Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dan gaat een 1T harp of karabijnsluiting je nieuwe vriend worden.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:50:
[...]
Ik heb een ononderbroken dikke staalkabel, dus die is niet aan een oog te bevestigen.
https://www.hijsenhefshop...An8sEALw_wcB&id=292326547
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Gewoon een karabijnhaak gebruiken en die door het oog doen..gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:50:
[...]
Ik heb een ononderbroken dikke staalkabel, dus die is niet aan een oog te bevestigen.
[ Voor 17% gewijzigd door gjcvro op 20-01-2025 21:03 ]
M.i. zijn het wel 2 aparte zaken.pdidi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Kun jij dan ook zien of de batterij meer wordt voor-verwarmd aan de AC-laadpaal als er een verder gelegen bestemming is ingepland? Ik dacht nl dat voorverwarmen van de batterij vooral wordt gedaan om tijdens het rijden weer warmte uit de batterij op te nemen om het interieur te verwarmen tijdens het rijden. Dus verder rijden zou dan meer batterij voorverwarming nodig hebben
Aan een AC paal gaat ie de batterij opwarmen omdat ie te koud is om fatsoenlijk te laden, dus als het accupakket 1 graad is, dan gaat ie dit eerst opwarmen. Volgens mij is dit ongeacht je bestemming. Nooit echt getest wanneer ie vindt dat het warm genoeg is.
Het 'echte' preconditioning is meer opwarmen naar een graad of 40 of hoger om snelladen mogelijk te maken.
als ik een uur rij met een accu van 1° dan is nadat uur de accu 8° of 9°. Je hebt gelijk het is iets efficiënter, maar zeer gering.bilgy_no1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Volgens mij kun je dit gewoon in de app instellen via het knopje 'Plannen'. Daar kun je een planning maken voor Temperatuur instellen en batterij voorverwarmen. Er zal wel een beperking zijn aan de SOC van de batterij om dit te laten werken (niet onder 20% SOC bijv.).
De andere, en meer efficiënte, oplossing is om op te laden voor je bij je werk aankomt. Dan is je batterij opgewarmd van de rit en kost het geen/minder extra tijd en/of verbruik. Moet je wel iets eerder opstaan, maar die tijd win je dan in de middag...
Anyway mijn vraag is meer een test aangezien de auto altijd bij mij nu op 36 kW laad. Binnenkort moet ik hem mee naar Tesla.
Toch maar een weblog?
Sommige aanhangers zit maar een heel lullig haakje aan de kabel. Het is bedoeld om de rem aan te trekken mocht het misgjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
Is dat toegestaan? 1 of 2 harpsluitingen? Of karabijnhaak?
gaan, meer hoeft het niet te doen.
[edit] maar ik weet niet hoe dit zit met een ongeremde aanhanger. Die heeft meer te houden?
[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 20-01-2025 21:12 ]
Volgens mij wel, bij Pak 'n Bak van de Shell worden de ongeremde aanhangers ook verhuurd met een karabijnhaak aan een losbreekkabel.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
Minimaal een gelijkwaardige leenwagen en ze hebben dus ook de S Plaid in de leenvloot. Los van geen km en slijtage op je eigen kon ik bijna een maand met de Plaid rijden/vliegen.raymondbdws schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:56:
Vraagje,
Sinds 16 december staat mijn Tesla model 3 uit 2020 bij de Tesla service center, vanwege deze foutmelding: AVCFRONT_a159_coolant ValveFault
Ik heb deze occasion in oktober gekocht bij Tesla. Dus ik heb tot oktober dit jaar nog beperkte garantie.
[Afbeelding]
Tesla heeft inmiddels zowel de Super Bottle als de BCM vervangen, maar helaas blijft de foutmelding nog steeds verschijnen.
Tesla Sec heeft aangegeven dat zij inmiddels hulp hebben ingeschakeld van de regionale support en een Tesla Engineer op afstand. Het lijkt erop dat het probleem voorlopig niet kan worden opgelost. Zij gaven aan dat het een vaag probleem is die zij niet 123 kunnen oplossen.
Ik vraag me af hoelang dit mag duren? Maanden? Jaren? Heb ik recht op een ander vorm van een compensatie?Hebben jullie ook soortgelijke problemen ervaren?
Gelukkig mag ik gebruik maken van hun leenauto, maar ik heb liever mijn eigen auto.
PS; wel blij dat ik mijn M3H weer terug heb. Die S is kak groot en stuurt veel slechter.
Een deugdelijke bevestiging is een vereiste.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
Dat is open voor interpretatie maar kies voor de zekerheid dubbel zo zwaar uitgevoerd en iets wat comfortabel past.
Volgens mij heb ik op mijn <750kg aanhanger een 1T karabijnhaak zitten en dat past prima.
Ik had het over een ongeremde aanhanger, dan is het de bedoeling dat de aanhanger bij de auto blijft, zelfs zonder de grond te raken met de dissel.Beekforel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Sommige aanhangers zit maar een heel lullig haakje aan de kabel. Het is bedoeld om de rem aan te trekken mocht het mis
[edit] maar ik weet niet hoe dit zit met een ongeremde aanhanger. Die heeft meer te houden?
Als het goed is niet en want dan ben je overladen.Beekforel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Sommige aanhangers zit maar een heel lullig haakje aan de kabel. Het is bedoeld om de rem aan te trekken mocht het mis
Maar goed, je hebt het zo door hoor als je haak niet op de kogel zit en dan kun je rustig gaan afremmen om schade proberen te voorkomen.
Voorkom het liever door je koppeling goed te onderhouden.
En die verrotte verroeste aanhangers horen niet meer op de weg maar op de sloop.
Tip. Zet je neuswiel hoog genoeg voor drempels maar niet te hoog en niet haaks maar heel flauw naar rechts.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Ik had het over een ongeremde aanhanger, dan is het de bedoeling dat de aanhanger bij de auto blijft, zelfs zonder de grond te raken met de dissel.
Mocht je de aanhanger echt verliezen dan stuurt deze vanzelf naar rechts en niet richting een tegenligger.
Heeft niks met onderhoud te maken, maar met wetgeving.RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:17:
[...]
Als het goed is niet en want dan ben je overladen.
Maar goed, je hebt het zo door hoor als je haak niet op de kogel zit en dan kun je rustig gaan afremmen om schade proberen te voorkomen.
Voorkom het liever door je koppeling goed te onderhouden.
En die verrotte verroeste aanhangers horen niet meer op de weg maar op de sloop.
Je wilt toch niet vertrouwen op een voorgeschreven staalkabel en de bevestiging daarvan? Dat is een noodvoorziening,gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Heeft niks met onderhoud te maken, maar met wetgeving.
Ik zou vertrouwen op een goed onderhouden koppeling. Ofwel, oorzaak vermijden.
Wie heeft het over vertrouwen? Ik vertrouw voor 100% op de koppeling, anders ging ik niet rijden.RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Je wilt toch niet vertrouwen op een voorgeschreven staalkabel en de bevestiging daarvan? Dat is een noodvoorziening,
Ik zou vertrouwen op een goed onderhouden koppeling. Ofwel, oorzaak vermijden.
Ik heb het over voldoen aan de wet en regelgeving die voorschrijft dat er een hulpkoppeling bevestigd moet zijn aan een vast deel van de auto.
Dat jij begint over verotte aanhangers en slechte koppelingen staat compleet los van de vraag en is irrelevant.
Je snapt hopelijk dat mijn reactie op Beekforel was?gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Wie heeft het over vertrouwen? Ik vertrouw voor 100% op de koppeling, anders ging ik niet rijden.
Ik heb het over voldoen aan de wet en regelgeving die voorschrijft dat er een hulpkoppeling bevestigd moet zijn aan een vast deel van de auto.
Dat jij begint over verotte aanhangers en slechte koppelingen staat compleet los van de vraag en is irrelevant.
Ik twijfel of dit goed is als ik dit lees, ik denk dat je aanhanger de grond kan raken door de lange kabel?:RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:34:
Mijn aanhanger. Heb ik het hier wat overdreven? ;-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bron:6.
Aanhangwagens die zijn voorzien van een losbreekreminrichting, mogen niet tevens zijn voorzien van een hulpkoppeling.
Wijze van keuren
7.
Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.
https://apk-handboek.rdw....koppelinrichting-algemeen
euh, nee, niet als je mij qoute.RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:36:
[...]
Je snapt hopelijk dat mijn reactie op Beekforel was?
Haha nee en vandaar ook de knipooggjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Ik twijfel of dit goed is als ik dit lees, ik denk dat je aanhanger de grond kan raken door de lange kabel?:
[...]
bron:
https://apk-handboek.rdw....koppelinrichting-algemeen
Dit was de situatie voor nacht in ruststand. Niet dat ik 's morgen er achter kom dat mijn aanhanger er niet meer achter hangt.
De zwarte staalkabel is een extra slot, disselslot en ook nog eens een cilinderslot in de koppeling. De breekkabel is bijna niet te zien.
Met al dit hang- en sluitwerk zou ik kunnen rijden maar doe het niet om schade te voorkomen.
Euh , ik quote Beekforel, kijk maar,
RaRo74 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Maar het gaat snel en ik snap te verwarring
Hier regaeer je op mij:RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:44:
[...]
Euh , ik quote Beekforel, kijk maar,
Maar het gaat snel en ik snap te verwarring
Maar ik snap nou inderdaad de verwarring, de eerdere reactie was op een (er niet toe doende, want die ging over geremde aanhangers) post van iemand anders
Ja precies. Zoiets ontstaat gewoon om een bepaalt moment.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:47:
[...]
Hier regaeer je op mij:
Maar ik snap nou inderdaad de verwarring, de eerdere reactie was op een (er niet toe doende, want die ging over geremde aanhangers) post van iemand anders
We zitten weer op het goede spoor
Oplossing 2 voor de onhandig diep weggestopte stekkerdoos? Een haakse koppeling van 100 euro vind ik wat overdreven.
Oplossing 2 heb ik ook nog niet voorbij zien komen en moet dus inderdaad telkens door de knieën.gjcvro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:51:
Goed: oplossing 1 is dus D-ring/Harp sluiting/karabijnhaak.
Oplossing 2 voor de onhandig diep weggestopte stekkerdoos? Een haakse koppeling van 100 euro vind ik wat overdreven.
Het scheelt wel dat ik een verloopstekker heb van 13- naar 7-polig en dus wat verder uitsteekt maar die is nog steeds recht.
100 euro extra is inderdaad ook weer zo wat
Je moet dan natuurlijk wel naar de Supercharger navigeren, zodat de batterij actief wordt voorverwarmd. Anders heeft het inderdaad geen/amper zin.tomic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:06:
[...]
als ik een uur rij met een accu van 1° dan is nadat uur de accu 8° of 9°. Je hebt gelijk het is iets efficiënter, maar zeer gering.
Anyway mijn vraag is meer een test aangezien de auto altijd bij mij nu op 36 kW laad. Binnenkort moet ik hem mee naar Tesla.
Sorry, ik nam aan dat die stap logisch was maar had het beter kunnen verwoorden.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-01-2025 21:56 ]
Een ongeremde aanhanger heeft geen losbreekkabel maar een hulpkoppeling. De losbreekkabel is bedoeld om een geremde aanhanger op de handrem te trekken, de hulpkoppeling houdt een ongeremde aanhanger aan de auto vast zodat het geen ongeleid projectiel wordt (heeft namelijk geen eigen rem).R2-D2 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Volgens mij wel, bij Pak 'n Bak van de Shell worden de ongeremde aanhangers ook verhuurd met een karabijnhaak aan een losbreekkabel.
Als je nog op zomerbanden rijdt, is dit bij koud weer en maximale stuuruitslag inderdaad niet ongebruikelijk. Vooral als de banden nog koud zijn.-Junkiexp- schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:10:
Wij hebben nu vanaf oktober een M3 LR 2019.
Bevalt prima, mijn vriendin rijdt er voornamelijk in voor woon werk verkeer dus ik rijd er zelf niet zo veel mee.
Maar nu viel mij het van het weekend op dat als ik langzaam een bocht maak met maximale stuuruitslag er wat gebonk te horen is en ook te voelen in het stuur.
Alsof er iets wringt of niet helemaal lekker zit.
Had al op een Tesla forum gelezen dat dit normaal zou zijn met zomerbanden in koud weer maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Herkent iemand dit?
We hebben de 19 inch velgen eronder.
Op mijn vorige 5 serie reed ik ook zo ongeveer met dezelfde bandenmaat en heb ik het nooit waargenomen voor zover ik weet.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Had ik ook bij het wegrijden van de oprit met de 20" Pierelli P Zeros zomerbanden onder mijn M3P. Nu met de all seasons niet meer. Er is verder niks veranderd. Ligt in mijn geval dus aan de stugge Pirellis. Krabben wordt dit soms genoemd. Band schiet een stukje weg ipv soepel.-Junkiexp- schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:10:
Wij hebben nu vanaf oktober een M3 LR 2019.
Bevalt prima, mijn vriendin rijdt er voornamelijk in voor woon werk verkeer dus ik rijd er zelf niet zo veel mee.
Maar nu viel mij het van het weekend op dat als ik langzaam een bocht maak met maximale stuuruitslag er wat gebonk te horen is en ook te voelen in het stuur.
Alsof er iets wringt of niet helemaal lekker zit.
Had al op een Tesla forum gelezen dat dit normaal zou zijn met zomerbanden in koud weer maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Herkent iemand dit?
We hebben de 19 inch velgen eronder.
Op mijn vorige 5 serie reed ik ook zo ongeveer met dezelfde bandenmaat en heb ik het nooit waargenomen voor zover ik weet.
De optie met voorverwarmen was al lang vermeld, vandaar dat we er van uitgingen dat jij bedoelde dat de batterij zou verwarmen puur op het rijden alleen.bilgy_no1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Je moet dan natuurlijk wel naar de Supercharger navigeren, zodat de batterij actief wordt voorverwarmd. Anders heeft het inderdaad geen/amper zin.
Sorry, ik nam aan dat die stap logisch was maar had het beter kunnen verwoorden.
Verder valt mij op dat de auto 's ochtends op de oprit veel herrie maakt. En dat is volgens mij niet het voorverwarmen. Zo stond die vanmorgen om 7 uur al behoorlijk te loeien terwijl die pas om 08:15 warm moet zijn. Hij stond vanmorgen ook niet aan de lader.
Vind ik wel vervelend voor met name de buren. Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan voorkomen?
Niet inplannen om te verwarmen? Ik zet m handmatig op verwarmen 10 minuten ofzo vooraf. Kies een lage temperatuur. Herrie valt dan mee. De ontdooistand maakt wel veel herrie.Shifty47 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
Sinds december mag ik ook in een Model Y rijden. Heerlijke wagen maar wat me toch wel tegen valt is de autopilot of eigenlijk het gebrek van "gewone" adaptive cruise control. De autopilot is wel heel erg dwingend om het op zijn manier te doen. Daar was mijn vorige auto (volvo v60) toch beter in vind ik.
Verder valt mij op dat de auto 's ochtends op de oprit veel herrie maakt. En dat is volgens mij niet het voorverwarmen. Zo stond die vanmorgen om 7 uur al behoorlijk te loeien terwijl die pas om 08:15 warm moet zijn. Hij stond vanmorgen ook niet aan de lader.
Vind ik wel vervelend voor met name de buren. Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan voorkomen?
De koude accu interesseert me echt niks. Ik wil gewoon een warm interieur als ik instap en niet krabben. De auto regelt de rest wel tijdens het rijden.
Je moeite met AP herken ik niet maar de herrie qua voorverwarmen wel. Gelukkig heeft er niemand last van. Veel kun je daar niet aan doen behalve handmatig heel langzaam verwarmen of net voor vertrek aanzetten.Shifty47 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
Sinds december mag ik ook in een Model Y rijden. Heerlijke wagen maar wat me toch wel tegen valt is de autopilot of eigenlijk het gebrek van "gewone" adaptive cruise control. De autopilot is wel heel erg dwingend om het op zijn manier te doen. Daar was mijn vorige auto (volvo v60) toch beter in vind ik.
Eindtempratuur laag zetten scheelt ook want dan is het interieur eerder op temperatuur.
Probleem: Centry mode blijft constant zichzelf inschakelen. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken, lijkt willekeurig. Soms blijft Centry mode enkele dagen uit, een andere keer springt het 10 min na deactiveren weer aan.
Ik wil Centry mode enkel op specifieke plekken gebruiken en zeker niet dagelijks. Elke keer zet ik Centry weer uit, ofwel via de app of in de auto.
Dit is erg vervelend omdat we niet dagelijks de auto gebruiken en geen eigen oplaadpunt hebben. Min 6% verbruik p/d komt dan niet altijd even goed uit.
Iemand een idee waar dit in kan zitten? Veerpootlagers? Stuurhuis?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar op Facebook kwam iemand met een probleem wat volgens mij hetzelfde is, deze video werd toen gepost:Damian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:55:
Ik merk bij mijn M3 dat wanneer ik aan mijn stuur draai, en dan vooral met uit en in parkeren bijvoorbeeld, dus complete slagen, dat er gekraak uit het vooronder komt.
YouTube: Tesla Front End Steering Squeak, How to Fix it in about 10 minutes, ...
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ja die had ik gevonden, maar in mijn geval is het meer een gekraak. Kan natuurlijk de verergerde variant zijn van de fusee kogel uit het filmpje.Mad-Matt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar op Facebook kwam iemand met een probleem wat volgens mij hetzelfde is, deze video werd toen gepost:
YouTube: Tesla Front End Steering Squeak, How to Fix it in about 10 minutes, ...
Ik ga van het weekend de auto wel eens even op de krik zetten en draaien om te kijken of ik kan achterhalen waar het vandaan komt...
Pas op voor je accupakket als je hem opkrikt.Damian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:24:
[...]
Ja die had ik gevonden, maar in mijn geval is het meer een gekraak. Kan natuurlijk de verergerde variant zijn van de fusee kogel uit het filmpje.
Ik ga van het weekend de auto wel eens even op de krik zetten en draaien om te kijken of ik kan achterhalen waar het vandaan komt...
thanks, ik heb de speciale hockey pucksMad-Matt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:25:
[...]
Pas op voor je accupakket als je hem opkrikt.

Ja, ze zijn wel laag ja, een vriend van ons zat aan de grond in Duitsland, krappe draai heuvel op, blij dat m'n Ei een stukje hoger isDamian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:26:
[...]
thanks, ik heb de speciale hockey pucksMoet wel de auto op een steen rijden anders krijg ik de krik er niet onder
Laag hok
Kijk indien je nog zomerbanden hebt even een stuk of 10 posts omhoog.Damian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:55:
Ik merk bij mijn M3 dat wanneer ik aan mijn stuur draai, en dan vooral met uit en in parkeren bijvoorbeeld, dus complete slagen, dat er gekraak uit het vooronder komt.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Heb de 18" Tesla Aero velgen eronder met winterbanden, maar bij mijn 19" Performance velgen met zomerbanden was het het zelfde verhaal.Hmtsjmftsch schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:31:
[...]
Kijk indien je nog zomerbanden hebt even een stuk of 10 posts omhoog.
Via de app schakel je hem niet permanent in of uit. Dat kan alleen in de auto.mramiro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:38:
Sinds enekele weken heb ik een issue met Centry mode in onze Model Y 2023. Ik ben vooral benieuwd of anderen hetzelfde probleem ervaren en of er een oplossing/workaround is.
Probleem: Centry mode blijft constant zichzelf inschakelen. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken, lijkt willekeurig. Soms blijft Centry mode enkele dagen uit, een andere keer springt het 10 min na deactiveren weer aan.
Ik wil Centry mode enkel op specifieke plekken gebruiken en zeker niet dagelijks. Elke keer zet ik Centry weer uit, ofwel via de app of in de auto.
Dit is erg vervelend omdat we niet dagelijks de auto gebruiken en geen eigen oplaadpunt hebben. Min 6% verbruik p/d komt dan niet altijd even goed uit.
Dus aan- of uitzetten in de auto (ook daar aangeven waar je hem wel/niet aan wilt) en dan via de app aan- of uitzetten is iets eenmaligs.
Het ging mij erom dat hij schreef dat hij op tien minuten van zijn werk een Supercharger heeft. Ik begrijp dat hij eerst naar zijn werk rijdt en de auto de hele dag parkeert. De batterij is dan helemaal afgekoeld wanneer hij aan eind van zijn werkdag naar de Supercharger rijdt. Dan heeft het voorverwarmen ook geen zin, want veel te kort de tijd daarvoor.this schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:33:
[...]
De optie met voorverwarmen was al lang vermeld, vandaar dat we er van uitgingen dat jij bedoelde dat de batterij zou verwarmen puur op het rijden alleen.
Als hij echter voorafgaand aan zijn werkdag eerst naar de Supercharger navigeert (ervan uitgaande dat hij dan >30 minuten onderweg is) zou het voorverwarmen wel degelijk effect moeten hebben.
Hopelijk is het nu helemaal duidelijk...
Daarbij lijkt de prijs die afgegeven is door Autoweek aardig met een fiscale waarde van €60.990,00
https://configurator.alph...tMAHzu6ZShzqPQ%3D%3D#type
:strip_exif()/f/image/hAMirI3nOS5aRjmcUtoqbc4e.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zet je de auto pilot toch uit?Shifty47 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
Sinds december mag ik ook in een Model Y rijden. Heerlijke wagen maar wat me toch wel tegen valt is de autopilot of eigenlijk het gebrek van "gewone" adaptive cruise control.
Ik heb met 1 klik de adaptieve cruisecontrol en met 2 kliks de autopilot. Ik kies dan zelf welke ik wanneer gebruik. Kwestie van zo instellen.
Zijn het niet ‘gewoon’ de draagarmen die vervangen moeten worden? Dat is namelijk een bekend probleem.Damian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:55:
Ik ben blij dat ik niet op de Juniper gewacht heb, ondanks dat dit pas de 'introductie'-prijs is. Met dit tarief had ik hem bij lange na niet kunnen leasen via mijn werkgeverSeacara schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:15:
Vanochtend kom ik op de website van Alphabet de nieuwe Model Y AWD Long Range Launch Edition tegen.
Daarbij lijkt de prijs die afgegeven is door Autoweek aardig met een fiscale waarde van €60.990,00
https://configurator.alph...tMAHzu6ZShzqPQ%3D%3D#type[Afbeelding]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Dan ga ik toch voor de voorraad oude Y performance...moet ik weer aan gaan kloppen bij mijn werkgever omdat ik pas eind maart aan de beurt ben.Seacara schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:15:
Vanochtend kom ik op de website van Alphabet de nieuwe Model Y AWD Long Range Launch Edition tegen.
Maar ja dan heb ik kans die voorraad modellen al weg zijn
Als er al een paar duizend aan die prijs verkocht worden... waarom niet.kx22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:12:
Vind 8k meer wel serieus geld...
Een Long range met 7stoelen en kleurtje zit je al gauw op de 66k
Daarna de prijs verlagen kan nog altijd.
Hoe gebeurt het bij legacy auto? Nieuw model is bijna geen korting, en na een paar maanden krijg je korting en een 'business pack'...
Dat is bij een auto van 60k ook al snel virtueel 8k.
Ik dacht dat de acceleration boost ook in dat launch pack zat..., dus dat moet ook betaald worden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heeft mijn M3H ook. Is ervoor naar een service center geweest. Die hebben een slak(!) verwijderd van de ophanging. Hielp niks natuurlijk, maar blijkbaar is dit wel normaal. Ik heb er nu 15K opzitten in 6 maanden en heb het niet meer gehoord recent. Rij wel op een set winterwielen ipv 19" Novas, dus misschien maakt dat uit. Ergens half maart wissel ik weer terug, dus dan weet ik het. Ik maak me er niet druk om in ieder geval.Damian schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:55:
De M3H was nauwelijks duurder en heeft dezelfde aanpassingen, zo ongeveer. En werd later zelfs nog goedkoper dan het oude model. Ik denk dat dit enkel direct na introductie is. Dat is bij de Cybertruck blijkbaar goed bevallen en ze herhalen dat kunstje nu nog een keer.kx22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:12:
En heeft iemand een cup extender voor die belachelijk grote drinkbekers van de vrouwen tegenwoordig? 😅 Aliexpress of misschien een 3d print file? Kan het zelf zo niet vinden.
Gewoon in de deur zetten?dChained schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:49:
En heeft iemand een cup extender voor die belachelijk grote drinkbekers van de vrouwen tegenwoordig? 😅 Aliexpress of misschien een 3d print file? Kan het zelf zo niet vinden.
Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik weer een nieuwe laadpaal en nu heb ik de mogelijkheid om zelf een vaste kabel te bestellen met zo'n 'tesla-knop' van EV-ChargeKings die ze dan voor mij gaan installeren.
Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit gewoon goed (vergelijkbaar met een SuC kabel)?
Gaat om dit type kabel: https://www.evchargeking....e-laadkabel-driefasig-32a
Tesla Model 3 & Y Accessoires hier ga je betere info vinden.dChained schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:49:
Iemand die achteraf de elektrische kofferbak opener heeft ingebouwd in een M3 2019? Benieuwd naar de ervaringen.
Denk ik. Bij mijn M3 uit sept 2020 zijn ze keurig in garantie vervangen. Geef wel direct aan dat je het bij beide kanten hoort, anders moet je nog eens terugSmobbo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Zijn het niet ‘gewoon’ de draagarmen die vervangen moeten worden? Dat is namelijk een bekend probleem.
Zeker! Ik heb zelf een laadkabel vanuit evchargeking, en echt super tevreden. Zeer goede kwaliteit, en geen zware kabel, zelfs niet voor 32A. Persoonlijk zou ik gewoon voor een 16A versie gaan, nog lichter en makkelijker te gebruiken.Smobbo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:04:
Even een vraagje over laadkabels, specifiek voor Tesla.
Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik weer een nieuwe laadpaal en nu heb ik de mogelijkheid om zelf een vaste kabel te bestellen met zo'n 'tesla-knop' van EV-ChargeKings die ze dan voor mij gaan installeren.
Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit gewoon goed (vergelijkbaar met een SuC kabel)?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Kun je de 7-zits ook al selecteren met de nieuwe LR dan?kx22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:12:
Zijn dit de onderste of de bovenste draagarmen?magicnl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Denk ik. Bij mijn M3 uit sept 2020 zijn ze keurig in garantie vervangen. Geef wel direct aan dat je het bij beide kanten hoort, anders moet je nog eens terug
Waarom moet je een nieuwe laadpaal? Of krijg je een nieuwe kabel aan je lader?Smobbo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:04:
Verder druk ook zachtjes op het klepje en wipt hij ook open ...
https://finnik.nl/kenteken/hbz01j RWD
https://finnik.nl/kenteken/gxs15p LR
De fiscale waarde (47) wijkt af van de huidige Y RDW. ook is het continu vermogen verschillend... en een andere typegoedkeuring, namelijk de e4*2018/858*00135*13
Supposed oude Y
https://finnik.nl/kenteken/r269tr
[ Voor 5% gewijzigd door Valentijn op 21-01-2025 14:33 ]
Keep it cool
Ik kwam er na 6 maanden achter dat mijn laadpoort ook te ontgrendelen is door er op te drukken (vanaf de buitenkant). dan voegt zon tesla knop niet zo veel meer toeSmobbo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:04:
Ik zou gewoon voor een degelijke laadpaal + vaste kabel gaan van bv Alfen, daar heb je lange termijn meer lol van
Keep it cool
Hoe ontgrendel je nu dan je laadkabel?Valentijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:29:
[...]
Ik kwam er na 6 maanden achter dat mijn laadpoort ook te ontgrendelen is door er op te drukken (vanaf de buitenkant). dan voegt zon tesla knop niet zo veel meer toe
Ik zou gewoon voor een degelijke laadpaal + vaste kabel gaan van bv Alfen, daar heb je lange termijn meer lol van
Hoe makkelijk is het om dat niet via je telefoon te hoeven doen of op de tablet in de auto.
En de Enhauto functie werkt bij mijn weten niet weer.
Daar is dus een Tesla knop op de laadstekker ideaal voor
Laadsessie beëindigen door de pas te scannen, maar dan ga ik er vanuit dat je op de oprit plug&charge uit hebt staan. Wel zo handig als je fam. op bezoek komtRaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Hoe ontgrendel je nu dan je laadkabel?
Hoe makkelijk is het niet omdat niet via je telefoon of de tablet in de auto te hoeven doen.
Keep it cool
Is dat niet gewoon een RWD met 20" wielen ?Valentijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:24:
Ik heb zitten graven in de opendata van het RDW.. Klopt het dat dit een van de eerste Model Y junipers op NL kenteken is?
https://finnik.nl/kenteken/hbz01j RWD
https://finnik.nl/kenteken/gxs15p LR
De fiscale waarde (47) wijkt af van de huidige Y RDW. ook is het continu vermogen verschillend... en een andere typegoedkeuring, namelijk de e4*2018/858*00135*13
Supposed oude Y
https://finnik.nl/kenteken/r269tr
Die komt ook op 47290
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat zou kunnen ja.ZeRoC00L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Is dat niet gewoon een RWD met 20" wielen ?
Die komt ook op 47290
Ter info, ik gebruikte https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/explore als bron.
Keep it cool
Plug & Charge staat juist aan.Valentijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:34:
[...]
Laadsessie beëindigen door de pas te scannen, maar dan ga ik er vanuit dat je op de oprit plug&charge uit hebt staan. Wel zo handig als je fam. op bezoek komt
Mijn familie rijden dikke V8's en diesels ;-)
Zo zie je maar dat iedere situatie anders kan zijn.
Mooie oplossing dus van ChargeKing.
Ah, ja, we gaan ook nog verhuizenjongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Waarom moet je een nieuwe laadpaal? Of krijg je een nieuwe kabel aan je lader?
Verder druk ook zachtjes op het klepje en wipt hij ook open ...
Openen is het probleem idd niet, ik wil vooral het ontgrendelen zo makkelijk mogelijk maken.
Precies dit inderdaad!RaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Hoe ontgrendel je nu dan je laadkabel?
Hoe makkelijk is het om dat niet via je telefoon te hoeven doen of op de tablet in de auto.
Ik heb plug&charge aanstaan, dus ik hoef nooit m’n laadpasje te pakken
Ik heb dus juist plug&charge aan staan, zodat ik m’n pasje nooit hoef te pakken. Die zeer incidentele keer dat een bezoeker moet laden geloof ik wel…Valentijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:34:
[...]
Laadsessie beëindigen door de pas te scannen, maar dan ga ik er vanuit dat je op de oprit plug&charge uit hebt staan. Wel zo handig als je fam. op bezoek komt
Vervangen bovenste draagarmen, kosten 220. Als ik de prijsopgave bekijk zie ik dat ze de arbeidskosten nagenoeg wegstrepen (0.10 x 1 uur), dus dat doen ze best netjes.
/f/image/DoKWXieas1zW45su3JSo03pp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Damian op 21-01-2025 15:26 ]
Kon echt niets vinden. Ga nogmaals eens zoeken daar.this schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Tesla Model 3 & Y Accessoires hier ga je betere info vinden.
Thanks.
Dat is ook wat ik wil en doe: uitschakelen in de auto. Na uitschakelen blijkt Centry mode vrolijk de volgende dag aan te staan, zonder gebruik te maken van de auto.Rogar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Via de app schakel je hem niet permanent in of uit. Dat kan alleen in de auto.
Dus aan- of uitzetten in de auto (ook daar aangeven waar je hem wel/niet aan wilt) en dan via de app aan- of uitzetten is iets eenmaligs.
Goed om te weten dat het via de app een soort tijdelijke overschrijving is.
Als je hele tijd dingen aan het proberen bent, zie je dan niet het woord 'Sentry' staan? Met de letter 'S'?mramiro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Dat is ook wat ik wil en doe: uitschakelen in de auto. Na uitschakelen blijkt Centry mode vrolijk de volgende dag aan te staan, zonder gebruik te maken van de auto.
Goed om te weten dat het via de app een soort tijdelijke overschrijving is.
Oef, dat is geen leuke bijtelling meerSeacara schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:15:
Scentry, daar zit een luchtje aan…this schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Als je hele tijd dingen aan het proberen bent, zie je dan niet het woord 'Sentry' staan? Met de letter 'S'?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dat is, omdat ook met koud weer, zelfs met lage stroomdichtheid laden - slecht is voor de accu. Daarom moet het pakket een beetje meer temperatuur krijgen. Ontladen kan je nog wel tot 0°C, maar laden niet.maharens schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:03:
[...]
M.i. zijn het wel 2 aparte zaken.
Aan een AC paal gaat ie de batterij opwarmen omdat ie te koud is om fatsoenlijk te laden, dus als het accupakket 1 graad is, dan gaat ie dit eerst opwarmen. Volgens mij is dit ongeacht je bestemming. Nooit echt getest wanneer ie vindt dat het warm genoeg is.
Het 'echte' preconditioning is meer opwarmen naar een graad of 40 of hoger om snelladen mogelijk te maken.
Het is niet voor niets dat ik Tesla Model 3's zie met nog 85% SOH of hoger na zelfs 280.000km
Ik denk alleen niet meer dat Bjorn Nyland nog zal zeggen ...lord Elon Musk for president nu

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Wat werkt er dan niet meer aan? Ik kan met een button & met het vasthouden van de deurklink linksvoor de laadpoort ontgrendelen.RaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:33:
En ontdekt dat het irritant is als je telefoon te dichtbij is met het (hand) wassen van de auto. Elke keer flipte de laadpoort opaaen als je de laadklep raakte
Ontladen beneden 0°C kan toch wel? Ik kan niet zo snel een filmpje van Bjorn vinden waarbij hij met een batterij rijdt die beneden 0°C is, wel deze die met -0,5°C batterij temp nog voldoende power heeftbarta123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Dat is, omdat ook met koud weer, zelfs met lage stroomdichtheid laden - slecht is voor de accu. Daarom moet het pakket een beetje meer temperatuur krijgen. Ontladen kan je nog wel tot 0°C, maar laden niet.
Helaas lukt dat niet meer sinds de boordspanning bij een Tesla update is uitgezet tijdens de slaapstand.gjcvro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:32:
[...]
Wat werkt er dan niet meer aan? Ik kan met een button & met het vasthouden van de deurklink linksvoor de laadpoort ontgrendelen.
En ontdekt dat het irritant is als je telefoon te dichtbij is met het (hand) wassen van de auto. Elke keer flipte de laadpoort opaaen als je de laadklep raakteKan blijkbaar slecht tegen kietelen.
Daardoor moet je dus eerst het voertuig openen of wakker maken voordat de ontgrendelfunctie van Enhauto weer werkt.
Vervelend dus en daardoor heb je altijd weer een telefoon/keycard/fob nodig terwijl dat voorheen niet het geval was. Hoplijk komt het bij een volgende Tesla update weer terug.
Via de tablet in carwash mode zetten voorkomt dat het klepje opengaat tijdens het wassen
Edit: En tijdens het opwarmen/koelen van het voertuig is de boordspanning ook actief dus dan is de kabel ook te ontgrendelen via een button of deurklink.
[ Voor 7% gewijzigd door RaRo74 op 21-01-2025 18:15 ]
Ben wel benieuwd hoe dat “reflecteren” blijft werken als de achterklep vervuilt raakt. Vind die van mij tijdens de “suilerbietencampagne” snel erg heel vuil worden.RF1000 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:04:
[Afbeelding]
Detail doorlopende led strip bij Juniper. Schijnt dus op dat schuine vlak. Viel me op de persfoto's niet op.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
AH, ik weet niet beter dan dat ik eerst de auto moet ontgrendelen voordat ik de stekker kan ontgrendelen. Is bij de kia ook zo, maar dan hoef ik niet de stekker apart te ontgrendelen (als je snel genoeg bent) du voor mij was dat de normale werking. Wel bijzonder dat dan de knop op de laadkabel wel blijft werken, dus iets staat er nog aan.RaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:12:
[...]
Helaas lukt dat niet meer sinds de boordspanning bij een Tesla update is uitgezet tijdens de slaapstand.
Daardoor moet je dus eerst het voertuig openen of wakker maken voordat de ontgrendelfunctie van Enhauto weer werkt.
Vervelend dus en daardoor heb je altijd weer een telefoon/keycard/fob nodig terwijl dat voorheen niet het geval was. Hoplijk komt het bij een volgende Tesla update weer terug.
Via de tablet in carwash mode zetten voorkomt dat het klepje opengaat tijdens het wassen
Edit: En tijdens het opwarmen/koelen van het voertuig is de boordspanning ook actief dus dan is de kabel ook te ontgrendelen via een button of deurklink.
Voorheen had Kia binnen een fysiek knopje waarmee je na het laden de stekker wel of niet vrijgeeft na het laden. Een gemis op Tesla.gjcvro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:36:
[...]
AH, ik weet niet beter dan dat ik eerst de auto moet ontgrendelen voordat ik de stekker kan ontgrendelen. Is bij de kia ook zo, maar dan hoef ik niet de stekker apart te ontgrendelen (als je snel genoeg bent) du voor mij was dat de normale werking. Wel bijzonder dat dan de knop op de laadkabel wel blijft werken, dus iets staat er nog aan.
Nadeel van zo'n knopje wanneer je het vergeet om te zetten dat je losse kabel snel gestolen kan worden omdat de kant aan de auto vrij is en aan de laadpaal kant hoef je alleen maar de provider te bellen om op afstand te openen.
Thuis had ik automatisch ontgrendelen altijd aan vanwege de vaste laadkabel.
Zo heb ik nog een oude Tesla granny lader liggen om dat knopje er nog eens uit te slopen. Of ik zet de gehele kabel over naar mijn eigen laadstation. Na Enhauto was die motivatie er niet meer maar begint weer te komen
Ohja, nou je het zegt, dat knopje zit er inderdaad. Ooit een keer over nagedacht en aangezet en omdat hij na ontgrendelen toch los komt weinig last van, trek de stekker er toch pas uit als ik met de auto weg ga.RaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:47:
Voorheen had Kia binnen een fysiek knopje waarmee je na het laden de stekker wel of niet vrijgeeft na het laden.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:01
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ayvens biedt de auto nu ook aan via het portaal om te bestellen. Toch wel jammer: alleen zwart en quicksilver, met bijbetalen voor die laatste kleur. Terwijl in andere landen de kleuren (meer opties ook) vrij gekozen mag worden (zonder meerprijs want zit al in de prijs van de launch edition verwerkt).Seacara schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:15:
Ik wacht nog even af tot Tesla de site zelf update.Ik heb de leasemaatschappij gebeld. Zij hebben van Tesla te horen gekregen dat hij er binnenkort (enkele dagen max) aan komt. Ik kan de oude ook niet meer bestellen en zij kunnen die niet meer aanbieden. Ik kan hem nu dus bestellen en dan sta je vooraan in de rij. De prijs is ook al definitief volgens hen. Ik hoop alleen dat ze een foutje hebben gemaakt en dat er meer kleuren te bestellen zijn 😅. Maar ik vrees dat dit hem is. Dus het is deze bestellen of wachten totdat de gewone versies komen, maar tis de vraag wanneer dat gaat gebeuren.
Nope, mijn M3H heeft hierdoor ook wel eens een paar uur de lichten aangehad.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:46:
Vanwege de mist vanmiddag het dimlicht handmatig aangezet. Tot mijn verbazing begon de auto bij het uitstappen te piepen: "Headlights manually set to ON. Idle battery power consumption may be increased." Ik heb ze nu zelf weer uitgezet, maar ik hoop toch dat ze vanzelf uitgaan? Dat ze bij het instappen elke keer op auto staan is al onhandig, niet uitgaan bij uitstappen heb ik voor het laatst bij mijn Peugeot 206 meegemaakt.
Alleen in Australië en Nieuw Zeeland zijn de kleuren zonder meerprijs. Alle Aziatisch landen hebben maar 1 "gratis" kleurWe Are Borg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Terwijl in andere landen de kleuren (meer opties ook) vrij gekozen mag worden (zonder meerprijs want zit al in de prijs van de launch edition verwerkt).
[...]
Goede om dan maar rekening mee te houden, wel schraal.Gumball schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Nope, mijn M3H heeft hierdoor ook wel eens een paar uur de lichten aangehad.
Maar zo ben ik in een paar dagen al meer dingen tegengekomen die tijdens een proefrit niet echt zijn opgevallen:
- Geen 2 telefoons tegelijk kunnen verbinden
- Cruise die de ingestelde snelheid niet opslaat
- Autosteer dat na een strookwissel annuleert
Ik heb van de Fransen altijd gezegd dat net even een extra espresso geen kwaad kon, maar met deze basale dingen hadden ze in de VS ook nog wel een extra ehm, energydrink ofzo mogen nemen. Beetje jammere en onnodige net niet getalletjes.
Dit is een hele nuttige functie. Dit kan je gebruiken als je de auto bijvoorbeeld buiten de bebouwde kom in de berm parkeert. Dan kan je "parkeerlicht" voeren.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:46:
Vanwege de mist vanmiddag het dimlicht handmatig aangezet. Tot mijn verbazing begon de auto bij het uitstappen te piepen: "Headlights manually set to ON. Idle battery power consumption may be increased." Ik heb ze nu zelf weer uitgezet, maar ik hoop toch dat ze vanzelf uitgaan? Dat ze bij het instappen elke keer op auto staan is al onhandig, niet uitgaan bij uitstappen heb ik voor het laatst bij mijn Peugeot 206 meegemaakt.
Bij VAG auto's kon je de richtingaanwijzer naar links of rechts zetten en brandde de verlichting alleen aan die kant.
Dus het moet zeker niet vanzelf uitgaan. Daar is auto voor.
Staat je auto overdag geparkeerd dan is er niet zoveel aan de hand. Anders wordt het als je auto ‘s nachts geparkeerd staat, of overdag als het zicht ernstig belemmerd is. Sta je binnen de bebouwde kom geparkeerd, hoef je geen verlichting te voeren.
Sta je buiten de bebouwde kom, dan moet je stadslicht en achterlicht voeren als je geparkeerd staat op:
De rijbaan
Langs auto(snel)weg gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens
https://theoriecursus.nl/...roken%20en%20vluchthavens
[ Voor 30% gewijzigd door mjvdzwet op 21-01-2025 20:10 . Reden: Aanvulling theorie ]
En het stomme is dat het een paar jaar geleden wel automatisch weer uitging die verlichting en na een of andere update is dat veranderd.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Goede om dan maar rekening mee te houden, wel schraal.
Maar zo ben ik in een paar dagen al meer dingen tegengekomen die tijdens een proefrit niet echt zijn opgevallen:
Ik heb van de Fransen altijd gezegd dat net even een extra espresso geen kwaad kon, maar met deze basale dingen hadden ze in de VS ook nog wel een extra ehm, energydrink ofzo mogen nemen. Beetje jammere en onnodige net niet getalletjes.
Eén hele nacht koplampen aanzetten kost 1-2%. Niet vanwege de lampen, maar meer omdat de auto 'wakker blijft'.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:46:
Zolang je niet elke dag je mistlampen hoef te gebruiken, heb je nergens last van.
Keep it cool
In mijn M3H vind ik de auto functie fantastisch. Zelfs vanmiddag, mist of bij regen gaat dimlicht aan. Precies zoals mijn Skoda nooit deed.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:46:
Punt 3 is dus onderdeel van de upgrade naar Enhanced Autopilot.R-R-L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Goede om dan maar rekening mee te houden, wel schraal.
Of koop de Enhauto Commander (evt met buttons) voor minder dan €200 zodat je Continuous Autopilot hebt en een hele hoop meer.
Hoe bedoel je dit?jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Dan zet je de auto pilot toch uit?
Ik heb met 1 klik de adaptieve cruisecontrol en met 2 kliks de autopilot. Ik kies dan zelf welke ik wanneer gebruik. Kwestie van zo instellen.
Als ik de hendel naar beneden trekt zet hij toch autopilot aan? Dan gaat die hm toch binnen de lijnen enzo houden?
Of doe ik iets verkeerd?
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.