind ik matte fijner, dus zou het op een nieuwe auto weer doen. Poetsen heb ik tot nu toe 2x gedaan ofzo, en dan met schone doek en wat glasreiniger of water met dreft
All in al vind ik matte fijner, dus zou het op een nieuwe auto weer doen. Poetsen heb ik tot nu toe 2x gedaan ofzo, en dan met schone doek en wat glasreiniger of water met dreft
[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 01-12-2025 12:14 ]
Is hier al heel vaak voorbij gekomen. Tesla zegtSprinkler98 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:09:
Hallo iedereen, ik zit een beetje in twijfel om al dan niet een screen protector te installeren op mijn nieuwe model 3.
Breng geen beschermfolie aan op het touchscreen. Anders kunnen onbedoelde bediening van het touchscreen, vertraagde of geen reactie op aanrakingen, elektrostatische ontlading die het touchscreen kan beschadigen etc. het gevolg zijn. Schade die het gevolg is van het aanbrengen van beschermfolie, wordt niet gedekt door de garantie.
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 01-12-2025 12:26 ]
dat is gok ik wel stevig duurder. Ik kan nu gewoon a merk lood accu kopen voor model 3 voor tussen de 60 en 70 euro. Gok dat lithium zeker over de 200 euro gaat. En kwa levensduur ga je echt geen 10 jaar halen met zo'n ding. Gebruik ze voor mijn motors al jaren, en 8 tot 10 jaar is wel de max. Heb ze daar vooral voor de gewichts besparing._eLMo_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[...]
Tesla bied ook retrofit met lithium 16v batterij aan, ik weet niet wat dat kost en/of het competitief is, maar wellicht het overwegen waard.
Zo'n loodaccu is gewoon voordeliger op dit moment over 10 jaar
De Tesla lithium accu is natuurlijk wel wat anders dan de motor varianten. Die gaan plug en play in motors die loodaccu’s gewend zijn, en worden vaak blootgesteld aan extreme temperaturen. Bij Tesla hangt dat ding aan de hoofdcomputer. Maar goed. Tijd zal ‘t uitwijzen.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:48:
[...]
dat is gok ik wel stevig duurder. Ik kan nu gewoon a merk lood accu kopen voor model 3 voor tussen de 60 en 70 euro. Gok dat lithium zeker over de 200 euro gaat. En kwa levensduur ga je echt geen 10 jaar halen met zo'n ding. Gebruik ze voor mijn motors al jaren, en 8 tot 10 jaar is wel de max. Heb ze daar vooral voor de gewichts besparing.
Zo'n loodaccu is gewoon voordeliger op dit moment over 10 jaar
Een accu vraag aangezien je een nieuwe gaat bestellen en waarschijnlijk testen.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:53:
[...]
ik ga niet blind af op wat het scherm zegt. Nog nooit gedaan in mijn leven. Ik controleer liever zelf. Gaat niet om kosten besparen uiteraard.
Wat mag je verwachten dat de health is van een nieuwe accu? ik heb namelijk een bosch nieuw binnen gekregen en met een accutester kwam er 76% health uit
Die melding kreeg mijn vrouw vanochtend in onze 2019 M3LR ook. Alleen deed de auto volgens haar verder niks en wilde niet starten. 1,5u later kreeg ik de melding ook in de app dat de laagspanningsbatterij (mooi woord) vervangen moet worden. Ik heb toevallig voor morgen al een mobiele serviceafspraak staan, dus heb een bericht ingeschoten of dit gelijk meegenomen kan worden.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:47:
Wel jammer dat we deze auto nu 1,5 maand hebben na heel veel problemen met onze vorige auto te hebben gehad, en dat dat dan precies weer gebeurt bij mijn vrouw die daarvan heel erg in de stress kan schieten..
Ik heb er bij aankoop specifiek naar gevraagd of de accu al was vervangen omdat het en bekend fenomeen is bij deze modelserie. Dat was niet het geval, zoals nu overduidelijk blijkt. Ik ga sowieso contact opnemen met de dealer hierover, want het lijkt me redelijk dat hier garantie op van toepassing is. Of zie ik dat verkeerd?
Bij onze vorige auto hadden trouwens we precies hetzelfde met de accu, alleen was dat op de dag van aankoop al. Na aankoop naar de schoonouders gereden en toen we 's avonds wilden vertrekken bleek de accu dood. Door de ANWB laten vervangen en de kosten gedeclareerd bij de dealer.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Die temperaturen vallen wel mee hoor. Toen ik er net mee begon te experimenteren in 1 van mijn circuitmotors jaren terug (toen dat echt nog bijzonder was) was de temperatuur niet voelbaar anders na bv 30 plankgas beuken op een circuit. Ook niet als het buiten al 30 graden was. Ook bij mijn straatmotors voel ik er niets aan. Ook niet na uren sturen. Laatste jaren let ik er niet meer op. In gebruik zijn ze voor mij hetzelfde. Zet er ook gewoon een normale lader op. Geen "speciale" lithiumion lader._eLMo_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:56:
[...]
De Tesla lithium accu is natuurlijk wel wat anders dan de motor varianten. Die gaan plug en play in motors die loodaccu’s gewend zijn, en worden vaak blootgesteld aan extreme temperaturen. Bij Tesla hangt dat ding aan de hoofdcomputer. Maar goed. Tijd zal ‘t uitwijzen.
Maar idd, de tijd zal het leren. Ik ga iig gewoon weer voor een PB accu
6 jaar is niet verkeerd iig. Meeste geven na 4 a 5 jaar wel de geest. Ook bij brandstof auto's. Is geen euvel of fenomeen. Is doodnormaal, net als ruitenwissers, remblokken en banden.Malfunctions schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:59:
[...]
Die melding kreeg mijn vrouw vanochtend in onze 2019 M3LR ook. Alleen deed de auto volgens haar verder niks en wilde niet starten. 1,5u later kreeg ik de melding ook in de app dat de laagspanningsbatterij (mooi woord) vervangen moet worden. Ik heb toevallig voor morgen al een mobiele serviceafspraak staan, dus heb een bericht ingeschoten of dit gelijk meegenomen kan worden.
Wel jammer dat we deze auto nu 1,5 maand hebben na heel veel problemen met onze vorige auto te hebben gehad, en dat dat dan precies weer gebeurt bij mijn vrouw die daarvan heel erg in de stress kan schieten..
Ik heb er bij aankoop specifiek naar gevraagd of de accu al was vervangen omdat het en bekend fenomeen is bij deze modelserie. Dat was niet het geval, zoals nu overduidelijk blijkt. Ik ga sowieso contact opnemen met de dealer hierover, want het lijkt me redelijk dat hier garantie op van toepassing is. Of zie ik dat verkeerd?
Bij onze vorige auto hadden trouwens we precies hetzelfde met de accu, alleen was dat op de dag van aankoop al. Na aankoop naar de schoonouders gereden en toen we 's avonds wilden vertrekken bleek de accu dood. Door de ANWB laten vervangen en de kosten gedeclareerd bij de dealer.
Maar zou zeker na 1,5 maand proberen de kosten te verhalen. Nee heb je, ja kan je krijgen
Dit schijnt helaas heel moeilijk te zijn. Ik moet het als nieuwe klacht toevoegen aan de bestaande serviceafspraak, maar als ik dat doe, dan moet ik een datum en tijdstip kiezen voor een afspraak bij een servicecenter. Als ik dat probeer, dan krijg ik een foutmelding en moet ik het opnieuw proberen. Rinse & repeat.Malfunctions schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:59:
Ik heb toevallig voor morgen al een mobiele serviceafspraak staan, dus heb een bericht ingeschoten of dit gelijk meegenomen kan worden.
Ik word hier niet heel erg blij van.
Na aangegeven te hebben dat het niet werkt zoals ze zeiden hebben ze het handmatig aan de afspraak van morgen toegevoegd. Ik ben weer blij.
[ Voor 11% gewijzigd door Malfunctions op 01-12-2025 15:14 ]
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Iemand een idee hoe groot de 2025.44.3 update is?
Aangezien ik de auto thuis niet in wifi bereik kan parkeren doe ik het altijd via mijn hotspot. Werkt prima, en meestal is het zo'n 4 a 5Gb per update. Ik heb nu zitten wachten tot de teller op 10Gb stond en nog was ie niet klaar
en toen was ik het wachten wel zat... ga morgen wel verder.
Wat zou het toch fijn zijn als de auto dat gewoon via zijn eigen simkaart deed zoals mijn vorige auto (polestar), maar geloof niet dat het snel zal veranderen
Aangezien ik de auto thuis niet in wifi bereik kan parkeren doe ik het altijd via mijn hotspot. Werkt prima, en meestal is het zo'n 4 a 5Gb per update. Ik heb nu zitten wachten tot de teller op 10Gb stond en nog was ie niet klaar
Wat zou het toch fijn zijn als de auto dat gewoon via zijn eigen simkaart deed zoals mijn vorige auto (polestar), maar geloof niet dat het snel zal veranderen
Zit er een kaartupdate bij dan? Een update is doorgaans niet meer dan 2GB toch? 10GB voor een firmware lijkt mij niet normaal.JeroenV_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:35:
Aangezien ik de auto thuis niet in wifi bereik kan parkeren doe ik het altijd via mijn hotspot. Werkt prima, en meestal is het zo'n 4 a 5Gb per update. Ik heb nu zitten wachten tot de teller op 10Gb stond en nog was ie niet klaaren toen was ik het wachten wel zat... ga morgen wel verder.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Niet dat de auto aangeeft. Ik vind het idd ook bizar groot vandaar de vraag.Inspired schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:36:
[...]
Zit er een kaartupdate bij dan? Een update is doorgaans niet meer dan 2GB toch? 10GB voor een firmware lijkt mij niet normaal.
Maandje premium connectivity nemen?JeroenV_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:35:
Aangezien ik de auto thuis niet in wifi bereik kan parkeren doe ik het altijd via mijn hotspot. Werkt prima, en meestal is het zo'n 4 a 5Gb per update. Ik heb nu zitten wachten tot de teller op 10Gb stond en nog was ie niet klaaren toen was ik het wachten wel zat... ga morgen wel verder.
De originele Varta-Mercedes accu in mijn vorige auto ging meer dan 16 jaar mee. De originele accu in de huidige auto moest na ruim 9 jaar vervangen worden, maar daar zit ook een start-stop systeem in.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:19:
[...]
6 jaar is niet verkeerd iig. Meeste geven na 4 a 5 jaar wel de geest. Ook bij brandstof auto's. Is geen euvel of fenomeen. Is doodnormaal, net als ruitenwissers, remblokken en banden.
Maar zou zeker na 1,5 maand proberen de kosten te verhalen. Nee heb je, ja kan je krijgen
Kortom, 4-5 jaar zou ik weinig vinden voor een accu die weinig piekmomenten kent.
Electrek heeft er nu ook over geschreven.TeslaNerd schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:53:
https://electrek.co/2025/...ailure-rates-repair-shop/
Het lijkt erop dat alle long-range Model 3's uit China deze packs hebben, maar dat is me niet helemaal duidelijk nog.
Dat heb ik, maar dan nog download de auto geen updates daarover
Ook MiG modellen hebben LGs. Of is dit een specifiek pack? Wat ik zo snel zie zou dit in algemeenheid voor de LG packs gelden.QuestionMarc schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:49:
[...]
Electrek heeft er nu ook over geschreven.
Het lijkt erop dat alle long-range Model 3's uit China deze packs hebben, maar dat is me niet helemaal duidelijk nog.
Ah! Da's vervelend. Ok... Dat wist ik niet. Zou dan denken dat je daarvoor dan ook betaalt.JeroenV_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:50:
[...]
Dat heb ik, maar dan nog download de auto geen updates daarover
Dus iemand die zijn auto nooit op de wifi hangt krijgt geen updates?
Vanaf 2021/Q4 - 2022/Q1 zijn de Europese Model 3 Long Range & Performance modellen inderdaad overgegaan van Panasonic accu's naar LG accu's volgens onderstaand overzicht op het Duitse forum:QuestionMarc schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:49:
[...]
Electrek heeft er nu ook over geschreven.
/f/image/usCApuIhcjOQaGX9amYHnZcl.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://tff-forum.de/t/di...e-akku-teil-2/366034/2736
Vandaag is voor het eerst het interieurfilter vervangen, wat is zo'n service afspraak makkelijk zeg. Ik heb de monteur niet eens gezien, die kon de auto gewoon ontgrendelen en in service mode zetten. Kreeg netjes in de app te zien dat de service bezig was en hoe laat deze ongeveer klaar zou zijn.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Uiteindelijk wel. Als je lang genoeg wacht en er is een kritiek (veiligheids) issue dan pushen ze hem via 4G wel.HyperBart schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:10:
[...]
Ah! Da's vervelend. Ok... Da's idd vervelend. Zou dan denken dat je daarvoor dan ook betaalt.
Dus iemand die zijn auto nooit op de wifi hangt krijgt geen updates?
Fluctueert bij jullie de interieurtemperatuur ook veel als ie geparkeerd staat bij dit weer?.
Bv vandaag: rond 8 uur naar men werk gereden en daar buiten geparkeerd. Buiten was het de hele dag 6 a 7 graden en bewolkt.
11u45: interieurtemperatuur geeft 20°C aan in de app. Buiten 7
13u00: interieur 14°C
14u00: interieur 20°C, buiten 8
15u00: interieur 18°C
15u40: interieur 12°C
16u10: interieur 11°
Dit weekend had ik ook al gemerkt dat de wagen in de voormiddag op 14°C stond, en dan 2 uur later ineens op 18°C.
Warmt de cabine zo hard op van een beetje zonnestralen? Of warmt hij soms vanzelf bij?
Ik heb cabin overheat protection volledig afstaan, geen planningen in de app klaarstaan, geen keep climate geactiveerd of dergelijke.
Verder vind ik ook dat ik tijdens het rijden de temperatuur van de airco vaak moet bijregelen. Bij m'n vorige wagen stond deze altijd gewoon op 21°C op automatisch. Maar bij m'n model 3 2021 zit ik hem op 20°C, uiteraard op auto, en heb ik het soms nog te warm, dan weer iets te koud op dezelfde ingestelde temperatuur en moet ik de temperatuur vaak aanpassen met een graadje meer of minder.
Bv vandaag: rond 8 uur naar men werk gereden en daar buiten geparkeerd. Buiten was het de hele dag 6 a 7 graden en bewolkt.
Dit weekend had ik ook al gemerkt dat de wagen in de voormiddag op 14°C stond, en dan 2 uur later ineens op 18°C.
Warmt de cabine zo hard op van een beetje zonnestralen? Of warmt hij soms vanzelf bij?
Ik heb cabin overheat protection volledig afstaan, geen planningen in de app klaarstaan, geen keep climate geactiveerd of dergelijke.
Verder vind ik ook dat ik tijdens het rijden de temperatuur van de airco vaak moet bijregelen. Bij m'n vorige wagen stond deze altijd gewoon op 21°C op automatisch. Maar bij m'n model 3 2021 zit ik hem op 20°C, uiteraard op auto, en heb ik het soms nog te warm, dan weer iets te koud op dezelfde ingestelde temperatuur en moet ik de temperatuur vaak aanpassen met een graadje meer of minder.
[ Voor 4% gewijzigd door Sparco op 01-12-2025 16:25 ]
Sentry modus is ook maar een compleet waardeloze energieverbruiker. Ik was gister een avondje uit eten en zet altijd sentry modus aan op plekken waar ik niet vaak kom. Gelijk bij terugkomst zag ik al een witte vlak op mijn portier.
Denkende dat het gewoon een stuk vuil is ga ik er met mijn vinger overheen zie ik verdomme dat het een dikke kras vol door de lak heen. Heeft er dus iemand met zijn deur met volle kracht tegen mijn deur aangezeten.
:strip_exif()/f/image/4LuKEUJU4rndn1snKweoR28w.jpg?f=fotoalbum_large)
En ondanks dat sentry modus aanstond heeft ie niks opgenomen. Ironisch genoeg neemt ie dan wel op hoe ik terugloop naar de auto toe op 20 meter afstand
Is er iemand die weet hoeveel dit grapje mij gaat kosten? Is spot repair nog mogelijk of moet de hele deur overnieuw gespoten worden?
Duidelijk is wel dat ik sentry modus voortaan gewoon uitlaat aangezien je er toch niks mee wint.
Denkende dat het gewoon een stuk vuil is ga ik er met mijn vinger overheen zie ik verdomme dat het een dikke kras vol door de lak heen. Heeft er dus iemand met zijn deur met volle kracht tegen mijn deur aangezeten.
:strip_exif()/f/image/4LuKEUJU4rndn1snKweoR28w.jpg?f=fotoalbum_large)
En ondanks dat sentry modus aanstond heeft ie niks opgenomen. Ironisch genoeg neemt ie dan wel op hoe ik terugloop naar de auto toe op 20 meter afstand
Is er iemand die weet hoeveel dit grapje mij gaat kosten? Is spot repair nog mogelijk of moet de hele deur overnieuw gespoten worden?
Duidelijk is wel dat ik sentry modus voortaan gewoon uitlaat aangezien je er toch niks mee wint.
Ik merk sinds het wat kouder is, terwijl de auto de hele nacht in de slaapstand zit, dat de accu wel erg snel leegloopt. Gisteravond 68km over, haal de auto uit slaapstand, springt naar 52km. 3km heb ik ervaring mee maar 16km is wel erg veel. Het lijkt ook alleen te gebeuren als de range onder de 100km zit.
Moet zeggen dat het verlies van range vanaf aankoop van de auto in maart van dit jaar behoorlijk is. De range was destijds 363 op 80%, precies 9 maanden later 349km. Gelukkig zit er nog 2 jaar garantie op.
Moet zeggen dat het verlies van range vanaf aankoop van de auto in maart van dit jaar behoorlijk is. De range was destijds 363 op 80%, precies 9 maanden later 349km. Gelukkig zit er nog 2 jaar garantie op.
Wat is een PB accu? Dat is voor een Tesla? Ik heb wel eens vaker verhalen gelezen over mensen die een Bosch of Varta accu's gekocht hebben. Het leek alsof alles het goed deed, maar in een paar dagen tijd wordt de accu compleet leeggetrokken. En ze zeggen de juiste accutype ingesteld te hebben in de service menu. Dus ik heb maar via Tesla mijn 12V accu uit voorzorg (zat veel corrosie op en is 4,5 jaar oud) laten vervangen met gewoon een AtlastBX.anti elppa schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:17:
[...]
Maar idd, de tijd zal het leren. Ik ga iig gewoon weer voor een PB accu
Bij koud weer komt dit vaker voor, zeker als je een blauw icoontje naast de accu zit dan is er een deel energie niet beschikbaar wat er wel is. Persoonlijk zit ik soms 5% verlies na 2 dagen. Als de accu weer warm is dan krijg ik dat er deels weer bij.JSTPS schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:43:
Ik merk sinds het wat kouder is, terwijl de auto de hele nacht in de slaapstand zit, dat de accu wel erg snel leegloopt. Gisteravond 68km over, haal de auto uit slaapstand, springt naar 52km. 3km heb ik ervaring mee maar 16km is wel erg veel. Het lijkt ook alleen te gebeuren als de range onder de 100km zit.
Heel vervelend! Weet je wel zeker dat het niet eerder is geweest? Kan me heel moeilijk voorstellen dat de camera's niet iemand naast je hebben opgepikt.Bobo221 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:38:
Sentry modus is ook maar een compleet waardeloze energieverbruiker. Ik was gister een avondje uit eten en zet altijd sentry modus aan op plekken waar ik niet vaak kom. Gelijk bij terugkomst zag ik al een witte vlak op mijn portier.
[Afbeelding]
En ondanks dat sentry modus aanstond heeft ie niks opgenomen. Ironisch genoeg neemt ie dan wel op hoe ik terugloop naar de auto toe op 20 meter afstand![]()
Pb = Plumbum = lood.shinken82 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:52:
[...]
Wat is een PB accu? Dat is voor een Tesla? Ik heb wel eens vaker verhalen gelezen over mensen die een Bosch of Varta accu's gekocht hebben. Het leek alsof alles het goed deed, maar in een paar dagen tijd wordt de accu compleet leeggetrokken. En ze zeggen de juiste accutype ingesteld te hebben in de service menu. Dus ik heb maar via Tesla mijn 12V accu uit voorzorg (zat veel corrosie op en is 4,5 jaar oud) laten vervangen met gewoon een AtlastBX.
Hij bedoelt een standaard 12 volt loodaccu, de zogenaamde laagspanningsbatterij, zoals Tesla die noemt.
Had ik ook. Heb het altijd aan en elke keer wel valse opname (bijv omdat de tel bluetooth key te laat wordt gedetecteerd). Maar de ene keer dat het echt nodig is (zie opeens een parkeerschade van iemand zn deur) ja hoor, niets opgenomen.Bobo221 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
En ondanks dat sentry modus aanstond heeft ie niks opgenomen. Ironisch genoeg neemt ie dan wel op hoe ik terugloop naar de auto toe op 20 meter afstand![]()
Heb ik het nog steeds aan? Ja want je weet maar nooit.
Life is too short to drive boring cars
@Bobo221
Volgens mij is de tip om de USB uit te lezen op een pc. Begreep dat er veel meer wordt opgenomen, maar zelf nooit getest. Wellicht heb je er nog wat aan. Zaken zoals dit zijn de reden dat ik ook altijd Sentry aan heb staan. Er lopen teveel lompe mensen rond.
Volgens mij is de tip om de USB uit te lezen op een pc. Begreep dat er veel meer wordt opgenomen, maar zelf nooit getest. Wellicht heb je er nog wat aan. Zaken zoals dit zijn de reden dat ik ook altijd Sentry aan heb staan. Er lopen teveel lompe mensen rond.
Dit iddDanny the dog schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:59:
[...]
Pb = Plumbum = lood.
Hij bedoelt een standaard 12 volt loodaccu, de zogenaamde laagspanningsbatterij, zoals Tesla die noemt.
Goedenavond,
Ik heb een vraag waar ik de antwoord maar niet kan vinden, vandaar dat ik deze hier stel. Wil een tesla Y kopen en ben een 2024 Y LR RWD tegengekomen waarvan de vin nummer 7de en 8de plaats E en S is. Dus XP7YGCES8SBxxxxxx als dit.
Volgens https://www.shop4tesla.co...atgeber-tesla-vin-decoder zou dat betekenen:
Item 7: Drive type
E: NMC/NCA battery (for cars produced in Shanghai). If digit 8 is "S", then BYD LFP battery (for non-Shanghai cars). Otherwise, E simply stands for "Electric"
Echter op internet/reddit is iedereen van mening dat het om een NMC batterij zou gaan bij een LR, en LFP alleen bij RWD. Zou iemand mij kunnen vertellen of bij een LR RWD een LFP batterij kan hebben? Ik heb geprobeerd te vragen bij de verkoper, maar die kan maar de antwoord niet geven, betreft een import auto uit Duitsland.
Alvast Dank!
Ik heb een vraag waar ik de antwoord maar niet kan vinden, vandaar dat ik deze hier stel. Wil een tesla Y kopen en ben een 2024 Y LR RWD tegengekomen waarvan de vin nummer 7de en 8de plaats E en S is. Dus XP7YGCES8SBxxxxxx als dit.
Volgens https://www.shop4tesla.co...atgeber-tesla-vin-decoder zou dat betekenen:
E: NMC/NCA battery (for cars produced in Shanghai). If digit 8 is "S", then BYD LFP battery (for non-Shanghai cars). Otherwise, E simply stands for "Electric"
Echter op internet/reddit is iedereen van mening dat het om een NMC batterij zou gaan bij een LR, en LFP alleen bij RWD. Zou iemand mij kunnen vertellen of bij een LR RWD een LFP batterij kan hebben? Ik heb geprobeerd te vragen bij de verkoper, maar die kan maar de antwoord niet geven, betreft een import auto uit Duitsland.
Alvast Dank!
Long range is nooit LFPredpeer schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:54:
Goedenavond,
Alvast Dank!
VIN kun je niet betrouwbaar gebruiken voor type/merk accu. Als je het kenteken hebt moet je die invoeren bij ovi.rdw.nl en dan bij Algemeen -> D.2 Variant de code hier even doorgevenredpeer schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:54:
Goedenavond,
Alvast Dank!
In zo’n geval de usb stick er direct uithalen en uitlezen met de computer. Sentry mode neemt 24/7 op naar de stick als het aan staat. Het legt gewoon iets vast voor je als hij wat detecteert. De rest wordt opnieuw overschreven.Bobo221 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
Zolang er niet overschreven is, kan je het er dan nog afhalen met een computer.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Gaat je minimaal €400,- kosten, Spot repair is op zulke plekken niet mogelijk.Bobo221 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
Ja ik had gemerkt dat wanneer dat icoontje zichtbaar is, de batterij sneller leegloopt. Zal zeker zo zijn doordat de auto de batterij warm moet houden?megabeat schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:55:
[...]
Bij koud weer komt dit vaker voor, zeker als je een blauw icoontje naast de accu zit dan is er een deel energie niet beschikbaar wat er wel is. Persoonlijk zit ik soms 5% verlies na 2 dagen. Als de accu weer warm is dan krijg ik dat er deels weer bij.
Gecombineerd rijden, snelweg en stad, zorgt hier nu iig voor gemiddeld 25% minder range dan wat de auto aangeeft. In de zomer zat dit op maximaal 10%.
Een vriend is bij het instappen op het voorste plastic mechanisme gestapt waardoor de stoel niet meer volledig te bedienen is. Tesla geeft een kostenraming van € 43,95. Vraag me af of de app het verkeerd heeft begrepen of dat er een soort coulance geldt, aangezien dit vaker gebeurt.
Als ik in de parts catalog zoek dan lijkt dit alleen maar de plastic kap te zijn. Geen idee of dat het probleem gaat oplossen. Ligt er denk ik vooral aan of het niet meer werkt omdat de knop niet meer goed bevestigd is, of dat er echt iets qua techniek stuk is (en dan zullen de kosten waarschijnlijk oplopen).JSTPS schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:41:
[...]
Een vriend is bij het instappen op het voorste plastic mechanisme gestapt waardoor de stoel niet meer volledig te bedienen is. Tesla geeft een kostenraming van € 43,95. Vraag me af of de app het verkeerd heeft begrepen of dat er een soort coulance geldt, aangezien dit vaker gebeurt.
Het voorste deel van de voorste switch is afgebroken, dus je zou denken dat er meer moet worden vervangen.Sypheron schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:59:
[...]
Als ik in de parts catalog zoek dan lijkt dit alleen maar de plastic kap te zijn. Geen idee of dat het probleem gaat oplossen. Ligt er denk ik vooral aan of het niet meer werkt omdat de knop niet meer goed bevestigd is, of dat er echt iets qua techniek stuk is (en dan zullen de kosten waarschijnlijk oplopen).
De knoppen lijken er in ieder geval bij te zitten (mits het hetzelfde onderdeel betreft), dus wellicht zit dat stuk er ook aan en kunnen ze het op deze manier toch weer werkend krijgen.JSTPS schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:08:
[...]
Het voorste deel van de voorste switch is afgebroken, dus je zou denken dat er meer moet worden vervangen.
Denk dat het even afwachten gaat zijn totdat ze het daadwerkelijk hebben kunnen bekijken.
Zoals anderen ook al aangaven, op de usb stick staat ook een "Recent Clips" map. Daar wordt altijd alles standaard in opgeslagen, en als je handmatig iets opslaat verhuisd het naar de "Saved Clips", en als het via Sentry wordt opgeslagen komt het in de "Sentry Clips" map.Bobo221 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Met een programma als Recuva kun je heel veel clips terughalen die niet zichtbaar zijn in de Verkenner. Ze staan nog wel op de stick maar niet meer in de index.adjego schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:39:
[...]
Zoals anderen ook al aangaven, op de usb stick staat ook een "Recent Clips" map. Daar wordt altijd alles standaard in opgeslagen, en als je handmatig iets opslaat verhuisd het naar de "Saved Clips", en als het via Sentry wordt opgeslagen komt het in de "Sentry Clips" map.
YouTube: Tesla FSD v14.1.7 demo drive in Europe – Strasbourg, France. 🇫🇷🚗
Altijd leuk om de echte FSD aan het werk te zien in Europa!
Hopelijk binnenkort voor iedereen mogelijk
Altijd leuk om de echte FSD aan het werk te zien in Europa!
Hopelijk binnenkort voor iedereen mogelijk
Mooi om te zien! Waar ik vooral nieuwsgierig (en misschien nog een beetje bang voor) ben zijn de bijzondere situaties die we soms op de Nederlandse wegen hebben; Turbo rotondes met verhogingen, autoluwe straten waarbij visueel maar 1 grijze autostrook in het midden van de weg zichtbaar is (of soms zelfs helemaal niet), 50 wegen waar 30 zones rechts op uitkomen maar dus zonder specifiek een voorrangsbord, geslotenverklaringen op bepaalde tijdstippen, etc.
Dat precies zat ik ook te denken, reed vandaag via wat omleidingen straal tegen het normale verkeer in, en de navi bleef maar zoeken naar omkeerpunten en afslagen. Dat gaat dan ws niet helemaal lekker.Sypheron schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:16:
Mooi om te zien! Waar ik vooral nieuwsgierig (en misschien nog een beetje bang voor) ben zijn de bijzondere situaties die we soms op de Nederlandse wegen hebben; Turbo rotondes met verhogingen, autoluwe straten waarbij visueel maar 1 grijze autostrook in het midden van de weg zichtbaar is (of soms zelfs helemaal niet), 50 wegen waar 30 zones rechts op uitkomen maar dus zonder specifiek een voorrangsbord, geslotenverklaringen op bepaalde tijdstippen, etc.
Ja er zijn meerdere redenenJSTPS schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:41:
[...]
Ja ik had gemerkt dat wanneer dat icoontje zichtbaar is, de batterij sneller leegloopt. Zal zeker zo zijn doordat de auto de batterij warm moet houden?
Gecombineerd rijden, snelweg en stad, zorgt hier nu iig voor gemiddeld 25% minder range dan wat de auto aangeeft. In de zomer zat dit op maximaal 10%.
[Afbeelding]
De hoogvolt accu is minder efficiënt, reden zit in de chemicaliën in dat ding wat ik niet kan uitleggen, dus er meer moeite nodig om te leveren
Dat geldt ook voor de 12v accu, deze moet vaker bijgeladen worden
Daarnaast wordt de verwarming aangezet wat in mijn geval een ptc heater is wat veel vermogen kost
Tot slot dus het blauwe icoon, energie die pas beschikbaar is als de batterij op temperatuur is. Zegmaar als wij op een koude dag naar beneden kijken in het onderbroekje, er is wel wat maar komt pas weer terug als het warm is
Tip: Zet de Climate control op handmatig en schakel de roosterventilatie uit. Ik had het ook constant koud in de auto, omdat de auto eerst heel hard gaat opwarmen, om erna koude lucht te gaan blazen. Na het uitschakelen van de roosters en dus alleen voet en voorruitventilatie aan te hebben, heb ik nergens last meer van. Scheelt ook een paar graden, Ik heb hem nu op 19 graden staan, met stoelverwarming en stuurverwarming aan. Meer dan genoeg.Sparco schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:24:
Fluctueert bij jullie de interieurtemperatuur ook veel als ie geparkeerd staat bij dit weer?.
Je accu loopt niet leeg. Hij verliest alleen bruikbare accucapaciteit.JSTPS schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:43:
Dat geeft de auto ook duidelijk aan als je met laag percentage de auto parkeert. Een koude accu heeft minder bruikbare capaciteit en zal daarom een lagere range aangeven. Het is niet zo dat er kilowatts wegvliegen.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/1bZdZtVK8ezdHO7Cr4SH8KY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U0pu7fit3BikmEwZTkwJmoDS.jpg?f=fotoalbum_large)