Beauty is in the eye of the beerholder
En bv extra veiligheid door **altijd** een wiel of blok onder de dorpel te schuiven na het opkrikken voor het geval de auto van de krik schuift of de krik druk verliest.rbnw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]
Banden vervangen is zonder bandenapparaat niet goed te doen. Wielen verwisselen, dus een 2e set velgen kopen en deze zelf wisselen is te doen, mits je wat gereedschap daarvoor koopt en een klein beetje handig bent. Ik doe dit zelf 2x per jaar, je hebt wel een goede krik nodig en een momentsleutel.
Er staan vast video's op Youtube hoe dit te doen, het vereist wel dat je het op een bepaalde manier doet voor ieders veiligheid
Wat een onzin reden in een onzinnige reactie. Ik moet een extra lange laadkabel kopen om aan de verkeerde kant mijn auto te koppelen thuis. Europese automerken hebben ook de tankdop doorgaans rechts. Rechts is gewoon standaard hier. Punt.flupp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]
Keuzes, keuzes, keuzes…
Wanneer ik op een regendag aan de snellader ga staan, dan ben ik blij dat ik niet naar de “stoepkant” aan de andere kant van m’n auto hoef te gaan staan om ‘m in te pluggen.
In de plaats daarvan stap ik uit, plug m’n Tesla in, en duik terug in de droge cockpit. Zorgen met laadpassen heb ik namelijk evenmin, want autocharging weet wel raad met de afhandeling van mijn laadbeurt.
Als je dát onlogisch vindt, fine for me, hoor.
Maar terwijl ik de warme en droge cockpit al terug induik, ben jij misschien al wel aan de laadpoort aan de andere kant van jouw auto aangekomen. Met een beetje geluk heb je plug&charge. Maar anders stap je na nog een extra minuut, zo nat als een soepkieken, terug in jouw auto. Tenminste, als die ene werkende laadpas al van de eerste keer heeft gewerkt.
Je begrijpt: ik trek het hier op flessen. Maar jouw categorieke statement waar je die laadpoort aan de linkerkant beoordeelt als een “designfail” verdient misschien een béétje nuance?
De Kever had de tanklep rechts, de Porsche 911 hebben hem links, hoezo standaard?big_one schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:35:
[...]
Wat een onzin reden in een onzinnige reactie. Ik moet een extra lange laadkabel kopen om aan de verkeerde kant mijn auto te koppelen thuis. Europese automerken hebben ook de tankdop doorgaans rechts. Rechts is gewoon standaard hier. Punt.
https://www.ad.nl/auto/wa...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Wat een onzin. Heel veel fords hebben het links… Japanse modellen links, Koreaans zoals Kia links..big_one schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:35:
[...]
Wat een onzin reden in een onzinnige reactie. Ik moet een extra lange laadkabel kopen om aan de verkeerde kant mijn auto te koppelen thuis. Europese automerken hebben ook de tankdop doorgaans rechts. Rechts is gewoon standaard hier. Punt.
En hoeverre kan je over “Europese automerken” spreken als meer dan de helft niet Europees is?
[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 20-11-2025 20:12 ]
Vergeef mij mijn onnozelheid, maar in welke situaties zijn er mensen op dit forum die hier enthousiast van worden?turkeyhakan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:12:
Goed nieuws! Tesla accepteert tegenwoordig 34 kaartproviders in Europa! Helaas nog steeds geen Multitankcard....
https://www.notateslaapp....-to-fleet-cards-in-europe
Mijn zakelijke leaseauto verrekent supercharger sessies via de leasemaatschappij zonder markup. De instellingen in de app worden genegeerd, op de een of andere manier kan de leasemaatschappij dat afdwingen.
Als ik privé een Tesla zou hebben, dan zou in mijn creditcard in de app toevoegen en dus direct met Tesla afrekenen.
In welke situaties heeft een tankpas dan een meerwaarde voor jullie?
Wel weer een leuke afwisseling zo om het over de locatie van de laadpoort te hebben. Normaal gaat het hier om de zoveel berichten over de ruitenwisser, FSD of de richtingaanwijzer knoppen
Aangezien Tesla een van de eerste was en direct met een eigen laadnetwerk bezig was kan je ze weinig kwalijk nemen. En als ik de andere merken zie dan zit daar helemaal weinig logica in. Dingen kunnen voor of achter zitten en bij sommige merken zelfs aan twee kanten.
On topic, benieuwd naar de holiday update en of daar grote zaken in komen. De geruchten van CarPlay klinken interessant.
Aangezien Tesla een van de eerste was en direct met een eigen laadnetwerk bezig was kan je ze weinig kwalijk nemen. En als ik de andere merken zie dan zit daar helemaal weinig logica in. Dingen kunnen voor of achter zitten en bij sommige merken zelfs aan twee kanten.
On topic, benieuwd naar de holiday update en of daar grote zaken in komen. De geruchten van CarPlay klinken interessant.
[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 20-11-2025 20:23 ]
Deze discussie is ook zeker niet voor het eerst. Met mijn eerste Tesla leek het mij ook logisch aan de linkerkant maar ik ben van mening veranderd door de onderbouwing van meer ervaren EV rijders hier. Inmiddels is er blijkbaar weer een groep first time users opgestaanSL65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:22:
Wel weer een leuke afwisseling zo om het over de locatie van de laadpoort te hebben. Normaal gaat het hier om de zoveel berichten over de ruitenwisser, FSD of de richtingaanwijzer knoppen![]()
Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat. Het zal waarschijnlijk gewoon, geheel volgens de Tesla filosofie, een fractie minder kosten bij de productie.
Net nog geprobeerd met een M3 '24, kan via het menu ook tijdens het rijden bovenaan het scherm wisselen van profiel.g13x schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:55:
[...]
Even wat hulp. Hoe? Kan namelijk rijdend toch niet van profiel wisselen.
Voor degene met problemen met de front camera, zag net deze tip voorbij komen bij EverydayChris. In zijn geval heeft hij het ook over FSD die stopt met werken, maar dat zal gedeeltelijk samenhangen met het uitvallen van de front cam gok ik.
Let wel; Je moet via het service menu, dus op eigen verantwoordelijkheid:
https://www.instagram.com/p/DRSZ1uaEmby/
De service medewerker had iig de natte tapijt ontdekt bij de wielkast aan de bestuurders kant. Dus ergens naast je rempedaal zeg maar. Hij gaf ook aan dat een andere plek de "reserve wiel" deel van de trunk wat soms ook nat wordt. En de sluiting van je ramen. Volgens mij waren dat de 3 plekken wat het meest voorkwam.Crxtreem schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:36:
[...]
Vanmorgen de auto voor laten verwarmen en leek het allemaal wel goed te zijn op een paar vlekken op het raam.
Maar na een 5 minuten rijden waren de zijramen compleet beslagen.
Dit heeft de hele rit tot het werk beslagen geweest.
Op het werk had ik nog een rand van ca. 10cm bij de portieren dat beslagen was.
Ik heb de verarming maar op hand en vol aangezet met de ventilatie op de ruiten maar dit gaat echt super langzaam.
Nadeel is dat dit een leenauto is van Tesla, dus kan niet op deze auto een serviceverzoek indienen.
Bij die van mij zit er vocht tegen het glas aan bij de camera. Gek genoeg juist na 30min rijden. Rest van de auto is warm, maar bij de camera blijkbaar niet en er ontstaat condens. Rest van de auto droog en glas volledig vrij van vocht. De warmtedraadjes doen niks. Vorig jaar was het de lekkage, nu denk ik toch dat de draadjes defect zijn. Weer tijd voor een service request...Sypheron schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:44:
Voor degene met problemen met de front camera, zag net deze tip voorbij komen bij EverydayChris. In zijn geval heeft hij het ook over FSD die stopt met werken, maar dat zal gedeeltelijk samenhangen met het uitvallen van de front cam gok ik.
Ik heb een MultiTankCard (vanuit werkgever) en moet dus SuC steeds declareren. Hoogst irritant, dus ik wordt hier blij van (aangenomen dat MTC snel volgt.... al heb ik weinig vertrouwen in dit clubje).nosuchuser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:21:
[...]
Vergeef mij mijn onnozelheid, maar in welke situaties zijn er mensen op dit forum die hier enthousiast van worden?
Mijn zakelijke leaseauto verrekent supercharger sessies via de leasemaatschappij zonder markup. De instellingen in de app worden genegeerd, op de een of andere manier kan de leasemaatschappij dat afdwingen.
Als ik privé een Tesla zou hebben, dan zou in mijn creditcard in de app toevoegen en dus direct met Tesla afrekenen.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik heb de Tesla juist uitgekozen omdat deze de laadpoort links achter heeft. Met min of meer dezelfde reden als die Elon Musk had: dat paste beter bij zijn garageMaurice- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:35:
[...]
Deze discussie is ook zeker niet voor het eerst. Met mijn eerste Tesla leek het mij ook logisch aan de linkerkant maar ik ben van mening veranderd door de onderbouwing van meer ervaren EV rijders hier. Inmiddels is er blijkbaar weer een groep first time users opgestaan![]()
Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat. Het zal waarschijnlijk gewoon, geheel volgens de Tesla filosofie, een fractie minder kosten bij de productie.
Mooi stukje!pdidi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb de Tesla juist uitgekozen omdat deze de laadpoort links achter heeft. Met min of meer dezelfde reden als die Elon Musk had: dat paste beter bij zijn garage
En als zelfs de initiële Chief Engineer van Tesla de locatie van de laadpoort "nutty" noemt denk ik dat alles hierover wel gezegd is.
Ik rijd zakelijk en betaal met mijn eigen creditcard omdat mijn laadpas (nog) niet wordt geaccepteerd in de Tesla app. Dat afdwingen kan niet via mijn werkgever.nosuchuser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:21:
[...]
Vergeef mij mijn onnozelheid, maar in welke situaties zijn er mensen op dit forum die hier enthousiast van worden?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Toevallig bij mij in de buurt, is dat een beetje een scherpe prijs?Mar.tin schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]
Ik heb zélf voor mijn privéwagen al jaren gewoon een 2e set velgen. Meestal probeer ik op Marktplaats een setje originele velgen te scoren, als je geluk hebt met een goede set winterbanden eromheen, maar ik ben ook tevree met een set goede zomerbanden die ik dan als reserve opsla, ik doe richting de 50k km per jaar dus "komen wel op" zeg maar.
Heb vorig jaar een setje (zo goed als ongebruikte) Gemini velgen met zomerband (7mm profiel) gescoord voor €1200,-, daar winterrubber omheen. Al-met-al €2400 kwijt voor de hele bende, maar heb dus nu nog een "gratis" set zomerbanden.
Er staat overigens toevallig een setje te koop op MP: https://www.marktplaats.n...erbanden-met-velg-tesla-y
Lijkt best netjes.
De Gemini velgen van de "oude" Y passen ook prima onder de nieuwe Y.
Gister weer gemonteerd, even opkrikken, oude wiel los, nieuwe wiel erop, wielbouten met 175Nm aanhalen, en bandje oppompen en gaan. Is me voor de €60-80 ofzo die de gemiddelde garage daarvoor rekent wel de moeite waard voor een uurtje klussen.
Bij verkoop auto zijn die wielen altijd ook nog wel wat waard, de set velgen van mijn 3 heb ik voor €750,- gekocht en 1,5 jaar later voor grofweg hetzelfde verkocht (al moesten daar wél 2 nieuwe banden op tussendoor).
Wist namelijk niet dat de Gemini velgen ook onder de nieuwe Y pasten. Op reddit zag ik verhalen van mensen die van Tesla te horen kregen dat daarmee de garantie zou vervallen
Wellicht dan niet meer afhankelijk van de leasemaatschappij, want ik heb Arval en een Mtc pas, suc kosten worden rechtstreeks verrekend.DaMightyWackO schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:08:
[...]
Ik heb een MultiTankCard (vanuit werkgever) en moet dus SuC steeds declareren. Hoogst irritant, dus ik wordt hier blij van (aangenomen dat MTC snel volgt.... al heb ik weinig vertrouwen in dit clubje).
Ik zet de auto altijd achteruit op de oprit, en de lader hangt dan aan de linkerkant van de auto, dus perfect. Bij het weglopen plug je hem in De lader hing daar al voordat de tesla kwam. De andere auto heeft hem in de neus, die staat ook altijd met de neus naar voren, dus ook dat werkt perfect. Met snelladen was de neus geen makkelijke positie, moest half uit het vak blijven staan omdat de kabel niet lang genoeg was. De tesla is alles lekker op elkaar afgestemd, en inderdaad snel ff uitstappen stekker er in en weer terug.Maurice- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:35:
Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.