• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-02 09:12
Thanks voor de Tessie kortingscode! Ik heb PRO aangeschaft. De Tesla komt pas later binnen, maar ik ga enorm lekker op data en inzicht dus ik zat al klaar voor de BF-actie. Plus, wat @Gmorx al zegt, ga ik 't gebruiken voor automatiseringen. Als iemand leuke tips heeft hiervoor, houd ik me van harte aanbevolen.

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:43
DM_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:13:
[...]

Had er ook dagelijks last van. Leek altijd na 30-40min te gebeuren, bijna alsof de geheugen vol zat ofzo. Dit op meerdere routes en verschillende plekken op dezelfde routes (dus niet locatie afhankelijk).

Deze week geen last van gehad. Eind vorige week een update en deze week nog eentje (44.3). Misschien even toeval en is het morgen weer terug...
Yes hier ook dagelijks. Gebeurd random maar meestal rond de 20 minuten. Dan als het volgende nummer wil beginnen valt deze weg. Geeft aan geen verbinding en netwerk fout. Auto geeft wel LTE verbinding maar commando’s werkt ook niet via spraak. Na +- 10/15 minuten kan ik weer afspelen en werkt het weer. Best vervelend

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-02 08:52
Teken de petitie VOOR Full-self-driving in Europa:

https://www.change.org/p/...ving-supervised-in-europe

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43
Damian schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:33:
https://x.com/teslaeurope/status/1994288078010077660

Tesla geeft FSD experiences in Duitsland, Frankrijk en Italië. Je kan dan naast een Tesla medewerker FSD ervaren.

Vreemd dat NL er niet bij zit...
Omdat wij het toch al krijgen. :9 Hoorde dat de Nederlandse Tesla medewerkers vorige week een demonstratie hebben gehad bij een meeting in Utrecht. De delivery advisor was (terecht) enorm onder de indruk van de capaciteiten zo in het echt.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:41
CosmicTX schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:39:
[...]

Yes hier ook dagelijks. Gebeurd random maar meestal rond de 20 minuten. Dan als het volgende nummer wil beginnen valt deze weg. Geeft aan geen verbinding en netwerk fout. Auto geeft wel LTE verbinding maar commando’s werkt ook niet via spraak. Na +- 10/15 minuten kan ik weer afspelen en werkt het weer. Best vervelend
Hmmm... lekker zeg....
Mijn 30-day free trial van (semi?) Premium Connectivity loopt hier af.
Bijkopen per jaar voor € 99 kan blijkbaar niet (meer) of wellicht niet in NL, toch? Ik zie alleen de 'per maand' optie in de app en de auto zegt al helemaal dat er geen upgrades beschikbaar zijn.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Maurice-
Danny the dog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:06:
[...]

Hmmm... lekker zeg....
Bijkopen per jaar voor € 99 kan blijkbaar niet (meer) of wellicht niet in NL, toch? Ik zie alleen de 'per maand' optie in de app en de auto zegt al helemaal dat er geen upgrades beschikbaar zijn.
In Nederland is het altijd per maand geweest.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35
Danny the dog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:06:
[...]

Hmmm... lekker zeg....
Voor zover ik weet is het in NL nooit mogelijk geweest om Premium Connectivity per jaar aan te schaffen. Alleen per maand.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-02 11:46
Maurice- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:58:
[...]

Omdat wij het toch al krijgen. :9 Hoorde dat de Nederlandse Tesla medewerkers vorige week een demonstratie hebben gehad bij een meeting in Utrecht. De delivery advisor was (terecht) enorm onder de indruk van de capaciteiten zo in het echt.
Serieus? Dat klinkt heel positief maar druist wel een beetje in tegen het RDW bericht dat er in februari wordt gekeken of FSD aan de vereisten voldoet. Dan voelt wat jij had gehoord weer een beetje te optimistisch... Maar ik hoop van harte mee!

https://www.rdw.nl/nieuws...nleiding-van-oproep-tesla

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-02 09:12
[...]

Van wie hoor jij dit dan?

• Danny the dog
Maurice- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:16:
[...]

In Nederland is het altijd per maand geweest.
OK, duidelijk.
Collega vertelde me dat hij het per jaar had kunnen betalen bij zijn vorige Tesla, rond 2019-20 zoiets.
Makkelijker met declareren voor de aftrek van de bijtelling, als je het per jaar kan doen :+

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Damian

Insane Obtrusion

hansvanhengel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:29:
[...]

Serieus? Dat klinkt heel positief maar druist wel een beetje in tegen het RDW bericht dat er in februari wordt gekeken of FSD aan de vereisten voldoet. Dan voelt wat jij had gehoord weer een beetje te optimistisch... Maar ik hoop van harte mee!

https://www.rdw.nl/nieuws...nleiding-van-oproep-tesla
Ik zie het ook niet in februari gebeuren. En als het al gaat komen, dan zal het alleen voor HW4 zijn. Gelijk aan Australië en Nieuw-Zeeland. Totdat er wellicht een FSD 14 Lite gaat komen voor HW3, maar die zal dan ook eerst weer uitgebreid door allerlei instanties getest moeten gaan worden voordat er iets mee mag in EU.

[ Voor 13% gewijzigd door Damian op 28-11-2025 14:15 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 21:17
goldmemberf1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:32:
LFP eigenaren: hoe gaan jullie bij een SoC van zo'n 70-80% als je weg moet en zeg, net wel/niet gaat uitkomen met de resterende kilometers? Laadt je dan thuis naar 100% of ga je onderweg langs (mogelijk) een supercharger?

Ik lees namelijk dat laden vanaf deze hoge percentages naar 100% ongeveer het slechtste is wat je kunt doen met een LFP batterij, vandaar mijn argwaan.
Als het niet dagelijks is, gewoon tot 100%. Als het heel koud of heel warm is zou ik het inplannen om ongeveer op vertrektijd op 100% te komen, en anders staat hij maar een paar uurtjes met 100%.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:44
Vandaag een proefritje gedaan in een Tesla Model 3 Long Range AWD (2025).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91WEWcH.jpeg

En.. wow! Die nieuwe look vind ik wel écht strak. Interieur vond ik netjes afgewerkt, zat lekker en reed nog beter.

Waar ik nu een beetje tussen twijfel is;

Ga ik voor een Tesla Model 3 Performance uit 2019, een Tesla Model 3 Performance uit 2020-2021.
Óf ga ik gewoon voor de nieuwe Tesla Model 3 Long Range..

De nieuwe model 3 vind ik écht veel strakker ogen, maarja, kost ook letterlijk twee keer zo veel geld, en vind ik dat een beetje uiterlijk waard, mwoah, waarschijnlijk niet.

Mijn vraag aan jullie is; wat lever ik in (naast het uiterlijk) door i.p.v. deze Tesla, voor een 2019-2021 model te gaan?

De dingen die ik het meest kon waarderen aan de tesla uit 2025:
-Uiterlijk
-Navigatiegeluid ging via de speakers van de tablet, tegelijkertijd gingen podcasts ononderbroken door.
-Speakers klonken mooi gebalanceerd (goede mids/highs)
-Cabine was goed geluidsgeisoleerd
-Bij schakelen naar achteruit, gingen de spiegels automatisch in achteruitrijdstand
-Achteruitrij camera + Camera's voor links/rechts
-Bij links/rechts afslaan kreeg ik camerabeeld van die kant
-Lekker sportieve vering

Ik ga er van uit dat de 2019-2022 modellen naast een minder mooi uiterlijk ook wat minder goede geluidsisolatie hebben, wat meer kraakjes en dingetjes en een wat trager systeem door 'n minder snelle CPU.
Hoeveel van bovenstaande zitten er ook gewoon in de 2019-2022 uitvoeringen?

Wat moet ik nog meer in overweging nemen?
Alvast bedankt voor jullie inbreng!

(PS. Stoel/stuur verwarming en dat schermpje achterin kunnen me gestolen worden :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 28-11-2025 18:07 ]

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:13
Gisteren een Model 3 SR+ 2021 opgehaald bij Tesla zelf. *O*
Buiten enkele zaken zoals dat ik geen nieuwe banden heb gekregen (de originele van 2021 liggen er volgens mij nog op) beviel de wagen me goed.

Maar nu heb ik al enkele opmerkingen:
- enorme rammel langs de achterbank
- verbinding valt vaak weg. Deze ochtend bleef de wagen in de app hangen op 'laatst gezien 13u geleden', kon de airco niet op afstand starten.

Maar de ergste:

Bij het thuiskomen viel het me plots op dat er een soort van hoge pieptoon van het dashboard komt. Het is een soort van hoge frequentie elektronica toon. Voor mij zéér hoorbaar, en enorm storend. Als ik het volume van de radio op 5% zet komt de pieptoon er nog boven uit.
Als ik m'n hoofd in bepaalde poses wegdraai (om zo de exacte locatie te kunnen vinden) is het soms minder hoorbaar.
Ook deze ochtend was die pieptoon aanwezig, en net met het naar huis rijden na 5 a 10 minuten begon het weer. Het is te horen tijdens stilstaan, geparkeerd staan én rijden.

Ik heb het volgende getest:
- klimaatregeling uit
- Ruitenwissers uit
- Lichten uit
- Radio uit
- mobiel van de draadloze lader
- reset met de twee scrollwieltjes
- Stuur terug iets meer naar voor gezet (zat helemaal op z'n langste)

Maar het blijft hoorbaar...
Ik vrees een beetje dat ik bij het service center van het kastje naar de muur ga worden gestuurd omdat niet iedereen deze hoge toon gaat kunnen horen. Maar als dit niet opgelost kan worden is dit absoluut niet werkbaar voor mij.

Herkent iemand dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Sparco op 28-11-2025 18:07 ]

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:35
Valandin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:03:
[Afbeelding]

En.. wow! Die nieuwe look vind ik wel écht strak. Interieur vond ik netjes afgewerkt, zat lekker en reed nog beter.

Ga ik voor een Tesla Model 3 Performance uit 2019, een Tesla Model 3 Performance uit 2020-2021.

De nieuwe model 3 vind ik écht veel strakker ogen, maarja, kost ook letterlijk twee keer zo veel geld, en vind ik dat een beetje uiterlijk waard, mwoah, waarschijnlijk niet.

Mijn vraag aan jullie is; wat lever ik in (naast het uiterlijk) door i.p.v. deze Tesla, voor een 2019-2021 model te gaan?

-Uiterlijk
-Navigatiegeluid ging via de speakers van de tablet, tegelijkertijd gingen podcasts ononderbroken door.
-Bij schakelen naar achteruit, gingen de spiegels automatisch in achteruitrijdstand
-Lekker sportieve vering

Ik ga er van uit dat de 2019-2022 modellen naast een minder mooi uiterlijk ook wat minder goede geluidsisolatie hebben, wat meer kraakjes en dingetjes en een wat trager systeem door 'n minder snelle CPU.

(PS. Stoel/stuur verwarming en dat schermpje achterin kunnen me gestolen worden :P)
In bijna alle opzichten ga je er op achteruit bij een ouder model.

Bij mijn 2019 lr tov nieuwe
- geluidssysteem bij een long range echt prima
- geluidisolatie is stukken slechter, mijn ice wagen was stiller
- vering is echt een stuk harder, dat moet je liggen
- de dode hoek spiegel werkt ook op het scherm, maar let op dat deze feature rond 21 is geïntroduceerd, dus modellen van daarvoor hebben veel last van blinker bleed (Google maar) waardoor in donker de dode hoek cameras minder effectief is
- door hw3 brengen software updates iets minder functionaliteit mee dan voor een nieuwe hw4 wagen, als je gaat voor een ouder model zou ik de hw 2.5 overslaan
- ouderwetse parkeersensoren en geen vision only sensoren
- ik kan adaptieve lichten en mate van regeneratie instellen en volgens mij kan dat niet bij de nieuwe (of is alleen bij juniper)
- verplichte assistenties zoals snelheids waarschuwingen niet aanwezig
- stalks met alle functionaliteit

Ga ze bekijken en rijden, je hebt beetje pech dat je al de nieuwe hebt gereden, als ik dat had gedaan dan had ik niet meer een oude kunnen kopen denk.

• megabeat
Sparco schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:05:
Buiten enkele zaken zoals dat ik geen nieuwe banden heb gekregen (de originele van 2021 liggen er volgens mij nog op) beviel de wagen me goed.

- verbinding valt vaak weg. Deze ochtend bleef de wagen in de app hangen op 'laatst gezien 13u geleden', kon de airco niet op afstand starten.

Maar de ergste:

Bij het thuiskomen viel het me plots op dat er een soort van hoge pieptoon van het dashboard komt. Het is een soort van hoge frequentie elektronica toon. Voor mij zéér hoorbaar, en enorm storend. Als ik het volume van de radio op 5% zet komt de pieptoon er nog boven uit.
Als ik m'n hoofd in bepaalde poses wegdraai (om zo de exacte locatie te kunnen vinden) is het soms minder hoorbaar.
Ook deze ochtend was die pieptoon aanwezig, en net met het naar huis rijden na 5 a 10 minuten begon het weer. Het is te horen tijdens stilstaan, geparkeerd staan én rijden.

- klimaatregeling uit
- Ruitenwissers uit
- Lichten uit
- Radio uit

Ik vrees een beetje dat ik bij het service center van het kastje naar de muur ga worden gestuurd omdat niet iedereen deze hoge toon gaat kunnen horen. Maar als dit niet opgelost kan worden is dit absoluut niet werkbaar voor mij.

Herkent iemand dit?
Geluid niet toevallig te vinden in https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

Klinkt in eerste instantie als de converter whine, maar zonder voorbeeld lastig te beoordelen

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:37

Maar de ergste:

- klimaatregeling uit
- Ruitenwissers uit
- Lichten uit
- Radio uit

Herkent iemand dit?
Als je de auto bij Tesla hebt gekocht krijg je een jaar garantie. Gewoon een service afspraak maken in de app.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 11:02
Sand0rf schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:26:
Gisteravond wederom 10 minuten zonder verbinding gezeten in mijn MY Juniper. Wordt toch wel een beetje vervelend zo en niet waar ik Premium Connectivity voor betaal. Misschien toch maar eens melding richting Tesla maken
Ik heb het ook met mijn MY LR 2023 met Premium Connectivity. Gewoon onderweg ineens, voorheen had ik het alleen bij een grensovergang. Ik ga het ook melden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-02 09:14
megabeat schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:35:
[...]

In bijna alle opzichten ga je er op achteruit bij een ouder model.

Bij mijn 2019 lr tov nieuwe
- geluidssysteem bij een long range echt prima
- geluidisolatie is stukken slechter, mijn ice wagen was stiller
- vering is echt een stuk harder, dat moet je liggen
- de dode hoek spiegel werkt ook op het scherm, maar let op dat deze feature rond 21 is geïntroduceerd, dus modellen van daarvoor hebben veel last van blinker bleed (Google maar) waardoor in donker de dode hoek cameras minder effectief is
- door hw3 brengen software updates iets minder functionaliteit mee dan voor een nieuwe hw4 wagen, als je gaat voor een ouder model zou ik de hw 2.5 overslaan
- ouderwetse parkeersensoren en geen vision only sensoren
- ik kan adaptieve lichten en mate van regeneratie instellen en volgens mij kan dat niet bij de nieuwe (of is alleen bij juniper)
- verplichte assistenties zoals snelheids waarschuwingen niet aanwezig
- stalks met alle functionaliteit

Ga ze bekijken en rijden, je hebt beetje pech dat je al de nieuwe hebt gereden, als ik dat had gedaan dan had ik niet meer een oude kunnen kopen denk.
ik heb een 2024 en een 2019 en kan me idd in meeste dingen vinden die je hier schrijft. Ik vind dat harde van de 2019 heerlijk, en vond de 2024 veel te zacht, en ben juist daarom oa voor de performance gegaan.
Verder vind ik juist de "oude" sensoren in de 2019 10000x beter dan dat gare vision.

Verder eens met alle punten

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• anti elppa
shinken82 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:39:
[...]

Als je de auto bij Tesla hebt gekocht krijg je een jaar garantie. Gewoon een service afspraak maken in de app.
idd. want dat is niet normaal wat hij heeft

• Maurice-
[Afbeelding]

-Uiterlijk
-Lekker sportieve vering

Waarom neem je niet een M3RWD mee in je overweging? Lijkt mij een mooie middenweg.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:37
[Afbeelding]

Als je een Model 3 koopt vanaf MJ 2022 zit er een Ryzen chip in, hetzelfde als in een highland.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:44
Maurice- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:27:
[...]

Waarom neem je niet een M3RWD mee in je overweging? Lijkt mij een mooie middenweg.
shinken82 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:34:
[...]

Als je een Model 3 koopt vanaf MJ 2022 zit er een Ryzen chip in, hetzelfde als in een highland.
Bereik en PK's, ik begrijp dat al die extra PK's t.o.v. de base model echt totale onzin zijn, maar dat zijn dingen aan een auto die ik wel leuk vind. (Om vervolgens gewoon lekker met 100 op cruise control te rijden :P )
Hoe vlot en responsive de infotainment is vind ik dan weer minder belangrijk, als de infotainment maar werkt en niet crashed en uitvalt. Een longe range i.p.v. performance (2019-2022) kan ik nog wel overwegen.

Het gaat me er vooral om of die oudere modellen ook die handige features hadden waar ik zelf wel waarde aan hecht. Dat was dus dat het navigatiegeluid uit de tablet kwam en niet de muziek/podcasts onderbrak en dat bij het achteruitrijden de spiegels mooi naar beneden draaiden, en het geluid ook gewoon goed was. Dat auto-parkeren vond ik ook wel tof, eigenlijk.

Uiteraard kan ik die 2019-2022 modellen ook gaan proefrijden, maar ik ben nu nog vooral orienterend. In maart/april ga ik de nieuwe auto kopen, een ocassion proefrijden wilt een (tesla) dealer meestal alleen doen als je ook daadwerkelijk de auto gaat kopen. Ik snap dat ik gewoon kan doen alsof ik 'm ga kopen, maar daar ben ik dan weer te eerlijk voor. Dus zodoende maar alvast voor-onderzoek op het web :)

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-02 07:28
Mijn 2 maand oude M3P heeft een probleem met de sensor van de frunk. Die blijft open staan volgens de auto.

Het leek eerst niet zo erg te zijn want ik kon blijven rijden. Tot hij opeens in een soort noodloop ging en nog max 24kmh wou rijden. Gelukkig was ik maar een dikke kilometer van huis. Met de 4 pinkers aan nog thuis geraakt.

Tesla pech hulp gebeld, maar die konden pas maandag de mobiele service langs sturen.
Ofwel was het de auto afslepen 20km verderop en dan pas konden ze kijken als ik een vervangwagen ging krijgen.

Ga wel wachten tot maandag en beroep doen op opa zijn wagen voor mijn verplaatsingen morgen. Dat afslepen is me teveel gedoe. Jammer dat geen override kunnen doen op die foutmelding want op zich is er weinig gevaar denk ik.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Valandin Dan huur je toch een keer een oudere Tesla.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BlueSpore
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 20:03
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door BlueSpore op 28-11-2025 23:51 ]

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08
CosmicTX schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:39:
[...]

Ja Heb ik ook dagelijks last van ... volgende nummer komt niet op Spotify en het blijft maar draaien in het scherm . 10 min later weer muziek. ... En hier betaal ik wel voor.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12
WishmasterNL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:29:
Weet even niet meer wie het was met vragen over Tessie. De blackfriday deal is online;

[...]
Dank voor de headsup! Zojuist ook Tessie Pro aangeschaft, 178 euro na korting voor een lifetime abo is best prima voor wat het kan!

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-02 09:05
ChrisL1971 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:46:
[...]

Ja Heb ik ook dagelijks last van ... volgende nummer komt niet op Spotify en het blijft maar draaien in het scherm . 10 min later weer muziek. ... En hier betaal ik wel voor.
Ik heb dat ronddraaien ook regelmatig, maar dan met mp3-tjes die van de usb af worden gespeeld. En dan een timeout dat ie de muziek niet kan vinden. In mijn geval is het niet logisch als het met de verbinding zou hebben te maken. Ik ben benieuwd of de achterliggende oorzaak hetzelfde is.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
Noob vraagje:
Ik heb een voorloper/tijdelijke MY.
Daarin ben ik als extra bestuurder ingesteld.

Ik heb een profiel en kan instellingen voor stoel en stuur opslaan.
Voor mijn vrouw wil ik een eigen profiel maken, maar ik zie nergens een optie om dat te doen.

Komt dat omdat ik geen eigenaar ben of is er een manier om dat toch te regelen?

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12
djiedjee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:44:
Komt dat omdat ik geen eigenaar ben of is er een manier om dat toch te regelen?
In de wagen zelf een lokaal profiel aanmaken. En op de app laten inloggen met jouw account. Merk je verder niets van

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45

Maar de ergste:

- klimaatregeling uit
- Ruitenwissers uit
- Lichten uit
- Radio uit

Herkent iemand dit?
Ik herken het niet. Betreft je zorg van niet hoorbaar. Misschien kun je het geluid zichtbaar maken met je telefoon met een app als Spectroid. Werkt ook goed om de bron te lokaliseren.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ChrisL1971 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het gebeurt helaas ook zonder premium, dus via WiFi.
Bij mij als Flitsmeister 3 of 4x onderbroken heeft laad het station niet meer via TuneIn.
Net of de VPN verbinding naar Tesla de weg kwijt is.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-02 06:53
Als jullie zeggen 'enkel voor HW4', bedoelen jullie dan alle HW4 auto's. Of enkel Highland en Juniper?
Want de oude Y heeft namelijk ook al HW4 gekregen.

• this
Gisteren reed ik richting het Noorden. In de Tesla stond er bij mijn verbruiksgrafiek een melding '10km/u wind vanuit het Zuiden kost je 0,2%'.
Ik reed langs windmolens, dus ik kon bevestigen dat er effectief wind mee was.
Kan iemand verklaren waarom het mij dan alsnog extra verbruik kost volgens Tesla?
Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat bij het starten van de navigatie er veel hardere zuiderwind voorspeld was en dat het tijdens het rijden minder is dan voorspeld.
Maar dan nog vind ik het raar om dat als een negatief punt te zien voor het verbruik.

• Peejay1704
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:20
Maurice- schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:53:

Toch leuk dat je bij Tesla voor een paar duizend na een jaar weer een nieuwe op kan halen. Tot volgend jaar?!
Niet zeker of het ironie is maar zo niet, hoe dan?

Ik heb paar maanden geleden Tesla eens een overnamevoorstel laten doen, wat ze me nog boden voor mijn M3 LR Highland 2024 was ronduit bedroevend.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:54
[...]

Lijkt erop nu ! niet teveel ruis veroorzaken die weer tot anti -lobbies kan leiden en Tesla moet hard werken het voor elkaar te krijgen in Februari!
Fingers crossed! Ik ga er zeker gebruik van make .

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:08
Peejay1704 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:53:
[...]

Ik heb paar maanden geleden Tesla eens een overnamevoorstel laten doen, wat ze me nog boden voor mijn M3 LR Highland 2024 was ronduit bedroevend.
Door de inruilbonus van 5000 euro is de inruilwaarde van zeer recente modellen natuurlijk heel moeilijk. Nieuw is nu goedkoper dan eentje met de kop eraf.

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:22
In mijn 2024 model Y zit in de kofferbak, links bij de 12V-aansluiting aan de bovenzijde een kleine holle ruimte met daarin een soort lus. Lijkt een soort trekkoord voor noodontgrendeling o.i.d. te zijn. Als ik eraan trek hoor ik niks en gebeurt er niks. Ook als de kofferbak dicht is en ik het vanuit de achterdeur (met bank neergeklapt) probeer gebeurt er niks. Weet iemand waar die lus voor dient? In de documentatie vind ik er nl. niets over en met bepaalde zoektermen in dit forum kwam ik ook niet verder.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:39
Straat_Joekel schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:50:
In mijn 2024 model Y zit in de kofferbak, links bij de 12V-aansluiting aan de bovenzijde een kleine holle ruimte met daarin een soort lus. Lijkt een soort trekkoord voor noodontgrendeling o.i.d. te zijn. Als ik eraan trek hoor ik niks en gebeurt er niks. Ook als de kofferbak dicht is en ik het vanuit de achterdeur (met bank neergeklapt) probeer gebeurt er niks. Weet iemand waar die lus voor dient? In de documentatie vind ik er nl. niets over en met bepaalde zoektermen in dit forum kwam ik ook niet verder.
Laadkabel ontgrendeling?

https://wren.co/join/Devian

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:22
Je hebt helemaal gelijk. Ik zat volledig aan een noodontgrendeling van de achterklep te denken en wist niet eens dat er zoiets bestond als een laadkabel-ontgrendeling. Bedankt!

• Maurice-
[...]

Mijn laatste bod was hoger dan de maanden ervoor. Inclusief bonus €37.200 voor een M3RWD QS 12-'24 met bijna 20k op de teller. Ben naar zwart gegaan dus voor €4k kunnen upgraden. Maar inmiddels is de prijs omhoog en de bonus eraf dus nu niet meer interessant.

• bert pit
this schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:52:
Gisteren reed ik richting het Noorden. In de Tesla stond er bij mijn verbruiksgrafiek een melding '10km/u wind vanuit het Zuiden kost je 0,2%'.
Ik reed langs windmolens, dus ik kon bevestigen dat er effectief wind mee was.
Kan iemand verklaren waarom het mij dan alsnog extra verbruik kost volgens Tesla?
Als je 100 km/h rijdt met 10 km/h wind mee maak je je eigen tegenwind van 90 km/h. Dat heeft uiteraard wel degelijk effect op het verbruik.

• bert pit
[...]

Inderdaad, nu sta ik daar niet van te kijken wan hoe meer er aan een auto verdiend wordt, i minder interessant het is om zo'n auto in te ruiten na een jaar, want voor hetzelfde geld koopt een "dealer" een nieuwe in.

Maar misschien wil @Maurice- man en paard noemen want ik ben ook wel benieuwd wat je dan betaald hebt.

• ryanator
  • Laatst online: 19:54

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Die inruilbonus werd direct verrekend met de inruilwaarde van mijn Tesla M3 2019. Toen de inruilbonus geldig was kreeg ik ineens een stuk minder, de klantenservice zei ook dat het daardoor enorm kelderde. Kreeg nog geen 13k voor mijn 2019 SR+, komt waarschijnlijk ook door de overvloed van ex-lease.

Mijn plan nu is om de Model 3 standard aan te schaffen wanneer deze er is en mijn 2019 SR+ los te verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door ryanator op 29-11-2025 12:52 ]

• this
bert pit schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:25:
[...]

Als je 100 km/h rijdt met 10 km/h wind mee maak je je eigen tegenwind van 90 km/h. Dat heeft uiteraard wel degelijk effect op het verbruik.
Ja maar dat is gewoon stating the obvious en nutteloos om als opmerking in de Tesla weer te geven.
Dan zou je al +120km/u wind mee moeten hebben als er in de Tesla melding komt dat je wind mee hebt en daardoor minder verbruik haalt.

• djiedjee
xFeverr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:54:
[...]

In de wagen zelf een lokaal profiel aanmaken. En op de app laten inloggen met jouw account. Merk je verder niets van
Volgens mij is dat nu juist niet mogelijk als ik geen eigenaar van de auto ben. Ik heb geen optie in het menu om een nieuw profiel te maken.

• xFeverr
djiedjee schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is dat nu juist niet mogelijk als ik geen eigenaar van de auto ben. Ik heb geen optie in het menu om een nieuw profiel te maken.
Oke wie is dan de eigenaar en hoe weet de auto dat jij niet de eigenaar bent? Want daar is vziw geen controle op als je een nieuw profiel aanmaakt. Het is niet anders dan het kiezen van een radiostation.

Of is het een huurwagen oid?

• karel_G_1981
Hi, Ik had op aanraden van een collega eens een account aangemaakt op Bluesky (als alternatief voor X) en had er wat over tesla opgezet , iedereen begint me uit te schelden en er staan alleen maar negatieve dingen over tesla op?? Is dit medium bedoeld voor tesla haters ?? Echt onvoorstelbaar???! Dit platform heeft voor mij afgedaan , bah.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
Hi, Ik had op aanraden van een collega eens een account aangemaakt op Bluesky (als alternatief voor X) en had er wat over tesla opgezet , iedereen begint me uit te schelden en er staan alleen maar negatieve dingen over tesla op?? Is dit medium bedoeld voor tesla haters ?? Echt onvoorstelbaar???! Dit platform heeft voor mij afgedaan , bah.
Zoals Elon op X zou zeggen: "Grow a pair" :)

Ja, er zitten veel Tesla haters op Bluesky, waaronder Ton A., de #1 NL Tesla hater. 'Mute Account' en/of 'Block account' zijn je vriend. Ik zelf vind Bluesky veel beter te pruimen dan X (maar ik ben dan ook zo'n linkse, bomenknuffelende Tesla eigenaar).

• djiedjee
xFeverr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
[...]

Oke wie is dan de eigenaar en hoe weet de auto dat jij niet de eigenaar bent? Want daar is vziw geen controle op als je een nieuw profiel aanmaakt. Het is niet anders dan het kiezen van een radiostation.

Of is het een huurwagen oid?
Is een voorloper via de LM. Het zou best een huurauto kunnen zijn.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:57
karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
Gewoon lekker hier blijven en al het andere negeren :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• bert pit
this schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:09:
[...]

Ja maar dat is gewoon stating the obvious en nutteloos om als opmerking in de Tesla weer te geven.
Dan zou je al +120km/u wind mee moeten hebben als er in de Tesla melding komt dat je wind mee hebt en daardoor minder verbruik haalt.
Weet ik niet, er is een enorm verschil in luchtweerstand bij snelheden van bijvoorbeeld 50 of 100 km/h. Als je snelheid verdubbelt, wordt de luchtweerstand vier keer zo groot en het verbruik neem dan ook toe. Dus afhankelijk van met welke snelheid je met de wind mee rijdt zal dat gewoon schelen in het verbruik.

• karel_G_1981
Heb nog wel een raar dingetje , spaakopdrachten werken niet als de tesla op de wifi zit , herkent iemand dat ? Als ik op het spraakknopje druk en zeg wat blijft het balkonnetje leeg, net of ze niets hoort.Terwijl het wel gewoon werkt als er geen wifi is. Heel vreemd heb nog niet kunnen vinden waar dat aan ligt.

• this
bert pit schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:19:
[...]

Weet ik niet, er is een enorm verschil in luchtweerstand bij snelheden van bijvoorbeeld 50 of 100 km/h. Als je snelheid verdubbelt, wordt de luchtweerstand vier keer zo groot en het verbruik neem dan ook toe. Dus afhankelijk van met welke snelheid je met de wind mee rijdt zal dat gewoon schelen in het verbruik.
Je discussieert een beetje naast de kwestie. Ik ben me helemaal bewust van de fysica van luchtweerstand.

Maar ik wil gewoon weten waarom de Tesla zegt dat ik extra batterij percentage verlies voor wind mee te krijgen (ook al is dit in de praktijk nog steeds tegenwind, omdat ik niet ga beginnen rondrijden in een tornado). Het zou net omgekeerd moeten zijn.

• this
karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:25:
Heb nog wel een raar dingetje , spaakopdrachten werken niet als de tesla op de wifi zit , herkent iemand dat ? Als ik op het spraakknopje druk en zeg wat blijft het balkonnetje leeg, net of ze niets hoort.Terwijl het wel gewoon werkt als er geen wifi is. Heel vreemd heb nog niet kunnen vinden waar dat aan ligt.
Ligt het aan de wifi of omdat je net aan het omschakelen bent tussen wifi en 4G?
Althans ik ging er van uit dat dat de reden is bij mij, want ik gebruik de spraak eigenlijk maar op het moment dat ik de oprit aan het afrijden ben en bijna geen wifi verbinding meer heb.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:17

DM_

this schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:19:
[...]

Je discussieert een beetje naast de kwestie. Ik ben me helemaal bewust van de fysica van luchtweerstand.

Maar ik wil gewoon weten waarom de Tesla zegt dat ik extra batterij percentage verlies voor wind mee te krijgen (ook al is dit in de praktijk nog steeds tegenwind, omdat ik niet ga beginnen rondrijden in een tornado). Het zou net omgekeerd moeten zijn.
De app geeft bij mij ook regelmatig aan dat ik de climate control op 22gr moet zetten (ipv 20,5) om energie te besparen.....in de winter. Dus ja....

Na 7 jaar Tesla te rijden hebben ze nog steeds niet de zomer-wintertijd goed ingesteld waardoor je om 18u alsnog 130km/u per uur gaat rijden met AP. |:(

• megabeat
DM_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:07:
[...]

De app geeft bij mij ook regelmatig aan dat ik de climate control op 22gr moet zetten (ipv 20,5) om energie te besparen.....in de winter. Dus ja....

Na 7 jaar Tesla te rijden hebben ze nog steeds niet de zomer-wintertijd goed ingesteld waardoor je om 18u alsnog 130km/u per uur gaat rijden met AP. |:(
Ik krijg die melding ook om temp hoger te zetten, enige reden wat ik me kan bedenken is om de accu nog iets warmer te krijgen

• g13x
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:25:
Ja ook last van. Reden, geen idee.
Daarnaast worden de meeste genoemde voorbeelden van spraakopdrachten uit de handleiding niet uitgevoerd. Worden gewoon in zijn geheel niet herkend. :?

• karel_G_1981
g13x schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:13:
[...]

Ja ook last van. Reden, geen idee.
Daarnaast worden de meeste genoemde voorbeelden van spraakopdrachten uit de handleiding niet uitgevoerd. Worden gewoon in zijn geheel niet herkend. :?
Klopt , wordt tijd dat grok hier werkt en de volgende stap dat het die hele spraakcomputer overneemt. Waar wacht Elon op? Enige opdrachten die ik nu gebruik zijn “open butthole” en “open glove box”

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:24
karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:19:
[...]

Klopt , wordt tijd dat grok hier werkt en de volgende stap dat het die hele spraakcomputer overneemt. Waar wacht Elon op? Enige opdrachten die ik nu gebruik zijn “open butthole” en “open glove box”
Hier ook 'last' van. Opdrachten kan ik pas geven nadat ik ~10 seconden onderweg ben. Ik gebruik trouwens hoofdzakelijk 'navigeer naar [...]' en 'speel [...]', werkt best goed. (y)

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• karel_G_1981
Mevius schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:21:
[...]

Hier ook 'last' van. Opdrachten kan ik pas geven nadat ik ~10 seconden onderweg ben. Ik gebruik trouwens hoofdzakelijk 'navigeer naar [...]' en 'speel [...]', werkt best goed. (y)
Ik heb hem op Engels gezet omdat hij mijn accent blijkbaar niet begrijpt. In Nederlandse verstaat hij bijna niets bij mij. 🤭 maar goed ik gebruik het dus nauwelijks 🫣

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 15:17

me1299

$ondertitel

Vrijdag mijn nieuwe Model Y performance opgehaald. Wat een apparaat joh :D

Dingen die mij opvallen:
  • Vanaf 0 trekt het als een malle op.
  • Het rijcomfort is subliem
  • Ik moet erg wennen aan de hoge zit (had een Model 3 2019 SR+), ik kan de bovenkant van mijn telefoon niet zien als deze op de laadplek ligt. Ik wil telkens de stoel een paar cm lager zetten maar dat kan niet.
Dingen die mij algemeen opvallen komende van een "antieke" Model 3:
  • De besturing voelt afstandelijker dan die van de Model 3, maar dat went snel
  • Waarom gaat het grootlicht telkens aan als ik de Autopilot aanzet?
  • Geef mij de rechter stalk als gear-selector maar weer terug. Op het scherm swipen voor zoiets basaal voelt zeer onnatuurlijk.
  • De linker stalk voelt ook vreemd omdat je niet een duidelijk verschil tussen knipperen voor een baanwissel of onafgebroken richting aangeven hebt.
  • Hoe kun je met grootlicht seinen om gevaar af te wenden (of ongenoegen te uiten)?
  • Ik zou de radarfunctionaliteit wel terug willen
  • Zeeën van ruimte, maar waarom is het dashboardkastje de grootte van een luciferdoosje?

[ Voor 7% gewijzigd door me1299 op 29-11-2025 21:55 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SL65
  • Registratie: December 2009
Seinen kan met de knop op je stuur of is die knop ook weg met de richtingaanwijzer weer als stengel? En voor het schakelen kan je nog de auto shift in stellen. Niet geheel foutloos maar dan snapt de auto op basis van wat er voor/achter je is vaak wel welke kant je op wilt dus hoef je niet meer te schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door SL65 op 29-11-2025 21:57 ]

• me1299

me1299

$ondertitel

SL65 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:55:
Seinen kan met de knop op je stuur. En voor het schakelen kan je nog de auto shift in stellen. Niet geheel foutloos maar dan snapt de auto op basis van wat er voor/achter je is vaak wel welke kant je op wilt dus hoef je niet meer te schakelen.
Gewoon 1X op het lichtknopje drukken? Ik zal het morgen eens proberen. Ik heb die beta auto selector al aangezet, maar dan stop ik voor het parkeervak maar dan snapt hij toch niet dat ik achteruit wil. Of moet je dan altijd een beetje aan het stuur draaien?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SL65
me1299 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:56:
[...]

Gewoon 1X op het lichtknopje drukken? Ik zal het morgen eens proberen. Ik heb die beta auto selector al aangezet, maar dan stop ik voor het parkeervak maar dan snapt hij toch niet dat ik achteruit wil. Of moet je dan altijd een beetje aan het stuur draaien?
Ja als je klikt dan ga je seinen, lang ingedrukt houden is volgens mij groot licht weer aan. Tenminste dat werkt zo op een M3 Highland.

Ja dan moet je wel nog het stuur draaien volgens mij. Bedoelde meer voor het wegrijden uit een parkeervak. Voor snel ergens insteken etc gebruik ik wel gewoon het zelf schakelen zeg maar.

• Sypheron
Ik begrijp het ongenoegen rondom het de grootte van het dashboardkastje niet helemaal. Zie dit ook in veel reviews online terugkomen, maar wat stoppen jullie daar dan allemaal in? Geen flame, ik ben oprecht nieuwsgierig want ik heb het dashboardkastje in de afgelopen 7 jaar met mijn andere auto alleen gebruikt om de groene kaart in het mapje te stoppen.

• xFeverr
me1299 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:46:
Dat is automatisch groot licht. En dan ook specifiek met matrixverlichting. Dus weggebruikers voor je worden uit het grootlichtbeeld gefilterd door specifieke leds uit te schakelen. Kijk maar eens goed: de persoon voor je rijdt in het donker en alles om hem heen is verlicht.
• De linker stalk voelt ook vreemd omdat je niet een duidelijk verschil tussen knipperen voor een baanwissel of onafgebroken richting aangeven hebt.
Dat kan kloppen want dat verschil bestaat niet meer. Je auto probeert ‘slim’ je richtingaanwijzer uit te zetten door te kijken wat je aan het doen bent.

• me1299

me1299

$ondertitel

Sypheron schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:59:
Ik begrijp het ongenoegen rondom het de grootte van het dashboardkastje niet helemaal. Zie dit ook in veel reviews online terugkomen, maar wat stoppen jullie daar dan allemaal in? Geen flame, ik ben oprecht nieuwsgierig want ik heb het dashboardkastje in de afgelopen 7 jaar met mijn andere auto alleen gebruikt om de groene kaart in het mapje te stoppen.
Ik heb er niet specifiek dingen inliggen die nergens anders zouden passen, maar ik had er bijvoorbeeld een doos klinex, schoonmaakdoekjes, groene kaart en wat andere rotzooi in liggen die voor de bijrijder toegankelijk waren.
xFeverr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:59:
[...]

Dat is automatisch groot licht. En dan ook specifiek met matrixverlichting. Dus weggebruikers voor je worden uit het grootlichtbeeld gefilterd door specifieke leds uit te schakelen. Kijk maar eens goed: de persoon voor je rijdt in het donker en alles om hem heen is verlicht.

[...]

Dat kan kloppen want dat verschil bestaat niet meer. Je auto probeert ‘slim’ je richtingaanwijzer uit te zetten door te kijken wat je aan het doen bent.
Oh dat klinkt wel heel cool, ik laat het voortaan wel aanstaan dan. Het automatische grootlicht op mijn oude Model 3 was niet best. Die ging veel te laat uit waardoor mensen continue aan het terugseinen waren dus die stond permanent uit.

Voor wat betreft de richtingwijzer ik heb al een paar keer gehad in 2 dagen dat de richtingaanwijzer aan bleef staan terwijl ik alleen een paar keer wilde knipperen. Klinkt een beetje als dingen proberen automatiseren omdat het kan zonder dat het feilloos werkt of daadwerkelijk iets toevoegd.

• SL65
Voor de richtingaanwijzer kan je volgens mij nog het automatisch annuleren uitzetten bij de verlichting instellingen, dus dan is het wat minder slim en moet je steeds zelf het uitzetten. Misschien fijner voor sommige.

• xFeverr
SL65 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:11:
Voor de richtingaanwijzer kan je volgens mij nog het automatisch annuleren uitzetten bij de verlichting instellingen, dus dan is het wat minder slim en moet je steeds zelf het uitzetten. Misschien fijner voor sommige.
Kan vziw niet meer als je de nieuwe rochtingaanwijzer hebt. Die heeft namelijk niet meer die tweetrapsfunctie die de oude wel heeft. De ‘halve knipper’ is niet meer.

• royalt123
  • Laatst online: 23:49
Voor knipperen maak je tesla keuze op basis van de camera. Eens je het aanzet zal het automatisch uitgezet worden zodra je van strook bent verwisseld of afslag heb afgenomen. Ik vind dit geweldig goed werken maar het is wel een beetje wennen gezien ik gewoon was van een korte of lange klik naargelang de situatie.
me1299 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:46:
Vrijdag mijn nieuwe Model Y performance opgehaald. Wat een apparaat joh :D

Dingen die mij opvallen:
  • Vanaf 0 trekt het als een malle op.
  • Het rijcomfort is subliem
  • Ik moet erg wennen aan de hoge zit (had een Model 3 2019 SR+), ik kan de bovenkant van mijn telefoon niet zien als deze op de laadplek ligt. Ik wil telkens de stoel een paar cm lager zetten maar dat kan niet.
Dingen die mij algemeen opvallen komende van een "antieke" Model 3:
  • De besturing voelt afstandelijker dan die van de Model 3, maar dat went snel
  • Geef mij de rechter stalk als gear-selector maar weer terug. Op het scherm swipen voor zoiets basaal voelt zeer onnatuurlijk.
  • Hoe kun je met grootlicht seinen om gevaar af te wenden (of ongenoegen te uiten)?
  • Ik zou de radarfunctionaliteit wel terug willen
  • Zeeën van ruimte, maar waarom is het dashboardkastje de grootte van een luciferdoosje?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:06
Sypheron schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:59:
Een usb hub, een ssd, autopapieren, schadeformulier, een pen, doekje voor het scherm etc.

• Sypheron
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:49:
[...]

Een usb hub, een ssd, autopapieren, schadeformulier, een pen, doekje voor het scherm etc.
Ja dat heb ik er ook in liggen, maar hoe vaak gebruik je het? Dat doekje voor het scherm kan ook in de midden console toch?

• anti elppa
DM_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:07:
[...]

mbt dat laatste is wel raar. Ik rijd al meer dan 6 jaar model 3 en 1x paar dagen last van gehad paar jaar terug. Nu al heel lang niet meer (in geen van mijn beide model 3's).
Bij mij gaat dat bordje met de klok erbij netjes pas om 19h naar 130. En om 6h naar 100 (2 weken terug na lange tijd weer eens gezien door een vroege rit naar schiphol)

• SL65
xFeverr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:56:
[...]

Kan vziw niet meer als je de nieuwe rochtingaanwijzer hebt. Die heeft namelijk niet meer die tweetrapsfunctie die de oude wel heeft. De ‘halve knipper’ is niet meer.
Toch nog een voordeel van de knoppen ;)

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Afgelopen vrijdag mijn eigen Tesla weer op mogen halen.

Hoogspanningsaccu is vervangen en wat het lijkt heb ik nu bij 80% laden 399Km.
Verwacht eigenlijk dat dit wel zakt als ik er een tijdje mee gereden heb.

Vind het toch nog best snel vervangen.
2 weken geleden de auto gebracht en nu dus klaar.
Enigste kosten waren het overzetten van de zekering van de oude accu op de nieuwe.
En bijkomend een nieuwe bodemplaat en de schroeven ervoor.
Deze was schijnbaar al afgebroken dus kon niet teruggeplaatst worden.

Ben wel blij dat dit in de garantie valt en er netjes een leenauto beschikbaar wordt gesteld.

Op de factuur staat ook de prijs van net geen 12000€ ex btw voor een long range accu.

Gaan we nu weer genieten van de Tesla.

• Maurice-
Crxtreem schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:51:

Enigste kosten waren het overzetten van de zekering van de oude accu op de nieuwe.

Ben wel blij dat dit in de garantie valt en er netjes een leenauto beschikbaar wordt gesteld.

Op de factuur staat ook de prijs van net geen 12000€ ex btw voor een long range accu.

Heb de voorgeschiedenis gemist maar is je oude pack onbruikbaar geworden? Want heb hier eerder prijzen gelezen van €7000 ex btw voor vervanging van een LFP verrekend met het oude pack. Scheelt het dan zoveel?

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-02 08:03
Een vriend van mij wil een misschien een Tesla model y aankopen vanuit het jaar 2022.

Hoe kun je nagaan of het om een versie met HW3 of 4 gaat?

Bedankt voor de tips alvast 😊

• Crxtreem
  • Niet online
Maurice- schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:55:
[...]

Heb de voorgeschiedenis gemist maar is je oude pack onbruikbaar geworden? Want heb hier eerder prijzen gelezen van €7000 ex btw voor vervanging van een LFP verrekend met het oude pack. Scheelt het dan zoveel?
Ik kreeg een melding dat mijn maximaal batterijniveau was afgenomen (BMS_a074) en maximaal laadniveau bereikt (BMS_a079) was.

Contact gehad met Tesla en was al snel de bevestiging dat de accu stuk was.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-02 08:59
Crxtreem schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:51:

Uit interesse, bij welke kilometerstand was je oude defect geraakt? En hebben ze een revisie pack geïnstalleerd of een nieuwe?

3960wp SE | Model Y RWD

• Maurice-
micmulder schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:59:
Een vriend van mij wil een misschien een Tesla model y aankopen vanuit het jaar 2022.

Rood puntje in de lens van de in de zijplinker.

• Maurice-
Crxtreem schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:03:
[...]

Ik kreeg een melding dat mijn maximaal batterijniveau was afgenomen (BMS_a074) en maximaal laadniveau bereikt (BMS_a079) was.

Contact gehad met Tesla en was al snel de bevestiging dat de accu stuk was.
Dubbele prijs voor een LR tov een SR. Vind dat nogal wat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvtAxRt5ve1mavufqbvhYLTl49Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjGg0jidtjLSlryJj76pRsuK.jpg?f=fotoalbum_large

• Crxtreem
  • Niet online
Xrypta schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:07:
[...]

Uit interesse, bij welke kilometerstand was je oude defect geraakt? En hebben ze een revisie pack geïnstalleerd of een nieuwe?
Rond de 94000Km.

Volgens het servicecenter is het een refurbished accu.
Ze hergebruiken de schil/buitenkant van een oude accu en doen daar nieuwe batterijcellen in als ik goed begrepen heb.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:06
Crxtreem schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:18:
[...]

Rond de 94000Km.

Volgens het servicecenter is het een refurbished accu.
Ze hergebruiken de schil/buitenkant van een oude accu en doen daar nieuwe batterijcellen in als ik goed begrepen heb.
Van wat ik in al die jaren heb gelezen is dat je een accupakket krijgt waar bijv. de defecte cellen van zijn vervangen en dat er dus een risico bestaat dat je een accu krijgt die een lagere capaciteit heeft dan de oude (kan ook andersom uiteraard).

Zie ook bijv: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/dbUfDSRxTG

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 30-11-2025 18:52 ]

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:17

DM_

anti elppa schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:34:
[...]

mbt dat laatste is wel raar. Ik rijd al meer dan 6 jaar model 3 en 1x paar dagen last van gehad paar jaar terug. Nu al heel lang niet meer (in geen van mijn beide model 3's).
Bij mij gaat dat bordje met de klok erbij netjes pas om 19h naar 130. En om 6h naar 100 (2 weken terug na lange tijd weer eens gezien door een vroege rit naar schiphol)
Ik heb de taal op Engels staan. Weet verder niet waar het aan zou moeten liggen. In zowel een 2019 als 2022 model 3 elk jaar gehad.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
Ik heb de laatste tijd dat mijn Tesla zichzelf ontgrendelt als hij geparkeerd staat. Ik krijg dan een portieren ontgrendeld bericht op de telefoon. Is dit herkenbaar voor iemand? En wat kan de reden zijn?

De auto ontgrendelt, muziek speelt af, maar er is niemand in de buurt.

[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 30-11-2025 13:29 ]

• Danny the dog
WouterL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:27:
Ik heb de laatste tijd dat mijn Tesla zichzelf ontgrendelt als hij geparkeerd staat. Ik krijg dan een portieren ontgrendeld bericht op de telefoon. Is dit herkenbaar voor iemand? En wat kan de reden zijn?

Hebben andere mensen toegang tot de auto via app? Kinderen die spelen met mamma’s telefoon bijvoorbeeld? ;)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
Danny the dog schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:38:
[...]

Hebben andere mensen toegang tot de auto via app? Kinderen die spelen met mamma’s telefoon bijvoorbeeld? ;)
Nope…

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-02 08:59
WouterL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:27:

Beginnen met uitsluiten:
- in de auto kijken welke sleutels gekoppeld zijn, mogelijk tijdelijk wat sleutels eruit mikken
- afstand tussen mobiel en auto nagaan, die rijkt soms verder dan je in de gaten hebt, waardoor de auto effectief te openen is
- if all fails-> reboot immer gut

3960wp SE | Model Y RWD

• slings
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Wellicht domme vraag gezocht maar geen antwoord gevonden (ook niet online alleen via chatGPT).
Op dit moment heb ik een MY RWD met HW3.
Gebruik met redelijk tevredenheid EAP.
EAP is gebaseerd op legacy code (zoals AP) volgens chatGPT gebruikt FSD V12 stack op snelweg het zou zo zijn dat gedrag qua lane change in uitvoegen veel beter is omdat deze met neural networks werkt en niet zoals de oudere versie (EAP is op V11 gebaseerd).

Is er iemand die kan bevestigen dat FSD in Nederland anders rijd dan EAP op de snelweg?

Is de visualisatie anders met FSD tov EAP in nederland op de snelweg?

Ook op andere sites en fora lees ik niets hierover en op YouTube is helaas geen content te vinden die de 2 vergelijkt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9F577szqQ6c8F0sS88gb2UV53w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZXrOdFVNpKxWxOePy4jvgd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgQKQ23umXnnGvJGfbtriuuwcww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbbVTI0FnuH1aeqpWajZYxNG.jpg?f=fotoalbum_large

• me1299

me1299

$ondertitel

Is het bij jullie Model Y ook zo dat op sommige plekken in de menu's (bandenspanning) de auto knalgroen (greenscreen) is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpIQqE1Uq4--UMFwUHRYSDuLMpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5XJsIDU9myu0YCsgUkarrkr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door me1299 op 30-11-2025 15:23 ]

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 14:25
me1299 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:12:
Is het bij jullie Model Y ook zo dat op sommige plekken in de menu's (bandenspanning) de auto knalgroen (greenscreen) is

[Afbeelding]
Kan je aanpassen via de Toybox, daar heb je 'kleur kiezer'.

• SL65
Tombason schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:44:
[...]

Kan je aanpassen via de Toybox, daar heb je 'kleur kiezer'.
Dan zou de Tesla links op beeld toch een andere kleur moeten hebben? Lijkt op een bug.

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 14:25
SL65 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:51:
[...]

Dan zou de Tesla links op beeld toch een andere kleur moeten hebben? Lijkt op een bug.
Ik had ook hetzelfde probleem, de auto zelf was zwart maar in dit specifieke scherm was hij blauw. Aangepast via Toybox en toen was het gefixt.

• me1299

me1299

$ondertitel

Tombason schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:52:
[...]

Ik had ook hetzelfde probleem, de auto zelf was zwart maar in dit specifieke scherm was hij blauw. Aangepast via Toybox en toen was het gefixt.
Precies dit, in de Toybox stond hij al op de goede kleur. Nogmaals ingesteld en nu is het opgelost inderdaad.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:15
Verontrustende berichten van EVclinic over een LG pack uit China dat in de Model 3 is gebruikt. Nog niet duidelijk hoe je kunt achterhalen waar je accu vandaan komt momenteel:
Media hype around “Made in China” battery systems being the “best” has never been confirmed in real-world practice.
We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates and a noticeably shorter end-of-life compared with Panasonic NCA packs (Made in USA).
https://x.com/evclinic/status/1994876173277335745?s=46

• this
micmulder schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:59:

Het is sowieso HW3. Bij de Y is HW4 er pas in de loop van 2024 er in gekomen.

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:02
Ik lees dat het max laadgewicht van een tesla model Y ongeveer 5-600 kg is.

Ik zou morgen ongeveer 1,2 ton tegels moeten vervoeren die ik met de zetels plat zoveel mogelijk kan verdelen over beide assen.

De rit is slechts 15 min…

Wat denken jullie? Doen of niet doen?
Kan de auto dit aan?

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07
MatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:48:
Ik lees dat het max laadgewicht van een tesla model Y ongeveer 5-600 kg is.

Ik zou morgen ongeveer 1,2 ton tegels moeten vervoeren die ik met de zetels plat zoveel mogelijk kan verdelen over beide assen.

De rit is slechts 15 min…

Wat denken jullie? Doen of niet doen?
Kan de auto dit aan?
2x 15 min rijden?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Pagina: 1 ... 164 ... 213 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: