Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ik kan de bron niet meer vinden. Maar ik meen het ergens gelezen te hebben en na een quick search, lees ik ook dat andere mensen dit ervaren. Anyway, ikzelf ben van 371@80% gegaan naar 362@80% in 2.5mnd en kan niet geloven dat mijn accu zo snel zou degraderen. Deze verandering lijkt samen te vallen met andere bestuurder (ik; 2e-hands gehocht paar maanden geleden) en temperatuur (gaat omlaag).
Bij de Actieradius bovenin je scherm wordt uitgegaan van een vast nominaal verbruik en de mate van accu degeneratie. Er wordt geen rekening gehouden met het persoonlijke rijgedrag of externe omstandigheden.
Waar jij naar verwijst is het Voorspelde Bereik in de energy app, die hier wel rekening mee houdt.
De handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGnbjEcHeD5e6sbuZqsXxBQp5ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cPSzdWOJIyeJU65JagNBWe0.png?f=fotoalbum_large

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:40
pdidi schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:21:
[...]

Bij de Actieradius bovenin je scherm wordt uitgegaan van een vast nominaal verbruik en de mate van accu degeneratie. Er wordt geen rekening gehouden met het persoonlijke rijgedrag of externe omstandigheden.
Waar jij naar verwijst is het Voorspelde Bereik in de energy app, die hier wel rekening mee houdt.
De handleiding:
[Afbeelding]
Ik snap het, en na het lezen van meerdere posts/artikelen wordt dit ook idd aangegeven. Echter lees ik wel regelmatig (en lijk/hoop ik dat dus ook te ervaren), dat buitentemperatuur lijkt mee te spelen. Bv https://www.reddit.com/r/...z/tesla_range_drop_at_80/ . De argumentatie: bij lage temperaturen heeft de batterij minder capaciteit (logisch) en zal de BMS dus, na verloop van tijd, de range ook anders berekenen. Maar ja, dat strookt niet helemaal met wat er in de handleiding staat.

Voor mij is het ook niet heel erg belangrijk, maar wel vind ik een drop van 10km in 2.5mnd best snel (ik heb overigens een M3P).

Bedankt iig voor een quote uit de manual.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:39
Hey… ze hebben de m3 rwd ineens 2000 euro in prijs verhoogd en de 5000 inruil korting geldt alleen nog maar voor de dual motor versies. Wordt de prijslijst in balans gebracht vooruitlopend op de m3 standard?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:05
Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:32:
[...]

Ik snap het, en na het lezen van meerdere posts/artikelen wordt dit ook idd aangegeven. Echter lees ik wel regelmatig (en lijk/hoop ik dat dus ook te ervaren), dat buitentemperatuur lijkt mee te spelen. Bv https://www.reddit.com/r/...z/tesla_range_drop_at_80/ . De argumentatie: bij lage temperaturen heeft de batterij minder capaciteit (logisch) en zal de BMS dus, na verloop van tijd, de range ook anders berekenen. Maar ja, dat strookt niet helemaal met wat er in de handleiding staat.

Voor mij is het ook niet heel erg belangrijk, maar wel vind ik een drop van 10km in 2.5mnd best snel (ik heb overigens een M3P).

Bedankt iig voor een quote uit de manual.
Ook met koud weer daalt die waarde niet (muv degradatie). Wel laat die dan blauwe balk zien met de verloren capaciteit. Normaal gezien 5% degradatie in eerste jaar en daarna ongeveer 1%.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:38
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:50:
Hey… ze hebben de m3 rwd ineens 2000 euro in prijs verhoogd en de 5000 inruil korting geldt alleen nog maar voor de dual motor versies. Wordt de prijslijst in balans gebracht vooruitlopend op de m3 standard?
Leest u hier ook mee?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Hmm. Vreemd dat ze nu opeens verhogen. Vaak kwamen er juist aanbiedingen aan het einde van het jaar. Had er vorige week al een besteld. Vrijdag ophalen. Maar ik neem aan dat mijn fiscale waarde niet meer omhoog gaat?

• karel_G_1981
Yess had m over het hoofd gezien d8 dat ik de eerste was. Prijsbeleid van Tesla is iets om tureluurs van te worden haha

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:03
Blijkbaar draait de FSD stack wèl op een geïmporteerde Amerikaanse Cybertruck.
Het is dus niet puur Tesla's zelfgemaakte video's waarin het prima lijkt te werken, in feite werkt zelfs een met Amerikaanse data getraind model al behoorlijk goed in Praag. Het is logisch dat het systeem de verkeersborden niet juist kan interpreteren zonder de data, wat het navigeren imho des te indrukwekkender maakt.

Het account heeft meer video's.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 14-11-2025 22:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 20:07
Ziet er goed uit, maar FSD heeft wel hetzelfde probleem als EAP, namelijk als je van rijstrook veranderd bij een afrit heeft Tesla de neiging de afrit af te rijden..(en dus 2 ipv 1 stroken op te schuiven)

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 23:08
Ik had vorige week een bestelling geplaatst aan nog 0% rente met als voorwaarde auto in ontvangst te nemen dit jaar. Op moment van plaatsen van bestelling was de levering voorzien voor nov - dec.
Nu zie ik sinds deze ochtend dat de levertijd gewijzigd is naar januari. Ben benieuwd of we nog steeds gaan kunnen gebruik maken van de 0% rente. Ik neem maandag alvast eens contact op met mijn dossierbeheerder.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-02 20:05
Politie onderzoekt botsing tram en Tesla in Uithoorn https://www.nu.nl/321560/...en-tesla-in-uithoorn.html (via @NUnl)

Elk ander merk was het botsing tram en auto. Wij zijn zo ongelofelijk speciaal

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Oekol schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:11:
Politie onderzoekt botsing tram en Tesla in Uithoorn https://www.nu.nl/321560/...en-tesla-in-uithoorn.html (via @NUnl)

Gelukkig zijn er meer mensen die het onzinnig vinden om het merk te noemen.

• DKPI
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-02 10:14
Het valt mij op dat bij nieuwe auto's (model 3 Highland) een range indicatie met WLTP wordt gebruikt, waar occasion een "geschat" indicatie krijgen die rond de 100km lager ligger. Voor zover ik weet zouden beide erg dicht bij elkaar moeten liggen qua range, en is er met de laatste update maar 10-20 km bij gekomen? Of mis ik iets hierin?

Bijzonder: de tram is niet tegen de auto gereden, maar de auto tegen de tram
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgNnhSf5AJQoXKSmBcVLix-Fl-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytSLNZV84U91HZsSCRrBCn7e.jpg?f=fotoalbum_large

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:47
pdidi schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]
Tja, is ook niet handig om daar je auto op te laden!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-02 19:00

Dat is omdat je er op let. Vaak genoeg worden merken zoals BMW en Audi ook vernoemd.
Of bij Porsche komt er vaak het woordje 'peperdure' er bij te staan.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01:36
Zijn alle modellen en uitvoeringen omhoog gegaan? Ken de prijzen niet vanbuiten
Zal niet toevallig zijn dat deze leak naar buiten komt net na het besluit van GM om CarPlay en Android Auto volledig uit te gaan faseren (wat bij Motor1 volledig de grond in wordt geschreven)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
pdidi schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:33:
[...]

Zal niet toevallig zijn dat deze leak naar buiten komt net na het besluit van GM om CarPlay en Android Auto volledig uit te gaan faseren (wat bij Motor1 volledig de grond in wordt geschreven)
Ik weet niet wie er tegenwoordig nog een auto van GM rijdt ;-) Hier in NL zie ik weinig GM auto’s. Wat mij betreft geen toeval.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Politie onderzoekte botsing tram en Tesla in Uithoorn https://www.nu.nl/321560/...en-tesla-in-uithoorn.html (via @NUnl)

De reguliere autolobby leverde goed werk af door die vreemde eend in de bijt (Tesla) af te schilderen als “die gevaarlijke nieuwkomer die nog niet eens weet hoe het moet”, in een tijd waarin die nieuwkomer n.b. al die anderen - in den beginne - een poepje liet ruiken…
gjcvro schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:46:
[...]
Gelukkig zijn er meer mensen die het onzinnig vinden om het merk te noemen.
… waarna de auto-journalisten dat oppikten en hun clickbait-headings voor zo’n Tesla-involved artikelen ineens zoooveel minder moeite kostten met een simpele “Tesla”-vermelding.

Win-win. De ene wint uit sluwheid, de andere uit domheid.

• Bjorn_87
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Zijn er toevallig nog tweakers met recente ervaring met het inruilaanbod vanuit Tesla?

Gisteren na lang twijfelen een Model 3 gereserveerd, Standard range in het wit met 19 inch wielen. Levering voor 15 december.

2 weken terug was de inruil indicatie van de huidige Model 3 Standard Range uit 2023 26.900 euro, gisteren 26.500 euro. Het uiteindelijke bod is 24.052 euro, enigzins teleurstellend.

Heb dit bod geweigerd ben benieuwd of het nog beter gaat worden, anders gaat het feest niet door helaas.

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik had eerst zoiets van: "waarom zit de laadkabel er in" maar in het eerste filmpje is die volgens mij nog niet aanwezig, dus ik vermoed dat het gedaan is door de brandweer om de auto veilig te stellen?

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:21
gjcvro schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:43:
[...]

Ik had eerst zoiets van: "waarom zit de laadkabel er in" maar in het eerste filmpje is die volgens mij nog niet aanwezig, dus ik vermoed dat het gedaan is door de brandweer om de auto veilig te stellen?
Klopt helemaal en iets wat hulpdiensten direct doen om het voertuig enigszins veilig te stellen.
Ook verkrijgbaar als losse stekker voor de hulpdiensten,

https://www.emergency-plug.com/nl/

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02 21:04
Bjorn_87 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:24:
Zijn er toevallig nog tweakers met recente ervaring met het inruilaanbod vanuit Tesla?

Gisteren na lang twijfelen een Model 3 gereserveerd, Standard range in het wit met 19 inch wielen. Levering voor 15 december.

2 weken terug was de inruil indicatie van de huidige Model 3 Standard Range uit 2023 26.900 euro, gisteren 26.500 euro. Het uiteindelijke bod is 24.052 euro, enigzins teleurstellend.

Heb dit bod geweigerd ben benieuwd of het nog beter gaat worden, anders gaat het feest niet door helaas.
Mijn 3 rwd lfp uit 2025 met 55k kreeg ik ook maar 26k van Tesla voor. Uiteindelijk zelf via marktplaats aan een handelaar voor 31k verkocht. Die 5k korting zit volgens mij 1:1 in de inruilwaarde.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-02 14:57
Ik ben best onder de indruk van de standaard geleverde banden bij de M3H. Ik heb er nu ongeveer 65.000 km mee gereden en er zit nog meer dan voldoende profiel op. Frappant ook dat achter niet sneller gesleten is dan voor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH5y6nLggyjxzLp2De7mPuSyrUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOC8KWLnH1Hi0g0nYe5EnhS2.jpg?f=fotoalbum_large

• Bjorn_87
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Simonsters schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:58:
[...]

Mijn 3 rwd lfp uit 2025 met 55k kreeg ik ook maar 26k van Tesla voor. Uiteindelijk zelf via marktplaats aan een handelaar voor 31k verkocht. Die 5k korting zit volgens mij 1:1 in de inruilwaarde.
Vaak zit er natuurlijk wel een deel verrekend in de inruilwaarde, maar de eerste indicatie die ik ontving van 26.900 euro waarop de 5000 euro extra inruilpremie nog zou komen was best interessant.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:54
Bobo221 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:37:
Ik ben best onder de indruk van de standaard geleverde banden bij de M3H. Ik heb er nu ongeveer 65.000 km mee gereden en er zit nog meer dan voldoende profiel op. Frappant ook dat achter niet sneller gesleten is dan voor.[Afbeelding]
Hier 10k minder maar ook nog wat meer profiel. Ook erg van onder de indruk, nooit eerder gehad met andere auto's. Zelf een MY dual motor, dus worden voor en achter netjes tegelijk gebruikt. Met meestal een normale rijstijl.
Wielen ook niet laten draaien/wisselen voor/achter. Jij?
Wat ben je van plan hierna eronder te leggen?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
The__Virus schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:52:
[...]

Zelf een MY dual motor, dus worden voor en achter netjes tegelijk gebruikt.
Toch goed in de gaten blijven houden. Je voorste motor wordt 95% van de tijd helemaal niet gebruikt. Dus je zult in principe wel degelijk meer slijtage op je achterbanden gaan krijgen.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bobo221 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:37:
Ik ben best onder de indruk van de standaard geleverde banden bij de M3H. Ik heb er nu ongeveer 65.000 km mee gereden en er zit nog meer dan voldoende profiel op. Frappant ook dat achter niet sneller gesleten is dan voor.
Ik ben nu wel eens benieuwd hoe die van mij het deden. Maar aangezien ik ook met winterbanden rijd, is de gemeten kilometerstand moeilijk te achterhalen indien ik niet terug de voorbije momenten van de zomer/winterbanden switches kan achterhalen (tot op de dag lijkt mij nu wel voldoende).

Weet iemand of ik nog de vroegere momenten van de bandenrotatie kan achterhalen (ik herkalibreerde bij iedere switch)? In de app vind ik het niet onmiddellijk, in de auto zelf evenmin (ook niet in service mode).
RaRo74 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:45:
[...]

Klopt helemaal en iets wat hulpdiensten direct doen om het voertuig enigszins veilig te stellen.
Ook verkrijgbaar als losse stekker voor de hulpdiensten,

https://www.emergency-plug.com/nl/
Misschien kun je de NOS ook even up to date brengen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc7PN6PNelInAGauAfqlYStLOho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bkf6XDgHbcUjo4xWdy0bDV34.png?f=fotoalbum_large

• Malfunctions
  • Laatst online: 00:14
Ik merk dat mijn telefoon die gekoppeld is aan onze M3 steeds 'wakker' wordt tijdens het rijden. Iemand enig idee waarom dat is?

Het gebeurde iig absoluut niet bij onze vorige auto, en het gebeurt in de Tesla op random momenten, maar sowieso als ik wat feller optrek. Net alsof de auto dan zeker wil weten dat ik/mijn telefoon er nog ben/is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
Malfunctions schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:25:
Ik merk dat mijn telefoon die gekoppeld is aan onze M3 steeds 'wakker' wordt tijdens het rijden. Iemand enig idee waarom dat is?

Het gebeurde iig absoluut niet bij onze vorige auto, en het gebeurt in de Tesla op random momenten, maar sowieso als ik wat feller optrek. Net alsof de auto dan zeker wil weten dat ik/mijn telefoon er nog ben/is.
Toevallig "slim" laden ofzo aanstaan op je mobiel? Of beveiliging tegen oververhitting tijdens laden? Dat laatste zorgt ervoor dat hij dan stopt met laden, afkoelt en daarna weer begint?

• Malfunctions
@GeeMoney nee, ik ben niet aan het opladen met mn mobiel. Hij is niet aangesloten met een kabel, en kan voorzover ik weet niet draadloos opladen.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:24
Malfunctions schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:10:
@GeeMoney nee, ik ben niet aan het opladen met mn mobiel. Hij is niet aangesloten met een kabel, en kan voorzover ik weet niet draadloos opladen.
Volgens mij kan elke m3 draadloos laden als je de telefoon aan de voorkant in de twee vakken neerlegt…

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:44
Pieterve schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:15:
Ziet er goed uit, maar FSD heeft wel hetzelfde probleem als EAP, namelijk als je van rijstrook veranderd bij een afrit heeft Tesla de neiging de afrit af te rijden..(en dus 2 ipv 1 stroken op te schuiven)
Dit dus…. En dan halverwege voluit in de remmen.
Gewoon zwak,dat ze dit niet oplossen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Malfunctions
Masterchiev schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:20:
[...]

Volgens mij kan elke m3 draadloos laden als je de telefoon aan de voorkant in de twee vakken neerlegt…
We hebben een 2019 model en de telefoon ligt idd op het bovenste 'plankje'. Maar het is wel vreemd dat het scherm steeds oplicht. Dat gebeurt ook niet als ik aan de kabel laad. En dat het met name gebeurt bij feller optrekken.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:00

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hebben jullie misschien de functie aanstaan op de telefoon dat deze 'wakker' wordt wanneer je 'm oppakt?
Misschien reageert ie op snelle bewegingen/optrekken van de auto.

Ik heb overigens sinds kort eindelijk (jeej!) mijn rijbewijs. Ik heb nog geen auto, maar wil wel electrisch gaan rijden, en een laadpaal installeren op mijn oprit.
Uiteraard kijk ik ook naar (occasion) Tesla's. Nu willen mijn buren hun model 3 SR uit 2019 aan mij verkopen. Ik ben benieuwd wat ze er voor vragen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 16:12
Malfunctions schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:39:
[...]

We hebben een 2019 model en de telefoon ligt idd op het bovenste 'plankje'. Maar het is wel vreemd dat het scherm steeds oplicht. Dat gebeurt ook niet als ik aan de kabel laad. En dat het met name gebeurt bij feller optrekken.
Er zijn mobiele telefoons die aan gaan als je ze oppakt van tafel. Wellicht dat hij met optrekken denkt, door de G-krachten ofzo, dat hij opgepakt wordt.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

• Masterchiev
Tommie12 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:24:
[...]

Er is vanaf 2013 nog nooit een update geweest voor EAP of FSD. Dit zijn de meeste oude maps die er zijn. Daarom is er bij een nieuw model ook geen verbetering voelbaar.

• karel_G_1981
Simonsters schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:58:
[...]

Wat heb je teruggekocht ? Enige wat ik evt nog wel aantrekkelijk zou vinden is de nieuwe m3p . Supercar in maatpak. Jammer alleen echt dat daar geen trekhaak onder kan. Rij regelmatig met een kar achter de wagen ivm de spullen die ik moet vervoeren voor mijn bedrijf. Kan achter myp wel een kar eigenlijk?

Ben verder overigens dik tevreden met mijn 2025 m3rwd met inmiddels 8500 km. veruit de beste auto in de markt voor die prijs dus geen spijt van( en heb echt veel auto’s getest) bizar ook dat ze bijvoorbeeld voor de polestar 4 rwd 60k durven vragen terwijl die niets beter dan de m3 rwd voor 40k.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21
Een zeer recent kijkje bij de Gigafactory in Grünheide: YouTube: Giga Berlin | 2025-11-12 | Timelapse

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:24:
[...]

Fsd is pas interessant als het de volle functionaliteit biedt zoals in de VS; zou dit soort issues niet te maken hebben met Europese regelgeving? Ik lees in de VS niet van dit soort problemen. Ik ga pas fsd overwegen als full fsd supervised is toegestaan zonder beperkingen.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:03

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

De laatste tijd laad ik mn y op met kleine beetjes. Als de zon schijnt dan profiteer ik van mn zonnepanelen. ( wordt natuurlijk met het naderen van de zonnewende steeds minder) Ik ga ervan uit dat een accu (LFP) dat niet erg vind. Zijn er andere meningen?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
peerke 1960 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:15:
De laatste tijd laad ik mn y op met kleine beetjes. Als de zon schijnt dan profiteer ik van mn zonnepanelen. ( wordt natuurlijk met het naderen van de zonnewende steeds minder) Ik ga ervan uit dat een accu (LFP) dat niet erg vind. Zijn er andere meningen?
LFP houdt over het algemeen van grotere stappen en NCA/NMC vinden kleinere stappen ook prima.

Maar of je het er dan om moet laten... Zou gewoon lekker je ding doen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
peerke 1960 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:15:
How To (not) Ruin Your Electric Car's Battery -
LFP Edition

LFP Best Practice #1 > Charge to 100% at least once per month
LFP Best Practice #2 > When storing your car for extended periods of time, store it at a lower state of charge
LFP Best Practice #3 > Operate at lower SOC
ranges when possible
LFP Best Practice #4 > Only plug in your car when you need to

Een aantal van die dingen vind ik tegenstrijdig.
Ik rij met een NMC en binnenkort een LFP.
NMC laad ik tot 70 a 80 pct goed voor dagelijkse verplaatsingen en daardoor gebruik ik voornamelijk de range tussen 20 en 70/80

Bij de LFP zou het beter zijn om de onderste range tussen 10 en 50 te gebruiken dan af en toe naar 100 gaan.

Ik draai evcc thuis en heb weinig omkijken naar het laden van de wagen(s).

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 00:16
FSD in Praag ziet er wel grappig uit, maar ik zou het zelf weinig gebruiken, zeker niet als ik op het verkeer moet letten. Als ik autopilot gebruik, in welke auto dan ook, voel ik me na een uur rijden slaperig. Als ik zelf de auto blijf besturen, kan ik makkelijk 10 uur rijden op een dag (bij wijze van spreken). Tenzij het legaal wordt om tijdens het autorijden met andere dingen bezig te zijn (wat in de verre toekomst vast komt).

[ Voor 12% gewijzigd door DeJurist op 16-11-2025 00:31 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:54:
[...]

How To (not) Ruin Your Electric Car's Battery -
LFP Edition

LFP Best Practice #1 > Charge to 100% at least once per month
LFP Best Practice #2 > When storing your car for extended periods of time, store it at a lower state of charge
LFP Best Practice #3 > Operate at lower SOC
ranges when possible
LFP Best Practice #4 > Only plug in your car when you need to

Een aantal van die dingen vind ik tegenstrijdig.
Ik rij met een NMC en binnenkort een LFP.
NMC laad ik tot 70 a 80 pct goed voor dagelijkse verplaatsingen en daardoor gebruik ik voornamelijk de range tussen 20 en 70/80

Bij de LFP zou het beter zijn om de onderste range tussen 10 en 50 te gebruiken dan af en toe naar 100 gaan.

Ik draai evcc thuis en heb weinig omkijken naar het laden van de wagen(s).
Ja, zonder die tips breng je de range terug van 900.000 tot 850.000 km of zo. De accu gaat veel langer mee dan de auto zelf. Kortom: het boeit niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:59:
[...]
Er is vanaf 2013 nog nooit een update geweest voor EAP of FSD. Dit zijn de meeste oude maps die er zijn. Daarom is er bij een nieuw model ook geen verbetering voelbaar.
Dit slaat nergens op.
Want voor mij is EAP in 2025 voelbaar verbeterd. Ik heb daarvoor enkele tientallen keren feedback vanuit de auto tijdens het rijden met spraakcommando "probleem melden ... + klacht". Niet melden: geen oplossing.
Oude kaarten? Al tweemaal bijgewerkt in 2025. :)

[ Voor 29% gewijzigd door ReconE op 16-11-2025 14:38 ]

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02 21:04
karel_G_1981 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:26:
[...]

Wat heb je teruggekocht ? Enige wat ik evt nog wel aantrekkelijk zou vinden is de nieuwe m3p . Supercar in maatpak. Jammer alleen echt dat daar geen trekhaak onder kan. Rij regelmatig met een kar achter de wagen ivm de spullen die ik moet vervoeren voor mijn bedrijf. Kan achter myp wel een kar eigenlijk?

Ben verder overigens dik tevreden met mijn 2025 m3rwd met inmiddels 8500 km. veruit de beste auto in de markt voor die prijs dus geen spijt van( en heb echt veel auto’s getest) bizar ook dat ze bijvoorbeeld voor de polestar 4 rwd 60k durven vragen terwijl die niets beter dan de m3 rwd voor 40k.
Model Y long range AWD. Die huurkoop optie met 0.99% maakte het financieel aantrekkelijk.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:46
karel_G_1981 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:26:
[...]

Een trekhaak kan wel onder de highland M3P. Trek gewicht is wel beperkt. 500kg en dat zou met de banden rating te maken hebben. Maar voor wat groen afval enzo prima.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dat is nou niet een heel constructieve manier van een gesprek voeren, je zou bijv. kunnen uitleggen hoe het dan wel zit.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• karel_G_1981
Broodro0ster schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:23:
[...]

Een trekhaak kan wel onder de highland M3P. Trek gewicht is wel beperkt. 500kg en dat zou met de banden rating te maken hebben. Maar voor wat groen afval enzo prima.
Ah okay maar het staat niet bij de opties als je hem selecteert in de configurator, bij de andere varianten wel. Vandaar. 500kilo is me ook wel wat weinig. (Gewone 3 is 1000, is voor mij net genoeg) De myp kan wel gewoon 1600 kilo achter zie ik. Vind de Y alleen een minder mooie auto dan de 3.

Hou het in gedachte mocht ik een een keer een upgrade overwegen. :-) Blijf het jammer vinden dat er beperkingen zitten aan die trekhaak. Iedereen wil toch een keer met een kar erachter kunnen rijden ? Al is het alleen maar om naar de stort te gaan, helpen met verhuizing of IKEA.

• Broodro0ster
  • Laatst online: 21:46
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:08:
[...]

Ah okay maar het staat niet bij de opties als je hem selecteert in de configurator, bij de andere varianten wel. Vandaar. 500kilo is me ook wel wat weinig. (Gewone 3 is 1000, is voor mij net genoeg) De myp kan wel gewoon 1600 kilo achter zie ik. Vind de Y alleen een minder mooie auto dan de 3.

Hou het in gedachte mocht ik een een keer een upgrade overwegen. :-) Blijf het jammer vinden dat er beperkingen zitten aan die trekhaak. Iedereen wil toch een keer met een kar erachter kunnen rijden ? Al is het alleen maar om naar de stort te gaan, helpen met verhuizing of IKEA.
Ja, klopt. Ik heb zelf ook een M3P. Een trekhaak is handig. Voorlopig leen ik de MY van m’n vader als ik iets wil trekken. Hij vindt het niet zo erg om af en toe een dagje van auto te wisselen.

Maar misschien laat ik de trekhaak wel nog monteren. Af en toe wat groenafval enzo wegbrengen zonder eerst een auto te moeten regelen is handiger.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Masterchiev
Werkt die lane change bij EAP 100% automatisch zonder dat ik knipperlicht aan moet zetten?

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-02 12:04
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
Werkt die lane change bij EAP 100% automatisch zonder dat ik knipperlicht aan moet zetten?
Nee, nu moet je nog knipperlicht aanzetten.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-02 19:54
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
Natuurlijk niet. Hoe moet de auto weten dat je in wilt halen? Door je richtingaanwijzer aan te zetten gaat de auto kijken of het kan en zo ja inhalen(bij EAP). Maar het systeem is erg voorzichtig dus in Nederland heb je er weinig aan. Dan is een Enhauto commander handiger, dan kan je snel inhalen en gaat de Autopilot weer automatisch aan na het inhalen. Je moet dan wel zelf naar de andere baan sturen. Maar dit is al veel ter sprake geweest in dit forum.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-02 18:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mackeessie schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:06:
[...]

Natuurlijk niet. Hoe moet de auto weten dat je in wilt halen? Door je richtingaanwijzer aan te zetten gaat de auto kijken of het kan en zo ja inhalen(bij EAP). Maar het systeem is erg voorzichtig dus in Nederland heb je er weinig aan. Dan is een Enhauto commander handiger, dan kan je snel inhalen en gaat de Autopilot weer automatisch aan na het inhalen. Je moet dan wel zelf naar de andere baan sturen. Maar dit is al veel ter sprake geweest in dit forum.
Hangt erg van je instelling af, in de drukte van de spits heb je er idd niet veel aan, maar ik moet zeggen dat ik er daar buiten toch best veel gebruik van maak.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-02 12:04
revolution-nl schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:18:
[...]

Hangt erg van je instelling af, in de drukte van de spits heb je er idd niet veel aan, maar ik moet zeggen dat ik er daar buiten toch best veel gebruik van maak.
Ik maak er ook veel gebruik van. EAP is erg traag en veel te voorzichtig, dus in spits wat onhandig. Vooral ook het teruggaan naar baan bij inhalen gaat te traag. Pas als er een paar auto’s tussen kunnen gaat ie pas terug. En als het inhalen te lang duurt, maar wel al ingezet is, zwiept ie gevaarlijk onverwacht terug.

Ondanks dat heb ik m toch vaak aanstaan, je leert er mee omgaan 8)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

DarkSide

theres no place like ::1

[...]

Volgens mij was human interaction toch nodig in NL/EU?
In de US mag het volgens mij wel automatisch.

Dus ik rij in de US 110 km/u en mijn voorganger rijdt 100 km/u.
Dan zal EAP volgens mij vanzelf en autonoom mogen inhalen.
Net als bij navigate on AP. Met afslagen.

Hier mag een auto niet zelf een beslissing nemen. Dus moet de berijder aangeven ik wil inhalen d.m.v. het knipperlicht. En dan gaat de auto zijn dingetje doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Masterchiev
[...]

Hoe die dat moet weten is niet ingewikkeld. Als ik 100km/u rijdt rechter band en nader een vrachtwagen met 90km/u. Zou de auto automatisch moeten begrijpen dat er ingehaald moet worden.

• NewYerk
  • Laatst online: 19-02 20:25
Lijkt er toch op dat ik net tijd mijn M3SR besteld heb op 26-10 (afhalen 18-11), als ik nu die verhoging van 2000 EUR zie en ook de mogelijkheid niet meer om die inruilbonus van 5000 EUR mee te pakken. Vermoed nu dat de nieuwe M3 standaard wel net onder de 39k ingezet worden.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-02 20:22
Gisteren de nieuwe M3h rdw gezien in QS met zwarte letters en logo. Best strak.

Ik krijg steeds meer spijt, dat ik niet een nieuwe M3h rdw QS heb besteld icm 5k inruilbonus. Helaas te laatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w-T_G_Cy2a5gyVE9mqEKX3ebS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owfayRGuZRMUTcGjvR5LVhkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re-uUL5Jy1eqHKkcU5SSQkXW3i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRLHyjbRMvhaEdEfT7ov5PAE.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
NewYerk schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:51:
Lijkt er toch op dat ik net tijd mijn M3SR besteld heb op 26-10 (afhalen 18-11), als ik nu die verhoging van 2000 EUR zie en ook de mogelijkheid niet meer om die inruilbonus van 5000 EUR mee te pakken. Vermoed nu dat de nieuwe M3 standaard wel net onder de 39k ingezet worden.
Denk eerder aan 35 k, dan heeft ie echt helemaal geen concurrentie. ben benieuwd

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-02 20:22
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:36:
[...]

Denk eerder aan 35 k, dan heeft ie echt helemaal geen concurrentie. ben benieuwd
Denk rond de 37k, anders hoefde Tesla de M3h de prijs niet te verhogen naar 42k

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:51:
[...]

Hoe die dat moet weten is niet ingewikkeld. Als ik 100km/u rijdt rechter band en nader een vrachtwagen met 90km/u. Zou de auto automatisch moeten begrijpen dat er ingehaald moet worden.
Lijkt me ook. De regelgeving lijkt het probleem. Tesla had het makkelijker kunnen maken door LiDAR en niet 100% op de camera’s te vertrouwen. Dit lijkt de grootste blokkade nu voor toestemming en dus ook voor ons verbeteringen . Aan de andere kant , in best een aantal landen is fsd supervised gewoon toegestaan, snap niet waarom alles hier zo traag gaat. Net als grok integratie , waarom wordt dat hier geblokkeerd? Lijkt meer op een persoonlijke hekel die Ursula van de leyen heeft aan Musk dan andere redenen.

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:42:
[...]

Lijkt me ook. De regelgeving lijkt het probleem. Tesla had het makkelijker kunnen maken door LiDAR en niet 100% op de camera’s te vertrouwen. Dit lijkt de grootste blokkade nu voor toestemming en dus ook voor ons verbeteringen . Aan de andere kant , in best een aantal landen is fsd supervised gewoon toegestaan, snap niet waarom alles hier zo traag gaat. Net als grok integratie , waarom wordt dat hier geblokkeerd? Lijkt meer op een persoonlijke hekel die Ursula van de leyen heeft aan Musk dan andere redenen.
Klopt! Ik heb nu een nieuwe model y AWD besteld en krijg die waarschijnlijk november nog geleverd.
Ik twijfel erg om de commander te installeren, dit omdat ik vrees voor garantie die erg goed te noemen is bij de tesla. Dan neig ik toch meer naar de EAP ondanks de meerprijs van 3800€.
Het is erg jammer te noemen dat functies worden achtergelaten en zolang al.

• NewYerk
Jmtpes schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:38:
[...]

Denk rond de 37k, anders hoefde Tesla de M3h de prijs niet te verhogen naar 42k
Bij nader inzien denk ik ook dat ik mijn eerste inschatting moet bijstellen en zal het waarschijnlijk wel ergens tussen 37-38k zal liggen. Daarmee zit hij nog ook nog ruim 1k onder de Y. Dat was daarvoor ook al zo volgens mij. Desalniettemin denk ik dat ik toch wel een aardige deal heb gemaakt.

• karel_G_1981
NewYerk schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:54:
[...]

Bij nader inzien denk ik ook dat ik mijn eerste inschatting moet bijstellen en zal het waarschijnlijk wel ergens tussen 37-38k zal liggen. Daarmee zit hij nog ook nog ruim 1k onder de Y. Dat was daarvoor ook al zo volgens mij. Desalniettemin denk ik dat ik toch wel een aardige deal heb gemaakt.
Lijkt me toch dat het verschil met de Y standard groter is dan 1-2k ; vandaar mijn inschatting van 35k

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-02 12:52
pdidi schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:11:
[...]

De MYJ RWD SR (standaard met de nieuwe CATL 6M LFP batterij) heeft volgens de Tesla site Max. 175 kW
Ik heb nog een MYJ RWD SR kunnen bestellen op 12 november. Stealth Grey. Er stonden er opeens een paar tussen het vooraf geconfigureerde modellen die in 10-15 minuten allemaal weg waren.
Klopt het dat deze uitvoering in de basis gelijk is aan de 2026 modellen die vanaf okt 2025 Premium heten ? (uiteraard met uitzondering van de verschillen tussen LR, AWD en Performance).
Of zijn er verschillen tussen de MYJ 2025 en 2026?
En ik begrijp dus met de nieuwe CATL 6M LFP batterij. Correct?
Iemand een idee waarom ze in Berlijn opeens weer een aantal MYJ RWD SR maken? Er is toch niet iets specifieks aan dit model qua onderdelen dat ze moeten opmaken?

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
jpa1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:
[...]

Ik heb nog een MYJ RWD SR kunnen bestellen op 12 november. Stealth Grey. Er stonden er opeens een paar tussen het vooraf geconfigureerde modellen die in 10-15 minuten allemaal weg waren.
Klopt het dat deze uitvoering in de basis gelijk is aan de 2026 modellen die vanaf okt 2025 Premium heten ? (uiteraard met uitzondering van de verschillen tussen LR, AWD en Performance).
Iemand een idee waarom ze in Berlijn opeens weer een aantal MYJ RWD SR maken? Er is toch niet iets specifieks aan dit model qua onderdelen dat ze moeten opmaken?
Dit is waarschijnlijk een auto geweest waar de bestelling van geannuleerd is, ik ga er niet vanuit dat ze deze nog produceren want dan zullen ze weer configuratie aanpassingen moeten maken in de lijn lijkt mij en dat kost allemaal tijd. Ik zag deze ook voorbij komen en het was inderdaad de SR "Premium" nog.
Batterij zou ik niet weten, dat zou je moeten hebben kunnen zien aan de range die destijds aangegeven stond.

• Masterchiev
jpa1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:
[...]

Zijn geannuleerde of demo modellen die in de showroom hebben gestaan.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:39:
[...]

Dat is nou niet een heel constructieve manier van een gesprek voeren, je zou bijv. kunnen uitleggen hoe het dan wel zit.
Goed punt, heb het bijgewerkt.

• jpa1
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:38:
[...]

Zijn geannuleerde of demo modellen die in de showroom hebben gestaan.
Aha, klinkt inderdaad aannemelijker dan dat ze bij Tesla zeiden ze dat ze nog geproduceerd moesten worden.... . Op mijn besteldocument staat namelijk al een VIN . Als die nog geproduceerd moet worden zou die al bekend kunnen zijn?
Een demo model vind ik zelf minder aantrekkelijk idee. Het gaat om prive aankoop.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

• NewYerk
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:25:
[...]

Lijkt me toch dat het verschil met de Y standard groter is dan 1-2k ; vandaar mijn inschatting van 35k
Zou ook zomaar kunnen, het prijsverschil bij de Y is ook 11K, tussen de goedkoopste en de daaropvolgende LR. Ik denk dat op termijn dit prijsverschil wel kleiner gemaakt zal worden. Met dat in het achterhoofd zou je bij de M3 wel eens in de buurt kunnen komen van die 35K.

• Masterchiev
jpa1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:42:
[...]

Aha, klinkt inderdaad aannemelijker dan dat ze bij Tesla zeiden ze dat ze nog geproduceerd moesten worden.... . Op mijn besteldocument staat namelijk al een VIN . Als die nog geproduceerd moet worden zou die al bekend kunnen zijn?
Een demo model vind ik zelf minder aantrekkelijk idee. Het gaat om prive aankoop.
Ja onder de 10km verkopen ze als nieuwe auto.

Ik heb zelf de MY AWD besteld. Ik zag ook die RWD verschijnen alleen voor 47k meen ik. Met de 5 inruil bonus op de AWD kom je uit op 48990€ zonder opties. Was dat niet veel interessanter voor je? Voor 2k meer heb je meer auto en een stuk meer bereik. Daarnaast luxere afwerking, 15 speakers en subwoofer.

• jpa1
Sypheron schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:32:
[...]

Dit is waarschijnlijk een auto geweest waar de bestelling van geannuleerd is, ik ga er niet vanuit dat ze deze nog produceren want dan zullen ze weer configuratie aanpassingen moeten maken in de lijn lijkt mij en dat kost allemaal tijd. Ik zag deze ook voorbij komen en het was inderdaad de SR "Premium" nog.
Batterij zou ik niet weten, dat zou je moeten hebben kunnen zien aan de range die destijds aangegeven stond.
OK dank je.
Range stond 500 km aangegeven.

• jpa1
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:47:
[...]

Ja onder de 10km verkopen ze als nieuwe auto.

Ik heb zelf de MY AWD besteld. Ik zag ook die RWD verschijnen alleen voor 47k meen ik. Met de 5 inruil bonus op de AWD kom je uit op 48990€ zonder opties. Was dat niet veel interessanter voor je? Voor 2k meer heb je meer auto en een stuk meer bereik. Daarnaast luxere afwerking, 15 speakers en subwoofer.
Ja is misschien toch interessant.....die deal staat er nog zie ik. Alleen ging ik eerst voor een model 3 van 37000 met inruildeal, naar een model Y standaard van 40K, naar een Y rdw van 47K......Ik ga er vanmiddag nog eens naar kijken. Dank.

• Masterchiev
jpa1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:55:
[...]

Ja is misschien toch interessant.....die deal staat er nog zie ik. Alleen ging ik eerst voor een model 3 van 37000 met inruildeal, naar een model Y standaard van 40K, naar een Y rdw van 47K......Ik ga er vanmiddag nog eens naar kijken. Dank.
Enige is dat je wellicht langer moet wachten op de levering.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-02 05:41
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:42:
[...]
Tesla had het makkelijker kunnen maken door LiDAR en niet 100% op de camera’s te vertrouwen.
Lidar is al verscheidene keren 'de-bunked' Kijk maar naar Waymo, meerdere Lidar en nog kan het ding niet fatsoenlijk rijden, alleen op afgebakende routes.
Mensen hebben toch ook geen Lidar alleen twee 'camera's' en dat lukt ook. Dus met 8 of meer... :+

• Masterchiev
gertk schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:50:
[...]

Lidar is al verscheidene keren 'de-bunked' Kijk maar naar Waymo, meerdere Lidar en nog kan het ding niet fatsoenlijk rijden, alleen op afgebakende routes.
Mensen hebben toch ook geen Lidar alleen twee 'camera's' en dat lukt ook. Dus met 8 of meer... :+
Het gaat om de goedkeuring. Die is sneller met Lidar omdat alle fabrikanten dat gebruiken. Alleen tesla doet camera’s.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02 16:57
[...]

Afgebakende routes. Ik rij regelmatig in Waymo’s in San Francisco en nooit echt problemen gehad.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-02 14:59
Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ik kan de bron niet meer vinden. Maar ik meen het ergens gelezen te hebben en na een quick search, lees ik ook dat andere mensen dit ervaren. Anyway, ikzelf ben van 371@80% gegaan naar 362@80% in 2.5mnd en kan niet geloven dat mijn accu zo snel zou degraderen. Deze verandering lijkt samen te vallen met andere bestuurder (ik; 2e-hands gehocht paar maanden geleden) en temperatuur (gaat omlaag).
Let op dat bij een LFP accu die 80% niet nauwkeurig genoeg gemeten kan worden om deze conclusie te trekken. Dan moet je toch echt even naar de 100% lading.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 20:57
Ik rij in een model y juniper en het valt me de laatste tijd vaker op dat het internet wegvalt op de A4 rond Schiphol, waardoor ik zeker 5 a 10 minuten geen Spotify of tune in meer heb.

Anderen die dit ook ervaren / een oplossing hebben (behalve mijn telefoon als hotspot te gaan gebruiken)?

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10
Hier meerdere malen gehad met de pre-Juniper rond Amsterdam, Utrecht en Rotterdam geheel willekeurig. Toen heb ik een service verzoek aangemaakt met de tijdstippen en locatie. Ze meldden dat het een bug in de firmware is die in een volgende versie wordt opgelost. Mijn auto is heeft 2023.38.8 en .9 staat klaar.

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 20:57
pretpik schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:39:
Hier meerdere malen gehad met de pre-Juniper rond Amsterdam, Utrecht en Rotterdam geheel willekeurig. Toen heb ik een service verzoek aangemaakt met de tijdstippen en locatie. Ze meldden dat het een bug in de firmware is die in een volgende versie wordt opgelost. Mijn auto is heeft 2023.38.8 en .9 staat klaar.
Thanks, fijn om te horen dat ik niet de enige ben!

Ik heb vandaag naar 2025.38.9 geupgrade, hopelijk zit de fix al in deze nieuwe versie, komende week eens in de gaten houden

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Voltswagen schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:23:
Ik rij in een model y juniper en het valt me de laatste tijd vaker op dat het internet wegvalt op de A4 rond Schiphol, waardoor ik zeker 5 a 10 minuten geen Spotify of tune in meer heb.

Anderen die dit ook ervaren / een oplossing hebben (behalve mijn telefoon als hotspot te gaan gebruiken)?
Ik rijd dan een 2023 model Y
Vandaag door Arnhem heen en had ook een 10m denk ik TuneIn radio en kon ook geen andere zaken meer die internet nodig heeft.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-02 14:59
Voltswagen schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:23:

Same here, maar dan in Zeeland. Als dit aan blijft houden zeg ik het abo op.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:28
Ik heb het ook (MYJ), is begonnen met een software update dus ik neem aan dat het gewoon een software issue is zoals iemand anders zei.

• karel_G_1981
[...]

Ik krijg echt heel vaak deze meldingen. Geeft toch te denken . Of is er iets mis met mijn auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fndwWy0w61zwywa6ZJwEU-7hW2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr9UrfkIhyan4OAdVTHCr2nQ.jpg?f=fotoalbum_large
Masterchiev schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:51:
[...]

Tot 2019 kon de Tesla Model S/X dit inderdaad via Navigate On Autopilot. Je kon toen instellen dat de Tesla zelf Lane Changes uitvoerde zonder dat de bestuurder dit initieerde of zelfs goedkeurde. Maar na klachten (ik meen van het Duitse KBA, de tegenhanger van de RDW) mocht Tesla het niet meer in Europa toepassen. Tot op de dag van vandaag mogen er in Europa geen SIM's (System Initiated Manoeuvres) worden uitgevoerd door Level 2 ADAS systemen

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-02 07:50
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:30:
[...]

Ik krijg echt heel vaak deze meldingen. Geeft toch te denken . Of is er iets mis met mijn auto.
[Afbeelding]
Ik ook met een M3H, altijd rechts A column camera met problemen als het nacht is. Al eens naar laten kijken maar die kon niets afwijkends vinden.

• karel_G_1981
Heinemancp schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]

Ik ook met een M3H, altijd rechts A column camera met problemen als het nacht is. Al eens naar laten kijken maar die kon niets afwijkends vinden.
Dit is wat het standaard antwoord is: (wist niet eens dat er voorruit verwarming op zat ?) en ventilatieroosters richten op de deur stijlen dat kan toch niet???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNNRGLjeXQkYlhznNR8SMOOSjUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/02hVGKhN5BB1vAcDWhZEcqZi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-11-2025 21:59 ]

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:56:
[...]

Dit is wat het standaard antwoord is: (wist niet eens dat er voorruit verwarming op zat ?) en ventilatieroosters richten op de deur stijlen dat kan toch niet???
[Afbeelding]
Tuurlijk zit er voorruitverwarming op... Zoals bij de meeste auto's met hete lucht. Echte verwarming ken ik alleen van ford en volvo. Misschien nog een paar.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:02:
[...]

Tuurlijk zit er voorruitverwarming op... Zoals bij de meeste auto's met hete lucht. Echte verwarming ken ik alleen van ford en volvo. Misschien nog een paar.
Mooi om te weten i.i.g., je merkt dat je dit soort functies pas voor het eerst gaat gebruiken nu het koud wordt, heb de auto in de zomer gekocht :-)

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:40:
[...]

Mooi om te weten i.i.g., je merkt dat je dit soort functies pas voor het eerst gaat gebruiken nu het koud wordt, heb de auto in de zomer gekocht :-)
Ehm? Is dit je eerste auto? Zoals gezegd werkt het net als bij bijna elke andere auto, hete lucht met hoge snelheid langs de ruit blazen. Dus niet echt met draden zoals bij de achterruit.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

Notna

Where are you?®

karel_G_1981 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]
Nu het weer goed donker wordt (en vroeger ook) zal je dit vaker zien. Ik heb het steevast hier op de N weg in de avond, omdat de berm pikkedonker is. Hierdoor denkt de auto dat de camera geblokkeerd is. Grootlicht wil nog wel eens helpen, zeker met de adaptive lights functie. Maar vaak genoeg ook niet.

Een van de vele kleinigheden waar je aan went :+

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 17-11-2025 07:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:20
gjcvro schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:04:
[...]

Ehm? Is dit je eerste auto? Zoals gezegd werkt het net als bij bijna elke andere auto, hete lucht met hoge snelheid langs de ruit blazen. Dus niet echt met draden zoals bij de achterruit.
Doe eens niet zo negatief.
In veel auto's is het tegenwoordig een folie in de lagen van de vooruit of draden. In mijn octavia (en veel andere vag auto's) is het folie waardoor de ruit zelf warm wordt. Dat is echt wel anders dan als je er lucht lamgs blaast.

Warme lucht erlangs blazen is in mijn ogen geen vooruitverwarming zoals bij andere merken. Op die manier had mijn eerste auto uit de jaren 80 ook al vooruit verwarming...

• Notna

Notna

Where are you?®

jongetje schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:26:
[...]

Doe eens niet zo negatief.
In veel auto's is het tegenwoordig een folie in de lagen van de vooruit of draden. In mijn octavia (en veel andere vag auto's) is het folie waardoor de ruit zelf warm wordt. Dat is echt wel anders dan als je er lucht lamgs blaast.

Warme lucht erlangs blazen is in mijn ogen geen vooruitverwarming zoals bij andere merken. Op die manier had mijn eerste auto uit de jaren 80 ook al vooruit verwarming...
De voorruitcamera (casing) heeft overigens wel 'echte' verwarming dmv draden. Wellicht bedoelen ze die, aangezien die aangaat als je de voorruitblower aanzet iirc.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:38
Notna schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:32:
[...]

De voorruitcamera (casing) heeft overigens wel 'echte' verwarming dmv draden. Wellicht bedoelen ze die, aangezien die aangaat als je de voorruitblower aanzet iirc.
Staat die niet altijd aan? Als ik de auto was komt er ook damp van af.

• Notna

Notna

Where are you?®

Maurice- schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:35:
[...]

Staat die niet altijd aan? Als ik de auto was komt er ook damp van af.
Als ik zo rondzoek, is het niet een eenduidig verhaal. Het lijkt een combinatie te zijn van omstandigheden (temperatuur) en of sentry wel/niet in gebruik is, defrost of gewoon verwarment etc.

Ik heb altijd het idee gehad dat het aanging bij defrost of voorruit blowers op max (defogging zoals dat tegenwoordig heet), maar er zijn meer mensen die inconsistenties zien in het gedrag dus YMMV.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 17-11-2025 07:52 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 211 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: