• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb mijn LM gebeld en die zeggen dat ze het wel kunnen regelen om de Tesla superchargers te regelen (ik heb ook een MTC kaart), maar dat kost dan 1,50 ex btw per maand extra.

Ik kan het nu declareren bij mijn werkgever, dus het gaat dan alleen om wat administratief gemak. Wel heb ik het vermoeden dat ze dan gewoon een andere, tweede pas koppelen van een andere aanbieder.

Beauty is in the eye of the beerholder

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:43
rbnw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]

Banden vervangen is zonder bandenapparaat niet goed te doen. Wielen verwisselen, dus een 2e set velgen kopen en deze zelf wisselen is te doen, mits je wat gereedschap daarvoor koopt en een klein beetje handig bent. Ik doe dit zelf 2x per jaar, je hebt wel een goede krik nodig en een momentsleutel.

Er staan vast video's op Youtube hoe dit te doen, het vereist wel dat je het op een bepaalde manier doet voor ieders veiligheid :)
En bv extra veiligheid door **altijd** een wiel of blok onder de dorpel te schuiven na het opkrikken voor het geval de auto van de krik schuift of de krik druk verliest.

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
flupp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]

Keuzes, keuzes, keuzes…

Wanneer ik op een regendag aan de snellader ga staan, dan ben ik blij dat ik niet naar de “stoepkant” aan de andere kant van m’n auto hoef te gaan staan om ‘m in te pluggen.

In de plaats daarvan stap ik uit, plug m’n Tesla in, en duik terug in de droge cockpit. Zorgen met laadpassen heb ik namelijk evenmin, want autocharging weet wel raad met de afhandeling van mijn laadbeurt.

Als je dát onlogisch vindt, fine for me, hoor.

Maar terwijl ik de warme en droge cockpit al terug induik, ben jij misschien al wel aan de laadpoort aan de andere kant van jouw auto aangekomen. Met een beetje geluk heb je plug&charge. Maar anders stap je na nog een extra minuut, zo nat als een soepkieken, terug in jouw auto. Tenminste, als die ene werkende laadpas al van de eerste keer heeft gewerkt.

Je begrijpt: ik trek het hier op flessen. Maar jouw categorieke statement waar je die laadpoort aan de linkerkant beoordeelt als een “designfail” verdient misschien een béétje nuance?
Wat een onzin reden in een onzinnige reactie. Ik moet een extra lange laadkabel kopen om aan de verkeerde kant mijn auto te koppelen thuis. Europese automerken hebben ook de tankdop doorgaans rechts. Rechts is gewoon standaard hier. Punt.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:33
big_one schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:35:
[...]

Wat een onzin reden in een onzinnige reactie. Ik moet een extra lange laadkabel kopen om aan de verkeerde kant mijn auto te koppelen thuis. Europese automerken hebben ook de tankdop doorgaans rechts. Rechts is gewoon standaard hier. Punt.
De Kever had de tanklep rechts, de Porsche 911 hebben hem links, hoezo standaard? :+

https://www.ad.nl/auto/wa...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:16
[...]

Wat een onzin. Heel veel fords hebben het links… Japanse modellen links, Koreaans zoals Kia links..

En hoeverre kan je over “Europese automerken” spreken als meer dan de helft niet Europees is?

[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 20-11-2025 20:12 ]

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:12
turkeyhakan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:12:
Goed nieuws! Tesla accepteert tegenwoordig 34 kaartproviders in Europa! Helaas nog steeds geen Multitankcard....

https://www.notateslaapp....-to-fleet-cards-in-europe
Vergeef mij mijn onnozelheid, maar in welke situaties zijn er mensen op dit forum die hier enthousiast van worden?

Mijn zakelijke leaseauto verrekent supercharger sessies via de leasemaatschappij zonder markup. De instellingen in de app worden genegeerd, op de een of andere manier kan de leasemaatschappij dat afdwingen.

Als ik privé een Tesla zou hebben, dan zou in mijn creditcard in de app toevoegen en dus direct met Tesla afrekenen.

In welke situaties heeft een tankpas dan een meerwaarde voor jullie?

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Wel weer een leuke afwisseling zo om het over de locatie van de laadpoort te hebben. Normaal gaat het hier om de zoveel berichten over de ruitenwisser, FSD of de richtingaanwijzer knoppen ;)

Aangezien Tesla een van de eerste was en direct met een eigen laadnetwerk bezig was kan je ze weinig kwalijk nemen. En als ik de andere merken zie dan zit daar helemaal weinig logica in. Dingen kunnen voor of achter zitten en bij sommige merken zelfs aan twee kanten.

On topic, benieuwd naar de holiday update en of daar grote zaken in komen. De geruchten van CarPlay klinken interessant.

[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 20-11-2025 20:23 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:03
SL65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:22:
Wel weer een leuke afwisseling zo om het over de locatie van de laadpoort te hebben. Normaal gaat het hier om de zoveel berichten over de ruitenwisser, FSD of de richtingaanwijzer knoppen ;)

Aangezien Tesla een van de eerste was en direct met een eigen laadnetwerk bezig was kan je ze weinig kwalijk nemen. En als ik de andere merken zie dan zit daar helemaal weinig logica in. Dingen kunnen voor of achter zitten en bij sommige merken zelfs aan twee kanten.

On topic, benieuwd naar de holiday update en of daar grote zaken in komen. De geruchten van CarPlay klinken interessant.
Deze discussie is ook zeker niet voor het eerst. Met mijn eerste Tesla leek het mij ook logisch aan de linkerkant maar ik ben van mening veranderd door de onderbouwing van meer ervaren EV rijders hier. Inmiddels is er blijkbaar weer een groep first time users opgestaan :9

Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat. Het zal waarschijnlijk gewoon, geheel volgens de Tesla filosofie, een fractie minder kosten bij de productie.

• Maurice-
g13x schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:55:
[...]

Even wat hulp. Hoe? Kan namelijk rijdend toch niet van profiel wisselen.
Net nog geprobeerd met een M3 '24, kan via het menu ook tijdens het rijden bovenaan het scherm wisselen van profiel.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08
(jarig!)
Voor degene met problemen met de front camera, zag net deze tip voorbij komen bij EverydayChris. In zijn geval heeft hij het ook over FSD die stopt met werken, maar dat zal gedeeltelijk samenhangen met het uitvallen van de front cam gok ik.
Let wel; Je moet via het service menu, dus op eigen verantwoordelijkheid:
https://www.instagram.com/p/DRSZ1uaEmby/

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:09

DM_

Crxtreem schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:36:
[...]

Vanmorgen de auto voor laten verwarmen en leek het allemaal wel goed te zijn op een paar vlekken op het raam.
Maar na een 5 minuten rijden waren de zijramen compleet beslagen.
Dit heeft de hele rit tot het werk beslagen geweest.
Op het werk had ik nog een rand van ca. 10cm bij de portieren dat beslagen was.
Ik heb de verarming maar op hand en vol aangezet met de ventilatie op de ruiten maar dit gaat echt super langzaam.

Nadeel is dat dit een leenauto is van Tesla, dus kan niet op deze auto een serviceverzoek indienen.
De service medewerker had iig de natte tapijt ontdekt bij de wielkast aan de bestuurders kant. Dus ergens naast je rempedaal zeg maar. Hij gaf ook aan dat een andere plek de "reserve wiel" deel van de trunk wat soms ook nat wordt. En de sluiting van je ramen. Volgens mij waren dat de 3 plekken wat het meest voorkwam.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:09

DM_

Sypheron schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:44:
Voor degene met problemen met de front camera, zag net deze tip voorbij komen bij EverydayChris. In zijn geval heeft hij het ook over FSD die stopt met werken, maar dat zal gedeeltelijk samenhangen met het uitvallen van de front cam gok ik.
Let wel; Je moet via het service menu, dus op eigen verantwoordelijkheid:
https://www.instagram.com/p/DRSZ1uaEmby/
Bij die van mij zit er vocht tegen het glas aan bij de camera. Gek genoeg juist na 30min rijden. Rest van de auto is warm, maar bij de camera blijkbaar niet en er ontstaat condens. Rest van de auto droog en glas volledig vrij van vocht. De warmtedraadjes doen niks. Vorig jaar was het de lekkage, nu denk ik toch dat de draadjes defect zijn. Weer tijd voor een service request...

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:54

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

nosuchuser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:21:
[...]

Vergeef mij mijn onnozelheid, maar in welke situaties zijn er mensen op dit forum die hier enthousiast van worden?

Mijn zakelijke leaseauto verrekent supercharger sessies via de leasemaatschappij zonder markup. De instellingen in de app worden genegeerd, op de een of andere manier kan de leasemaatschappij dat afdwingen.

Als ik privé een Tesla zou hebben, dan zou in mijn creditcard in de app toevoegen en dus direct met Tesla afrekenen.

Ik heb een MultiTankCard (vanuit werkgever) en moet dus SuC steeds declareren. Hoogst irritant, dus ik wordt hier blij van (aangenomen dat MTC snel volgt.... al heb ik weinig vertrouwen in dit clubje).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Maurice- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:35:
[...]

Deze discussie is ook zeker niet voor het eerst. Met mijn eerste Tesla leek het mij ook logisch aan de linkerkant maar ik ben van mening veranderd door de onderbouwing van meer ervaren EV rijders hier. Inmiddels is er blijkbaar weer een groep first time users opgestaan :9

Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat. Het zal waarschijnlijk gewoon, geheel volgens de Tesla filosofie, een fractie minder kosten bij de productie.
Ik heb de Tesla juist uitgekozen omdat deze de laadpoort links achter heeft. Met min of meer dezelfde reden als die Elon Musk had: dat paste beter bij zijn garage

• Maurice-
pdidi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb de Tesla juist uitgekozen omdat deze de laadpoort links achter heeft. Met min of meer dezelfde reden als die Elon Musk had: dat paste beter bij zijn garage
Mooi stukje!

En als zelfs de initiële Chief Engineer van Tesla de locatie van de laadpoort "nutty" noemt denk ik dat alles hierover wel gezegd is. :D

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:34
nosuchuser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:21:
[...]

Ik rijd zakelijk en betaal met mijn eigen creditcard omdat mijn laadpas (nog) niet wordt geaccepteerd in de Tesla app. Dat afdwingen kan niet via mijn werkgever.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 21:09
Mar.tin schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]

Ik heb zélf voor mijn privéwagen al jaren gewoon een 2e set velgen. Meestal probeer ik op Marktplaats een setje originele velgen te scoren, als je geluk hebt met een goede set winterbanden eromheen, maar ik ben ook tevree met een set goede zomerbanden die ik dan als reserve opsla, ik doe richting de 50k km per jaar dus "komen wel op" zeg maar.

Heb vorig jaar een setje (zo goed als ongebruikte) Gemini velgen met zomerband (7mm profiel) gescoord voor €1200,-, daar winterrubber omheen. Al-met-al €2400 kwijt voor de hele bende, maar heb dus nu nog een "gratis" set zomerbanden.

Er staat overigens toevallig een setje te koop op MP: https://www.marktplaats.n...erbanden-met-velg-tesla-y

Lijkt best netjes :).

De Gemini velgen van de "oude" Y passen ook prima onder de nieuwe Y.

Gister weer gemonteerd, even opkrikken, oude wiel los, nieuwe wiel erop, wielbouten met 175Nm aanhalen, en bandje oppompen en gaan. Is me voor de €60-80 ofzo die de gemiddelde garage daarvoor rekent wel de moeite waard voor een uurtje klussen.

Bij verkoop auto zijn die wielen altijd ook nog wel wat waard, de set velgen van mijn 3 heb ik voor €750,- gekocht en 1,5 jaar later voor grofweg hetzelfde verkocht (al moesten daar wél 2 nieuwe banden op tussendoor).
Toevallig bij mij in de buurt, is dat een beetje een scherpe prijs?
Wist namelijk niet dat de Gemini velgen ook onder de nieuwe Y pasten. Op reddit zag ik verhalen van mensen die van Tesla te horen kregen dat daarmee de garantie zou vervallen

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:12

GVR

DaMightyWackO schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:08:
[...]

Ik heb een MultiTankCard (vanuit werkgever) en moet dus SuC steeds declareren. Hoogst irritant, dus ik wordt hier blij van (aangenomen dat MTC snel volgt.... al heb ik weinig vertrouwen in dit clubje).
Wellicht dan niet meer afhankelijk van de leasemaatschappij, want ik heb Arval en een Mtc pas, suc kosten worden rechtstreeks verrekend.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Maurice- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:35:
Dat het ontwerp gekozen is om comfortabel te snelladen is natuurlijk onzin want dat doe je minder vaak dan thuis/op straat.
Ik zet de auto altijd achteruit op de oprit, en de lader hangt dan aan de linkerkant van de auto, dus perfect. Bij het weglopen plug je hem in De lader hing daar al voordat de tesla kwam. De andere auto heeft hem in de neus, die staat ook altijd met de neus naar voren, dus ook dat werkt perfect. Met snelladen was de neus geen makkelijke positie, moest half uit het vak blijven staan omdat de kabel niet lang genoeg was. De tesla is alles lekker op elkaar afgestemd, en inderdaad snel ff uitstappen stekker er in en weer terug.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 21:25
goldmemberf1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:39:
[...]

Toevallig bij mij in de buurt, is dat een beetje een scherpe prijs?
Wist namelijk niet dat de Gemini velgen ook onder de nieuwe Y pasten. Op reddit zag ik verhalen van mensen die van Tesla te horen kregen dat daarmee de garantie zou vervallen
Nieuwe set in de Tesla shop is 1690€…
Aftermarket ben je wel al voor +-1250 klaar en dan heb je en betere winterbanden (die Pirelli’s zijn ontworpen in 2009 ofzo en waren toen al niet fantastisch) en velgen die niet uitsteken als een malle :)
Maar als je OEM wil blijven zou ik op dit moment gwn een nieuwe set kopen incl recente DOT-code waarmee je lang kan rijden voor ze beginnen uit te drogen.
Kosten/jaar vallen dan echt goed mee.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• username_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
1250 voor goede winterbanden inclusief velgen lijkt me iets ambitieus. Heb je een tip om me die richting op te sturen?

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:34
Zijn er hier mensen die de granny charger regelmatig gebruiken? Ook met dit koude weer? Ik had het installeren van de laadpaal een beetje uitgesteld, omdat ik toch wel de granny charger kon gebruiken. Maar nu het zo koud is buiten is dat niet meer te doen, vermoedelijk doordat de batterij warmer moet zijn? Zo'n 18 uur laden om van 50% naar 100% te gaan met 13 ampere (3.000 watt). Juniper RWD SR. Accu heeft 63 kwh ofzo? En wil omgerekend zo'n 107kwh hebben om van 0 tot 100% te gaan. Laadverlies van ruim 40%. Dan wordt opladen via super charger ineens goedkoper.

Wat is het laadverlies gemiddeld met 11kwh laadpaal?

Oh.. en nog een vraag!
Nu het zo koud is, heb ik de defrost optie geprobeerd. Werkt leuk, buurman krabben en ik met de koffie voor het raam. Maar maakt jullie auto dan ook zoveel herrie? Klinkt niet heel gezond, maar vermoed dat het erbij hoort?

[ Voor 20% gewijzigd door GarageGoblin op 21-11-2025 08:50 ]

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]
We hebben het nieuwe wereldprobleem dus gevonden, met andere woorden.
Tenzij we het oplossen door achterwaarts te leren parkeren?
🤔

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 15:05
Aries.Mu schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:41:
[...]

Aftermarket ben je wel al voor +-1250 klaar en dan heb je en betere winterbanden (die Pirelli’s zijn ontworpen in 2009 ofzo en waren toen al niet fantastisch) en velgen die niet uitsteken als een malle :)
Maar als je OEM wil blijven zou ik op dit moment gwn een nieuwe set kopen incl recente DOT-code waarmee je lang kan rijden voor ze beginnen uit te drogen.
Als je met “aftermarket” marktplaats bedoelt dan kan dat. Anders ga je dat niet redden voor dat geld.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:09
GarageGoblin schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:48:
Oh.. en nog een vraag!
Nu het zo koud is, heb ik de defrost optie geprobeerd. Werkt leuk, buurman krabben en ik met de koffie voor het raam. Maar maakt jullie auto dan ook zoveel herrie? Klinkt niet heel gezond, maar vermoed dat het erbij hoort?
Klopt helemaal en net een klein straalvliegtuig wat aan het opwarmen is.
Geen zorgen dus :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 12:59
Wat een zinloze discussie over die laadpositie. Zoals eerder vermeld: dit "probleem" is ook bij brandstof auto's niet opgelost daar die de tankdop zowel links als rechts hebben zitten.
Tesla heeft zelf inmiddels ook ingezien dat het anders moet en heeft met de V4 laders een oplossing hiervoor. Dus waarom hier nog de discussie voeren wat er "beter" is? Het probleem lost zich met de tijd vanzelf op.
Ja het zou fijn zijn als er een standaard was waar iedereen zich aan hield. Maar we kennen allemaal het XKCD stripje over standaarden...

[ Voor 4% gewijzigd door Sluuz op 21-11-2025 09:37 ]

PSN: Sluuz

RaRo74 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:16:
[...]

Klopt helemaal en net een klein straalvliegtuig wat aan het opwarmen is.
Geen zorgen dus :*)
Om een idee te krijgen: het is deze ventilator met 40cm doorsnede die tot 7000 (!) rpm door de radiator kan blazen, zowel bij koeling als verwarming (hier zeer uitgebreid uitgelegd hoe dat allemaal werkt). De uiteinden van die ventilator hebben dus een snelheid van 528km/u!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhBWG3rYbmeAgB2bfJolh1jtNEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ieGGGsCtCS1CyPbDhRTTCJCC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 21-11-2025 10:13 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
Zijn er hier mensen die de granny charger regelmatig gebruiken? Ook met dit koude weer? Ik had het installeren van de laadpaal een beetje uitgesteld, omdat ik toch wel de granny charger kon gebruiken. Maar nu het zo koud is buiten is dat niet meer te doen, vermoedelijk doordat de batterij warmer moet zijn? Zo'n 18 uur laden om van 50% naar 100% te gaan met 13 ampere (3.000 watt). Juniper RWD SR. Accu heeft 63 kwh ofzo? En wil omgerekend zo'n 107kwh hebben om van 0 tot 100% te gaan. Laadverlies van ruim 40%. Dan wordt opladen via super charger ineens goedkoper.

Oh.. en nog een vraag!
Ik liep gister tegen exact hetzelfde probleem aan. Het ging uiteindelijk wel iets sneller (24+ uur naar 16uur). Overigens laad ik gelimiteerd met 8A tijdelijk tot ik een nieuwe aansluiting heb gemaakt.

Maar besef ook dat het nog niet eens echt “koud” is. Alleen zit ik meer in over of ik wel wen laadpaal hier bij m’n ouders wil laten installeren. Het is huurhuis + ik verwacht binnen 5 jaar opzoek te zijn naar eigen plek.

Onthoud ook dat van 80% naar 100% het lastigst is en dus het langst zal duren.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DaMightyWackO schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:57:
[...]

Het zijn toch matrix lampen dus helemaal geen issue? Matrix grootlicht, is niet 'volledig' grootlicht.
Dit is waar, maar het systeem detecteert, zeker in Duitsland, de tegenliggers niet goed. In Duitsland scherrmt de middenvangrail de koplampen van vrachtwagens af. Hierdoor ziet het systeem ze niet en krijg je voortdurend seinende vrachtwages.

In mijn ritje van een uur door Duitsland is er minmaal 8x geseind, dus het is klaarblijkelijk erg vervelend voor vrachtwagens.
mjvdzwet schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:25:
[...]

Dit is waar, maar het systeem detecteert, zeker in Duitsland, de tegenliggers niet goed. In Duitsland scherrmt de middenvangrail de koplampen van vrachtwagens af. Hierdoor ziet het systeem ze niet en krijg je voortdurend seinende vrachtwages.

In mijn ritje van een uur door Duitsland is er minmaal 8x geseind, dus het is klaarblijkelijk erg vervelend voor vrachtwagens.
Ik denk dat het ook voor een deel komt doordat het grootlicht richting de hemel aan blijft staan. Zeker als het wat heiig weer is ziet een tegenligger al van verre dat er grootlicht aan zit te komen en seint dan alvast ter voorkoming van verblinding

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Oh.. en nog een vraag!
Ach, duurt maar een paar minuten, dat is vooral de eerste periode waar de WP echt op vol vermogen draait.
Vroeger had ik een webasto, en die maakte lawaai als een opstijgende jet, en moet ook zeggen dat het niet zo lekker rook.
Ik kon ook de motor van op afstand starten, (heb dat maar een paar keer gedaan) en dat maakt de eerste minuut nog meer lawaai bij een diesel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
Aries.Mu schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:41:
[...]

Ik was vorig jaar voor een set CrossClimate2's incl monteren al €1200 verder, excl de velgen.. :9 Dat was toegegeven niet bij de goedkoopste shop, maar alsnog misschien €100,- ofzo duurder dan bij de goedkoopste.

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 21-11-2025 11:18 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58
Maurice- schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:07:
[...]

In de basis is de linkerkant natuurlijk al een designfail in rechtsrijdende landen. :+
Ja volledig eens, had rechts moeten zijn, nu sta ik op straat om de stekker erin te doen, als die rechts had gezeten stond ik netjes op de stoep.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
MrDirect schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:31:
[...]

Ja volledig eens, had rechts moeten zijn, nu sta ik op straat om de stekker erin te doen, als die rechts had gezeten stond ik netjes op de stoep.
Wellicht offtopic maar om even out of the (left/right) box te denken: Bij sommige wagen zit hij in de neus (Zoe/Kangoo/..) en dat is ook best handig. En bij de Taycan heb je een laadpoort aan beide kanten (de rechterkant is AC/DC, de linkerkant enkel AC) en dat geeft ook wat flexibiliteit.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-02 09:19
Iemand een idee wat er aan de hand is met de productie van de "marine blue" model Y AWD LR?

Levering was eerst gepland eind nov/begin december, vervolgens eind december. Sinds gisteravond naar 1 jan - 26 feb?
Hoop toch echt voor 1 jan ivm de geplande belastingen in België...

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• GarageGoblin
replica17 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:51:
Iemand een idee wat er aan de hand is met de productie van de "marine blue" model Y AWD LR?

Levering was eerst gepland eind nov/begin december, vervolgens eind december. Sinds gisteravond naar 1 jan - 26 feb?
Hoop toch echt voor 1 jan ivm de geplande belastingen in België...
"Helaas pindakaas"
Tesla is hierin nogal frustrerend. Mijn auto zou ook in augustus geleverd worden, mocht hem uiteindelijk in oktober ophalen.

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:37
Mar.tin schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:15:
[...]

Ik was vorig jaar voor een set CrossClimate2's incl monteren al €1200 verder, excl de velgen.. :9 Dat was toegegeven niet bij de goedkoopste shop, maar alsnog misschien €100,- ofzo duurder dan bij de goedkoopste.
Ik heb gisteren Michelin CrossClimate 3's laten monteren onder de Y, ik was 915 euro kwijt voor de banden en 120 voor het monteren op de bestaande 19" velgen waar de Hancooks afkwamen (61k km, dus netjes).

De eerste tripjes zijn de CC3s stiller en comfortabeler dan de Hancooks die er origineel opzaten, maargoed da's niet zo vreemd na 61k KM. :-)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-02 19:07
https://www.gaspedaal.nl/blog/over-gaspedaal/pers/apk

Ze scoren slecht op verlichting 8) En dan dus slecht afgestelde verlichting.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:43
Sluuz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:36:
Wat een zinloze discussie over die laadpositie. Zoals eerder vermeld: dit "probleem" is ook bij brandstof auto's niet opgelost daar die de tankdop zowel links als rechts hebben zitten.
Tesla heeft zelf inmiddels ook ingezien dat het anders moet en heeft met de V4 laders een oplossing hiervoor. Dus waarom hier nog de discussie voeren wat er "beter" is? Het probleem lost zich met de tijd vanzelf op.
Ja het zou fijn zijn als er een standaard was waar iedereen zich aan hield. Maar we kennen allemaal het XKCD stripje over standaarden...
Zo zinloos is het nu ook weer niet. Getuige de behoefte aan het standaard pijltje bij brandstofauto's. Zou mooi zijn als er ook zoiets voor EV's kwam.
- hoe parkeren bij een laadpaal
- welke kant zit de vulopening

https://www.ad.nl/auto/de...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
rvleij schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:12:
[...]

Ik heb gisteren Michelin CrossClimate 3's laten monteren onder de Y, ik was 915 euro kwijt voor de banden en 120 voor het monteren op de bestaande 19" velgen waar de Hancooks afkwamen (61k km, dus netjes).

De eerste tripjes zijn de CC3s stiller en comfortabeler dan de Hancooks die er origineel opzaten, maargoed da's niet zo vreemd na 61k KM. :-)
Heb even de factuur teruggezocht (ik had de winterbanden om m'n extra set velgen laten leggen en die laten monteren):

- Montage 4 velgen € 40
- 4 banden Monteren > 16" € 37,50 per wiel = €150
- Michelin CC² - € 269.98 * 4 = €1079
- Uitlijnen €125

Daarzojuist nog 6mm profiel op de banden. Vorig jaar met m'n oude Y van 7165km (22-11) tot 21602 (26-03) dus een 14500km

Valt me van de nieuw geleverde Hankooks een beetje tegen dat daar na pakweg 9000km (27-09-2025 t/m nu) nog maar 6mm profiel zit. Die beginnen vast niet met de volle 8mm

• mkrmr
  • Laatst online: 14:06

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

adjego schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:31:

Was bij de oudere 3, die nu dus naar de APK moeten, een bekend probleem. Daar stond vaak een koplamp te hoog afgesteld, vooral na een software update gebeurde dat spontaan. Was ook gemakkelijk (tijdelijk) te verhelpen door de lampen opnieuw af te stellen via het service menu.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:02
adjego schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:31:

Lijkt me wel 1 vd. goedkoopste issues om op te lossen, als ik zo andere issues lees :P

• adjego
mkrmr schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:15:
[...]

Was bij de oudere 3, die nu dus naar de APK moeten, een bekend probleem. Daar stond vaak een koplamp te hoog afgesteld, vooral na een software update gebeurde dat spontaan. Was ook gemakkelijk (tijdelijk) te verhelpen door de lampen opnieuw af te stellen via het service menu.
Ja klopt maar een Apk station die dit test, lijkt het me dat ze dit dan ook meteen aanpassen. Ik snap dan niet zo meer het nut om het ook nog op het keuringsrapport te vermelden.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-02 08:53

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben heel benieuwd of de premium 60kWh in de boeken blijft, waarschijnlijk niet. Sowieso interessant om te aanschouwen wat dit met de prijzen en de vraag gaat doen van jong gebruikt RWD Highlands.

9k meer voor een RWD LR Highland, of voor iets minder een jong gebruikte met premium features tov nieuw.

Ik verwacht voor de lease wel een groot succes, zeker met de hogere bijtelling. Upgrade naar 19 inch nova en dan heb je gewoon een normale 3 dit in tegenstelling tot de Y standard waar het duidelijk is dat je in het basis schraap modelletje rijdt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• adjego
revolution-nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:35:
[...]

Ik ben heel benieuwd of de premium 60kWh in de boeken blijft, waarschijnlijk niet. Sowieso interessant om te aanschouwen wat dit met de prijzen en de vraag gaat doen van jong gebruikt RWD Highlands.

9k meer voor een RWD LR Highland, of voor iets minder een jong gebruikte met premium features tov nieuw.

Ik verwacht voor de lease wel een groot succes, zeker met de hogere bijtelling. Upgrade naar 19 inch nova en dan heb je gewoon een normale 3 dit in tegenstelling tot de Y standard waar het duidelijk is dat je in het basis modelletje rijdt.
In de subtitel benoemen ze dat de RWD verdwijnt als "Premium", net als bij de Model Y. Mijn net iets meer dan 1 jaar oude Model 3 RWD is straks gewoon een hele speciale die echt super veel geld waard blijft :D

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

adjego schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:40:
[...]

In de subtitel benoemen ze dat de RWD verdwijnt als "Premium", net als bij de Model Y. Mijn net iets meer dan 1 jaar oude Model 3 RWD is straks gewoon een hele speciale die echt super veel geld waard blijft :D
Ik zou het ook wel weten, liever een jong gebruikte Highland met alles erop en eraan (en dan bij voorkeur Tesla Certified Occassion met een jaar extra garantie en EAP ) dan een nieuwe standard waar je van alles op mist.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 05:51
(jarig!)
revolution-nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:46:
[...]

Ik zou het ook wel weten, liever een jong gebruikte Highland met alles erop en eraan (en dan bij voorkeur Tesla Certified Occassion met een jaar extra garantie en EAP ) dan een nieuwe standard waar je van alles op mist.
Het zal ook een slechte actie zijn (althans in mijn situatie :P ). Want de LR zal net buiten mijn leasebudget vallen en de standard wil ik niet. Heel vervelend dat ik nog tot februari moet wachten met bestellen ivm proeftijd. Kans is dan heel groot dat ik voor iets anders ga kijken.

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 22:43
Wij rijden nu al dik een jaar naar tevredenheid in onze 2019 M3 LR rond.
Echter heb ik laatst meegereden met de Y Juniper en ik was toch wel echt onder de indruk hiervan.
Nu loopt er natuurlijk nog een actie 5k inruil premie en 0.99% financiering, voor eerstgenoemde zou de Y dan wel dit jaar nog geleverd moeten worden.
Zou dit nog haalbaar zijn als ik op korte termijn de bestelling plaats of is dat echt kansloos?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 15:05
-Junkiexp- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:19:
Echter heb ik laatst meegereden met de Y Juniper en ik was toch wel echt onder de indruk hiervan.
Nu loopt er natuurlijk nog een actie 5k inruil premie en 0.99% financiering, voor eerstgenoemde zou de Y dan wel dit jaar nog geleverd moeten worden.
Zou dit nog haalbaar zijn als ik op korte termijn de bestelling plaats of is dat echt kansloos?
Als je de Tesla website mag geloven, is dat nog prima haalbaar. Ik zou morgen eens langsgaan, een proefritje maken en de vraag stellen aan de Tesla salesmensen. Een bestelling plaatsen is in een minuut gepiept. Het inruilproces heeft geen invloed op de levertijd en is een los proces, dus dat kun je daarna regelen.

Zolang de verwachting is dat Tesla in december kan leveren op het moment dat jij de bestelling plaatst zit je goed. Mocht Tesla onverhoopt niet kunnen leveren in dit jaar heb je nog steeds recht op die inruilbonus, dan wel 0,99% financiering.

[ Voor 12% gewijzigd door n0hh op 21-11-2025 16:26 ]

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:23

Oh.. en nog een vraag!
Ik gebruik sinds het begin (feb 2024) enkel de granny charger thuis en herken dit probleem niet. Laad wel altijd met max 10A. Met 12/13A vind ik het stopcontact voor het gevoel wel erg warm worden, alhoewel deze het wel aan zou moeten kunnen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:35
Vraag een "interne inventory" link op. Dat is een specifieke link voor een specifieke exemplaar van de auto, je bestelt dan geen wagen met een lijst aan opties maar je bestelt dan een een specifieke wagen die al ergens staat of in aantocht is (en dat geeft je meer garantie dat ie dit jaar nog op de weg geraakt).
Kans is wel groot dat je dan alleen de duurdere modellen kan nemen (duurdere velgen en kleuren).

• username_
De 5k inruilpremie is volgens mij alleen op contante bestellingen, niet icm een financiering.
Edit: never mind, je bedoelde of of.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:50
Tip: er is weer een nieuwe stemronde geopend voor nieuwe Supercharger locaties. Ik doe elk kwartaal mee en stem vooral op locaties langs mijn vakantieroute :-) Je hebt 5 stemmen!

https://www.tesla.com/nl_nl/supercharger-voting/overview

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat het ook voor een deel komt doordat het grootlicht richting de hemel aan blijft staan. Zeker als het wat heiig weer is ziet een tegenligger al van verre dat er grootlicht aan zit te komen en seint dan alvast ter voorkoming van verblinding
Daar zit ook wat in. Ik ben ook van mening dat het grootlicht minder hoog mag schijnen, als op verkeersborden boven de weg.

Het zou mooi zijn als er een optie komt die de bundel binnen de rijstrook houdt. Eventueel met een klein stukje berm.

Dit lost mogelijk het verblinden op en de felle reflecties op verkeersborden.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
turkeyhakan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 01:05:
Tip: er is weer een nieuwe stemronde geopend voor nieuwe Supercharger locaties. Ik doe elk kwartaal mee en stem vooral op locaties langs mijn vakantieroute :-) Je hebt 5 stemmen!

Same! Alles gaat naar Portugal op 't moment voor ons.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 12:39
zou die winterbanden set met velg van tesla van 1690 passen op de juniper?
Wij doen redelijk veel km dus zou liefst een set velgen hebben met banden nu het koud is.
Hebben de auto sinds 27 juni en al 17K km nu.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:43
Nock372 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:30:
Wij doen redelijk veel km dus zou liefst een set velgen hebben met banden nu het koud is.
De specificaties zijn exact hetzelfde als de Juniper Crossflow velgen maar Tesla zegt dat ze niet bedoeld zijn voor de Juniper ( zonder opgaaf van redenen).

• Sypheron
(jarig!)
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:56:
[...]

De specificaties zijn exact hetzelfde als de Juniper Crossflow velgen maar Tesla zegt dat ze niet bedoeld zijn voor de Juniper ( zonder opgaaf van redenen).
Same here, ook de adviseur die ik gesproken heb gaf aan dat deze niet zouden passen op een Juniper. Dus heb maar het zekere voor het onzekere genomen en ben voor de Crossflow set gegaan aangezien ik niet genoeg thuis ben in de materie om het risico te kunnen inschatten.
Nock372 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:30:
Diverse mensen (hier, hier) op het Duitse forum hebben ze er al zelf opgelegd. Geen idee of er een technische reden is waarom Tesla het niet wil doen, maar zou ook een commerciële reden kunnen zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpKykit2wEMvvCjXxiFoPeHufCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qTXBbKhTXneY8gCG0ZyzArXx.png?f=fotoalbum_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

Ik weet niet hoe snel zo'n locatie is geopend, als je nu een kwartaal mag stemmen dan is die toch met je vakantie niet geopend. Of je moet elk jaar naar dezelfde regio gaan.

• Oekol
jongetje schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:34:
[...]

Ik weet niet hoe snel zo'n locatie is geopend, als je nu een kwartaal mag stemmen dan is die toch met je vakantie niet geopend. Of je moet elk jaar naar dezelfde regio gaan.
Je ziet nu ook in de map welke van de vorige winnaars al beschikbaar zijn of in aanbouw zijn.

Wij gaan jaarlijks 1 a 2x naar Portugal dus het is voor de long run sowieso voor ons.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Oekol
jongetje schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:34:
[...]

Je ziet nu ook in de map welke van de vorige winnaars al beschikbaar zijn of in aanbouw zijn.

Wij gaan jaarlijks 1 a 2x naar Portugal dus het is voor de long run sowieso voor ons.

San Sebastian is bijv zo'n locatie waar ik op gestemd heb. Die is er nu al even, maar wel door het stemmen dus.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:38
[...]

Ik heb het ook aan Tesla gevraagd voor bestelling van de MY Juniper, want een leuke 21” Turbine set als accessoire was erg mooi natuurlijk.

Reactie; als je deze monteert, kunnen wij de prestaties van de auto niet meer garanderen.
(En ja, ik snap zelf ook wel dat 21” iets van invloed heeft op range vs 19”)

De zoveelste bla bla reden om maar niks te hoeven garanderen. Net als de ‘bèta’ toevoeging achter standaard autopilot.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• username_
[...]

Ik denk erover om Monaco Wheels GP6 velgen te monteren icm Hankook Winter i*cept evo3 banden, dan kom ik in totaal uit op zo'n € 1350 excl. montage.
Iemand ervaring met Monaco velgen?
Danny the dog schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:22:
[...]
Net als de ‘bèta’ toevoeging achter standaard autopilot.
Zag een post van de bekende Tesla hacker GreenTheOnly dat Autosteer uit Beta zou zijn gegaan met FSD 14. Grote vraag is wat dat voor ons Europese kneuzen zal betekenen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:16
username_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik denk erover om Monaco Wheels GP6 velgen te monteren icm Hankook Winter i*cept evo3 banden, dan kom ik in totaal uit op zo'n € 1350 excl. montage.
Ik heb de GP6 op mijn Model S zitten. Ik vind ze erg mooi, maar de open structuur zal niet meehelpen voor het verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i19ZyHSh_sKB-Rxoxn0BAfiu0x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30PnyqvR9gFzsaC0MDjMAzsY.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• username_
RichieB schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb de GP6 op mijn Model S zitten. Ik vind ze erg mooi, maar de open structuur zal niet meehelpen voor het verbruik.
Nice, mooi dat zwart icm rode lak, heb ook een rode besteld. Zal je met de open structuur erg inleveren op actieradius?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:16
username_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
[...]

Nice, mooi dat zwart icm rode lak, heb ook een rode besteld. Zal je met de open structuur erg inleveren op actieradius?
Ik denk maximaal 5% ten opzicht van meer gesloten wielen (die ik op de MS daarvoor ook niet had). Ik heb er zelf nooit last van gehad omdat ik zelden meer dan 200km op een dag rij. Voor vakanties nemen we tegenwoordig onze Model Y omdat die een betere snellaadcurve heeft. Dat scheelt veel meer in reistijd dan andere wielen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:33
[...]

Bij mijn vorige Tesla (model 3 2019) had ik een set Monaco velgen met daarop de zomerbanden en een set Tesla velgen met winterbanden. Geen problemen mee gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Mb3sYkohm_3byn98NbdStv4EIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXPCYTwkrJyC5k34JCKwtd3Z.png?f=fotoalbum_large

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. Ik ben ingelogd op mijn account, ik volg die link, ik klik op "Stem nu", op de volgende pagina staat "meld u aan om te stemmen" (waarom? Ik ben ingelogd) en als ik daar op klik kom ik op https://www.tesla.com/nl_...supercharger-voting/login
Access Denied
You don't have permission to access "http://www.tesla.com/nl_nl/cua-api/supercharger-voting/login" on this server.
Reference #18.2ec31302.1763809158.1114ccb

https://errors.edgesuite.net/18.2ec31302.1763809158.1114ccb

Signatures zijn voor boomers.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:10

duderuud

Sliden is koel

...
Nu loopt er natuurlijk nog een actie 5k inruil premie en 0.99% financiering
...
Nu loopt er natuurlijk nog een actie 5k inruil premie of 0.99% financiering

Even voor je verbeterd...

Motor-Forum.nl

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:00

Ook gestemd, maar dan meer op mijn route in en naar Scandinavie.
Wat me alleen opvalt: bij het voorstellen van nieuwe locaties kan ik alleen locaties in Nederland kiezen, niet in het buitenland. Das wel jammer.

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 09:41
Oekol schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:01:
[...]

Is er ook ergens een kaart met planning van openingsdata? Vorig jaar stond er een SuC in Saalfelden (Oostenrijk) op de kaart die geopend zou worden, die is nu verdwenen. Ben ook benieuwd wanneer Bastogne beschikbaar zou zijn, Arlon is net te ver voor me in de winter op weg naar de Franse Alpen.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:25
[...]

Bevalt uitstekend!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn8VOm_yruloqD6V_Ac83j3VtcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReviAk90ZX5l5Q28eCDpV74K.jpg?f=fotoalbum_large

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:25
BlakeNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:06:
[...]

Het zal ook een slechte actie zijn (althans in mijn situatie :P ). Want de LR zal net buiten mijn leasebudget vallen en de standard wil ik niet. Heel vervelend dat ik nog tot februari moet wachten met bestellen ivm proeftijd. Kans is dan heel groot dat ik voor iets anders ga kijken.
Dat laatste snap ik, maar ik denk ook dat je zó weer terug bent. Andere merken engineeren vooral hun optieprijslijst in plaats van de auto's zélf.

• Oekol
Kroton schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:21:
[...]

Is er ook ergens een kaart met planning van openingsdata? Vorig jaar stond er een SuC in Saalfelden (Oostenrijk) op de kaart die geopend zou worden, die is nu verdwenen. Ben ook benieuwd wanneer Bastogne beschikbaar zou zijn, Arlon is net te ver voor me in de winter op weg naar de Franse Alpen.
Ja überhaupt op de Supercharger kaart kun je vinden wanneer SuCs medio open gaan. Soms verdwijnt de locatie en wordt die wel vervangen door een anders. Bijv bij Utrecht zou er 1 komen en dat is Houten geworden uiteindelijk.

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:14

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Naar verluidt komt de M3 standaard volgende maand ook naar NL

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
[...]

Waar vind je ze aan die prijs?

• Maurice-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIk_xAvuJvlX74G0_qa912c1nlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDxiJIwOdxNldjHiu1o0d9uQ.jpg?f=fotoalbum_large
8)7

• Danny the dog

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-02 09:23
Kijk goed naar de foto en het bijschrift 8)7

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:43
ZegHetMaar schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:49:
[...]

Ze zijn er inmiddels achter hoe een Model Y er uit ziet: https://www.ad.nl/auto/te...-voor-opofferen~aba85446/
Februari 2026 FSD in Nederland. Of we met z'n allen een dank je wel naar de RDW willen sturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnYt3oCL3KC0ENQtgTATdkMMcek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GILW51pVEn15nOSQhzmXD0Kl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door pdidi op 23-11-2025 00:14 ]

• Danny the dog
ZegHetMaar schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:49:
[...]

Hahaha, ok, te snel gekeken idd op de telefoon. Maar zo te zien is de foto bij het artikel nu idd aangepast.

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:15:
Februari 2026 FSD in Nederland. Of we met z'n allen een dank je wel naar de RDW willen sturen

[Afbeelding]
Is dit niet een herhaling van het liedje dat al jaren speelt?
gjcvro schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:22:
[...]

Is dit niet een herhaling van het liedje dat al jaren speelt?
Nee, dit is de eerste stap van artikel 39: Nederland krijgt voor 6 maanden een exceptie om FSD Supervised te gebruiken. Andere landen mogen aansluiten als ze willen. Na 6 maanden wordt er gestemd of het een permanente status krijgt binnen heel EU.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuysOnxjweOP5ifQj_8yeYMqT8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SA8BTT9g9jXbdhEPwvC9th7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door pdidi op 22-11-2025 22:08 ]

• Sypheron
(jarig!)
Ik zou hier als RDW niet zo blij mee zijn :o
Sypheron schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:52:
[...]

Ik zou hier als RDW niet zo blij mee zijn :o
Tuurlijk wel. Ik heb al een bedankje gestuurd

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:28:
[...]

Nee, dit is de eerste stap van artikel 39: Nederland krijgt voor 6 maanden een exceptie om FSD Supervised te gebruiken. Andere landen mogen aansluiten als ze willen. Na 6 maanden wordt er gestemd of het een permanente status krijgt binnen heel EU.
[Afbeelding]
Ben benieuwd. Dit sprookje loopt al te lang om zomaar geloofwaardig te worden. :+

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
Poeh, zou het dan toch echt? Wordt dit dan de bestemming voor mijn eindejaarsuitkering?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:03

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
pdidi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:28:
[...]

[Afbeelding]
wanneer is dit bekend geworden dan (de tekst die je plaatst)? Wat is er vandaag gebeurd dat Tesla hier nu een bericht op X over kan plaatsen en hoe heeft dit met jou tekst te maken? Ik zie het verband niet 123.

Ben enorm blij trouwens, al is het maar dat autopilot dadelijk ook dan op basis van FSD14 kan gaan werken. :)

FSD in de vorm van een maandabbo zal ik zeker gaan testen.. kijken of het iets is :)

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 22-11-2025 22:41 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18

[Afbeelding]
Na tijden stilte toch groots nieuws *O*

Natuurlijk heb ik een berichtje naar de RDW gestuurd. Al hoop ik dat HW3 ook een beetje mee mag doen in het feestje... Of toch de knoop doorhakken en de komende 3 maanden ergens een HW4 auto halen...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• GarageGoblin
Ik begrijp het niet helemaal. Is het fake? Waarom zou iedereen een bericht moeten sturen naar RDW als het goedgekeurd wordt?

Die spam zal in praktijk ook niets doen. 1 dev die even moet helpen met de mailbox fixen en verder zal niemand hogerop in het bedrijf er iets van merken.

Edit: Oh wauw, dus mensen sturen bedankjes naar RDW omdat ze daadwerkelijk blij zijn met ze. Zou RDW leuk vinden, doen ze iets goed, zit hele mailbox vol spam...

[ Voor 60% gewijzigd door GarageGoblin op 22-11-2025 23:04 ]

spartacusNLD schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:40:
[...]

wanneer is dit bekend geworden dan (de tekst die je plaatst)? Wat is er vandaag gebeurd dat Tesla hier nu een bericht op X over kan plaatsen en hoe heeft dit met jou tekst te maken? Ik zie het verband niet 123.

Ben enorm blij trouwens, al is het maar dat autopilot dadelijk ook dan op basis van FSD14 kan gaan werken. :)

FSD in de vorm van een maandabbo zal ik zeker gaan testen.. kijken of het iets is :)
De tekst die ik plaatste is de beschrijving hoe Artikel 39 werkt (blz 38 van de link). In de post van Tesla Europe wordt hier naar verwezen. Uiteindelijk moet de TCMV (Technical Committee on Motor Vehicles) de tijdelijke goedkeuring om gaan zetten naar een permanent EU type goedkeuring. Maar reken maar dat een partij als ETSC alles uit de kast zal gaan trekken om dat niet te laten gebeuren. Maar ondanks hun eerdere waarschuwing heeft de RDW toch doorgezet. Vandaar dat een bedankje er wel vanaf kan

EDIT: De ETSC is al meteen begonnen door subtiel aan te geven hoe goed de zaken binnen de EU zijn geregeld t.o.v de US

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 22-11-2025 23:09 ]

GarageGoblin schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:58:
Ik begrijp het niet helemaal. Is het fake? Waarom zou iedereen een bericht moeten sturen naar RDW als het goedgekeurd wordt?

Die spam zal in praktijk ook niets doen. 1 dev die even moet helpen met de mailbox fixen en verder zal niemand hogerop in het bedrijf er iets van merken.
De RDW zal vanuit allerlei kampen (ETSC, Duitse KBA (is Duitse RDW), Europeese automerken) tegengewerkt gaan worden. Dus alvast een bedankje voor de RDW om vooral door te zetten

• GarageGoblin
pdidi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:04:
[...]

De RDW zal vanuit allerlei kampen (ETSC, Duitse KBA (is Duitse RDW), Europeese automerken) tegengewerkt gaan worden. Dus alvast een bedankje voor de RDW om vooral door te zetten
Dus iedereen werkt RDW tegen en dan vinden de Tesla fanboys het ook nog eens een goed idee, om een bedrijf dat meewerkt, plat te spammen. Zullen ze waarderen daar.

Side note: Ik ben sowieso erg hyped over FSD, maar dit slaat toch nergens op...

Ook wel een lastige keuze straks. Wel/geen fsd kopen als het misschien na 6 maanden stopt.

[ Voor 16% gewijzigd door GarageGoblin op 22-11-2025 23:10 ]

• GarageGoblin
.

[ Voor 101% gewijzigd door GarageGoblin op 22-11-2025 23:09 ]

• Sypheron
(jarig!)
GarageGoblin schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:06:
[...]

Dus iedereen werkt RDW tegen en dan vinden de Tesla fanboys het ook nog eens een goed idee, om een bedrijf dat meewerkt, plat te spammen. Zullen ze waarderen daar.

Side note: Ik ben sowieso erg hyped over FSD, maar dit slaat toch nergens op...
Exact dit is waar ik ook bang voor ben. Ik werk zelf al jaren in klantenservice omgevingen. Als de druk al hoog is en je zet je laptop of computer aan en ziet dat er 100 of meer (gezien ze de contactpagina van de RDW gewoon lekker openbaar op een X post knallen) additionele nieuwe mails of tickets (werkvoorraad) zijn dan word je daar niet direct vrolijk van. De top van de RDW gaat er vast wat van horen, maar dat zijn niet degene die de hoeveelheid mails weg moeten werken.
Had GreenTheOnly het weer bij het juiste eind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY54wL_a5vHuw_pD6VnP2-qDygo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZkt4hhAsRA8kl7hUpVs0uNa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 22-11-2025 23:29 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 212 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: